پایان نامه ارزیابی فاکتور کل مواد جامد محلول (TDS ) در آب آشامیدنی مرغداری‏ های گوشتی شهرستان پیرانشهر

word 772 KB 32410 116
1392 کارشناسی ارشد دامپزشکی
قیمت قبل:۶۴,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه :

    جهت اخذ درجه دکترای حرفه‌ای دامپزشکی(D.V.M)

     

    چکیده فارسی

     

    عنوان : ارزیابی فاکتور کل مواد جامد محلول (TDS) در آب آشامیدنی مرغداری‏ های گوشتی شهرستان پیرانشهر

        آب یکی از مهمترین مواد شیمیایی از نظر زیست شناسی محسوب می گردد و به صورت های جامد ، مایع ، بخار در طبیعت وجود دارد . آب از اجسام سازنده‏ی تشکیل دهنده‏ی محیط زیست موجود زنده است ، تقریبا 60 درصد از وزن تخم مرغ و 57-55 درصد از وزن بدن طیور را تشکیل می دهد .   مصرف آب تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله میزان املاح محلول یا TDS  آب قرار می گیرد. TDS نشان دهنده میزان کل مواد جامد محلول در آب می باشد که اصطلاحا شوری هم نامیده می شود. اصلی ترین موادی که روی TDS آب تاثیر دارند املاح کلسیم ، منیزیم و سدیم می‏باشند.هدف از این پایان نامه تعیین TDS آب در مرغداری‏ها‏ی اطراف شهرستان پیرانشهر می باشد در تحقیق حاصل نمونه برداری از25  مرغداری گوشتی اطراف شهرستان پیرانشهر بصورت تصادفی به عمل آمد نتایج نشان دادکه تنها آب2 مرغداری ازنظر TDS بالاتر از محدوده استاندارد قرار دارند. تفاوت معنی داری ما بین مرغداری ها از لحاظ TDS مشاهده شد (p ≤ 05). باتوجه به نتایج می توان نتیجه گرفت که آب شهرستان پیرانشهر جزء آب‏های با  TDS بالا نمی باشد.

    کلمات کلیدی : آب آشامیدنی ، مرغداری گوشتی ، TDS، پیرانشهر (ایران)

     

    مقدمه

        بعد از خاک دنیای ذره بینی آب دنیای دیگری است که دارای اثرات بسیار زیادی در حیات موجودات جاندار بویژه انسان دارد.ارتباط تنگاتنگ آب با حیات بشری از دیر باز شناخته شده است. انسان اولیه در اولین کارهایش به ارزش آب برای رفع نیازمندی‏هایش پی‏برده بود. تصفیه آب به شکل ابتدایی از‏ دوران باستان رایج بوده است. هرودت مینویسد: ایرانیان باستان آب را آلوده نمی کنند، آنرا جوشانده و در ظرف مسی می‏ریختند و در هنگام مسافرت آب جوشیده را با خود حمل می کردند. دانش قدیم آب را از عناصر چهارگانه جهان هستی به شمار آورده است. تمامی ملل و ادیان ارزش خاصی برای آب قایل شده و به مصون نگاه داشتن آن از آلودگی کوشیده‏اند. از نظر زیست شناسی آب یکی از مهترین مواد شیمیایی محسوب میگردد آب به صورت‏های جامد ، مایع و بخار در طبیعت وجود دارد. آب یکی از اجسام سازنده‏ی محیط زیست موجود زنده است. بطوری که فقدان آن سبب از بین رفتن زیست میگردد. آب بدن در سه محیط متمایز فضای درون سلولی(حدود 40 درصد وزن بدن) و فضای بین سلولی                 (حدود 15درصدوزن بدن) و درون رگها (حدود5درصدوزن بدن) وجود دارد. ادامه حیات در موجودات وابسته به آب است که فراوانترین ماده در بافتهای گیاهی و حیوانی و دریای اطراف ما میباشد. بیش از 80درصد سطح زمین را آب پوشانده است که به صورت آب نسبتاً خالص در رودخانه و دریاچه‏ها و محلول رقیق نمک در اقیانوس‏ها و به صورت جامد تقریباً خالص در دشت‏های برف و رودخانه‏های یخی و پهنه‏های یخی قطبی وجود دارد. خواص غیر عادی آب اثر عمیقی بر ماهیت محیط زیست دارد.

        امروزه دانشمندان معتقدد که در 3100 میلیون سال پیش که جانداران غیر هوازی به وجود آمده اند، آب دریا و مواد آلی محلول در آن را برای تغذیه و تکامل خود مورد استفاده قرار داده‏اند. خواص فیزیکی و شیمیایی آب در مقایسه با ترکیبات مشابه آن کاملاً متفاوت است. آب و یون‏های سازنده ی آن یعنی یون هیدروژن ویون هیدروکسیل عامل مهمی در شناسایی ساختمان وخواص زیستی پروتیین ها ، قندها و لیپیدها به شمار میروند. آب یکی از ترکیبات اصلی در بسیاری از مواد غذایی است و اساساً بخش مهمی از بسیاری از اقلام غذایی را آب تشکیل میدهد(کرامت، 1387).

    اهمیت آب در طیور به خاطرانتقال موا غذایی،شرکت در واکنش های شیمیایی،دفع مواد زایدوکمک به حفظ درجه حرارت میباشد.طیور در برابرتشنگی بسیار حساسند،به طوری که چند ساعت پس از محرومیت از آب سبب تلفات زیادی در گله ی طیور میگردد ودر تنظیم حرارتی بدن ضروری است آب تقریباً55_57در صد از وزن بدن طیوررا تشکیل میدهد.(زهری، 1370)

    آب بیش از 65درصد  تخم مرغ با پوسته و74درصد تخم مرغ بدون پوسته را تشکیل میدهد آلبومین مقدار زیادی آب دارد و بخش جامد آن شامل پروتیین‏ها به اضافه مقدار ناچیزی کربوهیدرات‏ها می‏شود. نیمی از ترکیب زرده آب است(نورث وبل،1375).

     

      مصرف آب تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله میزان املاح محلول یا TDS  آب قرار می گیرد. گاهی وجود بیش از حد برخی املاح معدنی موجب افزایش مصرف آب توسط طیور می گردد .

    TDS نشان دهنده میزان کل مواد جامد محلول در آب می باشد که اصطلاحا شوری هم نامیده می شود. اصلی ترین موادی که روی TDS آب تاثیر دارند املاح کلسیم ، منیزیم و سدیم می‏باشند.

     

    میزان TDS  آب بر اساس مناطق مختلف بر روی عملکرد گله تاثیر دارد . بنابراین در این تحقیق بر آن شدیم که میزان TDS  مناطق مختلف مرغداری های شهرستان پیرانشهر را ارزیابی کنیم تا راهکارهایی برای ایجاد گله های سالم ارائه دهیم .

     

    اهداف تحقیق

    افزایش TDS  آب مشکلات زیادی را برای صنعت مرغداری ایجاد کرده است باعث آسیب به آبخوری ها و مرطوب شدن بستر و ایجاد بیماری کوکسیدیوز و مشکلات مفاصلی و عدم مدیریت صحیح می شود .

    بررسی میزان  TDS آب مورد مصرف مرغداری‏های گوشتی شهرستان پیرانشهر

    بررسی رابطه بین میزان TDS و بیماری‏های متابولیک در گله

    بررسی راهکارهای مناسب در جهت بهبود کیفیت مرغداری‏ها

    بررسی رابطه بین میزان TDS و عملکرد گله

     

    هیدرولوژی یا آب شناسی و تاریخچه ی آن

        هیدرولوژی یا آب شناسی از دو کلمه Hydro به معنی آب و Logy  به معنی شناسایی گرفته شده است بنا به تعریف هیدرولوژی علمی است که در مورد پیدایش خصوصیات و نحوه توزیع آب در طبیعت بحث می  کند ولی عملاً واژه هیدرولوژی به شاخه‏ای از علم جغرافیای فیزیکی اطلاق می شود که گردش آب در طبیعت را مورد بررسی قرار می دهد.

    انجمن علوم و فنون ایالات متحده تعریف زیر را برای هیدرولوژی برگزیده است:

    هیدرولوژی علم مطالعه آب کره زمین است و در مورد پیدایش ، چرخش و توزیع آب در طبیعت ، خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آب ، واکنش‏های آب در محیط و ارتباط آن با موجودات زنده بحث می‏کند. بنابراین ملاحضه می شود که هیدرولوژی در برگیرنده تمامی موضوعات مرتبط با آب است.

    تاریخچه و تکامل آب شناسی

        تا جایی که تاریخ نشان می‏دهد اولین تجارب آب شناسی مربوط به سومریها و مصریها در منطقه خاور‏میانه است به طوری که قدمت سدسازی روی رودخانه نیل به 4000 سال پیش از میلاد مسیح می‏رسد. در همین زمان فعالیت‏های مشابهی در چین نیز وجود داشته است . از  بدو تاریخ تا حدود1400 سال بعد از میلاد مسیح فلاسفه و دانشمندان مختلفی از جمله هومرطالس ، افلاطون ، ارسطو در مورد سیکل هیدرولوژی اندیشه‏های گوناگونی ارائه کرده اند و کم کم مفاهیم فلسفی هیدرولوژی جای خود را به مشاهدات علمی داده‏اند.

    منابع آب

        بیشتر سطح زمین پوشیده از آب است. تخمین زده می‏شود که حدود  4/1 میلیارد کیلومتر مکعب آب در سطح زمین به صورت گوناگون وجود دارد که بیشتر آن بصورت دریاها ، اقیانوس‏ها و کوههای یخی است. بشر تقریبا 1% کل آب روی زمینی را مورد بهره برداری قرار میدهد که بصورت آب‏های سطحی و جویبارها ، رودخانه ها و دریاچه ها و یا آبهای زیرزمینی(چشمه و چاه) است. آبهای سطحی و یا آب‏های زیرزمینی هر کدام ویژگی‏های خاص خود را دارند که در ذیل بدان اشاره می‏شود (امیری ،1378).

     

    ویژگی آب های زیر زمینی

    1- مواد معلق در آن بسیار کم است.

    2- معمولا مواد آ لی بسیار کم دارند.

    3- ممکن است دارای ذرات شن باشند.

    4- این آب ها حاوی آهن محلول و گاهی هم منگنز محلول هستند که وقتی آب در معرض اتمسفر قرار می‏‏‏گیرند در اثر اکسیده شدن توسط هوا ، ذرات زرد - قهوه ای در آنها ظاهر می شود.

    5- دی اکسیدکربن ممکن است در این آب ها زیاد باشد و pH این آب‏ها معمولا  9/7- 9/6 =pH می‏باشد.

    6- آب چاههای خیلی عمیق معمولا عاری از میکروارگانیسم‏ها می باشد ولی آب چاههای کم عمق معمولاً آلوده به میکرو ارگانیسم‏ها است .

    7- بخاطر انحلال جزئى مواد معدنی معمولاً این آب‏ها دارای املاح زیاد می‏باشند (حدود ppm500) که بیشترین جزء آن بی کربنات کلسیم است .

    8- این آبها معمولا سخت هستند ولی سختی آنها موقتی است (امیری،1378).

     

    ویژگی آب های سطحی

    1- زلال هستند.

    2- pH این آب ها حدود 8-‏7 می باشد.

    3- مواد آلی موجود در این آب ها در نقاط مختلف فرق می‏کند. ممکن است حاوی دترجنت‏ها ، نفت و روغن و فلزات سنگین باشند.

    4-  معمولا آلوده به میکروارگانیسم‏ها هستند.

    5- مقدار آمونیاک ، فنل و نیترات این آب‏ها ممکن است زیاد باشد.

    6- اگر آبهای سطحی از آب‏های کشاورزی ناشی شوند معمولاً دارای نیترات و فسفات قابل توجهی هستند به ویژه در مناطقی که از کودهای شیمیایی استفاده شوند(امیری،1378).

    ویژگی آب های شور

    1- مقدار املا ح این آب ها بسیار زیاد و معمولا بیشتر ازppm 1000 می باشد.

    2- غلظت یون کلر و سدیم این آب ها بسیار زیاد و معمولا بیش از ppm 500 می‏باشد ( امیری،1378).

    منا بع تا مین آب

     

     

     

    Abstract  Of D.V.M thesis

    Number Of thesis :

    Code Of thesis :

    The Academic year : 2012 - 2013

    Author: Sarbaz Hamadeamin mola

    Title: Evaluation of Total dissolved solids (TDS ) Factor in drinking water of broiler farms in Piranshahr city(Iran)

    Water is one of the most important chemical biology is considered a form of solid, liquid, vapor exists in nature. Manufacturer of water bodies forming the living environment. approximately 60% of the weight of eggs and poultry make up 57-55 percent of body weight. Water consumption is influenced by many factors including the amount of water soluble salts or TDS placed. TDS represents the total amount of dissolved solids in water is commonly called salt. The main materials that have an impact on water TDS calcium, magnesium and sodium are. The aim of this thesis was to determine TDS water in the farms surrounding city Piranshahr is Allied obtain the samples from 25 poultry around the city Piranshahr randomly underwent Results showed that only 2 farms above the reference range are. Was no significant difference between farms in terms of TDS was observed (p ≤ 05). According to the results it can be concluded that water was city water with a TDS of Piranshahr is not high.

     

    Keywords: Drinking Water, broiler farms, TDS,Piranshahr City(Iran

  • فهرست:

    عنوان                                                                                                            صفحه

    چکیده فارسی.. 1

    مقدمه. 2

    فصل اول : کلیات

    اهداف تحقیق.. 5

    هیدرولوژی یا آب شناسی و تاریخچه ی آن. 5

    تاریخچه و تکامل آب شناسی.. 6

    منابع آب.. 6

    ویژگی آب های زیر زمینی.. 6

    ویژگی آب های سطحی.. 7

    ویژگی آب های شور 8

    منا بع تا مین آب.. 8

    خواص فیزیکی آب.. 10

    ساختمان مولکول آب.. 12

    دانسیته آب.. 14

    خاصیت حل کنندگی آب.. 15

    یونیزاسیون آب.. 16

    تبادل یونی (Ion-exchange) 16

    فرآیند بی یون سازی (Demineralisation Process) 18

    تامپون (Buffers) 20

    کیفیت منابع آب.. 20

    کیفیت آب مصرفی درطیور 21

    اهمیت آب آشامیدنی در پرورش طیور 23

    نقش آب درجوجه ها 25

    عمل آب در جوجه ها 25

    کیفیت آب.. 26

    مصرف آب قبل از دان. 28

    آب و استرس حرارتی.. 28

    آبخوری. 29

    کنتورآب.. 29

    قابل دسترس بودن و درجه‌ی حرارت آب.. 30

    منابع جایگزین. 30

    نقش آب در طیور 31

    مصرف آب.. 32

    شهرهای با آب سخت.. 35

    اعمال آب.. 37

    عوامل موثر در مصرف آب.. 37

    دفع آب.. 40

    میزان آب مدفوع. 42

    دفع آب به وسیله مدفوع. 42

    محدودیت آب.. 43

    ناخالصی های گازی آب.. 45

    روش های حذف گازها 46

    برخی از روشهای فیزیکی حذف گاز عبارتند از 47

    میکروب شناسی آب.. 49

    باکتریهای موجود در آب.. 50

    بیماریهای طیورکه به آب مرتبطند. 51

    مشخصات آب مصرفی طیور 52

    اهمیت تصفیه آب درصنعت مرغداری. 54

    نمونه گیری آب.. 55

    اصلاح و سالم سازی آب.. 55

    ناخالصی های موجود در آب.. 59

    مواد غیر محلول و معلق.. 59

    خواص آب با توجه به نوع و میزان ناخالصی های آن. 61

    راهکارهای مدیریتی آب.. 63

    شستشوی مرتب خطوط آب (سیستم لوله کشی ) 64

    کل مواد جامد محلول در آب (Total disolved solids) 67

    انوع سختی.. 68

    تغییرات سختی آب.. 70

    سختی زدایی.. 70

    درجه سختی آب.. 71

    اسیدیته (Acidity) 72

    قلیائیت (Alkalinity) 73

    اهمیت قلیائیت و رابطه آن با PH.. 73

    حلالیت آب (Solubility) 74

    سنجش مقدار مواد آلی (Measurement of organic component) 74

    اکسیژن مورد نیاز بیوشیمیایی (Biochemical oxygen demand) 75

    اکسیژن مورد نیاز شیمیایی (Chemical oxygen Demand) 75

    مجموع اکسیژن مورد نیاز (Total oxygen Demand) 76

    اثر سختی آب در طیور 76

    اهداف کلی و جزئی.. 79

    سئوالات و فرضیه ها 79

    تحقیقات داخلی و خارجی انجام یافته. 81

    اثر TDS آب در طیور 85

    اندازه گیری TDS. 107

    روش انجام آزمایش... 108

    جامعه آماری. 109

    شیوه های تجزیه و تحلیل داده ها 109

    مقدمه. 112

    آزمون فرضیه ها و سوالات.. 113

    سوالات.. 113

    فرضیه ها 113

    نتایج.. 114

    مقدمه. 136

    بحث.. 136

    نتایج.. 140

    پیشنهادات.. 141

    منابع فارسی.. 143

    منابع انگلیسی   145

    منبع:

     

     

     

    منابع فارسی

    1- پوررضا، جواد ، نصرالهی ، سمیع ، عبداحسین ، محمدعلی پور ، مهدی و اسدیان ، اکبر ( 1378) . اثر مواد جامد محلول (TDS) بر عملکرد جوجه های گوشتی ، چاپ سوم ، شماره چهارم ، علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی

    2- جوردن ، اف . تی . دبلیو ، پاتیسون . ام ،(1377) . بیماریهای طیور ، ترجمه محمدحسن بزرگمهری فرد ، چاپ سوم ، واحد آموزش و پرورش معاونت کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر

    3- حامدی ، میرمنوچهر (1387) . شیمی موادغذایی ، چاپ اول ، مرکز نشر دانشگاهی

    4- زهری ، مرادعلی (1370) . اصول پرورش طیور ، چاپ هشتم ، انتشارات دانشگاه تهران .

    5- ساینزبری ، دیوید (1384) . بهداشت و مدیریت طیور ، ترجمه محمد حسن بزرگمهری فرد و همکاران‏، چاپ اول ، انتشارات پریور .

    6- شهبازی ، پرویز و ملک نیا ، ناصر (1383) . بیوشیمی ، چاپ بیست و سوم ، انتشارات دانشگاه تهران .

    7- فاطمی ، حسین (1381) . شیمی مواد غذایی ، چاپ سوم ، شرکت سهامی انتشار

    8- کرامت ، جواد (1387) . مبانی شیمی موادغذایی ، چاپ اول ، نشر دانشگاه صنعتی اصفهان

    9- مظفری ، شهلا و اردوخانیان ، ژولیت (1387) . آزمایشگاه اصول تصفیه آب و پسابهای صنعتی ، چاپ اول ، انتشارات دانشگاه پیام نور

    10- پروانه ، ویدا (1389) . کنترل‏کیفی و آزمایش‏های شیمیایی موادغذایی . چاپ پنجم ، موسسه انتشارات دانشگاه تهران .

    11- حسینی ، زیبا (1382) . روش‏های متداول در تجزیه ی موادغذایی ، چاپ چهارم ، مرکز نشر دانشگاه شیراز

    12- جیمز ، سیروین ، اس ، ترجمه خسروشاهی اصل ، اصغر (1376) . شیمی تجزیه موادغذایی ، انتشارات دانشگاه ارومیه .

    13- پیکری ، مهربانی ( 1385 ) . مبانی تصفیه‌ آب ، چاپ دوم ، انتشارات ارکان دانش

    14- شهباز و همکاران ( 1390 ) پایان‌نامه جهت اخذ درجه دکترای حرفه‌ای دامپزشکی ، دانشکده دامپزشکی ارومیه ، دانشگاه آزاد اسلامی

    15- دکترهادی خلیلی (1389) برسی باکتریولوژیکی عفونت مفاصل در طیور گوشتی شهرستان ارومیه

    16-  استون لسون ، جون سامرز،ویرایش چهارم(1387)ترجمه ی جواد پوررضاوصادقی،تغذیه مرغ اسکات

    17- نجف پور،علیرضا(1373) بررسی آلودگی به اشریشیا اکولای در منطقه ارومیه

    18- چالکش امیری ، محمد (1378)اصول تصفیه آب ، انتشارات ارکان از ص ص: 1تا 4

    19- انجمن ملی تحقیقات آمریکا 1974، مواد مغذی و سمی آب آشامیدنی برای حیوانات و طیور، واشنگتن د - سی، آکادمی علوم ملی آمریکا (821 ).

    20-شهلا مظفری ، ژولیت اردوخانیان(1387)،آزمایشگاه اصول تصفیه آب و پساب های صنعتی (رشته شیمی ) ، انتشارات دانشگاه پیام نور

    21- سیگارودی،تقی خلیقی ،  فرخوی،محسن ، نیک نفس،فریدون (پاییز 1387)، راهنمای کامل طیور ، چاپ پنجم، انتشارات شرکت پژوهش و توسعه کشاورزی کوثر.

    22- فریبرزو همکاران ( 1392 ) پایان‌نامه جهت اخذ درجه دکترای حرفه‌ای دامپزشکی ، دانشکده دامپزشکی ارومیه ، دانشگاه آزاد اسلامی

     

     

    منابع انگلیسی

    .Adeoye, P.A.; Musa, JJ., and Olaleye, A.O., (2009). The Effect of Short Term Storage on Physico-Chemical and. Organic Properties of Dairy Wastewater. AU. J. T. Federal University of Technology Minna. 12(3): 175-181

     

    Alabadan, B.A.; Adeoye, P.A., and Folorunso, E.A„ (2009). Effect of different poultry wastes on physical, chemical and biological properties of soil. Caspian Journal Enviromental Sciences. Federal university of technology. Vol. 7, No. 1 pp.: 31-35

     

    .Carter, T. A., and Sneed, R. E., (2008). Drinking Water Guidelines for Poultry Poiiltiy Science and Technology Guide No. 42, North Carolina State University. Volume 1, Issue 4

    Chaitanyakumar, D.; Unisa, S.A.; Rao, B., and Kumar, G.V„ (2011). Efficiency Assessment of Combined Treatment Technologies: A Case Study ofCharminar Brewery Wastewater Treatment Plant. Indian Journal of Fundamental and Applied Life Sciences. Osmania university. Vol. 1, pp.: 138-145.

     

    . Chem, B.J., (2011). Treatment of welding electrode manufacturing plant wastewater using coagulation/flocculation-nanofiltration as a hybrid process. Brazilian Journal of Chemical Engineering. Vol. 28, No.1.

     

     

    Damron,  B.L.,  (2009).  Poultry  Nutrition  Professor,  Department  of Animal Sciences, Institute of Food and Agricultural Sciences, University of Florida, Gainesville, FL, 32611

    Gbadeo, A.M., and Taiwo, A.M., (2011). Geochemical character'wition of.7 phreatic in area of sango, Southwestern, Nigeria. World Applied Sciences Journal. University of Agriculture. 12(6): 8.15-821..

     

    .Gholizadeh, M.; Arabshahi, H.; Saeidi, M., and Mahdavi, B., (2008). The Effect of Magnetic Water on Growth and Quality Improvement of Poultry. Middle-East Journal of Scientific Research. 3(3): 140-144.\

     

    Ghumman, A.R., (2011). Assessment of water quality of RawaiLake by long time monitoring. Environ Monit Assess. AIQassim University. 180: 115-126-.

     

    Hill, D.D.; Owens, W.E., and Tchounwou, P.B., (2005). Comparative assessment of the physico-chemical and bacteriological qualities of selected streams in Louisiana. International Journal, of Enviromental Research and Public Health.Louisiana State university Agriculture experiment station. 2(1): 94-100.

     

    Hinton, A.J.; Hosier, R., and Usda„ A., (2009). Role of water hardness in rising bacteria from the skin of processed broiler chickens. International journal of poultry science. Vol. 8, No. 2, pp.: 112-115

     

    Honarbakhsh, Sh.; Zaghari, M.,and Shivazad, M., (2007). Interactive Effects of Dietary  Betaine and Saline Water on Carcass Traits of Broiler Chicks. University ofTehran, Karaj, Iran. Journal of Biological Sciences. 7(7): 1208-1214

     

    . Honarbakhsh, Sh.; Zaghari, M„ and Shivazad, M., (2007). The Effect of Betaine on Water Salinity Tolerance in Broiler Chicks. Journal of Biological Sciences.University ofTehran, Karaj, Iran. 7(6): 860-864.

     

    lbrahim Korfali, S., and  Jurdi, M., (2003). Differential water quality in confined and free-flowing water bodies, Lebanon. International Journal of Environment and Pollution. Lebanese American University. American University of Beirut, Vol. 19, No. 3, pp.: 271-291.

     

     

    Ideriah, T.J.K.; Amachree, 0., and Stanley, H.O., (2010). Assessment of water quality along amadi creek in port Harcourt, Nigeria. Scienta African. University of Port Harcourt. Vol. 9, No. 1.

     

    Jurdi, M.; Korfali, S.I.; Karahagopian, Y., and Davies.B.E., (2002). Evaluation of water quality of the Qaraaoun Reservoir, Lebanon: suitabilityfor ultipurpose usage. Environ Monit Assess. Clemson University. 77(1): 11-30.

     

    Khalil, A.A., and Khalafalla, A.I., (2011). Analysis and effect of water sources used as diluents on Newcastle disease vaccine efficacy in chickens in the Sudan. Trop Anim Health Prod. University ofKhartom. 43: 295-297.

     

    Luzzadder-Beach, S., (2000). Water Resources of the Chuilchucmil Maya. American Geographical sociyu. Vol. 90, pp: 793-510

     

    Mamabolo, M.C.; Meyer, J.A., and Casey, N.H., (2009). Effects of total dissolved solids on the accumulation of Br, As and Pbfrom drinking water in tissues of selected organs in broilers. South African Journal of Animal Science. University of Pretoria, pp: 39-44.

     

    Mathivanan, R.; Sundaresan, K„ and Mani, K„ (2001). Effect drinking water source and system of management on egg quality in commericallayers. Indian Journal of Poultry Sxience. Vol. 36, pp.: 103-105.

     

    Mohammed, A.A., (2011). Impact of Different Locations Water Quality in Basra Province on the Performance and Physiological Changes in Broiler Chicks. Pakistan Journal ofNutrition. University of Basra. 10(1): 86-94

     

    Mokhtar, M.B.; Aris, A.Z.; Abdullah.M.H.; Yusoff, M.K.; Abdullah, M.P.; ldris, A.R., and Rajauzir, R.I., (2009). Pristine environment and water quality in perspective: Maliau Basin, Borneo's Mysterious World. Water and Environment Journal. University ofKebagsaanmalaysia. 23(3): 219-228

     

    Northcutt, J.K.; Musgrove, M.T., and Jones, D.R., (2005). Chemical Analyses of Commercial. Shell Egg Wash Water. J. Appl. Poult. Res. 14; 289-295.

     

    Obiefuna, G., and Orazulike, D„ (2010). Physicochemical Characteristics of groundwater quality from Yola Area, Northeastern Nigeria. Journal of Applied Sciences and Enviromental Managame. Vol. 14, No.1.

     

    Oyedele, K.F., (2009). Total Dissolved Solids (TDS) Mapping In Groundwater Using Geophysical Method. NewYork Science Journal. University of Lagos. 2(3):21-31.

     

    Patterson, D.C., and Chestnutt, D.M.B., (1994). The effect of magnetic treatment of drinking water on growth. Feed utilkation and carcass composition of lambs. Animal feed Science and Technology. Vol. 76, pp.: 11-21.

     

    Rabee, A.M.;Abdul-karim, B.M., and AI-Dhamin, A.S., (2011). Seasonal Variations of  Some  Ecological Parameters in Tigris River Water at Baghdad Region, Iraq Journal of water resource and protection. University of Baghdad pp: 262-267

     

    Rind, M.I.; Achakzai, K.B.; Rind, R. and Solangi, A.A., (2003). Effect of Hardness of Underground Waters on Production Performance of Meat Chickens. Journal of Animal and Veterinary Advances. Sindh Agriculture university. 2(7): 421-424

     

    Saville, A.,  (2008).  Evaluating water quality poultry.  International poultry breeders Association. Vol. I.

     

    Taha, A.A.E.; Mahmoudi, A.S., and EI-Haddad, I.M., (2003). Evaluation of the water quality in new communities. South east the Nile DELTA, Egypt. Emirates Journal for Engineering Research. Mansouta university. 8(2): 51-67.

     

    Voleda, J.; Lenz, S.; Renden, J.; McElhenney, W., and Kempanien, B., (1997). Drinking  water  contaminats  (arsenic,  cadmium,  lead,  benzene  and tricholorothylene)  2. Effects on reproductive performance, egg quality, and embryo toxicity in broiler breeders. Poultry Science. Aubum University. Vol. 76, No. II, pp.: 1493-1500

     

    Zaghari, M.; Fazlali, F.; Eila, N., and Moradi, S., (2011). Effects of environmental factors on the performance of broiler breeder hens. The Journal of Applied poulliy research. Vol. 20, No. 3, pp.: 383-389.

     

    Zare, A.H.; Bayat, V.M., and Daneshkare, A.P., (2011).  Forecasting nitrate concentration in groundwater using artificial neural network and linear regression models. International Agrophys. Ghazvin university, pp: 187-192.33G. Williamson and W. Payne REFERENCES Ahmad, T., 2004 Effect of different dietary electrolyte balance on performance and blood parameters of broilers reared in heat stress environments. Ph.D. Thesis, University of Agriculture, Faisalabad

     

    D.Brain et al., 2006 , Water quality guide for poultry

     

     

    Salah H. Esmail, (2011), Fresh water a basic requirement for good performance, World Poultry, Volume 07, No. 27.

     

    Peter C. Scott, Ahern T., Scolexia Animal and Avian Health Consultancy(authors),  National Water Biosecurity Manual Poultry Production, First Edition August (2009).

     

     

    Dickerson, R., B. Seelig and F. Bergsrud, 1992. Treatment Systems for household water supplies- Softening. Available at pubs/h2oqual/watsys/ae1031w.htm\

     

    Budgell,P.,(1970).theeffect of changes in ambient temperature on water intake and evaporative water loss.psychon .sci.20:275-278

     

     

    Herrick, J.B.,  (1971).  Water  quality  for  livestock  and  poultry .feedstuffs  43:28.

    Hocking,  P.M.,( 1993).  Welfare  of  broiler  breeder  and  layer  females  subjected  to  food  and water  reatriction. Br.poultry  Sci. 34:53-64

     

    Medway, W. And  M.R.  kare  ,(1959). Water  metabolisn  of the  growing  domestic  fowl with  special  reference  to water  balance  ,poultry  sci. 38:631-637.

     

    May,  J.D.,  and B.D.  Lote ,(1992).  Feed  and  water  patterns  of  broilers at high  environmental  tramperatures.  Poultry   Sci  .71:331-336

     

    Bennett,  C.D.  and  s.leeson ,(1989).water usage  of broiler breeders.  Poultry  sci.68:617-621

     

    Belay,T.and   R.G. Teeter.(1993).Broiler water balance and thermobalance during thermoneutral  and  high  ambient  temperature exposure. Poultry sci.72:116-124.

     

    .Brake, J.D., T.N.chamblee ,C.D. Schultz, E.D. peebles and j.p.thaxton,(1992). Daily feed and water consumption  of  broiler chicks  from 0-21.j.appl.poultry res.1:60-163

     

    Dicker,S.E.and  J.Haslam  ,(1972). Effects  of   exteriorization  of the ureters  on the  water  metabolism  of  the  domestic  fowl.  J.physiol.224:4515-4517 .


موضوع پایان نامه ارزیابی فاکتور کل مواد جامد محلول (TDS ) در آب آشامیدنی مرغداری‏ های گوشتی شهرستان پیرانشهر, نمونه پایان نامه ارزیابی فاکتور کل مواد جامد محلول (TDS ) در آب آشامیدنی مرغداری‏ های گوشتی شهرستان پیرانشهر, جستجوی پایان نامه ارزیابی فاکتور کل مواد جامد محلول (TDS ) در آب آشامیدنی مرغداری‏ های گوشتی شهرستان پیرانشهر, فایل Word پایان نامه ارزیابی فاکتور کل مواد جامد محلول (TDS ) در آب آشامیدنی مرغداری‏ های گوشتی شهرستان پیرانشهر, دانلود پایان نامه ارزیابی فاکتور کل مواد جامد محلول (TDS ) در آب آشامیدنی مرغداری‏ های گوشتی شهرستان پیرانشهر, فایل PDF پایان نامه ارزیابی فاکتور کل مواد جامد محلول (TDS ) در آب آشامیدنی مرغداری‏ های گوشتی شهرستان پیرانشهر, تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی فاکتور کل مواد جامد محلول (TDS ) در آب آشامیدنی مرغداری‏ های گوشتی شهرستان پیرانشهر, مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی فاکتور کل مواد جامد محلول (TDS ) در آب آشامیدنی مرغداری‏ های گوشتی شهرستان پیرانشهر, پروژه در مورد پایان نامه ارزیابی فاکتور کل مواد جامد محلول (TDS ) در آب آشامیدنی مرغداری‏ های گوشتی شهرستان پیرانشهر, پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی فاکتور کل مواد جامد محلول (TDS ) در آب آشامیدنی مرغداری‏ های گوشتی شهرستان پیرانشهر, تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی فاکتور کل مواد جامد محلول (TDS ) در آب آشامیدنی مرغداری‏ های گوشتی شهرستان پیرانشهر, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی فاکتور کل مواد جامد محلول (TDS ) در آب آشامیدنی مرغداری‏ های گوشتی شهرستان پیرانشهر, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی فاکتور کل مواد جامد محلول (TDS ) در آب آشامیدنی مرغداری‏ های گوشتی شهرستان پیرانشهر, پروژه درباره پایان نامه ارزیابی فاکتور کل مواد جامد محلول (TDS ) در آب آشامیدنی مرغداری‏ های گوشتی شهرستان پیرانشهر, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی فاکتور کل مواد جامد محلول (TDS ) در آب آشامیدنی مرغداری‏ های گوشتی شهرستان پیرانشهر, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی فاکتور کل مواد جامد محلول (TDS ) در آب آشامیدنی مرغداری‏ های گوشتی شهرستان پیرانشهر, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی فاکتور کل مواد جامد محلول (TDS ) در آب آشامیدنی مرغداری‏ های گوشتی شهرستان پیرانشهر, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی فاکتور کل مواد جامد محلول (TDS ) در آب آشامیدنی مرغداری‏ های گوشتی شهرستان پیرانشهر, رساله دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی فاکتور کل مواد جامد محلول (TDS ) در آب آشامیدنی مرغداری‏ های گوشتی شهرستان پیرانشهر

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران – سازه‌ های هیدرولیکی چکیده: رودخانه‌ ها از مهم‌ترین و متداول‌ترین منابع تأمین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی به شمار می‌آیند. این منابع به علت عبور از بسترهای مختلف و ارتباط مستقیم با محیط پیرامون خود نوسانات کیفی زیادی دارند. از اینرو پیش‌بینی کیفیت جریان رودخانه‌ها که پدیده‌ای غیر قطعی، تصادفی و تأثیرپذیر از برخی عوامل طبیعی و غیر ...

پایان‌ نامه : برای دریافت درجه دکترای حرفه‌ای دامپزشکی (D.V.M) چکیده فارسی عنوان:بررسی آلودگی آب آشامیدنی مرغداری‏های گوشتی شهرستان پیرانشهر به باکتری اشریشیاکلی آب آشامیدنی از فاکتورهای مغذی و حیاتی است که برای رشد مطلوب و کنترل حرارت بدن ، ضرورت داشته و باید همیشه در دسترس باشد. آب یکی از مواد متشکله تمام سلولها و بافت های حیوان می باشد و محیطی است برای انجام تمام فرآیندهای ...

پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته مهندسی شیمی گرایش ترموسینیتیک و کاتالیست چکیده هدف از این پژوهش تخمین هدایت الکتریکی آب­های طبیعی بر اساس روش­های نوین ریاضی می­باشد که برای دستیابی به این مهم، آب رودخانه­ها­ی کرج و جاجرود به عنوان موردهای خاص در نظر گرفته شده اند. بدین منظور تعداد 20 ایستگاه نمونه­گیری انتخاب گردیده و آزمایش­های مربوط به پارامتر­های درجه حرارت، قلیائیت ...

پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی شیمی گرایش تجزیه چکیده در این تحقیق سنتز نانو ذرات پلیمری قالب یونی با استفاده از روش رسوبی و برای جداسازی و پیش­تغلیظ یون­های نیکل از نمونه­های آبی گزارش شده است. نانو ذرات پلیمری قالب نیکل با حل کردن مقدار استوکیومتری از نیکل نیترات و لیگاند 40،20،7،5،3-پنتاهیدروکسی­فلاون(مورین) در23 میلی­لیتر اتانول-استونیتریل(; v/v 2:1) به عنوان حلال در حضور ...

پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی شیمی گرایش تجزیه چکیده در این تحقیق سنتز نانو ذرات پلیمری قالب یونی با استفاده از روش رسوبی و برای جداسازی و پیش­تغلیظ یون­های نیکل از نمونه­های آبی گزارش شده است. نانو ذرات پلیمری قالب نیکل با حل کردن مقدار استوکیومتری از نیکل نیترات و لیگاند 40،20،7،5،3-پنتاهیدروکسی­فلاون(مورین) در23 میلی­لیتر اتانول-استونیتریل(; v/v 2:1) به عنوان حلال در حضور ...

چکیده گوشت شتر مرغ که در گروه گوشت های قرمز طبقه بندی می شود، از ارزش غذایی بسیار بالایی برخورداراست، طوری که می توان گفت یکی از کم چرب ترین و سالم ترین نمونه های گوشت قرمز در دسترس است. Heracleum Persicum یا گیاه گلپر ایرانی(از خانواده Apiaceae) یکی از 10 گونه جنس هراکلوم در ایران است. پژوهش حاضر، با توجه به خواص ضدمیکروبی گیاه گلپر و همچنین فراوانی آن در کشور، به بررسی امکان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد « M.Sc » گرایش : میکروبیولوژی مواد غذایی چکیده فراورده های استریلیزه شیر که به روش فرادما تهیه می شوند، بویژه شیر و خامه فرادما در سالهای اخیر ،جای خود را در رژیم غذایی مردم ایران باز کرده اند. با افزودن ترکیبات سلامت بخش به محصولاتی نظیر خامه صبحانه می توان ارزش غذایی این محصولات را ارتقا داد. در این تحقیق غلظت های 0، 3، 5 و7 درصد از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کشاورزی گرایش زراعت چکیده این طرح به منظور بررسی اثر کود نیتروکسین تحت شرایط قطع آبیاری(بر اساس BBCH، مراحل فنولوژی گیاهان) بر روی صفات فیزیولوژیک و زراعی ارقام ارزن علوفه­ ای در منطقه دامغان در سال زراعی 92 _1391 به صورت آزمایش اسپیلت پلات فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی اجراء شد تیمارها شامل سه سطح آبیاری، شاهد ...

پایان نامه جهت دریافت درجه دکتری داروسازی خلاصه فارسی سیمواستاتین با نام تجاری zocor دارویی است که به طور گسترده در درمان هایپرکلسترولمیا استفاده میشود. سیمواستاتین دارای میزان انحلال در آب ضعیفی است که سبب کاهش بهره درمانی آن می شود، رفتار حلالیت داروها یکی از جنبه های چالش برانگیز در توسعه فرمولاسیون باقی مانده است. با توجه به اینکه بسیاری از داروها از محلولیت و میزان انحلال ...

پايان نامه مقطع کارشناسي رشته پتروشيمي سال 1385 چکيده اين پروژه ، تحقيقي برروي پروتئينهاي گياهي هيدروليز شده (hvp) با هدف توليد و کوشش براي فصل آن مي باشد . در فصل اول که به تعريف ساخت

ثبت سفارش