پایان نامه کاربرد گلپر یا عصاره آن به منظور بهبود ویژگی های حسی گوشت شترمرغ

word 746 KB 32306 45
مشخص نشده کارشناسی ارشد مهندسی صنایع غذایی
قیمت قبل:۵۹,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۱,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده

    گوشت شتر مرغ که در گروه گوشت های قرمز طبقه بندی می شود، از ارزش غذایی بسیار بالایی برخورداراست، طوری که می توان گفت یکی از کم چرب ترین و سالم ترین نمونه های گوشت قرمز در دسترس است. Heracleum Persicum یا گیاه گلپر ایرانی(از خانواده Apiaceae) یکی از 10 گونه جنس هراکلوم در ایران است. پژوهش حاضر، با توجه به خواص ضدمیکروبی گیاه گلپر و همچنین فراوانی آن در کشور، به بررسی امکان افزایش عمر ماندگاری گوشت شترمرغ در دمای یخچال می پردازد. بدین منظور، از گیاه تازه و عصاره اتانولی گلپر و با درصد های 5/0، 5/1 و 5/2 % وزنی-وزنی در گوشت شترمرغ استفاده شد. نمونه های گوشت طی 10 روز نگهداری در دمای یخچال در روزهای صفر، 1، 3، 5، 7 و 10 از نظر کیفی مورد بررسی قرار گرفت. فاکتورهای مورد بررسی pH، آزمون های میکروبی، میوگلوبین و پارامترهای آن، مقدار تیوباربیتوریک اسید و ارزیابی حسی بود. بر اساس نتایج تجزیه واریانس، طبق نتایج بدست آمده افزایش غلظت عصاره و گیاه گلپر نسبت به نمونه شاهد سبب کاهش معنی دار میزان تیوباربیتوریک اسید، تعداد کل باکتری ها، تعداد کپک و مخمر و تعداد اشرشیاکلی گوشت شترمرغ شد (05/0p<)، ولی بر میزان pH، میوگلوبین، اکسی میوگلوبین و مت میوگلوبین اثر معنی داری نداشت (05/0p>). نتایج تجزیه واریانس نشان داد که میزان پارامترهای pH، رشد کلی باکتری ها، اشرشیاکلی، کپک و مخمر و مت میوگلوبین طی زمان ماندگاری تا روز دهم افزایش معنی دار داشت که این افزایش برای نمونه های شاهد بیش از سایر نمونه ها بود، میزان تیوباربیتوریک اسید نیز طی زمان ماندگاری تا روز هفتم، افزایش معنی داری داشت که این افزایش برای نمونه های شاهد بیش از سایر نمونه ها بود (05/0p<). در ارزیابی حسی، بیشترین میزان پذیرش کلی نمونه ها، مربوط به نمونه های گوشت شترمرغ حاوی گیاه تازه گلپر با غلظت  5/0 درصد بود.

    کلمات کلیدی: خاصیت ضد میکروبی، شتر مرغ، گلپر، گوشت، گیاهان دارویی

     

     

       فصل اول

      کلیات

     

     

    1-1-مقدمه

    ترکیبات ضدمیکروبی گیاهی یکی از منابع با ارزش در پزشکی به شمار می آیند و در نتیجه گسترش بیماری های عفونی، شناسایی تعداد بیشتری از این عصاره ها و ترکیبات در درمان بیماران مفید خواهد بود. با توجه به تحقیقات به عمل آمده بر روی گیاه گلپر ایرانی، خاصیت ضد میکروبی عصاره متانولی این گیاه ثابت شده است (ناظمی و همکاران، 1384). با توجه به استفاده از نگهدارنه های سنتزی و اثرات سوء ثابت شده این مواد بر روی سلامت انسان، تلاش برای جایگزین نمودن نگهدارنده های ضد میکروبی طبیعی از جمله گیاهان دارویی، به جای نگهدارنده های سنتزی مضر زیاد شد(اشراقی، 1386). از آنجایی که گلپر ایرانی را به عنوان یک عامل ضدمیکروب، طعم دهنده بومی، عامل ضد نفخ و آنتی اکسیدان طبیعی می شناسیم، در این پژوهش اثر گیاه و عصاره اتانولی گلپر بر روی ماندگاری گوشت شترمرغ بسته بندی شده در یخچال در طی دوره نگهداری بررسی شد.

     

    1-2- معرفی گوشت شترمرغ

    در عصر جدید یک تغییر گسترده جهانی در مسیر خوردن گوشت های سالم رخ داده  است و این امر موجب محبوبیت روز افزون گوشت شترمرغ[1] که کلسترل و چربی کمتری دارد و نیز  اسید های چرب اشباع نشده بیشتری نسبت به گوشت گاو دارد، شد (پالری و همکاران[2]، 1997).

    در صنعت شترمرغ اخیرا توجه بازار از چرم که محصول بسیار مهمی از شترمرغ است به سمت صنعت گوشت تغییر یافته است. پرورش شترمرغ به طور تجاری بیشتر در آفریقای جنوبی بوده است اما امروزه این نوع پرورش در کشور های دیگر نیز صورت می گیرد. گوشت شترمرغ به خاطر محبوبیت و نیز ارزش غذایی بالای قابل توجهش خیلی سریع در جوامع غرب به رقیب گوشت قرمز در بازار تبدیل شد (آلونسو- کالجا[3]، 2004).

    در دهه اخیر علاقه بسیار زیادی برای پرورش و تولید مثل شترمرغ در سراسر جهان مشاهده شده است (کوپر[4]، 2004، 2007، 2008؛ هوربان ژوک[5]، 2004، 2007). یکی از دلایل این علاقه مندی مربوط به تنوع در استفاده شترمرغ می باشد که این محصولات عبارتند از گوشت، پوست، پر و نیز تخم های این پرنده (سلز[6]، 1999؛ هوربان ژوک، 1998، 2000، 2002، 2004؛ کوپر و هوربان ژوک، 2004؛ کاوکا[7]، 2007). در ضمن باید خاطر نشان کرد به علت مشکلات به وجود آمده از دیوکسین[8] در سال 1999 در بلژیک و نیز دومین مرحله شیوع آنسفالوپاتی اسفنجی شکل گاوی[9] در سال 2000 در اروپا و نیز به علت بیماری های موجود در پا و دهان در سال 2001 در انگلیس[10] تقاضا برای استفاده از گوشت شترمرغ افزایش یافته است (هوربان ژوک، 2008). در آن زمان مصرف گوشت در اروپا کم شد و مصرف کنندگان به دنبال جایگزین گوشت قرمز مثل گوشت شترمرغ بودند. در حال حاضر به طور رایج بزرگترین بازار گوشت شترمرغ در اروپا است که عمدتاً از آفریقای جنوبی، اسرائیل و حتی استرالیا تامین می گردد (هوربان ژوک، 2008).

    هنوز آفریقای جنوبی بزرگ ترین صادر کننده این نوع گوشت می باشد (لوری[11] و لدوارد[12]، 2006).

     

    1-3-معرفی گیاهان دارویی

    علم شناسایی و استفاده از گیاهان دارویی به قدمت عمر انسان است. تا قبل از قرن 19 میلادی استفاده از منابع طبیعی و عمدتا گیاهان از راه های اصلی درمان بیماری ها بوده است. اما پیشرفت سریع علم شیمی و کمبود منابع طبیعی باعث شد که ترکیبات شیمیایی جدید جایگزین داروهای گیاهی شود (حقیقتی، 1382؛ کوکوزکا[13]، 2002).

    امروزه مجددا دانشمندان بسیاری از رشته های گوناگون به داروهای گیاهی روی آورده اند. اثرات ضدمیکروبی، ضد قارچی و ضد سرطانی در گیاهان ایرانی سرمنشا بسیاری از تحقیقات بوده و به سرانجام رسیدن این تحقیقات می تواند سبب خودکفایی و استقلال در صنایع دارویی کشور شود. با توجه به اینکه در حال حاضر اکثر مواد اولیه دارویی در ایران ساخته نشده و نیاز به واردات این کالاها وجود دارد و از طرفی مقاوم شدن باکتری ها نسبت به داروهای ساختگی شیمیایی، نیاز به بررسی و تولید انواع مواد ضدمیکروبی گیاهی به نظر منطقی می رسد (امیدبیگی، 1379).

    ترکیبات ضدمیکروبی گیاهی یکی از منابع با ارزش در پزشکی به شمار می آیند و در نتیجه گسترش بیماری های عفونی، شناسایی تعداد بیشتری از این عصاره ها و ترکیبات در درمان بیماران مفید خواهد بود. ترکیبات ضدمیکروبی با منبع گیاهی دارای قابلیت درمانی بی شماری هستند، آنها نه تنها در درمان بیماری های عفونی موثرند، بلکه به طور همزمان تعداد زیادی از اثرات جانبی را که اغلب با ترکیبات ضد میکروبی همراه هستند، کاهش می دهند (اشراقی، 1388؛ کوکوزکا، 2002).

    با توجه به تحقیقات به عمل آمده بر روی گیاه گلپر ایرانی، خاصیت ضد میکروبی عصاره متانولی این گیاه ثابت شده است (ناظمی، 1384).

     

    1-4- فرضیه های پژوهش

    با توجه به مطالعات انجام شده، این پژوهش برای رسیدن به فرضیه های ذیل، انجام شد.

    به کار بردن گلپر یا عصاره آن در گوشت شترمرغ بسته بندی شده می تواند تعداد باکتری های کلی، اشرشیاکلی و کپک و مخمر را کاهش دهد.

    افزودن گلپر یا عصاره آن به گوشت تازه شترمرغ می تواند اکسیداسیون آن را به تاخیر اندازد.

    گلپر یا عصاره آن می تواند خواص حسی گوشت شترمرغ طی نگهداری در یخچال را بهبود بخشد.

     

    1-5- اهداف پژوهش

    هدف از انجام این پژوهش، رسیدن به نتایج ذیل بود.

    استفاده از گلپر یا عصاره آن به عنوان یک نگهدارنده طبیعی در افزایش عمر ماندگاری گوشت شترمرغ در یخچال

    کاربرد گلپر یا عصاره آن به منظور بهبود ویژگی های حسی گوشت شترمرغ

     

     

     

    فصل دوم

    بررسی منابع

     

     

     

    2-1-گوشت

    2-1-1-انواع گوشت

    گوشت سفید: شامل گوشت مرغ، بوقلمون، اردک، غاز، کبک، بلدرچین و... می باشد (کدیور، 1388).

    گوشت قرمز: شامل گوشت گاو، گوسفند، بز، شتر و... است که گوشت شترمرغ نیز جز این دسته می باشد (کدیور، 1388).

    گوشت ماهی و فرآورده های آن: علت جدا کردن گوشت ماهی از گوشت سفید این است که با اینکه در گوشت ماهی هم مثل گوشت سفید میزان میوگلوبین کمتر از گوشت قرمز است، اما عضلات ماهی ها با شرایط زندگی آن ها سازگار گشته و کاملا با گوشت مرغ، بوقلمون و... که در دسته گوشت های سفید قرار دارند متفاوت است (کدیور، 1388).

    گوشت های تفریح: گوشت تفریح به آن دسته از حیواناتی که شکار شده اند مثل آهو و اسب، گوزن و... گویند. علت جدا کردن گوشت تفریحی از گوشت قرمز این است که به خاطر تحرک این حیوانات گوشت آنها تفاوت کیفی بالایی نسبت به حیواناتی از قبیل گاو، گوسفند و... که در دسته گوشت قرمز قرار می گیرند دارند (کدیور، 1388).

     

    2-1-2-ترکیبات شیمیایی گوشت

    آب: قسمت اعظم گوشت را آب تشکیل می دهد، آب حدود 70 درصد گوشت را تشکیل می دهد، بنابراین گوشت بایستی ماهیت آبکی داشته باشد، اما این چنین نیست و حالت جامد دارد و این به خاطر خاصیت و نوع ساختمان درون بافتی گوشت می باشد (رکنی، 1382؛ هویی و همکاران، 2001). مقدار آب عضلات بر حسب عوامل مختلف از کمتر از 50 درصد تا بالغ بر 90 درصد تغییر می کند. آب بدن گاو بالغ و فربه کمتر از 50 درصد وزن لاشه، گوساله بالغ 75% و نوزاد دام در حدود 90 درصد می باشد. هر اندازه دام لاغرتر و یا میزان چربی عضلات کمتر باشد مقدار آب آن بیشتر است (قهرمانی، 1390).

    آب موجود در گوشت به دو صورت است: آب هیدراته و آب آزاد. آب هیدراته مقدار آبی است که به صورت ترکیب شیمیایی و پیوند با پروتئین های گوشت می باشد، مقدار آن کم است و در حدود 5 – 4 درصد است و بقیه آب گوشت به صورت آب آزاد می باشد که آن هم به دو صورت ثابت و متحرک وجود دارد. هنگام برش گوشت آب آزاد متحرک از داخل گوشت خارج می شود. آب ثابت از داخل گوشت خارج نمی شود. عضلات دام های جوان و عضلاتی که تحرک بیشتری دارند درصد آب بیشتری دارند (رکنی، 1382؛ هویی و همکاران، 2001).

    مواد معدنی: مواد معدنی حدود یک درصد گوشت را تشکیل می دهند و بیشتر به صورت نمک های معدنی و آلی از جمله سولفات ها، فسفات ها و عناصر منیزیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، کلر، کلسیم، آهن، کبالت، روی و سایر مواد معدنی می باشد که اکثرا به صورت محلول در آب هستند. املاح معدنی به ویژه فسفات ها نقش زیادی در نگهداری آب گوشت دارند (رکنی، 1382؛ هویی و همکاران، 2001).

    پروتئین گوشت: 20 – 18 درصد گوشت را پروتئین تشکیل می دهد. پروتئین‌ها مواد مغذی اصلی هر سلول زنده هستند. در ساختمان آنها نه تنها کربن، هیدروژن و اکسیژن وجود دارد، بلکه ازت و گاهی گوگرد نیز موجود می‌باشد. پروتئین‌ها مسئول انجام اعمال گوناگونی هستند. نقش آنها از تشکیل ماده انقباضی عضلات گرفته تا ساختن بعضی از هورمون‌ها، آنزیم‌ها و آنتی بادی‌ها، تبدیل انرژی شیمیایی به کار و انتقال اکسیژن و هیدروژن متنوع می‌باشد (محمدی، 1385). پروتئین های گوشت در سه دسته پروتئین های میوفیبریلی، پیوندی و سارکوپلاسمی طبقه بندی می شوند (رکنی، 1382).

    چربی گوشت: به طور متوسط حدود 3 درصد گوشت را چربی تشکیل می دهد. در بدن دام چربی به چهار صورت به چهار صورت چربی درون سلولی، چربی بین عضلانی، چربی سطحی و چربی ذخیره یا آدیپوز دیده می شود. قسمت عمده چربی ذخیره تا 99% شامل تری گلیسیریدها یا چربی های اشباع می باشد. در این قسمت از چربی بدن دام، علاوه بر تری گلیسیریدها مقادیر جزئی مواد محلول در چربی از قبیل هورمونها، ویتامین E  و کاروتن یافت می گردد. وجود ویتامین E  در گوشت بعنوان یک ماده آنتی اکسیدان عمل کرده و اکسیده شدن و تند شدن چربی را به تاخیر می اندازد. زردی رنگ چربی های حیوانی مربوط به کاروتن می باشد (قهرمانی، 1390).

     

    مواد قندی: بیشتر به صورت گلیکوژن و مقدار کمی هم به صورت گلوکز دیده می شود که  1 – 5/0 درصد گوشت را تشکیل می دهند.

    ویتامین ها: بیشتر ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین های E، D، K و A و ویتامین های گروه B و مقدار ناچیزی ویتامینC  در گوشت وجود دارد (رکنی، 1382؛ هویی و همکاران، 2001).

     

    2-1-3- کیفیت خوراکی گوشت

    عواملی که کیفیت خوراکی گوشت را مشخص می سازند عبارتند از:

    رنگ گوشت: رنگ گوشت مربوط به میوگلوبین است و شدت این رنگ به میزان میوگلوبین عضلات، ماهیت میوگلوبین و pH گوشت بستگی دارد.

    طعم گوشت: طعم مخصوص گوشت را به مخلوطی از اسیدهای آمینه و گلیکوژن نسبت داده اند. عوامل دیگری که در طعم گوشت موثر می باشند عبارتند از: سن، جنس، نژاد و وضع تغذیه دام، pH گوشت، ظرفیت نگهداری آب گوشت، میزان تردی و کیفیت نگهداری آن.

    آبداری گوشت: مهمترین عواملی که در آبداری گوشت موثر می باشند عبارتند از، pH گوشت، نوع و سن دام، نگهداری گوشت و میزان و روش دما دادن آن.

    تردی گوشت: مهم ترین عواملی که در تردی گوشت دخالت دارند عبارتند از: مقدار و نوع فیبرهای عضلانی، حدود تغییرات پس از کشتار در گوشت، روش پختن آن و استفاده از مواد ترد کننده (رکنی، 1382).

     

    2-1-4- روش های مختلف نگهداری گوشت

    برای بالا بردن زمان ماندگاری گوشت و حفظ کیفیت فیزیکوشیمیایی آن باید از روش های مختلف نگهداری که محیط گوشت را برای رشد میکروب ها غیر مساعد می سازد و یا آن که باعث کاهش آلودگی و یا از بین رفتن آن می شوند استفاده نمود. در نگهداری گوشت یکی از نکات مهم، حفظ کیفیت خوراکی گوشت و به حداقل رساندن زیان های وارده به آن می باشد. روش های متداول نگهداری گوشت شامل سرد کردن و انجماد، کنسرو کردن، دود دادن و خشک کردن می باشد (رکنی، 1382).

    2-1-5- امنیت مصرف مواد پروتئینی

    مصرف پروتئین موجود در گوشت حیوانات برای اکثر جمعیت جهان پرهزینه می باشد به همین علت مبحث مربوط به امنیت و سلامت غذایی مربوط به محصولات حیوانی، باید بیشتر در مورد جوامعی باشد که در کشورهای توسعه یافته زندگی می کنند و غذاهای بسته بندی شده که از منبع اصلی خود دور هستند را استفاده می کتتد (آلونسو-کالجا، 2003؛ اوترمبا[14]، 1999).

    غذاهای مشتق شده از حیوانات(مثل گوشت قرمز، ماهی، شیر و تخم مرغ) می تواند با یک یا چندین مورد از مواد شیمیایی ساخته شده دست بشر که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد نیز آلوده شده باشد. مقدار کمی از این آلودگی ها در مواد غذایی از طرف حیوانات می باشد، اما اکثر این آلودگی ها از داروهای آنتی باکتریال، هورمون های رشد، آفت کاهش ها، مواد شیمیایی صنعتی و نیز فلزات سنگین است. اگر چه مواد شیمیایی صنعتی و فلزات سنگین برای اهداف کشاورزی مورد استفاده قرار نمی گیرند ولی می توانند مواد غذایی حیوانی و محیط حیوانات را آلوده سازند و در شیر، گوشت قرمز و یا تخم مرغ رخنه کنند (گووس[15]، 2010).

    در گذشته و به روش های سنتی بیشتر به بیماری های منطقه ای (بیماری های حیوانی که قابل انتقال به انسان بود) و نیز بیماری های به وجود آمده از مواد شیمیایی موجود در محیط، داروها، مواد و داروهایی که جنبه اعتیاد دارند توجه می شد، اما اخیرا دانشمندان معتقدند که تنها با میکروارگانیسم هایی که موجب بروز بیماری و آلودگی در حیوانات می شوند، سلامت جامعه به خطر  می افتد. به همین علت باید مطمئن شد که تنها مواد غذایی و گوشت حیوانات، سالم و ترد وارد بازار غذا می شود و نیز گوشت ها و فراورده های دیگر که از طریق مواد شیمیایی و داروها آلوده شدند با برنامه های امتحانی و بازرسی وارد بازار نشوند (سوت مولر[16]، 1997).

     

     

    Abstract

    Ostrich meat which is classified in to red meat, has high nutritional value, in a way that claimed to be one of the healthiest and lowest fat kinds of available meat. Heracleum Persicum (of Apiaceae familly) is one of the ten species of Heracleum in Iran. Resent researches, according to antimicrobial Heracleum Persicum and it's copiousenss in Iran, is examining the possibility of durability of ostrich meat in fridge temperature. Therefore, the fresh plant & Ethanolic extract of Heracleum Persicum in different percentages 0.5, 1.5, 2.5 % weight-weight is using in ostrich meat. Those sample within 10 days keeping them in fridge temperature in days 0, 1, 3, 5, 7 and 10 examined in terms of quality. The examined factors were pH, microbial testing, myoglubin & it's parameters, amount of Thiobarbituric Acid and sensory evaluation. According to analysis of variance, based on results, increasing the density of extract and Heracleum Persicum compared with evidence sample caused to significant decreasing amount of Thiobarbituric Acid, total number of bacteria, number of Mould & Yeast and number of E.coli of ostrich meat (p< 0/05), But on rate of pH, myoglobin, oxy myoglobin and met myoglobin had no significant effect (p>0/05). The results of variance analysis indicate that the amount parameters of pH, overall growth of bacteria, E.coli, Mould & Yeast and met myoglubin within 10 days had significant growth wich, this increase in control sample was more than all other samples, the rate of Thiobarbituric Acid until the 7'th day had significant increase wich this increase for control samples was more than all of the other samples (p<0/05). In sensory evaluation the most rate overall acceptance of samples was for those ostrich meat wich contained fresh Heracleum Persicum with the density of 0/5 %.

     

    Key words: antimicrobial property, Heracleum Persicum, Herb, Meat, Ostrich   

  • فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

     

    استاندارد ملی ایران، شماره 1028، 1386، گوشت و فرآورده های آن-تعیین pH- روش آزمون مرجع

    استاندارد ملی ایران، شماره 16987، 1392، گوشت شترمرغ-نگه داری در سردخانه-آیین کار

    استاندارد ملی ایران، شماره 2394، 1371، میکروبیولوژی گوشت قرمز-لاشه، لاشه قطعه بندی شده و گوشت چرخ کرده- ویژگی ها و روش آزمون

    اشراقی س س، امین غ ر، فخری س. مطالعه اثرات ضد باکتریایی و فیتو شیمیایی عصاره تام 12 گونه از گیاهان بومی ایران بر سوش های بیماری زای نوکاردیا. 1388.  پژوهش های دامپزشکی، شماره 82

    امیدبیگی ر. رهیافت های تولید و فرآوری گیاهان دارویی. 1374. جلد 1، فکر روز.

    امین غ. مناسب ترین خاستگاه اکولوژیکی گیاهان دارویی. 1373. ماهنامه رازی، شماره 8، سال پنجم. شهریور

    باباخانلو پ، میرزا م، سفیدکن ف، احمدی ل، برازنده م م، عسکری ف. بررسی ترکیب های تشکیل دهنده اسانس گلپر. 1377. تحقیقات گیاهان دارویی و معطر. جلد 1، شماره صفر

    پازوکی ا. ویژگی های منحصربه فرد گوشت شترمرغ. 1386. برزگر، دوره 28، مسلسل 988

    بهنام ب، اکبرلو  ج ع. اثر آنتی اکسیدانی اسانس آویشن شیرازی و پونه کوهی روی گوشت مرغ نگهداری شده در دمای 4 درجه سانتیگراد. پژوهش های صنایع غذایی. 1392. شماره 4، جلد 23

    پزشک س، رضایی م، راشدی ح، حسینی ه. مطالعه اثر ضد باکتریایی و ضد اکسیداسیونی عصاره زردچوبه در شرایط آزمایشگاهی بر ماهی قزل آلای رنگین کمان، 1391، فصلنامه علوم و صنایع غذایی، شماره 35، دوره 9

    پزشکی امروز، شماره 354، سال 10، 18/8/79، صفحه 7

    تقی زاده اندواری ق، رضایی م. اثر پوشش ژلاتینی بر ویژگی های شیمیایی، میکروبی و حسی ماهی قزل آلای رنگین کمان(Oncorhynchus mykiss) در دمای یخچال. فصلنامه علوم و صنایع غذایی. 1391. دوره 9، شماره 37

    ﺟﯿﺮان ع، ﮐﯿﺎﻧﯽ راد ع. ارزﯾﺎﺑﯽ اﻗﺘﺼﺎدی ﻃﺮح ﭘﺮورش ﺷﺘﺮﻣﺮغ در ﮐﺸﻮر، 1386، ﺷﺸﻤﯿﻦ ﮐﻨﻔﺮاﻧﺲ اﻗﺘﺼﺎد ﮐﺸﺎورزی اﯾﺮان

    حقیقتی ف، جعفری ش، بیت الهی ج. مقایسه اثرات ضد میکروبی عصاره های ده گونه گیاهی با دهان شویه کلرهگزیدین بر سه نوع میکروارگانیسم آسیب زای دهان در شرایظ آزمایشگاهی. 1382. www.SID.ir ، دوره ششم، شماره سوم

     دارونامه رسمی ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. معاونت غذایی و دارویی. 1378

    دمان ج. 1382. مبانی شیمی مواد غذایی. ترجمه بابک قنبرزاده. انتشارات آییژ. تهران. صفحات 164-159

     رکنی ن. 1382. علوم و صنایع گوشت. انتشارات دانشگاه تهران

    زراتی م. مقایسه ای بین انواع گوشت سفید، سلامت، 1388. شماره 261

    سمرقندی م ر، حسین زاده ا، علیخانی م ی. 1387. بررسی ضریب حساسیت و کینتیک مرگ Escherichia coli و Staphylococcus aurous نسبت به نانو ذرات اکسید روی و اکسید مس، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان

    شریعت ا، حسینی ه، پوراحمد ر. بررسی اثر ضد باکتریایی عصاره آبی گزنه و مرزنگوش بر Escherichia coli ، Salmonella typhi و Pseudomonas aeruginosa. 1392. نوآوری در علوم و صنایع غذایی، سال پنجم، شماره 4

    عماد م. شناسایی گیاهان دارویی، صنعتی، مرتعی و جنگلی و موارد مصرف آنها. 1378.جلد 2

    قهرمانی ا. ترکیب شیمیایی گوشت، 1390، http://ghahramana.persianblog.ir

    کدیور م. صنایع گوشت و شیلات. 1388.  دانشگاه صنعتی اصفهان

    محمدی م. 1389. بررسی خصوصیات آنتی­اکسیدانی ترکیبات فنولی استخراج شده از میوه زرشک بی­دانه با استفاده از سیال مادون بحرانی آب. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار

    مقصودلو ی، اصغرپور ا، آریایی پ. اثر افزودن اسانس مرزه خوزستانی بر خصوصیات باکتریایی، شیمیایی و حسی سوسیس فرانکفورتر. 1392. نشریه پژوهش و نوآوری در علوم و صنایع غذایی، جلد 2، شماره 3، صفحه 294-279

    مومنی ت خ، شاهرخی ن. اسانس های گیاهی و اثرات درمانی آنها، 1370، دانشگاه تهران

    میرزا م، سفیدکن ف، احمدی ل. 1375. اسانس های طبیعی، موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع

    ناظمی ع، هاشمی م، خاتمی نژاد م ر، پورشمسیان ک. اولین بررسی فعالیت ضد میکروبی عصاره های آبی و متانولی گیاه گلپر (Heraclium persicom)، مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی. 1384. دوره 15، شماره2، صفحات 91  تا 94

    نلسون د ال، مایکل ام. ۱۳۸۵.  اصول بیوشیمی لنینجر. ترجمه رضامحمدی آ. ، شابک ‎۹۶۴-۸۳۹۷-۰۵-۸

    وب سایت علمی www.tebyan.net

    Adams J, Revell B. 2004. Ostrich farming: -A review and feasibility study of opportunities in the EU. School of Management, Harper Adams University College, Newport, Shropshire, UK. Available from:http://www.mluri.sari.ac.uk /mi361 /feasib ility /ostrich.htm. Accessed May15, 2008.

    Alberta agriculture. 1996. Agriculture and Rural Development, toll-free in Alberta at 310-farm (3276), for agricultural information

    Alonso-Calleja C, Martinez-Fernandez B, Prieto M, Capita R. 2004. Microbiological quality of vacuum-packed retail ostrich meat in Spain. Food Microbiol 21, 241-246.

    AMSA (American Meat Science Association), 1991. Guidelines for Meat Color  Recip. Meat Conf. Proceed. 44. Am. Meat Sci. Assoc., Kansas City, Mo.

    Athina GN, Vasiliki IG, Ioannis NS. 2010. Combined natural antimicrobial treatments (EDTA, lysozyme, rosemary and oregano

    Benson F, Daryl H. 2006. Benchmark Production Target for Ostrich. Ostrich Nutrition E- Bulletin, No.100, February 5

    Bird Life International, 2012. "Ostrich Struthio camelus – Bird Life Species Factsheet". Data Zone. Retrived 17 feb 2011.

    Blixt Y,  Borch E. 2002. Comparison of shelf life of vacuum-packed pork and beef. Meat Science, 60, 371-378.

    Burt S. 2004. Essential oils: Their antibacterial properties and potential applications in foods – A review. International Journal of Food Microbiology, 94(3), 223–253.

    Capita R, Alonso-Calleja C, Garcia-Fernandez MC, Moreno B. 2001. Microbiological quality of retail poultry carcasses in Spain. J. Food Prot. 64, 1961–1966.

    Carbajo E. 2000. Situaci! on  actual del avestruzysus productosen   Espan˜a. In: Libro de ponencias de las VI Jornadas Profesionales del Avestruz Febrero-Marzo de 2000, Arenysde Mar, Barcelona, Real Escuela de Avicultura, pp. 29.1.1.–29.1.5.

    Carraminana JJ, Rota C, Burillo J, Herrera A. 200). Antibacterial efficiency of spanish Satureja montana essential oil against Listeria monocytogenes among natural flora in minced pork. Journal of Food Protection, 71(3), 502–508.

    Chambers PG, Grandin T, Heinz G, Srisuvan T. 2004. Effects of stress and injury on meat and by-product quality. In: Guidelines for Humane Handling,  Transport and Slaughter of Livestock. FAO Corporate document repository. URL.http:// www.fao.org /DOCREP/003 / X6909E/x6909e04.htm .August 2008.

    Cooper RG, Horbanczuk JO, Fujharan N. 2004. Nutrition and feed management in the ostrich (Struthio camelus domesticus). Animal Science Journal 75, 175-181.

    Cooper RG, Horbanczuk JO. 2004. Ostrich nutrition: a review from a Zimbabwean perspective. Monography.  Revue Scientifique et Technique de L’Office International Des Epizooties 23, 1033-1042.

    Doyle ME. 2007. Microbial food spoilage–Losses and control strategies, (A brief  review of the Literature), FRI Briefings (www.wisc.edu/fri/).

    Doyle MP, Erickson MC. 2006. Emerging microbiological food safety issues related to meat. Meat Sci 74, 98–112.

    Du H, Li H. 2008. Antioxidant effect of cassia essential oil on deep-fried beef during the frying process. Meat Science, 78, 461–468.

    FAO (Food and Agriculture Organization). 1999. Ostrich production system. Report of the Food and Agriculture Organization (FAO) of the United Nations. Food and Agriculture Organization, Rome.

    Gill AO, Gill CO. 2005. Preservative packaging for fresh meats, poultry and  fin fish. In: J.H. Han, Innovations in Food Packaging. Pp.204-226. Amsterdam: Elsevier.

    Gill CO, Bryant J, Brereton DA. 2000. Microbiological  conditions  of  sheep  carcasses from conventional or  inverted dressing processes. J Food Prot. 63 (9): 1291-1294.

    Gill CO. 2007.  Microbiological conditions of meats from large game animals and birds.  Meat Science, 77, 149-160.

    Gomes HA, Silva EN, Nascimento MRL, Fukuma HT. 2003. Evaluation of the 2-thiobarbituric acid method for the measurement of lipid oxidation in mechanically     deboned gamma irradiated chicken meat. Food Chem, 80: 433–437.

    Gouws PA, Visser M, Brozel, VS. 1998. A polymerase chain reaction procedure for the detection of Salmonella spp. within 24 hours. J Food Protect, 61, 1039-1042.

    Gray JI, Monahan FJ. 1992. Measurement of lipid oxidation in meat and  meat products. Trends Food Sci. Technol. 3:315–319.

    Harris SD, Morris CA, Jackson TC, May SG, Lucia LM, Hale SD, Miller RK, Keeton JT, Savell JW, Acuff GR. 1993. Ostrich meat industry development, Final report to: American Ostrich Association. Texas Agricultural Extension Service 348, Kleberg.  Pp. 14.

    Hayouni EA, Chraief I, Abedrabba M, Bouix M, Leveau JY, Mohammed H, et al. 2008. Tunisian Salvia officinalis L. and Schinus molle L. essential oils: Theirchemical compositions and their preservative effects against Salmonella inoculated in minced beef meat. International Journal of Food Microbiology,125(3), 242–251.

    He L, Liu Y, Mustapha A, Lin M. 2010. Antifungal activity of zinc oxide nanoparticles against Botrytis cinerea and Penicillium expansum. Microbiological Research.;166(3):207-15.

    Hoffman LC,  Joubert M, Brand TS, Manley M. 2005. The effect of dietary fish oil rich in n-3 fatty acids on the organoleptic, fatty acid and physicochemical characteristics of ostrich meat. Meat Science 70, 45-53.

    Hoffman LC, Botha StC, Britz TJ. 2006. Sensory properties of hot-deboned ostrich.  Meat Science, 72, 734-740.

    Hoffman LC, Fisher P. 2001. Comparison of meat quality characteristics between young and old ostriches. Meat Science, 59, 335-337.

    Hoffman LC. 2005. A review of the research conducted on ostrich meat. In Proceedings of the 3rd International Ratite Science Symposium & ΧΙΙ World Ostrich Congress ed. Carbajo, E. pp.107-119. Madrid, Spain.

    Hoffman LC. 2008. Value adding and processing of Ratite meat: a review.  Australian Journal of Experimental Agriculture, 48, 1-6.

    Hoffman LC. 2009. The Microbiology of ostrich meat with reference to pervalent microbial growth and bruises on caracasses. Department of Food Science Faculty of AgriScience.

    Horbanczuk JO, Kawka M, Sacharczuk M, Cooper RG, Boruszewska K, Parada  P, Jaszczak K. 2007. A search for sequence similarity between chicken (Gallus domesticus) and ostrich (Struthio camelus) microsatellite markers. Animal  Science  Papers  and Reports 25, 283-288.

    Horbanczuk JO, Sales J. 1998. Lipid and cholesterol content and fatty acid composition of meat obtained from ostriches reared on a commercial farm. Animal Science Papers and Reports 16, 51-55.

    Horbanczuk JO, Tomasik C, Cooper RG. 2008. Ostrich farming in Poland - its history and current situation after accession to the European Union. Avian and Poultry Biology Reviews 1(2), 65-71.

    Horbanczuk JO. 2000.  Improvement  of  the  technology  of  artificial  incubation  of  ostrich eggs (Struthio camelus) with special references to biological aspects. In Polish, summary in English. Prace i Materiały Zootechniczne, Special Issue 10, 1-90.

    Huffman RD. 2002. Current and future technologies for the decontamination of carcasses and fresh meat. Meat Science, 62, 285-294.

    Hui YH, Nip WK, Rogers RW, Young OA. 2001. Meat Science and Applications. Marcel Dekker, Inc. New york. 

    Hwang IH, Thompson JM. 2001. The interation between pH and temperature decline early post-mortem on the calpain system and objective tenderness in electrically stimulated beef longissimus dorsi muscle. Meat Sci. 58, 167-174.

    Kawka M, Horbanczuk JO, Sacharczuk M, Zieba G, Lukaszewicz M, Jaszczak K, Parada R. 2007. Genetic characteristics of the ostrich population  using molecular  methods.  Poultry  Science 86, 277-281.

    Kokoska L, Polesny Z, Resa V, et al. Screening of some Siberian medicinal plants for antimicrobial activity. Journal of Ethanopharmacology 2002;82:51-3.

    Komba EVG, Komba EM, Mkupasi AO, Mbyuzi S, Mshamu D, Luwumbra Z, Busagwe, Mzula A, 2012. Sanitary practices and occurrence of zoonotic conditions in  cattle at slaughter in Morogoro Municipality, Tanzania: implications for public health. Tanzania J Health Res. 14 (2): DOI: http://dx.doi.org/10.4314/thrb.v14i2.6

    Kosugi H, Kojima T, Kikugawa K. 1989. Thiobarbituric reactive substance from peroxide lipids. Lipids 24:873–881.

    Krzywicki K. 1979. Assessment of relative content of myoglobin, oxymyoglobin  and metmyoglo-bin at the surface of beef. Meat Sci. 3:1-10.

    Krzywicki K. 1982. The determination of haem pigments in meat. Meat Sci. 7:29-36.

    Lawrie RA, Ledward DA. 2006. Lawrie’s Meat Science, Seventh Edition.  Woodhead Publishing Limited, Cambridge.  Pp. 179-180.

    Ledward DA. 1984. Haemoproteins in meat and meat  products.  In  Developments  in  Food  Pro- teins-3 (B.J.F. Hudson, ed.) pp. 33-75. Elsevier Applied Science Publishers, New York.

    Mandenova I. 1987. Heracleum. In: Rechinger KH, editor. Flora Iranica, Umbelliferae, No, 162.; p:492-502.

    Marks J, Stadelman W, Linton R, Schmieder H, Adams R. 1998. Tenderness analysis and consumer sensory evaluation of ostrich meat from different muscles and different againg times. J.Food Quality 21, 369-381.

    Mellett FD. 1985. The ostrich as meat animal–anatomical and muscle characteristic [M.Sc.Thesis]. South African University of Stellenbosch. Available from: Univ. of Stellenbosch Library, B-TES-2310B. p.246.

    Moreira MR, Ponce AG, Dell vella CE, Roura SI. 2005: Inhibitory parameters of essential oils to reduce a foodborne pathogen. LWT, 38: 565-570.

    Moriera MR, Ponce AG, Del Valle CE, Roura S. 2007. Effects of clove and tea tree oils on Escherichai coli O157:H7 in blanching spinach and minced cooked beef. Journal of Food Processing and Preservation, 31, 379–391.

    Natseba AI, Lwalinda E, Kakura CK, Muyonga JH. 2005. Effect of pre-freezing icing duration on quality changes in frozen Nile perch (Lates niloticus). Food Res Int. 38: 469-474.

    Ohira T, Yamamoto O, Iida Y, Nakagawa Z-e. 2008. Antibacterial activity of ZnO powder with crystallographic orientation. Mater Sci: Mater Med;19:1407–12.

    oil) on semi cooked coated chicken meat stored in vacuum packages at 4 °C:

    Otremba MM, Dikerman ME, Boyle EAE. 1999. Refrigerated shelf  life  of  vacuum-packaged,  previously  frozen  ostrich  meat. Meat Sci. 52, 279–283.

    Oxford Biomedical Research Inc., 2011, FR40, Page 1 of 5

    Paleari MA, Camisasca S, Beretta G, Renon P, Corsico P, Bertolo G, Crivelli G. 1998 Ostrich meat: physico-chemical characteristics and comparison with turkey and bovine meat. Meat Sci 48, 205–210.

    Paleari MA, Corsico P, Beretta G. 1995. The ostrich: breeding, reproduction, slaughtering and nutritional value of the meat. Fleischwirtschaft 75, 1120-1123.

    Pearson AM, Young RB. 1989. Post-mortem changes during conversion of muscle to meat. In: Food Science and Technology, Muscle and Meat Biochemistry. Eds. Schweigert, B.S. & Taylor, S.L., Academic Press, Inc., New York, USA. Pp. 391-425.

    Polawska E, Marchewka J, Krzyzewski J, Bagnicka E, wojcik A. 2011. The ostrich meat – an updated review. I. Physical characteristics of ostrich meat, Animal Science 29, 1, 5-18.

    Roots, Clive. 2006. Flightless Birds. Westport, CT: Greenwood Press. p. 26. ISBN 0-313-33545-1,.

    Sales J, Horbanczuk JO, Dingle J, Coleman R, Sensik S. 1999. Carcase characteristics of emus (Dromaius novaehollandiae). British Poultry Science 40, 145-147.

    Sales J, Horbanczuk JO. 1998. Ratite Meat. World’s Poultry Science Journal 54, 59-67.

    Sales J, Mellett FD, Heydenrych HJ. 1996. Ultrastructural changes in ostrich muscle during post-mortem aging. S. Afr. J. Food. Sci. Nutr. 8, 23-25.

    Sales J, Mellett FD. 1996. Post-mortem pH decline in different ostrich muscles.  Meat Science 42, 235-238.

    Sales J. 1994. Identification and improvement of quality characteristics of ostrich meat. Ph.D dissertation, University of Stellenbosch, South Africa

    Sales J. 1996. Histological, biophysical, physical and chemical characteristics of different ostrich muscles. J. Sci. Food Agric. 70, 109-114.

    Sales, J., Horbanczuk J.O., 1999. Cold-shortening in different ostrich muscles. Czech Journal of Animal Sciene .44, 273-275.

    SAOBC (2005, May 9) The South African ostrich industry. Available from : http://www.saobc.co.za/modulesphp?name=News&file=articles&sid=19 . Accessed July 14, 2005.

    SAOBC, (2005, May 20) Dominance of the industry by SA. Available from : http://www.saobc.co.za/modulesphp?name=News&file=articles&sid=22 . Accessed  July  14, 2005.

    South African Ostrich Business Chamber (SAOBC), 2007. General information on the ostrich industry.

    South African Ostrich Business Chamber (SAOBC), in conjunction with the National Council of Societies for the Prevention of Cruelty to Animals (SPCA) and the ARC – Animal Nutrition and Animal Products Institute 2001. Code of Practice for the Transport, Handling and Slaughter of Ostriches.

    Sutmoller P. 1997. Contamination of Animal Products: Prevention and Risks for Public Health. 16(2).

    Thiollay JM. 2006.Severe decline of large birds in the Northern Sahel of West Africa: a long-term assessment. Bird Conservation International 16: 353-365.

    Trent N, Ormel P, Garcia de Siles JL, Heinz G, James M. 2003. The state of meat production in developing countries: 2002. In: The state of the animals ΙΙ: 2003. Available from: http://files.hsus.org/web-files/PDF/soa_iichp12.pdf . Accessed July 27, 2006.

    Walter JM, Soliah L, Dorsett D. 2000. Ground ostrich: a comparision with ground beef. Journal of the American Dietary Association 100, 244-245.

    Wang G, Doyle MP. 1998. Survival of enterohemorrhagic Escherichia coli 0157:H7 in water. J Food Protect 61, 662-667.

    Yoon K-Y, Byeon J-H, Park J-H, Hwang J. 2007. Susceptibility constants of Escherichia coli and Bacillus subtilis to silver and copper nanoparticles. International Biodeterioration & Biodegradation.;47:23-6.

    Zhang L, Ding Y, Povey M, York D. 2008. ZnO nanofluids A potential antibacterial agent. Progress in Natural Science.;18(8):939-44.


موضوع پایان نامه کاربرد گلپر یا عصاره آن به منظور بهبود ویژگی های حسی گوشت شترمرغ, نمونه پایان نامه کاربرد گلپر یا عصاره آن به منظور بهبود ویژگی های حسی گوشت شترمرغ, جستجوی پایان نامه کاربرد گلپر یا عصاره آن به منظور بهبود ویژگی های حسی گوشت شترمرغ, فایل Word پایان نامه کاربرد گلپر یا عصاره آن به منظور بهبود ویژگی های حسی گوشت شترمرغ, دانلود پایان نامه کاربرد گلپر یا عصاره آن به منظور بهبود ویژگی های حسی گوشت شترمرغ, فایل PDF پایان نامه کاربرد گلپر یا عصاره آن به منظور بهبود ویژگی های حسی گوشت شترمرغ, تحقیق در مورد پایان نامه کاربرد گلپر یا عصاره آن به منظور بهبود ویژگی های حسی گوشت شترمرغ, مقاله در مورد پایان نامه کاربرد گلپر یا عصاره آن به منظور بهبود ویژگی های حسی گوشت شترمرغ, پروژه در مورد پایان نامه کاربرد گلپر یا عصاره آن به منظور بهبود ویژگی های حسی گوشت شترمرغ, پروپوزال در مورد پایان نامه کاربرد گلپر یا عصاره آن به منظور بهبود ویژگی های حسی گوشت شترمرغ, تز دکترا در مورد پایان نامه کاربرد گلپر یا عصاره آن به منظور بهبود ویژگی های حسی گوشت شترمرغ, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه کاربرد گلپر یا عصاره آن به منظور بهبود ویژگی های حسی گوشت شترمرغ, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه کاربرد گلپر یا عصاره آن به منظور بهبود ویژگی های حسی گوشت شترمرغ, پروژه درباره پایان نامه کاربرد گلپر یا عصاره آن به منظور بهبود ویژگی های حسی گوشت شترمرغ, گزارش سمینار در مورد پایان نامه کاربرد گلپر یا عصاره آن به منظور بهبود ویژگی های حسی گوشت شترمرغ, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه کاربرد گلپر یا عصاره آن به منظور بهبود ویژگی های حسی گوشت شترمرغ, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه کاربرد گلپر یا عصاره آن به منظور بهبود ویژگی های حسی گوشت شترمرغ, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه کاربرد گلپر یا عصاره آن به منظور بهبود ویژگی های حسی گوشت شترمرغ, رساله دکترا در مورد پایان نامه کاربرد گلپر یا عصاره آن به منظور بهبود ویژگی های حسی گوشت شترمرغ

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی، علوم و صنایع غذایی گرایش تکنولوژی مواد غذایی چکیده هدف از این پژوهش بررسی تاثیر ضد میکروبی عصاره هسته کاکتوس به عنوان جایگزینی برای نگهدارنده‌ های شیمیایی بر ویژگی‌های شیمیایی، میکروبی و حسی سس سالاد فرانسوی بود. تیمارهای مورد آزمایش، سس فرانسوی حاوی نگهدارنده شیمیایی بنزوات سدیم (065/0% وزنی) و سوربات پتاسیم ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد علوم دامی گرایش تغذیه دام و طیور چکیده این آزمایش با هدف بررسی اثرات مکمل­سازی سیر ویا پیاز تازه بر عملکرد، سیستم ایمنی و پروفایل چربی خون در جوجه­های گوشتی طراحی و اجرا گردید. برای این منظور از 432 قطعه جوجۀ یک روزه نر راس 308 به نه گروه با چهار تکرار و 12 قطعه پرنده در هر تکرار تقسیم گردید. آزمایش در قالب طرح فاکتوریل 3×3 به­طور کاملاً تصادفی مورد ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ((M.Sc)) گرایش: شیمی کاربردی خلاصه فارسی هدف از انجام این پژوهش، بررسی اسید های چرب معمول روغن شتر مرغ و تعیین مقدار رتینول موجود در ترشح حلزون جهت ساخت کرم با خواص درمانی می‌باشد. از 3000 سال پیش خواص درمانی روغن شتر مرغ برای درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها، درد مفاصل و ناراحتی‌های پوستی، اگزما و موارد مشابه شناخته شده است. از دوران باستان نیز ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته علوم و صنایع غذایی گرایش میکروبیولوژی مواد غذایی چکیده با توجه به وسعت زیاد منابع بیابانی در کشور و همچنین مشکلات کم آبی موجود، پرورش شتر و توجه به گوشت آن اهمیت قابل ملاحظه ای یافته است. رزماری از جمله گیاهان دارویی با خواص ضدمیکروبی ثابت شده می باشد. در پژوهش حاضر اثر غلظت های متفاوت(5/0، 5/1و 5/2 درصد) عصاره اتانولی گیاه رزماری و ...

پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد (MSc) در رشته علوم دامی- گرایش تغذیه دام چکیده به‌منظور بررسی اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد، فراسنجه‌ های خونی، سیستم ایمنی، وکمیّت و کیفیت لاشه جوجه‌ های گوشتی، آزمایشی در قالب طرح فاکتوریل انجام شد. برای این منظور 270 جوجه یک روزه نر، سویه راس 308 در نه تیمار قرار گرفتند: تیمار اول: بدون پودر رزماری و ویتامین E، تیمار دوم: بدون ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی، علوم و صنایع غذایی گرایش میکرو بیولوژی مواد غذایی چکیده تاثیر ضد میکروبی عصاره هسته سنجد به عنوان جایگزینی برای نگهدارنده‌ های شیمیایی موجود در بازار بر ویژگی‌های شیمیایی، میکروبی و حسی سس مایونز مورد بررسی قرار گرفت. اندازه گیری‌ها نشان داد که هسته سنجد حدود 9% روغن دارد. بررسی ترکیب اسیدهای چرب روغن هسته سنجد ...

چکیده امروزه به علت مقاومت میکروارگانیسم­ها در برابر آنتی بیوتیک­ها، استفاده از گیاهان دارویی جهت دستیابی به ترکیبات جدید غلبه بر آنها، امری مهم و ضروری است. هدف از این مطالعه بررسی اثرات ضد میکروبی عصاره متانولی و آبی لیموترش در برابر باکتری ها و کپک بود. در این تحقیق ابتدا عصاره پوست لیمو به دو روش آبی و متانولی استخراج گردید. سپس غلظت­های 25/6، 5/12، 25 و 50% از عصاره­های ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی چکیده: زمینه: اسانس ها و عصاره های حاصل از گیاهان دارویی با داشتن ترکیبات ضد میکروبی، ضدسرطانی و آنتی اکسیدانی به عنوان ترکیبات دارویی جدید و طبیعی چه در زمینه بهداشت و درمان بیماری ها و چه محافظت از غذاهای خام و فرآوری شده از اهمیت خاصی برخوردار می باشند. هدف: تعیین ترکیبات شیمیایی، خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی ...

استفاده از گياهان دارويي به قدمت عمر عقلي و رشد شعور انسان است. چون امراض با پيدايش بشر متولد شده اند و اسناد چند هزار ساله موجود در تاريخ طب و داروسازي حاوي تجربيات و اطلاعات ارزشمند گياهي درماني مي

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته علوم و صنایع غذایی گرایش میکروبیولوژی مواد غذایی چکیده از آنجایی که وقوع یک مسمومیت غذایی در بیمارستان می تواند زندگی بیماران و دیگر افرادی را که به نحوی از غذای بیمارستان استفاده می کنند و گاه دچار ضعف سیستم ایمنی هم می باشند به خطر اندازد، رعایت بهداشت مواد غذایی در بیمارستان بسیار مهم می باشد هر فردی که مواد غذایی را تهیه و ...

ثبت سفارش