پایان نامه بررسی تاثیر جدایه های تریکودرما در کنترل بیولوژیکی بیماری پژمردگی آوندی پنبه در گنبد

word 3 MB 32506 119
مشخص نشده کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۴,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته بیماری شناسی گیاهی (M.Sc.)

     

      چکیده

     پژمردگی در اثر گونه­های مختلف Verticilium ایجاد شده و از مهم­ترین بیماری­ های پنبه در اغلب مناطق جهان می باشد. در بین گونه­های عامل بیماری، V. dahliae  گونه غالب در اغلب نقاط جهان است. قارچ عامل بیماری خاکزی بوده و  موجب خسارت کمی و کیفی محصول می­گردد. از این­رو کنترل بیماری اهمیت زیادی دارد.

    در ارتباط با کنترل بیماری، گرچه استفاده از ارقام مقاوم از مهمترین و اقتصادی­ترین روش­های مبارزه با این بیماری می باشد، ولی تهیه ارقام مقاوم نیاز به زمان نسبتا طولانی دارد. استفاده از قارچ­کش­ها نیز تاثیر چندانی در کاهش خسارت بیماری ندارد. از این­رو یافتن روش­های دیگر کنترل بیماری، به­خصوص استفاده از عوامل بیولوژیک از اهمیت زیادی برخودار است.

    دراین بررسی تعداد  پنج جدایه تریکودرما از کشت 18 نمونه خاک جمع آوری شده از مزارع مختلف پنبه گنبد در محیط کشت اختصاصی رزبنگال بدست آمد. از این تعداد سه جدایه در جلوگیری از رشد قارچ عامل بیماری (Verticilium dahliae) در شرایط آزمایشگاهی موثر بودند. از بین پنج جدایه، سه  با دارا بودن بیشترین قابلیت بازداری از رشد پاتوژن و تولید مواد فرار، به عنوان جدایه های برتر برای انجام همه آزمون های انتخاب شدند.

    بر اساس خصوصیات بررسی شده در این تحقیق و مقایسه با صفات گزارش شده در منابع معتبر، جدایه ها به عنوان گونه­های Trichoderma harzianum، T. virens و T. asperallum.شناسائی شدند. در کشت متقابل جدایه12و 6،1 T. harzianum ،7 T. virens و4 T. asperallumدارای بیشترین قدرت بازدارندگی رشد قارچ عامل بیماری بودند. هیچیک از جدایه ها قادر به پارازیته کردن میسلیوم­های V. dahliae نبودند. از نظر متابولیت­های فرار، سه جدایه  T. harziamum 1, T. virens 7 and  T. asperallum 4 بیشترین تاثیر را نشان دادند. همچنین جدایه Trichoderma harziamum 1  در افزایش ارتفاع گیاهچه و همچنین اثرات کنترل کنندگی برخوردار بود.

     

    فصل اول

    مقدمه و کلیات تحقیق

     

     

    مقدمه

    پنبه از محصولات مهم و بومی مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری جهان ازجمله آمریکا، استرالیا، ازبکستان، برزیل، پاکستان، چین، مصر، مکزیک و هند می­باشد.

    این گیاه به­خاطر ارزش اقتصادی و تجاری در جهان، به طلای سفید معروف می­باشد. خصوصیات ویژه الیاف آن موجب گردیده که علی­رغم توسعه سریع و فراگیر الیاف مصنوعی، این الیاف همچنان حدود 48% از مصرف جهانی را به خود اختصاص دهد و حتی در برخی موارد هیچ فرآورده دیگری، قابلیت جایگزینی با آن را نداشته باشد. قابلیت شستشو، ‌دوام، استحکام، ‌قابلیت هدایت بخار آب، دوام شیمیایی، نرمی، قابلیت انعطاف، تغییر دادن رنگ الیاف پنبه با رنگ­های شیمیایی و سهولت آب رفتن یا تجمع اولیه از جمله خصوصیات الیاف پنبه می­باشند (ناصری، 1374).

    جدا از اهمیت نساجی، در بین نباتات روغنی، پنبه مقام دوم را در جهان دارا بوده و کنجاله باقیمانده آن پس از روغن کشی نقش مناسبی در تغذیه دام دارد.  این ویژگی­ها همراه با افزایش روز افزون جمعیت بشر، موجب شده که پنبه در بین گیاهان زراعی از اهمیت خاصی برخوردار باشد. به همین دلیل، توجه به افزایش تولید آن از درجه اهمیت بالایی برخوردار است (رجبی، 1379).

    پنبه به­علت داشتن موارد مصرف گوناگون، از نظر اقتصادی و تجارتی دارای اهمیت فوق العاده­ای بوده و به علت احتیاج به انواع وسایل و لوازمی که از فرآورده­های این گیاه تهیه می­گردد، روز به روز بر اهمیت آن افزوده می­شود.

    الیاف پنبه به عنوان محصول اصلی و دانه آن به عنوان محصول فرعی، نقش مهمی در صنعت و تجارت دارند (عالیشاه و همکاران، 1382؛ عالیشاه و محمدی، 1389؛ رضایی و همکاران، 1385).

    استفاده از پنبه در صنایع پارچه بافی، جوراب بافی، قالی بافی، تولید پتو، تهیه نخ قرقره، مبلمان منازل، لاستیک سازی، تهیه فیبر، تهیه فیلم عکاسی، پوشش کابل، پشم مصنوعی، طناب، اشیاء پلاستیک، تهیه لوازم آرایش، تهیه صابون، شمع، ورنی، نئوپان، پنبه بهداشتی، نوارهای طبی، تهیه روغن­ (خوراکی، صنعتی و طبی)، کنجاله برای خوراک دام و تولید کود، از مصارف عمده این ماده است (برزعلی وهمکاران، 1383؛ عالیشاه و محمدی، 1389).

    با وجود این همه محاسن، این گیاه ارزشمند همواره مورد تهدید عوامل مخرب قرار می گیرد. از جمله عوامل مخرب بیماری های گیاهی هستند.

    از جمله بیماری­هایی که پنبه را مورد تهدید قرار می­دهد، پژمردگی ورتیسلیومی بوده و از مهمترین بیماری­های پنبه در اغلب نقاط جهان، از جمله ایران است.

    علایم بیماری ابتدا به صورت زردی و پژمردگی در مزرعه ظاهر شده و رفته رفته برگ­ها خشک می­شوند. قسمت­هائی از پهنک برگ کلروزه و نکروزه می­گردد. با تهیه مقطع از ساقه نقاط قهوه­ای در آوندها دیده می شود. شدت علایم به حساسیت گیاه میزبان، میزان تراکم قارچ در خاک و استرین قارچ بستگی دارد

    این بیماری در اثر گونه­های مختلف Verticilium مثل V. albo-atrum، V. tricorpus ، V. nigrescens و V. nubilum ایجاد می­شود، ولی V. dahliae Kleb گونه غالب قارچ عامل بیماری می­باشد.

    دو گونه اول دارای کنیدیوفورهای منشعب فراهم می­باشند. گونه V. dahliae دارای میکرواسکلروت­های سیاه­رنگی بوده که اندام مقاوم قارچ محسوب گشته، ولی V. albo-atrum دارای ریسه­های ضخیم و سیاه­رنگی می­باشد.

    با قرار گرفتن ریشه گیاه در مجاورت میکرواسکلروت­ های موجود در خاک، این میکرواسکلروت­ها جوانه زده و از طریق تارهای کشنده وارد آوندهای چوبی شده و در آنجا کنیدیوفور و کنیدی تشکیل می­دهند. از طریق آوند چوبی، کنیدیوم­ها به سرعت حرکت کرده و به نقاط بالای گیاه می­رسند.

    قارچ V.dahliae دارای دو سویه معمولی (ss-4) و برگ ریز (T-9) می­باشد (عطار و همکاران، 1385).

    در سویه معمولی قارچ قسمت­های وسط برگ را خشک کرده، ولی برگ­ها بر روی گیاه باقی می­مانند و حرکت قارچ در برگ­ها به شکل Vمی­باشد.

    سویه برگ ریز هنگامی که هنوز برگ سبز است، باعث خم شدن دمبرگ­ها[1] می­گردد. چنین برگی­هائی با دست زدن یا هر نوع تکان دیگری، به راحتی از شاخه جدا می­شود. بعد از مدتی گیاه کاملاً لخت شده و برگ­های کوچک جدیدی تولید می­کند. این سویه نسبت به سویه معمولی گرمادوست تراست.

    سویه برگ ریز تا نوک گیاه گسترش یافته و باعث ریزش غوزه ها نیز می­گردد. ولی سویه معمولی تا اواسط گیاه گسترش می یابد. گیاه مقاوم به استرین معمولی نسبت به استرین برگ ریز هم تا حدودی مقاوم است. برگ ریزی در اثر ایجاد لایه جداشونده در محل اتصال برگ، به دلیل تولید اتیلن یا آبسزیک اسید صورت می­گیرد.

    در ارتباط با کنترل بیماری، گرچه استفاده از ارقام مقاوم از مهمترین و اقتصادی ترین روش­های مبارزه با این بیماری می­باشد، ولی تهیه ارقام مقاوم نیاز به زمان نسبتا طولانی دارد. از طرفی ارقام کاملا مقاومی از پنبه در مقابل این بیماری در کشور در دسترس نمی­باشد. کنترل شمیائی با استفاده از قارچ­کش­ها تاثیر زیادی در کنترل بیماری و کاهش محصول ندارد. از این­رو یافتن روش­های دیگر کنترل بیماری، به­خصوص کنترل بیولوژیکی، در تلفیقی از روش­های دیگر، در مدیریت بیماری، از اهمیت زیادی برخودار است.

    کنترل بیولوژی از نظر ارزانی، سهولت کاربرد و ایمنی محیط زیست، بر روش شیمیایی ارجحیت دارد. لذا امروزه بر این منطق تکیه می­شود که جهت رسیدن به توسعه و کشاورزی پایدار، حفظ مسایل زیست محیطی، تولید محصول سالم و کاهش مصرف سموم کشاورزی و صرفه اقتصادی آن برای تولید کننده، گرایش به روش­های بیولوژیک، امری الزامی ‌است. بنابراین یکی از پتانسیل­های جایگزین برای مدیریت بیماری­های گیاهی، استفاده از عوامل بیولوژیکی، از جمله جدایه های مختلف قارچ تریکودرما می­باشد. تریکودرما مشهورترین و موثرترین جنس قارچی در زمینه کنترل بیولوژیکی عوامل بیماریزای گیاهی است که خوشبختانه بعضی از جدایه­های آن به مرحله تولید تجاری رسیده و در سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرند (Kubicek and Harman, 1998) .

    گونه­های تریکودرما همه جازی و از میکروارگانیسم­های غالب میکروفلور خاک به شمار می­روند (Harman et al., 2004). گونه­های این جنس طیف میزبانی وسیعی داشته و با مکانیسم­های مختلف آنتاگونیستی (رقابت، آنتی بیوز و پارازیتیسم) عوامل بیماریزای گیاهی مختلف را کنترل می کنند (Harman, 2006).

     

    2-1- اهداف تحقیق

    - جداسازی و شناسایی جدایه­های بومی تریکودرما ی موجود در مزارع پنبه گنبد.

    - بررسی امکان کنترل بیولوژیک بیماری پژمردگی پنبه با استفاده از جدایه های بومی گونه­های مختلف تریکودرما در محیط آزمایشگاهی.

    - غربال جدایه­های برتر بر اساس میزان بازداری از رشد قارچ عامل بیماری، به منظور ارزیابی کنترل بیماری در  محیط گلخانه.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فصل دوم

    پیشینه تحقیق

     

     

     

     

    2-1- کلیاتی در مورد پنبه

    2-1-1- مبدا گیاه پنبه

    گیاه پنبه بومی مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری سراسر جهان مثل آمریکا، استرالیا، ازبکستان، برزیل، پاکستان، چین، مصر، مکزیک، هند و ... است. بیشترین تنوع پنبه‌های وحشی نخست در مکزیک، و سپس در استرالیا و آفریقا یافت می‌شود. بخش‌هایی از الیاف پنبه در کاوش‌های باستان‌شناسی مربوط به ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد در مکزیک و تمدن دره سند (پاکستان امروزی) پیدا شده‌اند. به اعتقاد بعضی از محققین  پنبه در فلوریدا از سال 1556 و در ویرجنیا نیز از سال 1607 کشت می­­شده است. بر همین اساس بیشترین تولید پنبه در کشورهایی مثل آمریکا، ازبکستان، چین و هند بوده است و سایر کشورها مثل برزیل، پاکستان و ترکیه در رتبه های بعدی قرار داشتند (جدی حسینی و همکاران، 1386).

    زراعت این گیاه از زمان­های بسیار دور در نقاط مختلف دنیا که شرایط برای رشد و نمو آن مناسب بوده انجام گرفته است. در کتب گیاه شناسی و کشاورزی به کشت این گیاه در هندوستان اشاره شده و موید آن است که حدود 1500 سال قبل از میلاد در این کشور گیاهی کشت  شده که محصول آن در ردیف پشم سفید و کیفیت آن بهتر از پشم گوسفند بوده است. پنبه یکی از گیاهان فیبری است که کاربرد زیادی در صنعت هند داشته و در سطحی حدود 9 میلیون هکتار که حدود 70% آن به صورت دیم بود، کشت می­گردید (کردی و همکاران، 1380).

    از زمان دقیق و مبدا ورود این گیاه در ایران اطلاعات دقیقی موجود نمی­باشد، ولی اسناد و نوشته­ها نشان آن است که زراعت پنبه در دوره هخامنشیان مرسوم بوده و لباس سربازان آن دوره از الیاف این گیاه تهیه می­شده است. در یادداشت­های موجود مربوط به بعد از اسلام نیز به کشت پنبه در اطراف ساوه و شوشتر اشاره گردیده است. تا سال 1282 هجری قمری گونه­های مختلف پنبه تحت نام ­های بومی، رسمی، ولایتی، قره قوزه، هندی، علی آبادی، خودرنگ، نرمه، شهری و شوشتری در نقاط مختلف ایران کشت می­گردید. شواهد نشان می­دهد که به احتمال زیاد پنبه از طریق هندوستان به ایران وارد گردیده، زیرا در بین انواع پنبه قدیمی ایران، نوع هندی نیز وجود داشته است. از آغاز مشروطیت که روابط تجارتی ایران با سایر کشورها شروع شده، به تدریج بذور پنبه­ خارجی به ایران وارد و در نقاط مختلف کشت گردید. در سال 1298 اولین کارخانه پنبه پاک کنی در ایران تا سیس شد (عالیشاه و محمدی، 1389).

     

     

    Abstract

    Verticilium wilt disease of cotton is incited by a number of Verticilium species. Among the causative species, V. dahliae is the predominant species in many countries throughout the world. The disease is soil borne, and causes losses either the quantity or quality of grain yield. So its control is too important. Cultivation of resistant plants is the most important and economical methods for disease control, but limitations in the development of resistant cultivars such as long term periods for preparation of resistant cultivars, also exist. Application of fungicides do not reduce the damage. So further investigations on the methods such as biological control, for management of the disease are of the utmost importance.

    In this study a total of 14 Trichoderma strains were isolated out of 21 samples collected soil samples from different cotton fields in Gonbad Province, on Rose Bengal Medium. Out of them three isolates were effective to inhibit the mycelial growth of V. dahliae in in-vitro tests.

    Five out of five were the most effective strains against the mycelia growth of V. dahliae and production of volatile metabolites, selected as superior isolates for all testing in this study. On the basis of this study and compared with characteristics reported in a valid literatures, the isolates were identified as species of Trichoderma harzianum، T. virens and T. asperallum.

    Trichoderma harzianum 1, 6, and 12, T. virens 7 and Trichoderma asperallum4 were the most effective in inhibiting of V. dahliae mycelia growth in dual culture on PDA medium. None isolates of Trichoderma were able to parasite the mycelia of V. dahliae. The strains of T. harziamum 1, T. virens 7 and T. asperallum 4 shown the most effective in production of volatile metabolites. 

    In the green house study, Trichoderma harziamum 1 as increaser of seedling height and also as disease controller, were the most effective isolates in in-vitro conditions.

    Keywords: Cotton, wilt, Trichoderma, Verticilium, Biological control

     

  • فهرست:

    چکیده...................................................................................................................................................................................................1

    مقدمه...................................................................................................................................................................................................3

    اهداف تحقیق .....................................................................................................................................................................................6

    فصل اول : بررسی منابع

    2-1- کلیاتی در مورد پنبه.....................................................................................................................................................................8                    2-1-2- اهمیت پنبه..............................................................................................................................................................................10

    2-1-3- خصوصیات گیاه­شناسی پنبه.......................................................................................................................................................11

     2-1-4- نیازهای پنبه .............................................................................................................................................................................13

    2-1-5- ارقام مورد کشت پنبه................................................................................................................................................................14

    2-1-6- موارد مصرف پنبه و فرآورده‌های آن........................................................................................................................................14

    2-1-7- تولید پنبه در جهان...................................................................................................................................................................15

    2-1-8- تولید پنبه در ایران.....................................................................................................................................................................15

    2-1-9- میزان تولید................................................................................................................................................................................16

    2-1-10- عملکرد در هکتار.....................................................................................................................................................16

    2-2-کلیاتی در مورد بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی پنبه.............................................................................................................19

    2-2-3- علائم بیماری.................................................................................................................................................................20

    2-2-2- تاریخچه بیماری.............................................................................................................................................................20

    2-2-4- عامل بیماری.................................................................................................................................................................20

    2-2-4- 1- خصوصیات ظاهری V. dahliae...........................................................................................................................22

    2-2-4- 1- 1- کلنی، ریسه، کنیدیوفور و اسپور........................................................................................................................22

    2-2-4- 1- 2- میکرواسکلروت..................................................................................................................................................24

    2-2-4- 2- نیازهای رشدی در محیط کشت................................................................................................................................25

    2-2-4- 2-1- دما.......................................................................................................................................................................25

    2-2-4- 2-2- اسیدیته................................................................................................................................................................26

    2-2-4- 2-3 – نور....................................................................................................................................................................27

    2-2-4-3- ژنتیک ....................................................................................................................................................................27

    2-2-4-3-1- گروه­های سازگار رویشی.....................................................................................................................................27

    2-2-4-3-2- استرین، پاتوتیپ و نژاد........................................................................................................................................29

    2-2-4-3-3-جنبه های مولکولی تشخیص................................................................................................................................30

    2-2-4-3-4-میزبان­ها..............................................................................................................................................................32

    2-2-4-3-4-1- میزبان­های ورتیسیلیوم در جهان....................................................................................................................32

    2-2-4-3-4-2- میزبان­های ورتیسیلیوم در ایران.....................................................................................................................36

    2-2-5- نحوه آلودگی گیاه ...................................................................................................................................................37

    2-2-5-1- زهرابه­ها..............................................................................................................................................................37

    2-2-5-2- آنزیم­های پکتولیتیک..........................................................................................................................................38

    2-2-5-3- آلودگی آوندها...................................................................................................................................................38

    2-2-6-تاثیر بیماری روی صفات کمی و کیفی موثر در عملکرد..........................................................................................39

    2-2-7- چرخه زندگی......................................................................................................................................................39

    2-2-8- عوامل موثر در همه­گیری بیماری.........................................................................................................................41

    2-2-9- کنترل بیماری......................................................................................................................................................43

    2-2-9-1- کنترل زراعی...................................................................................................................................................44

    2-2-9-2- کنترل شیمیایی..................................................................................................................................................44

    2-2-9-3- ارقام مقاوم........................................................................................................................................................46

    2-2-9-4- کنترل بیولوژیکی..............................................................................................................................................47

    2-2-9-4- 1- Trichoderma sp...................................................................................................................................49

    2-2-9-4-1-2- تریکودرما بعنوان عامل کنترل بیولوژیک.................................................................................................50

    2-2-9-4- 1-2- مکانیسم القای مقاومت در گیاهان توسط تریکودرما................................................................................54

    2-2-9-4- 1-3 - القای مقاومت از طریق فعال کردن آنزیم پراکسیداز...............................................................................56

    2-2-9-4- 1-4-  القای مقاومت از طریق فعال کردن آنزیم بتا- 1و3 گلوکاناز و تولید فنل................................................57

    فصل سوم : مواد و روش

    3-1- مواد مورد نیاز...........................................................................................................................................................60

    3-2- روش تحقیق.............................................................................................................................................................60

    3-2-1- تهیه محیط های کشت مورد استفاده جهت جداسازی و رشد جدایه ها....................................................................60

    3-2-1-1- محیط کشت آب آگار  (WA)........................................................................................................................60

    3-2-1-2- محیط کشت سیب زمینی، دگستروز آگار (PDA)............................................................................................60

    3-3- نمونه برداری بوته های آلوده به قارچ Verticillum daheliae ...........................................................................60

    3-4- جداسازی قارچ عامل بیماری.....................................................................................................................................61

    3-5- آزمون بیماریزائی جدایه­ها .......................................................................................................................................61

    3-6- جداسازی و شناسایی قارچ تریکودرما.......................................................................................................................62

    3-7- بررسی تاثیر جدایه­های تریکودرما روی قارچ عامل بیماری ....................................................................................64

    3-8- بررسی تاثیر ترکیبات گازی فرار کشت 96 ساعته آنتاگونیست­ها روی رشد میسلیومی قارچ ورتیسلیوم..................65

    3-9-تهیه مایه تلقیح عامل بیماری و آنتاگونیست­ها ........................................................................................................66

    3-10- اثر جدایه­های تریکودرما در کنترل بیماری در شرایط گلخانه................................................................................66

    فصل چهارم : نتایج

    4-1- مزرعه......................................................................................................................................................................70

    4-1-1- جمع آوری نمونه..................................................................................................................................................70

    4-2- آزمایشگاه................................................................................................................................................................70

    4-2-1-شناسائی جدایه های تریکودرما ..............................................................................................................................70

    4-2-1-1- مشخصات قارچ Trichoderma harzianum  ...........................................................................................70

    4-2-1-2- مشخصات قارچ Trichoderma virens.........................................................................................................71

     

    4-2-2- قارچ عامل بیماری.....................................................................................................................................................75

     4-2-3- اثبات بیماریزایی......................................................................................................................................................76

    4-2-4- بررسی تاثیر آنتاگونیستی جدایه های تریکودرما بر قارچ عامل بیماری......................................................................76

    4-5-4- آزمون کشت متقابل جهت بررسی قدرت رقابت بین جدایه های آنتاگونیست و قارچ عامل بیماری............77

    4-5-4- آزمون تولید مواد بازدارنده فرار.................................................................................................................................86

    6-4- بررسی تاثیر جدایه های مختلف قارچ تریکودرما بر روی پژمردگی ورتیسلیومی پنبه در شرایط گلخانه.............88

    1-6-4- اندازه گیری درصد آلودگی .....................................................................................................................................88

    2-6-4- اندازه گیری طول گیاهچه(ریشه و ساقه)...................................................................................................................89

    فصل پنجم : بحث

    پیشنهادات.........................................................................................................................................................................97

    منابع......................................................................................................................................................................................98

     

     

    منبع:

    آزاددیسفانی، ف. 1386. بررسی تکمیلی ارقام متحمل به بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی پنبه. گزارش نهایی طرح تحقیقاتی، موسسه تحقیقات پنبه کشور، 29 صفحه.

    2. آزاددیسفانی، ف.، روحانی، ح.، فلاحتی رستگار، م. و مهدیخانی مقدم، ع. 1392. پاسخ های دفاعی پنبه به گونه­های قارچ تریکودرما و اثر آن در کنترل بیماری مرگ گیاهچه ناشی از  Rhizoctonia solani. مجله حفاظت گیاهان، جلد 27، شماره 1، صفحات 1-10.

    3.آمارنامه کشاورزی. 1391.

    4.ابراهیمی، ع.ق.، صانعی، س.ج. و رضوی، س.ا. 1377. مفهوم پاتوتیپ برگریز و غیر برگریز در Verticillium dahliae . دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، 17 صفحه.

    5.احمدی، ع.ر. 1387. مطالعه کارآیی تناوب زراعی رایج در کاهش پژمردگی ورتیسیلیومی پنبه در استان خراسان. گزارش نهایی پروژه تحقیقاتی، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، 17 صفحه.

    6.احمدی­فر، ف.، روستائی، ع.، شهریاری، د. و خداکرمیان غ. 1384. کنترل بیولوژیک بیماری پژمردگی خیار Verticillium dahliae به وسیله جدایه باکتریهای باسیلوس و سودوموناس. پژوهش کشاورزی آب، خاک و گیاه در کشاورزی، جلد پنجم، شماره سوم، صفحات 65-78.

    7.ارشاد، ج. 1374. ﻗﺎرﭼﻬﺎی اﻳﺮان. انتشارات ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت، آﻣﻮزش و ﺗﺮوﻳﺞ ﻛﺸﺎورزی. 874 ﺻﻔﺤﻪ.

    8.اکرمی، م. و ابراهیموف، آ. 1389. بررسی کارآیی ترکیب دو گونه­ی تریکودرما در کنترل بیولوژیکی بیماری فوزاریومی نخود در شرایط گلخانه. مجله علمی-پژوهشی علوم کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، سال چهارم، ویژه نامه 1، شماره 14، صفحات 75-83.

     

    9.باغانی ف، رهنما ک، آقاجانی  م ، دهقان م کنترل بیولوژیکی بیماری فوزاریوم سنبله گندم ناشی ازFusarium graminearum  استفاده از سه گونه بومی تریکودرما در زمان های مختلف اسپورپاشی در شرایط مزرعه مجله پژوهش های تولید گیاهی جلد نوزدهم، شماره دوم، 139.

    10. برزعلی، محمد، طهماسبی، ز.، قلاوند، ا.، توکل افشاری، ر. 1383. ارزیابی خصوصیات مرفولوژیک و فیزیولوژیک مرتبط با توان رشد اولیه در چهار رقم پنبه. مجله علوم زراعی ایران. جلد ششم، شماره 1، 80-98.

    11.بهبودی، ک. 1376. تاثیر چند قارچ کش و قارچ آنتاگونیست تریکودرما در کنترل phytophtora capasici روی فلفل . پایان نامه کارشتاسی ارشد. دانشگاه تهران، صفحه 100.

    12. بهداد، ا. 1385. فیتوپاتولوژی و بیماری­های مهم گیاهی ایران. نشر عطر عترت. 800 صفحه.

    13. بی نام. 1362. حدودالعالم من المشرق الی المغرب، تصحیح به کوشش منوچهر ستوده (با مقدمه بارتولد)، چاپ تهران،، 255 صفحه (این کتاب اثر مولف ناشناخته ایست که در سال 372ه.ق تالیف شده است).

    14. بیات اسدی، هوشنگ، عرب‌سلمانی، مرتضی. 1385. آفات، بیماریها و علف های هرز مزارع پنبه و مدیریت تلفیقی آنها. نشر آموزش کشاورزی، 240 صفحه.

    15.پیغامی، ا. 1370. بررسی امکان مبارزه بیولوژیکی با فوزاریوم عامل پژمردگی خیار به­ وسیله Trichoderma harzianum . مجله دانش کشاورزی، جلد 2، شماره 3، صفحات 100-123.

    16.توحیدفر، م. 1382. شناسایی نشانگرهای مولکولی دارای پیوستگی با ژن مقاومت به ورتیسیلیوم با استفاده از تجزیه توده ای افراد در حال تفرق در گیاه پنبه. گزارش نهایی پروژه تحقیقاتی، موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی، 22 صفحه.

    17.جدی حسینی، سید مهدی. گالشی، س. سلطانی، ا. و اکرم قادری، ف. 1386. بررسی خصوصیات فیزیولوژیک ژنوتیپ های حساس و متحمل به شوری پنبه. مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی. جلد 14. شماره 6، 63-71.

    18.حکیمی، م.، علایی، م. بانیانی، ع و عرب سلمانی، م. 1386. اصول به زراعی پنبه. معاونت تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی، 65 صفحه.

    19.حمداله زاده، ا. 1372. ویژگی های نژادهای برگریز و غیر برگریز قارچ Verticillium dahliae عامل پژمردگی پنبه در شمال ایران.  مجله بیماری های گیاهی، جلد 29، صفحات 121-125.

    20.خیری ع. و فتحی، م. 1389. ارزیابی تحمل ارقام مختلف پنبه نسبت به بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی. پزوهش در علوم کشاورزی، جلد 6، شماره 1، صفحات 55-59.

    21.دیزجی، ا.، ذاکر، م.، اسمعیل زاده حسینی، س.ع.، حیدریان، ا. و ارشاد، ج. 1385. عوامل قارچی همراه ریشه و طوقه درختان بادام رو به زوال در استان های آذربایجان شرقی، سمنان، یزد و چهارمحال و بختیاری. پژوهش کشاورزی آب، خاک و گیاه در کشاورزی، جلد ششم، شماره اول، صفحات 1-14.

    22.رجبی، اباذر. بیماریهای پنبه (ترجمه). 1379. مرکز نشر دانشگاهی، تهران. 251 صفحه.

    23.رضایی، محمد علی، خاوری نژاد رمضانعلی,فهیمی حمید. 1385. اثر شوری خاک های طبیعی بر فعالیت پراکسیدازی دو رقم پنبه. مجله علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی. شماره 1/62، 79-89.

    24.رضوی، س.ا.، صانعی، س.ج. و لیاقی، ع. 1377. ارتباط بین ویژگیهای مرفولوژیک و بیماریزایی در جدایه­های مختلف Verticillium dahliae . دومین سمینار ورتیسیلیوم در ایران، صفحه 18.

    25.رهنما ، ک.، رضوی، س. ا.، لطیفی، ن. و زارعی، ح. 1377. وقوع خشکیدگی سرشاخه ها و زوال درختان زیتون در گرگان و گنبد .مجموعه مقالات سیزدهمین کنگره گیاهپزشکی ایران، کرج، جلد دوم، صفحه 222.

    26.روزبه، م. و بنی هاشمی، ض. 1385. تنوع ژنتیکی و تخصصی میزبانی Verticillium dahliae در ایران. بیماری های گیاهی، جلد 42، صفحات 323-335.

    27.زارع، ر. 1382. مروری بر گونه های ورتیسیلیوم مرتبط با گیاهان. رستنیها، جلد 4 ، شماره 1-2، صفحات 29-54.

    28.زکیئی، ز. و پورمنصوری، ط. ١٣٧٤. جداسازی قارچ Verticillium dahliae از درختان بادام استان چهارمحال و بختیاری. خلاصه مقالات دوازدهمین کنگره گیاهپزشکی ایران، ٢٣٥ صفحه.

    29.سالنامه آماری کشور. 1356. مرکز آمار ایران، تهران.

    30. سجادی ا ،عاصمی ه. 1387.ارزیابی پتانسیل کنترل بیولوژیک گونه هایTrichoderma بر علیه بیماری پوسیدگی یقه توتون در استان مازندران. یافته های نوین کشاورزی، 3: 270-253.

    31. شهیری طبرستانی، م. 1387. بررسی سازوکار تاثیر جدایه های تریکودرما و گلیوکلادیوم بر جلوگیری از رشد قارچ Rhizoctonia solani. پیک نور علوم بهار 1387; 2(1):37-25.

    32.صانعی، س.ج.، اخوت، س.م. و رضوی، س.ا. 1383. بازنگری مقالات Verticillium Ness – جلد اول: Verticillium dahliae و Verticillium albo-atrum . انتشارات پیک ریحان، گرگان، 254 صفحه.

    33.صانعی، س. ج.، رضوی، س. ا.، اخوت س. م. و پهلوانی، م. ه. 1389. پژمردگی­های ورتیسیلیومی. نشر پیک ریحان، گرگان. 652 صفحه.

    34.صفری عربی، م.، آزاد، ق.، رضوی، س.ا. و صانعی، س.ج. 1376. کاهش جمعیت­های Verticillium dahliae و Macrophomina phaseolina در خاک در اثر تولید آمونیوم از کود اوره. اولین سمینار ورتیسیلیوم در ایران. صفحه 5.

    35.طاهری، ع.ح.، صانعی، س.ج.، رهنما، ک.، اخوت، س.م و رضوی، س.ا. 1384. تاثیر شوری بر جدایه های Verticillium dahliae و اثر آن بر میزان بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی زیتون در باغ­های استان گلستان. علوم کشاورزی و منابع طبیعی، جلد 12، شماره 6، صفحات 154-161.

    36.عالیشاه، عمران، احمدیان تهرانی، پ.، قنادها، م.، امیدی، م. و مصباح، م. 1382. بررسی ترکیب پذیری و عمل ژن در برخی صفات کمی و مورفولوژیک هیبریدهای درون و بین گونه ای پنبه. مجله علوم زراعی ایران. جلد پنجم، شماره 2، 102-112.

    37.عالیشاه، عمران و محمدی، سعید. 1389. ریزش غنچه، گل و میوه های جوان پنبه و روش های کنترل آن. معاونت ترویج و آموزش.

    38.عراقی، م.م.، رهنما، ک.  و مصطفی، م. 1388. بررسی اثر دما روی رشد، اسپورزایی و تولید سراتوالمین دو گونه Ophiostoma ulmi و O. novo-ulmi . مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی (ویژه نامه الف)، جلد 16، شماره 3، صفحات 217-224.

    39.عراقی، م.م.، رهنما، ک. و مومنی، ج. 1389. بررسی اثر دما بر رشد و تولید اندام مقاوم چند قارچ مهم بیماری زای گیاهی. نشریه حفاظت گیاهان (علوم و صنایع کشاورزی)، جلد 24، شماره 3، صفحات 343-353.

    40.عرب­سلمانی، م. 1382. نقش تناوب (توالی) زراعی درشدت آلودگی و خسارت بیماریهای مرگ گیاهچه و پژمردگی ورتیسیلیومی پنبه. گزارش نهایی پروژه تحقیقاتی، موسسه تحقیقات پنبه کشور، 22 صفحه.

    41.عرب­سلمانی، م.، اخوت، س.م.، شریفی تهرانی، ع.، جوان نیکخواه، م. و صفایی ن. 1390. همه­گیرشناسی بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی پنبه در استان گلستان: اثر بیماری بر صفات کمی و کیفی مؤثر در عملکرد. بیماریهای گیاهی، جلد ۴۷، شماره ۱، صفحات 1-18.

    42.عرب­سلمانی، م. و بنی هاشمی، ض. 1379. تعیین گره­های سازگار رویشی جدایه­های Verticillium dahliae از پنبه و سایر منابع در ایران. چهاردهمین کنگره گیاهپزشکی ایران، صفحه 54.

    43.عرب­سلمانی، م.، رهنما، ک.، رحیمیان، ح . و بنی هاشمی، ض. 1383. برآوردی از درصد کاهش عملکرد پنبه ناشی از بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی در استان گلستان. مجموعه مقالات شانزدهمین کنگره گیاهپزشکی، تبریز، صفحه 310.

    44.عطار، ل. 1385. مطالعه تاثیر جدایه های برگریز و غیر برگریز قارچ ورتیسیلیوم عامل پژمردگی درختان زیتون روی ارقام مختلف در منطقه گرگان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان. 80 صفحه.

    45.عطار، ل. و رهنما، ک. 1386. بررسی عکس العمل علف هرز تاج خروس به جدایه­های قارچVerticillium dahliae از پنبه و زیتون در منطقه گرگان. علوم و صنایع کشاورزی (ویژه حفاظت نباتات)، جلد 21، شماره 1، صفحات 17-24.

    46.فیضی، محمد. 1387. کاربرد بهینه آبهای شور در تولید پنبه. پژوهش های خاک (علوم خاک و آب). جلد 22، شماره 2، 181-188.

    47.کردی، محمد، طهماسبی سروستانی زین العابدین,نعمتی نبی اله. 1380. تغییرات نسبت منبع به مخزن در ارقام مختلف پنبه. مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی؛ 8(1): 165-175.

    48.محمدی، ا.ح. و بنی­هاشمی، ض. 1381. تاثیر مقادیر مختلف نمکهای NaCl و Na2SO4 و ترکیب آنها بر روی مراحل مختلف رشد رویشی جدایه های مختلف Verticillium dahliae. پانزدهمین کنگره گیاهپزشکی ایران، صفحه 293.

    49.محمدی­پور، م.، دیزجی­ایلخچی، ا. و ارشاد، ج. 1٣٨١. جداسازی قارچ Verticillium dahliae از درختان بادام استان آذربایجان شرقی. خلاصه مقالات پانزدهمین کنگره گیاهپزشکی ایران، کرمانشاه، ٢٣٤ صفحه.

    50.ملکی زیارتی ح ، عطار ل.، رهنما ک. و نصرا.. نژاد، س. 1386. بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی و اهمیت آن در استان گلستان. گیاهپزشک و غذا، شماره 1، صفحات 34-36.

    51.محمود جانلو، ح. و هوشیارفرد، م. 1381. بررسی عملکرد و روند تخمل به بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی در ارقام و دو رگهای ممتاز پنبه. خلاصه مقالات هفتمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران، مازندران، صفحه 693.

    52.مرتضی نیا، ح.، روحانی، ح.  و صاحبانی، ن. 1389. بررسی فعالیت آنزیم پراکسیداز القاءشده توسط Trichoderma harzianum Bi در گیاهچه خیار و اثر آن در کنترل پوسیدگی ریشه و طوقه در اثر Pythium aphanidermatum . نشریه حفاظت گیاهان، جلد 24، شماره 3، صفحات 258-268.

    53.مهرابی کوشکی، م.، ظفری،  د. و روحانی، ح. 1386. بررسی سازگاری گونه های تریکودرما با قارچ کش های توصیه شده برای کنترل سیاهک پنهان گندم و جو. علوم کشاورزی و منابع طبیعی، جلد 14، شماره 6، صفحات 151-160.

    54.هوشیارفرد، محمود و قجری، عبدالقدیر. 1389. اثر خاک ورزی و مدیریت بقایای گیاهی بر شدت وقوع بیماری های مرگ گیاهچه و پژمردگی ورتیسیلیومی، عملکرد و اجزای عملکرد پنبه. مجله علوم زراعی ایران، جلد 12، شماره 2، صفحات 127-139.

    55.ناصری ، ف1374. پنبه. انتشارات آستان قدس رضوی، 675 صفحه .

    56.ناصری، ف. (مترجم). 1374. پنبه. معاونت فرهنگی آستان قدی رضوی، 901 صفحه.

    57.نراقی، ل.، کریمی روزبهانی، ع. و ارشاد، ج. 1382. جداسازی Talaromyces flavus از مزارع پنبه گرگان و اثرات آنتاگونیستی آن روی Verticillium dahliae عامل پژمردگی پنبه. بیماریهای گیاهی، جلد 39، شماره 3-4، صفحات 109-121.

    58.نراقی، ل.، حیدری، ا.، حمداله زاده، ا.، عزیزوا، ز. و ویتاگوکورتسوا، ا. 1379. گروه بندی جدایه­های قارچ Verticillium dahliae عامل پزمردگی پنبه در مناطق پنبه کاری گرگان و ورامین بر اساس هتروکاریوز. چهاردهمین کنگره گیاهپزشکی ایران، صفحه 271.

    59.نصراله نژاد، س. و کیانی ع. 1384. اثر روش های مختلف آبیاری روی شدت بیماری های مهم پنبه در استان گلستان. علوم کشاورزی و منابع طبیعی، جلد دوازدهم، شماره 3، صفحات 72-79.

    30.نصراله نژاد، س. محمود جانلو، ح. و رهنما، ک. a1385. بررسی میزان حساسیت و مقاومت ارقام تجاری و ممتاز پنبه نسبت به بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی. علوم کشاورزی و منابع طبیعی، جلد 13، شماره 6، صفحات 76-83.

    31.نصراله نژاد، س. محمود جانلو، ح.، رهنما، ک. و عالیشاه، ع. b1385. ارزیابی خواص کمی و کیفی و روند تحمل به بیماری پزمردگی ورتیسیلیومی در ارقام و دورگ­های ممتاز پنبه. علوم کشاورزی و منابع طبیعی، جلد 13، شماره 5، صفحات 94-101.

    32.نعمتی، محمد و عالیشاه عمران . 1389. بررسی هتروزیس و ترکیب پذیری عملکرد، وزن قوزه و صفات مرتبط با شاخه در ارقام امید بخش پنبه. مجله الکترونیک تولید گیاهان زراعی. جلد 3(3): 81-94.

    33.هاشمی طرقی، علی، علی اکبر خورسند مبینی – سهیل افخمی لطف آبادی. 1389. زراعت پنبه (نشریه ترویجی). مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی خراسان رضوی.

    34.هوشیارفرد، م.، فلاحتی رستگار، م. و جعفرپور، ب. 1379. تاثیر جهش زایی پرتو فرابنفش بر خصوصیات بیماریزایی و شدت بیماریزایی Verticillium dahliae . چهاردهمین کنگره گیاهپزشکی ایران، صفحه 54.

    35.یزدی صمدی، ب. و عبدمیشانی، س. ١٣٧٠. اصلاح نباتات زراعی، مرکز نشر دانشگاهی تهران. ٢٨٣ صفحه.

    36.یغمایی، اقبال (مترجم). 1375. سفرنامه شاردن (نویسنده: ژان شاردن). نشر توس (تهران)، 1972 صفحه.

     

     

    37.Agrios , G.N .(2005). Plant pathology, 5rd ed. Academic Press USA. 922pp.

    38.Akhmedzhanov, L.G., Dzholdasova, K.B., Gussakovsky, E.F., et al. 1990. The influence of red light on toxic properties of the pathogen of Verticillium wilt in cotton. Proc. 5th International Verticillium Symposium, Leningrad, P. 48.

    39.Akrami, M., A. Ibrahimov., D.M. Zafari and E. Valizadeh. 2009. Control Fusarium rot of bean by combination of by Trichoderma harzianum and Trichoderma asperellum in Greenhouse condition. Agriculture Journal, 4(3): 121-123.

    40.Alshalchi, S.A.H., Ismail, L. and Hmidan, H. 2008. Assessment of genetic variation of some Verticillium dahliae isolates by RAPD analysis. American-Eurasian J. Agric. & Environ. Sci., 4(6):677-681.

    41.Arab Salmani, M. 1999. Distribution, propagule density, host range and identification of strains Verticillium dahliae, the causal agent of cotton wilt in Fars province. MSc. Thesis, Submitted to Shiraz University, Shiraz, Iran, 133pp.

    42.Arab Salmani, M., Rahnama, K., Rahimian, H. and Banihashemi, N. 2000. Loess of cotton due to verticillium wilt and its relationship with number of preplanting population of Verticillium dahlia in Glestan Province. The inter-regional cooperative research network on cotton. Adana, Turkey, P64.

    43.Arriagada, C., García-Sanchez, M., Díaz, R., Sampedro, I., Aranda, E., García-Romera, I. and Ocampo, J.A. 2012. Suppressive effect of olive residue and saprophytic fungi on the growth of Verticillium dahliae and its effect on the dry weight of tomato (Solanum lycopersicum L.). Journal of Soil Science and Plant Nutrition, 12(2):303-313.

    44.Bejarano–Alcazar, J., Melero–Vara, J.M., Blanco-Lopz, M.A. and Jimenz-Dgez, R.M. 1995. Influence of inoculum density of defoliating and nondefoliatiating pathotypes of Verticillium dahliae on epidemiology of Verticillium Wilt of cotton in Southern Spain. Phytopathology 85:1472-1481.

    45.Berg, G. 1996. Rhizobacteria of oilseed rape antagonistic to Verticillium dahliae var. longisporum stark. Journal of Plant Disease and protection, 103:20-30.

    46.Berg, G., Roskot, N., Steidle, A., Eberl, L., Zock, A. and Smalla, K. 2002. Plant dependent genotypic and phenotypic diversity of antagonistic rhizobacteria isolated from different Verticillium host plants. Applied and Enviromental Microbiology, 68(7): 3328-3338.

    47.Bpllen, G.J. 1985. Letal temperature of soil fungi. In: Parker, C.A., et al. (eds), Ecology and management of soil-borne plant pathogens. APS, Minnesota, pp. 191-193.

    48.Brown, M.E. and Wyllie, T.D. 1970. Ultrastructure of microsclerotia of Verticillum albo-atrum. Phytopathology, 60:538-542.

    49.Buchner, V., Burnstein, Y. and Nachmias, A. 1989. Comparison of Verticilliun dahliae produced phytotoxic peptides purified fron culture fluids and infected potato stems. Physiol. Mol. Plant Pathol., 35:253-269.

    50.Cigdem, K., and Merhi, K. 2004.In Vitro Antifungal Activity of Strains of Trichoderma harzianum. Turkish Journal of Biology. 28: 111-115.

    51.Collado-Romero, M., Berbegal, M., Jimenez-Diaz, R.M., Armengol, J. and Mercado-Blanco J. 2009. A PCR-based 'molecular tool box' for in planta differential detection of Verticillium dahliae vegetative compatibility groups infecting artichoke. Plant Pathology, 58:515-526.

    52.Copper, R.M. and Durrands, P.K. 1989. Selection characterization, pathogenicity and virulence of pectinase-deficient mutants of Verticillium albo-atrum. In: Tjamos, E.C. and Beckman, C.H. (eds), Vascular wilt of plants. Springer-Verlag, Berlin, PP. 325-335.

    53.Culp, T.W. and Green, C.C. 1992. Comparative performance of obsolete and current cultivars and PD germplasm lines of cotton extrafiber strength. Crop Sci., 32: 35-41.

    54.Datta S.K., and Muthukrishnan S. 1999. Pathogenesis-related proteins in plants. CRC Press. 225 pp.

    55.Dennis, C. and J. Webester. 1971. Antagonist properties of species group of Trichoderma, III. Hyphal interaction. Transaction Br. Mycol. Soc. 57: 363-369.

    56.De Waard M.A., Georgopoulos, S.G., Hollomon, D.W., Ishii, H., Leroux, P., Ragsdale, N.N., and Schwinn, F.J. 1993. Chemical control of plant disease: problems and prospects. Annual Review Phytopathology. 31:403-21.

    57.Djonovic S., and Kenerly C.M. 2005. Role of two secreted proteins from Trichoderma virens in mycoparasitism and induction of plant resistance. Ph.D thesis submitted to the office of graduated studies of Texa A & M university. 217pp.

    58.Duffy, B.K., Ownley, B.H., and Weller, D.M. 1997. Soil chemical and physical properties associated with suppression of take-all of wheat by Trichoderma koningii. Phytopathology, 87:1118-1124.

    59.Dung, J.K.S., Hamm, P.B., Eggers, J.E., and Johnson, D.A. 2013. Incidence and impact of Verticillium dahliae in soil associated with certified potato seed lots. Phytopathology, 103(1):55-63.

    60.Ebihara, Y., Nagao, H., Koike, M. and Shiraish, T. 1997. Assessment of vegetative compatibility of Japanese isolate of Verticillium dahliae wilt the standard VCGs. Proc. 7th International Verticillium Symposium, Greece, P. 30.

    61.Elad, Y., I. Chet and J. Katan. 1980. Trichoderma harzianum: A biocontrol agent effective against Sclerotium rolfsii and Rhizocionia solani. Phytopathology, 70: 119-121.

    62.El-Aissami, A., Brhad, F. and Lahlou, H. 1998. Effect de l'adaptation progressive a la Luzerne dun isolate de Verticillium dahliae sur la synthese in vitro de ses enzymes pecto cellulolytiques. Cryp. Mycol., 19:227-234.

    63.Elena, K. 1999. Genetic relationships among Verticillium dahliae isolates from cotton in Greece based on vegetative compatibility. Eur. J. Plant Pathol., 105:609-616.

    64.El-Meleigi, M.A., Z.M. Hassan and G.H. Ibrahim. 2007. Biological control of common root rot of spring wheat by coating seeds with Bacillus or Trichoderma spp. JKAU: Met., Env. and Arid Land Agric. Sci. 18(1): 3-12.

    65.El-Zik, K.M. 1985. Integrated control of Verticillium wilt of cotton. Plant Dis., 69:1025-1033.

    66.Etebarian, H.R. Scott, E.S. and Wicks, T.J.2000. Trichoderma harzianum T39 and T. virenes DAR74290 as potential biological control agents for phytophtora erythroseptica. Eur. J. Plant Pathol. 106: 329-337.

    67.Ewekeye, T.S., Oke, O.A., Seriki, O.B. and Bello, A.T. 2013. In-vitro biocontrol of fungi associated with leaf diseases of tomato (Lycopersicon esculentum Mill.) using Trichoderma species. Nature Science, 11(7):124-128.

    68.Filipi, M.C., Prabhu, A.S. 1997. Integrated effect of host plant resistance and fungicidal Seed treatment on rice blast control in Brazil. Plant Dis. 81: 351–335.

    69.Frankowski, J., Berg, G. and Bahl, H. 1998. Mechanisms involved in the antifungal activity of the rhizobacterium Serratia plymuthica. In: Molecular Approaches in Biological Control. Duffy, B.K., Rosenberger, U. and Defago G. (eds.), IOBC/wprs Bulletin 21(9):45-50.

    70.Hafeez, U.R., Rehman, A., Murttaza, N. and Khan, W.S. 1991. Evaluation of cotton germplasm for seed oil percentage. J. Agric. Res. 29: 425–430.

    71.Gennari, S., D'ercole, N., Mirotti, A. and Baldazzi, D. 1997. Vegetative compatibility groupings among strains of Verticillium dahliae isolated from vegetable crops.  Proc. 7th International Verticillium Symposium, Greece, P. 29.

    72.Goodman R.N., Kiraly Z., and Wood K.R. 1986. The biochemistry and physiology of plant disease. University of Missouri Press. 433 pp.

    73.Gook, R.J. and Papendic, K.I. 1972. Influence of Water potential of soil and plants on root disease. Annu. Rev. Phytopathol., 10:349-374.

    74.Gravel, V., H. Antoun and R.J. Tweddell, 2007. Growth stimulation and fruit yield improvement of greenhouse tomato plants by inoculation with Pseudomonas putida or Trichoderma atroviride: Possible role of Indole Acetic Acid (IAA). Soil Biol. Biochem., 39: 1968-1977.

    75.Griffiths, D.A. and Issac, I. 1966. Host-parasite relationships between tomato and pathogenic isolates of Verticillium. Ann. Appl. Biol. 58:259-272.

    76.Guo, H., Dong, Z., Lin, Y., Li, Z, Li, J., Huang, G., et al. 1995. Effect of infection of Verticillium wilt on the SOD, POD activities and photo synthetic character in leaves. Sci. Agri. Sin. 28:40-46.

    77.Hammand-Kosack E., and Jones D.G.I.J. 1996. Resistance gene-dependent plant.The Plant Cell, 8: 1773-1791.

    78.Hammerschmidt R., Nuckles E., and Kuc J. 1982. Association of enhanced peroxidase activity with induced systemic resistance of cucumber to Colletotrichum lagenarium. Physiological Plant Pathology, 20: 73-82.

    79.Harman, G.E, Howell, C.R., Viterbos, A., Chet, I., and Lorito, M. 2004. Trichoderma species opportunistic, avirulent plant symbionts. Nature Reviews/ Microbiology, 2:43-56.

    80.Hanson L.E., and Howell C.R. 2004. Elicitors of plant responses from biocontrol strains of Trichoderma virens. Phytopathology, 94: 171-174.

    81.Harris, D.C. and Yong, J.R. 1995. Characteristics of English isolates of Verticillium dahliae. Phytoparasitica, 23:42.

    82.Hawke, M.A. and Lazarovits, G. 1994. Production and manipulation of individual microsclerotia of Verticillium dahliae for use in studies of survival. Phytopathology, 84:883-890.

    83.Herbert, F. W. and Hubbard, J. W. 1932. Verticillium wilt (hadromycosis) of cotton in the San Joaquin Valley of California. Washington : Government printing office, United States Department of Agriculture, Circular 211.

     

    84.Heil M., and Ploss K. 2006. Induced resistance enzymes in wild plants- do `early birds` escape from pathogen attack ? Naturewissenschaften, 93(9):455-60.

    85.Hillocks, R.J. 1992. Cotton Diseases. CAB. International ,Wallingford, UK, 240pp.

    86.Howell, C. R. 2003. Mechanisms employed by Trichoderma species the Biological control of plant Diseases: The History and Evolution of current concepts. Plant Disease. 86-104-10.

    87.Howell, C.R., Devay, J.E., Garber, R.H., and Batson, W.E. 1997. Field control of cotton seedling diseases with Trichoderma virens in combination with fungicide seed treatments. The Journal of Cotton Science, 1: 15-20.

    88.Howell, C.R., Hanson, L.E., Stipanovic, R.D. and Puckhaber, L.S. 2000. Induction of terpenoid synthesis in cotton roots and control of Rhizoctonia solani by seed treatment with Trichoderma virens. Phytopathology, 90: 284-252.

    89.Howell, C.R. and Puckhabar, L.S. 2005. A study of the characteristics of "P" and "Q" strains of Trichoderma virens to account for differences in biological control efficacy against cotton seedling diseases. Biological Control, 33: 217-222.

    90.Huang, H.C., Kozub, G.C. and Kokko, E.G. 1995. Survival of Verticillium albo-atrum in lucerne seeds. 6th International Verticillium Symposium, Dead Sea, Israel, Phytoparasitica, 23:48.

    91.Izabella, C., Sandor, K. and Richard, G. 2007. Growth of Macrophomina phaseolina isolates depend on different temperature. Protectia Mediului, 7: 31-34.

    92.Jiménez-Díaz, R.M., Olivares-García, C., Landa, B.B., del Mar Jiménez-Gasco, M. and Navas-Cortés, J.A. 2011. Region-wide analysis of genetic diversity in Verticillium dahliae populations infecting olive in southern Spain and agricultural factors influencing the distribution and prevalence of vegetative compatibility groups and pathotypes. Phytopathology, 101:304-315.

    93.Joaquim, T.R. and Row, R.C. 1990. Eassessment of vegetative computability relationships among strains of Verticillium dahliae using nitrate nonutilizing mutants. Phytopathology, 80:1160-1166.

    94.Jones, D., Gordon, AH. and Bacon, J. S. D. 1974. Cooperative action by endo and exo-o-(1-3) glucanase from parasitic. Fungi in the degradation of cell wall glucans of. Biochem. J. 140: 47-55pp

    95.Karademir, E., Karademir, C., Ekinci, R., Baran, B. and Sagir, A. 2010. Assessment of Tolerance Level of some Cotton (Gossypium hirsutum L.) Varieties against Verticillium wilt (Verticillium dahliae Kleb.). Not. Bot. Hort. Agrobot. Cluj. 38(1):196-202.

    96.Kheiri, A. and Fatahi, M. 2010. Evaluation of Verticillium Wilt Tolerance in Different Cotton Cultivars. Journal of Research in Agricultural Science, 6:57- 61.

    97.Kilian, M. V., Steiner, B., Krebs, H., Junge, G., Schmiedeknecht, L. and Hain, R. 2000. F2B24 Bacillus subtilis mode of action of a microbial agent enhancing plant vitality. Pflanzen schus Nachrichten Bayer, 1: 72-93.

    98.Kirkpatrik, T.L. and Rotrock, C.S. 2001. Compendium of Cotton Disease. APS Press, USA.

    99.Koike, M., Watanabe, M., Nagao, H. and Ogshima, S. 1995. Molecular analysis of Japanes isolates of  Verticillium dahliae and Verticillium albo-atrum. Lett. Appl. Microbiol., 21:75-78.

    100.Korolev, N., Katan, J. and Katan, T. 2000. Vegetative computability groups of Verticilliun dahliae in Israel: their distribution and association pathogenicity. Phytopathology, 90: 529-536.

    101.Kucuk, C., and Kivanc, M. 2003. Isolation of Trichoderma spp. and determination of their antifungal, biochemical and physiological features. Turkey Journal of Biology. 27:247-253.

    102.Kucuk, C., and Kivanc, M. 2004. In vitro antifungal activity of strains of Trichoderma harzianum. Turkey Journal of Biology. 28:111-115.

    103.Ligoxigakis, D. and Stover, R. 1994. Dispersal of soil micro-orgasisms. In: ecology of soil-borne plant pathogens, 69-81 (Backer, K.F., Synder, W.C., Eds.). Univ. of California press, Berkeley, Calif. 591pp.

    104.Liu J., and Ekramoddoullah A.K.M. 2006. The family 10 of plant pathogenesis-related proteins: Their structure, regulation, and function in response to biotic and abiotic stresses. Physiological and Molecular Plant Pathology, 68:3-13.

    105.Lottmann, J., Berg, G., 1998. Interactions between Stenotrophomonas maltophilia and the soilborne pathogen Verticillium dahliae var. longisporum. In: Molecular Approaches in Biological Control. Duffy, B.K., Rosenberger, U. and Defago G. (eds.), IOBC/wprs Bulletin 21(9):57- 60.

    106.Luisi, N., Ciccarese, F., Sicoli, G. and Amenduni, M. 1994. Outbreaks of verticillium wilt on almond and pathogenic variations among isolates of V. dahliae. First International Congress on Almond, Agrigento, Italy. Acta Horticulturae, 373: 287-292.

    107.Luisi, N. and Sicoli, G. 1993. Severe dieback of almond trees in Italy caused by Verticillium dahliae kleb. Italia Informatore-Fitopatologico, 43: 2 (Abstract).

    108.Mauricio, U., Robert, B., Hutmather, R., Michael, D., Steven, D., Richard, P. and Marsh, B. 2006. Breeding for Fusarium wilt race 4 resistance in citton field and greenhouse conditions. J. Catton Sci. 10:114-127.

    109.Meyer, R. and Dubery, I.A. 1993. High-affinity binding of a protein – lipopolysaccharide phtotoxin from Verticilliun dahliae to cotton membranes. FEBS Letters, 335:203-206.

    110.Moayedi G. and Mostowfizadeh-Ghalamfarsa R. 2010. Antagonistic activities of Trichoderma spp. on phytophthora root rot of sugar beet. Iran Agricultural Research, 29(1-2): 21-38.

    111.Mol, L. 1995. Effect of plant roots on the germination of microsclerotia of Verticillium dahliae. Eur. J. Plant Pathol. 101: 679-685.

    112.Mol, L., Vanhalteren, J. M., Scholte, K. and Struik, P. C. 1996. Effects of crop species, crop cultivars and isolates of Verticillium dahliae on the population of microsclerotia in the soil and consequences for crop yield. Plant Pathology, 45: 204-214.

    113.Moussa, T. A. A. 2002. Studies Sclerotinia sclerotium on Biological of sugarbeet pathogen Rhizoctonia solani Kuhn. Journal of Biological Sciences. 2(12): 800-804. pp.

    114.Nachmias, A., Buchner, V., Tsror, L., Burstein, Y. and Keen, N. 1987. Diffrential phytotoxicity of peptides from culture fluids of Verticilliun dahliae race 1 and 2 and their relationship to pathogenicity of fungi to tomato. Phytopathology, 77:506-510.

    115.Oka Y., Chet I., and Spiegel Y. 1997. Are pathogen-related protein induced by Meloidogyne javanica or Hetoroder avenae invasion? J. Nematology, 29: 501-508.

    116.Papaioannou, I.A., Dimopoulou, C.D., Typas, M.A. 2013. Structural and phylogenetic analysis of the rDNA intergenic spacer region of Verticillium dahlia. FEMS Microbiology Letters, 347 (1): 23-32.

    117.Pasche, J.S., Mallik, I., Anderson, N.R. and Gudmestad N.C. 2013. Development and Validation of a Real-Time PCR Assay for the Quantification of Verticillium dahliae in Potato. Plant Disease, 97(5): 608-618.

    118.Pegg, G.F. 1985. Life in a black hole -the micro- environment of vascular pathogen. Trans. Br. Mycol. Soc., 85:1-20.

    119.Pegg, G.F. 1989. Pathogenesis in vascular diseases of plants. In: Tjamos, E.C. and Beckman, C.H. (eds). Vascular wilt diseases of plants, basic studies and control. NATO series, Vol.28, pp.51-95.

    120.Pegg, G.F. 2002. Verticillium wilts. CAB Publishing. 576p.

    Peng M., and Kuc J.A. 1992. Peroxidase- generated hydrogen peroxide as a source of antifungal activity in vitro and on tobacco leaf disks. Phytopathology, 82: 696-699.

    121.Perez-Artes, E., Garcia-Petrajas, M., Bejarano-Alcazar, J., Korolev, N. and Jimenez-Diaz, R.M. 1997. Comparative RAPD analysis of cotton isolates of Verticillium dahliae from Israel and Spain. Proc. 7th international Verticillium Symposium, Greece, P.14.

    122.Piccinni, G., Melissa, L., Fahnert, C. and Rush, M. 1999. Management of soil-borne pathogens by managing irrigation of sugar beet. Journal of sugar beet research, 36(3):84.

    123.Poehlman, J.M. 1987. Breeding Field Crops. Van Nostrand, New York, 700pp.

    Puhalla, J.E. and Bell, A.A. 1981. Genetics and biochemistry of wilt pathogens. In: Mace, M.E., Bell, A.A. and Beckman, C.H. (eds), Fungal wilt diseases of plants. Academic Press, New York, pp. 145-162.

    124.Ramsay, J. R., Multani, D. S., Lyon, B. R. 1996. RAPD – PCR identification of Verticillium dahliae isolates with different pathogencity on cotton. Australian Journal of Agricultural Research, 47(5): 681–693.

    125.Regev, U., Gutierrez, A.P., DeVay, J.E. and Ellis, C.K. 1990. Optimal strategies for management of verticillium wilt. Agricultural Systems, 33(2):129-152.

    126.Riggs, J.L., and Graham, C.J. 1995. A screening of New Mexico Verticillium dahliae isolates for cross-infectivity to cotton and chilli. Proc. Belt. Cotton. Conf. Texas. Vol. 1, pp. 218-221.

    127.Salikhaeva, M.T., Dzhamalov, G., Ismailov, E.M, Pulatova, A. and Dzhuraeva, S.H. 1990. Soil enzyme activity and increase in yield of cotton grown in active antiwilt crop rotation. Uzbekskii Biologicheskii Zhurnal, 4:17-19.

    128.Sanei, S.J., Okhovat, S.M., Hadjaroud, Gh., Saremi, H. and Javan-Nikkhah, M. 2004. Olive Verticillium wilt or dieback of olive in Iran. Agric. Appl. Biol. Sci. 69(4): 433-442.

    129.Saman, A. 2007. Biological control of Fusarium solani f. sp.phaseoli the causal agent of root rot of bean using Bacillus subtilis CA32 and Trichoderma harzianum Ruo 1Ruhuna. Journal of Science, 2: 82-88.

    130.Samuels, G. J.(1996). Trichoderma: a review of biology and systematics of the genus Mycological. Research.. 100:923-935 

    131.Scott-Craig J.S., Kerby K.B., Stein B.D., and Somerville S.C. 1995. Expression of an extracellular peroxidase that is induced in barley (Hordeum vulgare) by the powdery mildew pathogen (Erysiphe graminis f.sp. hordei). Physilogical and Molucular of Plant Pathology, 47:407-418.

    132.Selvaraj, J.C. 1974. Repression of the production of Verticillium polygalacturonase and cellulose by glucose. Indian Phytopathol., 27:663-665.

    133.Singh, P. 1998. Cotton Breeding. Kalyany Publishers, India.335 pp.

    Sivan, A., and Chet, I. 1993. Integrated control of media on growth and interactions between a range of soilborne glasshouse pathogens and antagonistic fungi. Phytopathology. 10:127-142.

    134.Sobirov, K., Esanov, Y.U. and Marupova, A. 1980. Mustard for wilt control. Khlopkovodstvo, No.8:26.

    135.Sterk, G., Heuts, F., Merck, N., and Bock, J. 2003. Sensitivity of non-target arthropods and benefical fungal species to chemical and biological plant protection products: results of laboratory and semi-field trials. In: Honolula, H.I (eds.), Proceeding of 1st International Symposium on Biological Control of Arthropods, USDA Forest Service, Ref Type, Hawaii, USA. P303-313,

    136.Strunnikova, O.K., Vishnevskaya, N.A., Labutova, N.M., Zubenko, T.F., Batryrova, A.A. and Muromtsev, G.S. 1997. Evaluation of the development of phytopathogenic Verticillium dahliae depending on various conditions of cotton cultivation. Mikologiya Fitopatologia, 4:46-53.

    137.Tjamos, E.C., Papavizas, G.C., and Cook, R.J. 1992. Biological control of plant diseases. Progress and challenges for the future. Plenum Press, New York. 463pp.

    138.Tosi, L. and Zazzerini, A. 1998. Investigation on the epidemiology of Verticillium wilt in olive in central Italy. Olivae, 71:50-55.

    139.Tseng S.C., Liu S.Y., Yang H.H., Lo C.T., and Peng K.C. 2008. Proteomic study of biocontrol mechanisms of Trichoderma harzianum T323 in response to Rhizoctonia solani. J.Agricultural and Food Chemistry, 56: 6914-6922.

    140.Vanderplank, J.E. 1984. Disease resistant in plant. Academic Press, NewYork, 205pp.

    141.Veech J.A. 1976. Localization of peroxidase in Rhizoctonia solani-Infected cotton seedlings. Phytopathology, 66: 1072-1076.

    142.Vidhyasekaran D. 2002. Bacterial disease resistance in plants CRC Press.446 pp.

    143.Wadi, J. A. and Easton, G. D. 1985. Control of Verticillium dahliae by coating potato seed pieces with antagonistic bacteria, pp. 134-136. In: Parker, C. A., Rovira, A. D., Moore, K. J. and Wong, P. T. W. (eds). Ecology and Management of soil borne plant pathogens. American phytopathological Society, St. Paul, Minnesota, 358 pp.

    144.Woo S.L., Scala F., Ruocco M., and Lorito M. 2006. The molecular biology of the interactions between Trichoderma spp., phytopathogenic fungi, and plants. Phytopathology, 96: 181-185.

    145.Xia, C.L. and Subbarao, K.V. 1998. Relationships between Verticillium dahliae inoculum density and wilt incidence, severity and growth of cauliflower. Phtopathology, 88:1108-1115.

    146.Xue L., Charest P.M., and Jabaji-Hare S.H. 1988. Systemic Industion of Peroxidaaes, 1,3-β-Glucanses, Chitinases, and Resistance in Bean Plants by Binucleate Rhizoctonia Species. Phytopathology, 88:359-365.

    147.Yedidia I., Behamou N., and Chet I. 1999. Induction of defense responses in cucumber plants (Cucumis sativus L.) by the biocontrol agent Trichoderma harzianum. Applied and Environmental Microbiology, 65: 1061-1070.

    148.Zeppa, G. Allegrone, G. Barbeni, and Guarda, P.A.1991. Variability in the production of volatile metabolites by Trichoderma viride . Rev. Plant Pathol.70: 4735.

    149.Zhang, H. and Li, Z. 2012. Biocontrol mechanism of Trichoderma viride GY20 against Fusarium oxysporum f. sp. Vasinfectum F12. Acta Agriculturae Boreali-Occidentalis Sinica, 21(3):193-197.

    150.Zhang, Z., Fradin, E., de Jonge, R., van Esse, H.P., Smit, P., Liu C-M. and Thomma B.P.H.J. 2013. Optimized Agroinfiltration and Virus-Induced Gene Silencing to Study Ve1-Mediated Verticillium Resistance in Tobacco. Molecular Plant-Microbe interactions, 26(2):182-190.

    151.Zhou, Z. H., Guo, W. Z. Pan, J. J. Zhang, T. Z. 1999. Analysis on the genetic variation of cotton Verticillium dahliae isolates populations in China. Scientia Agricultura Sinica, 32: 60–65.

    152.Zhu, Y, Wang, Y. Y., Multani, D. S., Lyon, B. R. 1999. The relationships between DNA polymorphism and geographical origin of Austral isolates of Verticillium dahliae from cotton plants. Mycosystem, 18: 366–373.

    153.Study on the effect of Trichoderma isolates on biological control of Cotton Verticillium wilt in Gonbad.


موضوع پایان نامه بررسی تاثیر جدایه های تریکودرما در کنترل بیولوژیکی بیماری پژمردگی آوندی پنبه در گنبد, نمونه پایان نامه بررسی تاثیر جدایه های تریکودرما در کنترل بیولوژیکی بیماری پژمردگی آوندی پنبه در گنبد, جستجوی پایان نامه بررسی تاثیر جدایه های تریکودرما در کنترل بیولوژیکی بیماری پژمردگی آوندی پنبه در گنبد, فایل Word پایان نامه بررسی تاثیر جدایه های تریکودرما در کنترل بیولوژیکی بیماری پژمردگی آوندی پنبه در گنبد, دانلود پایان نامه بررسی تاثیر جدایه های تریکودرما در کنترل بیولوژیکی بیماری پژمردگی آوندی پنبه در گنبد, فایل PDF پایان نامه بررسی تاثیر جدایه های تریکودرما در کنترل بیولوژیکی بیماری پژمردگی آوندی پنبه در گنبد, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تاثیر جدایه های تریکودرما در کنترل بیولوژیکی بیماری پژمردگی آوندی پنبه در گنبد, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر جدایه های تریکودرما در کنترل بیولوژیکی بیماری پژمردگی آوندی پنبه در گنبد, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تاثیر جدایه های تریکودرما در کنترل بیولوژیکی بیماری پژمردگی آوندی پنبه در گنبد, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تاثیر جدایه های تریکودرما در کنترل بیولوژیکی بیماری پژمردگی آوندی پنبه در گنبد, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر جدایه های تریکودرما در کنترل بیولوژیکی بیماری پژمردگی آوندی پنبه در گنبد, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر جدایه های تریکودرما در کنترل بیولوژیکی بیماری پژمردگی آوندی پنبه در گنبد, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر جدایه های تریکودرما در کنترل بیولوژیکی بیماری پژمردگی آوندی پنبه در گنبد, پروژه درباره پایان نامه بررسی تاثیر جدایه های تریکودرما در کنترل بیولوژیکی بیماری پژمردگی آوندی پنبه در گنبد, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تاثیر جدایه های تریکودرما در کنترل بیولوژیکی بیماری پژمردگی آوندی پنبه در گنبد, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر جدایه های تریکودرما در کنترل بیولوژیکی بیماری پژمردگی آوندی پنبه در گنبد, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر جدایه های تریکودرما در کنترل بیولوژیکی بیماری پژمردگی آوندی پنبه در گنبد, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر جدایه های تریکودرما در کنترل بیولوژیکی بیماری پژمردگی آوندی پنبه در گنبد, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر جدایه های تریکودرما در کنترل بیولوژیکی بیماری پژمردگی آوندی پنبه در گنبد

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ‹‹ M.S.c ›› گرایش : شیمی نساجی و علوم الیاف چکیده : یکی از فرآیندهای مهم در تکمیل کالای نساجی بهبود زیر دست در منسوجات است . تکمیل نرم کننده لطافت مطلوبی را برای پارچه فراهم کرده و خواص آن را بهبود می بخشد و اهداف اصلی نرم کننده ایجاد کاهش الکتریسیته ساکن ، نرمی بیشتر ، مقاومت در برابر سایش و همواری می باشد . نوع طبقه بندی نرم کننده ها ...

پايان نامه مقطع کارشناسي رشته مهندسي نساجي -1) مقدمه همگام با رشد فزاينده استفاده از فرآيندهاي بيوتکنولوژي در صنعت، استفاده از آنزيم‌ها در صنايع نساجي نيز گسترش چشمگيري داشته است. به عن

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد « M.Sc» گرایش: ساخت و تولید چکیده در کار صورت گرفته در این پایان­نامه به چگونگی بهبود خواص پلاستیک‌ها به کمک عملیات حرارتی پرداخته شده است. ابتدا مختصری در مورد پلیمر‌ها، پلاستیک‌ها و زیر شاخه‌های آنها و عملیات حرارتی روی آنها صحبت شده و بعد از آن به بیان اثر عملیات حرارتی آنیلینگ بر روی ورقهایی از جنس پلی اتیلن سنگین میپردازیم که به روش ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ((M.SC)) گرایش: شیمی و فناوری اسانس خلاصه فارسی مقدمه: آلودگی خاک با فلزات سنگین یک مسأله مهم است که این عناصر سمی‌ می‌تواند در اکوسیستم زمینی منتقل شود وخطر بالقوه بر کیفیت غذا و سلامت، محیط زیست داشته باشد. آلودگی خاک با فلزات سمی‌ سنگین در طول چند سال گذشته افزایش قابل توجهی یافته است. تکنولوژی گیاه پالایی شامل استخراج فلزات به خصوص ...

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري گروه : فرش(رنگرزي) مهرماه 1393 چکيده:   امروزه در جهان پيشرفته و صنعتي حاضر با استفاده از روش هاي نوين تلاش بر اين است که محصولات تول

چکیده: گونه­های سرخرطومی­های جنسLarinus spp. (Col.: Curculionidae) از دانه­های طبق گل علف­های هرز تیره Asteraceae تغذیه کرده و در کنترل علف­های هرز متعلق به این تیره موثر می­باشند. در این تحقیق گونه­های جنس Larinus با نمونه­برداری­های منظم در طی مراحل مختلف رشدی علف­های هرز تیره Asteraceae طی سال­های 1389 و 1390 جمع­آوری شدند. در این مطالعه، هفت گونه لارینوس به نام­های علمی ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی‌ارشد در رشته مهندسی کشاورزی- علوم و صنایع غذایی- تکنولوژی مواد غذایی چکیده روغن نباتی در کشور ما یک محصول استراتژیک محسوب می شود.میزان واردات این محصول در کشور حایز اهمیت بوده و به همین دلیل تلاش برای تولید روغن خام استخراج شده از دانه های روغنی در داخل کشور،در حد رقابت با نوع وارداتی آن از نظر هزینه تمام شده و نیز کیفیت، قابل توجه می ...

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته مهندسي نساجي سال 1387 مقدمه انسان از ابتداي خلقت تا کنون، تنوع پوشش خود را از برگ درخت تا منسوجات هوشمند امروزي، اختيار نموده است. در گذر زمان با فهم و

ارائه شده به مدیریت تحصیلات تکمیلی به عنوان بخشی از فعالیت های تحصیلی لازم برای اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مکاترونیک چکیده همانطور که می دانید، کولر گازی دستگاهی پر مصرف است و سیکل تبریدی فریونی دارد،. آنچه که شرکت ها را به سمت تولید اینورتر کشاند، رفع نقیصه کولرهای گازی در مصرف بالای انرژی بود. برای بهبود مصرف انرژی در هر قسمت از صنعت باید به پارامترهای متعددی توجه کرد، ...

کارشناسی ارشد مکاترونیک چکیده همانطور که می دانید، کولر گازی دستگاهی پر مصرف است و سیکل تبریدی فریونی دارد،. آنچه که شرکت ها را به سمت تولید اینورتر کشاند، رفع نقیصه کولرهای گازی در مصرف بالای انرژی بود. برای بهبود مصرف انرژی در هر قسمت از صنعت باید به پارامترهای متعددی توجه کرد، بهتر است برای داشتن سیستم سرمایشی بهینه، تمامی قسمتهای آن را بازنگری کرده و بهبود داد. و در کل از ...

ثبت سفارش