پایان نامه بررسی تأثیر کمپوست کود گاوی در بستر کشت و شوری آب آبیاری بر رشد گیاه پرنده ی بهشتی

word 5 MB 32517 80
1391 کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۴,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد (M.S)

    رشته: کشاورزی      گرایش: باغبانی

    چکیده

    گیاه زینتی استرلیتزیا رژینا یک گیاه دائمی و با ارزش است. توجه به بستر و محیط کشت آن اهمیت بالایی دارد. از جمله ­ مهم­ترین فاکتورهایی که درکشت گیاهان به ویژه گیاهان دائمی باید به آن توجه نمود، تغذیه و سنجش درجه حساسیت، یا مقاومت گیاه مورد نظر به شوری می­باشد، با این وصف، بخشی از خاک­ها و حتی آب­های کشور ایران با شوری مواجه هستند. همچنین میزان مواد آلی و غلظت برخی عناصر غذایی در خاک اندک می­باشد. از طرفی تغذیه با استفاده ازکودهای شیمیایی، علاوه بر تخریب ساختمان و بافت خاک، آثار زیان­بار زیست محیطی و شوری بیشتر خاک را نیز در دراز مدت به دنبال خواهد داشت. به این جهت، آزمایشی به صورت فاکتوریل برپایه طرح بلوک­های کامل تصادفی با دو فاکتور بستر کشت و شوری آب آبیاری، شامل بستر کشت شاهد (100 درصد خاک زراعی)، 100 درصد خاک زراعی به همراه مصرف کودهای شیمیایی، مقادیر 15، 30 و 45 درصد کمپوست کود گاوی به جای خاک زراعی و تیمارهای شوری آب شامل 1- آب آبیاری منطقه (شاهد)، 2- آب آبیاری با شوری 1، 2، 4 و 6 دسی­زیمنس بر متر طراحی شد. بر این اساس اثرات 25 تیمار و هر تیمار در 3 تکرار بر رشد گیاه استرلیتزیا بررسی شد. پس از 8 ماه وزن تر و خشک ریشه و اندام هوایی، قطر ساقه، تعداد برگ، اندازِه پهنک برگ و ارتفاع گیاه اندازه گیری شد. نتایج نشان داد کلیه شاخص­های رشد با افزایش کمپوست کود گاوی در بستر کشت، نسبت به شاهد به صورت معنی داری افزایش یافت. هم­چنین در مقایسه با کاربرد کودهای شیمیایی، اکثر شاخص ­های رشد گیاه مانند وزن تر و خشک اندام هوایی، ریشه، مساحت پهنک برگ، تعداد برگ و ارتفاع افزایش نشان داد. در تیمارهای شوری، تفاوت معنی دار اختلال رشد دیده نشد، و حتی در برخی تیمارهای شوری در مقایسه با شاهد افزایش رشد مشاهده شد. در کل نتایج نشان داد که افزودن کمپوست کود گاوی در بستر کشت گیاه استرلیتزیا می­تواند جایگزین مناسبی برای مصرف کود­های شیمیایی در بستر کشت باشد، و این گیاه تا شوری آب  ds/m 6 توانایی رشد و نمو دارد.

      

    واژگان کلیدی: استرلیتزیا رژینا (پرنده بهشتی)، شوری، کمپوست کود دامی (گاوی)، کود شیمیایی.

     

    - وضعیت تجاری گل وگیاه در جهان

    تولید تجاری گیاهان زینتی، یک کشت و کار جهانی است. ارزش اقتصادی آن­ در دو دهه گذشته، به طور معنی ­داری افزایش یافته است و استعداد زیادی برای پرورش مداوم آن در آینده هم در بازارهای داخلی و هم بازارهای بین­المللی وجود دارد (روت[1] و همکاران، 2006).

    چهار صادر کننده­ی برتر (هلند، کلمبیا، ایتالیا، اسرائیل) حدود 80 درصد بازار جهان را تشکیل می­دهند. سهم کشور­های در حال توسعه، آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین، جهت تأمین مواد کشت مورد نیاز، برای تولید تجاری گیاهان زینتی، باغ­ها و فضای سبز، کمتر از 20 درصد می­باشد. کیفیت بیشتر و بهتر مواد پایه­ای بستر کشت، نیاز پایه­ای و اساسی تولیدکنندگان برای افزایش بهره­وری و سودمندی می­باشد (روت و همکاران، 2006).

     بر پایه آمار مرکز بین­المللی آمار گل و گیاهان زینتی (AIPH) در سال 2000، میزان کل سطح گل و گیاه در دنیا 360000 هکتار گزارش شده است که ارزش آن­­ها بالغ بر 60 میلیارد دلار تخمین زده شده است. همچنین این مرکز اعلام کرد 10 کشور مهم از نظر سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی عبارتند از ژاپن، ایتالیا، هلند، آمریکا، مکزیک، اسپانیا، آلمان، کلمبیا، فرانسه، فلسطین اشغالی و ایران با حدود 4400 هکتار سطح زیرکشت، رتبه دوازدهم را دارا می­باشد. در حال حاضر ارزش تولیدات گل گیاه در جهان به بیش از 100 میلیارد دلار افزایش یافته است (سازمان توسعه تجارت ایران، 1389.www.top.ir ).

    1–2- وضعیت تجارت گل­های شاخه بریده در جهان 

     تنها میزان صادرات جهانی گل­های شاخه بریده در سال 2008 میلادی به ارزش 6 میلیارد و 635 میلیون دلار بوده است، این رقم در سال 2005 بالغ بر 5/9 میلیارد دلار بوده است، رکود اقتصاد جهانی، خصوصا در اروپا در این فراز و فرود­ها تأثیر داشته است (سازمان توسعه تجارت ایران، 1389).

    1–3- وضعیت گل و گیاه در ایران

    ایران یکی از خواستگاه­ها و زادگاه­های طبیعی گیاهان زینتی از جمله لاله، سنبل، زنبق و برخی از درختچه­ها و تعداد زیادی از درختان میوه به شمار می­آید و در منابع علمی دنیا اسناد و مدارک مربوط به این موضوع موجود است .ولی از نظر اقتصادی و صادرات گل و گیاه، ایران هنوز موقعیت مناسبی در سطح دنیا ندارد (ویژه نامه باغدار، 1387). ایران در سال­های قبل از 1357 یکی از بزرگ­ترین وارد­ کنندگان گل و گیاهان زینتی بود، اما امروزه در جایگاه یک صادرکننده گل ارتقاء یافته، که نمونه آن را می­توان به صادرات گل­های مریم، گلایل، سوسن و غیره اشاره کرد. اما آنچه مهم است ایران از نظر صادرات در جایگاه 107 جهان قرار دارد. امروزه برای به­دست آوردن جایگاه مناسب در بازارهای دنیا، باید محصولی عالی و قابل رقابت با سایر کشورها تولید نمود (بشیراعظمی، 1375).

    1-4- موقعیت جغرافیایی ایران از نظر تولید وصادرات

     موقعیت ایران از نظر جغرافیایی از دو نظر مهم است:                        

    الف: از نظر آب و هوایی  ب: موقعیت نسبت به کشورهای همسایه

    ایران در منطقه­ای با طول روز بلند و روشنایی کامل آفتاب قرار دارد و از این نظر می­توان در بسیاری از هزینه­های مربوط به گرم کردن و روشن نگاه داشتن گلخانه­ها که برای کاشت و تکثیر گیاهان زینتی اهمیت زیادی دارد، صرفه جویی کند. علاوه بر این موقعیت، ایران به دلیل قرار داشتن در کنار کشورهای پر مصرف گل و گیاه از نظر اقتصادی حائز اهمیت است. همسایه­های شمالی و جنوبی ایران از خریداران بسیار خوب گیاهان زینتی هستند. ایران با داشتن یک بازار متعادل و نسبتاً ثابت و دائمی قادر است جایگاه واقعی خود را در این عرصه پیدا کند (ویژه نامه باغدار، 1387).

     امروزه پرورش گل و گیاهان زینتی به یک صنعت اشتغال­زا و ارزآور تبدیل شده است. ایران کشوری در حال توسعه است و در این راستا باید صادرات غیر نفتی آن روز به روز افزایش یابد. تاکنون 14 گونه اقلیم آب و هوایی در جهان شناخته شده که از این تعداد، 12 گونه آن در سرزمین پهناور ما وجود دارد. شاید کمترین کشوری را بتوان یافت که تفاوت درجه هوا در آن بین 25 تا 40 درجه سانتیگراد در طول سال باشد و بتوان انواع گل و گیاهان را در آن سرزمین پرورش داد، اما ایران به لطف و موهبت الهی از چنین شرایط آب و هوایی برخوردار است. امروزه ما شاهد آن هستیم که بسیاری از کشورهای دنیا بدون در اختیار داشتن چنین شرایط آب و هوایی، موفق شده­اند با بهره گیری از علم و فناوری نوین به پرورش انواع گیاهان در شرایط مصنوعی بپردازند و سهم بالقوه­ای از این  تجارت سودمند را در عرصه­های  بین­المللی از آن خود کنند (ویژه نامه باغدار،1387).

     تولید گل و گیاهان زینتی امروزه از اهمیت  خاصی برخوردار بوده و تدوین برنامه­ای جامع در جهت تولید و صادرات این گیاهان، علاوه بر اشتغال زایی، درآمد سرشاری را نصیب کشورمان می­نماید. کشورمان از نظر شرایط آب و هوایی و نوری برتر­ی­های ویژهای نسبت به تولیدکنندگان عمده جهانی دارد، با این وجود به دلیل عدم رعایت اصول صحیح تغذیه­ای و عدم استفاده از بسترهای مناسب، گیاهانی با کیفیت پایین تولید می­شوند که ارزش صادرات  ندارند (محبوب خمامی، 1385).

     

     1–­­ 5- وضعیت کشت و کار گیاه استرلیتزیا در ایران

    درحال حاضر در کشور ما تنها سطح محدودی از شمال کشور در استان­های مازندران و گیلان به کشت و کار آن اقدام می­شود (پاداشت دهکایی و کافی، 1381) .در بازارهای گل در داخل کشور نیز هر روزی که می­گذرد تقاضا برای گل و برگ گیاه استرلیتزیا بیشتر می­شود. این افزایش تقاضا علاوه بر زیبایی و شکل منحصر به فرد آن، به دلیل ماندگاری طولانی و طبیعی گل و برگ استرلیتزیا حتی بدون استفاده از مواد نگهدارنده است. در صورتی که پتانسیل بیشتری برای صادرات و ارز آوری نسبت به بسیاری دیگر از گل­ها و گیاهان زینتی دارد.

     

     

    Abstract

    An experiment was conducted using 15, 30, and 45 percent of cow manure compost instead of agricultural soil and water salinity of 1, 2, 4, and 6 ds m-1, to examine substitution of animal manure compost for inorganic fertilizers and possibility of cultivation of Strelitzia plant in the areas with saline water. Plant growth indices were measured at the end of the 8-month growth period of the plants. The results showed that the increased cow manure compost in the cultivation bed as compared with the application of the inorganic fertilizers, lead to the increase of most indices of the plant. Moreover, in 1 and 2 ds m-1 [irrigation water] salinity treatments, the measured growth indices showed a relative increase. Growth reduction was also seen in less or more salinities, but they were not significant. Generally, we can deduce from the results that adding cow manure compost to Strelitzia plant cultivation bed can be an appropriate alternative for consumption of inorganic manures and the plant is able to grow with maximum 6 ds m-1 water salinity.

    Keywords animal (cow) manure compost, inorganic fertilizer, salinity, Strelitzia reginae (Bird of Paradise).

  • فهرست:

    فصل اول: کلیات تحقیق  1

    1 –1- وضعیت تجاری گل و گیاه در جهان. 2

    1–2- وضعیت تجارت گل­های شاخه بریده در جهان. 2

    1–3- وضعیت گل و گیاه در ایران. 2

    1-4- موقعیت جغرافیایی ایران از نظر تولید و صادرات. 3

    1– 5- وضعیت کشت و کار گیاه استرلیتزیا در ایران. 4

    1–6- صادرات گل و گیاه در ایران. 4

    1 - 7- برخی ازخصوصیات مطلوب بسترهای کشت.. 4

    1 - 7 -1 - ماده آلی. 4

    1 -7- 2 - اسیدیته های کشت (pH) 4

    1 -7 – 3 - نسبت  C/Nبسترهای کشت.. 5

    1 -7– 4 - هدایت الکتریکی (EC ) در بسترهای کشت.. 5

    1– 7– 5 - هدایت الکتریکی (EC)  و CEC در بستر کشت گیاهان زینتی. 5

    1-7–6- تخلخل بسترهای کشت.. 6

    1-7–7- ظرفیت نگهداری آب. 6

    1 -8 – اهمیت گیاه استرلیتزیا رژینا 6

    1 -9 - منشاء گیاه استرلیتزیا رژینا 6

     

    1–10- خصوصیات گیاه شناسی استرلیتزیا 7

    1–11- مرفولوژی و آناتومی گل پرنده بهشتی. 7

    1 – 12 - پرورش و نگهداری. 8

    1 –12–1- آبیاری. 8

    1-12-2- دما 8

    1 –12– 3 – نور 8

    1 - 12 – 4 – بستر کشت.. 8

    1 –12– 5- کود دهی و تغذیه. 8

    1 – 13 - گلدهی و عوامل آن. 9

    1 – 14– ازدیاد و ثکثیر 9

    1 – 15- آفات و بیماری ها 9

    فصل دوم : مرور منابع. 10

    2– 1 -  وضعیت شوری در ایران. 11

    2 -2 - تأثیر شوری برگیاهان. 11

    2-3- تأثیر  شوری برروی گیاهان زینتی. 12

    2- 4- دلایل ایجاد شوری در خاک.. 14

    2– 4 -1- شوری خاک از نمک جاده 14

    2-4-2- شوری خاک در اثر آبیاری. 14

    2-4-3- شوری خاک در اثر استفاده بیش از حد کود 14

    2-4-4- شوری خاک در اثر هوا دیدگی سنگها (شوری ذاتی) 15

    2-4-5 – خاک­های سدیمی. 15

    2- 5- مقدار شوری در کودهای دامی. 15

    2-6- وضعیت خاک­های کشور ایران از نظر مواد آلی. 15

    2-7– وضعیت تولید کود دامی در جهان. 16

    2-8- وضعیت تولید کودهای دامی و آلی در کشور 16

    2-9- مزایای کمپوست به عنوان بخشی از بستر کشت گیاهان. 16

    2-10- ترکیب و مشخصات کود دامی (حیوانی) 17

    2-11- عوامل موثر بر ترکیب شیمیایی کود ‎‎ 18

    2-12-ارزش تغذیه کود دامی (حیوانی) 18

    2-13- روش و زمان مصرف کود دامی (حیوانی) 18

    2-14- تأثیر کمپوست کود حیوانی بر گیاهان زینتی. 19

    2-15- وضعیت تولید کود های دامی و آلی در کشور 20

    2-16-  تاثیر استفاده از مواد آلی و کود دامی بر خصوصیات و عملکرد گیاهان. 20

    2- 17- بر رسی اثر کودهای شیمیایی بر روی گیاهان و محیط زیست.. 21

    2-18- اهمیت بسترهای کشت.. 21

    2-19- انواع بسترهای کشت.. 22

    2-19-1- بسترهای بدون خاک.. 22

    2-19-2- پیت.. 22

    2-19-3- پیت اسفاگنوم (خزه پیت) 23

    2-19-4- خزه هیپنوم. 24

    2-19-5- پیت نی جگنی. 24

    2-19-6- هوموس پیت.. 25

    2-19-7- پوست درختان. 35

    2-19-8- کوکوپیت.. 26

    2-19-9- پرلیت.. 26

    2-19-10- ورمیکولیت.. 27

    2-19-11-زئولیت.. 28

    2-20- کودهای آلی: 28

    فصل سوم: مواد و روش­ها 29

    3 – 1 - طرح آزمایش... 30

    3 – 2 – محل و تاریخ اجرای آزمایش... 30

    3 – 3 –1- مواد گیاهی. 30

    3 – 4 – آماده سازی بسترهای کشت.. 31

    3-4-1- مواد مورد استفاده 31

    3-4-1-1- خاک زراعی. 31

    3-4- 1 – 2- کمپوست کود گاوی. 31

    3-4-1-3- پوست برنج. 32

    3-4-1-4- کود­های شیمیایی. 32

    3-4-1 -4- 1- کود سوپر فسفات. 32

    3-4-1-4-2-  کود اوره 32

    3-4-1-4-3-  کود کریستالون. 33

    3-5-تعیین EC و PH آب آبیاری و مواد بستر کشت در شروع آزمایش.........................................................................33

    3 -6- تهیه­ی محلول شوری (آب شور) با استفاده از  نمک طعام (NA) 33

    3-7-  تیمارهای آزمایشی. 34

    3-8- کاشت گیاه استرلیتزیا رژینا در بسترهای اصلی مورد آزمایش... 35

    3-9-  روش کار عملی در طول مدت آزمایش... 35

    3-10- اندازه­گیری شاخص‌های رشد گیاه 37

    3-11-اندازه­گیری ارتفاع گیاه، تعداد برگ، پهنک برگ و محیط طوقه‌ی گیاه 37

    3-11-1-اندازه­گیری وزن تر اندام هوایی گیاه 39

    3-11-2- اندازه­گیری وزن تر ریشه. 39

    3-11-3- اندازه­گیری وزن خشک اندام هوایی و ریشه. 40

    3-11-4- اندازه گیری   pHو EC در بستر کشت.. 40

    3-11-5- محاسبات آماری. 41

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و یافته های تحقیق. 42

    4-1- اثر سطوح مختلف شوری آب و کمپوست کود گاوی در بستر کشت و رشد گیاه استرلیتزیا 43

    4-1-1- اثر کمپوست کود گاوی در بستر کشت و رشد گیاه استرلیزیا..............................................................................43

    4-1-2- تاثیر هدایت الکتریکی (EC) بستر کشت ...........................................................................................................43

     4-1-3- تاثیر بر PH  بستر کشت ...................................................................................................................................43

    4-2-اثر بستر کشت (کمپوست کود گاوی) بر شاخص رشد گیاه استرلیتزیا 44

    4-2-1- ارتفاع. 44

    4-2-2- قطر طوقه. 45

    4-2-3- وزن تر اندام هوایی. 45

    4-2-4- وزن خشک اندام هوایی. 46

    4-2-5- وزن تر ریشه. 47

    4-2-6- وزن خشک ریشه. 48

    4-2-7-  تعداد برگ.. 49

    4-2-8- مساحت پهنک برگ.. 50

    4-3-  تأثیر شوری آب آبیاری بر روی بستر کشت و گیاه استرلیتزیا 50

    4-4- تاثیر شوری بر هدایت الکتریکی (CE) بستر کشت.. 50

    4-5- تاثیر شوری بر PH بستر کشت.................................................................................................................................51

    4-6- تاثیر شوری آب آبیاری بر رشد گیاه استرلیتزیا..........................................................................................................51

    4-6-1- ارتفاع....................................................................................................................................................................51

    2-6-2-قطر طوقه...........................................................................................................................................................52

    4-6-3- وزن تر اندام هوایی. 53

    4-6-4- وزن خشک اندام هوایی. 54

    4-6-5- وزن تر ریشه. 55

    4-6-6- وزن خشک ریشه. 56

    4-6-7-  تعداد برگ.. 57

    4-6-8- مساحت پهنک برگ.. 57

    4 -7- اثر متقابل بستر کشت و شوری بر شاخص­های رشد گیاه استرلیتزیا.......................................................................58

    4-8- تاثیرات متقابل کمپوست کود گاوی و شوری آب آبیاری بر EC و PH بستر کشت..............................................58

    4-8-1- ارتفاع ..................................................................................................................................................................59

    4-8-2- محیط طوقه .........................................................................................................................................................59

    4-8-3- وزن خشک اندام هوایی.......................................................................................................................................59

    4-8-4- وزن تر اندام هوایی...............................................................................................................................................59

    4-6-5- وزن تر ریشه. 59

    4-6-6- وزن خشک ریشه. 60

    4-6-7-  مساحت پهنک برگ.. 60

    فصل پنجم; بحث و نتیجه گیری و پیشنهادات. 70

    5-1- بحث.. 71

    5-1-1-اثر سطوح مختلف شوری آب و کمپوست کود گاوی در بستر کشت و رشد گیاه استرلیتزیا 71

    5-1-2- مقایسه کمپوست کود گاوی برEC بستر کشت.. 71

    5-1-1-3- تاثیر شوری آب آبیاری EC بستر کشت.. 71

    5-1-4- اثر متقابل بستر کشت و شوری آب آبیاری بر EC.. 71

    5-2- PH بستر کشت.. 72

    5-3- اثر بستر کشت بر رشد گیاه 72

    5-4- اثر بستر گشت بر تعداد برگ و مساحت پهنگ برگ گیاه 73

    5-5- تاثیر شوری آب آبیاری بر رشد گیاه استرلیتزیا 73

    5-6- نتیجه گیری نهایی. 74

    5-7- پیشنهادات   

    منبع:

     

     

    احیایی م . و بهبهانی زاده، ع. ا. 1372. شرح روش های شیمیای تجزیه خاک . نشریه فنی شماره 893، موسسه تحقیقات خاک و آب، تهران .

    امامی، ع . 1375. روش های تجزیه گیاه . جلد اول، موسسه تحقیقات خاک و آب ، نشریه فنی شماره 982.

    آرویی، ح. امیدبیگی، ر. و کاشی، ع. 1379.  اثر تنش شوری و تغذیه ازت بر پرولین آزاد و روغن کدوی بذر برهنه . مجله نهال و بذر 16(3):373-359.

    بشیراعظمی، ع. 1375. وضعیت تولید گل و گیاهان زینتی در ایران و جهان. مجموعه مقالات علمی وتخصصی فضای سبز. جلد اول، ص: 61 – 59.

    بی نام. 1387. ویژه گل و گیاهان زینتی. ویزه نامه باغدار، شماره 7، صحفه 26.

    پاداشت، م، ن و کافی، م. 1381.پرنده بهشتی (Strelitzia reginae). انتشارات شقایق روستا.

    پاداشت، م .ن .، و غلامی، م. 1388. تاثیر بسترهای کشت مختلف در رشد گیاه گلدانی دراسنا (Dracaena marginata Ait ) و پافیلی (Beaucarnea recurvata Lem ). مجله به زراعی نهال و بذر 2- 25 : 77-63.

    جهان، م. 1383 . بررسی جنبه های اکولوژیکی کشت مخلوط بابونه.Matricaria chamomilla L و  و همیشه بهار       

    Calendula officinalis L. همراه با کود دامی. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زراعت، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد.

    جهان، م. 1387 . بررسی جنبه های اگرواکولوژیکی همزیستی ذرت با میکوریز آربوسکولار و باکتری های آزاد زی تثبیت کننده نیتروژن در نظام های زراعی رایج و اکولوژیک. پایان نامه دکتری زراعت (گرایش اکولوژی)، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد.

    جهان، م، ا. کوچکی،.م. نصیری محلاتی، و ف. دهقانی پور. 1386.  اثر سطوح مختلف کود دامی و استفاده از قیم بر تولید ارگانیک کدو پوست کاغذی.(Cucurbita pepo L.)  مجله پژوهشهای زراعی ایران 5 (2) : 289-281.  

    حسندوخت، م. 1384. مدیریت گلخانه. انتشارات مرز دانش. ص: 108-98 .

    خرسندی، ا. حسنی، ع. 2، سفیدکن، ف. شیرزاد، ح. خرسندی, ع. 1389. اثر تنش شوری ناشی از کلرور سدیم بر رشد،عملکرد، میزان و ترکیب های اسانس آگاستاکه ((Agastache foeniculum kuntz. فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران جلد 26 ، شماره 3، صفحه 451-438.

    خوشخوی، م.، شیبیانی، ب.، روحانی، ا.، تفضلی، ع. 1387. اصول باغبانی(مبانی دانش بوستانداری). انتشارات مرکز نشر دانشگاه شیراز. ص 94-98.

    رسولی ف . وم . مفتون . 1382 ارزیابی اثرات باقیمانده مواد آلی با یا بدون تیتروژن بر رشد و ترکیب شیمیایی گندم . هشتمین کنگره علوم خاک ایران، رشت، ایران. صفحات 414-413 .

    رضایی، آ.، مبلی، م.، اعتمادی، ن.، خوشگفتارمنش، ح و بانی­نسب، ب. 1388. تأثیر بسترهای مختلف کاشت بر رشد رز شاخه بریده. اولین کنگره ملی هیدروپونیک و تولیدات گلخانه­ای اصفهان، 28-30 مهرماه، اصفهان، ایران.

    رضوی پور٬ت. 1378.اثراستفاده از آزولای تازه و کمپوست شده بر عملکرد دانه و جذب عناصر در دانه و ساقه برنج. سومین کنگره ملی بازیافت و استفاده از منابع آلی تجدید شونده در کشاورزی ٬اصفهان٬ دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان٬دانشکده کشاورزی٬ 24 الی 26 اردیبهشت.

    زرین کفش، خ.  1369 حاصلخیزی خاک و تولید . انتشارات دانشگاه تهران، صفحات 17-1.

    زرین کفش، م. ن.، لاجوردی، س. 1366 . کودهای شیمیایی و آلی. (ترجمه). انتشارات ابوریحان.

    شیدایی، س. زاهدی، م. و میر محمدی میبدی، س، ع، م. 1389. اثر تنش شوری بر تجمع ماده خشک و الگوی توزیع یونی در پنج ژنوتیپ گلرنگ ( Carthamus tinctorius L.)مجله علوم گیاهان زراعی ایران 41 (4) : 819- 811.

    شیراوند، د. رستمی، ف. 1387. گل های آپارتمانی و شاخه بریدنی. انتشارات سروا  تهران. 259 صفحه.

    شیراوند، د. رستمی، ف. 1388. بذرگیری و تغییرات ژنتیکی در پرورش گل های زینتی و شاخه بریدنی. انتشارات سروا تهران. 206 صفحه.

    صالحی، م.، کافی، م. و کیانی، ع. ر. 1390 اثر تنش شوری و کم آبی بر تولید زیست توده کوشیا (Kochia scparia) و روند شوری خاک. مجله به­زراعی نهال وبذر 2- 27  (3):433- 417.

    عالی فر، ن.، محمدی قهساره، ا. و هنرجو، ن. 1389. اثر نوع بستر کشت بر عملکرد و جذب برخی عناصر غذایی به وسیله خیار گلخانه­ای در کشت بدون خاک. مجله علوم و فنون کشت­های گلخانه­ای. 1(1): 19-24.

    علیزاده، غ . ر . 1380 . بررسی اثرات کمپوست در افزایش عملکرد گندم . هفتمین کنگره علوم خاک ایران، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران.

    کرمی، ع. ونیازی، ج . 1384.تاثیر منابع و مقادیر ماده آلی بر خواص خاک و عملکرد ذرت دانه ای . نهمین کنگره علوم خاک ایران ، تهران،  ایران، صفحات 78-75.

    کمالی، م. خرازی، س. م، سلاح ورزی. تهرانی فر، ع.1391. اثر سالیسیلیک اسید بر رشد و برخی صفات مورفولوژیک گل تکمه­ای (gomphrena globosa L.). نشریه علوم باغبانی، جلد 26، ش (1) : 104-112.

    کوچکی، ع.، ا. غلامی، ع. مهدوی دامغانی و ل. تبریزی. 1384. اصول کشاورزی زیستی (ارگانیک). (ترجمه). انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

    محبوب خمامی، ع. 1386. تغذیه گیاهان زینتی.  چاپ اول.  انتشارات حق شناس. 220 صفحه.

    محبوب خمامی، ع. 1387. اثر نوع و مقدار ورمی­کمپوست در بستر کشت گلدانی بر رشد فیکوس بنجامین ابلق. مجله به زراعی نهال و بذر. 24 (2): 333-346.

    محمدی ترکاشوند، ع. 1388. خاک شناسی عمومی. چاپ اول. انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.264- صفحه.

    ملکوتی م . ج. 1378. کشاورزی پایدار و افزایش عملکرد با بهینه سازی مصرف کود در ایران . چاپ دوم ، نشر آموزش کشاورزی، معاونت آموزش و تجهیز نیروی انسانی، سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی، وزارت کشاورزی، کرج، 460 صفحه.

    ملکوتی م. ج. و بلالی، م . ر. 1383 . مصرف بهینه کود راهی برای پایداری در تولیدات کشاورز ی (مجموعه مقالات). نشر آموزش کشاورزی، کرج ، 575 صفحه .

    ملکوتی م. ج. و م .ن . غیبی . بررسی تأثیر کودهای دامی و شیمیایی بر عملکرد دانه ذرت . ( مجموعه مقالات ).انتشارات سنا ، تهران ، صفحات 325-324 .

    ملکوتی، م. ج و کافی. م.  1383. مباحثی نوین در صنعت تولید گل و گیاهان زینتی با تکیه بر تغذیه متعادل (افزایش عملکرد، بهبود کیفیت). چاپ اول. انتشارات سنا به سفارش وزارت جهادکشاورزی معاونت باغبانی.

    میرمحمدی میبدی، ع، م. 1378. روش تحقیق در علوم زیستی (با تاکید بر کشاورزی) چاپ چهارم. انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان. 302 صفحه.

    نیک رزم، ر. علیزاده، س. خلیقی، ا و طباطبایی، س. ج. 1390. تأثیر بسترهای مختلف بر رشد رویشی دو رقم گل سوسن در سیستم کشت بدون خاک. مجله علوم و فنون کشت­های گلخانه­ای. 2 (6)

    هاشمی دزفولی ا.ع. کوچکی . م. بنایان اول .1374. افزاش عملکرد گیاهان زراعی ( ترجمه ). چاپ دوم ، انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه مشهد ، صفحات 78-29.

    همایی، م، 1381. واکنش گیاهان به شوری. انتشارات کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران، تهران، 97 صفحه.

     

    Abad, M., Nogurea, P. and Bures, S. 2001. National inventoty of organic wastes for use as  growing media for ornamental potted plant production: case study in Spain. Bioresource Technology, 77: 197-200.

    Akhani H., and Ghorbanli M. 1993. A contribution to the halophytic vegetable and flora of Iran. In: H. Leith and A. A. Al Massom (eds). Towards the Rational Use of High Salinity Tolerant Plants, 1:35-44.

    Alam, S.M. 2004. 'Azolla' agreen compost for rice. The DAWN Group of News Pepers.

    Albiach, R., Canet, R., Pomares ,F. and Ingelmo, F. 2000. Microbial biomass content and enzymatic activities efter the application of organic amendmants to a horticultural soil. Bioresource Technoloy,75: 43-48.

    Angelo, D.G. and P. Titone. 1988. Evaluation of alternative potling media in Dieffen bechia amoena and Euphorbia pulcherrima. Acta Horticulturae. 221: 183 – 188

    Angelo, G.D., Castelnuova, M., Galli, A. and Valagussa ,M. 1993. Relation between physical  and chemical properties of the substrate and growth of some pot ornamentals. Acta Horticulturae. 342: 313-323.

    antioxidative enzymes and proline content of sesame cultivars. Environmental and Experimental Botany, 60(3): 344-351.

    Appelhof, M .1997. Worms eat my garbage. 4th ed. Prentice Hall. Uppet saddle river,N, j.

    Ashraf, M. 1994. Breeding for salinity tolerance in plants. Crit. Revi. In plants Sci. 13: 17-42.

    Ashraf, M. & Harris, P. J. C. 2004. Potential biochemical indicators of salinity tolerance in plants.Plant Science, 166, 3–16.

    Ashraf, M. & Oleary, W. 1996. Response of some newly developed salt tolerant genotypes of spring wheat to salt stress, E. Yield components and ion distribution. Journal of Agronomy & Crop Science,176, 91-101.

    Atiyeh, R.M., Edwads, C.A., Subler, S. and  Metzege, J.D. 2001. Pig manure vermicompost as a component of horticulture bedding plant medium: Effect on physicochemical propertis and plant growth. Bioresource Technology, 78: 11-20.

    Azza Mazher, A.M., Fatma El-Quesni, E.M. and Farahat, M.M. 2007. Responses of ornamental plants and woody trees to salinity, World Journal of Agricultural Science 3(3):). Salinity-induced stress in greenhouse crops is alleviated by potassium

    Bassil, E. S. & Kaffka, S. R. 2002. Response of safflower to saline soils and irrigation: II.

    Breck, D.W. 1974. Zeolite molecular sieves: structure, chemistry and use. Wiley, New York.

    Bresler, E. 1987. Application of a conceptual model to irrigation water requirement and  .

    Campos, R. 1990. The influence of irrigation water salinity on optimal nitrogen, phosphorus, and potassium liquid fertilizer rates. M.S. Thesis. Texas A&M University.

    Cao, H., 2003. The distribution of calcium oxalate crystals in genus Dieffenbachia- Schoot. and the relationship between enviromental factors and crystal quantity and quality. M.Sc. Thesis, University of florid, USA.

    Carter C.T., Grieve C.M., Poss J.A., and Suarez D.L. 2005. Production and ion uptake of Celosia argentea irrigated with saline wastewaters. Scientia Horticulturae, 106:381-394.

    Cartica, R.J. and Quinn, J.A. 1980. Responses of populations of Solidago sempervirens (Compositae) to salt spray across a barrier beach, American Journal of Botany 67: 1236

    Celik, I., Ortas, I. and Kilic. S. 2004. Effects of compost, mycorrhiza, manure and fertilizer on some physical properties of a Chromoxerert soil. Soil and Tillage Research. 78 (1): 59-67.

    Chavez, W., Benedetto, A.D., Civeira, G., Lavado. R. 2008. Alternative soilless media for growing  petunia × hybrida  and  Impatiens wallerana: physical behavior, effect of fertilization and nitrate losses. Bioresource Technology, 99: 8082- 8087.

    Chen, J., Dennis, B., Connnel, R. Mc., Henney, J. and Everitt, C. 2003. Cultural  guidelines for commercial production of  interiorscape Dieffenbachia, pp 133-137. CSIRO, East  Melbourne.

    Chen, Y., Ibar, Y. and  Harda, Y. 1988. A hard wood  bark-sawdust compost for greenhouse pot flower production. Forest Production Journal. 22(1): 36-39. 386-395.

    chilea, O. 2003 Nitrate-enhanced nutrition, Acta Horticulturae 609: 341-347.   

    Composition of Coleus blumei and Salvia splendens. Journal of Horticulture Science 66: 215-222.

    coronopifolium plants under saline conditions, Journal of Plant Physiology 153: 174-180.

    Crop response to salinity. Agricultural Water Management, 54, 81-92..

    Demir Kaya, M. and Ipek, A. 2003. Effect of different soil salinity levels on germination and seedling growth of safflower (Carthamus tinctorius L.). Turkish Journal of Agriculture and Forestry, 27, 221-227.

    Dermiral, T. and Turkan, I., 2005. Comparative lipid peroxidation, antioxidant defense system and proline content in root of two rice cultivars differing in salt tolerance. Environmental and Experimental Botany, 53(3): 247-257

    Dixon, J.B. and Weed, S. B. 1989. “Minerals in soil environments. Soil Science. Society American (Book Reviews), 150 (2), 562.

    Dole,  J.M. and Wilkins, F.H. 1999. Floriculture. Part 2. 2thed. Prentice Hall. 304-318.

    Dresboll, D.B. 2010. Effect of growing media composition, compaction and periods of anoxia on the quality and keeping quality of potted roses (Rosa sp.) Scientia Horticulturae, 126: 56-63.

    Edwards, N.,  Atiyeh, C.A. Arancon R. M., and Metzeger, J. D. 2000, Influence of earth worm processed pig manure on the growth and yield of greenhouse tomatoes. BioresourceTechnology, 75:175-180.

    El-Keltawi, N.E. and Croteau, R., 1986. Influence of foliar applied cytokinins on growth and essential oil content of several members of lamiaceae. Phytochemistry, 26(4): 891-895.

    El-Keltawi, N.E. and Croteau, R., 1987. Salinity depression of growth and essential oil formation in spearmint and marjoram and its reversal by foliar applied cytokinin. Phytochemistry, 26: 1333-1334.

    FAO. 1994. FAO, (www.fao.org).

    FAO.2009. FAO Statistical  Database, (www.fao.org).

    Francois, L. E. and Bernstein, L. 1964. Salt tolerance of safflower. Agronomy Journal, 56, 38-40.

    Francois, L.E. 1982. Salt tolerance of eight ornamental tree species.J. Amer. Soc. Hort. Sci. 107:66–68.

    Francois, L.E. and Clark. R.A. 1978. Salt tolerance of ornamental shrubs, trees and ice plant. Journal of American  Society Horticulture Science.103:280–283.

    Gadallah, M. A. A. 1996. Abscisic acid, temperature and salinity interactions on growth and somemineral elements in carthamus plants. Plant Growth Regulation, 20, 225-236.

    Garcia, A., Gomez, M., Bernal, P. and  Roig, A. 2002 . Growth of ornamental plants in two composts prepared from agroindustrial wastes. Bioresource Technology, 83: 81-87.

    Garcia-Prendes. R. 2001. Evalution of dairy manure compost as a peat substitute in poting media for container grown plant. Master of science. University of florida.

    Ghosh, P.K., Ajay, K.K., Bandyopadhyay, M.C., Manna, K.G., Mandal, A.K., and Hati, K.M. 2004. Comprative effectivence of cattle manure, poultry manure, phosphocompost and fertilizer-NPK on three cropping system in vertisols of semi-arid tropics.П. Dry matter yield, nodulation, chlorophyll content and enzyme activity. Bioresource Technology. 95: 85-93.

    Glattstein, J. 1989. Ornamentals for Sandy and Salin Soils. Grounds Maintenance (April):52-60e.

    Gottary, G. and Galli, E. 1985.  “ Natural Zeolite “ Springer.Berlin.

    Grattan S.R., and Grieve C.M. 1999. Salinity-mineral-nutrient relations in horticultural crops. Scientia Horticulture, 78:127-157.

    Greenway H., Munns R. 1980. Mechanisms of salt tolerance in nonhalophytes. Annu. Rev. Plant Physiology. 31:149-190.

    Griffin, W.N. 2010. Evaluation  of  Whole Tree as an Alternative substrate Component in production of Greenhouse - Grown Annuals. M.Sc. Thesis, Auburn University, Auburn, Alabama, USA.

    Grigatti, M. 2008. Growth and Nutritional Status of Bedding Plant on Compost Based Growing Media. Acta Horticulturae, 779: 607-614.

    Guérin, V., Lemaire, F., Marfa, O., Caceres, R., Giuffrida, F. 2001. Growth of Viburnum tinus in pat – based and peat- substitute growing media. Scientia Horticulturae, 89: 129- 142.

    Higaki, T. and Imamura, J.S.I. 1985. Performance of wood products as media for culture of anthuriums. College of Hawaii. Research series 040.

    Hoitink & el ( 2012)  Ornamental Plants - Annual Reports and Research Reviews, SC-157 Page 1

    Horneck, D.S., Ellsworth, J.W., Hopkins, B.G., Sullivan, D.M., Stevens, R.G. 2007. Managing salt-Affected soils for crop production. PNW 601-E. Oregon State University, University of Idaho, Washington State University.

    Horticulturae 81: 241-254.

    Horticulture 25: 204-210.

    Hsiao T.C., Acevedo E., Fereres E. and Henderson, D.E. 1976. Stress metabolism. Water stress, growth  and osmotic adjustment. Phil. Trans. R. Soc. Lond. (B), 273:470–500.

    Hu, Y. Fromm, J. and Schmidhalter, U. 2005. Effect of salinity on tissue architecture in expanding wheat leaves. Planta 220:838–848.

    Humphreys, M.O. 1982. The genetic basis of tolerance to salt spray in populations of Festuca rubra L. New Phytologist 91:287–296

    International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences June 2012, Vol. 2, No. 6 ISSN: 2222-6990

    International Journal of Plant Production 3 (1), January 2009 ISSN: 1735-6814 (Print), 1735-8043 (Online) www.ijpp.info Impact of vermicompost and composted farmyard manure on growth and yield of garlic (Allium stivum L.)

    Jafarnia, S., Hatamzadeh, A. and Tehranifar, A. 2010. Effect of  different substrates and variteties on yield and quality of strawberry in soilless culture. Advances in Environmental Biology, 4(2): 325-328

    Jaleel, C.A., Gopi, B. Sankar, P. Manivannan, A. Kishorekumar, R.S. and Panneers, L., 2007. Studies on germination, seedling vigour, Lipid peroxidation and proline metabolism in Catharanthus roseus seedling under salt stress. South African Journal of Botany, 73(2): 190-195.

    Jankauskiene, J., Brazaityte, A .2008. The influence of various substratum on the quality of cucumber seedling and photosynthesis parameters. Lithuanian Institute of Horticulture Kauno, 27: (2) 285-294.

    Journal of Applied Sciences Research, 8(3): 1510-1516, 2012 ISSN 1819-544X Effect of compost on growth and chemical composition of Matthiol  incana (L.)R.Br. under different water intervals

    Khan, M.A., Ungar, I.A., Showalter, A.M. 2000. Effects of salinity on growth, water relations and ionaccumulation of the subtropical perennial halophyte, Atriplex griffithii var. Stecksii.Ann. bot, 85:225-235.

    Koca, H., Bor, M., Ozdemir, F. and Turkan, I., 2007. The effect of salt stress on lipid peroxidation,

    Kuepper, G. 2000. Manure for organic crop production. ATTRA, Fayetteville, AR 72702. Available Online (July 2004): www.attra.org/attra-pub/manure.htm

    Larcher, W. 2003. Physiliogical plant ecology. Ecophysiology and stress, physiology of functional crops. Further edition. Springer. Verlag Berlin Heidelberg. Germany. 513p.

    Lamond, R. and D.A. Whitney. 1992. Management of saline and sodic soils. Kansas State University, Department of Agronomy MF-1022.

    Lee, Z. S. and Bartlett, R.J. 1976. Stimulation of plant growth by humic substances. Soil Science Society of American Journal 40: 876-879.

    Lemair, F., 1995. Physical, chemical and biological propetioes of growing medium. Acta Horticu Hurae. 396: 273 – 287

    Lemaire, F., Riviere L, M., Stivenard, S., Marfa, O., Gschwander ,S. and Guiffrida, F. 1998. Consequences of organic matter biodegradability on the physical, chemical parameters of substrates. Acta Horticulturae, 469: 129-138.

    Levitte, J. 1980. Response of plants to environmental stresses. 2nd edition. Academic Press. New York, USA.

    Loh, T. C., Lee, Y. C., Linang, J. B., and Tan, D. 2004.Vermicomposting of cattle and goat manures by Eiseniafoetida and their growth and reproduction.  Bioresource Technology 96: 111-114

    Maas, E.V. 1990. Crop salt tolerance. In Agricultural Salinity Assessment and Management. K.K. Tanji (Ed) American Society of Civil Engineers.

    Maboeta, M.S. and Resenburg, L.V. 2003. Vermicomposting of industrially produced woodchips and  sewage sludge utilizing Eisenia fetida. Ecotoxicology and Enviromental Safety, 56: 265-270.

    Mahboub Khomami, A., 2011. Influence of substitution of peat with Iranian zeolite (Clinoptilolite) in peat medium of Ficus benjamina growth. ornamental plant,s research station of Lahijan,Guilan,Iran. Jornal of Ornamental and Horticultural Plant, 1(1): 12-17.

    Maloupa, E., Mitsios, I., Martinez, P.F. and Bladenopoulou, S. 1992. Study of substrates used in gerbera soilless culture grown in plastic greenhouse. Acta Horticulturae, 323: 139-144.

    Management strategies for salt-prone land and water resources in Iran. Working paper 125. International Water Management Institute. 25 pp.

    Mandhania, S., Madan, S. and Sawhney, V., 2006. Antioxidant defense mechanism under salt stress in wheat seedlings. Biologia Plantarum, 50(2): 227-231.

    Marschner, H., 1995. Mineral nutrition of higher plants. Second edition, Academic Press, Harcourt Brace and Companz Publishers. London, England

    Mastalerz, J.W. 1977. The greenhouse environment. Inc. New york, )5): 340-421. 

    Matsuda, K. and Riazi, A. 1981. Stress-induced osmotic adjustment in growing regions of leaves, Plant Physiology 68: 571–576.

    Mc William, J. R. (1986). The national and international importance of drought and salinity effects on agricultural production. Australian Journal of Plant Physiology, 13, 1-13. 

    Montanari, M., Degl’Innocenti, E., Maggini, R., Pacifici, S., Pardossi, A. and Guidi, L., 2008. Effect of nitrate fertilization and saline stress on the contents of active constituents of Echinacea angustifolia DC. Food Chemistry, 107(4): 1461-1466.

    Morales, M.A., Sánchez-Blanco, M.J., Olmos, E., Torrecillas, A. & Alarçon, J.J. (1998). Changes in growth, leaf water relations and cell ultrastructure in Argyranthemum

    Munns, M., 2002. Comparative physiology of salt and water stress. Plant, Cell and Environment, 25: 239-250.

    Munns. R. 1993. Physiological processes limiting plant growth in saline soils: some dogmas and hypotheses. Plants, Cells and Environment 16:15–24.

    Najafi, H. & Mirmasoomi, M. (1999). The evaluation of physiological response of soybean to salt stress. Journal of Agricultural Sciences & Technology, 1, 34-39.

    Niu, G. and Cabrera, R.I. 2010. Growth and physiological responses of landscape plants to saline water irrigation: a review, HortScience 45: 1605-1609.

    Niu, G., Rodriguez, D.S. & Aguiniga, L. (2007a). Growth and landscape performance of ten herbaceous species in response to saline water irrigation, Journal of Environmental. Nouri Roudsari, O., Alimousavi, A. and Akbari, B. 2005. Use of several organic waste materials as growing media conifer plants. Environmental Sciences, 9: 25-34.

    Orcutt D.M, E.T. Nlisen and G. H. Maynard. 2000. The Physiology of Plants Under Stress-Soil and Biotic Factors.. New York : John Wiley and Sons. 684 P.

    PadashtDehkaee, M. N., Khalighi, a., Kashi, A. and Naderi, R. A. 2003.Effect of Azolla in composting of bark, tea wastes and rice hull. Seed and Plant (2): 209-225 (in Farci).

    Parida, A.K. and Das, A.B., 2005. Salt tolerance and salinity effects on plants. Ecotoxicology and Environmental Safety, 60(3): 324-349.

    Pessarakli, M., Marcum, K.B. & Kopec, D.M. (2001). Growth responses of desert saltgrass  under salt stress, Turfgrass and Ornamental Research Report, University of Arizona, College of Agriculture.

    Poole, R.T. and A.R. Chase. 1986. Growth of six ornamental plants and soluble salts of the growing media. Proc. Fla. State Hort. Soc. 99:278280.

    Qian, Y.L., Koski, A.J. and Welton, R. 2001. Amending isolite and zeolite in sand under saline conditions: leachate composition and salt deposition. Horticulturae Science, 36: 717-720.

    Qureshi, A. S., Qadir, M., Heydari, N., Turral, H., and Javadi, A. 2007. A review of

    Ranji, Z., Majidi harvan, A., Hashemi Dezfooly, A. & Ghalavand, A. 1996. The evaluation of proline accumulation in the leaves of sensitive and tolerant lines of sugarbeet under saline condition. Iranian Journal of Agricultural Sciences, 21, 25–43. (In Farsi).

    Richard, M.P. 2004. Effect of nursery media particle size distribution on container- grown woody ornamental production. M.S.c. Thesis in horticulture Science, faculty of the Louisiana state university.

    Robbins, J.A. 2000. Growing  media for countainer production in a green house or nursery. Acta Horticulturae, 398: 155-159.

    Robert, H.S. and Michael, R.E. 1999. Growth of  Dracaena marginata and Spathiphyllum  ‘Petite’ in Sphagnum peat – and Coconut Coir  Dust – based Growing  Media. Journal Environmental Horticulturae, 17(1): 49-52.

    Ronald, j. B., Dianne, A. N. 2006. Floriculture:From Greenhouse production to flora Design. Frest Indian Reprint.

    Rout, G.R., Mohapatra, A. and  Mohan Jain, S. 2006. Tissu  Culture of ornamental pot plant: A critical review on present Scenario and future prospects. Biotechnology Advances, 24: 531-560.

    Rout, G.R., Mohapatra, A. and  Mohan Jain, S. 2006. Tissu  Culture of ornamental pot plant: A critical review on present Scenario and future prospects. Biotechnology Advances, 24: 531-560.

    salt tolerance of crops. Soil Science Society of America Journal 51: 788-793.

    Sánchez-Blanco, M.J., Rodríguez, P., Olmos, E., Morales, M. & Torrecillas, A. 2004. Differences in the effects of simulated sea aerosol on water relations, salt content,

    Savè, R. 2009. What is stress and how to deal with it in ornamental plants? Acta

    Seelig, B.D. 2000. Salinity and Sodicity in North Dakota Soils. EB-57. North Dakota State University, Fargo, ND.

    Shalhavet, J. 1984. Management of irrigation with brackish water, In: Soil salinity under irrigation: Processes and management, I. Shainberg & J. Shalhavet (Eds.), 298-318, Springer Verlag, New York.

    Shaw, J.W. and Anderws, R. 2001. Cation exchange capacity affects greens' truf growth. Golf Course Management, 73-77.

    Shen, X., Kane, M. E. and chen, J. 2008. Effects of genotype, explant source, and plant growth regulators on indirect shoot organogenesis in dieffenbachia cultivars. In Vitro Cell. Development Biotechnology plant, 44: 282-288.

    US Salinity Laboratory Staff. 1954. Diagnosis and improvement of saline and alkali soils. USDA Agricultural Handbook No. 60. U.S. Government Printing Office. Washington, DC.

    Van Breusegem, F., Vranova, E., Dat, J.F. and Inze, D., 2001. The role of active oxygen species in plant signal transduction. Plant Science, 161(3): 405-414.

    Verdonck, O. and Gabriels, R. 1992. Reference method for the determination of physical and chemical properties of planr substrates. Acta Horticulturae, 302: 169-179.

    Verdonk, O., vleeschauwer, D. and  Boodt, M.D. 1982. The influence of the substrates to plant growth.  Acta Horticulturae, 126: 251-258.

    Walker, R.L., Burns, I.G. and Moorby, J. 2000. Responses of plant growth rate to nitrogen supply: a comparison of relative addition and N interruption treatments. Oxford Journals, Experimental Botany, 52 (355): 309-317.

    Wallace, J. 2001. Organic Field Crops Handbook. Pub. Canadian Organic Growers. Ottana, Ontario.

    Waskom, R.M., Bauder, T.A.,  Davis, J.G and G.E. Cardon. 2010. Diagnosing saline and sodic soil problems. Colorado State University Extension Fact Sheet # 0.521.

    Westervelt, P.M. 2003. Greenhouse production of Rosmarinus officinalis L. M.Sc.Thesis in horticulturae Science, Faculty of the Virginia Polytechnic Institute and State University. Blacksburg Virginia, USA.

    Wilson, S.B. and Stoffella, P.J. 2003. Compost amended media and irrigation system influence containerized perennial Salvia. American Society Horticulturae Sience. 128(2): 260-268.

    Wilson, S.B., Stoffella, P.J. and Graetz, D.A. 2001. Use of compost as a media amendment for containnerized production of  


موضوع پایان نامه بررسی تأثیر کمپوست کود گاوی در بستر کشت و شوری آب آبیاری بر رشد گیاه پرنده ی بهشتی , نمونه پایان نامه بررسی تأثیر کمپوست کود گاوی در بستر کشت و شوری آب آبیاری بر رشد گیاه پرنده ی بهشتی , جستجوی پایان نامه بررسی تأثیر کمپوست کود گاوی در بستر کشت و شوری آب آبیاری بر رشد گیاه پرنده ی بهشتی , فایل Word پایان نامه بررسی تأثیر کمپوست کود گاوی در بستر کشت و شوری آب آبیاری بر رشد گیاه پرنده ی بهشتی , دانلود پایان نامه بررسی تأثیر کمپوست کود گاوی در بستر کشت و شوری آب آبیاری بر رشد گیاه پرنده ی بهشتی , فایل PDF پایان نامه بررسی تأثیر کمپوست کود گاوی در بستر کشت و شوری آب آبیاری بر رشد گیاه پرنده ی بهشتی , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تأثیر کمپوست کود گاوی در بستر کشت و شوری آب آبیاری بر رشد گیاه پرنده ی بهشتی , مقاله در مورد پایان نامه بررسی تأثیر کمپوست کود گاوی در بستر کشت و شوری آب آبیاری بر رشد گیاه پرنده ی بهشتی , پروژه در مورد پایان نامه بررسی تأثیر کمپوست کود گاوی در بستر کشت و شوری آب آبیاری بر رشد گیاه پرنده ی بهشتی , پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تأثیر کمپوست کود گاوی در بستر کشت و شوری آب آبیاری بر رشد گیاه پرنده ی بهشتی , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر کمپوست کود گاوی در بستر کشت و شوری آب آبیاری بر رشد گیاه پرنده ی بهشتی , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر کمپوست کود گاوی در بستر کشت و شوری آب آبیاری بر رشد گیاه پرنده ی بهشتی , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر کمپوست کود گاوی در بستر کشت و شوری آب آبیاری بر رشد گیاه پرنده ی بهشتی , پروژه درباره پایان نامه بررسی تأثیر کمپوست کود گاوی در بستر کشت و شوری آب آبیاری بر رشد گیاه پرنده ی بهشتی , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تأثیر کمپوست کود گاوی در بستر کشت و شوری آب آبیاری بر رشد گیاه پرنده ی بهشتی , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر کمپوست کود گاوی در بستر کشت و شوری آب آبیاری بر رشد گیاه پرنده ی بهشتی , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر کمپوست کود گاوی در بستر کشت و شوری آب آبیاری بر رشد گیاه پرنده ی بهشتی , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر کمپوست کود گاوی در بستر کشت و شوری آب آبیاری بر رشد گیاه پرنده ی بهشتی , رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر کمپوست کود گاوی در بستر کشت و شوری آب آبیاری بر رشد گیاه پرنده ی بهشتی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی (M.Sc) گرایش: زراعت چکیده به ‌منظور بررسی تاثیر منابع مختلف کود ازته و آلی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت سینگل کراس 704 در منطقه دهلران آزمایشی در تابستان سال 1392 بصورت آزمایش کرتهای خردشده در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی در چهار تکرار مورد مطالعه قرار گرفت.عامل اصلی ترکیب کود نیتروژنه و کمپوست در 5 سطح شامل A1 ...

پایان‌نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد (M.Sc.) چکیده این آزمایش جهت بررسی توان کاربرد کمپوست فضولات کرم ابریشم به عنوان کود آلی به منظور کاهش یا حداقل تعدیل در میزان مصرف کودهای شیمیایی و همچنین مشخص کردن بهترین مخلوط کمپوست برای گیاه زینتی سینگونیوم پودوفیلوم اجرا شد. تیمارها عبارت بودند از: کمپوست فضولات کرم ابریشم، ضایعات چای، کوکوپیت، پوست برنج و پرلیت که به نسبت‌های حجمی ...

چکیده تنش شوری یکی از مهمترین تنش­های غیر زیستی در جهان بوده وآثارمنفی آن بر رشد گیاهان زراعی باعث افزایش تحقیقات در زمینه تحمل به شوری باهدف بهبود تحمل گیاهان شده است. کودهای پتاسه علاوه بر افزایش رشد به بهبود کیفیت محصول و افزایش مقاومت گیاه در برابر عوامل نامساعد محیطی (شوری، خشکسالی، سرما و …) کمک می‌کند. از آنجایی که قارچهای میکوریز با اکثرخانواده های اصلی گیاهان زراعی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کشاورزی گرایش زراعت چکیده این طرح به منظور بررسی اثر کود نیتروکسین تحت شرایط قطع آبیاری(بر اساس BBCH، مراحل فنولوژی گیاهان) بر روی صفات فیزیولوژیک و زراعی ارقام ارزن علوفه­ ای در منطقه دامغان در سال زراعی 92 _1391 به صورت آزمایش اسپیلت پلات فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی اجراء شد تیمارها شامل سه سطح آبیاری، شاهد ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مهندسی کشاورزی گرایش: مدیریت کشاورزی چکیده هدف این تحقیق بررسی عوامل موثر بر تمایل به پرداخت خانوارهای شهری گیلان برای برنج ارگانیک می­باشد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی، همبستگی و به شیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه صورت پذیرفته است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مصرف کنندگان برنج شهر رشت می‌باشد که در این ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc) رشته علوم باغبانی، گرایش گل و گیاهان زینتی چکیده به منظور بررسی قابلیت جایگزینی بستر کشت پیت ماس با بسترهای جدید و ارزان قیمت، تحقیقی با استفاده از گیاه جعفری در قالب آزمایش فاکتوریل با پایه کاملا تصادفی با 10 تیمار و 3 تکرار صورت گرفت. بسترهای کاشت عبارت بودند از پیت ماس، ورمی کمپوست، کمپوست قارچ تکمه ای و پرلیت که خصوصیات فیزیکی ...

پایان­نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.sc) مهندسی علوم باغبانی، گرایش فیزیولوژی و اصلاح گیاهان دارویی، ادویه­ای و عطری سرخارگل (Echinaceae purpurea)گیاهی علفی، چند ساله بوده و به لحاظ تجاری گونه­ای بسیار ارزشمند محسوب می­شود. ترکیبات فعال دارویی آن عمدتأ شامل اسیدهای فنولیک و آلکامیدها هستند. قسمت­های مختلف گیاه از جمله ریشه و بخش­های هوایی آن دارای خواص درمانی زیادی است. ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc) رشته: تولیدات گیاهی (گرایش تولید محصولات باغبانی) عنوان پایان نامه: تأثیر انواع بستر و تاریخ کاشت بر رشد، عملکرد و اجزای عملکرد بذر گیاه ریحان (Ocimum basilicum.L) به منظور مطالعه تأثیر انواع بستر و تاریخ کاشت بر میزان تولید عملکرد بذر ریحان در طی سال های 92- 91 آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب بلوک های کامل تصادفی با دو فاکتور ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد"M.sc" رشته مهندسی کشاورزی گرایش زراعت چکیده به هدف بررسی تاثیر مواد آلی بر رشد و عملکرد ارقام سیب‌ زمینی به هدف تولید محصول پاک آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک‌های کامل تصادفی با 3 تکرار در منطقه سراب نیلوفر استان کرمانشاه اجرا گردید. تیمارها شامل دو رقم سیب‌زمینی مارفونا و سانته به عنوان سطوح فاکتور اول و 7 سطح کودی به عنوان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.Sc.» گرایش: زراعت چکیده اثر سطوح مختلف سوپر جاذب (A-200) بر عملکرد و اجزای عملکرد گندم رقم شهریار در سطوح مختلف آبیاری در دو نوع خاک با بافت­های متفاوت. این پژوهش به منظور بررسی تأثیر کاربرد سطوح مختلف پلیمر سوپرجاذب A-200 بر عملکرد و اجزای عملکرد گندم رقم شهریار در سطوح مختلف تنش خشکی در دو نوع خاک با بافت­های متفاوت در منطقه چیتاب، ...

ثبت سفارش