پایان نامه بررسی اثر میزان رسیدگی و تعداد چین برداشتی بر عملکرد کمی و کیفی تولید توتون pvh19

word 906 KB 32423 76
1393 کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۳,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته کشاورزی گرایش زراعت

    بررسی اثر میزان رسیدگی و تعداد چین برداشتی بر عملکرد کمی و کیفی تولید توتون pvh19

     

    چکیده

    به منظور بررسی اثر میزان رسیدگی و تعداد چین برداشتی بر عملکرد کمی و کیفی تولید توتون pvh19 آزمایشی در قالب فاکتوریل در پایه بلوک کامل تصادفی در 3 تکرار در مزرعه آزمایشی مرکز تحقیقات توتون رشت واقع در کیلومتر 3 جاده فومن روستای احمدگوراب انجام شد. در این آزمایش دو عاملی، عامل اول میزان رسیدگی برگ در هر چین ( بیش از حد رسیده،  رسیدگی معمول، کمی نارس ) بعنوان فاکتور A در سه سطح ( a1 a2 a3 ) و عامل دوم برداشت تقریباً 30 برگ باقیمانده پس از حذف خاکبرگها و گلزنی و محلول پاشی بعنوان فاکتور B در سه سطح (b1 b2 b3 )  به ترتیب b1 (پابرگ ، پشت پابرگ، کمربرگ اول ، کمربرگ دوم، زیر لچه برگ، لچه برگ) b2 (  پابرگ و پشت پابرگ و بقیه چین ها مثل b1 ) b3 (پابرگ و پشت پابرگ، کمربرگ اول و دوم، زیر لچه برگ، لچه برگ ) بود.نتایج حاصل از اندازه گیری ها نشان داد که میزان رسیدگی بر خصوصیات عملکردی توتون موثر بود که بالاترین عملکرد وزن خشک به مقدار 3190 کیلوگرم و قیمت متوسط به مقدار 62500ریال ودرآمد ناخالص به 195747000ریال برای تیمار نرمال  براورد گردید و همچنین چین برداشتی بر وزن تر وخشک گیاه توتون موثر بود همچنین میزان رسیدگی بر خصوصیات کیفی توتون که شامل وزن تر ، وزن خشک ،درآمد ناخالص وقیمت متوسط وصفات کیفی قند ،نیکوتین ، کلروفیل پا برگ ،کمر برگ و لچه برگ در سطح یک درصد معنی دار گردید وصفات کمی شامل طول برگ ،عرض برگ،تعدادبرگ وارتفاع بوته معنی دار نگردید وبا توجه به نتایج به دست آمده میزان رسیدگی برخصوصیات کیفی توتون وعملکرد موثر است .

     

    فصل اول

    مقدمه وکلیّات

     

     

    مقدمه:

     

     علی رغم منفور بودن استعمال سیگار در نزد جهانیان، توتون هنوز یکی از محصولات با ارزش کشاورزی و صنعتی به شمار می رود و در اقتصاد کشورهای تولید کننده آن نقش مهمی را ایفاء
    می کند و درآمد حاصل از فرآورده های مختلف این گیاه رقم قابل توجهی از درآمد ملّی کشورهای تولید کننده را تشکیل می دهد و میلیون ها نفر از مردم جهان به طور مستقیم به زراعت، صنعت تولید و فروش فرآورده های مختلف این گیاه اشتغال دارند. سطح زیر کشت این گیاه در جهان نزدیک چهار میلیون هکتار و کل تولید توتون بیش از شش و نیم میلیون تن می باشد. میزان تولید کشورهای آسیایی بیش از 4 میلیون تن است و میلیونها نفر از مردم جهان به طور مستقیم  به زراعت، صنعت تولید و فروش فرآورده های مختلف این گیاه اشتغال دارند ( جبارزاده به نقل از فائو، 2006 ). هم اکنون بیشترین مصرف توتون به صورت سیگار می باشد.

        مصرف روز افزون سیگارت و انواع فرآورده های دخانی، لزوم افزایش سطح زیر کشت برای پاسخ گویی به نیاز چند صد میلیون نفر مصرف کنندگان فرآورده های دخانی، را توجیه می کند ( جبارزاده به نقل از 1370 الف ). انواع ارقام تجاری توتون جهت تولید فرآورده های دخانی در ایران کشت می شود و مناطق کشت توتون سیگارت عبارتند از استان مازندران 35 درصد، گلستان 25 درصد، گیلان20 درصد، آذربایجان غربی 15 درصد و کردستان 5 درصد. سالانه بیش از 50 میلیارد نخ سیگارت در ایران دود می شود که فقط 27 میلیارد نخ در ایران تولید می شود که دارای کیفیت چندان نامطلوبی نیستند (جبارزاده به نقل از بی نام، 1380 الف ). توتون با توجه به پتانسیل مطلوب شرایط آب و هوایی و خاک به ویژه در استان های شمالی کشور  می تواند جایگاه ویژه ای در ایران داشته باشد. متاسفانه در سال های اخیر سطح زیر کشت آن در ایران به دلیل عملکرد پائین ارقام مورد استفاده در مقایسه با هزینه بالای تولید آن و عدم تأمین نیازهای آبی گیاه به شدت کاهش یافته است

     

     

     

    1-کلیات

    1-1: پیشینه کشت و کار توتون در جهان و ایران

    1-1-1 :  پیشینه کشت و کار در جهان

       کریستف کلمب در اکتبر سال1492 میلادی در اولین سفر خود وقتی به کوبا رسید مشاهده کرد که بومیان برگهای گیاهی را به هم پیچیده و پس از آتش زدن آنها، دود آن را به دهان خود فرو برده و از بینی خود خارج می کردند. علاوه بر این بومیان در هنگام سفر نیز برگ های این گیاه را خرد کرده در کیسه می ریختند و در مواقع لزوم مقداری از آن را کوبیده در چوب ذرت یا نی و یا در سر استخوان جای داده بعد از آتش زدن، دود آن را به داخل دهان خود می کشیدند. این مشاهدات برای کریستف کلمب و همراهان او تازگی داشت. حتی در جنگ هایی که بین بومیان و مهاجران روی می داد، بومیان سرخ پوست تیرهای خود را به یک نوع سم گیاهی آغشته نموده  و به سوی دشمن پرتاب می کردند.

       این گیاه همان توتون یا تنباکو بود که شیره آن بعدها به نیکوتین معروف شد (جبارزاده به نقل از اخورست، 1981 ). کشیش همراه کریستف کلمب در این سفر بنام رومانو پانو اولین کسی بود که شرحی در خصوص توتون در سال 1497 میلادی نوشت و به احتمال زیاد اولین کشور اروپایی که توتون به آنجا آورده شد، پرتغال بود. در سال1560میلادی بذر گیاه توتون توسط ژان نیکوت سفیر فرانسه در پرتغال به فرانسه فرستاده شد و ملکه فرانسه کاترین دومویسی نام گیاه را به افتخار فرستنده آن، نیکوتیانا نامید و آلکالویید موجود در این گیاه نیکوتین نام گرفت. بذر توتون پس از 5 سال از فرانسه به آلمان انتقال یافت و در سال 1568 میلادی توسط سر فرانسیس درک به انگلستان و سپس به هلند، بلژیک، ایتالیا، اسپانیا، ترکیه، یونان،مصر، سوریه، چین و ایران واردشد ( جبارزاده به نقل از اخورست، 1981 ).

     

    1 1-2 : پیشینه کشت و کار در ایران

       با حمله پرتغالی ها به جنوب ایران در سال 1514 میلادی و در خلال اشغال صد ساله جزیره هرمز به دست آنان، ایرانیان نیز به تدریج با گیاه توتون آشنا شدند اما طرز استفاده توتون و تنباکو در ایران تغییر یافت و ایرانیان لوازمی برابر ذوق خود برای دود کشی ایجاد کردند وسیله ای که اروپاییان برای دود کردن به کار می بردند عبارت بود از پیپ های کوچکی که از فلز یا سفال ساخته می­شد در ایران این وسیله کشیدن توتون با ذوق و هنر ایرانی در هم آمیخت و پیپ ساده تبدیل به چپق گردید و در تزیین آن سلیقه خاص ایرانی به کار رفت. که علاوه بر آن وسیله دیگری برای دود کردن تنباکو به نام قلیان توسط ایرانیان اختراع گردید. اولشگر در نوشته های خود به سال 1647 میلادی به کشت توتون در ایران اشاره کرده است. در آن زمان ایرانیان برای کشیدن توتون از قلیان استفاده می کردند. آنچه که محقق است، توتون در زمان سلطنت شاه عباس ( 1628-1594 میلادی ) رواج کامل یافت ولی دقیقا معلوم نیست که کشت آن از چه سالی شروع شده است ( جبارزاده به نقل از اخورست، 1981 ).

    در سال 1875 میلادی نیز توسط شخصی به نام دکتر استپان هارطونیانس که در گیلان به حکیم فانوس مشهور بوده بذر توتون سیگارت به نام سامسون از ترکیه به ایران وارد و مورد کشت قرار داده از آن زمان تا سال 1294 شمسی خرید و فروش توتون و تنباکو در دست تجار بود و در این سال برای اولین بار انحصار دولتی دخانیات به تصویب مجلس شورای ملی آن زمان رسید و دولت وقت در سال 1313 و 1314به طور مستقیم مبادرت به خرید و فروش توتون و تنباکو کرد (جبارزاده به نقل از اخورست، 1981 ).

     

    1 1-3 : سطح زیر کشت و مقدار تولید توتون در جهان و ایران     

       سطح زیر کشت توتون در جهان حدود 9/3 میلیون هکتار است که از این سطح زیر کاشت حدود 7/6 میلیون تن برگ توتون خشک تولید می کرد. لیکن بزرگترین تولید کنندگان توتون آمریکا و چین می باشند که در مجموع تولید آنها به 40 درصد تولید جهانی می رسد و دیگر کشورهای تولید کننده توتون در جهان عبارتند از هند، برزیل، آرژانتین، زیمباوه، بلغارستان، روسیه، ترکیه، ژاپن، کره جنوبی، کانادا و ایتالیا ( جبارزاده به نقل از فائو ، 2006 ) سطح زیر کشت توتون در ایران 10000 هکتار است که در چند سال اخیر بعلت اینکه قیمت خرید برگ توتون از زارعین پایین است و در آمد حاصل از کشت محصولات دیگر بیشتر بوده کاهش یافته است (جبارزاده به نقل از رنجبر، 1384).

    Abstract

    Effect of Rileness Degree and  number of harvesting on quality and quantity of PVH19 Tobacco yield

     

    In order to study effect of ripening rate and pick up number on qualitative and qualitative characteristics of PVH19 tobacco variety, a experiment was conducted in factorial experiments with 2 factors based on RCBD in 3 replications in Rasht Research Center in 2014 .In this study, A factor (leaf ripening rate) in 3 levels (a1: hyper ripening, a2: normal ripening and a3:a little immature) and B factor (picks up number) in 3 levels (b1: 6 picks up including priming, lugs, first cutter, second cutter, lower top leaves and top leaves, b2: 5 picks up including priming and lugs, first cutter, second cutter, lower top leaves and top leaves and b3: 4 picks up including priming and lugs, first cutter and second cutter, lower top leaves and top leaves were investigated. The results of variance analysis showed that there were significant differences for effect of leaf ripening rate on leaf green weight, cured leaf yield, gross income, price mean, sugar percent, nicotine percent and chlorophyll amount in priming, cutter and top leaves in 1% probability level. Mean comparison showed that leaf normal ripening rate in 6 picks up with yield of 3190 kg/ha, price mean of 61362 Rials and income of 195747000 Rials was the best treatment.

    Key words: Tobacco, Leaf Ripening, Picks up, Qualitative and Quantitative Traits

  • فهرست:

     

    چکیده. 1

    فصل اول. 2

    مقدمه وکلیّات.. 2

    مقدمه: 3

    1-کلیات.. 4

    1-1: پیشینه کشت و کار توتون در جهان و ایران. 4

    1-1-1 :  پیشینه کشت و کار در جهان. 4

    1 1-2 : پیشینه کشت و کار در ایران. 4

    1 1-3 : سطح زیر کشت و مقدار تولید توتون در جهان و ایران. 5

    1 1-4:  اهمیت اقتصادی توتون. 5

    1-2: مشخصات گیاهشناسی توتون. 9

    1-2-1: مشخصات زیر جنس پتونیویدس ( ( Nicotiana Petunioides. 10

    1-2-2 : مشخصات زیر جنس روستیکا ( Nicotiana Rustica ) 10

    1-2-3 :  مشخصات زیر جنس تاباکوم ( Nicotiana Tabacum ) 11

    1-3 : طبقه بندی غیربوتانیکی (صنعتی) 12

    1-4: مشخصات مرفولوژیکی و گیاه شناسی توتون. 14

    1-4-1 :  برگ... 14

    1-4-2 : گل.. 15

    1-5: درجه حرارت و آب و هوای عمومی.. 15

    1-6 : مفهوم کلی کیفیت برگ توتون. 16

    1-6-1: ویژگیهای فیزیکی شامل.. 17

    1-6-2 : ویژگیهای شیمیایی.. 17

    1-6-3 : ویژگیهای فیزیکی برگ... 17

    1-7 : عطر توتون ( aroma )یا بوی توتون ( odor ) 20

    1-7-1 :  مزه یا طعم ( taste ) 21

    1-7-2 :  عطر و طعم ( Flavour ) 21

    1-8:  ویژگی های شیمیایی توتون. 21

    1-8-1:  آب.. 21

    1-8-2 : مواد خشک و خاکستر. 22

    1-8-3 : ترکیبات معدنی.. 23

    1-8-4 : ترکیبهای آلی: کربوهیدراتها 24

    1-8-5 :  سلولز و لیگنین. 24

    1-8-6 :  همی سلولز. 24

    1-8-7 : ترکیبهای ازتی(nitrogenous compunds) 25

    1-8-8:  ازت: کل (total nitrogen) 25

    1-8-9:  پروتئین ها 25

    1-8-10 : ازت آلفل آمین. 25

    1-8-11: آلکالوئیدها 25

    1-8-12: بازهای فرار کل (  tvb) total volatile basis. 26

    1-9: توزیع نیکوتین در سطح برگ... 26

    1-9-1:  اترهای نفتی قابل استخراج.. 26

    1-10:  عوامل مختلفی که بر کیفیت برگ توتون موثرند. 27

    1-11: انواع توتون و محل برگ روی ساقه. 27

    1-12: اثر عوامل محیطی و زراعی مؤثر برروی کیفیت برگ توتون. 29

    1-12-1: تأثیر آب و هوا 29

    1-12-2: تأثیر مواد غذایی روی کیفیت برگ توتون. 30

    1-12-3 :  فسفر. 31

    1-12-4:  پتاسیم.. 31

    1-12-5:  گلزنی و کنترل جوانههای جانبی روی کیفیّت توتون برگ... 31

    1-12-6 :  کلر. 31

    1-13 :  نقش عوامل زراعی روی کیفیت برگ توتون. 32

    1-14 : آماده سازی خاک برای کاشت توتون. 32

    1-15: کنترل جوانه های جانبی.. 33

    1-16 :  برداشت، عمل آوری، جور و دسته بندی و خرید توتون ویرجینیا 36

    1161:  اصول برداشت توتون ویرجینیا: 36

    1 16 2: علایم رسیدگی برگ های ویرجینیا: 37

    1163 : زمان برداشت و عملیات سوزن زنی و یا کاست زنی: (Racking  ) 37

    1 17 :  عمل آوری توتون ویرجینیا: 39

    1171:  تأسیسات عمل آوری: 39

    117 2 : گرمخانه سنتی: 39

    1173 : گرمخانه نیمه مدرن: 39

    117 4 :  گرمخانه مدرن: 39

    فصل دوم. 41

    بررسی منابع. 41

    2-1-عملکرد و اجزای عملکرد گیاه توتون. 42

    2-2- خصوصیات کیفی برگها 42

    2-6-1- چین.. 43

    2-6-2- رسیدگی برگ و برداشت.. 44

    فصل سوم. 48

    مواد و روشها 48

    3-1. مشخصات محل اجرای آزمایش... 49

    3-2- اطلاعات هواشناسی منطقه آزمایش... 49

    3-3-خصوصیات خاک محل انجام آزمایش... 51

    3-4- طرح آزمایشی.. 52

    3-5-نحوه اجرای آزمایش... 52

    3-6 روش نمونه برداری. 53

    3-7- خصوصیات مورد بررسی.. 53

    3-7-1- تعداد برگ کل.. 53

    3 - 7-2- تعداد برگ مورد استفاده  در صنعت تجاری. 53

    3-7-3- قطر ساقه. 53

    3-7-4- ارتفاع بوته. 53

    3-7-5-تاریخ گلدهی.. 53

    3-7-6- طول وعرض پا برگ... 54

    3-7-7-طول و عرض کمر برگ... 54

    3-7-8- طول وعرض لچه برگ... 54

    3-7-9- عملکرد برگ خشک... 54

    3-7-10- عملکرد اقتصادی(عملکرد برگ سبز و خشک) 54

    3-7-11- میزان عدد SPAD برگها 54

    3-8- روشهای اندازه گیری قند احیاء ،نیکوتین،کلر. 55

    3-8-1-  قند احیاء : 55

    3-8-2- نیکوتین.. 55

    3-8-3- کلر. 57

    3-9-محاسبات آماری. 57

    فصل چهارم. 58

    نتایج وبحث.. 58

    4-1 نتایج وبحث اثر میزان رسیدگی برگ توتون وتعداد چین برداشتی بر خصوصیات مورفولوژیکی گیاه توتون به شرح زیر می باشد. 59

    4-1-1 تعداد برگ قابل برداشت.. 59

    4-1-2 طول برگ توتون. 59

    4-1-3 عرض برگ توتون. 60

    4-1-4- قطر ساقه توتون. 60

    4-1-5- ارتفاع ساقه توتون. 61

    4-1-6- سطح برگ توتون. 61

    4-2- اثر میزان رسیدگی برگ توتون و چین برداشتی بر وزن تر برگ توتون. 64

    4-3 اثر میزان رسیدگی برگ توتون و چین برداشتی بر وزن خشک برگ توتون(عملکرد) 65

    4-4 اثر میزان رسیدگی برگ توتون و چین برداشتی بر قیمت متوسط یک کیلوگرم  توتون خشک   66

    4-5 اثر میزان رسیدگی برگ توتون و چین برداشتی برعملکرد اقتصادی. 67

    4-6 صفات کیفی.. 71

    4-6-1 اثر میزان رسیدگی برگ توتون و چین برداشتی برمقدار نیکوتین برگ توتون. 71

    4-6-2 اثر میزان رسیدگی برگ توتون و چین برداشتی برمقدار قند برگ توتون. 72

    4-6-3  اثر میزان رسیدگی برگ توتون و چین برداشتی بر عدد SPAD  پا برگ گیاه توتون  73

    پیشنهادات.. 78

    منابع. 79

    فهرست منابع: 80

     

    منبع:

     

    1-آهی فر، ح. 1367. بوتانیک توتون و مشخصات توتونهای ایران .گزارش علمی مرکز تحقیقات و بررسیهای علمی شرکت دخانیات ایران.

    2- آهی فر، ح . 1376. مقایسه خصوصیات مورفولوژیکی، فیزیولوژیکی و عملکرد کمی و کیفی دوهیبرید استابل با واریته های تیکلاک و ترابوزان. کارنامه پژوهشی انستیتو تحقیقات توتون تیرتاش، شرکت دخانیات ایران، 26 – 16.

    3- امامی ،ف 1381.از بذر تا دود ،مرکز تحقیقات توتون ارومیه

    4-  اوانز، ای. تی. 1377. تکامل، سازگاری و عملکرد گیاهان زراعی. رحیمیان، ح.؛ ع. کوچکی و الف. زند. نشر آموزش کشاورزی. 495 صفحه

    5-پیری ،م.1376. سرزنی و کنترل جوانه جانبی .نشریه آموزشی وترویجی شرکت دخانیات ایران

    6-خدابنده، ن. 1376. زراعت گیاهان صنعتی. مرکز نشر سپهر

    7-خواجه پور.1385.گیاهان صنعتی.انتشارات جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان.چاپ دوم. صفحه564

    8-رستمی، م. 1376. اثرات مقادیر ازت بر عملکرد و کیفیت دو رقم توتون بارلی. پایان نامه

    9-رنجبر،م،1384زراعت توتون نشریه مرکز تحقیقات توتون رشت

     10-سازگار، پ. 1370الف. درآمدی بر مصرف سیگارت درایران. گزارش علمی مرکز تحقیقات و بررسیهای علمی شرکت دخانیات ایران.

    11-سازگار ، پ. 1370ب.شیمی توتون . گزارش علمی مرکز تحقیقات و بررسیهای علمی شرکت دخانیات ایران کارشناسی ارشد زراعت، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران

     12-شعاعی دیلمی، م و ر. هنر نژاد. 1374. بررسی خصوصیات ژنتیکی و قابلیت ترکیب پذیری ارقام توتون ویرجینیا. کارنامه پژوهشی مرکز تحقیقات توتون گیلان، شرکت دخانیا  ایران، 38-23.

    13-صفرزاده ویشکایی، م.ن.، ق. نورمحمدی، الف. مجیدی و ب. ربیعی. 1386. اثر متانول بررشد و عملکرد بادام زمینی، علوم کشاورزی، سال سیزدهم(1): 104-87 .

    14-علیزاده .الف  1378 رابطه آب وخاک وگیاه  مشهد ،دانشگاه امام رضا(ع)

    15-کارنامه آماری .1381 .آمار کشت ،تولید و خرید انواع محصولات کشاورزی دخانی.انتشارات اداره کل امور کشاورزی شرکت دخا نیات.

    16-کمیته تحقیق آموزش وترویج .1375 . کشت و عمل آوری توتون ویرجینیا. انتشارات شرکت دخانیات ایران

    17- کیا ،ن ومجتبی ،م 1366.تاثیر کنترل کننده پرایم پلاس در مقایسه با سایر کنترل کننده ها .انستیتو تحقیقات توتون تیر تاش

    18-متشرع زاده،ب وملکوتی ،م 1379 آشنایی با روش وزمان مصرف کود های شیمیایی جدید ساخت داخل کشور نشریه فنی شماره 69 وزارت کشورزی

     19-مصباح ،م. 1381 .آفات وبیماریهای توتون ،نشریه ترویجی شماره 4،5 مرکز تحقیقات توتون رشت

    20- مصباح ،م1379.آبیاری توتون ،انتشارات مرکز تحقیقات توتون رشت

    21- مصباح ،م.1381.کیفیت توتون انتشارات مرکز تحقیقات توتون رشت

    22-مصباح ،م.1375.کود توتون .انتشارات مرکز تحقیقات توتون رشت

    23-Abanda-Nkpwatt, D., M. Musch, J. Tschiersch, M. Boettne and W. Schwab. 2006. Molecular interaction between Methylobacterium extorquens and seedlings: growth promotion, methanol consumption, and localization of the methanol emission site. J. Exp. Bot. 57(15):4025-4032

     

    24-Albrecht, S.L., C.L. Douglas, E.L. Klepper, P.E. Rasmussen, R.W. Rickman, R.W. Smiley, D.W. Wysocki and D.E. Wilkins. 1995. Effects of foliar methanol application on crop yield. Crop Sci. 35: 1642–1646.

     

    25-Akhusrst,BC,1981 .tobacco Humanities press,NewYork

     

    26-Amthor, J. 2003. Efficiency of lignin biosynthesis: a quantitative analysis. Ann. Bot. 91: 673-695.

     

    27-Amaratha, S. and R. Sinha. 1985. Varietal performance of chewing tobacco at varying Levels of topping under rain feed condition of north Bihar. Tob. Res. 11:1-5.

     

    28-Bacher,C.,Tyndall,G.S.,and Orlando,J.J.,2001: the atmospheric chemistry of glycolaldehyde,J.Atmos. Chemm.39,171-189

     

    29-Billenkamp, N. 1997. Estimation of quantitative genetic parameters inbreeding population of flue–cured tobacco. Coresta 1997, AP.16.

     

    30-Bhattacharya, S., N.C. Bhattacharya, B.B. Bhatnagar. 1985. Effect of ethanol, methanol and acetone on rooting etiolated cuttings of Vigna radiata in presence of sucrose and auxin. Ann. Bot. 55: 143–145.

     

    31-Burns, H.A. and M.S. Mcintosh. 1988. Growth rates and nutrient

    concentration in Mari land tobacco. Tob. Sci 32: 82-87

     

     

    32-Chaplin, J.F. and W.Weeks. 1982. Association between precept total alkaloids and other traits in flue – cured tobacco. Crop. Sci. 16: 416- 418

     

    33-Chen, L.H. and B.K. Huang. 1983. Effects of light intensity and duration on relation ships among leaf area, fresh and dry weight of tobacco leaves. Tob. Sci. 14: 58-62

    .

    34-Chaubey, C.N., S.K.Mishra. and A.P. Mishra. 1990. Study of variability and path analysis for leaf yield components in hookah tobacco. Tob Res. 16: 47-52.

     

    35-Cossins, E.A. 1987. Folate biochemistry and the metabolism of one-carbon units. In D.D Davies, ed, The Biochemistry of Plants, Vol 11. Academic Press, San Diego, CA, pp. 317-353

    .

    36-Croftsbrands, S.Y., Y.E. Leygett, T.G. Sutton. and J. L. Sims. 1987.Effect of root system genotype and nitrogen fertility on physiogical differences between burley and flue – cured tobacco. I. single leaf measurements. Crop. Sci, 27: 535- 543.

     

    37-Danesh nameh.Roshd.ir. 2010

     

    38-Devlin, M., P.C. Bhowmik and S.J. Karczmarczyk. 1994. Influence of methanol on plant germination and growth. Plant Growth Regul. Soc. Am. Q. 22: 102– 108.

     

    39-Downie, A., S. Miyazaki, H. Bohnert, P. John, J. Coleman, M. Parry and R. Haslam. 2004. Expression profiling of the response of Arabidopsis thaliana to methanol stimulation. Phytochem. 65: 2305–2316.

     

    40-Farzad p.Mirakhori m.Jami al-ahmadi mTookalo m  and Nazeri p 2009 Physiological response of soybean (Glycin max) to foliar application of methanol under different soil moistures, American journal of agricultural and biological sciences 4(4);311-318

     

    41-Fall, R. and A.A. Benson. 1996. Leaf methanol—the simplest natural product from plants. Trends Plant Sci. 1: 296–301.

     

    42-Faver, K.L. and T.J. Gerik. 1996. Foliar-applied methanol effects on cotton(Gossypium hirsutum L.) gas exchange and growth. Field Crops Res. 47: 227–234.

     

    43-Feibert, E.B.G., S.R. James, K.A. Rykbost, A.R. Mitchell and C.C. Shock. 1995. Potato yield and quality not changed by foliar-applied methanol. Hortsci. 30(3): 494-495.

     

    44-Field, T.S., D.W. Lee and N.M. Holbrook. 2001. Why leaves turn red in autumn. The role of anthocyanins in senescing leaves of red-osier dogwood. Plant Physiol. 127, 566–574.

     

    45-Gay et.al 1980.physiological aspects of yield improvement in soybean,argon.J.72:387-391

     

    46-Galbally, E. and W. Kirstine. 2002. The Production of Methanol by Flowering Plants and the Global Cycle of Methanol. J. Atmos. Chem. 43(3): 195-229.

     

    47-Gupoyl, B., E.B. ventura., R.L.Rivera. 1987. Diallel cross and combining ability in burley tobacco. Tob. Sci. 87:240-245.

     

    48-Gout, E., S. Aubert, R. Bligny, F. Rebeille and A.R. Nonomura. 2000. Metabolism of methanol in plant cells. Carbon-13 nuclear magnetic resonance studies. Plant Physiol. 123: 287– 296.

    49-Laythen.Davis and Mark,T,Nielsen. 1999.Tobacco,Production, Chemistry and Technology.Blakwell Science.USA

     

    50-Idinoba, M.E., P.A. Idinoba and A.S. Gbadegesin. 2002. Radiation interception and its efficiency for dry matter production in three crop species in the transitional humid zone of Nigeria. Agronomie, 22: 273–281.

     

    51-Ivanova, E.G., N.V. Doronina and Y.A. Trotsenko. 2001. Aerobic methylobacteria are capable of synthesizing auxins. Microbiol. 70:392–397.

     

    52-Karczmarczyk S.J., R. Devlin and M. Zbieć. 1995. Influence of

    methanol on winter rape seedlings. Acta Agrobotanica 48 (2), 37-42.

     

    53-Kotzabasis, K., A. Hatziathanasiou, M.V. Bengoa-Ruigomez, M. Kentouri and P. Divanach. 1999. Methanol as alternative carbon source for quicker efficient production of the microalgae Chlorella minutissima: role of the concentration and frequence of administration. J. Biotechnol. 70:357– 362.

     

    54-Legg, P.D., D.F.Matzinger and T.J. Man. 1965. Genetic variation and co variation in a Nicotiana Tabacum L. synthetic two generations after synthesis. Crop Sci. 5: 30–33.

     

    55- Liang xiaofang, wang shushing, shen guoming, wang chengdong,chen xiaolei and dong shifeng,1976.the prediction on maturity time of tobacco leaves based on the chlorophyll concentrations and spad values, qingzhou tobacco research institute of cntc. Qingdao 266101.

     

    56-Li, Y., J. Gupta and A.K. Siyumbano.1995. Effect of methanol on soybean photosynthesis and chlorophyll. J. Plant Nutr. 18: 1875–1880.

     

    57-Lindow, S.E. and M.T. Brandl. 2003. Microbiology of the phyllosphere. Appl. Environ. Microbiol. 69: 1875–1883.

     

    58-Madhaiyan,T.S poonguzhali, s.p sundaram and T.sa 2006 .a neww insight into foliar applied methanol influencing phylloplane ethylotrophic dynamics and growwth promotion of cotton and sugarcane env.exp.bot.57;168-179

     

    59-Mackown, C.T. 1994. Labaled–nitrate assimilation and nitrogen-15 export from leaves of burley tobacco. Crop Sci. 31 : 1213-1217.

     

    60- Meiner. G.S. and M.R. Tuker. 1990. Plant analysis as aid in fertilizing tobacco. Filed Crop Abster. 44: 766- 773

     

    61-Marani, A. and Y.Sachs. 1996. Heterosis and combining ability in a diallel cross among nine varieties of oriental tobacco. Crop Sci . 6: 19-22.

     

    62-Madhaiyan, T., S. Poonguzhali, S.P. Sundaram and T. Sa. 2006. A new insight into foliar applied methanol influencing phylloplane ethylotrophic dynamics and growth promotion of cotton (Gossypium hirsutum L.) and sugarcane (Saccharum officinarum L.). Env. Exp. Bot. 57: 168–176.

    63-Makhdum, M.I., M.N.A Malik, S.U. Din, F. Ahmad and F.I. Chaudhry. 2002. Physiological response of cotton to methanol foliar application. J. Res. (Sci.) 13: 37–43.

     

    64-Metanol Institute  ,Alliance consulting .international,San Digo,California,U.S.A 2008                                                                    .

    65-Miles,J.D.1975. Ln fiuenece of irrigation of flue cured tobacco in Goorgia

    .

    66- Methanol Production and Use Chemical Industries.1994

     

    67-Minchy, K.E., K.Marvin, J. R. Ayeock, and S. Mcintosh. 1993. Morphological characteristics associated with lodging of tobacco. Crop Sci. 33: 58-62.

     

    68-Miner, G.S,and sims.J.l.1983.changin fertilisution practices and utilization of added plant nutrients for production of burley and flue  cured tobacco

     

    69-Mitreski, M. and K. Aleksoka. 1997. Regression analysis for inheritance of the more important chemical components in some verities of tobacco and their diallel crosses. Tob Sci Abster . 50-50.

     

    70-Nemecek-Marshall, M., R.C MacDonald, J.J Franzen, C.L. Wojciechowski and R. Fall. 1995. Methanol emission from leaves: enzymatic detection of gas-phase methanol and relation of methanol fluxes to stomatal conductance and leaf development. Plant Physiol. 108: 1359–1368.

     

    71-Nonomura, A.M. and A.A. Benson. 1992. The path of carbon in photosynthesis: improved crop yields with methanol. Proc. Natl. Acad. Sci. U.S.A. 89: 9794–9798.

     

    72-Omer, Z.S., R. Tombolini and B. Gerhardson. 2004. Plant colonization by pink-pigmented facultative methylotrophic bacteria (PPFMs). FEMS Microbiol. Ecol. 46:319–326

     

    73-Pandeya, R.S., N. Rosa. and F.H. Wite. 1987. Rapid estimation of some flue–cured tobacco chemical characteristics by infrared–reflectance spectroscopy. Tob Sci. 22: 27–31

     

    74-Papenfus,H.D 1987 . some aspects of stress management in tobacco Rec.


موضوع پایان نامه بررسی اثر میزان رسیدگی و تعداد چین برداشتی بر عملکرد کمی و کیفی تولید توتون pvh19, نمونه پایان نامه بررسی اثر میزان رسیدگی و تعداد چین برداشتی بر عملکرد کمی و کیفی تولید توتون pvh19, جستجوی پایان نامه بررسی اثر میزان رسیدگی و تعداد چین برداشتی بر عملکرد کمی و کیفی تولید توتون pvh19, فایل Word پایان نامه بررسی اثر میزان رسیدگی و تعداد چین برداشتی بر عملکرد کمی و کیفی تولید توتون pvh19, دانلود پایان نامه بررسی اثر میزان رسیدگی و تعداد چین برداشتی بر عملکرد کمی و کیفی تولید توتون pvh19, فایل PDF پایان نامه بررسی اثر میزان رسیدگی و تعداد چین برداشتی بر عملکرد کمی و کیفی تولید توتون pvh19, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی اثر میزان رسیدگی و تعداد چین برداشتی بر عملکرد کمی و کیفی تولید توتون pvh19, مقاله در مورد پایان نامه بررسی اثر میزان رسیدگی و تعداد چین برداشتی بر عملکرد کمی و کیفی تولید توتون pvh19, پروژه در مورد پایان نامه بررسی اثر میزان رسیدگی و تعداد چین برداشتی بر عملکرد کمی و کیفی تولید توتون pvh19, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی اثر میزان رسیدگی و تعداد چین برداشتی بر عملکرد کمی و کیفی تولید توتون pvh19, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی اثر میزان رسیدگی و تعداد چین برداشتی بر عملکرد کمی و کیفی تولید توتون pvh19, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اثر میزان رسیدگی و تعداد چین برداشتی بر عملکرد کمی و کیفی تولید توتون pvh19, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اثر میزان رسیدگی و تعداد چین برداشتی بر عملکرد کمی و کیفی تولید توتون pvh19, پروژه درباره پایان نامه بررسی اثر میزان رسیدگی و تعداد چین برداشتی بر عملکرد کمی و کیفی تولید توتون pvh19, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی اثر میزان رسیدگی و تعداد چین برداشتی بر عملکرد کمی و کیفی تولید توتون pvh19, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اثر میزان رسیدگی و تعداد چین برداشتی بر عملکرد کمی و کیفی تولید توتون pvh19, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی اثر میزان رسیدگی و تعداد چین برداشتی بر عملکرد کمی و کیفی تولید توتون pvh19, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی اثر میزان رسیدگی و تعداد چین برداشتی بر عملکرد کمی و کیفی تولید توتون pvh19, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی اثر میزان رسیدگی و تعداد چین برداشتی بر عملکرد کمی و کیفی تولید توتون pvh19

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مهندسی کشاورزی گرایش: مدیریت کشاورزی چکیده به منظور بررسی مدیریت آبیاری توتون که یکی از محصولات با ارزش کشاورزی و صنعتی است و در شرایط مختلف آب و هوایی کشت می­شود، آزمایشی به صورت کرت­های خرد شده بر پایه بلوک­های کامل تصادفی با در نظر گرفتن 50 (I1) ، 75 (I2) و 100(I3) درصد نیاز آبی گیاه در کرت­های اصلی و ارقام توتون Coker347 (V1) ، ...

پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی گرایش بیوتکنولوژی در کشاورزی چکیده این مطالعه به منظور بهینه سازی روش ریزازدیادی دو پایه بومی پاکوتاه کننده سیب (زینتی و مربایی) و بهبود مرحله استقرار و شاخه زایی آنها انجام شد. ابتدا از سر شاخه های سالم و فعال درختان مادری این پایه ها در طول فصل رشد نمونه گرفته شد. پس از تهیه ریزنمونه‌ها (جوانه های جانبی و انتهای از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی (M.Sc) گرایش: زراعت چکیده به ‌منظور بررسی تاثیر منابع مختلف کود ازته و آلی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت سینگل کراس 704 در منطقه دهلران آزمایشی در تابستان سال 1392 بصورت آزمایش کرتهای خردشده در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی در چهار تکرار مورد مطالعه قرار گرفت.عامل اصلی ترکیب کود نیتروژنه و کمپوست در 5 سطح شامل A1 ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کشاورزی گرایش زراعت چکیده به منظور تعیین تاریخ کاشت مناسب و بررسی اثر کاربرد مالچ بر رشد و عملکرد لوبیا آزمایشی در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در سال زراعی 1393 در مزرعه تحقیقاتی واقع در روستای حسن آباد کوچصفهان اجرا گردید. فاکتورهای آزمایش شامل تاریخ کاشت در سه سطح(3، 10 و 17 اردیبهشت) و دو سطح استفاده از ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته کشاورزی گرایش زراعت (M.Sc) چکیده به منظور بررسی تأثیر کودهای زیستی بر روی خصوصیات کمی و کیفی آویشن باغی در سال زراعی 1391- 1390 آزمایشی در یک گلخانه در منطقه ای از سمنان اجرا شد. این آزمایش با استفاده از فاکتوریل 3×3 بر پایه طرح بلوک کامل تصادفی در 3 تکرار اجرا شد. کودهای زیستی شامل:دو گونه قارچ Glomos fasiculatum ;Glomos mosseaو دو گونه باکتری ...

چکیده این آزمایش به منظور بررسی تأثیر سطوح مختلف کود نیتروژن (50، 100، 150 و 200کیلوگرم در هکتار) و محلول پاشی عناصر کم مصرف روی، بور و اثرات متقابل روی و بور بر عملکرد کنجد، رقم محلی پلدشت در ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوی در سال زراعی 1392 انجام شد. نتایج نشان داد که کاربرد کود اوره، روی ارتفاع بوته، ارتفاع اولین شاخه زایشی از زمین، تعداد شاخه جانبی، تعداد کپسول در ...

چکیده سیر(Allium sativum L.) یکی از مهم ترین گیاهان دارویی و صنعتی خانواده Alliaceae می باشد. پیاز سیر مانع از تکثیر سلول‌های سرطانی می شود و دارای قدرت ضدعفونی کنندگی، حشره کشی، ضدقارچ و باکتری ، کاهش دهنده فشار و قند خون، ضد اسهال، تقویت کننده سیستم گوارش و همچنین به عنوان عطر و طعم دهنده مورد استفاده صنایع دارویی و غذایی قرار می‌گیرد تاریخ کاشت و تراکم بوته دو مولفه اصلی و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد « M.Sc. » گرایش : زراعت چکیده این بررسی به منظور مقایسه اثر کودهای زیستی و شیمیایی بر عملکرد و صفات مرفولوژیک گیاه اسپرس در قالب طرح بلوک کامل تصادفی در 9 تیمار و 4 تکرار در زمینی به مساحت 800 متر مربع در بهار سال 1391 ( 15/02/1391) در یک قطعه زمین زراعی در ایستگاه تحقیقات کشاورزی آبخوان پلدشت وابسته به مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه‌کارشناسی‌ارشد در رشته مهندسی‌علوم‌و‌صنایع غذایی گرایش: علوم و صنایع غذایی چکیده با توجه به موارد مختلف استفاده از سبزی­ها در تغذیه انسان­ها و نیز به دلیل خصوصیات طعم و مزه و مفید بودن آنها در حفظ سلامتی و تندرستی روز به روز بر اهمیت آنان افزوده می­شود. با توجه به عمر پس از برداشت اندک و آلودگی میکروبی سبزی­ها لزوم تحقیقات در این زمینه ضروری به نظر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری گرایش حسابداری چکیده اتکای حسابرس مستقل برحسابرسی داخلی باعث صرفه‌جویی در هزینه و ارائه خدمات بیشتر به صاحب‌کار با همان هزینه می‌شود. استفاده بهینه از کار حسابرسان داخلی می‌تواند کارایی و اثربخشی حسابرس مستقل را بهبود بخشد و ارزش حسابرس داخلی را برای صاحب‌کار افزایش دهد. هدف این تحقیق، بررسی عوامل موثر برافزایش سطح اتکای ...

ثبت سفارش