پایان نامه مطالعه اثرات محلول پاشی عناصر کم مصرف بر خصوصیات کمی وکیفی کنجد

word 1 MB 32455 55
مشخص نشده کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۱,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۷,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده

    این آزمایش به منظور بررسی تأثیر سطوح مختلف کود نیتروژن (50، 100، 150 و 200کیلوگرم در هکتار) و محلول پاشی عناصر کم مصرف روی، بور و اثرات متقابل روی و بور بر عملکرد کنجد، رقم محلی پلدشت در ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوی در سال زراعی 1392 انجام شد. نتایج نشان داد که کاربرد کود اوره، روی ارتفاع بوته، ارتفاع اولین شاخه زایشی از زمین، تعداد شاخه جانبی، تعداد کپسول در شاخه فرعی، تعداد بذر در کپسول، وزن هزار دانه، قطر ساقه، درصد پروتئین، عملکرد بیولوژیک، شاخص برداشت، عملکرد روغن، عملکرد دانه معنی دار بود اما بر روی تعداد کپسول در شاخه اصلی و در صد روغن معنی دار نبود. اثر محلول پاشی عناصر ریز مغذی نیز روی همه ی صفات مورد بررسی به جز درصد روغن در سطح احتمال 1% معنی دار بود. اثر متقابل کاربرد کود اوره و محلول پاشی عناصر ریز مغذی روی تعداد کپسول در شاخه اصلی، درصد پروتئین و عملکرد بیولوژیک در سطح احتمال 5% معنی دار شد. بیشترین عملکرد دانه به میزان 880/2437 کیلو گرمدر هکتار با کاربرد کود اوره(100kg/ha) و 145/2400 کیلو گرم در هکتار با محلول پاشی بور مشاهده شد.

    واژه های کلیدی: کنجد، کود اوره، عناصر ریز مغذی، محلول پاشی

     

     

    مقدمه بررسی سطوح مختلف کود نیتروژن و محلول پاشی عناصر کم مصرف روی و بر بر عملکرد کنجد رقم پلدشت.

    امروزه دانه های روغنی پس از غلات دومین ذخایر غذایی جهان، در جهت تامین مایحتاج ضروری بشرمی باشند(شریعتی و شهنی زاده، 1379). روند افزایش جمعیت به گونه ای است که جمعیت 6 میلیاردی سال 1999 به9میلیارد نفردرسال 2050 خواهدرسید و از طرفی سطوح قابل کشت در دنیا در سال 1998حدوداً به 25/0 هکتاربرای هر نفربوده ودرسال2050بارشد جمعیت به 15/0 هکتاربرایهرنفرخواهدرسید. ازطرفی درکشورهای توسعه یافته ودرحال توسعه تقاضا برای کنجاله غنی از پروتئینوروغن خوراکی گیاهی باعث شدهازمقدارتولیدغلات کاهش ودانه های روغنی افزایش یابد.به طوری که ازسال1978تاسال1999تولیدغلات21%رشدداشته وبه سطح تولید849/1 میلیون تن رسیده است ولی درمدت مشابه تولیددانه های روغنی 95درصد رشدداشته است وبه سطح تولید 2/277میلیون تن رسیده است.به عبارتی سبدغذایی دنیا از مصرفنشاسته به مصرف چربی و پروتئین گرایش پیداکرده است(پورمند، 1389).

         هندوستان مقام نخست را از نظر تنوع گیاهان روغنی و نیز سطح زیرکشت آنها در دنیا به خود اختصاص داده است. از 125 میلیون هکتار سطح کشت دانه­های روغنی در دنیا، 23 میلیون هکتار آن در هند زیر کشت  9 گیاه روغنی قرار دارد( احمدی، 1378).

           کنجد قدیمی ترین گیاه روغنی جهان است. موطن اصلی این گیاه آفریقا (اتیوپی) بوده اما به سرعت به هندوستان، چین و ژاپن منتقل شده است. کاشت کنجد در ایران سابقه طولانی داشته و در حاضر در نواحی مختلف کشور مانند خوزستان، بلوچستان، یزد، اصفهان و در بعضی از مناطق سرد مانند اراک، همدان، نهاوند، نهاوند و مراغه کشت می­شود. متوسط عملکرد آن 700-600 کیلوگرم در هکتار می­باشد و پتانسیل آن به بیش از 500 کیلوگرم در هکتار می­رسد( افکاری، 1388).

         با توجه به سرانه مصرف روغن های نباتی، که تا حدود 12 کیلوگرم در سال می رسد، و واردات روغن در کشور، این محصولات از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند. بر اساس آمار مندرج در مرکز PGRO (مراکز منابع حفاظت شده ژنتیکی گیاه کنجد جهت تحقیقات)، ایران از نظر منابع مهم ژنتیکی گیاه کنجد، در رده هشتم قرار می گیرد.

            به علت قرار گرفتن ایران در شرایط آب و هوایی مناطق خشک و نیمه خشک، میزان محدود نزولات جوی همراه با توزیع نامناسب، شرایط شیمیایی خاک های زاعی مناطق زیر کشت محصولات زراعی نامناسب بوده و دارای pH بالایی هستند، به طوری که تحت شرایط موجود مصرف خاکی کود های شیمایی به علت آبشویی ویا تجمع بیش از حد در خاک، رضایت بخشی مناسبی را به همراه ندارد(خلدبرین و اسلام زاده،1380).

          استفاده بهینه از مواد تقویت کننده خاک مخصوصا کود های شیمایی به عنوان ابزاری مفید برای نیل به حداکثر تولید در واحد سطح اجتناب ناپذیر به نظر می رسند، با این وجود باید در نظر داشت در ضمن استفاده از این مواد سنتتیک که افزایش تولید در واحد سطح را به همراه دارند، ارتقاء کیفی محصول تولید شده نیز منظور گردد و همچنین از نظر آلودگی های زیست محیطی خصوصا خاک و آب های زیر زمینی به جهت انباشت بیش از اندازه نیترات جلوگیری گردد. امروزه در استفاده از کود های شیمیایی برای افزایش تولید در واحد سطح روشهایی مانند مصرف خاکی، کود دهی به صورت محلول همراه با آبیاری، اختلاط کود با بذر و محلول پاشی برگی رایج می باشند براین اساس محلول پاشی برگی به علت داشتن مزیت هایی از جمله عکس العمل سریع و ایجاد کمترین آلودگی زیست محیطی، همچنین کاهش مصرف کود در جهت نیل به کشاورزی پایدار نقش بسزایی را ایفا می کند(ملکوتی و ضیاییان، 1379).

     محققین تخمین زده اند که 60 در صد زمین های زراعی جهان دچار کمبود مواد غذایی هستند که ناشی از کمبود، غیر قابل دسترس بودن یا سمیت بعضی عناصر ضروری می باشد(بوکویچ،2003).

          لذا بهبود حاصلخیزی خاک یکی از مهم ترین استراتژی ها برای افزایش تولیدات کشاورزی است. با این وجود هم اکنون نیز حفظ سطح پایداری نیتروژن و فسفر، محدود کننده ترین عناصر برای رشد گیاه بوده و هنوز به صورت یک مشکل باقی مانده است(کاستاگنو و همکاران، 2008).

    محققین دیگری نیز گزارش نموده اند که بهبود مدیریت کودها برای بهینه نمودن درآمد اقتصادی و کاهش خسارتهای زیست محیطی ناشی از کاربرد بیش از حد نیتروژن ضروری است(کارانکا و همکاران، 2009).

     

     

     

            با توجه به آنچه که بیان گردید مطالب نوین این تحقیق با هدف:

    1- مطالعه اثرات محلول پاشی عناصر کم مصرف بر خصوصیات کمی وکیفی کنجد

    2- بررسی مقادیر مختلف  کود نیتروزن بر عملکرد و اجزای عملکرد کنجد

    3- بررسی اثرات متقابل نیتروژن و محلول پاشی عناصر کم مصرف بر عملکرد و اجزای عملکرد کنجد

    انجام گرفت.

     

    فصل اول

    کلیات و بررسی منابع

    سطح کشت ، تولید و عملکرد کنجد در جهان  و ایران :

    سطح زیر کشت کنجد در جهان در سال 2005 بر اساس آمار  سازمان خواربار جهانی(FAO)، 7,544,609 هکتار، متوسط عملکرد 4410 کیلو گرم درهکتار و تولید دانه 3,325,679 تن بوده است. در این سال از بین کشورهای تولید کننده کنجد، هند با سطح 1850,000 هکتار و تولید 680,000 تن بالاترین سطح و میزان تولید را به خود اختصاص داده است. 

    - سطح زیر کشت و تولید کنجد در ایران :

    بر اساس آمار پنج ساله (85-81) سطح زیر کشت کنجد در ایران بین 20 الی 40 هزار هکتار در نوسان بوده است. زراعت کنجد در 22 استان کشور انجام می گیرد. مناطق اصلی کشت کنجددر کشوراستان های فارس، خوزستان، جیرفت، بوشهر، اردبیل(مغان)، خراسان شمالی می باشد. پنج استان فارس، خوزستان، جیرفت، خراسان رضوی و اردبیل همه ساله 80 درصد سطح زیر کشت کنجد کشور را به خود اختصاص داده اند. سطح زیر کشت کنجد دیم مربوط به استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی و مازندران می باشد. سطح زیر کشت، عملکرد و تولید کنجد کشور طی 16 سال از سال 1370 تا 1385 در جدول شماره 3 موجود می باشد. همانطوریکه جدول شماره 3 نشان می دهد در این دوره 16 ساله، سطح زیر کشت کنجد در کشور از 34200 هکتار به 34804 هکتار رسیده است. بالاترین سطح زیر کشت با 47814 هکتار در سال 1379 و کمترین سطح کشت 27376 هکتار در سال 1373 بوده است و حداقل تولید با 11531 تن در سال 1377 و بالاترین مقدار تولید در سال 1384 با 32862 تن گزارش گردیده است. حداکثر متوسط عملکرد در این دوره در کل کشور 813 کیلوگرم در هکتار و در سال 1384 و حداقل 284 کیلوگرم در سال 1377 حاصل گردیده است. در سال 1391 سطح زیر کشت کنجد در کشور به 43475 هکتار با تولید 39614 تن و عملکرد 912 کیلوگرم در هکتار بوده است(رشیدی ،1391

    (نمودار و جداول در فایل اصلی موجود است)

     

    Abstract

     

          Thisexperiment was conducted toinvestigate the effect of different levels of nitrogen(50,100,150 and 200kg perha) andfoliarmicronutrientszinc,boron andzinc andboroninteraction effectson yieldof sesame, a localvarietyPOLDASHTAgriculture and Natural ResourcesResearch Stationmoodwasin the1392crop year.The results showed thatapplication ofurea fertilizeronplant height, height ofthefirstreproductivebranch, number of lateralbranches, numberof capsulesper branch,number of seeds percapsule,seed weight, stem diameter, protein, biological yield, harvest index, oil yield, grain yield was significant,But basedon thenumber of capsules perbranchandper centoil isnot significant.Effects of FoliaEffects of Foliar Micronutrients also on all the characters except oil content was significant at 1%.rMicronutrientsalsoon all thecharactersexceptoil contentwas significantat 1%.Interactions offoliarapplication ofurea andMicronutrientson thenumber of capsulesin the main category, the percentage ofproteinand biological yieldwas significantatthe 5% level. Maximum yield2437, 880 kg/haapplicationrate ofnitrogen(100 kg / ha)and 2400,145Kg perhawithfoliarboronwas observed.

     

     

    Keywords: Sesame, urea fertilizer, Micronutrients, foliar

     

  • فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

     

    احمدی، م. ر.زمستان1387 . کیفیتوکاربرددانههایروغنی، نشرآموزشکشاورزی.

    احمدیموبحرانیمج، .1388 . تأثیرمقادیرمختلفنیتروژنبرعملکردواجزایعملکردومیزانروغندانهارقام کنجددرمنطقهبوشهر. مجلهّعلوموفنونکشاورزیومنابعطبیعی. شماره48،صفحه های123تا131.

    افکاری،ا. 1387. عضوهیئتعلمیدانشگاهآزاداسلامیواحدکلیبر . زراعتگیاهانصنعتی.

    افکاری،ا. 1388. زراعت گیاهان صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر.

    امام.ی. وم. نیک نژاد. 1373. مقدمه ای بر فیزیولوژی عملکرد گیاهان زراعی. انتشارات دانشگاه شیراز. 571 صفحه.

    باغبان خلیل آباد،ص.1376.بررسی اثر دو نوع کود نیتروژن بر عملکرد، اجزای عملکرد و کلزای پائیزه در منطقه مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زراعت، دانشگاه فردوسی مشهد.104 صفحه.

    بحرانی م ج و بابائی غ ح.1386. اثر سطوح مختلف تراکم بوته و کود نیتروژن بر عملکرد دانه و اجزای آن و برخی صفات کیفی در دو رقم کنجد. مجله علوم زراعی ایران. شماره 3. صفحه های 237 تا 245.

    بی نام، بانک اطلاعات داروهای گیاهی و گیاهان دارویی،www.irteb.com

    پاپریمقدمفرد،ا. وم . ج. بحرانی. ١٣٨٤ . تأثیرکاربردنیتروژنوتراکمبوتهبربرخیویژگیهایزراعیکنجد . مجلهعلوم .١٢٩-١٣٥ : کشاورزیایران.

    پورمند،ز.1389. تولیددانههایروغنیدرایرانوجهان. http:\zahedepoblogfa.com

    جلیلی،ف.،م.ج. ملکوتی،ر.کسرایی . جلیلی،ف.،م.ج. ملکوتی،ر.کسرایی . 1378 . نقشتغذیهمتعادلدربهبودکیفیتکلزادرکشت هایپاییزهوبهاره . مجلهخاکوآب . ویژهنامهکلزا .جلد 12 . موسسهتحقیقاتخاکوآب . . نقشتغذیهمتعادلدربهبودکیفیتکلزادرکشت هایپاییزهوبهاره. مجلهخاکوآب . ویژهنامهکلزا .جلد 12 . موسسهتحقیقاتخاکوآب .

    حیدریشریفآباد،ح .1379 . گیاه،خشکیوخشکسالی. وزارتجهادکشاورزی. معاونت آموزشوتحقیقاتجنگلهاومراتع. شمارهانتشار1379-250.

    خلدبرین، ب. و ط. اسلام زاده.1380. تغذیه معدنی گیاهان عالی.انتشارات دانشگاه شیراز.290 صفحه.

    خلیلی محله، ج. ،م. رشدی، و س. رضادوست.1382. بررسی اثرات محلول پاشی عناصر ریزمغذی بر عملکرد و اجزای ذرت704. گزارش نهایی طرح پزوهشی.دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی. 28 صفحه.

    خواجه پور، م.ر. پاییز1386.گیاهان صنعتی.انتشارات واحد صنعتی اصفهان.21 صفحه.

    خیر اندیش،م. 1379. تاثیر کود محلول روی در گیاه سویا. نتشارات مرکز پژوهش های دانه های روغنی. شماره 82. 93 صفحه.

    دانش شهرکی،ع.ا.، ع. کاشانی.،م.مسگرباشی.،م.نبی پور.،و م.ا. کوهی دهکردی.1387.اثر تراکم و زمان مصرف نیتروژن بر برخی خصوصیات زراعی کلزا. انتشارات پژوهش و سازندگی در زراعت و باغبانی شماره 79. 15 صفحه.

    رستگار، م.ع. زراعت گیاهان صنعتی،زمستان 1384، انتشارات برهمند.

    رشیدی،  م. بهمن 91، نقش کنجد در الگوی کشت، تولید و توسعه پایدار در استان فارس( وزارت جهاد کشاورزی، جهاد کشاورزی استان فارس، معاونت بهبود و تولیدات گیاهی، مدیریت امور زراعت).

    ساکی حسینی، ع.1375. بررسی اثر تقسیط کود ازت بر عملکرد و اجزاء عملکرد کنجد، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران.72 صفحه.

    سبک روی فومنی ، ک.1389. بررسی اکولوژیکی گیاه کنجد.http:\\sabokrow.blogfa.com 

    سجادی نیک، یدوی ع و بلوچی ح، 1389.تاثیر نیتروژن، ورمی کمپوست و کود بیولوژیک نیتروکسین بر عملکرد و اجزای عملکرد کنجد، صفحه های 1366 تا 1369. مجموعه مقالات یازدهمین کنگره زراعت و اصلاح نباتات ایران. پژوهشکده علوم محیطی. دانشگاه شهید بهشتی تهران.2-4 مرداد ماه.

    سعید شریعتی،ش.1375.بررسی اثر تراکم و زمان توزیع کود سرک بر عملکرد، اجزاء عملکرد و مراحل فنولوژی ارقام کلزای بهاره در منطقه مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد فردوسی مشهد.100 صفحه.

    شریعتی،ش. پ.،وق. شهنیزاده. 1379. کلزا. انتشاراتوزارتجهادکشاورزی.20صفحه.

    شکوهفر،ع.ر.یعقوبینژاد،س.1391. اثرتنشخشکیبرعملکردواجزاعملکردارقامکنجددانشگاهآزاداسلامیواحداهر،گروهزراعتواصلاحنباتاتاهواز،خوزستان،ایران. مجلهزراعتواصلاحنباتات،جلد 8،شماره4.

    شهابی فر، ج و ر. خوش نظر.1384.بررسی اثرات سطوح مختلف بور و روی بر روی برخی صفات کمی و کیفی کلزا. نهمین کنگره علوم خاک ایران.132 صفحه.

    شیرانی راد، ا.ح. 1382.فیزیولوژی گیاهان زراعی، چاپ دوم.

    صادقی پور، ا.، ا. هاشمی دزفولی و ع. سیادت. 1377. بررسی رشد و عملکرد کلزا در سطوح مختلف کاربرد نیتروژن و تراکم بوته. پنجمین کنگره زراعت و اصلاح نباتات ایران. کرج، شهریور ماه 1377، انتشارات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج، صفحه 445.

    فروزان،ک.1386. انتشارات انجمن دانه های روغنی. 91 صفحه.

    قائمی، م. 1365.بررسی مناسب ترین فاصله خطوط کاشت رقم داراب 14 کنجد. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه کشاورزی ، دانشگاه گیلان. 139 صفحه.

    کاظمی،ح.1387. اصول دیمکاری، انتشارات دانشگاه تبریز.چاپ دوم.

    کریمی اصل،ا. 1385.مطالعه اثرات تنش خشکی بر شاخص های فیزیولوژیکی و زراعی در ژنوتیپ های جدید گلرنگ. پایان نامه کار شناسی ارشد زراعت. دانشکده کشاورزی. دانشگاه آزاد اسلامی تبریز.

    کوچکی ،ع.و  سرمدنیا .غ،ح.1388.، فیزیولوژی گیاهان زراعی، انتشارات دانشگاهی مشهد

    کوچکی،ع و ا، علیزاده. 1370.اصول زراعت در مناطق خشک. انتشارات استان قدس رضوی 210 صفحه.

    لازمی ،ا. 1385. بررسی اثر تاریخ کاشت بر روی عملکرد و اجزای عملکرد ارقام مختلف کنجد در شرایط اقلیمی میانه. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد میانه. 72 صفحه.

    محسنی،س.ح.، ا. قنبری.،م.ر. رمضان پور، و م. محسنی.1384. بررسی تاثیر مقادیر و روش های مصرف سولفات روی و اسید بوریک بر عملکرد، کیفیت و جذب عناصر غذایی در دو رقم ذرت دانه ای، مجله علوم کشاورزی ایران. جلد37، شماره 1. صفحات 31-38.

    مظاهری ، د.و مجنون حسینی،ن.1389. انتشارات دانشگاه تهران، مبانی زراعت عمومی.

    ملکوتی، م. ج.، و م. همایی. 1383.حاصلخیزی خاک های مناطق خشک و نیمه خشک(مشکلات و راه حل ها) دفتر نشر آثار علمی دانشگاه تربیت مدرس.37 صفحه.

    ملکوتی،م.ج.، و م.م. طهرانی.1378.نقش ریز مغذی ها در افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی(عناصر خرد با تاثیر کلان). انتشارات دانشگاه تربیت مدرس 299 صفحه.

    ملکوتی،م.، و ج. ضیاییان. 1379. محلول پاشی روشی نوین در افزایش کارآیی کودها و نیل به کشاورزی پایدار. انتشارات فنی معاونت ترویج وزارت کشاورزی. 24 صفحه.

    ملکوتی،م.ج.، و م. م. طهرانی. 1378. نقش ریز مغذی ها در افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی(عناصر خرد با تاثیر کلان). انتشارات دانشگاه تربیت مدرس 299 صفحه.

    ملکوتی،م. ج. وداودی،م. ح. 1382 . رویدرکشاورزیعنصریفراموششدهدرچرخهگیاهداموانسان. معاونتباغبانی وزارتجهادکشاورزی. انتشاراتسینا. تهران. ایران.

    ملکوتی،م.ج. ومتشرعزاده،ب.1378. نقشبوردرافزایشکمیوبهبودکیفیتولیداتکشاورزی (مشکلاتوراهکارها). نشرآموزشکشاورزی. معاونتتاتوزارتکشاورزی،کرج،ایران.

    ناصری، ف. 1375. دانه های روغنی. انتشارات آستان قدس رضوی. 71 صفحه

    نقشینه پور،ب. 1375. کلیات خاکشناسی. دانشگاه جندی شاپور(شهید چمران)، اهواز.270صفحه.

    نور آبادی، ع. 1383. برسی تاثیر تاریخ کاشت و محلول پاشی عناصر ریز مغذی بر عملکرد و اجزاء عملکرد رقم آذرگل آفتاب گردان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه دزفول، 106 صفحه.

    هاشمی دزفولی ،ا؛ ع. کوچکی، و م. بنایان اول.1376. افزایش عملکرد گیاهان زراعی. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.278 صفحه.

     

     

     

    Abdel- Rahman KAAY, Allarm A, Galal H and Barkry AB, 2003.Respons of sesame to sowing dates, nitrogen fertilization and plant population in sandy soil Egypt. Journal Agriculture Science 34:1-13.

    Ahmad, A., M.Tahir, E. Ullah, M. Naeen, M. Ayub, and H.V.Rehman.2012.Effect of silicon and boron foliar application on yield and quality of rice.Pakistan Journal of life and social science.10 (2):161-165.

    Al-Thabet, S. S. 2006. Effect of plant spacing and nitrogen levels on growth and yield of sunflower (Helianthus annuus L.).J.King Saud Univ. 19(1):1-11.

    Award, S., G. Z. Sliman, S. A. Shalaby and A. O. Osman. 1998. Response of sesame plant (Sesamum indicum L.) toN, P, K fertilizers on new reclaimed sandy soils. Field Crop Abst. 51:10.

    Awlor, D. W.2002.Carbon and nitrogen assimilation in relation to yield: mechanisms are the key to understanding production systems. Journal of Experimental Botany. 5

    Barszczak, T., Z. Bbarrszczak. 1995. Effect of periodic drought, nitrogen rates and pH of soil on seed yield, fat and protein contents of winter oilseed rape. Physiology, E14: 525-528.

    Bils Borrow, P. E., Evans, E. J., and Zhoa, F. D. 1993.The influence of spring nitrogen on yield components and glucosinolat content of autumn sown oilseed rape (B. napus). Journal of Agricultural Science (Camb.) 120: 219-224.

    Bennet, M. R., Thiagalingam, K. and Beech, D. F. 1996. Effect of nitrogen application on growth, leaf nitrogen content, seed yield and yield components of sesame. Sesame and Safflower Newsletter. 11: 21-28.

    Berglund, D.R,. 1999. Soybean production field guide for North Dakota and north Western Minnesota. Published in cooperative and with support from the North Dakota soybean coarcil.136p.

    Brar, G.C; and K.L. Ahuja .1979. Sesame: its culture , genetics , breeding and biochemistry.in:Malik, C.P.(ed)-Annu.Rev. plant Sci. Kayani publishers new Dehli: P.245-313.

    Bukvic., M. Antunovic, S. Popovic. And M. Rastiga.2003. Effect of P and Zn fertilization on biomass. Yield and its uptake by maize lines(zea mays l.). Plant soil Environ.49 (11):505-510.

    Cakmak,I., H.Marschner and F. Bangerth. 1989. Effect of Zinc nutritional status on growth protein metabolism and levels of indole 3-actic and other phytohormones in bean.Journal. Experimental.Botany. 40:405-412.

    Carrancaa, C., Torresb, M.O.and Baetaa, J.2009.white lupine as a beneficial crop in southern Europe I. potential for N mineralization lupine, Europ. J. Agronomy. 12:201-206.

     Castagno, l. n., Estrella, M. J., Grassano, A. and Ruiz, o.a.2008.Biochemical and moleculer characterization of phosphate solubilizing bacteria and evaluation of its efficiency promoting the growth of lotus tenus.lotus newsletter.38(2):53-56.

    Chiristensen.J. O., Ledge. W. G., Depauw. R. M., Henning. A. V., Mekenzie, J. S., and Tomas. J. B. 1984. Effect of seeding date, nitrogen and phosphate fertilizer on growth, yield and quality of rapeseed in northwest Alberta. Can. J. Plant. Sci. 65:275-284.

      Chould hari, P.N; and R.E.Zope. 1977. Studies on vicinism in sesamum , J.Mahran. Shtra Agric. Univ. 2(3),233-5                                                                                        

       Convin, D.T. 1965. The effect of temperature on the oil content fatty acid composition of the oil from several oil seed crops.Can. J.Bot.43.63.

    Devasagayam, M. N., and Jayapaul, P. 1997. Varietal response to graded levels of nitrogen in sesame. Sesame and Safflower Newsletter. 12: 37- 40.

    Dordas, C.A. and sioulas, C. 2009. Dry matter nitrogen accumulation, partitioning, and retrains location in safflower (Carthamus tinctorius L.)As affected by nitrogen fertilization. Filed crop Research.110:35-43.

    El Habbasha, S. F., M. S. Abd El Salam and M. O. Kabesh. 2007. Response of two sesame varieties (Sesamum indicum L.) to partial replacement of chemical fertilizers by bio- organic fertilizers. Res. J. Agric. and Biol. Sci.3: 563-571.

    Fathi, G., Bani Saeedi, A., Siadat, A., and Ebrahimpour Noorabadi, F. 2002. Effect of different levels of nitrogen and plant density on grain yield of canola cv. PF7045in Khuzestan climate. Journal of Agriculture 25 (1): 43-58. (In Persian).

    Gnanumutry DG, 1992. Spacing and nitrogen requirement of sesame. Indian Journal Agronomy37:50-59.773-787. Grant, G.A., and L.D. Baily. 1998. Fertility management in canola. Production. Can. J .Plant Sci. 73: 651-870.

    Grant, G.A., and L.D. Baily. 1998. Fertility management in canola. Production. Can. J .Plant Sci . 73: 651-870.

    Grant CA, and Bailey LD, 1993. Fertility management in canola production. Can J Plant Science73: 651-670.

    Grewal, H.S and R. Graham. 1999. Residual effect of subsoil zinc and oilseed rape genotype on the grain yield and distribution of zinc in wheat. Plant and Soil. 207:29-36.

    Guertal, E.A.2004.Boron fertilization of bentagrass. Crop Sci. 44:204-208.

    Gupta, U.C. 1979.Adc.Agron.31:273-307.

    Imayavaramban, V., R. Singaravel, K. Thanunathan and G. Manickam. 2002. Studies on the effect of different plant densities and the levels of nitrogen on the productivity and economic returns of sesame. Crop Res. 24: 314-316.

    Jackson, G.D. 2000. Effects of nitrogen and sulfur on canola yield and nutrient uptake. Argon. J. 92:644-649.

    Jain, H.C., Go swami, U., Deshmukh, M.R., and Hegde. D.M. 1999.Response of sesame to macronutrients with and without Organic manure in a Coastal ecosystem. Sesame and Safflower News, 14:37-39.

    Kathiresan, G.2002. Response of Sesame (Sesamume indicum L.)Genotypes to levels of nutrients and spacing under different seasons.ind.J.Agron.47:537-540.

    Kathiresan,G., and Dharmalingam A. 1999.Influence of nutrient levelson Sesame in different sesons.Sasame and safflower News,14:40-42.

    Kumar B, Pandey P and Maheshwari DK, 2009. Reduction in dose of chemical fertilizers and growth enhancement of sesame (Sesamum indicum L.) with application of rhizospheric Competent Pseudomonas aeruginosa LES4. European Journal of Soil Biology 45: 334–340.

    Kutcher,H.R.,S.S. Malhi., and K.S. Gill.2005. Topography and management of nitrogen and fungicide affects diseases and productivity of canola. Agron. J., 97(2): 533-541.

    Lawlor, D. W.2002.Carbon and nitrogen assimilation in relation to yield: mechanisms are the key to understanding production systems. Journal of Experimental Botany. 53: 773-787.

    Lemaire, G., Oosterom, E., Jeuffory, M., Gastal, F. and Massignam, A. 2008. Crop species present different qualitative types of response to N deficiency during their vegetative growth. Field Crops Research. 105: 253-265.

    Lindsay, w.l.1972 a. In Micronutrients in Agriculture. Madison, Wis.: Soil science society of America.

    Liu, P.2001.The research development of molybdenum and boron nutrition in Soybean. China Agriculture Science Bulletin, 17:41-44.

    Lmarschner, H.1995.Mineral nutrition of higher plants. ACADEMIC PRESS.london.880pp.

    Malik MA, Farrukh Saleem M, Cheema MA and Ahmed S, 2003. Influence of different nitrogen levels on productivity of sesame (Sesamum indicum L.) under varying planting patterns.International Journal of Agriculture and Biology 4:490-492.

    Malnoua, C.S., Jaggard, K.W. and Sparkes, D.L. 2008. Nitrogen fertilizer and the efficiency of the suger beet crop in late summer. Europ. J. Agronomy.28:47-56.

    Mankar DD and Satao RN, 1996. Influence of nitrogen and phosphorus on growth, yield and yield attributes of sesame. Field Crop Abstract 49: 12-34.

    Marschner, H.1995.Mineral nutrition of higher plants. ACADEMIC PRESS.london.880pp.

    Massignam, A. M.,Chapmant,S.C., Hammerc, G. L. and sunflower grain yield as affected by nitrogen supply. Field crop Research.113.256-267.

    Matsumoto-kitano, M., Kusumoto, T., Tarkowski, P., Kinoshita- Tsujimura, K.,Vaclavikova, K., Miyawakia, K. and Kakimoto, T. 2008.Cytokinins are central regulatours of cambial activity.PNAS.105:20027-20031.

    Nason, a. 1958.Soil Sci.85:63-77.

    Prask, J.A., Plcke.1971.plant physiol.28:71-88.

    Porter, P.M.1993. Canola response to boron and nitrogen grown on the southeastern Coastal plain .J .Plant Nut.16 (n):2371-2381.

     Ramakrishnan, A. N., A. Sundaram and K.Appavoo. 1996. Influence of fertilization on yield and components of sesame. Field Crop Abst. 49(5):452.

    Rashid, A., E. Rafique and N.Bughio. 1994. Diagnoses Zinc, Boron deficiency in rapeseed and mustard by seed analysis and soil testing.Common Soil Sci.8.

    Rathke, G.W., O.Chiristen. And W.Diepenbrock.2005.Effects of nitrogen source and rate on productivity and quality of winter oilseed rape (Brassica napus L.) grown in different crop rotations Field crop Res.94 (2-3):103-113.

    Saeid, G.A.2008.The effect of macro and micronutrients on grain yield and other agronomical of sesame in Isfahan.Agric.Sci.and Technol.45:379-390.

    Sharma,D.K ., A . Sanwal .1992. Sinflunce of nutrition on Brassica genotypes in response to water. Plant Physiology and Biochemistry NewDehli. 19: 2,110 – 115.

    Sharma, P.B.2005.Fertilizer management in sesame (Sesamum indicum L.) based inter cropping system in Tawa command area.J.oil seeds Res.22:63-65.

    Shorroks, V .M, .M .A.D .Phili and M.I.Boil. 1996. Boron in Agriculture.Plant and Soil. 146: 241- 250.

    Singh, A.P., Sakal, A., Singh, R.B., and Hogal, N.S. 1993. Seed and oil yield of mustard varieties as affected by zinc application in calcareous soil. Ann. Agric.Res. 14: 457-462.

    Sinharoy, A., R. C. Samul, A. K. M. N. Ahasan and B. Roy. 1990. Effect of different sources and level of nitrogen on yield attributes and seed yield of sesame varieties. Environ. Ecol. 8: 211-215.

    Tandon, K .1995. Micronutrients in soil, crops, and fertilizers. Fertilizer Development and Consultation Organization, New Delhi, India.

     

    Taylor, S.R.1964. Geochim. Acta. 28:1273-86.

     

    Thiruppathi, M.K. Thanunathan, M. Ganapathy, M.Prakask and V. Imayavaramban. 2001. Nutrient uptake and quality characters of sesame (Sesamume indicum L.) as influenced by micronutrients, biofertilizer and phytohormones. Sesame and Safflower Newsletter.16:51-56.

     

    Thiruppathi, M.K., Thanunathan, M. Prakash and V. Imayavaramban.2001.Use of biofertilizer, Phtohormone and Zinc as a cost effective Agrotechnique for increasing sesame productivity. Sesame and safflower Newsletter 16:46-50.

     

    Tothill, J.D.(1952). Agriculture in the Sudan, OUP, London.

     

    Vankhadeh, S.2002.Response of sunflower to applied Zn, Fe, P, and N.ness.zz:1-143.144.

     

    Watson. J. and kilparrick, D.J. 1991. The effect of urea pillet zize and rate of the international Rapeseed congress, Canberra, Austr.Pp.26-29.

    Weiss, E.A.2000.Oilseed crops.2nd ed.Blackwell Science, Oxford.

    Wojnowska, T., Panak, H., and Siekiewiez, S. 1995. Reaction of winter oilseed rape to increasing level of nitrogen fertilizer application under condition of Ketrzyn Chernozem. Rosliny Oleiste 16: 173-180. (In Polish).


موضوع پایان نامه مطالعه اثرات محلول پاشی عناصر کم مصرف بر خصوصیات کمی وکیفی کنجد, نمونه پایان نامه مطالعه اثرات محلول پاشی عناصر کم مصرف بر خصوصیات کمی وکیفی کنجد, جستجوی پایان نامه مطالعه اثرات محلول پاشی عناصر کم مصرف بر خصوصیات کمی وکیفی کنجد, فایل Word پایان نامه مطالعه اثرات محلول پاشی عناصر کم مصرف بر خصوصیات کمی وکیفی کنجد, دانلود پایان نامه مطالعه اثرات محلول پاشی عناصر کم مصرف بر خصوصیات کمی وکیفی کنجد, فایل PDF پایان نامه مطالعه اثرات محلول پاشی عناصر کم مصرف بر خصوصیات کمی وکیفی کنجد, تحقیق در مورد پایان نامه مطالعه اثرات محلول پاشی عناصر کم مصرف بر خصوصیات کمی وکیفی کنجد, مقاله در مورد پایان نامه مطالعه اثرات محلول پاشی عناصر کم مصرف بر خصوصیات کمی وکیفی کنجد, پروژه در مورد پایان نامه مطالعه اثرات محلول پاشی عناصر کم مصرف بر خصوصیات کمی وکیفی کنجد, پروپوزال در مورد پایان نامه مطالعه اثرات محلول پاشی عناصر کم مصرف بر خصوصیات کمی وکیفی کنجد, تز دکترا در مورد پایان نامه مطالعه اثرات محلول پاشی عناصر کم مصرف بر خصوصیات کمی وکیفی کنجد, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مطالعه اثرات محلول پاشی عناصر کم مصرف بر خصوصیات کمی وکیفی کنجد, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مطالعه اثرات محلول پاشی عناصر کم مصرف بر خصوصیات کمی وکیفی کنجد, پروژه درباره پایان نامه مطالعه اثرات محلول پاشی عناصر کم مصرف بر خصوصیات کمی وکیفی کنجد, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مطالعه اثرات محلول پاشی عناصر کم مصرف بر خصوصیات کمی وکیفی کنجد, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مطالعه اثرات محلول پاشی عناصر کم مصرف بر خصوصیات کمی وکیفی کنجد, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مطالعه اثرات محلول پاشی عناصر کم مصرف بر خصوصیات کمی وکیفی کنجد, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مطالعه اثرات محلول پاشی عناصر کم مصرف بر خصوصیات کمی وکیفی کنجد, رساله دکترا در مورد پایان نامه مطالعه اثرات محلول پاشی عناصر کم مصرف بر خصوصیات کمی وکیفی کنجد

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.Sc.» رشته زراعت اثر تنش آبی، زئولیت و محلول پاشی اسید سالیسیلیک بر برخی صفات زراعی و فیزیولوژیکی گلرنگ بهاره 1: کلیات: 1-1: مقدمه: تنش های محیطی مهم ترین عوامل کاهش دهنده­ی عملکرد محصولات کشاورزی در سطح جهان هستند. چنانچه تنش های محیطی حادث نمی شدند، عملکردهای واقعی باید برابر با عملکردهای پتانسیل گیاهان می­بود؛ در حالی که در بسیاری ...

رساله کارشناسی ارشد علوم باغبانی گرایش فیزیولوژی و اصلاح گیاهان داروئی چکیده به منظور بررسی برخی خواص فیزیولوژیک و مورفولوژیک گیاه کرچک تحت تنش خشکی و کود ازت در ارقام مختلف این گیاه آزمایشی با طرح پایه بلوک­های کامل تصادفی به صورت اسپلیت فاکتوریل در سه تکرار در سال 1390 در مزرعه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان انجام­شد. در این طرح دو رقم کرچک اصلاح شده (V1) و محلی مشهد ...

پایان­نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد (M.Sc) چکیده: به منظور بررسی تاثیر مقادیر مختلف آهن و گوگرد بر عملکرد و اجزای عملکرد گیاه بادام زمینی، آزمایش فاکتوریل در قالب طرح بلوک کامل تصادفی در 3 تکرار با 4 سطح کود گوگرد ازمنبع کود گوگرد گرانوله) شامل 0 ،40 ، 80 و 120 کیلوگرم در هکتار) و کود آهن از منبع کلات آهن ) به صورت محلول پاشی شامل 0، 2، 4 و 6 در هزار) در شهرستان آستانه اشرفیه ...

چکیده تنش شوری یکی از مهمترین تنش­های غیر زیستی در جهان بوده وآثارمنفی آن بر رشد گیاهان زراعی باعث افزایش تحقیقات در زمینه تحمل به شوری باهدف بهبود تحمل گیاهان شده است. کودهای پتاسه علاوه بر افزایش رشد به بهبود کیفیت محصول و افزایش مقاومت گیاه در برابر عوامل نامساعد محیطی (شوری، خشکسالی، سرما و …) کمک می‌کند. از آنجایی که قارچهای میکوریز با اکثرخانواده های اصلی گیاهان زراعی ...

پایاننامهبرایدریافتدرجهکارشناسیارشددررشته کشاورزی(M.Sc) گرایش: زراعت چکیده: این آزمایش به صورت اسپلیت فاکتوریل در قالب بلوک‎های کامل تصادفی در 3 تکرار در شهرستان کرج (شهرک مهندسی زراعی) در اواخر اسفند ماه 1392 در کرج اجرا شد. این آزمایش شامل 3 فاکتور، آبیاری در 2 سطح (شرایط دیم و آبیاری تکمیلی در مرحله غلاف بندی)، باکتری‎های محرک رشد در 4 سطح (ازتوباکتر، سودوموناس، تلقیح توأم ...

پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی اکولوژیک چکیده به­منظور بررسی اثر دوره غرقابی و مقادیر مختلف فسفر و پتاسیم بر تثبیت زیستی نیتروژن در مرحله رویشی (V4) گیاه سویا رقم دی­پی­ایکس (کتول) آزمایشی به­صورت گلدانی در سال 1392 در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در قالب طرح پایه کاملاً تصادفی با آرایش فاکتوریل با سه تکرار انجام شد. فاکتورها شامل: 1) ...

گرایش فیزیولوژی واصلاح درختان میوه پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته: کشاورزی گرایش: باغبانی چکیده: بررسی روش‌های استفاده از عناصر پرمصرف درافزایش عملکرد کیوی استان گیلان، مطالعه موردی آستانه اشرفیه در این پژوهش، به منظور بررسی اثر منابع و مقادیر مختلف کودهای ماکرو NPK روی عملکرد و کیفیت میوه در درختان کیوی رقم هایوارد، آزمایش در قالب بلوک های کامل تصادفی با 10 تیمار و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته زراعت و اصلاح نباتات چکیده به منظور بررسی اثر کود اوره و اوره پوشش دار گوگردی بر روندرشد و عملکرد کمی و کیفی ذرت علوفه ای به صورت قالب دو طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار کود اوره در چهار سطح 0 و50،100، 150 کیلوگرم در هکتار و کود اوره پوشش دار گوگردی در چهار سطح 0و50و100و150کیلو گرم در هکتار، در سال زراعی91-92 در منطقه دامغان ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی‌ارشد در رشته مهندسی باغبانی چکیده : دستیابی به کشاورزی پایدار در کنار افزایش عملکرد محصولات کشاورزی و تامین سلامت جامعه از اهداف محققین در بخش کشاورزی است. در چند دهه اخیر مصرف نهاده های شیمیایی در اراضی کشاورزی موجب معضلات زیست محیطی عدیده ای از جمله آلودگی منابع آب و خاک ، کاهش حاصلخیزی و از بین رفتن تعادل عناصر شیمیایی در خاک است. از جمله ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته زراعت چکیده به منظور بررسی و مقایسه تاثیر اسموپرایمینگ و هیدروپرایمینگ بذر ذرت در سطوح مختلف کود ازته بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت رقم دبل کراس 370، آزمایشی به صورت اسپلیت پلات در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار در سال 1389 و در مزرعه مرکز آموزش جهاد کشاورزی شاهرود انجام گرفت. در این آزمایش پرایمینگ در چهار سطح؛ عدم پرایم، اسموپرایم ...

ثبت سفارش