پایان نامه اثر کود های زیستی بر عملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی آویشن باغی در شرایط گلخانه(( Thymus vulgaris L))

word 542 KB 32393 109
1391 کارشناسی ارشد مهندسی علوم دامی - دامپروری - دام و طیور
قیمت قبل:۶۳,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۸,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد

     رشته کشاورزی گرایش زراعت (M.Sc)

    چکیده

    به منظور بررسی تأثیر کودهای زیستی بر روی خصوصیات کمی و کیفی آویشن باغی در سال زراعی 1391- 1390 آزمایشی در یک گلخانه در منطقه ای از سمنان اجرا شد. این آزمایش با استفاده از فاکتوریل 3×3 بر پایه طرح بلوک کامل تصادفی در 3 تکرار اجرا شد.

    کودهای زیستی شامل:دو گونه قارچ Glomos fasiculatum ;Glomos mosseaو دو گونه باکتری Psodomonas patida ;Azetobacter corococcum می باشد.

    تیمارها شامل:دو گونه قارچ Glomos fasiculatum ;Glomos mosseaو  عدم استفاده از قارچ و دو گونه باکتری Psodomonas patida ;Azetobacter corococcumو عدم استفاده از باکتری می باشد.

    نتایج این بررسی نشان داد که صفات مورد بررسی شامل: وزن تر و خشک ریشه، طول ریشه، سطح ریشه، پروتئین، قند، فلاوونوئید 300، ازت، فسفر، مس، روی، کلروفیل a، کلروفیل b، کلروفیل تام و آنتوسیانین تحت تأثیر کودهای زیستی قرار گرفتند و معنی دار شدند. و تنها صفاتی از قبیل: وزن تر و خشک اندام هوایی، شاخص سطح سبز برگ، فنل، فلاوونوئید 270 و 330، پتاس، کلسیم و کارتنوئید تحت تأثیر کودهای زیستی تفاوت معنی داری نشان ندادند.در بررسی اثر کودهای زیستی بر روی صفات کمی مورد مطالعه مشاهده شد که صفاتی مانند:وزن تر و خشک ریشه و طول ریشه تحت تأثیر کودهای زیستی بیشترین میزان، و اثر کودهای زیستی بر روی صفات کیفی مورد مطلاعه از قبیل: پروتئین، فلاوونوئید 300، ازت، فسفر، روی، کلروفیل a و b و تام و همچنین آنتوسیانین نسب به بقیه صفات کیفی معنی دار شده مشاهده شد که تحت تأثیر کودهای زیستی بیشترین میزان را از خود نشان دادند.

     

     

    کلمات کلیدی: آویشن باغی، قارچ Glomos fasiculatum ;Glomos mossea، باکتری Psodomonas patida ;Azetobacter corococcum.

     

     

     

     

    فصل اول

    مقدمه و کلیات

    ١-١-مقدمه

         آویشن باغی با نام انگلیسیGarden thyme و نام علمی Thymus vulgaris  از تیره نعناعیان[1] بوده و گیاهی چوبی و چند ساله است(هورنوک[2]، 1992). این گیاه از قرن شانزدهم به­طور رسمی به عنوان یک گیاه دارویی معرفی شده و در تمام فارماکوپه­های معتبر از شاخساره آویشن به عنوان دارو یاد شده و خواص درمانی آن مورد تأکید قرار گرفته است(رسنگارتن[3]، 1969).

     اسانس آویشن باغی خاصیت ضد باکتری، قارچی و ویروسی دارد(فالویر[4]، 2003).

     همچنین به دلیل وجود ترکیبات فنلی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و محافظت کننده می­باشد. مهم­ترین ترکیبات موجود در اسانس این گیاه شامل تیمول، کارواکرول، پاراسیمن، لینالول می­باشند(نگدی­بادی[5]، 2004).

    با توجه به کاربردهای وسیع آویشن باغی در صنایع دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی لازم است آزمایش هایی در جهت افزایش و کیفیت عملکرد گیاه و درصد اسانس  انجام شود. امروزه استفاده از کودهای بیولوژیک ریزوبیومی در تولیدات کشاورزی برای افزایش گیاهان لگومینه به دلیل مزایای اقتصادی و سلامت محیط زیست طرفداران زیادی پیدا کرده است. آنچه که در تولید این مایه های تلقیحی ریزوبیومی اهمیت دارد معرفی کردن سویه های ریزوبیومی است که بتوانند اولاً قسمت عمده ای از گره های ریشه ای را اشغال کنند و ثانیاً تثبیت بیولوژیکی نیتروژن را با راندمان بالایی انجام دهند. اگر این هدف محقق شود افزایش تولید عملکرد گیاهان لگومینه که از مهمترین نتایج کاربرد این نوع کودهاست، قابل حصول خواهد بود (اصغرزاد، 1380).

    ١-٢-نگاهی گذرا به استفاده از گیاهان دارویی در ایران و جهان

    گرایش عمومی به استفاده از داروهای گیاهی و به طور کلی فرآورده های طبیعی در جهان به ویژه در سال های اخیر رو به افزایش بوده است. مهمترین علل این گرایش را می توان اثرات داروهای شیمیایی از یک طرف و ایجاد آلودگی های زیست محیطی از سوی دیگر دانست . در ایران که یکی از هفت کشور آسیایی است که بیشترین گیاهان دارویی را دارند این گرایش وجود داشته است و در سه دهه گذشته شاهد روند رو به رشد مردم در زمینه استفاده از این داروهای گیاهی و احیای طب سنتی هستیم. براساس آمار موجود در کشورمان نیز بیش از ۱۳۰ نوع داروی گیاهی وجود دارد و منشا اصلی آنها گیاهان هستند. جایگاه داروهای گیاهی از یک سال پیش در کشور با تحولات علمی- تخصصی نظام مندتر شده است. تشکیل ستاد گیاهان دارویی و طب ایرانی، تاسیس دانشکده طب سنتی، ایجاد درمانگاه ها و مراکز تحقیقاتی و آموزش تخصصی گروهی از پزشکان و داروسازان نمادی از تحول و نظام مندی نسبت به جایگاه طب سنتی ایران و درمان دارو گیاهی است. امروزه تخمین زده می شود که ۷۵ هزار گیاه دارویی در سراسر جهان وجود داشته باشد و تاکنون ۵۰۰۰ داروی گیاهی توسط صنایع دارویی جهان ساخته و به بازار عرضه می شود. این بخش از منابع طبیعی قدمتی همپای بشر دارند و یکی از مهمترین منابع تامین غذایی و دارویی بشر درطول نسل ها بوده اند. طبق براوردها در حال حاضر ۷۵۰ هزار گیاه گلدار یا دانه دار در زمین یافت می شود و تاکنون ۳۰۰ هزار گیاه در جهان شناسایی شده اند ­­(امید بیگی، 1379).

     

    [1

    ١-٢-١-سیر تحولی گیاهان دارویی

    تاریخ کهن شناخت گیاهان دارویی به عهد عتیق و به دوران ارسطو بر می گردد. ارسطو (330 ق.م) اولین کسی بود که آثار و مطالبی مکتوب مربوط به گیاهان دارویی نوشت. البته قبل از او در آثار کهن مصر (حدود 26 قرن ق.م) مطالبی از گیاهان دارویی با شرح خاصی از موارد استفاده آنها باقی مانده است. تئوفراست شاگرد ارسطوکه در سال های 258-380 قبل از میلاد طبیب بود و علاوه بر آن پیرو فلسفه استاد خود ارسطو بود تحت تاثیر نظریات افلاطون استاد ارسطو نیز قرار گرفت. بعد از تئوفراست باید از بقراط بزرگترین پزشک جهان باستان و هم عصر تئوفراست نام برد که ادامه مکتب او بعدها منجر به مکتب طب جالیوسی شد (قهرمان، 1383).

    در قرن اول میلادی نیز مجموعه ای مشتمل بر 600 گیاه دارویی به همراه ذکر خواص درمانی هر یک توسط دیوسکورید به رشته تحریر در آمد که سرآغاز بسیاری از مطالعه­های علمی در زمینه گیاهان دارویی گردید. در طی قرون هشتم تا دهم میلادی، دانشمندان ایرانی همچون بوعلی سینا و محمد زکریای رازی به دانش "درمان با گیاه " رونق زیادی بخشیدند و کتاب های معروفی چون "قانون " و "الحاوی " را تالیف نمودند. در قرن سیزدهم میلادی، ابن بیطار پس از تحقیقات فراوان در زمینه خواص گیاهان دارویی در کتاب خویش خصوصیات بیش از 1400 گیاه دارویی را توصیف نمود. در قرون هفده و هجده میلادی اروپائیان به پیشرفت های چشمگیری در زمینه گیاه درمانی دست یافتند و در قرن نوزدهم میلادی کوشش همه جانبه ای برای استخراج مواد موثره از گیاهان دارویی و تعیین معیارهای مناسب برای تجویز آنها صورت گرفت (امید بیگی 1384). در اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم تحقیقات علمی روی گیاهان دارویی گسترش یافت و همزمان دارونامه های[1] گیاهی زیادی نتایج این تحقیقات را منتشر نمودند و گیاهان دارویی بعنوان عوامل مهم دارویی با مبنای علمی مورد استفاده قرار گرفتند (کراکر و گاردنر[1]، 2006).

    ١-٢-٢-گیاهان دارویی در طب سنتی

    بهره­مندی طب کنونی از گیاهان دارویی چه در عرصه تهیه داروهای مختلف و چه به صورت مستقل همچون استفاده از آنها به شکل فرآورده­های دارویی حائز اهمیت است.

    استفاده از داروهای گیاهی در طب سنتی با طب کنونی و نحوه فرآوری گیاهی در طب سنتی شبیه طب کنونی متفاوت و جدا است ولی می­توان این دو را با هم تطبیق داد­(امید بیگی، 1379).

    ١-٢-٣-استفاده از داروهای گیاهی در ایران و جهان

    بیش از ۶۰ درصد مردم آلمان و بلژیک و ۷۴ درصد مردم انگلیسی تمایل به استفاده از درمان های طبیعی گیاهی دارند. همچنین بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی بالغ بر ۸۰ درصد مردم جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه و نواحی فقیر و دور افتاده عمده ترین نیازهای درمانی خود را از گیاهان دارویی تامین می کنند. قابل توجه این که چین به عنوان پرجمعیت ترین کشور دنیا در دو دهه اخیر بزرگترین کشور صادرکننده داروی گیاهی در جهان بوده است و مقام اول را دارد. از سوی دیگر بیش از ۸۰درصد سلامت مردم چین وابسته به طب سنتی- گیاهی گزارش شده است. در ایران نیز گیاهان دارویی متنوعی وجوددارد که به اعتقاد بسیاری از پزشکان و کارشناسان علوم گیاهی می توان از انها در چرخه درمان استفاده کردو بر ای مثال گران ترین گیاه جهان یعنی زعفران در ایران می روید(امید بیگی، 1379).

    Bio-fertilizers include:

    Two species Glomos fasiculatum; Glomos mossea and two species of bacteria Psodomonas patida; Azetobacter corococcum is.

    Treatments include:

    Two species Glomos fasiculatum; Glomos mossea and not using fungal and two species Psodomonas patida; Azetobacter corococcum and not using bacterial.

    The results of this study showed that traits under study such as root dry and fresh weight, root length, root surface, proteins, sugars, flavonoids 300, nitrogen, phosphorus, copper, zinc, chlorophyll a, chlorophyll b, total chlorophyll and anthocyanin affected Bio-fertilizers were used and were meaningful. The only traits such as shoot dry and fresh weight, leaf area index (green), phenols, flavonoids 270 and 330, potash, calcium and carotenoids did not show a significant difference influenced by Bio-fertilizers.

    In study the effect bio-fertilizers on quantitative traits studied were observed traits such as root dry and fresh weight and root length Influence bio-fertilizers highest rate, and their effects on quality traits of Study such as proteins, flavonoids 300, nitrogen, phosphorus, zinc, chlorophyll a and b and total, anthocyanins showed relative to other quality traits was meaningful that influenced by bio-fertilizers showed highest rate of their.

    Key words: Thymus vulgaris L., Glomos fasiculatum ;Glomos mossea, Psodomonas patida ;Azetobacter corococcum.                                                                               

  • فهرست:

    چکیده........................................................................................................................................................................

    فصل اول مقدمه و کلیات..........................................................................................................................................

    1-1-مقدمه.....................................................................................................................................................................

    1-2-نگاهی گذرا به استفاده از گیاهان دارویی در ایران و جهان.....................................................................................

    1-2-1-سیر تحولی گیاهان دارویی.................................................................................................................

    1-2-2-گیاهان دارویی در طب سنتی.....................................................................................................................

    1-2-3-استفاده از داروهای گیاهی در ایران و جهان. ....................................................................................

    1-2-4-وضعیت تجارت جهانی گیاهان دارویی و متابولیت های آنها در ایران.............................................................

    1-2-5-وضعیت تجارت جهانی گیاهان دارویی و متابولیتهای آنها در جهان................................................................

    1-3-گیاهشناسی آویشن.......................................................................................................................................

    1-3-1-برگ ها:...........................................................................................................................................

    1-3-2-گل آذین :..........................................................................................................................

    1-3-3-براکته ها:.........................................................................................................................................................

    1-3-4-کاسه گل:...............................................................................................................................................

    1-3-5-جام گل:........................................................................................................................................................

    1-3-6-دانه گرده:...........................................................................................................................................

    1-3-7-مادگی:.............................................................................................................................................................

    1-3-8-اعداد کروموزومی:.............................................................................................................................

    1-4-پراکندگی جغرافیایی: ایران (گیاه انحصاری) ....................................................................................

    1-4-1-رویشگاه ها و پراکندگی جغرافیایی در ایران: .....................................................................................

    1-5-طبقه بندی آویشن..................................................................................................................................

    1-6-نیازهای اکولوژیکی........................................................................................................................................

    1-6-1-درجه حرارت......................................................................................................................................

    1-6-2-نور.........................................................................................................................................................

    1-6-3-مواد و عناصر غذایی مورد نیاز.................................................................................................

    1-7-عملیات زراعی.........................................................................................................................................

    1-7-1-تناوب کاشت.................................................................................................................................................

    1-7-2-آماده سازی خاک..........................................................................................................................

    1-7-3-تاریخ و فواصل کاشت.............................................................................................................................

    1-7-4-روش کاشت............................................................................................................................................

    1-7-5-عملیات داشت........................................................................................................................................

    1-7-6-برداشت محصول....................................................................................................................................

    1-7-7-جمع آوری بذر..........................................................................................................................................

    1-8-آویشن و کاربرد آن .............................................................................................................................

    1-9-خواص دارویی آویشن.....................................................................................................................

    1-10-مصرف روزانه آویشن..............................................................................................................................

    1-11-کاربرد کودهای بیولوژیک................................................................................................................

    1-11-1-تعریف کودهای زیستی....................................................................................................................

    1-11-2-تاریخچه میکوریزا.......................................................................................................................

    1-11-3-انواع میکوریزا.........................................................................................................................

    1-11-4-قارچ های اکتومیکوریزا......................................................................................................................

    1-11-5-قارچ های اندومیکوریزا........................................................................................................................

    1-11-6-مراحل تشکیل سیستم میکوریزایی.....................................................................................................

    فصل دوم مروری بر تحقیقات انجام شده............................................................................................................

     2-1-فواید همزیستی میکوریزایی.......................................................................................................

    2-1-1-میکوریزا و افزایش جذب عناصر غذایی.............................................................................................

    2-1-1-1-راه های تأمین فسفر خاک..........................................................................................................

    2-1-2-میکوریزا و بهبود جذب آب...................................................................................................

    2-1-3-میکوریزا و اختصاص مواد فتوسنتزی..........................................................................................

    2-1-4- میکوریزا و تنش های محیطی..............................................................................................

    2-1-4-1-میکوریزا و تنش غرقابی..................................................................................................

    2-1-4-2-میکوریزا و تنش شوری..............................................................................................................

    2-1-4-3-میکوریزا و تنش خشکی.....................................................................................................

    2-1-5-میکوریزا و فلزات سنگین......................................................................................................................

    2-1-6-میکوریزا و عناصر غذایی......................................................................................................................

    2-1-7-سازگاری و واکنش رشد...................................................................................................

    2-1-8-میکوریزا و ساختمان خاک............................................................................................................

    2-1-9-فعالیت یون هیدروژن و تأثیر آن بر میکوریزا.....................................................................................

    2-1-10-میکوریزا و عوامل زیستی..............................................................................................

    2-1-11-تأثیر شیوه های کشاورزی بر قارچ میکوریزا.........................................................................................

    2-2-نقش میکوریزا و عکس العمل گیاه..............................................................................................................

    فصل سوم مواد و روشها........................................................................................................................................

    3-1-زمان و موقعیت اجرای طرح.........................................................................................................................

    3-2-طرح آزمایشی...........................................................................................................................................

    3-3-مشخصات اقلیمی محل اجرای طرح..............................................................................................................

    3-4-مشخصات خاک...................................................................................................................................................

    3-5-عملیات آماده سازی بستر کشت.......................................................................................................................

    3-6-مشخصات رقم کشت شده.................................................................................................................................

    3-7-شیمی گیاه..............................................................................................................................................................

    3-8-عملیات کاشت.......................................................................................................................................................

    3-9-عملیات داشت.....................................................................................................................................

    3-10-اندازه گیری مشخصات مرفولوژیکی.......................................................................................................

    3-11-اندازه گیری صفات کیفی................................................................................................................................

    3-11-1-سنجش قندهای محلول..........................................................................................................................

    3-11-2-اندازه گیری مقدار کلروفیل و کارتنوئیدها............................................................................................

    3-11-3-سنجش پروتئین.......................................................................................................................................

    3-11-4-اندازه گیری آنتوسیانین...............................................................................................................................

    3-11-5-اندازه گیری فلاوونوئید...........................................................................................................................

    3-11-6-اندازه گیری طول ریشه و اندام هوایی، وزن خشک ریشه و اندام هوایی......................................................

    3-11-7-عملکرد.............................................................................................................................................................

    3-11-8-اندازه گیری عناصر ماکروالمنت و میکروالمنت.......................................................................................

    3-11-9-تعیین مقدار ترکیبات فنلی تام..................................................................................................................

    3-11-10-اندازه گیری سطح برگ..........................................................................................................

    3-12-محاسبات آماری............................................................................................................................................

    فصل چهارم نتایج  و بحث.........................................................................................................................................

    4-1-صفات کمی.......................................................................................................................................................

    4-1-1-وزن تر و خشک اندام هوایی..................................................................................................................

    4-1-2-وزن تر و خشک ریشه.......................................................................................................................

    4-1-3-شاخص سطح برگ..............................................................................................................................

    4-1-4-طول ریشه...........................................................................................................................................

    4-1-5-سطح ریشه..........................................................................................................................................

    4-2-صفات کیفی.........................................................................................................................................................

    4-2-1-پروتئین....................................................................................................................................................

    4-2-2-قند..............................................................................................................................................................

    4-2-3-فنل.....................................................................................................................................................................

    4-2-4-فلاوونوئید..............................................................................................................................................

    4-2-5-ازت.................................................................................................................................................................

    4-2-6-فسفر.........................................................................................................................................................

    4-2-7-پتاسیم...................................................................................................................................................

    4-2-8-کلسیم...................................................................................................................................................

    4-2-9-مس........................................................................................................................................................

    4-2-10-روی.........................................................................................................................................................

    4-2-11-کلروفیلa................................................................................................................................................

    4-2-12-کلروفیلb...............................................................................................................................................

    4-2-13-کلروفیل تام.....................................................................................................................................

    4-2-14-کارتنوئید....................................................................................................................................

    4-2-15-آنتوسیانین............................................................................................................................................

    فصل پنجم نتیجه گیری................................................................................................................................

    منابع:..............................................................................................................................................................................    

    منبع:

     

    اصغرزاد، ا. 1380. شناسایی باکتری های همزیست نخود ایرانی Mesorhizobium cicier با کارایی تثبیت ازت متفاوت با روش های بیوشیمیایی و مولکولی. پایان نامه دکتری، دانشگاه تربیت مدرس تهران.

    امامی،  ف. 1375.  روش های تجزیه گیاه . سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی. مؤسسه تحقیقات آب و خاک. ص185.

    امید­بیگی، رضا. 1374. رهیافت­های تولید و فرآوری گیاهان دارویی. جلد اول،­­­ انتشارات فکر روز. صفحه 283.

    امید­بیگی، رضا. 1379­. تولید و فرآوری گیاهان دارویی. جلد سوم، چاپ دوم، انتشارات آستان قدس رضوی.

    امید بیگی، رضا. 1384.  رهیافتهای تولید و فرآوری گیاهان دارویی. جلد اول، انتشارات فکر روز، 215صفحه.

    جمزاد، زیبا. 1373. آویشن. انتشارات موسسه تحقیقات جنگل­ها و مراتع کشور.

    خرم دل، س.، کوچکی، ع.، نصیری محلاتی،م و قربانی، ر. 1387. اثر کاربرد کودهای بیولوژیک بر شاخص های رشدی سیاهدانه(Nigella sativa L). مجله پژوهشهای زراعی ایران. جلد6. شماره2: 294-285.

    راد، محمد. 1379؛ شناسایی و طبقه بندی قارچ های میکوریزی همزیست با تاغ در استان یزد. مؤسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع، 43 صفحه.

    صالح راستین، ن. 1377؛ ویژه نامه کودهای بیولوژیک، نشریه خاک و آب وزارت کشاورزی، جلد2 شماره3، 39 صفحه.

    علی اصغرزاد، ن. 1379 .بررسی پراکنش و تراکم جمعیت قارچهای میکوریزآربوسکولار در خاکهای شور دشت تبریز و تعیین اثرات تلقیح آنها در بهبود تحمل پیاز و جو به تنش شوری.  پایاننامه دکترا.  دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران.

    مؤمنی تاج­خانم، شاهرخی نوبهار. 1370. اسانس­های گیاهی و اثرات درمانی آن­ها. انتشارات دانشگاه تهران.

     

     

    Abbott, L.K. and Robson, A.D. 1984a. The effect of mycorrhizae on plant growth. P.113-130. In C.LI. Powell and D.J. Bagyaraj (ed.) VA mycorrhiza. CRC Press, Boca Raton, FL.

    Abbott, L.K. and Robson, A.D. 1984b. Colonization of the root system of subterranean clover by three species of vesicular-arbuscular mycorrhizal fungi. New Phytol, 96:275-281.

    Abbott, L.K. and Robson, A.D.1991. Factors influencing the occurrence of vesicular-arbuscular mycorrhizas. Agric. Ecosyst. Environ, 35:121-150.

    AL-Karaki, G.N. and AL- Raddad, A. 1997. Effects of arbuscular mycorrhiza fungi and drought stress on growth and nutrient uptake of two wheat genotypes differing in drought resistance.Mycorrhiza. 7: 83-88.

    Al- Karaki G.N. 2000. Growth of mycorrhizal tomato and mineral acquisiton under salt stress. Mycorrhiza. 10: 51-54.

    Al-Karaki, G.N. and Hammad, R. 2001. Mycorrhiza influence on fruit yield and mineral content of tomato grown under salt stress. Journal of Plant Nutrition. 24: 1311-1323.

    Aliasgharzad, N. Saleh Rastin, N. Towfighi, H. and Alizadeh, A. 2001. Inocolation effect of four arbuscular mycorrhizal fungi on the mineral nutrition and yield of onion under salinity levels. In: Ramalho – Filho, A, Eswaran, H. (eds) Land Degradation, New Trends Toward Global Sustainability Proceedings of a conference held at National Soil Research Center, Rio-de-Janeiro, Brazil, 17-21 September 2001.

    Allen, M.F.1991.The ecology of mycorrhizae, Cambridge.Un.Press.

    Allen, E.B. and Allen, M.F. 1990.The mediation of competition by mycorrhizal fungi in successional and patchy environments. P.367-389.In: Perspectives in plant competition, J.B. Grace and G.D. Tilman (ed.). Academic Press, New York.

    Allen, M.F., Sexton, J.C., Moore, T.S. and Christensen, M.1981. Influence of phosphate source on vesicular arbuscular mycorrhizae of Bouteloua gracilis. New Phytologist, 87:687.

    Amerian, M.R., Stewart, W.S., Griffiths, H. 2001. Effect of two species of arbuscular mycorrhizal fungi on growth  assimilation and leaf water relation in maize. Aspect of Applied Biology, 63:73-76.

    An, Z.Q., Hendrix, J.W., Hershman, D.E., Ferriss, R.S., Henson, G.T. 1993. The influence of crop rotation and soil fumigation on a mycorrhizal Fungal community associated with soybean. Mycorrhiza, 3:171-182.

    Azaizeh, H.A. Marschner, H. Romheld, V. and Wittenmayer, L. 1995. Effects of vesiculararbuscular mycorrhiza fungus and other soil microorganisms on growth, mineral nutrient acquisition and root exudation of soil-grown maize plants. Mycorrhiza. 5(5): 321-327.

    Auge,R.M.2001.Water Relation,drought and vesicular-arbuscular mycorrhizal Symbiosis. Mycorrhiza, 11:3-42.

    Auge,R.M., and Stodola, A.J.W. 1990. An apparent increase in symplastic water contributes to greater turgor in mycorrhizal roots of droughted Rosa plants. New Phytol, 115:285-295.

    Azcon-Aguilar, C. and Barea. J.M. 1997. Applying mycorrhiza biotechnology to horticulture: significance and potentials. Scientia Horticulture. 68: 1-24.

    Azcon, R. EL- Atrach, F. and Barea, J. M. 1988. Influence of mycorrhiza vs. soluble phosphate on growth, nodulation and N2- fixation in alfalfa under different levels of water potential. Biology and Fertility of Soils. 7: 28-31.

    Bago, B. and Azcon- Aguilar, C. 1997. Changes in the rhizospheric pH induced by arbuscular mycorrhiza formation in onion (Allium Cepa L.). Z. Pflanz. Bodalenkunde. 160: 333-339.

    Chang, C.C. Yang, M.H. Wen, H.M. and Chern, J.C. Estimation of total flavonoid content in propolis by two complementary colorimetric methods. J. Food Drug Anal. 2002; 10: 178 – 82.

    Dart, P.J. and Day, J.M. 1975. Nitrogen fixation in the field other than by nodules. In: N. Walker (Ed.), Soil Microbiology Butter Worth Sci. Publication, London.

    Donald, M.c. Prenzler, S.PD. Antolovich M, Robards K and Stadtman ER. Phenolic content and antioxidant activity of olive extracts. Food Chem. 2001; 73: 73 - 84.

    Elwan, I.M. 1993. Response of nutrient status of plants in calcareous soils receiving phosphorus fertilization and mycorrhiza. Annals of Agricaltural Science. 38(2): 841- 849.

    Feng, G. Zhang, F.S. Li. XL. Tian, C. and Rengel, C. 2002. Improved tolerance of maize plants to salt stress by arbuscular mycorrhiza is related to higher accumulation of soluble sugars in roots. Mycorrhiza. 12: 185-190.

    Gaur, A. Adholeya, A. and Mukergi, K.G. 2000. On farm production of VAM inoculum and vegetable crops in marginal soil amended with organic matter. Tropical Agric. (Trinidad) 77(1): 21-26 .

    Goh, T.B. Banerjee, M.R. Tu. S. and Burton, D.L. 1997. Vesicular arbuscular mycorrhizae-mediated uptake and translocation of P and Zn by wheat in a calcareous soil. Can J Soil Sci. 77:339-346.

    Gonzalez-lopes, J.V. Salmeron and Moreno, J. 1983. Amino acid and vitamins produced by Azetobacter vinelandii in chemically-defined media and dialysed soil media. Soil Biol. Biochem. 6:711-713.

    Grant, C. Bittman, S. Montreal, M. Plenehette, C. and Morel, C. 2005. Soil and fertilizer phosphorus: Effects on plant P supply and mycorrhiza development. Can. J. Plant Sci. 85:3-14.

    Gravito, M.E. and Varda, L. 1995. Resporse of "Criollo" maize to single and mixed species inocula of arbuscular mycorrhiza fungi. Plant Soil. 176(1): 101-105.

    Harinikumar, K.M. and Bagyarag, D.J. 1996. Persistence of introduced glomus intraradices in the field as influenced by repeated inoculation and croping system. Biol. Fertil. Soils. 21 : 184-188.

    Hayman, D.S. 1983. The physiology of vesicular- arbuscular endomycorrhiza symbiosis. Can J Bot. 61: 944 - 963.

    Hirrel, M.C. Mebravaran, H. and Gerdemann, J.W. 1978; VAM in the Chenopodiaceae and Criciferae : Do they occur Canadian Journal of Botany. 57(22). 2813-2817.

    Hirrel, M.C. J.W. Gerdemann Improved of onion and bell pepper in saline soils by two vesicular-arbuscular mycorrhizal fungi. Soil Sci Soc Am J 44:654-655. (1980); Poss J.A.E. Pond, J.A. Menge Jarrell WM Effect of salinity on mycorrhizal onion and tomato in soil with and without additional phosphate. Plant soil. 88:307-319. (1985).

    Jakobsen, I. 1986. Vesicular- arbuscular mycorrhiza in field – grown crops. III. Mycorrhiza infection and rates of phosphorus in flow in pea plants. New Phytol. 104: 573-581.

    Juniper, S. L. Abbott Vesicular-arbuscular mycorrhizae and soil salinity. Mycorrhiza. 4:45-57. (1993); Somogy, M. Nots on sugar determination. J Biol Chem. 195:19-29. (1952).

    Kanungo, P.K. Ramakrishan, B.  and Rajaramamohan, V. Rao. 1997. Placement effect of organic sources on nitrogenase activity and nitrogen-fixing bacteria in flooded rice soil. Biol. Fertil. Soil. 25:103-108.

    Khalied, A.S. and Elkhider, R.A. 1993. Vesicular - arbuscular mycorrhizas and soil salinity. Mycorrhiza. 4: 45-57.

    Kim, C.K. Chose, O.m. Mun, H.T. 1989; vesicular-arbuscular mycorrhizal in some plan s. Korean Journal of Mycology (Korea-R)(Dec 1989). V.17(4). 214-222.

    Krizek, D. T., Brita, S. J. and Miewcki, R. M. 1998. Inhibitory effects of ambient level of solar UV-A and UV-B on growth of cv. New Red Fire lettuce. Physiol. Plant. 103: 1-7.

    Letchamo, W.Xu . H.L. and Gosselin, A. 1995. Photosynthetic potential of Thymus vulgaris selections under two light regimes and three soil water levels.Scientia Horticulture. 62:89-101.

    Lichtenthder, H.K.1987. Chlorophylls and carotenoids: pigments of photosynthetic biomembranes. Methods in Enzymology. 148: 350-382.

    Mahaveer PS and Alok A, 2000. Enhanced growth and productivity following inoculation with indigenous AM fungi in four varieties of onion (Allium Cepa L.) in an alfisol. Biological Agriculture and Horticulture. 18: 1-14.

    Marschner, H. and Dell, B. 1994. Nutrient uptake in mycorrhizae symbiosis. Plant Soil. 159: 89-102.

    Martinz-Toledo, M.V. J. Gonzalez- Lopez, T.De La Rubia and Moreno, J. 1988. Effect of inoculation with A. chroococcum on nitrogenase activity of zea mays roots grown in agricultural soil under aseptic and non-sterile conditions. Biol. Fertil. Soil. 6:170-173.

    Medina, O.A. Sylvia, D.M. and Kreschmer, A.E. 1998. Response of siratro to vesicular- arbuscular mycorrhizae fungi : II- Efficacy of selected vesicular- arbuscular fungi at different phosphorus levels. Soil Sci Am J. 52: 420-423.

    Naghdi Badi, H. Darab, H. Yazdani, D. Sajedi, M. and Nazari, F. 2004 .Effects of spacing and harvesting time on herbage yield and quality of oil in thyme .Industrial crops and products. 19(3):231-238.

    Pandjaitan, N. Howard LR. Morelock, T. and Gil, M.I. Antioxidant capacity and phenolic content of spinach as affected by genetics and maturation. J. Agric. Food Chem. 2005; 53: 8618 - 23.

    Rapisarda, P. Fanella, F. and Maccarone, E. Reliability of Analytical Methods for Determining Anthocyanins in Blood Orange Juices. J. Agric Food Chem. 2000; 48: 2249 - 52.

    Rigou, L. and Mignard, E. 1994. Factors of acidification of the rhizosphere of mycorrhiza plants: Measurement of p Co2 in the rhizosphere. Acta Bot Gall. 141: 533-539.

    Rosendahl, C.W. and Rosendahl, S. 1991. Influence of vesicular- arbuscular mycorrhiza fungi (Glomus Spp) on the response of cucumber (Cucumis sativis 1.) to salt stress. Environment Experiment. 31 : 313-318.

    Schmidhalter, Y.Hu.U. Spatial distribution of inorganic ions and sugars contributing to osmotic adjustment in the elongationg wheat leaf under saline soil conditions Aust J Plant Physiol. 25:591-597. (1998).

    Sengupta, A. and Chaudhuri, S. 1990; vesicular arbuscular mycorrhiza in pioneer salt marsh of the Gomes river delta in West Bengal(India). Plant and soil.122:1,111-3.

    Shnyerva, A.V. and Kulaev, I.S. 1994. Effect of vesicular arbuscular mycorrhiza on phosphorus metabolism in agricultural plants. Microbiological Research. 149(2):139-143.

    Shui, G, and Leong, L.P. Separation anddetermination of organic acids and phenolic compounds in fruit juices and drinks by highperformance liquid chromatography J. Chromatogr A. 2002; 977: 89 - 96

    Subramanian, K.S. and Charest, C. 1997. Nutritional, growth and reporductive responses of maize (Zea mays L.) to arbuscular mycorrhizal inoculation during and after drought stress at tasselling. Mycorrhiza. 7 : 25- 32.

    Tarafdar, J.G. and Marchner, H. 1994a. Phosphatase activity in the rhizosphere and hyphosphere of VA mycorrhiza wheat supplied with inorganic and organic phosphorus. Soil Biol.Biochem. 26: 387-395.

    Tarafdar, J.C. and Marschner, H. 1994b. Efficiency of VAM hyphae in utilization of organic phosphorus by wheat plants. Soil Sci Plant Nutr. 40: 593-600.

    Trease and Evans Pharmocognosy.W.B.Saunders. London. 2002. Fifteen th ed.

    Varma, A. and Hock, B. 1998. Mycorrhiza. Springer Verlag Belin, Hiedelbery New York. PP. 704.


موضوع پایان نامه اثر کود های زیستی بر عملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی آویشن باغی در شرایط گلخانه(( Thymus vulgaris L)), نمونه پایان نامه اثر کود های زیستی بر عملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی آویشن باغی در شرایط گلخانه(( Thymus vulgaris L)), جستجوی پایان نامه اثر کود های زیستی بر عملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی آویشن باغی در شرایط گلخانه(( Thymus vulgaris L)), فایل Word پایان نامه اثر کود های زیستی بر عملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی آویشن باغی در شرایط گلخانه(( Thymus vulgaris L)), دانلود پایان نامه اثر کود های زیستی بر عملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی آویشن باغی در شرایط گلخانه(( Thymus vulgaris L)), فایل PDF پایان نامه اثر کود های زیستی بر عملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی آویشن باغی در شرایط گلخانه(( Thymus vulgaris L)), تحقیق در مورد پایان نامه اثر کود های زیستی بر عملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی آویشن باغی در شرایط گلخانه(( Thymus vulgaris L)), مقاله در مورد پایان نامه اثر کود های زیستی بر عملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی آویشن باغی در شرایط گلخانه(( Thymus vulgaris L)), پروژه در مورد پایان نامه اثر کود های زیستی بر عملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی آویشن باغی در شرایط گلخانه(( Thymus vulgaris L)), پروپوزال در مورد پایان نامه اثر کود های زیستی بر عملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی آویشن باغی در شرایط گلخانه(( Thymus vulgaris L)), تز دکترا در مورد پایان نامه اثر کود های زیستی بر عملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی آویشن باغی در شرایط گلخانه(( Thymus vulgaris L)), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اثر کود های زیستی بر عملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی آویشن باغی در شرایط گلخانه(( Thymus vulgaris L)), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اثر کود های زیستی بر عملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی آویشن باغی در شرایط گلخانه(( Thymus vulgaris L)), پروژه درباره پایان نامه اثر کود های زیستی بر عملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی آویشن باغی در شرایط گلخانه(( Thymus vulgaris L)), گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثر کود های زیستی بر عملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی آویشن باغی در شرایط گلخانه(( Thymus vulgaris L)), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثر کود های زیستی بر عملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی آویشن باغی در شرایط گلخانه(( Thymus vulgaris L)), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر کود های زیستی بر عملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی آویشن باغی در شرایط گلخانه(( Thymus vulgaris L)), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر کود های زیستی بر عملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی آویشن باغی در شرایط گلخانه(( Thymus vulgaris L)), رساله دکترا در مورد پایان نامه اثر کود های زیستی بر عملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی آویشن باغی در شرایط گلخانه(( Thymus vulgaris L))

پایان‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد زراعت چکیده آویشن‌ها، گیاهانی چند ساله از خانواده نعناعیان و از جمله گیاهان دارویی با ارزش در دنیا می‌باشند. در جنس آویشن، 215 گونه در دنیا و 18 گونه در ایران پراکنش دارند که آویشن دنایی (Thymus daenensis L.) از گونه انحصاری در کشور ایران می‌باشد. به منظور بررسی تأثیر نانو کود کلات آهن و کود آهن (سولفات آهن) بر محتوای کلروفیل a، b، کل، ...

چکیده این تحقیق به منظور بررسی اثر تیمارهای مختلف کودهای آلی و شیمیایی بر ویژگی­های کمّی و کیفی گیاه دارویی مرزه تابستانه و مقدار اسانس آن به صورت آزمایش فاکتوریل و در قالب طرح پایه بلوک کاملاً تصادفی با چهار تکرار و 7 تیمار شامل: تیمار نمونه شاهد (بدون مصرف کود)، تیمار ورمی کمپوست، تیمار کود گوسفندی کاملا پوسیده شده و چهار تیمار کود شیمیایی با ترکیب عناصر اصلی ازت، فسفر و ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc) رشته: تولیدات گیاهی (گرایش تولید محصولات باغبانی) عنوان پایان نامه: تأثیر انواع بستر و تاریخ کاشت بر رشد، عملکرد و اجزای عملکرد بذر گیاه ریحان (Ocimum basilicum.L) به منظور مطالعه تأثیر انواع بستر و تاریخ کاشت بر میزان تولید عملکرد بذر ریحان در طی سال های 92- 91 آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب بلوک های کامل تصادفی با دو فاکتور ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc.) گرایش: مرتعداری بررسی ترکیبات اسانس آویشن در مراحل مختلف فنولوژی در منطقه قرق (مطالعه موردی: پناهگاه حیات وحش بختگان 2 ) چکیده گیاهان دارویی گروه بزرگ و متنوعی از ترکیبات آلی به نام متابولیت‌های ثانویه را تولید می‌کنند که توسط انسان به عنوان ترکیب دارویی مصرف می‌شوند. ارزش بازارهای جهانی داروهای گیاهی که شامل گیاهان دارویی و ...

پایان‌نامه جهت دریافت درجه دکتری داروسازی خلاصه فارسی عفونت دستگاه ادراری ((urinary tract infection-UTI، عبارت است از بروز عفونت در اثر ورود و رشد زیاد باکتری‌ها در هر قسمت از سیستم ادراری، شامل اعضای جمع آوری کننده و نگه دارنده و دفع کننده‌ی ادرار، یعنی کلیه‌ها، حالب ها، مثانه و پیشابراه. معمولاً UTI در اثر ورود باکتری‌هایی که می‌توانند در دستگاه گوارش، مهبل (واژن) یا اطراف ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc.) گرایش: زراعت اثر تنش خشکی و کود نیتروژن بر عملکرد و میزان اسانس بابونه آلمانی چکیده هدف از اجرای آزمایش بدست آوردن تأثیر تنش خشکی و سطوح مختلف نیتروژن بر عملکرد و میزان اسانس گیاه بابونه می باشد که با توجه به اینکه تاکنون در این منطقه و مناطق مجاور چنین تحقیقی انجام نگرفته، لذا این تحقیق از این جنبه دارای اهمیت است. آزمایش به ...

چکیده بیماری شانکر به‏وسیله‏ی باکتری (Xanthomonas citri pv. citri) ایجاد می‏شود که هر ساله عملکرد و کیفیت محصولات خانواده مرکبات، به‏ویژه لیمو‏ترش و پرتقال را تحت تاثیر خود کاهش می‏دهد. این پژوهش با هدف جداسازی و همسانه‏سازی دو ژن رمز کننده‏ی هارپین‏های HrpW و HrpG از باکتری Xcc سویه NIGEB-088 و ساخت پلاسمید‏های نوترکیب pBI-hrpG و pBI-hrpW به‏منظور توسعه‏ی استراتژی مقاومت به ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه‌کارشناسی‌ارشد در رشته مهندسی‌علوم‌و‌صنایع غذایی گرایش: علوم و صنایع غذایی چکیده با توجه به موارد مختلف استفاده از سبزی­ها در تغذیه انسان­ها و نیز به دلیل خصوصیات طعم و مزه و مفید بودن آنها در حفظ سلامتی و تندرستی روز به روز بر اهمیت آنان افزوده می­شود. با توجه به عمر پس از برداشت اندک و آلودگی میکروبی سبزی­ها لزوم تحقیقات در این زمینه ضروری به نظر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته شیمی گرایش الی چکیده : یکی از گیاهان دارویی با ارزش، گیاه رزماری با نام علمی Rosmarinus officinalis می باشد که با طبیعت گرم و خشک، از خانواده نعناعیان، که پرورش گیاه رزماری در بیشتر نواحی ایران معمول و دارای خواص با ارزش متعددی از جمله خواص انتی اکسیدانی،ضدباکتری و ضد درد و دیابت می باشد.در این تحقیق به منظور بررسی اثرات امواج ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.Sc.) رشته: باغبانی- گیاهان زینتی چکیده داودی با نام علمی (Dendranthema grandiflorum L.) از خانواده کلاه پرک سانان، یکی از گل­های نافرازگرا و حساس به انسداد آوندی می باشد. این مطالعه بر پایه طرح کاملا تصادفی با 10 تیمار شامل اسانس گیاهی ژرانیوم در 3 سطح (2، 6 و10 سی سی در 600 سی سی آب مقطر)، مورد در 3 سطح (2، 6 و10 سی سی در 600 سی سی آب ...

ثبت سفارش