پایان نامه تاثیر غلظت های هورمونی و ریز نمونه بر کال زایی، باز زایی و کشت سوسپانسیون رازیانه

word 3 MB 32507 78
مشخص نشده کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۳,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • تأثیر هورمونی و ریزنمونه بر کالزایی، باززایی و کشت سوسپانسیون سلولی در رازیانه

    (Foeniuculum vulgare)

    مقدمه: گیاه رازیانه (Foeniuculum vulgare) گیاهی علفی، پایا، معطر از خانواده چتریان است که در مناطق مختلف ایران مورد استفاده خوراکی و دارویی قرار می­گیرد. با توجه به اهمیت ترکیبات این گیاه در صنایع دارویی و غذایی هدف در این پژوهش بهینه سازی کشت بافت این گیاه تحت تیمارهای هورمونی و افزایش متابولیتهای ثانویه مورد بررسی قرار گرفت. به منظور بررسی تأثیر تیمار های هورمونی بر کالزایی و باززایی در گیاه رازیانه، سه ریز نمونه ( برگ، هیپوکوتیل،  ریشه) انتخاب شد. بذر گیاه رازیانه در گام اول استریل شد در گام بعدی به محیط کشت MS پایه تحت شرایط کاملا استریل منتقل شد. بذور مورد نظر در اتاقک رشد در دمای 23 درجه سانتیگراد با 16 ساعت روشنایی و 8 ساعت تاریکی قرار داده شد و بعد از گذشت 21 روز که گیاه به ارتفاع حدود 10 سانتی متر رسید، ریز نمونه ها به منظور پرتوانی به محیط کشت دارای هورمون BAP 0.5 و 1 میلی­گرم برلیتر منتقل شدند. القای کالوس با کشت ریزنمونه­ها روی محیط  MS  با 16 تیمار هورمونی شامل هورمون 2,4-D به همراه BAP و NAA به همرا Kin انجام شد. اندازه کالوس، وزن کالوس و درصد کال­زایی در هر یک از تیمارهای به­کار رفته اندازه­گیری شد. با در نظر گرفتن صفات فوق هورمونی 2 و 4 میلی­گرم در لیتر 2,4-D به همراه  0.5 میلی­گرم در لیتر BAP بهترین ترکیب­های هورمونی و نیز هیپوکوتیل و ریشه بهترین ریزنمونه­ها شناخته شدند. در مرحله باززایی کالوس محیط ½ MS  بدون هورمون بهترین محیط باززایی را نشان داد. به منظور مطالعه تولید عصاره در فاز کشت سوسپانسیون سلولی بهترین تیمار در فاز کال­زایی انتخاب شد و کالوس به محیط سوسپانسیون سلولی MS مایع شامل 2,4-D (2 و 4 میلی­گرم در لیتر) به همراه BAP  (0.5 میلی­گرم در لیتر) منتقل و در شرایط تاریکی در دمای 24 درجه سانتیگراد روی شیکر با 120 دور دردقیقه قرار داده شدند. بعد از 2 هفته طیف نگاری جرمی انجام شد که تولید موادی همچون آلفا-پینن و لیمونن در محیط کشت بافت گزارش شد.

    مقدمه

     گل ها و گیاهان، خاموش ترین موجودات و در عین حال گویاترین مظهر قدرت و عظمت آفرینش هستد. هر برگی از این موجودات زیبا، کتاب بزرگی در وصف توحید است. گل­ها و گیاهان نه تنها با الوان و اشکال بدیع و بی­بدیل خود سفره­ی طبیعت را زینت می­بخشند بلکه آن را چنان سرشاری از نیروی حیاتی می­سازند که هیچ بساطی را یارای رقابت با آن نیست (امیدبیگی، 1377 .(  با آن که امروزه درمان بیماری­ها بیشتر از طریق مصرف داروهایی صورت می­گیرد که منشأ صنعتی دارند و اختصاصاً در آزمایشگاه­ها تهیه می­شوند ولی مصرف بعضی از آن­ها زیان­هایی به بدن می­رساند و عوارض جانبی بسیاری از آن­ها ثابت شده است. در اوایل قرن حاضر پیشرفت علم شیمی و کشف سیستم­های پیچیده­ی سنتز ارگانیک منجر به توسعه­ی صنعت داروسازی و جایگزینی شیمی درمانی شد. بدین طریق پزشکی مدرن توانست بسیاری از بیماری­ها غیرقابل علاج و غالباً مرگ­آور را درمان کند. با وجود این گیاهان دارویی و داروهایی که از آن­ها تهیه می­شدند هرگز به طور کامل کنار گذاشته نشدند. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی امروزه بیش از 80 درصد مردم جهان (نزدیک به 5 میلیارد نفر)، برای درمان بیماری­ها هنوز از داروهای گیاهی استفاده می­کنند. تقریبا یک چهارم داروهای تهیه شده­ی دنیا  منشأ گیاهی داشته که یا مستقیماً از گیاهان عصاره­گیری شده و یا براساس ترکیب گیاهی، سنتز شده­اند. واژه گیاهان دارویی تنها به تسکین دهنده آلام اطلاق نمی­شود بلکه این گیاهان در زیر گروه غذا به عنوان طعم دهنده­ها، نوشیدنی­ها، شیرین کننده­ها، رنگ طبیعی بوده همچنین به عنوان ماده اولیه محصولات آرایشی و بهداشتی نیز مورد استفاده قرار می گیرند (امیدبیگی، 1376).

    درواقع گیاهانی که حداقل دارای صفات زیر باشند،گیاه دارویی نامیده می­شوند:

    1- در پیکر این گیاهان مواد ویژه ای به عنوان مواد مؤثر یا متابولیت­های ثانویه ساخته و ذخیره می­شوند که برای مداوای برخی از بیماری­ها مورد استفاده قرار می­گیرند.  مواد مذکور طی فرآیندهای ویژه و پیچیده بیوشیمیایی و به مقدار بسیار کم (به طور معمول کمتر از یک درصد وزن خشک گیاه)، ساخته می­شوند.

    2-  اغلب ممکن است اندام ویژه­ای چون ریشه، برگ­ها، ساقه، گل، میوه و غیره بیشترین مواد مؤثر را داشته باشند، بنابراین همیشه نمی­توان کل اندام گیاه را منبع ماده دارویی ویژه­ای دانست.

    3- اندام گیاهی برداشت شده، آماده سازی و فرآوری می­شوند، یعنی تحت تأثیر عملیات ویژه­ای مانند جداسازی، خرد شدن، خشک کردن، تخمیر و غیره قرار گرفته و سپس استفاده می­شوند. به طور معمول این اندام­ها به صورت سنتی و فقط با خشک کردن به عنوان  کالای عطاری عرضه می­شوند.

     

     

     جایگاه اقتصادی گیاهان دارویی در جهان و ایران

    رویکرد روز افزون استفاده از گیاهان دارویی و فرآورده­های حاصله از آن نقش این گیاهان را در چرخه اقتصاد جهانی پررنگ­تر کرده است. طوریکه مصرف روبه تزاید آن تنها به کشورهای در حال توسعه  اختصاص نداشته، بلکه یکی از فاکتورهای مهم بهداشتی کشورهای پیشرفته نیز محسوب می­گردد. در جهان 130 میلیون تن گیاه دارویی سالانه خرید و فروش می­شود و حدود یک میلیون کارخانه دارویی در چند سال اخیر افزایش یافته است. طبق برآوردهای صورت گرفته در سال­های اخیر، ارزش بازارهای جهانی داروهای گیاهی که شامل گیاهان دارویی و فرآورده­های آنها است،  رشد قابل توجهی داشته است. بخش اعظم بازار گیاهان دارویی دنیا، به تولید و عرضه متابولیت­های ثانویه مشتق از این گیاهان مربوط می­شود. متابولیت­های ثانویه معمولاً از ارزش افزوده بسیار بالایی برخوردارند به طوریکه ارزش فروش برخی از این ترکیبات مانند شیکونین[1] ، دیجیتوکسین[2]  و عطرهای همچون روغن جاسمین[3] ، از چند دلار تا چند هزار دلار به ازای هر کیلوگرم تغییر می کند. همچنین قیمت هر گرم از داروهای ضد سرطان گیاهی مانند وین بلاستین[4] ، وینکریستین[5] ، آجمالیسین[6]  و تاکسول[7]  به چند هزار دلار می­رسد. تاکسول یکی ازترکیبات دارویی است که از پوست درخت سرخدار به دست می­آید و در درمان سرطان­های سینه و تخمدان مورد استفاده قرار می­گیرد. ورود دارو بودجه زیادی را به خود تخصیص می­دهد این در حالی است که ایران با داشتن خصوصیات اکولوژیکی و اقلیمی متنوع، یکی از کشوهای کم نظیر در تولید گیاهان مختلف می­تواند باشد به طوری که ایران از 13 اقلیم موجود در جهان، 11 اقلیم را به خود اختصاص داده است. و به تقریب 8000 گونه گیاهی که معادل 2 برابر فلور کل اروپا است ازدیگر ویژگی­های کشورمان می باشد، که این بانک ژن اهمیت اقتصادی زیادی دارد. برای مثال کشور فلیپین حجم عظیمی از درآمد خود را از فروش گیاهان دارویی و گیاهان وحشی به دیگر کشورها بدست می­آورد (میرجلیلی، 1382). بنابراین، اگرچه در زمینه توسعه صنعت گیاهان دارویی در ابتدای راه هستیم، ولی می­توانیم با برنامه­ریزی صحیح، بخش قابل توجهی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهیم. شاید در ابتدای کار نتوانیم با کشورهایی که محصولات خود را به تولید انبوه رسانده اند، رقابت نماییم، اما به لحاظ تنوع گونه­ای و تولید طبیعی گونه­هایی دارویی رقبای چندانی در جهان نداریم و در مواردی حتی بی­رقیب هستیم. همه این­ها منوط به این نکته است که دارایی­های کشور را بشناسیم و بتوانیم از آن­ها استفاده بهینه نماییم. در این صورت حتی می توان تا 5 درصد از تولید ناخالص ملی را از این طریق تأمین نمود (امیری،2006).

    1-3- ضرورت توجه به پرورش گیاهان دارویی

    با ظهور داروهای شیمیایی و بیولوژیک، نقش و اهمیت گیاهان دارویی در تأمین سلامت بشر، در معرض فراموشی قرار گرفت .اما با گذشت زمان، استقبال از گیاهان دارویی با رشد قابل توجهی روبرو شده است. به نظر می­رسد مردم جهان از یک سری نارسایی­های طب مدرن خسته شده اند و به طور روز افزون به سمت داروهای گیاهی روی می­آورند به همین دلیل، امروزه حدود 50 درصد داروهای تولید شده در جهان منشاء طبیعی دارند که با تغییراتی به عنوان دارو مورد استفاده قرار می­گیرند که نیمی از این مقدار از منابع معدنی، حیوانی و باکتریایی به­دست  می­آید و نیمی دیگر منشاء گیاهی دارد. برای مثال، تمام هورمون­های مصرفی گیاهی هستند و از گیاهان مختلفی نظیر سیب زمینی مکزیکی، شنبلیله و غیره به دست می­آیند. هم چنیین ترکیباتی مثل وین بلاستین و وین کریستین که از داروهای ضد سرطان هستند از گیاه بدست می­آیند و یا گلیکوزیدهای قلبی از جمله این گروه داروها محسوب می­شوند (قاسمی دهکردی و طالب، 1380). گیاهان دارویی به دلیل ماهیت طبیعی و وجود ترکیبات همولوگ دارویی در کنار هم، با بدن سازگاری بهتری دارند و معمولا  فاقد عوارض ناخواسته هستند  لذا به خصوص در موارد مصرف طولانی و در بیماری­های مزمن، بسیار مناسب می­باشند. به عنوان مثال، گیاهان دارویی در بسیاری از اختلالات اعصاب و روان به عنوان بهترین انتخاب خواهند بود.

    ایرانیان از دیرباز و حتی پیش از دیگران در زمینه گیاهان دارویی و کاربرد درمانی آن­ها از دانش پیشرفته­ای برخوردار بوده است. نمونه بارز آن کتاب باستانی اوستاست. در یکی از پنج کتاب تشکیل دهنده اوستا( که در مجموع دست کم 2500 سال پیشینه دارد)، بخش های پرشماری به گیاه درمانی، معرفی گیاهان دارویی و کاربرد آن­ها اختصاص یافته است. در قرن هشتم و نهم میلادی، اطباء ایرانی رونق خاصی به طبابت ایران و جهان بخشیدند به­طوری­که با پیدا شدن دانشمندان و نوابغی نظیر ابوعلی سینا و محمد زکریای رازی با انشار کتاب­های معروف خود (قانون و الحاوی) پیشرفت­های زیادی نصیب ملت ایران و جهان گردید. این پیشرفت­ها هم­چنین در قرون بعد نیز ادامه یافت. در قرن 13 میلادی، ابن بیطار، اختصاصات متجاوز از 1400 گیاه را که خود شخصاً می شناخت را در کتابش شرح داد (دوازده امامی، 1386).

     

    Abstract

     

    Effects of hormones and explants on callus induction, regeneration and suspension culture in Fennel
    (Foeniculum vulgare)

     

    Introduction: Fennel plant (Foeniculum vulgare) is a grass plants, perennial, aromatic Apiaceae family in different parts of the oral drug is used .  Given the importance of these plant compounds in pharmaceutical research aims at the optimization of culture ,  The texture of plant were analyzed by increased  hormonal treatments and secondary metabolites . In order to investigate the effects of hormones on callus induction and plant regeneration anise, three explants (leaf, hypocotyl, root) were selected . Fennel seeds were sterilized in the first step, the next step is the basic MS medium were transferred under sterile conditions . The seeds in the growth chamber at 23 ° C with 16 hours light and 8 hours of darkness were placed , and after 21 days the plants reached a height of about 10 cm, small samples for pluripotency are hormone medium with BAP 0.5 and 1 mg l were transferred. Callus induction from explants cultured on MS medium with 16 hormonal treatments include hormone 2,4-D in combination with BAP and NAA  and also Kin were carried . Callus size, weight and percentage of callus induction was measured in each of the treatments used. Considering the characteristics of hormone 2 and 4 mg l 2,4-D and 0.5 mg l BAP best combination of hormonal and hypocotyl and root explants were identified . in the callus proliferation stage, hormone-free ½ MS medium showed the best regeneration medium. In order to study the production of the extract phase suspension culture were selected the best treatment in the the induction phase and Callus were transferred to cell suspension medium to liquid MS containing 2,4-D (2 and 4 mg) with BAP (0.5 mg) and in dark conditions at 24 ° C on a shaker at 120 rpm were placed. After 2 weeks, mass spectrometry were carried, that production of materials  such as alpha-pinene and limonene in the the tissue culture medium was reported.

  • فهرست:

                            فصل اول:  مقدمه                  ........................................................................... 11

    1-1- مقدمه......................................................................................................................... 12

    1 -2- جایگاه اقتصادی گیاهان دارویی در جهان و ایران  ..................................................................  13

    1-3- ضرورت توجه به پرورش گیاهان دارویی...............................................................................   14

    1-4-گیاه شناسی رازیانه  .......................................................................................................   14

    1-5- اندام دارویی                                    …... ………   ……   ……………………………………16

    1-6- نیازهای اکولوژیکی                                           ………………………………………  …16

    1-7- پراکنش جغرافیایی              ………   …… ……………………………………              16

    1-8- آفات و بیماریها  …   …… …           …  …     ………             ………………………..18

    1-9- مهمترین خاصیت درمانی و داروهای ساخته شده        ………………..……………………….18

    1-10- پیاز رازیانه                                               ...………………………………………  .    19

    1-11- دانه رازیانه                                ………   ………………………………………………     20

    1-12- نقش کشت بافت در تکثیر گیاهان           …   …………………………………………….21

    1-13- تاریخچه کشت بافت....................................................................................................   23

    1-14- مراحل تکنیک کشت بافت.............................................................................................. 24

    1-15- انواع ترکیبات محیط کشت.............................................................................................. 26

    1-16- ویتامین ها................................................................................................................   26

    1-17- اسیدهای آمینه............................................................................................................ 27

    1-18- تنظیم کننده های رشد.................................................................................................. 27

    1-19- سایتوکنین................................................................................................................   28

    1-20- اسید جیبرلیک............................................................................................................ 28

    1-21- آگار و دیگر مواد تولیدکننده ژل....................................................................................... 28

    1-22- ترکیبات مورد استفاده در ضدعفونی مواد گیاهی....................................................................   29

    1-23- استفاده از آنتی بیوتیک ها در رفع آلودگی های درون بافتی....................................................... 29

    1-24- ضدعفونی محیط کشت.................................................................................................. 30

    1-25- قهوه ای شدن بافت های گیاهی.......................................................................................   30

    1-26- روش های ریزازدیادی.................................................................................................... 32

    1-27- جنین زایی غیر جنسی.................................................................................................. 32

    1-28- کشت مرسیتم............................................................................................................   33

    1-29- باززایی...................................................................................................................... 34

    1-30- باززایی گیاهان کشت شده.............................................................................................. 34

    1-31- مراحل ریزازدیادی از طریق کشت درون شیشه ای .................................................................  35

    1-32- استقرار در محیط کشت.................................................................................................. 35

    1-33- ایجاد شاخساره و پرآوری و تکثیر انبوه از طریق کشت های متوالی..............................................   35

    1-34- ریشه زایی گیاهچه های تولیدشده..................................................................................... 35

    1-35- تولید متابولیت های ثانویه در گیاهان در شرایط درون شیشه ای................................................. 36

    1-36- روش کشت کالوس......................................................................................................   36

    1-37- روش کشت سوسپانسیون سلولی....................................................................................... 37

    1-38- اهداف تحقیق.............................................................................................................. 38

     

                            فصل دوم: مروری بر منابع............................................................................. 39

    2-1- سوابق استفاده از رازیانه در کشت بافت................................................................................   40

    2-2- تحقیقات کشت بافت  بر روی گیاهان دیگر............................................................................. 43

                            فصل سوم:  محل انجام آزمایش..................................................................... 46

    3-1- مواد شیمیایی............................................................................................................... 47

    3-2- تهیه بذر....................................................................................................................... 47

    3-3- محیط کشت، ترکیبات و چگونگی آماده سازی آن        ........................................................   . . 47

    3-4- تهیه محلول مادری MS(غلظت x10) ………  ……………               ……………………  47

    3-5- مراحل سترون سازی........................................................................................................ 51

    3-5-1- سترون سازی بذرها...................................................................................................... 51

    3-5-2- سترون سازی محیط و وسایل کار.................................................................................... 52

    3-5-3-  تولید گیاهان سترون جهت تیمارهای مختلف ....................................................................  52

    3-6- کشت گیاه در محیط  های تیماری به منظور کال زایی............................................................... 54

    3-7- باززایی......................................................................................................................... 57

    3-8- کشت سوسپانسیون سلولی در محیط کشت MS مایع............................................................... 58

    3-9- جداسازی ترکیبات فرار.................................................................................................... 58

    3-10- آنالیز آماری...............................................................................................................   59

     

     

                            فصل چهارم:  نتایج و بحث

                           60

    4-1- نتایج کالوس سازی ریزنمونه های گیاه رازیانه در محیط کشت حاوی ترکیبات هورمونی مختلف............. 61

    4-2- نتایج باززایی ریزنمونه های  گیاه رازیانه در محیط کشت حاوی ترکیبات هورمونی مختلف....................... 65

    4-3- نتایج حاصل از اثر غلظت های مختلف هورمون BAP بر اندازه ساقه و ریشه و تعداد برگ در گیاه رازیانه.. 70

    4-4- بررسی ترکیبات شیمیایی گیاه رازیانه تحت تاثیر تیمارهای مختلف هورمونی از طریق

     کشت سوسپانسیون سلولی   74………………………………………………………………………….

    4-5- مقایسه درصد سطوح ترکیبات شیمیایی مشترک حاصل از کشت سوسپانسیونی گیاه رازیانه در تیمارهای مختلف هورمونی

    ........................................................................................................................................  75

    4-6- اشکال طیف گاز کروماتورگراف در اسانس گیاه رازیانه تیمارشده با ترکیبات هورمونی مختلف.........................77

     

                    فصل پنجم:  بحث و نتیجه گیری کلی 

                    ........................................................................................................................      81

           بحث........................................................................................................................... 82

            پیشنهادات.................................................................................................................... 86   

                            منابع .............................................................................................................   87

                      

     چکیده انگلیسی 98………………………………………………………………   ……………

    منبع:

     

       اربابیان ص، مغانلو م. )1388). بررسی نوع و غلظت برخی تیمارهای هورمونی در کشت بافت گونه درمعرض خطر انقراض  گون­گچی(Astragalus fridae Rech. f) فصلنامه زیست­شناسی تکوینی. سال اول. شماره2.

       آروین، ج.)­1381­(. کشت بافت درختان چوبی(ترجمه). انتشارات دانشگاه شهید باهنر کرمان.

       ایزد پناه، م.  (1380). ازدیاد گیلاس وحشی(Prunus avium) از طریق کشت درون شیشه ای. مجله پژوهش و سازندگی، 52: 74- 68 .

    اورمزدی، پ. و چلبیان، ف. 1384. مطالعه کشت بافت و اندام‌زایی در گیاه دارویی Salvia nemorosa. فصلنامه پژوهشی تحقیقات ژنتیک و اصلاح گیاهان مرتعی و جنگلی ایران، 14: 69 تا 79.

     

    اردکانی، م .، دانشیان، ج .، اصلان، ع ، (1383). نهمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات.

       اسمیت ، (2002). کشت بافت گیاهی، تکنیک ها و آزمایش ها. مترجمین : مهندس هدایت باقری، مهندس پیمان آزادی. جهاد دانشگاهی مشهد.

      ایوانز ،  کولمن ، کارنز . ( 1385) . کشت بافت گیاهی . مترجمین : آرش فروتن ، ریحانه وادی وار . مرکز نشر سپهر.

    باقری، ع .، زیارت نیا، م.، حسینی، م. (1383). کشت بافت درختان. انتشارات دانشگاه مشهد.

       باقری ، ع .، صفاری ،م. (1376) . مبانی کشت بافت گیاهی. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

       بهروز آ. )1388). بررسی تحمل به شوری ژنوتیپ‌های مختلف پنبه در شرایط درون‌شیشه‌ای. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده کشاورزی. دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل.

      پیری ، خسرو . نظریان  فیروز آبادی ، فرهاد. (1380).راهنمای کشت بافت گیاهان. انتشارات بوعلی سینا.

       پیریک ، آر . ال . ام. (1376) . مبانی کشت بافت های گیاهی . ترجمه عبدالرضا باقری . انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

       توحیدفر م و کاویانی م. (1389). بیوتکنولوژی پنبه و جنبه‌های ایمنی زیستی آن. انتشارات پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران. 232ص.

       خواجه الدینی، م.(­1380). بررسی ریزازدیادی سبب، پایه MN106(مالینگ مرتون106) با استفاده از تکنیک های کشت بافت. پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران.

       دانشور حسینی، ع. (1387(. بررسی امکان ریزازدیادی و غربالگری ژنوتیپ های پاکوتاه محلب(mahaleb L. Prunus ) بر مبنای سهولت تکثیر در شرایط In vitro. پایانامه کارشناسی ارشد.دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی. دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران.

       دژم پور، جلیل.(1386). ارزیابی قابلیت ریزازدیادی و تحمل به شوری در چندپایه دورگه بین گونه ای جنسPrunus. پایانامه دکتری. دانشکده کشاورزی. دانشگاه تبریز.

       ذوالفقاری نسب، ر. (1382). بررسی مناسب ترین روش ازدیاد دورگه زردآلو × گوجه در شرایط درون شیشه ای. پایانامه کارشناسی ارشد. دانشکده کشاورزی. دانشگاه تبریز.

       روزبان، م.، ارزانی، ک.، معینی، ا. (1381) . بررسی ریزازدیادی درون شیشه ای برخی از ارقام گلابی آسیایی. نهال و بذر. 18(3) :348-361.

       سرخیل پانته آ، امیدی م، پیغمبری ع، دوازده امامی س. (1388). تاثیر هورمونی و ریزنمونه بر کالزایی، باززایی و کشت سوسپانسیون سلولی در رازیانه (Foeniculum vulgare Mill). فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران، جلد 25، شماره 3، صص 364-375.

    شریفی، م.، م. آقایی زاده، م. نیرومندی جهرمی، س. دارابی و ل. جوکار. (1389). ارزیابی ژنوتیپ های اوتایپ از نظر تحمل به ریزومانیا. یازدهمین کنگره زراعت و اصلاح نباتات ایران.دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.2-4 مرداد. ص 432-436.

    حسنلو، ط.، رضازاده، ش. و رهنما، ح. 1387. ریشه‎های مویین منبعی برای تولید ترکیبات با‌ ارزش دارویی. فصلنامه پژوهشی تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران، 29: 1 تا 17.

       عبادی، مصطفی . ایرانبخش ، علیرضا. (1388) . کشت بافت و سلول گیاهی . مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی – واحد علی آباد کتول.

       قاسمی یزدی ک. (1390). بررسی امکان تولید گیاهچه‎های هاپلوئید پنبه در شرایط آزمایشگاهی. گزارش نهایی پروژه تحقیقاتی. شماره ثبت: 40024.

       قویدل ماسوله، ع .( 1382). ریز ازدیادی پایه مالینگ 26(M26) و گمی آلماسی به روش درون شیشه ای. پایانامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد علوم و تحقیقات تهران.

    قاسمی دهکردی، م. 1380. مبانی بیوشیمی کشاورزی. چاپ سوم انتشارات دانشگاه تهران، تهران.

     

       قهرمان ، احمد.( 1377). کورموفیت های ایران (سیستماتیک گیاهی) . مرکز نشر دانشگاهی تهران. جلد سوم.

    کارگر ، م .، مطلبی آذر ، ع .، علیزاده ،  س.، (1390). تعیین مناسب ترین محیط کشت در گیاه رازیانه . پایان نامه کارشناسی ارشد.

       کرمی ، امید .( 1383). جنین زایی سوماتیکی در میخک. Dianthus caryophyllus, L . پایانامه کارشناسی ارشد. دانشکده کشاورزی . دانشگاه بوعلی سینا همدان .

       کمالی، ک.( 1374).تعیین مناسب ترین محیط کشت و شرایط جهت ریزازدیادی پایه های رویشی GF677. پایانامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس تهران.

       کمالی ک.، مجیدی و ر . ضرغامی. (1380). تعیین مناسبترین محیط کشت و شرایط رشد جهت ریز ازدیادی پایه رویشی GF677(هیبرید هلو × بادام). مجله نهال و بذر، (3)17.: 234-243

       کیانی فریز، م. (1381). بررسی تکثیر درون شیشه ای  چند رقم زیتون(Olea europaea). پایانامه کارشناسی ارشد. گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران.

       مرادزاده ف. (1388). اثرات تنظیم‌کننده‌های رشد گیاهی بر القای کالوس و باززایی پنبه در شرایط درون‌شیشه‌ای. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده کشاورزی. دانشگاه پیام‌نور.

       مشایخی، ک. (1387). مواد معدنی و آلی مورد استفاده در کشت بافت گیاهی. انتشارات مختومقلی فراقی گلستان.

    میرجلیلی، ر. 1382. رهیافت‌های تولید و فرآوری گیاهان دارویی. چاپ چهارم انتشارات آستان قدس رضوی، مشهد.

       معینی، ا.، کهریزی، د. (1382). کشت بافت گیاهی. انتشارات سازمان بسیج دانشجویی تهران.

       منوچهر، ش.، زمانی، ذ.، بوذری، ن.(1388).  تأثیر تیمارهای هورمونی و آنتی اکسیدان بر استقرار کشت مریستم گیلاس در شرایط درون شیشه­ای. مجموعه مقالات ششمین کنگره علوم باغبانی ایران- دانشگاه گیلان. صفحه 114-116.

       میری، م.، واعظ لیواری، ب.، خلیقی، ا.، قائم مقامی، ع.(1382). کاهش اکسیداسیون فنلی و پرآوری درون شیشه ای شاخساره های هم گروه های سیب M9 و M26. باغبانی علوم و فنون.   145-154:  (3و4)

    نجاحی، م. 1370. اصول فیزیولوژی گیاهی. جی ام نوگل و جی سی فریتز. انتشارات آستان قدس رضوی.

       Ahloowalla, B. S., J. Prakash, V . A. Savangikar, C.  Savangikar.(2002). Plant tissue culture.

    Ainsley, ph. J., G. G. Collins and M. Sedgley. 2001. In vitro rooting of almond (Prunus Dulcis).

      AL- Sabbagh Muna, A. – K. A., Khoder Mahmoud and Kalhout Abdul- Rahman (1999). In vitro propagation of a semi-dwarfing cherry rootstock. Plant Cell, Tissue and Organ Culture 59:203-208.

    Amin, Gh. and Solimanrizi, T. 2009.the effects of fructose, glucose and sucrose on flavonolignans production in callus culture of silybium marinum. Medicinal Plant J. 6: 16-23.

     

      Amiri, M. E. (2006). Special micrografting technique for cherry (prunus avium L.). Plant Cell, Tissue and Organ Culture. 4(1):151-154.

       Akita, M., Negishi, K., Kitano, A., Wasaki, M., Ohta, Y., Kuriu, T.and Takii, T. (2006). Mass propagation of cherry(prunus avium Yedonsis Matusum)through shoot primordial. Acta Horticulture. 725:579-584.

       Aslam, M., Ashfaq, M., Saeed, T., Ul Allah, S. and Zafar, Y. (2000). In vitro morphogenetic response of cotton (Gossypium hirsutum L.) from apical meristem culture. American-Eurasian J. Agric.& Sci. 7(1): 07-11.

    Anzidi, F., Zheng, S., Pagnucco, C., Baraldi, R., Poli, F., and Biondi, S. 2007. Induction of flavonoid production by UV-B radiation in Passiflora quadrangularis callus cultures. Journal of Fitoterapia, 78: 345-352.

     

       Baghwat, B. and Lane, D. (2004). In vitro shoot regeneration from leaves of sweet cherry(prunus avium) Lapins and sweet heart. Plant Cell, Tissue and Organ Culture. 78(2): 173-181.

    Bauohang   B , Abd-Mishani C, Agayev YM and Pakloiy S B, (2008). Effects of Different Hormonal Treatments on the Callus Production and Plantlet Regeneration in Saffron (Crocus sativus L.), Pakistan Journal of Biological Sciences, 10: 1625-1631.

     

    Bennik, P., and Chand, S. Rui, G,  2004. Tropane alkaloids from callus cultures, differentiated roots and shoots of Hyoscyamus muticus L. Journal of Plant Biochem Biotech, 7:39-42.

     

       Carlos , M., Xavier, M. (1988) . the potential use of somatic   in agro forestry are not limited to synthetic seed technology.Revista Brasilara de fisiologia regetal. 10: 1-12. 

       Campbell, R. (1985). Plant Microbiology, Arnold, London, P . 191.12

       Canli, F. A. and Tian, L (2007). In vitro shoot regeneration from stored mature cotyledons of sweet cherry(prunusavium L.) cultivars. Scientia Horticulturae 116:34-40.

       Cerovi, R. and Rui, D. (1987). Micropropagation of sour cherry (prunus cerasus L.) cv. Sumadirka. Plant Cell, Tissue and Organ Culture. 9(2) :151-157.

    Crey, O.L., Miller, R.A., and Ojima, K. 2012. Nutrient requirements of suspension cultures of soybean root cells. Journal of Cell Res, 50: 151-158.

     

       Debergh, P. C., and L. J. Maene. (1981). Aschemes for commercial propagation of ornamental plants by tissue culture. Sience Horticulture, 14:335-345.

       Draut, P. G., B. (1986). Plum(prunus domestica) in : Bajaj, Y. P. S. (ed). Biotechnology in Agriculture and Foresty. PP: 130-154.

    Dumjanvik B, Bai SH, Wu Y and Fang XP, (2005). Induction of callus and regeneration of plantlets from corms of Crocus sativus L., Acta. Bot. Sin., 23: 419-420.

     

    Escraj H ,  Alonso GL, CocaPrados M and Fernandez JA, (2000). Crocin, safranal  and picrocrocin  from  saffron  (Crocus  sativus L.) inhibit the  growth  of  human  cancer cells in vitro., Cancer Lett., 100: 23-30.

     

       Erbenova, M., Paprstein, F. and Seldak, J.(2001). In vitro propagation of dwarf rootstocks for sweet cherry. Acta Horticulture. 560:477-480.

    Elivirea  Dörnenburg., Seydel, P., Bucholz, R. (2010). Evaluation of immobilisation effects on metabolic activities and productivity in plant cell processes. Process Biochemistry 39:1369–1375.

     

    Esticlen H, urabi  R, (2005). Somatic embryogenesis and regeneration of plantlet in saffron, Crocus sativus L., J. Sci. I. R. Iran, 11(3):  169-173.

     

       George, E. F., Puttock, D.J.M and George, H.J.(1987).Plant Culture Media. Exegetics Ltd, Edington 1 & 2.

      Gurel, S. and Gulsen, L. (1998). The effect of different sucrose, agar and PH level on In vitro shoot production of almond(Amyfdalus communis L.). Tr. J. of Botany. 22(3): 363-373.

       George, E. F. (1993). Plant propagation by tissue culture. Part 1. The Technology Exegetics Ltd. Edington pp 520.

       Hartman, H. T. and Kester, D.E. (1990). Plant propagation principles and practices., Hall, Inc., Engle Wood Cliffs, NJ. 1146PP.

       Holdgate, D. P and E. A. Zandvoort.( 1997). Strategic consideration for the establishment of microorganism free tissue cultures for commercial ornamental micropropagation. In: pathogen and Microbial Contamination Management in micropropagation. Cassells, A. C. (ed) KluwerAcad. Pub. Dordrecht. Pp. 15-22.

    Honaloitt  M,. (1984). Establishment of cell suspension cultures of Withania somnifera for the production of withanolide A. Bioresource Technology.

     

       Hansen, C. J. and H. T. Hartmann. (1968). The use of Indol butyric acid and captan in the propagation of clonal peach and peach * almond hybrid rootstock by hard wood cutting. Proc. Amer. Soc. Hort. Sci. 92: 135- 144.

       Hartmann, H. T. and Hansen, C.J.(1955). Rooting of softwood cutting of soft wood cutting of several fruit species under mist. Proc.Ame. Hort. Sci. 66:167-175.

       Jimemeze, V.M.(2001). Regulation of invitro somatic embryogenesis with emphasis on the role of endogenous hormones. R. Bars. Fisiol. 13: 196-223.

     

       Kozai, T., Kubota, Ch. And Jeona, B.R. (1997). Enviromental control for thenlarge-scale production of plants through in vitro techniques. Plant Cell, tissue and Organ Culture. 51: 49-56.

       Koubouris, G. and M. Vasilakakis. (2006). Improvement of in vitro propagation of apricot cultivar “Bebecou”. Plant cell, Tissue and Organ Culture, 85: 173-180.

       Khosravi, P., Kermani, M., Nematzaded, G. and Bihamta, M. R.(2007). Optimizing in vitro propagation and chromosome doubling of Rosa persica. (Persian). Fifth Science Horticulture of Iran. PP: 295.

       Lane, W. D., Looney, N. E. and Mage, F. (1982). A selective tissue culture medium for growth of compact(dwarf) mutants of apple. Theoretical and Applied Genetics 61(3): 219-223.   

       Mineo, L. (1990). Plant Tissue Culture Techniques. Association for Biology Laboratory Education, 195 pages.

       Murashige, T.(1974).Plant propagation through tissue culture. Annual_Review of Plant Physiology. 25:135-166.

       media and growth regulators on in vitro propagation of apricot (prunus anmeniaca L.) C. V. Cannino. Journal of Horticulture Science and Biotechnology. 75(3): 283-286.     

       Murashige, T. and Skoog, F.(1962) A revised medium for rapid growth and bioassays with tobacco tissue cultures. Physiol. Plant. 15:473-97.

    Morell JM, Rideau M, Chenien JC. Ajmalcine and serpentine and tryptamine in Catharanthus roseus cell in vitro. Planta Medica 1960; 46: 497.

     

    Nickel, L.G. 1990. Plant Tissue Culture as a Source of Biochemical. 4nd ed. Academic Press. New York.

     

    39 Perez-tornero, O., Egea, K. Olmos, E. and Burgos, L. (2002). Control of hypehudricity in micro propagation apricot cultivars. In vitro Cell. Dev. Biol. Plant.31:250-254    Perez-tornero, O.,

       Perez-tornero, O., Burgos, L. and Egea, K. (1999). Introduction and establishment of apricot in vitro through regeneration of shoots from meristem tips. In vitro Cell. Dev. Biol. Plant. 35:249-253.

    peraccy, L., Ravishankar, G.A., Venkataraman, L.V., and Prathiba, K.R. (2005). Anthocyanin production in callus cultures of Daucus carota L. as influenced by nutrient stress and osmoticum. Journal of Biotechnol Lett, 14: 707-714.

    Rao, A. G., Syed sarfaraz, H., Shahzad, S., Abbas Bokhari, Y., . Allah Rakha, A. R., Shahid, A.,Saleem, Z., Tayyab, H. and Riazuddin, S. (2006). Somatic embryogenesis in wild relatives of cotton (Gossypium Spp.). J. Zhejiong. Univ. Sci B. 7(4). pp: 291-298.

     

    Ramachadra, S., and Ravishankar, G.A. 2002. Plant cell cultures: Chemical factories of secondary metabolites. Journal of Biotechnol Adv, 20: 101-153.

     

    Roes, M., Neelwarne, B., Lakshmanan, V., Venkataramaredy, S.R., and Aswathanarayana, R.G. 2002. Elicitation of peroxidase activity in genetically transformed root cultures of Beta vulgaris L. Journal of Biotechnol, 9: 512-521.

     

     

     Reeves, D. V., Couvillon, G.A. and Horton, B.D.(1985). Effect of giberllic acid on elongation and rooting of St. Jolian a rootstock in vitro. Scienta Horticulture. 26: 253-259.

     Sulusoglu, M. (2002). In vitro propagation of cherry rootstocks. Ph.D. Thesis. Ankara University.

    Sidhui, I. 2010. Primary and Secondary Metabolites and Their Biological Activity. 2nd ed. CRC Press. Boca Raton.

     

    Tang, M., Pen, Z. L. and Krczal, G(2001). Plant regeneration from leaves of sweet and sour cherry cultivars. Scientia Horticulture.93(3): 235-244.

     Umann, B. 1987. Regulation of product synthesis in cell cultures of Solanum aviculare. Planta Medica, 2: 121 - 4

     

     Uyen., N.M. Du., T.X. Le., B.V. (2005). Effects of plant growth regulators on callus induction and shoot  regeneration of Paulownia Fortunei. Institute of Tropical Biology. 3(4): 479-458

     

    Yepes, L. M. and H. Aldwinckle.( 1994). Micropropagation of thirteen malus cultivars and rootstocks, and effect of antibiotics on proliferation. Plant Growth Regulation, 15: 55-67.

    Ciccotti A. M, Bisognin C, Battocletti I, Salvadori A, Herdemertens M, Jarausch W.(2008). Micropropagation of apple proliferation-resistant apomictic Malus sieboldiigenotypes.  Agronomy Research 6(2): 445–458

    Das R, Hasan M. F, Rahman M. S, Rashid M. H. Rahman M. (2008).  STUDY ON IN VITROPROPAGATION THROUGH MULTIPLE SHOOT PROLIFERATION IN WOOD APPLE (Aegle marmelosL.). Int. J. Sustain. Crop Prod. 3(6): 16-20.

    Yaseen M, Ahmed T, Abbasi N. A, Hafiz I. A.(2009). IN VITROSHOOT PROLIFERATION COMPETENCE OF APPLE ROOTSTOCKS M. 9 AND M. 26 ON DIFFERENT CARBON SOURCES. Pak. J. Bot. 41(4): 1781-1795.

    Tsipouridis, C. and T. Thomidis. (2003). Methods to improve the in vitro culture of GF677 (peach × almond) peach rootstock. New Zealand Journal of Crop and Horticultural Science, 31: 361- 364.

    Tripathi, L. 2003. Role of biotechnology in medicinal plants. Journal of Tropical Pharmaceutical Res, 2: 243-253.

     

    Theilor, G., Balcazar-Aguilar, J.B., Martinez-Bonfil, B., Salcedo-Morales, G., Jaramillo-Flores, M., Arenas-Ocampo, M.L., and Jimenez-Aparicio, A. 1991. Effect of screening and subculture on the production of betaxanthins in Beta vulgaris L. callus culture. Journal of Innovative Food Science and Emerging Technologies, 9: 32-36.

     

     

    Teshima , B, Gressel J, Goldberg I. The effect of medium constituents on growth and diosgenin production by Dioscorea deltoida. Planta Medica 1998; 44: 111 - 5.

     

    Koubouris, G. & M. Vasilakakis. (2006). Improvement of In vitro propagation of apricot cultivar Bebecou. Plant Cell, Tissue and Organ Culture, 85: 173- 180.

    Sulusoglu, M. (2002). In vitro propagation of cherry rootstocks. Ph.D. Thesis. Ankara University.

    Erbenova, M., Paprstrin, F. and Seldak, J. (2001). In vitro propagation of dwarf rootstocks for sweet cherry. Acta Horticulture. 560: 477- 480..

    Keresa S, Mihovilovic bosnjak A, Habus jercic I, Baric M, Sarcevic H, Bisko A. (2012). Efficient Axillary Shoot Proliferation and in Vitro Rooting of Apple cv. ‘Topaz. Notulae Botanicae Horti Agrobotanici Cluj-Napoca. 40(1): 113-118.

    Hossain, S. N., M. R. Munshi. M. R. Islam, L. Hakim and M. Hpssain. (2003). In vitro propagation of plum (Zyziphus Jujubalam). Plant Tissue Culture, 13(1): 81-84.

    Sharma, M., M. MAanju, D. R. Sharma, M. Sharma, M. Modgil.( 2000). Successful propagation in vitro of apple rootstock MM.106 and influence of phloro glucinol. Indian Journul of Experimental Biology, 38: (12): 1230- 1240.

    Felowr  C, Baric M, Sarcevic H, Bisko A. (2012). Efficient Axillary Shoot Proliferation and in Vitro Rooting of Apple cv. ‘Topaz. Notulae Botanicae Horti Agrobotanici Cluj-Napoca. 40(1): 113-118.


موضوع پایان نامه تاثیر غلظت های هورمونی و ریز نمونه بر کال زایی، باز زایی و کشت سوسپانسیون رازیانه, نمونه پایان نامه تاثیر غلظت های هورمونی و ریز نمونه بر کال زایی، باز زایی و کشت سوسپانسیون رازیانه, جستجوی پایان نامه تاثیر غلظت های هورمونی و ریز نمونه بر کال زایی، باز زایی و کشت سوسپانسیون رازیانه, فایل Word پایان نامه تاثیر غلظت های هورمونی و ریز نمونه بر کال زایی، باز زایی و کشت سوسپانسیون رازیانه, دانلود پایان نامه تاثیر غلظت های هورمونی و ریز نمونه بر کال زایی، باز زایی و کشت سوسپانسیون رازیانه, فایل PDF پایان نامه تاثیر غلظت های هورمونی و ریز نمونه بر کال زایی، باز زایی و کشت سوسپانسیون رازیانه, تحقیق در مورد پایان نامه تاثیر غلظت های هورمونی و ریز نمونه بر کال زایی، باز زایی و کشت سوسپانسیون رازیانه, مقاله در مورد پایان نامه تاثیر غلظت های هورمونی و ریز نمونه بر کال زایی، باز زایی و کشت سوسپانسیون رازیانه, پروژه در مورد پایان نامه تاثیر غلظت های هورمونی و ریز نمونه بر کال زایی، باز زایی و کشت سوسپانسیون رازیانه, پروپوزال در مورد پایان نامه تاثیر غلظت های هورمونی و ریز نمونه بر کال زایی، باز زایی و کشت سوسپانسیون رازیانه, تز دکترا در مورد پایان نامه تاثیر غلظت های هورمونی و ریز نمونه بر کال زایی، باز زایی و کشت سوسپانسیون رازیانه, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر غلظت های هورمونی و ریز نمونه بر کال زایی، باز زایی و کشت سوسپانسیون رازیانه, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر غلظت های هورمونی و ریز نمونه بر کال زایی، باز زایی و کشت سوسپانسیون رازیانه, پروژه درباره پایان نامه تاثیر غلظت های هورمونی و ریز نمونه بر کال زایی، باز زایی و کشت سوسپانسیون رازیانه, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تاثیر غلظت های هورمونی و ریز نمونه بر کال زایی، باز زایی و کشت سوسپانسیون رازیانه, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر غلظت های هورمونی و ریز نمونه بر کال زایی، باز زایی و کشت سوسپانسیون رازیانه, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر غلظت های هورمونی و ریز نمونه بر کال زایی، باز زایی و کشت سوسپانسیون رازیانه, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر غلظت های هورمونی و ریز نمونه بر کال زایی، باز زایی و کشت سوسپانسیون رازیانه, رساله دکترا در مورد پایان نامه تاثیر غلظت های هورمونی و ریز نمونه بر کال زایی، باز زایی و کشت سوسپانسیون رازیانه

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته علوم باغبانی گرایش گیاهان دارویی چکیده زنیان (Carum copticum L.) گیاهی یکساله و متعلق به تیره چتریان است که در ایران، هند، مصر و اروپا می روید. در میان گیاهان دارویی و معطر، زنیان گیاهی است که مطالعات و تحقیقات کمی بر روی آن انجام گرفته است. هدف این تحقیق، شناسایی بهترین ژنوتیپ، مناسب ترین ریزنمونه، بهترین ترکیب هورمونی و شرایط ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته علوم باغبانی گرایش گیاهان دارویی چکیده جنس Salvia متعلق به خانواده Lamiaceae است که شامل گونه­های متعددی می­باشد. در طب سنتی و در تجارت به خصوص در تولید اسانس و به عنوان چاشنی و طعم دهنده غذا، مریم گلی کبیر (Salvia sclarea L.) مورد استفاده قرار می­گیرد. محل پراکنش این گیاه، حوزه مدیترانه و ایران معرفی شده است. اسانس یا مواد ...

پایان­نامه (یا رساله) برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته کشاورزی گرایش بیوتکنولوژی کشاورزی چکیده: سیب ­زمینی (Solanum tuberosum L.) مهم­ترین گیاه مغذی بعد از غلات است و پس از گندم، برنج و ذرت چهارمین محصول عمده­ی دنیا به شمار می­رود. محصول سیب­زمینی به علت دارا بودن تکثیر رویشی، مستعد آلودگی به وسیله­ی باکتری­ها، قارچ­ها، ویروس­ها و ویروئیدها می­باشد که این عوامل بیماری­زا ...

دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده: زمینه و هدف : هدف از این مطالعه تعیین اثر 8 هفته تمرین شدید با و بدون عصاره آبی(ولیک سرخ وسیاه) بر سطوح نوروپتید w پلاسمایی و کبد ی ، هورمون های کورتیزول و T4 پلاسمایی در موش­های صحرایی نر می­باشد. مواد و روش : در این مطالعه تجربی جامعه آماری شامل42 سر موش صحرایی نر چهار تاشش هفته­ای نژاد ویستار بود. ...

تربیت بدنی و علوم ورزشی پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده: زمینه و هدف : هدف از این مطالعه تعیین اثر 8 هفته تمرین شدید با و بدون عصاره آبی(ولیک سرخ وسیاه) بر سطوح نوروپتید w پلاسمایی و کبد ی ، هورمون های کورتیزول و T4 پلاسمایی در مو ش­های صحرایی نر می­باشد. مواد و روش : در این مطالعه تجربی جامعه آماری شامل42 سر موش صحرایی نر چهار تاشش هفته­ای نژاد ویستار بود. ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه‌کارشناسی‌ارشد در رشته مهندسی‌علوم‌و‌صنایع غذایی گرایش: علوم و صنایع غذایی چکیده با توجه به موارد مختلف استفاده از سبزی­ها در تغذیه انسان­ها و نیز به دلیل خصوصیات طعم و مزه و مفید بودن آنها در حفظ سلامتی و تندرستی روز به روز بر اهمیت آنان افزوده می­شود. با توجه به عمر پس از برداشت اندک و آلودگی میکروبی سبزی­ها لزوم تحقیقات در این زمینه ضروری به نظر ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد (M.Sc.) چکیده ارکیدها در میان متنوع­ترین خانواده­ی گیاهان گلدار قرار دارند. این خانواده، بیش از 800 جنس و 25000 گونه دارد. ارکیدها تنوع زیادی در اندازه، شکل و رنگ دارند. طول عمر پس از برداشت گل­های ارکید نیز زیاد است. ازدیاد در مقیاس وسیع ارکیدها با استفاده از فنون کشت بافت گیاهی، به موقعیت این گیاه به­عنوان یکی از ده گل برتر جهان کمک ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کشاورزی گرایش گیاهان داروئی چکیده ماریتیغال ( Silybum marianum L.)از خانواده کاسنی (Asteraceae) گیاهی دارویی، علفی و یکساله است که در نقاط مختلف ایران به صورت وحشی یافت میشود. مواد مؤثره دانه های گیاه ماریتیغال از نوع فلاونولیگنان ها هستند که این مواد5/1تا3 درصدوزن دانه ماریتیغال راتشکیل می دهند. مهمترین فلاونوئیدهای موجود در ...

چکیده این تحقیق به منظور بررسی اثر تیمارهای مختلف کودهای آلی و شیمیایی بر ویژگی­های کمّی و کیفی گیاه دارویی مرزه تابستانه و مقدار اسانس آن به صورت آزمایش فاکتوریل و در قالب طرح پایه بلوک کاملاً تصادفی با چهار تکرار و 7 تیمار شامل: تیمار نمونه شاهد (بدون مصرف کود)، تیمار ورمی کمپوست، تیمار کود گوسفندی کاملا پوسیده شده و چهار تیمار کود شیمیایی با ترکیب عناصر اصلی ازت، فسفر و ...

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري گروه : فرش(رنگرزي) مهرماه 1393 چکيده:   امروزه در جهان پيشرفته و صنعتي حاضر با استفاده از روش هاي نوين تلاش بر اين است که محصولات تول

ثبت سفارش