پایان نامه اثر جیره های غذایی حاوی سطوح مختلف ویتامین های E و C بر شاخص های رشد و پارامتر های خونی ماهی فلاورهورن

word 1 MB 32459 51
1392 کارشناسی ارشد شیلات
قیمت قبل:۶۰,۵۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده

    این مطالعه برای تعیین تاثیر سطوح مختلف ویتامین E و C روی شاخص­های رشد و پارامترهای خونی در ماهیان فلاورهورن (Cichlosoma sp) انجام شد. 9 جیره غذایی حاوی ترکیبی از مقادیر 0، 100 و 1000 میلی­گرم بر کیلو­گرم غذا از ویتامین E  و 0، 100 و 1000 میلی­گرم بر کیلو­گرم غذا از ویتامین C در سه تکرار و به مدت 8 هفته در نظر گرفته شد. وزن اولیه بچه ماهیان  6/3 ±15 گرم بود. ماهیان هر دو هفته یکبار بیومتری ­شدند و در پایان آزمایش شاخص­های رشد ) افزایش وزن بدن، درصد افزایش وزن بدن،‌ ضریب رشد ویژه(SGR)،‌ فاکتور وضعیت، کارایی غذا و ضریب تبدیل غذایی( و تغییرات بیوشیمیایی و هماتولوژیکی (گلوکز، پروتئین کل، هماتوکریت، هموگلوبین، لکوسیت کل، گلبول قرمز، لنفوسیت، مونوسیت، هتروفیل و ائوزینوفیل) مورد ارزیابی قرار گرفت. داده­ها توسط آنالیز واریانس یکطرفه با هم مقایسه شدند. نتایج نشان داد که افزودن دوزهای مختلف ویتامین E و C در جیره­های غذایی ماهیان تغییر معنی­داری را در فاکتورهای رشد به جز فاکتور وضعیت تیمارها ایجاد نمود (05/0< P). بهترین نتایج از نظر مقایسه وزن نهایی و طول نهایی، افزایش وزن، ضریب تبدیل غذایی، ضریب رشد ویژه و ضریب کارایی غذا متعلق به تیمار 1 (جیره حاوی 1000میلی­گرم ویتامین  E و1000 میلی­گرم ویتامین C) بود. نتایج پارامترهای خونی نشان داد که سطح ویتامین E و C جیره غذایی اثر معنی­داری روی میزان شاخص­های خونی داشته است(05/0 P<  ).

     

    واژه‌های کلیدی: ماهی فلاورهورن، ویتامین E ، ویتامین C ، شاخص­ های رشد، فاکتور ­های خونی

     

     

     

     

     

     

     

    1-1- کلیات

    1-1-1-  ماهیان زینتی

    امروزه آبزیان زینتی به گونه­هایی از انواع آبزیان که ارزشمند بوده و دارای ارزش و عیار زینتی باشند اطلاق می­گردند و تنها ماهی­ها را در بر­نمی­گیرند. بنابراین تجارت آبزیان زینتی آب شیرین به تکثیر و تولید وتجارت ماهی­های آب شیرین و سایر آبزیان آب شیرین مانند: میگو، خرچنگ، قورباغه، لاک پشت، گیاهان آبزی و... گفته می شود. بر همین اساس آبزیان زینتی دریایی آب شور نیز به انواع ماهی­های زینتی دریایی و سایر آبزیان دریایی مانند: میگوها، خرچنگ­ها، نرمتنان، صدف­ها، ستاره­های دریایی، خیار دریایی، توتیاها، شقایق­های دریایی، مرجان­ها  و...حتی غذای زنده مورد مصرف انواع این آبزیان نظیر آرتمیا، کوپه پودا، کرم­ها و جلبک­ها را در بر­می­گیرد و همه آن­ها  جزء تجارت ماهیان زینتی دسته بندی می گردند.یکی از بیشترین جذابیت­ها در مخلوقات آبزی رنگ­های درخشان آن­ها  است. که منابع این رنگ­ها از محیط طبیعی آن­ها  به دست می­آید (امیدیو[1] و همکاران 2002).

    در کسب و کار ماهی زینتی، توانایی پاسخگویی به نیازهای مشتریان برای تولید ماهی های با کیفیت بالا است که همیشه عامل حیاتی است (چوان لیم[2] و همکاران، 2003).

    در صنعت پرورش ماهی، تغذیه مهم­ترین عامل تعیین کننده در رشد و بقا آبزیان است و تهیه غذا یکی از مهم­ترین ارکان در تولید ماهیان زینتی به شمار می­رود. هزینه غذا به طور معمول 60 درصد کل هزینه لازم برای یک مجموعه تولید ماهیان زینتی را تشکیل می­دهد. بنابراین غذاهای مصنوعی باید با توجه به اصول علمی فرموله شوند (افشار مازندران، 1381).

     

    1-1-2- فلاورهورن

    فلاور هورن((Cichlosoma sp یکی از زیباترین ماهی های آب شیرین است که نسبت به سیکلید های دیگر قیمت بالایی دارد، که دارای گونه ها و رنگ های متنوعی است. این ماهی از گونه های مهم اقتصادی می­باشد و دو رگه­ایی از ماهیان Amphilophus trimacalatus، Amphilophus citrinellles و Vieja synspilum، که متعلق به آمریکای جنوبی هستند، می باشد. که به دلیل ویژگی های جذابش بین خریداران محبوب است. پرورش متراکم این ماهی رو به رشد است و بخش مهم اقتصاد در بعضی از کشورها مانند تایلند است که به طور گسترده این ماهی را پرورش می­دهند (کوپی­تایانت[3] و کین­کارن[4] 2011).

    نام فلاورهورن((Cichlosoma sp از ترجمه ی نام آسیای شرقی آن "لو هان"[5] گرفته شده است. این ماهی در سال های اخیر از نظر استقبال ماهی دوستان در رده­ی ماهی­هایی نظیر دیسکاس و آروانا قرار گرفته است.

    شرایط سخت اکواریوم را از لحاظ دما، سختی اب و pH و نیترات رو تحمل می­کند ولی بهترین pH برای آن­ها  7 تا 8/7 ودمای 27 تا 32 است.

    برای این ماهی pH بین 7 تا ۸/۷ و دمای بین 27 تا 32 درجه­ی سانتی­گراد توصیه می شود. لازم به ذکر است که این ماهی بسیار مهاجم و قلمروطلب است وهیچ ماهی را نمی­توان در کنار این ماهی نگهداری کرد. این ماهی حتی به ماهی لجن­خوار داخل آکواریوم حمله­ور می­­شود. این قلمروطلبی حتی در مورد فلاورهای دیگر هم صدق می کند و دو فلاوری که در یک تانک باشند حتما به هم حمله می کنند و یکی دیگری را از پای در میاورد. این مسئله باعث شده است که جفت زدن این ماهی تا حدودی مشکل باشد. چون اگر ماهی نر از ماهی ماده خوشش نیاید و آن را نپذیرد بدون شک آن را خواهد کشت. برای جفت زدن ماهی نر و ماده دو راه وجود دارد:

    1-این که از بچگی یک گله را با هم نگهداری کنیم و بعد از این که جفت­ها مشخص شدند، هر جفت را در یک آکواریوم مجزا نگهداری کنیم.

    2-این که بین ماهی نر و ماده ی بالغ که هم­دیگر را ندیده­اند شیشه­ای که وسط آن یک سوراخ متوسط وجود داشته باشد و ماهی­ها نتوانند از آن عبور کنند قرار دهیم تا ماهی­ها همدیگر را ببینند و همدیگر را محک بزنند و همچنین به کمک این سوراخ عمل قفل کردن دهان[6] را بتوانند انجام دهند.سپس زمانی که دیدید دو ماهی به هم نزدیک شده اند و به هم حمله نمی کنند، می­توانید شیشه­ی بین آن­ها  را بردارید.

    . تشخیص جنسیت ماهی در بزرگسالی آسان است. ماهی نر بالغ بسیار زیباتر است و مهمترین مشخصه ی آن داشتن زایده­ای بزرگ بر روی سرش است که همان طور که گفتم به کوک[7] موسوم است. ماهی ماده فاقد کوک است. کوک فلاور چیزی جز چربی انباشته شده بر روی سرش نیست و سوال بسیاری این است که چگونه کوک فلاور را بزرگتر کنند. گفته می­شود که مواد حاوی امگا 3 مانند میگو می تواند بر رشد کوک فلاورهورن تاثیر داشته باشد.

     

     

    1-2- ویتامین­ها

    یکی از اقلام غذایی که ازنظر کمی جزء نا چیز اما از نظر کیفی جزء ضروری و مهم جیره آبزیان تلقی می­گردد ویتامین ها هستند که خود به دودسته ویتامین های محلول در آب و ویتامین های محلول درچربی تقسیم بندی می­شوند (NRC ، 1993). ویتامین­ها موادبیولوژیکی فعالی هستند که نسبت به محیط فیزیکی و شیمیایی خود فوق­العاده حساسند. فاکتورهای مختلفی از جمله حرارت، فشار، رطوبت، اصطکاک، شرایط زمانی، ترکیب غذا و نور همگی میتواند به­طور غیرمستقیم روی ثبات ویتامین در طول عمل­آوری و انبار غذا اثر داشته باشد (بلداجی، 1381). بااینکه ویتامین­ها نقش سازنده یا تولید کننده انرژی ندارند ولی،‌ اهمیت آن­ها  در انجام پدیده­های حیاتی به اندازه­ای است که فقدان یا کمبود هر یک از آن­ها  موجب پیدایش اختلالات شدید در یک عضو و یا در تمام بدن می­گردد و برای رشد، تولید مثل، نگهداری و سلامتی آبزی ضروری است اما، به میزان کمی مورد نیاز می­باشند. باتوجه به اینکه ماهیان توانایی کمی در سنتز ویتامین دارند یا اینکه اصلا قادر به سنتز ویتامین نیستند لذا، در جیره غذایی ماهیان پرورشی مقادیر لازم وکافی ویتامین و یا پیش ویتامینی باید در در نظر گرفته شود تا ماهیان پرورشی دچار بیماری کمبود ویتامینی نگردند، چراکه برای رشد طبیعی فعالیت متابولیکی ماهیان وجود ویتامین لازم وضروری است( بشارتی، 1384؛ یوسفی، 1379).

    باتوجه به اینکه ماهیان توانایی کمی در سنتز ویتامین دارند یا اینکه اصلا قادر به سنتز ویتامین نیستند لذا، در جیره غذایی ماهیان پرورشی مقادیر لازم وکافی ویتامین و یا پیش ویتامینی باید در در نظر گرفته شود تا ماهیان پرورشی دچار بیماری کمبود ویتامینی نگردند، چراکه برای رشد طبیعی فعالیت متابولیکی ماهیان وجود ویتامین لازم وضروری است( بشارتی، 1384؛ یوسفی، 1379). ویتامین E و C نوترینت­های مهمی هستند که سیستم ایمنی ارگانیسم را تحت تاثیر قرار می­دهند و فراهم کردن آن­ها  در جیره مرگ و میر ماهیان را کاهش می­دهند و شاخص­های رشد را بهبود می­بخشد(مونتر[8] و همکاران، 2001).

     

     ویتامین­ها بطور کلی به دو گروه ویتامین محلول در آب و محلول در چربی ممکن است به­صورت پیش ویتامین باشند و پس از ورود به بدن تبدیل به ویتامین شوند ولی، ویتامین­های محلول در آب هیچ­یک به شکل پیش ویتامین یافت نمی­شوند (یوسفی، 1379).

     

    ویتامین C و E جزء مهم ترین مواد مغذی موثر بر سیستم ایمنی بدن ماهی هستند، و عرضه هر دو ویتامین می تواند مرگ و میر را کاهش دهد وعملکرد ماهی را بهبود بخشد ، در حالی که پاسخ ایمنی اختصاصی و غیر اختصاصی را افزایش می­دهد (والی[9] و همکاران، 1998؛ ارتنو[10] و همکاران، 2001 شیائو[11] و هسو[12]، 2002، پانکائو[13] و همکاران، 2004). هر دو ویتامین ها می­توانند مانع سرکوب سیستم ایمنی شوند (واگبو[14]، 1994؛ مونترو و همکاران، 1999؛ بلو[15] و همکاران 2005)، تنفس مداوم  در فاگوسیتها را بهبود بخشند (واگبو، 1994؛ ارتنو و همکاران، 2001)، در پاسخ التهابی کمک کنند (پتریک[16] و همکاران، 2003؛ بلو و همکاران،2005، رنو[17] و همکاران، 2005)، و فعالیت سلول فاگوسیت را افزایش دهند.(ارتنو و همکاران، 2001؛ ساهو[18] وموکرجی[19]، 2002، پانگائوو همکاران، 2004). علاوه بر این، آن­ها  آنتی اکسیدان­ها ی قوی هستند که اثر آن­ها  در محافظت در برابر آسیب اکسیداتیو به بافت های مختلف ماهی( ادهم[20] و همکاران

     

     

    Abstract

     

    This study was carried out to determine the effects of different levels of following dietary Vitamins C and E on the growth indices of Flower horn (Cichlosoma sp).  9 diets were supplemented with a combination of 0, 100 and 1000 mg/kg vitamin C and 0, 100 and 1000 mg/kg vitamin E and were fed to starlet in 3 replications containing 12 fish per aquarium during 8 weeks. Average weight of fishes was 15±3.6.  Fish were biometry every two weeks.  At the end of experiment, growth indices (weight increase, specific growth rate, condition index, feed conversion) and homological factors (glocos, TP, wbc, RBC, hb, htc, lymph, het, mono, eosi) were examined. Datas was compared by one-way variance analysis. The results that the addition of different doses of vitamin E and C in the diet of fish, except for the condition factor can make significant changes in growth factor treatments (P< 0.05(. The best results in terms of compared to the weight gain, feed conversion ratio, specific growth rate and feed efficiency from treatment 1 (1000 mg/kg of vitamin C and 1000 mg/kg of vitamin E). At the end of experiment, result of homological parameters show that dietary vitamin E and C different levels had significantly effected homological indicators (P< 0.05(.

    Key words: Flower horn, Vitamin E, Vitamin C, Growth indices, Blood parameters

  • فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

     

    افشار مازندران، ن؛ 1381. راهنمای علمی تغذیه و نهاده­های غذایی و دارویی آبزیان در ایران. انتشارات نوربخش. ص 216.

    بشارتی، ن؛ 1384. در ترجمه غذا و تغذیه ماهی و میگوی پرورشی، تاکون، آ. (مولف). موسسه تحقیقات شیلات ایران، 127-125.

    بلداجی، ف. 1381. در ترجمه مدیریت غذا و پرورش متراکم آبزیان. گدارد، ا. (مولف). دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان.

    فلاحتکار، ب. 1384. اثرات ویتامین C جیره بر برخی شاخص های هماتولوژیک، بیوشیمیایی و رشد در فیل ماهی (Huso huso). پایان نامه دکتری تخصصی شیلات. دانشگاه تربیت مدرس نور. 86 ص.

     

    Adham, K.G; Hashem, H.O; Abu-Shabana, M.B; Kamel, A.H; (2000). VitaminC deficiency in the catfish (Clarias gariepinus). Aquacultur. Nutr. 6, 129–139.

    Affonso, E.G; Silva, E.C; Tavares- Dias, M; Menezes, G.C; Carvalho, S.M; Nunes, E.S.S; Ituassu, D.R; Roubach, R; Ono, E.A; Fim, J.D.I. and Marcon, J.L; (2007). Effect of high level of dietary vitamin C on the blood responses of matrinxa (Brycon amazonicus). Comprative Biochemistry and physiology, 147: 388-383.

    Ai, Q; Mai, K; Tan, B; Wei, Xu; Zhang, W; Hongming, Ma. And Liufu, Z; (2006). Effects of diatary vitamin C on survival, growgh, and immunity of large yellow croaker, (Pseudosciaena crocea). Aquaculthur 261, 336-327.

    Andrade, J.I.A; Ono, E.A; Menezes, G.C; Brasil, E.M; Roubach, R; Urbinati, E.C. and Tavares-M. (2007).  Influence of diets supplemented with vitamins and E on Pirarucu (Arapaima gigas) blood parameters. Comparative Biochemistry and Physiology. Part A, 146: 576-580.

    Bai, S.C. and Gatlin, D.M. III. (1993). Dietary vitamins E concentration and duration of feeding affect tissue α-tocopherol concentration of channel catfish (Ictaluruspunctatus). Aquacultur 113, 135-129.

    Belo, M.A.A; Schalch, S.H.C; Moraes, F.R; Soares, V.E; Otoboni, A.M.M.B; Moraes, J.E.R; (2005). Effect of dietary supplementation with vitamin E and stocking density on macrophage recruitment and giant cell formation in the teleost fish (Piaractus mesopotamicus). J. Comp. Pathol. 133, 146–154.

    Bekans, S. Dogankaya, L. and Cakirogullari, G.C. (2006). Growth and body composition of European catfish (Silurus Glanis) fed diets containing different percentage of protein. The Israeli Journal of Aquaculture-Bamidgeh. 58(2): 137-142.

    Blazer, V.S. (1982). The effect of marginal deficiencies of ascorbic acid and α-tocopherol on the natural resistance and immune response of rainbow trout (salmo gairdneri). Ph. D. dissertation. University of Rhode Island.

    Blazer, V. S and Wolke, R.E. (1984). The effect of α-tocopherol on the immune responses and non-specific resistance factors of rainbow troth (Salmo gairdneri). Aquaculture 37, 9-1.

    Chen, R; Lochmann, R; Goodwin, A; Praveen, K; Dabrowski, K; Lee, K.-J; (2004). Effects of dietary vitamins C and E on alternative complement activity, hematology, tissue composition, vitamin concentrations and response to heat stress in juvenile golden shiner (Notemigonus crysoleucas). Aquaculture 242, 553–569.

    Cowey, C.B. and et al; (1981). Tissue distribution, uptake and requirement for α-tocopherol of rainbow trouthm (Salmo gairdneri) fed diets with a minimal content of unsaturated fatty acids. J. Nutritun. 111, 1556-1567.

    Cowey, C.B; Adron, J.W. and Youngson, A; (1983).The vitamin E requirement of rainbow trouth (Salmo gairdneri) given diets containing polyunsaturated fatty acids derived from fish oil. Aquaculture 30, 93-85.

    Cuesta, A; Esteban, M.A; Meseguer, J; (2002). Natural cytotoxic activity in seabream (Sparus aurata L.) and its modulation by vitamin C. Fish Shellfish Immunol. 13, 97–109.

    De seilva, s.s. and Anderson, T.A, (1995). Fish nutrition in aquaculture. Chapman and hall aquaculture series, London, 319, pp.

    Fabiana Garsia; Pilarski, F; Onaka, E.M; Moraes, F.R.D. and Martins, M.L; (2007). Hematolog of Piaractus mesopotamicus fed diet supplemented eith vitamins C and E, challenged by Aeromonas hydrophila. Aquaculthure 271, 46-39.

    Fracalossi. M; Mary. E; Allen, K; Lucia, Y; Yuama and Olva. T, (2007); Ascorbic acid biosynthesis in Amazonian fishes; Aquaculthure, V 192, Issues 2-4, 321-332.

    Furones, M.D; Alderman, D.J; Bucke, D; Flectcher, T.C; Knox, D. and White, A. (1992). Dietary vitamin E and The response of rainbow trouth (Onchorhynchus mykiss) (Walbum), to infection with Yersinia ruckeri. Jurnal of Fish Biology 41, 1041-1037.

    Halver, J.E. (2002). The vitamins In: Halver, J.E; Hardy, R.W. (Eds.), Fish Nutrition. Academic Press, San Diego, CA, 61-141.

    Hamre, K; Waagbo, R; Berge, R.K; Lie, O; (1997). Vitamins C and E interact in juvenile Atlantic salmon (Salmo salar, L.). Free Radic. Biol. Med. 22, 137–149.

    Hardie, L.J; Fletcher, T.C. and Secombes, J.C; (1990). The effect of vitamin E on the immune responses of the Atlantic salmon (Salmo salar. L). Aquacultur 87, 1-13.

    Hevroy, E.M; Espe, M; Waagbo, R; Sandnes, K; Road, M. and Hemer, G. (2005). Nutrition in Atlantic salmon (Salmo salar) fed increased levels of fish protein hydrolysate during aperiod of fast growth. Aquaculture Nutrition. 11: 301-313.

    Hung, S.S.O; Lutes, P.B. and Conte, F.S; (1987). Carcass proximate composition of juvenile white sturgeon (Acipenser transmontanus). Comp. Biochem. Pphysiol; 88 (1): 272-269.

    Keefe, T. (2001). Ascorbic acid and stable ascorbate of vitamin C in esters as sources Aquaculture sources Feeds. ASA Technical Bulletin Vol. AQ48.

    Kiron, V; Puangkaew, J; Ishizaka, K; Satoh, S; Watanabe, T; (2004). Antioxidant status and nonspecific immune responses in rainbow trout (Oncorhynchus mykiss) fed two levels of vitamin E along with three lipid sources. Aquaculture 234, 361–379.

    Kupittaynant,  P. and Kinchareon, W. (2011). Hematological and biochemical responses of the Flowerhorn fish to hypoxia. J of Animal and Veterinary Advance. 10(20): 2631-2638.

    Lbiyo, L.M.O; Atteh, J.O; Omotosho, J.S. and Madu, C.T. (2007). Vitamin C (ascorbic acid) requirments of heterobranchus longifilis fingerling. Jornal of biotechnology vo 16 1559-1567.

    Lenient, M; Atteh, J; Omotosho, j. and Madu, C. (2008). Response of Heterobranchus longifilis Fingerling to Supplemental Dietary Vitamin E. Journal of Fisheries and Aquatic Science, 3(1): 22-30.

    Lin, M.F; Shiau, S.Y; (2005). Requirements of vitamin C (L-ascorbyl-2-sulphate and L-ascorbyl-2-polyphosphate) and its effects on non-specific immune responses of grouper (Epinephelus malabaricus). Aquaculture. Nutrition. 11, 183–189.

    Lloyd-Evans, P; Barrow, S.E; Hill, D.J; Bowden, L.A; Rainger, G.E; Knight, J; Rowley, A.F; (1994). Eicosanoid generations and effects on the aggregation of thrombocytes from the rainbow trout (Oncorhynchus mykiss). Biochim. Biophys. Acta 1215, 291–299.

    Menezes, G; Tavares-Dias, M, Akifumi Ono, E; Andrade, J; Martins ,E; Roubach, R; Criscuolo, E; Luiz, J; Affonso, E. (2006). The influence of dietary vitamin C and E supplementation on the physiological response of pirarucu, Arapaima gigas, in net culture. Comparative Biochemistry and Physiology, Part A 145 274–279.

    Montero, D; Marrero, M; Izquierdo, M.S; Robaina, L; Vergara, J.M; Tort, L; (1999). Effect of vitamin E and C dietary supplementation on some immune parameters of gilthead seabream (Sparus aurata) juveniles subjected to crowding stress. Aquaculture 171, 269–278.

    Montero, D; Robaina, L; Vergara, J.M; Izquierdo, M.S; (2001). Low vitamin E in diet reduces stress resistance of gilthead seabream (Sparus aurata) juveniles. Fish Shellfish Immunol. 11, 473–490.

    Nakagawa, H; Sato, M. and Gatlin, D.M. (2007). Dietary Supplements for the health and quality of cultured fish. CRC press. USA. 220p.

    Nsonga, A. R. and et all. (2009). Effect of varying levels of dietary vitamin C(ascorbic acid) on growth , survival and hematology of juvenile tilapia (Oreochromis Karongae reared)  in aquaria. Aquatic. Sci. Technol; 13(2): 23-17.

    Ortuño, J; Cuesta, A; Esteban, M.A; Meseguer, J; (2001). Effect of oral administration of high vitamin C and E dosages on the gilthead seabream (Sparus aurata L.) innate immune system. Vet. Immunol. Immunopathol. 79, 167–180.  

    Ortuño, J; Esteban, M.A; Meseguer, (2003). The effect of dietary intake of vitamins C and E on the stress response of gilthead seabream (Sparus aurata L.). Fish Shellfish Immunol. 14, 145–156.

    Paul, B.N; Sarkar, S. and Mohanty, S. N; (2004). Dietary vitamin E   requirement of mrigal, Cirrhinus mrigala fry. Aquacultur 242, 536-529.

    Pearce, J; Harris, J.E; Davies, S.J; (2003). The effect of vitamin E on the serum complements activity of the rainbow trout (Oncorhynchus mykiss) (Walbaum). Aquacultur. Nutrition. 9, 337–340.

    Petric, M.C; Martins, M.L; Onaka, E.M; Moraes, J.R.E; Moraes, F.R; Malheiros, E.B; (2003). Suplementação alimentar com vitamina C potencializa a formação de macrófagos policariontesem Piaractus mesopotamicus Holmberg, 1887 (Osteichthyes: Characidae). Bol. Inst. Pesca 29, 69–76.

    Puangkaew, J; Kiron, V; Somamoto, T; Okamoto, N; Satoh, S; Takeuchi, T; Watanabe, T; (2004). Non-specific immune response of rainbow trout (Onchorhynchus mykissWalbaum) in relation to different status of vitamin E and highly unsaturated fatty acids. Fish Shellfish Immunol. 16, 25–39.

    Reno, F; Aina, V; Gatti, S; Cannas, M; (2005). Effect of vitamin E addition to poly (D,L)-lactic acid n surface properties and osteoblast behaviour. Biomaterials 26, 5594–5599.

    Sahoo, P.K; Mukherjee, S.C; (2002). Influence of fish dietary α-tocopherol intakes on specific immune response, non-specific immune resistance factors and disease resistance of healthy and aflatoxin B1-induced immunocompromised Indian major carp, Labeo rohita (Hamilton). Aquacultur. Nutrition. 8, 159–167.

    Sau, S.K; Paul, B.N; Mohanta, K.N; Mohanty, S.N; (2004). Dietary vitamin E requirement, fish performance and carcass composition of rohu (Labeo rohita) fry. Aquaculture 240, 359–368.

    Shiau, S.Y; Hsu, C.Y; (2002). Vitamin E sparing effect by dietary vitamin C in juvenile hybrid tilapia, Oreochromis niloticus×O. aureus. Aquaculture 210, 335–342.

    Tavares-Dias, M; Moraes, F.R; (2004). In: Tavares-Dias, M. (Ed.), Hematology in Teleosts Fish. Ribeirão Preto, São Paulo, p. 144 (In portuguese).

    Verlhac, V; Gabaudan, J; Obach, A; Schüep, W; Hole, R; (1996). Influence of dietary glucan and vitamin C on non-specific and specific response of rainbow trout (Oncorhynchus mykiss). Aquaculture 143, 123–133.

    Waagboo, R; (1994). The impact of nutritional factors on the immune system in Atlantic salmon, Salmo salar L.: a review. Aquaculture. Fish. Manage. 25, 175–197.

    Wahli, T; Verlhac, V; Gabaudan,  J; Schuep, W; Meier, W; (1998). Influence of combined vitamins C and E on non-specific immunity and disease resistance of rainbow trout (Oncorhynchus mykiss) (Walbaum). J. Fish Disease. 21 (2), 127–137.

    Yu-Hung Line and Shi-Yen; (2005) Shiau Dietary vitamin E requirement of grouper,)Epinephelus malabaricus (, at tow lipid levels, and their effects on immune responses. Aquacultur 248, 235-244.


موضوع پایان نامه اثر جیره های غذایی حاوی سطوح مختلف ویتامین های E و C بر شاخص های رشد و پارامتر های خونی ماهی فلاورهورن , نمونه پایان نامه اثر جیره های غذایی حاوی سطوح مختلف ویتامین های E و C بر شاخص های رشد و پارامتر های خونی ماهی فلاورهورن , جستجوی پایان نامه اثر جیره های غذایی حاوی سطوح مختلف ویتامین های E و C بر شاخص های رشد و پارامتر های خونی ماهی فلاورهورن , فایل Word پایان نامه اثر جیره های غذایی حاوی سطوح مختلف ویتامین های E و C بر شاخص های رشد و پارامتر های خونی ماهی فلاورهورن , دانلود پایان نامه اثر جیره های غذایی حاوی سطوح مختلف ویتامین های E و C بر شاخص های رشد و پارامتر های خونی ماهی فلاورهورن , فایل PDF پایان نامه اثر جیره های غذایی حاوی سطوح مختلف ویتامین های E و C بر شاخص های رشد و پارامتر های خونی ماهی فلاورهورن , تحقیق در مورد پایان نامه اثر جیره های غذایی حاوی سطوح مختلف ویتامین های E و C بر شاخص های رشد و پارامتر های خونی ماهی فلاورهورن , مقاله در مورد پایان نامه اثر جیره های غذایی حاوی سطوح مختلف ویتامین های E و C بر شاخص های رشد و پارامتر های خونی ماهی فلاورهورن , پروژه در مورد پایان نامه اثر جیره های غذایی حاوی سطوح مختلف ویتامین های E و C بر شاخص های رشد و پارامتر های خونی ماهی فلاورهورن , پروپوزال در مورد پایان نامه اثر جیره های غذایی حاوی سطوح مختلف ویتامین های E و C بر شاخص های رشد و پارامتر های خونی ماهی فلاورهورن , تز دکترا در مورد پایان نامه اثر جیره های غذایی حاوی سطوح مختلف ویتامین های E و C بر شاخص های رشد و پارامتر های خونی ماهی فلاورهورن , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اثر جیره های غذایی حاوی سطوح مختلف ویتامین های E و C بر شاخص های رشد و پارامتر های خونی ماهی فلاورهورن , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اثر جیره های غذایی حاوی سطوح مختلف ویتامین های E و C بر شاخص های رشد و پارامتر های خونی ماهی فلاورهورن , پروژه درباره پایان نامه اثر جیره های غذایی حاوی سطوح مختلف ویتامین های E و C بر شاخص های رشد و پارامتر های خونی ماهی فلاورهورن , گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثر جیره های غذایی حاوی سطوح مختلف ویتامین های E و C بر شاخص های رشد و پارامتر های خونی ماهی فلاورهورن , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثر جیره های غذایی حاوی سطوح مختلف ویتامین های E و C بر شاخص های رشد و پارامتر های خونی ماهی فلاورهورن , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر جیره های غذایی حاوی سطوح مختلف ویتامین های E و C بر شاخص های رشد و پارامتر های خونی ماهی فلاورهورن , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر جیره های غذایی حاوی سطوح مختلف ویتامین های E و C بر شاخص های رشد و پارامتر های خونی ماهی فلاورهورن , رساله دکترا در مورد پایان نامه اثر جیره های غذایی حاوی سطوح مختلف ویتامین های E و C بر شاخص های رشد و پارامتر های خونی ماهی فلاورهورن

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش:فیزیولوژی ورزشی چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش­های اجرا و نتایج به دست آمده) : هدف از این پژوهش، مطالعه اثر ترکیب تمرین مقاومتی و عصاره آبی خارخاسک بر آنزیم­های کبد در رت­های نر سالم بود و با توجه به اهداف و ماهیت پژوهش 90 رت نر در 10 گروه نه تایی با شرایط استاندارد 12 ساعت نور و 12 ساعت تاریکی همراه با آب و غذا به ...

چکیده: به منظور بررسی فاکتورهای جیره‌ای و متابولیکی مرتبط با سندرم آسیت در جوجه‌های گوشتی پژوهشی با 4 آزمایش طراحی گردید. آزمایش اوّل: در این آزمایش از تعداد 216 جوجه گوشتی بعد از 21 روزگی استفاده شد. بعد از 21 روزگی، 45 پی پی‌ام آتنولول و لوتیروکسین در جیره و یک شاهد در دو جنس در قالب یک طرح کاملاً تصادفی، به صورت فاکتوریل 3×2 به اجرا درآمد. در طول دوره آزمایش تلفات ناشی از ...

پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد (MSc) در رشته علوم دامی- گرایش تغذیه دام چکیده به‌منظور بررسی اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد، فراسنجه‌ های خونی، سیستم ایمنی، وکمیّت و کیفیت لاشه جوجه‌ های گوشتی، آزمایشی در قالب طرح فاکتوریل انجام شد. برای این منظور 270 جوجه یک روزه نر، سویه راس 308 در نه تیمار قرار گرفتند: تیمار اول: بدون پودر رزماری و ویتامین E، تیمار دوم: بدون ...

پایان نامه جهت دریافت درجه فوق لیسانس مهندسی منابع طبیعی - تکثیر و پرورش آبزیان چکیده : هدف از مطالعه حاضر بررسی امکان و اثرات جایگزینی منابع گیاهی در جیره ماهیان قزل آلای رنگین کمان می باشد. به همین منظور ترکیبی از منابع پروتئین گیاهی با منبع اصلی گلوتن گندم به همراه گلوتن ذرّت و کنجاله سویا در 2 سطح 50 و 100 % و منابع روغن گیاهی ترکیبی از روغنهای کلزا(40%)، بزرک(30%) و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: میکروبیولوژی چکیده استافیلوکوکوس اورئوس به عنوان سومین عامل مهم بیماری های با منشاء مواد غذایی مطرح می باشد. شیر ماده ای اولیه منا سب جهت رشد استافیلوکوکوس اورئوس بوده و فراورده های شیری منبع شناخته شده ای برای مسمومیت های استافیلوکوکی است. این مطالعه جهت تعیین میزان شیوع استافیلوکوکوس اورئوس در پنیرهای محلی انجام شده است. مجموعا ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ((M.Sc)) گرایش: شیمی موادغذایی خلاصه فارسی ایران زیستگاه اصلی گردواست. گردوی ایرانی یک گونه مهم اقتصادی است و دارای ارزش تغذیه ای فراوان است.در این پژوهش نمونه های گردوبه صورت تصادفی از 100 درخت گردو در دو منطقه باغستان واقع در استان تهران و ارنگه واقع در استان البرز، در مهر ماه 1393 جمع آوری شدند.همچنین طبق استاندارد شماره 18 ایران مغز ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تغذیه دام چکیده هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر سطوح مختلف بذر سیاه‌دانه بر عملکرد رشد، برخی از فاکتورهای خونی و پاسخ ایمنی در بلدرچین بود. بدین منظور 240 قطعه بلدرچین یک روزه در 4 تیمار و 4 تکرار و 15قطعه بلدرچین در هر تکرار در قالب طرح کاملاً تصادفی توزیع شدند. گروه­های آزمایشی شامل تیمار شاهد(جیره پایه+0% سیاه‌دانه)، تیمار ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی (گرایش فیزیولوژی ورزش) چکیده هدف از پژوهش حاضر مطالعه اثر مصرف مکمل امگا-3 در یک دوره تمرین هوازی فزاینده بر پاسخ سایتوکاین های پیش التهابی TNF-α ، β1- IL و شاخص مقاومت انسولینی در مردان دیابتی نوع 2 بود. بدین منظور 30 مرد مبتلا به دیابت نوع دو با میانگین سن8/7±75/51 سال، به عنوان آزمودنی های پژوهش به سه گروه مصرف مکمل ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی (گرایش فیزیولوژی ورزش) چکیده هدف از پژوهش حاضر مطالعه اثر مصرف مکمل امگا-3 در یک دوره تمرین هوازی فزاینده بر پاسخ سایتوکاین های پیش التهابی TNF-α ، β1- IL و شاخص مقاومت انسولینی در مردان دیابتی نوع 2 بود. بدین منظور 30 مرد مبتلا به دیابت نوع دو با میانگین سن8/7±75/51 سال، به عنوان آزمودنی های پژوهش به سه گروه مصرف مکمل ...

چکیده گوشت شتر مرغ که در گروه گوشت های قرمز طبقه بندی می شود، از ارزش غذایی بسیار بالایی برخورداراست، طوری که می توان گفت یکی از کم چرب ترین و سالم ترین نمونه های گوشت قرمز در دسترس است. Heracleum Persicum یا گیاه گلپر ایرانی(از خانواده Apiaceae) یکی از 10 گونه جنس هراکلوم در ایران است. پژوهش حاضر، با توجه به خواص ضدمیکروبی گیاه گلپر و همچنین فراوانی آن در کشور، به بررسی امکان ...

ثبت سفارش