پایان نامه اثر ترکیب تمرین مقاومتی و عصاره آبی خارخاسک بر آنزیم¬های کبدی در رت¬های نر سالم

word 374 KB 30529 102
1391 کارشناسی ارشد تربیت بدنی و ورزش
قیمت قبل:۶۵,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    گرایش:فیزیولوژی ورزشی

    چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش­های اجرا و نتایج به دست آمده) :

    هدف از این پژوهش، مطالعه اثر ترکیب تمرین مقاومتی و عصاره آبی خارخاسک بر آنزیم­های کبد در رت­های نر سالم بود و با توجه به اهداف و ماهیت پژوهش  90 رت نر در 10 گروه نه تایی با شرایط استاندارد 12 ساعت نور و 12 ساعت تاریکی همراه با آب و غذا به شرح زیر تقسیم شدند. 1-گروه کنترل، 2-گروه دوز یک(5 میلی گرم عصاره آبی خارخاسک)، 3- گروه دوز دو(10 میلی گرم عصاره آبی خارخاسک)، 4- گروه دوز سه(15 میلی گرم عصاره آبی خارخاسک)، 5- گروه تمرین مقاومتی با دوزیک، 6- گروه تمرین مقاومتی با دوز دو، 7- گروه تمرین مقاومتی با دوز سه، 8-گروه داروی استانازول (دوز ثابت 2 میلی گرم به وزن بدن )، 9-گروه داروی استانازول با تمرین مقاومتی، 10-کنترل(ورزش). برنامه تمرینی شامل 8 هفته و 3 جلسه در هفته بود.نمونه برداری هموژنز کبد صورت گرفت. جهت آنالیز آماری برای کلیه فاکتورهای اندازه گیری شده در این پژوهش ابتدا با استفاده از آزمون کلموگروف-اسمیرنف (k-s) نرمال بودن داده­ها تایید شد. سپس جهت مقایسه تغییرات بین گروهی ALP، AST و ALT از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد و در صورت معناداری جهت یافتن محل تفاوت­ها از آزمون تعقیبی LSD استفاده گردید.

    نتایج برای اولین بار نشان داد که عصاره گیاهی خارخاسک در مدل حیوانی همراه با تمرین مقاومتی موجب کاهش رهایش آنزیم­های کبدی AST  و ALT در خون می­شود.

    مقدمه

    اگر قرن اخیر را دوران پیشرفت­های خارق‌العاده بدانیم نکته گزافی نیست. بشر در این دوران با اکتشافات و اختراعات و ابتکارات، دریچه‌ای نو به سوی خود گشوده است. به یقین توسعه آگاهی‌های انسان به مدد علم و پژوهش حاصل شده است. امروز گسترش رشته‌های گوناگون علوم، زمینه‌ای هموار برای شناخت پدیده‌های نامعلوم دیگر را فراهم ساخته و بسیاری از مکشوفات جدید مرهون تأثیرگذاری پدیده‌های مختلف بر یکدیگر است. در میان رشته‌های متنوع علمی، حوزه تربیت بدنی و ورزش نیز دستخوش تحولاتی اساسی شده و در حال حاضر دنیایی از دانستنی‌ها در این رشته علمی در پیش روی بشر قرار گرفته است. بدون شک عدم به کارگیری علوم گوناگون ورزشی، راه پیشرفت مستمر را چه در زمینه بهداشت ورزشی و چه در امر پرورش استعدادها فراهم نخواهد ساخت. فیزیولوژی ورزش از جمله شاخه‌های طب ورزشی است که به مطالعه علمی چگونگی پاسخ‌ها و سازگاری‌های بدنی نسبت به تمرینات گوناگون ورزشی در محیط‌‌های مختلف پرداخته و عواملی که فعالیت بدنی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهند مورد مطالعه قرار می‌دهد. فعالیت بدنی و ورزش با سازگاریهای فیزیولوژیکی همراه است. شناخت و بررسی این سازگایها به ویژه در سیستم آنزیمی که نقش مهمی در واکنش­های حیاتی بدن دارد بسیار مهم و قابل توجه است، زیرا در اثر انجام فعالیت­ها  و تمرین­های گوناگون ورزشی، آنزیم­ها دچار تغییرات مختلفی می­شوند که شناخت این تغییرات در تفسیر مکانیسم­های فیزیولوژیکی بدن مؤثر است. به هر حال ورزش در کنار نقش مثبتی که در ایجاد سازگاری­های فیزیولوژیکی دارد، می­تواند با آسیب سلولی نیز همراه باشد، در کنار این پژوهش­ها ، مطالعاتی نیز در رابطه با  بکارگیری گیاهان و تلفیق آن با ورزش صورت گرفته است. یکی از این گیاهان خارخاسک است. دارویی بودن این گیاه سبب استفاده وسیع آن برای درمان انواع بیماری­ها شده است. خارخاسک ترس تریس از خانواده گیاهان زیگوفیلاسیاز می­باشد. از نظر ماهیتی در دمای گرم و نواحی گرمسیری در اروپای جنوبی، جنوب آسیا، سراسر آفریقا و استرالیا رشد می­نماید. ریشه و میوه خارخاسک شیرین، خنک، ادرار آور، محرک جنسی ، اشتها آور، مسکن و ضدالتهاب می­باشد(آنا[1] و همکاران،2011، تیلیکی[2]).

     

     

    1-1 بیان مسئله

    آنچه مسلم است فعالیت‌ها و تمرینات بدنی، دستگاه­های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار داده و سبب تطابق این دستگاه­ها با احتیاجات خاص ارگانیسم به هنگام فعالیت و کار بدنی می‌گردد. عضلات، قلب و گردش خون، دستگاه تنفس و کلیه­ها از جمله سیستم‌هایی هستند که بر اثر فعالیت بدنی تغییراتی در نحوه کار آنها بوجود می‌آید. در این میان شناخت این اثر و همچنین مکانیسم‌های کنترل کننده آنها برای طرح و تنظیم برنامه‌های تمرینی و نوع فعالیت ورزشی حائز اهمیت است. کبد به عنوان یک ارگان متابولیکی و مسئول در سم زدایی مواد مختلف است . تولیدات مضر متابولیکی تشکیل شده در ارگانهای دیگر می­توانند بطور غیر مستقیم بر آن اثر بگذارند. کبد محتوی پروتئین­ها و آنزیم هایی با ظرفیت آنتی اکسیدانی بزرگ است و فرض             می­شود که فشارهای اکسیداتیو توسط گونه­های واکنش اکسیژن ROS ایجاد می­شوند و این باعث آسیب­های متنوع کبدی می­شود. فعالیت و رقابتهای ورزشی درکنار فوائد سودمند شان به علت ماهیت استرسی خود موجب برهم خوردن موقت هومئوستاز می‌شوند که در صورت عدم رعایت اصول علم تمرینی شاید آثار تخریبی نیز به همراه داشته باشد. به طور کلی انرژی مورد نیاز برای عملکرد ارگان­های مختلف بدن طی یک سری واکنش­های شیمیایی آزاد می­شود که آنزیم­ها در تسریع این واکنش­ها موثرند. از جمله این آنزیم­ها در هنگام فعالیت ورزشی آسپارات آمینو ترنسفراز (AST) یا گلوتامات اگزالواستات ترانس آمیناز (SGOT) و آلانین آمینو ترنسفراز (ALT) یا گلوتامات پیروات ترنس آمیناز (SGPT) هستند که (AST) (به ترتیب غلظت) در کبد ، قلب، عضلات اسکلتی، کلیه، مغز، لوزالمعده، ریه، گلبول­های سفید و اریتروسیت­ها و (ALT) در کبد، کلیه و به مقدار کمتر در قلب و عضله  و (ALP) در کلیه، کبد، استخوان، کمی هم در عضلات اسکلتی  جفت، روده­ی کوچک و لکوسیتها یافت می­شود. این آنزیم در فعالیت­های شدید متابولیت­ها (مانند لیپید­ها و اسید آمینه) را از غشاء سلول برای تولید انرژی اکسیداتیو انتقال می­دهد(بشیر و همکاران، کلارکسون[3] و همکاران،2006). افزایش (ALP) پس از تمرین نشان دهنده­ی افزایش فعالیت کبد برای گلوکونئوژنز، پراکسیداسیون چربی و گاهی افزایش استخوان سازی که بستگی به مدت و شدت مسابقه دارد می­باشد.  این آنزیم­ها در انتقال آمین از آسپارات و آلانین به اسید گلوکوتاریک برای تولید اگزالواستیک و اسید پیروویک و تولید انرژی (ATP) در حضور اکسیژن در میتوکندری و گلوکونئوژنزنقش دارند. این آنزیم­ها به طور مستقیم آسیب سلول­های کبدی یا عضلانی یا افزایش نفوذ پذیری غشای سلولی در حین یا پس از فعالیت شدید و رها شدن این آنزیم­ها در گردش خون سیستمیک را نشان می­دهند هرگاه نسبت AST/ALT بیشتر از یک باشد نشان دهنده­ی اضافه بار یا آسیب سلول­های کبدی یا عضلانی طی مسابقات می­باشد.

    خارخاسک به عنوان مدر، دفع­کننده سنگ­هاى مجارى ادرارى و تقویت کننده قواى جنسى به کار مى رود.

     در طب گذشته براى خارخاسک اثر مدر و دفع کننده سنگ هاى مجارى ادرارى و تقویت کننده قواى جنسى قائل بوده و از آن به عنوان درمان کننده عفونت و التهاب لثه استفاده مى شده است.

    گیاه خارخاسک در طب سنتی ، خواص درمانی متفاوتی از جمله دفع سنگ کلیه و مثانه دارد . در طب سنتی ، از میوه این گیاه ، برای درمان دیابت استفاده می­شود. شکل گیری سنگ در کلیه یکی از بیماری­های وسیع شناخته شده در مردان می­باشد. بطور شیمیایی، سنگ­ها حاوی کلسیم، منیزیم آمونیوم فسفات، اسید اوره و سیستئین می­باشد. امروزه از عصاره آبی خارخاسک جهت درمان سنگ کلیه و مثانه استفاده می­شود(پی کامبوج[4] و همکاران،2011).

    استروئیدهای‌ انابولیک‌ بادخالت‌ در متابولیسم‌ پروتئین‌ها و تحریک‌اشتها باعث‌ تغییر ذخیره‌ پروتئین‌می‌شوند. همچنین‌ با افزایش‌ تولیداریتروپوئیتین(روحانی و همکاران، 2009)‌ و افزایش‌ میزان‌ گلبول‌های‌قرمز و هموگلوبین(جاگادیسن)‌ باعث‌ بهبود کم‌ خونی‌می‌شوند.

    پژوهش­های مختلفی افزایش فعالیت این آنزیم­ها را بویژه پس از انجام فعالیت­های استقامتی نشان داده اند. هرچند در برخی از تحقیقات تغییرات فعالیت این آنزیم­ها پس از تمرینات مقاومتی بررسی شده است، اما تحقیقات کمی در خصوص بررسی پاسخ و سازگاری­های فیزیولوژیکی این آنزیم­ها پس از انجام انواع تمرینات مقاومتی  وجود دارد.

    با توجه به اطلاعات ضد و نقیض و اهمیتی که بررسی سطوح سرمی آنزیم های عضلانی در بحث مربوط به سازگاریهای تمرینی دارند، و با توجه به اینکه رابطه­ی انواع تمرین مقاومتی با این آنزیم­ها به خوبی دیده نشده است و روشن نشده که کدام تمرین مقاومتی، باعث سازگاریهای فیزیولوژیک و آنزیمی مطلوب تری می­شود، توجه به این مهم از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین در خصوص بررسی پاسخ و سازگاری­های آنزیم­ها پس از انجام انواع تمرین مقاومتی پژوهش­های کمی وجود دارد. علاوه بر این بیشتر بررسی­های انجام شده در خصوص تغییرات اندوکرینی در اثر محرک ورزش مقاومتی بوده است، و مطالعات کمتری روی سطوح سرمی آنزیم های عضلانی و کبدی صورت گرفته است.

    در این تحقیق سعی خواهد شد تا به سوال زیر پاسخ داده شود:

    آیا تمرین مقاومتی بر آنزیم­های کبد در رت­های نر سالم تاثیر معناداری دارد؟ 

    آیا عصاره خارخاسک بر آنزیم­های کبد در رت­های نر سالم تاثیر معناداری دارد؟ 

    آیا ترکیب تمرین مقاومتی و عصاره خارخاسک بر آنزیم­های کبد در رت­های نر سالم تاثیر معناداری دارد؟

     

    1-2 اهمیت موضوع تحقیق

    هر چند از قدیم الایام برای آماده سازی ورزشکاران از شیوه­های مختلف تمرین مقاومتی استفاده شده است، اما امروزه استفاده از تمرین مقاومتی در بین مردم عادی رونق بسیار گرفته است. در سالهای اخیر ورزشکاران به انجام تمرین قدرتی روی آوردند و برای تندرستی و تناسب اندام از آن بهره می­گیرند. همچنین ورزش­های مقاومتی به طور گسترده­ای در برنامه­های باز توانی مورد استفاده قرار می­گیرند و به عنوان یک روش یا مدل تمرینی مهم برای سلامتی شناخته شده اند. بنابراین مکانیزم هایی که تأثیر انواع تمرینات مقاومتی را در رشد عضلانی- اسکلتی تبیین می­کند مهم و همواره مورد توجه بوده است. بحث هایی از قبیل تغییرات آنزیم­های بدن در طی یک دوره یا یک بار فعالیت جسمانی، حائز اهمیت است و می­توان با شناسایی تاثیر فعالیت­های مختلف به این سیستم و پی بردن به جنبه­های مثبت و منفی آن به پزشکان ورزشی و مربیان اطمینان داد که تمرین مورد نیاز، از حد مناسب فعالیت آنزیم­ها فراتر نمی­رود. کبد بزرگترین ارگان در بدن مهره داران و بخشی برای متابولیسم شدید است. بیماری­های کبد یکی از مشکلات جدی سلامتی است و اساسا بوسیله مواد شیمیایی سمی بوجود می­آید. علی رغم پیشرفت­های عظیم در داروهای الوپاتیک، هیچ داروی حفاظت کبدی موثری در دسترس نمی­باشد. کبد بافت اصلی هدف برای ترکیبات سمی             می­باشد(بشیر و همکاران). از دیگر اعمال سلول­های کبدی ذخیره سازی مواد مختلفی از جمله تری گلیسرید ، گلیکوژن و ویتامینها می­باشد ، اعمال متابولیکی سلول­های کبدی که مهمترین آن گلوکونئوژنز یا تبدیل چربی­ها و اسید های آمینه به گلوکز و دآمیناسیون اسیدهای آمینه برای تولید اوره است .

     آمینوترنسفرازها (GOT و GPT) مارکرهای آنزیمی کبدی قابل اعتمادی هستند و اولین آنزیم­های مورد استفاده در تشخیص آسیب­های رخ داده در کبد می­باشند. اختلالات کبد یک مشکل جدی برای سلامتی می­باشد. گیاهان دارویی­ای شناخته شده­اند که نقش حیاتی در مدیریت بیماری­های کبدی بازی می­کنند.

    خارخاسک گیاهی است که در مناطق نیمه گرمسیری رشد می­نماید. خارخاسک بلغاری نوعی است که عموما در مکمل­های رژیم غذایی استفاده می­شوند. از خارخاسک بلغاری در توسعه انرژی، شورجنسی و افزایش توده عضلانی استفاده می­نمایند. خارخاسک حاوی ساپونین استروئیدال می­باشد و به عنوان افزایش دهنده طبیعی تستوسترون عمل می­کنند. خارخاسک، تستوسترون را از طریق افزایش هورمون لوتئینی (LH) افزایش می­دهد. خارخاسک به عنوان گیاه افزایش دهنده جنسی مفید می­باشد. در عراق، خارخاسک را به عنوان گیاه ضدفشار خون و ادرارآور استفاده می­نمایند (احمد و همکاران،2009).

    همچنین بررسی و تفسیر مکانیزم­های فیزیولوژیکی و تغییرات آنزیمی بدن پس از انواع تمرینات مقاومتی باعث افزایش آگاهی مربیان ورزشی در این خصوص می­شود که از چه نوع تمرین مقاومتی استفاده کنند تا با آسیب سلولی کمتر و سازه­های رشدی بیشتری همراه باشد. از نتایج این تحقیق   می­توان در زمینه­ی نحوه­ی انجام فعالیت ورزشی و مقاومتی استفاده کرد. به طور کلی اگر بخواهیم اهمیت و ضرورت پژوهش را بیان کنیم باید گفت که با نگاهی به پیشینه ی پژوهشی موجود مشخص می­شود که تاکنون پژوهشی در خصوص اثر ترکیب تمرین مقاومتی و عصاره آبی خارخاسک بر آنزیم­های کبدی صورت نگرفته است و نتایج این مطالعه می­تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

     

    1- 3 اهداف تحقیق

    1-3-1 هدف کلی

    مقایسه اثر ترکیب تمرین مقاومتی و عصاره خارخاسک(mg/kg 5،10و15 ) بر آنزیم­های کبد در رت­های نر سالم

     

    [1]. Ana et al

    [2]. Tylicki et al

    [3]. Clarkson et al

    [4].P. Kamboj et al

    Abstract

    The purpose of present study was to investigate Effect of combination of resistance training and Tribulus Terrestris extract on Liver enzymes in healthy male rats, for this purpose ninety male rat assigned in ten groups equally with standards condition of 12 hour light, 12 hour without light, water and food as mentioned in continue. Group 1: control; group 2: 5ml Tribulus Terrestris; group 3: 10ml Tribulus Terrestris; group 4: 15ml Tribulus Terrestris; group 5; training with 5ml Tribulus Terrestris; group 6; training with 10ml Tribulus Terrestris; group 7; training with 15ml Tribulus Terrestris; group 8; Stanozolol drug; group 9: Stanozolol drug with training; group 10 training. Training program consist of 3 session training in week for 8 weeks. After training period homogenizes sampling of liver were taken. normality of data were determined using kolmogrov-smirnof test and then for comparing between groups changes of ALT, AST, and ALP one way ANOVA was used and if significant differences were found LSD poshoc test was used. Result of present study for the first time shows that Tribulus Terrestris in animal model and combination with strength training cause significant decrease in realizing liver enzymes like AST and ALT.

     

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                  صفحه

    فصل اول :کلیات طرح

    مقدمه 3

    1-1 بیان مسئله 4

    1-2 اهمیت موضوع تحقیق. 5

    1- 3 اهداف تحقیق. 7

    1-3-1 هدف کلی. 7

    1-3-2 اهداف ویژه 7

    فرضیه­های پژوهش.. 8

    1-5 پیش فرض­های پژوهش.. 8

    1-6 محدودیت­های پژوهش.. 9

    1-7 تعریف داده­ها و اصطلاحات پژوهش.. 9

     

    فصل دوم :مبانی نظری و پیشینه تحقیق

    مقدمه 11

    2-1 بخش اول: مبانی نظری پژوهش.. 11

    2-1-1 کبد( (Liver 11

    2-1-2 آنزیم های پلاسما 11

    2-2-2 نقش آنزیم­ها در فعالیت­های بیولوژیکی. 11

    2-2-3 طبقه بندی آنزیم­ها 12

    2-2-4 ساختمان شیمیایی آنزیم 13

    2-2-5 عوامل مؤثر در سرعت واکنش آنزیم 13

    2-2-6 آنزیم­های کبدی. 14

    2-2-6-1آمینوترانسفرازها چه هستند ؟ 14

    2-2-6-2به طور طبیعی آمینوترانسفرازها در کجا قرار دارند ؟ 14

    2-2-6-3 آسپارات آمینو ترانسفراز (AST) 14

    2-2-6-4 AST  در ورزش.. 15

    2-2-6-5 آلانین آمینوترانسفراز (ALT) یا ترانس آمیناز پیرویک گلوتامیک سرم (SGPT) 16

    2-2-6-6 ALT در ورزش.. 16

    2-2-6- 7 آلکالین فسفاتاز (ALP) 16

    2-2-6-8ALP   در ورزش.. 18

    2-3 گیاه خارخاسک... 18

    2-4 استانازول. 19

    2-5 پیشینه پژوهش.. 21

    فصل سوم : روش شناسی تحقیق

    مقدمه 29

    3-1 نوع پژوهش.. 29

    3-2 جامعه آماری. 29

    3-3  نمونه آماری. 29

    3-4 متغیرهای پژوهش.. 29

    3-5 روش گردآوری اطلاعات.. 29

    3-6 برنامه تمرین. 30

    3-7 آماده سازی عصاره آبی خارخاسک... 30

    3-8  نمونه برداری کبد 31

    3-9 ابزار و روش­های اندازه گیری. 31

    3-10 روش سنجش AST سرمی. 31

    3-11 روش سنجش ALT سرمی. 32

    3-12 روش سنجش ALP سرمی. 32

    3-13روشهای آماری. 32

     

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل آماری

    مقدمه 34

    4-1 تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها 34

    4-1-1 داده های توصیفی. 34

    آزمون فرضیه ها: 34

     

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

    مقدمه 78

    5-1 بحث و تفسیر. 78

    5-2 نتیجه گیری. 81

    5-3 پیشنهادات.. 81

    5-3-1 پیشنهادات برخاسته از پژوهش.. 81

    5-3-2 پیشنهادات برای پژوهش­های آینده 81

     

    منابع. 83

    چکیده انگلیسی

     

    منبع:

     

    منابع

    امیر رسولی، هوشنگ، بیوشیمی بالینی، 1370، انتشارات جعفری. جلد اول.

    بشیری، جبار، عباسعلی گایینی، نیک بخت حجت اله، بشیری مهدی، تاثیر مصرف همزمان کراتین مونوهیدرات و تمرین مقاومتی بر میزان فعالیت آنزیم­های کبدی سرم مردان غیر ورزشکار، 1389، مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران: مسلسل 12(491):42-47.      

    دایره المعارف استروئیدهای آنابولیک  نوشته ویلیام لولین ترجمه مهندس پژمان محمدعلی نژاد

    رجبی حمید ، سحر رزمجو، معصومه جنتی آیدین ظریفی ، ارتباط پاسخ­های عامل رشدی شبه انسولین و کراتین کیناز پس از یک جلسه و دوره شش هفته­ای تمرین مقاومتی هرمی و هرمی واژگون در دختران غیرورزشکار،1389، المپیک سال هجدهم، شماره 2 (پیاپی 50): 29-42.

    روغنی مهرداد ، توراندخت بلوچ نژاد مجرد،  نیوشا عندلیبی، فریبا انصاری ،مریم شرایلی ، اثر مصرف خوراکی خارخاسک بر میزان گلوکز و لیپیدهای سرم در موش صحرایی دیابتی،1389، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دوره 18، شماره 1: 17-23.

    قوجق، دردی، بیوشیمی بالینی،1379، انتشارات فردابه، چاپ اول

    لنینجر، بیوشیمی لنینجر،1382، مترجم محمدی، رضا. انتشارات آییژ. ویرایش سوم. چاپ سوم.

    مورای کرانر و مایس رادول، بیوشیمی هارپر،1381، ترجمه­ی احمد رضا نیاورانی. جلد اول. چاپ سوم. انتشارات سماء.

    میردار، شادمهر و همکاران، تأثیر یک جلسه تمرین درمانده ساز در روز به مدت یک هفته بر برخی آنزیم­های کبدی دختران،1387.

    میردار،معصومه نوبهار، بهرام صادقپور: تاثیر یک جلسه تمرین فزاینده درمانده ساز در روز به مدت یک هفته بر برخی آنزیمهای کبدی دختران، بهار 1387، پژوهش درعلوم ورزشی، شماره 18، ص: 156-

    هاشمی، چلاوی. ابوالفضل بیوشیمی پزشکی،1382، انتشارات تیمور زاده. چاپ اول.

    والد، براون؛ کاسپر و همکاران. بیماریهای کبد و مجرای صفراوی،1380، مترجمان: اخگری و همکاران. ویرایش پانزدهم.

    ویلمور جک اچ و دیوید ال . کاستیل ،فیزیولوژی ورزش و فعالیت بدنی،1381، ترجمه­ی ضیاء معینی و همکاران. جلد اول و دوم. انتشارات مبتکران، تهران

     

    منابع انگلیسی

    Aggarwal, S. Tandon, S. K. Singla, C. Tandon, 2010, Diminution of Oxalate Induced Renal Tubular Epithelial Cell Injury and Inhibition of Calcium Oxalate Crystallization in vitro by Aqueous Extract of Tribulus terrestris, International Braz J Urol.

    A.V. Kavitha and G. Jagadeesan, 2006, Role of Tribulus terrestris (Linn.) (Zygophyllacea) against mercuric chloride induced nephrotoxicity in mice, Mus musculus (Linn.), Journal of Environmental Biology,.

    Ahmed A. Hussain, Abbas A. Mohammed, Heba. H. Ibrahim, and Amir H. Abbas,2009, Study the Biological Activities of Tribulus Terrestris Extracts, World Academy of Science, Engineering and Technology 57.

    Alessio, H. M., A. H. Goldfarb, et al.,1997, "Exercise-induced oxidative stress before and after vitamin

    Amacher, D.E,1998, Serum transaminase elevations as indicators of hepatic injury fallowing the administration of drugs. Regulatory toxicology and pharmacology 27:  119 -130.

    Amin, A., M. Lotfy, et al,2006, "The protective effect of Tribulus terrestris in diabetes." Annals of the

    Ana Paula Tanno a,1, Vander José das Neves a,1, Kaleizu Teodoro Rosa b, Tatiana Sousa Cunha a,c,Fernanda Cristina Linarello Giordano a, Caroline Morini Calil a, Vinicius Guzzoni a, Tiago Fernandes d, Edilamar Menezes de Oliveira d, Pedro Duarte Novaes e, Maria Cláudia Irigoyen b, Maria José Costa Sampaio Moura f, Fernanda Klein Marcondes,2011,  Nandrolone and resistance training induce heart remodeling: Role of fetal genes and implications for cardiac pathophysiology, Elsevier Inc. and exercise 25(2): 225.

    Anderson J. Martino-Andradea,,Rosana N. Moraisa, Katherinne M. Spercoskia, Stefani C. Rossib, Marina F. Vechib, Munisa Golinb, Natália F. Lombardib, Cláudio S. Grecac, Paulo R. Dalsenterb, Effects of Tribulus terrestris on endocrine sensitive organs in male and female Wistar rats, 2003, International Braz J Urol.

    Apple, E.S. & MC Gue, MK.,1983,"Serum enzyme change during marathon training".Am J Clin Pathology. 79: 716-719.

    Azita Hajhossein Talasaz1, Mohammad-Reza Abbasi2, Saeed Abkhiz2 and Simin Dashti-Khavidaki ,2010, Tribulus terrestris-induced severe nephrotoxicity in a young healthy male, Nephrol Dial Transplant, 25: 3792–3793.

    BABA, C. S., ALEXANDER, G., KALYANI, B., PANDEY, R., RASTOGI, S., PANDEY, A. and CHOUDHURI, G, 2006, Effect of exercise and dietary modification on serum aminotransferase levels in patients with nonalcoholic steatohepatitis. Journal of Gastroenterology and Hepatology, 21: 191–198. doi: 10.1111/j.1440-1746.2005.04233.x

    Bashir Jabbar, Gaeini Abbas Ali , Hojat Allah Nibakht, Zehsaz Farzad, Hadi hamdollah, The  Effect of creatin Monohydrate supplementation with resistance training on liver responces in sedentary males. C supplementation." International Journal of Sport Nutrition 7(1): 1.

    Cheung BM, Ong KL, Cheung RV, Wong LY, Wat NM, Tam S, et al, 2008 ,Association between plasma alkaline phosphatase and C-reactive protein in Hong Kong Chinese. Clin Chem Lab Med;46:523–7.

    Cheung BM, Ong KL, Wong LY, 2009, Elevated serum alkaline phosphatase and peripheral arterial disease in the United States National Health and Nutrition Examination Survey 1999–2004. Int J Cardiol;135:156–61.

    Clarkson, P., Kearns, A., Rouzier, P., Rubin, R., & Thompson, P, 2006, Serum creatinekinase levels and renal function measures in exertional muscle damage . Pediatric critical care medicine. 38(4): 623-627

    Cordova, A., Francisco, MJ., Eduardo, R., & Melchor, A.M. ,2004, Protection against muscle damage in competitive sport player: the effect of the immunomodulater AM 3. J Sports sci.22(59) 827-833.

    DaCosta D, Dritsa M, Ring A, Fitzcharles MA, 2004, Mental health status and leisure-time physical activity contribute to fatigue intensity in patients with spondylarthropathy.Arthritis Rheum 15; 51: 1004-8.

    Daniel S, Ben-Menachem T, Vasudevan G, Ma CK, Blumenkehl M. 1999, Prospective evaluation of unexplained chronic liver transaminase abnormalities in asymptomatic and symptomatic patients. Am J Gastroenterol;94:3010-3014.

    Dara, L., J. Hewett, et al, 2008, "Hydroxycut hepatotoxicity: a case series and review of liver toxicity

    Dufour DR. Effects of habitual exercise on routine laboratory tests. Clin Chem 1998;44:136. exercise and training in rats." American Journal of Physiology--Legacy Content 207(2): 467-472. from herbal weight loss supplements." World journal of gastroenterology: WJG 14(45): 6999.

    Fuad A.M. Hasan, Salim Owyed, 2003, Interpretation of liver chemistry tests. Bull Kuwait Inst Med Spec;2:27-31

    G.Dhana Lakshimi, P. Ravi Komar, 2012, Protective effect of Tribulus Terrestris linn on liver and kidney in Cadmium intoxicated rats,Indian Journal of Experimental Biology.

    Garbus, J., B. Highman, et al, 1964, "Serum enzymes and lactic dehydrogenase isoenzymes after

    Ghazala Shaheen1*, Irshad Ahmad2, Khan Usmanghani3 Naveed Akhter1, Mukhtiar Ahmad1, Sabira Sultana1 and M. Akram, 2012,Monograph of Tribulus terrestris,  Journal of Medicinal Plants Research.

    Giannini, E.G., Testa, R., & Savarino, V, 2005, Liver enzyme alteration: a guide for clinicians. Canadian Medical Association. 172(3).39.

    Giboney, P, 2005, Mildly elevated liver transaminase levels in the asymptomatic patient.American family physician

    Giboney, P, 2005, Mildly elevated liver transaminase levels in the asymptomatic patient.American family physician.71(6):1105 -1110

    Halonen, P.I., & Konttinen, A, 1962, Effect of physical exercise on some enzymes in the serum. Nature.193:942 -944.

    Hojjatollah Karimi Jashni*1, Shamsi Bandak2, Amir Ashkan Mahjoor, 2011,Effects of oxymetholone on kidney tissue of one-day old offspring of pregnant rats , Journal of Jahrom University of Medical Sciences.

    Hultcrantz R, Glaumann H, Lindberg G, Nilsson LH, 1986 ,Liver investigation in 149 asymptomatic patients with moderately elevated activities of serum aminotransferases. Scand J Gastroenterol;21:109-113.

    Jagadeesan, G. and Kavitha, A.V., Recovery of phosphatase and transaminase activity of mercury intoxicated Mus musculus (Linn.) liver tissue by Tribulus terrestris (Linn.) (Zygophyllaceae) extract

    Ji, L. L, 1993, "Antioxidant enzyme response to exercise and aging." Medicine and science in sports

    K. Gauthaman, P.G. Adaikan *, R.N.V. Prasad, ,2002, Aphrodisiac properties of Tribulus Terrestris extract (Protodioscin) in normal and castrated rats, Elsevier Science Inc.

    K.S.Adedapo, O.M.Akinosun, G.O.Arinola, Bola Odekunle Odegbemi, O.I. Adedeji, 2009, Plasma Biochemical Changes During Moderate and Vigorous Exercises. International Journal of Sports Science and Engineering Vol. 03, No. 02, pp. 073-076.

    King, S.W., Statland, B.E., & Savory, J. 1976, The effect of a short burst of exercise on activity values of enzymes in sera of healthy young men. Clin Chim Acta.72(2):211-218.

    Kirsten L. Johansen,*† Patricia L. Painter,‡ Giorgos K. Sakkas,†§ Patricia Gordon, Julie Doyle,_ and Tiffany Shubert_,2006, Effects of Resistance Exercise Training and Nandrolone Decanoate on Body Composition and Muscle Function among Patients Who Receive Hemodialysis: A Randomized, Controlled Trial, the American Society of Nephrology.

    Lubna H. Tahtamouni a,*, Noor H. Mustafa a, Iman M. Hassan a, Iman M. Ahmad b, Salem R. Yasin a, Maher Y. Abdalla, Nandrolone Decanoate, 2010,  Administration to Male Rats Induces Oxidative Stress, Seminiferous Tubules Abnormalities, and Sperm DNA Fragmentation, Jordan Journal of Biological Sciences. New York Academy of Sciences 1084(1): 391-401.

    Maimoun l.manetta J, Court I Dupuy AM, Mariano- Goulart D, Micallef JP, Peruchon E, Rossi M. 2006, the intensity level of physical exercise and the bone metabolism response. Int J Sport Med; 27(2): 105-110.

    Marcos  burger- Mendonca; Monica Bielavsky; Fernanda C.R Barbosa Liver overload in Brazilian triathletes after half-ironman competition is related muscle fatigue.

    Mashiko, T., Umeda, T., Nakaji, S., Sugawara, K., 2004, Effect of exercise on the physical condition of college rugby players during summer training camp. Br J Sports Med.38:186-190.

    Matthew Webber, Aisling Krishnan, Neil G. Thomas and Bernard M.Y. Cheung. 2010, Association between serum alkaline phosphatase and C-reactive protein in the United States National Health and Nutrition Examination Survey 2005–2006. Clin Chem Lab Med;48(2):167–173.

    Mena, P., Maynar, M., & Campillo, J.E, 1996, Changes in plasma enzyme activities in professional racing cyclists.Br J Sports med. 30(2):122-124.

    Nathwani, R.A., Pais, S., Reynolds, T.B., Kaplowitz, N, 2005, Serum alanine aminotransferase in skeletal muscle diseases. Hepatology.41:380

    Noakes, T.D , 1978, Effect of exercise on serum enzyme activities in humans. J sports med . 4:245 -267.

    Nosaka, A., Clarkson, P.M., & Apple,F.S, 1992, Time course of serum protein changes after strenuous exercise of the forearm flexors. J lab clin med. 119(2 ): 183- 188

    Padalino, B., Rubino, G., Centoducati, P., & Petazzi, F, 2007, Training versus overtraining : Evaluation of two protocols. J equine veterinary science.27(1):28-31.

    Parikh, D. and N. Ramanathan ,1977, "Exercise induced serum enzyme changes in untrained

    subjects." Indian J Physiol Pharmacol 21: 175-180.

    Pettersson, J., Hindorf, U., Persson, P., Bengtsson, T., Malmqvist, U., Werkstrom, V., Ekelund, M., 2007, Muscular exercise can cause highly pathological liver function tests in healthy men. B J Clin Pharmacol. DOI:10,1111 /j.1365-2125, 03001.x

    Phillips, O. A., K. T. Mathew, et al, 2006,"Antihypertensive and vasodilator effects of methanolic and aqueous extracts of< i> Tribulus terrestris in rats." Journal of ethnopharmacology 104(3): 351-355.

    P. Kamboj, M. Aggarwal, S. Puri,1 and S. K. SinglaDepartment of Biochemistry, University Institute of Engineering and Technology, Panjab University, Chandigarh, 1Biotechnology Branch, University Institute of Engineering and Technology, Panjab University, Chandigarh, IndiaAddress for correspondence: Dr. S. K. Singla, Department of Biochemistry, Panjab University, Chandigarh - 160 014, India. E-mail: pubiochem14@gmail.com  Author information ,Copyright and License information,Copyright © Indian Journal of NephrologThis is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 3.0 Unported, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. 2011, Effect of aqueous extract of Tribulus terrestris on oxalate-induced oxidative stress in rats, Indian J Nephrol.

    P. Kavitha, R. Ramesh, G. Bupesh, A. Stalin and P. Subramanian, 2006, Hepatoprotective activity of Tribulus terrestris extract against acetaminophen-induced toxicity in a freshwater fish (Oreochromis mossambicus),  Tropical Biomedicine.

    P Mena,M Maynar, J E Campillo , 1996, Changes in plasma enzyme activities in professional racing cyclist. Br J, Sport Med;30: 122-124.

    Rej R. 1989, Aminotransferases in disease. Clin Lab Med, 9(4): 667-87.

    Rohani Aliakbar , 2009, Effects of oxymetholone on hematological and liver factors in the male bodybuilder's serum.

    Ross, J.H., Attwood, E.C., Atkin, G.E., & Villar, R.N. 1983,A study on the effects severe repetitive exercise on serum myoglobin,creatine kinase, transaminase and lactate dehydrogenase.Quart J med.206:268-279

    Saengsirisuwan, V., Phadungkij, S., & Pholpramool, C, 1998, Renal and liver functions and muscle injuries during training and after competitionin thai boxers.Br J sports med.32:304-308 .

    Sangun lee, Takashi umeda, Ippei Takahashi, Masashi Matsuzaka, Kazuma Danjo, Kaori Iwane, Hiroki Iwasaki and shigeyuki Nakaji, 2011, EFFECTS OF THE FIRST TRAINING SESSION ON THE PHYSIOLOGICAL AND MENTAL CONDITIONS IN MALE UNIVERSITY FRESHMEN JUDOISTS. Hirosaki Med. J. 61:87-96.

    Shekelle, P. G., M. L. Hardy, et al, 2003, "Efficacy and safety of ephedra and ephedrine for weight loss and athletic performance." JAMA: the journal of the American Medical Association 289(12): 1537-1545.

    Skenderi, K.P., Kavouras, S.A., Anastasiou, C.A., Yiannakouris, N., Matalas, Antonia-leda , 2006, exertional rhabdomyolysis during 246-km countinous running race. Med & Sci In Sports Exe.38(6):1054-1057

    S. Razmjou, H. Rajabi, M. Jannati, M. Azizi and .A.A. Jahandideh. , 2010, The Effects of Delorme and Oxford Techniques on Serum Cell Injury Indices and Growth Factor in Untrained Women. World Journal of Sport Sciences 3 (1): 44-52.

    Stanly Salmons, Mytrophic action of an steroid (Nanderlone) in normal, but not in chronically stimulated, Rabbit limb muscles,1991.

    Suzuki, K., Peake, J., Nosaka, K., & Okutsu, M, 2006, Changes in   markers of muscle damage,inflammation and HSP70 after an Ironman triathlon race. Eur J Appl Physiol.98:525 - 534.

    Szabo, A., Rmvari, R., Bogner, P., Febel, H., & Szendro, Zs, 2003, Metabolic changes induced by reglar submaximal aerobic exercise in meat-type rabbits. Acta Veterinaria Hungarica.51(4):503-512

    Tsukamoto, K., Suzuki, K., & Machida, K, 2001, Chronic effect of training on neutrophil functions in humans. Environmental health and preventive medicine.Br J Sports med.6:22-26.

    Tylicki A, Kawalko A, Sokolska J, Strumilo S., Effect of anabolic steroid nandrolone decanoate on the properties of certain enzymes in the heart, liver, and muscle of rats, and their effect on rats' cardiac electrophysiology,

    Van der meulen, H.J., Kuipers, H., & Drukker, J, 1991, Relationship between exercise- induced muscle damage and enzyme realize in rats.71:999-1004.

    Venditti P, Di Meo S, 1997, Effect of training on antioxidant capacity, , tissue damage, and endurance of adult male rats. Int j Sports Med;18(7):497-502.

کلمات کلیدی: ALP - ALT - AST

موضوع پایان نامه اثر ترکیب تمرین مقاومتی و عصاره آبی خارخاسک بر آنزیم¬های کبدی در رت¬های نر سالم, نمونه پایان نامه اثر ترکیب تمرین مقاومتی و عصاره آبی خارخاسک بر آنزیم¬های کبدی در رت¬های نر سالم, جستجوی پایان نامه اثر ترکیب تمرین مقاومتی و عصاره آبی خارخاسک بر آنزیم¬های کبدی در رت¬های نر سالم, فایل Word پایان نامه اثر ترکیب تمرین مقاومتی و عصاره آبی خارخاسک بر آنزیم¬های کبدی در رت¬های نر سالم, دانلود پایان نامه اثر ترکیب تمرین مقاومتی و عصاره آبی خارخاسک بر آنزیم¬های کبدی در رت¬های نر سالم, فایل PDF پایان نامه اثر ترکیب تمرین مقاومتی و عصاره آبی خارخاسک بر آنزیم¬های کبدی در رت¬های نر سالم, تحقیق در مورد پایان نامه اثر ترکیب تمرین مقاومتی و عصاره آبی خارخاسک بر آنزیم¬های کبدی در رت¬های نر سالم, مقاله در مورد پایان نامه اثر ترکیب تمرین مقاومتی و عصاره آبی خارخاسک بر آنزیم¬های کبدی در رت¬های نر سالم, پروژه در مورد پایان نامه اثر ترکیب تمرین مقاومتی و عصاره آبی خارخاسک بر آنزیم¬های کبدی در رت¬های نر سالم, پروپوزال در مورد پایان نامه اثر ترکیب تمرین مقاومتی و عصاره آبی خارخاسک بر آنزیم¬های کبدی در رت¬های نر سالم, تز دکترا در مورد پایان نامه اثر ترکیب تمرین مقاومتی و عصاره آبی خارخاسک بر آنزیم¬های کبدی در رت¬های نر سالم, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اثر ترکیب تمرین مقاومتی و عصاره آبی خارخاسک بر آنزیم¬های کبدی در رت¬های نر سالم, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اثر ترکیب تمرین مقاومتی و عصاره آبی خارخاسک بر آنزیم¬های کبدی در رت¬های نر سالم, پروژه درباره پایان نامه اثر ترکیب تمرین مقاومتی و عصاره آبی خارخاسک بر آنزیم¬های کبدی در رت¬های نر سالم, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثر ترکیب تمرین مقاومتی و عصاره آبی خارخاسک بر آنزیم¬های کبدی در رت¬های نر سالم, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثر ترکیب تمرین مقاومتی و عصاره آبی خارخاسک بر آنزیم¬های کبدی در رت¬های نر سالم, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر ترکیب تمرین مقاومتی و عصاره آبی خارخاسک بر آنزیم¬های کبدی در رت¬های نر سالم, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر ترکیب تمرین مقاومتی و عصاره آبی خارخاسک بر آنزیم¬های کبدی در رت¬های نر سالم, رساله دکترا در مورد پایان نامه اثر ترکیب تمرین مقاومتی و عصاره آبی خارخاسک بر آنزیم¬های کبدی در رت¬های نر سالم

  پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد "MA " رشته مهندسي صنايع گرايش: صنايع – صنايع زمستان 1393 چکيده امروزه توجه به موضوع زنجيره تأمين و مديريت آن، در عصر

الف) بيان مسأله از نظر تاريخي آدنوكاسينوم معده يكي از علل عمده مرگ و مير ناشي از سرطان درجهان بوده است. در سال 1930 سرطان معده علت عمده مرگ و مير ناشي از سرطان در ايالات متحده درميان مردان و سومين

پايان نامه براي دريافت درجه دکتري عمومي رشته دامپزشکي به منظور مقايسه اثر استفاده از واكسن ضد كوكسيديوز (ايراكوك) و داروي كوكسيديواستات كلوپيدول در كنترل ضايعات ناشي از آلودگي تجربي به بيماري ك

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته مهندسي کامپيوتر سال 1390 0          چکيده اتصال روزمره تعداد زيادي از مردم به اينترنت باعث شده‌ است تا

پايان نامه کارشناسي ارشد در (علوم تربيتي-مديريت و برنامه­ريزي آموزشي) ارديبهشت ماه 1394 چکيده   هدف از پژوهش حاضر، ارزشيابي برنامه درسي پرديس­هاي دانشگاه فرهنگيان استان سيستان و

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي (M.A) سال تحصيلي 93-1392 چکيده         موضوع تحقيق حاضر بررسي رابطه مدل تعالي سازماني (EFQM) و عملکرد آموزش و پ

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته مديريت ( MA ) گرايش : مديريت آموزشي سال تحصيلي 1392- 1391 چکيده آموزش و بهسازي منابع انساني به عنوان يکي از استراتژي هاي دست يابي به سر

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد «.M.A» گرايش: سنجش و اندازه گيري(روانسنجي) زمستان 1393 چکيده طي دهه‌هاي گذشته، تعداد زيادي از روان شناسان و روانپزشکان

تحقيق پاياني دوره عالي آزاد تخصصي DBA مديريت استراتژيک تير 1391 چکيده هدف اين پژوهش تعيين مولفه هاي توسعه زير ساخت‌هاي صنعت چرم و تدوين مدل مناسبي براي توسعه زير ساخت‌هاي صنعت چرم

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته تحصيلي کارشناسي ارشد:    MBA ???? چکيده:         در سال‌هاي اخير، اهميت تجربه‌ي خريد لذت&

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A) گرايش : "بازاريابي" بهار 1391 چکيده هدف از اين تحقيق بررسي تحليلي تأثير ادراک مصرف کننده از مسئوليت اجتماعي بر جذابيت مراکز خريد

ثبت سفارش