پایان نامه اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد، فراسنجه‌ های خونی، سیستم ایمنی، وکمیّت و کیفیت لاشه جوجه‌های گوشتی

word 2 MB 32483 150
1392 کارشناسی ارشد مهندسی علوم دامی - دامپروری - دام و طیور
قیمت قبل:۶۴,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد (MSc) در رشته علوم دامی- گرایش تغذیه دام

     

    چکیده

    به‌منظور بررسی اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد، فراسنجه‌ های خونی، سیستم ایمنی، وکمیّت و کیفیت لاشه جوجه‌ های گوشتی، آزمایشی در قالب طرح فاکتوریل انجام شد. برای این منظور 270 جوجه یک روزه نر، سویه راس 308 در نه تیمار قرار گرفتند: تیمار اول: بدون پودر رزماری و ویتامین E، تیمار دوم: بدون پودر رزماری به همراه صد میلی‌گرم در کیلوگرم ویتامین E، تیمار سوم: بدون پودر رزماری به همراه دویست میلی‌گرم در کیلوگرم ویتامین E، تیمار چهارم: نیم درصد پودر رزماری و بدون ویتامین E، تیمار پنجم: نیم درصد پودر رزماری به همراه صد میلی‌گرم در کیلوگرم ویتامین E، تیمار ششم: نیم درصد پودر رزماری به همراه دویست میلی‌گرم در کیلوگرم ویتامین E، تیمار هفتم: یک درصد پودر رزماری و بدون ویتامین E، تیمار هشتم: یک درصد پودر رزماری به همراه صد میلی‌گرم در کیلوگرم ویتامین E، تیمار نهم: یک درصد پودر رزماری به همراه دویست میلی‌گرم در کیلوگرم ویتامین E. نتایج نشان داد که پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد جوجه‌های گوشتی دوره آغازین اثری نداشتند (05/0

    کلمات کلیدی: جوجه‌های گوشتی، پودر رزماری، ویتامین E، عملکرد، فراسنجه‌های خونی،  سیستم ایمنی، کمیّت، کیفیّت

    1 اهمیّت دامپروری در ایران و جهان

    کشاورزی وسیله معاش غالب مردم را در مقایسه با صنایع دیگر فراهم می‌کند. دام‌های اهلی بیش از نیمی از کل مقادیر خروجی بخش کشاورزی را تشکیل می‌دهد ( کمال زاده[1] و همکاران، 2008) و در بسیاری از کشورهای توسعه یافته از اهمیّت برخوردار است. حیوانات اهلی و فرآورده‌های آن در کشورهای توسعه یافته به‌سرعت گسترش و رشد یافته است (آپون[2]، 2004). در ایران دام‌های اهلی منبع مهم ملّی بوده و بیش از نیمی از جمعیت روستایی  به دام‌های اهلی برای زندگی خود وابسته هستند؛ و دام‌ها نقش مهمی در تامین زندگی روستاییان فقیر و ایجاد اشتغال دارند (کمال زاده و همکاران، 2008).

    1-2 اهمیّت طیور در زندگی بشر

    طیور یا پرندگان اهلی به‌خاطر گوشت و تخم‌شان اهمّیت داشته و منبع مهمی از پروتئین حیوانی هستند. گوشت طیور از لحاظ پروتئین غنی بوده ومنبع مناسبی از فسفر و دیگر مواد معدنی، ویتامین‌های گروه B است. گوشت طیور چربی کمتری (5/3-5 درصد) نسبت به گوشت گاو دارد و کبد مرغ غنی از ویتامین A است. نسبت اسیدهای چرب غیر اشباع آن نسبت به اسیدهای چرب اشباع بیشتر است و این میزان اسیدهای چرب دلالت بر سالم‌تر بودن گوشت طیور نسبت به گوشت قرمز دارد. در نتیجه، این عوامل باعث توسعه تولید جوجه‌گوشتی شده است.  همگام با رشد اقتصادی، تقاضا برای پروتئین در کشورهای توسعه یافته مخصوصاً غذای با منشاء طیور افزایش یافته‌است. تقاضا برای غذای کم کالری و تغییر در شیوه زندگی باعث صرف زمان کمتری برای تهیه غذا جهت مصرف کنندگان می‌شود. گوشت طیور درخواست مصرف کنندگان را در پختن آسان  غذا پاسخ می‌دهد. پنج فاکتور که باعث افزایش محبوبیّت گوشت مرغ شده است عبارتست از: 1- قیمت مناسب آن در مقایسه با غذاهای دیگر؛ 2- محتوی مناسب تغذیه ای (پایین بودن چربی)؛ 3- راحت برای آماده سازی؛ 4- تنوع پذیری؛ 5- راحت و آسان بودن برای سرویس دهی جهت تغذیه (فائو[3]، 2010؛ اسلاومایر[4] و همکاران، 2008؛ اسپرناکووا[5] و همکاران، 2007).

    1-3 اهمیّت، جایگاه و آمار صنعت طیور در ایران و جهان

    پرورش طیور در ایران  تاریخچه طولانی دارد و زمان آن به ایران باستان و زمانی‌که مرغ توسط مردان آریایی از شبه قاره هند (حدود 2500-2000 سال قبل از میلاد مسیح) به ایران آورده شد بر می‌گردد. در چهار دهه گذشته سرمایه‌گذاری زیادی در این بخش به‌عمل آمده است ( اصفهانی[6] و همکاران، 2012). بر اساس آمار منتشره سهم گوشت، شیر و تخم مرغ در تامین کل غذای مردم ایران در سال 2009 میلادی 5  و 6/4 درصد بوده و تولید سالیانه گوشت جهان 281482 هزارتن بود؛ که سهم ایران در این میان 2541 هزار تن بوده است. هم‌چنین تولید گوشت طیور در سال 2009 میلادی در جهان 92325 هزار تن بوده است؛ که سهم ایران 1622 هزار تن بود. مصرف سرانه گوشت طیور و تخم مرغ در ایران 2/22 و 7/7 کیلوگرم است و پیش‌بینی می‌شود که سرانه مصرف گوشت در سال 2030 میلادی در جهان 3/45 کیلو‌گرم در سال باشد که انتظار رشدی بالغ بر 11 درصد را در مقایسه با سال 1999 میلادی خواهیم داشت (فائو، 2009؛ سازمان بهداشت جهانی[7]). دست یافتن به چنین چشم اندازی در سایه اطمینان از عملکرد مناسب حیوانات مزرعه‌ای، کوشش و اهتمام برای حفظ سلامتی حیوانات در جهت تولید فرآورده‌های دامی با کیفّیت عالی امکان‌پذیر است.

    1-4 جایگاه رزماری[8] و ویتامین E  در تغذیه طیور

    استفاده از آنتی‌بیوتیک به‌عنوان محرک رشد،  نقش اساسی در صنعت طیور داشته‌است. اما استفاده از آن به‌علت باقیمانده دارویی و مقاومت باکتریایی موجب کاهش اعتماد جامعه وممنوعیّت استفاده از آن به‌عنوان محرک رشد شده است ( پولات[9] و همکاران، 2011). ممنوعیت استفاده از آنتی بیوتیک منجر به این شد که کارشناسان  علوم تغذیه دام جهت تولید غذاهای طبیعی و فرآورده‌های دامی با کیفّیت بالا به فکر چاره‌ای باشند. بر همین اساس بسیاری از محققین بر استفاده از چاشنی‌های غذایی مانند پروبیوتیک‌ها[10]، پری‌بیوتیک‌ها[11]، اسیدهای‌آلی، عصاره‌های گیاهی و آنتی‌‌اکسیدان‌ها تمرکز کردند (اسپرناکووا و همکاران، 2007؛ فرانکیک[12] و همکاران، 2009). چاشنی‌های  غذایی طبیعی با منشاء گیاهی سالم‌تر و ایمن‌تر بوده و به‌عنوان مقاصد دارویی برای قرن‌ها استفاده می‌شد؛ و برخی از آنها برای مدت‌ها نقش مهمی را در حفظ سلامتی و بهبود زندگی انسان ایفا می‌کردند (عثمان[13] و همکاران، 2005؛ قزاله[14] و علی[15]، 2008). از جمله گیاهان دارویی اکلیل کوهی یا رزماری است که منبع مناسبی از ترکیبات ضد میکروبی، محرک دستگاه گوارش و آنتی‌اکسیدان است. اثر مفید گیاهان دارویی و فرآورده‌های آنها از جمله عصاره‌ها، روغن‌ها به‌عنوان چاشنی‌های گیاهی مورد تایید قرار گرفته است (سلطان[16] و همکاران، 2008؛ خلیق[17] و همکاران، 2011). این ترکیبات در تولید و سلامتی طیور از طریق تثبیت میکروفلور دستگاه گوارش، جلوگیری از کلونیزاسیون پاتوژن‌ها (تکلی[18] و همکاران، 2006) وتولید آنزیم‌های گوارشی (لی[19] و همکاران، 2004) اثر می‌گذارد. به‌خوبی معلوم شده است که ترکیبات فنولیک موجود در گیاهان و عصاره‌های آن دارای فعالیت آنتی‌اکسیدان در سیستم‌های لیپیدی است (فراگ[20] و همکاران، 1989؛ دیقتون[21] و همکاران، 1993). مکمل‌سازی جیره طیور با روغن‌های گیاهی منجر به افزایش وزن، بهبود کیفیّت لاشه و کاهش مرگ و میر می‌شود (مندل[22] و همکاران، 2000؛ هرترمف[23]، 2001؛ ویلیامز[24] و لوزا[25]، 2001). وجود ویتامین E در اندام‌های جوجه‌ها و مرغ‌های تخمگذار برای حفظ سلامتی مهم است (کوئتزی[26] و هکاران، 2001؛ بوو[27] و همکاران، 2004). وجود ویتامین E در خون، نشان‌گری، مهم به‌خصوص در طب پیشگیری[28]، سندرم سوء جذب[29]، درماتیت نکروتیک[30] است. به‌علاوه ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان موثر بوده که باعث کاهش اکسیداسیون غشاء سلولی عضله می‌شود. افزایش غلظت آلفا توکوفرول باعث افزایش ضریب تبدیل غذایی، افزایش وزن، کاهش مصرف غذا (کندی[31] و همکاران، 1992؛ کوئتزی و همکاران، 2001 ) و بهبود عملکرد سیستم ایمنی می‌شود.

    1-5 بیان مساله

    گوشت طیور مزیت‌هایی از لحاظ تغذیه‌ای مانند پروتئین بالا، اسیدهای چرب ضروری خیلی اشباع، مواد معدنی و چربی پائین (5/3 تا 5 درصد) دارد (اسلاومایر و همکاران، 2008)؛ و افزایش مصرف آن منجر به توسعه تولید جوجه‌های گوشتی و کوشش‌هایی جهت تولید هیبریدهای موثر برای بهبود ضریب تبدیل غذایی و کم کردن مدت زمان غذا دادن شده است (اسپرناکووا و همکاران، 2007). سه خصوصیت مهم که مصرف کننده برای قضاوت در مورد گوشت از آنها استفاده می‌کند عبارتند از: ظاهر، بافت و طعم گوشت. استفاده از استراتژی‌های تغذیه‌ای جهت بهبود کیفّیت عضله روشی نسبتاً جدید است که در رابطه با علوم دامی و غذایی به‌وجود آمده‌است و نشان‌دهنده تنها تکنولوژی قابل دسترس برای تغییر در کیفیّت گوشت سالم است. استفاده از آنتی‌بیوتیک به‌عنوان عاملی برای بهبود رشد در غذای با منشاء حیوانی باعث کاهش اعتماد جامعه به‌علّت وجود باقیمانده دارویی و مقاومت علیه گونه‌های  باکتریایی شده است؛ به‌طوری‌که استفاده از آنها از ژانویه 2006 به‌عنوان مکمل رشد در اروپا ممنوع شده است (پولات و همکاران، 2011). روش‌های تغذیه‌ای برای بهبود کیفیّت گوشت اغلب نسبت به افزودن ماده افزودنی به غذای عضله موثرتراست. ممنوعیت استفاده از آنتی‌بیوتیک منجر شده تا کارشناسان در تغذیه دام  برای تولید غذاهای طبیعی و تولیدات دامی با کیفیّت بالا به فکر چاره‌ای باشند (اسپرناکووا و همکاران، 2007)؛ که یکی از آنها استفاده از آنتی‌اکسیدان‌هاست. آنتی‌اکسیدان‌ها به چند دلیل به غذا افزوده می‌شوند: برای حفاظت غذا از اکسیداسیون[32] و بهبود بخشیدن به وضعیت آنتی‌اکسیدانت بافت حیوان و در نتیجه پیشگیری یا کاهش اکسیداسیون در هنگام حیات و مرگ حیوان. اکسیداسیون یکی از ابتدایی‌ترین مکانیسم‌هایی است که منجر به زوال کیفیّت گوشت و فرآورده‌های گوشتی و در نتیجه از بین رفتن طعم، رنگ، ارزش غذایی و کاهش مدت نگهداری آنها می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند [33]BHT و[34]BHA می‌توانند خواص سمّی داشته باشند و قوانین و دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه‌ای برای مصرف‌شان در غذا وجود دارد. این یافته‌ها همراه با افزایش مخالفت در مصرف‌کنندگان برای استفاده از آنتی‌بیوتیک وآنتی‌اکسیدان‌های مصنوعی باعث افزایش تمایل بر استفاده از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی مانند رزماری و آلفا توکوفرول شده است؛ که منشاء گیاهی دارند، سالم‌تر، بی خطر‌تر بوده  و برای انسان و حیوانات دارای خطر کمتری هستند (پولات و همکاران، 2001؛ هاک[35] و همکاران، 2008).

    1-6 اهداف تحقیق

    1-  بهبود تولید گوشت طیور با توجه به کاهش اکسیداسیون و افزایش زمان ماندگاری.

    2-  بروز پتانسیل‌های ژنتیکی طیور از لحاظ افزایش رشد، بهبود سیستم ایمنی با استفاده از دوزهای بالای ویتامین E و رزماری.

    3- استفاده از گیاهان دارویی و آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی به‌عنوان محرک رشد، بهبود کیفیّت گوشت و تولیدات دامی.

    Abstract

     

    The study was conducted to determine the effect of dietary rosemary powder and vitamin E on the performance, Hematological parameters, immune system, and quantity and quality of carcass in broiler chickens, in a completely randomized design in a factorial experiment. For this purpose, 270 Ross 308 old day chickens were treated equally. First treatment no rosemary powder and vitamin E, second treatment: without rosemary powder plus 100 mg/kg of vitamin E, third treatment: without rosemary powder plus 200 mg/kg of vitamin E. forth treatment: 0.5% rosemary powder and without vitamin E, fifth treatment, 0.5% rosemary powder plus 100 mg/kg vitamin E, sixth treatment: 0.5% rosemary powder plus 200 mg/kg vitamin E, seventh treatment: 1% rosemary powder and without vitamin E, eighth treatment: 1% rosemary powder plus 100 mg/kg vitamin E, nine treatment: 1% rosemary powder plus 200 mg/kg vitamin E. Result showed that rosemary powder and vitamin E had no effect on broiler performance in starter period (P>0.05), but 0.5% rosemary powder and 200 mg/kg of vitamin E were effective on broiler performance in finisher and final period (P≤0.05). Rosemary powder significantly (P≤0.05) effected on duodenal width; weight, relative weight and length of the jejunum; width and length  of the colon; weight and relative weight of the right cecum.Vitamin E significantly (P≤0.05) affected on duodenal width and length of right cecum. As compared to a control, rosemary powder, no effect on a chick weight (P>0.05); but as compared to 1% rosemary, 0.5% rosemary powder significantly (P≤0.05) increased weight of a chick. 200 mg/kg of vitamin E significantly (P≤0.05) increased the weight of a chicken.  Vitamin E was affected significantly (P≤0.05) on broiler immune response to SRBC. The result showed that rosemary powder and vitamin E was affected on the serum uric acid, albumin and globulin levels. (P≤0.05. Although vitamin E and rosemary powder had no effect on the production of thiobarbituric acid on the first week, but 0.5% rosemary powder plus 200 mg/kg of vitamin E could reduced lipid oxidation and TBA on the fourth, seventh and fourteenth.

     

    Key words: Broiler chicken, Rosemary powder, Vitamin E, Performance, immune, carcass, Blood, quality, Quantity.

  • فهرست:

     

    فصل اول. 1

    مقدمه. 1

    1-1 اهمیّت دامپروری در ایران و جهان. 2

    1-2 اهمیّت طیور در زندگی بشر 2

    1-3 اهمیّت، جایگاه و آمار صنعت طیور در ایران و جهان. 2

    1-4 جایگاه رزماری و ویتامین E در تغذیه طیور 3

    1-5 بیان مساله. 4

    1-6 اهداف تحقیق. 5

    فصل دوم. 6

    بررسی منابع. 6

    2-1 کیفیّت گوشت.. 7

    2-2 پراکسیداسیون چربی. 8

    2-2-1 مرحله آغازین. 8

    2-2-2 مرحله انتشار 9

    2-2-3 مرحله پایانی. 9

    2-3  فاکتورهای موثر در پراکسیداسیون گوشت و فرآورده‌های گوشت.. 10

    2-3-1 نقش آهن در پراکسیداسیون چربی. 11

    2-3-2 اکسیداسیون میوگلوبین در غذاهای گوشتی. 12

    2-3-3 نقش اکسی‌میوگلوبین در اکسیداسیون چربی. 13

    2-3-4 نقش مت‌میوگلوبین در اکسیداسیون چربی. 13

    2-3-5 نقش فریل‌میوگلوبین در اکسیداسیون چربی. 13

    2-4 آنتی‌اکسیدان‌ها 14

    2-5 آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی. 14

    2-5-1 اکلیل کوهی (رزماری) 15

    2-5-1-1 اثرات سیتو توکسیک رزماری. 16

    2-5-1-2 اثر رزماری بر کیفیّت میکروبی گوشت.. 16

    2-5-1-3 اثر آنتیاکسیدانی رزماری. 16

    2-5-2 ویتامین E. 17

    2-5-2-1 اثرات ویتامین  E. 17

    2-6  اثر رزماری و ویتامین E بر کیفیّت و اکسیداسیون گوشت.. 18

    2-7 اثر فارماکولوژیک رزماری. 21

    2-8 اثر رزماری بر عملکرد جوجه‌های گوشتی. 21

    2-9 اثر ویتامین E بر سیستم ایمنی و عملکرد جوجه‌های گوشتی. 22

    2-10 صفات مورد مطالعه در این طرح. 23

    2-10-1 سیستم ایمنی. 23

    2-10-1-1 ایمنی ذاتی. 24

    2-10-1-1-1 ژنتیک.. 24

    2-10-1-1-2 جمعیت میکروبی. 24

    2-10-1-1-3 مژههای سیستم تنفسی. 24

    2-10-1-2 ایمنی اکتسابی. 25

    2-10-1-2-1 ایمنی هومورال. 25

    2-10-1-2-2 ایمنی سلولی. 25

    2-10-1-3 ویژگی‌های سیستم ایمنی پرندگان. 26

    2-10-1-4  بورس فابریسیوس.. 26

    2-10-1-5 تیموس.. 27

    2-10-1-6 مکانیسم پاسخ ایمنی. 27

    2-10-1-7 آنتی بادی. 28

    2-10-1-8 انواع ایمونوگلوبولین. 28

    2-10-1-8-1 ایمونوگلوبولین Y. 28

    2-10-1-8-2 ایمونوگلوبولین M.. 29

    2-10-1-8-3 ایمونوگلوبولین A. 29

    2-10-1-9 ساختمان ایمونوگلوبولینها 29

    2-10-2 کیفیّت لاشه جوجه‌های گوشتی. 30

    2-10-3 فراسنجه‌های خونی. 30

    فصل سوم. 32

    مواد و روش‌ها 32

    3-1 مکان و موقعیت انجام تحقیق. 33

    3-2 مراحل آماده‌سازی سالن پرورش پیش از آغاز دوره پرورش.. 33

    3-3 شرایط محیطی پرورش.. 33

    3-3-1 دما 33

    3-3-2 رطوبت.. 34

    3-3-3 نور 34

    3-4 دانخوری و آبخوری. 34

    3-5 برنامه بهداشتی و واکسیناسیون. 34

    3-6 تزریق محلول SRBC. 36

    3-7 نمونه‌گیری. 36

    3-8 مدیریت دوره پرورش.. 36

    3-9 تیمارهای آزمایشی. 37

    3-10 طرح آماری آزمایش.. 37

    3-11 ترکیب مواد خوراکی و مغذی جیره‌های مورد استفاده در پرورش.. 38

    3-12 ترکیب مواد پودر رزماری. 43

    3-13 فراسنجه‌های مورد آزمایش و روش اندازه‌گیری آن‌ها 43

    3-13-1 صفات مورد رکورد‌گیری و روش اندازه‌گیری عملکرد و تفکیک لاشه. 43

    3-13-1-1 افزایش وزن. 43

    3-13-1-2 مصرف خوراک.. 43

    3-13-1-3 ضریب تبدیل خوراک.. 44

    3-13-1-4 انرژی متابولیسمی مصرفی. 44

    3-13-1-5 ضریب تبدیل انرژی متابولیسمی. 44

    3-13-1-6 پروتئین مصرفی. 44

    3-13-1-7 ضریب تبدیل پروتئین مصرفی. 44

    3-13-1-8 هزینه خوراک لازم برای هر کیلوگرم افزایش وزن زنده 44

    3-13-1-9 شاخص تولید. 44

    3-13-2 تفکیک لاشه. 45

    3-13-3 اندازه‌گیری فراسنجه‌های خونی. 45

    3-13-3-1 اندازه‌گیری اسید اوریک.. 46

    3-13-3-2 اندازه‌گیری کلسترول کل. 46

    3-13-3-3  اندازه‌گیری تری‌گلیسیرید. 46

    3-13-3-4 اندازه‌گیری لیپوپروتئین با تراکم بسیارکم. 47

    3-13-3-5  اندازه‌گیری لیپوپروتئین با تراکم بالا. 47

    3-13-3-6 اندازه‌گیری لیپوپروتئین با تراکم کم. 47

    3-13-3-7 اندازه‌گیری AST. 47

    3-13-3-8 اندازه‌گیری ALT. 48

    3-13-3-9 اندازه‌گیری پروتئین کل. 48

    3-13-3-10 اندازه‌گیری آلبومین. 49

    3-13-3-11 اندازه‌گیری گلوبولین. 49

    3-13-4  اندازه‌گیری سیستم ایمنی. 49

    3-13-4-1 آزمایش HI 49

    3-13-4-2 روش انجام آزمایش HA. 49

    3-13-4-3  روش انجام آزمایش HI 50

    3-13-4-4  روش انجام آزمایش الایزا 50

    3-13-4-5 روش انجام آزمایش SRBC. 51

    3-13-5 کیفیّت گوشت.. 52

    3-13-5-1 روش اندازه‌گیری TBA. 52

    فصل چهارم. 53

    نتایج. 53

    4-1 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد جوجه‌های گوشتی. 54

    4-1-1 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد جوجه‌های گوشتی در هفته اول. 54

    4-1-1-1 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر خوراک مصرفی هفته اول. 54

    4-1-1-2 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر افزایش وزن هفته اول. 54

    4-1-1-3 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر ضریب تبدیل خوراک هفته اول. 54

    4-1-1-4 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر میزان انرژی متابولیسمی دریافتی هفته اول. 55

    4-1-1-5 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر ضریب تبدیل انرژی هفته اول. 55

    4-1-1-6 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر میزان پروتئین دریافتی هفته اول. 56

    4-1-1-7 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر ضریب تبدیل پروتئین دریافتی هفته اول. 56

    4-1-2 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد جوجه‌های گوشتی در هفته دوم. 57

    4-1-2-1 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر خوراک مصرفی هفته دوم. 57

    4-1-2-2 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر افزایش وزن هفته دوم. 58

    4-1-2-3 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر ضریب تبدیل خوراک هفته دوم. 58

    4-1-2-4 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر انرژی دریافتی هفته دوم. 58

    4-1-2-5 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر ضریب تبدیل انرژی هفته دوم. 59

    4-1-2-6 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر پروتئین دریافتی هفته دوم. 59

    4-1-2-7 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر ضریب تبدیل پروتئین هفته دوم. 59

    4-1-3 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد جوجه‌های گوشتی در هفته سوم. 60

    4-1-3-1 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر خوراک مصرفی هفته سوم. 61

    4-1-3-2 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر افزایش وزن هفته سوم. 61

    4-1-3-3 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر ضریب تبدیل خوراک هفته سوم. 61

    4-1-3-4 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر انرژی دریافتی هفته سوم. 62

    4-1-3-5 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر ضریب تبدیل انرژی هفته سوم. 62

    4-1-3-6 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر پروتئین دریافتی هفته سوم. 62

    4-1-3-7 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر ضریب تبدیل پروتئین هفته سوم. 63

    4-1-4 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد جوجه‌های گوشتی در هفته چهارم. 64

    4-1-4-1 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر خوراک مصرفی هفته چهارم. 64

    4-1-4-2 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر افزایش وزن هفته چهارم. 65

    4-1-4-3 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر ضریب تبدیل خوراک  هفته چهارم. 65

    4-1-4-4 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر انرژی دریافتی  هفته چهارم. 66

    4-1-4-5ا ثر پودر رزماری و ویتامین E بر ضریب تبدیل انرژی  هفته چهارم. 66

    4-1-4-6 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر پروتئین دریافتی  هفته چهارم. 66

    4-1-4-7 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر ضریب تبدیل پروتئین  هفته چهارم. 67

    4-1-5 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد جوجه‌های گوشتی در هفته پنجم. 68

    4-1-5-1 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر خوراک مصرفی هفته پنجم. 68

    4-1-5-2 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر افزایش وزن هفته پنجم. 69

    4-1-5-3 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر ضریب تبدیل خوراک هفته پنجم. 69

    4-1-5-4 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر انرژی دریافتی هفته پنجم. 69

    4-1-5-5 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر ضریب تبدیل انرژی هفته پنجم. 70

    4-1-5-6 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر پروتئین دریافتی هفته پنجم. 70

    4-1-5-7 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر ضریب تبدیل پروتئین هفته پنجم. 71

    4-1-6 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد جوجه‌های گوشتی در هفته ششم. 72

    4-1-6-1 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر خوراک مصرفی هفته ششم. 72

    4-1-6-2 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر افزایش وزن هفته ششم. 73

    4-1-6-3 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر ضریب تبدیل خوراک هفته ششم. 73

    4-1-6-4 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر انرژی دریافتی هفته ششم. 73

    4-1-6-5 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر ضریب تبدیل انرژی هفته ششم. 74

    4-1-6-6 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر پروتئین دریافتی هفته ششم. 74

    4-1-6-7 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر ضریب تبدیل پروتئین هفته ششم. 75

    4-1-7 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد جوجه‌های گوشتی در دوره آغازین. 76

    4-1-7-1 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر خوراک مصرفی دوره آغازین. 76

    4-1-7-2 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر افزایش وزن دوره آغازین. 76

    4-1-7-3 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر ضریب تبدیل خوراک مصرفی دوره آغازین. 76

    4-1-7-4 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر انرژی دریافتی دوره آغازین. 77

    4-1-7-5 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر ضریب تبدیل انرژی دوره آغازین. 77

    4-1-7-6 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر پروتئین دریافتی دوره آغازین. 78

    4-1-7-7 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر ضریب تبدیل پروتئین دوره آغازین. 78

    4-1-8 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد جوجه‌های گوشتی در دوره پایانی. 79

    4-1-8-1 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر خوراک مصرفی دوره پایانی. 79

    4-1-8-2 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر افزایش وزن دوره پایانی. 80

    4-1-8-3 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر ضریب تبدیل خوراک دوره پایانی. 80

    4-1-8-4 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر انرژی دریافتی دوره پایانی. 81

    4-1-8-5 اثر پودر رزماری و ویتامین E برضریب تبدیل انرژی دوره پایانی. 81

    4-1-8-6 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر پروتئین دریافتی دوره پایانی. 81

    4-1-8-7 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر ضریب تبدیل پروتئین دوره پایانی. 82

    4-1-9 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد کل دوره پرورش جوجه‌های گوشتی. 83

    4-1-9-1 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر خوراک مصرفی کل دوره پرورش جوجه‌های گوشتی. 83

    4-1-9-2 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر افزایش وزن کل دوره پرورش جوجه‌های گوشتی. 84

    4-1-9-3 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر ضریب تبدیل خوراک کل دوره پرورش جوجه‌های گوشتی. 84

    4-1-9-4 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر انرژی دریافتی کل دوره پرورش جوجه‌های گوشتی. 85

    4-1-9-5 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر ضریب تبدیل انرژی کل دوره پرورش جوجه‌های گوشتی. 85

    4-1-9-6 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر پروتئین دریافتی کل دوره پرورش جوجه‌های گوشتی. 85

    4-1-9-7 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر ضریب تبدیل پروتئین کل دوره پرورش جوجه‌های گوشتی. 86

    4-1-10 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد اقتصادی جوجه‌های گوشتی. 87

    4-1-10-1 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر وزن یک جوجه در 42 روزگی. 87

    4-1-10-2 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر هزینه خوراک به‌ازای هر کیلوگرم وزن زنده 88

    4-1-10-3 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر شاخص تولید. 88

    4-1-11 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر مشخصات لاشه جوجه‌های گوشتی. 89

    4-1-11-1 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر وزن زنده بدن. 89

    4-1-11-2 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر وزن پرکنده بدن. 90

    4-1-11-3 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر وزن لاشه شکم پُر 90

    4-1-11-4  اثر پودر رزماری و ویتامین E بر وزن لاشه شکم خالی. 91

    4-1-11-5 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر درصد لاشه شکم خالی. 91

    4-1-11-6 اثر پودر رزماری و ویتامین E بروزن سر 91

    4-1-11-7 اثر پودر رزماری و ویتامین E بردرصد وزنی سر 92

    4-1-11-8 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر وزن سینه. 92

    4-1-11-9  اثر پودر رزماری و ویتامین E بر درصد وزنی سینه. 93

    4-1-11-10 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر وزن ران‌ها 93

    4-1-11-11 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر درصد وزنی ران‌ها 94

    4-1-11-12 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر وزن بال‌ها 94

    4-1-11-13 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر درصد وزنی بال‌ها 94

    4-1-11-14 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر وزن چربی محوطه بطنی. 95

    4-1-11-15 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر درصد وزنی چربی محوطه بطنی. 95

    4-1-11-16 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر وزن لوزالمعده 96

    4-1-11-17 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر درصد وزنی لوزالمعده 96

    4-1-11-18 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر وزن سنگدان. 97

    4-1-11-19 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر درصد وزنی سنگدان. 97

    4-1-11-20 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر وزن ریه‌ها 97

    4-1-11-21 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر درصد وزنی ریه‌ها 98

    4-1-11-22 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر وزن قلب.. 98

    4-1-11-23 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر درصد وزنی قلب.. 99

    4-1-11-24 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر وزن کلیه‌ها 99

    4-1-11-25 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر درصد وزنی کلیه‌ها 99

    4-1-11-26 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر وزن مغز 100

    4-1-11-27 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر درصد وزنی مغز 100

    4-1-11-28 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر وزن بیضه‌ها 101

    4-1-11-29 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر درصد وزنی بیضه‌ها 101

    4-1-11-30 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر وزن تیره پشت گردن. 101

    4-1-11-31  اثر پودر رزماری و ویتامین E بر درصد وزنی تیره پشت گردن. 102

    4-1-11-32 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر وزن پیش معده 102

    4-1-11-33 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر درصد وزنی پیش معده 103

    4-1-11-34 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر وزن گردن. 103

    4-1-11-35 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر درصد وزنی گردن. 104

    4-1-11-36 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر وزن چینه‌دان. 104

    4-1-11-37 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر درصد وزنی چینه‌دان. 104

    4-1-11-38 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر وزن دوازده لاشه جوجه‌های گوشتی. 111

    4-1-11-39 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر درصد وزنی دوازده لاشه جوجه‌های گوشتی. 111

    4-1-11-40 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر طول دوازده لاشه جوجه‌های گوشتی. 111

    4-1-11-41 اثر پودر رزماری و ویتامین E  بر عرض دوازدهه لاشه جوجه‌های گوشتی. 112

    4-1-11-42 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر طول قطر دوازدهه لاشه جوجه‌های گوشتی. 112

    4-1-11-43 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر وزن ژژنوم لاشه جوجه‌های گوشتی. 113

    4-1-11-44 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر درصد وزنی ژژنوم لاشه جوجه‌های گوشتی. 114

    4-1-11-45 اثرپودر رزماری و ویتامین E بر طول ژژنوم لاشه جوجه‌های گوشتی. 114

    4-1-11-47 اثرپودر رزماری و ویتامین E بر عرض ژژنوم لاشه جوجه‌های گوشتی. 114

    4-1-11-47 اثرپودر رزماری و ویتامین E بر قطر ژژنوم لاشه جوجه‌های گوشتی. 115

    4-1-11-48 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر وزن ایلئوم لاشه جوجه‌های گوشتی. 116

    4-1-11-49 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر درصد وزنی ایلئوم لاشه جوجه‌های گوشتی. 117

    4-1-11-50 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر طول ایلئوم لاشه جوجه‌های گوشتی. 117

    4-1-11-51 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عرض ایلئوم لاشه جوجه‌های گوشتی. 117

    4-1-11-52 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر قطر ایلئوم لاشه جوجه‌های گوشتی. 118

    4-1-11-53 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر وزن کولون لاشه جوجه‌های گوشتی. 119

    4-1-11-54 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر درصد وزنی کولون لاشه جوجه‌های گوشتی. 120

    4-1-11-55 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر طول کولون لاشه جوجه‌های گوشتی. 120

    4-1-11-56 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عرض کولون لاشه جوجه‌های گوشتی. 120

    4-1-11-57 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر قطر کولون لاشه جوجه‌های گوشتی. 121

    4-1-11-58 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر وزن روده کور چپ لاشه جوجه‌های گوشتی. 122

    4-1-11-59 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر درصد وزنی روده کور چپ لاشه جوجه‌های گوشتی. 123

    4-1-11-60 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر طول روده کور چپ لاشه جوجه‌های گوشتی. 123

    4-1-11-61 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عرض روده کور چپ لاشه جوجه‌های گوشتی. 124

    4-1-11-62 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر قطر روده کور چپ لاشه جوجه‌های گوشتی. 124

    4-1-11-63 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر وزن روده کور راست لاشه جوجه‌های گوشتی. 125

    4-1-11-64 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر درصد وزنی روده کور راست لاشه جوجه‌های گوشتی. 126

    4-1-11-65 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر طول روده کور راست لاشه جوجه‌های گوشتی. 126

    4-1-11-66 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عرض روده کور راست لاشه جوجه‌های گوشتی. 126

    4-1-11-67 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر قطر روده کور راست لاشه جوجه‌های گوشتی. 127

    4-2 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر فراسنجه‌های خونی جوجه‌های گوشتی. 128

    4-2-1 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر مقدار اسید اوریک خون جوجه‌های گوشتی. 128

    4-2-2 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر مقدار کلسترول خون جوجه‌های گوشتی. 129

    4-2-3 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر مقدار تری‌گلیسیرید خون جوجه‌های گوشتی. 129

    4-2-4 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر مقدار لیپوپروتئین با تراکم بسیار کم خون جوجه‌های گوشتی. 130

    4-2-5  اثر پودر رزماری و ویتامین E بر مقدار لیپوپروتئین با تراکم زیاد خون جوجه‌های گوشتی. 130

    4-2-6 اثرپودر رزماری و ویتامین E بر مقدار لیپوپروتئین با تراکم کم خون جوجه‌های گوشتی. 130

    4-2-7 اثرپودر رزماری و ویتامین E بر نسبت لیپوپروتئین با تراکم کم به لیپوپروتئین با تراکم زیاد خون جوجه‌های گوشتی. 131

    4-2-8 اثرپودر رزماری و ویتامین E بر مقدار آنزیم SGOT کبد جوجه‌های گوشتی. 131

    4-2-9 اثرپودر رزماری و ویتامین E بر مقدار آنزیم SGPT کبد جوجه‌های گوشتی. 131

    4-2-10 اثرپودر رزماری و ویتامین E بر مقدار پروتئین کل خون جوجه‌های گوشتی. 132

    4-2-11 اثرپودر رزماری و ویتامین E بر مقدار آلبومین خون جوجه‌های گوشتی. 132

    4-2-12 اثرپودر رزماری و ویتامین E بر مقدار گلوبولین خون جوجه‌های گوشتی. 132

    4-3 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر پاسخ سیستم ایمنی طیور 135

    4-3-1 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر میزان عیار پادتن تولید شده علیه واکسن نیوکاسل (هفت روز پس از تزریق اول) 135

    4-3-2 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر میزان عیار پادتن تولید شده علیه واکسن نیوکاسل (هفت روز پس از تزریق دوم) 135

    4-3-3 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر میزان عیار پادتن تولید شده علیه واکسن آنفلوآنزا (21 روز پس از تزریق) 136

    4-3-4 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر میزان عیار پادتن تولید شده علیه واکسن آنفلوآنزا ( سی روز پس از تزریق) 136

    4-3-5 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر میزان عیار پادتن کل تولید شده علیه گلبول قرمز گوسفند  هفت روز پس از تزریق. 136

    4-3-6 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر میزان عیار پادتن کل (تولید شده علیه گلبول قرمز گوسفند  چهارده روز پس از تزریق. 137

    4-3-7 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر میزان عیار پادتن تولید شده علیه واکسن برونشیت (هفت روز پس از تزریق) 137

    4-4 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر اندام های مرتبط با سیستم ایمنی. 138

    4-4-1 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر وزن تیموس.. 138

    4-4-2 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر درصد وزنی تیموس.. 138

    4-4-3 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر وزن کبد. 138

    4-4-4 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر درصد وزنی کبد. 139

    4-4-5 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر وزن طحال. 139

    4-4-6 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر درصد وزنی طحال. 139

    4-4-7 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر وزن بورس فابریسیوس.. 140

    4-4-8 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر درصد وزنی بورس فابریسیوس.. 140

    4-5 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر کیفیّت گوشت.. 143

    4-5-1 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر تولید اسید تیوباربیتوریک در گوشت (روز صفر - دمای C˚4) 143

    4-5-2 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر تولید اسید تیوباربیتوریک در گوشت (روز چهارم - دمای C˚4) 143

    4-5-3 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر تولید اسید تیوباربیتوریک در گوشت (روز هفتم - دمای C˚4) 144

    4-5-4 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر تولید اسید تیوباربیتوریک در گوشت (روز چهاردهم - دمای C˚4) 144

    4-6 مروری کلی بر نتایج به‌دست آمده 146

    فصل پنجم. 148

    بحث.. 148

    5-1 عملکرد جوجه‌های گوشتی. 149

    5-1-1 رزماری. 149

    5-1-2 ویتامین E. 151

    5-2 عملکرد اقتصادی. 152

    5-2-1 وزن یک جوجه در روز 42. 152

    5-2-1-1 رزماری. 152

    5-2-1-2 ویتامین E. 152

    5-2-2 شاخص تولید. 153

    5-3 مشخصات لاشه. 152

    5-4 اثر پودر رزماری و ویتامین E براندام‌های مرتبط با  سیستم ایمنی جوجه‌های گوشتی. 154

    5-5 اثر پودر رزماری و ویتامین E بر پاسخ  سیستم ایمنی جوجه‌های گوشتی. 154

    5-6 اثرپودر رزماری و ویتامین E بر فراسنجه‌های خونی. 156

    5-7 اثرپودر رزماری و ویتامین E برکیفیّت گوشت.. 159

    5-8 اهمیّت نتایج به‌دست آمده 160

    5-9 نتیجه‌گیری. 161

    5-9 پیششنهادات. 161

    فصل ششم. 162

    منابع  

    منبع:

    1. Al- Kassie, G.A.M.2008. The Effect of Anise and Rosemary on Broiler Performance. Int. J. Pout. Sci. 7(3):243-245

    2. Al- Khalani M. Compared Between Anise Seeds (Pimpinella Anisum L.) And Roselle Flowers (hibiscussabdariffa) by Their Affected on Production Performance of Broiler. 2011. Adv in Env Bio. 5(2): 461-464

    3. Abulabbas, K., A. H. Lichtman and J. S. Pober. 2000. Cellular and molecular immunology. Fourth edition. W. B. Saunders Company.

    4. Allen, C. E. and Foegeding, E. A., 1981. Some lipid characteristics and interactions in muscle foods – review. Food Tech. 35 (5): 253-257.

    5. Altmann, H. J., Grunow, W., Mohr, U., Richter Reichhelm, H. B. and Wester, P. W. 1986. Effects of BHA and related phenols on the forestomach of rats. Food Che. toxicology. 24: 1183-1188

    6. Ambrosius, H. and D. Headge. 1987. Chicken immunoglobulin. Veterinary Immunology and Immunopathology, 17: 57-67.

    7. Andersen, H. J. and Skibsted, L. H. 1991. Oxidative stability of frozen pork patties. Effect of light and added salt. J food Sci. 56: 1182-1184

    8. Andreo, A. I., Doval, M. M., Romero, A. M. and Judis, M. A. 2003. Influence of heating time and oxygen availability on lipid oxidation in meat emulsions. Eur J. Lipid Sci. and Tec. 105: 207-213

    9. Armitage, D. B., Hettiarachchy, N. S. and Monsoor, M. A. 2002. Natural antioxidants as component of an egg albumen film in the reduction of lipid oxidation in Cooked and Uncooked Poultry. J. Food Sci.67: 631-634

    10. Arnold, R. N., scheller, k. K., Arp, S. C. Williams, S. N. and Schaefer, D. M. 1993. Tissue equilibration and sub cellular distribution on vitamin E relative to myoglobin and lipid oxidation in displayed beef. J. Animal Sci. 71: 105-118

    11. Arslan, M., Ozcan, M., Matur, E., Cotelioglu, U., and Ergul, E. 2001. The Effects of Vitamin E on Some Blood Parameters in Broilers. Turk J. Ve.t Anim. Sci. 25:711-716

    12. Balagopalakrishna, C., Pak, L., Pillarisetti, S. and Goldberg, I. J. Lipolysis induced iron release from diferric transferrin: possible role of lipoprotein lipase in LDL oxidation. J. Lipid Res. 40: 1347- 1356

    13. Baron, C. P., Skebsted, L.H. and Andersen, H. J. 1997. Prooxidative activity of myoglobin species on linoleic acid emulsions. J. Agr. Food Chem. 45: 1704-1710

    14. Baron, C. P. and Andersen, H. J. 2002. Myoglobin- induced lipid peroxidation. A review. J. Agri. Food Chem. 50: 3887-3897

    15. Bartov, I. and Frigg. M. 1992. Effect of high concentrations of dietary vitamin E during various age periods on performance, plasma vitamin E and meat stability of broiler chicks at 7 weeks of age. Br. Poult. Sci. 33:393-402.

    16. Basmacioğlu. H., Tokoşoğlu, Ö. And Ergül, M. 2004. The effect of oregano and rosemary essential oils or alpha-tocopheryl acetate on performance and lipid oxidation enriched with n-3 PUFA in broiler. Sou Afr. Soc. Animal Sci. 34 (3):197-210

    17.  Basmacıoğlu, H.,  Özkan, S., Koçtürk, S. and Octay, G. 2009. Dietary vitamin E (α-tocopheryl acetate) and organic selenium supplementation: performance and antioxidant status of broilers fed n-3 PUFA-enriched feeds.S. Afr. J. Society Ani. Scie. 39(4): 247-285

    18. Bell, D. J. 1971. Plasma enzyme in physiology and biochemistry of the domestic fowl. 2 ed.

    19. Bölükbaşi, Ş.C., Erhan, M.K. and Özkan, A. 2006.  Effect of dietary thyme oil and vitamin E on growth, lipid oxidation, meat fatty acid composition and serum lipoproteins of broilers. South Afr. J. Animal Sci.36 (3):189-196

    20. Botsoglou, N.A., Florou-Paneri, Christaki, E., Fletouris, D.J. and Spais, A.B., 2002. Effect of dietary oregano essential oil on performance of chickens and on iron-induced lipid oxidation of breast thigh and abdominal fat tissues. Br. Poult. Sci. 43: 223-230.

    21. Botsoglou, N.A., Christaki, E., Florou-Paneri, P., Giannenas, I., Papageorgiou, G. and Spais, A.B., 2004. The effect of a mixture of herbal essential oils or α-tocopheryl acetate on Performance parameters and oxidation of body lipid in broilers. S. Afr. J. Anim. Sci. 34: 52-61.

    22. Botsoglou, N. A., Govaris, A. Giannenas, I., Botsoglou, E. and Papageorgiou, G. 2007. The incorporation of dehydrated rosemary leaves in the rations of turkeys and their impact on the oxidative stability of the produced raw and cooked meat. Int. J. Food Sci. Nutr. 58: 312-320

    23. Bou, R., Guardiola, A., Tres, A., Barroeta, A., and Codony, R. 2004. Effect of dietary oil, α- tocopheryl acetate, and zinc supplementation on the composition and consumer acceptability of chicken meat. Poult. Sci.83: 282-292

    24. Bou, R., Codony, R., Baucells, M. D. and Guadiola, F. 2005. Effect of heated sunflower oil and dietary supplements on the composition, oxidative Satability, and sensory quality of dark chicken meat. J. Agric. Food Chem. 53: 7792-7801

    25. Boyer, R. F. and McCleary, C. J. 1987. Superoxide iron as a primary reductant in ascorbat- mediated ferritin iron release. Free Rad. Biol. Med. 3: 389-395

    26. Brown, T.L., Jaax, S.L., Brashears, M.M., and Eilert, S.J. 2007. Defining spoilage: What is shelf life and how is it determined. Poult. Sci. 86: 137

    27. Carthy, T. L. M., Kerry, J. P., Kerry, J. F., Lynch, P. B. and Buckley, D. J. 2001. Evaluation of the antioxidant potential of natural food/plant extracts as compared with Synthetic antioxidants and vitamin E in raw and cooked pork patties. Meat Sci. 58: 45-52.

    Chaijan, M. 2007. Lipid and myoglobin oxidations in muscle foods. Songklanakarin J. sci. Technol. 30(1): 47-53

    28. Chan, K. W. and Decker, E. A. 1994. Endogenous skeletal muscle antioxidants. Crit. Rev. Food Sci. Nutr. 34: 403-426

    29. Chan, W., Brown, L. Lee, S.M., and Buss, D.H. 1995. Meat Poultry and Game. 5th supplement ed. Royal Society of chemistry and Ministry of Agriculture, Fisheries and Food. Cambridge, UK.

    30. Chan, W. K. M., Faustman, C., Yin, M. and Decker, E. A. 1997. Lipid oxidation induced by oxymyoglobin and metmyoglobin with involvement of H2O2 and superoxide anion. Meat Sci. 46: 181-190

    31. Chen, C. C., Pearson, A. M., Gray, J. I., Fooladi, M. H. and Ku, P. K. 1984. Some factors influencing the nonheme iron content of meat and its implications in oxidation. J. Food Sci. 49: 581-584.

    32. Clegg, R.E., Klopfenstein, C.F. and Klopfenstein, W.E. 1976. Effects of diethilstilbestrol, ascorbic acid and vitamin E on serum lipid patterns. Poult. Sci. 55:1104-1111.

    33. Coetzee, C.J.M., and Hoffman, L.C. 2001. Effect of dietary vitamin E on the performance of broiler and quality of broiler meat during refrigerated and frozen storage. South Afr J Anim. Sci. 31: 161-175

    34. Cook, M. E., 1991. Nutrition and the immune response to the domestic fowl. Crit. Rev. Poult. Biol. 3:167–189.

    35. Coronado, S. A., Trout, G. R., Dunshea, F. R. and Shah N. P. 2002. Antioxidant effects of rosemary extract and whey powder on the oxidative stability of Wiener sausages during 10 months frozen storage. Meat Sci. 62: 217-224.

    36. Curtains, L., Barroeta, A., Gilbert, J. and Jensen, S. K. 2004. Distribution of alpha-tocopherol stereoisomers in liver and thigh of chicken. Br. J. Nutr. 92: 295-301

    37. Cortinas, L., Barroeta, A., Villaverde, C., Galobart, J. Guardiola, F. and Baucells, D. 2005. Influence of the dietary polyunsaturation level on chicken meat quality: Lipid oxidation. Poult. Sci. 84:48-55.

    38. Cottone, E. 2009. Use of natural antioxidants in dairy and meat products: A review of sensory and instrumental analyses. B. S., California State Polytechnic University.

    39. Cross, D.E., McDevitt, R. M., Hillman, K. and Acamovic, T. 2007. The effect of herbs and their associated essential oils on performance, dietary digestibility and gut microflora in chickens from 7 to 28 days of age. Br. Poultry Sci. 48: 495-506

    40. Davies, M. 1990. Detection of myoglobin-derived radicals on reaction of metmyoglobin with hydrogen peroxide and other peroxide compounds. Free Radical Research Communications. 10: 361-370

    41. Davies, M. 1991. Identification of globin free radical in equine myoglobin treated with peroxides. Biochimica et Biophysica Acta. 1077: 86-90

    42. Davison, T. F. 2003. The immunologist's debt to the chicken. British Poultry Science, 44: 6-21

    43. Daud, H.B., McMeekin, T.A., and Olley, J. 1978. Temperature function integration and the development and metabolism of poultry spoilage bacteria. Appl. Environ. Microbiol. 36: 650- 654

    44. Debersac, P., Heydel, J. M., Amiot, M. J., Goudonnet, H., Artur, Y., Suschetet, M. and Siess, M. H. 2001. Induction of cytochrome P450 and/or detoxication enzymes by various extracts of rosemary: description of specific patterns. Food Chem. Toxical., 39: 907-918

    45. Decker, E.A., and Welch, B. 1990. Role of ferritin as a lipid peroxidation catalyst in muscle food. J. Agric. Food Chem. 38: 674-677

    46. Decker, E.A., and Hultin, H. O. 1992. Lipid peroxidation in muscle foods via redox iron. In: Lipid Peroxidation in Foods. ACS Symposium Seres 500. St. Angelo A. J (ed). American Chemical Society, Washington, DC, USA.

    47. Decker, E.A., and Xu, Z. M. 1998. Minimizing rancidity in muscle foods. Food Technol. 52: 54-59

    48. Deighton, N., Glidewell, S.M., Deans, S.G., and Goodman, B.A. 1993. Identification by EPR spectroscopy of carvacrol and thymol as the major sources of free- radicals in the oxidation of plant essential oils. J.Sci. Foog Agri.63: 221-225

    49. Djenane, D., Sanchez-Escalante, A., Beltran, J. A. and Roncales, P., 2002. Ability of α-tocopherol, taurine and rosemary in combination with vitamin C, to increase the oxidative stability of beef steaks packaged in modified atmosphere. Food Chem. 76: 407-415.

    50. Donaldson, W.E.1982. ÒAtherosclerosis in cholesterol fed Japanese Quail: Evidence for ameliortaion by dietary vitamin EÓ. Poultry Sci. 61: 2097-2102.

    51. Dunn, C. J., Rohlfs, R. J., Fee, J. A. and Saltman, P. 1999. Oxidation of deoxy myoglobin by [Fe (CN) 6]3-. J. of Inorganic Biochem. 75: 241-244

    52. Eikelenboom, G., Hoving, B. A. H., kluitman, I., Houben, J. H. and Klont, R. E. 2000. Effect of dietary vitamin E supplementation on beef colour stability. Meat Sci. 54: 17-22

    53. Erf, G. F., Bottje, W. G., Bersi, T. K., Headrick, M. D. and Fritts, C. A. 1998. Effects of dietary vitamin E on the immune system in broilers: Altered proportions of CD4 T cells in the thymus and spleen. Poultry Sci. 77:529–537.

    54. Erf, G. F. 2007. Avian immune system. In infectious bursal disease and its role in immunosupression. Poultry USA Webinar, 283-292.

    55. Esfahani, E.N., Eskandarinasab, M.P., Khanian, S.E., Nikmard, M., and Molaee, V. 2012. Genietic Diversity of a Native Chicken Breed in Iran. J. of Genetics.91: 28-31

    56. Fahim, F. A., Esmat, A. Y., Fadel, H. M. and Hassan, K. F. 1999. Allied studies on the effect of Rosmarinus Officinalis L. on experimental hepatotoxicity and mutagenesis. Int. J. Food Sci. Nutr. 50: 413-427

    57. Faixova, Z. and Faix, S., 2008. Biological Effects of Rosemary (Rosemarinus officinalis L.) Essential Oil. FOLIA VETERINARIA, 52: 135-139

    58. FAO. 2010. Agribusiness Handbook, Meat & Egg

    59. FAO. 2013. www.Faosat.fao.org, visited: 2013/01/31

    60. Farag, S., Badei, A.Z.M.A., Hewedi, F.M., and El- Baroty, G.S.A. 1989. Antioxidant activity of some spice essential oils on linoleic acid oxidation in aqueous media. J.Am. Oil Chem. Soc. 66: 792-799

    61. Fasseas, M. K., Mountzouris, K. C., Tarantilis, P. A., Polissiou, M. and Zervas, G. 2007. Antioxidant activity in meat treated with oregano and sage essential oils. Food Chem. 106: 1188-1194

    62. Faustman, C., Chan, W. K. M., Lynch, M. P. and Joo, S. T. 1996. Strategies for increasing oxidative stability of fresh meat color. In: Reciprocal Meat Conference Proceedings. Brigham Young Univ. Utah

    63. Faustman, C. and Phillips, A. 2001. Measurement of discoloration in fresh meat. In: Current Protocols in Food Analytical Chemistry. Wrolstad, R. E. Wiley and Sons, Inc. New York.

    64. Fennema, O. R. Ricci, A., D’Abrosca, B., Pacifico, S., Golino, A. Letizia, M. Piccolella, S. and Monaco, P. 2008. Potential food additives from Carex distachya roots: identification and in vitro antioxidant properties. J. Agric. Food Chem. 56: 8218-8225

    65. Fotea, L., Costachescu, E. and Hoha G. (2009). The effect of Essential Oil of Rosemary (Rosemarinus Officinalis) on to the Broilers Growing Performance. Lucari Stiintifice Zootehnie. 52: 172-174

    66. Franchini, A., Meluzzi, A., Bertuzzi, S., Giordani, G.1988. High doses of vitamin E in the broilers diets. Arch. Gef.gelk. 52 (1): 12-16

    67. Franchini, A., Giordani, G., Meluzzi, A., Manfreda, G.1990. High doses of vitamin E in the turkey diet. Arch. Gef.gelk. 54 (1): 6-10.

    68. Frankel, E. N. 1987. Secondary products of lipid peroxidation. Chem. Phys. Lipids. 44: 73-85

    69. Frankel, E. N.1993. Formation of heaspace volatiles by thermal decom- position of oxidized fish oils vs. oxidized vegetable oils. JAOCS. 70: 767-772

    70. Frankič, T., Voljč, M., Salobir, J., and Rezar, V.2009. Use of herbs and spices and their extracts in animal nutrition. Acta agriculture slovenica. 94(2): 95-102

    71. Fu, Y., Zu, Y., Chen, L., Shi, X., Wang, Z., Sun, S. and Efferth, T. 2007. Antimicrobial activity of clove and rosemary essential oils alone and in combination. Phytother. Res. 21: 989-994

    72. Gaggia, F., Mattarelli, P., and Biavati, B. 2010. Probiotics and prebiotics in animal feeding for safe food production. Int. j. of Food Microbiology. 141: 515- 5283.

    73. Galobart, J., Barroeta, A. C., Baucells, M. D., Codony, R. and Ternes, W. 2001. Effect of Dietary Supplementation with Rosemary Extract and α-Tocopheryl Acetate on Lipid Oxidation in Eggs Enriched with ω3-Fatty Acids. Poult. Science 80:460–467

    74. Ghazalah, A.A., and Ali, A.M. 2008. Rosemary Leaves as a Dietary Supplement for Growth in Broiler Chickens. Int. J. of Poul. Sci. 7(3): 234-239

    75. Giddings, G. G. and Shikama, K. 1976. Generation of ferrimyoglobin in meat. CRC Critical reviews in Food Techno. 143-173

    76. Gotoh, T. and Shikama, K. 1976. Generation of the superoxide radical during auto oxidation of oxymyoglobin. J of Biochemistry. 80: 397-399

    77. Govaris, A., Florou-Paneri, P., Botsoglou, N., Giannenas, I., Amvrosiadis, I. and Botsoglou, N., 2007. The inhibitory Potential of Supplementation with Rosemary and / or α – tocopheryl acetate on Microbial Growth and Lipid Oxidation of Turkey Breast during Refrigerated Storage. Elsevier. 40: 331-337

    78. Grau, A., Codony, R., Grimpa, S., Baucells, M. D. and Guardiola, F. 2001. Cholesterol oxidation in frozen dark chicken meat: influence of dietary fat source, and α-tocopherol and ascorbic acid supplementation. Meat Sci. 57:197-208.

    79. Guo, Y., Q. Tang, J. Yuan, and z. Jiang. 2001. Effects of supplementation with vitamin E on the performance and the tissue peroxidation of broiler chicks and the stability of thigh meat against oxidative deterioration.  Anim. Feed Sci. Technol. 89:165–173.

    80. Gutterridge, J. M. C. 1995. Lipid peroxidation and antioxidants as biomarkers of tissue damage. Clin. Chem. 41: 1819- 1828

    81. Haak, L., Raes, K., Van Dyck, S. and De Smet, S., 2008. Effect of dietary rosemary and α – tocopheryl acetate on oxidative stability of raw and cooked pork following oxidized linseed oil administration. Meat Sci. 78: 239-247

    82. Halliwell, B. and Gutteridge, J. M. C. 1990. Role of free radicals and catalytic metal irons in human disease. Methods Enzymol. 186: 1-85

    83. Han, D., Mcmillin, K, W., Godber, J. S., Bidner, T. D., Younathan, M. T., Marshall, D. L. and Hart, L. T. 1993. Iron distribution in heated beef and chicken muscles. J. Food Sci. 58: 697- 700

    84. Han, D., Mcmillin, K, W., Godber, J. S. 1994. Hemoglobin, myoglobin, and total pigments in beef and chicken muscles: chromatographic determination. J. Food Sci. 59: 1279-1282

    85. Han, J. and Rhee, K. S. 2004. Antioxidant properties of selected Oriental non-culinary/ nutraceutical herb extracts as evaluated in raw and cooked meat. Meat Sci. 70: 25-33

    86. Harris, P. and Tall, J. 1994. Substrate specificity of mackerel flesh lipopolygenase. J. Food Sci. 59: 504-506, 516

    87. Hashemi, S. R., Zulkifli, I., Hair-Bejo, M., Karami, M. and Soleimani, A. F. 2009. The effects of Euphorbia hirta and acidifier supplementation on growth performance and antioxidant activity in broiler chickens. Proceedings of 21st Veterinary Association Malasia (VAM) Congress. August 7-9.

    88. Hashemi, S. R. and Davoodi, H. 2012. Herbal Plants as New Immuno-stimulator in Poultry Industry: A Review. Asian Journal of Animal and Veterinart Advances.1-12

    89. Hayashi, T., Takimura, T., Aoyama, Y. and Hitomi, Y. 1998. Structure and reactivity of reconstituted myoglobins: interaction between protein and polar side chain of chemically modified hemin. Inorganica Chimica Acta. 275: 159-167

    90. Hazell, T. 1982. Iron and zinc compounds in the muscle meats of beef, lamb, pork and chicken. J. Sci. Food. Agric. 33: 1049- 1056

    91. Hernández F., Madrid J., García V., Orengo J. and Megías, M.D. 2004. Influence of two plant extracts on broilers performance, digestibility, and digestive organ size. Poultry Sci. 83: 169-174.

    92. Hertrampf, J.W. 2001. Alternative antibacterial, performance promoters. Poult. Int. 40(1): 50-52

    93. Ho, C.T., Wang, M. F., Wei, G.J., Huang T.C. and Huang, M.T. 2000. Chemistry and anti-oxidative factors in rosemary and sage. The Proceedings of the 2nd Intern. Conf. Food Factors (Ico FF, 99). 12–17 December, 1999, Kyoto, Japan. Bio-Factors, 13: 161-166.

    94. Hosseini-Vashan, S. J., Golian, A., Yaghobfar, A., Zarban, A., Afzali, A. and Esmaeilinasab, A. 2012. Antioxidant status, immune system, blood metabolites and carcass

    95. Characteristic of broiler chickens fed turmeric rhizome powder under heat stress. Afr. J. Biotechno.11 (94): 16118-16125

    96. Houlihan, C.M., Ho, C. T. and Chang, S. S. 1984. Elucidation of the chemical structure of a novel antioxidant, rosmaridiphenol, isolated from rosemary. J. Am. Oil Chem. Soc. 61:1036-1039.

    97. Hultin, H. O. and Kelleher, S. D. 2000. Surimi processing from dark muscle fish. In: Surimi and surimi seafood. Park, J. W. Marcel Decker. New York.

    98. Igene, J. O., Pearson, A. M., Dugan, L. R. Jr. and Price, J. F. 1980. Role of triglycerides and phospholipids on development of rancidity in model meat systems during frozen storage. Food Chem. 5(4): 263-276

    99. Igene, J. O., Yamauchi, K., Pearson, A. M., Gray, J. I. and Aust, S. D. 1985. Mechanisms by which nitrite inhibits the development of warmed-over flavor in cure meat. Food Chem. 18: 1-18

    100. Isa, K.J.J. 2011. Performance and Lipid Profile of Broilers Fed Two Medicinal Plants.MSc Thesis, Palestine, An-Najah National University.

    101. Jakobesn, K., Engberg, R. M., Andersen, J. O., Jensen, S. K., Lauridsen, C., Sorensen, P., Henckel, P., Bertelsen, G., Skibsted, L. H. and Jensen, C. 1995. Supplementation of broiler diets with all-rac-alpha- or a mixture of natural source RRR-alpha-, gamma-, delta-tocopheryl acetate 1. Effect on vitamin E status of broiler in vivo and at slaughter. Poult. Sci. 74: 1984-1994

    102. Jaswir, I. and Man, Y. B. C. 1999. Use optimization of natural antioxidants in refined bleached and deodorized palm olein during repeated deep-fat frying using response surface methodology. J. Am. Oil Chem. Soc. 76: 341-348.

    103. Jensen, C., Lauridsen, C. and Bertelsen, G. 1998. Dietary vitamin E: Quality and storage a stability of pork and poultry. Trends Food Sci. Technol. 9: 62-72.

    104. Kamalzadeh, A., Rajabbaigi, M., and Kiasat, A. 2008. Livestock Production Systems and Trends in Livestock Industry in Iran. J.Agr & Soc Sci. 4: 183-188

    105. Kanner, J. and Harel, S. 1985. Inhibition of membranal lipid peroxidation by activated metmyoglobin and methemoglobin. Archives of Biochemistry and Biophysics. 237: 314-321

    106. Kanner, J. and Doll, L. 1991. Ferritin in turkey muscle tissue: A source of catalytic iron ions for lipid peroxidation. J. Agric. Food Chem. 39: 247-249

    107. Kanner, J. 1994. Oxidative processes in meat and meat product: Quality implications. Meat Sci. 36: 169- 186

    108. Karpinská, M., Borowski, J.and Danowska-Oziewicz, M. 2000. Antioxidative activity of rosemary extract in lipid fraction of minced meatballs during storage in a freezer. Nahrung. 44: 38-41.

    109. Kennedy, D.G., Rice, D. A., Bruce, E. A., Goodall, E. A., and McIloy, S.G. 1992. Economic effects of increased vitamin E supplementation of broiler diets on commercial broiler production. Br. Poultry Sci. 33: 1015-1023

    110. Kennedy D.G., Rice D.A., Bruce E.A., Goodall E.A. and McIloy S.G.1992. Economic effects of increased vitamin E supplementation of broiler diets on commercial broiler

    production. Br. Poultry Sci. 33: 1015-1023.

    111. Khaligh, F., Sadeghi, G., Karimi, A., and Vaziry, A. 2011. Evaluation of different medicinal plants blends in diets for broiler chickens. Academic Journals. 5(10): 1971-1977

    112. Khodaei Ashan, S. 2011. Influence of two herbal extracts on performance, carcass quality and blood parameters in broiler chicken. Sch. Res. Lib.2 (5):584-588

    113. Klein, J. and V. Horejs. 1997. Immunology. Third edition. Black Well Science.

    114. Koh, T. S., R. R. Peng and K. C. Klasing. 1996. Dietary copper level affects copper metabolism during lipolysacharid-induce immunological stress in chicks due to immunological stress. Poult. Science. 75: 867-872

    115. Kruger-Ohlsen, M. and Skibsted, L. H. 1997. Kinetics and mechanism of reduction of ferrylmyoglobin by ascorbate and D-isoascorbate. J. Agr. and Food Chem. 45: 668-676.

    116. Kuby. 2000. Immunology. Fourth edition. W. H. Freeman and Company.

    117. Ladikos, D. and Lougovois, V. 1990. Lipid peroxidation in muscle foods: A review. Food Chem. 35: 295-314

    118. Latshaw, J. D. 1991. Nutrition--mechanisms of immunosupression. Vet. Immunol. Immunopathol. 30:111-120.

    119. Lee, S. K., Mei, L. and Decker, E. A. 1996. Lipid peroxidation in cooked turkey as affected by added antioxidants enzymes. J. Food Sci. 61: 726-728.

    120. Lee, K. G. and Shibamoto, T. 2002. Determination of antioxidant potential of volative extracts isolated from various herbs and spices. J. Agric. Food Chem. 50: 4947-4952.

    121. Lee, K.W., Everts, H., Kappert, H.J., Yeom, K.H. and Beynen, A.C., 2003. Dietary carvacrol lowers body weight gain but improves feed conversion in female broiler chickens. J. Appl. Poult. Res. 12: 394-399.

    122. Lee, K.W., Everts, H., Kappert, H.J., Wouterse, H., Frehner, M. and Beynen, A.C., 2004. Cinnamaldehyde, but not thymol, counteracts the carboxymethyl cellulose-induced growth depression in female broiler chickens. Int. J. Poult. Sci. 3 (9): 608-612.

    123. Lee, K.W., Everts, H., Kappert, H.J., Frehner, M., Losa, R. and Beynen, A.C. 2004.Effects of dietary essential oil components on growth performance, digestive enzymes and lipid metabolism in female broiler chickens.Br. J. Poult. Sci. 3: 738-752.

    124. Lee, X.F., Hu, Y.L., Yin, Y.L., Wu, G.Y., Rui, R., Wang, D.Y., and Yang, C.B. 2006. Chinese herbal ingredients are effective immune stimulators for chickens infected with the Newcastle disease virus. Poult. Sci. 85: 2169-2175

    125. Leshchinsky, T.V., and Klasing, K.C. 2001. Relationship between the Level of Dietary Vitamin E and the immune Response of Broiler Chickens. Poult. science. 80:1590-1599

    126. Lin, Y.F. and Chang, S.J. 2006. Effect of dietary Vitamin E on Growth Performance and Immune Response Breeder Chickens. Asian – Aust.J.Anim. Sci. 6: 884-891

    127. Livingston, D. j. and Brown, W. D. 1981. The chemistry of myoglobin and its reactions. Food Technology. 244-252

    128. Lopez Aguilar, C.A., De Souza Lima, K.R., Manno, M.C., Tavares, F.B., Pereira de Souza, V. And Neto, D.L.F. 2013. Effect of copaiba essential oil on broiler chickens’ performance. Acta Scientiarum. Ani Science. 35:145-151

    129. Lopez - Bore, C.J., Gray, J. I., Gomaa, E.A.  and Flegal, C.J. 1998. Effect of dietary  administration of oil extracts from rosemary and sage on lipid oxidation in broiler meat. Br. Poult. Sci., 39: 235-240.

    130. Love, J.D. 1983. The role of heme iron in the oxidation of lipids in red meats. Food Technology. 12: 117-120

    131. Lynch, M. P. and Faustman, C. 2000. Effect of aldehyde lipid peroxidation products on myoglobin. J. Agric. Food Chem. 48: 600-604

    132. Mandal, L., Biswas, T., and Sarkar, S.K. 2000. Broiler performance well on herbs or enzymes in maize diet. World Poultry- Elsevier. 16(5): 19-21

    133. Marcinčák, S., Popelka, P., Nagy, J., Hussein, K. and Horňanová, Ľ. 2004.  The impact of vitamin E and rosemary on the oxidative stability of poultry meat and ground meat products. Folia Vet: 48, 165-168.

    134. Mei, L., Crum, A. D. and Decker, E. A. 1994. Development of lipid peroxidation and inactivation of antioxidant enzymes in cooked pork and beef. J. Food Lipids. 1: 273-283.

    135. Melvin, J.S. and William, O.R.1996. Dukes Physiology of Domestic Animals. Eleventh Edition.Cornell University Press. London

    136. Min, B., and Ahn, U. 2005. Mechanism of Lipid Peroxidation in Meat and Meat Products. Food Sci. Biotechnol. 14: 152-163

    137. Mielnik, M.B., Aaby, K. and Skrede, G. 2003. Commercial antioxidants control lipid oxidation in mechanically deboned turkey meat. Meat Sci. 65: 1147-1155

    138. Miller, H.E., Rigelhof, F., Marquart, L., Prakash, A. and Kanter, M. 2000. Whole – gain products and antioxidants. Cereal foods World. 45(2): 59-63

    139. Mohamed, A., Jamilah, B., Abbas, K.A., and Rahman, A. 2008. A review on lipid oxidation of meat in active and modified atmosphere packaging and usage of some stabilizers. J. Food Agr & environment. 6: 76-81

    140. Moon, T., Wilkinson, J. M. and Cavanagh, H. M. 2006. Antiparasitic activity of two Lavandula essential oils against Giardia Duodenalis, Trichomonas vaginalis and Hexamita infata. Parasitol Res. 99:222-278.

    141. Morrissey, P.A., Sheehy, P. J. A., Galvin, K., and Kerry, J. P. 1998. Lipid stability in meat and meat products. Meat Science. 49: 73- 86

    142. Murphy, A., Kerry, J. P., Buckley, J. and Gray, I. 1998. The antioxidative properties of rosemary oleoresin and inhibition of off-flavours precooked roast beef slices. J. Sci. Food Agric. 77: 235-243.

    143. Namiki, M. 1990. Antioxidant antimutagens in food. Crit. Rev. Food Sci. Nutr. 29: 273-300.

    144. Narciso-Gaytan, C., Shin, D., Sams, A. R., Keeton, J. T., Miller, R. K., Smith, S. B. and Sanchez-Plata, M. X. 2010. Dietary lipid source and vitamin E effect on lipid oxidation stability of refrigerated fresh and cooked chicken meat. Poult. Sci. 89:2726-2734

    145. Nassu, R. T., Goncalves, L. A. G., Silva, M. A. A. P. and  Beserra, F. J., 2003. Oxidative stability of fermented goat meat sausage with different levels of natural antioxidant. Meat Sci. 63:‌43-49.

    146. Nawar, W. W. 1996. Lipids. In Food Chemistry. (Fennema, O. R. ed.). Marcel Dekker, Inc. New York.

    147. Nielsen, S.E., Young, J.F. Daneshvar, B., Lauridsen, S.T. Knuthsen, P., Sandstrom, B. and Dragsted, L.O. 1999. Effect of parsley (Petraselinum crispum) intake on urinary apigenin excretion, blood antioxidant enzymes and biomarkers for oxidative stress in human subjects. Br. J. Nutr., 81: 447-455.

    148. Nieto, G., Díz, P., Bañón, A. and Garrido, M. D. 2010.  Dietary administration of ewe diets with a distillate from rosemary leaves (Rosmarinus Officinalis L.): Influence on lamb quality. Meat Science. 23-29

    149. Nilipour, A. H.1995. Detection immune system dysfunction. Industrial Avicola, 42:34-36.

    150. NRC.1994. Nutrient Requirement of Poultry. 9Ed. National Academy Press. USA.

    151. Nuñez de Gonzalez, M. T., Hafley, B. S. Boleman, R. M., Miller, R. K., Rhee,K. s. and Keeton, J. T. 2008. Antioxidant properties of plum concentrates and powder in precooked roast beef to reduce lipid oxidation. Meat Sci. 80: 997-1004

    152. Ocak, N., Erener, G., Burak AK, F., Sungu, M., Altop, A. and Qzmen, A. 2008. Performance of broilers fed diets supplemented with dry peppermint (Mentha piperita L.) or thyme (Thymus Vulgaris L.) leaves as growth promoter source. Czech J. Anim. Sci. 58: 169-175.

    153. Office International Des Epizooties (O.I.E). 1996. Manual of Standards for Diagnostic Tests and Vaccines. Third Edition. Paris

    154. O’Grady, M. N., Monahan, F. J., Bailey, J., Allen, P., Buckley, D. J. and Keane, M. G. 2000. Colour-stabilising effect of muscle vitamin E in minced beef stored in high oxygen packs. Meat Science. 50: 73-80

    155. O’Grady, M. N., Monahan, F. J. and Brunton, N. P. 2001. Oxymyoglobin oxidation in bovine muscle- mechanistic studies. J. Food Sci. 66: 386-392

    156. Osman, N.E., Talat, G., Mehmet, C., Bestami, D., and Simsek, U.G. 2005. The effect of an essential oil mix derived from Oregano, Clove and Anise on broiler performance. J.poult.Sci. 4: 879-884

    157. Papageorgiou, G., Botsoglou, N., Govaris, A., Giannenas, I., Iliadis, S. and Botsoglou, E., 2003. Effect of dietary oregano oil and α-tocopheryl acetate supplementation on iron-induced lipid oxidation of turkey breast, thigh, liver and heart tissues. J. Anim. Physiol. Anim. Nutr. 87: 324-335.

    158. Petric, L., Milosevic, N., Dukic-Stojcic, M. and Bjedow, S. 2008. Effect of phytogenic products on performance of broiler chicken. Word Nutrition Forum. Nottingham University, Mayrhofen, Austria.

    159. Pikul, J., Leszczynski, D. E. and kummerow, F. A. 1984. Relative role of phospholipids, triacylglycerols, and cholesterol esters on malonaldehyde formation in fat extracted from chicken meat. J. Food Sci. 49: 704-708

    160. Polat, U., Yesilbag, D. and Eren, M., 2011. Serum Biochemical Profile of Broiler Chickens Fed Diets Containing Rosemary and Rosemary Volatile Oil. J. BIOL. ENVIRON. SCI., 5(13): 23-30.

    161. Pourali, M., Mirghelenj, S. A. and Kermanshahi, H.2010. Effect of garlic powder on productive performance and immune response of broiler chickens challenged with Newcastle Disease virus. Global veterinaria.4 (6): 616-621

    162. Qureshi, M. A., Ferket, P. R.  and Garlich, J. D. 1993. Effect of dietary supplementation of vitamin E on the immune function of turkey poults. Poult. Sci. 72:56 (Abstr.)

    163. Qwele, K. 2011. Antioxidant activity and the quality of meat from goats and broiler supplemented with Moringa (Moringa oleifera) leaves. MS Thesis. Alice, South Africa University.

    164. Radwan, N.L., Hassan, R.A., Qota, E.M. and Fayek, H.M. 2008. Effect of Natural Antioxidant on Oxidative Stability of Eggs and Productive and Reproductive Performance of Laying Hens. Int. J. Poult. Science. 7 (2): 134-150

    165. Raeesi, M., S.A. Hoeini-Aliabad, A. Roofchaee, A. Zare Shahneh and S.Pirali, (2010). Effect of periodically use of garlic (allium sativum) power on performance and carcass characteristics in broiler chickens. World Academy of Science, Engine. Techno. 68: 1213-1219.

    166. Rao, S. I., Wilks, A., Hamberg, M. and Ortiz de Montellano, P. R. 1994. The lipoxygenase activity of myoglobin. Oxidation of linoleic acid by the ferryl oxygen transfer than the protein radical. J. Biological Chem. 269: 7210-7216

    167. Renerre, M. 2000. Oxidative processes and myoglobin. In Antioxidants in Muscle Foods, Nutritional Strategies to Improve Quality. (Decker, E., Faustman, C., and Lopez- Bote, C.J. eds). John Wiley and Sons, Inc. New York

    168. Renerre, M, and Labas, R. 1987. Biochemical factors influencing metmyoglobin formation in beef muscles. Meat Science. 19: 151- 165

    169. Rhee, k. S. and Ziprin, Y. A. 1987. Lipid peroxidation in retail beef, pork and chicken muscles as affected by concentrations of heme pigments and nonheme iron and microsomal enzymic lipid peroxidation activity. J. Food Biochem. 11: 1-15

    170. Rhee, k. S. 1988. Enzymic and nonenzymic catalysis of lipid peroxidation in muscle foods. Food Technol. 42(6): 127-132

    171. Rodney, R.D.2010. Immunotoxicity Testing, Methods and Protocols. Humana Press. London

    172. ROJAS, M. C. and Brewer, M. S. 2008. Effect of Natural Antioxidants on Oxidative Stability of Frozen, Vacuum-Packaged Beef and Pork. J. Food Quality. 31: 173-188.

    173. Ryu, Y. C., M. S. Rhee, M. H. Lee, S. K. Lee, and B. C. Kim. 2006. Effects of packaging methods on the meat quality of α-tocopherol supplemented broiler chicks during refrigerated storage Food Sci. Biotechnol.  15:248–253.

    174. Samadian, F., Zeinoaldini, S., Towhidi, A., Karimi Torshizi, M.A., Ansari Pirasaraei, Z. and Ghorbanzadeh, P.2013. Evaluation of Some Phytogenic Feed Additives in Growing Chicks Diet. Int. J. Agr.3 (1): 35- 43

    175. Schiavone, A., Marzoni M. and Romboli, I., 2001. Influence of vitamin E, rosemary (Rosmarinus officinalis L.) and orange (Citrus aurantium L.) extracts on lipid stability of raw meat of muscovy duck (Cairina moschata domestica L.) fed high polyunsaturated fatty acid diets. In: Proc. XVth European Symp. On Quality of Poultry Meat, September, 2001, Kuşadası, Turkey. 139.

    176. Schricker, B. R. and Miller, D. D. 1983. Effects of cooking and chemical treatment on heme and nonheme iron in meat. J. Food Sci. 48: 1340- 1343

    177. Seanmahayak, B. 2011. Influence of Dietary Fat and Vitamin E on Shelf Life of Ground Broiler Breast and Thigh Meat. PHD Thesis. Auburn University.

    178. Seman, D. L., Decker, E. A. and Crum, A. D. 1991. Factors affecting catalysis of lipid peroxidation by a ferritin-containing extract of beef muscle. J. Food Sci. 56: 356-358

    179. Serdaroğlu, M. and Yildiz-Turp, G. 2004. The effects of ascorbic acid, rosemary extract and α-Tocopherol / ascorbic acid on some quality characteristics of frozen chicken patties. Food Sci & Techno. 7:?

    180. Shahidi, F., Janitha, P. K. and Wanasundara, P. 1992. Phenolic antioxidants. Critical Reviews in Food Sci & Nut. 32: 67-102

    181. Shahidi, F. and Pegg, R. 1994. Hexan as an indicator of meat flavor deterioration. J. Food Lipids. 1: 177- 186

    182. Siegel, P. B., Price, S. E., Meldrum, B., Picard, M. and Geraert, P. A.2001. Performance of pureline broiler breeders fed two levels of vitamin E. Poult. Sci. 80:1258-1262.

    183. Skulachev, V. P. 1996. Role of uncoupled and non-coupled oxidations in maintenance of safety low levels of oxygen and its one-electron reductants. Quarterly Reviews of Biophysics. 29: 169-202.

    184. Slovomire, M., Rudolf, C. and Peter, P., 2008. Antioxidative effect of rosemary supplemented to broiler on oxidative stability of poultry meat. Slov vet, 45:6-61.

    185. Smith, T.L., Kummerow, F.A.1989. Effect of dietary vitamin E and plasma lipids an atherogenesis in restricted ovulation chickens Atherosclerosis. 75: 105-109.

    186. Soltan, M.A., Shewita, R.S., and EL- Katcha, M.I. 2008. Effect of dietary anise seeds supplementation on growth performance, immune response, carcass traits and some blood parameters of broiler chickens. Int.J. poult. Sci. 7: 1078-1088

    187. Song, C. and Miyazawa, T. 2001. Enhanced level of n-3 fatty acid in membrane phospholipids induces lipid peroxidation in rats fed dietary docosahexaenoic acid oil. Atherosclerosis. 155(1): 9-18

    188. Spernakova, D., Mate, D., Rozanska, H. and Kovac, G., 2007. Effects of dietary rosemary extract and or α–tocopherol on the performance of chickens, meat quality, and lipid oxidation in meat storage under chilling conditions. Bull Vet Inst Pulawy, 51: 585-589.

    189. Su, L., Yin, L-L., Charles, D., Zhou, K., Moore, J. and Yu, L. 2007. Total phenolic contents, chelating capacities, and radical – scavenging properties of black peppercorn, nutmeg, rosehip, cinnanum and oregano leaf. Food chem. 100:990-997

    190. Szabo, C. S., L. Bardoze, S. Lasanezy and K. Karches. 1998. Isolation of antibodies from chicken and quail eggs. Presented at Internet World Congress on Biomedical Science at Mc Master University, Canada.

    191. Tarladgis, B.G., Watts, B.M., and Yonathan, M. 1960. Distillation method for the determination of malonaldehyde in rancid foods. J. American Oil Chem Socie. 37(1): 44-48

    192. Tayeb, I.T. and Qader, J. K. 2012. Effect of Feed Supplementation of Selenium and Vitamin E on Production Performance and Some Hematological Parameters of Broiler. KSU J. Nat. Sci.15(3): 46-56

    193. Tekeli, A., Lelik, L., Kutlu, H.R., and Grgülü, M. 2006. Effect of dietary supplemental plant extracts on performance, carcass characteristics, digestive system development, intestinal microflora and some blood parameters of broiler chicks. Abstract Book of 12th European Poultry Conference. Verona- Italt. September 10-14.

    194. Theml, H., Diem, H., and Haferlach, T. 2004. Color Atlas of Hematology. Second Edition.Thyme. Stuttgart. New York.

    195. Tizard, I. 2008. An introduction to veterinary immunology. Eighth edition. Press of Saunders Philudelphia, pp. 352-354.

    196. Toghyani1, M., Tohidi, M, Gheisari, A.A. and Tabeidian, S.A. 2010. Performance, Immunity, serum biochemical and hematological parameters in broiler chicks fed dietary thyme as alternative for an antibiotic growth promoter. Afr. J. Biotechnology. 9(40): 6819-6825

    197. Tsen, S. Y., Ameri, F. and Smith, J. S. 2006. Effects of rosemary extract on the reduction of heterocyclic amines in beef patties. J. Food Sci. 71: C469-73

    198. Undeland, I. 2001. Lipid oxidation in fatty fish during processing and storage. In farmed fish Quality. Kestin, S.C. and Warris, P. D. Fishing News Books. Blackwell Science

    199. Upon, M.2004. The Role of Livestock in Economic Development and Poverty Reduction. FAO

    200. Vanesch, G. J. 1986. Toxicology of tert-butylhydroquinone (TBHQ). Food Chem & Toxico. 24: 1063-1065

    201. Velasco, V. and Williams, P. 2011. Improving, eat quality through natural antioxidants. Chilean Gournal of Agricultural Research. 71(2): 313-322

    202. Velioglu, Y. S. Mazza, G., GAO, L. and Oomah, B. D. 1998. Antioxidant activity and total phenolics in selected fruits, vegetables, and grain products. J. Agr. & Food Chem. 46: 4113-4117

    203. Weiser, H., Riss, G. and Kormann, A. W. 1996. Biodiscrimination of the eight alpha-tocopherol steroisomers results in preferential accumulation of the four 2R forms in tissues and plasma of rats. J. Nutr. 126: 2539-2549

    204. Whittow, G.C. 1999. Sturkie's Avian Physiology. Fifth Edition. Academic Press. Germany

    205. WHO. Availability and change in consumption patterns and trends. www. Who, visited: 20133/01/30

    206. Williams, P., and Losa, R. 2001. The use of essential oils and their compounds in poultry nutrition. World Poultry- Elsevier. 17(4): 14-15

    207. Young, J. F., Stagsted, J., Jensen, S.K., Karlsson, A. H. and Henckel, P. 2003. Ascorbic acid, alpha-tocopherol, and oregano supplements reduce stress- induced deterioration of chicken meat quality. Poult Sci. 82: 1343-1351

    Zamora, R., and Hidalgo, F. J. 2001. Inhibition of proteolysis in oxidized lipid- damaged proteins. J. Agr. & Food Chem. 49: 6006- 6011

    208. Zantop, D.W. 1997. Avian medicine: Principles and Applications. Wingers Publ. Inc.

    209. Zouari, N., Elgharbi, F., Fakhfakh, N., Bacha, A.B., Gargouri, Y. and Miled, N. 2010. Effect of dietary vitamin E supplementation on lipid and colour stability of chicken thigh meat. Afr. J. Biotechnology. 9(15): 2276-2283


موضوع پایان نامه اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد، فراسنجه‌ های خونی، سیستم ایمنی، وکمیّت و کیفیت لاشه جوجه‌های گوشتی, نمونه پایان نامه اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد، فراسنجه‌ های خونی، سیستم ایمنی، وکمیّت و کیفیت لاشه جوجه‌های گوشتی, جستجوی پایان نامه اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد، فراسنجه‌ های خونی، سیستم ایمنی، وکمیّت و کیفیت لاشه جوجه‌های گوشتی, فایل Word پایان نامه اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد، فراسنجه‌ های خونی، سیستم ایمنی، وکمیّت و کیفیت لاشه جوجه‌های گوشتی, دانلود پایان نامه اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد، فراسنجه‌ های خونی، سیستم ایمنی، وکمیّت و کیفیت لاشه جوجه‌های گوشتی, فایل PDF پایان نامه اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد، فراسنجه‌ های خونی، سیستم ایمنی، وکمیّت و کیفیت لاشه جوجه‌های گوشتی, تحقیق در مورد پایان نامه اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد، فراسنجه‌ های خونی، سیستم ایمنی، وکمیّت و کیفیت لاشه جوجه‌های گوشتی, مقاله در مورد پایان نامه اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد، فراسنجه‌ های خونی، سیستم ایمنی، وکمیّت و کیفیت لاشه جوجه‌های گوشتی, پروژه در مورد پایان نامه اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد، فراسنجه‌ های خونی، سیستم ایمنی، وکمیّت و کیفیت لاشه جوجه‌های گوشتی, پروپوزال در مورد پایان نامه اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد، فراسنجه‌ های خونی، سیستم ایمنی، وکمیّت و کیفیت لاشه جوجه‌های گوشتی, تز دکترا در مورد پایان نامه اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد، فراسنجه‌ های خونی، سیستم ایمنی، وکمیّت و کیفیت لاشه جوجه‌های گوشتی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد، فراسنجه‌ های خونی، سیستم ایمنی، وکمیّت و کیفیت لاشه جوجه‌های گوشتی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد، فراسنجه‌ های خونی، سیستم ایمنی، وکمیّت و کیفیت لاشه جوجه‌های گوشتی, پروژه درباره پایان نامه اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد، فراسنجه‌ های خونی، سیستم ایمنی، وکمیّت و کیفیت لاشه جوجه‌های گوشتی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد، فراسنجه‌ های خونی، سیستم ایمنی، وکمیّت و کیفیت لاشه جوجه‌های گوشتی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد، فراسنجه‌ های خونی، سیستم ایمنی، وکمیّت و کیفیت لاشه جوجه‌های گوشتی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد، فراسنجه‌ های خونی، سیستم ایمنی، وکمیّت و کیفیت لاشه جوجه‌های گوشتی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد، فراسنجه‌ های خونی، سیستم ایمنی، وکمیّت و کیفیت لاشه جوجه‌های گوشتی, رساله دکترا در مورد پایان نامه اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد، فراسنجه‌ های خونی، سیستم ایمنی، وکمیّت و کیفیت لاشه جوجه‌های گوشتی

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد علوم دامی گرایش تغذیه دام و طیور چکیده این آزمایش با هدف بررسی اثرات مکمل­سازی سیر ویا پیاز تازه بر عملکرد، سیستم ایمنی و پروفایل چربی خون در جوجه­های گوشتی طراحی و اجرا گردید. برای این منظور از 432 قطعه جوجۀ یک روزه نر راس 308 به نه گروه با چهار تکرار و 12 قطعه پرنده در هر تکرار تقسیم گردید. آزمایش در قالب طرح فاکتوریل 3×3 به­طور کاملاً تصادفی مورد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تغذیه دام چکیده هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر سطوح مختلف بذر سیاه‌دانه بر عملکرد رشد، برخی از فاکتورهای خونی و پاسخ ایمنی در بلدرچین بود. بدین منظور 240 قطعه بلدرچین یک روزه در 4 تیمار و 4 تکرار و 15قطعه بلدرچین در هر تکرار در قالب طرح کاملاً تصادفی توزیع شدند. گروه­های آزمایشی شامل تیمار شاهد(جیره پایه+0% سیاه‌دانه)، تیمار ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.Sc)در رشته علوم دامی گرایش تغذیه دام چکیده این مطالعه به منظور مقایسه اثر سبوس برنج غنی‌سازی شده با پساب ماهی بر جمعیت میکروبی دستگاه گوارش و پاسخ ایمنی همورال 200 قطعه جوجه‌های گوشتی یک‌روزه سویه راس 308 در قالب یک طرح کاملاً تصادفی با 5 تیمار و 4 تکرار و 10 پرنده در هر تکرار انجام شد. تیمارهای آزمایشی شامل تیمار‌های اول، دوم، سوم و چهارم ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی علوم دامی – تغذیه دام چکیده برای مطالعه اثر درصد ماده خشک شیر و ترکیبی از گیاهان دارویی بر عملکرد آزمایشی در قالب طرح پایه کاملا تصادفی با آرایش فاکتوریل 2×2 بر روی 40 راس گوساله نر هلشتاین از سن 10 روزگی تا 70 روزگی طراحی شد. که هر تیمار شامل 10 تکرار بود تیمار آزمایشی عبارت بودند از: تیمار1) 7 کیلوگرم شیر حاوی ...

پایان نامه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی علوم دامی- فیزیولوژی دام چکیده اثر افزودن پودر تفاله خشک مرکبات بر عملکرد تولید مثلی مرغ­ های مادر گوشتی مسن با هدف بهبود کیفیت تخم­مرغ و نفوذ اسپرم به لایه فرا­ویتلین و افزایش باروری، تفاله خشک مرکبات به جیره مرغ­های مولد مسن سویه کاب 500 افزوده شد. شمار 36 قطعه مرغ مادر گوشتی سویه کاب 500 و 12 خروس هم­سویه آن­ها، در سن 65 هفتگی به شیوه ...

چکیده این مطالعه برای تعیین تاثیر سطوح مختلف ویتامین E و C روی شاخص­های رشد و پارامترهای خونی در ماهیان فلاورهورن (Cichlosoma sp) انجام شد. 9 جیره غذایی حاوی ترکیبی از مقادیر 0، 100 و 1000 میلی­گرم بر کیلو­گرم غذا از ویتامین E و 0، 100 و 1000 میلی­گرم بر کیلو­گرم غذا از ویتامین C در سه تکرار و به مدت 8 هفته در نظر گرفته شد. وزن اولیه بچه ماهیان 6/3 ±15 گرم بود. ماهیان هر دو هفته ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد تغذیه دام و طیور چکیده این تحقیق به منظور بررسی اثر سطوح مختلف اسانس مرزه شامل سطوح (صفر میلی گرم ، 200 میلی گرم، 400 میلی گرم) و نوع دانه غلات(ذرت و جو) بر روند تخمیر شکمبه ای ، عملکرد حیوان و برخی فراسنجه های خونی بزغاله های بومی آذربایجان غربی انجام شد. در این آزمایش از 36 بزغاله ماده بومی آذربایجان غربی استفاده شد. جیره آزمایشی به ...

چکیده: به منظور بررسی فاکتورهای جیره‌ای و متابولیکی مرتبط با سندرم آسیت در جوجه‌های گوشتی پژوهشی با 4 آزمایش طراحی گردید. آزمایش اوّل: در این آزمایش از تعداد 216 جوجه گوشتی بعد از 21 روزگی استفاده شد. بعد از 21 روزگی، 45 پی پی‌ام آتنولول و لوتیروکسین در جیره و یک شاهد در دو جنس در قالب یک طرح کاملاً تصادفی، به صورت فاکتوریل 3×2 به اجرا درآمد. در طول دوره آزمایش تلفات ناشی از ...

چکیده این آزمایش به منظور بررسی استفاده از سطوح مختلف کنجاله کنجد و دو روش جیره نویسی بر اساس اسید های آمینه کل و اسید های آمینه قابل هضم به همراه آنزیم فیتاز بر عملکرد، و خصوصیات لاشه در جوجه گوشتی انجام گرفت. 360 قطعه جوجه گوشتی یکروزه در 12 تیمار، 3 تکرار و 10 قطعه جوجه در هر تکرار تخصیص داده شدند. جوجه‏ها به مدت 42 روز در قالب طرح کاملاً تصادفی به صورت آزمایش فاکتوریل 2 × 2 ...

پایان نامه جهت دریافت درجه فوق لیسانس مهندسی منابع طبیعی - تکثیر و پرورش آبزیان چکیده : هدف از مطالعه حاضر بررسی امکان و اثرات جایگزینی منابع گیاهی در جیره ماهیان قزل آلای رنگین کمان می باشد. به همین منظور ترکیبی از منابع پروتئین گیاهی با منبع اصلی گلوتن گندم به همراه گلوتن ذرّت و کنجاله سویا در 2 سطح 50 و 100 % و منابع روغن گیاهی ترکیبی از روغنهای کلزا(40%)، بزرک(30%) و ...

ثبت سفارش