پایان نامه تاثیر پارامتر های استخراج صنعتی روغن با حلال بر اسید های چرب آزاد ، فسفاتید ها و فلزات جزیی در روغن خام

word 15 MB 32553 135
1390 کارشناسی ارشد مهندسی صنایع غذایی
قیمت قبل:۶۲,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی‌ارشد

    در رشته مهندسی کشاورزی- علوم و صنایع غذایی- تکنولوژی مواد غذایی

    چکیده             

    روغن نباتی در کشور ما یک محصول استراتژیک محسوب می شود.میزان واردات این محصول در کشور حایز اهمیت بوده و به همین دلیل تلاش برای تولید روغن خام استخراج شده از دانه های روغنی در داخل کشور،در حد رقابت با نوع وارداتی آن از نظر هزینه تمام شده و نیز کیفیت، قابل توجه می باشد.این پژوهش در راستای بیان تاثیر فاکتور های مختلف آماده سازی دانه روغنی بر روی کیفیت نهایی روغن استخراج شده با حلال هگزان،با بررسی میزان اسیدهای چرب آزاد و پراکسید که شاخص کیفیت روغن خام استحصالی هستند، میزان فسفر و فسفاتیدهای آبدوست و غیرآبدوست که بر میزان افت در مرحله تصفیه روغن تعیین نقش تعیین کننده دارند ، ونیز میزان آهن و مس به عنوان فلزات کمیابی که باعث تشدید اکسیداسیون و کاهش کیفیت روغن خام می شوند انجام شده و با بررسی عملکرد و شرایط کاری دستگاه ها در مقیاس صنعتی و در کارخانه کشت و صنعت روغن نباتی گلبهار سپاهان صورت گرفته است. اهمیت این پژوهش درکاربردی بودن آن به دلیل انجام در شرایط واقعی و با تشریح شرایط کنترل کیفیت تمامی دستگاه های مورد استفاده در کارخانجات روغن کشی بوده که قابل تعمیم به سایر کارخانجات فعال در زمینه روغن کشی و نیز استفاده در تهیه جزوات درسی و دستورالعمل ها می باشد.

     

     

    کلیدواژه ها: استخراج با حلال ، اسیدیته، روغن خام، فسفاتید، فلزات کمیاب، کنترل کیفیت

     

    مقدمه:

    دانه های روغنی که مهمترین محصولات حاوی ماده روغنی هستند ، به دو دسته عمده دانه ها یی با گیاهان یک ساله مانند سویا ، کلزا ، آفتابگردان ، پنبه دانه و ذرت و دانه هایی با گیاهان ماندگار مانند پالم روغنی ، زیتون و نارگیل تقسیم بندی می شوند،این دانه ها سطح وسیعی از زمین های زیر کشت سراسر جهان را با توجه به فاکتور هایی مانند تنوع آب و هوایی،شرایط کشت،امکانات حمل و نقل و فراوری به خود اختصاص داده اند. مشابه شرایط متفاوت کشت ،  نوع روغن مصرفی نیز در نواحی مختلف جهان یکسان نیست ؛ برای مثال : مصرف روغن سویا در چین ، روغن زیتون در نواحی مدیترانه ای و روغن های سویا و ذرت و تخم پنبه دانه در امریکا و روغن پالم درمالزی و اندونزی رایج تر است(1).

                            در کشور ما تا سال 1320مصرف روغن های نباتی به دلیل عادات تغذیه ای مردم و تمایل آنها به استفاده از روغن های حیوانی و نیز مضر شمردن روغن های نباتی در برخی موارد ، چندان متداول نبوده و بنابراین مقاومت هایی در برابر مصرف آن وجود داشته است.روغن های نباتی مصرفی در آن زمان عمدتاً به صورت وارداتی و از کشور های امریکا و هلند تامین می شد. با این وجود اولین کارخانه روغن کشی ایران در سال 1317 با ظرفیت معادل 3500 تن در سال در ورامین تاسیس گردید (2).

    پس از آن با احداث کارخانه روغن هیدروژنه در ایران و با ترویج اطلاعات و آموزش فواید مصرف روغن های نباتی به عنوان منبع مناسب و بی نظیری از ترکیبات ضروری مورد نیاز بدن انسان ، این فراورده کم کم جایگاه خود را در سبد مصرفی خانوار پیدا کرد.

    صنعت تولید روغن نباتی از دانه های روغنی با قدمتی حدود 70 سال،از صنایع در حال رشد و توسعه در کشور ما بوده که با توجه به اشتغال زایی بالا،وجود اقلیم مناسب کشت دانه های روغنی به خصوص  کشت دانه کلزا که از مواد اولیه قابل توجه برای این صنعت است در سراسر کشور،و نیز امکان کشت دانه های روغنی در کشت های بهاره و پاییزه و همچنین کشت دوم،وجود بازار مصرف مناسب در داخل کشور و کشور های منطقه،صنعت فراوری دانه های روغنی می تواند جایگاه مناسب خود را در صنعت ایران پیدا کند(4).

    نکته جالب توجه در صنعت روغن کشی و روغن نباتی استفاده غذایی و دارویی از فراورده های جانبی این صنایع می باشد که می توان به کنجاله  های مختلف دانه های روغنی اشاره کرد. به عنوان مثال کنجاله سویا که فراورده باقیمانده از استخراج روغن دانه ی سویا به وسیله حلال است که به علت فراوانی و ویژگی های مطلوب خود مانند قابلیت هضم بالا وقابلیت ایجاد تعادل در رژیم غذایی دام و ماکیان و بازار تجارت فعال یکی از عمده ترین این محصولات است ،پوسته های سویا به عنوان فراورده ای  دیگر به عنوان منبعی از انرژی ، فیبر ، پروتیین و مواد معدنی مطرح است و به علت داشتن لیگنین های کم ، هضم آن برای دام آسان است . فراوده های با روغن بالا[1] (HFP)  که فراورده ای جانبی و مخلوط سویا و ذرت است و دارای انرژی(چربی) و فیبر بالابوده و اغلب در تغذیه گاو های شیری کاربرد دارد(4).

                همچنین فراورده هایی از سویا برای مصرف انسانی کاربرد دارد که می توان به : 1- کنسانتره پروتیین سویا که محتوی پروتیین با کیفیت بالا و ویژگی های آلرژی زایی اندک است . 2- پروتیین ایزوله سویا ، 3- پروتیین سویا بافت دار[2] با عطر و بوی متنوع و 4- آرد سویا [3] اشاره کرد(5).

    از دیگر فراورده های جانبی می توان به لسیتین سویا اشاره کرد. لسیتین سویا مخلوطی از فسفاتیدیل کولین ، فسفاتیدیل اتانول آمین و اینوزیتول است ، منبع قابل توجهی از فسفر ، کولین و انرژی به حساب می آید. این ماده به دو صورت تجاری و خوراکی در صنایع غذایی،دارویی، آرایشی بهداشتی، رنگ و پرورش آبزیان مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین می توان به اسید های چرب ، صابون ، شیر سویا ، ماست هایی با پایه سویا و فراورده های نوین از قبیل امولسیفایر ها و نیز به استفاده مستقیم  از فراورده های این صنعت در صنعت مهم بیودیزل و بیوسوخت ها اشاره کرد.

                با وجود موارد فوق ، همانند دیگر صنایع ، صنعت روغن کشی  و روغن نباتی ایران همانند دیگر صنایع با  مشکلات و موانعی نیز مواجه است مانند نامناسب بودن زمان خرید دانه های روغنی و فاصله ی زیاد بنادر تا کارخانجات روغن کشی است که باعث افزایش هزینه های حمل ، افت دانه های روغنی و هزینه های بالای انبارداری می شود  و نیز عدم نظارت و کارشناسی دقیق در هنگام خرید و بارگیری دانه ها و روغن که باعث تاثیر نامطلوب بر کیفیت فراورده نهایی می شود .

    بالا بودن قیمت تمام شده حلال هگزان و بالا بودن میزان واردات روغن خام و کنجاله دانه روغنی ترجیح کارخانجات به واردات دانه به جای خرید محصولات کشاورزی به دلیل کیفیت پایین دانه های تولیدی داخل کشور و نیز ناکافی بودن سرمایه گذاری در جهت تحقیقات صنعتی وکاربردی که باعث کاهش کیفیت محصول و فراورده های جانبی کارخانجات روغن کشی در کشور می شود از مسایل پیش روی عدم پیشرفت صنعت روغن کشی و روغن نباتی در ایران است.

    با استناد به موارد نامبرده ،  این پژوهش سعی  بر این دارد که با بررسی تاثیر پارامتر های مختلف فراوری در صنعت روغن کشی مانند : میزان رطوبت و کیفیت دانه های ورودی  به خط تولید و کنترل پارامتر های موثر در استخراج روغن از دانه های روغنی سویا و کلزا در مراحل مختلف روغن کشی شامل پخت در کوکر[4] ، فلیک شدن در فلیکر[5] و اکسپند شدن در اکسپندر[6] ، مقایسه روغن استحصالی حاصل از پرس و  نیز تاثیر شرایط استحصال روغن از دانه به روش استخراج با حلال در اکستراکتور های افقی مداوم[7] و با جریان مخالف[8] و نیز اثر مرحله صمغ گیری با  آب [9]  بر میزان اسیدهای چرب آزاد ، فسفاتید ها ،  و عناصر فلزی آهن و مس و تعیین میزان افت روغن خام در مرحله صمغ گیری به محاسبه راندمان تولید پرداخته و با تحلیل نتایج آن ، میزان کاهش افت تولید و افزایش سودآوری فرآیند را شرح دهد. با انجام این پروژه در مقیاس صنعتی نتایج این طرح می تواند برای صنعت تولید روغن نباتی کشور با اهمیت باشد.

    Abstract

    Vegetable oil is a strategic product in our country.importing rate is considred for this product in iran and so , any attempt to produce crude oil in our country is in the competition with foreign counterparts , with regard to both quality  and production cost is considered important.

    This study, in derction of  expressing different factors of oilseeds preparation steps on final quality of solvent extracted oil with focus on free fatty acid and peroxide value level ( as quality index of crude vegetable oil) , phosphorous and hydratable and none-hydratable phosphatides ( that has direct effect on losses amount in oil refinery level)  and finally trace metals ( iron and copper ) which has peroxidation effect and cause decrease in vegetable crude oil quality .

    This study had done in GOLBAHAR-SEPAHAN agro-food CO. and with point to the details of procedure and working state of equipments. Importance of this project is being practical in the reason of doing that in industrial scale and also explanation of all oil extraction equipment quality control details. the result of this project can be of benefit to the oil extraction industry in iran.

     

    Key Words:  acidity, crude oil , solvent extraction,quality control,trace metals

  • فهرست:

    چکیده.. 1

    فصل اول-طرح مساله 2

    1-1.مقدمه.. 3

    1-2. معرفی دانه های روغنی.. 7

    1-2-1.دانه سویا 8

    1-2-1-1 درجه بندی  و اهمیت درجه بندی دانه سویا : 14

    1-2-2. دانه کانولا 16

    1-3. انبار داری دانه های روغن.. 22

    1-4. فراوری دانه های روغنی سویا و کلزا.. 25

    1-4-1. فراوری دانه سویا 25

    1-4-2. فراوری کلزا 26

    1-5 انواع و اهمیت فسفاتید ها در روغن های خام.. 28

    1-6 معرفی و بررسی روش های مختلف حذف فسفاتید ها از روغن خام   32

    1-6-1  صمغ گیری با اسید 33

    1-6-2 صمغ گیری اسیدی خشک- 33

    1-6-3 صمغ گیری اسیدی مرطوب- 33

    1-6-4 فرایند صمغ گیری اصلاح شده 35

    1-6- 5 صمغ گیری به روش TOP- 36

    1-6-6  تصفیه اسیدی: 37

    1-6-7 مقایسه سه روش صمغ گیری آبی، اسیدی و TOP روی روغن های کلزا و آفتابگردان. 37

    1-6-8 صمغ گیری نرم 39

    1-6-9 صمغ گیری آنزیمی- 40

    1-6-10 صمغ گیری به روش اولترافیلتراسیون 42

    1-7 اهمیت بررسی فلزات کمیاب در روغن های خام. 44

    1-8 اهمیت اسیدهای چرب آزاد در روغن های خام. 46

    1-9. اهمیت و ضرورت تحقیق.. 48

    فصل دوم- مروری بر تحقیقات.. 50

    2-1 .اسیدهای چرب آزاد 51

    2-2. فسفاتید ها: 53

    فصل سوم: 57

    روش تحقیق- مواد و روش‌کار.. 57

    3-1. آنالیز مواد اولیه.. 58

    3-1-1 . تعیین رطوبت اولیه 58

    3-1-2.اسیدیته دانه های مورد آزمون 59

    3-1-3. تعیین میزان روغن در دانه های اولیه 61

    3-2- آزمایشات روغن ( فراورده) 63

    3-2-1 تعیین عدد پراکسید 63

    3-2-2.  تعیین درصد اسیدهای چرب آزاد 64

    3-2-3.  اندازه گیری میزان فسفر 65

    3-2-4 اندازه گیری آهن و مس در نمونه روغن- 67

    3-2-5. صمغ گیری در آزمایشگاه 67

    3-2-6. تعیین میزان روغن دانه به روش سوکسله 68

    3-2-7.اندازه گیری میزان اسیدیته روغن- 69

    3-2-8 رنگ سنجی به روش لاویباند 70

    3-3 آنالیز آماری 70

    3-4  طرح های مورد آزمون 71

    3-4-1 مقایسه کیفیت روغن های حاصل از روش های مختلف آماده سازی استخراج با حلال روغن از دانه روغنی سویا 71

    3-4-1-1 مراحل آماده سازی دانه های سویا 71

    3-4-1-1-1 تمیز کردن دانه 71

    3-4-1-1-2 شکستن دانه های سویا 73

    3-4-1-1-3 دستگاه پخت- 74

    3-4-1-1-4  پرک کردن 77

    3-4-1-2  استخراج روغن از کیک ها و فلیک ها و کلت های روغنی 86

    3-4-2. تاثیر شرایط انبارداری ، کنترل میزان رطوبت و غیر فعال کردن آنزیم ها و تخریب دانه ها بر میزان فسفاتید دانه ها . 90

    3-4-3  تاثیر دمای هیتر های جداسازی حلال از روغن بر میزان اسیدهای چرب آزاد روغن و باقیمانده حلال در روغن. 93

    3-4-4 بررسی تاثیر حضور یون های مس بر کیفیت روغن گام گیری شده   96

    3-4-5 بررسی شرایط بهینه اپراتوری دانه کلزا  و تاثیر آن بر  اسیدیته و فسفر.. 97

    فصل چهارم- بحث و نتیجه گیری.. 100

    4-1 . آنالیز دانه های مورد استفاده در این پژوهش- 101

    4-2 مقایسه کیفیت روغن های حاصل از روش های مختلف آماده سازی استخراج با حلال روغن از دانه روغنی سویا. 105

    4-2-1 عدد پراکسید و اسیدهای چرب آزاد 106

    4-2-2 رنگ سنجی به روش لاویباند 109

    4-2-3 مقایسه میزان فسفر و فسفاتیدها در روغن های حاصل از روش های مختلف روغن کشی- 110

    4-2-4 مقایسه میزان فلزات کم مقدار آهن و مس در روغن حاصل از روش های مختلف روغن کشی- 112

    4-3. تاثیر شرایط انبارداری ، کنترل میزان رطوبت و غیر فعال کردن آنزیم ها و تخریب دانه ها بر میزان فسفاتیدها و اسیدیته دانه ها . 113

    4-4  تاثیر دمای هیتر های جداسازی حلال از روغن بر میزان اسیدهای چرب آزاد روغن و باقیمانده حلال در روغن. 114

    4-5 بررسی تاثیر حضور یون های مس بر کیفیت روغن گام گیری شده   115

    4-6 بررسی شرایط بهینه اپراتوری دانه کلزا  و تاثیر آن بر  اسیدیته و فسفر   117

    فهرست مأخذ.. 119

     

    منبع:

    . Hegde, DM. 2005. Oilseeds situation : A statistical compendium . Directorate of Oilseeds Research, Hyderabad: 606

    (2) ملکوتی خواه، م.، وع، سوخته سرایی. 1387. بررسی وضعیت دانه های روغنی کشور. هفته نامه برنامه : 25.

    (3) اصلانی، ف.، ا. خواجه، ا. عطاری، م. قنادها، و ج. مظفری. 1384.کشت میکروسپور و تولید گیاهان هاپلویید در ارقام مختلف کلزا. مجله علوم کشاورزی ایران :20.

    (4) ADM. 2011.Feed Ingredient Catalog.ADM.  http://origin.adm.com/en-US/products/feed/Pages/default.aspx (accessed 1, 8, 2012).

     (5) ADM. 2006.  ADM Europe Lecithin for Aquacalture.ADM. http://www.adm.com/en-US/products/Documents/ADM-Europe-Lecithin-for-Aquaculture (accessed 9, 23, 2011).

    (6) Wang, X. L. 1997. Chineese soybean products. Beijing: China light Industry Publisher.

    (7) golbitz, P. 2004. soya & oilseed blue book. maine: Peter golbitz.

     

    (8) Choo, M. MA, N. A.and Ong. S. H. 1997. Technologies and Applications. New York: Marcel Dekker.

    (9) Knothe, G. Dunn, R. O. and Gunstone. D. F. 2001. Oleochemical Manufacture and Application. Sheffield Academic Press.

    (10) Zimmerman, D. C.and  Princen. L. H. 1981 . New source of fats and Oil. Champaign. Illinois: AOCS press.

    (11)  Ascherio, A.and Willet. W. C. 1995. New Direction in Dietary Studies of Coronary Heart Disease. The Journal of Nutrition: 647S-655S.

    (12) Malinow, M. R. Mclaughin, P. Kohler, O. G.and  Livingstone. A. L. 1977 . Prevention of Elevates Cholesterolemia in Monkeys by Alfalfa Saponins. Steroids: 105-110.

    (13) Oakenfuul, D. G. Fenwick, D. E. Hood, R. L. and Topping. R. J. 1979 . Effects of Saponins on Bile Acids and Plasma Lipids in the Rat. The journal of nutrtition: 209-216.

    (14) West, C. E. Scholz, K. E. Beynen, A. C. and Terpstra, H. M. 1984 . Treatment of Dietary Casein with Formaldehyde Reduces Its. The journal of nutrition: 17-25.

    (15) Committee on Diet and Health, National Research Council. 1989. Diet and Health: Implications for Reducing Chronic Disease Risk.Commission on Life Sciences. Washington D.C: National Research Press.159-258.

    (16)  Wu, C. Y. Hsu, C. C. Chen, S. T. and Tsai, Y. C. 2001 . Soyasaponin I, a Potent and Specific Sialytransferase Inhibitor. Biochemical and Biophysical Research Communications: 466-469.

     (17) Sietz, F. G.1965. Die Kennzahlen des Sojaöles.European Journal of Lipid Science and Technology. 67: 411–412.

     (18) Oh, Y. J. and  Sung. M. K. 2001 . Soybean Saponins Inhibit Cell Proliferation by Suppressing ,PKC Activation and Induce Differentiation of HT-29 Human Colon Adenocarcinoma Cells. The journal of nutrition: 132-138.

    (29) Kitagawa, I. Saitom, M. Hayashi, T.and Taniyama. T. 1985. Saponin and Sapogenol. XXXVIII. Structure of Soyasaponin A2, a Bisdesmoside of Soyasapogenol A, from Soybean, the Seeds of Glycine max Merrill. Chemical   Pharmaceutical Bulletin: 598-608.

    (20) Gestetner, B. Birk, Y. Bondi, A.and Tencer. Y. 1966 . Soya Bean Saponins—VII: A Method for the Determination of Sapogenin and Saponin Contents in Soya Beans. journal of Phytochemistry, 5: 803-806.

    (21) Okobo, K. Uchida, T. Yoshiki, Y. Yoshikoshi, M.and Tonomura. M. 1994 . Soybean .Saponins and Isoflavonoids: Structure and Antiviral Activity against Human Immunodeficiency Virus in Vitro. ACS Symposium Series  ACS Publications   , 564: 330-339.

    (22) Bates, R. P.and Matthews. R. F. 1975 . Ascorbic Acid and beta-Carotene in Soybeans as Influenced by Maturity, Sprouting, Processing and Storage. Proceedings of the Florida State Horticultural Society: 266-271.

    (23) Ake, M. Fabre, H. Malan, A. k.and  Mandrou. B. 1998 . Column liquid chromatography determination of vitamins A and E in powdered milk and local flour: a validation procedure. Journal of Chromatography A: 183-189.

     (24) Hayashi, K. Hiraoka, N.and  Ikeshrio. Y. 1997 . Inhibitory Activity of Soyasaponin II on Virus Replication in Vitro. Planta Medica: 102-105.

    (25) Anti–Tumor-Promoting Activities of Triterpenoid Glycosides: Cancer Chemoprevention by Saponins. 1996 . Advances in Experimental Medicine and Biology, 404: 87-100.

    (26) Haridas, V. Higuchi, M. Jayatilake, G. S. Beily, D. Mujoo, K. Blake. 2001 . Triterpenoid Saponins from Acacia victoriae. Proc Natl Acad Sci: 5821-5826.

    (27) National Oilseed Processors Association.2006. Trading Rules for the Purchase and Sale of Soybean Oil:10-50.

    (28) Scarth R., and P.B.E. McVetty. 1999. Designer oil canola. A review of food-grade Brassica oils with focus on high oleic, low linolenic

    types. In N. Wratten and P.A. Salisbury (ed.) Proc 10th Int Rapeseed Congr., Canberra, Australia. 26–29.

    (29) Gunstone, F. D. 2004 . Rapeseed and Canola Oil—Production, Processing, Properties and uses. UK: Blackwell Blackwell Publishing, Oxford, U.K., 2004, pp. 100-110.

    (30) Mag, T.and  Shahidi. F. 1990 . Canola and Rapeseed. Production, Chemistry, Nutrition and processing technology. New York: Van Nostrand Reinhold.

    (31) Ying, C. F.and  Deman. J. M. 1989 . Canadian Institute of Food Science and Technology Journal, 22: 222.

    (32) Gunstons ,F. D. 2004 . Rapeseed and Canola Oil: Production Processing Properties and Uses, Blackwell Publishing, Oxford, U.K:111–130.

    (33) Salisbury, P. and Wratten. N. 1999. Brassica napus breeding. In: Canola in Australia: the First Thirty Years: 29-35.

     (34) Brandl, T. S. Smith, N.and  Hoffman. L. C. 2007 . Anti-nutritional factors in canola produced in the Western and Southern Cape areas of South Africa. South African of Animal Science: 37.

    (35) Shay, E. G. 1993 . Diesel Fuel from Vegetable Oils: Status and Opportunity. biomass bioenergy, 4: 227-242.

    (36) Tauzuki, W. Matsuoka, A. and Ushida, K. 2009 . Formation of trans fatty acids in edible oils during the frying and heating process.

    (37) Zuniga, M. E. Soto, C. Moro, A. Chamy, R. and Lema, J. M. 2003 . Enzymic pre-treatment of Guevina avellana mol oil extraction by pressing. Process Biochemistry: 51-57.

    (38) Piva, G. Pietri, A. Maccagni, A. and Santi, E. 1985 . fattori antinutrizionala della farina di estrazione di colza. la rivista italian della sostanze grasse, 62: 99-103.

    (39) Maria, e. c. and pablo, v. 2008 . Glucosinolates in Brassica foods: bioavailability in food and significance for human health. Biomedical and Life Sciences: 213-229.

    (40) Clyde Martin Christensen, Richard A. Meronuck.1986 .Quality Maintenance in Stored Grains and Seeds, Minnesota Press:34-40.

     (41) Cricket, R.and Cormack, M. J. 2004 . Principles and practices of seed harvesting, processing, and storage: an organic seed production manual for seed growers in the Mid-Atlantic and Southern U.S. In. SEED PROCESSING AND STORAGE : 9-15.

    (42) Aurellia Tatipata,2009, Effect of seed moisture content packaging and storage period on mitochondria inner membrane of soybean seed, Journal of Agricultural Technology, V.5(1): 51-64.

     

    (43) Daniel, J. C. 1998 . Seed Germination for Transplants. HortTechnology: 4-10.

    (44) M. De Lucia.1994. Agricultural engineering in development - Post-harvest operations and management of foodgrains, Fao Agricultural Services Bulletin:50-80.

     (45) Kamal-Eldin, a. 2005 . Edible Oil and Fat Products: Specialty Oils and Oil Products, Minor Components of Fats and Oils. In F. Shahidi  Ed. , Bailey’s Industrial Oil and Fat Products. Willey. Vol 3: 319-321.

    (46) Hammond, E. G. Lawrence , A. J. Caiping, S. Wag, T.and White, P. J. 2005 . soybean oil. In F. Shahidi  Ed.  , Bailey’s Industrial Oil and Fat Products . Weily. Vol 2: 579.

    (47) Logan, A. 2005 . Degumming and Centrifuge Selection,Optimization and Maintenance. UPAC-AOCS Workshop on Fats, Oils and OilseedsAnalysis and Production . Alfa Laval Copenhagen A/S : 5. 

    (48) Shahidi, F.  Ed. 2005 . Edible Oil and Fat Products: Edible Oils cotton seed . Weily. Vol 6 .

    (49) Schantz, b.and  rohm, h. 2005 . Influence of lecithin–PGPR blends on the rheological properties of chocolate. LWT - Food Science and Technology: 41-45.

    (50) Estarabadi, P. Sarrafzade, M. H. Fatemi, H. Ghavami, M.and Gholipour zanjani, N. 2008 . Enhanced degumming of soybean oil and its influences on degumming oil and lecithin. Iranian Journal of chemical engineering: 5.

    (51) Richard D. O'Brien, Walter Farr, and Peter J. Wan. . 2008.Introduction to processing of fats and oils. AOCS:25-280.

    (52) Wang, H. Y. Yong, G. J. Yang, B. Mainda, G. Gue, Y.  2006. Degumming of vegetable oil by a new microbial lipase. Food Technology and Biotechnology 44:101-104.

    (53) Oybek, z. stefan.and  stanislav, s. 2008. Degumming of rapeseed and sunflower oils. Acta Chimica Slovaca, Vol .1, No. 1: 321 – 328.

    54-  سرحدی, س. میرزایی, ح. رضوی, س.   زمانی, ج.  1387  . تاثیر پارامترهای عملیاتی بر کارایی فرایند اولترافیلتراسیون میسلای روغن خام سویا. هجدهمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی.

    55- رافع, ع. رضوی, س.حدادخداپرست, م . 1386. بررسی توانایی روش اولترا فیلتراسیون در صمغ گیری̨ رنگبری و تصفیه روغن خام کلزا.

    (56) Albert, j. Dijkestra. 2010. Degumming revisited. inform.vol.21:428.

    (57) Gopala Krishna,A, G. Khatoon, S .Shiela, P, M. Sarmandal, C, V. Indira, T, N and Mishra, A.2001. Effect of refining of crude rice bran oil on the retention of oryzanol in the refined oil. Journal of the American Oil Chemists' Society, 78 (2) :83-90.

    (58) Zufarov, O. Schemid, S.and Sekretar, S. 2008. Degumming of rapeseed and sunflower oils. Acta Chimica Slovaca, 1: 321 - 328

    (59) Chukri, A. Kinany, M. A. Gibon, V. Tietiaux, and  Jamil, S.  2000  . Improved oil treatment condition for soft degumming. JAOCS, 1157-1160.

    (60) Yong, g. J, Wang, H. Y. Yang, B. Mainda, G. and Gue, Y. 2006. Degumming of vegetable oil by a new microbial lipase. food technology and biotechnology .44: 1:101-104.

    (61) List, G. R. Mounts, T. L. Warner, and  Heakin, A. J. 1978. Steam refined soybean oil:Effect of refining and degumming methods on oil quality. Journal of american oil and chimists society, 55: 277-279.

    (62) Chung, H. F. Colakoglu, A. S. and min, D. B.  2004  . Relationship among headspace oxygen, peroxide value and conjugated diene content of soybean oil oxidation. Journal of Food Science, 69: 2 : 83-88.

    (63) Kurniawan, T. A. Chan, G. S. LO,W. H.and Babel, S. 2006. Physico-chemical treatment techniques for wastewater laden with heavy metals. chemical engineering, 83-98.


موضوع پایان نامه تاثیر پارامتر های استخراج صنعتی روغن با حلال بر اسید های چرب آزاد ، فسفاتید ها و فلزات جزیی در روغن خام, نمونه پایان نامه تاثیر پارامتر های استخراج صنعتی روغن با حلال بر اسید های چرب آزاد ، فسفاتید ها و فلزات جزیی در روغن خام, جستجوی پایان نامه تاثیر پارامتر های استخراج صنعتی روغن با حلال بر اسید های چرب آزاد ، فسفاتید ها و فلزات جزیی در روغن خام, فایل Word پایان نامه تاثیر پارامتر های استخراج صنعتی روغن با حلال بر اسید های چرب آزاد ، فسفاتید ها و فلزات جزیی در روغن خام, دانلود پایان نامه تاثیر پارامتر های استخراج صنعتی روغن با حلال بر اسید های چرب آزاد ، فسفاتید ها و فلزات جزیی در روغن خام, فایل PDF پایان نامه تاثیر پارامتر های استخراج صنعتی روغن با حلال بر اسید های چرب آزاد ، فسفاتید ها و فلزات جزیی در روغن خام, تحقیق در مورد پایان نامه تاثیر پارامتر های استخراج صنعتی روغن با حلال بر اسید های چرب آزاد ، فسفاتید ها و فلزات جزیی در روغن خام, مقاله در مورد پایان نامه تاثیر پارامتر های استخراج صنعتی روغن با حلال بر اسید های چرب آزاد ، فسفاتید ها و فلزات جزیی در روغن خام, پروژه در مورد پایان نامه تاثیر پارامتر های استخراج صنعتی روغن با حلال بر اسید های چرب آزاد ، فسفاتید ها و فلزات جزیی در روغن خام, پروپوزال در مورد پایان نامه تاثیر پارامتر های استخراج صنعتی روغن با حلال بر اسید های چرب آزاد ، فسفاتید ها و فلزات جزیی در روغن خام, تز دکترا در مورد پایان نامه تاثیر پارامتر های استخراج صنعتی روغن با حلال بر اسید های چرب آزاد ، فسفاتید ها و فلزات جزیی در روغن خام, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر پارامتر های استخراج صنعتی روغن با حلال بر اسید های چرب آزاد ، فسفاتید ها و فلزات جزیی در روغن خام, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر پارامتر های استخراج صنعتی روغن با حلال بر اسید های چرب آزاد ، فسفاتید ها و فلزات جزیی در روغن خام, پروژه درباره پایان نامه تاثیر پارامتر های استخراج صنعتی روغن با حلال بر اسید های چرب آزاد ، فسفاتید ها و فلزات جزیی در روغن خام, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تاثیر پارامتر های استخراج صنعتی روغن با حلال بر اسید های چرب آزاد ، فسفاتید ها و فلزات جزیی در روغن خام, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر پارامتر های استخراج صنعتی روغن با حلال بر اسید های چرب آزاد ، فسفاتید ها و فلزات جزیی در روغن خام, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر پارامتر های استخراج صنعتی روغن با حلال بر اسید های چرب آزاد ، فسفاتید ها و فلزات جزیی در روغن خام, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر پارامتر های استخراج صنعتی روغن با حلال بر اسید های چرب آزاد ، فسفاتید ها و فلزات جزیی در روغن خام, رساله دکترا در مورد پایان نامه تاثیر پارامتر های استخراج صنعتی روغن با حلال بر اسید های چرب آزاد ، فسفاتید ها و فلزات جزیی در روغن خام

پايان نامه مقطع کارشناسي رشته مهندسي شيمي سال 1384 فصل اول   شناخت، طبقه ‌بندي و کاربرد روغن‌هاي روانساز     1-1) مقدمه واژه روغن از دو قسمت «

پایان نامه جهت دریافت درجه فوق لیسانس مهندسی منابع طبیعی - تکثیر و پرورش آبزیان چکیده : هدف از مطالعه حاضر بررسی امکان و اثرات جایگزینی منابع گیاهی در جیره ماهیان قزل آلای رنگین کمان می باشد. به همین منظور ترکیبی از منابع پروتئین گیاهی با منبع اصلی گلوتن گندم به همراه گلوتن ذرّت و کنجاله سویا در 2 سطح 50 و 100 % و منابع روغن گیاهی ترکیبی از روغنهای کلزا(40%)، بزرک(30%) و ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته شیمی تجزیه فلوئورید از سالها قبل بعنوان یک یون سمی شناخته شده است. منبع اصلی فلوئورید در محلولهای آبی سنگهای معدنی حاوی فلوئورید و فعالیت های صنعتی کارخانه ها می­باشد. بر طبق گزارش سازمان حفاظت محیط زیست مقدار فلوئورید بیش از ١ میلی­گرم بر لیتر باعث بروز بیماریهای مختلف می­شود. در این تحقیق از ماده بیوپلیمری بنام زئین بعنوان جاذب برای ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ((M.Sc)) گرایش: شیمی کاربردی خلاصه فارسی هدف از انجام این پژوهش، بررسی اسید های چرب معمول روغن شتر مرغ و تعیین مقدار رتینول موجود در ترشح حلزون جهت ساخت کرم با خواص درمانی می‌باشد. از 3000 سال پیش خواص درمانی روغن شتر مرغ برای درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها، درد مفاصل و ناراحتی‌های پوستی، اگزما و موارد مشابه شناخته شده است. از دوران باستان نیز ...

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري گروه : فرش(رنگرزي) مهرماه 1393 چکيده:   امروزه در جهان پيشرفته و صنعتي حاضر با استفاده از روش هاي نوين تلاش بر اين است که محصولات تول

پايان نامه مقطع کارشناسي رشته پتروشيمي سال 1385 چکيده اين پروژه ، تحقيقي برروي پروتئينهاي گياهي هيدروليز شده (hvp) با هدف توليد و کوشش براي فصل آن مي باشد . در فصل اول که به تعريف ساخت

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته:مهندسی صنایع غذایی گرایش:شیمی موادغذایی چکیده : گونه عناب از گونه های بومی مناطق مختلف ایران است . میوه این گیاه در مناطق مختلف ایران به طور سنتی مصرف میشود. این میوه دارای خواص دارویی و خوراکی بسیار سودمندی است .حدود 30% وزن میوه را هسته های آن تشکیل می دهد .هسته این میوه به طور متوسط حاوی حدود 8/3 درصد روغن است . با توجه به دارا ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد مهندسی شیمی چکیده: زیست فناوری پیل سوختی میکروبی دانشی نوین می‌باشد، که در آن میکروارگانیسم‌ها به عنوان کاتالیستی ارزان، انرژی شیمیایی موجود در ترکیبات آلی و غیر آلی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. بهینه سازی پارامترهای مؤثر بر عملکرد پیل از اولین گام‌های آزمایشگاهی در جهت توسعه این تکنولوژی در مقیاس کاربردی است. توان تولیدی به عنوان یکی ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی چکیده: زمینه: اسانس ها و عصاره های حاصل از گیاهان دارویی با داشتن ترکیبات ضد میکروبی، ضدسرطانی و آنتی اکسیدانی به عنوان ترکیبات دارویی جدید و طبیعی چه در زمینه بهداشت و درمان بیماری ها و چه محافظت از غذاهای خام و فرآوری شده از اهمیت خاصی برخوردار می باشند. هدف: تعیین ترکیبات شیمیایی، خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی،گرایش علوم و صنایع غذایی/تکنولوژی موادغذایی چکیده در این کار پژوهشی تولید و ارزیابی ویژگی های فیلم­های خوراکی بر پایه نشاسته سیب زمینی حاوی اسانس مرزه مورد ارزیابی قرار گرفت. بدین منظور­ اسانس مرزه در نسبت­های مختلف (0%، 10%، 20% و 30%) و پلاستی­سایزر40% به 3 گرم نشاسته سیب زمینی اضافه شده و فیلم­های نشاسته­ای به ...

ثبت سفارش