پایان نامه مقایسه میزان آلاینده‎ های خروجی از اگزوز دو نوع خودروی سبک تولید داخل

word 4 MB 32510 93
1393 کارشناسی ارشد محیط زیست و انرژی
قیمت قبل:۶۳,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه

    برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    محیط زیست

    چکیده

    هوا مهمترین عنصر حیاتی محیط زیست به شمار می­رود و آلودگی آن تندرستی و سلامتی انسان­ها را به خطر می­اندازد. آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین مسائل زیست محیطی به شمار می‌رود که به خودی خود می‌تواند زمینه ساز بسیاری از خطرهای زیست محیطی دیگر باشد. عوامل ایجاد آلودگی هوا زیاد هستند و یکی از مهمترین آنها وسایل نقلیه هستند که در زندگی ماشینی امروز به شدت مورد نیازند. لذا در طراحی، تولید و استفاده از آنها باید طوری عمل شود که حداقل آلایندگی برای محیط زیست ایجاد گردد. در این پژوهش با استفاده از نمونه­گیری تصادفی سیستماتیک داده­های 1622 خودرو مراجعه کننده به مرکز معاینه فنی در مدت 5 ماه، آلاینده­های خروجی از اگزوز (CO, CO2, HC,O2) خودروهای سبک مورد بررسی قرار گرفت. اندازه­گیری پارامترهای خروجی از اگزوز بوسیله دستگاه SAGEM GAS TESTER (دستگاه سنجش آلودگی وسایل نقلیه بنزینی) اندازه­گیری شد. خودروهایی را انتخاب کردیم که دارای فراوانی بیشتری بودند که عبارتند از: پراید، پژو GLX ، پژو206 ، سمند، پارس، پیکان، وانت پیکان، زامیاد، L90 ، ROA. تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار کامپیوتری SPSS و برای ترسیم نمودارها از نرم‌افزار Microsoft Excel 2007 استفاده شد. در سطح توصیفی از جداول توزیع فراوانی و نمودارهای آماری و در سطح استنباطی نیز برای آزمون فرضیات از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون، تی تک نمونه­ای، استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین میزان آلاینده­های ( CO, CO2, HC,O2) در خودروهای شرکت ایران خودرو به ترتیب 91/1 درصد حجمی،  ppm302، 65/12 درصد حجمی، 8/1 درصد حجمی و در خودروهای شرکت سایپا 51/1درصد حجمی،  ppm232، 24/13درصد حجمی، 31/1درصد حجمی بوده است. نتیجه بررسی­ها نشان داد که رابطه معنی­داری بین میزان آلاینده­های تولیدی با سال ساخت خودرو، نوع موتور، نوع سوخت و شرکت وجود داشت. خودروهای ساخت شرکت سایپا بر اساس نتایج بدست آمده از نظر تولید آلاینده­های HC ،CO و O2 در وضعیت مطلوب­تری نسبت به خودروهای شرکت ایران خودرو قرار دارد. ولی خودروهای شرکت ایران خودرو از نظر تولید آلاینده CO2 در وضعیت مناسب­تری قرار دارد.

    کلمات کلیدی: آلودگی هوا، آلاینده خروجی از اگزوز، شیراز، وسایل نقلیه موتوری

     

    1- مقدمه

    هوا مهمترین عنصر حیاتی محیط زیست به شمار می­رود و آلودگی آن تندرستی و سلامتی انسان­ها را به خطر می­اندازد. آلودگی هوا یکی از مشکلات قرن حاضر است که اکثر شهرهای بزرگ جهان با این پدیده رو به رو هستند. در واقع یکی از مهم‌ترین مسائل زیست محیطی به شمار می‌رود که به خودی خود می‌تواند زمینه­ساز بسیاری از خطرهای زیست محیطی دیگر باشد (خزاعی و همکاران، 1391). گسترش بی­رویه شهرها و شهرنشینی و نیز رشد بخش صنعت به خصوص در مجاورت شهرهای بزرگ و پرجمعیت و ترکیب آن­ها با مجموعه عوامل طبیعی و اقلیمی نه تنها باعث افزایش آلودگی هوای شهرها شده، بلکه تغییراتی را در اقلیم جهانی به وجود آورده که در سال­های اخیر به شدت مورد توجه محققان و برنامه­ریزان قرار گرفته است. عوامل ایجاد آلودگی هوا زیاد هستند و یکی از مهمترین آنها وسایل نقلیه هستند که در زندگی ماشینی امروز به شدت مورد نیازند. لذا در طراحی، تولید و استفاده از آنها باید طوری عمل شود که حداقل آلایندگی برای محیط زیست ایجاد گردد. امروزه سعی سازندگان خودرو بر تولید خودرو هایی با کمترین میزان آلایندگی است (صالحی تینونی و همکاران، 1391). پژوهش حاضر در 5 فصل (کلیات، سوابق پژوهش، نتایج یافته­ها و بحث و نتیجه­گیری) به بررسی می­پردازد.

     

    1-2- بیان مسئله

    به دلیل رشد فزاینده شهرنشینی یکی از معظلات زیست محیطی دنیای امروز وسایل نقلیه هستند. بنابراین کیفیت این وسایل در دنیای امروز از جهت کاهش آلایندگی بسیار مهم و ضروری است. هوا نیز مانند سایر منابع محیط زیست دارای ظرفیت محدود است و تحمل تخلیه مواد زائد و سمی مختلف را در حدی که امروزه بشر به آن تحمیل کرده است ندارد.

    تغییر در ویژگی­های فیزیکی و شیمیایی عناصر تشکیل دهنده هوا، آلودگی هوا اطلاق می­شود که می­تواند منبع طبیعی و یا مصنوعی داشته باشد (نصرالهی و غفاری، 1389). شماری از آلاینده­های جو آلاینده­های اولیه به شمار می­روند زیرا مستقیماً از دودکش­ها، اگزوزها و غیره وارد جو می­شوند. دسته دیگر که آلاینده­های ثانویه نام دارند از ترکیب و بر هم کنش شیمیایی یک آلاینده اولیه با بعضی از اجزا هوا از قبیل بخار آب و یا... آلاینده­های دیگر ایجاد می شوند (ویکتوریا عزتیان و سادات هاشمی نسب، 1392).

    بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی متأسفانه ایران از رتبه هشتمین کشور جهان از نظر آلودگی هوا به رتبه سوم رسیده است. مکانیسم­های اثرات آلودگی هوا بر سلامتی انسان پیچیده است، پژوهش­های اپیدمیولوژیک نشان داده که ارتباط منسجمی بین آلودگی هوا، سرطان ریه (پوپ[1] و همکاران، 2002.، نیبرگ[2] و همکاران، 2000.، چن[3] و همکاران، 2007.،  سان[4] و همکاران، 2006.، بورجو[5] و همکاران، 2006) حملات قلبی عروقی (پیترز[6] و همکاران، 2004.، تونی[7] همکاران، 2007.، میلر[8] و همکاران، 2007.، آیونان و پان[9]، 2004،. بورنت و کریسکی[10] 1994.، جرت[11] و همکاران، 2005) مشکلات تنفسی در کودکان (گایودرمن[12] و همکاران، 2007.، مورگنسترن[13] و همکارن، 2007.، هیوآنگ و لاندن[14]، 2012) وجود دارد.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود سه چهارم از آلودگی هوای شهرهای بزرگ ناشی از تردد خودروهایی است که در حال حاضر با اعمال سهمیه بندی حدود 60 میلیون لیتر بنزین در روز مصرف می­کنند. براساس آمارهای موجود بیش از ۴۰ درصد خودروهای کشور ما عمر بالای بیست سال دارند. میانگین سنی بالا به همراه تکنولوژی پایین بکار گرفته شده در خودروهای ساخت داخل سبب شده است تا میانگین مصرف سوخت خودروها در ایران برابر ۱۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر باشد در حالی که متوسط مصرف سوخت خودروها در دنیا کمتر از ۷ لیتر برای ۱۰۰ کیلومتر می‌باشد. نتیجه این مصرف بالا به دلیل احتراق ناقص و تنظیم نبودن موتور بیشتر خودروهای در حال تردد بنزینی، هیدروکربن‌های نسوخته و منواکسیدکربن می‌باشد که پارامترهای مهم آلاینده هوا محسوب می‌شوند (سیاوش رضازاده، ۱۳۸۷).

    گازهای خروجی از خودروها شامل طیف وسیعی از مواد سمی، شامل: کربن منواکسید، نیتروژن دی­ اکسید، دی اکسید سولفور، بوتادین، بنزن، فرمالدهید، هیدروکربن‌های چند حلقه­ای، سرب و ذرات ریز معلق است. این گازها فقط به صرف حضور مشکل ایجاد نمی‌کنند بلکه غلظت‌های بسیار زیاد آن‌ها که به علت فعالیت‌های انسان اتفاق می­افتند، مشکل جدی برای سلامت انسان هستند (خوش اخلاق و حسن شاهی، ۱۳۸۱.، صادقیان و فضیلی، 1385).

    منواکسیدکربن گازی است بی­رنگ و بی­بو که عملاً حاصل احتراق ناقص سوخت­های فسیلی است که به جای دی­اکسیدکربن تشکیل می­شود و در اثر یکی از این کاستی­ها است :اکسیژن ناکافی و دمای پایین شعله، زمان ماند گاز مخلوط هوا و سوخت در دمای بالا و اغتشاش درون اتاقک احتراق. توجه به این نکته ضروری است که وسایل نقلیه موتوری بزرگترین سهم را در تولید این آلاینده به خود اختصاص می­دهند. میزان منواکسیدکربن با افزایش تعداد وسایل نقلیه در مناطق مختلف شهر افزایش می­یابد. مقدار تولید منواکسیدکربن در جهان توسط سازمان بهداشت جهانی به طور تقریبی معادل 2600 میلیون تن در سال برآورد گردیده است که 60 درصد از این مقدار توسط فعالیت­های انسانی تولید می­شود (صالحی تینونی و همکاران، 1391).

    دی اکسید­کربن گازی بی­رنگ و بی­بو می­باشد. دی­اکسیدکربن با اثر گلخانه­ای طبیعی مانع از سرد شدن زمین می­شود. البته غلظت­های بالای دی­اکسیدکربن در جو، که از سوخت­های فسیلی حاصل می­شود به عنوان آلاینده جوی به شمار می­رود.

    اصلی­ترین ماده شیمیایی موجود در بنزین و سایر فراورده­های نفتی را هیدروکربن­ها تشکیل می­دهند. افزایش میزان ابتلا به سرطان ریه در نواحی شهری به هیدروکربن­های چند هسته­ای خارج شده از اگزوز اتومبیل­ها نسبت داده شده است. تولید هیدروکربن­های نسوخته یا ناقص سوخته، در نتیجه­ی کافی نبودن هوای احتراق است (علیزاده، 1380).

    سه منبع اصلی آلودگی عبارتند از: مخزن سوخت و کاربراتور، محفظه لنگ‌ها و اگزوز (فیروزگان، 1387). به طورکلی 85% آلودگی هوا از لوله اگزوز و محل اتصال میل لنگ می­باشد.60% هیدروکربن از لوله اگزوز خارج می­شود. تقریبا 25% هیدروکربن­ها از محل اتصال میل لنگ به بیرون نشت می­کند (دهقانی، 1384). هرخودرو به متوسط در سال kg5000 مواد آلوده کننده جوی تولید می­کند یعنی بازاء مصرف حدود 2000 لیتر بنزین در سالkg 4820گاز CO2[15] ،kg 186.6 گازCO[16] ، kg 28 گازHC[17] ،kg 26.5 گاز NOx[18] وارد جو زمین می­شود (عجب شیرچی و علیزاده، 1384).

    کاتالیست کنورتور قطعه­ای متخلل و به شکل استوانه که بین موتور و انباری اگزوز خودرو نصب می­شود. میزان هیدروکربن را 97 درصد و انواع اکسدکربن را 96 درصد کاهش می­دهد. خودرویی که کاتالیست دارد 03/0درصد آلودگی تولید می­کند. مبدل کاتالیستی تاریخ مصرف دارد و بعد از سه الی چهار سال از کار می­افتد و باید تعویض شود (خان فکر و همکاران، 1388)

    امروزه سعی سازندگان خودرو بر تولید خودروهایی با کمترین میزان آلایندگی است. اما فقط با طراحی خوب، کاهش آلاینده­ها تضمین نمی­شود. بلکه باید خودروها در زمان استفاده به صورت دوره­ای تست و عملکرد سیستم­های سوخت، احتراق و کنترل کننده­های آلایندگی بررسی شوند تا در صورت بروز عیب هر چه زودتر نسبت به رفع عیوب اقدام گردد. این کار بر عهده مراکز معاینه فنی خودروها گذاشته شده تا آلایندگی خودروها در حین استفاده به حداقل برسد (صالحی تینونی و همکاران، 1389).

    ایران در سال ۱۳۸۴ در راستای حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا، جدول زمانی استاندارد حد مجاز آلایندگی انواع خودروهای بنزینی، گازوییلی و دوگانه­سوز ساخت داخل و وارداتی و موتورسیکلت­ها را تعیین کرده است. بر این اساس، استاندارد حد مجاز آلایندگی خودروهای سبک، سنگین و نیمه سنگین در سال­های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ یورو ۲ بوده است. اما طی سال­های ۱۳۹۱، 1392 این خودروها باید استاندارد یورو 4 را کسب می­کردند. استانداردهای آلایندگی اروپا میزان بیشینه مجاز را برای انتشار گازهای آلاینده خودروهایی که در کشورهای اتحادیه اروپا فروخته می­شوند، تعریف می­کند. این استاندارد، انتشار اکسیدهای نیتروژن، هیدروکربن­ها، منواکسیدکربن و ذرات معلق را در بردارد. میزان آلاینده­های NO و HC خودروهای بنزینی در استاندارد یورو ۲ به صورت جمع این دو آلاینده ذکر شده که در استاندارد یورو ۴ این مقادیر جداگانه اعلام می­شود. خودروهای بنزین سوز در هر دو استاندارد از اندازه گیری آلاینده ذرات معلق [19]PM معاف هستند.

    در این استاندارد حدود مجاز بر اساس میزان آلودگی خروجی به تفکیک آلاینده (بر حسب گرم) بر مسافت (بر حسب کیلومتر) و بر اساس گروه خودرو و نوع سوخت مصرفی بیان می­شود (g/km) (سلیمانی و توکلی، ۱۳۹۱). استاندارد یورو 2 بر اساس سال اجرای آن 1996 در اتحادیه اروپا به استاندارد EC96 نیز مشهور است. در استاندارد یورو 2 میزانCO = 2.2 , NO + HC =0.5  گرم بر کیلومتر است.

    گروه صنعتی ایران خودرو بزرگ‌ترین شرکت خودرو سازی ایران و خاورمیانه‌است که به طور متوسط ۵۰ درصد تولید خودرو ایران را به طور دائم به خود اختصاص داده‌است. این شرکت مهم‌ترین شرکت خودروسازی ایرانی است، که انواع خودروهای سبک و سنگین را با همکاری شرکای خارجی یا به تنهایی مونتاژ می‌کند. ایران خودرو سالانه حدود ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌نماید. و شرکت سایپا پس از ایران خودرو با ۴۵ درصد به‌عنوان دومین خودروساز ایران، شناخته شد. در سال ۱۳۹۱ با تولید شمار ۴۷۷٫۸۹۰ دستگاه اتومبیل، معادل ۴۲ درصد از سهم بازار خودروی ایران را به خود اختصاص داد.

     

    1-3-ضرورت مسئله

    شهر شیراز از جمله شهرهای پرجمعیت است که دچار آلودگی هواست. به لحاظ شرایط جغرافیایی ویژه (محصور بودن در میان کوه­ها) و رشد به نسبت بالای جمعیت و همچنین تعداد و گوناگونی رو به افزایش آلاینده‌ها، به نظر می‌رسد که مشکل آلودگی در طول زمان روند صعودی و قابلیت پیشگیری کمتری را به خود بگیرد (واثقی و همکاران، 1387). با توجه به مشکلات روزافزون آلودگی هوا و عواقب زیست محیطی آن به دلیل عدم رعایت استانداردها در ساخت خودروها و سوخت مصرفی آن­ها، به‌ کارگیری و استفاده از استانداردهای نوین دنیا، جهت جایگزینی با استانداردهای قدیمی الزامی می­باشد. از این رو پژوهش حاضر قصد دارد به بررسی آلاینده­های خروجی از اگزوز (,O2 CO, CO2, HC) خودروهای سبک بپردازد.

     

    1-4-اهداف

    در این پروژه اهداف زیر دنبال می­گردد:

    بررسی میزان آلایندگی خودروهای داخلی

    مقایسه میزان آلایندگی خودروها بر اساس سال تولید آن­ها

    مقایسه میزان آلایندگی خودروها بر اساس نوع کمپانی آن­ها

    مقایسه و بررسی میزان آلایندگی خودروها از نظر نوع سیستم سوخت رسانی

     

    فرضیات پژوهشی

    میانگین تولید آلاینده­های خروجی از اگزوز خودرو بر حسب سال ساخت متفاوت است.

    میانگین تولید آلاینده­های خروجی از اگزوز خودرو بر حسب نوع سوخت (دوگانه و یک­گانه) متفاوت است.

     میانگین تولید آلاینده­های خروجی از اگزوز خودرو بر حسب نوع موتور (کاربراتور و انژکتور) متفاوت است.

    میانگین تولید آلاینده­های خروجی از اگزوز خودرو بر حسب نوع کمپانی (ایران خودرو و سایپا) متفاوت است.

     

     

     

    Abstract

    Air is a vital element of environment and air pollution endangers human and other living things health. Air pollution is a major environmental problem that leads to many other environmental hazards. Air pollution can be produced by different sources. The most important sources are vehicles which are one of the most important causes of air pollution. In this study, a systematic randomized sampling was applied and 1622 vehicles exhaust emissions data (including CO, CO2, HC, O2) were collected from an inspection center during 5 months. The exhaust parameters were measured by SAGEM GAS TESTER. Car models with more frequent visits have been entered to the study, which can be listed as: Pride, Peugeot GLX, 206, Samand, Pars, Peykan, Vanet-Peykan, Zamyad, L90, and ROA. SPSS and Microsoft Excel were used for data analysis and graphs drawing. Distribution tables and statistical charts were used for descriptive analysis and Pearson correlation test and t-test were used in hypothesis inferential analysis. The average concentration of O2, HC, CO2 and CO in IRAN KHODRO cars were 1/91% volume concentration, 302 ppm, 12/65% volume concentration and 1/8% volume concentration respectively. The average concentration of O2, HC, CO2 and CO in SAIPA cars were %1/51 volume concentration, 232 ppm, 13/24% volume concentration and 1/31% volume concentration, respectively. Results showed that there are remarkable correlations between the amount of air pollutants emissions and vehicle’s construction year, engine type, fuel type, and manufacturing company. Results also showed that cars manufactured by SAIPA, have a better condition regarding HC, CO and O2 emissions, than IRAN KHODRO cars. However, the IRAN KHODRO vehicles were in a better condition of CO2 emission.

     

    Keywords: Air pollution, Exhaust emissions, Shiraz, Motor vehicles.

  • فهرست:

    فصل اول کلیات... 1

    1-1- مقدمه. 2

    1-2- بیان مسئله. 2

    1-3- ضرورت مسئله. 9

    1-4- اهداف... 9

    1-5- فرضیات پژوهشی.. 9

    فصل دوم  پیشینه تحقیق... 11

    2-1- مقدمه. 10

    2-2 –پژوهش­های داخلی.. 12

    2-3- پژوهش­های خارجی.. 16

    فصل سوم  مواد و روش.... 21

    3-1- مقدمه. 22

    3-2- معرفی منطقه مورد مطالعه. 22

    3-3- روش تحقیق.. 23

    3-4- جامعه‌ی آماری.. 24

    3-5- تعیین حجم نمونه و شیوه­ی نمونه‌گیری.. 24

    3-6- ابزار اندازه گیری.. 25

    3-7- تکنیک‌های مورد استفاده در تجزیه و تحلیل داده‌‌ها 26

    3-7-1- آزمون تی تک نمونه­ای.. 26

    3-7-2- ضریب همبستگی پیرسون.. 26

    فصل چهارم یافته­ها 27

    4-1- مقدمه. 28

    4-2- یافته های توصیفی.. 28

    4-3- وضعیت میزان خروجی آلاینده ها در خودروهای مختلف... 39

    4-4- یافته های استنباطی.. 65

    4-4-1- یافته مربوط به آزمون همبستگی پیرسون.. 65

    4-4-2- یافته مربوط به آزمون تی مستقل.. 68

    فصل پنجم  بحث و نتیجه گیری... 74

    5-1- مقدمه. 75

    5-2- بحث و نتیجه گیری.. 75

    5-3- پیشنهادات برای کارهای آینده 80

    منابع.. 83

                                

     

    منبع:

     

    - افشانی، ع. 1390. آموزش کاربردی spss در علوم اجتماعی و رفتاری. انتشارات دانشگاه یزد. چاپ سوم. ص 160.

    - برزگر، ز. 1391. شهرنشینی و تأثیرات آن بر امنیت غذا، آب و انرژی شهر شیراز. فصلنامه علمی- تخصصی برنامه ریزی منطقه­ای. سال 2، شماره 5. صفحات 53 تا 64. تهران.

    - بیات، ر. 1383. سهم بندی منابع تولید آلودگی هوای شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. مهندسی عمران محیط زیست. دانشگاه صنعتی شریف تهران.

    - جنیدی جعفری، ا. 1381. بررسی مقایسه­ای آلاینده­های خروجی از اگزوز خودروهای بنزینی و دیزلی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی همدان. سال 9، شماره 3. صفحات 43 تا 49. همدان.

    - خان فکر، ا. نعمتی، ز. ارزانی، ک. آزمند، م. 1388. تولید مبدل کاتالیستی برای خودروی دوگانه سوز روآ و مقایسه آن با مبدل­های کاتالیستی وارداتی ایران خودرو. فصلنامه علوم تکنولوژی محیط زیست. دوره 11. شماره 2. صفحات 88 تا 95. تهران.

    - خزاعی، ا. آل شیخ، ع. کریمی، م. وحیدنیا، م. 1391. مقایسه دو روش مدل سازی با استفاده از شبکه عصبی- فازی در پیش بینی غلظت آلاینده­ی مونوکسید کربن. محیط شناسی، سال 38، شماره 4. صفحات 29 تا 44. تهران.

    - خوش اخلاق، ر. حسن شاهی، م. 1381. تخمین خسارت وارده به ساکنان شیراز به دلیل آلودگی هوا. مجله تحقیقات اقتصادی.شماره 61. صفحات 53 تا 75. تهران.

    - درگاهی، ع. گلستانی فر، ح. علوی، س. 1391. بررسی میزان آلاینده­های خروجی از اگزوز اتومبیل­های شهر کرمانشاه و تاثیر آن بر سلامت انسان. اولین کنفرانس ملی بهداشت، ایمنی و محیط زیست. ماهشهر.

    - دهقانی، م. 1384. مبانی هواشناسی و آلودگی هوا، جلد اول. انتشارات غاشیه. 2 ص. تهران.

    - رحیمی، ج. رحیمی، ع. بذرافشان، ج. 1392. بررسی تداوم روزهای همراه با آلاینده مونواکسیدکربن در هوای شهر تهران با استفاده از مدل زنجیره مارکف. فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست. دوره 15. شماره 2.صفحات 79 تا 90. تهران.

    - رضازاده، س. 1387. بررسی وضعیت انتشار گازهای آلاینده هوا درخودروهای بنزینی شهر قزوین. دومین همایش و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست. تهران.

    - روشن ضمیر، س. ایکانی، م.1380. بررسی آلودگی هوای تهران. سومین همایش ملی انرژی ایران. تهران.

    - سلیمانی، ا. توکلی، ا. 1391. گزارش بررسی استاندارد سوخت یورو 4 در کاهش آلودگی هوا. مطالعات زیربنایی.

    - شفیع پور مطلق، م. کمالان، ح. 1385. بررسی میزان انتشار انواع آلاینده­های ناشی از ناوگان حمل و نقل شهر تهران. فصلنامه فنی و مهندسی مدرس. شماره29. صفحه 71 تا 78. تهران.

    - صادقیان، ب. فضیلی، م. 1385. بررسی تاثیر مصرف گاز طبیعی به جای سوخت­های سنگین در کاهش آلاینده­های هوا در منابع ثابت و متحرک در جهت حفظ سلامتی محیط زیست. نهمین همایش ملی بهداشت محیط. اصفهان.

    - صالحی تینونی، ح. 1389. بررسی شرایط بهینه تست آلایندگی خودرو در مراکز معاینه فنی و نقش این مراکز در کاهش آلودگی هوا، پایان نامه کارشناسی ارشد، شهید باهنر کرمان.

    - صالحی تینونی، ح. منصوری، ح. دهقانی، ح. 1391. بررسی تأثیر معاینه فنی بر بهبود عملکرد موتور خودروها و کاهش آلودگی هوا. اولین کنفرانس سالانه انژی پاک. تهران.

    - عزتیان، و. هاشمی نسب، س. 1392. انتشار آلاینده­های جوی چالش زیست محیطی شهر اصفهان. مجله مطالعات و پژوهش­های شهری و منطقه­ای. سال4. شماره 16. صفحات 145 تا 160. تهران.

    - علیزاده، م.1380. واکنشگرهای شیمیایی سیستم اگزوز خودرو. ماهنامه پیام ایران خودرو، صفحه 58-61

    - علی نیا، ی. نجیبی، م. 1392. بررسی و مقایسه میزان انتشار منواکسید کربن ناشی از بخش حمل و نقل نمونه موردی: شهر زنجان. دومین همایش ملی حفاظت و برنامه زیری محیط زیست. تهران.

    - عجب شیرچی، ی. عباسعلی زاده، م. 1384. بررسی تجربی EGR تمیز بر روی عملکرد و آلایندگی موتورهای اشتعال جرقه­ای. چهارمین همایش موتورهای درون سوز. تهران.

    - فیروزگان، ع. 1387. تکنولوژی مولدهای قدرت. انتشارات دانش پارسیان. چاپ 3. صفحه 95.

    - قبادیان، و. 1387. بررسی اقلیمی ابنیه سنتی ایران. انتشارات دانشگاه تهران. چاپ 5. صفحه 76. تهران.

    - قلی زاده، م. فرج زاده، م. دارند، م. 1388. ارتباط آلودگی هوا با مرگ و میر جمعیت شهر تهران. مجله پژوهشی حکیم. دوره 12 شماره 2. صفحات 65 تا 71.تهران.

    - کشاورزی شیرازی، ه. هالک، ف. میرمحمدی، م. 1385. بررسی سنجش مقدار MTBE در جایگاه­های سوخت رسانی در سطح تهران. فصلنامه محیط شناسی. شماره 35. صفحات11 تا 18. تهران.

    - متصدی زرندی، س. رزاقی، آ. 1388. پیشنهاد بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر تهران در خصوص منواکسیدکربن. علوم تکنولوژی محیط زیست. دوره 11 شماره 3. صفحات 51 تا 60. تهران.

    - مظفری، غ. اشکذری، م. مودت، ا. 1390. تحلیلی بر انتشار آلاینده­های هوا ناشی از وسایل نقلیه موتوری در شهر یزد. پنجمین همایش ملی و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست. تهران.

    - منصوری، ح. دهقانی، ح. مجیدی جیرندهی، ع. 1390. بررسی کیفیت و رتبه بندی آلایندگی خودروهای تولید داخل. نوزدهمین همایش سالانه مهندسی مکانیک ایران. بیرجند.

    - منصوری، ن. مسعودی نژاد، م. آموزگار، م. علی پناهی، ب.1392. سنجش میزان غلظت منواکسیدکربن در فضای داخل کابین تاکسی در محدوده­ی مرکزی شهر تهران. مجله تخصصی ارتقا ایمنی و پیشگیری از مصدومیت­ها. دوره1. شماره 1.صفحات 32 تا 36. تهران.

    - نصرالهی، ز. غفاری ، م. 1389. آلودگی هوا و عوامل موثر بر آن. فصلنامه پژوهش­های اقتصادی. سال 10. شماره 3. صفحات 75 تا 95. تهران.

    - واثقی، ا. 1387. پیش بینی آلودگی هوای شیراز. مجله محیط شناسی. دوره 34. شماره 47. صفحات 65 تا 72. تهران.

    Alkurdi, F., Karabet, F., Dimashki, M. 2013. Characterization, concentrations and emission rates of polycyclic aromatic hydrocarbons in the exhaust emissions from in-service vehicles in  Damascus. Atmospheric Research 120–121; 68–77.

    Aunan, K and Pan X. C. 2004. Exposure-response functions for health effects of ambient air pollution applicable for China – a meta-analysis. Science of the Total Environment, 329: 3–16.

    Borrego, C., Tchepel, O., Costa, A., Martins, H., Ferreira, J.2006. Traffic-related particulate air pollution exposure in urban areas. Atmospheric Environment.vol. 40: 7205-7214.

    Burnett, R. and Krewski D. 1994. Air Pollution Effects on Hospital Admission Rates: A Random Effects Modeling Approach. The Canadian Journal of Statistics, Special Issue on the Analysis of Health and Environmental Data, 22 (4): 441-458.

    Chen, L., Mengerson, K., Tong, S. 2007. Spatiotemporal relationship between particle air pollution and respiratory emergency hospital admission in Brisbane, Australia. Science of the Total Environment 71: 57-67.

    Faiza, A., Bahadur Aleb, B., Nagarkotic, R. 2006. The role of inspection and maintenance in controlling vehicular emissions in Kathmandu valley, Nepal. Atmospheric Environment 40 : 5967–5975.

    Gauderman, W. J., Vora, H., Mcconnell, R., Berhane, K., Gilliland, F., Thomas, D., Lurmann, F., Avol, E., Kunzli, N., Jerrett, M., Peters, J. 2007. Effect of exposure to traffic on lung development from 10 to 18 years of age: a cohort study. Lancet, 369: 571–577.

    Havard, S., Deguen, S., Zmirou-Navier, D., Schillinger, Ch., Bard, D. 2009.Traffic- related air pollution and socioeconomic status. A spatial autocorrelation study to assess environmental equity on a small-area scale. Epidemiology. 20 (2): 223–230

    Huang, G. and London J. K. 2012. Cumulative environmental vulnerability and environmental justice in California’s San Joaquin valley. International Journal of Environmental Research Public Health, 9: 1593-1608.

    Jerrett, M., Buzzelli, M. M., Burnett, R. T., DeLuca, P. F. 2005. Particulate air pollution, social confounders, and mortality in small areas of an industrial city. Social Science and Medicine, 60: 2845–2863.

    Miller, K. A., Siscovick, D. S., Sheppard, L., Shepherd, K., Sullivan, J. H., Anderson, G. L., Kaufman J. D. 2007. Long-term exposure to air pollution and incidence of cardiovascular events in women. National England Journal Medical, 356: 447–458.

    Morgenstern, V., Zutavern, A., Cyrys, J., Brockow, I., Gehring, U., Koletzko, S., Bauer C. P., Reinhardt D., Wichmann, H. E., Heinrich, J. 2007. Respiratory health and individual estimated exposure to traffic-related air pollutants in a cohort of young children. Journal of Occupational and Environmental Medicine, 64: 8–16.

    Nyberg, F., Gustavsson, P., Jarup, L., Bellander, T., Berglind, N., Jakobsson, R., Pershagen, G. 2000. Urban air pollution and lung cancer in Stockholm. Epidemiology, 11: 487–495.

    Ong, H.C. Mahlia, T.M.I. Masjuki, H.2011. A review on emissions and mitigation strategies for road transport in Malaysia. Renewable and Sustainable Energy Reviews 15 :3516–3522

    Peters, A.,VonKlot S., Heier M., Trentinaglia I., Hormann A., Wichmann H. E., Lowel H. 2004 Exposure to traffic and the onset of myocardial infarction. National England Journal Medical, 351: 1721–1730.

    Pope, C. A., Burnett, R. T., Thun, M. J., Calle ,E. E., Krewski D., ITO K., Thurston, G. D. 2002 Lung cancer, cardio pulmonary mortality ,and long-term exposure to fine particulate air pollution. Jama, 287:1132–1141.

    Rhys-Tyler, G.A., Legassick, W. , Bell, M.C. 2011. The significance of vehicle emissions standards for levels of exhaust pollution from light vehicles in an urban area. Atmospheric Environment 45 (2011) 3286e3293

    Ribeiro de Souza, C. Silva, S. Vieira da Silva, M. 2013.Inventory of conventional air pollutants emissions from road transportation for the state of Rio de Janeiro. Energy Policy 53 (2013) 125–135

    Rivors, H., Cabrera, E., Ovalle, P. 2002. Vehicle inspection and maintenance, and air pollution in Mexico City. Transportation research part D 7(2002) 73-80.

    Souza R., Silva C., and Vieira da Silva S.,2013. Inventory of conventional air pollutants emissions from road transportation for the state of Rio de Janeiro. Energy Policy 53 (2013) 125–135.

    Sun, HL. Chou, MC. Lue, KH. 2006. The relationship of air pollution to ED visits for asthma differ between children and adults. Air Pollution its Origin and contorol Am J Emerg Med 2006;24(6):709-713.

    Tonne C., Melly S., Mittleman M., Coull B., Goldberg R., Schwartz J. 2007. A case-control analysis of exposure to traffic and acute myocardial infarction. Environmental Health  Perspective, 15:53–57.

    Van der Westhuisen, H., Taylor, A.B. Bell, A.J. Mbarawa, M. 2004. Evaluation of evaporative emissions from gasoline powered motor vehicles under South African conditions.  Atmospheric Environment 38 (2004) 2909–2916.

    Zamboni, G., Capobianco, M., Daminelli, E. 2009. Estimation of road vehicle exhaust emissions from 1992 to 2010 and comparison with air quality measurements in Genoa, Italy. Atmospheric Environment 43 (2009) 1086–1092.


موضوع پایان نامه مقایسه میزان آلاینده‎ های خروجی از اگزوز دو نوع خودروی سبک تولید داخل, نمونه پایان نامه مقایسه میزان آلاینده‎ های خروجی از اگزوز دو نوع خودروی سبک تولید داخل, جستجوی پایان نامه مقایسه میزان آلاینده‎ های خروجی از اگزوز دو نوع خودروی سبک تولید داخل, فایل Word پایان نامه مقایسه میزان آلاینده‎ های خروجی از اگزوز دو نوع خودروی سبک تولید داخل, دانلود پایان نامه مقایسه میزان آلاینده‎ های خروجی از اگزوز دو نوع خودروی سبک تولید داخل, فایل PDF پایان نامه مقایسه میزان آلاینده‎ های خروجی از اگزوز دو نوع خودروی سبک تولید داخل, تحقیق در مورد پایان نامه مقایسه میزان آلاینده‎ های خروجی از اگزوز دو نوع خودروی سبک تولید داخل, مقاله در مورد پایان نامه مقایسه میزان آلاینده‎ های خروجی از اگزوز دو نوع خودروی سبک تولید داخل, پروژه در مورد پایان نامه مقایسه میزان آلاینده‎ های خروجی از اگزوز دو نوع خودروی سبک تولید داخل, پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسه میزان آلاینده‎ های خروجی از اگزوز دو نوع خودروی سبک تولید داخل, تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسه میزان آلاینده‎ های خروجی از اگزوز دو نوع خودروی سبک تولید داخل, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه میزان آلاینده‎ های خروجی از اگزوز دو نوع خودروی سبک تولید داخل, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه میزان آلاینده‎ های خروجی از اگزوز دو نوع خودروی سبک تولید داخل, پروژه درباره پایان نامه مقایسه میزان آلاینده‎ های خروجی از اگزوز دو نوع خودروی سبک تولید داخل, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسه میزان آلاینده‎ های خروجی از اگزوز دو نوع خودروی سبک تولید داخل, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه میزان آلاینده‎ های خروجی از اگزوز دو نوع خودروی سبک تولید داخل, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه میزان آلاینده‎ های خروجی از اگزوز دو نوع خودروی سبک تولید داخل, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه میزان آلاینده‎ های خروجی از اگزوز دو نوع خودروی سبک تولید داخل, رساله دکترا در مورد پایان نامه مقایسه میزان آلاینده‎ های خروجی از اگزوز دو نوع خودروی سبک تولید داخل

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc.) گرایش :محیط زیست چکیده براساس مطالعات انجام شده، فرآیندهای مختلفی برای گوگرد زدایی از نفتا وجود دارد که برای تعیین روش گوگردزدایی از نفتا، پارامترهایی بسیار تعیین کننده وجود دارد که نوع ترکیبات گوگرددار و دما وفشار عملکردی یکی از مهمترین پارامترهای تعیین ¬کننده¬ی روش گوگردزدایی از نفتا می¬باشد. یکی از مهترین ترکیبات مضر که در نفتا ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مکاترونیک چکیده امروزه استفاده از ارتباطات بین خودرویی به عنوان یکی از فناوری ها در جهت افزایش امنیت و راحتی سفر در حوزه حمل و نقل و بسیاری از شرکت های خودروسازی مورد توجه قرار گرفته است . گونه ای از اتلاف وقت و انرژی که بخش عمده ای از ترافیک خیابانی را شامل می شود، مساله پارک خودروها می باشد. رشد روز افزون وسائط نقلیه عمومی و ...

پايان نامه براي دريافت درجه­ي کارشناسي ارشد  « M.Sc» گرايش: راه و ترابري   زمستان  1393 چکيده آناليز ترافيک يک جزء ضروري و پيچيده­ سيستم هاي حمل­

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته شیمی گرایش شیمی­فیزیک چکیده در این پروژه ابتدا نانوکاتالیست پلاتین/کربن به وسیله‌ی کاهش شیمیایی نمک پلاتین با کاهنده شیمیایی سدیم بور هیدرید سنتز شد. ویژگی‌های ساختاری و مورفولوژی نانوکاتالیست سنتز شده با استفاده از طیف­سنجی پراکنش انرژی و میکروسکوپ روبش الکترونی مورد بررسی قرار گرفت. فعالیت و پایداری نانوکاتالیست Pt/C در الکترواکسیداسیون ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد « M.Sc. » گرایش: «مهندسی بیوشیمایی چکیده : وجود ترکیبات گوگردی در بنزین مشکلی جدی در آلودگی هوا، محیط زیست،خوردگی تجهیزات ونابودی سلامت انسان ها ایجاد میکند. استاندارد های جدید محیط زیست نیز محدودیت های سختی را بر میزان گوگرد و ترکیبات آروماتیک موجود در بنزین اعمال می نمایند.گوگرد زدایی با استفاده از کاتالیست یکی از مهمترین روش ها جهت ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد «M.A » رشته جغرافیا – گرایش اقلیم شناسی چکیده هر کار تحقیقی قطعاً در پی یافتن مشکلی در جامعه صورت می گیرد. زمانی که مسأله در جامعه ای به حدی برسد، انسان احساس می کند باید در پی یافتن راه حلی باشد و به همین سبب به تحقیق و پژوهش می پردازد. جابجایی انسانها بدلایل پیچیدگی زندگی روزمره و اشتغال افراد و گذران اوقات فراقت از ارکان مهم زندگی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته ی GIS و سنجش از دور گرایش مطالعات شهری و روستایی چکیده: انتخاب یک مکان مناسب برای فعالیت در سطح محله و مناطق، یکی از تصمیمات پایه ای برای انجام یک طرح پژوهشی است که نیازمند تحقیق در یک مکان مورد مطالعه از دیدگاه های مختلف می‌باشد. در مقیاس محلات و مناطق، مکان یابی فعالیتی است که قابلیت­ها و توانایی­های یک منطقه را از لحاظ وجود ...

فصل اول کلیات تحقیق مقدمه : با توسعه شهر ها و افزایش تقاضای سفرهای درون­شهری، نیاز به جابه­جائی مردم و کالاها طی سالهای اخیر روزبه­روز افزون­تر گشته است. در این میان کارشناسان و متخصصین حمل و نقل و برنامه­ریزان شهری، تنها راه مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهرها را در افزایش سهم حمل و نقل انبوه و عمومی و توسعه مدیریت سیستم­های حمل و نقل شهری دانسته­اند. چرا که با توسعه و افزایش ...

پایان­ نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیاو برنامه ریزی شهری چکیده: مدیریت و هدایت جا بجایی انسان و کالا در سطح معابر یک شهر با هدف افزایش سرعت،امنیت و کاهش هزینه حمل و نقل مهمترین هدف ایجاد سیستمهای حمل و نقل شهری است.کارکرد این سیستم وابسته به وجود زیر ساختهای لازم و نیز قرارگیری مناسب اجزای مختلف آن و نیز هماهنگی این اجزا با یکدیگر است. یکی از مهمترین زیر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc) چکیده شبکه حسگر بی سیم، شبکه ای است که از تعداد زیادی گره کوچک تشکیل شده است. گره از طریق حسگرها اطلاعات محیط را دریافت می‌کند. انرژی مصرفی گره‌ها معمولاً از طریق باتری تامین می‌شود که در اکثر موارد امکان جایگزینی این باتری‌ها وجود ندارد. بنابراین توان مصرفی گره‌ها موضوع مهمی در این شبکه ها است. و استفاده از روش‌های دقیق و سریع ...

ثبت سفارش