پایان نامه بررسی میزان تولید و هزینه عملیات تنک کردن در جنگل های دست کاشت شمال کشور

word 6 MB 32534 139
1393 کارشناسی ارشد محیط زیست و انرژی
قیمت قبل:۶۲,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی منابع طبیعی – جنگلداری

    چکیده

    عملیات پرورشی تنک کردن نقش مهمی در پرورش توده های جنگلی دارد و محصولات مختلفی را به بازار عرضه می نماید. در اولین تنک کردن نسبت هزینه به درآمد بالا می­باشد که نیاز به مطالعه برای تعیین سود دهی آن ضروری می باشد. در این پژوهش میزان تولید و هزینه در بخش­های قطع و تبدیل، خروج و حمل محصولات حاصل از عملیات پرورشی یک توده دست کاشت در جنگل­های تیرم رود واقع در شمال ایران مورد بررسی قرار 'گرفت. از تکنیک زمان سنجی برای بررسی میزان تولید در فازهای مختلف بهره برداری استفاده شده است، بعد از مشخص کردن اجزای هر یک از بخش­های قطع و تبدیل، خروج و حمل، مؤلفه‌های تأثیرگذار بر مدت‌زمان هریک از این اجزای عملیات با استفاده از رگرسیون خطی چند متغیره به روش گام‌به‌گام تعیین شد. منطقه مورد مطالعه در سال 1363 با گونه هایی  نظیر صنوبر(Popul spp) ، زربین(Cupressus sempervirens l . var . Horizantalis) ، توسکای ییلاقی Alnus subcordata)) و افراپلت (Acer velutinum Biass) جنگلکاری شده است. زمان‌سنجی یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای مطالعات کار می‌باشد و از آن برای تعیین میزان تولید، برای مطالعه فاکتورهای مؤثر بر تولید و همچنین برای بهبود بازده کار از طریق حذف کردن زمان غیرضروری انجام می‌گیرد. نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که قطر، حجم و فاصله در قطع و تبدیل، فاصله و حجم در بخش خروج و با توجه به ثابت بودن فاصله در بخش حمل، فقط حجم مؤلفه‌های تأثیرگذار در هریک از بخش‌های نام‌برده بوده­اند. با محاسبه­ی تولید ساعتی و هزینه ساعتی در هریک از بخش‌ها، اقتصادی بودن عملیات پرورشی در توده­ی دست کاشت موجود در جنگل­های هیرکانی ثابت شد. مقدار تولید ساعتی خالص به طور میانگین در فاز­های قطع و تیدیل، خروج و حمل به ترتیب 8/2، 62/1 و 53/0 مترمکعب در ساعت محاسبه شد. میزان هزینه نیز، با توجه به محاسبه­ی هزینه­ی  هریک از اجزاء فاز­های قطع و تبدیل، خروج و حمل برای هریک از فاز­ها به ترتیب به طور میانگین 54/95465، 7/103065 و 73/1027401 ریال در ساعت به دست­آمد. همچنین با مقایسه وزن مخصوص ظاهری نمونه‌های مال‌رو و شاهد به علت تراکم ایجادشده در قسمت مال­رو تفاوت معنی‌داری نشان داده شد.

    واژه­های کلیدی: عملیات تنک کردن، تولید ساعتی، جنگل دست کاشت، قطع­ و تبدیل، خروج چوب، زمان­سنجی

    فصل اول: مقدمه

     

    جنگل‌ های شمال کشور یکی از ذخایر حیاتی و ثروت عظیم و خدادادی هستند که علاوه بر ارزش‌های مادی، ارزش‌های معنوی زیاد و قابل‌توجه ای دارند. این جنگل‌ها با مساحت حدود 8/1 میلیون هکتار (15 درصد از سطح کل جنگل‌ها) تنها جنگل‌های تجاری ایران محسوب می‌شوند که توانایی تولید فراورده‌های چوبی را دارا می‌باشند. این جنگل‌ها بر روی رشته‌کوه‌های البرز واقع‌شده‌اند و قسمت اعظم آنها بر روی مناطق شیب‌دار با متوسط ارتفاع 1000 متر از سطح دریا واقع‌شده‌اند (et al., 2000 Hosseini).

    عرصه‌های طبیعی جنگل در بسیاری از کشورها توانایی لازم برای سرویس‌دهی به مردم را نداشته و ازاین‌رو بسیاری از این جوامع سعی می‌کنند برای اهداف زیست‌محیطی و یا تأمین چوب عرصه‌های مساعد را به جنگل‌کاری اختصاص دهند. هرچند که کاربری کشاورزی معمولاً الویت بالاتری داشته ولی جنگل‌کاری‌ها نیز می‌توانند در زمین‌های نامساعد برای کشاورزی و مساعد برای کاشت درخت مورداستفاده قرار گیرد. بر اساس تعریف جنگل‌کاری عبارت است از ایجاد یک توده مصنوعی درروی خاک‌های غیر جنگلی (Afforestation) و در مناطق جنگلی در حقیقت جنگل‌کاری صورت نمی‌گیرد بلکه فقط یک حالت نهال‌کاری است (Reforestation) ولی در اصطلاح عمومی به هر روش که منجر به ایجاد توده مصنوعی می‌شوند جنگل‌کاری می‌گویند (مروی مهاجر، 1384). پرورش جنگل‌های دست کاشت ازنظر اقتصادی و جنگل‌شناسی از اهمیت فراوانی برخوردار است. در ایران مخصوصاً در شمال کشور عرصه‌های جنگلی در مناطق کم شیب عموماً با گونه‌های مختلفی جنگل‌کاری می‌شود، یکی ازاین‌گونه‌ها صنوبر می‌باشد.

    صنوبر از گونه‌های پربازده و سریع الرشد برای جنگل‌کاری می‌باشد و می‌تواند نیازهای چوبی و سلولزی کشور را تأمین نماید. در ایران درختان بومی صنوبر شامل سه گونه: سپیدار (Populus. alba)، سفید پلت (P. caspica) و پده (P. euphratica) می‌باشند که با توجه به تنوع شرایط آب و هوایی کشور، این گونه‌ها در اکثر نقاط به‌طور طبیعی و یا دست کاشت یافت می‌شوند. علاوه بر این گونه‌های متعددی از صنوبرهای غیربومی از کشورهای دیگر واردشده که در بین آن‌ها، گونه تبریزی (P. nigra)، P. deltoides و دو رگ P x. eumericana در سطح وسیعی در شمال کشور کشت می‌گردند. زراعت درختان صنوبر به دلیل سریع الرشد بودن، کاشت و داشت ساده آن در ایران رونق زیادی داشته و با اهداف تولید چوب، ایجاد بادشکن و حتی استفاده زینتی در مناطق مختلف کشور توسعه‌یافته است. درختان صنوبر در صنایع عمده مانند کبریت‌سازی، کاغذسازی، ساخت درب و پنجره، صنایع تخته خرد چوب و تخته فیبر، صنایع جعبه سازی و همچنین تأمین مصارف ساختمانی و سوختی کشاورزان کاربرد دارد.

     از دیگر گزینه‌های مورداستفاده در جنگل‌کاری‌ها گونه‌های سوزنی‌برگ می‌باشد که به دلیل سریع الرشد بودن و تأمین چوب مناسب صنایع کاغذسازی موردتوجه می‌باشند و در میان گونه‌های سوزنی‌برگ، گونه زربین از دیرباز، به دلیل سرعت رشد و محصول دهی بالا، نرمش اکولوژیکی و دوره بهره‌برداری کوتاه، برای جنگل‌کاری و ایجاد جنگل‌های دست کاشت توصیه‌شده است. این‌گونه با نام علمی Cupressus sempervirens l . var . horizantalis  از خانواده سرو بوده همچنین این درخت در شرایط اقلیمی مدیترانه با شرایط ادافیک (خاکی) مارن آهکی همچون رشته‌کوه البرز به چشم می‌خورد.

    در سالیان اخیر توجه خاصی به جنگل‌کاری با گونه‌های بومی معطوف شده است که در این میان گونه‌های توسکا و افرا از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشند. گونه توسکای ییلاقی Alnus subcordata ازجمله درختان روشنی پسند و سریع الرشد جنگل‌های شمال می‌باشد که خواهان خاک‌های مرطوب، سبک و شنی است. این‌گونه از ارتفاع کم تا 2000 متر از سطح دریا در کنار جاده‌ها، جویبارها و مسیرهای جاده‌ای جنگلی رویش دارد، ولی بیشتر در مناطق کوهستانی، بلندی‌ها و در مناطق کوهپایه‌ای تا بلندترین مناطق جنگلی خزری انتشار دارد و علاوه بر استقرار در نقاط مختلف جنگل موجب تثبیت ازت جو و تقویت جنبه‌های تغذیه‌ای خاک می‌شود. نکته مهم درباره‌ی توسکای ییلاقی می‌توان گفت این است که مقدار رویش درخت توسکا در شرایط دست کاشت و بر روی خاک‌های عمیق و مرطوب جلگه‌ای بیش از شرایط طبیعی جنگل است. آنچه بر مقدار تولید و رویش توده‌های دست کاشت توسکا می‌افزاید، اجرای عملیات پرورشی و مراقبتی در دوره داشت این جنگل‌ها است. نظر به‌سرعت رشد و گسترش تاج درختان توسکا و رقابت شدید آن‌ها برای نور و پدید آمدن طبقات ارتفاعی و آشکوب بندی درختان در چند سال اول پس از کاشت، اجرای عملیات تنک کردن ضروری است. در تنک کردن‌های اولیه باید بر درختان زیر آشکوب، مغلوب و کج و نامتقارن یا تاج شکسته تمرکز کرد. با برداشت این درختان فضای رویشی برای درختان باقی‌مانده فراهم می‌شود و ضمن آن‌که رشد قطری و ارتفاعی آن‌ها افزایش می‌­دهد، می­تواند مقداری محصول چوبی به بازار عرضه نماید و باعث افزایش درآمد گردد. گونه افرا پلت (Acer velutinum Biass) از فراوان‌ترین و بزرگ‌ترین افراهای ایران است که بیشتر در جنگل‌های جلگه‌ای شمال کشور از جنگل‌های آستارا در غرب تا حوزه گلستان در شرق گسترش دارد. این‌گونه روشنایی پسند، طالب خاک‌های  عمیق غنی است و نسبت به سرما تا حدودی نابردبار می‌باشد. گونه پلت نسبتاً سریع الرشد بوده و عموماً به‌صورت انفرادی در جنگل‌های طبیعی حضور دارد و دیرزیستی آن نیز به‌طور متوسط از 100 تا 150 سال گزارش‌شده است (فلاح چای، 1389). افرا پلت در اغلب جنگل‌کاری‌ها به‌طور تک‌کشتی و یا آمیخته با دیگر گونه‌های بومی کاشته می‌شود. این‌گونه در شرایط اقلیمی خاص و در بعضی موارد تا ارتفاع 2000 متر از سطح دریا بیشتر به حالت پراکنده و یا گروهی و به‌ندرت به حالت توده‌ای دیده می‌شود (Hashemnejad & Rahimabadi, 2001).

    به‌منظور بهره‌مندی بهتر استفاده از این گونه­ها در جنگل­های دست کاشت انجام عملیات پرورشی در حین رشد بر روی آن‌ها می­تواند خیلی مفید باشد.

    پرورش جنگل در حقیقت مهم‌ترین قسمت فعالیت‌های جنگل‌شناسی کاربردی محسوب می‌شود و کلیه مسائل مربوط به تربیت و اصلاح توده‌های جنگلی را شامل می‌باشد. شدت و ضعف دخالت‌های پرورشی در جنگل در حقیقت روش جنگل‌شناسی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد (مروی مهاجر، 1384).  با اجرای عملیات پرورشی تنک کردن مقاومت و پایداری درختان در برابر آسیب‌های طبیعی افزایش می‌باشد و با ایجاد شرایط مناسب برای درختان باقیمانده رشد قطری و درنتیجه تولید چوب آن افزایش می‌یابد (کیالاشکی و اسدپوراتویی 1389).

    در مطالعه­ای که توسط فیروزان و همکاران (1385) صورت گرفت دو توده تنک شده و شاهد ازلحاظ رویش قطری و ارتفاعی باهم مقایسه شده که اختلاف معنی‌داری بین فاکتورهای رویشی بین دو توده وجود داشت و میزان رویش قطری 18 درصد و رویش ارتفاعی 97/14 درصد بیشتر از توده شاهد بوده است. همچنین ازلحاظ کیفی نیز توده تنک شده دارای درختان سرپا و بادافتاده کمتری نسبت به توده شاهد بوده است. گرجی بحری (1368)، دو تیمار سبک و متوسط تنک کردن و سیاهی پور و همکاران (1389) سه تیمار سبک، متوسط و سنگین را بر روی توده‌ها بررسی نموده است و نتیجه گرفته که در همه تیمارها قطر ارتفاع و حجم در مقایسه با توده شاهد بیشتر بوده است. مطالعات ذکرشده نقش پرورش جنگل در بهبود کمی و کیفی توده جنگلی را نشان می‌دهد. انجام عملیات پرورشی در جنگل در مراحل اولیه آن دارای هزینه‌های زیادی می‌باشد ولی هر چه به مراحل نهایی نزدیک‌تر می‌شود محصولاتی را نیز برای عرصه به بازار در اختیار بهره­برداران قرار می­دهد.

     

    Abstract

     

    Thinning operation has important role in the future stand and provide various kinds of productions to the market. These productions have different value at different stages of thinning which is necessary to study production cost in each stage of thinning. In the research, production rate and cost of thinning at various phase of harvesting including felling, wood extraction, loading and hauling were studied. Time studies were conducted to calculate the production rate and also to find out the most influencing factor in each work phase using multivariate linear regression and stepwise method. The study area reforested in 1984 with species such as poplar (Populus spp), Cypress (Cupressus sempervirens),  alder (Alnus subcordata) and maple (Acer velutinum). Time study one of the most common practices for work study which is used for finding the production rate of harvesting, finding the most influencing variables, improving the productivity via elimination of unnecessary time. The results showed that diameter, volume and distance in felling work phase, skidding distance and skidded volume in extraction phase, and hauled volume in hauling work phase were the most influencing variables. Through calculating productivity and cost at different work phase, it is proved that first thinning operations in the study area economically were justified. The production rates for felling, skidding and hauling were 2.8 1.62 and 0.53 m3 /hour respectively. Through combination of cost calculation in each work phase and productivity per hour using time study technique, the average production cost of felling, skidding and hauling was 95465,103067, and 1027401 RLS/m3, respectively. Soil compaction due to animal skidding was studied taking soil samples and calculating bulk density from disturbed and undisturbed area. In the study it is proved that bulk density in the disturbed area (skid trail) was higher than in undisturbed area and it was statistically significant.

    Keywords: Thinning operation, productive rate, plantation, felling and processing, wood extraction, Time study

     

  • فهرست:

     

    فصل اول: مقدمه        …..   1

    1-1فاز های بهره­برداری   5

    1-1-1قطع و تبدیل .. 5

    1-1-2خروج….. 5     

    3-1-1حمل   7

    1-1-4تخریب خاک جنگل.. ………8

    1-1-4-1عوامل مؤثر بر روند کوبیدگی خاک.. 10

    1-1-4-2وزن مخصوص ظاهری..... 10

    1-2فرضیات   12

    1-3اهداف   …..………………………………………………………………………12

    2فصل دوم: سوابق تحقیق  13

    2-1سوابق تحقیق در داخل ایران  13

    2-2سوابق تحقیق در خارج از کشور 17

    3فصل سوم: مواد و روش­ها   23

    3-1منطقه‌ی مورد مطالعه. 23

    3-1-1وضعیت عمومی و موقعیت مکانی.. 23

    3-1-2موقعیت جغرافیایی – حدود و وسعت طرح. 23

    3-1-3شرایط اقلیمی (آب‌وهوایی ( 26

    3-1-3-1 بارندگی.. 27

    3-1-3-2بررسی تغییرات بارندگی با ارتفاع از سطح دریا 30

    3-1-3-3دما 31

    3-1-4پوشش گیاهی.. 34

    3-1-5وضعیت جنگل‌شناسی.. 37

    2-3روش مورد مطالعه       38   

    3-2-1محاسبه­ی هزینه­ها 38

    3-2-1-1هزینه‌های ثابت.. 38

    3-2-1-2هزینه جاری یا متغیر (OC): 40

    3-2-2قطع و تبدیل.. 42

    3-2-3خروج چوب   44

    3-2-4حمل   50

    3-2-5کوبیدگی خاک   51

    3-2-5-1وزن مخصوص ظاهری   51

    4فصل چهارم: نتایج   . 55

    4-1  قطع و تبدیل   55

    4-1-1توزیع زمان صرف شده برای قطع و تبدیل گونه صنوبر  55

    4-1-2توزیع زمان صرف شده برای قطع و تبدیل گونه زربین   58

    4-1-3توزیع زمان صرف شده برای قطع و تبدیل گونه توسکا 60

    4-1-4توزیع زمان صرف شده برای قطع و تبدیل گونه افرا 62

    4-1-5قطع و تبدیل کل   64

    2-4 خروج  81

    4-3 حمل   87

    4-4 هزینه ی ساعتی تولید  89

    4-5 سود ناخالص حاصل از عملیات تنک کردن به ازای هر مترمکعب   90

    4-6 کوبیدگی خاک   90

    5فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری   .. 93

    5-1 قطع و تبدیل   93

    5-2 خروج  96

    5-3 حمل   99

    5-4 کوبیدگی خاک   100

    5-5 نتیجه گیری کلی   101

    6-5 پیشنهادات  102

    6منابع.....................................................................................................................  103

     

    منبع:

    - اسلامی، ع.، جهان‌آرای، م.، حبیبی بی‌بالانی، ق.، و حسینی، م.، 1392. بررسی اجرای عملیات پرورشی تنک کردن در توده‌های دست کاشت پلت (مطالعه موردی: جنگل‌های چوب و کاغذ مازندران). فصل‌نامه تحقیقات جنگل و صنوبر ایران.21 (1). 76-85.

    - اقتصادی، ع.، 1370. فواصل اقتصادی کشیدن و حمل‌ونقل گرده‌بینه در حوزه‌ی نکا چوب.پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده‌ی منابع طبیعی ، دانشگاه تهران .133صفحه.

    - جورغلامی، م.، و مجنونیان، ب.، 1386. روش سنتی بهره­برداری از جنگل­های شمال، ارزیابی آثار به توده و خاک جنگل (مطالعه موردی: جنگل خیرود)، مجله­ی جنگل ایران. 15 (3). 221-229.

    - جورغلامی، م.، اتحادی ابری، م.، و فتحی، ج.، 1390. کارایی، تولید و هزینه­ی قطع، سرشاخه زنی و بینه بری با اره موتوری در جنگل خیرود. مجله تحقیقات علوم و مهندسی جنگل. (2). 55-67.

    - راستی، ر.، 1386. بررسی تفاوت تولید و تخریب وارد به عرصه و زادآوری در اثر روش طراحی­شده و طراحی نشده خروج چوب بادام (تحقیق موردی جنگل خیرود کنار). پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران،صفحه 90.

    - زبیری، م.، 1373. آماربرداری جنگل (اندازه‌گیری درخت و جنگل)، دانشگاه تهران ، صفحه  401.

    - ساریخانی، ن.، 1380. بهره‌برداری جنگل، دانشگاه تهران، صفحه 780.

    - سبحانی، ه.، غفاریان، م.، و خاکزاد رستمی، ج.، 1386. مطالعه میزان تولید و هزینه قطع درخت در بخش پاتم جنگل آموزشی پژوهشی خیرود کنار نوشهر. مجله منابع طبیعی ایران. 2 (60).  492-485.

    - سبحانی، ه.، و غفاریان، م.، 1384. بررسی میزان تولید و هزینه‌های قطع درخت در بخش پاتم جنگل آموزشی پژوهشی خیرود کنار نوشهر. مجله منابع طبیعی ایران. 2 (60). 491-485.

    - سیاهی پور، ذ.، امان زاده ، ب،. و ثاقب طالبی، خ،. 1389.  نتایج مقدماتی تأثیر شدت‌های مختلف تنک کردن بر گونه پیسه آ.(Picea abies ) فصلنامه تحقیقات جنگل و صنوبر ایران. 33(1). 115-133.

    - شاهویی،  ص،. 1385 .سرشت و خصوصیات خاک‌ها، انتشارات دانشگاه کردستان، صفحه 880.

    - غفاریان، م.، 1384. ارزیابی سیستم‌های بهره‌برداری زمینی و هوایی در جنگل‌های منطقه ساری، رساله دوره دکتری جنگلداری، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تربیت مدرس. صفحه 101.

    - غفاریان، م.، سبحانی، ه.، مروی مهاجر، م.، بررسی تخریب وارده به جنگل (زادآوری و خاک جنگل) در اثر حمل چوب به روش سنتی، مجله منابع طبیعی ایران. 85 (4). 805-812.

    - فلاح چای، م.، 1389 .بررسی کمی و کیفی گونه‌های جنگل‌کاری شده توسکای ییلاقی، افرا و ون در جنگل‌های سیاهکل (مطالعه‌ی موردی: در سری 1 جنگل‌های توتکی). مجله اکوسیستم­های طبیعی ایران. 1 (3)، 55-63.

    - فیروزان ا،. بنیاد ا،. و فلاح چای ، م،.1385. بررسی اثرات عملیات پرورشی تنک کردن روی مشخصه‌های کمی و کیفی کاج تدا Pinus taeda)). نشریه علوم کشاورزی.3 (12). 513-524.

    - کلهر، ب.، مهدی عاکف، س.، و خرمالی، ج.، 1386. بررسی تأثیر مکانیزاسیون (ماشین مای جنگل) روی برخی خصوصیات فیزیکی و میکرومورفولوژیکی خاک‌های جنگلی، مجموعه مقالات دهمین کنگره علوم خاک. ایران، کرج، صفحه 195.

    - کیالاشکی، ع،. اسدپور اتویی، د،.1389. بررسی اثرات عملیات پرورشی در توده مدیریت‌شده و توده شاهد (مطالعه موردی : قطعات 2 و 13 برنجستانک). فصلنامه علوم و فنون منابع طبیعی. 1 (6) . 75-87.

    - گرجی بحری، ی.، 1368. گزارش اجمالی از جنگل‌شناسی کاج تدا. مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نوشهر. مجله پژوهش و سازندگی. 2 (45)، 513-523.

    - گرجی بحری، ی.، فرجی پول، ر.، کیادلیری، ش.، عباسی، ا.، و غریب، ب.، 1388. اثر تنک کردن بر رشد و تولید چوب در جنگل دست کاشت توسکای ییلاقی در منطقه نوشهر. مجله جنگل ایران. 20(1). 43-55.

    - گلینزکی، ج. و لیپیک، ج، 1378. فیزیک خاک و ریشه گیاه (ترجمه حاج عباسی، م)، انتشارات غزل اصفهان، صفحه 270.

    - مجنونیان، ب، 1368. بررسی محل و مقعیت بهره­برداری در سییتم تولید جنگل. مجله منابع طبیعی ایران. (43). 101-107

    - محمودی، ش، و حکیمیان، م.، 1382. مبانی خاک¬شناسی  چاپ پنجم. انتشارات دانشگاه تهران، صفحه 700.

    - مهاجر، محمدرضا مروی، 1385. جنگل‌شناسی و پرورش جنگل، چاپ دوم انتشارات دانشگاه تهران، ص 119و ص 204 و ص 232.

    - مرادمند جلالی، ع.، لطفعلیان، م.، حسینی، س.، و نقدی، ر.، بررسی اثر حمل‌ونقل با دو روش سنتی (با قاطر) و صنعتی (اسکیدر) بر خاک جنگلی. مجله علوم و تکنولوژی محیط‌زیست، (4). 81- 91.

    - نقدی، ر.،1383. بررسی و مقایسه‌ی روش‌های بهره‌برداری تمام‌تنه و گرده‌بینه به‌منظور ارائه‌ی مدل مناسب شبکه‌ی جاده‌های جنگلی حوزه‌ی نکاء.پایان‌نامه دکتری . دانشکده‌ی منابع طبیعی و علوم دریایی نور. دانشگاه تربیت مدرس. صفحه 238.

    - نقدی،‌ ر.، 1383. بررسی عملکرد (تولید و هزینه)‌اسکیدر چرخ لاستیکی تیمبر جک مدل C450 در جنگل‌های حوزه شفارود گیلان .مجله منابع طبیعی ایران. 57 (4). 686-675.

    - نیکوی ، م.، 1386. برسی تولید و هزینه و خسارت زیست‌محیطی در توده برنامه‌ریزی‌شده و سنتی در جنگل‌های گیلان ، پایان‌نامه دکتری، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران، صفحه 156.

    - نیکویی، م.، سبحانی، ه.، مجنونیان، ب.، مروی مهاجر، م.، فقهی، ج.،1385. بررسی هزینه تولید گروه قطع (اره موتوری) در جنگل‌های اسالم استان گیلان. مجله منابع طبیعی ایران. 60 (4). 1371-1357.

     

    - Akay, A.E, 2005. Determiningcost and productivity of usinganimals in forest harvesting operations, Journal of Applied Sciences Research, 1(2): 190-195.               

    - Asadpour, d., 2010. Investigation on effects of silvicultural operations  on managed and control stands of alder (Acer  velutinum Boiss) at parcels No.2 and 13 of - Berenjestanak District, Mazandaran Wood and Paper Company. M.Sc. thesis, Forestry Department, Islamic Azad University, Chalus City Branch, 80 p.                                    

    - Azarnoosh, M., 1996. Investigation on qualitative and quantitative performance of a maple (Acer velutinum Boiss), district one of Lirasar Forest Management Project, Tonekabon city. M.Sc. thesis Department of Forestry, Islamic Azad University Chalus City Branch, 95 p.                                                                                                             

    - Barzegar, A., Nadian, H., Heidari, F., Herbert, S., &  Hashemi, A. 2006: Interaction of soil compaction, phosphorus and zinc on clover growth and accumulation of phosphorus. Soil and Tillage Research, 87: 155 –162.         

    - Berli, M., Kulli, B., Attinger, W., Keller, M., Leuenberger, J., Flühler, H., Springman, S.M., & Schulin, R., 2003. Compaction of Agricultural and forest soils by trackedheavy construction machinery. Soil Till Resource. 75: 37–52.                                                           

    - Björheden, R. 2003. Basic time concepts for international comparisons of time study reports. Journal of Forest Engineering, 2(2): 33-39.                                                         

    - Brock, R., Gullberg, T., & Johnsson, J.2003. Systems analyses for harvesting small trees for forest fuel in urban forestry. Biomass and Bio energy, 24: 389 – 400.              

    - Carter, E., B. Rummer and B. Stockes, 1997. Site Disturbance Associated With Alternative Prescription in a Upland Hardwood Forest of Northern Alabama. ASAE Meeting Presentation, NO. 975013, 18 p.                                                                         

    - Conway, S. 1976. Logging practices. Miller Freeman Publication. USA. 456p              Cunningham J. 1997. Development of operational techniques for thinning eucalypt regeneration. Forestry Tasmania, 22: 85-104.                                                                   

    - Davies, D. B., Finey, J. B., & Richardson, S. J (1973) Relative effects of tractor weight and wheel-slip in causing soil compaction. . J. Soil Science. Sci.24, 401- 409.               

    - Drushka, K., Orushka, K., & Konttinen, H. 1997. Tracks in the forest, Timberjack, 256 pp.                                                                                                                              

    - Dykstra, P.R., Curran, & M.P., 2006: Tree Growth on Rehabilitated Skid Roads in Southeast British Columbia. Forest Ecology and Management, 133: 145–156.            

    - Eeronheimo, O. 1988. Timber transport. International Labour Organization. Available from:                                                                                                                                

    http://www.ilo.org./encyclopedia/?print&nd=857200350 [Cited 10 Sept 2007].           

    - FAO, 1991. Forest management research and development, Papua New Guinea: Project findings and recommendations. Food and Agriculture Organization of the United Nations, Rome, Project FO:DP/PNG/84/003, Terminal Report. 61pp.                            

    - FAO Regional Office for Asia and the Pacific, Regional Wood Energy Development Programme in Asia. 1998. Carbon dioxide offset investment in the Asia-Pacific forestry sector: opportunities and constraints. RAP Publication 1998/9, RWEDP Field Document No. 53. Food and Agriculture Organisation of the United Nations. Bankok, Thailand.  

    - Fickin R. ,Dwyer J. Cutter B. Draper T. 1958. Residual Tree Damage Selection Cutting by Two Skidding Syestems in the Missouri Ozarks.                                                       

    - Ficklin, R., D. John & D. Hammer. Changes in soil organic carbon.2002. concentration and quantity following selection harvesting, Proceedings of the 14th Central Hardwoods Forest. Conference, 217-223.                                                                                              

    - Fennessy, J., 2004. Common alder (Alnus glutinosa) as a forest tree in Irland Reproduction Material, 8: 80-84.                                                                                       

    - Froechlich, H, A. and McNabb, D, H., 1984: Minimising Soil Compaction Pacific Northwest Forests.sixth North American Forest Soil Conference on Forest Soils and Treatment Impacts.Juane 1983, pp.159-192.                                                                         

    - Froehlich, H.A., D.W.R.Miles and R.W.Robbins, 1985. Soil Bulk Density Recovery on Compacted Skid Trails in Central Idaho. Soil Science Society of America Journal, 49:1015-1017.                                                                                                                      

    - Gaertig, T., Schack-Kirchner, H., Hildebrand, E. & von Wilpert, K., 2002. The impactof soil aeration on oak decline in southwestern Germany. Forest Ecol. Manag,159: 15–25.                                                                                                            

    - Gent, J., 1983.The impact of harvesting, and site preparation on the physical properties of lower coastal plain forest soil. Soil Scince Society Amrica Journal,47:595-598.                                                                                                                                     

    - Gilanipor, N. 2010. Investigation of productivity and cost of ground base operation and animal skiding for determining the best composition. M.stheses. Natural resourcesfactually. University of Tarbiat Modares, p. 71.                                                

    - Ghaffariyan M.R. Durston T. Sobhani H. & Marvi Mohadjer M.R.2009. Mule logging in Northern Forests of Iran: a study of productivity, cost and damage to soil and seedlings. Croatian Journal Forest Engineering, 30(1):67–75                                                                                                                                                       

    - Greacen, E.L. and Sands, R (1980) Compaction of forest soils: a review. Australian  Journal of Soil Researh, 18: 163–189.                                                                            

    - Grossman, R.B., & Reinesch, T.G. 2002. The solid phase. In: H. D. Jacob and G. Clarke Topp, Co-editor (Ed.). Pp: 201-414. Methods of soil Analyses. Part 4. Physical Methods Soil Science Society of America, Madison, WI. USA.                                                                                                                                  

    - Jourgholami M, Majnounian B, Zobeiri M, & Feghhi J .2008. Evaluation of production and costs of mule logging in down and up slopes (case study: Kheyrud Forest). Iran J Nat Resour, 61(3):625–636.                                                                                                 

    - Hager, H. & Sieghardt, M. 1992. Damage to forest sites through soil Compaction. Central fur des Gesamt forst, 101(2):109-120.                                                                   

    - Hassani, M and Amani, M., 2005. Effects of thinning on velvet maple (Acer velutinum Boiss) plantations at Emamzadeh Abdollah site, Amol, Iran after eight year period. Iraninan Journal of forest and Poplar Research, 12(3): 339-370.                                     

    - Hashemnejad  Rahimabadi,  A ., 2001 . Investigation on morphology  of maple  (Acer velutinum ) trunk at natural  and  planted  forest  of  guilan province.  M.Sc.  thesis,  Faculaty  of  Natural  resource, Guilan University,  126  p.                                              

    - Hatchell, G.E., Ralston, C.W., & Foil, R., 1970. Soil disturbances in logging: effects of soil characteristics and growth of Loblolly Pine in the Atlantic coastal plain. Journal Forest Engineering. 68, 772–775.

    - Heilman, P., 1981. Root penetration of Douglas-fir seedlings into compacted soil.Forest Scince. 27, 660–666.                                                                                               

    - Hillel, D., 1988. Environmental Soil Physics. Academic Press, San Diego.Howard, R.F., Singer, M.J., Frantz, G.A., 1981. Effects of soil properties, water-content,and compactive effort on the compaction of selected California forest and range soils. Soil Science Journal. 45: 231–236.                                                                                            

    - Hendrison, J. 1989. Damage-controlled logging in managed tropical rain forests in Suriname. Wageningen Agricultural University, Netherlands. 204pp.                           

    - Hosseini, S.M., Majnonian, B., & Nieuwenhuis, M. 2000. Damage to natural regeneration in the Hyrcanian forests of Iran, A comparison of two typical timber extraction operations, Journal of Forest Engineering, 11: 63-72.                                      

    - Horn R., Vossbrink J., & Becker S., 2004: Modern Forestry Vehicles and Their Impacts on Soil Physical Properties. Soil and Tillage Research, Vol. 79: 207-219.          

    - Huang. , J., S.T.Lacy & P.J.Ryan, 1996.Impact of Forest Harvesting on the Hydraulic Properties of Surface Soil. Soil Science, 161(2):79-86.                                                   

    - Jamshidi, R., D. Jaeger, N. Raafatnia & M. Tabari, 2008. Influence of Two Ground-Based Skidding Systems on Soil Compaction under Different Slope Systems on Soil Compaction under Different Slope and Gradient Conditions,  Journal of forest engineering, 19 (1): 9-16.                                                                                                       

    - Johnson L.R., D. Page-Dumroese and H.S. Han, 2007. Effects of Machine Traffic on the Physical Properties of Ash-Cap Soils. Eds; Page-Dumroese,D.; Miller, R.; Mital, J.; McDaniel, P.; Miller, D,2007. Volcanic-Ash-Derived Forest Soils of the Inland Northwest: Properties and Implications forManagement and Restoration, 2005; Coeur d’Alene, ID. Proceedings RMRS-P-44; Fort Collins, CO: U.S. Department of Agriculture,Forest Service, Rocky Mountain Research Station.                                           

    - Jourgholami M, Majnounian B, Zobeiri M, & Feghhi J .2008. Evaluation of production and costs of mule logging in down and up slopes (case study: Kheyrud Forest). Iran Journal National Resour, 61(3):625–636.                                                                              

    - Karha, K. 2011. Integrated harvesting of energy wood and pulpwood in first thinning using the two-pile cutting method. Biomass and bioenergy, 35: 3397-3403.                       

    - Kian, A., Saghebtalebi, KH., Namiranian, M., Adeli A. and Kian, S., 2008. Investigation on evolution of some quantitative characteristics of pure and natural stands of alder (Alnus subcordata) at west Mazandaran province. Journal of Sciences and Techniques in Natural Resources, Islamic Azad University, Chalus City Branch, 1: 1-12.                                                                                                                                                 

    - Kärhä, K., Rönkkö, E., & Gumse SI., p. 2004. Productivity and cost of thinning harvesters, journal of forest enginnering, 15:2                                                                             

    - Kellogg L.D., Betteinger, p.1994. Thinning productivity and cost for a mechanized cut-to-length system in the Northwest pacific coast region of the USA. 43-54.

    - Kellogg, L.D., Miller, M., & Olsen, J.D. 1999. Skyline thinning production and costs: experience from the Willamette young  stand project. Oregon state university. Research Contribution 21. 37pp.                                                                                                                  

    - Kolka, R.K. and Smidt, M.F (2004) Effects of forest road amelioration techniques on soil bulk density, surface runoff, sediment transport, soil moisture and seedling growth Forest  Ecologic and Management, 202: 313- 323.                                                          

    - Kozlowski, T. 1999. Soil compaction and growth of woody plants. Scandinavian. Journal Forest Research. 14: 596–619.                                                                                          

    - Laitila, J., Asikainen, A., & Nuutinen, Y. 2007. Forwarding of Whole Trees After Manual and Mechanized Felling Bunching in Pre-Commercial Thinnings.International Journal of Forest Engineering, 18(2): 29-39.                                                                             

    - Laveran,H., Sampson,W., & Naimiha,L. 2001. Runoff and road erosion at the plot and road segment scales, ST John, US Virgin Islands. Earth Surface Process Landforms, 26: 251–272.                                                                                                                                                     

    - Li, Y., J. Wang, G. Miller and J. Mcneel. 2006. Production economics of  harvesting small diameter hardwood stands in central Appalachia. Forest Product Journal, 56(3):81-86.                                                                                                                                       

    - Ljubic, D.A. 1982. Analysis of  productivity and cost of forestry transportation, part one, Pilot study to determine the factors for analysis of commercial vehicle power consumption and road performance, Technical report, Pointe Claire, QC: Forest Engineering Research Institute of Canada, 47p.                                                                

    1984, Analysis of productivity and cost of forestry transportation, Part 2, Theorrtical analysis of the impact of vehicle operating conditions, Technical report, Pointe Claire, QC: Forest Engineering Research Institue of Canada, 71p.

    1985, Analysis of productivity and cost of forestry transportation, Part 2, Theorrtical analysis of the impact of vehicle operating conditions. Technical report, Pointe Claire, QC: Forest Engineering Research Institue of Canada,79 p.

    - Lortz, D., R. Kluender, W. McCoy, B. Stokes and  J. Klepac.  1997. Manual  felling  time  and productivity in southern forests. Forest Product Journal, 47(10):59-63.            

    - Makineci E, Demir M, Yilmaz E. 2007. Long-term harvesting effects on skid road in a fir (Abies bornmullerianaMattf.) plantation forest. Building and Environment, 42: 1538–1543.                                                                                                                         

    - Mc Gongil , & Keith 1979. Production Study Horse and Mulle Logging Alabama.

    - McNabb, D.H, Startsev, A.D. & Nguyen, H. 2001; Soil wetness and traffic on bulk density and air-filled porosity of compacted boreal forest soils. Soil Science Society of American Journal, 65: 1238-1247.                                                                                   

    - Mousavi, R.2009. Comparison of productivity, cost and environmental impacts of two harvesting methods in Northern Iran: short-log vs. long-log. Ph.D Thesis. University of Joensuu. Joensuu, Finland, 93 pp.                                                                                       

    - Naghdi, R. 1996. Investingation of prodaction and cost of Timber Jack 450C Wheel Skidder in two different methods of skidding in Shafaroud Forest (North of iran). Master thesis, Tehran University, 92p. (in Persian).                                                                       

    - Pan, F., Han, H. S., Johnson, R.L., & Elliot, J.W. 2008. Production and cost of harvesting, processing, and transporting small-diameter (≤ 5 inches) trees for energy.Forest Prodaction Journal. 58(5):47-53.                                                                  

    - Pearce J.k. and G. Stenzel, 1972. Logging and Pulpwood Production, the Ronald Press Co. New York. 453p.                                                                                                         

    - Rab, M.A. 2004: Recovery of Soil Physical Properties from Compaction and Soil Profile Disturbance Caused by Logging of Native Forest in Victorian Central Highlands, Australia. Forest Ecology and Management, 191: 329–340.                                                

    - Rab, A., Bradshaw, J., Campbell, R.,  & Murphy, S., 2005: Review of Factors Affecting Disturbance, Compaction and Traffic Ability of Soils with Particular Reference to Timber Harvesting in the Forests of South-West Western Australia. Department of Conservation and Land Management SFM Technical Report No. 2. pp 160.                                                                                                                                    

    - Rafatnia, N. 1997. Principles of forest road construction Road construction I, Faculaty of Natural Resources, University of Gorgan, course handouts (unpublished), 51 p.            

    - Rasti, R. 2008. Comparaison wood production and costduringplanned and unplanned mule logging in Kheiroudkenar forest. M.stheses. Natural resources factually. University of Tehran, p. 98.                                                                                                

    - Rodriguez, E.O., A.M., Fellow. 1986. Wood extraction with oxen and agricultural tractors, FAO forestry paper No. 49.                                                                                

    - Rollerson, T.P. 1990. Influence of Wide- Tire Skidder Operation on Soils. Journal of Forest Enginneering, 2(1): 23-30.                                                                                       

    - Rummer, R. and J. Klepace. 2002. Mechanized or hand operations: which is less expensive for small timber? Proceedings from conference held February in Spokane, Washington.  25-27.                                                                                                           

    - Sayyad, E., S.M. Hosseini, J, Mokhtari.Mahdavi, S,G. jalali, M. Akbariania & M.Tabari, 2006.Comparison of growth, nutrition and soil properties of pure and mixed stands of Populus deltoids and Alnus subcordata, Silva Fennica, 40(1): 27-35.                 

    - Sessions, j. 1988. Making better tree-brucking decisions in the woods. Journal of Forestry, (10): 43-45.                                                                                                         

    - Sessions, J. 2007.Harvesting Operations in the Tropics. Springer-Verlag Berlin Heidelberg.165pp.                                                                                                             

    - Shetron, S., Sturos, J., Padley, E., & Trettin, C., 1988. Forest soil compaction: effectof multiple passes and landings on wheel track surface soil bulk density. Journal of forest engineering, 5: 120–123.                                                                                                    

    - Shrestha, S.P., 2002. Opportunities and limitation on animal logging in the US South, Auburn University, PhD. Theses, 194 P.                                                                              

    - Shrestha S.P., Lanford, B.L. 2005. Utilization and cost of log production from animal logging operations. Journal of forest engineering, 16(2): 167-180.                                   

    - Shrestha, S.P., B.L. Lanford, R. Rummer & M. Dubois, 2008. Soil Disturbances from Horse/Mule Logging Operations Coupled with Machines in the Southern United States, Journal of forest engineering, 19 (1): 17-24.                                                                       

    - Startsew, A., McNabb, D., 2000. Effects of skidding on forest soil infiltration inWest-central Alberta. Can. Journal Soil Science. 80, 617–624.                                                 

    - Stone, J. E., Kolb T.E. and Covington, W.W (1999) Effects of restoration thinning on presettlement Pinus ponderosa in  northern Arizona. Resarch Ecological, 7: 172-182.   

    - Tiernan, D., Owende, P., Kanali, C., Lyons, J., & Ward, S., 2002. Selection and operation of cable systems on sensitive forest sites. ECOWOOD Project Deliverable D2 (Work Package No. 1). Quality of Life and Management of Living Resources Contract No. QLK5-1999-00991 (1999–2002), 4 pp.                                                                      

    - Thompson, M.A. & J.A. Sturos, 1984. Bunching with low-investment systems in northern hardwood pole thinning,  American Society of Agricultural Engineers, Report No. 84-1599. 32 pp.                                                                                                            

    Toms, C.W., J.H. Wilhoit & R.B Rummer, 1996.Animal Logging in the southern          -

    United States, ASAE Pap No, 96-5005, ASAE, St, Joseph, MI, 13 p.                            

    - Vitrine, C., DE Hoop, C., & Landlord, B., 1999. Assessment of site and stand disturbance from cut-to-length harvesting. In: Proceedings of the 10th Biennial Southern Silvicultural Research Conference, Shreveport, Los Angeles, USA, and February, 16–18.                                                                                                                                      

    - Wang, L. 1997. Assessment of animal skidding and ground machine skiding under mountain condition, Journal of  Forest Engineering, 8(2):57-64.                                     

    - Wang, L. 1999. Environnementaly Sound timber extraction techniques for small tree harvesting, Presentation at the 1999 ASAE Annual International Meeting Sponsored by ASAE, Toronto, Canada, 7 pp.                                                                                           

    - Wang, J., C. Long, J. McNeel and J. Baumgras 2004.  Productivity  and  cost  of manual  felling and  cable  skidding  in  central  Appalachain hardwood  forestst. Forest

      Product  Journal, 54(12):45-51.

    -Wasterlund, I. 1985. Compaction of Till Soils and Growth Tests with Norway.      


موضوع پایان نامه بررسی میزان تولید و هزینه عملیات تنک کردن در جنگل های دست کاشت شمال کشور , نمونه پایان نامه بررسی میزان تولید و هزینه عملیات تنک کردن در جنگل های دست کاشت شمال کشور , جستجوی پایان نامه بررسی میزان تولید و هزینه عملیات تنک کردن در جنگل های دست کاشت شمال کشور , فایل Word پایان نامه بررسی میزان تولید و هزینه عملیات تنک کردن در جنگل های دست کاشت شمال کشور , دانلود پایان نامه بررسی میزان تولید و هزینه عملیات تنک کردن در جنگل های دست کاشت شمال کشور , فایل PDF پایان نامه بررسی میزان تولید و هزینه عملیات تنک کردن در جنگل های دست کاشت شمال کشور , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی میزان تولید و هزینه عملیات تنک کردن در جنگل های دست کاشت شمال کشور , مقاله در مورد پایان نامه بررسی میزان تولید و هزینه عملیات تنک کردن در جنگل های دست کاشت شمال کشور , پروژه در مورد پایان نامه بررسی میزان تولید و هزینه عملیات تنک کردن در جنگل های دست کاشت شمال کشور , پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی میزان تولید و هزینه عملیات تنک کردن در جنگل های دست کاشت شمال کشور , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی میزان تولید و هزینه عملیات تنک کردن در جنگل های دست کاشت شمال کشور , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی میزان تولید و هزینه عملیات تنک کردن در جنگل های دست کاشت شمال کشور , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی میزان تولید و هزینه عملیات تنک کردن در جنگل های دست کاشت شمال کشور , پروژه درباره پایان نامه بررسی میزان تولید و هزینه عملیات تنک کردن در جنگل های دست کاشت شمال کشور , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی میزان تولید و هزینه عملیات تنک کردن در جنگل های دست کاشت شمال کشور , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی میزان تولید و هزینه عملیات تنک کردن در جنگل های دست کاشت شمال کشور , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی میزان تولید و هزینه عملیات تنک کردن در جنگل های دست کاشت شمال کشور , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی میزان تولید و هزینه عملیات تنک کردن در جنگل های دست کاشت شمال کشور , رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی میزان تولید و هزینه عملیات تنک کردن در جنگل های دست کاشت شمال کشور

پایان‌نامه کارشناسی ارشد منابع طبیعی - بیابان زدایی چکیده جنگل‌ های حرا در مناطق ساحلی جنوب کشور ایران قرار دارند و به دلیل کارکردهای بی‌شمار و ارزش‌های زیست‌محیطی حفاظت، احیاء و توسعه آن‌ها ضروریست. تصمیم‌گیری طریقه عمل در مسیری خاص، به صورت آگاها‏‏‏‏نه جهت نیل به اهداف می‌باشد تا بدین طریق گزینه‌ای مناسب در میان انواع گزینه‌ها انتخاب شود. یک مسئله مبتنی بر تصمیم‌گیری مکانی ...

پایان نامه تحصیلی برای اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای طبیعی- گرایش ژئومورفولوژِی در برنامه ریزی محیطی چکیده تأثیرات متقابل ناشی از منابع مختلف و اجزای زنده و غیرزنده ی موجود در یک حوضه ی آبخیز، ضرورت پیاده سازی مدل مدیریت سیستمی و یکپارچه را در حوضه های آبخیز با هدف بهره وری بهینه از منابع و هماهنگی و حرکت در راستای توسعه ی پایدار ایجاب کرده است. محدوده مورد مطالعه در این ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی گرایش استراتژیک چکیده رویکرد های سنتی مدیریت شهری ایران باعث ایجاد فضایی تقابلی به جای فضایی تعاملی میان شهروندان و شهرداری ها شده است که حکمرانی خوب شهری یکی از روشهای مقابله با آن است. هدف این تحقیق شناخت جامعی از میزان اهمیت حکمرانی خوب شهری و ارزیابی عملکرد شاخص های حکمرانی خوب شهری در شهر های نمونه مقصد گردشگری ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته MBA گرایش عمومی چکیده : سرنوشت مشترک انسانها، برنامه ریزی برای جهان را در جایگاهی ویژه قرار داده است که تفاوتهای ذاتی آن با برنامه ریزی برای شرکتها، موسسات غیر انتفاعی و سازمانهای بین مللی و جهانی، کنکاش بیشتر را ضروری کرده است. شناخت روند فعلی برنامه ریزی برای جهان، گام نخست در این مسیر بود که تحقیق حاضر(با توجه به کمبود نظریه ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر- نرم افزار (M.Sc) چکیده کیفیت سرویس در شبکه های حسگر بی سیم نسبت به شبکه های سنتی بسیار متفاوت است. بعضی از پارامترهایی که در ارزیابی کیفیت سرویس در این شبکه ها مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: پوشش شبکه, تعداد بهینه نودهای فعال در شبکه, طول عمر شبکه و میزان مصرف انرژی. در این پایان نامه سه مسئله اساسی شبکه ها ی حسگر بی سیم مطرح ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت جهانگردي گرايش برنامه ريزي و توسعه بهار 1391 چکيده در دنياي کنوني، برنامه‌ ريزي استراتژيک به عنوان بنايي مهم براي توسعه محسوب مي‌شود و لازم

پايان نامه براي دريافت کارشناسي ارشد (M.A) گرايش برنامه ريزي منطقه اي زمستان 1391   چکيده: امروزه بسياري از پژوهشگران، توجه خود را بر روي نقش گردشگري در توسعه ي اقتصادي، اجتماعي

پایان­نامه کارشناسی­ارشد رشته مدیریت صنعتی (M.A) چکیده شتاب روز افزون روند رشد و توسعه و هم­چنین پیچیده­تر شدن پروژه­های صنعتی همگام با پیشرفت علوم و تکنولوژی ، موجب گشته تا مسأله و فرایند انتخاب پیمانکار به عنوان عاملی مهم و کلیدی در ارتباط با موفقیت طرح­های صنعتی محسوب گشته و محققین و صاحبان صنایع رویکردی هرچه تخصصی­تر را در ارتباط با این مقوله در پیش گیرند ، انتخاب پیمانکار ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت اجرایی گرایش : استراتژیک چکیده: هدف از انجام این پژوهش طراحی و تبیین مدلی جهت ارزیابی تأثیر اجزای رویکرد مبتنی بر عملکرد شرکت های صنعتی براساس استراتژی رهبری هزینه و کاهش قیمت در 5 صنعت آبمیوه و نوشیدنی، محصولات گوشتی، تولید تنقلات و محصولات لبنی در شهر تهران است. در این مطالعه، پژوهشگر با استفاده از رویکرد استراتژیک، روابط بین اجزای رویکرد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.A. «گرایش بیوتکنولوژی» چکیده امروزه به دلیل کاهش منابع سوخت های فسیلی و اثرات مخرب این نوع سوخت ها بر محیط زیست، محققان به فکر جایگزین کردن آن می باشند. در سالهای اخیر، سوخت بیودیزل به علت تجدید پذیری و خاصیت آلایندگی کمتر، مناسب ترین جایگزین سوخت دیزل محسوب می گردد. منابع اولیه تولید بیودیزل شامل ضایعات چوبی، تفاله های محصولات ...

ثبت سفارش