پایان نامه بررسی رابطه ی بین استراتژیهای ایجاد تمایز و رهبری هزینه بر میزان فروش در شرکتهای صنعتی تهران

word 563 KB 30814 143
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۳,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت اجرایی

    گرایش : استراتژیک

    چکیده:

    هدف از انجام این پژوهش طراحی و تبیین مدلی جهت ارزیابی تأثیر اجزای رویکرد مبتنی بر عملکرد شرکت های صنعتی  براساس استراتژی رهبری هزینه  و کاهش قیمت در 5 صنعت آبمیوه و نوشیدنی، محصولات گوشتی، تولید تنقلات و محصولات لبنی در شهر تهران است. در این مطالعه، پژوهشگر با استفاده از رویکرد استراتژیک، روابط بین اجزای رویکرد کاهش قیمت ، رهبری هزینه و عملکرد که سازه های اصلی پژوهش هستند را بررسی می کند.

    این پژوهش در پی این هدف است که چگونه به کارگیری استراتژی های گوناگون (استراتژی کاهش هزینه و رهبری قیمت) و تفاوت بین آن ها، به طور مستقیم و غیرمستقیم (از طریق استراتژی های رقابتی) منجر به سطوح بالای عملکرد میشود. مدل مفهومی پژوهش حاضر در واقع 4 سطح در مدیریت استراتژیک رقابتی، یعنی رهبری هزینه، تمایز، تمرکز با رویکرد قیمت یا تمرکز و سطح بدون استراتژی را شامل می شود. از  میان 40 سؤال های استراتژی موردنظر ،تعداد 10 سوال در سطح استراتژی تمایز،10 سوال در سطح استراتژی رهبری هزینه ، 10 سوال در سطح  تمرکز با رویکرد قیمت یا تمایز و 10 سوال مربوط به سطح بدون استراتژی می باشد. جهت بررسی نرمال بودن بودن جامعه از آزمون کلوگروف-اسمنیروف تک نمونه ای استفاده گردید که نرمال بودن جامعه را تایید کرد، همچنین به منظور بررسی رابطه معنی دار بین استراتژی های سطح رقابتی سازمان و عملکرد هر صنعت، از آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید که نشان دهنده وجود رابطه معنی دار بین متغیرهای مذکور بوده است. براساس نتایج حاصل، سازمان های گوناگون در یک  صنعت خاص، از لحاظ استراتژی های رقابتی رهبری هزینه و کاهش قیمت، تفاوت بسیاری داشته و در صورت استفاده از یک استراتژی خاص، سطوح گوناگون در عملکرد خود داشته اند.

     

    واژه های کلیدی: استراتژی رقابتی، عملکرد سازمانی، منابع رقابتی، استراتژی رقابتی رهبری هزینه، استراتژی رقابتی کاهش قیمت، استراتژی رقابتی تمایز.

    1-1- مقدمه

    در محیط پویا و رقابتی کنونی، اهمیت به‌کارگیری استراتژی مناسب در برابر رقبا بر هیچ مدیر دانایی پوشیده نیست. پیروی از استراتژی درست رقابت در چنین بازاری منجر به تثبیت موقعیت سازمان در صنعت متبوع می‌گردد.

    موقعیت سازمان نسبت به دیگر بازیگران یک صنعت، تعیین‌کننده سود وی بوده و سازمانی که بتواند خود را در موقعیتی مناسب نسبت به رقبای خود قرار دهد، سودی بالاتر از میانگین آن صنعت را کسب خواهد نمود. علاوه بر این، چنین سازمانی حتی با وجود ساختار نامناسب صنعتی که در آن فعال است طعم شیرین بازگشت سریع سرمایه را خواهد چشید. پایه اساسی ماندگاری چنین موقعیتی میان رقبا حفظ مزیت رقابتی بنگاه در صنعت مربوطه است. بسته به ساختار هر صنعت، مزیت‌های رقابتی بنگاه‌ها در مواجهه با یکدیگر ابعاد بسیار وسیعی به خود می‌گیرد. همچنین بسته به اینکه محدوده فعالیت سازمان کل بازار را تحت پوشش خود قرار می‌دهد یا برای بخش یا بخش‌هایی از بازار فعالیت می‌کند نیز استراتژی‌های متفاوتی میان بنگاه‌ها دیده می‌شود. در میان ابعاد بیشمار مزیت‌های رقابتی می‌توان دو بعد پایه‌ای را به عنوان فصل مشترک این رویکردها شناسایی نمود.

    ماحصل ترکیب این دو بعد پایه‌ای با محدوده فعالیت هر سازمانی در صنعت مربوطه سه استراتژی عمومی را پیش روی مدیران قرار می‌دهد که عبارتند از:

    - عرضه ارزان‌ترین محصول به بازار یا همان رهبری در قیمت (cost-leadership)

    - عرضه محصول متفاوت به بازار یا استراتژی تمایز (differentiation)

    - تمرکز روی بخشی از بازار با رویکرد قیمت یا تمایز (focus)

    هدف دو استراتژی رهبری قیمت و تمایز، تصاحب کل بازار و هدف استراتژی تمرکز، بخش یا بخش‌های کوچکی از بازار است.

     

    1-2- بیان مسأله:

    صنایع غذایی و تبدیلی به عنوان صنایع وابسته به محصولات کشاورزی از جمله مهمترین گروه‌های صنعتی است که می‌تواند در توسعه‌ی اقتصادی کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه نقش کارآمدی ایفا کند. از دلایل این امر، ارزان بودن مواد خام محصولات کشاورزی، وجود نیروی کار ارزان، سرمایه‌گذاری و ارزبری کم موردنیاز این محصولات می‌باشد. ایجاد این صنایع می‌تواند در افزایش ارزش افزوده‌ی محصولات کشاورزی در صنایع غذایی، ضمن خرید محصولات کشاورزی و حذف نوسان‌های فصلی و کاهش مازاد تولید، می‌توان از ضایعات این محصولات جلوگیری کرده و عرضه‌ی فصلی را به عرضه‌ی دائمی تبدیل نمود.

    امروزه صنایع غذایی کشور سهم قابل توجهی در پیشرفت اقتصادی اکثر کشورهای توسعه یافته ودر حال توسعه بر عهده دارند. شواهد یاد شده گویای مشارکت قابل توجه این شرکت‌ها در رشد اقتصادی و افزایش روند اشتغال و نوآوری هستند. اقدامات بازاریابی نیز به عنوان یک کارکرد سازمانی و مجموعه‌ای از فرایندها جهت ایجاد، برقراری ارتباط و خلق ارزش برای مشتریان و مدیریت روابط با آنها به منظور ایجاد ارزش و سودآوری برای سازمان و ذینفعان آن محسوب می‌شود.

    نگاهی فراگیر به هر دو رویکرد نمایانگر آن است که لازمه موفقیت یک کسب و کار ایجاد روابط بلندمدت با مشتریان و خلق ارزش ویژه برای آنان است که نتیجه این عملیات دستیابی به مشتریانی وفادار و شیفته است که به منبعی ارزشمند و فاخر جهت اشاعه محصول میان سایر مصرف کنندگان تبدیل می‌شوند و درواقع این دانش و توانمندی بازاریابی است که شرکت را قادر به کشف، خلق، برانگیختن، جلب رضایت و برآوردن تقاضاها و خواسته‌های مشتریان می‌سازد.با عنایت به مواردپیش گفته، تمرکز اصلی مطالعه حاضر به تاثیر بکارگیری استراتژیها ایجاد نمایز و رهبری هزینه در شرکتهای صنایع غذایی به عنوان ابزاری مؤثر به ایجاد ارزشهایی می پردازد.

    1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق:

     باتوجه به ماهیت کارکردی شرکتهای صنایع غذایی نکته قابل توجه در فعالیت‌های بازاریابی آنها وجود اقدامات غیرمدون و برنامه‌ریزی نشده است که همین موضوع سبب آسیب‌پذیر شدن آنها در محیط‌های پرتلاطم کنونی می‌شود. دلیل عمده این نقصان را می‌توان در مشکلاتی مانند محدودیت مالی در گستره شبکه بازاریابی، وجود اقدامات سلیقه‌ای و غیرنظام مند و اتکای بیش از حد بر شایستگی‌های ذاتی مدیر/ مالک در امر بازاریابی و فروش، جستجو کرد.حال آنکه برخورداری از مهارت‌های حرفه‌ای بازاریابی امری حیاتی در بقا و توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط محسوب می‌شود.

    موضوع قابل تأمل اینکه فعالان بازاریابی تا پیش از این اغلب فنون و راهبردهای شرکت‌های بزرگ و باسابقه را  به مثابه اصولی اجتناب‌ناپذیر، ثابت و قابل کاربرد در شرکتهای صنایع غذایی مورد توجه قرار داده‌اند. که این پدیده سبب کاهش توجه جدی به موضوعات مرتبط با بازاریابی در این قبیل از بنگاه‌ها شده است. از این رو با توجه به سابقه اندک مطالعات این حوزه به نظر می‌رسد شناسایی و توسعه مفهوم بازاریابی و فرایندهای آن در کسب و کارهای کوچک و متوسط، ضروری و موضوعی جذاب باشد.

     

     

    1-4- اهداف تحقیق:

     شناسایی تاثیر استراتژی های ایجاد تمایز و رهبری هزینه ها بر میزان فروش در شرکتهای صنایع غذایی

     

    1-5- سؤالات تحقیق

    کلی :آیا استراتژی های مختلف بازاریابی بر میزان فروش موثرند ؟

    ویژه :

    رابطه ی بین استراتژیهای ایجاد تمایز و میزان فروش در شرکتهای صنایع غذایی تهران به چه صورت است؟

     رابطه ی بین استراتژیهای رهبری هزینه و میزان فروش در شرکتهای صنایع غذایی تهران به چه صورت است؟

    1-6-   فرضیه‏های تحقیق

    1-7- فرضیه اصلی

    بین استراتژیهای ایجاد تمایز و میزان فروش رابطه ی معنا دار وجود دارد.

    1-8- فرضیه فرعی

     بین تنوع در رنگ بندی، طرح و نقش کالا و میزان فروش در شرکتهای صنعتی تهران رابطه معنادار وجود دارد.

    بین کیفیت مواد اولیه ومیزان فروش در شرکتهای صنعتی تهران رابطه ی معناداری وجود دارد.

    بین تنوع در شیوه های توزیع و میزان فروش کالا در شرکتهای صنعتی تهران رابطه معناداری وجود دارد.

     بین روش های موثر بازاریابی و میزان  فروش در شرکتهای صنعتی تهران رابطه معناداری دارد.

    1-9- فرضیه اصلی

    بین استراتژیهای رهبری هزینه و میزان فروش رابطه ی معنا دار وجود دارد.

    1-10- فرضیه فرعی

    بین  کاهش هزینه های تولید و افزایش فروش در شرکتهای صنعتی تهران رابطه ی معناداری وجود دارد.

     بین استاندارد کردن عوامل تولید وافزایش فروش در شرکتهای صنعتی تهران رابطه ی وجود معناداری دارد.

    بین  قدرت خرید مواد اولیه وافزایش فروش در شرکتهای صنعتی تهران رابطه ی معناداری وجود دارد.

    بین سرمایه گذاری بررسی اطلاعات وافزایش فروش در شرکتهای صنعتی تهران رابطه ی معناداری وجود دارد.

     

     

     

    1-11- تعریف عملیاتی مفاهیم:

    1-11-1- استراتژی

    عبارتست از تعیین اهداف و آرمانهای بلند مدت و اساسی برای یک شرکت، و پذیرش مجموعه از اقدامات و تخصیص منابع لازم برای حصول به این اهداف و آرمانها. (آرمسترانگ؛ 1381؛ 47).

    استراتژی رهبری هزینه: هدف از هر سازمانی در پیروی از استراتژی رهبری هزینه یا استراتژی هزینه پایین داشتن عملکرد بهتر نسبت به رقبا به واسطه انجام هر کار ممکن برای داشتن هزینه پایین تر نسبت به آنها است.(حسینی،1387)

    استراتژی تمایز: هدف از این استراتژی رسیدن به مزیت رقابتی از طریق تولید کالاها و خدماتی است که از نظر مشتریان منحصر به فرد درک می شود.سازمانی که از این استراتژی پیروی میکند قادر به مطالبه قیمت بالاتری برای محصول خود است.(حسینی،1387)

    1-11-2-  بخش بندی و تعیین بازارهای هدف

    هدف اولیه بخش‌بندی بایستی این باشد که مشتریاتی که قصد ارائه خدمت به آن‌ها را داریم بدست آورده و حفظ نماییم. متغیرهای مهم بخش‌بندی از دیدگاه پورتر [1] به شرح ذیل می‌باشند: تشخیص و تعیین متغیرهای بخش‌بندی، شاید خلاقانه‌ترین قسمت از بخش‌بندی یک صنعت باشد. زیرا با شناخت و فهم عوامل متفاوت، راجع به محصولات و خریدارانی سر و کار دارند که از ابعاد ساختاری و یا زنجیره ارزش متفاوتی برخوردار هستند. این شناخت ساختار صنعت، بخوبی، شناخت زنجیره ارزش خریدار را ایجاب می‌کند.

    تنوع‌های محصولی: شامل ابعاد فیزیکی سطح قیمت، اشکال و مظاهر محصول، طرح یا فناوری محصول، مواد اولیه مصرفی، بسته‌بندی، عملکرد، محصول جدید متفاوت از مد بازار.

    بخش‌های خریداران: تعیین بخش‌های مشتریان، شامل تمام خریداران نهایی، باید بر اساس تفاوت‌های ساختاری یا زنجیره ارزش‌های مختلف بررسی شود. راه‌های مختلفی برای گروه‌بندی خریداران وجود دارد. در رابطه با مصرف‌کنندگان نهایی کالاها، برخی عوامل کلیدی شامل سن، درآمد، اندازه خانوار و تصمیم‌گیری‌ها می‌شود.

    کانال‌های توزیع: برای تعیین بخش‌های توزیع کالا باید تمامی کانال‌های موجود با قابلیت دسترسی و ممکن از خلال آن‌ها کالا می‌تواند به خریدار برسد، بررسی شود. بخش جغرافیایی: می‌تواند شامل موقعیت‌های مکانی، مناطق و کشورها، مناطق آب و هوایی، درجه توسعه یافتگی کشورها یا دیگر ملاک‌های گروه‌بندی باشد.

     

    1-11-3- استراتژی‌های بازاریابی

    یک استراتژیک عبارت است از برنامه جامع و مادر شرکت که نشان می‌دهد شرکت چگونه به مأموریت و اهداف دست می‌یابد. استراتژی، مزیت رقابتی را حداکثر و کمبودهای رقابتی را حداقل می‌کند.

    از دیدگاه پورتر، استراتژی‌ها به سازمان این امکان را می‌دهد که سه مبنای متفاوت از مزیت‌های رقابتی بهره‌گیری کنند که عبارتند از: 1- استراتژی متمرکز نمودن همه توجه‌بر محصولات و خدماتی خاص، پورتر این سه مبنا را استراتژی‌های عمومی می‌نامد.

    استراتژی‌هایی را که پورتر ارائه می‌کند نیاز به ساختارهای سازمانی متفاوت، رویه‌های کنترل و سیستم‌های انگیزشی دارد. شرکت‌های بزرگ‌تر که به منابع بیشتری دارند: از نظر رهبری در هزینه به رقابت می‌پردازند یا درصدد بر می‌آیند محصولات و خدماتی ویژه و متمایز از شرکت‌های رقیب عرضه نمایند. در حالی که شرکت‌های کوچکتر، اغلب توجه خود را معطوف به محصولات و خدمات خاص می‌کنند.

     

     

     

    1-11-4- آمیخته بازاریابی

    بکارگیری فنون آمیخته بازاریابی به شرکت‌کمک می‌کند تا درباره ویژگی‌های محصول، قیمت‌گذاری ، گزینش روش و کانال‌های توزیع و ترویج و ترفیع فرآورده‌ها، به نحو مطلوب تصمیم‌گیری نموده، استراتژی بازاریابی اتخاذ شده مبتنی بر شرایط محیطی و بخش‌های تعیین و تعریف شده بازار را با موفقیت بیشتری بکار بندد. اینکه تعداد عامل‌های مشخص کننده آمیخته بازاریابی، 4، 6، 10، یا ... انگاشته شود، چندان مهم نیست. نکته مهم وجود چارچوبی است که بازاریابی بتواند فعالیت‌ها و راهبرد خود را بر آن سامان دهد. همانگونه که اقتصاددانان دو عامل عرضه و تقاضا را پایه می‌گیرند، آمیخته بازاریابی همچون جعبه‌ای است که بازاریابان، ابزار کار را در آن جای می‌دهند و پیدا کردن آن‌ها را آسانتر می‌نمایند. اگر چه فعالیت‌های گسترده و گوناگونی در شکل گرفتن آمیخته بازاریابی مؤثرند، دانشمندان، رده‌بندی مناسبی بوجود آورده‌اند تا بتوان کل جنگل را از فراز درختان آسانتر دید. پروفسور جروم مک کارثی در سال‌های آغازین دهه 1960 یک آمیخته مرکب از چهار عامل عمده محصول، قیمت، توزیع و ترفیع را پیشنهاد کرد.

    هر یک از عامل‌ها، چندین فعالیت را در بر می‌گیرد که در جدول زیر نشان داده شده‌اند.

    جدول 1 عوامل آمیخته بازاریابی

    آمیخته بازاریابی

    محصول

    قیمت

    ترفیع

    توزیع

    گوناگونی محصول

    فهرست قیمت‌ها

    پیشبردفروش

    کانال‌ها

    کیفیت

    تخفیفت‌ها

    تبلیغات

    پوشش هرکانال

    طراحی

    مساعدت‌های ویژه

    نیروی فروش

    همگن بودن کانال‌ها

    ویژگی‌ها

    دوره پرداخت

    روابط عمومی

    موجودی

    نام بازرگان

    شرایط اعتبارها

    فروش مستقیم

    ترابری

    1-11-5- روش شناسی تحقیق

    الف- شرح کامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهیزات و استانداردهای مورد استفاده در قالب مراحل اجرایی تحقیق به تفکیک):

    تذکر: درخصوص تفکیک مراحل اجرایی تحقیق و توضیح آن، از به کار بردن عناوین کلی نظیر، «گردآوری اطلاعات اولیه»، «تهیه نمونه‏های آزمون»، «انجام آزمایش‏ها» و غیره خودداری شده و لازم است در هر مورد توضیحات کامل در رابطه با منابع و مراکز تهیه داده‏ها و ملزومات، نوع فعالیت، مواد، روش‏ها، استانداردها، تجهیزات و مشخصات هر یک ارائه گردد.

    تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی به روش زمینه یابی  است و در آن دیدگاه مدیران صنایع غذایی در مورد نوع استراتژی بازاریابی آنها بررسی می شود و میزان فروش شرکت مرد بررسی قرار می گیرید و در نهایت به روش همبستگی رابطه نوع استراتزی با میزان فروش بررسی خواهد شد . بنابراین تحقیق حاضر توصیفی زمینه یابی است  

    1-11-6- روش تحقیق:

    در این تحقیق برای جمع آوری مبانی نظری و ادبیات تحقیق از روش کتابخانه ای استفاده می شود و در قسمت جمع آوری داده های تحقیق از اجرای پرسشنامه روش میدانی استفاده می شود .

     

    1-11-7-  جامعه آماری و نمونه گیری

    جامعه آماری تحقیق شامل مدیران در سطح بالا ، میانی و پایین در کلیه شرکتهای صنایع غذایی در شهر تهران می شود.

    نمونه آماری به صورت تصادفی ساده از جامعه مورد نظر انتخاب می شود و حجم نمونه بر اساس تعداد جامعه آماری از جدول مورگان استخراج می شود . 

     

    1-11-8-  روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها

    جهت تجزیه و تحلیل داده های تحقیق دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده می شود در بخش آمار توصیفی برای نمایش بهتر اطلاعات از جداول فراوانی و نمودارها استفاده می شود . در بخش آمار استنباطی برای آزمون فرضیه های تحقیق  از آزمون تحلیل واریانس برا ی مقایسه میزان فروش شرکتهای مختلف بر اساس استراتژی های مختلف بازاریابی است و همچنین از آزمون تحلیل رگرسیون برای تعیین تاثیر نوع استراتژی بر میزان فروش استفاده خواهد شد .

     

     

    1-11-9- مقدمه

    موفقیت شرکتها در رقابتهای پیچیده امروزی مرهون بکارگیری استراتژیهای مناسب و کارا می باشد. می توان ادعا کرد هیچ موفقیتی بدون اتخاذ استراتژیهای راهبردی میسر نمی گردد.

    استراتژی می تواند به عنوان فرآیند تعیین اهداف بنیادی بلند مدت، اتخاذ شیوه کار و تخصیص منابع لازم برای تحقیق این اهداف تعریف شود. استراتژی به معنای اعمالی است که سازمان برای پاسخ یا پیش بینی تغییرات محیط خارجی طراحی می کند. استراتژی از عوامل موثر بر ویژگی های ساختاری و شکل کلی سازمان نیز می باشد.

    در محیط پویا و رقابتی کنونی، اهمیت به‌کارگیری استراتژی مناسب در برابر رقبا بر هیچ مدیر دانایی پوشیده نیست. پیروی از استراتژی درست رقابت در چنین بازاری منجر به تثبیت موقعیت سازمان در صنعت متبوع می‌گردد.

    استراتژی: یک استراتژی، الگویی است بنیادی از اهداف فعلی و برنامه ریزی شده بهره برداری و تخصیص منابع و تعاملات یک سازمان با بازارها، رقبا و دیگر عوامل محیطی (واکر و همکاران، ترجمه اعرابی و ایزدی، 1386، 33) یک برنامه جامع برای عملی است که جهت گیری عمده سازمان را معین می کند. (انسف، ترجمه زندیه، 1375) و در سطح مفهومی و مسیری برای رسیدن به ماموریت سازمانی را مشخص می کند (اعرابی, 1385)

    طبق این تعریف یک استراتژی باید سه چیز را مشخص کند:

    چه اهدافی باید محقق گردد.

    بر روی کدام صنایع ، بازارها و محصول‌ها باید تمرکز نمود.

    چگونه برای بهره‌برداری از فرصت‌های محیطی و مواجهه با تهدیدهای محیطی به منظور کسب یک مزیت رقابتی ، منابع تخصیص یابد و چه فعالیت‌هایی انجام گیرد .

     

    استراتژی می تواند به عنوان فرآیند تعیین اهداف بنیادی بلندمدت، اتخاذ شیوه کار و تخصیص منابع لازم برای تحقق این اهداف تعریف شود ( Robbins 1987 ,86). استراتژی به معنای اعمالی است که سازمان برای پاسخ یا پیش بینی تغییرات محیط خارجی طراحی می کند.(HorwitsandNevile 1996, 483) . نخستین بار پذیرش اهداف و استراتژی به عنوان عوامل تعیین کننده ساختار سازمانی در مفروضات اقتصاد کلاسیک مطرح گردید. به اعتقاد پیتر دراکر، ساختار وسیله ای است برای حصول اهداف بلندمدت و کوتاه مدت سازمان، از اینرو هر نوع بحث و بررسی پیرامون ساختار باید با اهداف و استراتژی آغاز گردد ( Robbins 1987, 86). از مهمترین تحقیاتی که در رابطه با تأثیر استراتژی بر ساختار صورت گرفته، می توان به تحقیقات چندلر (Alfred Chandler) در اوایل دهه 1960 و تحقیقات مایلزواسنو( miles andsnow ) اشاره کرد ( Robbins 1987,88).

     

    1-11-10- استراتژی و ساختار

    استراتژی یکی از عوامل اصلی در تعیین ساختار سازمان می باشد.

    دیدگاه چندلردر رابطه با ساختار و استراتژی:

    چندلر دو نوع استراتژی را برای سازمانها معرفی می کند ؛استراتژی تک محصولی و استراتژی تنوع محصول و ساختار مناسب برای هرکدام از آنها را به صورت زیر معرفی می کند:

    ساختار کارآمد برای سازمان با استراتژی تک محصولی

    ساختاری با تمرکز زیاد،رسمیت و پیچیدگی کم

    ساختار کارآمد برای سازمان با استراتژی تنوع محصول:

    تخصص گرایی بالا،مسئولیت پذیری در قبال عملکرد و هماهنگی بین واحدها

    دیدگاه اسنو ومایلز در رابطه با استراتژی و ساختار:

    اسنو و مایلز 4 نوع استراتژی را برای سازمانها در نظر گرفته اند:


    استراتژی تدافعی

    استراتژی آینده نگر

    استراتژی تحلیلگر

    استراتژی انفعالی

    1-11-11- سازمان با استراتژی تدافعی

    مانع ورود رقبا شده و کارایی داخلی را جستجو می کند، این سازمانها از تفکیک افقی بالا، کنترل متمرکز و سلسله مراتب رسمی برای ایجاد ارتباطات برخوردار می‌باشند.

    1-11-12- سازمانهای آینده نگر

    نوآوری و بازارهای جدید را جستجو می کنند. در این سازمانها رسمیت کم، کنترل غیرمتمرکز و ارتباطات افقی به اندازه ارتباطات عمودی وجود دارد.

    1-11-13- سازمانهای تحلیلگر

    دارای خصوصیات هر دو سازمان تدافعی و آینده نگر می باشند.

    1-11-14- سازمانهای انفعالی

    نوع غیرمؤثری است که بسادگی منتظر می ماند و به رویدادها پاسخ می‌دهد. طبق نظر آنها سازمانها با توجه به اینکه هر کدام از این 4 نوع استراتژی را انتخاب کنند ، ویژگیهای ساختاری متفاوتی را باید داشته باشند:
    استراتژی اهداف محیط ویژگیهای ساختاری تدافعی ثبات و کارایی باثبات کنترل شدید،تقسیم کار زیاد،رسمیت بالا،تمرکزتحلیلگر ثبات و انعطاف پذیری متغیر کنترل متمرکز تعدیل یافته،کنترل شدید بر فعالیتهای جاری،کنترل کم بر فعالیتهای جدید آینده نگر(تهاجمی) انعطاف پذیری پویا ساختار منعطف،تقسیم کار،رسمیت کم ،عدم تمرکز انفعالی عدم کارایی و بدون هدف مشخص ضعیف در واکنش به محیط ساختار نامشخص.

    1-11-15- مقایسه چهار نوع استراتژی اسنو و مایلز در تاثیر بر ساختار سازمان

    1-11-16- مقایسه دو استراتژی تمایز و حداقل هزینه در تاثیر بر ساختار سازمان

    ساختار مناسب برای سازمان بااستراتژی تمایز: وجود خلاقیت و نوآوری،تمرکز پایین ،کنترل بر خروجی محصول،رسمیت کم ،پیچیدگی کم،نگرشهای بلند مدت،خرید نیروهای خلاق از خارج سازمان،out sourcing،عدم استانداردسازی ،هدف سازمان، افزایش اثربخشی بیشتر.

    ساختار مناسب برای سازمان با استراتژی حداقل هزینه: تخصص گرایی،کنترل بر پروسه تولید،تمرکز بالا،پیچیدگی زیاد،رسمیت بالا،نگرش میان مدت و کوتاه مدت،ساخت نیروبا آموزش نیروهای درون سازمان،استاندارد سازی ،هدف سازمان افزایش کارایی

    1-11-17- مقایسه دو استراتژی تمایز و حداقل هزینه در تاثیر بر ساختار سازمان

     

    ویژگیهای ساختاری استراتژی تمایز استراتژی حداقل هزینه
    سطوح مدیریت کم زیاد
    حوزه کنترل محصول زیاد کم
    نسبت کل کارکنان به پرسنل زیاد کم
    سطح دانش پرسنل بالا متوسط تا کم
    سرعت تصمیم گیری زیاد کم
    روشهای رسمی کم زیاد
    ارتباطات شفاهی زیاد کم
    ارتباطات کتبی کم زیاد
    میزان تمرکز کم زیاد
    ساختار کلی سازمان پویا ایستا

     

    1-11-18- تفاوت ارتفاع ساختاری سازمانها با استراتژی تمایز و حداقل هزینه


    به طور کلی می توان گفت که سازمانها با استراتژی تمایز، ساختاری کوتاهتر یا تخت وسازمانهای با استراتژی حداقل هزینه ساختاری بلندتر دارند.

    سازمان با استراتژی حداقل هزینه سازمان بااستراتژی تمایز
    مرتفع شکل هرم سازمانی مسطح
    کم سرعت تصمیم گیری زیاد
    زیاد تعداد سطوح تصمیم گیری کم
    کم وسعت حیطه نظارت زیاد
    زیادتمرکزکم
    کم عدم تمرکز زیاد
    کم درجه آزادی کارکنان زیاد
     

    1-11-19- مدیریت استراتژیک

     مدیریت استراتژیک، هنر و علم تدوین. اجرا و ارزیابی تصمیمات وظیفه ای چند گانه ای است که سازمان را قادر می سازد به مقاصد خود دست یابد (دیوید، 1382 :24). مدیریت استراتژیک عبارت است از فرآیند تضمین دست یابی به فواید ناشی از به کارگیری استراتژیک سازمانی مناسب، همچنین هنر و علم فرمول بندی، اجرا و ارزیابی تصمیمات چند بعدی با تاکید بر یکپارچه سازی عوامل مدیریت، بازاریابی، امور مالی، تولید یا خدمات تحقیق و توسعه، سیستم های اطلاعاتی و غیره، جهت رسیدن به اهداف سازمانی را مدیریت استراتژیک می نامند. (پهلوانیان,1385 :68)

     

    1-11-20- نگرش استراتژیک و ارتباط آن با سایر نگرش ها به مدیریت

    یکی از روش های دسته بندی نظریه های مدیریت, دسته بندی آنها بر مبنای نگرش (رویکرد) (Approach) است. معروفترین فردی که در این خصوص مطالبی را ارائه نموده است "فردلوتانز" (Fred Luthans) (1973) می باشد. نگرش های مطرح شده توسط لوتانز عبارتند از: 1) نگرش فرآیندی به مدیریت (Process Approach) 2) نگرش کمی (Quantitative Approach) به مدیریت 3) نگرش رفتاری (Behavioral Approach) به مدیریت 4) نگرش سیستمی به مدیریت 5) نگرش اقتضایی (Contingency Approach) به مدیریت (لوتانز, ترجمه منوریان,1366: 20,19) . در ادامه خلاصه ای از نگرش های فوق بر اساس نظر لوتانز بیان می شود.

     

    1-11-21- نگرش فرآیندی به مدیریت

    این نگرش تلاش می کند تا وظایف مدیریت را مشخص ساخته و سپس اصول اساسی در این رابطه ارائه دهد و هم وظایف و هم اصول, از دید این نگرش, جهانی و در کلیه شرایط قابل تسری به کلیه مدیران است. "هنری فایول" فرانسوی, معروف ترین بیان گذار مکتب فرآیندی است که پنچ وظیفه و چهارده اصل را برای مدیریت عنوان می کند. وظایف مطرح شده فایول عبارتند از: برنامه ریزی, سازماندهی, فرماندهی, هماهنگی و کنترل. از صاحبنظران که بر اساس نگرش فرآیندی وظایف مدیریت را مشخص نمودند می توان "لوترگیولیک, جرج تری, کونترواودانل", "گیبسون" و "استیفن پی.رابینز" را نام برد.

    روش های دسته بندی نظریه های مدیریت عبارتند از: دسته بندی تاریخی, دسته بندی موضوعی, دسته بندی نگرشی و دسته بندی بر مبنای نقاط مرجع استراتژیک.

     

    [1]-  پورتر (1995)

    Abstract:

    Main goal of this research is design and survey a model in order to appraisal performance of industrial companies based on cost leadership and reducing the price strategies in 5 industries in city of Tehran: fruit-juice and drink, meat production, dry goods and dairying production.

    In this study, researcher used a strategic approach to investigate relationships between components of reducing the price approach, cost leadership and performance which are main structures of the review. The purpose of this research is to discover how employ different strategies (reducing the cost and price leadership strategies) and their differentiation leads to higher levels of performance, directly and indirectly (through competitive strategies).

    This model is actually consisted of four levels of competitive strategic management, namely cost leadership, differentiation, concentration in price approach or differentiation approach and without strategy level.

    Among the 40 questions of the strategy, division is as follow: 10 questions in differentiation strategy level, 10 questions in cost leadership strategy level, 10 questions in the concentration in price approach or differentiation approach level and 10 questions in without strategy level.

    Kolmogorov - Asmenirvf single sample was used In order to check the normality of the population, finally confirm normality of the population, as well the Pearson correlation test was used to examine the relationship between competitive level strategies of the organization and performance of the each industry that show there was a significant relationship between these variables.

     Based on the results, various organizations in a particular industry have many differences in field of competitive strategies of cost leadership and reducing the cost, and they have various level of performance in the use of a particular strategy.
    Keywords: competitive strategy, organizational performance, resource, cost leadership competitive strategy, competitive strategy of price reduction, competitive differentiation strategy.

  • فهرست:

     

    فصل 1 کلیات تحقیق.. 2

    1-1- مقدمه. 3

    1-2- بیان مسأله اساسی تحقیق به طور کلی (شامل تشریح مسأله و معرفی آن، بیان جنبه‏های مجهول و مبهم، بیان متغیرهای مربوطه و منظور از تحقیق)  4

    1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهای تحقیقاتی موجود، میزان نیاز به موضوع، فواید احتمالی نظری و عملی آن و همچنین مواد) روش و یا فرآیند تحقیقی احتمالاً جدیدی  که در این تحقیق مورد استفاده قرار می‏گیرد. 5

    1-4- مرور ادبیات و سوابق مربوطه (بیان مختصر پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور  پیرامون موضوع تحقیق و نتایج آنها و مرور ادبیات و چارچوب نظری تحقیق). 77

    1-5- جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق.. Error! Bookmark not defined.

    1-6- اهداف مشخص تحقیق (شامل اهداف آرمانی، کلی، اهداف ویژه و کاربردی). 6

    1-7- سؤالات تحقیق.. 6

    1-8- فرضیه‏های تحقیق.. 7

    1-8-1- فرضیه اصلی.. 7

    1-8-2- فرضیه فرعی.. 7

    1-8-3- فرضیه اصلی.. 7

    1-8-4- فرضیه فرعی.. 7

    1-9- تعریف واژه‏ها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی). 8

    1-9-1- استراتژی.. 8

    1-9-2- بخش بندی و تعیین بازارهای هدف.. 8

    1-9-3- استراتژی‌های بازاریابی.. 9

    1-9-4- آمیخته بازاریابی.. 10

    1-10- روش شناسی تحقیق.. 11

    1-11- شرح کامل روش (میدانی، کتابخانه‏ای) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فیش‏برداری و غیره) گردآوری داده‏ها Error! Bookmark not defined.

    1-12- جامعه آماری، روش نمونه‏گیری و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان). 14

    1-13- روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها 14

    فصل 2. 15

    مبانی نظری تحقیق.. 15

    2-1- مقدمه. 16

    2-2- استراتژی و ساختار. 17

    2-2-1- سازمان با استراتژی تدافعی.. 18

    2-2-2- سازمانهای آینده نگر. 18

    2-2-3- سازمانهای تحلیلگر. 18

    2-2-4- سازمانهای انفعالی.. 18

    2-3- مقایسه چهار نوع استراتژی اسنو و مایلز در تاثیر بر ساختار سازمان. 19

    2-3-1- مقایسه دو استراتژی تمایز و حداقل هزینه در تاثیر بر ساختار سازمان. 19

    2-3-2- مقایسه دو استراتژی تمایز و حداقل هزینه در تاثیر بر ساختار سازمان. 19

    2-4- تفاوت ارتفاع ساختاری سازمانها با استراتژی تمایز و حداقل هزینه. 20

    2-5- مدیریت استراتژیک... 20

    2-5-1- نگرش استراتژیک و ارتباط آن با سایر نگرش ها به مدیریت.. 21

    2-5-2- نگرش فرآیندی به مدیریت.. 21

    2-5-3- نگرش کمی به مدیریت.. 21

    2-5-4- نگرش رفتاری به مدیریت.. 22

    2-5-5- نگرش سیستمی به مدیریت.. 22

    2-5-6- نگرش اقتضائی به مدیریت.. 22

    2-5-7- نگرش استراتژیک به مدیریت.. 23

    2-6- سطوح استراتژی.. 27

    2-6-1- استراتژی سطح شرکت (بنگاه). 29

    2-6-2- استراتژی سطح کسب و کار (تجاری). 29

    2-6-3- استراتژی های کارکردی (وظیفه ای). 29

    2-7- مفهوم هماهنگی استراتژیک... 30

    2-8- مدیریت استراتژیک... 31

    2-8-1- ضرورتهای استفاده از مدیریت استراتژیک... 32

    2-8-2- مزایای بکارگیری مدیریت استراتژیک... 33

    2-9- فرایند مدیریت استراتژیک... 33

    2-9-1- سطوح مدیریت استراتژیک... 36

    2-10- استراتژی های رقابتی پورتر. 37

    2-10-1- استراتژی رهبری قیمت‌ها 40

    2-10-1-1- مؤلفه های استراتژیک کاهش هزینه. 46

    2-10-1-2- صرفه جویی به مقیاس... 48

    2-10-1-3- منحنی تجربه. 48

    2-10-1-4- فرهنگ کاهش هزینه. 48

    2-10-2- ریسکهای همراه در استراتژی حداقل هزینه. 49

    2-10-3- استراتژی تمایز. 49

    2-10-3-1- راههایی که شرکتها می توانند محصول یا خدماتشان را متمایز سازند. 51

    2-10-3-2- عوامل ایجاد تمایز. 53

    2-10-3-3- هزینه در استراتژی تمایز. 55

    2-10-3-4- ریسکهای موجود در استراتژی تمایز. 55

    2-10-3-5- استراتژیهای موفقیت آمیز تمایز. 55

    2-10-3-6- ایجاد ارزش افزوده برای مشتری.. 56

    2-10-3-7- ایجاد ارزش ادراکی.. 56

    2-10-3-8- دو نگرش در ارتباط با تمایز. 57

    2-10-3-9- انتخاب کیفیت.. 57

    2-11- مدیریت کیفیت جامع(TQM). 58

    2-11-1- تمرکز بر روی مشتری.. 59

    2-11-2- نرخ بازگشت سرمایه. 59

    2-12- ارزش ویژه نام تجاری.. 60

    2-12-1- آگاهی و شناخت نسبت به نام تجاری.. 61

    2-12-2- هویت نام تجاری.. 61

    2.12.2.1..                                            وفاداری نسبت به نام تجاری.. 62

    2-12-3- استراتژی تمرکز. 62

    2-12-4- بنگاه بی‌استراتژی.. 63

    2-13- الگوی طبیعی تدوین استراتژی بازاریابی.. 65

    2-13-1- الگوی واکر و همکاران. 66

    2-13-2- الگوی ویلسون و گیلیگان. 67

    2-14- الگوی عوامل تاثیرگذار بر استراتژی بازاریابی.. 69

    2-14-1- الگوی کریونس... 69

    2-14-2- الگوی سادهازشان. 70

    2-15- الگوی استراتژی بازاریابی: یک چارچوب مثبت.. 70

    2-15-1- الگوی مک دانیل و کولاری.. 70

    2-16- محصول. 71

    2-17- تحلیل ساختاری صنعت.. 74

    2-17-1- تعامل بنگاه و صنعت.. 75

    2-17-2- رهبری قیمت متمایز-تمایز ارزان. 76

    2-17-3- سودآوری در طول زمان. 76

    فصل 3. 80

    روش تحقیق.. 80

    3-1- مقدمه. 81

    3-2- روش و نوع تحقیق.. 81

    3-3- جامعه آماری.. 83

    3-4- روش نمونه گیری.. 83

    3-5- روش گردآوری اطلاعات.. 84

    3-6- ترکیب سئوالات پرسشنامه. 84

    3-7- روایی ابزار گردآوری اطلاعات.. 85

    3-7-1- روایی ظاهری.. 85

    3-7-2- روایی محتوا 85

    3-7-3- روایی پیش بینی.. 85

    3-7-4- روایی همگرا و روایی واگرا 85

    3-8- تعیین پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه. 86

    3-8-1- ظرایب آلفای کرونباخ بر هر کدام از متغیرهای مورد بررسی.. 88

    3-9- روش تحلیل داده ها 88

    3-9-1- آزمون tتک نمونه ای( استیودنت) برای میانگین جامعه. 89

    فصل 4. 90

    تجزیه و تحلیل داده ها 90

    4-1- مقدمه. Error! Bookmark not defined.

    4-2- بخش دوم: تحلیل استنباطی فرضیه‌های پژوهش... Error! Bookmark not defined.

    فصل 5. 113

    نتیجه گیری.. 113

    5-1- مقدمه. 114

    5-2- خلاصه‌ای از نتایج توصیفی.. 114

    5-2-1- یافته‌ها بر حسب زمینه فعالیت.. 114

    5-2-2- یافته‌ها بر حسب سابقه فعالیت.. 114

    5-2-3- یافته‌ها بر حسب حوزه فعالیت.. 114

    5-3- بحث در‌باره یافته‌ها 115

    5-4- پیشنهادهای کاربردی.. 122

    5-5- پیشنهادهای پژوهشی.. 123

    5-6- محدودیت‌های پژوهش... 124

     

    منبع:

    بازرگان، عباس؛ سرمد، زهره وحجازی، الهه(1389) روش پژوهش درعلوم رفتاری. تهران؛نشرآگه.

    بیدآباد، بیژن(1390) ارتباطات بین بخشی وهدفگذاری افزایش اشتغال کشور ". تهران،ماهنامه اقتصادکشاورزی وتوسعه،سال دوازدهم،شماره46.

    حسینی

    طولی،فرشید(1389)،تفاوت قدرت رقابتی موجود بین رقابت کنندگان کم هزینه وشرکت های تمایز یافته،پایان نامه دکتری،دانشگاه تهران، به راهنمایی طهمورث حسن قلیپور.

    دفترتعاونیهای تولیدی وزارت تعاون(1387)، تنوع محصول و تاثیر آن بر حفظ اعتبار علامت تجاری ، تهران،وزارت تعاون.

    دهدشتی شاهرخ،زهره(1386)،عوامل مؤثربرعملکرد صادراتی شرکتهای کوچک ومتوسط، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره53.

    ده یادگاری، سعید(1386)،بررسی رابطه بین ابعادمزیت رقابتی وعملکرد صادراتی شرکتهای تولیدی، پژوهشنامه بازرگانی.

    فهیمی فر،(1382)، استراتژی تمایز چگونه با هریک از نیروهای رقابتی مقابله می کند. تهران،چاپاول، موسسه مطالعات وپژوهشهای بازرگانی.

    قربانی، منصور(1381)،راههای ایجاد تمایز در صنعت محصولات مصرفی،چاپاول.

    نجفی مجد،صمد(1387)، شناسایی عوامل تعیین کننده به کارگیری استراتژی های رهبری هزینه وکاهش

    قیمت درصنعت موادغذایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، به راهنمایی دکترمحمدحقیقی.

    نهاوندیان، محمد(1380)، توجه بر محصولات و خدمات خاص در میان تولید کنندگان محصولات لبنیاتی تهران؛شرکت چاپ ونشربازرگانی،چاپاول.

    تورسون، مایکل(1375) بررسی تاثیر استراتژی صنعت بر میزان رقابت خریداران کاهش قیمت بر روی کاهش قیمت، ترجمه عبدالرضا طاعی،چاپاول، مؤسسه فرهنگی رسا،تهران.

    ُالنسکی،نیک(1376)«مهندسی مجدد ومدیریت استراتژیک سازمان» منصورشریفی کلویی، چاپاول، نشرآروین، تهران.

    سوری . حسن (۱۳۸۷)، میزان تمایز بین محصولات عرضه‌شده در صنایع گوشتی و دامی، چشم انداز مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید بهشتی، صفحه 61.

    ف.عبدی ملک‌آبادی(1392)، بررسی استراتژی های رهبری هزینه و کاهش قیمت بر میزان قدرت رقابتی صنایع تولیدی،مجله روش،سال ششم شماره 38، تهران.

    نیکابلنسکی (1376)،تفاوت در به کارگیری استراتژی رهبری هزینه در بین صنایع تولیدی و خدماتی،ترجمه منصورشریفی کلویی، نشرآروین، تهران.

    مرکزتوسعه وتبادل دانش استراتژیک(1392)، ارائه مدلی جهت بررسی استراتژهای رقابتی پورتر در میان تولیدکنندگان محصولات نوشیدنی، شاهین گلستانی.

    کارگر، حمید(1392)، بررسی رابطه بین استراتژی کاهش قیمت و قدرت بازاریابی شرکت کاله، برنامه ریزی راهبردی، دانشگاه علامه طباطبایی، 130.

    مبرزاجانی، همایون،(1391)،بررسی تاثیر تیبین استراتژی رهبری هزینه در کسب مزیت رقابتی در میان صنایع تولیدات خوراکی، چشم انداز مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید بهشتی، پاییز 1391، ص 26.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع غیر فارسی:

    Aaby, Nils-Erik, and Stanley F. Slater. 1989. “Management influenceson

    competitive strategies: A review of the empirical literature 1978-1988.” International Marketing Review 6(4):7-26.

    Bani-Hani J. &AlHawary F. (2009) The Impact of Core Competencieson Competitive Advantage: Strategic Challenge. International Bulletinof Business Administration. Issue 6, PP.93-104.

    Baldauf, A., Cravens, D. W., & Wagner, U. 2000. Examiningdeterminants of porter strategies in small open economies. Journalof World Business, 35(1): 61-79.

    Barney, J. (1996). Gaining and sustaining competitive advantage.Reading, MA: Addison-Wesley Publishing Company.

     Barney, J. (2001): “Is the Resource-based View a useful perspective forStrategic Management research? Yes”, Academy of ManagementReview, vol. 26, pp. 41-56.

    Cadogan, J., Cui, C., & Li, E. (2003), strategic management  behaviorand marketing performance: the moderating roles of competitive intensityand technological turbulence. International Marketing Review, 20(5),493-513.

    Cavusgil, S. T., &Zou, S. (1994). Marketing strategy-performancerelationship: an investigation of the empirical link in dairying industries. ventures. Journal of Marketing, 58, 1-21.

    Chetty, S. K., & Hamilton, R. T. (1993). Firm-level determinants of cost leadership performance: a meta analysis. International Marketing Review,10(3), 26-34.

    Dhanaraj, C. & Beamish, P.W. 2003.A resource-baseed approach to thestudy of cost redusing strategies and strategic performance. Journal of small Business Management,41(3): 22–61

     Grant, R. (1999): “Contemporary Strategy Analysis. Concepts,Techniques, Applications”, Blackwell publishers, Cambridge.

    Ibeh K. I.,& Wheeler C. (2005). AResource-Centred Interpretation of strategic Performance. International Entrepreneurship and ManagementJournal 1, PP. 539–556.

    Katsikeas, C., Leonidou, L., & Morgan, N. (2000). Firm-level  strategicperformance assessment: review, evaluation and development. Journalof the Academy of strategic Science, 31(4), 289-326.

    Kim M &Azizi W. (2009). The Relationship between Innovativeness,Strategy Types, Environment and the competitive Performance of Small andMediumsizeEnterprises (SMEs) of Malaysian Manufacturing Sector.The Business Review, Cambridge * Vol. 13 * Num. 2.PP.145-154.

    Kim Man M.M.(2010).The Relationship between DistinctiveCapabilities,Innovativeness, Strategy Types and the ExportPerformance of Small and Medium-Size Enterprises (SMEs) of

    Malaysian Manufacturing Sector. International Journal of Managementand Innovation, Volume 2, Issue1.PP.15-30.

    Kaleka, A. 2002. Resources and capabilities driving competitiveadvantage in export markets: Guidelines for industrial exporters.Industrial Marketing Management, 31: 273–284.

    Leonidou L.C., Katsikeas, C.S. &Samiee, S. 2002. Marketing strategydeterminants of export performance: A meta-analysis. Journal ofBusiness Research, 55(1): 51–67.

    Zou, S., Fang, E., & Zhao, S. (2003). The effect of export marketingcapabilities on export performance: an investigation of Chineseexporters. Journal of International Marketing, 11(4), 32-55.

    Katayama and Zanzaburo – Reducing Costs – Translated By Dr M H SalimiNaminDanielL.Prajogo, Amirik, S,Sohal,The Relationship between organizationStrategy, total quality managment (TQM) , and organization performance- the mediating role of TQM, uropean journal of operational research 168 (2006

     Andrews، K.R. (1971): The concept of core strategy. Homewood، IL: Irwin. Barney، J. (1991): ”Firm Resources and Sustained Competitive Advantage.” Journal of Management، 99- 120.

    Barney، J. (1994): ”Bringing managers back in”. In Barney، J. - Spender، J.C. - Reve، T. (eds) Does Management Matter? Lund: Lund University Press.

    Chakravarthy، B.S. – Doz، Y. (1992): ”Strategy process research: Focusing on corporate self-renewal.” Strategic Management Journal، 13، 5-14.

    Chandler، A.D. jr (1962): Strategy and structure: Chapters in the history of industrial enterprise. Cambridge، Mass: MIT Press.

    Collis، D.J. (1996): ”Organizational Capability as a source of profit.” In Moingeon، B. – Edmondson، A. (eds): Organizational learning and competitive advantage. 139-163. London: Sage Publications.

    Ginsberg، A. (1994): ”Minding the Competition: From Mapping to Mastery.” Strategic Management Journal، 15، 153-174.

    Mintzberg، H. (1994): The rise and fall of strategic planning. Prentice Hall International.

    Pitts، R.A. – Lei، D. (1996): Strategic Management: Building and sustaining competitive advantage. St. Paul، MN: West.

    Porter، M.E. (1980): Competitive Strategy. New York: Free Press.
    Porter، M.E. (1991): ”Towards a Dynamic Theory of Strategy.” Strategic Management Journal، 12، 95- 119.

    Prahalad، C.K. - Hamel، G. (1990): ”The Core Competence of the Corporation.” Harvard Business Review، May-June، 79-91.

    Rumelt، R.P. - Schendel، D.E. - Teece، D.J. (eds) (1994). Fundamental issues in strategy. A research agenda. Cambridge، Mass: Harvard Business School Press.

    Selznick، P. (1957): Leadership in Administration. New York: Harper & Row.

    Thompson، A.A. - Strickland، A.J. (1992): Strategy formulation and implementation. Tasks of the General Manager. Fifth Edition، Englewood Cliffs، N.J.: Irwin.

    Wernerfelt، B. (1984): ”A resource-based view of the firm.” Strategic Management Journal، 5، 171-180.


موضوع پایان نامه بررسی رابطه ی بین استراتژیهای ایجاد تمایز و رهبری هزینه بر میزان فروش در شرکتهای صنعتی تهران, نمونه پایان نامه بررسی رابطه ی بین استراتژیهای ایجاد تمایز و رهبری هزینه بر میزان فروش در شرکتهای صنعتی تهران, جستجوی پایان نامه بررسی رابطه ی بین استراتژیهای ایجاد تمایز و رهبری هزینه بر میزان فروش در شرکتهای صنعتی تهران, فایل Word پایان نامه بررسی رابطه ی بین استراتژیهای ایجاد تمایز و رهبری هزینه بر میزان فروش در شرکتهای صنعتی تهران, دانلود پایان نامه بررسی رابطه ی بین استراتژیهای ایجاد تمایز و رهبری هزینه بر میزان فروش در شرکتهای صنعتی تهران, فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه ی بین استراتژیهای ایجاد تمایز و رهبری هزینه بر میزان فروش در شرکتهای صنعتی تهران, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه ی بین استراتژیهای ایجاد تمایز و رهبری هزینه بر میزان فروش در شرکتهای صنعتی تهران, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه ی بین استراتژیهای ایجاد تمایز و رهبری هزینه بر میزان فروش در شرکتهای صنعتی تهران, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه ی بین استراتژیهای ایجاد تمایز و رهبری هزینه بر میزان فروش در شرکتهای صنعتی تهران, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه ی بین استراتژیهای ایجاد تمایز و رهبری هزینه بر میزان فروش در شرکتهای صنعتی تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه ی بین استراتژیهای ایجاد تمایز و رهبری هزینه بر میزان فروش در شرکتهای صنعتی تهران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه ی بین استراتژیهای ایجاد تمایز و رهبری هزینه بر میزان فروش در شرکتهای صنعتی تهران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه ی بین استراتژیهای ایجاد تمایز و رهبری هزینه بر میزان فروش در شرکتهای صنعتی تهران, پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه ی بین استراتژیهای ایجاد تمایز و رهبری هزینه بر میزان فروش در شرکتهای صنعتی تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه ی بین استراتژیهای ایجاد تمایز و رهبری هزینه بر میزان فروش در شرکتهای صنعتی تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه ی بین استراتژیهای ایجاد تمایز و رهبری هزینه بر میزان فروش در شرکتهای صنعتی تهران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه ی بین استراتژیهای ایجاد تمایز و رهبری هزینه بر میزان فروش در شرکتهای صنعتی تهران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه ی بین استراتژیهای ایجاد تمایز و رهبری هزینه بر میزان فروش در شرکتهای صنعتی تهران, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه ی بین استراتژیهای ایجاد تمایز و رهبری هزینه بر میزان فروش در شرکتهای صنعتی تهران

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی بین الملل) چکیده امروزه سرعت تغیرات و شدت رقابت میان سازمان­ها در صنایع مختلف، آن­ها را با محدودیت منابع مواجه ساخته است و پایداری و بقا سازمان­ها در گرو دستیابی به مزیت رقابتی در هزینه، کیفیت، نوآوری و تحویل به طورهمزمان می­باشد و از طرفی بدست آوردن مزیت رقابتی درکشف نواحی و بخش­هایی می­باشد که ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته : مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده در دنیای رقابتی امروز شرکت هایی موفق هستند که به توانند ارزش های بیشتری برای مشتریان به وجود آورند و بنا به گفته سرجیو زیمن[1] دلایل بیشتری به مشتریان ارائه کنند تا آن ها را به خرید و ایجاد رابطه بلندمدت با شرکت ترغیب سازند.خلق ارزش برتر برای مشتری در سایه مولفه­های گوناگون اساس بهبود ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین الملل چکیده هدف این پژوهش بررسی ارتباط ساختار سازمان، استراتژی کسب و کار و به دنبال آن تاثیر آن ها بر ارتقاء و بهبود عملکرد شرکت های صنعت غذایی استان تهران با استفاده از تئوری مبتنی بر منابع است. ساختار سازمانی در برگیرنده طرح سیستم هایی است که به وسیله آن ها همه واحدها هماهنگ و یکپارچه می شوند و در نتیجه ارتباط ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشدM.A. مديريت دولتي تابستان1390 چکيده:       تفکر استراتژيک مهم ديدن چيزي است که که ديگران نمي بينند،کشف يک نياز نهفته به م

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: مدیریت MBA چکیده این پروژه با هدف بررسی محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی پورتر در شرکت لبنی دوشه هراز آمل انجام گردیده است.وضع رقابت در یک صنعت به پنج نیروی اساسی بستگی دارد. قدرت مشترک این نیروها،سود نهایی با لقوه هر صنعت را تعیین میکند. قدرت مشترک نیروها ممکن است برای همه روشن باشد لیکن برای مقابله با آن ها استراتژیست ها ی صنعت ...

چکيده هدف اساسي تحقيق بررسي ارتباط بين استراتژي کسب و کار و کيفيت سود در شرکت‌هاي پذيرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران مي‌باشد. نمونه آماري تحقيق، شامل 145 شرکت پذيرفته شده در بو

 چکيده هدف اساسي تحقيق بررسي ارتباط بين استراتژي کسب و کار و کيفيت سود در شرکت‌هاي پذيرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران مي‌باشد. نمونه آماري تحقيق، شامل 145 شرکت پذيرفته شده

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته : مدیریت صنعتی گرایش تولید چکیده: در عصر دانش، عدم استفاده از مزایای دانش می­تواند تاثیرات منفی بر روی عملکرد و نوآوری سازمان­های امروزی داشته باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر استراتژی­های مدیریت دانش بر روی کیفیت محصولات در شرکت­های دانایی محور می­باشد. روش پژوهش در تحقیق حاضر از نوع روش و ماهیت از نوع توصیفی – پیمایشی و ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین الملل چکیده: مدیرانی که درگیر بازاریابی صادرات می شوند، در ابتدا به اتخاذ تصمیمات در مورد روش ورود برای گسترش بازار خود به خارج تمایل نشان می­دهند. هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثری است که بر انتخاب روش ورود به بازار خارجی یک شرکت صادراتی تأثیر می گذارد. بر اساس مرور تحلیلی، فرضیات تحقیق ساخته شدند. در این پژوهش، ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته: مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده پژوهش صنعت بانکداری، از جمله صنایع مهم و مطرح دنیاست، امروزه بانک ها درکشورهای پیشرفته به عنوان راه گشا، مشاور حرفه ای، متخصص در افزایش منابع مالی شرکت ها و جمع آوری و تبادل اطلاعات لازم برای مشتریان خود عمل می کنند. در بانکداری نوین مولفه های متعددی وجود دارند که بر روند تجهیز منابع ...

ثبت سفارش