پایان نامه اثر سد زاینده رود بر کیفیت آب و غنای درشت بی مهرگان کف زی رودخانه زاینده رود

word 7 MB 32538 89
مشخص نشده کارشناسی ارشد شیلات
قیمت قبل:۶۳,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد بوم شناسی آبزیان شیلاتی

    چکیده

    رودخانه­ ها به عنوان یکی از مهم­ترین منابع آبی، نسبت به فعالت­های انسانی بسیار آسیب­پذیر هستند. ایجاد مخازن و سدها یکی از قدیمی­ترین اشکال دخالت انسان در اکوسیستم­های آبی است. سدها با وجود مزایای زیاد (تولید انرژی برق­آبی، کنترل سیلاب و تنظیم سطح آب) پتانسیل تغییر جمعیت موجودات آبزی را نیز دارند. احداث سدها تغییرات مهمی را در رژیم جریان، حمل و انتقال ذرات معلق، مورفولوژی رودخانه، درجه حرارت آب و شرایط شیمیایی به خصوص در پایین دست رودخانه­ها ایجاد می­کنند. درشت بی­مهرگان کفزی تحت تأثیر تغییرات ایجاد شده در زیستگاه قرار می­گیرند. اثر سدها بر جوامع بی­مهرگان کفزی به خاطر نقشی که در عملکرد اکوسیستم رودخانه­ای ایفا می­کنند، بسیار مهم است. رودخانه زاینده رود یکی ازبزرگترین رودخانه­های ایران و مهم­ترین رودخانه جاری درفلات مرکزی ایران است که رژیم جریان آن تحت تاثیر سد زاینده رود قرار دارد. به منظور ارزیابی اثر اکولوژیکی ناشی از احداث سد زاینده رود بر جوامع زیستی و کیفیت آب رودخانه زاینده رود، تعداد 6 ایستگاه (ایستگاه­های خرسونک و اورگان قبل از سد، ایستگاه چادگان درفاصله نزدیک زیردست سد و ایستگاه­های حجت آباد، مارکده و هوره در پایین­دست سد) انتخاب و وضعیت کیفی آب و کفزیان رودخانه به روش کمی از تیر ماه 1392 تا خرداد 1393 مورد بررسی قرار گرفت. نمونه برداری از آب و کفزیان رودخانه در هر ایستگاه با 3 تکرار و در تناوب­های زمانی 45 روزه ( هر فصل دو بار) انجام شد. پارامترهای دما، اکسیژن محلول، نیترات، فسفات، BOD5، COD، EC و pH نمونه­های آب به روش استاندارد اندازه گیری شد. شاخص­های زیستی شامل غنای تاکسونی، BMWP و ASPT و همچنین شاخص­های تنوع شانون، سیمپسون و مارگالف برای جوامع کفزی محاسبه شد. نتایج حاصل در مجموع نشان داد که خصوصیات فیزیکی وشیمیایی آب رودخانه (به جز دما) بین مناطق بالادست و پایین­دست تحت تاثیر ساختار سد نبوده و بیشتر متاثر از تغییرات فصلی است. همچنین شاخص­های تنوع شامل غناء، شاخص­های تنوع شانون، مارگالف و سیمپسون کاهش معنی داری را به خصوص در ایستگاه زیردست سد و کاهش قابل توجهی را در ایستگاه های پایین­دست سد نشان دادند که می­تواند تحت تاثیر سازه سد باشد. تراکم بسیاری از خانواده­های کفزیان در ایستگاه سد کاهش قابل توجهی را نشان داد. در ایستگاه­های پایین­دست سد نیز علاوه بر کاهش تراکم، نوع موجودات نیز تغییر کرده و با نمونه­های سازگار با شرایط جدید جایگزین شدند. همچنین شاخص­های زیستی BMWP و ASPT به ترتیب وضعیت کیفی آب را در ایستگاه زیر دست سد مشابه آب­های آلوده و مشکوک به آلودگی تا آلودگی متوسط احتمالی نشان داد. این افت کیفیت ناشی از آلودگی­های آلی نبوده و بیشتر در اثر تغییر در تراکم و تنوع خانواده­های کفزیان حاصل شده است.

    کلمات کلیدی: سد، زاینده­رود، شاخص ­های زیستی، درشت بی­مهرگان کفزی، کیفیت آب.

    آب­ های جاری یا رودخانه­ها از مهم­ترین منابع آب هستند که نقش مهمی در تأمین آب مورد نیاز فعالیت­های مختلف کشاورزی، صنعت، شرب و تولید برق دارند. آگاهی از کمیت وکیفیت منابع آب یکی از نیاز­های مهم در برنامه­ریزی و توسعه منابع آب، حفاظت و کنترل آن است. بدیهی است برای آگاهی ازکیفیت منابع آب وتولید اطلاعات جامع و کامل باید پایش­های دائمی انجام شود. چرا که داشتن اطلاعات جامع، صحیح وقابل اطمینان با دوره­های زمانی مناسب می­تواند عامل مهمی در تصمیم گیری­ها و سیاست­گذاری­ها باشد [13].

    رودها نه تنها آب بلکه مقدار زیادی رسوب، کانی­های محلول و پوده­های غنی از مواد غذایی حاصل از پسماند گیاهان و جانوران زنده و مرده را به پایین دست حمل می­کنند. تغییرات یک رودخانه نه تنها وابسته به سرزمین­های گوناگونی است که از آنها می­گذرد، بلکه به تغییرات فصلی و تفاوت میان سال­های خشک و تر نیز مربوط می­شود. تغییرات سالانه و فصلی حجم آب، رسوبات و مواد مغذی شسته شده در یک حوزه آبخیز ممکن است بسیار زیاد باشد، به ویژه در مناطق خشک که بخش بزرگی از بارش سالانه در چند طوفان می­بارد [24].

    رودخانه­های یک حوضه آبخیز به عنوان شریان­های حیاتی به شمار می­روند که هر گونه فعالیت بشری به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر آنها تأثیر گذار است. امروزه وارد شدن انواع فاضلاب­های صنعتی، شهری، خانگی و کشاورزی و دفع غیر اصولی آنها از یک سو و ایجاد سدها، تغییر مسیر رودخانه­ها و انتقال آب بین حوضه­های آبی از سوی دیگر سبب بروز مشکلات فراوانی در حوضه ­های آبخیز می­شود که مرگ و میر آبزیان، آلوده شدن منابع آب زیر زمینی، آلودگی آب رودخانه­ها و دریاچه­ها از پیامد­های محیط زیستی آن است [28، 58]. بهره­گیری از منابع طبیعی تا حد تحمل محیط زیست، آسیب جبران ناپذیری بر اکوسیستم وارد نمی­کند اما منجر به تغییرات حتمی در آن می­شود [34].

    گستردگی کشور، تنوع شرایط اقلیمی، توزیع نامناسب عرصه­های سکونت و فعالیت، نگاه فیزیکی تصمیم گیران کشور به پدیده­ها، گرایش توجه عمومی به منافع کوتاه مدت و مانند آن، همه دست به دست هم داد تا مدیران و افکار عمومی را متقاعد سازد که تنها راه مبارزه با خشکسالی و کم آبی، ایجاد سدهای متعدد بر روی تمامی جریان­های آبی کشور است. ایجاد سدهای مخزنی و سایر سازه­های آبی از جمله فعالیت­هایی است که با وجود منافع اقتصادی و اجتماعی می­تواند خسارت­های جبران ناپذیری بر منابع زیستی و زیست بوم­های آبی وارد نماید [59].

     از آنجایی که هر رودخانه به دلیل الگوی خاص جریان خود، سرزمینی که در آن جاری است و نیز گونه­هایی که به آن وابسته­اند، یک پدیده ویژه و منحصر به فرد است، طراحی و الگوی بهره برداری از سد و همچنین پیامدهای آن بر رودخانه و اکوسیستم­های پیوسته به آن نیز ویژه و منحصر به فرد است. تعداد زیادی از سدهای بزرگ و نیز همه سدهای مهم جهان در 6 دهه گذشته تکمیل شده­اند در حالی که پیامدهای محیط زیستی یک سد تا صدها سال پس از ساخت آن نیز ممکن است پدیدار نشود [24]. یک سد را می­توان یک تجربه محیط زیستی بزرگ و برگشت ناپذیر و بدون کنترل تلقی نمود. یک سد، همه شبکه به هم پیوسته حیات در دره رودخانه را از هم می­گسلد. سدها مهم­ترین عامل به خطر افتادن یا انقراض یک پنجم از ماهی­های آب شیرین جهان هستند. سدها زندگی ماهی­ها، دوزیستان، حلزون­ها، حشرات، پرندگان آبزی و سایر گونه­های حیات وحش رودخانه­ای و تالابی را به خطر می­اندازند [79]. سد به عنوان یک مانع در بستر رودخانه خصوصیات فیزیکی و شیمیایی در پایاب را تحت تأثیر قرار می­دهد. ساختمان سد به عنوان یک مانع در مقابل حرکت و عبور اجزاء شناور باعث اختلال در رژیم طبیعی رودخانه شده و آثاری چون تجمع رسوبات در مخزن، تأثیر بر منابع آب زیرزمینی، خشک نمودن تالاب­ها، باتلاق­ها، ایجاد امواج بلند و سیل­های خطرناک ناشی از رهاسازی جریان، ایجاد زلزله­های القایی، تجمع مواد مغذی در آب دریاچه و بروز پدیده پر مغذی شدن آب، لایه­بندی حرارتی و ... را در پی دارد [9]. مهم­ترین پیامد از میان هزاران اختلال زیست محیطی پیچیده و به هم پیوسته سدها آن است که اکوسیستم رودخانه را پراکنده و تکه تکه کرده، جمعیت گونه­های موجود در بالا دست و پایین دست سد را دست خوش انزوا ساخته، مهاجرت ماهی­ها یا جابجایی سایر گونه­ها را متوقف کرده [60] و بی گمان باعث کاهش شمار گونه­های موجود در آبخیز کمک می­شود. کاهش سودمندی­های ناشی از انتقال مواد مغذی در اثر طغیان رودخانه­ها ممکن است به تنهایی بزرگ­ترین پیامد اکولوژیک زیان آور یک سد باشد [24].

    ایجاد سدها، از طریق تأثیر بر رژیم آبی و بستر جریان در ناحیه زیر دست سد تغییرات شگرفی را بر غلظت مواد مغذی، بار مواد آلی و معدنی حمل شده به وسیله رودخانه، میزان اکسیژن محلول، تغییرات شرایط دمایی و ... ایجاد نموده و از این طریق بر تنوع جوامع زیستی و غنای گونه­ای تأثیر گذاشته و گاه خسارت­های جبران ناپذیری را بر زیست بوم رودخانه وارد می­کند [54].

    بی­ مهرگان کفزی از جمله موجوداتی هستند که به دلیل قدرت تحرک ناچیز، وابستگی و تأثیر پذیری شدید از شرایط فیزیکی، شیمیایی و زیستی محیط رودخانه می­توانند اثرات ناشی از تخریب زیستگاه و تغییرات کوتاه مدت یا بلند مدت آن را نشان دهند. تغییر در پارامترهای زیستگاه از جمله شیب، جنس بستر، سرعت جریان آب، دمای آب و تغییرات اقلیمی می­توانند کمیت و کیفیت جوامع زیستی یک زیست بوم آب جاری را تغییر دهند، ارزیابی تغییرات ایجاد شده در ویژگی­های جمعیتی این موجودات می­تواند تأثیر هر یک از پارامترهای فوق را روشن سازد [40، 68].

    به نظر می­رسد ساختن سد روی رودخانه­ها و ایجاد مخازن در حال حاضر یکی از مهم­ترین علل از بین رفتن زیستگاه­ها و تغییرات هیدرولوژیک در آب­های جاری است. اگر چه بیش از نیمی از سیستم­های رودخانه­ای بزرگ جهان متأثر از سد سازی هستند، اما مطالعات زیستی که سیستم رودخانه­ای را قبل و بعد از احداث سد مقایسه کند بسیار کم است[80].

    رودخانه زاینده رود یکی ازبزرگترین رودخانه­های ایران و مهم­ترین رودخانه جاری درفلات مرکزی ایران است که رژیم جریان آن تحت تاثیر سد زاینده رود قرار دارد. این تحقیق به منظور بررسی اثر سد زاینده رود بر ویژگی­های کیفی آب و جوامع درشت بی­مهرگان کفزی بستر رودخانه زاینده رود در ناحیه بالا دست و پایین دست سد صورت گرفت.

    اهداف تحقیق:

    بررسی خصوصیات کیفی و زیستی رودخانه زاینده رود در طی یک سال به منظور مشخص شدن اثر سد هر یک از این پارامترها

    بررسی شاخص­های کیفی آب و شاخص­های تنوع بی­مهرگان کفزی در رودخانه زاینده رود و همبستگی بین آن­ها

     

     فصل دوم

    بررسی و مرور منابع

     

    رودخانه­ها سیستم­های دینامیکی هستند که اگرچه وسعت بسیار کمی از سطح کره زمین را به خود اختصاص داده­اند، اما زیستگاه تعداد زیادی از گونه­های گیاهی و جانوری می­باشند. اهمیت رودخانه­ها و سیستم­های زیستی آن­ها به ویژه برای کشور ایران که در اقلیمی خشک واقع شده بسیار حائز اهمیت است. افزایش جمعیت و رشد روز افزون مصرف آب از یک سو و محدودیت منابع آب به خصوص در اقلیم­های خشک از سوی دیگر بشر را با چالشی بزرگ مواجه ساخته است [59].

    از یک قرن قبل، انسان به فکر احداث سد به منظور ذخیره آب افتاد و پس از جنگ جهانی دوم با پیدایش علوم مهندسی و پیشرفت تکنولوژی، سدهای زیادی در کشورهای مختلف جهان ساخته شد. پیشرو این حرکت کشور آمریکا بود که با تکیه بر سرمایه و تکنولوژی پیشرفته به این کار مبادرت ورزید. مهندسان به توجیه سدسازی و پیدا نمودن محل مناسب و اجرای سدهای بزرگ پرداخته و با تصاحب اراضی منابع طبیعی و ایجاد مزارع بزرگ اراضی پایین دست رودها را از آب محروم کردند. کشاورزان مزارع خود را رها کرده و بیابان­های وسیعی به وجود آمد. در ایران نیز توسعه اقتصادی، سدسازی را از بهترین گزینه­های خود دانسته و سالیانه مبالغ هنگفت و درصد قابل توجهی از بودجه عمرانی کشور را برای سدسازی به مصرف می­رساند [22].

    اجرای پروژه­های سدسازی از گذشته­های دور به عنوان شیوه­ای برای تنظیم و به هنگام سازی جریان آب در جهت بهره برداری­های زراعی، صنعتی، شرب و ... مورد توجه قرارگرفته است. این روند در کشور ما بدون توجه کافی به عواقب ناگوار محیط زیستی و خسارات غیر قابل جبران بر تنوع زیستی در سال­های اخیر با شتابی روز افزون در حال افزایش بوده است [59].

    تجربه احداث سدها در ایران و جهان نشان داده که منافع حاصل از احداث سدها که بیشتر منابع اقتصادی و حل مشکلات اجتماعی، ذکر شده پیامدی جز مرگ تدریجی سیستم­های حیاتی رودخانه­ها به دنبال نخواهد داشت. تغییر رژیم رودخانه و حجم آب در فصول مختلف از اثرات مستقیم احداث سد می­باشد. این تغییر در رژیم هیدرولیک طبیعی، تأثیری چشمگیر بر اکوسیستم رودخانه حتی در نقاط دور نظیر مصب رودخانه خواهد داشت [48]. سازمان حفاظت محیط زیست ساختن سدها را با توجه به اثرات گسترده­ای که بر محیط زیست دارند مستلزم انجام ارزیابی محیط زیستی دانسته که تجربه­های گذشته نشان می­دهد این شرط نیز نتوانسته واقعیات موجود درباره پیامدهای ناگوار و مسلم سدسازی بر محیط زیست را محدود کند [22].

    در بسیاری از رودخانه­ها، سدسازی که یک پدیده گسترده قرن بیستم می­باشد، با چنان شدتی رخ داده است که بحث­های علمی و عملی مربوط به اثرات آن نسبتاً جدید است. سدها از لحاظ اندازه، هدف و عملکرد بسیار متفاوت هستند و این تفاوت­ها بر تأثیر آنها در اکوسیستم­رودخانه اثر گذار است. سدها همچنین از این نظر که آب را از سطح یا نزدیک کف یا هر دو آزاد می­کنند، متفاوت هستند [1]. هدف از ساخت سدها همواره افزایش سطح زمین­های کشاورزی، جلوگیری از هدر رفت آب، تولید برق، مهار سیل و تأمین آب شرب عنوان شده است. گران­ترین و خسارت بارترین شیوه تولید برق، استفاده از سدهای هیدروالکتریک است. وقوع سیل که در بسیاری از نقاط کشور رخ می­دهد از جنگل زدایی و تخریب پوشش گیاهی سرچشمه می­گیرد. جنگل­ها، مانند اسفنج، بارندگی­های شدید را به خود جذب می­کنند اما در نقاط بدون پوشش گیاهی، رواناب­ها به سیل تبدیل می­شود. رویکرد سخت افزاری مدیریت آب سال­ها با پاک کردن صورت مسأله و نادیده گرفتن علت اصلی، مهار سیل را یکی از اهداف ساخت سدها برشمرد. هدف دیگر ساخت سدها تأمین آب شرب به میزان نیاز بیان می­شود، در حالی که سدها، تنها توهم فراوانی آب ایجاد کردند [22].

     

     

    Abstract

    Rivers as one of the most important water resources are very vulnerable to the human activites. Development of reservoirs and dams is one of the oldest forms of the human interferences in the aquatic ecosystems. Despite many benefits of dams (hydroelectric power, flood control and water level regulation), they have also the potential of change in the population of aquatic organisms. Construction of dams causes significant changes in the flow regime, transport of suspended particle, channel morphology, temperature of water, and chemical changes especially in the downstream of rivers. Macroinvertebrates are affected by changes in the habitat. The effect of dams on the macroinvertebrate communities is very important because of their role in the river ecosystem function. Zayaderud River is one of the largest and the most important rivers in the central plateau of Iran that its flow regime is affected by Zayanderud dam. In order to assess the ecological impact of Zayanderud dam construction on the biological communities as well as the water quality, 6 stations (Kharsoonak and Organ stations in upstream of the dam, Chadegan station in a distance from near the below of the dam, Hojjatabaad, Maarkade, and Hoore stations in downstream of the dam) were selected and the water quality and macroinvertebrates have been investigated in a quantitative method from Jun, 2013 to May, 2014. Sampling of water and macroinvertebrates was done in each station with 3 replications every 45-day (Two times in each season). Water quality parameters including temperature, dissolved oxygen, nitrate, phosphate, BOD5, COD, EC and pH were measured by standard methods. Biological indices including taxonomic richness, BMWP, ASPT, and Shannon, Simpson, and Margalef diversity were calculated for macroinvertebrate communities. The results showed that the chemical and physical properties of water (except temperature) between the regions of upstream and downstream was not affected by the dam structure and was more influenced by seasonal changes. Also biodiversity indicators including richness, Shannon, Simpson, and Margalef indexes showed a significant reduction especially in the station below the dam and can be affected by the dam structure. Density of many taxones showed a significant reduction in the dam station. In addition to the density and the type of taxson were reduced in the downstream stations of the dam and were replaced by the taxson compatible with the new conditions. Also BMWP and ASPT indices showed that the water quality in the station below the dam is similar to polluted, probably polluted to medium polluted, respectively. This quality decrease is due to the change in the density and diversity of macroinvertebrate, not to the organic pollution.  

    Keywords: dam, Zayanderud, biological indicators, macro invertebrates, water quality

  • فهرست:

    فهرست مطالب.............................................................................................................................................................. هشت

    فهرست اشکال...................................................................................................................................................................... ده

    فهرست جداول................................................................................................................................................................... یازده

    فهرست پیوست­ها............................................................................................................................................................ دوازده

    چکیده..................................................................................................................................................................................... 1

    فصل اول: مقدمه

    مقدمه..................................................................................................................................................................................... 2

    فصل دوم: تعاریف و مرور منابع

    2-1 اثر سد بر کیفیت آب......................................................................................................................................................... 7

    2-2 پیامدهای اکولوژیک سدها............................................................................................................................................... 9

    2-3 تأثیر سد بر تنوع ژنتیکی آبزیان....................................................................................................................................... 11

    2-4 اثرات فیزیکی احداث سدها............................................................................................................................................. 11

    2-5 پارامترهای کیفی آب........................................................................................................................................................ 13

         2-5-1 دما.......................................................................................................................................................................... 13

         2-5-2 اکسیژن محلول آب................................................................................................................................................. 13

         2-5-3 اکسیژن مورد نیاز بیوشیمیایی (BOD5)................................................................................................................. 14

         2-5-4 اکسیژن مورد نیاز شیمیایی (COD)....................................................................................................................... 14

         2-5-5 نیترات..................................................................................................................................................................... 15

         2-5-6 pH.......................................................................................................................................................................... 15

         2-5-7 هدایت الکتریکی.................................................................................................................................................... 15

         2-5-8 فسفات.................................................................................................................................................................. 16

    2-6 استفاده از بی­مهرگان درشت کفزی جهت بررسی وضعیت کیفی آب رودخانه­ها ............................................................ 16

    2-7 شاخص­های تنوع............................................................................................................................................................. 19

         2-7-1 شاخص تنوع شانون- وینر...................................................................................................................................... 20

         2-7-2 شاخص تنوع سیپمسون........................................................................................................................................ 20

         2-7-3 شاخص تنوع مارگالف........................................................................................................................................... 21

         2-7-4 غنای آرایه­ها............................................................................................................................................................ 21

    2-8 شاخص­های زیستی......................................................................................................................................................... 21

         2-8-1 شاخص زیستی BMWP......................................................................................................................................... 22

    2-9 سابقه و اهمیت تحقیق در جهان...................................................................................................................................... 24

    2-10 سابقه و اهمیت تحقیق در ایران...................................................................................................................................... 26

    2-11 معرفی رودخانه­ی زاینده رود........................................................................................................................................... 27

    2-12 معرفی دریاچه­ی سد زاینده رود...................................................................................................................................... 27

    هشت

    فصل سوم: مواد و روش­ها

    3-1 انتخاب ایستگاه­های نمونه برداری.................................................................................................................................... 29

    3-2 روش نمونه برداری.............................................................................................................................................................. 31

         3-2-1 نمونه برداری از آب..................................................................................................................................................... 31

         3-2-2 نمونه برداری از کفزیان رودخانه................................................................................................................................. 31

    3-3 اندازه گیری فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی آب............................................................................................................... 31

    3-4 شناسایی نمونه­های بی­مهرگان کفزی ............................................................................................................................. 32

    3-5 تحلیل داده­ها .................................................................................................................................................................... 32

         3-5-1 محاسبه­ی شاخص­های غنا و تنوع درشت بی­مهرگان کفزی................................................................................... 32

         3-5-2 شاخص­های زیستی BMWP و ASPT..................................................................................................................... 32

         3-5-3 بررسی روند تغییرات زمانی و مکانی داده­ها............................................................................................................ 32

         3-5-4 بررسی همبستگی بین داده­ها................................................................................................................................. 33

    فصل چهارم: نتایج و بحث

    4-1 بررسی روند تغییرات مکانی و زمانی پارامترهای کیفی آب رودخانه................................................................................. 34

         4-1-1 دمای آب................................................................................................................................................................... 34

         4-1-2 اکسیژن محلول...................................................................................................................................................... 36

         4-1-3 BOD5..................................................................................................................................................................... 36

         4-1-4 COD...................................................................................................................................................................... 38

         4-1-5 نیترات..................................................................................................................................................................... 38

         4-1-6 pH.......................................................................................................................................................................... 39

         4-1-7 هدایت الکتریکی.................................................................................................................................................... 40

         4-1-8 فسفات.................................................................................................................................................................. 41

    4-2 بررسی روند تغییرات مکانی و زمانی شاخص­های غنا و تنوع درشت بی­مهرگان کفزی.................................................... 42

         4-2-1 تعداد خانواده.......................................................................................................................................................... 42

         4-2-2 شاخص تنوع شانون............................................................................................................................................... 44

         4-2-3 شاخص تنوع مارگالف........................................................................................................................................... 45

         4-2-4 شاخص تنوع سیمپسون........................................................................................................................................ 4۵

    4-3 بررسی روند تغییرات مکانی و زمانی شاخص­های زیستی............................................................................................... 46

         4-3-1 شاخص BMWP..................................................................................................................................................... 46

         4-3-2 شاخص ASPT....................................................................................................................................................... 47

    4-4 همبستگی بین داده­ها..................................................................................................................................................... 48

         4-4-1 همبستگی بین پارامترهای کیفی آب رودخانه......................................................................................................... 48

         4-4-2 همبستگی بین پارامترهای کیفی آب و شاخص­های محاسبه شده....................................................................... 48

         4-4-3 همبستگی بین شاخص­های محاسبه شده........................................................................................................... 49

    فصل پنجم: بحث و نتیجه­گیری

    5-1 نتیجه گیری.................................................................................................................................................................... 52

    5-2 پیشنهادات...................................................................................................................................................................... 54

    نه

    منابع.................................................................................................................................................................................... 55

     

     

     

    منبع:

    [1] ، دی. 1995. اکولوژی رودخانه: ساختار و عمل آب های جاری. ترجمه ابراهیم نژاد، م. دانشگاه اصفهان. 696 ص.

    [2] ابراهیم نژاد، م. 1381. "تنوع و فراوانی بی­مهرگان کفزی و شاخص­های بیولوژیک رودخانه­ی زاینده رود". مجله­ی زیست شناسی ایران. جلد 15. شماره 3. ص­ص 31-42.

    [3] ابراهیمی، ع. محبوبی صوفیانی، ن. و کیوانی، ی. 1383. گزارش داخلی طرح: بررسی تنوع زیستی ماکروبنتوزهای رودخانه­ی زاینده رود (از باغ پرندگان تا ورزنه). دانشکده­ی منابع طبیعی. دانشگاه صنعتی اصفهان.

    [4] احمدی، م ر. و نفیسی، م. 1380. شناسایی موجودات شاخص بی مهره آب­های جاری. انتشارات خبیر.240 ص.

    [5] استوان، ه. 1388. "برآورد شاخص زیستی و کیفیت آب رودخانه­ی کر در فصل پاییز با استفاده از فون حشرات آبزی". فصلنامه­ی گیاه پزشکی. گروه حشره شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات فارس. شماره 1(1). ص­ص 1- 11.

    [6] اسماعیلی ساری، ع. 1381. آلاینده­ها، بهداشت و استاندارد در محیط زیست. انتشارات نقش مهر.767ص.

    [7] امیری، ب. 1376. طرح جامع احیاء و توسعه­ی کشاورزی و منابع طبیعی حوزه­های آبخیز زاینده رود. اردستان. مهندسین مشاوریکم. تهران. جنگل و بیشه زار.جلددهم.

    [8] باطنی، ف. 1390. اثر کاربری اراضی بر کیفیت اب رودخانه­ی زاینده رود. پایان نامه­ی کارشناسی ارشد محیط زیست. دانشکده­ی منابع طبیعی. دانشگاه صنعتی اصفهان.

    [9] پرتانی، ص. مجدزاده طباطبایی، م ر. آیتی، ب. و موسوی نائینی، س ع. 1387." بررسی اثرات زیست محیطی تغییرات مورفولوژی رودخانه باتمرکز بر سازه های کنترل سیلاب". دومین همایش و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست. دانشگاه تهران.

    [10] پیکری، م. و کرباسیان، ا. 1383. آزمایش­های آب. انتشارات ارکان. 187 ص.

    [11] پیکری، م. و مهربانی، ا. 1383. مبانی تصفیه­ی آب. انتشارات ارکان. 388 ص.

    [12] تیبوت، تی اچ وای. 1971. اصول کنترل کیفیت آب. انتشارات دانشگاه تبریز. ترجمه دانشور،ن. 410 ص.

    [13] دستورالعمل پایش کیفی آب­های سطحی، نشریه شماره 522، معاونت راهبردی، دفتر نظام فنی اجرایی، وزارت نیرو.دفتر مهندسی و معیارهای فنی آب و آبفا.

    [14] سازمان آب منطقه ای استان اصفهان. آمار ایستگاه های هیدرومتری زاینده رود. 1392-1393.

    [15] صباحی، ح. فیضی، م. ویسی، ه. و اسیلان، ک. 1389. "بررسی تأثیر فعالیت­های کشاورزی بر کیفیت آب رودخانه­ی سیلکان". علوم محیطی. شماره 4(5). ص­ص 30- 23.

    [16] شریعت پناهی، م. 1383. اصول کیفیت و تصفیه­ی آب و فاضلاب. انتشارات دانشگاه تهران. 196 ص.

    [17] شکوهی، ر. حسین زاده، ا. روشنایی، ق ا. علیپور، م. و حسین زاده، س. 1390. "بررسی کیفیت آب دریاچه سد آیدغموش با استفاده از شاخص کیفیت آب (NSFWQI) و بیلان مواد مغذی". مجله­ی سلامت و محیط. فصلنامه­ی علمی پژوهشی. انجمن علمی بهداشت محیط ایران. شماره­ 4(4). ص­ص450-439.

    [18] قانع، ا. احمدی، م ر. اسماعیلی، ا. و میرزاجانی، ع. 1385. "ارزیابی زیستی رودخانه چافرود (استان گیلان) با استفاده از ساختار جمعیت ماکروبنتوز". مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی.شماره 1(2). ص-ص 258- 247.

    [19]  گوئیگلی، ام.1977 .کلید شناسایی بی مهرگان نهرها و رودخانه­ها. ترجمه محبوبی صوفیانی، ن. و نادری، غ. ر. جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان. 131 ص.

    [20] مارک، ج اچ. 1986. تکنولوژی آب و فاضلاب (جمع آوری آب و فاضلاب). ترجمه فروغی، م. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان. 396 ص.

    [21] ماناهان، ای. 1937. شیمی محیط زیست. ترجمه نوری، ج. و فردوسی، س. انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.724 ص.

    [22] مرادی، ح. 1389. "اثرات زیست محیطی پروژه­های سد سازی و چارچوب­های قانونی ملی و بین المللی". مجموعه مقالات اولین همایش ملی ناگفته­های سد سازی. جمعیت پیام سبز. دانشکده منابع طبیعی. دانشگاه صنعتی اصفهان. ص­ص 40-33.

    [23] مفتاح هلقی، م. 1388. "برآورد حداکثر بار آلودگی مجاز قابل تخلیه به گرگان رود". مجله پژوهش­های حفاظت آب و خاک. دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان. شماره1(16).ص­ص 35-19.

    [24] مک­کالی،پ. 2001. پیامدهای زیست محیطی سدهای بزرگ: رودهای خاموش. ترجمه ظفرنژاد، ف. موسسه چاپ وانتشارات دانشگاه تهران. 444 ص.

    [25] مهدوی، م. بذرافشان، ا. جوان­شیر، ا. موسوی ندوشنی، ر. و باباپور، م. 1389. "بررسی امکان تأثیر جامعه کفزیان رودخانه طالقان روی تعیین کیفیت آب". نشریه محیط زیست طبیعی. مجله منابع طبیعی ایران. ،شماره 1 (1). ص­ص 91- 75.

    [26] مهندسان محیط زیست، 1358، گزارش مطالعه کمیت و کیفیت آب رودخانه زاینده رود، اداره کل حفاطت محیط زیست استان اصفهان، فصول 4، 7، 8،9.

    [27]  نعمتی ورنوسفادرانی، م. 1386. پهنه بندی کیفیت آب و تنوع درشت بی مهرگان کفزی رودخانه زاینده رود. پایان نامه کارشناسی ارشد محیط زیست. دانشکده منابع طبیعی. دانشگاه صنعتی اصفهان.

    [28]  یداللهی، س. شاپوری، م. کمالی، ا. و اسماعیلی ساری، ع. 1389. "بررسی امکان تأثیر جوامع کفزیان رودخانه سنبل رود روی تعیین کیفیت آب در منطقه سوادکوه". مجله بیولوژی دریا،. شماره 8.(2). ص­ص 52-47.

    [29] Adams, S. M. 2002. Biological indicators of aquatic ecosystem steress. American Fisheries Society, Bethesda, Maryland. 720 p.

    [30] Almeida, E. F. Oliveira, R. B. Mugnai, R. Nessimian, J. L. and Baptista, D. F. 2009. "Effect of small dam on the benthic community of stream in an Atlantic forest area of Southeastern Brazil". Hydrobiology. Vol 94. pp: 179- 193.

    [31] APHA. 1992. Standars Methods for the Examination of water and waste water, 18th Edition. American Public Health Association, Washington, D. C.

    [32] Armitage, P. D. Moss, D. wright, J. F. and Furse, M. 1983. "The performance of a new biological water quality score system based on macroinvertebrates over a wide range of unpolluted running- water sites". Water Research. Vol 17. pp: 333- 347.

    [33] Brebenhand, E. and Samways, M. J. 2009. "Impact of a dam on benthic macroinvertebrates in a small river in a biodiversity hotspot: Cape Floristic Region. South Africa". Insect Conservation. Vol 13. pp: 297- 307.

    [34] Brookes, A. 1988. Channelized rivers: perspectives for environmental management. Chichester: Wiley. 326 p.

    [35] Bunn, S. E. and Arthington, A. H. 2002."Basic principles and ecological consequences of altered flow regimes for aquatic biodiversity". Environmental Management. Vol 30. pp: 492–507.

    [36] Burkey, T. V. and Reed, D. H. 2006. "The effect of habitat fragmentation on extinction risk: mechanisms and synthesis". Science and Technology. Vol 28. pp: 9- 37.

    [37] Callisto, M. Tupinambas, T. Castro, D. and Maroneze, D. 2012. "Minimum flow effects on benthic macroinvertebrates as bioindicators downstream of hydroelectric dams". Belo Horizonte. 30161- 970, Brazil. 9th ISE, Vienna.

    [38] Czeniawska- Kusza, I. 2005." Comparing modified biological monitoring working party score system and several biological indices based on macroinvertebrates for water quality assessmen"t. Limnologica. Vol 35. pp: 169- 176.

    [39] Dudgeon, D. Arthington, A. H. Gessner, M. O. Kawabata, Z. I. Knowler, D. J. Lévêque, C. Naiman, R. J.Prieur-Richard, A. H. Soto. D. Stiassny, M L. J. Sullivan, C. A. 2006. "Freshwater biodiversity: importance, threats, status and conservation challenges". Biological Reviews. Vol 81.pp: 163-182.

    [40] Fleituch, T. 2003: "Structure and functional organization of benthic invertebrates in a regulated stream". Hydrobiology. Vol 88. pp: 332–344.

    [41] Fraley, J. J. 1979. "Effects of elevated stream temperatures below a shallow reservoir on cold- water macroinvertebrate fauna". Plenum: New York. pp: 257- 272.

    [42] Fries, L. T. and Bowles, D. E. 2002. "Water quality and macroinvertebrate community structure associated with a sportfish hatchery outfall". North American Journal of Aquaculture.Vol 64. pp: 257- 266.

    [43] Haase, R. and Nolte, U. 2007. "The invertebrate species index (ISI) for streams in southest Queensland, Australia". Ecological Indicators. Vol 329. pp: 1-19.

    [44] Hauer, F. R. Stanford, J. A. Giersch, J. J.and Lowe, W. H. 2000. “Distribution and abundance patterns of macroinvertebrates in a mountain stream: an analysis along multiple environmental gradients”. Limnologica- Ecology and Management of Inland Water.Vol 27. pp: 1485-1488.

    [45] Hawkes, H. A. 1997. "Tachnical note: origin and development of the biological monitoring working party score system". Water Research. Vol 32. pp: 964- 968.

    [46] Horsa´k, M. Bojkova´, J. Zahra´dkova´, S. Omesova´, M. and Helesˇic, J. 2009. "Impact of reservoirs and channelization on low- land river macroinvertebrates: a case study from Central Europe". Limnologica- Ecology and Management of Inland Water. Vol 39. pp: 140- 151.

    [47] Hynes, H. B. N. 1984. A key to adult and nymphs of the British stoneflies (Plecoptera) with notes on the ecology and distribution. Fresh Water Biological Association. Scientific Publication, No 17. 157 p.

    [48] Jager, H. I. Chandler, J. A. Lepla, K. B. and Van Winkle, W. 2001. "A theoretical study of river fragmentation by dams and its effects on white sturgeon populations". Environmental Biology of Fishes. Vol 60. pp: 347-361.

    [49] Kannel, P. R. Lee, S. and Lee, Y. 2008. "Assessment of spatial– temporal patterns of surface and ground water qualities and factors influencing management strategy of groundwater system in an urban river corridor of Nepal". Environmental Management, Vol 86. pp: 595–604.

    [50] Kiely, G. 1998. Environmental Engineering. International Editions. Irwin/ McGraw- Hill. 979 p.

    [51] Krebs, C. J. 1994. Ecology: the experimental analysis of distribution and abundance. 4th ed. Harper Collins, New York. 801 p.

    [52] Krzyzanek, E. 1986. "The effect of the Goczałkowice dam reservoir on zoobenthos of the River Vistula (Southern Poland)", Hydrobiologica. Vol 28. pp: 215–225.

    [53] Landwehr, J. M. and Deininger, R.A. 1976. "A comparision of several water quality indexes". Water Pollution Control Federation. Vol 48. pp:954- 958.

    [54] Lessard, J. L. and Hayes, D. B. 2003. "Effects of elevated water temperature on fish and macroinvertebrate communities below small dams". Wiley, New York 10. 713.

    [55] Maloney, K. Dodd, H. Butler, S. and Wahl, D.H. 2008. "Change in macroinvertebrate and fish assemblages in a medium- sized river following a breach of a low- l dam". Freshwater Biology.Vol 53. pp: 1055- 1068.

    [56] Mandawille, S. M. 2002. Benthic macroinvertebrates in freshwater – taxa tolerance values, mwtrics and protocols. Chapter Ш. Project H-1. (Nova Scotia Soil & Water Conservation Society of Metro Halifax).120 p.

    [57] Pescador, M. L. Rasmussen, A. K. and Harris, J. C. 2004. Identification manual for the caddisflies (Trichoptera) larvae of Florida. Department of Environmental Protection. Florida.136 p.

    [58] Pillay, T. V. R. 2003.Aquaculture and the environment. 2nd ed. Oxford, UK: Blackwell Publishing, Italy. 196 p.

    [59] Poff, N. Olden, J. D. Merritt, D. M. and Pepin, D. M. 2007. " Homogenization of regional river dynamics by dams and global biodiversity implication". Proceedings of the National Academy of Sciences. Vol 14. pp. 5732-5737.

    [60] Reed, D. H. 2004. "Extinction risk in fragmented habitats". Animal Conservation. Vol 7. pp: 181- 191.

    [61] Rosenberg, D. M. and Resh, V. H. (editors). 1994. Fresh water biomonitoring and benthic macroinvertebrates. Wiley. New York.


موضوع پایان نامه اثر سد زاینده رود بر کیفیت آب و غنای درشت بی مهرگان کف زی رودخانه زاینده رود, نمونه پایان نامه اثر سد زاینده رود بر کیفیت آب و غنای درشت بی مهرگان کف زی رودخانه زاینده رود, جستجوی پایان نامه اثر سد زاینده رود بر کیفیت آب و غنای درشت بی مهرگان کف زی رودخانه زاینده رود, فایل Word پایان نامه اثر سد زاینده رود بر کیفیت آب و غنای درشت بی مهرگان کف زی رودخانه زاینده رود, دانلود پایان نامه اثر سد زاینده رود بر کیفیت آب و غنای درشت بی مهرگان کف زی رودخانه زاینده رود, فایل PDF پایان نامه اثر سد زاینده رود بر کیفیت آب و غنای درشت بی مهرگان کف زی رودخانه زاینده رود, تحقیق در مورد پایان نامه اثر سد زاینده رود بر کیفیت آب و غنای درشت بی مهرگان کف زی رودخانه زاینده رود, مقاله در مورد پایان نامه اثر سد زاینده رود بر کیفیت آب و غنای درشت بی مهرگان کف زی رودخانه زاینده رود, پروژه در مورد پایان نامه اثر سد زاینده رود بر کیفیت آب و غنای درشت بی مهرگان کف زی رودخانه زاینده رود, پروپوزال در مورد پایان نامه اثر سد زاینده رود بر کیفیت آب و غنای درشت بی مهرگان کف زی رودخانه زاینده رود, تز دکترا در مورد پایان نامه اثر سد زاینده رود بر کیفیت آب و غنای درشت بی مهرگان کف زی رودخانه زاینده رود, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اثر سد زاینده رود بر کیفیت آب و غنای درشت بی مهرگان کف زی رودخانه زاینده رود, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اثر سد زاینده رود بر کیفیت آب و غنای درشت بی مهرگان کف زی رودخانه زاینده رود, پروژه درباره پایان نامه اثر سد زاینده رود بر کیفیت آب و غنای درشت بی مهرگان کف زی رودخانه زاینده رود, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثر سد زاینده رود بر کیفیت آب و غنای درشت بی مهرگان کف زی رودخانه زاینده رود, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثر سد زاینده رود بر کیفیت آب و غنای درشت بی مهرگان کف زی رودخانه زاینده رود, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر سد زاینده رود بر کیفیت آب و غنای درشت بی مهرگان کف زی رودخانه زاینده رود, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر سد زاینده رود بر کیفیت آب و غنای درشت بی مهرگان کف زی رودخانه زاینده رود, رساله دکترا در مورد پایان نامه اثر سد زاینده رود بر کیفیت آب و غنای درشت بی مهرگان کف زی رودخانه زاینده رود

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: مهندسی عمران-مهندسی آب چکیده: در این تحقیق اثر شیب زمین، اختلاف ارتفاع ایستگاه های تقویت فشار،ارتفاع ازسطح دریا بر ویژگی های طول مسیر سامانه های انتقال آب بمنظور امکان سنجی و تسهیل پیش بینی بکارگیری آن وبهره وری بهینه مورد مطالعه قرار گرفته است.هدف از این پژوهش انتخاب بهترین گزینه انتقال آب با در نظر گرفتن مؤلفه های گفته شده از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده در کشورهای در حال توسعه، مانند ایران، مسائل زیست محیطی بیش از آنکه جنبه ی فنی داشته باشد دارای جنبه های اجتماعی – فرهنگی می باشد. بنابراین هدف اصلی حفاظت محیط زیست در رابطه با محیط اجتماعی، افزایش آگاهی های زیست محیطی در سطح جامعه و تغییر در بینش اجتماعی و تقویت فرهنگ زیست محیطی می باشد.در این میان، رسانه ها نقش به سزایی در ایجاد ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت فناوري اطلاعات (M.Sc) سال تحصيلي 1390- 1389   چکيده به منظور بررسي و پيش‌بيني الگوي پراکنش کفزيان مهم اقتصادي، داده‌هاي صيد 10 گونه

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) چکیده به دلیل توجه زیاد به ابعاد پایداری محیطی و کیفیت زندگی و اجتماعات سالم در سال­های اخیر محفل بحث و بررسی ابعاد کیفی محیط­های سکونتی شهری به شدت داغ شده و کیفیت محیط شهری، به یکی از دغدغه­های نوین نهادهای مدیریت و برنامه­ریزی شهری تبدیل شده است. با این تعابیر، این پژوهش با عنوان ارزیابی کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در ...

پايان نامه جهت دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته ي مهندسي عمران/ مهندسي آب سرماي 1392 1-1- مقدمه در اين فصل مروري بر مفهوم تغيير اقليم و علل ايجاد آن و تاثير اين پديده بر منابع طبيعي و من

پايان نامه جهت دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مهندسي معماري بهمن 93 چکيده آنچه بايد امروزه در ارتقاء کيفيت روستاهاي کشورمان مدنظر قرار گيرد ، تعيين نوع مداخله مناسب روستايي بر اساس ويژ

پایان­نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی- محیط­­زیست چکیده نظام اکولوژیکی ، نظامی فراگیر و به­هم پیوسته می­باشد و اقدامات انسانی نیز ترکیبی از فعالیتهای بزرگ ، کوچک و تکراری می­باشند. آنچه مسلم است ، این است که هر تصمیم و اقدام انسان بر محیط­زیست اثر می­گذارد به عبارتی دیگر ، فعالیتهای انسانی ، چه خرد و چه کلان در بستر نظام اکولوژیکی مجتمع می­گردند. در کشور ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی تربیتی چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی«آموزش تاب آوری» بر کیفیت زندگی و کاهش رفتارهای پرخطر در دانش آموزان مقطع راهنمایی صورت گرفته است. روش پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی و طرح آن به صورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مدرسه راهنمایی شهر همدان بود ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روان‌شناسی (M.A) گرایش: عمومی چکیده هدف این تحقیق بررسی رابطه ادراک از خدا و هویت اجتماعی در سبک زندگی دانشجویان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی‌ شهرستان دره شهر بوده و تلاش می‌ کند به این پرسش پاسخ دهد که آیا بین مولفه‌های فوق الذکر رابطه وجود دارد یا نه ؟جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان وکارکنان دانشگاه آزاد دره شهر، روش تحقیق ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت گرایش: کشاورزی چکیده این تحقیق به منظور تعیین و شناسایی اثرات اقتصادی و اجتماعی عملیات آبخیزداری در حوزه لسبو در شهرستان رودسر و همچنین بررسی دیدگاه ها و نظرات روستاییان از فعالیت های آبخیزداری نسبت به اثرگذاری عملیات مذکور انجام شده است. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه و اطلاعات موجود در اداره منابع طبیعی شهرستان ...

ثبت سفارش