پایان نامه مدل سازی تیر انعطاف پذیر تحریک شده توسط سیم آلیاژ حافظه دار

word 6 MB 32596 105
1393 کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
قیمت قبل:۶۲,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه­ی کارشناسی ارشد رشته­ی مکانیک گرایش طراحی کاربردی

    چکیده

    آلیاژهای حافظ ه­دار دسته­ای از مواد هوشمند با دو ویژگی منحصربه­فرد حافظه­داری و سوپرالاستیسیته می­باشند. این دو ویژگی ناشی از استحاله­های فازی تحت بارگذاری­های ترمودینامیکی مختلف است. بسته به این دو ویژگی ذکر شده، آلیاژهای حافظه­دار می­توانند در فرم­های مختلفی به عنوان عملگر مورد استفاده قرار می­گیرند. این ساختارها را می­توان در زمینه­های مختلف مانند پزشکی، هوافضا­، دانش هوانوردی، وسایل نقلیه خودرو، سازه­های عمرانی، ربات­ها، بیوتکنولوژی و کنترل هوشمند سازه استفاده کرد. استفاده از این مواد و آلیاژها باعث کوچک شدن حجم قطعه، مقرون به صرفه بودن اقتصادی و کنترل بهتر و دقیق­تر و اطمینان در بهبود عملکرد قطعه خواهند شد.

    در این پایان نامه کنترل فعال انحراف تیر از طریق گرم و سرد کردن سیم­های آلیاژ حافظه­دار مورد بررسی قرار گرفته است. قوانین ساختاری حاکم بر سیم­های آلیاژحافظه­دار بررسی گردیده و از بین آن­ها معادلات اصلاح شده­ی برینسون جهت استفاده انتخاب گردیده است. اثرات حافظه شکل و سوپرالاستیسیته برای یک نمونه ساخته شده از آلیاژ نیتینول در محدوده­های دمایی مختلف بررسی شده است. در ادامه انحراف تیر تحت نیروی خارجی برای دو حالت تئوری خطی و غیرخطی مورد بررسی قرار گرفته و تعدادی مثال حل و با نتایج تجربی موجود مقایسه شده است. همچنین ارزیابی از جواب­های تیر در دو حالت خطی و غیرخطی ارائه شده است. در نهایت معادلات تیر در حالت خطی با معادلات آلیاژهای حافظه­دار نیتینول به صورت توام حل شده و مقدار انحراف تیر با وجود سیم آلیاژحافظه­دار در دماهای مختلف مورد مطالعه واقع گردیده و نتایج حاصل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در پایان نتیجه گیری و پیشنهادات جهت انجام کارهای بعدی آورده شده است.

     

    پیش­گفتار آلیاژ حافظه دار

    مواد هوشمند ارائه کننده­ی راه حل های جدید، اقتصادی و به صرفه برای مشکلات مهندسی هستند، این مواد نقش مهمی در فناوری­های نو بازی می­کنند، مواد هوشمند می­توانند به عنوان هر دو المان کنترل و اعضای سازه ای (از قبیل پیزوالکتریک، آلیاژهای حافظه دار و یا مواد مگنتواستریکشن) عمل کنند. مزایای تکنولوژیکی این مواد نسبت به مواد سنتی، به­دلیل خصوصیات ملکولی و ریز ساختاری منحصر به فردشان است.

    این مواد امکانات بزرگی برای سازه­های خودکنترلی ارائه داده و سازه­ها را به انطباق با خودشان با شرایط بارگذاری مختلف قادر می­سازند. این ویژگی­های منحصر به فرد پیچیدگی­های زیادی را به آنالیزتجربی و تحلیل در حیطه­ی مواد و سازه­های مهندسی اضافه می­کنند.

    با استفاده از این مواد در سازه های هوشمند، محرک ها و سنسورها که درون سازه مجتمع شده اندقادر هستند عملکردی سازه­ای و کنترلی ارائه نمایند. این ساختارها را می­توان در زمینه های مختلف مانند هواپیما، دانش هوانوردی، وسایل نقلیه خودرو، ربات­ها، بیوتکنولوژی، سازه­های عمرانی و کاربردهای دیگر استفاده کرد.

    آلیاژهای حافظه دار یکی از محرک­های مورد توجه در سازه های هوشمند به علت دو اثر منحصربه­فرد، که به عنوان اثر حافظه شکل[1] و سوپر الاستیسیته[2] است شناخته می­شوند. این ویژگی ها ناشی از تحولات فازی است، که در اثر تغییرات دما یا تغییرات تنش اعمالی صورت می­پذیرند، و خواص حرارتی و دمایی منحصربه­فردی را از آلیاژهای حافظه دار، در زمینه های متنوع مهندسی ارائه می­دهند. به دلیل کرنش بازیابی بالا (تا حدود 10%) و قدرت بالا نسبت به وزن، آلیاژهای حافظه دار به طور گسترده­ای برای کنترل شکل ساختارهای انعطاف پذیر استفاده می­شوند.

    رفتار حافظه شکل به سبب تحول فاز کریستالی ترموالاستیک برگشت پذیر بین یک فاز مادر (آستنیت) با تقارن بالا و فاز محصول (مارتنزیت) با تقارن کم است، تغییرات فاز به عنوان تابعی از تنش و دما رخ می­دهند. تشکیل فاز مارتنزیت تحت تنش تک محوری یا برشی، سبب شکل­گیری جهت­گیری­های مختلف کریستال (مارتنزیت غیر دوقلویی) می­شود که منجر به یک کرنش بزرگ قابل بازیابی (در حدود 10%) می­شود. این قابلیت برای کرنش­های بزرگ قابل کنترل و برگشت پذیراست، که مزیت مهم بسیاری در آلیاژهای حافظه­دار به عنوان مواد کنترلی است. تغییر شکل­های بزرگ می­تواند به راحتی و قابل تولید مجدد با این مواد ایجاد شوند، یا متعاقبا در یک وضعیت محدود شده، می­تواند تنش­های بزرگی به اجزای سازه متصل شده داده شود.

     

    ) برای یک ماده با انجام آزمایش کششی در دماهای مختلف به ترسیم نوارهای تحول [M] ، [A] ، [t] و [d] بدست آمده است. در مسیر بارگذاری با مولفه­ها در جهت بردار نوار تحول، تحول از فاز مادر به فاز محصول (یا بالعکس) در نوار مربوطه رخ می­دهد. در دماهای بالا، مواد بارگذاری نشده آستنیت هستند و پس از رسیدن به تنش بحرانی در طول بارگذاری، تحول به مارتنزیت غیر دوقلویی (جهت­دار) انجام می­شود، سپس در فرآیند باربرداری همان­طور که ماده به فاز آستنیت برمی­گردد تحول معکوس انجام می­شود (به مسیر بارگذاری 1 در شکل (1-1) نگاه کنید.) در اینجا، ماده تحت یک کرنش بزرگ در طول نوار تحول [M]، در یک حلقه پسماند همان­طور که ماده از طریق نوار [A] عبور می­کند بازیابی می­شود. در دماهای پایین­تر، پس از بارگذاری یک آستنیت یا ماده مارتنزیت دوقلویی نیز تحت تحول به مارتنزیت غیردوقلویی از طریق نوارهای [M] و [d] عبور
    می­کند(مسیر 2 در شکل (1-1).) در طول سپری کردن این مسیر همان­طور که ماده در حالت غیردوقلویی آن باقی مانده است هیچ کرنشی به محض باربرداری بازیابی نمی­شود. بازیابی کرنش را می­توان متعاقبا با حرارت دادن این ماده از طریق نوار [A] بدست آورد. خنک کردن ماده در فاز آستنیتی در سطح های تنش کم یا صفر به طوری که مسیر را از طریق نوار [t] عبور می­کند در شکل­گیری مارتنزیت دوقلویی بدون تغییرشکل ماکروسکوپی یا کرنش نتیجه می­دهد. مسیرهای بارگذاری در این پایان نامه پیچیده­تر می­باشند زیر را ­که سیم آلیاژحافظه­دار توسط تیر الاستیک در طول بارگذاری/حرارت دهی محدود شده است.

     

    1-2         ساخت آلیاژهای حافظه دار:

    روش های اصلی تولید و ساخت آلیاژهای حافظه دار در دو گروه عمده قابل بررسی اند.

     

    الف) ساخت آلیاژ به طریقه ذوب و ریخته گری با استفاده از کوره های القایی و کوره های مقاومتی
    ب) ساخت آلیاژ به طریق متالوژی پودر

     

    برای تولید آلیاژ حافظه دار در تناژهای بالا و تجاری ، از روش ذوب و ریخته گری استفاده می شود.

     

    کاربردهای آلیاژ حافظه دار :

     

    در بحث آلیاژ حافظه دار، این آلیاژ به دو صورت در کاربردها به کار می­آید، یک نوع به صورت سیم
    حافظه­دار و نوع دیگر به صورت  فنر حافظه­دار استفاده می­شود. در ادامه هم کاربرد­های فنر و سیم و هم تفاوت آنها ذکر شده است:

     

     

    همان­طور که گفته شد، تبدیل فاز مارتنزیتی که توسط تنش و دما برانگیخته می­شود از خصوصیات قابل توجه آلیاژهای حافظه­دار است که مفهوم عملگرهای هوشمند را برای مقاصد مختلف برمی­انگیزد. المان­های آلیاژحافظه­دار به شکل­های مختلفی در عملگرها و حسگرها مورد استفاده قرار می­گیرد و در بعضی از شکل­ها مانند سیم­ها، میله ها، فنرهای پیچشی و فنرهای مارپیچ کاربرد بیشتری در کارهای مکانیکی دارند. قابل ذکر است که آلیاژهای حافظه دار به فرم سیم، به علت در دسترس بودن، هزینه ارزان برای ساخت و سهولت مدل سازی دارای کاربرد فراوان است ولی میزان اندک کرنش قابل برگشت در آن ها، یک عیب بزرگی محسوب می شود. در زمینه هایی که به میزان کرنش قابل برگشت زیادی در فضای کاری کم نیاز است، فنرها به عنوان یکی از پر کاربردترین المان­ها مورد استفاده قرار می گیرند، به عبارتی فنرهای حافظه دار به علت توانایی­شان در بازگرداندن مقدار زیادی چرخه کاری (خاصیت حافظه داری) و تغییر شکل 200% تا 1600% در مقایسه با تغییر شکل 5% برای سیم حافظه دار و
    هم چنین داشتن تغییرات بسیار اندک نیرو و تنش در حین افزایش مقدار زیاد کرنش (خاصیت شبه الاستیک)، در زمینه های بسیاری مورد استفاده قرار می گیرند که بخشی از آنها در ادامه معرفی می شود.

     

     

    Abstract

    Shape memory alloy (SMA) are a class of smart materials with the intrinsic properties of shape memory effect (SME) and superelasticity (PE) due to their solid-solid martensitic phase transformations under various thermo-mechanical loading. Owing to these features, SMA’s have been used in many engineering fields as actuator elements. Such structures have applications in many different fields like aerospace, aeronautics and automotive vehicles, robots, biotechnology, civil structures and other applications. Use of these materials and alloys in industry will result in production of parts and components with lower costs, better and more precise control and superior performance.

    In this study, active control of beam deflection via cooling and heating of shape memory alloy wires have been investigated. Constitutive equations prevailing on memory alloy were examined and among them, the Brinson simplified equations were used. Shape memory effects and superelasticity for a sample of wire that were made from Nitinol alloy, are studied in different thermal ranges. Next, deflection of several beams which were under effects of external forces, were investigated for two theoretical conditions, namely linear and nonlinear. The obtained solutions were then compared with experimental results. Also, different parameters affect the beam deflections in both linear and nonlinear cases were studied and the results were justified. Finally, beam’s equations in linear condition with a wire made of Nitinol memory alloys were considered. The equations were solved together, and control of the deflection of beam in presence of memory alloy wires in different temperatures was studied and the outcome results were investigated. Finally we brought conclusions and suggestions for further studies in future.

  • فهرست:

    فهرست مطالب ................................................................................................................................................................................................ت

    فهرست اشکال...................................................................................................................................................................................................ح

    فهرست جداول...................................................................................................................................................................................................ر

    فصل اول: مقدمه............................................................................................................................................................................................1

    پیش­گفتار آلیاژ حافظه دار.....................................................................................................................................................................1

    ساخت آلیاژهای حافظه دار....................................................................................................................................................................4

    کاربردهای آلیاژ حافظه دار....................................................................................................................................................................4

    1-3-1 کاربردهای آلیاژ حافظه دار در مهندسی پزشکی...............................................................................................................5

    1-3-2 کاربرد در صنایع هوا فضا: ...................................................................................................................................................13

    1-3-3 کاربرد فنرهای حافظه دار در صنایع خودروسازی...........................................................................................................14

    1-3-4 کاربرد در صنایعی مانند پتروشیمی ، گاز و ....................................................................................................................22

    1-3-5 کاربرد آلیاژ حافظه دار در عمران و ساختمان سازی......................................................................................................22

    1-3-6 دیگر کاربردها .........................................................................................................................................................................27

    1-4 مروری بر کارهای انجام شده در زمینه ی آلیاژ حافظه دار..........................................................................................................28

    1-5 پیش­گفتار آلیاژ حافظه دار و تیر........................................................................................................................................................29

    1-6 مروری بر کارهای انجام شده در زمینه ی آلیاژ حافظه دار و تیر...............................................................................................30

    فصل دوم: آلیاژحافظه­دار و مدل ساختاری آن..............................................................................................................................32

    2-1-  معرفی آلیاژهای حافظه دار.............................................................................................................................................................32

    2-2-  مروری بر مدل های ساختاری آلیاژهای حافظه دار...................................................................................................................38

    2-2-1- مدل های ماکروسکوپیک..........................................................................................................................................38

    2-2-2 مدل تاناکا........................................................................................................................................................................42

    2-2-3 مدل لیانگ......................................................................................................................................................................43

    2-2-4 مدل برینسون.................................................................................................................................................................45

    2-2-5 مدل اصلاح شده ی برینسون......................................................................................................................................49

    فصل سوم:مدل تیر.......................................................................................................................................................................55

    3-1 آنالیز خطی.............................................................................................................................................................................................58

    3-2 آنالیز غیرخطی.......................................................................................................................................................................................60

    3-3 روش حل ادغام تیر و آلیاژحافظه­دار.................................................................................................................................................60

    فصل چهارم: نتایج عددی.......................................................................................................................................................................63

    4-1 تحلیل خطی تیر....................................................................................................................................................................................64

    4-2 تحلیل غیرخطی تیر..............................................................................................................................................................................69

    4-2-1 مقایسه­ی تحلیل خطی تیر و غیرخطی تیر.............................................................................................................72

    4-3 تحلیل آلیاژ حافظه­دار...........................................................................................................................................................................73

    4-3-1 نمودار تنش-کرنش در دمای 60 درجه سانتی گراد..............................................................................................75

    4-3-2 نمودار تنش-کرنش در دمای 40 درجه سانتی گراد..............................................................................................76

    4-3-3 نمودار تنش-کرنش در دماهای 5 و 20 درجه سانتی گراد..................................................................................77

    4-3-4 نمودارهای تکمیلی........................................................................................................................................................78

    4-4 ادغام معادلات تیر و آلیاژ حافظه­دار..................................................................................................................................................81

    4-4-1 تحلیل خطی تیر...............................................................................................................................................................................81

    4-4-2 ادغام محرک آلیاژحافظه­دار و تیر.................................................................................................................................................85

    فصل پنجم: نتیجه گیری..........................................................................................................................................................................89

    پیشنهاد برای ادامه کار..................................................................................................................................................................................90

    مراجع.............................

    منبع:

     

    [1] Brinson, L.C., Huang, M.S., Boller, C., Brand, W., “Analysis of Controlled Beam Deflections Using SMA Wires,” Journal of Intelligent Material Systems and Structures,  Vol. 8, No. 1, pp.12-25, 1997.

    [2] http://www.rasekhoon.net/article/print-25516.aspx

    ]3 [      کدخدایی، م.، مدل­سازی ترمودینامیکی آلیاژهای حافظه­دار، اصفهان: رساله­ی دکتری، دانشکده مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان، 1386

    [4] Miura, F.,  Mogi, M., Ohura, Y. and Karibe, M., “The super-elastic Japanese NiTi alloy wire for use in  orthodontics part III. Studies on the Japanese NiTi alloy coil spring”, American Journal of Orthodontics and Dentofacial Orthopedics, pp.89-96, 1988.x Masakuni Mogix

     

    Fujio Miura

    Search for articles by this author

    Affiliations

    From Tokyo Medical and Dental University, Professor and Chairman, 1st Department of Orthodontics, School of Dentistry, Japan

    Correspondence

    Reprint requests to: Dr. Fujio Miura 1st Department of Orthodontics Tokyo Medical and Dental University 1-5-45 Yushima, Bunkyo-Ku Tokyo 113, Japan

    x

    Fujio Miura

    Search for articles by this author

    Affiliations

    From Tokyo Medical and Dental University, Professor and Chairman, 1st Department of Orthodontics, School of Dentistry, Japan

    Correspondence

    Reprint requests to: Dr. Fujio Miura 1st Department of Orthodontics Tokyo Medical and Dental University 1-5-45 Yushima, Bunkyo-Ku Tokyo 113, Japan

    [5] Kim, B., Lee, S., Park, J. and Park, J., “Design and fabrication of a locomotive mechanism for capsule-type endoscopes using shape memory alloys (SMAs)”, IEEE/ASME Trans. on  Mechatronics, Vol. 10, No 1, pp.77-86, 2005.

    [6] Dong, Y.,  Boming, Z. and , Jun, L., “A changeable aerofoil actuated by shape memory alloy springs,”Materials Science and Engineering,  Vol. 485, No. 1-2, pp. 243–250 , 2008.

    [7] Stoeckel, D., “Shape memory actuators for automotive applications,” Materials & Design Vol. 11, No. 6,  pp. 302-307, 1990.

    ]8 [      امینی، ف.، و ساریجلو، م.، ((کنترل غیر فعال در پل­ها توسط آلیاژهای هوشمند))، در سومین کنگره ملی مهندسی عمران، تبریز، 1386

    ]9[       صابر دل ساده، م.، مصطفی­زاده، م. و قاسمیه، م.، ((تقویت و بهینه سازی سازه­های بتنی با استفاده از آلیاژهوشمند))، در پنجمین کنگره ملی مهندسی عمران، مشهد، 1389.

    ]10[     قاسمیه، م.، سلحشور، ح. و عابدینی، م.ج.، ((کاربرد آلیاژهای حافظه­دار شکلی در مهندسی عمران))، در اولین کنفرانس ملی مهندسی و مدیریت زیر ساخت­ها، تهران، 1388.

    [11] Motahari, S.A., Ghassemieh M., and Abolmaali, S.A., “Implementation of shape memory alloy dampers for passive control of structures subjected to seismic excitations,” Journal of Constructional Steel Research, Vol. 63, pp. 1570–1579, 2007.

    [12] Speicher, M., Hodgson, D. E.,  DesRoches, R. and Leon, R. T., “Shape Memory Alloy Tension/Compression Device for Seismic Retrofit of Buildings,” Journal of Materials Engineering and Performance, Vol. 18, No. 5-6, pp. 5-6, 2009.

     

    [13] Santos, Filipe Pimentel Amarante dos, “Vibration control with shape memory alloys in civil engineering structures,” Tecnologia da Universidade Nova de Lisboa, 2011.

    [14] Novoyny, M., and Klipi, J., “Shape memory alloy (SMA),” 2010. [Online] Available:www.ac.tut.fi.

    [15] Mihalcz, I., “Fundamental characteristics and design method for nickel-titanium shape memory alloy,” Periodica Polytechnica Series Mechanical Engineering, Vol. 45, No. 1, pp. 75-86, 2001

    [16]  Kauffman, G., “The Story of Nitinol: The Serendipitous Discovery of the Memory Metal and Its Applications,” The Chemical Educator, Vol. 2, No. 2, pp. 1-21, 1997.

    [17]  Kauffman, G., Memory metal, Chem matters, 1993.

    [18] Chaudhry, Z., and Rogers, C.A., “Bending and shape control of beams using SMA actuators,” J. Intell. Mater. Syst. Struct., Vol. 2, pp. 581-602, 1991.

     

    [19] Brand, W., Boller, Chr., Huang, M.S., and Brinson, L.C., “Introducing the constitutive behavior of shape memory alloys into adaptive engineering structures,” ASME Winter Annual Meeting: Symp. on the Mechanics of Phase Transformations, and Shape Memory Alloys (Chicago, IL), 1994.

     

    [20] Steven, G., Shuy, Dimitris, C., Lagoudas, Z., Hughes, D., and Wen, J.T., “Modeling of a flexible beam actuated by shape memory alloy wires,” Smart Mater. Struct,. Vol. 6, pp.265-277, 1997.

     

    [21] Moallem, M., “Deflection Control of a Flexible Beam Using Shape Memory Alloy Actuators," Smart Materials and Structures,Vol. 12, No.6 , pp.1023-1027, 2003.

     

    [22] Humbeeck, J.V., “Non-medical applications of shape memory alloys,” Materials Science and Engineering A273-275, pp. 134-148, 1999.

     

    [23] Zakerzadeh, M.R., and Salehi, H., “Comparative Analysis of Some one-Dimensional SMA Constitutive Models for a Ni-Ti Wire for Shape Control Applications with Experimental Data,” Proceeding of 20th Int. Conf. on Adaptive Structures and Technologies, Hong Kong 2009.

     

    ]24 [محققیان، ا.، بررسی رفتار ترمومکانیکی سیم­هایی از جنس آلیاژ حافظه­دار، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان، 1388.

    [25] Dye, T. E. 1993. “An Experimental Investigation of the Behavior of Nitinol,” MSc thesis, Virginia Tech.

    [26] Brinson, L.C., “One-Dimensional Constitutive Behavior of Shape Memory Alloys: Thermomechanical Derivation with Non-Constant Material Functions and Redefined Martensite Internal Variable,” Journal of Intelligent Material Systems and Structures, 1993.

     

    [27] Liang, C. and Rogers, C.A. 1990 “One-Dimensional Thermomechanical Constitutive  Relation  for Shape Memory Materials,” J. of Intell. Master. Syst and Struct. , Vol. 2, No. 1, pp.207-234, 1990.


موضوع پایان نامه مدل سازی تیر انعطاف پذیر تحریک شده توسط سیم آلیاژ حافظه دار, نمونه پایان نامه مدل سازی تیر انعطاف پذیر تحریک شده توسط سیم آلیاژ حافظه دار, جستجوی پایان نامه مدل سازی تیر انعطاف پذیر تحریک شده توسط سیم آلیاژ حافظه دار, فایل Word پایان نامه مدل سازی تیر انعطاف پذیر تحریک شده توسط سیم آلیاژ حافظه دار, دانلود پایان نامه مدل سازی تیر انعطاف پذیر تحریک شده توسط سیم آلیاژ حافظه دار, فایل PDF پایان نامه مدل سازی تیر انعطاف پذیر تحریک شده توسط سیم آلیاژ حافظه دار, تحقیق در مورد پایان نامه مدل سازی تیر انعطاف پذیر تحریک شده توسط سیم آلیاژ حافظه دار, مقاله در مورد پایان نامه مدل سازی تیر انعطاف پذیر تحریک شده توسط سیم آلیاژ حافظه دار, پروژه در مورد پایان نامه مدل سازی تیر انعطاف پذیر تحریک شده توسط سیم آلیاژ حافظه دار, پروپوزال در مورد پایان نامه مدل سازی تیر انعطاف پذیر تحریک شده توسط سیم آلیاژ حافظه دار, تز دکترا در مورد پایان نامه مدل سازی تیر انعطاف پذیر تحریک شده توسط سیم آلیاژ حافظه دار, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مدل سازی تیر انعطاف پذیر تحریک شده توسط سیم آلیاژ حافظه دار, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مدل سازی تیر انعطاف پذیر تحریک شده توسط سیم آلیاژ حافظه دار, پروژه درباره پایان نامه مدل سازی تیر انعطاف پذیر تحریک شده توسط سیم آلیاژ حافظه دار, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مدل سازی تیر انعطاف پذیر تحریک شده توسط سیم آلیاژ حافظه دار, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مدل سازی تیر انعطاف پذیر تحریک شده توسط سیم آلیاژ حافظه دار, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مدل سازی تیر انعطاف پذیر تحریک شده توسط سیم آلیاژ حافظه دار, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مدل سازی تیر انعطاف پذیر تحریک شده توسط سیم آلیاژ حافظه دار, رساله دکترا در مورد پایان نامه مدل سازی تیر انعطاف پذیر تحریک شده توسط سیم آلیاژ حافظه دار

پایان­نامه کارشناسی ارشد گرایش سازه و بدنه خودرو چکیده در سالهای اخیر، بسیاری از محققان توجه خود را به رده خاصی از مواد یعنی مواد حافظه دار تخصیص داده اند. توانایی جذب و کنترل ارتعاشات به طور فعال و یا غیر فعال، به ترتیب متأثر از ویژگی های حافظه شکلی و اتلاف انرژی هیسترزیس ناشی از مشخصه های شبه الاستیک این موارد می باشد. همچنین استفاده از مواد کامپوزیتی در دهه های اخیر رشد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک گرایش : طراحی کاربردی چکیده در این پایان نامه تحلیل پایداری تیر­کامپوزیتی تقویت شده با نانو لوله ­های کربنی روی تکیه­گاه الاستیک تحت نیروی محوری مورد بررسی قرار گرفته است. توزیع نانولوله­ها بصورت یکنواخت[1] در نظر گرفته شده است. برای تعیین خصوصیات مواد تقویت شده با نانولوله­ها ازنتایج دینامیک مولکولی و قوانین ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید چکیده: فرآیند شکل‌دهی با لیزر، به‌خصوص در سال‌های اخیر، به‌طور گسترده‌ای موردتوجه قرار گرفته است. در این فرآیند، با تابش پرتو لیزر بر سطح ورق، که با ایجاد یک گرمایش موضعی سریع و متعاقب آن سرمایش ناحیه‌ حرارت‌دیده همراه است، شکل‌دهی انجام می‌شود. هرچند، نحوه توزیع دمایی القا شده بر اثر تابش پرتو ...

  پايان نامه‌ي کارشناسي ارشد رشته‌ي مهندسي عمران گرايش سازه مهرماه 1390 فصل اول کليات     1-1 مقدمه در سالهاي اخير پيشرفت­هاي زيادي در زمينه­ي

پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی مهندسی عمران گرایش سازه واکنش قلیایی سنگدانه­ها[1](AAR)، واکنشی شیمیایی است که در برخی از سازه ­های بتنی رخ می­دهد. (AAR) واکنشی بین مایعات قلیایی درون حفره­ها و سنگدانه­های سیلیسی است. خرابی بتن شامل انبساط و ایجاد ترک در اثر واکنش قلیایی سنگدانه­ها از اهمیت ویژه­ای برخوردار می­باشد. علاوه بر آن پلیمرهای تقویت شده با الیاف به شکل صفحه یا ورق ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک (طراحی کاربردی) چکیده : سیستم‌های میکرو و نانو الکترومکانیکی به خاطر ویژگی‌های متمایز و مشخصه‌های منحصر به‌فرد، عمدتاً در دو حوزه حسگرها و عمگرها، در علوم مختلف همچون مکانیک، هوافضا و پزشکی موردتوجه قرارگرفته‌اند. تحریک الکترواستاتیک یکی از ساده‌ترین و پرکاربردترین روش‌های تحریک و راه‌ اندازی این سیستم‌ها بوده که منجر به وقوع ...

پايان نامه مقطع کارشناسي  رشته استخراج معدن سال 1384 امروزه کليه مسائل مربوط به مهندسي پيوند عميق و تنگاتنگي را با موضوع حفاظت محيط زيست پيدا کرده اند و اين بحث علي الخصوص در زمينه علم

پایان نامه کارشناسی ارشد دررشته مهندسی مکانیک (گرایش طراحی کاربردی) چکیده بررسی زوال ورق های غیرایزوتروپیک TWB تحت فرآیند هیدرو فرمینگ دراین تحقیق شکل پذیری و زوال TWB ها دردوگروه همجنس وغیرهمجنس بررسی شده است. درطی تحقیق ازچهارفلزمختلف آلیاژهای آلومینیوم 6111-T4، 5083-H18، 5083-O وفولاد دوفازی DP590 وازدو تست کشش کروی وتست کشش ساده تک محوره استفاده شده است. سپس روش نوین شکل دهی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.Sc گرایش مهندسی مکانیک- ساخت و تولید چکیده امروزه باتوجه به نیاز قطعات با استحکام بالا و وزن پایین، روش ساخت قطعات اهمیت پیدا کرده است. شکل‏دهی گازی گرم[1]، فرایند نوینی است که به دلیل حذف عملیات جانبی مانند جوشکاری، وزن کلی قطعات کاهش یافته، استحکام افزایش و در نهایت زمان تولید کاهش می‏یابد. به دلیل محدود بودن بازه‏ی فشار داخلی سیال ...

چکیده این تحقیق به منظور بررسی مشخصات جذب فلزات کبالت، کادمیم و نیکل با استفاده از پوست لیمو انجام پذیرفته است. اثر پارامتر­های مختلف نظیرpH محلول، میزان جاذب، زمان تماس و دما بر فرآیند جذب مورد بررسی قرار گرفت و شرایط عملیاتی بهینه جذب هر عنصر بر روی جاذب زیستی مشخص گردید. مقادیر تعادلی جذب با مدل­های ایزوترم لانگمویر، فرندلیچ، تمکین وD-R مورد بررسی قرار گرفتند و پارامترهای هر ...

ثبت سفارش