پایان نامه بررسی و تبیین سنت روایی عاشورا با تکیه بر اندیشه پل ریکور

word 495 KB 32680 160
1392 کارشناسی ارشد تاریخ
قیمت قبل:۶۵,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده

    بی­شک، واقعه عاشورای اباعبدالله­الحسین(علیه­السلام)، باعظمت­ترین و الهام­بخش­ترین پدیده تاریخ اسلام است. چنان­که بیش­ترین آیین­ها و پرحجم­ترین تاریخ­نگاری­ها را در جهان اسلام از آنِ خود کرده است. همین عظمت و گستره، سبب شده تا تحلیل این واقعه به صورت یک پدیده زنده و پیش­رو، کاری دشوار و پرچالش­ باشد. به نظر می­رسد با آن­که عاشوراپژوهی­های معاصر، به گسترش مباحث نظری این حوزه کمک شایانی کرده است؛ اما به سبب تسلط روش اجتهادی بر رویکردهای پژوهشی این حوزه، نتوانسته پیوندی محکم با بدنه اجتماعی آیین­های عاشورایی برقرار سازد. این شکاف، گشودن افق­های نظری تازه در بررسی و تبیین روند شکل­گیری و استمرار پدیده عاشورا را  ضروری می­نماید.

    در میان فیلسوفان معاصر جهان، اندیشه پل ریکور فرانسوی، در حوزه­های هرمنوتیک، روایت­شناسی و شناخت­شناسی تاریخ، همواره مورد توجه محققان بوده است. تبیین مفاهیمی چون خاطره جمعی، سنت روایی و روایت تاریخی در اندیشه او، می­تواند دستاوردهای بدیع و راه­گشایی در بررسی عاشورا به مثابه یک سنت روایی زنده، برای عاشوراپژوهان داشته باشد. این رساله می­کوشد تا تبیین معرفت­شناسانه تاریخ از دیدگاه ریکور را به عنوان بدیلی برای رویکردهای تاریخ­پژوهی مرسوم، معرفی نماید.

    همچنین می­کوشد پس از شرح این اندیشه­ها، آن را به محک واقعه عاشورا بیازماید و نشان دهد که با این نگاه، حوادث بزرگی چون عاشورا را، می­توان نه به عنوان یک واقعه سپری شده، که به مثابه یک پدیدار پویا با همه گستره و ابعادش مورد کنکاش قرار داد؛ و برای بسیاری از پرسش­های پیچیده پاسخ­های تازه یافت.

    واژگان کلیدی: تاریخ، عاشورا، سنت روایی، روش اجتهادی، پل ریکور، خاطره جمعی، روایت تاریخی.

    اهداف

    دغدغه اصلی این رساله گشودن افقی تازه فراروی کسانی است که در حوزه روایات تاریخی و به ویژه روایت عاشورا پژوهش می­کنند. مطالب این فصل در سه بخش سامان یافته است. در بخش نخست  درباره سیره و روش پژوهشگران مسلمان در مواجهه با علوم انسانی بحث و رویکرد غالب و حاکم بر ذهن و قلم علمای مسلمان  از هر حیث معرفی می­گردد. در بخش دوم با نگاهی به تاریخ­پژوهی اسلامی روش جامع نقد تاریخی مسلمانان معرفی می­گردد و  در ادامه، در بخش سوم، گزارشی از روند عاشورا­پژوهی دانشمندان مسلمان و داوری درباره مقاتل و روایت­های عاشورایی که در طول اعصار و قرون پدید آمده است، ارائه خواهد شد. در پایان  فصل نیز از ضرورت گشودن افق های نو و رویکردهای تازه برای بررسی روایت عاشورا سخن به میان خواهد آمد.

    هرچند حادثه عاشورای سال 61 هجری از عمیق­ترین و تاثیرگذارترین حوادث تاریخ اسلام به شمار می­آید و علاوه بر حضور پررنگ در جوامع تاریخی، تاریخ نگاری­های مستقل پرشماری تحت عنوان «مقاتل» به آن اختصاص یافته، اما بررسی تاریخی این حادثه توسط عاشورا پژوهان  و دانشمندان مسلمان ذیل رویکرد کلی ایشان به تاریخ صورت گرفته است.  بنابراین ناچاریم  به عنوان نقطه عزیمت، به این سوال پاسخ گوییم که علمای مسلمان چه تصوری از تاریخ دارند و روش ایشان هنگام بررسی وقایع تاریخی چیست؟ البته پیش کشیدن این بحث به معنای بررسی فلسفه تاریخ نزد اندیشمندان مسلمان نیست. چه، این بحث از موضوع و حوصله این رساله خارج است. در واقع هدف این رساله بررسی پدیدارشناسانه نحوه شکل گیری دانشی به نام تاریخ و روایت­های تاریخی ذیل آنست؛ نه  اینکه روند شکل­گیری حوادث تاریخی و علل و عوامل تطوارات جوامع بشری در دوران های مختلف و پیش بینی سمت و سو و سرانجام تمدن­های بزرگ را به بحث گذاریم.

    تاریخ چیست؟

    ابتدا باید بدانیم علمای مسلمان تاریخ را چه می­بینند. از اندیشمندان و مورخانی چون مسعودی و ابن خلدون  که بگذریم در دوران معاصر مرحوم شهید مطهری(ره) به عنوان یک عالم مسلمان بیشترین بحث و بررسی را دراین­باره داشته است. ما در همین فصل درباره رویکرد خلدونی و سیطره آن بر رویکردهای پس از او سخن خواهیم گفت؛ اما اکنون برای ارائه یک تعریف و تقسیم ساده، از اندیشه این شهید بزرگوار بهره می­بریم. گو این­که رساله حاضر برای بررسی انتقادی روش حاکم بر مجامع علمی اسلامی در پژوهش تاریخی، بیشتر به رویکرد علامه مطهری ارجاع خواهد داد.

    شهید مطهری(ره) در پاسخ به این سوال که تاریخ یعنی چه؟ سه معنا از این واژه را معرفی می­کند که به اختصار نقل می­شود. در تعریف نخست، تاریخ یعنی علم به وقایع و حوادث سپری شده و اوضاع و احوال گذشتگان، زندگینامه­ها و سیره­هایی که در میان همه ملل تالیف شده و می­شود. علم تاریخ در این معنا، اولاً جزئی است؛ یعنی علم به یک سلسله امور شخصی وفردی است نه علم به کلیات و یک سلسه قواعد و ضوابط، ثانیاً یک علم «نقلی» است نه عقلی، ثالثاً علم به «بودن­»ها است نه علم به «شدن»ها. رابعاً به گذشته تعلق دارد نه به حاضر. شهید مطهری(ره) این نوع تاریخ را «تاریخ نقلی» اصطلاح می­کند. در تعریف دوم علم تاریخ یعنی علم به قواعد و سنن حاکم بر زندگی­های گذشته که این از مطالعه و بررسی حوادث و وقایع گذشته به­دست می­آید. بنابراین محتوا و مسائل «تاریخ نقلی» به منزله مبادی و مقدمات این علم به شمار می­آید. مورخ به این معنا، در پی کشف طبیعت حوادث و روابط علی و معلولی آن­هاست تا از این راه به قواعد و ضوابطی کلی برای تعمیم حوادث مشابه حال و گذشته دست یابد. این نوع تاریخ که شهید آن را تاریخ علمی اصطلاح کرده است، مانند نوع نخست به گذشته تعلق دارد و علم به بودن­هاست نه شدن­ها؛ اما بر خلاف تاریخ نقلی علم به کلی است نه جزئی و عقلی-نقلی است نه نقلی محض.  تعریف سوم، به فلسفه تاریخ برمی­گردد. یعنی علم به تحول­ها و تطورهای جوامع از مرحله­ای به مرحله­ای دیگر و قوانین حاکم بر آن. این علم، علم به شدن­هاست و عقلی است[1].

    صرف نظر از این­که آیا همه علمای مسلمان با این تقسیم­بندی همراهند یا خیر، همین تقریب به ذهن برای ما کافی است تا بگوییم که هدف این رساله تبیین برخی رویکردهای پژوهشی در تاریخ به معنای نخست و به طبع آن، تعریف دوم است. بر این پایه نخست رویکرد غالب اسلامی برای کاوش در این نوع تاریخ معرفی و بررسی انتقادی می­شود. سپس در فصل­های آینده رویکرد روایت شناسانه به تاریخ از نگاه فیلسوف معاصر، پل ریکور معرفی و شناسایی می­گردد. در همه این مسیر حادثه­ی محوری برای مورد پژوهی، روایت عاشوراست و تلاش می­کنیم سنت روایی عاشورا را در پس چهارده قرن با نگاه تاریخی ریکور شناسایی کنیم. 

    بخش نخست: روش اجتهادی

    علمای مسلمان و به ویژه عالمان شیعه در کاوش­های دینی خود از روشی بهره ­می­برند که با روش­های شناخته شده در مجامع علمی غربی تفاوت­های آشکار دارد. این روش که در طول اعصار با تحولاتی نیز همراه بوده و شاخه­ها و تقسیماتی به همراه دارد با عنوان کلی «روش اجتهادی» شناسایی می­گردد. مدعای این نوشته اینست که دانشمندان مسلمان این روش و رویکرد پژوهشی خود را به دیگر شاخه­های علوم انسانی تعمیم داده­اند. به عنوان مثال در بررسی­های تاریخی خود چون با تاریخ اسلام مواجه بودند همین روش اجتهادی را به کار بسته­اند. البته برای این روش در هر حوزه دانشی، کارویژه مشخصی متناسب با شرایط و ویژگی­های  آن حوزه به چشم می­خورد که ناشی از کارکردها و آثار مترتب بر پژوهش در هر حوزه است. با این توضیح اجتهاد در دانش فقه و اصول برای رسیدن به حکم شرعی در فروعات احکام با اجتهاد در علم کلام اسلامی  یا تاریخ پژوهی تفاوت­هایی دارد. اما اصول، مبانی و لوازم مشترکی نیز دارند.

    برای اجتهاد، نظر به مذاهب مختلف اسلامی و به صورت مشخص مشرب شیعی و سنی، و نیز با توجه به اختلاف­هایی که در جزئیات روش وجود دارد، تعاریف متعددی گفته شده است. اما اجتهاد دینی را در یک تعریف جامع که حوزه­های دانشی مختلف را در برگیرد چنین تعریف کرده­اند:

     اجتهاد دینی، اصطلاحاً  عبارتست از کوشش علمی بر اساس منابع معتبر، به واسطه ابزار و عناصر لازم برای تفهم، اکتشاف و استخراج مطلق آموزه­های دین به گونه­ای که از اعتبار(حجیت یا صرفاً منجزیت و معذریت) برخوردار باشد.[2]

    در این تعریف نکاتی وجود دارد. از جمله اینکه مجتهد پیش از رجوع به منبع باید از اعتبار آن یقین حاصل کند. اعتبار منبع به دو معناست . یکی اصل جواز رجوع به منبع برای استخراج یا کشف که این معنا یا مستقیما توسط شرع تایید می­گردد و یا از راه عقل به دست می­آید مانند اینکه گفته شود آیا خبر واحد حجت است یا خیر که این بحث در علم اصول با دلایل نقلی و عقلی بررسی می­شود. معنای دوم اعتبار منبع اینست که پس از تجویز رجوع محقق به یک منبع، آیا مفاد منبع مطابق واقع به محقق رسیده است یا خیر. مثلا پس از پذیرش قرآن به عنوان یک منبع آیا قرآن امروزی مصون از تحریف و دستبرد مانده یا آیات و مفاد آن توسط عده­ای تغییر داده شده و کم و زیاد شده است که بنابراین نمی­تواند برای مجتهد یک منبع قابل اعتماد محسوب شود. یا مثلا مراسیلی که مرحوم صدوق در کتاب من لا یحضره الفقیه نقل کرده صحیح است یا خیر. مثال نخست موضوع قابل بحث در علوم قرآنی و علم اصول است و مثال دوم موضوع علم رجال و حدیث شناسی است. نکته قابل توجه در رابطه با تحصیل اعتبار منبع در شکل دوم، تجربه محور بودن آنست. یعنی برای اطمینان از  اعتبار روایات تاریخی که به دست محقق امروزی می­رسد چیزی جز گزارش­های تاریخی که گفته­ها و شنیده­های افراد درباره راویان است وجود ندارد. محقق در این مرحله از اجتهاد ناچار باید بر اساس تجربه دیگران وثاقت یک راوی و در نتیجه صحت سند را بدست بیاورد. البته این مساله برای رویکردهای عقل­گرا بیش از رویکردهای متن محور اهمیت داشته است. مثلا اخباریان که به نوعی در میان فقها متن محور محسوب می­شوند نسبت به ضرورت علم رجال شبهاتی را وارد کرده­اند.[3] خلاصه آنکه رویکردهای تحلیلی در پژوهش های دینی که همواره دریافت عقلی را بر کلیت متن حاکم کرده­اند با نگاه تردید و احتیاط با متن مواجه شده­اند. توجه به این مساله در ادامه مسیر این رساله خالی از اهمیت نیست.

     

    ABSTRACT

    Without a doubt, the event of Imam Hossein, s Ashoura is the greatest and most inspiring phenomenon in the history of Islam, as most of the rituals and historiographies in the world of Islam belong to it. Such a greatness has made it a hard and challenging task to analyze this event as a live and present  phenomenon. Though the contemporary researches on Ashoura have contributed a lot to the expansion of theoretical discussions in this issue, this researches seem to be unable to create a strong link with the social body of Ashoura rituals, being influenced by traditional research methods. This gap necessitates the creation of new theoretical horizons in order to survey the process of formation and continuation of The phenomenon of Ashoura.

    Among the contemporary philosophers of the world, the French Paul Ricœur, s thought in Hermeneutics, Narratology and Epistemology of history has always been paid attention by the researchers. Clarifying   notions  like collective anecdote, narrative tradition, historical narration in his tuought,  could have fresh contributions in revising Ashoura as  a live narrative tradition for the use of Ashoura researchers. This essay tries to identify Ricœur, s epistemological clarification of history as a replacement for the current methods of historiology.

    This essay, in addition, tries to examine this thoughts, after being illustrated, based on the event of Ashoura  and show that from this point of view every important incident like Ashoura could be scrutinized  not as a passed  event but like a dynamic phenomenon along with all its extend and aspects, and find an answer for a lot of complicated questions.

     

    Key words: History, Ashoura, narrative tradition, traditional method, Paul Ricœur, historical narrative

  • فهرست:

    فصل نخست: بررسی و شناخت شیوه تاریخ‌پژوهی علمای مسلمان.. 1

    اهداف... 2

    تاریخ چیست؟. 3

    بخش نخست: روش اجتهادی.. 4

    ابزار و شرایط اجتهاد. 6

    ویژگیهای روش اجتهادی.. 7

    حکومت اصول اعتقادی بر فرآیند اجتهاد. 7

    حاکمیت منطق ارسطویی... 8

    تفسیر غالب از منبع منصوص به متن مکتوب... 8

    تاثیرگذاری«استعاره»ها بر عمل اجتهادی.. 8

    بخش دوم: نگاهی به تاریخ پژوهی در اندیشه‌ی عالمان مسلمان.. 11

    واکاوی و بررسی آراء ابن خلدون.. 11

    روش نقد تاریخى از نظر ابن خلدون.. 14

    نقد و بررسی... 18

    واکاوی و بررسی آراء شهید مطهری(ره) 23

    بخش سوم: نگاهی به عاشوراپژوهی معاصر. 26

    1.تک‌نگاری و موردپژوهی در باب آسیب‌های عزاداری و تحریف‌ها و نقد آن یا دفاع از سنت‌های رایج    27

    2. تک‌نگاری‌ها درباره هدف قیام اباعبدالله(ع) و علل و عوامل وقوع حادثه عاشورا 34

    3.کتاب‌شناسی‌های توصیفی، تاریخی در معرفی مقاتل و تاریخ‌نگاری‌های عاشورا از صدراسلام تاکنون   35

    4.کتاب‌شناسی‌های توصیفی، انتقادی با هدف جریان‌شناسی، معرفی رویکردها و تحریف‌سازی‌های عاشورایی    40

    5.کتابشناسی انتقادی برای ارائه روش‌های نقد منابع تاریخی و مقاتل و نیل به منابع متقن.. 46

    6.فرهنگ‌ها و موردپژوهی‌های عاشورایی... 50

    تأملی بر تناسب روش تاریخ پژوهی عالمان مسلمان با واقعه‌ی عاشورا 50

     

    فصل دوم: تاریخ، سنت روایی و روایت تاریخی در اندیشه پل ریکور. 54

    درآمد.. 55

    زندگی، آثار و فلسفه ریکور. 56

    درنگی در سیره فکری و مشی فلسفی ریکور. 62

    بخش نخست: از خاطره فردی تا حافظه رسمی... 65

    یک: پدیدارشناسی خاطره. 65

    دو: خاطره و مفهوم«زمان». 69

    سه: خاطره جمعی... 72

    چهار: خویشتن، دیگران، نزدیکان.. 77

    پنج: بررسی خاطره به مثابه کنش.... 78

    بخش دوم: از آرشیو تا روایت... 86

    شناخت‌شناسی تاریخ... 86

    مرحله اول: آرشیو مستندات... 87

    از گواهی تا آرشیو. 89

    مرحله دوم: استناد، تفسیر و فهم... 91

    مرحله سوم: بازگو کردن روایت تاریخی... 96

    طرح افکنی(EMPLOTMENT ) 99

    از روایت تا زندگی... 106

     

    فصل سوم: گامی به سوی تبیین سنت روایی عاشورا. 112

    درآمد.. 113

    تبیین سنت روایی عاشورا 116

    بخش نخست: پیکربندی روز واقعه.. 116

    شخصیت پردازی داستان کربلا.. 117

    حادثه‌ها در واقعه عاشورا 119

    بحث روایی... 121

    بخش دوم: از روز واقعه به سوی روایت‌گری.. 123

    عاشورا و خاطره جمعی... 123

    تحلیلی سریع از رویکرد نخستین مقتل‌نگاری‌ها. 125

    نقش اهل بیت(علیهم‌السلام) در شکل‌گیری خاطره جمعی عاشورا 127

    یک:تقویت خاطرات از راه تصویرسازی.. 127

    دو:استفاده نمادین از اشیاء متعلق به کربلا.. 128

    سه:ترویج عزاداری و گریه بر مصیبت کربلا با استفاده از ادبیات منظوم.. 129

    چهار:سفارش مؤکد و تشویق به زیارت امام حسین(ع) درکربلا.. 135

    روند تعمیق خاطره جمعی عاشورا در میان امت اسلامی... 137

    مقاتل، از بایگانی تا روایت... 142

    بررسی گونه نخست مقاتل.. 143

    بررسی گونه دوم مقاتل.. 144

    بررسی گونه سوم مقاتل.. 146

    کتاب‌نامه.. 149

     

    منبع:

     

     

    ابن خلدون، عبدالرحمن، (بی­تا)، کتاب العبر، ج 1، مقدمه ، بیروت، مطبعه الکشاف.

    ابو مخنف، 1378،وقعه الطف، مقدمه و تحقیق محمدهادی یوسفی غروی، ترجمه سیدعلی محمدموسوی،قم، بنی­الزهراء.

    اسفندیارى، محمّد ،1380 ، کتابشناسى تاریخى امام حسین (ع). تهران، سازمان چاپ و انتشارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی .

    اسلامی، سید حسن، «آسیب‌های اخلاقی پژوهش‌های عاشورایی» ، مجموعه مقالات دومین کنگره علمی حماسه حسینی، قم، مؤسسه دار المعارف شیعی، پاییز 1391.

    آلاندوزلى، محمّد، «کتابشناسى توصیفى انتقادى پیرامون تحریف هاى عاشورا»، آیینه پژوهش، ش 77-78.

    پیشوایی، مهدی،1382، «تاملی در آثار و اندیشه­های ابن خلدون»، تاریخ در آیینه پژوهش،  پاییز 82، پیش شماره 3.

    جعفری، محمدتقی، 1380، امام حسین شهید فرهنگ پیشرو انسانیت، تهران، موسسه تنظیم ونشر آثارعلامه جعفری.

    جوانعلی آذر، مرتضی، 1391، سیمای سازمان از نگاه اسلام ، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام.

    حسنی، حمیدرضا،1389، عوامل فهم متن، تهران، هرمس.

    حسنی، سیدحمیدرضا، و مهدی علی پور، 1387،« تحلیل مکانیزم اجتهاد به مثابه مدلی برای تولید علوم انسانی اسلامی»، همایش تولید علم و جنبش نرم افزاری در حوزه معارف اسلامی، کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان،

    ذهبی،تاریخ الاسلام، ج 26.

    رنجبر، محسن،1389، جریان‌شناسی تاریخی قرائت‌ها و رویکردهای عاشورا از صفویه تا مشروطه (با تاکید بر مقاتل )، قم، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.

    ­ریکور بول ، 2009، الذاکره التاریخ النسیان، ترجمه جورج زیتانی، بیروت، دار الکتاب الجدید.

    ­ریکور بول ،2005، صراع التاویلات،ترجمه منذر عیاشی،بیروت، دارالکتاب الجدید.

    ریکور،پل، 1373، زندگی در دنیای متن، ترجمه بابک احمدی، تهران، هرمس.

    ریکور،پل،1373، «خاطره تاریخ فراموشی»، سخنرانی در پژوهشکده حکمت وادیان،تهران.

    ریکور،پل،1383، زمان و حکایت، کتاب اول، ترجمه مهشید نونهالی، تهران، گام نو.

    سبحانی، جعفر،1377، کلیات فی علم الرجال، قم، دفتر انتشارات اسلامی.

    صالحی نجف آبادی، نعمت الله ،1349، شهید جاوید؛ حسین بن علی علیه السلام.

    صدوق، محمدبن علی بن بابویه،1389، الامالی ، ترجمه محمدعلی سلطانی، قم، ارمغان طوبی.

    الطبری، محمد بن جریر،1939،تاریخ الامم والملوک، ج4، قاهره، مطبعه الاستقامه.

    عدالت­نژاد،سعید،1382، اندر باب اجتهاد، تهران، طرح نو.

    فاضل دربندی، ملاآقا، اسرار الشهاده، چاپ سنگی، تهران، انتشارات اعلمی.

    الکلینی،ثقه الاسلام،الکافی، ج 8 .

    گروهی از تاریخ پژوهان، 1389، تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا(ع)، ج1، قم، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.

    گلی زواره،غلامرضا،1382،از مرثیه تا تعزیه،قم،حسنین(ع).

    مجلسی،محمدباقر،1403، بحارالانوار، ج44-45-98 ، بیروت، دار احیاء التراث العربی.

    محدثی، جواد، فرهنگ عاشورا، قم، نشر معروف.

    مطهری، مرتضی(بی­تا)، جامعه و تاریخ، تهران، انتشارات صدرا.

    مطهری، مرتضی،(بی­تا)، حماسه حسینی، تهران، انتشارات صدرا.

    مطهری، مرتضی،(بی­تا)، سیری در سیره ائمه اطهار(ع)، تهران، انتشارات صدرا.

    میرزا حسین نوری طبرسی، 1375، لؤلؤ و مرجان در شرط اول و دوم منبر روضه‏خوانان، تحقیق حسین استاد ولی، تهران: دارالکتب الاسلامیه.

    میرمحمدی، ضیاءالدین، «بازخوانی روز واقعه، تبیین شناسی تحلیل­های عاشورا»، جام جم،21 اسفند 1384.

    نصری، امیر،1387، حکمت شمایل­های مسیحی، تهران، نشر چشمه.

    نصری، عبدالله، 1389، راز متن، تهران، سروش.

    الهامی ،داود ، 1378، تحریف­شناسی عاشورا در پرتو امام­شناسی، قم،  مکتب اسلام.

    انگلیسی

    Karl Simms, 2003 , Paul Ricoeur, New York, Routledge .

    Paul Ricoeur,2004 ,Memory, history, forgetting ; translated by Kadileen Blarney and David Pellauer, Chicago & London, The University of Chicago Press.

    Questioning Ethics: Contemporary debates in philosophy, 2002,Edited by Richard Kearneyand Mark Dooley,London and New York, Taylor & Francis e-Library.

    On Paul Ricoeur: Narrative and Interpretation. edited by David Wood, Routledge, New York1991.


موضوع پایان نامه بررسی و تبیین سنت روایی عاشورا با تکیه بر اندیشه پل ریکور, نمونه پایان نامه بررسی و تبیین سنت روایی عاشورا با تکیه بر اندیشه پل ریکور, جستجوی پایان نامه بررسی و تبیین سنت روایی عاشورا با تکیه بر اندیشه پل ریکور, فایل Word پایان نامه بررسی و تبیین سنت روایی عاشورا با تکیه بر اندیشه پل ریکور, دانلود پایان نامه بررسی و تبیین سنت روایی عاشورا با تکیه بر اندیشه پل ریکور, فایل PDF پایان نامه بررسی و تبیین سنت روایی عاشورا با تکیه بر اندیشه پل ریکور, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی و تبیین سنت روایی عاشورا با تکیه بر اندیشه پل ریکور, مقاله در مورد پایان نامه بررسی و تبیین سنت روایی عاشورا با تکیه بر اندیشه پل ریکور, پروژه در مورد پایان نامه بررسی و تبیین سنت روایی عاشورا با تکیه بر اندیشه پل ریکور, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی و تبیین سنت روایی عاشورا با تکیه بر اندیشه پل ریکور, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی و تبیین سنت روایی عاشورا با تکیه بر اندیشه پل ریکور, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی و تبیین سنت روایی عاشورا با تکیه بر اندیشه پل ریکور, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی و تبیین سنت روایی عاشورا با تکیه بر اندیشه پل ریکور, پروژه درباره پایان نامه بررسی و تبیین سنت روایی عاشورا با تکیه بر اندیشه پل ریکور, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی و تبیین سنت روایی عاشورا با تکیه بر اندیشه پل ریکور, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی و تبیین سنت روایی عاشورا با تکیه بر اندیشه پل ریکور, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی و تبیین سنت روایی عاشورا با تکیه بر اندیشه پل ریکور, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی و تبیین سنت روایی عاشورا با تکیه بر اندیشه پل ریکور, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی و تبیین سنت روایی عاشورا با تکیه بر اندیشه پل ریکور

پايان نامه تحصيلي در مقطع کارشناسي ارشد مهندسي معماري اسلامي تابستان 93 چکيده بافت هاي تاريخي با توجه به اينکه در روند رو به گسترش شهرها از گذشته تا به امروز، در بردارنده تاريخ مستند هر دوره

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای انسانی گرایش: برنامه ریزی شهری چکیده در گذشته های نه چندان دور فضای ورودی شهر به مثابه اولین فضای شهری، نخستین تصویری از شهر بود که در ذهن مسافران شکل می گرفت. لذا این فضاها نه تنها از کیفیات فضایی بالایی بر خوردار بودند بلکه جزء ویژگی های شاخص شهرها بودند. امروزه با گسترش شهرها و ظهور وسایل نقلیه، ورودی شهرها به فضایی بی ...

پايان نامه براي دريافت کارشناسي ارشد (M.A) گرايش برنامه ريزي منطقه اي زمستان 1391   چکيده: امروزه بسياري از پژوهشگران، توجه خود را بر روي نقش گردشگري در توسعه ي اقتصادي، اجتماعي

پايان نامه (يا رساله) براي دريافت درجه کارشناسي ارشد. در رشته معماري گرايش معماري بهمن 93 چکيده :      از آنجايي که ايجاد فضاهاي چند منظوره و چند عملکردي در 

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.A" گرایش :علوم ارتباطات اجتماعی چکیده: دیپلماسی عمومی به دلیل افزایش نقش بازیگران متعدد در تعاملات بین المللی نسبت به دیپلماسی کلاسیک و سنتی جایگاه ویژه ای در نظام بین الملل یافته است . توسعه فنآوری نوین اطلاعات ابزار دیپلماسی کلاسیک را که بر مبنای قدرت سخت بود تغییر داده و گستره جدیدی بنام سیاست هوشمند که از عناصر فرهنگی ،رسانه ای ، ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد(M.A) رشته جغرافیای سیاسی ایثار و شهادت ، مفاهیمی ارزشمند در همه ی جوامع بشری هستند . همه ی ملّت ها به فداکاران ، جانبازان و سلحشوران خود به دیده احترام می نگرند ؛ لیکن شیوه های این تقدسگرایی و احترام متفاوت است . درآموزه های اسلامی ، جوهره فرهنگ ایثار و شهادت از خودگذشتگی ، اخلاص و آزادمنشی هوشمندانه و هدفمند است.ترویج و اشاعه ی فرهنگ ایثارو شهادت ، ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشدM.A رشته :جغرافیای سیاسی چکیده: ورود غیر قانونی اتباع بیگانه از مرزهای شرقی به شهرهای مختلف کشورمان به خصوص اتباع افغانی و پاکستانی از دیرباز بعنوان یکی از معضلات جامعه ایرانی مطرح بوده و این مسئله در طول سال های گذشته از منظر آسیب های اجتماعی همچون تکدی گری، زاغه نشینی و بزهکاری از سوی صاحب نظران و کارشناسان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته ...

پایان‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی (M.A) چکیده این پژوهش با هدف بررسی تاثیر روش تدریس فعال فناورانه (TEAL ) بر یادگیری و یادداری درس شیمی دوره متوسطه انجام گرفته است. روش پژوهش بر اساس ماهیت شبه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش را دانش آموزان دختر پایه سوم متوسطه که در سال تحصیلی 93/92 درس شیمی 3 و آزمایشگاه ...

پایان­نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی‌ ارشد سینما چکیده: ادعای به تصویر کشیدن و یا بیان و روایت فاجعه، بالاخص در دوران معاصر پس از جنگ­ها و کشتارهای خونین و نسل­کشی­ های بعثی­ها در طی دو عملیات حلبچه (1988.م) و انفال(1988.م)، همیشه مورد توجه­ی فیلمسازان کُرد بوده است. بازروایی خاطرات بازماندگان جنگ به میانجی آثار داستانی و مستند این فیلمسازان، سرفصل نوینی از تاریخ این مردمان پس از ...

پايان­نامه تحصيلي جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته معماري داخلي ماه و سال بهمن0 139 چکيده خانه، اولين و مهم ترين فضايي است که آدمي احساس تعلق به مکان را در آن تجربه مي کند. خانه مأمن ت

ثبت سفارش