پایان نامه بررسی نقش تأثیر پرورش گل و گیاه در توسعه گردشگری شهر محلات

word 17 MB 29700 216
1392 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۷۲,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    رشته: جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم

    چکیده

    امروزه گردشگری و به ویژه گردشگری مبتنی بر طبیعت ( اکوتوریسم ) می تواند نقش به سزایی در توسعه اقتصادی و درآمدزایی جوامع انسانی داشته باشد که این امر با توجه به وابستگی های طبیعی و زیست بومی هر کشور متفاوت است . کشور ایران با توجه به موقعیت مداری و نصف النهاری در موقعیتی قرار گرفته است که دارای موقعیت ویژه ایی است ، ایران با توجه به موقعیت دارای موقعیت های جغرافیایی متفاوتی است که می­تواند بیشترین بهره و استفاده را در زمینه اکوتوریسم و طبیعت گردی نماید. شهر محلات با توجه به موقعیت کوهستانی و اقلیم متعادل خود زمینه مناسبی را برای این امر و به خصوص در زمینه پرورش گل و گیاهان زینتی فراهم آورده است . در این پژوهش تلاش شده است تا با مروری بر ادبیات گردشگری طبیعت گردی ، تأثیر پرورش گل و گیاهان زینتی بر توسعه گردشگری شهر محلات بررسی شود . در این پژوهش روش توصیفی تحلیلی مبتنی بر اطلاعات ارائه شده در اسناد و مدارک کتابخانه ایی و نیز روش میدانی که شامل مشاهده وضعیت موجود گردشگری شهر محلات می باشد ، است . نتایج تحقیقات نشان میدهد که شهر محلات با توجه به دارا بودن موقعیت طبیعی و وجود منابع تاریخی و فرهنگی و بخصوص منابع طبیعی توانمندی فراوانی در زمینه گردشگری طبیعت گردی داشته که می تواند با سیاست گذاری های مناسب و مسئولانه گامی مؤثر در زمینه توسعه اقتصادی و گردشگری شهر برداشت .

    کلمات کلیدی : اکوتوریسم ، توسعه پایدار ، گل و گیاهان زینتی ، شهر محلات

    مقدمه

    قرن بیست و یکم سده بهره گیری از فرصت های تجاری ارزشمند در بخش های خدماتی به ویژه گردشگری است . گردشگری یکی از بزرگترین فعالیت های اقتصادی جهان است . این صنعت در بسیاری از کشورها با رشد سریع تر نسبت به سایر بخش های اقتصادی و با ایجاد فرصت های شغلی جدید ، یک صنعت پیشرو تلقی می شود . وابستگی های توریسم به دارایی های فرهنگی و سلامت طبیعت و محیط زیست نیز اکنون به عنوان یک اصل مهم در رشد و توسعه ی توریسم مطرح شده است (عربی و همکاران , 1387 ، ص 1 ). گفته می شود گردش مالی صنعت گردشگری جهان در این سده از گردش مالی بخش صنعت فراتر خواهد رفت و در چند سال آینده دست کم به دو تریلیون دلار خواهد رسید . در این فرآیند دستیابی کشورهایی که از جاذبه ی وسیع گردشگری برخوردار هستند ، به یک درصد ارزش گردش مالی این صنعت ،سالانه درآمدی حدود 20 میلیارد دلار ایجاد خواهد کرد که برای اقتصادهایی نظیر اقتصاد ایران رقم قابل توجهی است و می تواند تمام فعالیت های اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد . با این وجود برای دستیابی به چنین درامد قابل حصولی می بایست برنامه ریزی جامعی صورت گرفته و سرمایه گذاری های مناسب در زمینه های سخت افزاری و نرم افزاری این صنعت صورت پذیرد ( پیروز و همکاران ، 1387 ) .

    ایجاد اشتغال و رشد صادرات غیر نفتی  دو موضوع اساسی اقتصاد ایران است که با برنامه ریزی جامع برای بهره برداری بهینه از استعدادها و توانایی های بالقوه اقتصاد کشور در بخش مختلف قابل حصول می باشد . ایران کشوری وسیع با تنوع آب و هوایی است . از چهارده اقلیم شناخته شده در جهان ، ایران دوازده گونه ی آن را در نقاط مختلف کشور داراست ؛ از این رو از استعداد طبیعی برای رویش انواع گیاهان همچون گل ها و گیاهان زینتی برخوردار است  ( امیدبیگی ، 1374 ) .

    تحقیق حاضر تحت عنوان " بررسی نقش گل و گیاه در توسعه ی گردشگری شهر محلات " با بهره گیری از داده های میدانی و کتابخانه ایی ، مشاهده و مصاحبه در پنج فصل به شرح ذیل انجام شده است :

    فصل اول : کلیات تحقیق شامل بیان مسئله ، روش تحقیق ، اهداف تحقیق ، سئوالات تحقیق و ... انجام می شود .

    فصل دوم : مبانی نظری که شامل تعاریف ، مفاهیم ، مرور منابع ، ادبیات تحقیق و پیشینه ی تحقیق می شود .

    فصل سوم : ویژگی های اجتماعی ، طبیعی ، اقتصادی ، فضایی و کالبدی منطقه ی مورد نظر توضیح داده شده  است .

    فصل چهارم :  پتانسیل ها و ظرفیت های گردشگری منطقه ی مورد مطالعه با استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها و یافته های تحقیق است .

    فصل پنجم : با استفاده از بحث و نتیجه گیری از آمار توصیفی ، آزمون فرضیه ها و تفسیر و بیان نتایج حاصل از تحقیق به ارائه ی پیشنهادات و راهکارهای اجرایی پرداخته شده است .

    این تحقیق دارای تعداد 52 نمودار و تعداد 52 جدول و تعداد 2 نقشه و تعداد 16عکس می باشد که امیدوارم برنامه ریزان شهر محلات از یافته های این پژوهش جهت توسعه پرورش گل و گیاه و استفاده مطلوب نمایند.

    فصل اول

    (کلیات تحقیق)

    1-1 بیان مسئله

    براساس برآورد سازمان تجارت جهانی در حالی که رشد عمومی صنعت توریسم تا دو دهه ی دیگر به طور میانگین 1/4 در سال پیش بینی می شود ، این تعداد در سال 2010 حدود یک میلیارد نفر در سال و در سال 2020 به 6/1 میلیلرد نفر خواهد رسید . صنعت توریسم بزرگترین محل اشتغال افراد می باشد که حدود دویست میلیون شغل با حدود ده درصد کل مشاغل بطور مستقیم یا غیر مسقیم به آن وابسته است ( آی تی روبوت ) .

    گردشگری یکی از بزرگترین فعالیت­های اقتصادی جهان است. این صنعت اکنون در بسیاری از کشورها با رشد سریع تر نسبت به سایر بخش های اقتصادی و با ایجاد فرصت های شغلی جدید ، یک صنعت پیشرو تلقی می­شود. وابستگی توریسم به دارایی­های فرهنگی و سلامت ، طبیعت و محیط زیست نیز اکنون به عنوان یک اصل مهم در رشد و توسعه­ی توریسم مطرح شده است. (آی تی روبوت ) .

    یکی از اهداف کشورها ، دستیابی به رشد اقتصادی پایدار است . در این راستا شناخت عوامل موثر بر رشد اقتصادی اهمین ویژه ایی دارد بنابراین ، اهمیت کاهش وابستگیاقتصادی کشور به درآمدهای ارزی حاصل از صدور نفت از یک طرف و جایگاه صادرات و تنگناهای آن در مسائل اقتصادی از طرف دیگر کاملا محسوس است. از جمله کالاهایی که در برخی نقاط ایران قابل تولید است و همچنین ارزآوری بالایی دارد و می تواند به عنوان یکی از کالاهای عمده غیر نفتی در ترکیب صادرات کشور قرار گیرد ، گل و گیاهان زینتی می­باشد ( چیذری و همکاران ، 1385 ، ص2 ). یافته های موجود بیانگر آن است که بیشترین بخش رشد صنعت توریسم به بخش" اکوتوریسم" تعلق داشته و به طور کلی رشد این قسمت بین ده تا سی درصد خواهد بود . حتی براساس برخی برآوردها ، حتی از پنجاه درصد کل سفرهایی که در جهان انجام می شود نیز فراتر خواهد رفت ( آی تی روبوت ) .  

    ایران کشوری است با وسعت 1648195 کیلومتر مربع و موقعیت استراتژیک با 700 کیلومتر مرز ساحلی در دریای مازندران، بیش از 1800 کیلومتر مرز ساحلی در کنار دریای عمان و خلیج فارس، تنوع اقلیمی، دارا بودن 18 دریاچه، وجود آبگرم های درمانی متعدد و بالاخص تنوع بالای گونه های مختلف گل و گیاهان زینتی عواملی هستند که ایران را در بین 10 کشور نخست جهان از نظر جاذبه های اکوتوریستی قرار می دهد. در این میان نقش گل و گیاهان زینتی ( اعم از درختان، درختچه ها، گلهای فصلی و دائمی و....) در تولید و ایجاد جاذبه های گردشگری و در پی آن توسعه شهری و اجتماعی غیر قابل انکار می­باشد (آی تی روبوت ). شهر محلات با داشتن منابع مختلف اکوتوریسمی مانند آب و هوای مناسب در تمام فصول ، بناها و آثار باستانی متنوع ، مزارع مختلف گلکاری در فصول مختلف در داخل و اطراف شهر ، گلخانه های متعدد تولید گل شاخه بریده و آپارتمانی، آب های گرم معدنی و گونه های متعدد حیات وحش ستری مناسب را در زمینه ی توریسم کشاورزی و اکوتوریسم فراهم کرده و بخصوص در زمینه ی گیاهان زینتی به عنوان کانون اصلی جذب گردشگری و فعالیت های آگروتوریسم مطرح است ( آی تی روبوت ) ؛ که با مدیریت مناسب تر می تواند سهم بیشتری از ارزآوری اکوتوریسم را برای شهر و ساکنان آن فراهم کند. این هدف زمانی محقق می شود که زیر ساخت های مناسب این صنعت نظیر ایجاد مکان های مناسب استراحت و اقامت ، تمیز نگه داشتن فضاهای عمومی ، چاپ نقشه های راهنمای جامع شهر برای تویست ها ، ایجاد نمایشگاه دائمی گل و گیاهان زینتی ( حداقل در فصل بهار و تابستان ) و از همه مهم تر ترویج و آموزش فرهنگ برخورد با توریست در بین مردم از مواردی است این شهر زیبای کوچک را به مکانی مهم جهت جذب توریست تبدیل کند. این موضوع نه تنها برای ارتقای سطح فرهنگی و اقتصادی هر مفید می­باشد ، بلکه با ایجاد زمینه­هایی برای اشتغال افراد ، می­تواند در کاهش بیکاری منطقه نیز مؤثر باشد (آی تی روبوت ) .

    -2 ضرورت و اهمیت تحقیق

    اقتصاددانان از صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت مولد سرمایه و اشتغال نام می­برند و توجه خاصی به این صنعت دارند لذا معتقدند توسعه ی صحیح گردشگری به لحاظ اقتصادی موجب افزایش ارزآوری می شود.صاحب نظران علم اقتصاد معتقدند اگر کشوری بتواند از پتانسیل ها استفاده کرده و چرخ های این صنعت را به حرکت درآورد شاهد شکوفایی شگرفی در سطح اقتصاد خواهد بود. تاثیر این صنعت از جهات مختلف قابل بررسی و مهم است که به تعدادی از این مولفه ها در زیر اشاره شده است: ورود ارز به کشور، اشتغال در بسیاری از زمینه ها،پویایی بازار خرده فروشی، فعال شدن فرودگاه ها و سیستم حمل و نقل، افزایش سرمایه گذاری، افزایش تولیدات محلی و بومی و صنعتی­( صنایع دستی و محصولات فرهنگی)، افزایش میزان سرمایه­گذاری بخش خصوصی (هتل سازی­و سایر خدمات مرتبط ) و بسیاری از موارد دیگر که به تنهایی قابل بررسی و مطالعه می باشد .

    امروزه اکوتوریسم یکی از مهم ترین فعالیت های اقتصادی در نقاط مختلف جهان محسوب می شود. اکو توریسم فرصت بسیار مناسبی در اختیار بازدیدکنندگان قرار می­دهد تا نسبت به حفظ فرهنگ ها و چگونگی محافظت از فرهنگ های محلی و طبیعت آگاه شوند. این شراط برای جوامع محلی و روستاها و نواحی دوردست طبیعی درآمد خوبی ایجاد می­کند. همچنین توسعه و اجرای اکوتوریسم دربردارنده ی نتایجی است: اهمیت نواحی حفاظت شده و اکوسیستم ها را افزایش داده و ارزش اقتصادی آن ها را بالا می برد، برای نواحی حفاظت شده درآمد مستقیم ایجاد می­کند،منجر به ایجاد تشکیلات منسجم برای پایش از نواحی حفاظت شده در سطح جوامع محلی و بین المللی می شود ، باعث ارتقاء فرهنگ استفاده پایدار از منابع طبیعی شده و منجر به کاهش تهدیدات جوامع زیستی می­شود. در مناطق با جاذبه های طبیعی قابلیت بالایی برای تحقق سودبخشی اکوتوریسم به اقراد محلی وجود دارد. در حالی که در نواحی با بازدیدکنندگان کمتر این قابلیت وجود ندارد. اکوتوریسم می تواند در جوامع محلی پیرامون آن اشتغال زایی نموده و در آن انگیزه اقتصادی ایجاد کند .

    گردشگران بسیاری به تدریج از سفرهای صرفا" تاریخی در مسیرهای تکراری ، فاصله گرفته و به طبیعت گردی در مسیره و مناطق بکر و تازه ، روی آورده اند . تجربه ی دنیاهای تازه و شگفت انگیز ، آشنایی و حتی هم زیستی کوتاه مدت با مردم و فرهنگ های گوناگون ، انرژی گرفتن از طبیعت و غوطه ور شدن در دنیای ژرف آن ، از نیازهای جدی انسان امروز است و هم از این روست که طبیعت گردی با همه ی جلوه هایش حرکتی نو در جهان است. اما اکوتوریست­ها، همچون توریست های فرهنگی، اغلب توریست هایی هستند که مقابل هنجارهای اجتماعی و مذهبی کشور میزبان قرار نگرفته بلکه آن ها را رعایت می کنند از دیدگاه دیگر ، توسعه ی اکوتوریسم نیازمند سرمایه گذاری گسترده برای امکانات زیر بنایی مثل هتل و جاده نیست  اکوتوریسم بیش از تاسیسات رفاهی و اقامتی نیاز به منابع انسانی دارد ، به همین دلیل شاید نیازی به سرمایه گذاری های سنگین نداشته باشد ، در حالی که از سوی دیگر می تواند با ایجاد حجم انبوه تری از فرصت های شغلی ، منافع آن را بطور مستقیم متوجه مردم بومی و اقشار تهیدست جامعه سازد . حفاظت از منابع طبیعی ، منافعی نظیر هوای پاکیزه ، آب پاکیزه ، بانک ژن ، ذخیره ی کربن ، حفاظت ساحلی ، تفرج و مواردی از این دست را فراهم می سازد . هر چند که این فوائد به صورت ارزش بازاری در نیامده است ولی مردم به صورت رایگان از آنها لذت می برند .

    تنوع زیستی تا سال 2003 در سه لایه ی ژن ، گونه و اکوتوریسم بود ؛ اما از سال 2003 به بعد منظر هم جزو لایه های زیستی قرار گرفته که این خود باعث شده حفظ زیبایی و نگهداری از محیط امروزه اهمیت ویژه ایی داشته باشد . بر این مبنا ، اکوتوریسم ، به طور بالقوه میتواند ملاحظات اقتصادی و حفاظتی را با هم درآمیزد . به دلیل همین رقابت بر سر منابع ، حفاظت کنندگان متوجه شدند که شرایط و اوضاع اقتصادی جوامع محلی باید به طور توأم و در کنار هم برای راهکارهای حفاظتی در نظر گرفته شود . در اغلب موارد ساکنین محلی برای حفظ و مدیریت منابع طبیعی پایدار به به انگیزه های مالی نیاز دارند . تحولات سیاسی و اقتصادی اغلب باعث محدودیت انتخاب و افزایش اتکاء افراد محلی به مناطق طبیعی میشود .

    کشور پهناور ما ، با ویژگی­های طبیعی خاص برای شیفتگان اکوتوریسم منطقه بسیار مستعد در زمینه ی جذب گردشگران طبیعی در سطح بین المللی به شمار می آید باید توجه داشته باشیم که صنعت اکوتوریسم علاوه بر پدید آوردن هزاران فرصت شغلی تازه ، بهره برداری ناپایدار از عرصه های منابع طبیعی کشور را ، به بهره برداری پایدار از منابع مذبور تبدیل کند .

    براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری ، ایران رتبه ی دهم جاذبه های باستانی  و تاریخی  و رتبه ی پنجم جاذبه های طبیعی رار داراست . با این وجود از لحاظ بهره برداری از این منابع در جایگاه مطوبی قرار ندارد . با این اوصاف سهم ایران از درآمد صنعت گردشگری جهان 04/0 است . براساس آمارهای اعلام شده طی سال های گذشته از مجموع گردشگران وارد شده به ایران تنها 02/2 آنها اکوتوریسم بوده اند .

    البته منابع و ذخایر طبیعی ایران و امکان سنجی هریک از جاذبه های اکوتوریستس قابل سرمایه گذاری در ایران حاکی از آن است که اکوتوریست در ایران یک منبع اقتصادی کم نظیر و بسیار مستعد و البته رها شده به حال خود است  قطعا موقعیت اکوتوریسمی ایران در وهله ی نخست ناشی از شرایط توپوگرافی آن در جوار منطقه ی پرفشار و جنب منطقه­ی حاره است  به طور معمول انتظار می رود کشورهایی که در این حوزه پرفشار قرار دارند ، برخوردار از اقلیم خشک و نیمه خشک و چشم اندازهای ناشی از این پدیده اقلیمی باشند . اما مجموعه ایی از عوامل تکتونیکیکه شامل مجموعه ایی از چین خوردگی های دوران اول ، دوم و سوم زمین شناسی است ، موجب شده است ایران به یکی از بلندترین فلات های دنیا تبدیل شود . در نتیجه عامل ارتفاع به شدت در تقابل با عامل عرض جغرافیایی عمل کرده و موجب شده است وضعیت طبیعی ایران تفاوت های بسیاری با مقعیت جغرافیایی آن در کره زمین داشته باشد .

    بررسی جغرافیایی سنجی طبیعی ایران و نیز امکان سنجی هر کدام از جاذبه های اکوتوریستی قابل سرمایه گذاری در کشور ما بیانگر آن است که اکوتوریست در کشور ما یک منبع اقتصادی کم نظیر خاص ، بسیار مستعد و البته توسعه نیافته است ( انسانی ) .

    شهر محلات در استان به دلیل داشتن شرایط مناسب از نظر کشت گل و گیاه می تواند از مکانهای جذب اکوتوریسم باشد که اهمیت این تحقیق می باشد هنر گلکاری و پرورش گل به عنوان یک فعالیت اقتصادی از سال ۱۳۰۰ آغاز شده و شهر محلات به عنوان پایه گذار، ایجاد کننده و توسعه دهنده این صنعت نقش مهمی داشته‌است (ویکی پدیا )  این شهر در جنوب استان مرکزی و شرق اراک قرار دارد و به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوهستان، وجود باغ ها ، مزرعه های پروش گیاه زینتی و همچنین دور بودن از مراکز و کارخانه های آلاینده هوا، از سوی گردشگران خارجی به بهشت افسانه ای نیز شهرت پیدا کرده است.اکثر خانه های این شهر خانه باغ است و هنر گلکاری و پرورش گل نه تنها به عنوان یک فعالیت اقتصادی در این شهر مطرح است بلکه به عنوان یک ذوق و علاقه مورد توجه محلاتی هاست و در همه خانه های این شهرستان باغچه ای از گل و گیاهان زینتی گوشه ای از طبیعت را برای اهالی خانه به رخ می کشد.شاید همه ما قصه توسعه گلخانه های هلند را شنیده باشیم که با خشکاندن ساحل ، پرورشگاه های گل خود را افزایش داده اند و این در حالی است که محلات با قابلیت های خدادادی به دلیل نوع طبیعت و آب و هوایی که مناسب لطافت گل است مورد بی توجهی است.جای جای محلات، این گلستان کوچک ایران قابلیت پرورش گل را دارد که درک این موضوع نیازمند توجه ، آینده نگری و برنامه ریزی مسئولان دارد (خبرگزاری مهر ) .

    1-3 اهداف تحقیق 

    اهداف این تحقیق به دو دسته تقسیم می شود :

    1 اهداف نظری :

    در این تحقیق تلاش براین است تا به تأثیرگردشگری به عنوان یک صنعت درآمدزایی که می تواند جانشین بسیاری از صنایع سرمایه در منطقه مورد مطالعه باشد اشاره می شود، و دیگر این که صنعت اکوتوریسم می تواند در روند توسعه ی شهری با ارائه ی پیشنهادات و برنامه های دراز مدت با توجه به پتانسیل های گردشگری شهر محلات سبب توسعه اقتصادی شهر می شود .  اهداف نظری شامل موارد ذیل می شود :

    1 . بررسی رابطه بین اکوتوریسم و توسعه ی اقتصادی شهر محلات .

    2 . شناخت عواملی که سبب افزایش پتانسیل های طبیعی و انسانی اکوتوریسم در شهر محلات می شود.

    3 . بررسی پیامدهای ناشی از توسعه ی اکوتوریسم در شهر محلات .

    2 اهداف کاربردی : این اهداف جنبه عملیاتی و کاربردی دارد و می تواند به عنوان راهکاری عملی برای مدیران و برنامه ریزانی که سعی دارند تا با برنامه ریزی دقیق سبب توسعه ی گردشگری شهری شوند. هدف های کاربردی عبارت است از :

    1. تعیین ارتباط بین اکوتوریسم و اقتصاد شهر محلات .

    2. تحلیل و بررسی اشتغال در بخش اکوتوریسم به عنوان مکمل اقتصاد شهری در شهر محلات .

    3 . معرفی شهر محلات به عنوان یکی از قطب های گردشگری .

    4 . ارائه ی راهکارها در جهت رفع معضلات توسعه ی اکوتوریسم در منطقه ی مورد مطالعه .

    5 . بررسی توان و قابلیت های اکوتوریسم در شهر محلات .

    6 . ایجاد اشتغال در بخش اکوتوریسم به عنوان مکمل اقتصاد شهری 

     

  • فهرست:

    چکیده......................................................................................................................... 1

    مقدمه.......................................................................................................................... 2

    فصل اول  : کلیات تحقیق

    عنوان                                                                                                                        صفحه

    1-1 بیان مسئله ........................................................................................................... 5

    1-2 ضرورت و اهمیت تحقیق...................................................................................... 7

    1-3 اهداف تحقیق  .................................................................................................... 10

    1-4 سئوالات تحقیق  .................................................................................................. 11       

    1 5 فرضیه ی تحقیق ................................................................................................ 11

    1 6 جامعه آماری تحقیق .............................................................................................11

    1 7 روش تحقیق و مراحل آن ................................................................................... 12

    1 7 1 روش تحقیق ................................................................................................ 12

    1 7 2 مراحل تحقیق .............................................................................................. 12

    1 7 2 1 مرحله ی جمع آوری اطلاعات ............................................................... 12

    1 8 محدوده ی مورد مطالعه ...................................................................................... 12

    1 9 محدودیت ها و موانع تحقیق ............................................................................. 14

    1 10 واژه ها و مفاهیم .............................................................................................. 14

     

    فصل دوم :  مبانی نظری  - تکنیک های تحقیق - پیشینه ی تحقیق

    21 گردشگری .......................................................................................................... 19

    2 2 اکوتوریسم ........................................................................................................ 21

    2 3 اکوتوریسم و توسعه شهری................................................................................... 25

    2 4 اشکال مختلف اکو توریسم در نواحی شهری......................................................... 31

    2 4 1 توریسم مردم شناسی ( از دیدگاه اکوتوریسم ) (Anthropology of Tourism  ).........      32

    2 4 2 توریسم دامنه نوردی ( Domain Tourism Trekking  )............ .............................34

    2 4 3 توریسم کوهنوردی و غارگردی ( Mountaineering and Tourism Ghargrdy  ).....     35

    2 4 4 توریسم ورزش های ساحلی و آبی ( Coastal Tourism and water Sport  ).......36

    2 4 5 توریسم بیابانگردی ( Desert Tourism  )................................ ................................39

    2 4 6 توریسم طبیعت درمانی ( Nature Tourism and Health ).... ................................40

    2 5 پیشینه ی تحقیق ........................................................................................ ................43          

     

    فصل سوم  :ویژگی های  محیطی  _  اجتماعی _ اقتصادی _ کالبدی شهر محلات

    3 1 مطالعات ساختار طبیعی ناحیه مورد مطالعه.......................................................... ....52

    3 1 1 موقعیت جغرافیایی شهر محلات ..................................................................... 52

    3 1 2 بررسی ویژ گی های طبیعی شهر محلات ......................................................... 53

    3 1 3 زمین شناسی ................................................................................................... 53

    3 1 4 توپوگرافی................................................................................................ .......56    

    3 1 5  اقلیم ( آب و هوا ) ................................................................................. .......58

    3 1 6 درجه حرارت ......................................................................................... .......58

    3 1 7 ریزش های جوی ( بارندگی ) .................................................................. ......60

    3 1 8 رطوبت نسبی .......................................................................................... .......61

    3 1 9 منابع آب هیدرولوژی .................................................................................... 63

    3 1 10 خاک ........................................................................................................... 65

    3 2 مطالعات ساختار اجتماعی فرهنگی و سیاسی ناحیه مورد مطالعه ............................. 67

    3 2 1 وجه تسمیه و سوابق تاریخی ........................................................................... 67

    3 2 2 تعداد و تراکم جمعیت.............................................................................. ........67

    3 2 3 ساخت جنسی و سنی جمعیت ......................................................................... 68

    3 2 4 تعداد و بعد خانوار................................................................................... .......69

    3 2 5 سواد ....................................................................................................... ......70

    فصل چهارم  : تجزیه و تحلیل نمونه های آماری مختلف

    4 1  یافته های حاصل از ویژگی های نمونه های آماری............................................. ...74

    4 1 1  خصوصیات فردی پاسخگویان................................................................................... 74

    4 1 1 1 وضعیت سنی پاسخگویان ......................................................................... 75

    4 1 1 2 وضعیت سواد پاسخگویان ........................................................................ 76

    4 1 1 3 وضعیت تأهل پاسخگویان ........................................................................ 78

    4 1 1 4 بررسی دیدگاه گردشگران ......................................................................... 78

    4 1 1 5 رسانه های ارتباط جمعی ............................................................................79

    4 1 1 6 آداب و رسوم و سنت های مردم ............................................................... 81

    4 1 1 7 ویژگی های معماری ................................................................................. 82

    4 1 1 8 بررسی امکانات رفاهی .............................................................................. 83

    4 1 1 9 انتخاب شهر محلات برای گردشگری ......................................................... 87

    4 1 1 10نمایشگاه گل و گیاه .................................................................................. 87

    4 1 1 11 بررسی سطح کیفی نمایشگاه گل و گیاه زینتی ............................................ 89

    4 1 1 12 اشتغالزایی و ایجاد فرصت های شغلی .................................................. 91

    4 1 1 13 بازدید دوباره از شهر محلات ................................................................ 92

    4 1 2 بررسی وضعیت تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی در شهر محلات ............... 93

    4 1 2 1 مشخصات فردی و حرفه ایی تولیدکنندگان .............................................. 93

    4 1 2 1 1سواد ..............................................................................................................93

    4 1 2 2 1 مقطع تحصیلی .................................................................................. 95

    4 1 2 3 1 سن .................................................................................................. 95

    4 1 2 2 سابقه کار در تولید گل و گیاهان زینتی ...................................................... 96

    4 1 2 3 مشاوره گرفتن در انجام فعالیت های مربوط به تولید گل و گیاهان زینتی......  97

    4 1 2 4 دلائل اشتغال ب تولید گل و گیاهان زینتی ................................................. 98

    4 1 2 5 آشنایی با استانداردهای بهداشتی گل و گیاهان زینتی ................................... 99

    4 1 2 6 صادرات محصول .................................................................................... 100

    4 1 2 7 مشکلات بکارگیری کودها و سموم شیمیایی .............................................. 101

    4 1 2 8 بازدید کارشناسان و متخصصان مدیریت جهادکشاورزی از گلخانه ............... 102

    4 1 2 9 اطلاع از تحقیقات در زمینه گل و گیاهان زینتی در استان مرکزی .................. 104

    4 1 2 10 نتیجه فعالیت مرکز تحقیقات گل و گیاه و تأثیر آن در توسعه کمی و

     کیفی تولیدات گل و گیاهان زینتی در استان مرکزی ................................................... 105

    4 1 2 11 مشکلات در دریافت وام بانکی ......................................................... 106

    4 1 2 12 میزان توجه برنامه ریزان کشور به توسعه تولید گل و گیاهان زینتی ......... 106

    4 1 2 13 میزان دسترسی به واریته های بذور و پیازهای مناسب برای کشت ......... 107

    4 1 2 14 استفاده از سیستم های جدید برای تجهیز گلخانه ................................. 108

    4 1 2 15 مشکلات تولید گل و گیاهان زینتی از نظر گلکاران و تولید کنندگان .......110

    4 1 2 16 تولید گل و گیاهان زینتی به عنوان شغل اصلی ..................................... 111

    4 1 2 17 وضعیت مالکیت اراضی ..................................................................... 113

    4 1 2 18 مسائل و تنگناهای اساسی تولید گل و گیاهان زینتی .............................. 114

    4 1 2 19 استاندارد نبودن غالب گلخانه های کشور .............................................. 115

    4 1 2 20 گرانی وسائل و تجهیزات گلخانه های استاندارد ..................................... 116

    4 1 2 21 ضعف توانائی های علمی و تجربی تولیدکنندگان برای تولید بموقع گل و

    گیاهان زینتی از طریق کنترل زمان کشت و متغیرهای محیط گلخانه ............................... 117

    4 1 2 22 ضعف مدیریت در تولید گل و گیاهان زینتی ........................................ 119

    4 1 2 23 بالا بودن هزینه های تولید نسبت به درآمدهای حاصله ........................... 120

    4 1 2 24 ناآگاهی تولیدکنندگان از شیوه های بازایابی نوین ................................... 121

    4 1 2 25 نبود استانداردهای آموزشی مناسب برای تولیدکنندگان یه منظور تولید گل

    و گیاهان زینتی صادراتی متناسب با سلیقه مردم کشورهای خریدار ............................... 122

    4 1 2 26 نبود کارشناسی مستمر برفعالیت های تولیدکنندگان گل و گیاه زینتی ...... 123

    4 1 2 27 ضعف برنامه ریزی در شرکت های تعاونی تولیدکنندگان گل و گیاه

    زینتی ....................................................................................................................... 124

    4 1 2 28 عدم نظارت کافی بر نهاده های مناسب برای تولید گل های مناسب

    صادراتی .................................................................................................................. 125

    4 1 2 29 نامناسب بودن بازار داخلی گل و گیاهان زینتی ..................................... 126

    4 1 2 30 نبودن اساتید و متخصصین کافی برای آموزش کارشناسان و مروجین گل

    و گیاهان زینتی ......................................................................................................... 127

    4 1 2 31 ضعف توان مالی تولیدکنندگان برای اصلاح روش های تولید ................. 128

    4 1 2 32 تأثیر پرورش گل و گیاه بر رونق گردشگری شهر محلات از نظر تولید

    کنندگان و گلکاران ................................................................................................ 129

    4 1 2 33 تأثیر پرورش گل و گیاهان زینتی بر اشتغالزائی از نظر گلکاران ............. 130

    4 1 2 34 مسائل و تنگناهای تولید گل و گیاهان زینتی از نظر کارشناسان ، مسئولین

    ومتخصصین  .......................................................................................................... 131

    4 3  جاذبه های گردشگری شهر محلات ................................................................ 132  

    4 3 1 جاذبه های طبیعی ...................................................................................... 133

    4 3 1 1 پارک سرچشمه ................................................................................... 133

    4 3 1 2 مجتمع گلخانه ایی شهر محلات ............................................................ 135

    4 3 1 3 آبگرم محلات ..................................................................................... 136

    4 3 1 4 کوچه باغ پولگان ................................................................................. 138

    4 3 1 5 چنار 1150 ساله .................................................................................. 139

    4 3 1 6 باغ های پرورش گل ............................................................................ 140

    4 3 1 7 باغ لاله ها ....................................................................................... 141

    4 3 2 آثار باستانی ................................................................................................ 143

    4 3 2 1 آتشکده آتشکوه .................................................................................... 143

    4 3 2 2 قلعه جمشیدی ...................................................................................... 145

    4 3 2 3 اتشکده باستانی خورهه .......................................................................... 146

    فصل پنجم : آزمون فرضیه ها ، نتیجه گیری و ارئه راهکارها

    5 1 مقدمه ................................................................................................................ 150

    5 2 آزمون فرضیه ها ................................................................................................... 150

    5 2 1 آزمون فرضیه اول ........................................................................................... 150

    5 2 2 آزمون فرضیه دوم ........................................................................................... 151

    5 3 نتیجه گیری .......................................................................................................... 152

    5 4 ارائه پیشنهادات و ارائه راهکارها ............................................................................ 153

    5 5 منابع و مأخذ ........................................................................................................ 155

    ضمائم  ......................................................................................................................... 159

    .

    منبع:

    امیدبیگی ، الف ، 1374 ._ رهیافت های تولید و فرآوری گیاهان دارویی ، انتشارات فکر روز . (بررسی مزیت نسبی تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی ، پژوهشنامه ی علوم انسانی و اجتماعی / سال پنجم / شماره ی نوزدهم / سال 84 ، ص 54 )

    بصیری، فرشته، و محمدمهدی گودرزی سروش، 1391، تاثیر اکوتوریسم بر توسعه پایدار شهری مطالعه موردی : شهر تویسرکان، اولین همایش ملی گردشگری و طبیعت گردی ایران زمین، همدان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، شرکت هم اندیشان محیط زیست فردا،

    پیروز ، الهام ؛ نوبخت ،محمد باقر ._ توسعه عنعت گردشگری در ایران ؛ موانع و راهکارها ؛ تهیه شده در معاونت پژوهش های اقتصادی ؛ کتاب

    چیذری ، امیر حسین ؛ یوسفی , علی ؛ موسوی حبیب الله ، 1385 ._ بررسی بازار های هدف صادراتی گل و گیاهان ایران ، اقتصاد کشاورزی و توسعه ، سال چهاردهم ، شماره 55.

    خلج ، محمد علی ؛ امیری ، مینا ، 1387._افزایش جذب گردشگر ( صنعت اکوتوریسم ) از طریق توجه و بهبود کانون های جذب گردشگر در شهر محلات

    خلج ، محمد علی ؛ امیری ، مینا ، 1387 (؟) ._افزایش جذب گردشگر ( صنعت اکوتوریسم ) از طریق توجه و بهبود کانون های جذب گردشگر در شهر محلات ،

    رنجبریان ، بهرام ؛ زاهدی ، محمد ، 1390 . شناخت گردشگری ، ویرایش اول ، چاپ دهم

    سعیدی پور ، بهمن ، و عزیزمنش ، زینب ، 1390 ،گردشگری و برنامه ریزی شهری ،  اولین همایش بین المللی مدیریت گردشگری و توسعه پایدار ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت ، شیراز

    عربی ، امیر ؛ جعفری ، گیتا ،1387._ نقش گل و گیاهان زینتی در جذب توریست و توسعه ی شهری و اجتماعی

    محمدپور زرندی ، حسین ؛ طباطبایی ، محسن ، 1389 ._ تأثیر اکوتوریسم در توسعه ی اقتصاد گردشگری شهر تهران ، ویژه نامه اقتصاد گردشگری شهری

     سایت ها

    1.     http://ulduztourism.com

    2.     http://vista.ir/content

    3.     http://zistboom.com

    4.     http://old.mehrnews.com

    5.     http://mikhaktalaee.ir

    6.     http://vista.ir/

    7.     http://iranpedia.ir/

    8.     http://www.yjc.ir/

    9.     http://hamshahrionline.ir

    10.                        www.portal.farsedu.ir

    11.                        www.daneshnameh.roshd.ir

    12.                        http://it-robot.blogfa.com

    13.                        http://www.civilica.com  

    14.                        www.areo.ir

    15.                        http://www.irandoe.org

    16.                        http://www.ichto.ir

    17.                        http://isfahancht.ir

    18.                        www.amar.org.ir

    19.                        http://parsology.blogfa.com‌

    20.                        http://fa.wikipedia.org

    21.                        http://tools.freeside.sk

    22.                        http://www.mikhaktalaee.ir

    23.                        http://daneshnameh.roshd.ir 

    http://zimaecotourism

    http://www.pajoohe.com

    http://www.ngdir.ir

     http://www.irandeserts.com

    http://baghbani.jkm.ir

    http://www.sobhemahallat.ir

    http://www.ataland.com

    http://markazi.irib.ir

    http://www.sobhemahallat.ir

    http://www.ngdir.ir

    http://www.wikipg.com

    .


موضوع پایان نامه بررسی نقش تأثیر پرورش گل و گیاه در توسعه گردشگری شهر محلات , نمونه پایان نامه بررسی نقش تأثیر پرورش گل و گیاه در توسعه گردشگری شهر محلات , جستجوی پایان نامه بررسی نقش تأثیر پرورش گل و گیاه در توسعه گردشگری شهر محلات , فایل Word پایان نامه بررسی نقش تأثیر پرورش گل و گیاه در توسعه گردشگری شهر محلات , دانلود پایان نامه بررسی نقش تأثیر پرورش گل و گیاه در توسعه گردشگری شهر محلات , فایل PDF پایان نامه بررسی نقش تأثیر پرورش گل و گیاه در توسعه گردشگری شهر محلات , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی نقش تأثیر پرورش گل و گیاه در توسعه گردشگری شهر محلات , مقاله در مورد پایان نامه بررسی نقش تأثیر پرورش گل و گیاه در توسعه گردشگری شهر محلات , پروژه در مورد پایان نامه بررسی نقش تأثیر پرورش گل و گیاه در توسعه گردشگری شهر محلات , پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی نقش تأثیر پرورش گل و گیاه در توسعه گردشگری شهر محلات , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی نقش تأثیر پرورش گل و گیاه در توسعه گردشگری شهر محلات , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نقش تأثیر پرورش گل و گیاه در توسعه گردشگری شهر محلات , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نقش تأثیر پرورش گل و گیاه در توسعه گردشگری شهر محلات , پروژه درباره پایان نامه بررسی نقش تأثیر پرورش گل و گیاه در توسعه گردشگری شهر محلات , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی نقش تأثیر پرورش گل و گیاه در توسعه گردشگری شهر محلات , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی نقش تأثیر پرورش گل و گیاه در توسعه گردشگری شهر محلات , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی نقش تأثیر پرورش گل و گیاه در توسعه گردشگری شهر محلات , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی نقش تأثیر پرورش گل و گیاه در توسعه گردشگری شهر محلات , رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی نقش تأثیر پرورش گل و گیاه در توسعه گردشگری شهر محلات

پایان‏نامه‌ برای دریافت کارشناسی ارشد درجه (M. A) رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی توریسم گردشگری گل و گیاه یکی از شاخه های خاص گردشگری محسوب می شود و روز به روز تعداد این نوع از گردشگران در دنیای مدرنیته رو به افزایش می رود. گردشگری گل و گیاه را می توان، بازدید از مقصدهایی دانست که انگیزه اولیه سفر به آن مقصدها علاقه به دیدار از توانمندی های گل و گیاه، یک کشور یا منطقه است و می ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی توریسم چکیده شرایط اقلیمی شهرستان صومعه سرا بدلیل شرجی بودن در فصل تابستان و یا کاهش درجه حرارت در فصول دیگر باعث شده تانگارنده بدنبال تقویم مناسبی برای این فصول درمنطقه مورد مطالعه برای طبیعت گردان بوده وبراین اساس این تحقیق با استفاده ازروش توصیفی- تحلیلی، با بهره گیری ازمطالعات کتابخانه‎ای، اسنادی ...

پایان نامه برای اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا وبرنامه ریزی توریسم چکیده: به دلیل افزایش جمعت و فشاری که به تبع آن بر منابع طبیعی و محیط زیست وارد می شود٬ گردشگری نیز می تواند اثرات مطلوب و نامطلوبی بر محیط زیست بر جای گذارد. شهر لاهیجان به دلیل اینکه یکی از توریست پذیر ترین شهرهای استان گیلان است و دارای پتانسیل های مطلوب طبیعی و انسان ساخت می باشد می تواند در گسترش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته اکوتوریسم چکیده : صنعت توریسم اکنون به عنوان صنعتی پویا با ویژگی های نوسعه مدارانه خود،بخش مهمی‌از فعالیتهای تولیدی را در جهان پیشرفته و رو به رشد به خود اختصاص داده است. رشد این صنعت در هر کشور، نیاز به استراتژی مناسب و برنامه ریزی و مدیریت بالنده دارد. هدف این پژوهش که در شرق استان هرمزگان انجام می‌شود شناخت قابلیت ها و ظرفت ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی روستایی چکیده شهرستان پاکدشت که از جنوب رشته کوه البرز به طرف دشت کشیده شده و به دلیل وجود رودخانه جاجرود و همچنین خاک حاصلخیز آن، محیط مناسبی را برای کشاورزان، بخصوص برای پرورش گل و گیاه است. همین عوامل در کنار اقلیم مساعد و بارندگی نسبتاً مناسب، باعث شده است که پرورش گل و گیاه در سالهای اخیر به منزله یک شغل ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : جغرافیا گرایش : برنامه ریزی توریسم در این پژوهش به بررسی جاذبه‌های اکوتوریستی در شهرستان رامیان استان گلستان و ارائه راهکارهایی برای توسعه‌ی اکوتوریسم در این شهرستان ‌پرداخته شده است. برای ارائه‌ی راهکارها از دو تکنیک سوات و تحلیل سلسله مراتبی استفاده گردید.ابتدا با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی به اولویت‌بندی نقاط اکوتوریستی ...

پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم(M.A) چکیده: افزایش روزافزون جمعیت جهان به ویژه در کشور های در حال توسعه‌، ‌‌‌فقر اقتصادی و پایین بودن سطح در آمد ملی کشور های مذکور باعث شده تا جمعیت این کشور ها در فشار و تنگنای اقتصادی قرار گیرند‌، ‌‌.‌‌ این کشور ها‌، ‌‌‌علی رغم داشتن منابع‌طبیعی مناسب‌و دارا بودن منابع بالقوه درآمدی‌،‌‌‌ فقر و محرومیت را پذیرفته و پایین ...

پیشگفتار گسترش روز افزون شهرها و افزایش بی رویه جمعیت آنها موجب بروز مشکلات زیست محیطی متعددی شده و جوامع انسانی را با مشکلات روحی مختلفی مواجه ساخته است .از آنجا که در شرایط کنونی ،کاهش مشکلات ناشی از صنعتی شدن ،اشتغالزایی ،حفظ محیط زیست ،تعامل فرهنگها و در نهایت توسعه پایدار از جمله دغدغه های پیش روی کشورهاست لذا گردشگری بویژه اکوتوریسم برای کشورهای در حال توسعه یک مزیت است تا ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته: جغرافیا و برنامه ریزی توریسم چکیده صنعت گردشگری یکی از بزرگ‌ترین و پربازده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در دنیا است که بالاترین ارزش افزوده را ایجاد می‌کند و به طور مستقیم و غیرمستقیم سایر فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. توسعه توریسم در هر نقطه که باشد می‌تواند توسعه را بدنبال داشته باشد. تحقیق حاضر از نوع ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا- گرایش اکوتوریسم چکیده گذران اوقات فراغت یکی از نیازهای جامعه انسانی است. از اینرو روستا های پیرامون شهرهایکی از مقاصد اکوتوریسمی است که اساسا بر پایه جاذبه های طبیعی استوار است. از سوی دیگر روستاهای اطراف شهرها بطور روزافزونی با ساخت خانه های دوم و رشداینگونه گردشگری روبرو می باشد. از آن جا که، گسترش این پدیده با محیط طبیعی و فعالیت ...

ثبت سفارش