پایان نامه بررسی نقش آژانس های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی

word 5 MB 30411 149
1393 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۴,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد 

    در رشته: جغرافیا و برنامه ریزی توریسم

    چکیده

    صنعت گردشگری یکی از بزرگ‌ترین و پربازده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در دنیا است که بالاترین ارزش افزوده را ایجاد می‌کند و به طور مستقیم و غیرمستقیم سایر فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. توسعه توریسم در هر نقطه که باشد می‌تواند توسعه را بدنبال داشته باشد.

    تحقیق حاضر از نوع کاربردی و روش انجام آن توصیفی تحلیلی می‌باشد. اطلاعات و داده‌های مورد نیاز با استفاده از روش‌های اسنادی و مشاهدات میدانی و مصاحبه و تکمیل پرسشنامه جمع‌آوری شده است و با استفاده از روش‌های آماری و بهره‌گیری از نرم‌افزارExcel  و  SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. هدف تحقیق بررسی نقش آژانس‌های مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان انزلی است. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که برخورداری از موقعیت ممتاز طبیعی(تالاب و ساحل دریا)، بهره‌مندی از تالاب با انواع پوشش گیاهی، جانوری، جزایر متعدد و امکان بهره‌برداری از طبیعت و حیات وحش آن برای اجرای تورهای علمی، گردشگری و شکار، وجود چهار منطقه ویژه به عنوان زیستگاه‌های طبیعی و حفاظت شده در شهرستان، وجود زیستگاه‌های بومی در سرتاسر تالاب انزلی، اراضی حاشیه تالاب و کرانه‌های دریای خزر و همچنین زیستگاه ویژه قرقاول(جزیره قلم‌گوده)، و همچنین وجود آداب و سنن، صنایع دستی و وجود بازارهای محلی، هفتگی و دائمی برای مبادله محصولات و فرهنگ‌ها از پتانسیل‌های گردشگری بندر انزلی به شمار می‌آیند. غنی‌کردن زیرساخت‌ها و حمایت و تقویت مراکز خدمات توریستی، همینطور آژانس‌های مسافرتی از طریق توسعه فعالیت‌های گردشگری و در نهایت، توسعه و تجهیز این منطقه به عنوان عرضه‌کننده‌ی خدمات جهانگردی نیز پیامدهای ایده‌آلی را می‌تواند به دنبال داشته باشد و می‌تواند منجر به توسعه گردشگری شود و این محدوده را به یکی از خط‌های مهم گردشگری در شمال کشور تبدیل کند. آن‌چه مهم بنظر می‌رسد این است که به همان اندازه که آژانس‌ها برای توسعه گردشگری فعالیت می‌کنند، لازم است تا زیرساخت‌های بخش گردشگری نیز بهبود یابد.

     

    واژگان کلیدی: توریسم،آژانس‌های خدمات مسافرتی، توسعه توریسم، شهرستان بندر انزلی

     

    مقدمه:

    گیلان سرزمینی است که در آن همه چیز نشان از حیات دارد. طبیعت همیشه زنده با جنگل‌های سوزنی‌برگ و ششماد، باران و برنج، ساحل و جلگه، کوهپایه و کوهستان که هریک به عنوان سمبلی از مظاهر طبیعت کنار یکدیگر جمع شده‌اند و مجموعه به هم‌پیوسته‌ای از آمیزه‌های طبیعی را بوجود آورده‌اند.

    تنها طبیعت نیست که زیباست، بخش دیگر زیبایی‌های گیلان در نظمی است که انسان به طبیعت می‌بخشد. مرزبندی برنجزارها، ردیف‌کاری بوته‌های چای، دسته‌بندی ساقه‌های برنج، پوشش سفالین و گالی، مجموعه دیدنی‌های گیلان از همبستگی میان انسان و طبیعت است. تقریباً در گیلان جایی را نمی‌یابید که برای یک مسافر خالی از جذابیت باشد. شهرستان بندر انزلی با دارابودن اقلیم، خاک، پوشش گیاهی، کوهستان، تالاب‌ها، همیشه مقصد خوبی برای مسافرین بومی استان و غیربومی می‌باشد. در کنار جاذبه‌های یک منطقه، آژانس‌ها نقش بسیار مهمی در توسعه توریسم ایفا می‌کنند این پایان‌نامه در نظر دارد تا به بررسی نقش آژانس‌ها در توسعه توریسم بپردازد. به همین جهت در پنج فصل به ترتیب زیر تقسیم شده است:

    فصل اول: کلیات تحقیق که شامل بیان مسأله، اهداف تحقیق، فرضیه تحقیق، روش کار، سوابق تحقیق.

    فصل دوم: مبانی نظری تحقیق می‌باشد.

    فصل سوم: به ویژگی‌های جغرافیایی، شهرستان پرداخته شده است.

    فصل چهارم: به یافته‌های تحقیق پرداخته شده است.

    فصل پنجم: نتایج و پیشنهادها بوده و در نهایت منابع و مآخذ و پیوست می‌باشد.

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    - بیان مسأله

    صنعت گردشگری به عنوان بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنعت دنیا به شمار می‌آید. بسیاری از کشورها این صنعت پویا را به عنوان اساس درآمد، اشتغال، رشد بخش خصوصی و توسعه ساختار زیربنایی می‌دانند. در سراسر کره زمین؛ بویژه در کشورهای در حال توسعه، به توسعه صنعت گردشگری توجه فراوانی معطوف می‌شود. از طرف دیگر، این صنعت تعاملات میان فرهنگی جوامع مختلف را تسهیل نموده و شیوه‌های برقراری تعاملات رفتاری بر اساس گفتمان صلح‌آمیز را برقرار می‌کند(قرخلو، 1386: 3). ا مروزه اهمیت گردشگری و جهانگردی و لزوم بررسی و تحقیق در مورد آن با توجه به نقش‌های مهم اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی‌اش بر هیچ کسی پوشیده نیست(مشبکی و ملک اخلاق، 1382: 7). این فعالیت در دنیای کنونی به صورت یکی از مهم‌ترین عوامل تولید ثروت، کار، ایجاد پویایی، جابجایی انسان‌ها و ثروت ملت‌ها درآمده است. انسان امروزین در راستای دسترسی به اهدافی چون آشنایی با حقایق تاریخی گذشتگان، بهره‌گیری از مواهب طبیعی، فرار از آشفتگی‌ها و روزمرگی‌های زندگی شهری و... توریسم را وسیله‌ی منفرد و مناسبی برای نیل بدآن‌ها می‌داند(آمار، 1382، 55). امروزه گردشگری بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنعت دنیا محسوب می‌شود. بسیاری از کشورهای جهان به دنبال دستیابی به توسعه پایدار بوده و از این صنعت به عنوان یک صنعت پویا، جهت کسب درآمد و اشتغال‌زایی و تعامل فرهنگ خود استفاده می‌نمایند. در جهان امروز استفاده از منابع و جاذبه‌های گردشگری یک منطقه اعم از طبیعی یا انسان ساخت در توسعه آن اثرگذار نقش بسزایی دارد.

    مطالعات نشان داده‌اند که بین رشد و توسعه صنعت گردشگری با رشد و توسعه اقتصادی کشورها رابطه‌ی مثبت و معناداری وجود دارد. هزاره سوم، پیشرفت روزافزون تکنولوژی و فناوری را با خود به همراه دارد. صنعتی‌شدن زندگی در جهان امروز اوقات فراغتی را برای انسان در شهرهای مدرن فراهم ساخته که می‌تواند فرصتی مناسب برای فاصله گرفتن از محیط خشک و بی‌روح توأم با سروصدای شهرهای شلوغ، مناسب تلقی شود. امروزه آژانس‌های خدمات مسافرتی ارائه‌دهنده‌ی انواع خدمات گردشگری در زمینه‌های داخلی، خارجی و طبیعت‌گردی می‌باشند. این آژانس‌ها با توجه به فعالیتشان مورد تقسیم‌بندی قرار گرفته‌اند که تعدادی از آن‌ها مسئول فروش بلیط و تعدادی دیگر خدمات تورگردانی را بر عهده دارند و تعدادی دیگر نیز ارائه‌دهنده‌ی هر دو خدمات به طور همزمان می‌باشند. این تورها نقش بسیار مهمی در جابجایی و نقل و انتقال گردشگران دارند؛ بطوری‌ که برخی از گردشگران مشتری دائم این آژانس‌ها در تمامی سفرها می‌باشند. بنابراین می‌توان گفت آژانس‌های گردشگری رابطه مستقیمی با توسعه گردشگری دارند. بندر انزلی به عنوان یکی از شهرستان‌های مهم استان گیلان از موقعیتی مناسب برای توریسم و استراحت برخوردار است. این شهرستان به دلیل شرایط ویژه آب و هوایی و طبیعت بکر و چشم‌اندازهای زیبا مانند دریا، منطقه آزاد، بازارهای تجاری، مکان‌های زیارتی، توجه اکثر مردم چه در داخل و چه در خارج از آن را به خود معطوف نموده است . این ویژگی باعث توسعه گردشگری در طبیعت این منطقه شده است؛ بطوری که هر روزه بر تعداد گردشگران و هم بر تعداد تورهای گردشگری افزوده می‌‌شود. لذا تحقیق به دنبال بررسی و ارزیابی عملکرد آژانس‌های خدماتی و مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی می‌باشد و تحقیق بدنبال پاسخگویی به این سؤال است که آژانس‌های مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی تا چه حد نقش داشته است؟

     

    1-2- اهمیت و ضرورت

    امروزه توریسم در اقتصاد کشورهای جهان دارای جایگاهی بسیار مهم است و تنها در سال 2010 میلادی 935 میلیون نفر در جهان با سفر به کشورهای دیگر 1550 میلیاردها دلار هزینه کرده‌اند(سایتwto ).

    نظریه‌های جدید در زمینه گردشگری نشان می‌دهد جذابیت‌های گردشگری بر پایه ورزش در مقایسه با دیگر جذابیت‌های فرهنگی٬ مزیت‌های اقتصادی٬ اجتماعی و سیاسی بیشتر دارد. از طرفی کشور ایران با توجه به بررسی‌های صورت گرفته یکی از ده کشور اول جهان از نظر جذابیت‌های گردشگری است(هنرور و همکاران٬ 1386: 32).

    از این رو، اهمیت دارد که از قابلیت‌های خود در توسعه گردشگری از جمله گردشگری ورزشی استفاده کند. بی‌شک انتخاب مکان مناسب جهت انجام فعالیت‌های ورزشی برای ورزشکاران بسیار مهم می‌باشد. لذا در این تحقیق سعی بر این است که با مدنظر قراردان این مهم که گردشگری مناطق مختلف ساحلی٬ دریایی و تالاب از فعالیت‌های عمده تفرجی در جهان است٬ به شناخت توان‌های موجود و تعیین محدوده مکانی مناسب جهت جذب توریسم ورزشی پرداخته و با توجه به عدم داشتن منابع علمی و تخصصی لازم در کشور با بررسی عوامل مختلف در جذب توریسم و گسترش توریسم ورزشی می‌توان با اخذ نتایج به سمت آینده روشن حرکت کرد. از جمله کاربرد نتایج این تحقیق می‌توان به توسعه کمی و کیفی شهرستان٬ بالا رفتن سطح فرهنگ مردم٬ تبادل اخلاق ورزشی و فرهنگی حفظ محیط زیست و توسعه پایدار منطقه٬ رونق اقتصادی و بهبود زیرساخت‌های منطقه اشاره نمود.

     

    1-3- اهداف تحقیق

    مهم‌ترین اهداف این تحقیق بشرح زیر است:

    1. تعیین پتانسیل‌های توریستی و اکوتوریستی شهرستان بندر انزلی،

    2. تعیین نقش آژانس‌های مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی،

    3. تعیین راهکارهایی جهت توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی.

     

    1-4- فرضیه‌های تحقیق

    آژانس‌های مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی نقش دارند.

    بین افزایش آژانس‌های مسافرتی و افزایش گردشگر رابطه وجود دارد.

     

    1-5- سؤال‌های تحقیق

    آژانس‌های خدمات مسافرتی شهرستان بندر انزلی در توسعه توریسم، تا چه اندازه نقش دارند؟

     

    1-6- تعاریف واژه‌ها و مفاهیم

    گردشگر

    کسانی هستند که به منظور تفریح، گردش و گذران روزهای تعطیل و اوقات فراغت، اقدام به سفر می‌نمایند. این نوع گردشگری شامل افراد یا گروه‌هایی است که جهت استفاده از تعطیلات، تفریح، استراحت، استفاده از آب و هوای گرم‌تر یا خنک‌تر از محل اقامت خود به مسافرت می‌روند(سازمان مناطق گردشگری، 1381: 6).

    دفاتر خدمات مسافرتی:

    مؤسساتی هستند که توسط افراد(بخش خصوصی) تأسیس می‌شوند و جنبه انتفاعی دارند. کار اصلی آن‌ها ارائه دادن خدمات جهانگردی است، البته به نمایندگی از سوی مؤسسات تولیدکننده خدمات جهانگردی نظیر شرکت‌های حمل و نقل، مؤسسات پذیرایی، گردانندگان گشت‌ها و سایر مؤسساتی که به گونه‌ای در مقصد جهانگردی خدماتی به جهانگرد ارائه می‌دهند(محلاتی، 1380: 185).

    توسعه:

    اندیشمندان متعددی در علوم مختلف سعی نموده‌اند برای این فرایند تعریف جدیدی ارائه دهند. «مایکل تودارو» در کتاب «توسعه اقتصادی در جهان سوم» از توسعه چنین تعریف دارد: «جریانی است که مستلزم تغییرات اساسی اجتماعی، طرز تلقی عامه مردم و نهادهای ملی و نیز تسریع رشد اقتصادی، کاهش نابرابری و ریشه‌کن کردن فقر مطلق است(تودارو، 1370: 7). همه‌ی توسعه‌ها با تغییر همراه هستند(داس ویل، 1387: 200).

    توسعه گردشگری:

    توسعه گردشگری؛ به معنی تغییر و تحول گردشگری در طول زمان و در مقیاس‌های گوناگون جغرافیایی می‌باشد(ضیایی، 1388: 22).

    -1- پیشینه تحقیق

    با وجود تحقیقاتی که در ارتباط با گردشگری صورت گرفته است، در زمینه تحقیق حاضر، کتابی مدون موجود نمی‌باشد ولی می‌توان به چند کتاب و مقاله در ارتباط با گردشگری و توریسم، به شرح ذیل اشاره نمود:

    «فوتیس کیلیپیریسو استلا زارداوا» در سال2012 در مقاله‌ای با عنوان «توسعه گردشگری پایدار در یک محیط رو به تغییر» موضوعات مربوط به سازمان‌های گردشگری(آژانس‌های مسافرتی و سازمان‌های میهمان‌نوازی) را مورد بررسی قرار داد. آگاهی نسبت به مسأله گردشگری انبوه، محققان را به سمت گردشگری و محیط و نیز استفاده از روش‌ها و سیاست‌های قبلی توسعه توریسم سوق می‌دهد. مدیران، محققان، اساتید دانشگاهی، برنامه‌ریزان، متصدیان تور و مجامع بین‌المللی همانند UNEP و سازمان گردشگری جهانی به واسطه تضاد میان گردشگری انبوه و محیط به دنبال توسعه اشکال جدید گردشگری؛ بویژه برنامه‌های منتهی شده به حذف اثر گردشگری بر محیط، حفظ مزایای ملی و محلی توریسم هستند. لذا به دلیل وجود مسایل آلایندگی سازمان‌های ذیربط(یعنی آژانس‌های مسافرتی، متصدیان تور، هتل‌ها و سایر سازمان‌های میهمان‌نوازی و ...)، این روش‌ها نقش چندانی در حل معضلات نداشته و به عنوان یک راه‌حل جامع محسوب نمی‌شوند.

    «کرنل نیکول جوکان»، «میهالا سابینا جاکان» در سال2013 در مقاله‌ای با عنوان «گردشگری و مسافرت در راستای توسعه اقتصادی» نوشته است: امروزه اکثر کشورها به دنبال غلبه بر تأثیرات مغایر بحران‌هایی هستند که در شناسایی موقعیت‌شان به دلیل رکود شدید و وخیم‌تر شدن شرایط اقتصادی با شکست مواجه هستند. گردشگری یکی از ارکانی است که باید از سوی دولت‌ها در سرتاسر جهان(به عنوان یک راه‌حل در تقویت رشد اقتصادی) مورد حمایت و پشتیبانی قرار بگیرد.

    «رنجبریان»(1379)، در کتابی با عنوان «برنامه‌ریزی توریسم در سطح ملی و منطقه‌ای»، به بررسی اهمیت و شیوه‌های برنامه‌ریزی گردشگری پرداخته و فرایند برنامه‌ریزی گردشگر را ترسیم نموده، و چنین نتیجه گرفته که اتخاذ روشی منسجم و حفظ توازن میان عوامل اقتصادی، زیست محیطی، فرهنگی و اجتماعی برای برنامه‌ریزی در امر گردشگری گامی مهم و اساسی است.

    «خاکساری»(1382)، در مجموعه مقالات بررسی سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه گردشگری در جمهوری اسلامی ایران، پیرامون برنامه‌ریزی توسعه گردشگری، معتقد است که امروز همه‌ی کشورها، اعم از توسعه‌یافته و در حال توسعه و حتی کشورهای عقب‌مانده پذیرفته‌اند که هر توسعه‌ای تنها با برنامه‌ریزی امکان‌پذیر است. این موضوع بخصوص در ارتباط با توسعه پایدار بیشتر اهمیت می‌یابد. توسعه گردشگری پایدار، به دلیل اهمیت آن و تأثیرات بالقوه مثبت و منفی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و زیست‌محیطی که می‌تواند داشته باشد، بدون برنامه‌ریزی امکانپذیر و دست‌یافتنی نخواهد بود.

    «نظری‌نژاد» و دیگران(1383)، در کتاب «نقش میراث فرهنگی و صنعت گردشگری در توسعه کشور و معرفی اولویت‌ها»، ایران را یکی از متمدن‌ترین کشورهای دنیا می‌داند که ابنیه تاریخی، بناهای فرهنگی و جاذبه‌های توریستی آن در همه کشورهای دنیا از شهرت بسیار بالایی برخوردار است و بسیاری از توریست‌های جهانی را برای مسافرت به این کشور ترغیب و تشویق می‌کند.

    «نظری»(1388)، در پایان‌نامه خود تحت عنوان «برنامه‌ریزی توسعه توریسم در شهرستان مشکین شهر» با استفاده از مدل تحلیلی SWOT، افزایش درآمد و توسعه منطقه‌ی مورد مطالعه خود را مستلزم برنامه‌ریزی توسعه گردشگری دانسته و به این نتیجه رسید که برای تحقق توسعه گردشگری، نیازهای توسعه باید همزمان تعریف و برطرف شوند.

    «رضوانی»(1385)، در کتاب «جغرافیا و صنعت توریسم»، این گونه نوشته که پیشرفت‌های متنوع تکنولوژی قرن حاضر موجبات پیشرفت ارتباطات، حمل و نقل، افزایش سرعت و آسایش نسبی مسافرت را در پی داشته که در نتیجه‌ی آن، انقلاب بزرگی در صنعت گردشگری به وجود آمد و به دنبال آن، ایجاد مراکز و خدمات گردشگری و فعالیت‌های مرتبط با آن توسعه یافت، تا جایی که گردشگری خارجی در سال‌های اخیر، منبع قابل توجهی برای تأمین نیازهای ارزی و ایجاد اشتغال بسیاری از کشورها بوده است و به عنوان یکی از اقلام صادراتی نامرئی، نقش مهمی را در عرصه‌ی تجارت جهانی ایفا می‌کند . این صنعت آن‌چنان در توسعه اقتصادی، اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را صنعت نامرئی نامیده‌اند.

    «معصومی»(1386)، در مقاله‌ای تحت عنوان «مروری در برنامه‌ریزی گردشگری» چنین نوشته است که به طور کلی پیش‌بینی و آماده‌سازی امکانات و تأسیسات مورد نیاز گردشگران در کشور ما قدمتی طولانی دارد. با این وجود و با معیارها و مؤلفه‌های کنونی دانش برنامه‌ریزی، اقدامات انجام شده تا حدود سال 1342 را نمی‌توان برنامه‌ریزی نامید.

    «رحمت‌الله منشی‌زاده»(1376)، در کتاب «جهانگردی» خود ابتدا به تعاریف و مفاهیم جهانگردی و... سپس به ابعاد اقتصادی توریسم، عوامل مؤثر و برنامه‌ریزی در توریسم، مکان‌ها و ارزش‌ها، بازتاب‌های مثبت و منفی صنعت توریسم و جهانگردی و جایگاه آن در ایران پرداخته و می‌گوید: «با توجه به اهمیت جهانی این صنعت بدون تردید کشور ما با توجه به وجود جاذبه‌های متنوع طبیعی و چشم‌اندازهای زیبای جغرافیایی و میراث‌های عظیم تاریخی و مقابر متبرکه زیارتی و سیاحتی و آثار بدیع و با شکوه هندی ، دارای جایگاه ویژه‌ای است که در اثر توجه و بذل عنایت بیشتر می‌تواند به یکی از قطب‌های بزرگ توریستی دنیا تبدیل گردد و میلیون‌ها جهانگرد را بطرف این مرز و بوم بکشاند.

    «علی سفیدی شیرکوهی»(1383) در پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «بررسی اکوتوریسم تالاب انزلی» با تأکید بر توانمندی‌ها و قابلیت‌ها می‌گوید که: «در این تحقیق مشخص شد که باران، دمای هوا و رطوبت مهم‌ترین تأثیر را در جذب اکوتریسم دارد و بهترین ماه جهت مسافرت به تالاب ماه خرداد می‌باشد. قسمت غرب تالاب از نظر تفریحات آبی و ابتدای تالاب از نظر ماهیگیری و نواحی چوکام، قلم گوده، حسین بکنده و سلکه برای تماشای حیات وحش مهاجر و ناحیه سرخانکل برای تماشای لاله مرداب مساعد می‌باشد».

    «بهریار شیخی»(1383) در پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «اکوتوریسم سواحل جنوب غربی دریای خزر» با تأکید بر قابلیت‌ها و محدودیت‌های اقلیمی(مطالعه موردی سواحل تالش) می‌گوید: «سواحل دریای خزر در مفهوم کلی آن بدلیل ویژگی‌های طبیعی و محیطی و از جمله اقلیم پیوسته مورد توجه گردشگران است و دوره‌های مطلوب برای گردشگری در سواحل دریای خزر بشدت تابع شرایط اقلیمی تابستان است. لیکن با توسعه دامنه فعالیت‌های گردشگری در سایر فصول نیز می‌توان از شرایط اقلیمی موجود به نفع فعالیت‌های گردشگری بهره‌برداری نمود و حتی نواحی ییلاقی سواحل جنوبی دریای خزر در فصل زمستان به دلیل پوشش برف و افت شدید دما بطور بالقوه می‌تواند یک قابلیت بشمار آید».

    Abstract

     

    Tourism industry is one of the greatest and most efficient economic activities in the world that create the highest value added and affects other economic and cultural activities directly or indirectly. Tourism development  in point can lead to development.

    The type of current research is applied one and method of doing research is descriptive analytic.Information and required data has been collected through attribution methods and field observation and surveying and filling out the questionnaire and by using statistical methods and exploiting Excel and Spss software it has been analyzed. The goal of this research is considering the function of travel agencies at development of tourism in Anzali city. The result shows that having natural privileged position(pond, seaside), benefiting pond with various animal and vegetation coverage, various Islands and the possibility of exploiting nature and wildlife for scientific tours, tourisms and hunting, existence of 4 especial regions as the natural and protected habitat in the city, existence of local habitat through Anzali pond, fields surrounding pond and Caspian sea shore and also especial habitation of pheasant(ghlamgodeh Island), and also the existence of traditions, crafts and existence of local ,weekly and permanent markets for exchanging products and cultures are counted as the tourism potential of Bandar Anzali. Enriching infrastructures and support and strengthening tourism service centers, and also travel agencies through development of tourism activities and finally development and equipment of this region as the supplier of tourism services can have ideal consequences and can lead to the development of tourism and change this region to the one important tourism district at the north if the country. The thing that seems necessary is that as agencies are active for developing tourism it is necessary to improve tourism section.

     

    Key words: tourism, travel service agency, tourism development,  BandarAnzali town

  • فهرست:

    چکیده---------------------------------------------------------------------------- ج

    مقدمه ---------------------------------------------------------------------------- د

    فصل اول. کلیات تحقیق--------------------------------------------------------------- 1

    1-1- بیان مسأله--------------------------------------------------------------------- 2

    1-2- اهمیت و ضرورت--------------------------------------------------------------- 3

    1-3- اهداف تحقیق------------------------------------------------------------------ 4

    1-4- فرضیه های تحقیق--------------------------------------------------------------- 4

    1-5- سؤال‌های تحقیق---------------------------------------------------------------- 4

    1-6- تعاریف واژه ها و مفاهیم----------------------------------------------------------- 4

    فصل دوم. ادبیات تحقیق--------------------------------------------------------------- 6

    2-1- پیشینه تحقیق------------------------------------------------------------------ 7

    2-2-  گردشگری-------------------------------------------------------------------- 9

    2-2-1- گردشگری از نظر لغوی--------------------------------------------------------- 9

    2-2-2-  واژه توریسم---------------------------------------------------------------- 9

    2-3- تعریف و مفاهیم گردشگری-------------------------------------------------------- 10

    2-3-1- گردشگری------------------------------------------------------------------ 10

    2-3-2- گردشگری داخلی (یا بومی)------------------------------------------------------ 11

    2-3-3- گردشگری خارجی(یا بین‌المللی)-------------------------------------------------- 11

    2-3-4- گردشگری از بعد جغرافیایی----------------------------------------------------- 11

    2-3-5- گردشگری از بعد اجتماعی------------------------------------------------------ 11

    2-4- فواید گردشگری---------------------------------------------------------------- 11

    2-4-1- فرهنگی و اجتماعی------------------------------------------------------------ 11

    2-4-2- اقتصادی------------------------------------------------------------------- 12

    2-5- گردشگری در جهان------------------------------------------------------------- 12

    2-5-1- آغاز جهانگردی در دوران باستان-------------------------------------------------- 12

    2-6- گردشگری در جهان------------------------------------------------------------- 13

    2-6-1- آغاز جهانگردی در دوران باستان-------------------------------------------------- 13

    2-6-2- گردشگری در دوران قرون وسطی-------------------------------------------------- 14

    2-6-3- گردشگری در دوران رنسانس----------------------------------------------------- 15

    2-6-4- گردشگری در دوران انقلاب صنعتی و بعد از آن---------------------------------------- 15

    2-6-5- گردشگری در ایران------------------------------------------------------------ 16

    2-6-6- روند توسعه گردشگری در ایران قبل و بعد از انقلاب------------------------------------ 16

    2-7- روند شکل‌گیری گردشگری در گیلان------------------------------------------------- 18

    2-8- رابطه‌ی جغرافیا و فعالیت‌های گردشگری----------------------------------------------- 18

    2-9- اشکال عمده توریسم------------------------------------------------------------- 19

    2-10- انواع توریسم----------------------------------------------------------------- 19

    2-11- مفهوم توسعه------------------------------------------------------------------ 20

    2-12- تئوری قطب رشد-------------------------------------------------------------- 20

    2-13- توسعه پایدار------------------------------------------------------------------ 21

    2-14-تاریخچه سیستم توزیع محصولات و خدمات گردشگرى------------------------------------ 22

    2-15- تاریخچه شرکت‌هاى خدمات مسافرتى در ایران------------------------------------------ 23

    2-16- فدارسیون بین‌المللى اتحادیه آژانس‌هاى مسافرتى(UFTAA)------------------------------- 24

    2-17- سازمان میراث فرهنگى و گردشگرى و شوراى عالى میراث فرهنگى و گردشگرى------------------ 25

    2-18- انواع فعالیت شرکت‌هاى خدمات مسافرتى--------------------------------------------- 25

    2-18-1- فعالیت شرکت‌هاى خدمات مسافرتى برحسب نوع مجوز--------------------------------- 25

    2-18-2- فعالیت شرکت‌هاى خدمات مسافرتى بر حسب بعد سازمانى------------------------------- 26

    2-18-3- فعالیت شرکت‌هاى خدمات مسافرتى برحسب سطح فعالیت------------------------------- 28

    2-18-4- کارگزاران مسافرتى(آژانس‌ها یا سفرگذارى‌ها)----------------------------------------- 29

    2-19- ساختار شرکت‌هاى خدمات مسافرتى------------------------------------------------- 29

    2-19-1- واحد فروش و بازاریابى-------------------------------------------------------- 29

    2-19-2- واحد عملیات--------------------------------------------------------------- 30

    2-19-3- واحد ذخیره‌ی جا------------------------------------------------------------ 30

    2-19-4- واحد ادارى و اجرایى--------------------------------------------------------- 30

    2-19-5- واحد محاسبات و امور مالى----------------------------------------------------- 30

    2-19- کارکنان شاغل در واحدهاى خدمات مسافرتى------------------------------------------- 31

    2-19-1- مدیرعامل------------------------------------------------------------------ 31

    2-19-2- مدیر فنى------------------------------------------------------------------ 31

    2-19-3- مدیر تور------------------------------------------------------------------ 32

    2-20- تور و اجزاى آن--------------------------------------------------------------- 32

    2-21- راهنمای تور------------------------------------------------------------------ 34

    2-22- اهمیت راهنمایان در تورهاى گردشگرى----------------------------------------------- 34

    2-23- مسئولیت‌ها و وظایف راهنما------------------------------------------------------- 34

    2-24- فرایند اجراى تور-------------------------------------------------------------- 35

    2-25- انواع سفرهاى گروهى که در داخل کشور برگزار مى‌شود----------------------------------- 36

    2-25-1- سفرهاى طبیعت‌گرا----------------------------------------------------------- 36

    2-25-2- طبیعت‌گردى و راهنماى کویر---------------------------------------------------- 37

    2-26- دستورالعمل‌هاى ویژه برگزارکنندگان تور طبیعت----------------------------------------- 38

    فصل سوم. روش اجرای تحقیق---------------------------------------------------------- 40

    3-1- روش تحقیق و مراحل آن---------------------------------------------------------- 41

    3-2- مراحل تحقیق------------------------------------------------------------------ 41

    3-2-1- مرحله جمع‌آوری تحقیق--------------------------------------------------------- 41

    3-2-2- مرحله سازماندهی و طبقه‌بندی تحقیق----------------------------------------------- 41

    3-2-3- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات---------------------------------------------------- 41

     3-2-4- جامعه آماری و حجم نمونه------------------------------------------------------ 41

    3-3- مواد------------------------------------------------------------------------- 42

     3-4- موقعیت جغرافیایی شهرستان بندر انزلی----------------------------------------------- 43

    3-5- نامواژه انزلی------------------------------------------------------------------- 46

    3-6- ساختار کالبدی شهرستان بندر انزلی--------------------------------------------------- 46

    3-7- زمین‌شناسى بندر انزلى------------------------------------------------------------ 47

    3-8- توپوگرافى-------------------------------------------------------------------- 48

    3-9- اقلیم------------------------------------------------------------------------ 50

    3-9-1- بررسی ایستگاه هواشناسی ناحیه مورد مطالعه------------------------------------------ 50

    3-10- منابع آب-------------------------------------------------------------------- 58

    3-11- پوشش گیاهى و جانورى--------------------------------------------------------- 60

    3-12- رابطه ویژگی‌های طبیعی با قابلیت‌های گردشگری---------------------------------------- 61

    3-13- ویژگی‌های اجتماعی جمعیتی------------------------------------------------------ 63

    3-13-1- ساختار جنسی و سنی جمعیت -------------------------------------------------- 63

    3-13-2- تعداد، توزیع و تحولات خانوار و جمعیت------------------------------------------- 63

    3-14- ویژگی‌های اقتصادی------------------------------------------------------------ 64

    3-14-1- فعالیت و اشتغال------------------------------------------------------------- 64

    3-14-2- صنعت گردشگری------------------------------------------------------------ 65

    3-15- جاذبه‌هاى گردشگرى شهرستان بندر انزلی--------------------------------------------- 65

    3-15-1- موزه نیروى دریایى----------------------------------------------------------- 65

    3-15-2- برج ساعت انزلى------------------------------------------------------------ 66

    3-15-3- برج موزیک---------------------------------------------------------------- 66

    3-15-4- بناى شهردارى انزلى---------------------------------------------------------- 66

    3-15-5- عمارت معتمدى------------------------------------------------------------- 66

    3-15-6- کاخ سردارى--------------------------------------------------------------- 67

    3-15-7- بنای تاریخی کلیسای مریم مقدس------------------------------------------------- 67

    3-15-8- خانه داوودزاده-------------------------------------------------------------- 67

    3-15-9- ساختمان دادگستری---------------------------------------------------------- 67

    3-15-10- مناره مسجد قائمیه انزلی------------------------------------------------------ 68

    3-15-11- تالاب انزلى--------------------------------------------------------------- 68

    3-15-12- جزیره قلم‌گوده------------------------------------------------------------ 69

    3-15-13- پناهگاه حیات وحش سرخانگل------------------------------------------------- 69

    3-15-14- منطقه شکار ممنوع حسین‌بکنده ------------------------------------------------- 69

    3-16- منابع و جاذبه‌های طبیعی--------------------------------------------------------- 70

    3-16-1- سواحل انزلی--------------------------------------------------------------- 70

    3-16-2- رودخانه------------------------------------------------------------------- 72

    3-16-3- تالاب و رودگاها------------------------------------------------------------- 74

    3-16-4- رویش گیاهی در تالاب انزلی---------------------------------------------------- 75

    3-16-5- جزایر نی------------------------------------------------------------------ 75

    3-16-6- قایقرانی تفریحی------------------------------------------------------------- 76

    3-16-7- ماهیگیری تفریحی------------------------------------------------------------ 77

    3-16-8- شکار تفریحی--------------------------------------------------------------- 77

    3-17- جاذبه‌های تاریخی شهرستان انزلی--------------------------------------------------- 80

    3-17-1- مناره--------------------------------------------------------------------- 80

    3-17-2- کاخ موزه------------------------------------------------------------------ 80

    3-17-3- پل غازیان------------------------------------------------------------------ 81

    3-17-4- پل میان‌پشته---------------------------------------------------------------- 81

    3-17-5- بلوار ساحلی انزلی----------------------------------------------------------- 81

    3-17-6- موج شکن----------------------------------------------------------------- 81

    3-17-7- حافظیه------------------------------------------------------------------- 82

    3-17-8- ساختمان شهرداری----------------------------------------------------------- 82

    3-17-9- ساختمان چهارطبقه----------------------------------------------------------- 82

    3- 18- جاذبه‌های فرهنگی- مذهبی------------------------------------------------------- 83

    3-18-1- شنبه‌بازار------------------------------------------------------------------ 83

    3-18-2- مساجد قدیمی-------------------------------------------------------------- 83

    3-18-3- فرهنگسراها، سینماها و نمایشگاه‌ها------------------------------------------------ 84

    3-18-4- مراکز خرید اصلی------------------------------------------------------------ 84

    3-18-5- هتل‌ها و مهمانپذیرها---------------------------------------------------------- 86

    3-18-6- پانسیون های خانگی---------------------------------------------------------- 87

    3-18-7- آرامگاه بی‌بی‌حوریه----------------------------------------------------------- 87

    3-18-8- امام‌زاده صالح--------------------------------------------------------------- 87

    3-18-9- آرامگاه آقاپیر--------------------------------------------------------------- 87

    3-18-10- آرامگاه آقا سیدنجفی--------------------------------------------------------- 88

    3-18-11- بقعه آقاپیر---------------------------------------------------------------- 88

    فصل چهارم. یافته‌های تحقیق------------------------------------------------------------ 90

    4-1- بررسی نقش آژانس‌های مسافرتی در توسعه گردشگری شهرستان بندر انزلی----------------------- 91

    4-1-1- فعالیت در تورهای داخلی و خارجی آژانس‌های مسافرتی شهرستان بندر انزلی------------------- 95

    4-1-2- فعالیت‌های گسترده دفاتر خدمات مسافرتی شهرستان بندر انزلی----------------------------- 95

    4-1-3- فعالیت‌های اکوتوریستی، آژانس‌های خدمات مسافرتی شهرستان بندر انزلی---------------------- 95

    4-1-4- دلایل ضعف آژانس‌های خدمات مسافرتی شهرستان بندر انزلی در توسعه اکوتوریسم--------------- 96

    4-1-5- تأثیر فصول سال در اجرای گشت‌های طبیعت‌گردی توسط آژانس‌های خدمات مسافرتی------------- 97

    4-1-6- گروه‌های سنی استقبال‌کننده از تورهای طبیعت‌گردی------------------------------------- 97

    4-1-7- خدمات ارائه شده توسط آژانس‌های خدمات مسافرتی جهت تورهای طبیعت‌گردی---------------- 97

    4-1-8- خدماتی که در صورت عدم محدودیت‌های توسط آژانس‌های خدمات مسافرتی برای توسعه اکوتوریسم قابل

    اجراست-------------------------------------------------------------------------- 98

    4-1-9- دلایل برتری یک آژانس خدمات مسافرتی نسبت به رقبا----------------------------------- 98

    4-2- یافته‌های توصیفی---------------------------------------------------------------- 99

    4-2-1- جنسیت-------------------------------------------------------------------- 99

    4-2-2- سن----------------------------------------------------------------------- 100

    4-2-3- سطح تحصیلات-------------------------------------------------------------- 101

    4-2-4- شغل---------------------------------------------------------------------- 102

    4-2-5- مبدأ سفر------------------------------------------------------------------- 103

    4-2-6- وسیله سفر------------------------------------------------------------------ 104

    4-2-7- اهداف سفر----------------------------------------------------------------- 105

    4-2-8- نحوه آشنایی با مکان سفر-------------------------------------------------------- 106

    4-2-9- مسافت محل زندگی گردشگران تا انزلی---------------------------------------------- 107

    4-2-10- نقش دفاتر خدماتی در علاقمندی گردشگران به بازدید مجدد------------------------------ 108

    4-2-11- نقش دفاتر خدمات گردشگری در رضایتمندی---------------------------------------- 109

    4-2-12- میزان عملکرد آژانس‌های مسافرتی نسبت به گذشته------------------------------------- 110

    4-2-13- میزان مراجعات گردشگران در طول فصول------------------------------------------- 111

    4-2-14- جایگاه توریسم در شهرستان انزلی------------------------------------------------ 112

    4-2-15- استفاده از خدمات آژانس‌های گردشگری-------------------------------------------- 113

    4-2-16- نقش آژانس‌های خدمات مسافرتی در خدمات‌رسانی به توریست‌ها--------------------------- 114

    4-2-17- نقش امکانات آژانس‌ها در توسعه توریسم-------------------------------------------- 115

    4-2-18- نقش آژانس‌ها در معرفی جاذبه‌های گردشگری---------------------------------------- 116

    4-2-19- رابطه بین آژانس‌های مسافرتی و تورهای توریسم-------------------------------------- 117

    4-2-20- آسیب رساندن تورهای طبیعت گردی بر محیط زیست----------------------------------- 118

    4-2-21- نقش تورها در ایجاد انگیزه برای سفر به انزلی---------------------------------------- 119

    4-2-22- نقش آژانس‌ها در افزایش گردشگر------------------------------------------------ 120

    4-2-23- نقش آژانس‌های گردشگری در توسعه توریسم---------------------------------------- 121

    فصل پنجم. نتیجه‌گیری --------------------------------------------------------------- 122

    5-1- نتیجه گیری------------------------------------------------------------------- 123

    5-2- بررسی فرضیه‌ها---------------------------------------------------------------- 125

    5-2-1- فرضیه اول------------------------------------------------------------------ 125 

    5-2-2- فرضیه دوم------------------------------------------------------------------ 126

    5-3- ارائه راهکار------------------------------------------------------------------- 127

     

    منبع:

    منابع فارسی

    اپلروود، مگان، 1386، اکوتوریسم(اصول، تجربیات، سیاست‌ها). ترجمه: نگار قدیمی.

    اصلاح عربانی، ابراهیم، 1374، کتاب گیلان. گروه پژوهشگران ایران، جلد اول و جلد دوم.

    آمار، تیمور، 1382، مجموعه مقالات همایش‌های علمی و پژوهشی گروه‌های علوم انسانی، جلد اول، چالوس، معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نوشهر و چالوس.

    پاپلی یزدی، محمدحسین؛ سقایی، مهدی، 1386، گردشگری(ماهیت و مفاهیم). انتشارات سمت.

    داس ویل، راجر، 1384، مدیریت جهانگردی: مبانی، راهبردها وآثار. ترجمه: سیدمحمد اعرابی، داوود ایزدی، دفتر پژوهش‌های فرهنگی، تهران.

    دهخدا، علی اکبر، 1356، لغت‌نامه دهخدا، تهران.

    دیبایی، پرویز، 1371، شناخت جهانگردی. انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.

    رابینو، ه‍.ل.، 1346، ولایات دارالمرز ایران- گیلان. رشت: نشر طاعتی.

    رنجبریان، بهرام؛  زاهدی، محمد، 1384، خدمات صنعت گردشگری. اصفهان: انتشارات کنکاش.

    سازمان جهانی گردشگری(2001).

    سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان، سیمای اقتصادی شهرستان بندرانزلی 1385.

    سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان، سیمای اقتصادی، اجتماعی شهرستان لاهیجان، 1390.

    سازمان هواشناسی کشور، 1382.

    سالنامه آماری استان گیلان،1390.

    سالنامه آماری گیلان، 1385.

    سفیدی شیرکوهی، علی، 1383، بررسی اکوتوریسم تالاب انزلی با تأکید بر توانمندی‌ها و قابلیت‌ها، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.

    علیجانی، ب.؛ کاویانی، م.، 1374، مبانی آب و هواشناسی، انتشارات سمت.

    فنل، دیوید ای.، 1385، مقدمه‌ای بر طبیعت‌گردی. ترجمه: جعفر قادیکلایی، مازندران: انتشارات دانشگاه.

    قرخلو ، مهدی، 1386، جغرافیای جهانگردی و برنامه‌ریزی اوقات فراغت. تهران، جهاد دانشگاهی.

    قرخلو، مهدی، 1384، توریسم شهر، روستا، عشایر. مجموعه مقالات همایش وضعیت گردشگری ایران در بستر جهانی شدن، جلد اول، انتشارات دانشگاه آزاد فیروزکوه.

    قره‌نژاد، حسن، 1374، اقتصاد و سیاست گذاری توریسم، انتشارات مانی.

    کاظمی، مهدی، 1386، مدیریت گردشگری، انتشارات سمت، تهران.

    گی، چاک وای و سولا، ادوارد و فاید، 1377، جهانگردی در چشم‌اندازی جامع، ترجمه: علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهش‌های بنیادی، چاپ اول.

    گی، چاک وای، 1382، جهانگردی در چشم‌اندازی جامع. ترجمه: سیدمحمد اعرابی دفتر پژوهش‌های فرهنگی چاپ دوم.

    محلاتی، صلاح‌الدین،1380، درآمدی بر جهانگردی. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.

    مرکز آمار ایران، 1365، سرشماری عمومی و نفوس و مسکن شهرستان بندرانزلی.

    مرکز آمار ایران، 1375، سرشماری عمومی و نفوس و مسکن شهرستان بندرانزلی.

    مرکز آمار ایران، 1385، سرشماری عمومی و نفوس و مسکن شهرستان بندرانزلی.

    معاونت برنامه‌ریزی استان گیلان، 1387، سیمای اقتصادی- اجتماعی شهرستان بندر انزلی.

    معصومی اشکوری، حسن، 1371، اصول و مبانی برنامه‌ریزی منطقه‌ای، صومعه‌سرا: انتشارات مؤلف.

    منشی زاده، رحمت الله، 1376، جهانگردی، انتشارات مسعی.

    منشی زاده، رحمت الله، 1384، اندر مقوله گردشگری. تهران: انتشارات پیام مؤلف.

    نظری، علی‌اصغر، 1368، جغرافیای جمعیت، انتشارات گیتاشناسی.


موضوع پایان نامه بررسی نقش آژانس های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی, نمونه پایان نامه بررسی نقش آژانس های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی, جستجوی پایان نامه بررسی نقش آژانس های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی, فایل Word پایان نامه بررسی نقش آژانس های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی, دانلود پایان نامه بررسی نقش آژانس های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی, فایل PDF پایان نامه بررسی نقش آژانس های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی نقش آژانس های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی نقش آژانس های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی نقش آژانس های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی نقش آژانس های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی نقش آژانس های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نقش آژانس های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نقش آژانس های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی, پروژه درباره پایان نامه بررسی نقش آژانس های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی نقش آژانس های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی نقش آژانس های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی نقش آژانس های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی نقش آژانس های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی نقش آژانس های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : جغرافیا گرایش : برنامه ریزی توریسم در این پژوهش به بررسی جاذبه‌های اکوتوریستی در شهرستان رامیان استان گلستان و ارائه راهکارهایی برای توسعه‌ی اکوتوریسم در این شهرستان ‌پرداخته شده است. برای ارائه‌ی راهکارها از دو تکنیک سوات و تحلیل سلسله مراتبی استفاده گردید.ابتدا با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی به اولویت‌بندی نقاط اکوتوریستی ...

پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی چکیده در روزگاران گذشته، گردشگری و سیاحت ویژه اشراف و نخبگان بود و به سبب تنگناهای اقتصادی و فنی و..... نقش چندانی در شئون زندگی اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی انسان ایفا نمی‌کرد. اما همگام با رویدادها و تحولات ژرف اجتماعی و اقتصادی در زندگی جوامع و بهره‌مندی انسان از حقوق بیشتر، اوقات فراغت فزون‌تر و به ویژه از هنگامی که ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده شهرستان سیاهکل در جنوب شرق استان گیلان قرار دارد . از دو ناحیه جلگه ای و کوهستانی تشکیل شده و از نظر آب و هوا دارای آب و هوای مرطوب و نیمه مرطوب است . وسعت این شهرستان 6/1048 کیلومتر مربع و جمعیت آن براساس آمارسال 90 ( 47096 نفر ) بوده است .به لحاظ وجود سه رودخانه مهم ، استخرها و آبگیرهای ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته معماري گرايش معماري دي 1393 چکيده محيط هاي طبيعي بکر يا حوزه هاي حفاظت شده محلي مناسب براي اکوتوريسم به شمار مي روند و توسعه توريسم در اي

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و صنعت توریسم چکیده موضوع توریسم و صنعت جهانگردی در دنیای معاصر و بخصوص درکشورهای توسعه یافته، هم تراز دیگر صنایع و بخش های اقتصادی رشد بسیار چشمگیری داشته است .امروزه بسیاری از کشورهای جهان ، ابعاد گسترده صنعت گردشگری را از نظر تولید ،اشتغال و ایجاد درآمد درک کرده اند و از چند دهه پیش به شدت به توسعه این صنعت پرداخته اند. کشور جمهوری اسلامی ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا و برنامه ریزی توریسم چکیده : گردشگری درمانی که از بهم پیوستن دو شاخه پردرآمد گردشگری و خدمات درمانی بوجود آمده است، همواره در جهان مورد توجه بوده و هست، بطوریکه بر اساس آمار بین المللی این شاخه از صنعت گردشگری حتی در دوران رکود اقتصادی در جهان توانسته سالانه رشدی معادل 20 درصد برای خود به ثبت برساند و بسیاری را به خود ...

پایان نامه برای اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا وبرنامه ریزی توریسم چکیده: به دلیل افزایش جمعت و فشاری که به تبع آن بر منابع طبیعی و محیط زیست وارد می شود٬ گردشگری نیز می تواند اثرات مطلوب و نامطلوبی بر محیط زیست بر جای گذارد. شهر لاهیجان به دلیل اینکه یکی از توریست پذیر ترین شهرهای استان گیلان است و دارای پتانسیل های مطلوب طبیعی و انسان ساخت می باشد می تواند در گسترش ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای طبیعی گرایش: برنامه ریزی توریسم این تحقیق با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی با اهداف کاربردی به راهکارهای توسعه ژئوتوریسم در تنگه واشی حوضه جلیزجند شهرستان فیروزکوه پرداخته و روش گردآوری اطلاعات بصورت کتابخانه ای، اسنادی و میدانی می باشد. حوزه جلیزجند به دلیل داشتن طبیعت بکر و وجود تفرجگاه تنگه واشی در خود و نزدیکی به تهران از ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی توریسم چکیده محدوده مورد مطالعه در این تحقیق بخش های خاصی از مناطق کوهستانی دو شهرستان لاهیجان و ماسال در استان گیلان می باشد که به بام سبز معروف هستند. بام سبز لاهیجان که در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته در وسط شهر لاهیجان در 40کیلومتری شهر رشت واقع شده است. این بام سبز در قله ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی توریسم چکیده شرایط اقلیمی شهرستان صومعه سرا بدلیل شرجی بودن در فصل تابستان و یا کاهش درجه حرارت در فصول دیگر باعث شده تانگارنده بدنبال تقویم مناسبی برای این فصول درمنطقه مورد مطالعه برای طبیعت گردان بوده وبراین اساس این تحقیق با استفاده ازروش توصیفی- تحلیلی، با بهره گیری ازمطالعات کتابخانه‎ای، اسنادی ...

ثبت سفارش