فهرست:
چکیده
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات تحقیق............................................................................................................................................1
1-1 تعریف مسئله.......................................................................................................................................................2
1-2 ضرورت و اهمیت تحقیق.................................................................................................................................2
1-3 سئوال های تحقیق.............................................................................................................................................2
1-4 فرضیات تحقیق...................................................................................................................................................3
1-5 اهداف اصلی و فرعی...........................................................................................................................................3
1-6 روش تحقیق و جمع آوری اطلاعات ..............................................................................................................3
1-7کاربرد تحقیق........................................................................................................................................................3
1-8 پیشینه تحقیق ...................................................................................................................................................4
1-9 چگونگی انجام پروژه عملی...............................................................................................................................5
1-9-1 شناخت و بررسی نقوش و عناصر، رنگ، فرم، ترکیب بندی، تصویر سازی، چیدمان،
بسته بندی ژاپنی و کاربرد نقشمایه های ایرانی در بسته بندی اصیل ایران.........................................5
1-9-2 فرم شناسی و معنا شناسی محصول و تأثیر از هندسه اسلامی در بسته بندی ایرانی...........6
1-9-3 کاربرد ماتریال های متفاوت و معانی آنها با توجه به طراحی سبز.............................................6
فصل دوم : فضای هنری ژاپن....................................................................................................................................8
2-1 جغرافیای ژاپن ....................................................................................................................................................9
2-2 تأثیر چین بر ژاپن.............................................................................................................................................10
2-3 فرهنگ ژاپن ......................................................................................................................................................14
2-4 مذهب ژاپن ........................................................................................................................................................16
2-4-1 آیین شینتو..............................................................................................................................................16
2-4-2 آیین بودا .................................................................................................................................................17
2-4-3 ذن و مراسم چای (چانویو) .................................................................................................................18
2-5 هنرهای بصری ژاپن ........................................................................................................................................18
2-5-1 نقاشی یاماتو-ئه(طوماردستی)..............................................................................................................19
2-5-2 اونا-ئه یا نقاشی زنانه............................................................................................................................20
2-5-3 اوتوکو-ئه یا نقاشی مردانه ...................................................................................................................20
2-5-4 خوشنویسی کانا ...................................................................................................................................20
2-5-5 فن ماکی ئه( لاکینه ها) .......................................................................................................................22
2-5-6 سنت طومارروایی......................................................................................................................................22
2-5-7 چهره نگاری کاماکورا ..............................................................................................................................22
2-5-8 اوکیوئه........................................................................................................................................................23
2-5-9 مکاتب نقاشی ژاپنی................................................................................................................................23
سوئی بکو.........................................................................................................................................23
تسا....................................................................................................................................................23
کانو...................................................................................................................................................24
ریمپا ................................................................................................................................................25
کرین..................................................................................................................................................26
نانگا .................................................................................................................................................26
دوره تایشو........................................................................................................................................29
دوره شوا............................................................................................................................................31
2-6 ژاپن در سده نوزدهم ......................................................................................................................................32
2-7 ژاپن در سده بیستم.........................................................................................................................................32
2-8 ادامه بقای هنرهای سنتی در پوستر های گرافیکی معاصر ژاپن .........................................................33
فصل سوم : بسته بندی و خلاقیت.........................................................................................................................43
3-1 تعریف بسته بندی............................................................................................................................................44
3-2 مشخصه بسته بندی مناسب محصولات صادراتی......................................................................................44
3-2-1 رنگ......................................................................................................................................................47
3-2-2 فرم شناسی محصول.........................................................................................................................47
- فرم........................................................................................................................................................48
- تصویر ذهنی........................................................................................................................................48
- نشانه.....................................................................................................................................................48
3-2-3هنر و ارتباط.......................................................................................................................................48
- ارتباط در طراحی صنعتی.............................................................................................................. 48
- تفکر تصویری ....................................................................................................................................49
3-2-4 پیام یک محصول..............................................................................................................................49
3-2-5 معنی شناسی یک محصول............................................................................................................49
3-3 بسته بندی ژاپن..............................................................................................................................................50
3-3-1 هنر اوریگامی و کاربرد آن در بسته بندی ژاپن..........................................................................50
3-3-2 ایده دوست دار محیط زیست و طراحی سبز..............................................................................51
3-3-3 سنت های تصویری ژاپن در ارتباط با طراحی گرافیک بسته بندی این کشور.....................52
- طبیعت گرایی ....................................................................................................................................52
- نقوش سنتی........................................................................................................................................52
الف. اژدها................................................................................................................................52
ب. خورشید و ابر....................................................................................................................54
ج. اوریگامی.............................................................................................................................54
چ. رنگ.....................................................................................................................................55
- چیدمان...............................................................................................................................................57
-کاربرد تصویر سازی.......................................................................................................................... 57
-ترکیب مدرن .....................................................................................................................................58
نتیجه گیری..............................................................................................................................................................60
پروژه عملی................................................................................................................................................................61
شرح پروژه عملی......................................................................................................................................................62
اشکال و معانی آنها در هندسه اسلامی................................................................................................................63
نمونه طرح های پروژه عملی ................................................................................................................................68
فهرست منابع ...........................................................................................................................................................79
چکیده انگلیسی.......................................................................................................................................................81
منبع:
الف- کتب فارسی:
اتکینسون، ر/ رفیعی، ح، زمینه روانشناسی هیلگارد(1)، تهران، انتشارات ارجمند، 1383.
اردلان، ن و بختیار، ل/ شاهرخ، ح، حس وحدت(سنت عرفانی در معماری ایرانی)، تهران، نشر خاک، 1380.
استنلی بیکر، ج / پاشایی، ن، هنر ژاپن، تهران، انتشارات فرهنگستان هنر، 1384.
پاکباز، ر، دایره المعارف هنر، چاپ چهارم، تهران، فرهنگ معاصر، 1383.
پاکباز، ر، نقاشی ایران، تهران، 1379 .
حافظ نیا، م، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، چاپ هفدهم، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت)، 1389.
رایشاوئر، ا / مصاحب، م، ژاپن در گذشته و حال، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1379.
زری باف، مدیریت بازارهای جهانی، 1382.
فرجی، م ، سیستم های کاربردی خرید، 1380.
کاتلر،ف و آسترانگ، گ/ فروزنده، ب، اصول بازاریابی، 1385.
گاردنر، ه / فرامرزی، م، تجدید نظر هورست دلاکروا و ریچارد ج.تنسی، هنر در گذر زمان، چاپ ششم، تهران، موسسه انتشارات آگاه، 1384.
گیرو، پ/ نبوی، م، نشانه شناسی، تهران، انتشارات آگاه، 1380.
مور، چ، (ویراستار) / پاشایی، ع، جان ژاپنی: بنیادهای فلسفه و فرهنگ ژاپن، تهران، نشر نگاه معاصر، 1381.
ونگ، و/ بیدار بخت، آ و لواسانی، ن، اصول فرم و طرح، تهران، نشر نی، 1380.
ب- مقالات فارسی :
بلخاری قهی، ح، جایگاه کیهان شناختی دایره و مربع در معماری مقدس اسلامی، نشریه هنرهای زیبا، شماره 24، ص 5-14، 1384.
تاتارکیه ویچ، و/ ترجمه کیوان دوستخواه، فرم در تاریخ زیبائی شناسی، نشریه هنر، شماره 52،ص 46-61، 1381.
سانو، ی، فراتر از تا زدن، ماهنامه صنعت چاپ، شماره 232، ص 47-44، 1380.
کتابی، م، اوریگامی، مجله دستاورد، شماره 19، ص 13-7، 1383.
مقدم، ن، فرایند شناسایی محصول، نشانه شناسی و معنی شناسی محصول، مطالعه موردی: ظروف چایساز، نشریه هنرهای زیبا، شماره 37، ص 77-86، 1388.
مونسی سرخه، م و طالب پور، ف و گودرزی، م، نوع لباس و نماد های رنگ در عرفان اسلامی، نشریه هنرهای زیبا، شماره 44، ص 5-14، 1389.
ج- پایان نامه :
مشایخی، م، بررسی عناصر بصری بسته بندی مواد غذایی ژاپن(2010-2000)، کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر، 1390.
د -کتب لاتین:
1. Rika, T, Package Design In Japan, Rikuyosha, 2007.
2. Beech, R,The Origami Handbook.
3. Bakhtiari, L, Sufi, tomson, 1991.
ل- منابع الکترونیکی:
http://www.newdesign.ir
http://www.persipack.ir
http://www.icfpco.com کلینیک تخصصی بسته بندی مواد غذایی ایران
ن- منابع الکترونیکی لاتین :
http://www.graphiku.tumbler.com
http://www.designishistory.com
http://www.artreact.blogspot.com