پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر عنوان پایان نامه عملی طراحی قالی با توجه به سلیقه ی بازار روز قالی دستباف و توانایی خرید قشر متوسط جامعه

word 15 MB 30963 241
1393 کارشناسی ارشد هنر
قیمت: ۳۱,۳۳۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع ­دستی

    گرایش طراحی  و نقاشی سنتی

     

    مقدمه:

    مسئله کارایی یک رشته در نظام آموزشی عالی همیشه دغدغه ذهنی مسئولین در کشورهای مختلف بوده است.در کشورهای پیشرفته­ی جهان قبل از تأسیس یک رشته، پژوهشی وسیع در مورد محتوای آموزشی و یا کاربردی بودن رشته برای جامعه و جایگاه اشتغال­زایی آن صورت می­گیرد و آن­طور که از تحقیقات و نشست­های علمی و همایش­های بسیاری که در این زمینه برگزار می­شوند می­توان حدس زد در کشور ما آن چنان که شایسته است این روند طی نمی­شود. چنین به نظر می­رسد که رشته­های دانشگاهی، ابتدا در نظام آموزش عالی ایران تصویب می­شود و بعد از چند سال که دانش­آموختگان آن دچار مشکل شدند، تلاش در جهت بهبود وضعیت آن آغاز می­شود. در این بین عده­ی زیادی از جوانان عمر و سرمایه­ی خود را از دست می­دهند و چه بسیار ناهنجاری­هایی که در اثر بیکاری­های بعد از دانش­آموختگی ایجاد می­شود. لذا برنامه­ریزی دقیق و نیاز سنجی بازار کار در مورد تأسیس یک رشته نه تنها باعث اشتغال و گردش سرمایه در کشور می­شود بلکه آرامش روانی را برای خانواده­ها و جامعه به همراه خواهد آورد. در کتاب نظام آموزش عالی و اشتغال آمده است:«در ممالک پیشرفته هر چه آموزش افراد بالا می­رود میزان بیکاری نیز کاهش می­یابد ولی این روند معکوس در ایران به رابطه­ای مستقیم تبدیل شده است به­طوری­که نیمی از بیکاران جامعه را دانش­آموختگان دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی تشکیل می­دهند»( خداداد­­حسینی و بهاری­فر، 1384، 31). درکشورهای پیشرفته­ی جهان از همان کودکی به فرزندان خود مهارت­های اشتغال را آموزش می­دهند. شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه طوری است که وقتی آن کودک به سن 18 سالگی رسید دیگر باید زندگی مستقل خود را آغاز کند. اما شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در ایران به­گونه­ای است که اکثر فرزندان بسیار متکی به خانواده رشد می­کنند و همین موضوع سبب آن می­شود که بعد از        دانش­آموختگی با آنکه از لحاظ علمی در سطح بالایی می­باشند نتوانند نسبت به سایر کشورها کار مناسبی پیدا کنند. در حقیقت جسارت و اعتماد به نفس انجام کار را ندارند به همین دلیل به دنبال آسان­ترین راه یعنی اشتغال در سازمان­های دولتی می­گردند. این در حالی است که اکثر رشته­ های دانشگاهی نیاز به کارآفرینی دارد و اینجاست که نوع آموزش در سطح دانشگاهی و فرهنگ تربیتی فرزندان در خانواده و فرهنگ بازار کار و تجارت، همه و همه در به وجود آمدن یک دوره­ی معیوب دخیل هستند.«یکی از عوامل مهم فضای کسب و کار که نقش مهمی در اشتغال دانش­آموختگان دارد اقتصاد بسته و دولتی می­باشد ایران جزء کشورهایی است که در دهه­های اخیر میزان باز بودن اقتصاد آن افت کرده و به شدت اقتصاد بسته­ای دارند و طبیعتا این اقتصاد بسته و غیر آزاد، رقابتی هم ندارد یکی از اهداف مهم سازمان­ها در راستای جذب نیروهای تحصیل کرده، افزایش بهره­وری می­باشد. این در حالی است که کارکنان تحصیل کرده در ایران بنا به دلایلی نتوانسته­اند نقش خود را به خوبی ایفاء کنند و محیط کار سنتی را تغییر دهند و لذا بهره­وری پائین نیروی انسانی یکی از عوامل کاهش رشد اقتصادی در ایران می باشد» (خدادادحسینی و بهاری­فر، 1384، 19).  براین اساس  به نظر می­رسد رشته­هایی این چنین که نیاز به کارآفرینی دارند در کشور ما بازدهی کمی را از لحاظ سهم اشتغال و چرخش سرمایه دارند. افزایش میزان تحصیلات، تقریبا همیشه باعث افزایش توقع نیز می گردد. منظور از توقع، هم توقعات مالی است و هم توقعات اجتماعی، مانند احترام گذاشتن به مرتبه علمی افراد تحصیل کرده، اما براساس آمارهای سازمان بین­المللی کار (ILO )، در کشورهای در حال توسعه در حقیقت به جای بیکاری دانش­آموختگان با کم­کاری آنها مواجه هستیم( یعقوبی­جبلی، 1385). یکی از دلایل این کم­کاری­ها همان افزایش توقع است متأسفانه معمولا دانشجویان پس از دانش­آموختگی و جستجوی کار، با رفتارها و مزایایی که در پی آن بودند برخورد نمی­کنند و همین امر باعث سرخوردگی و عدم رضایت آنها در انجام کارهای پائین­تر از سطح توقع آنها می­شود.

    یکی از دلایل انتخاب این موضوع بررسی کارکرد و میزان بازدهی یکی از همین رشته­های دانشگاهی است. رشته کارشناسی فرش با گرایش طراحی یکی از رشته­های شاخه­ی هنر است که به نظر می­رسد این رشته نتوانسته­ توسط مسئولین با برنامه­ریزی صحیح پایه­ریزی گردد. براساس سوابق و مطالعات میدانی مستند، از زمان پیشنهاد تأسیس این رشته تا تأیید وزارت علوم و تحقیقات چند ماه بیشتر فاصله نبوده و این در حالی است که منطق حاکم در ساختارهای آموزشی، حکم می­کند که برای تأسیس رشته­ای که آینده­ی عده­ی زیادی از جوانان و همچنین اقتصاد کشور به آن بستگی دارد زمان بیشتری صَرف تحقیق و برنامه­نویسی دروس ارائه شده، گردد. این موضوع را می­توان از روی میزان اشتغال دانش­آموختگان و موفقیت شغلی آنها و نیز برگزاری نشست­های مختلف با موضوعاتی پیرامون چالش­های بوجود آمده بین رابطه دانشگاه و بازار فرش و اشتغال دریافت. با توجه به نکاتی که ذکر شد و همچنین سنتی بودن و وابستگی اقتصادی به بازار در این رشته که به صورت غیردانشگاهی سالیان متمادی به صورت تجربی و نسل به نسل (به صورت غیررسمی) انتقال داده شده است به نظر می­آید در کشور سازمان­هایی که با این رشته و تعداد دانش­آموختگان آن تناسب داشته باشند وظایف تعریف شده­ای برای بهره­گیری از توان دانش­آموختگان آن ندارند.

    فرش هنر و صنعتی اصیل در ایران است که سابقه تاریخی زیادی را دارا می­باشد. در تمام دنیا فرش خوب را با نام ایران می­شناسند لذا مسئولین و استادان این رشته برای ماندگاری و حفظ آن تصمیم به دانشگاهی کردن این هنر صنعت گرفتند و این رشته از سوی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در تاریخ 1/3/1374مصوب و تأیید شد  و در تاریخ 20/12/1374 سرفصل دروس آن از سوی وزارت علوم منتشر گردید و از مهر ماه 1375ه.ش، پذیرش دانشجو توسط دانشگاه­های مجری انجام شد. اما به نظر    می­رسد مشکلات بعد از دانش­آموختگی در این رشته به تدریج بروز کرده است. دانش­آموختگان این رشته در زمان تحصیل در دانشگاه تصورشان بر این است که در زمینه­ی کاری خود بهترین هستند و بعد از دانش­آموختگی کاری مناسب را پیدا خواهند کرد اما زمانی که کارهای خود را برای عرضه به بازار ارائه خواهند داد متوجه می­شوند که طرح­های آنها با طرح­های به اصطلاح بازاری تفاوت دارد و اینجاست که دچار سردرگمی می­شوند و از این نقطه ضرورت و اهمیت تحقیق در این پایان­نامه خود را نمایان می­کند.

    از آنجایی که پژوهشگر این متون خود دانش­آموخته این رشته است، مشکلات دانش­آموختگان این رشته را با بازار فرش­دستباف تا حدودی به صورت مستقیم لمس کرده و یکی از دغدغه­های وی همیشه آن بوده که چرا دانش­آموختگان کارشناسی فرش با گرایش طراحی نمی­توانند با بازار      فرش­دستباف ارتباط برقرار کنند. در حالی که طرح­های فرش­دستباف موجود در بازار  فرش­دستباف در حدی است که دانش­آموختگان به راحتی می­توانند از عهده­ی آن برآیند. لذا این دغدغه و نیاز، فکر اولیه­ی این پژوهش را شکل داده است. به همین دلیل نیز در این پژوهش سعی بر آن است تا موانع و ضعف­های موجود در ایجاد این ارتباط دوسویه میان نیاز طراحی فرش در بازار و توانمندی        دانش­آموختگان کارشناسی فرش با گرایش طراحی ریشه­یابی و راهکارهایی برای رفع آن در حد توان ارائه شود.

    لذا از اهداف اصلی محقق این پایان­نامه، بررسی این موضوع می­باشد که بین دانشگاه و بازار       فرش­دستباف چه ارتباطی وجود دارد؟ و اگر این ارتباط نتوانسته ایجاد شود کمبود­های پیش­رو و دلایل عدم موفقیت آن چیست ؟ و آیا می­توان مواردی همچون؛ سنتی بودن این رشته، تجربی بودن آن، عدم  برنامه­ریزی صحیح درسی برای رشته­ی فرش با گرایش طراحی، کمبود استادان مجرب برای تدریس در دانشگاه­ها، نداشتن علاقه دانشجویان به این رشته، تمایل نداشتن عوامل تجربی کار این رشته با قشر تحصیل کرده، کم­کاری خود دانشجویان در زمان تحصیل و یا بعد از دانش­آموختگی و... را به عنوان نواقص پیش رو در این رشته برشمرد یا خیر، گرچه تصور بر این است که این مشکل در کنار توان علمی دانش ­آموختگان تا حدودی جنبه­ی فرهنگی دارد و فرهنگی که جا می­افتد دیگر به سختی می­توان آن را اصلاح کرد. تجارت و یا به قولی خرید و فروش فرش­دستباف سالیان متمادی فرهنگ بازاری و خاص خود را دارا بوده است و ایجاد ارتباط بین فرهنگ سنتی بازار و دانشگاه به صورت رسمی و نظام­مندکمی دشوار می­نماید.

    با این هدف ابتدا محقق ضمن استناد به تحقیق­هایی که هم راستا با این پایان­نامه صورت گرفته و بیان تاریخچه­ای از علم و هنر، نظام آموزشی و اهداف آن، معرفی رشته­های مختلف هنری، تاریخچه­ای از فرش­دستباف و طراحی، تاریخچه­ای از تأسیس سازمانها و ارگانهای مختلف هنر و یا مرتبط با فرش و همچنین تعاریفی از فرهنگ و اقتصاد در فرش و همچنین با استناد به جامعه آماری تولیدکنندگان فرش­دستباف و دانش­آموختگان این رشته سعی دارد تا به شفاف­سازی نکات مثبت و منفی موجود در این موضوع بپردازد.

    فصل اول (کلیات پژوهش)

    1-1 بیان مسئله، ضرورت و اهمیت انتخاب موضوع:

    سابقه فرش­بافی را در جهان می­توان به آغاز تمدن در جوامع بشری مربوط دانست یعنی از آن زمان که انسان دانست روی زمین سرد و پر از خار و خاشاک نمی­تواند آرامش یابد. انواع اولیه­ی، زیر­اندازها، بی­تردید کیفیتی شبیه به نمد و یا تولیدات ابتدائی نساجی داشته است. اما اگر از کیفیت استثنائی فرش پازیریک1 بگذریم، تقریبا تا قبل از قرن 16 میلادی از فرش­های ایرانی جز به اشاراتی مبهم سابقه­ای در دست نیست. با شناخت اروپائیان از فرش­های ایرانی و زیبایی که این فرش­ها طی سال­های بعدی به آن دست یافت، فرش ایرانی عنوان بلامنازع فرش زیبای شرقی را به خود اختصاص داد. شواهد و مدارک تاریخی و بخصوص کشف قالی پازیریک سهم عظیم در خلق و تولید این هنر گرانبها را از آن ایرانیان می­سازد. گزنفون2 به هنگام ثبت جنگهای ایران اشاراتی دارد دال بر اینکه ایرانیان زیر بسترهای خود از فرش­های نرمی استفاده می­کردند.

    هنر فرش­بافی آئینه­ی تمام­نمایی از هنر و تمدن اسلامی و ایرانی و میراث گرانقدری است که در شناسنامه­ی ایران جایگاه ویژه­ای دارد. فرش در زمره­ی هنرهای سنتی اصیل است که تبلور عینی  فرهنگ مردم این مرز و بوم بوده و بسان یکی از شاخص­های اصلی هویت نظام فنی و نمادهای ملی تاریخی فرهنگ ایران در سطح جهان مطرح می­باشد و با توجه به این موضوع یکی از راههای اصلی

    1 پازیریک نام یکی از قدیمی­ترین فرش دستباف است، که در آلتایی مغولستان بدست آمده و باستان­شناسان معتقد هستند که این فرش متعلق به ایران است.

    2 فیلسوف و مورخ یونانی که سال­های زیادی از عمر خود را در آسیا گذرانده است.(( fa.wikipedia.org

     

     

    پیشگیری از محو اصالت­ها و زمینه­های فرهنگی هنری، بهره­گیری از شیوه­های پیشرفته آموزشی و پژوهشی است که ضمن علمی نمودن تجارب دیرینه آن، به کنکاش پیرامون ابعاد مختلف تاریخی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتصادی گذشته و حال فرش نیز پرداخته شود و در همین راستا رشته­ی کارشناسی فرش در سال 1375 ه.ش، به صورت مستقل در دانشگاه کاشان با سه گرایش طراحی، رنگرزی و بافت تأسیس شد.گذشته از کیفیت بافت و رنگ فرش های ایرانی طرح­های بسیار زیبای آن چشم هر بیننده­ای را مجذوب خود می­کند. به طوری که طرح­های قالیهای ایرانی را یکی از اصیل­ترین نقوش در بین هنرهای ایرانی می­دانند. به همین منظور گرایش طراحی فرش در دانشگاه­های کشور مورد تدریس قرار می­گیرد که بعد از 17 سال از تأسیس این رشته در دانشگاه­های مختلف در حال حاضر فقط در دوره کارشناسی بطور تقریبی سالانه 800 نفر فقط از طریق آزمون کنکور سراسری وارد دانشگاه­ها شده و تقریبا به همین تعداد نیز دانش­آموخته می­شوند. بدیهی است که این             دانش­آموختگان می­خواهند وارد بازار حرفه­ای فرش­دستباف شوند. این تحقیق در پی آن است که با توجه به سوابق آموزشی موجود در رشته فرش، تعداد دانش­آموختگان، شرح درس و مبانی آموزشی مربوطه که در دستور کار این نظام قرار گرفته و همچنین با تکیه به هویت و جایگاه فرش ایرانی به عنوان یک هنر اصیل در این دیار، به سؤالهای مورد نظر به شرح زیر پاسخ دهد؛

     

     

     

     

     

     

     

     

    1-2پرسش­های پژوهش

    1 آیا آموزش دانشگاهی این رشته توانسته باعث ارتقاء و بهبود وضعیت فرهنگی و اقتصادی       فرش­دستباف در کشور شود؟

    2 آیا بازار حرفه­ای فرش دستباف شهر تهران با سابقه و توانایی­های فرهنگی و اقتصادی جامعه، مستعد بهره­وری از توان علمی این دانش­آموختگان به منظور پیش­برد اهداف اقتصادی خود در شرایط اجتماعی فعلی می­باشد؟

    در راستای بررسی دقیق­تر پرسش­های اصلی در این پژوهش سعی شده تا از طریق پرسش­های فرعی دیگر به جواب­هایی با سندیت بیشتر دست یافت تا بتوان به نتیجه­ای مبسوط­تر رسید.

    آیا تعداد دانش­آموختگان رشته­ی طراحی فرش با نیاز روز بازار حرفه­ای فرش­دستباف مطابقت دارد؟

    آیا  آموخته­های یک دانش­آموخته رشته طراحی فرش در حدی می­باشد که بتواند وارد بازار حرفه­ای فرش­دستباف شهر تهران شود؟

    پذیرش به ­صورت گرایشی در رشته­ی فرش تا چه اندازه مفید و متناسب با نیازهای جامعه می­باشد؟

    با توجه به نحوه نظام آموزشی در شرایط فعلی، نیمه­متمرکز بودن آن کمکی به ارتقاء آموزشی این رشته خواهد کرد؟

    میزان ارتباط و اشتغال­زایی دانش­آموختگان گرایش طراحی فرش با رکود اقتصادی و سیاست فرهنگی در بازار چیست؟

     

     

     

     

     

     

    1-3 فرضیه­های پژوهش

    طراحی فرش­دستباف یکی از شاخه­های هنرسنتی اصیل ایرانی است و همانگونه که ذکر شد همیشه از سوی دیگر کشور­های جهان، ایران مهد اصلی آن دانسته شده است، همین اصل باعث شد که مسئولین برای حفظ اصالت و فرهنگ ملی ایرانی و همچنین بازدهی بهتر اقتصادی این محصول این رشته دانشگاهی فرش را پایه­ریزی کنند. هدف از ایجاد این رشته دانشگاهی، اشتغال بیشتر، به انزوا کشیده نشدن سنتی فرش­دستباف و نجات آن از تهاجم ماشینی شدن هنرهای سنتی بوده و اینکه دانش­آموختگان این رشته نیروی مورد نیاز سازمانهای دولتی را تأمین کنند. براساس این اهداف و منطق ساختاری در نظام آموزش عالی رشته­ی فرش، فرضیه­های این پژوهش عبارتند از:

    1- یکی از اهداف تأسیس این رشته حفظ اصالت­های فرش­دستباف به عنوان فرهنگ اصیل ایرانی    می­باشد اما به نظر می­رسد که نتایج عکس این اهداف در حال حاضر ایجاد شده است. لذا می­توان چنین فرض نمود، که دانش­آموختگان این گرایش توانایی آن را ندارند تا طرح­هایی را در جهت ارتقاء فرهنگی و اقتصادی بازار فرش­دستباف ارائه دهند.

    2- در حقیقت می­توان چنین گفت که دانشگاه نتوانسته با تمام سعی و کوششی که داشته پل ارتباطی مناسبی را برای ارتباط بین دانش­آموختگان این رشته و بازار تجربی و حرفه­ای فرش­دستباف از لحاظ اقتصادی و فرهنگی ایجاد کند و بازار حرفه­ای فرش راه خود و دانشگاه نیز راه خود را می­رود. با این توضیح می­توان چنین فرض نمود که تولید­کنندگان فرش­دستباف در بازار، این استعداد را نداشته و این نیاز را احساس نمی­کنند، تا با بکارگیری مهارت دانش­آموختگان باعث تحول             هنر صنعت فرش­دستباف شوند. 

  • فهرست:

    مقدمه...........................................................................................................................................................................1

    فصل اول کلیات پژوهش

    1-1بیان مسئله........................................................................................................................................................5

    1-2پرسش­های پژوهش........................................................................................................................................7

    1-3فرضیه­های پژوهش..........................................................................................................................................8

    1-4مروری بر ادبیات نظری و پیشینه تحقیق...................................................................................................9

    1-5اهداف و ارزش نظری پژوهش.....................................................................................................................19

    1-6 روش تحقیق و معرفی جامعه آماری.........................................................................................................20

    1-7محدودیت­های پژوهش................................................................................................................................27

    فصل دوم(مبانی نظری، مباحث و داده­های پژوهش)

    بخش اول

    2-1-1 تعریف علم­ و هنر.......................................................................................................................................28

    2-1-2 جایگاه آموزش عالی در گسترش علم و دانش....................................................................................31

    2-1-3 اهداف نظام آموزش عالی در ایران........................................................................................................33

    2-1-4 چگونگی تأسیس هنرکده هنرهای تزئینی..........................................................................................36

    2-1-5 معرفی دانشگاه هنر تهران.......................................................................................................................45

    بخش دوم

    2-2-1رشته فرش­دستباف در شاخه کاردانش آموزش و پرورش...............................................................37

    2-2-2 چگونگی تکوین رشته دانشگاهی فرش..............................................................................................39

    2-2-3 اهداف شکل­گیری آموزش عالی فرش در مقطع کارشناسی.........................................................44

    2-2-4 ضرورت ایجاد رشته دانشگاهی فرش از دیدگاه آقای عابد............................................................45

    2-2-5 ضرورت ایجاد رشته دانشگاهی فرش از دیدگاه وزارت علوم و تحقیقات....................................46

    2-2-6 نگاهی گذرا به تاریخچه هنر طراحی فرش.......................................................................................47

    2-2-7 معرفی رشته دانشگاهی کارشناسی فرش با گرایش طراحی.........................................................51

    بخش سوم

    2-3-1 فرهنگ......................................................................................................................................................53

    2-3-2 اصطلاحات فرهنگی................................................................................................................................54

    2-3-3 فرش ایرانی یک سرمایه فرهنگی اقتصادی.......................................................................................56

    2-3-4 فرش ایرانی یک حافظه­ی فرهنگی.....................................................................................................56

    2-3-6 اقتصاد........................................................................................................................................................57

    2-3-7 اقتصاد خرد و کلان.................................................................................................................................57

    2-3-8 محصولات اقتصادی................................................................................................................................58

    2-3-9 بازار.............................................................................................................................................................58

    2-3-10 نظریه­های اقتصادی بازار.....................................................................................................................60

    2-3-11 نظریه بازار از نظر مارکس...................................................................................................................61

    فصل سوم( روش­شناسی)

    3-1مقدمه................................................................................................................................................................62

    3-2 روش­شناسی پژوهش....................................................................................................................................63

    3-3 متغیر پژوهش................................................................................................................................................63

    3-4روش­های جمع­آوری داده­ها.........................................................................................................................64

    3-5 نحوه طراحی پرسش­نامه.............................................................................................................................64

    3-6روایی(اعتبار) پرسش­نامه..............................................................................................................................65

    3-7پایایی( قابلیت اعتماد) پرسش­نامه.............................................................................................................66

    3-8منطق انتخاب نمونه­های آماری در این پژوهش.....................................................................................66

    3-9حجم نمونه و روش نمونه­گیری..................................................................................................................68

    3-10روش­های تجزیه و تحلیل داده­ها.............................................................................................................68

    3-11تکنیک­های آماری استفاده شده در این پژوهش.................................................................................69

    فصل چهارم(تجزیه و تحلیل یافته ها و نتایج آماری)

    بخش اول: بررسی یافته­های نظری

    4-1-1مقدمه..........................................................................................................................................................70

    4-1-2آموزش عالی در ایران و چالش­های پیش­رو........................................................................................71

    413تأثیر آموزش کارداش فرش­دستباف بر وضعیت اشتغال و پیشرفت تحصیلی در....................

     مقطع کارشناسی فرش........................................................................................................................................76

    414فرش در آموزش عالی هنر یا صنعت.....................................................................................................81

    415چالش­های رشته فرش از نگاه دانش­آموختگان..................................................................................83

     

    4-1-6 ضعف­های رشته فرش و دانش­آموختگان از دید صاحب­نظران عرصه فرش­دستباف...............85

    4-1-7 تأثیر دانشگاه بر هنر صنعت فرش­دستباف مثبت یا منفی.........................................................94

    4-1-8 فرهنگ.......................................................................................................................................................97

    4-1-9 تجلی فرهنگ و هنر ایرانی در طراحی فرش­دستباف...................................................................100

    4-1-10اقتصاد.....................................................................................................................................................106

    4-1-11بازار فرش­دستباف تهران....................................................................................................................107

    4-1-12بازار عنصری تأثیر گذار بر فرهنگ..................................................................................................108

    4-1-13 بازار متغیر............................................................................................................................................110

     

    4-1-14 مقایسه شرایط اقتصادی و نیروی کار در دو مرحله فوردیسم و پست­فوردیسم....................111

    بخش دوم: بررسی مطالعات آماری

    4-2-1 نمایش داده­های توصیفی و متغیرهای تحقیق...............................................................................112

    4-2-2 جداول توصیفی جامعه آماری دانش­آموختگان پاسخ­دهنده دانشگاه هنر................................113

    4-2-3 جداول آمار توصیفی جامعه آماری تولیدکنندگان بازار فرش­دستباف شهر تهران................119

    4-2-4 نتایج استنباطی داده­ها........................................................................................................................121

    4-2-5 بررسی تأثیر آموزش دانشگاهی کارشناسی فرش باگرایش طراحی..............................................

    بر جنبه­های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش­دستباف شهر تهران..............................................................122

    4-2-6 فرضیه­های تحقیق.................................................................................................................................124

    4-2-7 نحوه بررسی فرضیه­های تحقیق.........................................................................................................125

    4-2-8 بررسی فرضیه 1....................................................................................................................................126

    4-2-9 بررسی فرضیه 2....................................................................................................................................131

    فصل پنجم( بررسی یافته­ها، آزمون یا( کنترل) فرضیه­های تحقیق و استنتاج نهایی)

    5-1مقدمه.............................................................................................................................................................136

    5-2بررسی یافته­ها و کنترل فرضیه­های تحقیق..........................................................................................137

    5-3استنتاج نهایی...............................................................................................................................................168

    5-4راهکارهای پیشنهادی.................................................................................................................................174

    منابع ومأخذ..........................................................................................................................................................177

    پیوست­ها...............................................................................................................................................................183

    گزارش­کار بخش عملی......................................................................................................................................189

    چکیده انگلیسی..................................................................................................................................................221

    منبع:

    ندارد.


تحقیق در مورد پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر عنوان پایان نامه عملی طراحی قالی با توجه به سلیقه ی بازار روز قالی دستباف و توانایی خرید قشر متوسط جامعه, مقاله در مورد پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر عنوان پایان نامه عملی طراحی قالی با توجه به سلیقه ی بازار روز قالی دستباف و توانایی خرید قشر متوسط جامعه, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر عنوان پایان نامه عملی طراحی قالی با توجه به سلیقه ی بازار روز قالی دستباف و توانایی خرید قشر متوسط جامعه, پروپوزال در مورد پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر عنوان پایان نامه عملی طراحی قالی با توجه به سلیقه ی بازار روز قالی دستباف و توانایی خرید قشر متوسط جامعه, تز دکترا در مورد پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر عنوان پایان نامه عملی طراحی قالی با توجه به سلیقه ی بازار روز قالی دستباف و توانایی خرید قشر متوسط جامعه, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر عنوان پایان نامه عملی طراحی قالی با توجه به سلیقه ی بازار روز قالی دستباف و توانایی خرید قشر متوسط جامعه, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر عنوان پایان نامه عملی طراحی قالی با توجه به سلیقه ی بازار روز قالی دستباف و توانایی خرید قشر متوسط جامعه, پروژه درباره پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر عنوان پایان نامه عملی طراحی قالی با توجه به سلیقه ی بازار روز قالی دستباف و توانایی خرید قشر متوسط جامعه, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر عنوان پایان نامه عملی طراحی قالی با توجه به سلیقه ی بازار روز قالی دستباف و توانایی خرید قشر متوسط جامعه, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر عنوان پایان نامه عملی طراحی قالی با توجه به سلیقه ی بازار روز قالی دستباف و توانایی خرید قشر متوسط جامعه, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر عنوان پایان نامه عملی طراحی قالی با توجه به سلیقه ی بازار روز قالی دستباف و توانایی خرید قشر متوسط جامعه, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر عنوان پایان نامه عملی طراحی قالی با توجه به سلیقه ی بازار روز قالی دستباف و توانایی خرید قشر متوسط جامعه, رساله دکترا در مورد پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر عنوان پایان نامه عملی طراحی قالی با توجه به سلیقه ی بازار روز قالی دستباف و توانایی خرید قشر متوسط جامعه

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري اردکان گروه : فرش آبان 1393 چکيده : برخي از قالي هاي معاصر (اغلب تجاري) عيوبي در رنگ دارند که بنابر درخواست مشتري، توسط مرمت­گر مورد بررس

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی بین­الملل) چکیده پژوهش بازار الکترونیکی سیستم اطلاعاتی بین­سازمانی است که به خریداران و فروشندگان شرکت­کننده در برخی از بازارها، مستقل از طرف سوم، اجازه می­دهد اطلاعات و پیشنهادهایی در مورد قیمت و محصول ارائه دهند. به­کارگیری این نوآوری جدید توسط شرکت­ها چه کوچک و چه بزرگ موجب خلق مزایای متعددی شده و ...

پایان‌نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد هنر اسلامی گرایش فلز چکیده چکیده حاضر با هدف شناسایی، معرفی و احیا هنر آبگینه در دوران معاصر مدون گشته است و در پژوهش حاضر این هدف با تحلیل ساختاری و زیبایی‌شناسانه‌ی آثار موجود در ایران معاصر و همچنین عرضه آن در بازارهای جهانی معتبر قابلیت تحقق را دارد. به طور کلی ساخت آثار آبگینه با سبک‌های مورد بررسی و معرفی شده باید دارای ویژگی‌ها و ...

پاِیان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع دستی پژوهش در صنایع دستی چکیده: هنر الیاف صورت تکامل یافته‌ی تاپیستری مدرن در دنیاست، در طی قرن‌ها هنرمندان ایرانی همسو با هنرمندان سایر کشور‌ها به جلال و شکوه منسوجات تولید شده در دنیا افزوده‌اند، اما اینک خود به واردکننده و مصرف‌کننده‌ی آن هنر- صنعت تبدیل شده‌اند و در طیف وسیعی شکل تجسمی آن حضوری کم‌رنگ و بی‌رونق به خود گرفته است. ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده: صنایع دستی تبلورعینی فرهنگ ومظاهرهنری وازنوع هنرهای کاربردی ومردمی به حساب می آید وازآنجا که هرفرآورده دستی بازگوکننده خصوصیات تاریخی،اجتماعی وفرهنگی محل تولید خود است،می تواند عامل مهمی درشناساندن فرهنگ وتمدن وهمچنین عاملی برای جذب گردشگران داخلی وخارجی محسوب شود.هدف ازانجام این تحقیق، ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته هنر اسلامی چکیده: فرش با حیات مادی و معنوی ترکمن مأنوس است و معرف هویت و عامل وحدت طوایف مختلف بشمار می آید. نقوش در فرش اصیل ترکمن، دارای ساختاری مشخص و منسجم بوده و تا دهه های اخیر مادر ترکمن خود را ملزم به رعایت آن می دانست.آگاهی از همخوانی پدیده های اقتصادی و طبیعت زیستی، با نقوش سبک جدید، مسأله اساسی این تحقیق بوده است. هدف کلی تحقیق، شناخت ...

پايان نامه دوره کارشناسي ارشد در رشته علوم تربيتي گرايش برنامه ريزي آموزشي دي 1393 چکيده هدف اين پژوهش ، امکان سنجي آموزش هاي مهارتي محصول محور در کشور بود .که به دنبال پاسخگويي به سه سوال ،

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری چکیده این پژوهش، که به روش توصیفی تحلیلی انجام گرفته است و جمع آوری اطلاعات در آن به شیوه کتابخانه ای و میدانی می باشد، با هدف بررسی طراحی بسته بندی های سلولزی ژاپن، طی سه دهه اخیر صورت گرفته است. اولین بسته بندی ها دردنیا از موادی که طبیعت در اختیار بشر قرار داده بود تشکیل می شده؛ پوست حیوانات و میوه ها، تنه درختان، ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته کارآفرینی فرهنگی چکیده: خرید به ویژه خرید سوغات و صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ های گردشگران در طول سفر است. سوغات خریداری‌ شده از مقصد تجربه سفر را برای گردشگران به تجربه‌ای مادی و ملموس تبدیل می‌کند. هدف پژوهش حاضر که به روش توصیفی- تحلیلی و پیمایشی انجام شده است بررسی رابطه بین ویژگی‌های جمعیت شناختی گردشگران (سن، تحصیلات، درآمد) و نوع سفر و ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد گرايش : معماري تابستان1392 زندگي صنعتي بااشغال هرچه تمام ترزمين توسط فضاهاي صنعتي،مکانهاي کمتري براي استراحت وتفريح افرادجامعه ايجادکرده است. برا

ثبت سفارش