پایان نامه اصول تکثیر، نگهداری و پرورش کاکتوس

مشخص نشده 518 KB 26493 156
مشخص نشده مشخص نشده مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۵,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پايان نامه براي دريافت درجه كارشناسي

    رشته مهندسي كشاورزي – ترويج و آموزش كشاورزي

    چكيده

    در حدود ده هزار گونه از گياهان گلدار يعني حدود 3 درصد كل گونه هاي شناخته شده و 12 درصد از كل خانواده هاي گياهي تحت عنوان گياهان گوشتي معرفي شده اند. يكي از گروههاي جذاب و مورد توجه گياهان گوشتي را كاكتوسها تشكيل مي دهند.

    كاكتوسها به دليل تنوع زياد در شكل ظاهري، طرز آرايش خارها و تيغ ها، گوناگوني رنگ و اندازه گلها، رشد كند و نامحسوس به عنوان گياهان گلخانه اي و پرورشي مورد توجه بسياري از كلكسيونرها مي باشند و به طور كلي شرايط گرم و خشك را مي پسندند.

    سعي شد با ايجاد شرايط مناسب گلخانه اي مجموعه اي از گياهان گوشتي و كاكتويها از نظر مشخصات مورفولوژيكي و روش كشت و پرورش و تكثير مورد مطالعه قرار گيرد. به خصوص گونه هايي از جنس Mammillaria كه به خوبي در شرايط گلخانه اي رشد نموده و در بيشتر مواقع سال به گل بودند از نظر مورفولوژيكي و آناتومي مورد مطالعه قرار گرفتند.

     

    بنام خدا

    مقدمه

    كاكتوس از واژه يوناني آن Kaktos به معناي گياه خاردار يا سوزش دار گرفته شده است. كاكتوسها از گروه گياهان گوشتي و از رده دو لپه ايهاي جدا گلبرگ كه سر دسته تيره ويژه اي بنام CACTACEAE مي باشند و با تيره هاي ديگر دو لپه ايها، تفاوتهاي كلر دارند. زيرا ساقه اين گياهان بسيار ضخيم و از حالت استوانه خارج و برگها نيز شكل اصلي خود را از دست داده اند و بصورت خارها و تيغهاي كوچك در نقاط گوناگون درآمده اند.

    كاكتوسها در زبان فارسي از ديدگاه شكل ساقه ها به نامهايي چون: گل مار، زبان مادر شوهر و ... نيز معروف هستند. زادگاه و رويشگاه آنها قاره آمريكاست و پس از رده اركيده ها، بزرگترين تيره گياهان را پديد آورده اند.

    كاكتوسها تيره بزرگي از گياهان را تشكيل مي دهند كه از آمريكا منشاء گرفته اند و بعدا در ساير نقاط پرانده گرديده اند. برخي بومي گستره گرم و سوزان آمريكاي مركزي و جنوبي و در پاره اي پهنه هاي جهان كه آب و هوايي همانند آمريكا دارند، نيز ديده مي شوند. در دشتهاي بزرگ و جنگلهاي آفريقاي جنوبي، استراليا، مكزيك، پاراگوئه كه در بيشتر سال داراي آب و هواي خشك هستند نيز كاكتوسها را در گستره هاي بزرگي مي توان ديد.

    كاكتوسها در اندازه و شكلهاي گوناگون ديده مي شوند. برخي بسيار كوتاه و در ماسه هاي بياباني پنهان بوده و از برخي گونه هاي آن نيز درختان غول پيكري پديد مي آيد كه بلندي آنها گاه به 15-20 متر هم مي رسد.

    همگي اين گياهان نيز داراي شيره هستند و از همين رو است كه مقدار فراواني رطوبت را در خود نگاه مي دارند و گاه همين ويژگي، تشنگاني را كه در بيابانهاي و دشتهاي بزرگ و خشك و سوزان، به دام افتاده اند از مرگ رهانيده است، تفاوت بزرگ و پايه اي كاكتوسها از ساير گياهان به سبب توانايي و استواري شگفت انگيز آنها در برابر دگرگونيها و شرايط سخت و نامساعد طبيعي است چرا كه اين گياهان در نامناسب ترين و دشوارترين شرايط رشد نموده و براي بقاء نسل و زندگي، پايداري نشان داده و شكلهاي گوناگون به خود مي گيرند.

    اين گياهان اهميت اقتصادي و كاربردهاي فراوان دارند. در برخي مناطق پوشش گياه اصلي را تشكيل مي دهند و در زمينه هاي مختلفي همچون تأمين غذا، سوخت، از انواع درختي به عنوان چرب، از ميوه و ساقه برخي از انواع گوشتي مخصوصا آپونتياسه ها به عنوان خوراك دام استفاده مي كنند.

    بيشتر جذابيت كاكتوسها اين است كه ساقه آن با شكل عجيب بدون برگ با خارهاي زياد بايد گلهائي به آن زيبايي توليد كند.

    بسياري بر اين باور بوده و هستند كه خارهاي كاكتوس سمي است ولي اين تصور غلطي است. فراواني گلهاي رنگي و خارها يك مجموعه جالب و تقريبا باور نكردني را به وجود مي آورد و رايج ترين جنبه حيايت آنها مقاومتشان را به دوره هاي طولاني بي آبي و كم آبي است.

    اين گياهان به آساني در كنار پنجره ها، ايوانها يا در گوشه اي از باغچه قابل استقرار بوده، گلدهي آنها با حداقل توجه و رسيدگي صورت مي گيرد.

    تنوع روزافزون كاكتوسها به واسطه دو رگ گيريهاي مداوم همه روزه بر تعداد علاقه مندان مي افزايد و علاقه جمع آوري كنندگان را تداوم مي بخشند.

     

    تاريخچه

    نام كاكتوس اولين بار توسط theopherastuls براي گياهان خاردار به كار برده شد. در سال 1653 ليند نام علمي كاكتوس را براي جنس كاكتوس انتخاب كرده، ولي امروزه جنسي تحت عنوان كاكتوس وجود ندارد. كاكتوس را مي توان به شتر دنياي گياهان تشبيه كرد.

    با كشف قاره آمريكا، گونه هايي از كاكتوس به وسيله كريستف كلمب به قاره اروپا برده شد، اولين كاكتوس منتقل شده ملئوكاكتوس بود كه با شكل بسيار زيبا، خيلي زود در بين اعيان و اشراف آن زمان جاي خود را باز كرد و به صورت گياه تزئيني بسيار با ارزشي درآمد. اما به دليل عدم شناخت و ناتواني در توليد و تكثير اين گياه و همچنين گراني آن، كم كم ارزش خود را از دست داد. از صد و پنجاه سال پيش با افزايش مطالعات درباره كاكتوسها و شناخت روشهاي توليد و كشف گونه هاي جديد آنها در نقاط مختلف جهان، اين گياه دوباره به صحنه گياهان زينتي بازگشت.

    در بيابانهاي قاره آمريكا، به تنهايي بيش از 1000 گونه كاكتوس با ساختاري متفاوت و در شكلها اندازه ها و رنگهاي گوناگون در حال رستن و رشد و نمو يافت مي شوند. جايگاه رويش اين گونه ها نيز كشورهاي آرژانتين، برزيل، پرو، شيلي و بوليوي شناخته شده و از همين نقاط به ديگر كشورهاي جهان رفته و پراكنده گرديده اند.

    در جنگلهاي برزيل گروهي از كاكتوسها بصورت اپي فيت در تنه هاي درختان زندگي مي كنند. شماري از گونه ها كه در بيابانهاي خشك و سوزان رشد و نمو مي كنند، نسبت به گياهان ديگر شكلهاي عجيب و شگفت انگيز يافته اند. چنين روندي با گذشت ميليونها سال تكامل پديد آمده و خود بخود، شرايط نامساعد محيطي را همراه با دگرگوني شكل و اندازه پذيرفته اند.

    به خاطر خصوصيت ريخت شناسي (مرفولوژي) به مناطق خشك و نيمه خشك سازگار شده و توزيع طبيعي آن از شمال آمريكا و مرز كانادا به سمت آمريكاي مركزي و جنوبي پيشرفته و به محدوده هاي جنوبي برزيل و آرژانتين مي رسد و جمعيتهاي بومي نيز از جنسهاي (Ripsalis) در قسمتهاي جنوبي آفريقا، ماداگاسكار و سيلان يافت شده است. انواع آپونيتا نيز در آفريقا، مديترانه و استراليا پراكنده اند و در استراليا بصورت علف هرز متشكل آفريني مي كنند.

    بدون ترديد در عالم گياهي، شگفت انگيزتر، جالب تر و در بسياري موارد زيباتر از كاكتوسها و گياهان گوشتي، گياهي را نمي توان يافت. در اين گياهان، گلهاي رنگين و بسيار لطيف و زيبا از ميان مشتي ها و چنان سر در مي آورند كه هر بيننده را به حيرت واميدارند. هميشه اين گياهان نظر عاشقان طبيعت را بخود جلب كرده و مي كنند مردم با ذوق كشورهاي پيشرفته مجموعه هاي بزرگي از اين گياهان را فراهم آورده اند كه در خور تحسين است. در كشور ما هم علاقمندان به اين گياهان دل انگيز روز به روز زيادتر مي شوند.

    فصل اول :  گياه شناسي

    1-1 آشنايي با كاكتوسها و مرفولوژي آنها

    كاكتوسها يكي از گروههاي اصلي و مشخص گياهان گوشتي به شمار مي روند. اما آنچه كه كاكتوسها را از ساير گياهان گوشتي (ساكولنت succulent) جدا مي سازد وجود دسته تارهاي آرئول در روي ساقه آنهاست كه در بيشتر كاكتوسها به روشني ديده مي شود. آرئولها برجستگيهايي هستند كه خارها بر روي آنها تشكيل مي شود. آرئولها مناطقي بر روي ساقه يا شاخه كاكتوسها كه جاي توليد گلها و خارها مي باشند و به شكل چين خورده و بالشك مانند هستند. اجتماع خارها بيشتر به گونه رديفي در روي آرئول و گاهي ينز خود آرئول ها، بدون ترتيب پخش گرديده اند در حالي كه در ديگر گياهان گوشتي خاردار، تيغها يا خارها منفرد بوده و كمتر بصورت مجتمع يا خوشه اي پديدار مي گردند.

    كاكتوسها به سبب نداشتن برگ كار اصلي برگ يعني: فتوسنتز و غذاسازي، تعريق و تعرق را به وسيله ساقه هاي خرد كه بندبند نيمه گوشتي و داراي سبزينه اند، انجام مي دهند.

    روي ساقه ها با كوتيكول پوشيده شده كه داراي ماده مومي است. همچنين در گونه هاي مختلف پوشش سفيد رنگي، روزنه هاي ساقه را مي پوشاند و موجب جلوگيري از تعريق و تعرق زياد مي شود. در شماري از كاكتويهاي جوان، برگهاي زباني شكل، گوشتي و ضخيم ديده مي شود كه به مرور زمان مي ريزند. ولي همواره به سبب روند فرگشتي (تكاملي) كاكتوسها و همچنين گذشت زمان، برگها تبديل به خار و تيغ مي گردند.

    خارها يكي از ويژگيهاي شناخته شده كاكتوسها به شمار مي روند كه در رنگهاي گوناگون مسئوليت نگه داشت و حفاظت گياه را بر عهده دارند. افزوده بر اين هرگونه حفاظت گياه در برابر عوامل بيروني و محيطي چون جوندگان، جانداران ديگر و يا تابش شديد خورشيد را انجام مي دهند.

    خارها سبب جذب رطوبت هوا در طول شب و هدايت آب در آوندهاي گياه و از آنجا به ريشه ها شده و همچنين كاهش تبخير آب را نيز ياري مي نمايند.

    خارها، افزون بر وظايف زير بنايي خود، موجب زيبايي و جذابيت كاكتوسها و همچنين شناخت گونه ها و واريته هاي گوناگون را فراهم مي سازد و بدينسان طبيعت آنها را پس از مبارزه اي پردامنه، به مرور زمان امروزه بصورت گياهان زيبا و چشم نواز به ما ارمغان داشته است.

    در كاكتوسهاي خاردار، هر خار از ميان گروهي از آرئول ها بيرون مي آيد. ساقه هاي آنها ضخيم و گوشتي و محل انباشت و نگاه داشت مقدار زيادي آب در بافتها، بوده همچنين عمل كربن گيري در ساقه ها انجام مي گيرد.

    گلهاي كاكتوس بسيار چشم گير، عموما درخشان و بزرگ هستند ولي عمري بسيار كوتاه دارند. گلها عموما منفرد، منظم و كامل هستند. شماره كاسبرگها، گلبرگها، پرچم هاي آنها زياد و رويه هم رفته بر روي يك خط مارپيچي جاي دارند و در بيشتر موارد همگي مراحل تبديل كاسبرگها به گلبرگها در آنها به خوبي مشهود است.

    گلها كم و بيش بزرگ و به رنگهاي گوناگون چون: سرخ، صورتي، ارغواني، زرد طلايي، زرد مايل به سبز و بيشتر در فصل بهار و تابستان باز مي گردند. چهار تا هشت (8-4) برچه دارند كه بر روي هم تخمداني يك خانه با تخمكهاي فراوان با تمكن جانبي را پديد مي آورند.

    اندازه گل تا حدود زيادي بستگي به جنس و گونه هاي مختلف دارد. دوره گلدهي پاره اي از جنسها مانند ماميلاريا (Mammillaria)، لوبي ويا (Lobiviia)، اپي فيلوم (Epiphyllum) و اكينوكاكتوس (Echinocactus) در دو سالگي و يا دو سال پس از قلمه زدن مي باشد ولي در سرئوسها (Cereus) اين دوره بسيار طولاني تر مي باشد.

    ريشه كاكتوسها سطحي ولي تا اندازه اي نيرومند و گسترده اند. پاره اي ريشه ها غده اي و برخي داراي ريشه هاي ژرف مي باشند. پرزها و كركهاي سطحي كاكتوس نيز در جلوگيري از تابش آفتاب سوزان و تنه كوه در ارتفاعات و همچنين جذب پرتوهاي فرابنفش، احتمال سوختگي را از ميان برده و به ويژه در نگاهداري رطوبت بسيار كارساز هستند.

    كاكتوسها از گياهان صرفه جو در كاربرد و مصرف كربن هستند، به گونه اي كه در اثر تنفس گياهي، انواع اسيدهاي آمينه را ساخته و در اندامهاي گياهي پخش مي نمايند. ولي هنگامي كه دوباره، نور به گياه بتابد اين اسيدهاي آمينه در روند واكنشهاي كربن گيري به مواد قندي مبدل گشته و اين خود در رشد و فراهم سازي انرژي گياه نقش پايه اي دارد.

    منابع

    1- خليقي، احمد (1376)، گلكاري، پرورش گياهان زينتي ايران، دانشگاه تهران. دانشكده كشاورزي

    2- حكمتي، جمشيد. (پاييز 1369). به گل نشاندن مجدد گلهاي آپارتماني و روش ازدياد آنها. (جلد اول). تهران. دانشكده كشاورزي.

    3- جاهدي، آژنگ. (1376). كاكتوس Cactus. مجله زيتون. شماره 134.

    4- والا معتمد، بهناز. عزيزيان، دنيا. (1374). بررسي شرايط كشت و پرورش كاكتوسها با تأكيد بر مورفولوژي و آناتومي آنها. پژوهش و سازندگي. سال 8. شماره 28

    5- طباطبائي، محمد. (1367) كاشت و پرورش كاكتوسها. مجله باغبان. شماره 26 و 25 و 24 و 23 و 22.

    6- روحاني، غزاله. (1362). روش ازدياد گياهان گوشتي و كاكتوس ها. مجله باغبان. شماره 42

    7- مرلين. دي، تاتل. (1375). خفاشها و كاكتوسها-رشته هاي نامريي توازن.

    (عطاءا... جعفرآبادي، مترجم). دانشمند. سال 34. شماره 2.

    8- كاكتوس نعمت پر خار طبيعت. (1372). مجله دامدار. شماره 29.

    9- دي ترهوبل. (1361). (احمد مرعشي، مترجم). مجله دانستنيها. سال 4. شماره 10.

    10- مطلق زاده، رويا. (1380). جهان كاكتوس. انتشارات فرهنگ جامع

    11- خوشخوي، مرتضي. (مهر ماه 1370). روشهاي تكثير گياهان زينتي. (جلد دوم). انتشارات دانشگاه شيراز.

    12- فضل ا... قنادي، باغباني و گلكاري در خانه و آپارتمان. انتشارات گلها.

    13- هوسه سان ست بوك. (1361). كاكتوس و گياهان زينتي. (متقي، حسين. مترجم) تهران: چاپ مظاهري.

    14. dang Schuster. The world of cacti-1990-Factsonfile

     

  • فهرست
    اصول نگهداری، تکثیر و پرورش کاکتوس
    چکیده
    مقدمه
    تاریخچه
    فصل 1 گیاه شناسی
    1-1 آشنایی با کاکتوسها و مرفولوژی آنها
    2-1 تفاوت کاکتوسها با گیاهان گوشتی
    3-1 فیزیولوژی و متابولیسم گیاه
    4-1 سیستم ریشه
    5-1 خاک
    6-1 آبیاری مناسب
    7-1 نور و حرارت
    1-7-1 چگونگی کاربرد نور مصنوعی
    8-1 کود
    9-1 به گل نشاندن
    10-1 هوای مناسب
    11-1 خواب زمستانی (استراحت گیاهی)
    12-1 گزینش گلدان مناسب برای کاکتوسها
    فصل 2 روشهای تکثیر و ازدیاد
    1-2 انواع تکثیر
    2-2 روش جنسی
    1-2-2 نشاء کردن گیاهان دانه زاد کاکتوس و گیاهان گوشتی
    3-2 دلایل استفاده روش غیر جنسی
    4-2 قلمه زدن
    5-2 پیوند زدن
    1-5-2 پیوند سطحی
    2-5-2 پیوند شکافی
    3-5-2 پیوند مورب
    4-5-2 پیوند خواب
    فصل 3 اصول نگهداری و مراقبت
    1-3 روش نگهداری در جایگاه سرپوشیده (فضای بسته)
    2-3 روش نگهداری بیرون از جایگاه سرپوشیده (فضای باز)
    1-2-3 روش نگهداری و پرورش کاکتوس در فروردین ماه
    2-2-3 روش نگهداری و پرورش کاکتوس در اردیبهشت ماه
    3-2-3 روش نگهداری و پرورش کاکتوس در خرداد ماه
    4-2-3 روش نگهداری و پرورش کاکتوس در تیر ماه
    5-2-3 روش نگهداری و پرورش کاکتوس در مرداد ماه
    6-2-3 روش نگهداری و پرورش کاکتوس در شهریور ماه
    7-2-3 روش نگهداری و پرورش کاکتوس در مهر ماه
    8-2-3 روش نگهداری و پرورش کاکتوس در آبان ماه
    9-2-3 روش نگهداری و پرورش کاکتوس در آذر ماه
    10-2-3 روش نگهداری و پرورش کاکتوس در دی ماه
    11-2-3 روش نگهداری و پرورش کاکتوس در بهمن و اسفند ماه
    فصل 4 برخی بیماریها و آفات مضرر کاکتوس
    1-4 نشانه ها و علل بیماریها
    2-4 روشهای پیشگیری و درمان
    3-4 حشرات و آفات مضرر
    1-3-4 شته
    2-3-4 شپشک های سپردار
    3-3-4 شپشک های آردآلود
    4-3-4 تریپیس ها و کندها
    5-3-4 حلزونهای صدفدار و بی صدف
    4-4 خفاشها و کاکتوسها – رشته های نامرئی توازن
    فصل 5 طبقه بندی کاکتوسها و آشنایی با چند جنس از آنها
    1-5 طبقه بندی کاکتوس
    2-5 زیر خانواده سرئه
    1-2-5 سرئنه Cereanae
    2-2-5 هلیوسرئنه Hylocereus
    3-2-5 اکینوسرئنه Echinocereanae
    4-2-5 اکینوکاکتانه Echinocactanea
    5-2-5 کاکتانه Cactanae
    6-2-5 کوری فانتانه Coryphanthanae
    7-2-5 اپی فیلانه Epiphyllanae
    8-2-5 ریسپالیدانه Rhipsalidanae
    3-5 جنس فرشته (بشقابی) Aeonium WEBB. crassulaceae
    4-5 جنس فرشته (درختی) Aeonium arboretum WEBB.
    5-5 جنس زبانک ها Adromischus LEM. (crassulaceae)
    6-5 اپونتیا Opungtia
    7-5 پرسیکا Pereskia
    8-5 سرئوس Cereus
    9-5 برزی کاکتوس Borzi cactus
    10-5 تلوکاکتوس Thelo cactus
    11-5 زیگوکاکتوسZygo cactus
    12-5 فروکاکتوس Fero cactus
    13-5 نوتوکاکتوس Noto cactus
    14-5 لوبی ویا Lobivia
    فصل 6
    نتیجه گیری
    خلاصه

کلمات کلیدی: پرورش - تکثیر - گیاه - نگهداری - کاکتوس

موضوع پایان نامه اصول تکثیر، نگهداری و پرورش کاکتوس, نمونه پایان نامه اصول تکثیر، نگهداری و پرورش کاکتوس, جستجوی پایان نامه اصول تکثیر، نگهداری و پرورش کاکتوس, فایل Word پایان نامه اصول تکثیر، نگهداری و پرورش کاکتوس, دانلود پایان نامه اصول تکثیر، نگهداری و پرورش کاکتوس, فایل PDF پایان نامه اصول تکثیر، نگهداری و پرورش کاکتوس, تحقیق در مورد پایان نامه اصول تکثیر، نگهداری و پرورش کاکتوس, مقاله در مورد پایان نامه اصول تکثیر، نگهداری و پرورش کاکتوس, پروژه در مورد پایان نامه اصول تکثیر، نگهداری و پرورش کاکتوس, پروپوزال در مورد پایان نامه اصول تکثیر، نگهداری و پرورش کاکتوس, تز دکترا در مورد پایان نامه اصول تکثیر، نگهداری و پرورش کاکتوس, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اصول تکثیر، نگهداری و پرورش کاکتوس, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اصول تکثیر، نگهداری و پرورش کاکتوس, پروژه درباره پایان نامه اصول تکثیر، نگهداری و پرورش کاکتوس, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اصول تکثیر، نگهداری و پرورش کاکتوس, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اصول تکثیر، نگهداری و پرورش کاکتوس, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اصول تکثیر، نگهداری و پرورش کاکتوس, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اصول تکثیر، نگهداری و پرورش کاکتوس, رساله دکترا در مورد پایان نامه اصول تکثیر، نگهداری و پرورش کاکتوس

- مقدمه در بین حیوانات اهلی گیاهخوار، نشخوارکنندگان سهم بزرگی را در تامین خوراک و سلامت بشر دارند. از طرفی تغذیه نقش اصلی را در بازده اقتصادی و عملکردی این دام‌ها داشته به طوری که تقریبا دوسوم از کل هزینه تولیدات دامی در واحدهای مختلف پرورش دام به هزینه‌های خوراک اختصاص داشته و از طرفی با توجه به مسئله کمبود پروتئین حیوانی و افزایش تولید با منابع علوفه‌ای موجود، لازم است تا از ...

چکیده این مطالعه برای تعیین تاثیر سطوح مختلف ویتامین E و C روی شاخص­های رشد و پارامترهای خونی در ماهیان فلاورهورن (Cichlosoma sp) انجام شد. 9 جیره غذایی حاوی ترکیبی از مقادیر 0، 100 و 1000 میلی­گرم بر کیلو­گرم غذا از ویتامین E و 0، 100 و 1000 میلی­گرم بر کیلو­گرم غذا از ویتامین C در سه تکرار و به مدت 8 هفته در نظر گرفته شد. وزن اولیه بچه ماهیان 6/3 ±15 گرم بود. ماهیان هر دو هفته ...

پایان‌نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته‌: مهندسی کشاورزی- علوم باغبانی گرایش: فیزیولوژی و اصلاح درختان میوه چکیده قهوه‌ای شدن آنزیمی مهم‌ترین ناهنجاری فیزیولوژیکی است که به‌شدت کیفیت پس از برداشت و عمر انباری ازگیل ژاپنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به‌منظور بررسی اثر آب مقطر و تعدادی از عوامل ضد قهوه‌ای شدن آنزیمی از جمله اسید آسکوربیک (1 و 2 درصد)، اسید سیتریک (5/0 و 1 ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته: جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده امروزه گردشگری و به ویژه گردشگری مبتنی بر طبیعت ( اکوتوریسم ) می تواند نقش به سزایی در توسعه اقتصادی و درآمدزایی جوامع انسانی داشته باشد که این امر با توجه به وابستگی های طبیعی و زیست بومی هر کشور متفاوت است . کشور ایران با توجه به موقعیت مداری و نصف النهاری در موقعیتی قرار گرفته است ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی روستایی چکیده شهرستان پاکدشت که از جنوب رشته کوه البرز به طرف دشت کشیده شده و به دلیل وجود رودخانه جاجرود و همچنین خاک حاصلخیز آن، محیط مناسبی را برای کشاورزان، بخصوص برای پرورش گل و گیاه است. همین عوامل در کنار اقلیم مساعد و بارندگی نسبتاً مناسب، باعث شده است که پرورش گل و گیاه در سالهای اخیر به منزله یک شغل ...

پايان نامه دوره کارشناسي تيرماه 1383     مقدمه آدمي از بدو خلقت و استفاده از ابزارهاي ساده تا به امروز با کمک فن‌آوري جديد، از حيوانات وحشي و اهلي براي تأمين نيازهاي خود

پایان­نامه (یا رساله) برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته کشاورزی گرایش بیوتکنولوژی کشاورزی چکیده: سیب ­زمینی (Solanum tuberosum L.) مهم­ترین گیاه مغذی بعد از غلات است و پس از گندم، برنج و ذرت چهارمین محصول عمده­ی دنیا به شمار می­رود. محصول سیب­زمینی به علت دارا بودن تکثیر رویشی، مستعد آلودگی به وسیله­ی باکتری­ها، قارچ­ها، ویروس­ها و ویروئیدها می­باشد که این عوامل بیماری­زا ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc) رشته: تولیدات گیاهی (گرایش تولید محصولات باغبانی) عنوان پایان نامه: تأثیر انواع بستر و تاریخ کاشت بر رشد، عملکرد و اجزای عملکرد بذر گیاه ریحان (Ocimum basilicum.L) به منظور مطالعه تأثیر انواع بستر و تاریخ کاشت بر میزان تولید عملکرد بذر ریحان در طی سال های 92- 91 آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب بلوک های کامل تصادفی با دو فاکتور ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته علوم و صنایع غذایی گرایش میکروبیولوژی مواد غذایی چکیده با توجه به وسعت زیاد منابع بیابانی در کشور و همچنین مشکلات کم آبی موجود، پرورش شتر و توجه به گوشت آن اهمیت قابل ملاحظه ای یافته است. رزماری از جمله گیاهان دارویی با خواص ضدمیکروبی ثابت شده می باشد. در پژوهش حاضر اثر غلظت های متفاوت(5/0، 5/1و 5/2 درصد) عصاره اتانولی گیاه رزماری و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی، علوم و صنایع غذایی گرایش تکنولوژی مواد غذایی چکیده هدف از این پژوهش بررسی تاثیر ضد میکروبی عصاره هسته کاکتوس به عنوان جایگزینی برای نگهدارنده‌ های شیمیایی بر ویژگی‌های شیمیایی، میکروبی و حسی سس سالاد فرانسوی بود. تیمارهای مورد آزمایش، سس فرانسوی حاوی نگهدارنده شیمیایی بنزوات سدیم (065/0% وزنی) و سوربات پتاسیم ...

ثبت سفارش