پایان نامه صلح امام حسن(ع) در ادبیات و شعر شاعران عربی

مشخص نشده 937 KB 26614 158
مشخص نشده مشخص نشده معارف اسلامی و الهیات
قیمت قبل:۶۵,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • رساله براي دريافت درجه كارشناسي ارشد(M.A)

    رشته ادبیات و علوم انسانی

    سال 88

    چكيده

    بسم الله الرحمن الرحيم

    امام حسن(ع) نخستين پيشواي درست كرداري است كه از خاندان نبوت براي رهنموني خلق، برخاسته است، ميلاد اين امام همام در شب نيمه ماه مبارك رمضان سال سوم هجري وقوع يافت، كه بر پيامبر و خاندان او مبارك باد. امام حسن(ع) داراي صورتي زيبا(شبيه پيامبر بود) و ويژگي هاي اخلاقي والايي بود، كه كمتر كسي از آنها برخوردار بود او حليم بود، صبور و، شكيبا و دانشمند بود. با قرآن انس داشت، و در مقابل همه سختي ها استوار بود.

    امام(ع) در بسياري از جنگ هاي زمان حضرت علي(ع) مانند جنگ جمل و صفين شركت داشت، و در شجاعت و استقامت بي بديل بود، و الگوي همگان قرار گرفته بود. امام حسن(ع) بعد از شهادت پدرش علي(ع)، به خلافت مسلمين رسيد، ولي دوران خلافت ايشان بسيار كوتاه بود، چه بسا معاويه و همدستانش براي رسيدن به خلافت از هيچ ظلم و ستمي دريغ نمي كردند. امام در برابر آنها قرار گرفت با سپاهي گران، و به مبارزه با آنها پرداخت. ولي معاويه وقتي كه ديد نمي تواند در برابر امام(ع) و سپاهيان عراق دوام بياورد، به نيرنگ و فريب فرماندهان سپاهيان پرداخت، آنها را با رشوه هاي كلاني و وعده هاي حكومت شهرها و ازدواج بني اميه به طرف خود كشانيد و جاسوسهاي زيادي را بين ياران امام فرستاد.

    معاويه در نقشه خود موفق شد و نامه اي نوشت براي امام حسن(ع) براي قبول صلح و بيعت امام(ع) با ديدن اين شرايط كه هم اهل بيت را در خطر نابودي مي ديد و هم مسلمانات را، صلح با معاويه را پذيرفت و اين تصميم مصلحت مسلمانان بود بعد از اينكه معاويه به خلافت رسيد، به تمام شرايط عهدنامه پشت پا زد، و مسلمانان را مورد آزار و اذيت خود قرارداد. تا جايي كه برخي از شاعران عرب، ظلم و ستم آنان را به تصوير كشيدند. و صلح، شرايط صلح، حكمت صلح، و برخورد با معاويه را به صورت ادبي بيان كردند.

    از لحاظ فرهنگي هم زمان حضرت امام حسن(ع)، زمان سختي بود. معاويه و همدستان به جعل احاديث پرداختند و به ائمه و پيغمبر نسبت دادند، به دشنام گويي علي(ع) در قنوت نمازها پرداختند و اهل بيت را مورد آزارد اذيت قرار دادند.

    و شهادت آن حضرت در 28 ماه صفر سال پنجاهم هجري در سن 47 سالگي بوده است.

     

     

     

    مقدمه

    ( بسم الله الرحمن الرحيم )

    «رَحْمَةُ اللهِ وَ بَركاتُهُ عَليْكُمْ أهْلَ البَيْتِ، إنَّهُ حَميدٌ مَجيد»

    منت خداي را عزّ و جلّ كه چراغ را فرا راه اين بنده ناچيز گردانيد و اين اسير بيغوله هاي جهل را به مدد الطافش از قعر حضيض رهانيد. و درود بي پايان بر رحمت عالميان و صفوت آدميان حضرت ختمي مرتبت محّمد مصطفي(ص) و اهل بيت طاهرين او(عليهما السلام) باد، آنانكه باب مدينه علم نبوي و بزرگ راهنمايان طريق سعادت دنيوي و اخروي اند؛ علي الخصوص درود و سلام به پيشگاه آن عصاره عصمت و بازمانده عترت، سرحلقه كريمان و تتمه دور زمان، حضرت بقية الله الأعظم(أرواحُ العالمينَ لِتُراب مَقدمِه الْفِدَاء).

    «يا أيُّهَا العزيزُ مَسَّنَا وَ أهْلَنَا الضُرُّ وجئنا بِبَضَاعَهٍ مُزْجَاهٍ فأوْفِ لَنا الكيلَ و تَصدَّقْ عَلَيْنا، إنَّ اللهَ يَجْزي المُتَصَدِّقينَ»(يوسف/ 88)

    «اي عزيز، ما و اهل ما را رنجوري در رسيده، و سرمايه اي ناچيز آورده ايم، پس پيمانه ما را تمام بده و بر ما تصدق كن كه خداوند صدقه دهندگان را پاداش مي دهد.»

    اين رساله اي كه پيش رويي داريد، مشتمل بر زندگاني امام حسن(ع) و صلح ايشان كه در شش فصل تنظيم شده، كه اين فصل ها عبارتند از: فصل اول شامل كليات بحت رساله است. فصل دوم، دوران كودكي و نوجواني امام حسن(ع) است، كه به تاريخ ولادت و حسب و نسب و والدين پاك سرشت امام(ع) پرداخته مي شود. فصل سوم، مكارم اخلاقي امام حسن(ع) است، كه ويژگي هاي اخلاقي ايشان مورد بررسي قرار مي گيرد، و در انتهاي اين فصل به شهادت امام حسن(ع) مي پردازيم. فصل چهارم، اوضاع سياسي است كه در ابتداي اين فصل به زندگي معاويه و همدستانش توجه شده و بعد به مسئله بيعت امام حسن(ع) با معاويه مي پردازيم. و فصل پنجم، فصل صلح امام حسن(ع) است كه در ابتداي اين فصل به مسئله صلح در نظر پيغمبر اكرم و حضرت علي(ع) و بعد به انگيزه هاي صلح امام حسن(ع) و معاويه مي پردازيم. و در فصل ششم به مسئله صلح در ادبيات عرب، و در اشعار برخي از شعرا مي پردازيم، كه آيا صلح امام در اشعار شاعران آمده يا نه؟ چرا امام حسن(ع) صلح با معاويه را پذيرفت و...

    امام صادق(ع) در مورد حضرت امام حسن(ع) مي فرمايد: حسن بن علي پس از آنكه به جانش سوء قصد شد و پيرامونش از در ناسازگاري با وي درآمدند، كار را به معاويه واگذاشت. آنگاه شيعيانش به آن حضرت چنين سلام كردند: «سلام بر تو اي خوار كننده مومنان». حضرت فرمود من خوار كننده مومنان نيستم، بلكه عزت بخش مومنانم. وقتي ديدم شما در برابر دشمن قدرتي نداريد، كار را به او واگذاشتم تا من و شما در ميان آنان باشيم: همچنانكه آن فرزانه(خضر) كشتي را سوراخ كرد تا براي صاحبانش باقي بماند، و اينچنين(است حكايت) من و شما تا در ميان آنها باقي بمانيم»[1]

    چهارچوب كلي اين رساله در كل همه اجزاي آن يك ارتباط خاصي دارند، صلح امام حسن(ع) در حقيقت با زندگي ايشان و مسائل سياسي ارتباط تنگاتنگي دارند، كه براي آگاهي از مسئله صلح و اهميت موضوع بايد از آغاز زندگاني و رشد بلوغ فكري امام(ع) به آن پرداخت.

    از لحاظ ادبي هم شاعران به مسئله صلح به شكل عميقي نگاه كردند، و به آن پرداخته اند، و مي توان گفت كه اين شاعران، بني اميه و معاويه و همدستانش را به نحوي در تاريخ بشريت محكوم كردند، كه صلح امام حسن(ع) بر حق بوده و برايشان تحميل شده. اما نمودار كلي كه شاعران در شعرهاي خود به آن پرداخته اند، بيشتر ظلم و جور ستم معاويه و بني اميه را به تصوير كشيده اند.

    اما در خصوص منابعي كه استفاده كرده ايم، كتب فراواني درباره امام حسن(ع) و صلح ايشان در كتاب خانه ها به چشم مي خورد. ولي مشكل اساسي كه در اين زمينه بود، پراكندگي شعر شاعران عربي است، كه كمتر به صلح امام حسن(ع) پرداخته اند. كه مجبور شدم برخي از اشعار شاعران را در كتب تاريخي جستجو كنم.

    پيشاپيش از اساتيد ارجمند و صاحب نظران بزرگوار به واسطه سهوها و لغزشهاي اين رساله عذر مي خواهم، چه بسا من شاگردي بيش نيستم كه براي آموختن آمده ام.

    در فراهم آمدن اين رساله از استاد خوبم، جناب آقاي دكتر اكبر غضنفري كه مرا در نگارش اين رساله راهنمايي كرده اند تشكر و قدرداني مي كنم و همچنين از جناب آقاي دكتر محمدحسن معصومي استاد مشاور و جناب آقاي دكتر جنتي فر مدير گروه رشته زبان و ادبيات عربي تقدير و تشكر مي كنم. و از پدر و مادرم كه صميمانه مرا در اين راه همراهي كردند تقدير و تشكر فراوان دارم. و براي جملگي ايشان از درگاه حضرت حق، مراتب سلامت و سعادت را مسئلت مي نمايم.

     

    [1]. محمد محمدي ري شهري، ميزان الحكمه، مترجم حميدرضا شيخي، ص 3083.

    -1. طرح مسأله(موضوع تحقيق)

    با توجه به مطالعات من دربارة شخصيت امام حسن(ع)، جنبه هاي او مورد بررسي قرار نگرفته لذا اينجانب سعي دارم كه در حوزه شخصيت حضرت امام حسن(ع) و صلح ايشان با معاويه در زمينة گسترده اي بررسي و تحقيق كنم تا شايد بعضي از ابهامات دربارة صلح امام حسن(ع) بيان كنم و طرحي نورا ايجاد كنم.

    1-2. سؤالات تحقيق

    - چرا امام حسن(ع) با معاويه صلح كرد؟

    - واكنش معاويه در برابر امام حسن(ع) چگونه بود؟

    - چه اتفاقاتي در مداين و مسكن رخ نمود؟

    - وضعيت فرهنگي زمان امام حسن(ع) چگونه بود؟

    - آيا به امام حسن(ع) شعري نسبت داده شده؟

    - صلح امام حسن(ع) در بيان ادبي چگونه است؟

    - شروط صلح امام حسن(ع) در بيان ادبي چگونه است؟

    - آيا شاعراني هستند كه در زمينه صلح امام حسن(ع) شعر سروده باشند؟

    1-3. فرضيه پژوهشي

    - زندگي و شخصيت امام حسن(ع) الگويي براي جامعه بشريت در شعر و ادب عربي باشد.

    - صلح امام حسن(ع) در بيان ادبي مي تواند مورد بحث قرار گيرد.

    - بررسي علل مخالفت نمودن امام حسن(ع) با جنگ و جهاد در شعر و ادب.

    1-4. هدف از تحقيق

    هدف علمي: بررسي صلح امام حسن(ع) و تاثير آن در جامعه بشريت.

    كاربردي: نقش صلح امام حسن(ع) در ادبيات.

    ضرورتهاي خاص: انگيزه امام حسن(ع) نسبت به صلح چه بوده؟

     

    1-5. روش تحقيق

    روش كار اين رساله كتابخانه اي است.

    1-6. محدوديت هاي تحقيق

    روش كار اين تحقيق فقط كتابخانه اي است، و مطلب مورد نظر من(ادبيات صلح امام حسن(ع) متاسفانه در سايت هاي اينترنتي يافت نشد. و حتي در كتاب خانه ها هم در مورد ادبيات صلح امام حسن(ع)، مطلب بسيار كم بود. و همچنين دسترسي به كتابخانه هاي بزرگ كشور، براي من مشكل بود.

    1-7. پيشينه تحقيق

    با توجه به مطالعاتي كه انجام داده ام در طي دوره كارشناسي ارشد، در رابطه با صلح امام حسن(ع) در ادبيات عربي، رساله نوشته نشده است. از اين رو مايلم در اين زمينه بطور مفصل و گسترده تحقيق كرده و زندگي امام حسن(ع) و صلح با معاويه را مورد بررسي قرار دهم.

     

    منابع فارسي:

    1. آل ياسين، ر.، مترجم سيد علي خامنه اي،1348 هـ.ش، صلح امام حسن(ع)، پرشكوهترين نرمش قهرمانانه تاريخ، تهران، انتشارات آسيا.

    2. الاربلي، ا.، مترجم. ابن شهر آشوب، 1294 هـ.ق، كشف الغمه في معرفة الائمة، تهران، انتشارات نشر الادب الحوزه.

    3. اصفهاني، ا.، مترجم آقاي رسولي محلاتي، غفاري، بي تا، مقاتل الطالبين، تهران، نشر صدوق.

    4. الحسني، هـ. مترجم محمد درخشنده، 1373 هـ.ق، زندگاني دوازده امام.

    5. سپهر، م.، 1343 هـ.ش، ناسخ التواريخ، تهران، دارالكتابة الإسلاميه.

    6. شريف القرشي، ب.، مترجم فخرالدين حجازي، 1379 هـ.ش، زندگاني امام حسن(ع)، تهران انتشارات بعثت.

    7. القرشي، ع.، 1371 هـ.ش، خاندان وحي، تهران، دارالكتب، الاسلاميه.

    8. طبرسي، ق.، مترجم سيد هاشم رسولي محلاتي، 1408 هـ.ق، مجمع البيان في تفسير القرآن، بيروت، دارالمعرضه.

    9. قمي، ع.، 1338 هـ.ش، منتهي الآمال، انتشارات اسلاميه.

    10. كمپاني، ق.، 1354 هـ.ش، حسن كيست؟، تهران، انتشارات فراهاني.

    11. كوفي، م.، مترجم محمدبن احمد مستوفي هووي، 1372 هـ.ش، الفتوح، تهران، انتشارات آموزش انقلاب اسلامي.

    12. مجلسي، م.، مترجم محمد بن احمد مستوفي هووي، 1372 هـ.ش، الفتوح، تهران، انتشارات اسلاميه.

    13. مطهري، م. سيري در سيره ائمه اطهار(عليهم السلام)، تهران، انتشارات صدرا، چاپ 52، 1386 هـ.ش.

    14. مطهري، م.، 1386 هـ.ش، جاذبه و دافعه علي(ع)، تهران انتشارات صدرا.

    15. مفيد، ش.، مترجم محمد باقر ساعدي خراساني، 1376 هـ.ش، الإرشاد، تهران، انتشارات اسلاميه.

    16. واردي، ت.، 1385 هـ.ش، پيشواي صالحان، قم، دارالثقلين.

    17. هادي منش، ا.، 1387 هـ.ش، آفتاب حسن، تهران، انتشارات دفتر عقل.

     

     

     

    منابع غيرفارسي:

    1. الإصبهاني، ا.، 1323 هـ.ق، الأغاني، مطبوعة مصر.

    2. ابن ابي الحديد، م.، بي تا، شرح نهج البلاغه، بيروت، دارالهدي، الوطينه

    3. ابن اثير، ع.، تحقيق عبدالله القاضي، 1407 هـ.ق، الكامل في التاريخ، بيروت، دارالصادر.

    4. الأمين، م.، بي تا، اعيان الشيعه، بيروت، انتشارات دارالتعارف.

    5. بايني، ع.، 1863 م، معجم الشعراء المخضرمين و الأموين،(موسوعه الشعراء العرب)، بيروت دارصادر.

    6. جوزي، ي.، 1410 هـ.ق، تذكره الخواص، بيروت، موسسه اهل البيت(عليهم السلام).

    7. حراني، ح.، بي تا، تحف العقول، قم، انتشارات اسلامي وابسته به جامعه مدرسين.

    8. حسيني فيروز آبادي، م.، 1422 هـ.ق، فضائل الخمسه، قم، مركز الطباعه والنشر للمجمع العالمي لأهل البيت(عليهم السلام).

    9. دينوري، ا.، 1960 م، اخبارُ الطوال، قاهره، دارالاحياء، الكتب العربيه.

    10. راوندي، س.، 1367 هـ.ق، الخرائج و الجرائح قم، دارالمهدي.

    11. شاكري، ح.، 1415 هـ.ق، موسوعه المصطفي و العترة ، قم، نشر الهادي.

    12. شريف القرشي، م.، 1413 هـ.ق، حياه الإمام الحسن بن علي(ع)، نجف، دارالبلاغه.

    13. الفاخوري، ح.، 1382 هـ.ش، تاريخُ الآدب العربي، تهران، انتشارات توس.

    14. فرطوسي، ع.، بي تا، ملحمه اهل البيت(ع)، بيروت، موسسه اهل البيت.

    15. مجلسي، م.، 1404 هـ.ق، بحارالانوار، بيروت، موسسه الوفاء.

    16. مسعودي بغدادي، ع.، تحقيق محمد محيي الدين عبدالحميد، 1403 هـ.ق، مروج الذهب، بيروت، دارالمعرفه.

    17. المراجع من العلماء الأعلام، 1412 هـ.ق، 1991 م.، مجموعه وفيات الائمه(عليهم السلام)، ويليه وفاة السيده زينت(ع)، بيروت، دارالبلاغه.

    18. المرزباني الخراساني، ا.،1388 هـ.ق، 1968 م. اخبار شعراء الشيعه، بيروت، لبنان، للطباعه النش.

    19. مصطفوي، ح.، 1383 هـ.ش، الامام المجتبي ابومحمد الحسن بن علي(ع)، طهران، مركز نشر آثار العلامه المصطفوي.

    20. محمدي ري شهري، م.، مترجم حميدرضا شيخي، بي تا.

    www.emam.hasan.com/خلافت امام / صفحه اصلي / tohid/62/mig/382

     

    Imam hossein is the first pious leader descending from family. He was born in he was hansome he had such good be havioral features that weren't comparable to anybody. He was patient, for bearing 6 very know ledge able. He used to read qoran 6 tolerated problems in times of difficulty he took part in many wars along with his father. Wars like gamal 6 safain. His brevity and perseverance a pattern for All.

    After his father's martyrdom he became the calipha of muslim but it lasted just a short time. During this time movia 6 his companion oppressed people a lot Imam stood against them 6 faught with them with his small army. When movia found out that he couldn't fight against him he started deceiving the commanders of the army. He attracted them with giving bribe 6 promi sing them to make them governers. He also sent some spies to the Army.

    Moavia became success ful in his plan 6 sent a letter to Imam so that they reconcile 6 he take oath of allegiance.

    As Imam felt that muslem 6 are in danger he acceoted peace 6 it was directed to the intrest of all muslems. After monvia became calipha he rejected all conditions of the treaty 6 started harming people so much that some Arab poets illustrated this oppression. Culturally Emam hasan's time was very difficult. Moavia 6 his companion forged many hasithes 6 attributed these to profit 6 Imams. They sweared at Ali in their prayers 6 bothed family a lot. He was martyred in family when he was 41.

  • فهرست مطالب

    عنوان............................................................................................................................. صفحه

    چكيده............................................................................................................................

    مقدمه.............................................................................................................................

    فصل اول: كليات

    1-1. طرح مساله(موضوع تحقيق)......................................................................................

    1-2. سوالات تحقيق........................................................................................................

    1-3. فرضيه پژوهش........................................................................................................

    1-4. هدف از تحقيق.......................................................................................................

    1-5. روش تحقيق...........................................................................................................

    1-6. محدوديت هاي تحقيق.............................................................................................

    1-7. پيشينه تحقيق..........................................................................................................

    فصل دوم: دوران كودكي و نوجواني امام حسن مجتبي(ع)

    2-1. تاريخ ولادت و حسب و نسب.................................................................................

    2-2. در زمان پيغمبر اكرم(ص).........................................................................................

    2-3. در زمان علي(ع).....................................................................................................

    2-4. نسب شريف امام حسن مجتبي(ع)............................................................................

    2-5-1. والدين پاك سرشت امام حسن مجتبي(ع).............................................................

    2-5-2. پدر ارجمند امام حسن مجتبي(ع).........................................................................

    2-5-3. مادر گرامي امام حسن مجتبي(ع)..........................................................................

    فصل سوم: مكارم اخلاقي امام حسن(ع) و شهادتش

    3-1. صبر و حلم.............................................................................................................

    3-2. سخاوت و احسان...................................................................................................

    3-3. فصاحت و بلاغت...................................................................................................

    3-4. هيبت و شكوه.........................................................................................................

    3-5. پارسايي و عبادت....................................................................................................

    3-6. شهامت و شجاعت..................................................................................................

    3-7. دانش امام حسن(ع)................................................................................................

    3-8-1. امام حسن(ع) در قرآن كريم.................................................................................

    3-8-2. آيه تطهير............................................................................................................

    3-8-3. آيه مودت...........................................................................................................

    3-8-4. آيه مباهله............................................................................................................

    3-8-5. سوره هل اتي......................................................................................................

    3-9. كنيه و لقب هاي امام حسن(ع).................................................................................

    3-10. اولاد امام حسن(ع)...............................................................................................

    3-11. زوجات آنحضرت.................................................................................................

    3-12. اصحاب و روات...................................................................................................

    3-13-1. شهادت امام حسن(ع).......................................................................................

    3-13-2. معاويه و چالش هاي فرارويي............................................................................

    3-13-3. جنايتي هولناك..................................................................................................

    3-13-4. واپسين روزها...................................................................................................

    3-14. گلچيني از معجزات امام حسن مجتبي(ع)................................................................

    فصل چهارم: شناخت معاويه و همكارانش و اوضاع سياسي زمان امام حسن(ع)

    4-1. معاويه كيست؟........................................................................................................

    4-2. عمربن عاص..........................................................................................................

    4-3. زياد بن عبيد...........................................................................................................

    4-4. مغيره بن شعبه.........................................................................................................

    4-5. مروان بن حكم........................................................................................................

    4-6. موقعيت سياسي.......................................................................................................

    4-7. پيش از بيعت..........................................................................................................

    4-8. بيعت با امام حسن مجتبي(ع)...................................................................................

    4-9. مقابله با تهاجم اطلاعاتي معاويه................................................................................

    4-10. دريافت نامه عبدالله بن عباس.................................................................................

    4-11. مكاتبه با معاويه.....................................................................................................

    4-12. انتظار عمومي........................................................................................................

    4-13. پيامد نامه ها..........................................................................................................

    4-14. رودرويي دو سپاه..................................................................................................

    4-15-1. چند دستگي سپاه عراق......................................................................................

    4-15-2. آزمندان.............................................................................................................

    4-15-3. ترديد زدگان.....................................................................................................

    4-15-4. وابستگان به طوايف و قبايل...............................................................................

    4-15-5. شيعيان و محبان اهل بيت(عليهم السلام)..............................................................

    4-16. نصب فرماندهي....................................................................................................

    4-17. رويدادهاي مسكن.................................................................................................

    4-17-1. ارسال جاسوس و شايع پراكني...........................................................................

    4-17-2. تطميع فرماندهان...............................................................................................

    4-17-3. ضدباختگي فرمانده سپاه عراق............................................................................

    4-17-4. فرمانده قيس بن سعد.........................................................................................

    4-17-5. برخورد نظامي شاميان با لشكريان قيسي بن سعد..................................................

    4-18. رويدادهاي مسكن.................................................................................................

    فصل پنجم: صلح امام حسن مجتبي

    5-1. پيغمبر اكرم و صلح..................................................................................................

    5-2. علي(ع) و صلح......................................................................................................

    5-3. صلح در فقه شيعه....................................................................................................

    5-4. موارد جهاد در فقه شيعه...........................................................................................

    5-5. صلح حديبه............................................................................................................

    5-6. تفاوت هاي زمان امام حسن(ع) و شرايط زمان امام حسين(ع)....................................

    5-7. عوامل دخيل در قيام امام حسين(ع) و مقايسه آن با شرايط زمان امام حسن(ع).............

    5-8. انگيزه هاي صلح از نظر دو جبهه..............................................................................

    5-9. انگيزه هاي معاويه....................................................................................................

    5-10-1. اهداف و انگيزه هاي امام حسن(ع) از پذيرش صلح.............................................

    5-10-2. خطر تهاجمي خارجي.......................................................................................

    5-10-3. رعايت مصلحت عمومي....................................................................................

    5-10-4. حفظ جايگاه امامت...........................................................................................

    5-10-5. سكوت تا بلوغ سياسي.......................................................................................

    5-11. مفاد صلح.............................................................................................................

    5-12. مكان صلح............................................................................................................

    5-13. زمان صلح............................................................................................................

    5-14-1. پيامدهاي صلح..................................................................................................

    5-14-2. بيداري عافيت طلبان..........................................................................................

    5-14-2. شناخت جايگاه امام(ع)......................................................................................

    5-15. بررسي فرازهايي از مواد صلح نامه..........................................................................

    5-16-1. بررسي صلح.....................................................................................................

    5-16-2. صفدي.............................................................................................................

    5-16-3. دكتر فيليپ حتي...............................................................................................

    5-16-4. علائلي.............................................................................................................

    5-16-5. لامنس..............................................................................................................

    5-17. چرا امام حسن(ع) صلح كرد؟................................................................................

    5-18. مخالفان پيمان صلح...............................................................................................

    فصل ششم: انعكاس صلح امام حسن(ع) در ادبيات و شعر شاعران عربي

    6-1. شرايط فعاليت هاي فرهنگي جامعه...........................................................................

    6-1-1. اوضاع نابسامان فرهنگي جامعه.............................................................................

    6-1-2. آشفتگي فرهنگي.................................................................................................

    6-1-3. جعل حديث.......................................................................................................

    6-1-4. دشنام گويي اميرالمؤمنان علي(ع)..........................................................................

    6-1-5. عالمان درباري و تحريف واقعيت ها.....................................................................

    6-1-6. بدعت گزاري ها..................................................................................................

    6-1-6-1. مناظره امام با حكميت طاغوتي معاويه...............................................................

    6-1-6-2. ترويج ارزش هاي ناب اسلامي.........................................................................

    6-1-6-3. تربيت شاگردان و نيروهاي ارزشي....................................................................

    6-2-6-4. پاسخگويي به پرسش هاي انديشمندان اسلامي...................................................

    6-2. فعاليت هاي اقتصادي..............................................................................................

    6-3. اشعار امام حسن(ع)................................................................................................

    6-4. تقابل ادبي امام حسن(ع) با معاويه قبل از بيعت.........................................................

    6-5. شناخت معاويه و همدستانش در قالب ادبي...............................................................

    6-6. صلح در قالب ادبي.................................................................................................

    6-7. عوامل صلح............................................................................................................

    6-8. شرايط صلح............................................................................................................

    6-9. حكمت صلح امام حسن(ع).....................................................................................

    6-10. خطبه امام حسن(ع) بعد از صلح در بيان ادبي..........................................................

    6-11. دلايل و حجت هاي كه امام حسن(ع) براي معاويه آورد در بيان ادبي........................

    6-12. دليل و حجت امام حسن(ع) با استناد به حديث غدير...............................................

    6-13. دليل و حجت امام حسن(ع) به معاويه در امامت......................................................

    6-14-1. انعكاس صلح امام حسن(ع) در اشعار شاعران عربي.............................................

    6-14-2. كميت بن زيد الأسري........................................................................................

    6-14-3. راعي الابل النمري.............................................................................................

    6-14-4. العلامه السيد بحرالعلوم......................................................................................

    6-14-5. ابوالأسود الدوئلي...............................................................................................

    6-14-6. شاعر كيس محمد مجذوب سوري.......................................................................

    6-14-7. كثير بن سهمي..................................................................................................

    نتيجه گيري.....................................................................................................................

    پيشنهادات......................................................................................................................

    منابع و مآخذ...................................................................................................................

    فهرست منابع فارسي.......................................................................................................

    فهرست منابع عربي.........................................................................................................

    چكيده انگليسي............................................................................................................... 


موضوع پایان نامه صلح امام حسن(ع) در ادبیات و شعر شاعران عربی, نمونه پایان نامه صلح امام حسن(ع) در ادبیات و شعر شاعران عربی, جستجوی پایان نامه صلح امام حسن(ع) در ادبیات و شعر شاعران عربی, فایل Word پایان نامه صلح امام حسن(ع) در ادبیات و شعر شاعران عربی, دانلود پایان نامه صلح امام حسن(ع) در ادبیات و شعر شاعران عربی, فایل PDF پایان نامه صلح امام حسن(ع) در ادبیات و شعر شاعران عربی, تحقیق در مورد پایان نامه صلح امام حسن(ع) در ادبیات و شعر شاعران عربی, مقاله در مورد پایان نامه صلح امام حسن(ع) در ادبیات و شعر شاعران عربی, پروژه در مورد پایان نامه صلح امام حسن(ع) در ادبیات و شعر شاعران عربی, پروپوزال در مورد پایان نامه صلح امام حسن(ع) در ادبیات و شعر شاعران عربی, تز دکترا در مورد پایان نامه صلح امام حسن(ع) در ادبیات و شعر شاعران عربی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه صلح امام حسن(ع) در ادبیات و شعر شاعران عربی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه صلح امام حسن(ع) در ادبیات و شعر شاعران عربی, پروژه درباره پایان نامه صلح امام حسن(ع) در ادبیات و شعر شاعران عربی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه صلح امام حسن(ع) در ادبیات و شعر شاعران عربی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه صلح امام حسن(ع) در ادبیات و شعر شاعران عربی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه صلح امام حسن(ع) در ادبیات و شعر شاعران عربی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه صلح امام حسن(ع) در ادبیات و شعر شاعران عربی, رساله دکترا در مورد پایان نامه صلح امام حسن(ع) در ادبیات و شعر شاعران عربی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ازشد «M.A» گرایش : زبان و ادبیات فارسی چکیده حضرت علی (علیه السلام) پیشوای شیعیان است و نهج البلاغه گزیده­ای از حکمتها، نامه­هاو خطبه­های آن حضرت است که سید شریف رضی در قرن چهارم با ذوق ادبی خود آن را گردآوری کرد که شعرا و نویسندگان به روش­های مختلف از آن بهره می­برند. مولانا جلاالدین محمد بلخی شاعر و عارف قرن هفتم هجری قمری است که در بین ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ازشد «M.A» گرایش : زبان و ادبیات فارسی چکیده حضرت علی (علیه السلام) پیشوای شیعیان است و نهج البلاغه گزیده­ای از حکمتها، نامه­هاو خطبه­های آن حضرت است که سید شریف رضی در قرن چهارم با ذوق ادبی خود آن را گردآوری کرد که شعرا و نویسندگان به روش­های مختلف از آن بهره می­برند. مولانا جلاالدین محمد بلخی شاعر و عارف قرن هفتم هجری قمری است که در بین ...

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته زبان و ادبيات عرب سال 1385 موجز الرساله  (چکيده) : قرآن کريم به زبان عربي مبين نازل شد، تا اينکه معجزه آشکار براي جهانيان باشد، بر قومي که خود

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان وادبیات فارسی چکیده مهمترین حادثۀ زندگیِ هر انسانی، نه تولّد او، بلکه مرگ اوست. مرگ برای انسان همواره موضوع اندیشیدن بوده است. شاید تنها چیزی که انسان از مرگ اندیشی می تواند اظهار کند، عجز و ناتوانی از درک حقیقت آن باشد. با وجود اظهار سرگردانی و ناآشکارگی از مرگ، انسان در اندیشیدن بدان، شناختی از زندگی، خود و هدف زندگی بدست می آورد. تا ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد رشته تبلیغ و ارتباطات فرهنگی چکیده پژوهش حاضر تلاشی است برای تبیین سیره تبلیغی امام صادق(ع) برای نشر و گسترش معارف اسلامی و مخاطب­شناسی آن حضرت. در این پژوهش پس از تشریح مکاتب مختلفی ارتباطاتی، در نهایت تلفیقی از مکتب انتقال و ارتباطات آیینی برای تشریح سیره تبلیغی آن حضرت ارائه شده است. در ادامه مبتنی بر منظومه معرفتی اندیشمندان شیعه، سعی ...

پايان نامه تحصيلي در مقطع کارشناسي ارشد در رشته مهندسي معماري اسلامينيم‌سال دوم سال تحصيلي 93 - 1392 چکيده:           موقوفات در تأسيس و تداوم

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.A" گرایش :علوم ارتباطات اجتماعی چکیده: دیپلماسی عمومی به دلیل افزایش نقش بازیگران متعدد در تعاملات بین المللی نسبت به دیپلماسی کلاسیک و سنتی جایگاه ویژه ای در نظام بین الملل یافته است . توسعه فنآوری نوین اطلاعات ابزار دیپلماسی کلاسیک را که بر مبنای قدرت سخت بود تغییر داده و گستره جدیدی بنام سیاست هوشمند که از عناصر فرهنگی ،رسانه ای ، ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیّات فارسی«M.A.» چکیده شاه نعمت الله ولی که به شاه ولی در بین شاعران و اهل ادب معروف است از عرفای بزرگ و شاعران قرن هشتم و اوایل قرن نهم هجری است. وی قطب سلسله ی نعمت اللهی ست و به کثرت آثار بویژه آثار منثور معروف است. اشعار او بیشتر در قالب غزل سروده شده است و در به کار بردن اصطلاحات و ترکیبات عرفانی و بویژه انواع صور خیالی از ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته تصوف و عرفان اسلامی چکیده عرفای بزرگ در مقاطع سرنوشت‌ساز حیات اجتماعی و فکری مسلمانان ایفای نقش کرده‌اند؛ شاید مهم‌ترین دوره‌ای که بتوان بدان اشاره کرد، دوره بعد از حمله مغول و فروپاشی خلافت عباسی است. این عرفا و متصوفه بودند علی‌رغم همه انتقادات که توانستند از نو نظم و نسقی به حیات اجتماعی و فکری بدهند. بدیع‌الزمان سعید نورسی (1876 م./1294- 1960 ...

فصل اول   طرح تحقيق 1- مقدمه 2- تعريف موضوع 3- اهميت و ضرورت تحقيق 4- مروري بر مطالعات انجام شده 5-اهداف تحقيق 6- طرح سؤال و فرضيه 7- روش تحقيق 8- محدوديت هاو پيشنه

ثبت سفارش