پایان نامه آرای عرفانی بدیع‌الزمان سعید نورسی بر پایه کلیات رسائل النور

word 1 MB 32630 173
1393 کارشناسی ارشد فلسفه و اخلاق
قیمت قبل:۶۷,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته تصوف و عرفان اسلامی

    چکیده

    عرفای بزرگ در مقاطع سرنوشت‌ساز حیات اجتماعی و فکری مسلمانان ایفای نقش کرده‌اند؛ شاید مهم‌ترین دوره‌ای که بتوان بدان اشاره کرد، دوره بعد از حمله مغول و فروپاشی خلافت عباسی است. این عرفا و متصوفه بودند علی‌رغم همه انتقادات که توانستند از نو نظم و نسقی به حیات اجتماعی و فکری بدهند. بدیع‌الزمان سعید نورسی (1876 م./1294- 1960 م/1379 ق) عارف، قرآن‌پژوه، دعوتگر و مصلح تقریبی، از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین رجُل دینی، سیاسی و فرهنگی کرد تبار معاصر ترکیه بعد از فروپاشی خلافت عثمانی، یک‌بار دیگر درصدد ایفای این نقش مهم بوده است.

     پایان‌نامه حاضر، درصدد است با بازخوانی و تحلیل آرای عرفانی بدیع‌الزمان نورسی که در کلیات رسائل‌النور ارائه‌شده است، گامی ولو کوچک در جهت شناساندن بهتر و بیشتر این عارف برجسته معاصر، به جامعه علمی ایران بردارد.

    بر اساس شواهد و قراین، نورسی ابتدا بر طریقت نقشبندیه سیر و سلوک می‌کرده است؛ اما سرانجام با الهام از قرآن، طریقت نوری را بر پایه چهار اصطلاح قرآنی: عجز، فقر، شفقت و تفکر ابداع کرد که در کلیات رسائل‌النور تبیین نموده است، بررسی تطبیقی به ما نشان می‌دهد که بدیع‌الزمان نورسی ضمن پذیرش محاسن بی‌شمار تصوف و طریقت‌ها، نیز به ذکر آسیب‌ها و زیان‌های طریقت‌ها پرداخته، از مزایای آن‌ها در طریقت خود بهره برده است؛ به‌ویژه تأثیرپذیری وی از طریقت نقشبندیه مشهودتر است. پژوهشگر شیوه کتابخانه‌ای را برای پژوهش خود انتخاب کرده است.

    واژگان کلیدی: بدیع‌الزمان سعید نورسی، رسائل‌ النور، طریقت نوری، حقایق ایمانی، نجات ایمان، تصوف ترکیه

     

    بیان مسئله

    اگرچه تاکنون به‌صورت پراکنده در باب معرفی شخصیت، آثار و افکار بدیع‌الزمان نورسی آثاری تألیف شده و در برخی موارد به آرای عرفانی و سلوکی ایشان نیز توجه شده است، اما آنچه باعث ایجاد انگیزه و شوق علمی برای پرداختن به این موضوع شده است: آرای عرفانی جایگاهوجایگاه مهم این آراء، ظهور چند طریقت بر پایه آراء عرفانی ایشان به‌ویژه طریقت نورسیه (نورجیه) در ترکیه و پیروان فراوان وی در ترکیهدرترکیه، کشورهای همسایه ترکیه و سایر نقاط جهان است. به‌رغم تحقیقات علمی و کنگره‌های متعدد بین‌المللی درباره بدیع‌الزمان نورسی و آرای وی، یک تحقیق نظام‌مند، منسجم و مبسوط که مشتمل بر غالب آرای عرفانی ایشان باشد، کمتر صورت گرفته است.

    حسن این تحقیق، در ابتدا، شناسایی آرای عرفانی نورسی به زبان فارسی است که تاکنون در این خصوص، کاری صورت نگرفته است؛ دیگری گردآوری اطلاعات عرفانی ایشان به‌صورت موضوعی و دسته‌بندی‌شده است. از آن میان، اطلاعاتی مانند انتقادات نورسی به برخی مباحث عرفانی، اشخاص و طریقت‌ها؛ ارادت به برخی عارفان؛ تأسیس طریقت نوری بر پایه قرآن؛ انتقاد به وحدت وجود، گرایش به وحدت شهود؛ و تعاریف، اصطلاحات تصوف و عرفان و... ارائه می‌شود تا برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به‌ویژه محققان رشته تصوف و عرفان اسلامی سودمند باشد.

     در این تحقیق غالباً از منابع مکتوب عربی و بعضاً انگلیسی استفاده‌شدهاستفاده شده است و از نوآوری آن، تجزیه‌وتحلیلتجزیه وتحلیل ابعاد و زوایای آرای عرفانی نورسی به‌صورت روشمند و با تکیه‌بر منابع دست‌اول، است.

    2- اهمیت و ضرورت مسئله

    آراء عرفانی بدیع‌الزمان نورسی نقش بسیار آشکاری در شخصیت و حیات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی وی به‌عنوان: احیاگر تفکر اسلامی، اصلاح‌طلب، نظریه‌پرداز سیاسی، قرآن شناس و مفسر قرآن در دنیای اسلام، به‌ویژه در ترکیه داشته است. فعالیت‌های کم‌نظیرکم نظیر نورسی در مبارزه با استعمار، سکولاریسم، بی‌دینی، اصلاح دینی و اخلاقی هیئت حاکمه، نقش شایسته‌ایشایسته ای در زنده کردن فکر دینی، گسترش اسلام‌گرایی، نجات مردم از استبداد و استعمار داشته است. بررسی نقش برجسته نورسی در دفاع از قرآن و اسلام، در برابر توطئه غربی‌ها، - که قصد نابودی قرآن و از بین بردن ارتباط مستحکم بین قرآن و مسلمانان را داشتند، باعث تألیف رسائل النور در طول سی‌وچهار سال شد.

    نگاه بسیار مثبت نورسی به اهل‌بیت پیامبر (ص) و استفاده از برخی تعالیم آن‌هاآنها ازجمله دعاهای امام زین‌العابدین نظیر دعای جوشن کبیر نقش و جایگاه والای اهل‌بیت (ع) را در آرای عرفانی او نشان می‌دهدمی دهد. همچنین نقش و تأثیر فراوان وی در وحدت و اخوت بین مذاهب اسلامی به‌خصوص تلاش برای ایجاد گفتمان و هم‌سخنی بین دو مذهب شیعه و سنی، بیان‌کنندهبیان کننده باور عرفانی و قرآنی ایشان در تقریب مذاهب اسلامی با یکدیگر است.

    3- اهداف تحقیق

    مهم‌ترین هدف این تحقیق، بررسی آرا ء عرفانی بدیع‌الزمان نورسی به‌ویژه معرفی روش وی در تأسیس طریقتی جدید با استفاده از واژه‌هایواژه های قرآنی است؛ افزون بر این اهداف دیگر این تحقیق؛ آشنایی با نوآوری‌های عرفانی نورسی در گسترش و احیای فرهنگ و معنویت اسلامی؛ استفاده از توانمندی قرآن، اخلاق و عرفان برای مقابله با هجوم فرهنگ استعماری غرب به‌وسیلهبه وسیله نجات قرآن و تعالیم آن از مهجورتمهجوریت؛ و مقابله با رشد و گسترش سکولاریسم، بی‌دینی و غرب‌زدگی در بین حاکمیت و امت اسلامی به‌خصوص در ترکیه هستمی باشد. این تحقیق اگر ثابت کند که نورسی با نوآوری‌های عرفانی و تغییرات اساسی خود در این باب، توانسته است یک شخصیت چندوجهی عرفانی، سیاسی، علمی، تقریبی، با تأثیرگذاریتاثیرگذاری بسیار از خود به‌جا گذارد، از جنبه بنیادین و کاربردی، نشان‌دهنده تأثیر و نقش عمیق عرفان اسلامی در حیات دینی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مسلمانان؛ بیداری اسلامی، مبارزه با استبداد و استعمار در این دوره خواهد بود.

    4- پرسش‌های تحقیق

    4-1 پرسش‌های اصلی

    آرای عرفانی بدیع‌الزمان نورسی بر پایه کلیات رسائل النور کدام است؟

    4-2 پرسش‌های فرعی

    1- شرح‌حال بدیع‌الزمان نورسی در کلیات رسائل النور چیست؟

    2- کلیات رسائل النور شامل چه بخش‌هایی است؟

    3- مباحث عرفان نظری، عرفان عملی و ادبیات عرفانی در کلیات رسائل النور چیست؟

    4- دیدگاه‌های نورسی درباره طریقت‌های عرفانی در کلیات رسائل النورچیست؟

    5- طریقت قرآنی نوری در کلیات رسائل النورچیست؟

    5- پیشینه تحقیق

    الف) داخلی: برای دستیابی به تحقیقات صورت گرفته درباره نورسی، افکار و اندیشه‌های وی در ایران، جستجویی در سطح وب و به‌خصوص سایت‌هایسایت های: خانه کتاب، کتابخانه ملی و www. Lib.ir انجام پذیرفت که درنهایتدر نهایت آثار ذیل به فارسی ترجمه‌شدهترجمه شده بود.

     سعید، حبیب محمد، بدیع‌الزمان سعید نورسی: دعوتگر مسلمان کرد و پرچم‌دار مبارزه با سکولاریسم؛ نورسی، سعید، اشارات الاعجاز فی مظان الایجاز، ترجمه محمد بانه‌ای؛‌ واحده، شکران، زندگینامه یک روشنفکر بدیع‌الزمان سعید نورسی، ترجمه فرزاد سیفی کاران؛ نورسی، سعید، کلمات، مترجم محمد طاهر حسینی؛ نورسی، سعید، راهنمای نسل جوان، ترجمه قدیر گلکاریان؛ نورسی، سعید، رساله الی کل مریض و مبتلی، مترجم کیومرث یوسفی. همچنین با جستجو در سایت ایرانداک هیچ پایان‌نامه‌ایپایان‌نامه ای درباره ایشان به دست نیامد، اما با رجوع به سایت‌هایسایت های داخلی نظیر نورمگز، مگیران و استفاده از واژه‌های مناسب، مقالاتی به دست آمد که در برخی از آن‌ها مطالب اندکی درباره آرای عرفانی نورسی وجود داشت، ازجمله: امیر دهی، ع، شیخ سعید نورسی، اصلاحگری عارف و قرآن‌پژوهی قابل.

    ب) خارجی: برای یافتن کتب و مقالات عربی به سایت‌هایسایت های: کتاب لینک، مکتبه مکتبه ااالمصطفی، مکتبه مکتبه اسکندریه اسکندریه و سایت‌هایسایت های مربوط به بدیع‌الزمان نورسی رجوع شد و از بین آثار بی‌شمار دراین‌باره، آنچه به موضوع موردبحث ارتباط داشت، شامل موارد ذیل بود: غزاوی، سعید، هل کان بدیع الزمان النورسی صوفیا؛ حنطور، احمد محمدعلی، نظرات فی الادب الصوفی عند النورسی؛ یونس، عبدالمنعم، النورسی و رویته رویته للتصوف المعاصر؛ انصاری، فرید، بدیع‌الزمان من برزخ التصوف الی المعراج القرآن؛ رمضان، محمد توفیق، تصوف و اثره فی شخصیه سعید النورسی و کتاباته؛ عبدالحمید، محسن، تربیه السلوکیه عند النورسی؛ فهدی، عبدالفتاح، بعد الصوفی عند البدیع الزمان النورسی من خلال کتاب اللمعات؛ و نورسی، سعید، انوارالحقیقه: مباحث فی التصوف و السلوک، ترجمه احسان الصالحی، ازجمله آثاری بود که به زبان عربی نوشته‌شده و در آن‌ها به مباحث عرفانی و سلوکی بدیع‌الزمان و اثر آن در حیات وی اشاره‌کرده‌اند. علاوه بر این‌ها برای یافتن کتب و مقالات انگلیسی در سطح وب با کلیدواژه Bediuzzaman said nursi و Rilase-I nur و چند کلیدواژه دیگر جستجو صورت گرفت و چند اثر به دست آمد که شاید مناسب‌ترین آن‌ها کتاب Islam in modern turkey اثر Mary f. Weld باشد که در آن به‌تمامی زوایای زندگی نورسی توجه شده است.

    به‌طورکلی می‌توان گفت، این تحقیق در مقایسه با موارد ذکرشده فوق، دارای چند ویژگی است: اول اینکه، این کار تکرار هیچ‌یک از کارهای معرفی‌شده نیست؛ دوم اینکه، اغلب آثار به معرفی زندگانی، آرای و اندیشه‌های نورسی در تمام زمینه‌ها یا شرح و تفسیر رسائل النور، بدون تبیین ارتباط منسجم با بعد عرفانی ایشان پرداخته‌اند؛ سوم اینکه، مقالاتی که به ارائه آرای عرفانی وی توجه کرده‌اند، بر پایه‌یک بخش از مجموعه آثار وی و یا تنها به جنبه معدودی از آرای عرفانی وی اشاره‌کرده‌انداشاره کرده‌اند.

    6- فایده تحقیق

     آگاهی نسبت به ویژگی‌های عرفانی نورسی ازجمله: نوآوری‌هاینوآوری های عرفانی وی با توجه به شرایط و نیازهای زمان؛ انتقاد از تصوف سنتی و تلاش برای ایجاد نقش عمیق‌تریعمیق تری برای عرفان و تصوف اسلامی و طرح نوعی از عرفان قرآنی، از فواید عملی این پژوهش به شمار می‌آید.

    7- موانع تحقیق

    ازجمله موانع تحقیق دراین‌باره، عدم وجود یک کار پژوهشی یا اثر تحقیقی به زبان فارسی است، درنتیجه کار را برای یک دانشجوی فارسی‌زبان کمی دشوار می‌کندمی کند. ازجمله سختی‌های کار اینکه، ابتدا باید مطالب را از رسائل النور جستجو، سپس آن‌ها را به فارسی ترجمه کرد و دست‌آخر هم آن‌ها را به شکل و ساختار یک تحقیق نهایی درآورد. به‌هرحال امید است که این تحقیق بتواند راهگشای تحقیقات عمیق‌تر و شایسته‌تری در این خصوص باشد.

    8- روش تحقیق

    پژوهش حاضر با روش توصیفی به دنبال پاسخگویی به چگونگی آرای عرفانی بدیع‌الزمانبدیع الزمان نورسی است و بدون شک در کشور ما و به زبان فارسی یگانه است. گرچه نیاز به تحقیقی توصیفی که به جمع‌آوری و دسته‌بندی تمام ابعاد مختلف آرای عرفانی نورسی بپردازد، آشکار است.

    نوع تحقیق کتابخانه‌ ای و مطالب با مراجعه به کتابخانه‌ها و سایت‌های اینترنتی تنظیم‌شده است. برای چنین پژوهشی نیاز به مطالعه میدانی ناگزیر بود که از وجود چند دانشجوی ترک که از پیروان طریقت نورجیه بوده و در ایران مشغول تحصیل بودند، مشورت و نکات مبهم مباحث رفع شد.

     

  • فهرست:

    1- بیان مسئله. 2

    2- اهمیت و ضرورت مسئله. 3

    3- اهداف تحقیق.. 3

    4- پرسش‌های تحقیق.. 4

    4-1 پرسش‌های اصلی.. 4

    4-2 پرسش‌های فرعی.. 4

    5- پیشینه تحقیق.. 4

    6- فایده تحقیق.. 6

    7- موانع تحقیق.. 6

    8- روش تحقیق.. 6

    فصل اول: 8

    کلیات و مفاهیم.. 8

    1-تصوف و عرفان. 9

    1-1معنای لغوی و اصطلاحی تصوف.. 10

    1-2 معنای لغوی و اصطلاحی عرفان. 12

    2- سیر و تطور تصوف در ترکیه. 13

    2- 1 طریقت‌ها در ترکیه: 14

    2- 2طریقت نقشبندیه: 14

    2-3طریقت بکتاشیه: 15

    2- 4 طریقت مولویه: 16

    2-5 طریقت قادریه: 16

    2-6 طریقت سلیمانیه: 16

    2-7 طریقت نورسیه (نورجی): 17

    فصل دوم. 20

    شرح‌حال بدیع‌الزمان سعید نورسی.. 20

    1- مقدمه: 21

    1-1بخش اول: مرحله اول زندگی نورسی (سعید قدیم) 21

    1- 2بخش دوم: مرحله دوم زندگی نورسی (سعید جدید) 27

    1-3 بخش سوم: مرحله سوم زندگی نورسی (سعید سوم) 31

    1-4بخش چهارم: اساتید عرفانی.. 34

    5- 1 اعتقادات.. 48

    5-2 نورسی و سیاست... 49

    فصل سوم: 53

    معرفی کلیات رسائل النور. 53

    2-مقدمه. 54

    2-1 بخش‌های اصلی رسائل النور 54

    2-1-1کلمات (جلد اول) 55

    2-1-2مکتوبات (جلد دوم) 55

    2-1-3 لمعات (جلد سوم) 56

    2-1-4شعاعات (جلد چهارم) 57

    2-2 علل نام‌گذاری آثار به «رسائل النور». 59

    2-3 خبر از رساله نور و طلبه‌های آن در قصیده بدیعیه امام علی (ع) 61

    فصل چهارم. 64

    آرای عرفانی و سلوکی نورسی.. 64

    3 جایگاه تصوف و طریقت در نظر نورسی.. 65

    3-1دلایل و شواهد بر صاحب طریقت بودن نورسی.. 67

    3-1-1 گرفتن مرجع علمی و سلوکی از بزرگان طریقت‌های مشهور 67

    3-1-2 استفاده از اذکار و اوراد طریقت‌ها به‌ویژه طریقت نقشبندیه. 68

    3-1-3شرح روش‌های طرق صوفیه به شاگردان. 70

    3-1-4 ذکر نیکی‌ها، فضایل اولیا، اقطاب صوفیه و فواید طریقت.. 71

    3-1-5 ترغیب و تشویق شاگردان به دعا و مناجات.. 72

    3-1-5 موافقت با تصوف اهل سنت.. 73

    3-1-6 تأکید بر محبت و دوستی به‌عنوان ویژگی مشترک اهل تصوف.. 75

    3-1-7 زهد ورزی در دنیا و اطاعت از روح و قلب.. 76

    3-1-8 تفکر و دیدن جمال و کمال (تجلی) 76

    3-2 عرفان نظری.. 77

    3-2-1 وحدت وجود 78

    3-2-2 وحدت شهود 80

    3-2-3 نقد ابن عربی و نظریه وحدت وجود وی.. 82

    3-2-4 ضررهای وحدت وجود 83

    3-3 معرفی اصطلاحات عرفانی موجود در رسائل النور 84

    3-3-1 معاد 85

    3-3-3 لوح محفوظ.. 87

    3-3-4 لوح محو و اثبات.. 88

    3-3-5 فنا 89

    3-3-5 لیله القدر 91

    3-3-6  سیر و سلوک.. 92

    3-3-7 عشق الهی.. 94

    3-3-9 اقطاب.. 97

    3-3-10 کشف... 98

    3-4 عرفان عملی.. 101

    3-4-1 تعریف عرفان عملی: 101

    3-4-2سلوک عملی نورسی.. 101

    3-5  ادبیات عرفانی.. 104

    3-5-1ادبیات عرفانی و صوفیانه در رسائل النور 105

    3-5-2  بهره‌گیری از ادبیات فارسی.. 105

    3-6 طریقت عرفانی نورسی.. 107

    3-6-1 حقیقت طریقت و شریعت ازنظر نورسی: 107

    3-6-2 نظر نورسی درباره غالیان و جهله صوفیه. 109

    3-6-3 نگاه آسیب شناسانه به تصوف و طریقت‌ها 109

    فصل پنجم: طریقت قرآنی نوری.. 113

    4-1عوامل تأثیرگذار بر شخصیت عرفانی و سلوکی نورسی.. 114

    4-1-1 طریقت نقشبندیه و نقش آن در شخصیت و آرای عرفانی نورسی.. 114

    4-1-2چگونگی سلوک عرفانی بدیع‌الزمان نورسی.. 117

    4-2 مبانی و اصول. 119

    4-2-1 قرآن کریم: 119

    4-2-2 سنت رسول (ص): 120

    4-2-3 ایمان و اسلام: 121

    4-2-4 معرفت عمیق نسبت به نفس انسانی: 122

    4-2-5  شناخت دقیق شرایط جامعه: 123

    4-3 ویژگی‌های طریقت نوری.. 123

    4-4 عناصر تشکیل‌دهنده طریقت نوری.. 125

    4-4-1 مرحله اول طریقت نوری؛ عجز (ناتوانی) 126

    4-4-2 مرحله دوم طریقت نوری؛ فقر (نیازمندی) 129

    4-4-3 مرحله سوم طریقت نوری؛ شفقت؛ (مهربانی و رقت قلب) 130

    4-4-3-1 اساس شفقت در طریقت نوری. 131

    4-4-3-2 ویژگی‌های شفقت در طریقت نوری. 133

    4-4-4  مرحله چهارم طریقت نوری (تفکر) 135

    4-4-4-1ویژگی‌های تفکر در طریقت نوری. 138

    4-5 ویژگی‌ها و مشخصه‌های آرای عرفانی نورسی.. 142

    4-5-1 نورسی و دعا 143

    4-5-2 نورسی و جوشن کبیر. 145

    4-5-3 نورسی و اخلاص.... 146

    4-5-4 نورسی و تأکید بر ذکر (یا بَاقی أنتَ البَاقی) 148

    4-5-5  نورسی و اهل‌بیت (ع) 149

    4-5-6 نورسی و تجلی اسمای حسنی.. 152

    4-5-7  نورسی و فنای فی الاخوان، مسلک اخوت و خلت... 153

    4-5-8نورسی و مکاشفات اولیای الله.... 154

    4-6 نورسی و تفسیر و تأویل قرآنی و عرفانی.. 154

    4-6-1 دلیل برتری قرآن. 154

    4-6-2 تفسیر شهودی.. 155

    نتیجه‌گیری.. 158

    پیشنهاد‌ها 162

    تصاویر. 163

     

     

     

    منبع:

     

    قرآن کریم با ترجمه آقای فولادوند.

    آملی، حیدر بن علی، جامع الاسرار و منبع الانوار، مقدمه هنری کربن و عثمان اسماعیل یحیی، موسسه التاریخ العربی، بیروت، 1426ق.

    آملی، حیدر بن علی، المقدمات من کتاب نص النصوص فی شرح فصوص الحکم با تصحیحات هنری کربن و عثمان اسماعیل یحیی، توس، تهران، 1367ش.

    ابن الجوزی، ابوالفرج، تلبیس ابلیس، دارالقلم، بیروت ، چاپ اول، 1404ق.

    ابن سینا، حسین بن عبدالله، الاشارات و التنبیهات مع شرح الخواجه نصیر الدین الطوسی و المحاکمات لقطب الدین الرازی، جلد3، با تحقیق کریم فیضی، مطبوعات دینی، قم، 1383ش.

    ابوالقاسمی، محمد جواد، اردوش، حسین، ترکیه در یک نگاه، الهدی، تهران، ، ‌1378ش.

    ابوحلیوه، ابراهیم سلیم، بدیع الزمان سعید النورسی و تحدیات عصره، ، مرکز الحضاره لتنمیه الفکر الاسلامی، بیروت، 2010م.

    ارول قلیچ، محمود، «تصوف در آسیای صغیر و بالکان»، دانشنامه جهان اسلام، ج 7، بنیاد دایره المعارف اسلامی، تهران، 1375 – 1382ش.

    امینی نژاد، علی، آشنایی با مجموعه عرفان، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، 1387ش.

     

    انصاری، جواد، ترکیه در جستجوی نقشی تازه در منطقه، ، وزارت امور خارجه، تهران ، ‌1373 ش.

    بوکاری کندو، «المنهج الواقعی فی دراسه قضایا الایمان رسائل بدیع الزمان النورسی انموذجا»، مجله النور للدراسات الحضاریه و الفکریه ، العدد 1، ، موسسه استانبول للثقافه و العلوم، ینایر (ژانویه)، استانبول 1210 م.

    پارسا، خواجه محمد، رساله قدسیه، با مقدمه ملک محمد اقبال، راوپندی پاکستان، انتشارات مرکز تحقیقاتی فارسی ایران و پاکستان، 1354 ش.

    ترمذی، محمد بن عیسی، الجامع الصحیح، ج 4، تحقیق ابراهیم عطوه عوض، باب صفه القیامه، حدیث 2518، دارالحدیث، قاهره. [بی تا] ،

    جامی، عبدالرحمن، نفحات الانس من حضرات القدس، به تصحیح و مقدمه مهدی توحیدی پور، سعدی، تهران، 1366 ش.

    جیدل، عمار، «اثر الادب الفارسی فی الادب العربی: دراسه فی حضور المثنوی الفارسی فی المثنوی العربی من خلال جلال الدین الرومی و بدیع الزمان النورسی»، آفاق الحضاره الاسلامیه، ش 11، سال 6، 1381 ش/ 1424 ق.

    جیدل، عمار، الطریق النوری فی التربیه و السلوک، الاسس و الممیزات، کلیه العلوم الاسلامیه ، الجزایر،[بی نا] ،

    جیلی، عبدالکریم بن ابراهیم، الانسان الکامل، الطبعه الاولی، موسسه التاریخ العربی، بیروت، 1420ق.

    حفنی، عبدالغنی، معجم مصطلحات صوفیه ، ، دارالمیسره ، الطبعه الائلی، بیروت، 1400 ق.

    رجایی، احمد علی،خلاصه شرح تعرف، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران، تهران، 1349ش.

    زمانی، کریم، شرح مثنوی معنوی، جلد اول، نشر اطلاعات، تهران، 1385.

    سجادی، ضیاءالدین، مقدمات تاسیسیه فی التصوف و العرفان و الحقیقه المحمدیه ، احمد الاشتیانی؛ کریم الامیری فیروزکوهی دارالهادی، بیروت ،1423ق.

    سراج، ابونصر، اللمع فی التصوف، ترجمه مهدی محبتی، تهران، 1382 ش.

    سرهندی، احمد بن عبدالحد، مکتوبات الربانیه ، جمعها یار محمد الجدید البدخیسی الطالقانی، دارالکتب العلمیه، بیروت، 1424 ق.

    سعید، حبیب محمد «بدیع الزمان سعید نورسی: دعوتگر مسلمان کرد و پرچمدار مبارزه با سکولاریسم» ترجمه زاهد ویسی،  آراس، سنندج ، 1387 ش.

    سهروردی، عمربن محمد، عوارف المعارف،  دارالکتاب العربی، بیروت، 1403 ق.

    سیاری، صبری، جریانات اسلامی در ترکیه، ترجمه حامد صادقی، دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، تهران، ‌1367 ش.

    شرتونی، سعید،  اقرب‌الموارد فی فصح‌العربیه و الشوارد، جلد اول، مکتبه البنان، بیروت، 1413ق.

    شفقه، محمد فهر، التصوف بین الحق و الخلق،  دار السلفیه، کویت ، 1403 ق.

    صالحی، احسان قاسم، بدیع الزمان سعید النورسی نظره عامه عن حیاته و آثاره ، دار سوزلر، استانبول، 1987 م.

    صائن الدین ابن ترکه، التمهید فی شرح قواعد التوحید، قدم له و صححه و علق علیه حسن الرمضانی الخراسانی، موسسه ام القری، بیروت، ۱۴۲۴ق.

    صدر الدین قونوی، محمد بن اسحاق، مفاتیح الغیب، شرحه مصباح الانس، لمحمد بن حمزه الفناری، مع تعلیقات هاشم اشکوری، صححه و قدم له محمد الخواجوی، مولی، تهران، 1384ش.

    طباطبایی، سید محمد حسین، رساله الولایه، ترجمه صادق حسن زاده،. انتشارات مطبوعات دینی، قم، 1383 ش.

    عبدالحمید، محسن، «من أئمه التجدید عند النورسی، بحث القی فی الموتمر العالی الثالث حول تجدید الفکر الاسلامی لبدیع الزمان النورسی»، استانبول، من 24-246 جولیه 1995 م.

    عبدالحمید، محسن،« التربیه السلوکیه عند النورسی»، مجله نور الدراسات الحضاریه و الفکریه ، العدد 3، استانبول، ینایر 2011 م.

    عکیوی، عبدالکریم، «المقاصد العلمیه للتربیه السلوکیه عند بدیع الزمان النورسی»، مجله نور الدراسات الحضاریه و الفکریه ، العدد 4، استانبول، موسسه استانبول للثقافه و العلوم، یولیو 2011 م.

    غزالی، ابوحامد محمد بن محمد، احیاء علوم الدین، ج5، دارالهادی، بیروت، 1412ق.

    فراهانی منفرد، مهدی، پیوند سیاست و فرهنگ در عصر زوال تیموریان و ظهور صفویان، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، تهران، 1382 ش.

    قاضی، عبدالرحیم محمد، خواجه بهاءالدین نقشبند و طریقت نقشبند در دوره تیموری، سنندج، انتشارات کردستان، 1388 ش.

    قشیری، عبدالکریم، رساله قشیریه، تحقیق و اعداد معروف زریو و علی عبدالحمید بلطه جی، دارالجیل، بیروت، بی نا ،ص67-69.

    قیصری، داوود بن محممود، شرح فصوص الحکم، تصحیح و تعلیق سید جلال الدین آشتیانی، ، علمی و فرهنگی، تهران، 1375.

    قیصری، داوود، شرح قیصری بر فصوص الحکم ابن عربی، ترجمه محمد خواجوی، چاپ اول، تهران، 1387ش.

    کاشانی، عبدالرزاق، لطایف الاعلام فی اشارات اهل الالهام، صححه و علق علیه مجید هادی زاده، دفتر نشر میراث مکتوب، تهران، 1379ش.

    عبدالرزاق کاشانی، اصطلاحات الصوفیه ،صحح و علق علیه، مجید هادی زاده، حکمت ، تهران، 1381ش.

    کاشانی، عزالدین محمود بن علی، مصباح الهدایه ، با تصحیح و مقدمه و تعلیقات: استاد علامه جلال الدین همایی، نشر هما، تهران، 1381ش.

    کلاباذی، ابوبکر، التصوف علی مذهب التصوف، ترجمه محمد جواد شریعت، اساطیر، تهران، 1371ش.

    گوهرین، صادق، شرح اصطلاحات تصوف، ج 8 - 10 ، زوار، تهران، 1367-1378،

    مبارک بخاری، انیس الطالبین و عده السالکین، به کوشش توفیق سبحانی،  انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، تهران، 1383 ش.

    مجدد الف ثانی، احمد، مکتوبات امام ربانی، به کوشش ایوب گنجی، حسن زارعی، صدیقی، تهران، 1383 ش.

    محمد بن منور، اسرار التوحید، تصحیح ذبیح الله صفا، امیر کبیر، تهران، 1361ش.

     محقق فناری، محمد بن حمزه، مصباح الانس، طبع سنگی، چاپ دوم با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران، 1363ش.

    مطهری، مرتضی، آشنایی با علوم اسلامی، ج 2، صدرا، قم 1373 ش.

    معطوفی، اسدالله، تاریخ، فرهنگ وهنر، ترکمان، ج 3،  انجمن آثار مفاخر فرهنگی، تهران ، 1383 ش.

    مولوی، مثنوی معنوی، براساس نسخه قونیه مکتوب به سال 677 ق و مقابله با تصحیح و طبع نیکلسون، به اهتمام قوام الدین خرمشاهی،  ناهید، تهران ، 1375 ش.

    مولوی، مثنوی معنوی، منشی نولشکور، لکهنو، 1326 ق.

    میغا، محمد حمد کنان، «مقاصد الحیاه و غایاتها فی فکر بدیع الزمان سعید النورسی من خلال رسائل النور»، مجله النور للدراسات الحضاریه و الفکریه ، العدد 1، استانبول، موسسه استانبول للثقافه و العلوم، ینایر (ژانویه) 1210 م.

    نسائی، احمد بن علی،السنن، بشرح جلال الدین سیوطی، ج 4، باب الحث علی ترک الشبهات، ، دارالفکر، بیروت، 1415 ق.

    نسفی، عزیزالدین، کتاب الانسان الکامل،طهوری، تهران ، 1362 ش.

    نورسی، بدیع الزمان سعید، انوارالحقیقه: مباحث فی التصوف و السلوک، الطبعه الثانیه، ترجمه احسان قاسم الصالحی، ، شرکه سوزلر للنشر،  قاهره، 2006م.

     ،   الاشارات الاعجاز، الطبعه الطبعه الخامسهه ، ترجمهٔ احسان قاسم الصالحی،  شرکه شرکه سوزلر للنشر، قاهره ، 2008 م.

    ،   الثمرهه من شجره شجره الایمان، الطبعه الطبعه الرابعهالرابعه ، ترجمه احسان قاسم الصالحی، شرکه سوزلر للنشر، قاهره ، 2004 م.

     ،   الرساله التفکر الایمانی الرفیع و المعرفه التوحید یه السامیه، الطبعه الثانیه، ترجمه احسان قاسم الصالحی، شرکه سوزلر للنشر، قاهره ، 2004 م.

     

    ، سیره ذاتیه ، الطبعه الطبعه الخامسهالخامسه ، ترجمهٔ احسان قاسم الصالحی، شرکه سوزلر للنشر، قاهره، 2008 م.

     

    ، الشعاعات، الطبعه الخامسه، ترجمه احسان قاسم الصالحی، شرکه سوزلر للنشر، قاهره ، 2008 م.

     ، صیقل الاسلام او آثار سعید القدیم، الطبعه الخامسه، ترجمهٔ احسان قاسم الصالحی، شرکه سوزلر للنشر، قاهره ، 2008 م.

     ، عصای موسی،،. نورسی ، الکلمات، الطبعه الثانیه ، ترجمهٔ احسان قاسم الصالحی، شرکه سوزلر للنشر، قاهره ، 2010 م. ، صص 233.

    . ، الکلمات، الطبعه الخامسه، ترجمهٔ احسان قاسم الصالحی، شرکه سوزلر للنشر، قاهره ، 2008 م.

    ، اللمعات، الطبعه الخامسه، ترجمهٔ احسان قاسم الصالحی، شرکه سوزلر للنشر، قاهره ، 2008 م.

    ،   المثنوی العربی النوری، الطبعه الخامسه، ترجمهٔ احسان قاسم الصالحی، شرکه سوزلر للنشر، قاهره ، 2008 م.

     ،   الملاحق فی فقه دعوه دعوه النور، الطبعه الطبعه الخامسهالخامسه ، ترجمهٔ احسان قاسم الصالحی، شرکه سوزلر للنشر، قاهره ، 2008 م.

     ،   المکتوبات، الطبعه الطبعه الخامسهالخامسه ، ترجمه احسان قاسم الصالحی، قاهره، شرکه سوزلر للنشر، قاهره ، 2008 م.

    نوری، میرزا حسین، مستدرک الوسائل، ج 2، تحقیق موسسه آل البیت (ع)،بیروت، 1411 ق.

    واحده، شکران، کتاب الکون، قرایته و موقعه و تطوره فی فکر بدیع‌الزمانبدیع الزمان، النور للدراسات الحضاریه و الفکریه ، العدد 2، ، موسسه استانبول للثقافه و العلوم، استانبول، ینایر (ژانویه) 1210 م.

    ورغی، الشیذه ، البعد الروحی فی منهج الدعوه عند بدیع الزمان سعید النورسی، وزاره التعلیم العالی و البحث العلمی، الجزایر، 1428- 1429 ق.

    وفایی، داود، مترجم و مقتبس کننده، ریشه‌های غرب‌گراییغرب گرایی و اسلام‌گراییاسلام گرایی در ترکیه، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران، 1380 ش.

    eonid R. Sykiainen. Said nursis Approach to justic and role for political reforms in the musim world. in: Theodicj and justic in modern hslamic Thought Edited by ibrahim m. Aburai vk: MPG.

    Mary f. Weld.Islam in modern turkey. Bediuzzaman said nursi Rilase-I. nur Edited and with anIntroduction. by Ibrahim M. Abu- Rabi, new york.2005.

    Serif MardenM; reflection on said Nursis life and thaught; in: Islam at the crossroads, edited and with in introduction by: ibrahim m. abu-rabi, published by state university of new york press, 2003, p46

    پایگاه‌های اینترنتی

    http://beta.altafahom.net/tasamoh

    http://www.nafizatalnoor.com/

    http://ishakozgel@hotmail.com

     


موضوع پایان نامه آرای عرفانی بدیع‌الزمان سعید نورسی بر پایه کلیات رسائل النور, نمونه پایان نامه آرای عرفانی بدیع‌الزمان سعید نورسی بر پایه کلیات رسائل النور, جستجوی پایان نامه آرای عرفانی بدیع‌الزمان سعید نورسی بر پایه کلیات رسائل النور, فایل Word پایان نامه آرای عرفانی بدیع‌الزمان سعید نورسی بر پایه کلیات رسائل النور, دانلود پایان نامه آرای عرفانی بدیع‌الزمان سعید نورسی بر پایه کلیات رسائل النور, فایل PDF پایان نامه آرای عرفانی بدیع‌الزمان سعید نورسی بر پایه کلیات رسائل النور, تحقیق در مورد پایان نامه آرای عرفانی بدیع‌الزمان سعید نورسی بر پایه کلیات رسائل النور, مقاله در مورد پایان نامه آرای عرفانی بدیع‌الزمان سعید نورسی بر پایه کلیات رسائل النور, پروژه در مورد پایان نامه آرای عرفانی بدیع‌الزمان سعید نورسی بر پایه کلیات رسائل النور, پروپوزال در مورد پایان نامه آرای عرفانی بدیع‌الزمان سعید نورسی بر پایه کلیات رسائل النور, تز دکترا در مورد پایان نامه آرای عرفانی بدیع‌الزمان سعید نورسی بر پایه کلیات رسائل النور, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه آرای عرفانی بدیع‌الزمان سعید نورسی بر پایه کلیات رسائل النور, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه آرای عرفانی بدیع‌الزمان سعید نورسی بر پایه کلیات رسائل النور, پروژه درباره پایان نامه آرای عرفانی بدیع‌الزمان سعید نورسی بر پایه کلیات رسائل النور, گزارش سمینار در مورد پایان نامه آرای عرفانی بدیع‌الزمان سعید نورسی بر پایه کلیات رسائل النور, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه آرای عرفانی بدیع‌الزمان سعید نورسی بر پایه کلیات رسائل النور, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه آرای عرفانی بدیع‌الزمان سعید نورسی بر پایه کلیات رسائل النور, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه آرای عرفانی بدیع‌الزمان سعید نورسی بر پایه کلیات رسائل النور, رساله دکترا در مورد پایان نامه آرای عرفانی بدیع‌الزمان سعید نورسی بر پایه کلیات رسائل النور

پايان نامه کارشناسي ارشد تاريخ و فلسفه آموزش و پرورش(گرايش تعليم و تربيت اسلامي) خرداد 1394 چکيده       در جامعه کنوني مباحث پيرامون دين و اعتقاد و عدم اعتقاد به دين

پيشينه­ي تحقيق: با نگاهي کوتاه به تاريخچه­ي فرهنگ نويسي در زبان فارسي، مي­بينيم که تا روزگار معاصر، فرهنگ­ها جنبه‌ي عام داشته؛ يعني به يک مقوله يا صنف، دسته و رشته­ي خاصّي

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: زبان ادبیات فارسی گرایش: ادبیات فارسی چکیده یکی از شیوه های متنوع در راستای معرفت هستی و خالق آن، عرفان است. متون نثر عرفانی برای شناخت عرفان ، کاربرد اصطلاحات عرفانی و تأثیر پذیری نویسندگان به ویژه؛از دو اصطلاح «توکّل ورضا» حائز اهمیّت است. این پایان نامه در پنج فصل کوشیده است ،با روش مطالعه ،پژوهش و تحلیل ؛به بررسی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته عرفان اسلامی چکیده: از منتقدان مهم اهل سنت در قرن ششم ابوالفرج عبدالرحمن ابن جوزی (متوفی597) است. وی قسمت اعظم کتاب "تلبیس ابلیس" را به نقد آراء و آداب سلوک و رفتار صوفیان اختصاص داده است. به نظر او از جمله خدعه های شیطان با صوفیان ترک کسب و کار و نکاح، عزلت نشینی، پوشیدن خرقه و رواج سماع، نظر بر احداث اعتقاد به حلول و اتحاد و ...

پایان­ نامه برای دریافت درجه کارشناسی­ ارشد جغرافیا و برنامه­ ریزی شهری چکیده امروزه از بارزترین مشکلات شهر­سازی معاصر، بحران معنا اعم از اجتماعی و کالبدی در مکان است. پس از دوران پیروزی انقلاب اسلامی، انتظار بروز تغییرات در حوزه­های مختلف فرهنگی، به تدریج وارد عرصه­های کالبدی گردید و تمنای بازیابی هویت بومی ایرانی-اسلامی را بوجود آورد. اما خود شهر اسلامی، بیان جامع و منسجمی ...

پايان نامه براي دريافت کارشناسي ارشد (M.A) رشته معماري – گرايش مهندسي معماري بهار 1394   حوزه ايمني شهري ، مراکز آموزش آتش نشاني از موثرترين مکان هايي هستند که در سه بخش آموزش

پایان‌نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد گرایش طراحی و نقاشی سنتی چکیده هدف از این پژوهش، شناخت مؤلّفه‌های نور و رنگ در نگارگری معاصر ایران و آسیب‌شناسی مؤلّفه‌های هنر نگارگری در تأمل و تأثیرپذیری از هنر غرب، به ویژه در بکارگیری عنصر نور و رنگ است.در این زمینه، آثار پنج نگارگر برجسته: حسین بهزاد، محمود فرشچیان، محمدباقر آقامیری، مجید مهرگان و اردشیر مجرد تاکستانی مورد بررسی قرار ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته روانشناسي تربيتي بهار 93 چکيده نقشه مفهومي يکي از راهبردهاي ياددهي- يادگيري است که مي تواند يادگيري معنادار را در دانش آموزان تسهيل کند و روابط

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته علوم تربیتی گرایش تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش چکیده: این پژوهش به ‌منظور تحلیل محتوای مفاهیم و مضامین اخلاقی در قرآن کریم و با هدف ارائه یک مدل از نظام اخلاقی تربیتی آموزشی بر اساس مفاهیم اخلاقی قرآن انجام گرفته است. در این مطالعه برای بررسی داده‌ها از روش توصیفی، تحلیلی و استنتاجی استفاده شده است و سپس به روش کمی تفکیک و دسته بندی آیات، ...

چکیده موسیقی، عنصر برجسته ی زبان شعری و عامل اصلی تمایز شعر از زبان روزمره و گفتار عادی بوده، همچنین رابطه ی عاطفی میان خالق اثر و مخاطب و خواننده ایجاد می کند. در واقع شاعر با سرودن شعر مخاطب را در فضای عاطفی قرار می دهد و بدین وسیله حالات مختلف روحی و عاطفی را بر می‌‌انگیزاند. خیال، عاطفه، اندیشه، شکل و موسیقی، عناصر پنج گانه ی تشکیل دهنده ی شعر به شمار می روند. موسیقی در شعر، ...

ثبت سفارش