پایان نامه بررسی تاثیر فناوری پیشرفته و توسعه مدل پذیرش فناوری RFID توسط کارمندان در خرده‌ فروشی‌ ها

مشخص نشده 761 KB 29309 127
مشخص نشده مشخص نشده مدیریت
قیمت قبل:۶۱,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه

    مقطع کارشناسی ارشد

    رشته تحصیلی کارشناسی ارشد:    MBA

    ۱۳۹۱

    چکیده:

            در سال‌های اخیر، اهمیت تجربه‌ی خرید لذت‌بخش در محیط فروشگاه برای مشتریان نیز افزایش یافته است. در این مطالعه فناوری‌هایی را که رفتار خرید مشتریان در داخل از فروشگاه را تغییر می‌دهند بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این تاثیرات چند جنبه‌ی کلی دارند. (۱) ظاهر فروشگاه و نقطه‌ی پایان فروش را دستخوش تغییر قرار می‌دهند. (۲) از طریق کمک و المان‌های جذاب مشتریان بیشتری را جذب کرده و در نتیجه روند خرید را بهبود می‌بخشند. (۳)  رفتار خرید مشتریان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. پس از بررسی فناوری‌های روز دنیا به این مسئله برخورد کردیم که برای پیاده‌سازی فناوری در هر سازمان یا فروشگاهی کارمندان سازمان/فروشگاه باید اجرای آن فناوری را قبول کنند. درادامه به بررسی ِ فناوری RFID ‌پرداختیم. با توجه به اشاعه‌ی این فناوری در محصولات، نیاز به بررسی پذیرش آن توسط کارمندان احساس می‌شود. به منظور پاسخگویی به این سوال که کدام ویژگی شخصیتی کارمندان در پذیرش RFID موثر است، یک بازدید از کارکنان فروشگاه‌هایی که RFID را اجرا کرده اند انجام شد. از این رو این مقاله‌ی حاضر با استفاده از مدل پذیرش فناوری (TAM) به بررسی تاثیر۶ متغیر خارجی (ارتباط شغلی، قابلیت شرح نتایج، فرهنگ، نگرانی در استفاده از فناوری، تجربه و جنسیت) بر درک سهولت و سودمندی استفاده از RFID پرداخته است. بدین منظور پرسش‌نامه‌ی تهیه شده در میان اعضای جامعه‌ی آماری خرده‌فروشی‌های تهران توزیع شده و داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از روش رگرسیون خطی ِ چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج به دست آمده حاکی از اهمیت بالای فرهنگ درک شده در سطح جامعه، میزان ارتباط شغلی با فناوری و قابلیت شرح نتایج ِ استفاده از این فناوری را دارد. این تحقیق می‌تواند به مدیران، سازمان‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات RFID کمک شایانی نماید و توسعه‌ی این فناوری را در کشور تسهیل نمایند.

    کلید واژه‌ها:

    خرده فروشی، مدل پذیرش فناوری، ، تکنولوژی نوین (پیشرفته)، فناوری شناسائی با استفاده از امواج رادیوی

     

    فصل اول (کلیات تحقیق): که در آن به بیان مساله، اهداف، فرضیات مسئله ضرورت اجرای تحقیق و کلیاتی از تحقیق پرداخته شده است.

    فصل دوم ( مبانی نظری و پیشینه تحقیق):‌که در این فصل به بررسی مبانی نظری مربوط و تحقیقات انجام گرفته در حیطه مربوطه پرداخته شده است.

    فصل سوم (روش تحقیق) :‌در این فصل به شرح و بیان روش و مراحل انجام تحقیق، نحوه جمع آوری داده ها، نحوه تجزیه و تحلیل داده ها و مواردی از این قبیل پرداخته می شود.

    فصل چهارم( یافته های تحقیق): در این فصل به بیان نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته می شود.

    فصل پنجم( نتیجه گیری و پیشنهادات): ‌در این فصل، به بررسی اجمالی نتایج فصل چهارم و مقایسه آنها با پیشینه تحقیق پرداخته شده و همچنین پیشنهاداتی ارائه می شود.

     

    در مجموع می توان نمودار ارتباط میان فصل ها را به صورت زیر نمایش داد:

     

    فصل اول

    مقدمه و کلیات تحقیق

    -۱- مقدمه

            از دیدگاه بازاریابی پارامترهای زیادی مانند قیمت، ترفیع‌،[1] مدیریت برند[2]، خدمات، تبلیغات، برنامه‌های وفاداری مشتریان، رفتار مصرف کننده، کانال‌های توزیع و... برای موفقیت یک کسب و کار باید به موازات یکدیگر مطالعه ‌شوند. لذا در بازار کسب و کار امروز، با توجه به سطح رقابت بالا بین بنگاه‌های اقتصادی، مشتری در محور عملیات قرار داشته و برآورده کردن نیازهای او از مهمترین ارکان بقا برای یک کسب و کار است. با آگاهی از این موضوع، در سال‌های اخیر اهمیتِ تجربه خرید لذت‌بخش در بین مشتریان در حال افزایش است. بدین معنی که فضای خرید، محیط جذابی را برای مشتری فراهم آورد. در نتیجه بسیاری از محققان با تاکید بر بهبود تجربه خرید لذت‌بخش مشتریان و بررسی ماهیت خرید ایشان، سعی در حفظ مشتریان موجود و جذب مشتریان جدید در نقاط فروش را دارند. برای درک جذابیت محل‌های فروش، در بازاریابی، متدهای مختلفی در دیدگاه‌های سنتی، نوین و الکترونیک وجود دارد که از مهم‌ترین متدهای نوین ایجاد محرک‌های حسی برای برانگیختن هیجان مصرف کننده و استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای بقا در بازار رقابتی است. مساله دیگری که نشان از ضرورت و اهمیت توجه به این موضوع دارد، این است که در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، تعامل سازنده، اثربخش و پایدار با اقتصاد جهانی ایجاب می کند که، نه تنها کالاها و خدمات با کیفیت بالا و قیمت پایین مورد مبادله و و داد و ستد قرار گیرد، بلکه استانداردها و موازین پیشرفته جهانی نیز توسط کشورهای مختلف و سازمان های بین المللی به کار گرفته شود. یکی از این موازین و استانداردهای موضوع، توجه، التزام و رعایت به‌کارگیری فناوری‌های روز و نوین در کسب و کار است که روز به روز از اهمیت و ضرورت بیشتری برخوردار می‌شود. خرده فروشان که در صدد برجسته کردن خودشان در یک بازار رقابتی پر ازدحام هستند، باید بطور فزاینده فناوری را جهت بهینه کردن تصمیم‌گیری، فراهم ساختن خدمات شخصی بیشتر، بالابردن کارایی زنجیره عرضه واصلاح فرایندهای تجارت خود بکار گیرند. مشتریان خودشان خواستار توجه ویژه به محصولات خوب با قیمت های مناسب، پاداش برای وفاداریشان وتجربه خرید لذت بخش وبدون دردسر هستند . با ضرورت رقابت، امروزه خرده‌فروشی ازجمله بخش‌هایی است که به لحاظ تکنولوژیکی بسیار توانمند شده است. آهنگ تغییر، خرده فروشان را به جستجوی ابزاری ترغیب می‌کند که به آنها امتیازی در برابر رقبایشان بدهد، اعم از اینکه در بخش فروش باشد و یا در انبار. خرده فروشان، اغلب به دلیل مواجهه با مزایای اندک و سودهای نازل، بین المللی شدن فزاینده بازارها، پیچیده تر شدن فزاینده بازارها، پیچیده تر شدن خریداران متقاضی معتقدند که می بایستی بطور دائم توانایی خودشان را برای بر طرف کردن نیاز های مصرف کنندگان بیشتر کنند. بکارگیری فنآوری برای حل این چالش ها ضروری به نظر می‌رسد. خرده فروشان در دفاتر مرکزی ودر مراکز تصمیم گیری خود برای گردآوری اطلاعاتی در مورد مشتریان، محصولات، روند فروش، حمل ونقل تدارکات واطلاعات مربوط به بازاریابی وابسته به فناوری هستند.

             فناوری به اندازه خرده‌فروشی هایی چون خواربارفروشی ها فراگیر شده است. صندوق های خود پرداز، کیوسک ها وتجهیزات مراکز فروشی ... ، انبارگردانی، رایانه های کیفی وسیستم های مدیریت، شبکه های قیمت گذاری الکترونیکی، سیستم کنترل کننده صندوق، دستگاههای سطح سنج، مدیریت نیروی کار وابزارهای محاسبه قدرت فروش، شبکه های مدیریت امنیت برای سرعت دادن به معاملات، برچسب زنی الکترونیکی وابزارهای زنجیره عرضه جهانی ، در میان برخی از کاربردهای تکنولوژیکی که اکنون در بسیاری از عملیات‌های خرده فروشی جدید رایج است .

           خرده فروشان بین المللی، بدون استثناء ، باید بتوانند مقادیر بسیار زیادی از کالاها را در شبکه های جهانی فروشگاههای موجود خود توزیع کنند.  آنها برای مواجهه با چالش های ناگزیر مربوط به این امر، سیستم‌های پیشرفته مدیریت انبارداری وتدارکات را که هدف اصلی شان افزایش بهره وری وظرفیت عملی است بکارگرفته‌اند. برای چنین خرده فروشان ، فنآوری بابت کاهش هزینه ها در زنجیره عرضه، بهینه سازی ظرفیت حمل ونقل وایجاد ساختارهای تدارکاتی بین المللی مناسب ضروری است. وقتی این مشاغل در سطح بین المللی توسعه می‌یابند ومقیاس عملکرد خود را بالا می‌برند، در می‌یابند که باید فرایندهایی را برای اتوماسیون ومدیریت تهیه وتوزیع ایجاد کنند و آن‌ها را در سیستم‌های انبارداری خودشان ادغام نمایند. برای پشتیبانی ساختارهای پیچیده حاصل، سیتم های مدیریت اطلاعات قوی برای تسهیل در ارتباطات میان شبکه عملیات درون کشوری، فروشگاه‌ها و مراکز تصمیم گیری، کارمندان فروشگاه‌ها و مشتریان، مشتریان وپرسنل خدمات مشتریان، حرفه‌های بازاریابی ومدیریت فروشگاهی بکار گرفته می‌شوند .

            در سال‌های اخیر، اهمیت تجربه‌ی خرید لذت‌بخش در محیط فروشگاه برای مشتریان نیز افزایش یافته است. در واقع، نویسندگان زیادی به این نتیجه رسیدند، مصرف‌کنندگانی که از محیط خرید لذت می‌برند بیشتر از کسانی که این لذت را تجربه نمی‌کنند،اقدام به خرید می‌کنند. لذا با جذاب‌کردن محیط خرید می‌توان تجربه خرید را در میان مصرف‌کنندگان افزایش داد. به طور خاص، این تجربه نقش مهمی را در روند رضایت مصرف‌کنندگان بازی خواهد کرد. در واقع جذاب کردن محیط خرید می‌تواند ارزش افزوده‌ای به کالاها و خدمات ارائه شده در فروشگاه بیفزاید[1].

            بسیاری از فروشگاه‌ها تمرکز خود را بر روی انتخاب بهترین المان لذت‌بخش بر روی پایانه فروش برای مشغول نگه‌‌داشتن مشتریان بیشتر، خرید لذت بخش و نحوه ارتباط مشتریان با برند قرار داده اند. برای رسیدن به این امر، المان‌های مختلفی مانند سالن ورزشی، میکده و رستوران برای سرگرم کردن مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید به‌کار برده‌اند. برای مثال برند معروف آرمانی[3] رستوران معروف خود به نام نوبو[4] را در یکی از مهمترین شعبات خود در میلان ِ ایتالیا افتتاح کرد. برند رلف‌رولن[5] نیز رستوران خود را در آمریکا به گو‌نه‌ای ساخت که هر یک از المان‌های رستوران و محیط‌‌، یادآوری از برند بود. بنابراین روز به روز متوجه این مساله می‌شویم که مراکز و فروشگا‌ه‌های خرید تبدیل به مراکز سرگرم‌کننده و تفریحی نیز می‌شوند[1]. فناوری‌های روز دنیا ابزاری مفید برای رسیدن به این امر برای هر فروشگاهی محسوب می‌شوند.

    ۱-۲-تعریف مسئله

            ایران به عنوان یک بازار خرده فروشی بزرگ و بکر محسوب می شود. با ورود برخی رقبای بزرگ در بخش خرده فروشی های بزرگ مانند هایپر استار[6] می توان به این موضوع پی برد که این بازار بسیار رقابتی است و هر کدام از خرده فروشی ها ملزم به اجرا کردن برنامه های مختص به خود هستند تا مشتریان جدید کسب کرده و مشتریان فعلی خود را حفظ کنند. بنابراین با توجه به پیشرفت تکنولوژی و نفوذ آن در هر کسب‌وکاری به ویژه خرده‌فروشی، استفاده از فناوری نوین برای جذاب کردن محیط خرید و ترفیعات برای مشتری ضروری می‌باشد.

            فاصله زیاد کشور ما با کشورهای پیشرفته در زمینه ایجاد فناوری باعث شده تا ما شاهد ورود فناوری‌های جدید که در برخی موارد هزینه‌های سنگینی را نیز به همراه دارد، باشیم. از طرفی در بسیاری موارد شاهد هستیم که این فناوری‌ها به طور مناسب مورد استفاده قرار نگرفته و پس از استفاده‌ای کوتاه مدت به‌دلیل عدم بهره‌گیری مناسب به‌طور کلی کنار گذاشته می‌شوند. مثال واضح آن ورود رایانه‌های پیشرفته در سازمان‌ها و دستگاه‌های پایانه فروش در خرده‌فروشی‌هاست که به دلیل عدم پذیرش از سوی کارکنان و قصد آن‌ها برای استفاده از سیستم‌های دستی و سنتی، استفاده‌های بسیار محدود و غیرقابل توجیه اقتصادی از آن‌ها به عمل می‌آید. در صورتی که اگر ورود فناوری به کسب‌وکار مورد قبول و پذیرش کاربران آن باشد، کارایی مطلوب‌تری حاصل می‌شود.

            با توجه به رشد و توسعه استفاده از فناوری (به ویژه [7]RFID) در عرضه و فروش محصولات، مروری بر ادبیات موضوع در این زمینه نشان می دهد که اکثر تحقیق‌های گذشته بر مبنای معرفی فناوری‌، زیرساخت و نحوه پیاده‌سازی آن بنا شده است و تاکید بر مسائل توسعه فنی آن داشته‌اند. لذا در این تحقیق ابتدا به معرفی فناوری‌های نوین و کاربرد آنها در خرده فروشی‌ها خواهیم پرداخت. سپس با تمرکز بر فناوری RFID و با توجه به اشاعه این فناوری در عرضه و فروش محصولات به بررسی پذیرش آن توسط کارمندان خرده فروشی‌ها خواهیم پرداخت. از این‌رو تحقیق حاضر با بسط مدل پذیرش فناوری [8]TAM به بررسی عوامل موثر و متغیرهای خارجی بر پذیرش این فناوری پرداخته است. مدل TAM یکی از برجسته ترین مدل‌های تئوریک در بررسی قبول یا رد فناوری جدید می‌باشد، که در بخش ادبیات موضوعی به تشریح آن خواهیم پرداخت.  از این رو در این تحقیق با توجه به بازار ایران این مدل برای فناوری مذکور با بسط مدل موجود، متغیر ارتباط شغلی[9]، قابلیت اثبات نتایج[10]، سازگاری با فناوری[11]، جنسیت[12]، فرهنگ[13] و تجربه[14] در پذیرش فناوری RFID در بین کارمندان، به عنوان متغیرهای خارجی که بر سودمندی و سهولت استفاده از فناوری تاثیرگذارند، در نظر گرفته می‌شوند.

            فناوری RFID دارای کاربردهای بسیار زیادی در صنعت می‌باشد که استفاده از آن‌ها طی سال‌های اخیر به شدت فراگیر شده است. با توجه به اشاعه این فناوری در عرضه و فروش محصولات، نیاز به بررسی پذیرش آن در سطح خرده‌فروشی‌ها احساس می‌شود. فناوری‌های سیستم‌های همیار خرید[15] و آینه هوشمند[16] نیز از جمله فناوری‌های به روز  هستند که به توضیح هر یک خواهیم پرداخت. فناوری RFID به نسبت فناوری‌های دیگر در ایران چه از لحاظ زیرساخت و چه از لحاظ دانش عمومی شناخته شده‌تر است.

    ۱-۳- فناوری‌های نوین

            از ویژگی‌های اصلی فناوری‌های قابل پیاده‌سازی بر خرده‌فروشی‌ها، تعامل فناوری بین مصرف‌کننده و کالا است. در واقع، با این فنآوری‌ها، مصرف کننده می‌تواند با کالا به مانند یک بازی ِ ویدئویی ارتباط برقرار کند. به همین دلیل، فناوری‌های تعاملی (مانند مدل‌های 3D فضایی) در چند خرده‌فروشی پیاده‌سازی شده است. فناوری‌های قابل استفاده در خرده‌فروشی‌ها بر پایه‌ی تلفن‌های همراه، دستگاه‌های محاسباتی و برنامه‌های نرم افزاری است[2].

     

    ۱-۳-۱ سیستم‌های همیار خرید:  

            بیشترین کاربرد سیستم همیار خرید معمولا بر روی چرخ دستی‌های فروشگاه‌ها یا تلفن همراه مصرف‌کنندگان استفاده می‌شود (تلفن همراه هوشمند، رایانه جیبی و آیفون). در فرایند انتخاب گزینه‌های مختلف برای خرید، این دستگاه‌های خاص با امکان مقایسه سریع بین محصولات مشابه (از لحاظ مواد تشکیل دهنده تا قیمت و..)‌ و فراهم نمودن جزئیات جامع درباره‌ی محصولات و خدمات (در صورت وجود روی کالا)‌ قادر به حمایت مصرف کنندگان خواهند بود.

     

    شکل ۱-۱. سیستم همراه خرید شرکت IBM

     

            از نفطه نظر خرده‌فروشان، این سیستم به ایشان اجازه‌ی آگاهی از مقدار محصول درقفسه‌های فروشگاه را در هر زمانی می‌دهد. مدیران و فروشندگان از این اطلاعات می‌توانند برای بازیایی اطلاعات انبار به روش موثرتری با حداقل خطا استفاده کنند. نتیجه‌اش بالارفتن سطح خدمات و سهولت در خرید و تمایل بیشتر به خرید برای مصرف کنندگان می‌شود و همچنین افزایش درک کیفی محصولات و فروشگاه و برند را به همراه دارد. این سیستم مخصوصا برای افرادی که دنبال محصول خاصی هستند بسیار مفید است و باعث افزایش رضایت ایشان می‌شود[3]. فرض کنید مصرف‌کننده‌ای را که برای خرید سوپ وارد مغازه می‌شود و به ادویه‌ی خاصی حساسیت دارد، از طریق این سیستم همیار مصرف‌کننده می‌تواند سوپ موردنظر خود را با مقایسه تمامی ِ سوپ‌های موجود در قفسه‌های فروشگاه به دست بیاورد و علاوه برصرفه‌جویی در زمان، امکان استفاده از خرید لذت بخش را نیز فراهم می‌آورد.

           علاوه بر این، سیستم همیار خرید مشکل‌های مربوط به تبلیغات هدفمند برای مخاطب‌های خاص را که عامل کلیدی در فرآیند رضایت مصرف‌کنندگان با سفارش‌سازی اطلاعات مربوط به کالا است را بالا می‌برد[4].

           از معتبرترین ِ این سیستم‌ها می‌توان به سیستم همیار خرید IBM و سیستم همیار خرید موبایل[17] (MSA) اشاره کرد. سیستم همیار خرید شرکت IBM (شکل ۱) از یک صفحه نمایش ۸ اینچی، بلوتوث، سبد خرید، شارژر و چراغ کنترل مادون قرمز (که در کل فروشگاه پراکنده است) برای دستیابی به اطلاعات و مکان‌یابی محصولات تشکیل شده است. این سیستم به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد که: کالای مورد علاقه‌ی خود را انتخاب و به لیست خرید اضافه کنند و کالا را در فروشگاه پیدا کنند. به‌علاوه این سیستم کالا را به صورت گرافیکی هایلایت کرده و به صورت یک راهنمای خرید، مکان و تعداد و مشخصات آن را به مصرف کننده می‌دهد[5]. بنابراین مصرف کننده در زمان صرفه جوبی کرده و خرید لذت‌بخشی را تجربه خواهد کرد.

           تلفن‌های همراه هوشمند رشد چشمگیری در میان مصرف‌کنندگان و مردم داشته‌اند. دیگر هرفردی در جیب خود برای برقراری ارتباط با دیگران تلفن همراه دارد و افراد کمتری به نسبت مجهز به تلفن‌های همراه هوشمند هستند. این در جایی است که بسیاری معتقدند که در آینده تلفن‌های همراه ابزاری جدانشدنی از انسان خواهند بود. سیستم همیار خرید موبایل مجموعه نرم افزارهایی است که توسط شرکت گروه‌های مترو معرفی گردید. این نرم افزار برروی سیستم عامل تلفن همراه هوشمند مصرف‌کنندگان نصب می‌شود و از طریق آن مصرف‌کنندگان می‌توانند فعالیت خرید‌های خود را کنترل کنند. از طریق این سیستم مشتریان فروشگاه Real,- Future Store می‌توانند نرم افزار را برروی گوشی‌های خود نصب و تجربه‌ی خرید جدیدی را تجربه کنند. قبل از ورود مشتریان به فروشگاه، ایشان از طریق نام کاربری و رمزعبور که از قبل از فروشگاه دریافت کرده‌اند وارد نرم‌افزار می‌شوند. سپس از طریق شبکه‌ی تلفنی فروشگاه با سرور ارتباط برقرار کرده و لیست آخرین قیمت‌های کالاهای موردنیاز را به دست می‌اورند. از دیگر مزیت‌های این سیستم می‌توان به بررسی کالای موجود، انواع کالای مشابه و مشاهده مکان کالا در فروشگاه نیز اشاره کرد. در فروشگاه نیز مشتریان می‌توانند از طریق دوربین متصل به تلفن همراه خود بارکد کالای موردنظر را بخوانند و کالا را با قیمت به لیست خرید خود اضافه کنند و هر لحظه از مقدار هزینه‌ای که کرده‌اند آگاهی پیدا کنند[6]

    Abstract

     

            In recent years, the importance of an enjoyable experience during the shopping activity increased. As a consequence, many researchers are focusing on the best application of enjoyable elements in the points of sale in order to maintain existing consumers and attract new ones. So in this paper we try to analyze how the introduction of advanced technologies modifies the retailing context and affects consumers shopping experience. In particular, three aspects of our results emerge from a theoretical standpoint: new advantages for retailers (the possibility to achieve fast information on consumer behavior and preferences); the improvement of the point of sale; and the positive influences on consumers shopping experience. In addition, implementing a new technology can be a difficult process in which several organizations have failed. The support of employees increases the chance of a successful implementation. Radio frequency identification (RFID) technology is used in numerous applications and offers a plethora of interesting potential new applications. This master thesis attempts to unveil the personal characteristics of employees that influence their acceptance of RFID. For this purpose, the Technology Acceptance Model (TAM) is used. For this study, the TAM is extended with six variables that, based on the relevant literature, are expected to influence perceived ease of use and perceived usefulness and as a result acceptance as well. These variables are job relevance, result demonstrability, Culture, technology anxiety, gender and experience. To this end, a questionnaire was prepared and distributed among retailing stores in Tehran and gathered data were analyzed using multivariable linear regression method. The results of the study suggest that perceived usefulness is influenced by result demonstrability, job releanence and culture. Also The results proposed that only culture has a posivite affect on ease of use. The findings of this study may assist managers that are facing a RFID implementation. They suggest that perceived ease of use and perceived usefulness are the main determinants of RFID acceptance.

     

    Key Words: RFID, Retailing, Technology Acceptance Model (TAM), Advanced Technologies

    منابع و مآخذ

     

    1.            Pantano, E., Naccarato, G., Entertainment in retailing: The influences of a dvanced technologies. Journal of Retailing and Consumer Services, 2010(17): p. 200-204.

     

    2.            Kim, J., Fiore,A.M.,Lee,H.H.,, Influences of online store perception, shopping enjoyment, and shopping involvement on consumer patronage behaviour towards an online retailer. Journal of Retailing and Consumer Services, 2007(14): p. 95-107.

     

    3.            Burke, R.R., Technology and the Customer Interface: What Consumers Want in the Physical and Virtual Store. Journal of the Academy of Marketing Science., 2002. 30(4): p. 411-432.

     

    4.            Iyer, G., Soberman, D., Villas-Boas, J.M, The Targeting of Advertising Marketing Science Summer, 2005(24): p. 461-476.

     

    5.            IBM Personal Shopping Assistant. 2006; Available from: ibm.com/industries/retail/store.

     

    6.            Mobile Shopping at Metro Group. Available from: http://www.future-store.org/fsi-internet/html/en/20147/index.html.

     

    7.            Acep Group. Smart Mirror. Available from: http://www.smart-mirror.com/en/produits.php?id=1.

     

    8.            Castro, L. and Wamba S.F., An inside look at RFID technology. Journal of technology management and innovation, 2007. 2(1).

     

    9.            Gaukler and Gary M., RFID in supply chain management Standford University, 2006: p. 96 Pages.

     

    10.         Lee, M.S., An Empirical Study about RFID Acceptance - Focus on the Employees in Korea -. World Academy of Science, Engineering and Technology, 2009. 31(1044-1053).

     

    11.         Kye, H.H., Son K.W., and Cho S.K., Developing an Adoption/Diffusion Model of RFID System to replace Bar Code. Department of Industrial Engineering, Dongguk University, 2008: p. 2107-2114.

     

    12.         Müller-Seitz, G., et al., Customer acceptance of RFID technology: Evidence from the German electronic retail sector. Journal of Retailing and Consumer Services, 2009. 16(1): p. 31-39.

     

    13.         Hossain, M.M. and Prybutok V.R., Consumer Acceptance of RFID Technology: An Exploratory Study. IEEE Transaction on Engineering Management, 2008. 55(2): p. 316-328.

     

    14.         Ravasan, A.Z. and Soorkali Z.P., Studying RFID Consumer Acceptance Using TAM: the Case of IUST Students Iranian Journal of Information Processing and Management, 2012. 27(1): p. 483-500.

    15.         Glerum, M.H.E.J., RFID acceptance: The influence of personality traits on RFID acceptance, in Faculty of Economics and Business Administration2007, Maastricht University: Netherlands. p. 75.

     

    16.         Wikipedia the free encyclopedia, History of radar.

     

    17.         Wikipedia the free encyclopedia, Radio-frequency identification.

     

    18.         LANDT, J., The history of RFID, in IEEE POTENTIALS2005.

     

    19.         Zhang, X.P., W. Nickels D., and F. Stafford T., Understanding the Organizational Impact of Radio Frequency Identification Technology: A Holistic View. Pacific Asia Journal of the Association for Information Systems, 2010. 2(2): p. 1-17.

     

    20.         Glover, B. and Bhatt H., RFID Essentials, 2007, O'Reilly Media, Inc.

     

    21.         Angeles, R., Rfid Technologies: Supply-Chain Applications and Implementation Issues. Information Systems Management, 2006. 22(1): p. 51-65.

     

    22.         YÜKSEL, M.E. and YÜKSEL A.S., RFID Technology in Business Systems and Supply Chain Management. Journal of Economic and Social Studies, 2011. 1(1): p. 53-71.

     

    23.         Dobkin, D.M., The RF in RFID: Passive UHF RFID in Practice, 2008, Newnes. p. 493, Chapter 8.

     

    24.         Thiesse, F. and Michahelles F., An overview of EPC technology. Sensor Review, 2006. 26(2): p. 101-105.

     

    25.         Spekman, R.E. and Sweeney II P.J., RFID: from concept to implementation. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 2006. 36(10): p. 736-754.

     

    26.         Koh, C.E., Kim H.J., and Kim E.Y., The Impact of RFID in Retail Industry: Issues and Critical Success Factors. Journal of Shopping Center Research, 2006. 13(1).

     

    27.         Tzeng, S.-F., Chen W.H., and Pai F.Y., Evaluating the business value of RFID: Evidence from five case studies. International Journal of Production Economics, 2008(112): p. 601-613.

     

    28.         Convery, T., RFID Technology for Supply Chain Optimization: Inventory Management Applications and Privacy Issues. University of Oregon, 2004.

     

    29.         Kleijnen, J.P.C., Supply chain simulation tools and techniques. International Journal of Simulation & Process Modelling, 2005. 1: p. 82-89.

     

    30.         Lourenco, F. and Almeida C., RFID based Monitoring and Access Control System. Technical University of Lisbon. 12 Pages.

     

    31.         Tajima, M., The Role of RFID Technology in Supply Chain Risk Management. The University of Western Ontario, 2011.

    32.         Wu, N.C., Nystrom, M.A., Lin, T.R., & Yu, H.C., Challenges to globalRFIDadoption. Technovation, 2006. 26(12): p. 1317-1323.

     

    33.         White, G., Gardiner, G., Prabhakar, G. and Abd Razak, A., A comparison of barcoding and RFID technologies in practice. Journal of Information, Information Technology and Organizations, 2007. 2: p. 119-132.

     

    34.         Wyld, D.C., RFID 101: the next big thing for management. Management Research News, 2006. 19(4): p. 154-173.

     

    35.         Smith, A.D., Exploring radio frequency identification technology and its impact on business systems. Information Management & Computer Security, 2005. 13(1): p. 16-28.

     

    36.         Curtin, J., Kauffman R.J., and Riggins F.J., Making the ‘Most’ out of rfid technology: A research agenda for the study of the adoption, use and impacts of RFID. Information Technology and Management, 2005. 8(2): p. 87-110.

     

    37.         Marjanovic, O., Supporting the “soft” side of business process reengineering. Business Process Management Journal, 2000. 6(1): p. 43-55.

     

    38.         Kim, Y., Lee Z., and Gosain S., Impediments to successful EPR implwmwntation process. Business Process Management 2005. 11(2): p. 158-170.

     

    39.         Venkatesh, V., Determinants of perceived ease of use: Integrating control, intrinsic motivation, and emotion into the Technology Acceptance Model. Information Systems Research, 2000. 11(4): p. 342-365.

     

    40.         Yi, M.Y. and Hwang Y., Predictingthe use of web-based information systems: self-efficacy, enjoyment, learning goal orientation, and the technology acceptance model. International Journal of Human-Computer Studies, 2003. 59: p. 431-449.

     

    41.         Venkatesh, V. and Davis F.D., A Theoretical Extension of the Technology Acceptance Model: Four Longitudinal Field Studies. Management Science, 2000. 46(2): p. 186-204.

     

    42.         Konradt, U., Christophersen T., and Schaeffer-Kuelz U., Predictingusersatisfaction, strain and systemusage of employeeself-services. International Journal of Human-Computer Studies, 2006. 64(11): p. 1141-1153.

     

    43.         Walczuch, R., Lemmink J., and Streukens S., The effect of service employees’ technology readiness on technology acceptance. Information & Management, 2007. 44: p. 206-215.

     

    44.         Meuter, M.L., et al., Choosing among alternative service delivery modes: An investigation of customer trial of Self-service technologies. Journal of Marketing, 2005. 69(2): p. 61-83.

     

    45.         Peansupap, V. and Walker D.H.T., Factors enabling information and communication technology diffusion and actual implementation in construction organizations. Electronic Journal of Information technology in Construction, 2005. 10: p. 193-218.

    46.         Boris, B., Cooper D.R., and Schindler P.S., Business Research Methods, 2008, London: McGraw-Hill Higher Education.

     

    47.         Segars, A.H. and Grover V., Re-examining Perceived ease of use and Perceived usefulness: A confirmatory factor analysis. MIS Quarterly, 1993. 17(4): p. 517-525.

     

    48.         Peterson, R.A., A Meta-analysis of Chronbach’s coefficient Alpha. The Journal of Consumer Research, 1994. 21(2): p. 381-391.

     

    49.         Sarac, A., Absi N., and Dauzere-Peres S., A literatu rereview on the impact of RFID technologies on supply chain management. International Journal of Production Economics, 2010. 128: p. 77-95.

     

    50.         Kowatsch, T. and Maass W., In-store consumer behavior: How mobile recommendation agents influence usage intentions, product purchases, and store preferences. Computers in Human Behavior, 2010. 26: p. 6978-704.

     

    51.         Puccinelli, N.M., et al., Customer Experience Management n Retailing: Understanding the Buying Process. Journal of Retailing, 2009. 85(1): p. 15-30.

     

    52.         Otnes, C. and McGrath M.A., Perceptions and realities of male shopping behavior. Journal of Retailing, 2001. 77: p. 111-137.

     

    53.         Li, N. and Zhang P., Consumer Online Shopping Attitudes And Behavior: An Assessment Of Research. Eighth Americas Conference on Information Systems, 2002: p. 508-517.

     

    54.         Backstrom, K. and Johansson U., Creating and consuming experiences in retail store environments: Comparing retailer and consumer perspectives. Journal of Retailing and Consumer Services, 2006. 13: p. 417-430.

     

    55.         McCoy, et al., An Examination of the Technology Acceptance Model in Uruguay and the US: A Focus on Culture. Journal of Global Information Technology Management, 2005. 8(2): p. p27.

     

    56.         Venkatesh, V., Morris M.G., and Ackerman P.L., A Longitudinal Field Investigation of Gender Differences in Individual Technology Adoption Decision-Making Processes Organizational Behavior and Human Decision Processes, 2000. 83(1): p. 33-60.

  • چکیده‌ی فارسی ۴

    فصل اول: مقدمات و کلیات۱۳

    ۱-۱- مقدمه۱۴

    ۱-۲- تعریف مسئله۱۷

    ۱-۳- فناوری‌های نوین۱۹

            ۱-۳-۱- سیستم‌های همیار خرید۱۹

    ۱-۳-۲- آینه‌ هوشمند۲۲

    ۱-۳-۳- RFID۲۴

    ۱-۴- جنبه نوآوری تحقیق۲۵

       ۱-۵- پیشینه‌ی تحقیق۲۶

    ۱-۶- توجیح ضرورت انجام طرح۳۰

    ۱-۷- هدف از اجرا۳۱

    ۱-۷-۱- هدف اصلی ۳۱

    ۱-۷-۲- اهداف فرعی۲۸

    ۱-۸- فرضیات مساله۳۲

    فصل دوم : ادبیات و پیشینه‌ تحقیق۳۳

        ۲-۱- وضعیت RFID در گذشته وحال ۳۴

    ۲-۲- RFID چگونه کار می‌کند؟۳۶

        ۲-۳- RFID، فناوری و روش های دسته بندی کردن RFID ۳۷

       ۲-۴- استاندرهای شناسه‌گذاری RFID ۴۴

      ۲-۵- مزایای استفاده از RFID ۴۷

            ۲-۵-۱- در خرده‌فروشی‌ها۴۸

            ۲-۵-۲- در خط تولید۴۹

            ۲-۵-۳- در مراکز درمانی ۵۰

            ۲-۵-۴- مدیریت انبار۵۲

            ۲-۵-۵- کنترل تردد ۵۲

            ۲-۵-۶- ردیابی و تشخیص حیوانات۵۳

            ۲-۵-۷- سیستم‌های هوشمند۵۴

       ۲-۶- موانع در انتشار و پیاده‌سازی فناوری RFID ۵۵

            ۲-۶-۱- چالش‌های فناوری۵۶

            ۲-۶-۲- هزینه‌ی تگ‌ها و پیاده‌سازی۵۸

            ۲-۶-۳- استانداردسازی۶۰

            ۲-۶-۴- حریم خصوصی و پذیرش مصرف‌کننده ۶۲

                 ۲-۶-۴-۱- دستور از بین‌بردن ۶۵

                 ۲-۶-۴-۲- تگ بلاک شده ۶۶

           ۲-۶-۵- پذیرش کارمندان۶۷

           ۲-۶-۶- بارکد (کد میله‌ای)۶۸

       ۲-۷- پیش‌بینی وضعیت RFID از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱۶۹

       ۲-۸- مدل پذیرش فناوری ۷۲

       ۲-۹- مدل پذیرش فناوری (TAM) و RFID ۷۳

       ۲-۱۰- ویژگی‌های شخصیتی ِ موثر بر پذیرش فناوری۷۵

            ۲-۱۰-۱-ارتباط شغلی۷۶

            ۲-۱۰-۲- اثبات نتایج ۷۷

            ۲-۱۰-۳- سازگاری با فناوری۷۹

            ۲-۱۰-۴- جنسیت۸۱

            ۲-۱۰-۵- تجربه ۸۳

            ۲-۱۰-۶- فرهنگ ۸۴

       ۲-۱۱- رضایت‌مندی ۸۵

       ۲-۱۲- قصد استفاده از فناوری۸۶

       ۲-۱۴- مدل تحقیق۸۷

    فصل سوم: روش تحقیق ۸۹

       ۳-۱- روش تحقیق۹۰

       ۳-۲- ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات۹۰

       ۳-۳- طراحی مطالعه۹۰

       ۳-۴- طراحی نمونه ۹۱

       ۳-۵- گردآوری اطلاعات ۹۳

       ۳-۶- طراحی پرسش‌نامه۹۳

       ۳-۷- اعتبار داده‌های تحقیق ۹۵

       ۳-۸- جامعه‌ی آماری۹۵

       ۳-۹- روش نمونه‌گیری و حجم جامعه۹۵

       ۳-۱۰- روش کار و تجزیه و تحلیل داده‌ها۹۶

       ۳-۱۱- نرم افزارهای مورداستفاده۹۸

    فصل چهارم: محاسبات و یافته‌های تحقیق۹۹

       ۴-۱- نمونه‌ی آماری پرسش‌نامه۱۰۰

       ۴-۲- مشاهدات توصیفی۱۰۰

       ۴-۳- روایی و پایایی۱۰۲

            ۴-۳-۱- روایی۱۰۲

            ۴-۳-۲- پایایی۱۰۴

       ۴-۴- آزمون فرض‌های تحقیق ۱۰۶

            ۴-۴-۱- بررسی ِ آزمونِ فرض‌هایی که برروی درک سودمندی تاثیرگذارند۱۰۶

            ۴-۴-۲- بررسی ِ آزمون فرض‌هایی که بر روی درک سهولت استفاده از فناوری موثرند ۱۰۸

            ۴-۴-۳- بررسی آزمون فرض میانجی بودن سازگاری با فناوری بین جنسیت و درک سودمندی و سهولت استفاده از فناوری۱۱۰

            ۴-۴-۴- بررسی آزمون فرض‌های ۷-۱ و ۷-۲۱۱۱

       ۴-۵- بررسی گزاره‌های پژوهش۱۱۲

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و ارائه‌ی پیشنهادات۱۱۳

       ۵-۱- مقدمه۱۱۴

       ۵-۲- مباحثه۱۱۴

            ۵-۲-۱- فناوری‌های جدید۱۱۴

            ۵-۲-۲- مدل پذیرش فناوری TAM۱۱۸

            ۵-۲-۳- ارتباط شغلی۱۲۱

            ۵-۲-۴- قابلیت شرح نتایج ۱۲۱

            ۵-۲-۵- نگرانی استفاده از فناوری۱۲۲

            ۵-۲-۶- فرهنگ۱۲۳

            ۵-۲-۷- جنسیت ۱۲۳

            ۵-۲-۸ تجربه۱۲۵

       ۵-۳- نتیجه‌گیری۱۲۷

       ۵-۴- محدودیت‌ها۱۳۱

       ۵-۵- پیشنهادات برای مطالعات آتی ۱۳۳

    منابع و مآخذ۱۳۵

    پیوست‌ها۱۴۰

       پیوست ۱: پرسش‌نامه۱۴۰

       پیوست ۲: فروشگاه‌های جامعه‌ی آماری۱۴۴

    چکیده‌ی انگلیسی۱۴۹

     

     

     


موضوع پایان نامه بررسی تاثیر فناوری پیشرفته و توسعه مدل پذیرش فناوری RFID توسط کارمندان در خرده‌ فروشی‌ ها, نمونه پایان نامه بررسی تاثیر فناوری پیشرفته و توسعه مدل پذیرش فناوری RFID توسط کارمندان در خرده‌ فروشی‌ ها, جستجوی پایان نامه بررسی تاثیر فناوری پیشرفته و توسعه مدل پذیرش فناوری RFID توسط کارمندان در خرده‌ فروشی‌ ها, فایل Word پایان نامه بررسی تاثیر فناوری پیشرفته و توسعه مدل پذیرش فناوری RFID توسط کارمندان در خرده‌ فروشی‌ ها, دانلود پایان نامه بررسی تاثیر فناوری پیشرفته و توسعه مدل پذیرش فناوری RFID توسط کارمندان در خرده‌ فروشی‌ ها, فایل PDF پایان نامه بررسی تاثیر فناوری پیشرفته و توسعه مدل پذیرش فناوری RFID توسط کارمندان در خرده‌ فروشی‌ ها, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تاثیر فناوری پیشرفته و توسعه مدل پذیرش فناوری RFID توسط کارمندان در خرده‌ فروشی‌ ها, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر فناوری پیشرفته و توسعه مدل پذیرش فناوری RFID توسط کارمندان در خرده‌ فروشی‌ ها, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تاثیر فناوری پیشرفته و توسعه مدل پذیرش فناوری RFID توسط کارمندان در خرده‌ فروشی‌ ها, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تاثیر فناوری پیشرفته و توسعه مدل پذیرش فناوری RFID توسط کارمندان در خرده‌ فروشی‌ ها, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر فناوری پیشرفته و توسعه مدل پذیرش فناوری RFID توسط کارمندان در خرده‌ فروشی‌ ها, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر فناوری پیشرفته و توسعه مدل پذیرش فناوری RFID توسط کارمندان در خرده‌ فروشی‌ ها, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر فناوری پیشرفته و توسعه مدل پذیرش فناوری RFID توسط کارمندان در خرده‌ فروشی‌ ها, پروژه درباره پایان نامه بررسی تاثیر فناوری پیشرفته و توسعه مدل پذیرش فناوری RFID توسط کارمندان در خرده‌ فروشی‌ ها, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تاثیر فناوری پیشرفته و توسعه مدل پذیرش فناوری RFID توسط کارمندان در خرده‌ فروشی‌ ها, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر فناوری پیشرفته و توسعه مدل پذیرش فناوری RFID توسط کارمندان در خرده‌ فروشی‌ ها, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر فناوری پیشرفته و توسعه مدل پذیرش فناوری RFID توسط کارمندان در خرده‌ فروشی‌ ها, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر فناوری پیشرفته و توسعه مدل پذیرش فناوری RFID توسط کارمندان در خرده‌ فروشی‌ ها, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر فناوری پیشرفته و توسعه مدل پذیرش فناوری RFID توسط کارمندان در خرده‌ فروشی‌ ها

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت بازرگاني گرايش بازاريابي تابستان 91 چکيده: اين تحقيق با موضوع" بررسي تاثير عوامل بازاريابي اجتماعي بر ارزش نام تجاري بانک از ديدگاه مشتريان (مطالعه

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی عوامل موثر بر وفاداری مشتریان GSM غرب مازندران چکیده: راز ماندگاری در دنیای کسب وکار امروز، داشتن مشتریان راضی و خشنودی است که نه تنها بارها و بارها از خدمات شرکت خرید می­کنند بلکه با معرفی محصولات یا خدمات شرکت (سازمان) به دیگران، عملا هزینه جذب مشتریان جدید را هم به حداقل میرسانند. سازمانها، ...

پایان نامه یا رساله برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات گرایش سیستم های اطلاعاتی پیشرفته چکیده[1] فارسی تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از مهمترین جنبه های نوآوری در انجام فرآیندهای کسب و کار، توسط سازمان ها و شرکت­های زیادی در سطح جهان به کار گرفته شده است. شرکت های کوچک و متوسط نیز به عنوان بخش عمده اقتصادی هر کشوری، نقش اساسی در بهبود و ارتقاء شاخص های ...

پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد گرایش قدرت چکیده کنترل تولیدات پراکنده و برنامه­ریزی آنها یکی از مسائل مهم بهره­برداری سیستم­های قدرت است. هدف از این مسأله حداقل کردن هزینه بهره­برداری و آلودگی و تامین بار با رعایت قیود بهره­برداری می­باشد. افزایش تمایل به استفاده از منابع تجدید­پذیر و حرکت به سمت شبکه هوشمند باعث شده است که مسأله کنترل تولیدات پراکنده در بازار خرده فروشی با رویکردهای ...

پایان نامه براى دریافت درجۀ کارشناسى ارشد در رشتۀ مدیریت اجرایی چکیده: بررسی مدل های پذیرش فناوری اطلاعات، نشان می دهد که مدل های رقابتی متعددی ارائه شده است که هر کدام مجموعه عوامل تعیین کننده ی متفاوتی دارند. در این پژوهش؛ پذیرش کاربر با استفاده از نظریه ی تلفیقی پذیرش و کاربرد فناوری (UTAUT[1]) ونکاتش و همکاران (2003) که حاصل یکپارچگی سازه های مربوط به هشت الگوی پرکاربرد و ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته معماري گرايش مهندسي معماري شهريور 1393 چکيده  مساله آن است که ساختار محلات در دوران معاصر ايران، به واسطه تغيير در شکل شهر سازي معاصر از جمله شبکه ها و شري

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مهندسي صنايع گرايش مديريت سيستم و بهره‌وري اسفندماه 1393   با توجه به سازماندهي مجدد و وسيع فرآيندها و ساختارهاي کسب وکار و همچنين دنياي در حال تغيير

گروه مدیریت گرایش بازرگانی - تحول پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد چکیده مطالعه شرکت­ها بیانگر آن است که با توجه به تغییرات زیاد محیط کسب و کار، شرکت­های موفق علاوه بر اینکه از رقبای خود بهتر کار می­کنند، با تغییرات محیطی خود نیز سازگارترند و در مواجهه با محیط متغیر، برنامه ریزی لازم را دارند. به گونه­ای که توجه به مشخصه­های محیطی کسب و کار در انتخاب ساختارها و استراتژی­های سازمانی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین الملل چکیده انقلاب اطلاعات و ابرفضای شبکه ای ، چشم انداز بازاریابی و نقش آفرینان سنتی آن را دگرگون ساخت و فرصتهای تازه ای را در اختیار صاحبان کسب و کار قرار گرفته است. دسترسی آسان به اطلاعات، امکان مقایسه سریع محصولات و بسیاری دیگر از امکانات اینترنت قدرت مصرف کنندگان را به مراتب بیشتر ساخته است. و ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته مهندسی فناوری اطلاعات چکیده در دنیای امروز اینترنت و مهم ترین سرویس آن وب، زندگی بشر را دچار تغییر و تحولات فراوانی کرده است. اینترنت تمام نیازهای اشخاص برای برقراری ارتباط با یکدیگر، به دست آوردن اطلاعات در هر زمینه ای، بازی و سرگرمی، آموزش و هر زمینه ای که به ذهن انسان خطور کند را فراهم می کند. اهمیت این سرویس به حدی رسیده است که همه روزه ...

ثبت سفارش