پایان نامه عارضه یابی زنجیره تامین با استفاده از استاندارد CSCMP (مطالعه موردی: شرکت داروسازی ایران داروک)

مشخص نشده 1 MB 29562 191
مشخص نشده مشخص نشده مهندسی صنایع
قیمت قبل:۶۸,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع
    گرایش مدیریت سیستم و بهره‌وری

    اسفندماه 1393

     

    با توجه به سازماندهی مجدد و وسیع فرآیندها و ساختارهای کسب وکار و همچنین دنیای در حال تغییر صنعت، مفهوم زنجیره تامین و مدیریت آن از اهمیت خاصی برخوردار شده است. در این رویکرد سازمان‌ها به جای اینکه مجبور باشند در تمامی زمینه‌ها بهترین عملکرد را داشته باشند، می‌توانند از توانمندی‌های محوری سایر سازمان‌ها به منظور بهینه‌سازی قابلیت‌ها و افزایش اثربخشی خود بهره گرفته و سطح رضایتمندی مشتریان را ارتقاء دهند. بر این اساس یکی از چالش‌هایی که مسئولین مرتبط با امور لجستیک و زنجیره تامین در شرکت‌ها با آن روبرو هستند، نحوه شناسایی مشکلات موجود در حوزه لجستیک و زنجیره تامین است. با شناسایی این شکاف‌ها و ارائه پروژه‌های بهبود، می‌توان زنجیره تامین شرکت را تقویت کرده و آن را بهبود داد. در این رساله یک رویکرد نوین مبتنی بر فعالیت‌های مدل APQC جهت شناسایی عارضه‌های موجود در زنجیره تامین ارائه شده است. با بکارگیری استاندارد حداقل نیازمندی‌های زنجیره تامین (CSCMP) برای هر کدام از این فعالیت‌ها جهت شناسایی عارضه‌ها و استفاده از مدل خودارزیابی MMOG/LE برای اولویت‌بندی آنها، می‌توان این شکاف‌ها را تجزیه و تحلیل نمود و بر اساس رتبه بدست آمده، پروژه‌های بهبودی ارائه داد. در نهایت جهت پیاده سازی مدل پیشنهادی از یک مطالعه موردی در شرکت دارویی استفاده شده است.

    کلمات کلیدی: عارضه‌یابی، زنجیره تامین، مدل طبقه‌بندی فرآیندی APQC، استاندارد حداقل نیازمندی‌های زنجیره تامین.

     

    1-1 مقدمه

    با توجه به سازماندهی مجدد و وسیع فرآیندها و ساختارهای کسب وکار و همچنین دنیای در حال تغییر صنعت، مفهوم زنجیره تامین و مدیریت آن از اهمیت خاصی برخوردار شده است. در این رویکرد سازمان‌ها به جای اینکه مجبور باشند در تمامی زمینه‌ها بهترین عملکرد را داشته باشند، می‌توانند از توانمندی‌های محوری سایر سازمان‌ها به منظور بهینه‌سازی قابلیت‌ها و افزایش اثربخشی خود بهره گرفته و سطح رضایتمندی مشتریان را ارتقاء دهند. این مشارکت نیازمند یک نظارت دقیق و نظام‌مند می‌باشد که در صورت بی‌توجهی به آن سازمان رو به زوال گردیده و در نتیجه سهم رقابتی خود را به رقبا می‌دهد. بنابراین حصول عملکرد بهینه زنجیره تامین به منظور داشتن سود رقابتی، امروزه به صورت یک سلاح استراتژیک برای موفقیت در تمامی جنبه‌های صنایع درآمده است.

    مفهوم زنجیره تامین در اواخر دهه 1980 پدید آمد و در دهه 1990 به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفت. قبل از آن عبارت‌هایی نظیر لجستیک و مدیریت عملکرد به جای مدیریت زنجیره تامین استفاده می‌شد.

    تاکنون تعاریف و نگارش‌های متفاوتی درباره زنجیره تامین ارائه شده است. بر پایه‌ی یکی از این تعاریف، زنجیره تامین کلیه مراحل مستقیم و غیر مستقیم که در تکمیل درخواست سفارش مشتری درگیر هستند را شامل می‌شود. زنجیره تامین تنها مرتبط با سازنده و تامین کننده نیست، بلکه حمل و نقل، انبارها، خرده فروشی‌ها و حتی خود مشتریان را نیز در بر می‌گیرد. به طور کلی زنجیره تامین زنجیره‌ای است که همه فعالیت‌های مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد از مرحله ماده اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرف کننده را شامل می‌شود. درباره جریان کالا دو جریان دیگر که یکی جریان اطلاعات و دیگری جریان منابع مالی و اعتبارات است نیز حضور دارند.

    بر این اساس مدیریت زنجیره تامین وظیفه یکپارچه سازی واحدهای سازمانی در طول زنجیره تامین و هماهنگ سازی جریان مواد و اطلاعات را به منظور برآوردن تقاضای مشتری و با هدف بهبود رقابت‌پذیری یک زنجیره تامین کامل بر عهده دارد. به بیان دیگر می‌توان گفت، مدیریت زنجیره تامین عبارت است از مجموعه رویکردهایی که به طور موثر در یکپارچه سازی تامین کنندگان، تولیدکنندگان، انبارداران و توزیع کنندگان به منظور تولید و توزیع کالا به مقدار مورد نیاز و در محل صحیح و زمان مناسب به کار می‌رود تا هزینه‌های سیستم را در راستای تامین سطح خدمات مورد نیاز مینیمم نماید. سیر تحولات و تغییرات پرشتاب، سازمان‌ها را برآن داشته تا برای غلبه بر محیط نامطمئن خود به تحقیق در زمینه لجستیک و زنجیره تامین بپردازند. در این رویکرد تمامی مشکلات مهم هستند و برای حل آن‌ها باید اقدام موثری به عمل آید.

    بر این اساس یکی از چالش‌هایی که مسئولین مرتبط با امور لجستیک و زنجیره تامین در شرکت‌ها با آن روبرو هستند، نحوه شناسایی مشکلات موجود در حوزه لجستیک و زنجیره تامین است. تنوع و تعداد بالای مباحث مطرح شده در فلسفه مدیریت زنجیره تامین، کار را برای انتخاب بهترین اقدامات اصلاحی جهت ارتقاء عملکرد زنجیره تامین پیچیده می‌کند. بنابراین با توجه به اینکه اولین گام در بازنگری و بهبود زنجیره تامین، عارضه‌یابی است، لذا شناسایی روش‌های عارضه‌یابی و تحلیل وضعیت زنجیره تامین از جمله موارد مهمی است که افراد فعال در این زمینه باید با آن‌ها آشنا باشند.

    این پایان‌نامه قصد دارد به شکل کاربردی به ارائه‌ی روشی مناسب جهت عارضه‌یابی شرکت داروسازی ایران داروک بپردازد. در نتیجه ضمن ارائه‌ی یک دید کلی از وضعیت زنجیره تامین ایران داروک، مشکلات و عارضه‌های گوناگون موجود را شناسایی، الویت دهی و تحلیل نماید.

    1-2 اهمیت موضوع پژوهش

    در دنیای امروز، مدیریت زنجیره تامین یک عامل کلیدی و استراتژیک در افزایش اثربخشی و تحقق اهداف سازمان به شمار می‌آید. بر این اساس مدیریت زنجیره تامین را باید یکی از حوزه‌های حیاتی مدیریت سازمان دانست. این حوزه از مدیریت مانند سایر حوزه‌ها نیازمند پایش، نظارت، عارضه‌یابی، بهبود و نهایتا سوق دادن به سمت سرآمدی برای کسب و تقویت مزیت‌های رقابتی، سنجش عملکردی، بهبود مستمر و مدیریت کارا و اثر بخش می‌باشد.

    طبق بررسی‌های صورت گرفته در شرکت ایران داروک، طی سالیان گذشته، تلاشی نظام مند و سازمان یافته در جهت مطالعه، اندازه‌گیری و یا عارضه‌یابی زنجیره تامین شرکت صورت نپذیرفته است. البته به شکل جزیره‌ای و واحدی پروژه‌های عارضه‌یابی و بهبود گوناگونی تعریف و اجرا شده است ولی متاسفانه واحدهای گوناگون از وضعیت یکدیگر باخبر نیستند و این پروژه‌ها در سطح سازمان با نگاه کلی به زنجیره تامین سازمان صورت نپذیرفته است. این در حالیست که با توجه به نیاز برای برطرف کردن مشکلات زنجیره تامین و ایجاد مزیت رقابتی در این حوزه، ضروری است تا هر چه سریع تر پروژه‌ای اصولی به منظور اجرای عارضه‌یابی و اندازه‌گیری عملکرد زنجیره تامین ایران داروک در سطح سازمان تعریف شود. با توجه به ضروریات مذکور، پایان‌نامه‌ی پیش رو به دنبال اجرای روشی به جهت شناسایی و استخراج عارضه‌های زنجیره تامین شرکت می‌باشد.

    1-3 مفروضات و اهداف پژوهش

    پروژه‌های عارضه‌یابی زنجیره تامین از جمله پروژه‌های سنگین و پیچیده در حوزه‌ی مدیریت زنجیره تامین به حساب می‌آیند که اجرای دقیق آن‌ها از سوی سازمان علاوه بر اینکه بایستی در قالب تیم‌های چندنفره انجام گیرد، نیازمند صرف هزینه‌های قابل توجه می‌باشد. در نتیجه، این پژوهش با فرضیاتی به جهت کوچکتر کردن مقیاس تحلیل به عنوان پروژه‌ی دانشجویی، همراه است. مهمترین مفروض در اجرای این پژوهش عدم درنظر گیری تمامی جنبه‌های زنجیره تامین شرکت است. این تحقیق سعی کرده است تا بر محدوده‌ی زنجیره تامین رو به درون[1] تمرکز داشته باشد. به بیان دیگر محدوده‌ی برنامه‌ریزی برای تامین و تولید محصولات، درخواست و سفارش‌دهی مواد اولیه و دریافت مواد و در نهایت قراردادن مواد اولیه‌ی موردنیاز در پای خط تولید، حوزه‌ی موردمطالعه در این تحقیق می‌باشد. همچنین در زمینه‌ی تامین عموما ارتباط سازمان با تامین کنندگان سطح یک مورد تحلیل قرار گرفته است در حالی که در صورت نیاز به اجرای صنعتی پروژه‌ی مذکور، لازم است تا تامین کنندگان سطوح پایین‌تر نیز به شکل مقتضی در تحلیل دیده شوند.

    از جمله اساسی‌ترین اهداف و خروجی‌های این پایان‌نامه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    انتخاب روشی مناسب جهت اجرای عارضه‌یابی زنجیره تامین با در نظرگرفتن شرایط محیط کسب و کار و سازمان

    بررسی ادبیات و معرفی مقالات برتر و شاخص در زمینه‌ی اندازه‌گیری عملکرد و عارضه‌یابی زنجیره تامین

    اجرای متد پیشنهادی به شکل واقعی به عنوان یک موردکاوی و استخراج عارضه‌های زنجیره تامین سازمان

    تحلیل عارضه‌های استخراجی (تحلیل متن کاوی)

    ارائه‌ی راهکارها و پروژه‌های بهبود در جهت ارتقای وضعیت زنجیره تامین سازمان و اولویت‌بندی آنها

    1-4 مراحل انجام پژوهش

    این پژوهش در دسته‌ی تحقیقات کیفی طبقه بندی می‌شود و مراحل انجام پژوهش را می‌توان در 13 قدم زیر خلاصه نمود:

    بررسی وضعیت سازمان؛

    مطالعه ادبیات و انتخاب روش عارضه‌یابی مناسب؛

    استخراج نیازمندی‌های استاندارد مرتبط با محدوده‌ی پروژه و گروه بندی آن‌ها؛

    طراحی فرم‌های مصاحبه؛

    انتخاب مصاحبه شونده‌ها؛

    زمان بندی مصاحبه‌ها؛

    اجرای مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته؛

    ثبت نتایج مصاحبه‌ها در فایل اکسل؛

    امتیازدهی به نیازمندی‌ها و استخراج عارضه‌ها؛

    تحلیل و بررسی وضعیت بحرانی هر واحد متناسب با امتیاز کسب شده؛

    تحلیل علل ریشه‌ای عارضه‌ها با رویکرد متن کاوی؛

    تعریف پروژه‌های بهبود پیشنهادی برای رفع عارضه‌ها؛

    اولویت‌بندی پروژه‌ها جهت اجرا.

    این 13 قدم را می‌توان از جمله مهمترین مراحل طی شده در عارضه‌یابی زنجیره تامین ایران داروک برشمرد.

    1-5 ساختار پایان‌نامه

    همان‌طور که در شکل ‏1‑1 نشان داده شده، این پایان‌نامه از پنج فصل تشکیل شده است. در فصل اول، به بیان کلیات تحقیق پرداخته شده که در آن مقدمه، مراحل و ضرورت انجام تحقیق، اهداف و روش تحقیق شرح داده شد.

    فصل دوم بررسی ادبیات موضوع می‌باشد که در آن به تعریف زنجیره تامین و اندازه‌گیری و ارزیابی آن، مدل‌های مدیریت و ارزیابی عملکرد زنجیره تامین و دسته بندی مدل‌ها و در نهایت به بررسی روش‌های عارضه‌یابی زنجیره تامین می‌پردازیم. همچنین با بیان این مطالب، سیر تغییر و تحول ادبیات موضوع را با بررسی مقالات ژورنال‌های معتبر بیان خواهیم نمود.

    در فصل سوم توضیحاتی در خصوص موردکاوی پژوهش، شرکت داروسازی ایران داروک، بیان خواهیم کرد و سیستم زنجیره تامین آن را به صورت کامل بررسی خواهیم نمود.

    در فصل چهارم در مورد روش تحقیق و متد پیشنهادی، منابع جمع‌آوری اطلاعات و چگونگی و نحوه گردآوری اطلاعات صحبت خواهیم نمود. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه می‌باشد که در پایان به چگونگی طراحی آن پرداخته خواهد شد. سپس فرآیند تحقیق را مورد بررسی و موشکافی قرار داده و پس از آن به تجزیه و تحلیل داده‌ها و نتایج می‌پردازیم.

    در نهایت فصل پنجم به جمع بندی، نتایج، یافته‌ها، برداشت‌های حاصل از تحلیل‌ها، دستاوردها و پیشنهادات تحقیقات آتی اختصاص یافته است.




    مروری بر ادبیات پژوهش

    1-6 مقدمه

    در فضای رقابتی تجارت امروز دنیا، شرکت‌ها و سازمان‌ها با بهره‌گیری از انواع فناوری و علوم مدیریت اقدام به ایجاد مزایای رقابتی از طریق ابزارهای مدیریت داده و مدیریت دانش و بهینه‌سازی روندهای سازمانی مانند تولید و یا ارتباطات سازمان می‌کنند (الوانی، 1391؛ امام سید، 1381).

    یکی از مهم‌ترین علوم مدیریتی که در این زمینه مباحث بسیار سودمندی را مطرح کرده است، مدیریت زنجیره تامین می‌باشد. با بهره‌گیری از این ابزار، سازمان قادر خواهد بود روابط تجاری خود را با بهینه‌سازی تبادل اطلاعات با همکاران تجاری نظیر تامین‌کنندگان مواد اولیه، توزیع‌کنندگان محصولات و پیمانکاران حمل و نقل کالا توسعه دهد (امام سید، 1381). بدین ترتیب بنگاه اقتصادی شرکت موفق خواهد شد تا در زمان بسیار کمتری محصول خود را به بازار عرضه کرده و زمان تولید و هزینه‌های اتلافی را پایین آورد.

    1-7 زنجیره تامین

    زنجیره تامین، یک سیستم یکپارچه از فرآیندهای به هم مرتبط است که این فرآیندها به منظور: 1) دستیابی به مواد و قطعات مورد نیاز؛ 2) تبدیل مواد اولیه به محصول؛ 3) ارزش‌گذاری محصولات؛ 4) توزیع محصولات به مشتریان و 5) تسهیل انتقال اطلاعات بین اجزاء زنجیره تامین، اعم از تامین کنندگان، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان، واسطه‌ها، خرده‌فروشان و مشتریان، ایجاد شده‌اند. هدف اصلی این زنجیره، کاهش هزینه، افزایش اثربخشی و کارایی و به طور کلی افزایش سود برای تمام ذینفعان خود است. این زنجیره شامل دو جریان مخالف است: حرکت مستقیم (رفت) محصولات از تامین‌کننده مواد اولیه تا مشتری و حرکت برگشت (عکس) اطلاعات و مواد از مشتری تا تامین‌کنندگان.

    تعریف مختصر و جامعی که می‌توان از زنجیره تامین ارایه داد عبارت است از: زنجیره تامین بر تمام فعالیت‌های مرتبط با جریان و تبدیل کالاها از مرحله ماده خام (استخراج) تا تحویل به مصرف‌کننده نهایی و نیز جریان‌های اطلاعاتی مرتبط با آن‌ها مشتمل می‌شود. به طور کلی زنجیره تامین زنجیره‌ای است که همه فعالیت‌های مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرف‌کننده را شامل می‌شود.

    1-8 مدیریت زنجیره تامین

    مدیریت زنجیره تامین بر یکپارچه‌سازی فعالیت‌های زنجیره تامین و نیز جریان‌های اطلاعاتی مرتبط با آن‌ها از طریق بهبود در روابط زنجیره برای دست‌یابی به مزیت رقابتی قابل اتکا و مستدام مشتمل می‌شود. بنابراین مدیریت زنجیره تامین عبارت است از فرآیند یکپارچه‌سازی فعالیت‌های زنجیره تامین و نیز جریان‌های اطلاعاتی مرتبط با آن، از طریق بهبود و هماهنگ‌سازی فعالیت‌ها در زنجیره تامین تولید و عرضه محصول.

    برای مدیریت موثر زنجیره تامین ضروری است که تامین‌کنندگان و مشتریان با یکدیگر و در یک روش هماهنگ و با شراکت و ارتباطات اطلاعاتی و گفت‌و‌گو با یکدیگر کار کنند. این امر یعنی جریان سریع اطلاعات در میان مشتریان و عرضه‌کنندگان، مراکز توزیع و سیستم‌های حمل و نقل که بعضی از شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا زنجیره‌های عرضه بسیار کارایی را ایجاد کنند. عرضه‌کنندگان و مشتریان باید اهداف یکسان و اعتماد متقابل داشته باشند. مشتریان در زمینه کیفیت محصولات و خدمات به تامین‌کنندگان خود اعتماد می‌کنند. علاوه بر آن عرضه‌کنندگان و مشتریان باید در طراحی زنجیره تامین برای دست‌یابی به اهداف مشترک و تسهیل ارتباطات و جریان اطلاعات با یکدیگر شریک شوند. بعضی شرکت‌ها می‌کوشند تا کنترل زنجیره تامین خود را با کنترل عمومی با استفاده از مالکیت و یکپارچگی تمام اجزای مختلف در امتداد زنجیره تامین از تهیه مواد و خدمات تا تحویل محصول نهایی و خدمت به مشتری به دست آورند. اما حتی با این نوع ساختار سازمانی، فعالیت‌های مختلف و واحدهای عملیاتی ممکن است ناهماهنگ باشد. ساختار سازمانی شرکت باید بر هماهنگی فعالیت‌های مختلف برای دست یابی به اهداف کلی شرکت تمرکز کند.

    1-8-1 مولفه‌های اصلی مدیریت زنجیره تامین

    مدیریت زنجیره تامین دارای 3 فرآیند عمده است که عبارتند از:

    مدیریت اطلاعات؛

    مدیریت لجستیک؛

    مدیریت روابط.

    مدیریت اطلاعات: امروزه نقش، اهمیت و جایگاه اطلاعات برای همگان بدیهی است. گردش مناسب و انتقال صحیح اطلاعات باعث می‌شود تا فرآیندها موثرتر و کاراتر گشته و مدیریت آن‌ها آسان‌تر شود. مدیریت اطلاعات هماهنگ و مناسب میان شرکا باعث خواهد شد تا تاثیرات فزاینده‌ای در سرعت، دقت، کیفیت و جنبه‌های دیگر وجود داشته باشد.

    مدیریت لجستیک: در تحلیل سیستم‌های تولیدی، موضوع لجستیک بخش فیزیکی زنجیره تامین را در بر می‌گیرد. این بخش که کلیه فعالیت‌های فیزیکی از مرحله تهیه ماده خام تا محصول نهایی شامل فعالیت‌های حمل و نقل، انبارداری، زمان‌بندی تولید و ... را شامل می‌شود و بخش نسبتاً بزرگی از فعالیت‌های زنجیره تامین را به خود اختصاص می‌دهد. در واقع محدوده لجستیک تنها جریان مواد و کالا نبوده بلکه محور فعالیت‌های زنجیره تامین است که روابط و اطلاعات، ابزارهای پشتیبان آن برای بهبود در فعالیت‌ها هستند.

    According to wide reorganization of processes and business’ structures and also the changing world of industry, supply chain and it’s management have become very important. In this approach, organization instead of having the best performance in all parts, can use other organization’s main capabilities in order to optimize abilities and increase effectiveness and by that increase customer’s satisfaction. So on of the challenges that the administration of logistics and supply chain in companies face, is have to identify problems in logistics and by identifying these gaps and by presenting optimization projects, we can improve companies’ supply chain. In this thesis, a new approach based on APQS’s activities is presented in order to identify problems in supply chain. By using minimum supply chain benchmarking standards (CSCMP) for each one of these activities to identify problems and using MMOG/LE model to prioritize than, we can analyse these gaps and according to their priority, present optimization projected. Finally we used a case-study in pharmacy company to implement there proposed model.

    Keywords: Diagnosis; Supply Chain; Model Process Classification APQC; Minimum Supply Chain Benchmarking Standards.

     

    منابع

    الوانی، سید مهدی و میر شفیعی، نصرالله (1391) مدیریت تولید. (چاپ بیست و چهارم). تهران: نشر آستان قدس رضوی.

    اصغرپور، محمد جواد (1390). تصمیم‌گیری‌های چند معیاره. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

    اصغری‌زاده، عزت الله و نصراللهی، مهدی (1385). ابزارهای کارا در رتبه‌بندی گزینه‌ها:مقایسه روش‌های AHP، بُردا و PROMETHEE. اولین همایش ملی مدیریت صنعتی، دانشگاه شاهد.

    اصغری‌زاده، عزت الله و نصراللهی، مهدی (1386). رتبه‌بندی شرکتها براساس معیارهای مدل سرآمدی روش PROMETHEE. فصلنامه‌ی مدرس علوم انسانی، (3)11، 59-84.

    ابراهیم‌زاده پیله‌ورد، امیر (1392). تحلیل، عارضه یابی و بهبود زنجیره تامین (مطالعه موردی: شرکت خودروسازی سایپا). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی شریف.

    الیاسی، علی. (1386). طراحی یک مدل عارضه یابی زنجیره تامین و پیاده سازی آن در شرکت پارس بهین سیستم. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده مهندسی صنایع. دانشگاه صنعتی شریف.

    امام سید، محمدرضا (1381). جلب مشتریان با ارزش با استفاده از همزمانی زنجیره تامین. فصلنامه لجستیک، 4(11)، 41-44.

    باقرزاده، فاطمه (1387). ارائه یک چارچوب مناسب برای اندازه گیری عملکرد زنجیره تامین. پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات.

    براون، جیمی؛ هارن، جان و شیونان، جیمز (1381). سیستم‌های مدیریت تولید. ترجمه: مهدی غضنفری و سروش صغیری. تهران: نشر دانشگاه علم و صنعت.

    فیض‌آبادی، جواد (1382). مقدمه ای بر زنجیره تامین. تدبیر، 131، 47-54.

    کاپلان، رابرت اس، نورتون، دیوید (1390). سازمان استراتژی محور، ترجمه پرویز بختیاری، تهران: سازمان مدیریت صنعتی.

    ماکویی، احمد و فضل الهی، سمیرا (1386). عارضه یابی سیستم لجستیک با استفاده از روش تعیین ارزش مشتری، مطالعه موردی: شرکت خودروساز. دانش مدیریت، 20(78)، 114-91.

    محمدرائی نائینی، سعیده؛ شامی زنجانی، مهدی و موسی خانی، محمد (1393). شناسایی و رتبه بندی اصول راهنمای استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش با استفاده از مدل AOQC. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 30(1)، 89-61.

    معنوی‌زاده، ندا، ربانی، مسعود، رضایی، کامران و رزمی، جعفر (1385). اندازه گیری عملکرد زنجیره تامین در چهار صنف کلیدی کسب و کار در ایران. دومین کنفرانس لجستیک و زنجیره تامین.

    AIAG & Odette. (2006) AIAG and Odette announce release of updated Global Materials Management Operations Guideline/Lo-gistics Evaluation (MMOG/LE). July 24, 2006. Available at: http://www.aiag.org/.

    Aramyan, L. H., Oude Lansink, A. G., Van Der Vorst, J. G., & Van Kooten, O. (2007). Performance measurement in agri-food supply chains: a case study. Supply Chain Management: An International Journal, 12(4), 304-315.

    Attaran, M., & Attaran, S. (2007). Collaborative supply chain management: the most promising practice for building efficient and sustainable supply chains. Business Process Management Journal, 13(3), 390-404.

    Beamon, B. M. (1999). Measuring supply chain performance. International Journal of Operations & Production Management, 19(3), 275-292.

    Brans, J. P., & Mareschal, B. (1994). The PROMCALC & GAIA decision support system for multicriteria decision aid. Decision support systems, 12(4), 297-310.

    Brans, J. P., Mareschal, B., & Vincke, P. (1984). PROMETHEE: A new family of outranking methods in multicriteria analysis: ULB--Universite Libre de Bruxelles, Amsterdam: Elsevier Science Publishers, 408–421.

    Childerhouse, P., & Towill, D. R. (2011). Effective supply chain research via the quick scan audit methodology. Supply Chain Management: An International Journal, 16(1), 1-5.

    Chow, G., Heaver, T. D., & Henriksson, L. E. (1994). Logistics performance: definition and measurement. International journal of physical distribution & logistics management, 24(1), 17-28.

    Christopher, M. (1992). Logistics and supply chain management. Pitman publishing, London.

    Croxton, K. L., Garcia-Dastugue, S. J., Lambert, D. M., & Rogers, D. S. (2001). The supply chain management processes. The international journal of logistics Management, 12(2), 13-36.

    CSCMP. (2010). CSCMP supply chain management definitions.

    De Bono, E. (1998). Simplicity: Viking, London: Viking Books.

    Feldman, R., & Dagan, I. (1995). Knowledge Discovery in Textual Databases (KDT). Proc. of the First Int. Conf. on Knowledge Discovery KDD, 112-117.

    Figueira, J., Greco, S., & Ehrgott, M. (2005

    ). Multiple criteria decision analysis: state of the art surveys (Vol. 78): Springer Science & Business Media.

    Flint, D. J., & Mentzer, J. T. (2000). Logisticians As Marketers: Their Role When Customers'desired Value Changes. Journal of business Logistics, 21(2), 19-45.

    Folan, P., & Browne, J. (2005). A review of performance measurement: Towards performance management. Computers in industry, 56(7), 663-680.

    Govindu, R., & Chinnam, R. B. (2007). MASCF: A generic process-centered methodological framework for analysis and design of multi-agent supply chain systems. Computers & Industrial Engineering, 53(4), 584-609.

    Gower, J. G. (2003). Handbook of supply chain management. Gower publishing company, 5th edition, 68-81.

    Graeml, A. R., & Peinado, J. (2011). Measuring Logistics Performance: the Effectiveness of MMog/Le as Perceived by Suppliers in the Automotive Industry. Journal of Operations and Supply Chain Management, 4(1), 1-12.

    Gunasekaran, A., & Kobu, B. (2007). Performance measures and metrics in logistics and supply chain management: a review of recent literature (1995–2004) for research and applications. International Journal of Production Research, 45(12), 2819-2840.

    Gunasekaran, A., Marri, H., McGaughey, R., & Nebhwani, M. (2002). E-commerce and its impact on operations management. International Journal of Production Economics, 75(1), 185-197.

    Handfield, R. B., & Nichols, E. L. (1999). Introduction to supply chain management.  Prentice Hall Upper Saddle River, NJ.

    Hong-Minh, S., Barker R., & Naim M. (2001). Identifying supply chain solutions in the UK house building sector. European Journal of Purchasing & Supply Management, 7, 49-59.

    Huang, P. H., Tsai, J. S., & Lin, W. T. (2010). Using multiple-criteria decision-making techniques for eco-environmental vulnerability assessment: a case study on the Chi-Jia-Wan Stream watershed, Taiwan. Environmental monitoring and assessment, 168(1-4), 141-158.

    Kaplan, R. S. (1994). Devising a balanced scorecard matched to business strategy. Planning Review, 22(5), 15-48.

    Kaplan, R. S. (1999). The Blanced scorecard measures That drive performance. Harvard Business Review , 70(1),. 275-292.

    Kaplan, R. S., & Norton, D. P. (1992). The balanced scorecard: measures that drive performance. Harvard business review, 70(1), 71-99.

    Kleijnen, J. P., & Smits, M. T. (2003). Performance metrics in supply chain management. Journal of the Operational Research Society, 54(5), 507-514.

    Lambert, D. M. (2008). Supply chain management: processes, partnerships, performance: Supply Chain Management Inst.

    Lambert, D. M., & Cooper, M. C. (2000). Issues in supply chain management. Industrial marketing management, 29(1), 65-83.

    Lambert, D. M., Cooper, M. C., & Pagh, J. D. (1998). Supply chain management: implementation issues and research opportunities. The international journal of logistics Management, 9(2), 1-20.

    Lambert, D. M., García‐Dastugue, S. J., & Croxton, K. L. (2005). An evaluation of process‐oriented supply chain management frameworks. Journal of business Logistics, 26(1), 25-51.

    Langley Jr, C. J., Allen, G. R., & Capgemini, U. (2004). Third-Party Logistics Study Results and Findings of the 2004 Ninth Annual Study. Capgemini Consulting, Georgia Tech and FedEx Supply Chain Services.

    Liddy, E. D. (2000). Text mining. Bulletin of the American Society for Information Science and Technology, 27(1), 13-14.

    Little, D., Kenworthy, J., Jarvis, P., & Porter K. (1995). Scheduling across the supply chain. Logistics information management, 8 (1), 42-48.

    Lee, H. L., & Billington, C. (1992). Managing supply chain inventory: pitfalls and opportunities. Sloan management review, 33(3), 65 – 73.

    Maisel, L. S. (1992). Performance measurement: the balanced scorecard approach. Journal of cost management, 6(2), 47-52.

    Maskell, B. H. (1991). Performance measurement for world class manufacturing productivity press. INC, Portland, OR.

    Melnyk, S. A., Stewart, D. M., & Swink, M. (2004). Metrics and performance measurement in operations management: dealing with the metrics maze. Journal of Operations Management, 22 (3), 209-217.

    Mentzer, J. T., Rutner, S. M., & Matsuno, K. (1997). Application of the means-end value hierarchy model to understanding logistics service value. International journal of physical distribution & logistics management, 27(9/10), 630-643.

    Min, H., Thakkar, J., Kanda, A., & Deshmukh, S. (2009). Supply chain performance measurement framework for small and medium scale enterprises. Benchmarking: An International Journal, 16(5), 702-723.

    Naim, M. M. (1997). The book that changed the world. Manufacturing Engineer, 76(1), 13-16.

    Naim, M. M., Childerhouse, P., Disney, S., & Towill, D. (2002). A supply chain diagnostic methodology: determining the vector of change. Computers & Industrial Engineering, 43(1), 135-157.

    Neely, A., Gregory, M., & Platts, K. (1995). Performance measurement system design: a literature review and research agenda. International Journal of Operations & Production Management, 15(4), 80-116.

    Novich, N. (1990) Distribution strategy: are you thinking small enough?. Sloan management review, 32(1), 71-77.

    Pasutham, A. (2012). Supply chain performance measurement framework: case studies on the Thai manufacturers. Aston University.

    Pons-Porrata, A., Berlanga-Llavori, R., & Ruiz-Shulcloper, J. (2007). Topic discovery based on text mining techniques. Information processing & management, 43(3), 752-768.

    OLeary, D. E. (2004). Change in a Best Practices Ontology. Actas de Decision Support in an Uncertain and Complex World: The IFIP TC8/WG8, 3, 618-627.

    Rodsutti, M. C., & Makayathorn, P. (2005). Organizational diagnostic factors in family business: case studies in Thailand. Development and learning in Organizations, 19, 16-18.

    Schmitz, J., & Platts, K. (2004). Supplier logistics performance measurement: Indications from a study in the automotive industry. International Journal of Production Economics, 89(2), 231-243.

    Schwaninger, M. (2006). Design for viable organizations: the diagnostic power of the viable system model. Kybernetes: The International Journal of Systems & Cybernetics, 35, 955-966.

    Simchi-Levi, D., Kaminsky, P. & Simchi-Levi, E. (2003). Designing and Managing the Supply Chain – Concepts, Strategies and Case Studies, McGraw-Hill Publishing, New York, NY.

    Sobrino, D,. Caganova, D,. & Camba, M. (2011). Supply Chain Performance Measurement: Proposal of an Integral Indicator with a Multiple Criteria Approach for Supporting Decision Making. World Academy of Science, Engineering and Technology, 59.

    Stadtler, H. (2009). A framework for collaborative planning and state-of-the-art. Or Spectrum, 31(1), 5-30.

    Vollmann, T. E., Berry, W. L., Whybark, D. C., & Jacobs, F. R. (2005). Manufacturing planning and control for supply chain management: McGraw-Hill/Irwin New York.

    Voluntary Inter Industry Commerce Standards Association: V.I.C.S. (2004), CPFR Guidelines. Available At http://www.cpfr.org.

    Watson, G. H. (1994). Business systems engineering: Managing breakthrough changes for productivity and profit: John Wiley & Sons.

     

  • فصل 1 کلیات پژوهش‌ 1

    1-1 مقدمه. 2

    1-2 اهمیت موضوع پژوهش.... 3

    1-3 مفروضات و اهداف پژوهش.... 4

    1-4 مراحل انجام پژوهش.... 5

    1-5 ساختار پایان‌نامه. 6

    فصل 2 مروری بر ادبیات پژوهش.... 8

    2-1 مقدمه. 9

    2-2 زنجیره تامین.. 9

    2-3 مدیریت زنجیره تامین.. 10

    2-3-1 مولفه‌های اصلی مدیریت زنجیره تامین.. 11

    2-3-2 اندازه‌گیری و ارزیابی زنجیره تامین.. 12

    2-3-3 ضرورت اندازه‌گیری عملکرد در یک زنجیره تامین.. 14

    2-3-3-1 عدم وجود یک روش متعادل.. 14

    2-3-3-2 عدم تمایز مشخص بین معیارها در سطوح استراتژیکی، تاکتیکی و عملیاتی.. 14

    2-4 عارضه‌یابی زنجیره تامین.. 15

    2-4-1 تاریخچه عارضه‌یابی زنجیره تامین.. 17

    2-5 شاخص‌ها و معیارهای عملکرد در یک زنجیره تامین.. 19

    2-5-1 مقالات اندازه‌گیری و ارزیابی عملکرد زنجیره تامین.. 21

    2-5-2 مدل‌های مدیریت و ارزیابی عملکرد. 29

    2-5-2-1 مدل مرجع عملیات زنجیره تامین (SCOR) 31

    2-5-2-2 مدل GSCF. 36

    2-5-2-3 مدل CPFR.. 37

    2-5-2-4 مدل کارت امتیازی متوازن (BSC). 39

    2-5-2-5 مدل APQC.. 42

    2-5-3 روش‌های عارضه‌یابی زنجیره تامین.. 44

    2-5-3-1 روش جستجوی سریع.. 47

    2-5-3-2 روش تعیین ارزش مشتری.. 53

    2-5-3-3 روش MMOG/LE.. 56

    2-5-3-4 روش لامبرت... 63

    2-5-3-5 روش CSCMP. 66

    2-5-4 جمع بندی روش‌های عارضه‌یابی مطرح.. 69

    فصل 3 معرفی شرکت مورد کاوی (شرکت داروسازی ایران داروک). 71

    3-1 مقدمه. 72

    3-2 کلیات شرکت... 73

    3-3 معرفی اجمالی شرکت... 75

    3-3-1 بخش کنترل کیفیت... 76

    3-3-2 تضمین کیفیت... 78

    3-3-3 آزمایشگاه تحقیق و توسعه. 80

    3-3-4 برنامه‌ریزی و انبار. 81

    3-3-5 فناوری و اطلاعات... 82

    3-3-6 فنی و مهندسی.. 83

    3-3-7 تولید.. 83

    3-3-8 امور اداری و منابع انسانی.. 84

    3-3-9 بازرگانی و پشتیبانی.. 85

    3-3-10 بازاریابی و فروش.... 85

    3-4 شناسایی فرآیندهای مرتبط با زنجیره تامین.. 86

    3-5 جریان مواد و اطلاعات... 89

    3-6 جمع بندی.. 90

    فصل 4 معرفی روش پیشنهادی برای عارضه‌یابی زنجیره تامین و بهبود آن.. 91

    4-1 انتخاب هسته مدل پیشنهادی.. 92

    4-2 استخراج نیازمندی‌ها 94

    4-3 طراحی پرسش‌نامه. 96

    4-4 اجرای مصاحبه‌ها 101

    4-5 نتایج مصاحبه‌ها 103

    4-6 متن کاوی عارضه‌ها 120

    4-7 پروژه‌های بهبود. 124

    4-8 اولویت‌بندی پروژه‌های بهبود. 133

    4-8-1 معیارهای اولویت‌بندی.. 133

    4-8-2 پرومتی.. 134

    4-8-3 نتایج اولویت‌بندی.. 141

    4-9 جمع بندی.. 145

    فصل 5 جمع بندی و پیشنهاد تحقیقات آتی... 147

    5-1 نتایج بدست آمده. 148

    5-2 زمینه‌های تحقیقاتی.. 151

    منابع.. 152

    پیوست الف: نتایج پرسش‌نامه.. 157

    پیوست ب: شمایی از محیط نرم‌افزار پرومتی... 181


     

     

     

    فهرست جداول

     

     

    عنوان  صفحه
     

    جدول ‏2‑1: تقسیم بندی روش‌های ارزیابی عملکرد از سه دیدگاه 30

    جدول ‏2‑2: فرآیندهای سطح 2 مدل SCOR.. 34

    جدول ‏2‑3: فرآیند 9 مرحله‌ای CPFR.. 38

    جدول ‏2‑4: اطلاعات کمی موردنیاز از پایگاه‌های داده در متد Quick Scan. 51

    جدول ‏2‑5: فصل ها و موضوعات ارائه شده در هر فصل مربوط به مدل MMOG/LE. 59

    جدول ‏2‑6: نمونه‌ای از بندهای استاندارد حداقل نیازمندی‌های CSCMP. 69

    جدول ‏2‑7: مقایسه‌ی بین روش‌های عارضه‌یابی زنجیره تامین مطرح. 70

    جدول ‏3‑1: مدت زمان اجرای مصاحبه نوع اول برای شناسایی بخش‌های مختلف شرکت... 76

    جدول ‏3‑2: ریزفرآیندهای مربوط به زنجیره تامین در شرکت ایران داروک... 88

    جدول ‏4‑1: تعدا نیازمندی‌ها استخراج شده برای هر کدام از گروه‌های مورد مطالعه. 95

    جدول ‏4‑2: دسته بندی نیازمندی‌ها بر اساس شدت بحرانی بودن.. 99

    جدول ‏4‑3: رمان اجرای مصاحبه برای هر کدام از گروه‌های مورد مطالعه. 101

    جدول ‏4‑4: عارضه‌های استخراج شده 103

    جدول ‏4‑5: تعداد فراوانی انواع عارضه های شناسایی شده در شرکت... 117

    جدول ‏4‑6: رتبه بحرانی بودن گروه‌های مورد مطالعه. 118

    جدول ‏4‑7: دو نمونه متن کاوی مبتنی بر مفهوم برای عارضه های استخراج شده 122

    جدول ‏4‑8: پروژه های بهبود معرفی شده جهت حذف عارضه ها 124

    جدول ‏4‑9: ورن نرمال شده معیارها جهت اولویت بندی.. 142

    جدول ‏4‑10: رتبه بندی 31 طرح پیشنهادی که بیش از یک عارضه را برطرف می کنند. 142

     


موضوع پایان نامه عارضه یابی زنجیره تامین با استفاده از استاندارد CSCMP (مطالعه موردی: شرکت داروسازی ایران داروک), نمونه پایان نامه عارضه یابی زنجیره تامین با استفاده از استاندارد CSCMP (مطالعه موردی: شرکت داروسازی ایران داروک), جستجوی پایان نامه عارضه یابی زنجیره تامین با استفاده از استاندارد CSCMP (مطالعه موردی: شرکت داروسازی ایران داروک), فایل Word پایان نامه عارضه یابی زنجیره تامین با استفاده از استاندارد CSCMP (مطالعه موردی: شرکت داروسازی ایران داروک), دانلود پایان نامه عارضه یابی زنجیره تامین با استفاده از استاندارد CSCMP (مطالعه موردی: شرکت داروسازی ایران داروک), فایل PDF پایان نامه عارضه یابی زنجیره تامین با استفاده از استاندارد CSCMP (مطالعه موردی: شرکت داروسازی ایران داروک), تحقیق در مورد پایان نامه عارضه یابی زنجیره تامین با استفاده از استاندارد CSCMP (مطالعه موردی: شرکت داروسازی ایران داروک), مقاله در مورد پایان نامه عارضه یابی زنجیره تامین با استفاده از استاندارد CSCMP (مطالعه موردی: شرکت داروسازی ایران داروک), پروژه در مورد پایان نامه عارضه یابی زنجیره تامین با استفاده از استاندارد CSCMP (مطالعه موردی: شرکت داروسازی ایران داروک), پروپوزال در مورد پایان نامه عارضه یابی زنجیره تامین با استفاده از استاندارد CSCMP (مطالعه موردی: شرکت داروسازی ایران داروک), تز دکترا در مورد پایان نامه عارضه یابی زنجیره تامین با استفاده از استاندارد CSCMP (مطالعه موردی: شرکت داروسازی ایران داروک), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه عارضه یابی زنجیره تامین با استفاده از استاندارد CSCMP (مطالعه موردی: شرکت داروسازی ایران داروک), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه عارضه یابی زنجیره تامین با استفاده از استاندارد CSCMP (مطالعه موردی: شرکت داروسازی ایران داروک), پروژه درباره پایان نامه عارضه یابی زنجیره تامین با استفاده از استاندارد CSCMP (مطالعه موردی: شرکت داروسازی ایران داروک), گزارش سمینار در مورد پایان نامه عارضه یابی زنجیره تامین با استفاده از استاندارد CSCMP (مطالعه موردی: شرکت داروسازی ایران داروک), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه عارضه یابی زنجیره تامین با استفاده از استاندارد CSCMP (مطالعه موردی: شرکت داروسازی ایران داروک), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه عارضه یابی زنجیره تامین با استفاده از استاندارد CSCMP (مطالعه موردی: شرکت داروسازی ایران داروک), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه عارضه یابی زنجیره تامین با استفاده از استاندارد CSCMP (مطالعه موردی: شرکت داروسازی ایران داروک), رساله دکترا در مورد پایان نامه عارضه یابی زنجیره تامین با استفاده از استاندارد CSCMP (مطالعه موردی: شرکت داروسازی ایران داروک)

رشته مديريت صنعتي زمستان 1390 چکيده: تحقيق حاضر در پي يافتن تاثير متقابل مديريت زنجيره تامين و مديريت ارتباط با مشتري در شرکت فولاد اسفراين چگونه است. به منظور پاسخگويي به سوالهاي پژوهش و ني

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش : "مدیریت تولید و عملیات" چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): با افزایش رقابت در عرصه تجارت جهانی، نحوه تامین و انتخاب تامین کنندگان ماشین آلات و قطعات یدکی در زنجیره تامین چالشی مهم برای اکثرسازمانها بشمار می آید . لذا، صنعت پالایش نفت کشور با درک نیازهای بازار داخلی، می بایست با داشتن ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازاریابی گرایش داخلی چکیده: پیشرفت و توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات تاثیرات عمیق و گسترده ای در فرایندهای تجاری به وجود آورده و اینترنت به عنوان موثرترین بستر بازاریابی الکترونیکی با پوشش گسترده امکان رسیدن شرکت ها به بازارهای گوناگون را فراهم ساخته است. متأسفانه بسیاری از شرکت های ایرانی در زمینه چگونگی استفاده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی گرایش مالی مقدمه در جهان صنعتی امروز که تحت تاثیر رقابت‌های تنگاتنگ صنعتی است ضرورت توجه به کیفیت محصول یا خدمات نهایی و بهبود مستمر آن برای مدیران هر سازمان تولیدی یا خدماتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به بیان دیگر، مطلوب بودن کیفیت محصول و خدمات نهایی، دیگر به تنهایی عامل اساسی برای موفقیت در رقابت و حضور برتر و پیوسته ...

گروه مدیریت گرایش بازرگانی - تحول پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد چکیده مطالعه شرکت­ها بیانگر آن است که با توجه به تغییرات زیاد محیط کسب و کار، شرکت­های موفق علاوه بر اینکه از رقبای خود بهتر کار می­کنند، با تغییرات محیطی خود نیز سازگارترند و در مواجهه با محیط متغیر، برنامه ریزی لازم را دارند. به گونه­ای که توجه به مشخصه­های محیطی کسب و کار در انتخاب ساختارها و استراتژی­های سازمانی ...

رساله دکتری مدیریت صنعتی گرایش تولید و عملیات چکیده : صنعت خودروی جهانی طی دهه های اخیر، رشد بسیار زیادی را نسبت به سایر صنایع داشته است. هر روز شدت رقابت در این صنعت، برای کسب سهم بازار جهانی افزایش می یابد. صنعت خودروی ایران نیز در راستای کسب سهم بازار جهانی از طریق صادرات گام های موثری برداشته است. در این راستا پژوهش حاضر با عنوان مدلی برای راهبردهای فروش به خارج در ایران ...

پایان نامه جهت دریافت پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد بررسی تأثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی بر عملکرد زنجیره تأمین در شرکت ایران خودرو 1-1) مقدمه رقابت­های جهانی موجود در عصر حاضر خواست مشتری بر کیفیت بالا، افزایش تنوع محصولات و خدمت رسانی سریع، موجب افزایش فشارهایی بر سازمان­ها شده است که سابق بر این وجود نداشته است. در نتیجه سازمان­ها بیش از این نمی­توانند به تنهایی از ...

1- کليات 1- 1- مقدمه کيفيت را مي توان به روش هاي مختلف تعريف کرد اغلب مردم فقط يک درک مفهومي از کيفيت و يا به عبارت ديگر درکي از يک يا چند ويژگي خاص در يک محصول يا خدمت دارند. درک مفهومي يک نقط

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش : بازرگانی چکیده: امروزه انتخاب بهترین تامین­کننده از میان شمار تامین­کنندگان در صدر برنامه­های خریداران قرار دارد. با توجه به اینکه در مدل های سنتی معیار های متفاوت و متعددی برای تحلیل و آنالیز دخیل هستند و این امر فرآیند تصمیم گیری را برای مدیران پیچیده و مشکل می کند ،امروزه مدیران از تکنیک های جدید همچون ...

پایان نامه کارشناسی ارشد_مدیریت صنعتی گرایش مالی چکیده : هدف از نگارش پژوهش حاضر، بررسی تاثیر رقابت بازار بر نوسانات سود شرکت های صنایع غذایی عضو بورس اوراق بهادار تهران می باشد. در این پژوهش که از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه انجام از نوع پژوهش های نیمه تجربی به شمار می رود؛ پس از مروری بر رقابت پذیری و دیدگاه های مرتبط با آن و نوسان پذیری سود، پرسش نامه ای در ارتباط با 6 زیر ...

ثبت سفارش