پایان نامه طراحی مجموعه مسکونی در یزد با نگاهی به حضور کیفی نور

مشخص نشده 44 MB 29516 146
مشخص نشده مشخص نشده مهندسی معماری
قیمت قبل:۶۳,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته معماری

    گرایش معماری

    اسفند 92

    چکیده

     

    با ­وجود اینکه در حال حاضر چند دهه از طراحی  و احداث  مجتمع های مسکونی می­گذرد هنوز هم به دلیل عدم تطابق آن­ها با فرهنگ جامعه ما، علاوه بر­کاستی­هایی که در این قبیل بناها به چشم می­خورد، تأثیرات نامطلوبی بر زندگی انسان جامعه داشته و دارد.

    از سوی دیگر، در این رساله نگاهی به موضوع نور به لحاظ کیفی شده است. نور در زندگی انسان عنصری ضروری به‌شمار می‌رود. در این مقوله معماران نیز، چون بسیاری متخصصان دیگر، حتی به مدد تجربه یا شهود، از پیش­بینی صحیح رفتارهای مبتنی بر این نیاز باز می­مانند. در نتیجه، تعامل آثار معماری با نور در بسیاری از موارد نه به اختیار و تدبیر معمار، بلکه نتیجه اتفاقی و حاصل حضور همیشگی و ناگزیر نور است.

    تحقیقات نشان داده است که یک نیاز درونی وجود دارد که همه موجودات زنده را به سمت نور هدایت می­کند، این نیاز در انسان منشاء رفتارهای متعددی است که بسیاری از آن­ها ناشی از آثار بصری نور نیستند، بنابراین در جایگاه یک معمار اگر نور را تنها یک واسطه برای رویت محیط و موضوعات بدانیم، فرصت­های فراوان تأثیرگذاری بر ادراک مخاطبین خود را از دست داده­ایم، و بسیاری از آثار معماری معاصر شاهدی هستند بر این که با وضع موجود، بسیاری از آثار نور، و طیفی از قابلیت­های مثبت آن غافل مانده است.

    این ایراد از یک سو نتیجه هراس جامعه معماری از وارد کردن پیچیدگی­های دانش موجود در این زمینه به مراحل نخست طراحی است، و از سوی دیگر ناشی از فقدان کلید واژه­های روشن و قواعدی ساده است که حضور نور را در طرح ابتدایی یک اثر معماری میسر نماید.

    پژوهش حاضر به بررسی حضور کیفی نور پرداخته و با استفاده از فضای باز، پوشیده، بسته در مجتمع مسکونی و با الگو­ برداری از معماری سنتی یزد و معاصر­سازی آن، به طراحی مجتمع مسکونی پرداخته است..

     

    کلمات کلیدی: نور، کیفیت نور، مجتمع مسکونی.

                           فصل اول:

     طرح تحقیق

    1-1-مقدمه

    از آنجا که خانه اولین مکان زندگی است،  هدف اصلی یک معمار این بوده است که به انسان­ها یک تجربه معمارانه که فکر و روح آنها را غنی می­کند، تقدیم کند. این ایده و فکری بسیار مهم است که باید همیشه در سر داشته باشیم، خصوصاً هنگامی­که خانه­ای می­سازیم. خانه از جسم انسان حفاظت می­کند که آن نیز به­نوبه خود در برگیرنده روح و روان می­باشد. خانه باید باعث امنیت و تقویت هم­زمان جسم و روح گردد که از آن صحبت کرده­ایم. از آنجا که کالبد باید خود را با روان درون خود، راحت احساس کند، یک بنا نیز باید برایمان راحتی و حفاظت را تأمین کند و همچنین فضاهایی برای فکر کردن و تعمق و نیایش ارائه نماید؛ فضاهایی برای یک تفکر واقعی در مورد رابطه فرد با دنیا. در این بین توجه به نور درخانه چه  به­لحاظ کیفی و چه کمی قرن­هاست که دغدغه معماران بوده است.

     

    هیچ نماد و مظهری مانند نور به وحدت الهی نزدیک نیست. بدین جهت است که معمار ایرانی می­کوشد تا در آنچه می­آفریند از عنصر نور تا آنجا که امکان داشت استفاده کند. از طرفی همگی می­دانیم که معماری ایرانی، مدیون آفتاب آن است. معمار ایرانی می­کوشد فضایی در دل بنا خلق کند ویژه مرتبط کردن مؤمن با خداوند در نتیجه، تعامل آثار معماری با نور در بسیاری از موارد نه به اختیار و تدبیر معمار، بلکه نتیجه اتفاقی وحاصل حضور همیشگی و ناگزیر نور است. هنر اسلامی حضور نور را اساساً به عنوان تمثیلی از جلوه وجود مطلق بکار می­گیرد. یعنی هر قدر به نور یعنی حضرت نورالانوار نزدیک­تر شویم، نور خالص­تر و شفاف­تری حاصل می­شود. پس تجرد از ماده به معنای حرکت و عروج به سمت منبع عروج و نور هستی و دوری گزیدن از نازل­ترین درجه وجود و سایه­های نور است «از این منظر نور به عنوان مظهر و نماد وجود در فضای معماری اسلامی تلقی می­شود و آیینه­کاری و بهره­گیری از موزاییک­ها یا رنگ درخشنده طلایی و فیروزه­ای برای گنبدها و تزیین مقرنس­ها و نقوش، بیانی از جلوه­گری نور است  و این کار چونان کیمیاگری کردن است.

    در معماری اسلامی ماده سنگین و بی شکل با تبدیل به طرح­های تزیینی  و اشکال مقرنس و مشبک گویی به اشیایی ماورایی بدل شده­اند. دیگر ماده اتاق­ها سنگ وآجر نیستد، بلکه بصورت اسرار آمیزی از خود نور ساطع می­کنند و خلاصه کلام کار معماری کم کردن ماده و افزایش فضا است و خود به خود انسان مؤمن را متذکر آیه­ی«الله نور السماوات و الارض» می­شوند.

    تحقیقات نشان داده است که به شکل غریزی نیازی در همه­ موجودات زنده وجود دارد که همه ی موجودات را به سمت "نور" هدایت میکند، این نیاز به نور و روشنایی در انسان منشاء رفتارهای متعددی است که بسیاری از آن­ها ناشی از آثار بصری نور است.

    تا کنون در طراحی بناها بیشتر روش کمی نور به­ کار رفته است. در پی آن هستیم که با پیدا کردن ارتباط کمی و کیفی نور محیطی راحت برای زندگی افراد را فراهم کنیم. رفع موانع ورود نور به مراحل نخست طراحی، تنها به مدد جستجویی هدفمند برای کشف کلید واژگان روشن و قانونمندی­های ساده در همه آثار نور، بصری و غیر بصری، مسیر می­شد.

     

    1 -2- طرح مسأله

    همان طور که می­دانیم نور برای انسان نیازی­ است پیچیده که همه آثار رفتاری آن مورد بررسی قرار نگرفته است. در این زمینه معماران، حتی به مدد تجربه و شهود از پیش بینی صحیح رفتارهای مبتنی براین نیاز باز می­مانند.                                                                                    

    در جایگاه یک معمار، اگر نور را تنها یک واسطه برای رویت محیط و اشیاء بدانیم، فرصت­های فراوان تأثیرگذاری بر ادراک مخاطبین خود را از دست داده­ایم.                                                   

    با وجود فاصله گرفتن از دوره سنت اما تلألو آیینه­کاری­ها، سایه-روشن، مقرنس­ها، سایه­ی ­ساباط­ها، راهروهای تاریک و زیرزمین­های روشن، ما را به این تفکر وا می­دارد که معماری نور فراتر از نهادن روزنه­ای در دیوار و افروختن چراغ­های پر­نور در اتاق­ها می­باشد. اگر چه ارزش­های استعاری و معنوی نور در طراحی پرمعنی و جوهری معماری بهره می­جویند و با یک آگاهی برتر و فهم قوی از تاریخ  نور در معماری، بازیابی این عنصر را به عنوان ابزاری رسا، امکان پذیر می­سازد.

    این مساله از یک سو نتیجه هراس جامعه معماری از وارد کردن پیچیدگی­های دانش موجود در این زمینه به مراحل نخست طراحی است، و از سوی دیگر ناشی از فقدان کلید واژه­های روشن و قواعدی ساده از بطن معماری سنتی است که حضور نور را در طرح ابتدایی یک اثر معماری میسر نماید.    

    همان­ طور که مشهود است در معماری سنتی از نور طبیعی در فضا چه به صورت اقلیمی، کارکردی یا معنوی به بهترین نحو ممکن استفاده شده است.

    بناهای سنتی یزد به گونه­ای طراحی شد­ه­اند که در مقابل کویر ایستادگی کرده­اند از این رو بناهای ساخته شده در یزد، نهایت درون­گرایی را دارا می­باشند و سازماندهی فضایی آنها به­ گونه­ای است که عنصر اصلی تقسیم­بندی این فضاها حیاط است و دارای فضاهای تابستا­ن­نشین و زمستان­نشین می­باشد و از سوی دیگر چون یزد در دل کویر واقع شده است  و تابش مستقیم  نور خورشید جز لاینفک آن اقلیم است و در معماری بناهایش از حضور نور چه به لحاظ کیفی و چه کمی به بهترین نحوه ممکن استفاده شده است. از سوی دیگر به خاطر تنوع فضایی در خانه­های یزد که شامل سردر، هشتی، ایوان، حیاط، تالار، سه دری، پنج­دری، بادگیر، گودال باغچه، زیرزمین، پایاب است  و اختلاف ارتفاعی که در خانه­ها وجود دارد، بهترین مکان برای به نمایش گذاشتن طرز استفاده از نور طبیعی و ایجاد فضاهای سایه، نیم سایه، روشن در بازی با نور است.

     

    1-3- ضرورت انجام تحقیق

     هر چند که شکل زندگی و شأن پاسخگویی به آن همواره با هم مرتبط و بر یکدیگر تأثیر می­گذارند، اما شکی نیست که شکل زندگی در هر دوره زمانی، متناسب با شرایط آن دوره آرام آرام تغییر می­کند

    و خود را با وضعیت جدید منطبق می­سازد.

    شیوه زندگی از آن­جا که بستگی کامل به نوع نگاه انسان به زندگی و اندیشه و منش او دارد می­تواند امری پایدار تلقی شود. چرا که نوع نگاه و اندیشه، نمایاننده فرهنگ یک جامعه است و فرهنگ هر چند تأثیرگذارتر از زمان است اما دارای برخی خصایص کلی و ویژگی­هایی است که فارغ از زمان بوده و با گذر از یک دوره تاریخی به دوره دیگر دگرگون نمی­شود، بنابراین آنچه انتظار می­رود که در خانه­های برخاسته از یک فرهنگ مشابه و پایدار باشد، شیوه زندگی آنهاست. یعنی نگاه تاریخی آن­ها به زندگی نگاهی است که کالبد خانه را تحت تأثیر خود درآورده و با آن هماهنگ می­سازد.

    ما خانه­های گذشته را دل­آشناتر و دلنشین­تر از خانه­های امروز می­یابیم. نکته اصلی آن است که آن خانه­ها چه داشته­اند، یکی از مواردی که توجه به­سزایی به آن در معماری سنتی می­شد مسأله نور چه به لحاظ کیفی و چه کمی بوده ­است. به ­نظر می­رسد در خانه­های گذشته، توجهی همزمان و نسبتی صحیح میان شکل ساختمان و شیوه زندگی انسان برقرار بوده که با گذشت زمان نسبت و توجه رو به کم­رنگی و غفلت گذاشته است. از سویی زیبایی ظاهری با عزیزترین حس ما که بینایی است دیده می­شود. در نهایت باید با تاکید بر نقش کیفی  نور و شناخت مفهوم نور در معماری سنتی و معاصر سازی آن در یک مجتمع مسکونی سعی در ارتقای کیفیت زندگی در آنها بکینم تا به جای خانه­های امروزی که بیشتر شبیه غارهای تاریکی هستند به بهترین نحوه از عوامل طبیعی از جمله نور بهره ببریم و همچنین با استفاده از نور طبیعی بکوشیم که عرصه­های خصوصی و عمومی در فضا  را سازماندهی کنیم و در یک فضای یکپارچه به نام خانه فضاهای متنوع و مجزایی ایجاد کنیم، که نه فقط این جداسازی با دیوار و پنچره باشد، بلکه از طریق استفاده از نوری که قابل لمس نیست اما از طریق استفاده کمی و کیفی از آن هر فضا هر چند کوچک شخصیت و کیفیت منحصر به فرد خود را یابد.

     

    1-4- اهداف

    هدف اصلی:

    ارتقای کیفیت فضایی در مسکن معاصر از طریق بازشناسی و معاصر سازی مفهوم و کاربرد نور در معماری سنتی ایران

    اهداف فرعی:

    ایجاد تنوع فضایی با بهره­گیری از فضاهای سایه، نیم­سایه و روشن در مجموعه مسکونی.

    دستیابی به راهکارهایی برای ادراک نور در فضا.

    ایجاد فضاهایی برای تعاملات بیشتر اجتماعی و فرهنگی در مجموعه مسکونی.

     

    1-5- فرضیه­ها

    فرضیه  بنیادین این رساله بیان این نکته است که؛ به کمک معاصر سازی مفهوم و کاربرد نور در معماری سنتی ایران می­توان به ارتقای کیفیت فضایی در طراحی مسکن دست یافت.

     

    1-6- روش تحقیق

    روش تحقیق دراین رساله تحلیلی-توصیفی است و با استفاده از ابزارهای کیفی وکمی به نتایج موجود در این رساله رسیده­ایم.

    منابع:

    احتشامی هوندگانی، خ، 1377، باغ­های چوبی، جمال شناسی پنجره­های رنگین ایرانی، انتشارات سازمان رفاهی تفریحی شهرداری اصفهان.

    استیرلن، هانری، 1377، اصفهان تصویر بهشت، ترجمه؛ جمشید ارجمند، نشر پژوهش فروز فرزان.

    افشارنادری، کامران، 1378، از کاربری تا مکان، مجله معمار، شماره6.

    الکساندر، کریستوفر، 1386، معماری و راز جاودانگی: راه بی­زمان ساختن، ترجمه مهرداد قیومی

    آنتونیاس، آ، 1381، بوطیقای معماری- آفرینش در معماری، ج1، ترجمه: احمد رضا آی، انتشارات سروش.

    آندو، تادائو، 1389، هفت گفتگو با تادائو آندو، ترجمه خسرو افضلیان، انتشارات آهنگ قلم.

    آندو، تادو، 1381، شعر فضا، ترجمه م.ر. شیرازی، انتشارات گام نو.

    بیدهندی، ویاست دوم، تهران، مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.

    بیکر. ج، 1381، لوکوربوزیه: تجزیه و تحلیل فرم، ترجمه ر. افهمی، انتشارات نسل باران.

    پارسی، فرامرز، 1387، فضاهای اقلیمی در معماری ایران، معمار48، ص.112، تهران.

    پرتوی، پروین، 1387، پدیدار­شناسی مکان، چاپ اول، تهران، انتشارات فرهنگستان هنر.

    پیرنیا، محمدکریم، 1386، آشنایی با معماری ایران، تهران، انتشارات سروش دانش.

    تدین. ع، 1377، سهروردی شیخ اشراق، مدیحه سرای نور، انتشارات تهران.

    تکمیل همایون نادر ، 1383شوشتر نو، مجله معماری ­و­ فرهنگ، شماره 18و19.

    جورگولا، رومالدو، 1377، لویی­کان: تحلیل آثار، اندیشه­ها و دیدگاه­های فلسفی، ترجمه؛ عبداله جبل­العاملی، نشرخاک.

    حائری مازندرانی، محمد­رضا، 1388، خانه، فرهنگ، طبیعت، چاپ اول، انتشارات مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری.

    دیباج، سید موسی، 1382، روش­های تحقیق در علوم اجتماعی، جلد اول، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران.

    رضی. ه، 1379، حکمت خسروانی-حکمت اشراقی و عرفانی زرتشت و سهروردی، انتشارات بهجت.

    ژینیو، فیلیپ، 1382، ارداویراف­نامه، ترجمع و تحقیق: ژاله آموزگار، انتشارات معین.

    شایان حمیدرضا ، 1385، شوشترنو: تداوم فرهنگ در کالبد امروز، مجله معماری ­و فرهنگ، شماره24

    صارمی، علی اکبر و دیگران، 1376، ارزشهای پایدار در معماری ایران، انتشارات سازمان میراث فرهنگی کشور.

    طالبیان، نیما و دیگران، 1388، مجتمع مسکونی، انتشارات حرفه هنرمند.

    طاهباز، منصوره، جلیلیان، شهربانو، 1388، اصول طراحی معماری همساز با اقلیم در ایران با رویکرد به معماری مساجد، تهران، دانشگاه شهید بهشتی.

    فلامکی، م، 1381، ریشه و گرایش­های نظری معماری، نشر فضا.

    قبادیان، و، 1382، مبانی و مفاهیم در معماری غرب، انتشارات دفتر پژوهش­های فرهنگی.

    قرآن کریم، سوره نور، آیه 35.

    کاتب، فاطمه، 1384، معماری خانه­های ایرانی، چاپ اول، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات.

    کسرایی، فریدون، 1387، چهل کلید نور در معماری داخلی، انتشارات صنوبر.

    کوپر، جی.س.، 1379، فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ترجمه ملیحه کرباسیان، انتشارات فرشاد

    گیدیون، ز، 1965، فضا. زمان. معماری، ترجمه­ی م. مزینی، 1381، چاپ پنجم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.

    گروتر، ی، 1987، زیباشناسی در معماری، ترجمه­ی ج. پاکزاد و ع.ر، همایون، 1375، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.

    گل­امینی، ش، 1378، اندیشه­های پنهان، مجله معماری و شهرسازی، دوره­ی هشتم (شماره­ی 53 و52).

    محمودی، مهناز، 1388، فن­آوری بادگیر در معماری ایران، مجله معماری و ساختمان، شماره 16، تهران.

    مددپور، محمد، 1374، تجلیات حکمت معنوی در هنر اسلامی، تهران: انتشارات امیر کبیر.

    مزینی، م، 1376، از زمان و معماری، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی، شماره­ی 65 و64.

    معماریان، غلام­حسین، 1387، معماری ایرانی، تهران، انتشارات سروش دانش.

    مولوی، جلال الدین محمد بن محمد، 1384، مثنوی معنوی، به تصحیح رینولدا.نیکلسون، انتشارات هرمس.

    میرمیران،1370، سیری از ماده به روح، مجله معماری و شهرسازی، دوره­ی هفتم (شماره 43-42).

    میرمیران، 1384، سرکنسول­گری جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت، مجله معمار، شماره 30.

    نصر، سید­حسین، 1370، جاودانگی و هنر، ترجمه سید محمد آوینی،تهران، انتشارات برگ.

    نصر، سید حسین،1380، حس وحدت (سنت عرفانی در معماری ایرانی)، ترجمه ح.شاهرخ، اصفهان: نشر خاک.

    نوربرگ-شولتز، کریستین، 1388، روح مکان: به­سوی پدیدار­شناسی معماری، ترجمه: م.ا یاراحمدی، چاپ سوم، تهران: انتشارات آگه.

    نوربرگ-شولتز، کریستین، 1389، مفهوم سکونت: به سوی معماری تمثیلی، ترجمه: م.ا یاراحمدی، چاپ     چهارم، تهران: انتشارات آگه.

    نویفرت، ارنست، 1375، اطلاعات معماری نویفرت، ترجمه ر.ن. ملامد، سازمان چاپ و انتشار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

    سخنرانی کامران افشار نادری در مراسم یادمان و جایزه معماری میرمیران، سال1388.

    سخنرانی میرمیران در برنامه تلویزیونی "طلوع ماه"

    داده­های ایستگاه­های سینوپتیک شهر یزد

    Corbin,Henry,"The Man Of Light in Iranian Sufism",Translated From the French by Nancy Pearson, London,1978,1944 Smith, Margaret, "Al-Ghazzali the Mystic",London.

    پرتال اداره­ی کل هواشناسی استان یزد به نشانی www.yazdmet.ir

    دانش نامه آزاد ویکی پدیا به نشانی http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%86%D9%88%D8%B1

  • چکیده...................................................................................................... 1

    فصل اول: طرح تحقیق

    1.1. مقدمه.................................................................................................. 2

    2.1. طرح مسأله............................................................................................ 3

    3.1. ضرورت انجام تحقیق............................................................................... 4

    4.1. اهداف................................................................................................. 5

    5.1. فرضیه­ها............................................................................................... 6

    6.1. روش تحقیق.......................................................................................... 6

    فصل دوم: مبانی نظری

    1.2. مطالعات پایه مسکن................................................................................. 7

    2.2. نور................................................................................................... 58

    فصل سوم: برسی نمونه های موردی

    1.3. مقدمه................................................................................................ 86

    2.3. مجتمع مسکونی لیلینگتون استریت................................................................ 87

    3.3. شهرک مسکونی فاروم میدت پانکت............................................................. 90

    4.3. مجتمع مسکونی ریتراشتراسه- نورد............................................................... 91

    5.3. مجتمع مسکونی ته گل هاربور.................................................................... 92

    6.3. مجموعه مسکونی هابیتات......................................................................... 93

    7.3. شهر جدید شوشتر (شوشترنو)..................................................................... 95

    فصل چهارم: توجیه طرح

    1.4. اقلیم................................................................................................ 102

    2.4. تحلیل.............................................................................................. 112

    3.4. حکم­های طراحی.................................................................................. 114

    4.4. روند طراحی....................................................................................... 114

    فصل پنجم: نتیجه گیری

    1.5. نتیجه گیری........................................................................................ 120

    لیست منابع...................................................................................................................... 127

    فهرست تفصیلی

    عنوان

    صفحه

    چکیده...................................................................................................... 1

    فصل اول: طرح تحقیق

    1.1. مقدمه.................................................................................................. 2

    2.1. طرح مسأله............................................................................................ 3

    3.1. ضرورت انجام تحقیق............................................................................... 4

    4.1. اهداف................................................................................................. 5

    5.1. فرضیه­ها............................................................................................... 6

    6.1. روش تحقیق.......................................................................................... 6

    فصل دوم: مبانی نظری

    1.2. مطالعات پایه مسکن................................................................................. 7

    1.1.2. مقدمه................................................................................................ 7

    2.1.2. مبانی فکری و نظری.............................................................................. 9

    1.2.1.2. هستی در جهان.................................................................................. 9

    2.2.1.2. سکونت/سکونت‌گاه............................................................................. 9

    3.2.1.2. جنبه­های دوگانه سکونت...................................................................... 12

    4.2.1.2. زنده بودن....................................................................................... 12

    5.2.1.2. نظم.............................................................................................. 15

    6.2.1.2. تعیین موقعیت.................................................................................. 17

    7.2.1.2. مکان ساخته/مکان طبیعی...................................................................... 18

    8.2.1.2. نیازها............................................................................................ 20

    3.1.2. شناخت کلی کالبد و ساختار خانه ایرانی...................................................... 24

    1.3.1.2. کلیات خانه ایرانی............................................................................. 24

    2.3.1.2. عناصر و ساختار خانه ایرانی.................................................................. 26

    3.3.1.2. پیمون........................................................................................... 33

    4.3.1.2. نظم هندسی..................................................................................... 34

    5.3.1.2. کارکردهای پنجره.............................................................................. 34

    4.1.2. مفهوم مسکن..................................................................................... 41

    5.1.2. معیارهای عمومی طراحی آپارتمان های مسکونی............................................. 50

    1.5.1.2. معیارهای عمومی طراحی بلوک ها........................................................... 50

    2.5.1.2. دسترسی و ورودی به بلوک های ساختمان................................................. 50

    3.5.1.2. روابط بین واحدهای مسکونی................................................................ 50

    4.5.1.2. نما............................................................................................... 51

    5.5.1.2. صرفه جویی در انرژی........................................................................ 51

    6.5.1.2. سیستم تأسیسات گرمایی و سرمایی.......................................................... 52

    7.5.1.2. سیستم سازه و تکنولوژی اجرا................................................................ 53

    8.5.1.2. ضوابط و مقررات شهرسازی................................................................. 54

    9.5.1.2. ضوابط ساخت کاربری مسکونی در بافت عادی............................................ 56

    10.5.1.2. سطح اشغال................................................................................... 58

    11.5.1.2. نحوه استقرار ساختمان در زمین............................................................. 58

    2.2. نور................................................................................................... 58

    1.2.2. مقدمه.............................................................................................. 58

    2.2.2. جهت یابی نور................................................................................... 59

    1.2.2.2. نور شمالی...................................................................................... 59

    2.2.2.2. نور جنوبی...................................................................................... 60

    3.2.2.2. نور صبحگاهی................................................................................. 60

    4.2.2.2. نور غروب...................................................................................... 61

    5.2.2.2. نور بالای سر یا عمود......................................................................... 61

    6.2.2.2. نورمستقیم و نور منتشره....................................................................... 62

    7.2.2.2. سایه ها.......................................................................................... 63

    8.2.2.2. نیم سایه......................................................................................... 63

    3.2.2. تجلی نور در فضاهای فیزیکی.................................................................. 64

    1.3.2.2. نور در معماری ایران زمین.................................................................... 64

    2.3.2.2. نور در گستره  زیبایی شناسی................................................................. 64

    3.3.2.2. نور و جهت گیری............................................................................. 64

    4.3.2.2. اصل شفافیت در معماری ایران............................................................... 65

    5.3.2.2. استفاده از شیشه های رنگی................................................................... 66

    6.3.2.2. انعکاس نور در آیینه........................................................................... 67

    7.3.2.2. بازتاب در آب................................................................................. 68

    8.3.2.2. بازتاب نور در کف صیقلی................................................................... 69

    9.3.2.2. سایه روشن..................................................................................... 69

    10.3.2.2. شعاع و حجم مجازی نور................................................................... 70

    11.3.2.2. شبکه ها و گشودگی های مشبک........................................................... 70

    12.3.2.2. نور، سقف و گنبدها.......................................................................... 71

    13.3.2.2. بسط فضایی.................................................................................. 72

    14.3.2.2. نور از شکاف دیوار (روزن)................................................................. 72

    4.2.2. نور از دیدگاه معماران............................................................................ 73

    1.4.2.2. میس وندروهه.................................................................................. 73

    2.4.2.2. لوکوربوزیه...................................................................................... 74

    3.4.2.2. آلوار آلتور...................................................................................... 75

    4.4.2.2. لویی کان........................................................................................ 76

    5.4.2.2. تادو آندو....................................................................................... 77

    6.4.2.2. هادی میرمیران.................................................................................. 79

    7.4.2.2. کامران افشار نادری............................................................................ 80

    5.2.2. نور در ادیان و فلسفه............................................................................ 81

    1.5.2.2. نور در زرتشت................................................................................. 81

    2.5.2.2. نور در مسیحیت................................................................................ 82

    3.5.2.2. نور در اسلام.................................................................................... 83

    4.5.2.2. نور از دیدگاه سهروردی....................................................................... 84

    5.5.2.2. نور از دیدگاه غزالی............................................................................ 85

    فصل سوم: برسی نمونه های موردی

    1.3. مقدمه................................................................................................. 86

    2.3. مجتمع مسکونی لیلینگتون استریت................................................................ 87

    3.3. شهرک مسکونی فاروم میدت پانکت............................................................. 90

    4.3. مجتمع مسکونی ریتراشتراسه- نورد............................................................... 91

    5.3. مجتمع مسکونی ته گل هاربور..................................................................... 92

    6.3. مجموعه مسکونی هابیتات.......................................................................... 93

    7.3. شهر جدید شوشتر (شوشترنو)..................................................................... 95

    فصل چهارم: توجیه طرح

    1.4. اقلیم................................................................................................ 102

    1.4 .1. موقعیت منطقه یزد مورد مطالعه.............................................................. 102

    1.4 .2. تاریخچه هواشناسی استان یزد................................................................ 104

    1.4 .3. بررسی تغییرات دمایی......................................................................... 104

    1.3.1.4. بررسی داده ها و جداول دما................................................................ 105

    2.3.1.4. نمایش منحنی های دما....................................................................... 105

    4.1.4. بررسی میزان رطوبت هوا...................................................................... 106

    1.4.1.4. بررسی داده های رطوبت.................................................................... 107

    2.4.1.4. نمایش منحنی های رطوبت.................................................................. 107

    5.1.4. بررسی بادهای غالب و جهت وزش بادها................................................... 108

    6.1.4. تبخیر............................................................................................. 109

    7.1.4. بارش............................................................................................. 110

    1.7.1.4. بررسی داده های بارش...................................................................... 110

    2.4. تحلیل سایت....................................................................................... 112

    3.4. حکم­های  طراحی................................................................................. 114

    4.4. روند طراحی....................................................................................... 114

    فصل پنجم: نتیجه گیری

    1.5. نتیجه گیری........................................................................................ 120

    لیست منابع.............................................................................................. 127

     


موضوع پایان نامه طراحی مجموعه مسکونی در یزد با نگاهی به حضور کیفی نور, نمونه پایان نامه طراحی مجموعه مسکونی در یزد با نگاهی به حضور کیفی نور, جستجوی پایان نامه طراحی مجموعه مسکونی در یزد با نگاهی به حضور کیفی نور, فایل Word پایان نامه طراحی مجموعه مسکونی در یزد با نگاهی به حضور کیفی نور, دانلود پایان نامه طراحی مجموعه مسکونی در یزد با نگاهی به حضور کیفی نور, فایل PDF پایان نامه طراحی مجموعه مسکونی در یزد با نگاهی به حضور کیفی نور, تحقیق در مورد پایان نامه طراحی مجموعه مسکونی در یزد با نگاهی به حضور کیفی نور, مقاله در مورد پایان نامه طراحی مجموعه مسکونی در یزد با نگاهی به حضور کیفی نور, پروژه در مورد پایان نامه طراحی مجموعه مسکونی در یزد با نگاهی به حضور کیفی نور, پروپوزال در مورد پایان نامه طراحی مجموعه مسکونی در یزد با نگاهی به حضور کیفی نور, تز دکترا در مورد پایان نامه طراحی مجموعه مسکونی در یزد با نگاهی به حضور کیفی نور, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه طراحی مجموعه مسکونی در یزد با نگاهی به حضور کیفی نور, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه طراحی مجموعه مسکونی در یزد با نگاهی به حضور کیفی نور, پروژه درباره پایان نامه طراحی مجموعه مسکونی در یزد با نگاهی به حضور کیفی نور, گزارش سمینار در مورد پایان نامه طراحی مجموعه مسکونی در یزد با نگاهی به حضور کیفی نور, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه طراحی مجموعه مسکونی در یزد با نگاهی به حضور کیفی نور, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه طراحی مجموعه مسکونی در یزد با نگاهی به حضور کیفی نور, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه طراحی مجموعه مسکونی در یزد با نگاهی به حضور کیفی نور, رساله دکترا در مورد پایان نامه طراحی مجموعه مسکونی در یزد با نگاهی به حضور کیفی نور

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته معماري گرايش مهندسي معماري شهريور 1393 چکيده  مساله آن است که ساختار محلات در دوران معاصر ايران، به واسطه تغيير در شکل شهر سازي معاصر از جمله شبکه ها و شري

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته: معماري گرايش: تکنولوژي معماري بهار 1394 چکيده    با شکل گيري شهرها و توسعه شهرنيشني و اجتماعات نيازها و خواستار انسان شهر نيشي

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد گرايش : معماري تابستان1392 زندگي صنعتي بااشغال هرچه تمام ترزمين توسط فضاهاي صنعتي،مکانهاي کمتري براي استراحت وتفريح افرادجامعه ايجادکرده است. برا

پايان نامه (يا رساله) براي دريافت درجه کارشناسي ارشد. در رشته معماري گرايش معماري بهمن 93 چکيده :      از آنجايي که ايجاد فضاهاي چند منظوره و چند عملکردي در 

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع دستی گرایش پژوهش هنرهای سنتی چکیده: هنر دوره قاجار، جایگاه ویژه­ای در میان ادوار هنری ایران داشته که با توجه به شرایط خاص اجتماعی و گسترش روزافزون تعاملات سیاسی و فرهنگی با کشورهای خارجی، بخصوص اروپا بوجود آمده و ضمن نگهداری خصوصیات هنرهای سنتی، پذیرای ویژگی­ های فرهنگی بیگانه نیز بوده و بدین ترتیب هنری تلفیقی با تفکری دو سویه سامان ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته معماري گرايش معماري دي 1393 چکيده محيط هاي طبيعي بکر يا حوزه هاي حفاظت شده محلي مناسب براي اکوتوريسم به شمار مي روند و توسعه توريسم در اي

پايان نامه براي دريافت کارشناسي ارشد (M.A) رشته معماري – گرايش مهندسي معماري بهار 1394   حوزه ايمني شهري ، مراکز آموزش آتش نشاني از موثرترين مکان هايي هستند که در سه بخش آموزش

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته معماري گرايش:  معماري زمستان 1393 پيشگفتار: بافت تاريخي شهر بوشهر يکي از با ارزش ترين بافت هاي تاريخي کشور بوده که در نوع خود بي نظي

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته معماري 06/ 93 چکيده   امروزه در اثر بکارگيري سياست انبوه سازي و کوچک سازي در جوامع شهري بزرگ، مسکن سنتي معنا و مفهوم خود را از

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مهندسي معماري(M.A ) پاييز 1392   چکيده امروزه سالمندان قشر بزرگي از جمعيت هر جامعه اي را تشکيل مي دهند، به دليل کنترل رشد جمعيت و اف

ثبت سفارش