پایان نامه برنامه ریزی به منظور توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی نمونه موردی شهرساوه (محله سورکان)

word 5 MB 29693 175
1390 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۶,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایانامه کارشناسی ارشد جغرافیا

    گرایش برنامه ریزی شهری

    فصل اول

    طرح تحقیق

    مقدمه

    هدف از ارایه این فصل ، طرح مسأله و ضرورت انجام تحقیق، ارائه فرضیه و تعیین اهداف تحقیق است که متعاقب آن ادبیات موضوع و روش انجام تحقیق مورد بحث قرار می گیرد و در نهایت مشکلات پیش روی تحقیق عنوان می‌گردد. این فصل، در حقیقت، هدایت و جهت گیری پایان نامه را تا نتیجه گیری بعهده دارد.

     

    1-1- طرح مسأله و ضرورت تحقیق

    مسأله اسکان های غیر رسمی درمناطق شهری کشورهای جهان سوم یکی از عوارض رشد فزآینده شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها و فقدان نظام یکپارچه و موثر مدیریت شهری تلقی می شود. آمارهای ارائه شده از جانب سازمان های بین المللی نشان می دهد که حدود یک ششم از جمعیت جهان در مناطق زاغه ای و حاشیه ای زندگی می کنند.(هادیزاده، 1382، ص10) در آخرین گزارش مرکز اسکان بشر ملل متحد آورده شده است که بین یک سوم تا یک چهارم جمعیت شهری جهان در فقر مطلق به سر می برند.در همین ارتباط کمیسیون جهانی آینده شهرها در قرن بیست و یکم میلادی نیز هشدار داده است که به موازات رشد  ابر شهرها[1] فقر شهری در کشورهای جهان سوم افزایش یافته و این درحالی است که بخش عمده ای از شهرنشینی بر پایه اقتصاد غیررسمی و همراه با گسترش سکونتگاه های غیررسمی صورت گرفته و در آینده نیز صورت خواهد گرفت. این گرایش را غیررسمی شدن شهرنشینی[2] می نامند(صرافی، 1381، ص5) که بدنبال خود موجب بروز سکونت غیرقانونی در زمین، کمبود مسکن، خدمات شهری، بیکاری و مسائل دیگرگردیده است.

    شکست سیاست های مبتنی بر خانه سازی اجتماعی (دهه 1960) و طرح زمین خدمات (دهه 1970) و نیز افزایش تعداد زاغه ها و سکونتگاه های تصرفی و غیرقانونی در حاشیه شهرها، سر آغاز شکل گیری "رهیافت توانمندسازی" در اواخر دهه 1980 می باشد. (هادیزاده،1382، ص 28) براساس این رهیافت، روش های مقابله ای و ستیزه جویانه با اسکان های غیررسمی و حاشیه نشینی، راه حل مناسبی برای رفع مشکلات موجود در پیدایش اسکان های غیررسمی نیست و حل آن نیازمند مشارکت های مردمی و توسعه ظرفیت های اجتماعات محلی در همه جنبه  های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و انسانی است. در ایران نیز اسکانهای غیرقانونی و ناهنجار، نوعی اسکان درون یا مجاور شهرها هستند که دارای سیمایی ناخوشایند و بافتی نا متعارف با شهر بوده و با نام هایی چون حاشیه نشینی[3]، اسکان غیررسمی[4]، سکونتگاههای خودرو[5]، بدون برنامه، نامنظم و فاقد مقررات از آنها نام برده می شود. ساکنان این سکونتگاهها را اقشار کم درآمد و گاه مهاجرینی رانده شده از سوانح طبیعی و انسانی مانند جنگ و یا مهاجرینی روستایی با سابقه کم شهرنشینی تشکیل می­دهند.(کاتو ، 1381، ص110) برآورد می شود که یک هشتم جمعیت شهری کشور (حدود چهار و نیم میلیون نفر) در اینگونه سکونتگاه های غیررسمی مستقر باشند و تداوم روند موجود نسبت آن را در ابتدای دهه آینده  به یک چهارم و تعداد آن را به بیش از دو برابر خواهد رساند.(خبر نامه بن، 1383، ص26 )

    این پدیده امروز نه تنها در شهرهای بزرگ بلکه در شهرهای متوسط نیز در کشور ما مشاهده می شود. شهر متوسط ساوه با جمعیت حدود 150 هزار نفر یکی از بزرگترین مشکلاتش اسکان غیررسمی است که مشکلات عدیده ای را برای مدیران و دست اندر کاران شهری بوجود آورده است. با این اوصاف توانمندسازی اسکان غیررسمی در شهر ساوه نه تنها ضرورتی برآمده از ارزشهای انسانی بلکه سازگار با منافع اجتماعی و پایداری سکونتگاهها است. محله سورکان شهر ساوه به عنوان یکی از سکونتگاههای غیررسمی این شهر به عنوان محدوده مورد مطالعه این تحقیق انتخاب گردید.

    این محله با مشکلات عدیده ای به لحاظ کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی دست به گربیان است که در فصل چهارم تحقیق به تفصیل مورد بررسی قرار می گیرد. با توجه به وسعت قابل توجه سکونتگاه های غیر رسمی در سطح شهر ساوه و لزوم چاره اندیشی برای اینگونه اسکان ها، تحقیق حاضر بر آن است به سئوالات زیر پاسخ گوید:

    الف- مهاجرین روستایی تا چه اندازه در شکل گیری وگسترش اسکان غیررسمی شهر ساوه نقش داشته است؟

    ب- عدم مدیریت یکپارچه شهری چقدردر شکل گیری وگسترش اسکان غیررسمی شهر ساوه نقش داشته است؟

    ج- راه حل بهبود مساله چیست ؟

     

    1-2- فرضیات تحقیق

    الف- بنظر می رسد  مهاجرتهای شهری وروستایی یکی از دلایل شکل گیری وگسترش اسکان غیررسمی در شهر ساوه می باشد.

    ب- بنظر می رسد نبود مدیریت یکپارچه شهری یکی از دلایل شکل گیری وگسترش اسکان غیررسمی در شهر ساوه می باشد.

    ج- بنظر می رسد برنامه ریزی جهت ساماندهی و توانمندسازی با استفاده از مشارکتهای مردمی بهترین راه حل برای حل مسئله اسکان غیررسمی در شهر ساوه می باشد.

     

    1-3- اهداف تحقیق (شامل اهداف آرمانی، کلی، اهداف ویژه و کاربردی):

    1- اهداف کلان : دستیابی به فضاهای شهری در خور و مناسب جامعه ایرانی است .

    2- اهداف خرد:

    الف: شناسایی مشکلات ، محدودیت ها و قابلیتهای موجود (شناخت وضع موجود بافت های اسکان غیر رسمی شهر ساوه)

    ب: ارزیابی بر مبنای معیارهای مورد نظر.

    ج: انتخاب مناسب ترین گزینه جهت کمک به تصمیم گیری آگاهانه و خردمندانه مدیران ( تدوین راهبردهای ساماندهی وتوانمندسازی سکونتگاههای غیررسمی شهر ساوه)

    1-4- ادبیات موضوعی

    پس از سال­های 1341 و 1342 رشد اسکان غیررسمی به حدی رسید که لزوم تحقیقات و پژوهش های مختلف در باب اسکانهای غیررسمی توسط مراجع دولتی، دانشگاهها و پژوهشگران اجتماعی مورد تاکید قرار گرفت و از آن زمان به بعد پژوهش ها و تحقیقات متعددی جمع آوری شده است. در ایران منابع و تحقیقات موجود درباره اسکان غیررسمی به طور کلی به 5 گروه تقسیم می شوند.

    گروه اول: منابعی که به بررسی اسکان غیررسمی پرداخته است، تحقیقات و بررسی هایی می باشد که توسط دانشگاه ها تهیه گردیده و قابل اتکاترین منابع و تحقیقات به شمار می رود، در بررسی ها و تحقیقات دانشگاهی دو نوع اثر به چشم می خورد. دسته ای از تحقیقات به بحث های نظری مربوط به اسکان غیررسمی و سرپناههای نامناسب و یا به طور کلی آلونک و زاغه نشینی پرداخته اند و گرچه از بنیانی علمی برخوردارند لیکن در سطح تئوریک باقی مانده و با بررسی های میدانی همراه نیستند که از جمله این تحقیقات به قرار زیر می باشند:

    کریم زنده دل؛ تعریف و مفهوم حاشیه نشینی، تهران، سازمان برنامه و بودجه، 1361.

    ابوالحسن دانش؛ مقدمه ای به تئوری حاشیه نشینی و مهاجرت های بی رویه در کشورهای جهان سوم، تهران، سازمان برنامه و بودجه، 1362.

    حسین زاده دلیر، کریم؛ حاشیه نشینی در جستجوی معنا و مفهوم، محله اطلاعات سیاسی و اقتصادی، شماره 8 و 9، خرداد و تیر 1370.

    سعید زاهد زاهدانی ؛ حاشیه نشینی، انتشارات دانشگاه شیراز، 1369

    هادی زاده بزاز، مریم؛ حاشیه نشینی و راهکارهای سامامدهی آن در جهان، شهرداری مشهد، 1382

    دسته دوم که ضمناً شمار بیشتری از بررسی ها را در بر می گیرند به بحث های نظری چندان رغبت نشان نداده، عمدتاً مکان خاصی را مورد بررسی میدانی قرار داده اند و با انتخاب نمونه ای کوشیده اند تا خصایص اجتماعات غیررسمی را گزارش کنند. که اینگونه تحقیقات به قرار زیر می باشند:

    1- کریم حسین زاده دلیر؛ طرح تحقیقی حاشیه نشینان تبریز، تبریز، موسسه تحقیقات شهری دانشگاه تهران، 1361.

    2- سعید زاهد زاهدانی؛ بررسی اجمالی حاشیه نشینان شهر کرمان، تهران، سازمان برنامه و بودجه، 1355.

    3- حسین شکویی، حاشیه نشینان شهر تبریز، منطقه شمال تبریز، مرکز هماهنگی مطالعات محیط زیست، دانشگاه تبریز و انجمن ملی حفاظت منابع طبیعی و انسانی، 1354.

    4- مصطفی نیرومند؛ حاشیه نشینان اهواز، تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، 1352.

    5- کریم منصوریان و علیرضا آیت الهی؛ بررسی حاشیه نشینی و علل و نتایج آن در استان فارس، شیراز، مرکز جمعیت شناسی دانشگاه شیراز، 1356.

    گروه دوم: مربوط به منابع و یا گزارش های کارشناسی است که بیشتر توسط کارشناسان واحدهای دولتی که به نوعی، با مسأله اسکان غیررسمی و مسکن نابهنجار در ارتباط هستند تهیه شده است. این قبیل گزارش ها و تحقیقات معمولا خلاصه و جمع بندی تحقیقات موجود به شمار می رود و فقط معدودی از آنها پس از جمع بندی یافته های موجود، خود راسا به بررسی اسکان غیررسمی خاص پرداخته اند. اینگونه منابع و پژوهش ها که توسط کارشناسان دولتی انجام شده است به دلیل ضرورت امر و ماهیت تحقیقات معمولا راه حلهایی نیز برای حل مسأله اسکان غیررسمی ارائه می شوند و از این لحاظ کاربردی تر از سایر تحقیقات به نظر می رسند، از جمله این تحقیقات می توان نمونه های زیر را مثال زد :

    1- انجمن راهنمای بهداشت خانواده، بررسی اوضاع اجتماعی و اقتصادی و بهداشتی ساکنان شهر حلب، تهران، انجمن راهنمایی بهداشت خانواده.

    2- سازمان بهسازی و عمران جنوب پایتخت، سیمای هاشم آباد، نشریه شماره 2 تهران، گروه تحقیقات اجتماعی سازمان بهسازی و عمران جنوب پایتخت، 1356.

    3- سیمای مسعودیه، نشریه شماره 5، تهران، گروه تحقیقات اجتماعی سازمان بهسازی و عمران جنوب پایتخت، 1357.

    4- وزارت مسکن و شهرسازی،مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران، حاشیه نشینی در ایران، علل و راه حل ها، گزارش مرحله اول، دوم، سوم و چهارم.

    گروه سوم منابع و تحقیقات به رساله­های تحصیلی دانشجویان دانشگاهها اختصاص دارد. در این رابطه پایان نامه ها به رشته های جغرافیا و علوم اجتماعی و برنامه ریزی شهری و منطقه ای در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا تعلق دارد که از میان آنها می توان به رساله دکتری آقای دکتر محمد شیخی تحت عنوان « تبیین فرایند شکل گیری و دگرگونی سکونتگاه های خودرو پیرامون کلان شهر تهران » با مورد پژوهی اسلام شهر، اکبرآباد و سلطان آباد اشاره کرد که سال  1380 در دانشگاه تهران انجام یافته است.

    و بررسی اثرات اجتماعی ،اقتصادی و کالبدی شهر صنعتی کاوه بر شهر ساوه ، تسلیمی پور مصطفی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه شهید بهشتی ،1383.

    - بررسی علل ایجاد حاشیه نشینی در شهر ساوه ، دانشگاه پیام نور ساوه ،1378.
    اولین مطالعه در مورد حاشینه نشینی در شهر ساوه توسط گروهی از دانشجویان دانشگاه پیام نور ساوه انجام گرفته است که شامل اطلاعات مناسبی راجع به حاشیه نشینان شهر ساوه ، نحوه زندگی ، جمعیت و .میباشد.

    گروه چهارم؛ مربوط به مطالعاتی است که توسط مهندسین مشاور و به کارفرمایی سازمان عمران و بهسازی شهری و در برخی موارد همکاری نهادها و سازمان های جهانی صورت گرفته است که در زیر به برخی از آنها اشاره می گردد:

    1- تهیه طرح سکونتگاه های غیررسمی در محله ملاشیه شهر اهواز با شرح خدماتی تحت عنوان « بهسازی بافت مسأله دار شهری » در سال 1378.

    2- مطالعات طرح ساماندهی محله بابائیان شهر زاهدان، توسط شرکت عمران و بهسازی شهری در اسفند ماه سال 1378.

    3- مطالعات طرح توانمند سازی و بهسازی محله شیرآباد شهر زاهدان، توسط شرکت عمران و بهسازی شهری و همکاری دفتر عمران سازمان ملل متحد در سال 1378 .

    4- مطالعات طرح توانمند سازی و بهسازی محله جعفرآباد شهر کرمانشاه، توسط سازمان عمران و بهسازی شهری در سال 1379.

    5- مطالعات طرح توانمند سازی اسکان های غیررسمی شهرهای بندرعباس و تبریز با دیدگاه شهر نگر، توسط سازمان عمران و بهسازی شهری و همکاری و تأمین مالی بانک جهانی در سال 1382 و 1383.

    6- طرح توانمند سازی اسکان غیررسمی در شهر ساوه ، مهندسین مشاور بعد تکنیک ، 1386. این طرح توسط مهندسین بعد تکنیک به صورت مطالعه به مورد به مورد محلات شهر ساوه انجام گرفته است و ادامه دارد، هدف از این طرح شناسایی حاشیه نشینان شهر ساوه، نقاط محروم و محلات مسکونی نابسامان شهر ساوه و ارائه طرح های مناسب و راهکارهایی برای ساماندهی وتوانمندسازی محلات شهر ساوه می باشد.

    آخرین گروه منابع به گزارش ها و روزنامه ها و مجلات اختصاص دارد. در این گزارش ها نیز اطلاعات متعددی درباره جنبه های مختلف زندگی در اجتماع حاشیه نشینان و یا سرپناه های نامناسب گنجانیده شده است، که یا از طریق مصاحبه با اهالی ساکن این قبیل اجتماعات به دست آمده است یا حاصل بحث و بررسی کارشناسان و صاحب نظران در این حیطه است.

     نتیجه اینکه طی دهه های 1350، 1360 و 1370 در شهرهای بزرگ ایران مطالعات حاشیه نشینی مختلفی صورت گرفته است که این مطالعات عمدتاً توسط سازمان­های دولتی مخصوصاً سازمان برنامه و بودجه به عمل آمده است و علاوه بر آن دانشگاه ها در بسیاری موارد پیشتاز مطالعات حاشیه نشینی در ایران بوده اند و به بررسی اوضاع حاشیه نشینان پرداخته اند.

     

    1-5- روش تحقیق

    تحقیق حاضر از نوع بنیادی و کاربردی می باشد که بر این اساس، از جامعه آماری ( محله سورکان) پرسشنامه هایی تکمیل گردیده، سپس با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی، پرسشنامه های حاضر، با استفاده از آزمون همبستگی و فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. در فصل سوم (روش شناسی تحقیق) به تفصیل، چگونگی روش تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است.

     

    1-6- روش گردآوری اطلاعات

    1-6-1- روش اسنادی (کتابخانه ای)

    الف کتاب ها: منابعی که به شکل کتاب پیرامون موضوع در کتابخانه های مراکز علمی آموزشی و یا اداری اجرایی موجود بوده اند تا حد ممکن مطالعه و استفاده قرار گرفته اند.

    ب گزارش ها : گزارش های متعددی در کتابخانه های مراکز علمی، آموزشی موجود بوده که عمدتاً به صورت موردی به مقوله اسکان غیررسمی پرداخته اند، تا حد ممکن مورد مطالعه و استفاده قرار گرفته اند.

    ج نقشه ها : شامل نقشه های پایه و سایر نقشه های مورد نیاز در پروژه می باشد که از مشاور تهیه کننده طرح تفصیلی شهر ساوه و مرکز آمار ایران اخذ شده است.

    د سایت های اینترنتی: جستجو در سایتهای مرتبط با اسکان های غیررسمی و اخذ مقالات و گزارشات مختلف در خصوص سکونتگاه های غیررسمی که برحسب نیاز مورد استفاده قرار گرفته اند.

     

    1-6-2-  روش عملیات میدانی

    مشاهده و برداشت های میدانی از ارکان اساسی گرد اوری اطلاعات است. بدین منظور ضمن مشاهده نزدیک از اجتماع اسکان غیررسمی و برداشت میدانی کاربری های موجود در سطح محله مورد نظر ، یافته های حاصل یادداشت شده اند و از بخش های مهم تحقیق در این مرحله استفاده از روش مصاحبه عمیق[6] با ساکنان محله مورد مطالعه بوده است.

     

    1-6-3- روش پرسشنامه

    با استفاده از این روش پرسشنامه ای برای خانوارها تهیه شد که به دلیل ماهیت موضوع، تلفیقی از سئوالات رتبه ای و اسمی بودند.

    همچنین با استفاده از روش تصویری، از وضعیت اسکان های غیررسمی تصاویری تهیه گردید و از طریق روش مشاهده ای در طول تحقیق به دفعات کلیه عناصر و اجزای تشکیل دهنده محله مورد مشاهده و بررسی قرار‌گرفته است.

     

    1-7- تعریف واژه‏ها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):

     

    اسکان غیر رسمی :

    اسکان غیر رسمی یکی از چهره های بارز فقر شهری است که در درون یا مجاور شهرها (به ویژه شهرهای بزرگ) به شکلی خودرو ، فاقد مجوز ساختمان و برنامه ریزی رسمی شهرسازی ، با تجمعی از اقشار کم درآمد و سطح نازلی از کمیت و کیفیت زندگی شکل می گیرد و با عناوینی همچون حاشیه نشینی ، اسکان غیر رسمی ، سکونگاههای خودرو و نابسامان نامیده می شود. با توجه به نارسا بودن اصطلاح حاشیه نشینی و آلونک نشینی برای کلیه اشکال این پدیده ، اصطلاح اسکان غیر رسمی ، با تعبیری گسترده تر به جای حاشیه نشینی و آلونک نشینی بکار می رود. از این رو اصطلاح اسکان غیر رسمی شامل حاشیه نشینی و اشکال متعدد می باشد

     

    توسعه

    تعریف توسعه را می توان چنین دانست: روندی است فراگیر در جهت افزایش توانایی های انسانی اجتماعی برای پاسخگویی به نیازهای انسانی ، اجتماعی، ضمن آنکه نیازها پیوسته در پرتو ارزشهای فرهنگی جامعه و بینش های پایداری جهان، پالایش یابند. این گونه توسعه نیازهای کنونی را بدون کاهش توانایی ها به گسترش انتخاب های ساکنین منطقه در حوزه های اجتماعی اقتصادی و سیاسی بیانجامد تا توسعه ای انسانی باشد. 

     

    توسعه پایدار

     امروزه براساس ملاحظات گوناگون تعاریف متفاوتی از توسعه پایدار وجود دارد که رایج ترین آنها تعریف زیر می باشد : توسعه ای که بتواند نیازهای نسل حاضر را تامین کند، بدون اینکه توانایی نسل های آینده را برای تامین نیازهایشان محدود کند

    AVSTRACT

    Informal settlements with other titles such as marginalized, slum dwellers, predominantly shed .... It is also a synonym , Adverse consequences of rapid industrialization and urbanization in the contemporary world, especially the regional inequalities is This study attempted to investigate the causes of the formation of informal settlements in Shhrsavh, Svrkan neighborhood, and then it has provided strategies for organizing and empowerment.

    Hypotheses based on research components of social, economic, administrative, service, skeletal reorganization and empowerment in line with this phenomenon and it has been in the neighborhood Svrkan. In this study, using the methods of scientific research and data collection, questionnaires, interviews and document analysis have been used.

    The results indicate that This phenomenon results in the formation of neighborhood Svrkan Saveh rapid industrialization and uncontrolled immigration on the one hand And economic problems and lack of management and Harmonization of immigration and settlement issues have been the primary good.

    For statistical data analysis with SPSS software is used in qualitative studies Physical parameters of the first priorities, economic and social indicators in the second priority and third priority is placed on environmental indicators.

    In this study clearly showed that the city can manage with their excellent performance, winning the trust of the people and the increasing participation of people provide.

    The findings fit with the strategies for organizing and empowerment of the residents are presented.

    Keywords: informal settlements, marginalized, slum dwellers, organizing, empowerment, informal settlements and neighborhoods Svrkan

  • فهرست:

    چکیده............................................................................................................ض

    فصل اول :

    طرح تحقیق.. 1

    مقدمه. 2

    1-1- طرح مسأله و ضرورت تحقیق.. 2

    1-2- فرضیات تحقیق.. 4

    1-3- اهداف تحقیق (شامل اهداف آرمانی، کلی، اهداف ویژه و کاربردی): 4

    1-4- ادبیات موضوعی.. 5

    1-5- روش تحقیق.. 8

    1-6- روش گردآوری اطلاعات.. 9

    1-6-1- روش اسنادی (کتابخانهای) 9

    1-6-2-  روش عملیات میدانی.. 9

    1-6-3- روش پرسشنامه. 10

    1-7- تعریف واژه‏ها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی): 10

    1-8- مشکلات تحقیق.. 13

    فصل دوم :

    مفاهیم، تعاریف و چارچوب نظری.. 14

    مقدمه. 15

    2-1- مفاهیم و تعاریف... 15

    2-1-1- مفهوم سکونتگاههای غیررسمی.. 15

    2-1-2- تعاریف سکونتگاههای غیررسمی.. 17

    2-1-3- تعریف توانمند سازی.. 20

    2-2- گرایشات شهرنشینی و سکونتگاههای غیررسمی.. 20

    2-2-1- گرایشات جهانی.. 20

    2-2-2- گرایشات شهرنشینی و سکونتگاههای غیررسمی در ایران.. 28

    2-3- ویژگیهای اسکانهای غیررسمی.. 30

    2-4- علل پیدایش سکونتگاههای غیررسمی.. 32

    2-4-1- عوامل ساختاری جامعه: 32

    2-4-2- علل سازمانی: 33

    2-4-3- فقدان سیستم‎های حمایتی و مشارکتی: 33

    2-4-4- فعالیت‎های باندهای (مافیایی) نامشروع زمین.. 34

    2-5-  رویکردها و رهیافتهای مداخله در اسکانهای غیررسمی.. 34

    2-5-1- رویکردهای مداخله در اسکانهای غیررسمی در قالب دیدگاههای مختلف... 35

    2-5-2- بررسی تاریخی رویکردهای مداخله در اسکانهای غیررسمی.. 48

    2-5-2-1- مقطع اول (دهه 1960) 48

    2-5-2-2- مقطع دوم (دهه 1970) 49

    2-5-2-3- مقطع سوم (دهه 1980) 52

    2-6- فرآیند توانمند سازی.. 55

    2-7- ساختار و ابعاد توانمندسازی.. 57

    2-8-  جایگاه و اهمیت مشارکت با تأکید بر توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی.. 60

    2-8-1-  مشارکت توسعه ای.. 61

    2-8-2-  الگوی مشارکت ساکنین سکونت گاه های غیر رسمی.. 62

    2-8-3-  موانع و مشکلات مشارکت متشکل مردمی در کشور. 64

    2-8-3-1-  محدودیت های ساختاری و سیستمی ( نبود سازماندهی و زیر ساخت های مناسب) 65

    2-8-3-2- محدودیت های فرهنگی و اجتماعی ( نبود یکپارچگی فرهنگی ، زبانی و ...) 66

    2-8-3-3-  محدودیتهای نهادی : 66

    2-8-3-4- محدودیت های قانونی ؛ 67

    2-8-3-5- محدودیت های مالی ؛ 67

    2-8-3-6- محدودیت های مربوط به حرکت جدید سازمان های غیر دولتی ؛ 67

    2-8-3-7- محدودیت های تکنولوژی ؛ 68

    2-8- نتیجه گیری و ارائه رویکرد نظری تحقیق.. 68

    فصل سوم :

    روش شناسی تحقیق.. 69

    مقدمه. 70

    3-1- روش تحقیق.. 70

    3-1-1- روش پیمایش.... 70

    3-1-2- جامعه آماری.. 71

    3-1-3- تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 71

    2- تعیین حجم نمونه به روش تخمینی.. 71

    3-1-4- شیوه و موقعیت جمع‌آوری اطلاعات.. 72

    3-1-5- روش تجزیه و تحلیل دادهها 72

    3-2- شاخص های تحقیق و عناصر تشکیل دهنده آن.. 72

    3-2-1- شاخصهای کالبدی.. 74

    3-2-2- شاخصهای اجتماعی- اقتصادی.. 76

    3-2-3- عناصر و زیر بخشهای تشکیل دهنده شاخصها 78

    3-2-3-1-  شاخص کالبدی.. 78

    3-2-3-2- شاخص اجتماعی _ اقتصادی.. 78

    3-2-3-4- شاخص طبیعی و زیست محیطی.. 80

    3-2-3-5- شاخص مشارکت... 81

    3-2-4- جمع بندی بررسی شاخصها 81

    فصل چهارم :

    شناخت محدوده مطالعاتی.. 82

    مقدمه. 83

    4-1- شناخت اجمالی شهر ساوه. 83

    4-1-1- بررسی مراحل و جهت های توسعه کالبدی شهر با تاکید بر موقعیت سکونتگاههای غیررسمی.. 84

    4-1-2- بررسی رشد جمعیتی، تغییرات فعلی آن و تحلیل تقاضا برای مسکن.. 87

    4-1-3- نحوه توزیع خدمات شهری.. 89

    4-1-4- بررسی الگوهای کاربری زمین و نسبت های آن.. 89

    4-1-5- بررسی نوع مالکیت واحدهای مسکونی.. 94

    4-1-6- تراکم (خالص و ناخالص) 95

    4-1-7- مالکیت اراضی شهر ساوه. 97

    4-1-8-  شناخت کانونهای فعالیتهای اقتصادی (رسمی – غیررسمی) برحسب گروههای عمده فعالیت و شغلی در محدوده شهر و پیرامون شهر. 99

    4-1-8- اطلاعات اقتصادی – اجتماعی و تحلیل آنها 101

    4-1-9- قیمت اراضی در شهر ساوه. 101

    4-1-10- اطلاعات زیست محیطی و تحلیل آنها از جمله سوانح طبیعی 102

    4-1-11- موقعیت جغرافیایی و ارتباطی و نحوه کاربری اراضی در ناحیه 1 در وضع موجود. 103

    4-2-  معرفی محدوده مطالعاتی (محله سورکان) 105

    4-2-1- موقعیت و سیر تحول شکل گیری محله سورکان.. 105

    4-2-2- مطالعات فضایی و کالبدی: 107

    4-2-2-1- کاربری اراضی موجود. 107

    4-2-2-2- کیفیت بنای ساختمانها 110

    4-2-2-3- تعداد طبقات ساختمانها 111

    4-2-2-4- دانهبندی قطعات مسکونی.. 113

    4-2-2-5- نوع مصالح ساختمانها 114

    4-2-2-6- بررسی خدمات عمومی موجود و کیفیت آنها 115

    4-2-2-7- نوع پوشش معابر در محله سورکان.. 116

    4-2-3- ویژگیهای جمعیتی.. 117

    4-2-3-1- نسبت جنسی.. 117

    4-2-3-2- ترکیب سنی.. 117

    4-2-3-3- بعد خانوار. 117

    4-2-3-4- مبدأ مهاجرت ساکنین.. 117

    4-2-4- ویژگی های اجتماعی- اقتصادی.. 118

    4-2-4-1- وضعیت سواد. 118

    4-2-4-2- نرخ مشارکت زنان.. 119

    4-2-4-3-  بررسی نوع فعالیت، منبع و میزان درآمد و اشتغال خانوار. 119

    4-2-4-4- مسئله مالکیت زمین.. 120

    4-2-5- مطالعات طبیعی و زیست محیطی.. 120

    4-2-5-1- نحوه استقرار نسبت به بلایای طبیعی و موقعیت خطرپذیر. 120

    4-2-5-2- نحوه دفع آبهای سطحی، فاضلاب و زباله. 121

    4-2-6- بررسی زیرساخت ها 121

    4-3- نتیجه گیری.. 122

    فصل پنجم :

    تجزیه و تحلیل. 123

    مقدمه. 124

    5-1- یافته های توصیفی تحقیق.. 124

    5-1-1- مشخصات عمومی پاسخگویان.. 124

    5-1-2- سؤالات توصیفی مرتبط با فرضیه تحقیق.. 128

    5-1-3- جمع بندی و نتیجه گیری از یافته های توصیفی.. 131

    5-2- یافته های استنباطی تحقیق.. 132

    5-2-1- آزمون فرضیه اول.. 132

    5-2-2- آزمون فرضیه دوم. 135

    5-4- جمع بندی.. 139

     

    فصل ششم :

    نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات.. 140

    مقدمه. 141

    6-1- نتایج تحقیق: 141

    6-1-1- نتایج تئوریک... 141

    6-1-2- نتایج تجربی و اثبات فرضیات تحقیق.. 143

    6-2- ارائه راهبردها و سیاستهای پیشنهادی.. 144

    6-2-1- راهبردها و سیاست های مرتبط با مسکن.. 145

    6-2-2- اهبردها و سیاست های مرتبط با مبحث اجتماعی اقتصادی.. 146

    6-2-3- راهبرد و سیاست های مرتبط با مبحث کاربری زمین.. 147

    6-2-4-  راهبرد و سیاست های مرتبط با مبحث حمل و نقل.. 148

    6-2-5- راهبرد و سیاست های مرتبط با مبحث محیط زیست... 149

    6-2-7-  راهبردها و سیاستهای مرتبط با مبحث مدیریت و مشارکت... 149

    چکیده انگلیسی.........................................................................................................................152

    منابع....................................................................................................................................153

    منبع:

    اطهاری، کمال، سنجش عامل ساختاری و نهادی در ایران، مجموعه مقالات حاشیه نشینی و اسکان غیر رسمی، جلد اول، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، ۱۳۸2

    بن (خبرنامه انجمن صنفی مهندسان معمار و شهرساز)سند ملی توانمند سازی و ساماندهی اسکان غیر رسمی، سال نهم، شماره  32-33.

    پیران، پرویز، آلونک نشینی در ایران: دیدگاههای نظری:  با نگاهی به شرایط ایران، اطلاعات سیاسی  اقتصادی، شماره 87-88، 1373.

    پیران، پرویز، شهرنشینی شتابان و ناهمگون آلونک نشینی در تهران، اطلاعات سیاسی اقتصادی، شماره ۴، ۱۳۶۶.

    پیران، پرویز، شهرنشینی شتابان و ناهمگون مسکن نابهنجار، اطلاعات سیاسی   اقتصادی،.شماره 24، ۱۳۶۸

    جواهری پور، مهرداد و بابک داورپناه، سکونتگاههای ناپایدار اقشار کم درآمد شهری (بازبینی    سیاستگذاری های دوران اخیر در زمینه اسکان غیر رسمی یا نابسامان)، فصلنامه هفت شهر، شماره هشت، ۱۳۸۱.

    حاج یوسفی، علی، پدیده حاشیه نشینی قبل از انقلاب، مجموعه مقالات حاشیه نشینی و اسکان   غیر رسمی، جلد اول، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، ۱۳۸۲

    حافظ نیا، محمد رضا، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت)،تهران، ۱۳۷۷.

    حسامیان، فرخ و دیگران، شهرنشینی در ایران، چاپ اول، تهران، انتشارات نگاه، .۱۳۶۳

     حسین زاده دلیر، کریم، حاشیه نشینی:  در جستجوی معنی و مفهوم, اطلاعات سیاسی اقتصادی، شماره هشتم و نهم، ۱۳۷۰.

    داوودپور، زهره، کلانشهر تهران و سکونتگاههای خودروی، تهران، انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری، چاپ اول، تابستان ۱۳۸۴.

    رجایی، عبدالحمید،کاربرد ژئومورفولوژی در آمایش و مدیریت محیط،تهران،نشرقدس ۱۳۷۳

    رفیعیان، مجتبی مطالعات توانمندسازی اقشار کم درآمد بندرعباس، مهندسین مشاور سبزاندیش پایش، ۱۳۸۲.

    زاهد زاهدانی، سعید. حاشیه نشینی، انتشارات دانشگاه شیراز، ۱۳۶۹.

    سلیمانی، محمد و احمد رضا کلانی فرد، درآمدی بر مبانی برنامه ریزی شهری، انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه تربیت معلم، ۱۳۷۶.

    شکویی، حسین، اندیشه های نو در فلسفه جغرافیا: فلسفه های محیطی و مکتب هایجغرافیایی، چاپ اول، جلد دوم، انتشارات گیتاشناسی، ۱۳۸۲.

    شکویی، حسین، دیدگاههای نو در جغرافیای شهری، جلد اول، تهران، انتشارات سمت، ۱۳۷۳.

    شیخی، محمد، سکونتگاه های خودرو، گذار از حاشیه نشینی به الگویی از سکونتگاه پیرامون کلان شهرهای ایران، مجموعه مقالات حاشیه نشینی و اسکان غیر رسمی، جلد اول، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، ۱۳۸۲.

    صرافی، مظفر، شهری شدن جهان و جهانی شدن شهرها؛ طرح مسألهای برای جنوب، مجله اطلاعات سیاسی اقتصادی، شماره ۱۵۶، 1380.

    صرافی، مظفر. به سوی نظریه ای برای ساماندهی اسکان غیررسمی از حاشیه نشینی تا متن شهرنشینی، فصلنامه هفت شهر، شماره هشتم، ۱۳۸۱

    صرافی، مظفر، بازنگری ویژگیهای اسکان خودانگیخته در ایران: در جستجوی راه کارهای توانمندسازی، مجموعه مقالات حاشیه نشینی و اسکان غیررسمی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، جلد اول، ۱۳۸۲.

    عابدین درکوش، سعید، درآمدی به اقتصاد شهری، چاپ سوم، تهران، مرکز نشر دانشگاهی،۱۳۸۰.

    عسگری طباطبایی، اسدالله، بررسی اجمالی از پدیده بافت های پیرامونی و یا حاشیه نشینی در ایران، فصلنامه هفت شهر، سال سوم، شماره هشتم، تابستان ۱۳۸۱.

    ماجدی اردکانی، محمد حسین. لزوم استفاده از مصالح مناسب و پیامدهای اجباری کردن استاندارد مصالح، مجموعه مقالات سومین سمینار سیاست های توسعه مسکن در ایران، 16-18 مهرماه، جلد دوم، تهران، سازمان ملی زمین و مسکن، 1375.

    مارتین, ژاکو، چالشهای توسعه شهری در کشورهای جنوب، نشریه پیام یونسکو، شماره ۳۴۹،۱۳۸۲.

    محمدی، یونس. حاشیه نشینی و راهبردهای توسعه، مجموعه مقالات حاشیه نشینی و اسکان غیررسمی، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی، ۱۳۸۲.

    مهدوی داود؛ بررسی اثرات توریسم روستایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس؛  ۱۳۸۲  

    مهندسین مشاور بعد تکنیک،‌طرح توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی شهر ساوه، 1385.

    مرکز آمار ایران, سرشماری نفوس و مسکن استان مرکزی 1375 و 1385.

    ادیزاده بزاز، مریم. حاشیهنشینی و راهکارهای ساماندهی آن در جهان. شهرداری مشهد، مدیریت ساماندهی حاشیه شهر مشهد، ۱۳۸۲.

    هاروی، دیوید.  عدالت اجتماعی و شهر.  ترجمه: فرح حسامیان، محمدرضا حائری و بهروز منادی زاده، تهران، شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری، ۱۳۷۶.

    Abbot, John. An Analysis of Informal Settlement Upgrading and Critique of Existing Methodological Approaches, Habitat International 26, 2002.

    Abbot, John, A Method-Base Planning Framework for Informal Settlement Upgrading, Habitat International 26, 2002.

    Ahlqvist, Toni, Key to Future: Societal Reflection on Developing Key Technologies and their Impact on Human Qualification, Ministry of Trade and Industry, Helsinki, July 2003.

    Desouza, FlavioA.M, The Future of Informal Settlement: Lessons in the Legalization of Disputed Urban Land in Recife Brazil, Geofrum 32, 2002.

    shelter of their Own: Informal Settlement Expansion in A Manal. El-Batran, Greater Cario and Government Responses, Environment and Urbanization, Vol.10, No.7, April 1998.

    Zebardast, Esfandiar, Marginalization of the Urban Poor and the Expansion of the Spontaneous Settlement on the Tehran Metropolitan Fringe, Cities, Article in Press, 2006

    Gulyani, Sumila, Connors, Genevieve. Urban Upgrading in Africa: A Summery of Rapid Assessments in Ten Countries, Africa Infrastructure Development, the World Bank, 2002.

    Poverty and Revolution in IRAN: Migrant Poor, Urban Kazemi, Farhad. Marginality and Politic. New York University Press, 1980.

    Magutu, Jerry, The Role of Informal Settlement in Housing the Urban Poor in Nairobi, Kenya, Ekistics, Athens, Vol. 61. 1994.

    Napier, Mark. Informal settlement Integration: The Environment Sustainable livelihoods in Sub-Saharan Africa, Programmed for Sustainable Human Settlement, Council for Scientific and Industrial Research (CSIR), South Africa, 2002.

    Nawagamuwa, Arawinda, Viking, nils. Slum, Squatter Areas and Informal Settlement in Developing Context? 9th International Conference on Srilanka Studies, 2003 Matara, Srilanka.

    Ogu, Vincent I, Housing Enablement in a Developing World City: The Case Study of Benin City, Nigeria, Habitat International, Vol. 23, No. 2, 1999.

    44.  Sirinivas, Hari, Defining Squatter Settlement, 1997 http://www.soc.titech.ac.JP/uem/squatter/define-squatter.HTM

    Turner, John. F.C, Housing Priorities, Settlement Pattern, and Urba Development in Modernizing Countries, AIP Journal, 1968.

    46., Provision of Urban Service in an Informal Settlement: A Case Study of Kampung Oens Tanggul, Jakarta

     

    .


موضوع پایان نامه برنامه ریزی به منظور توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی نمونه موردی شهرساوه (محله سورکان), نمونه پایان نامه برنامه ریزی به منظور توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی نمونه موردی شهرساوه (محله سورکان), جستجوی پایان نامه برنامه ریزی به منظور توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی نمونه موردی شهرساوه (محله سورکان), فایل Word پایان نامه برنامه ریزی به منظور توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی نمونه موردی شهرساوه (محله سورکان), دانلود پایان نامه برنامه ریزی به منظور توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی نمونه موردی شهرساوه (محله سورکان), فایل PDF پایان نامه برنامه ریزی به منظور توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی نمونه موردی شهرساوه (محله سورکان), تحقیق در مورد پایان نامه برنامه ریزی به منظور توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی نمونه موردی شهرساوه (محله سورکان), مقاله در مورد پایان نامه برنامه ریزی به منظور توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی نمونه موردی شهرساوه (محله سورکان), پروژه در مورد پایان نامه برنامه ریزی به منظور توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی نمونه موردی شهرساوه (محله سورکان), پروپوزال در مورد پایان نامه برنامه ریزی به منظور توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی نمونه موردی شهرساوه (محله سورکان), تز دکترا در مورد پایان نامه برنامه ریزی به منظور توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی نمونه موردی شهرساوه (محله سورکان), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه برنامه ریزی به منظور توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی نمونه موردی شهرساوه (محله سورکان), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه برنامه ریزی به منظور توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی نمونه موردی شهرساوه (محله سورکان), پروژه درباره پایان نامه برنامه ریزی به منظور توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی نمونه موردی شهرساوه (محله سورکان), گزارش سمینار در مورد پایان نامه برنامه ریزی به منظور توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی نمونه موردی شهرساوه (محله سورکان), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه برنامه ریزی به منظور توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی نمونه موردی شهرساوه (محله سورکان), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه برنامه ریزی به منظور توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی نمونه موردی شهرساوه (محله سورکان), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه برنامه ریزی به منظور توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی نمونه موردی شهرساوه (محله سورکان), رساله دکترا در مورد پایان نامه برنامه ریزی به منظور توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی نمونه موردی شهرساوه (محله سورکان)

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی شهری چکیده رساله: با توجه به رشد افسار گسیخته شهرنشینی در کشورهای در حال توسعه، فقر و محرومیت از مسائل محوری و اساسی به شمار می­رود که شهرها با آن دست به گریبان هستند. رشد پدیده فقر شهری و عمیق­تر شدن شکاف طبقاتی در شهرهای بزرگ باعث شده است که گروه­های کم درآمد در غالب اجتماعات محلی در فضاهای جغرافیایی خاص شکل گیرند که از روند کلی توسعه ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (MA) گرایش: برنامه ریزی شهری چکیده اسکان غیر رسمی ،از پیامدهای نامطلوب شهرنشینی در جهان معاصر است که به ویژه در نتیجه صنعتی شدن شتابان و نابرابری های منطقه ای شکل گرفته و شهرها را با مسائل عدید ه ای مواجه ساخته است. گسترش سکونت گاه های غیر رسمی با گسترش آسیب های اجتماعی نظیر فحشا، اعتیاد، سرقت و... رابطه مستقیم دارد. افزایش این سکونت گاه ها ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (MA) گرایش: برنامه ریزی شهری چکیده اسکان غیر رسمی ،از پیامدهای نامطلوب شهرنشینی در جهان معاصر است که به ویژه در نتیجه صنعتی شدن شتابان و نابرابری های منطقه ای شکل گرفته و شهرها را با مسائل عدید ه ای مواجه ساخته است. گسترش سکونت گاه های غیر رسمی با گسترش آسیب های اجتماعی نظیر فحشا، اعتیاد، سرقت و... رابطه مستقیم دارد. افزایش این سکونت گاه ها ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری ( M.A ) چکیده راه رسیدن به پایداری شهری از توسعه محل ه‏ای می‏گذرد. محله به عنوان کوچک­ترین و مهم­ترین واحد شهری، از نخستین اولویت­ها بوده و محله پایدار می­تواند زیربنای مناسبی را برای توسعه پایدار شهری فراهم نماید. ناپایداری توسعه شهری مهمترین چالش هزاره سوم است. محلات فقیرنشین و اسکان غیررسمی در شهرها با ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته :جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده طرح باززنده سازی یا طرح مرمتی شهر در واقع ایفا کننده ی این وظیفه است که به اتکاء شناخت روند زندگی شهر، راه توسعه ی پدیده های موجود را برای تداوم زندگی مردمان شهر پیش بینی کند. به عبارت دیگر، طرح باززنده سازی شهری - در شرایط موجود و تجارب معمول تر- به کمک روند تکاملی تاریخ شهر می آید. اگر شناخت ...

کارشناسی ارشد جغرافیا گرایش برنامه ریزی شهری چکیده : بافت های فرسوده شهری صرف نظر از گونه های متفاوت آنها محصول برخی کم توجهی های مدیریت شهری است که در طول زمان به صورت پهنه ای از شهر درآمده که فاقد پایداری و استحکام لازم کالبدی بوده ، دسترسی مناسبی برای خانه های آنها بوجود نیامده و از کمبود شدید خدمات رنج می برند . به همین دلیل با توجه به کیفیت پایین زندگی در بخشهایی از آنها ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته: معماري گرايش: تکنولوژي معماري بهار 1394 چکيده    با شکل گيري شهرها و توسعه شهرنيشني و اجتماعات نيازها و خواستار انسان شهر نيشي

برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده: میزان چگونگی توزیع خدمات شهری می تواند نقش مؤثری در جابه جایی فضایی جمعیت و تغییرات جمعیتی در مناطق شهری داشته باشد و از آنجا که یکی از معیارهای توسعه پایدار شهری توجه به توزیع متوازن جمعیت است. لذا توزیع خدمات شهری به گونه ای باشد که عدالت فضایی را برقرار نماید. در این پژوهش به صورت موردی مناطق شهر اصفهان در ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A» رشته: جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده: امروزه با گسترش شهرها و رشد آهنگ شهر نشینی ، همچنین افزایش مشکلات و معضلات ناشی از این فرایند و اهمیت یافتن مدیریت یکپارچه و توسعه متوازن، همه جانبه و پایدار شهر، بحث بهسازی زیر ساخت های موجود شهری بیش از پیش قوت یافته است.در این راستا بهسازی شبکه معابر شهری و همچنین شبکه فاضلاب شهری به عنوان ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته جغرافیا وبرنامه ریزی شهری چکیده بطورکلی زلزله یکی از سوانح طبیعی است که تأثیرات مخربی بر سکونتگاه­های انسانی برجای گذاشته و تلفات جانی و مالی سنگینی بر ساکنان آنها وارد می سازد. در عین حال آسیب­پذیری شهر تأثیر مستقیمی در تلفات انسانی ناشی از بحران دارد و آسیب پذیری ناشی از زلزله اصولاً در نتیجه ساخت و ساز­های بی­رویه در حریم گسل­ها، عدم رعایت ...

ثبت سفارش