پایان نامه ساماندهی اسکان¬های غیر رسمی شهری با توجه به مدل LR در بندرانزلی

word 12 MB 30869 182
1392 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۷,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (MA)

    گرایش: برنامه ریزی شهری

    چکیده

    اسکان غیر رسمی ،از پیامدهای نامطلوب شهرنشینی در جهان معاصر است که به ویژه در نتیجه صنعتی شدن شتابان و نابرابری های منطقه ای شکل گرفته و شهرها را با مسائل عدید ه ای مواجه ساخته است. گسترش سکونت گاه های غیر رسمی با گسترش آسیب های اجتماعی نظیر فحشا، اعتیاد، سرقت و... رابطه مستقیم دارد. افزایش این سکونت گاه ها نیز تابعی از فقر ،افزایش قیمت اجاره مسکن و مسکن،نرخ بیکاری و...می باشد. سکونت گاه های غیر رسمی،بدلیل عدم ایمنی در ساخت همیشه تهدیدی برای ساکنین خود محسوب می گردند. افراد ساکن در این سکونت گاه ها ،هم خود در معرض انواع نا امنی ها قرار دارند و هم تهدیدی برای جامعه محسوب می گردند .این افراد به دلیل انزوای اجتماعی ، عقده های درونی، فقر مالی وضعف فرهنگی در درون خود به باز تولید جرم و انواع مفاسد اجتماعی می پردازند. وجود این سکونت گاه ها در حال حاضر عامل اصلی چالش در توسعه پایدار و ثبات اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی کلانشهرهای کشور محسوب می گردد. لذا تحقیق حاضر به بررسی ساماندهی اسکانهای غیر رسمی شهری با توجه به مدل LR در بندر انزلی پرداخته است .جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه شهروندان محله نویراست که با استفاده از 275نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید جهت سنجش از پرسشنامه به عنوان ابزار کار استفاده گردیده است و جهت تجزیه اطلاعات از آمار توصیفی (فراوانی ،درصد)و آمار استنباطی (خی دو )استفاده شده است.نتایج بدست آمده گویای این مهم بود که استفاده از وام دولتی و تجمیع زمین می تواند در ساماندهی اسکانهای غیر رسمی موثر واقع گردد.

    واژگان کلیدی: ساماندهی، اسکان غیر رسمی ،مدل LR ، بندرانزلی

    مقدمه

    از سالهای قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و بخصوص پس ازآن در سال 1357 و اسقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران, با هجوم روستا نشینان به کلان شهر های ایران و گسترش و توسعه بی رویه شهرها به محدوده های پیرامونی آن باعث گردید تا علیرغم وجود تاسیسات و امکانات خدماتی و رفاهی در این محدوده ها ، سکونتگاههای غیر رسمی شکل گرفته و روز به روز بر رشد آن افزوده گردد. عدم وجود تاسیسات ، امکانات لازم و کافی ، خدمات و سرانه های استاندارد برای این فضاهای شهری باعث گردید تا معضلات اجتماعی بیش از پیش بروز کرده و به وقوع یک فاجعه و انفجار نزدیک گردد.در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی با مطالعات و تفکرات برنامه ریزان شهری، شهر های جدید در همجواری کلان شهرها تعریف و پایه گذاری شد، تا نسبت به ساماندهی و عدم توسعه شهرها اقدامی عاجل صورت پذیرد.پس از آن با توجه به روند رو به رشد مهاجرت به شهرهای بزرگ نه تنها شهرهای جدید تکافوی اسکان مهاجران را نمی داد بلکه سکونتگاههای غیر رسمی قبل نیز مجدداً رونق گرفته ,دچار تحول و توسعه گردید.

    اسکان غیررسمی تاکنون در ایران با نامهای مختلفی به کار برده شده، بویژه: حاشیه­نشینی، زاغه­نشینی، مسکن نابهنجار، اسکان خود انگیخته، اسکان خودجوش. (حاتمی نژاد و همکاران، 1385: 133).

    بر اساس سند توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی، این گونه سکونتگاهها در ایران دارای سه ویژگی عمده اند:

    مسکن سازی شتابزده توسط استفاده کنندگان که عمدتا به علت نداشتن پروانه ساختمانی و پیروی نکردن از برنامه ریزی رسمی شهرسازی، مجموعه­ای نابسامان را به وجود آورده است؛

    پیوستگی عملکردی با شهر اصلی و گسست کالبدی از آن با تجمعی از اقشار عمدتا کم­درآمد و فقیر؛

    محیطی با کیفیت پایین زندگی و کمبود شدید خدمات و زیربناهای شهری و تراکم بالای جمعیتی (وزارت مسکن وشهرسازی، 1382: 21)

     

    مراتب اجرایی پژوهش طی فصول ذیل تدوین گردیده است :

    در فصل اول، طرح تحقیق آورده شده است که در آن مواردی از قبیل: بیان مسئله، اهمّیت و ضرورت تحقیق، اهداف، سؤال‌ها و فرضیه‌ها در راستای موضوع تحقیق ارائه گردید.

    در فصل دوم تحقیق، به مسائلی از قبیل تعاریف، مفاهیم و چارچوب‌های نظری پیرامون ساماندهی اسکان غیر رسمی پرداخته شده است.

    در فصل سوم تحقیق، به ویژگی‌های جغرافیایی شهر بندر انزلی و اشاره شده است.

    در فصل چهارم تحقیق،که به‌عنوان بدنه اصلی آن شناخته می‌شود به‌طور تفصیلی به یافته‌های میدانی محقّق پیرامون موضوع از ابعاد گوناگون پرداخته شد.

    در نهایت فصل پنجم تحقیق به ارزیابی فرضیه‌های موجود، جمع‌بندی و نتیجه‌گیری از یافته‌های تحقیق و ارائه راهکارهای پیشنهادی می‌پردازد.

     

     

     

    فصل اول

    «کلّیات تحقیق»

     

     

     

     

     

     


     

    1- طرح تحقیق

    1-1: بیان مسأله

    یکی از زمینه­های ناپایداری توسعه­ی شهری در طول زمان گونه­ای از سکونت با مشکلات
    ویژه­ی آن است که در دوران معاصر از آن تحت عنوان اسکان غیررسمی می­توان نام برد. این­گونه سکونتگاه­ها که سیمای نازیبا، خدماتی پایین، ساکنینی کم­بنیه و مشاغلی ناپایدار دارند، محیطی آماده برای پذیرش نابهنجاری­های اجتماعی می­شوند (صرافی، 1381: 79). حاشیه­نشینی و اسکان غیررسمی پدیده­ای است که به دنبال تحولات ساختاری و بروز مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی مانند مهاجرت­های زیاده از حد و بدون برنامه­ریزی رسمی از روستا به شهر؛ چالش­های فرایند مدیریت کلان (ملی) و محلی (شهری)، نبود نگرش آمایش سرزمین و برنامه­ریزی منطقه­ای پدیدار گردیده است (بوچانی، 1384: 60). طبق برآوردهای برنامه­ی اسکان بشر سازمان ملل متحد یک­سوم از سه میلیارد نفر از ساکنین شهرها در زاغه­ها و یا مکان­هایی زندگی می­کنند که حداقل دارای شرایط زیر می­باشند: ناامنی حق تصرف، شرایط ساختاری ناهنجار مسکن، دسترسی ضعیف به آب آشامیدنی سالم و تغذیه و تراکم بیش از حد (UN-HABITAT, 2005).

    این شرایط بالاخص در کشورهای توسعه­نیافته­تر بارزتر است. بطوریکه گفته می­شود بیش از نیم تا سه­چهارم جمعیت شهرهای اینگونه کشورها، در حیطه اسکان غیررسمی و حاشیه­نشینی قرار دارند (زنجانی، 1380: 5). بنابر برآورد مرکز اسکان سازمان ملل متحد، بیش از 50 درصد ساکنان شهرهای کشورهای کم­درآمد و 20 درصد در کشورهای میان درآمد، در این نوع از سکونتگاه­ها زندگی می­کنند که سنجه­های سواد، سلامتی، درآمد و پیشرفت اجتماعی در این مناطق به طور روشن از میانگین شهری آن کشورها در آنها پایین­تر است (فرزین صبا، 1384: 2). در آخرین گزارش مرکز اسکان بشر ملل متحد آورده شده که بین یک­سوم تا یک­چهارم جمعیت شهری جهان در فقر مطلق به سر می­برند. امروزه در آسیا تعداد فقرای شهری بیش از نیمه­ی دهه­ی 90 میلادی است (صرافی، 1381: 5). البته این موضوع به این معنی نیست که سکونتگاه­های غیررسمی فقط در کشورهای توسعه­نیافته وجود دارد بلکه خاستگاه این پدیده کشورهای صنعتی بوده است و در برخی از نوشته­ها علت­العلل این مسأله را ناشی از انقلاب صنعتی و پیامدهای آن دانسته­اند (آقابخشی و دیگران، 1382: 2).

    جریان توسعه شهری در ایران طی بیست سال گذشته باعث گردیده که جمعیت شهرنشین بالغ بر دو برابر گردد و پیش­بینی­ها حکایت از ادامه سریع این رشد را دارند. در حال حاضر سرعت توسعه شهری از ظرفیت و توانایی دولت و شهرداری­ها در گسترش زیرساخت­ها و ارائه خدمات و ایجاد اشتغال پیشی گرفته است، در نتیجه، پدیده اسکان غیررسمی به سرعت و به صورتی بی­قاعده گسترش یافته است. برآورد می­شود در کشور ما یک­سوم جمعیت شهری در این گونه سکونتگاه­ها مستقر باشند (صرافی، 1381: 5).

    مطابق آمار مرکز اسکان بشر سازمان ملل (UNCHS) در سال 2001، 924 میلیون نفر (در حدود 30 درصد) از جمعیت شهری جهان در سکونتگاه­های غیررسمی و سکونتگاه­های فرودست، سکونت داشته­اند (GTZ, 2005, p1) که بیشتر آنها دارای محیطی آلوده، زننده، ناامن و موجد مشکلات بهداشتی و اجتماعی بوده­اند (Kapoor, Mudit, pp1-2). در یک نگرش منطقه­ای دست­کم 200 میلون نفر در سکونتگاه­های غیررسمی ساکن بوده­اند (GTZ, ibid, p3). نتایج آخرین برآوردها نشان می­دهند که در سال 1385 در حدود 8 میلیون نفر از جمعیت شهری کشور در سکونتگاه­های غیررسمی و 2 میلیون نفر در بافت­های فرسوده ساکن بوده­اند و در مجموع رقم 5/10 میلیون نفر در شرایط فقر مسکن در شهرهای کشور به سر می­برده­اند (صرافی، 1387: 8). تا سال 1400 ه . ش که شهرنشینان ایران دو برابر می­شوند، 30 درصد از شهرنشینان جدید (بیش از 10 میلیون نفر) کم­درآمد خواهند بود که بین 5 تا 7 میلیون نفر از آنها در صورت تداوم شرایط موجود در برنامه­ریزی­ها، به سوی اسکان غیررسمی و عمدتاً در شهرهای بزرگ و کلانشهرها رانده خواهند شد (صرافی، 1383: 33). اگر حتی سرعت گسترش کالبدی و جمعیتی سکونتگاه­های غیررسمی کاهش یابد، روندهای موجود حاکی از تعمیق شرایط بدمسکنی، و اقتصاد ناپایدار در آنها بوده و در واقع ما در دهه­های آتی شاهد تنزل کیفی و کمی شاخص­های مطرح در ساختار و محتوای کالبدی (فرسایش سازه و افت و تنزل خدمات زیرساختی)، اقتصادی و اجتماعی در مقایسه با سایر بخش­های جدید شهری خواهیم بود.دراین تحقیق شهربندانزلی به عنوان یکی از نمونه های دارنده محلات با شرایط ذکرشده ی فوق ، با توجه به ویژگی های جغرافیایی از طریق مدل یکپارچه سازی اراضی (Land Readjustment  ) مورد تحلیل قرار می گیرد.

    1-2: ضرورت و اهمیت تحقیق

    با توجه به مطالبی که تاکنون بدان ها اشاره شد به وضوح معین می گردد، که رشد شهرنشینی در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه متناسب با ظرفیت های موجود آنها نبوده است و دستاوردهایی چون اسکان غیررسمی به پدیده قابل انتظار و دائمی در اینگونه کشورها مبدل شده است. رابطه سطح توسعه یافتگی با میزان اسکان غیررسمی نیز نشان داد که این شرایط در کشورهای کمتر توسعه یافته شدیدتر است. متأسفانه از دهه های گذشته در کشور ما نیز به دلایل متعدد در شهرهای بزرگ شاهد مناطق خوردرو بوده ایم. این مناطق همراه با رشد شهر وسیع تر و یا در نقاط جدیدی از آن شکل گرفته اند و مشکلات ناشی از شهرسازی بی برنامه و توده وار بر سایر مشکلات سکونتی آنها سایه افکنده است. در این مناطق، محیط کالبدی فاقد خدمات شهری مورد نیاز جهت سکونت است و ساکنین از این بابت تأمین نمی شوند. دسترسی ها باریک و پرپیچ و خم و نشانی از فضاهای شهری در بافت های متراکم و به هم تنیده این مناطق نیست. این شرایط نه تنها برای مناطق دیگر شهر به عنوان یک معظل بزرگ شهری تلقی می شوند بلکه برای ساکنین آنها نیز شرایط بغرنجی را ایجاد کرده است که گاه رهایی از آن غیرممکن است.

    1-3: اهداف تحقیق

    الف بررسی وضعیت کنونی اسکان غیررسمی در شهر بندر انزلی ( محله نویر)

    ب گردآوری و تجزیه و تحلیل دیدگاه ها و تجارب موجود در رابطه با مناطق اسکان غیررسمی و نحوه برخورد با آنها

    ج تنظیم ابعاد قطعات زمین از وضعیت نامرتب به ابعادمرتب هندسی

    د بررسی امکان ادغام قطعات کوچک زمین جهت بهره وری بیشتری از زمین

    1-4: پیشینه تحقیق

    به دنبال وقوع تحولات شهری و رشد سریع و ناهمگون شهرنشینی در ایران، پدیده حاشیه نشینی ابتدا در تهران و سپس در سایر کلانشهرهای کشور شکل گرفت. در سال 1350، بنابر درخواست سازمان برنامه و بودجه، طرح وسیعی برای مطالعه و بررسی وضعیت حاشیه نشینی در کشور، توسط مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران آغاز گردید. این طرح با مطالعه وضعیت حاشیه نشینان تهران شروع و سپس سایر شهرهای بزرگ کشور چون، بندرعباس، همدان، کرمانشاه و اهواز را نیز شامل شد.«علل مهاجرتهای داخلی در تهران و حاشیه-نشینی در تهران» عنوان تحقیق دیگری است که آقایان هدایتی و منصوری در سال 1357 انجام داده اند. این پژوهش به بررسی مسیر مهاجرتهای داخلی در ایران شهر تهران و حاشیه نشینی در دنیا و تهران و سه منطقه حاشیه ای تهران می پردازد. هدف از این تحقیق، مشخص کردن بعضی از ویژگیهای حاشیه نشینان است. پژوهش به روش کتابخانه ای و با مطالعه منابع موجود و استفاده از آمار و ارقام و نقشه های موجود انجام شده است. و در پایان نتیجه می گیرند که ساکنین محله های حاشیه نشین عمدتاً از طبقات فقیر شهری تشکیل شده-اند، درگیر مسائل مادی زندگی هستند و از بسیاری مواهب شهری و اقتصادی بی بهره اند. در سطح واحدهای حاشیه نشین و همچنین درون هر واحد به علت مدت اقامت حاشیه نشین در شهر، نحوه معاش و وابستگی به سیستمی نامتجانس، تفاوتها و تعارضاتی دیده می شود. گروهی از افراد این محله ها جذب مکانیزم و وابستگی به سیستمی نامتجانس، تفاوتها و تعارضاتی دیده می شود. گروهی از افراد این محله ها جذب مکانیزم اقتصادی منطقه شهری شده اند و گروهی نیز در حاشیه این گونه مکانیزم ها قرار گرفته اند (هدایتی و منصوری، 1357).

    آقای علیرضا دهقان نیز پژوهشی با عنوان «بررسی وضعیت اجتماعی – اقتصادی آلونک نشینان» در سال 1368 انجام داده است. این پژوهش به بررسی وضعیت اجتماعی – اقتصادی آلونک نشینان منطقه 10 شهرداری تهران می پردازد. اهداف پژوهش عبارتند از: بررسی مبدأ و منشاء آلونک نشینان محله مورد بحث، علل آلونک-نشینی، اشتغال و درآمد آلونک نشینان، بررسی علل فقدان انگیزه پیشرفت و وضعیت انحرافات و کجروی، قدر و منزلت اجتماعی، نگرش نسبت به موضوع تخریب سازمانهای دولتی، نگرش نسبت به ارگانهای انتظامی و خدماتی، میزان رضایت از آلونک نشینی و وضعیت هجوم و توالی آن. روش بررسی پیمایش و جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه همراه با پرسشنامه از 105 خانوار ساکن در محله آلونکی خیابان زنجان جنوبی منطقه 10 شهرداری بوده است. بر اساس نتایج آلونک نشینیان منشأ روستایی دارند و از منزلت اجتماعی کمی برخوردارند. آنها از آلونکها نسبت به زندگی روستایی احساس رضایت بیشتری دارند، از انگیزه پیشرفت محدودی برخوردار هستند و تقدیرگرا هستند و بین آلونک نشینی با میزان درآمد، شغلف کجروی، سواد و انگیزه پیشرفت رابطه وجود دارد (دهقان، 1368).

    «بررسی حاشیه نشین شهری» عنوان تحقیقی است که در سال 1351 توسط علی حاج یوسفی به انجام رسیده است. هدف این پژوهش دست یافتن به راه حل هایی در زمینه آلونک نشینی در در کل کشور است. روش تحقیق مطاله اسنادی و مصاحبه های پراکنده با حاشیه نشینان است. یافته ها نشان می دهد گروههای حاشیه نشینان بنا به شرایط برای ساختن مسکن از مصالح مختلفی مانند خشت و گل، چوب و حلبی استفاده کرده اند و بیشتر کودکان بیمار و به سوء تغذیه مبتلا هستند. فقر فزاینده و عدم امکانات آموزشی، سطح پایین سواد را به دنبال دارد. میانگِن درآمد خانوارهای حاشیه نشین حدود ده برابر پایین تر از میزان متوسط درآمد مورد نیاز برای تأمین «حداقل رفاه» است. دزدی، خرید و فروش مواد قمارف روسپی گری، جیب بری، قاچاقچی گری و حرفه های ساده ساختمانی، صنعتی و کارگری فعالیتهای ساکنین هستند. بی قانونی عمومی نیز در این جوامع دیده می شود. (حاج یوسفی، 1351).

    آقای غلامرضا لطیفی نیز پژوهشی با عنوان «بررسی اجتماعی – اقتصادی حاشیه  نشینی در شهر تهران در طی سالهای 1360 - 1372» انجام داده است. هدف این تحقیق عبارت است از: شناخت، فاکتور انطباق و سازش ساکنان با محیط مسکونی شان است. از فرضیه های این تحقیق رابطه شغل با حاشیه نشینی و رابطه مهاجرت و حاشیه نشینی می باشد. وی نتیجه گیری می کند که حاشیه نشینی معلول شهرنشینی شتابان و رشد اقتصاد شهری در شهرهای بزرگ کشورهای جهان سوم است. تمرکز تصمیم گیری های اقتصادی در یکی دو شهر بزرگ کشور و عدم یک برنامه ریزی اجرایی در سطح ملی و متعاقب آن در سطوح منطقه ای و شهری و بخشی، باعث سردرگمی و افزایش مشکلات شهرنشینی بخصوص در شهرهای بزرگ گردیده است و این در حالی است که این فرایند ادامه دارد. پدیده حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ به ویژه در تهران از همه نقاط شهری دیگر کشور با اهمیت تر است و دلیل عمده آن تمرکز تصمیم گیری های اقتصادی است. گسترش جمعیت شهری، افزایش جمعیت، پیامدهای بیشماری نظیر، فقر، مسائل بهداشتی، مسکن نابهنجار، حاشیه نشینی، زاغه نشینی و ... را به دنبال دارد و این روند بعد از دهه پنجاه به دلیل افزایش درآمدهای نفتی ادامه داشته است. (لطیفی، 1377).

    تحقیق دیگری با عنوان «بررسی آلونک نشینان ساکن در شهرک شوش» در سال 1370 توسط نرگس احمدیان صورت گرفته است. موضوع این پژوهش بررسی وضعیت آلونک نشینان شهرک شوش است که در خیابان دولت آباد، پشت مدرسه راهنمایی شهید عراقی مسکن گزیده اند. اهداف پژوهش شناخت وضعیت اجتماعی – اقتصادی افراد ساکن و شناخت تمایلات افراد ساکن، نسبت به مبدأ و مقصد مهاجرت هستند. روش بررسی پیمایشی و جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه به صورت مصاحبه حضوری با نمونه ای مشتمل بر اعضای 85 خانوار بوده است. طبق این پژوهش، اکثر این افراد ساکن در آلونک ها در سن جوان قرار دارند. 73 درصد افراد جامعه باسواد هستند اکثر افراد نمونه قبل از مهاجرت کارگر بوده اند و در حال حاضر نیز به کارگری مشغولند، البته درآمد روزانه شان در شهر بیشتر است. بیشتر افراد منطقه متأهل هستند و تقریباً 5 – 7 فرزند دارند. بیشتر افراد منطقه از آب لوله کشی و برق به صورت غیرمجاز استفاده می کنند و 1 تا 2 اتاقک در اختیار دارند. افراد ساکن در منطقه اکثراً به علل اختلافات قومی، نداشتن مسکن مستقل مجبور به مهاجرت شده-اند و در حال حاضر مشکل نهایی و اساسی خود را عدم بهداشت منطقه و کمبود مالی می دانند و همگی در صورت توزیع امکانات رفاهی، آموزشی، بهداشتی و پزشکی و ... در روستاها و شهرستان ها حاضر به بازگشت هستند (احمدیان، 1370).

    همه کشورهای جهان، خصوصاً کشورهای در حال توسعه، به نوعی با مشکلات ناشی از حاشیه­نشینی و زاغه­نشینی مواجه هستند. در انگلستان محلات زاغه­نشینی به حدود یکصد سال پیش برمی­گردد که بر اثر توسعه نعتی و مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به وجود آمد(john, 1969).

    نقش مسئولان دولتی در احداث مسکن و ارائه مقدراتی برای کنترل خانه­سازی و ارائه قوانین مربوط به طراحی تصدیق می­نماید که این مناطق از همان مناطق زاغه­ای هستند که همه کشورها در صدد رهایی از آن هستند (Mumtaz babar, 2001).

    سکونتگاه غیرقانونی ، اصطلاحی است که در نوشته های چالرز آبرام و جان تورنر، به ویژه پس از کنفرانس مسکن وانکوور کانادا، در سال 1976، رایج گردیده است. این تصویر جدید از چنین سکونتگاه­های غیر قانونی و خود مختار به عنوان سکونتگاه عدوانی، باعث می­شود که روش­های مقابله­ای و دشمنی­جویانه نسبت به آن­ها به روش­های حمایت از آن­ها تغییر کند.

    آبرام، مراحل ایجاد سکونتگاه­های غیرقانونی را پیروزی مناطق شهری برای ایجاد سرپناه و مسکن قلمداد می­کند و آن را به وسیله قانون اجبار تعریف می­کند (turber john, 1969).

    پایین (1977) تعبیر مشابهی به کار میبرد و گسترش سکونتگاه غیر قانونی را در چشم­انداز سراسر ناشی از رشد شهری جهان سوم و معلول آن قلمداد می­کند.

    به طور کلی رشد سکونتگاه­های غیر قانونی و نامنظم و شکل­گیری مناطق حاشیه­نشین شهری به دلیل حذف اقشار کم­درآمد از نظام برنامه­ریزی و سیاست­گذاری­ها بوده است.

     

     

    در ذیل به چند مورد از تحقیقات انجام گرفته توسط مهندسین مشاور با نظارت وزارت راه و شهرسازی در ایران اشاره می­شود:

    1 حاشیه­نشینان تهران بهمن 1350

    2 کپرنشینان بوشهر مرداد 1351

    3 حاشیه­نشین بندرعباس بهمن 1351

    4 حاشیه­نشین همدان و کرمانشاه اردیبهشت 1352

    5 حاشیه­نشین اهواز مهر 1354

    1-5: سؤالات تحقیق

    اصلی­ترین سؤال تحقیق این است که دولت در ساماندهی سکونتگاه­های غیررسمی چه رویکردهایی را اتخاذ نموده است؟ آیا این رویکردها در دوره های مختلف موجب پایداری سکونتگاه­های غیررسمی شده است؟

    آیا ساکنان مجموعه­های تجمیع شده از زندگی در این مجموعه­ها، نسبت به مکان قبلی زندگی خود، رضایت دارند؟

    آیا ساکنان مجموعه­های تجمیع شده مایلند که مجموعه­های مسکونی در اطراف محل سکونت آنها توسعه یابد و بالعکس، آیا ساکنان اطراف مجموعه­های تجمیع شده حاضرند در مجموعه­های مشابه زندگی کنند و یا حداقل، در ساخت آن مشارکت

    Organizing Urban Informal Settlements According to the LR Model in Anzali

    Abstract

    Informal settlements, adverse consequences of urbanization in the contemporary world, particularly as a result of rapid industrialization and urban and regional disparities faced with the important issues. Expansion of informal settlements and the expansion of social problems such as prostitution, drug abuse, theft, etc. regularly. Increase the habitat as a function of poverty, increasing the price of rental housing, and housing, and unemployment is. Informal settlements, due to lack of safety is always a threat to residents in making their industry. People living in these habitats, are also at risk of insecurity and threat to the industry.These people due to social isolation, internal nodes, poverty, cultural weaknesses within the social reproduction of corruption offenses and types available.However, this habitat is now the major challenge of sustainable development and economic stability, social, cultural and economic metropolis of the country is considered.  This study evaluates the urban informal organization Informal settlements according to the LR model is discussed in Bandar Anzali.The research population consisted of all residents of the neighborhood Nuyr(case study) using 275 random sampling, the sample was selected for assessment questionnaire as a tool is used to analysis the data, descriptive statistics (frequency, percentage) and inferential statistics (chi-square ) is used. The results was suggest the importance of integrating land use and government loans can be useful in organizing informal settlements.

       KEYWORDS: Informal settlements, Organizing, Urban, LR model, Bandar Anzali

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    مقدمه.......................................................................................................................................................2

    فصل اول

    1- طرح تحقیق.. 4

    1-1: بیان مسأله. 4

    1-2: ضرورت و اهمیت تحقیق.. 5

    1-3: اهداف تحقیق.. 6

    1-4: پیشینه تحقیق.. 6

    1-5: سؤالات تحقیق.. 10

    1-6: فرضیات تحقیق.. 10

    1-7: روششناسی تحقیق.. 11

    1-7-1: روش گردآوری اطلاعات.. 11

    1-7-2: ابزار گردآوری اطلاعات.. 11

    1-7-3: جامعه آماری ونمونه تحقیق.. 12

    1-8: مشکلات و موانع تحقیق.. 12

    فصل دوم

    2- مرور منابع/ ادبیات تحقیق/ پیشینه تحقیق.. 15

    2-1: مفاهیم و واژگان تحقیق.. 15

    2-1-1: ساماندهی.. 15

    2-1-2: مسکن.. 15

    2-1-3: سکونتگاه غیررسمی.. 15

    2-1-4: اسکان غیر رسمی.. 16

    2-1-5: حاشیه نشینی.. 16

    2-2: شهرنشینی و اسکان غیررسمی در کشورهای شمالی.. 19

    2-3: حاشیه نشینی در جهان.. 21

    2-4: شهرنشینی و اسکان غیررسمی در کشورهای جنوب.. 21

    2-5: شهرنشینی و اسکان غیررسمی در ایران.. 23

    2-5-1: تاریخچه حاشیهنشینی در ایران.. 26

    2-6: اصول نظری تبیین پدیدهی حاشیهنشینی.. 27

    2-6-1: سطح کلان.. 28

    2-6-2: سطح میانی.. 29

    2-6-3: سطح خرد. 29

    2-7: علل بروز حاشیهنشینی.. 32

    2-7-1: بحرانهای حاصل از حاشیهنشینی در کلان شهرها 32

    2-8: اسکان غیررسمی در ایران.. 32

    2-8-1: انواع سکونتگاههای غیررسمی در ایران.. 33

    2-8-2: مهمترین و عمده ترین علل پیدایش و گسترش اسکان غیر رسمی در ایران.. 33

    2-9: ویژگیهای سکونتگاههای غیررسمی.. 36

    2-10: ساماندهی و ارتقاء بخشی سکونتگاههای غیررسمی.. 38

    2-11: راهکارها و سیاستهای تکاملی ساماندهی اسکان غیر رسمی در ایران و جهان.. 42

    2-11-1: سیاست نادیدهانگاری یا بی تفاوتی.. 42

    2-11-2: تحول در نظام اقتصادی – اجتماعی و ساختار جامعه. 43

    2-11-3: سیاست تخریب و پراکنش... 43

    2-11-4: ساخت مسکن اجتماعی یا مسکن متعارف.. 44

    2-11-5: ارائه زمین و خدمات.. 44

    2-11-6: آزادسازی و تثبیت اقتصادی.. 45

    2-11-7: سیاست توانمندسازی.. 45

    2-11-8: ارتقای محیطی.. 46

    2-12: راهحلهای متداول در ایران نسبت به موضوع اسکان غیر رسمی.. 47

    2-13: مشکلات برنامهریزی سکونتگاههای غیررسمی در ایران.. 48

    2-13-1: مشکلات نظام تصمیمگیری.. 48

    2-13-2: عدم وجود دیدگاه فضایی در برخورد با این نواحی.. 48

    2-14: مولفه های اجتماعی،اقتصادی،کالبدی ومدیریتی اسکان غیررسمی.. 49

    2-15: عوامل تاثیر گذار در تشدید اسکان غیر رسمی.. 49

    2-15-1:طرحهای شهری.. 49

    2-15-2 قوانین زمین شهری.. 50

    2-15-3: شهرهای جدید. 50

    2-16: برنامه توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی.. 51

    2-17: نقش و اهداف ستاد ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی.. 52

    2-17-1: عمدهترین دستاوردهای ملی.. 53

    2-17-2: مشکلات  فرارو. 53

    2-17-3: امکانات و فرصتهای پیشرو. 54

    2-18: ضرورت ظرفیتسازی برای ارتقای توانمندی اجتماع محلی و ارتقاءبخشی سکونتگاههای غیررسمی.. 55

    2-18-1: مفهوم ظرفیتسازی.. 55

    2-19: بررسی تاثیر سکونتگاههای غیر رسمی بر امنیت اجتماعی.. 58

    2-20: پیامدهای سکونتگاههای غیررسمی بر اقتصاد شهر (تشدید نابرابریهای موجود) 59

    2-21: اسکان غیررسمی و مدیریت شهری.. 59

    2-22: راهکارهای ساماندهی فضای شهری.. 60

    2-23: مهاجرت و اسکان غیررسمی.. 64

    2-24: رابطه بین مهاجرت، بیکاری و اسکان غیررسمی.. 64

    2-25: تجمیع زمین.. 66

    2-26: فرآیند تجمیع زمین.. 67

    2-27: تجمیع زمین در ایران.. 69

    2-27-1: تجمیع در مقیاس خرد (چند پلاک) 69

    2-27-2: تجمیع متوسط (تجمیع چند بخش از بلوک و یا دو بلوک) 69

    2-27-3: تجمیع کلان (در مقیاس بیش از دو سه بلوک) 69

    2-28: تجمیع زمین و بافتهای فرسوده شهری.. 72

    2-29: جمعبندی از روش تجمیع زمین.. 73

    2-30: طرحهای تجمیع.. 73

    2-31: پیشینه و سابقه کابرد روش سازماندهی مجدد زمین در کشور ژاپن.. 75

    2-32: مهمترین مزایای کاربرد روش سازماندهی مجدد زمین.. 79

    2-33: فواید طرح سازماندهی مجدد زمین برای هر دو گروه مالکان و دولت... 81

    2-34: انتقادهای بیان شده در مورد طرح سازماندهی مجدد زمین.. 82

    2-35: مزایای روش یکپارچهسازی (سازماندهی مجدد زمین) 84

    2-36: روش تنظیم مجدد زمین در قالب یک مشارکت دو طرفه بین دولت و مردم. 85

    2-37: معرفی یک پروژه تعدیل و تنظیم دوباره قطعات زمین.. 87

    2-37-1: اصول پروژه. 92

    2-37-2: مشارکت شهروندان.. 95

    2-37-3: سازماندهی و مدیریت... 95

    2-37-4: مزایای این پروژه. 96

    2-37-5: شروط لازم جهت اجرای پروژه تنظیم دوباره قطعات زمین.. 97

    2-37-6: فرآیند انجام پروژه. 99

    2-38: نتیجه گیری.. 102

    فصل سوم

    3- روش اجرای تحقیق/ مواد و روشها 104

    3-1: ویژگی‌های جغرافیای محدوده مورد مطالعه. 104

    3-1-1: موقعیت جغرافیایی شهر بندر انزلی.. 104

    3-1-2: زمین شناسی.. 105

    3-1-3: توپوگرافی.. 106

    3-2: ویژگی‌های اقلیمی شهر بندر انزلی.. 107

    3-2-1: آب و هوا 107

    3-2-2: درجه حرارت.. 107

    3-2-3: بارندگی.. 108

    3-2-4: رطوبت نسبی.. 108

    3-2-5: باد. 111

    3-2-6: منابع آب.. 112

    3-2-7: خاک‌ شناسی.. 114

    3-2-8: پوشش گیاهی.. 115

    3-3: ویژگی‌های جغرافیای انسانی.. 116

    3-3-1: نامواژه (وجه تسمیه) انزلی.. 116

    3-3-2: تاریخچه شهر بندر انزلی.. 116

    3-3-3: جمعیت و خانوار. 118

    3-3-4: ساختار جنسی و سنی جمعیت... 119

    3-3-5: حرکات جمعیتی (مهاجرت) 121

    3-3-6: زبان و مذهب... 122

    3-3-7: سواد. 123

    3-4: ویژگی‌های اقتصادی شهر بندر انزلی.. 123

    3-4-1: جمعیت فعال و غیر فعال.. 123

    3-4-2: جمعیت شاغل برحسب گروه‌های عمده فعالیت... 124

    3-4-3: سیمای کالبدی شهر بندر انزلی.. 127

    3-4-4: محله‌ها و نواحی شهر بندر انزلی.. 127

    3-4-5: کاربری اراضی شهر بندر انزلی.. 129

    فصل چهارم

    4- یافته های تحقیق.. 133

    4-1: یافته های توصیفی.. 135

    فصل پنجم

    5- نتیجه گیری و پیشنهادات.. 156

    5-1: آزمون فرضیه. 156

    5-1-1: فرضیه اول : هر قدر وسعت زمین ساکنین محله نویر کوچکتر باشد تمایل افراد به تجمیع بیشتر است. 156

    5-1-2: فرضیه دوم :کمکهای ویژه همچون وام در تصمیم گیری ساکنین سکونتگاهها ی غیر رسمی جهت نوسازی واحد و سازماندهی مجدد زمین موثر است. 156

    5-2: نتیجه گیری.. 157

    5-3: پیشنهادات.. 158

    5-4: پیشنهادات وراهبردهای اصلاحی.. 158

    5-4-1: راهبردهای اجتماعی.. 158

    5-4-2: راهبردهای اقتصادی.. 159

    5-4-3: راهبردهای خدماتی.. 159

    5-4-4: راهبردهای کالبدی.. 160

    5-4-5: راهبردهای مدیریتی.. 160

    منبع:

    آقابخشی،علیرضا،1382، آلونک نشینی درجامعه شهری، انتشارات هگمتان، همدان

    افروغ،عماد،،1377فضا و نابرابری اجتماعی،انتشارات دانشگاه تربیت مدرس

    ایزدی.حسین،1384،امنیت اجتماعی و کنترل اجتماعی،مجموعه مقالات همایش امنیت اجتماعی4،جلد 3،انتشارات آشنایی،چاپ اول

    بمانیان،محمد رضا،محمود نژاد،هادی،1387،تحقیقی در سنجش عوامل تاثیر گذار بر احساس امنیت شهری،فصلنامه مدیریت شهری،شماره 19،انتشارات سازمان شهرداریها،بهار 1387

    پوراحمد، احمد، 1388 ، بررسی کاربری اراضی در بخش مرکزی شهر آمل ، فصلنامه پژوهش های جغرافیای انسانی، شماره 67

    پیران، پرویز، 1373 ، آلونک نشینی در ایران: دیدگاه های نظری، با نگاهی بر شرایط ایران، مجله سیاسی  اقتصادی، سال نهم،شماره 3 و 4، تهران.

    پیران،پرویز،1388، باز هم در باب اسکان غیر رسمی،فصلنامه هفت شهر،شماره 9و10،انتشارات وزارت مسکن و شهر سازی

    جعفری، اسماعیل، 1382 ، پدیده اسکان غیررسمی در منطقه شهری تهران (مورد باقرشهر )، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم زمین، تهران.

    جواهری پور،مهرداد،داور پناه،بابک،1381، سکونت های نا پایدار اقشار کم در آمد شهری،فصلنامه هفت شهر،شماره 8،انتشارات وزارت مسکن و شهر سازی.

    حاتمی.نادر،1387، حاشیه نشینی و معضل بزهکاری،ماهنامه اصلاح و تربیت،سال هفتم،شماره 72

    حاج یوسفی، علی، 1381 ،حاشیه نشینی شهری و فرایند تحول آن، نشریه هف تشهر، سال سوم، شماره هشتم، تهران.

    حاشیه های ویرانگر،روزنامه همشهری،1385،شماره4173،ص 16

    حکمت نیا، حسین و موسوی، میرنجف، 1385 ،کاربرد مدل در جغرافیا با تأکید بر برنامه ریزی شهری و ناحیه ای، انتشارات علم نوین، یزد.

    خاتم،اعظم واطهاری،کمال،1387،مدیریت یکپارچه وحل مسئله اسکان غیر رسمی،انتشارات شهیدی،چاپ اول.

    خاتم،اعظم،1388، سهم مردم و سهم دولت در طرح های توانمند سازی و بهسازی محله، فصلنامه هفت شهر،شماره 9و10،انتشارات وزارت مسکن و شهر سازی.

    خاکساری،سعید،1383، برنامه ریزی سکونتگاه ها در حاشیه شهر، نشریه شهر ،سال هفدم،شماره3

    دهخدا، 1345، فرهنگ واژگان، انتشارات امیر کبیر، تهران

    زمردیان، جعفر و حاتم ینژاد، حسین، 1381 ، اسکان غیررسمی در مشهد، نشریه شهردار یها، سال چهارم، شماره 45 ، تهران.

    زنگنه،سعید،حسینی،سید محمد،1387، ارزیابی عملکرد نهاد های مدیریت شهری بعد از انقلاب اسلامی در توسعه کالبدی شهر،مجله شهرداری ها،شماره 92،انتشارات سازمان شهرداری ها.

    زیاری، کرامت اله، 1383 ، مکتب ها، نظریه ها و مدل های برنامه ریزی منطقه ای، انتشارات دانشگاه یزد، یزد.

    ستوده،هدایت الله،1384، آسیب شناسی اجتماعی،اتشارات آوای نور،چاپ چهاردهم.

    سعید نیا،احمد،1389، مدیریت شهری،اتشارات سازمان شهرداری ها،جلد یازدهم،چاپ اول.

    شکویی، حسین، 1379 ، دیدگاه های نو در جغرافیای شهری، انتشارات سمت، تهران.

    شیخی، محمد، 1381 ، فرایند شکل گیری و دگرگونی سکونتگاه های خودرو پیرامون کلان شهر تهران ، نشریه هفت شهر، سال دهم،شماره هشتم، تهران.

    صرافی، مظفر، 1381 ، به سوی نظریه ای برای ساماندهی اسکان غیررسمی  از حاشیه نشینی تا متن شهرنشینی، هفت شهر، سال سوم، شماره هشتم، تهران.

    صرافی،مظفر،1381، به سوی تدوین راهبرد ملی ساماندهی اسکان غیر رسمی، فصلنامه هفت شهر،شماره 9و10،انتشارات وزارت مسکن و شهر سازی.

    صرافی،مظفر،1381،اسکان غیر رسمی در ایران-دغدغه ها و سیاستگذاری ها،میز گرد،، فصلنامه هفت شهر،شماره 9و10،انتشارات وزارت مسکن و شهر سازی.

    طویلی ، عزیز،1366،تاریخ جامع بندرانزلی،انتشارات کتیبه گیل، رشت

    عسگری طباطبایی،اسدالله،1381، بررسی اجمالی از پدیده بافتهای پیرامونی و یا حاشیه نشینی در ایران،فصلنامه هفت شهر،شماره 8،انتشارات وزارت مسکن و شهر سازی.

    فرجاد،محمد حسین،1383، آسیب شناسی کجروی ها ی اجتماعی،مرکز مطبوعات و انتشارات قوه قضاییه،چاپ اول.

    کشاورزان زاده، زهرا،1388،ویژگی های طبیعی ومورفولوژی بندرانزلی،انتشارات حق شناس

    کارگاه تخصصی توانمند سازی اسکان غیر رسمی،بندر عباس،جمعبندی کمیته تخصصی اسکان، فصلنامه هفت شهر،شماره 8،انتشارات وزارت مسکن و شهر سازی،1381

    کارگر.بهمن،1385، امنیت شهری،انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح،چاپ دوم.

    کاشانی.مجید،1384،نقش نهادهای آموزشی در برقراری،نظارت و حفظ امنیت ملی،مجموعه مقالات همایش امنیت اجتماعی،انتشارات آشنایی،چاپ اول

    مساواتی آذر.مجید،1383، آسیب اجتماعی ایران،انتشارات فروزش،جلد دوم.

    مسعودمنوری ، حمید،1385،تالاب انزلی،کتابچه راهنمای گردشگری،سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان

    هادیزاده بزاز.مریم،1382،حاشیه نشینی و راهکارهای ساماندهی آن در جهان،شهرداری مشهد،چاپ اول.

    Arvanitis ,Apostolos & Balla, Evangelia; Some technical, legal, financial and social issues of

    Land Readjustment, An approach of modelling the Greek LR procedure, Modelling Real

    Property Transactions, 8thWorkshop and 9thfinal MC Meeting, Stockholm, 13-15 October 2005.

    Farvacque, Catherin & Mc Auslan, Patrik; Reforming Urban Land Policies and Institutions

    40-in Developing Countries, Urban Management Program, The Word Bank Whashington D.C, 1992.

    Home, Rob; Land readjustment as a global land tool: focus on the Middle East, Anglia

    Ruskin University, UK, March 2007, www.rics.org.

    Yomraliglu.T & T.Tudes & B.Uzun & E.Eren; Land Readjustment Implementation In

    Turkey, 24th International Housing Congress, P150-161, Ankara, 1996.

    Yomraliglu.T, The Investigation of a Value-based Urban Land Readjustment Model and

    its Implementation using Geographical Information Systems., PhD Thesis, University of Newcastle upon Tyne, UK, (1993)

     


موضوع پایان نامه ساماندهی اسکان¬های غیر رسمی شهری با توجه به مدل LR در بندرانزلی, نمونه پایان نامه ساماندهی اسکان¬های غیر رسمی شهری با توجه به مدل LR در بندرانزلی, جستجوی پایان نامه ساماندهی اسکان¬های غیر رسمی شهری با توجه به مدل LR در بندرانزلی, فایل Word پایان نامه ساماندهی اسکان¬های غیر رسمی شهری با توجه به مدل LR در بندرانزلی, دانلود پایان نامه ساماندهی اسکان¬های غیر رسمی شهری با توجه به مدل LR در بندرانزلی, فایل PDF پایان نامه ساماندهی اسکان¬های غیر رسمی شهری با توجه به مدل LR در بندرانزلی, تحقیق در مورد پایان نامه ساماندهی اسکان¬های غیر رسمی شهری با توجه به مدل LR در بندرانزلی, مقاله در مورد پایان نامه ساماندهی اسکان¬های غیر رسمی شهری با توجه به مدل LR در بندرانزلی, پروژه در مورد پایان نامه ساماندهی اسکان¬های غیر رسمی شهری با توجه به مدل LR در بندرانزلی, پروپوزال در مورد پایان نامه ساماندهی اسکان¬های غیر رسمی شهری با توجه به مدل LR در بندرانزلی, تز دکترا در مورد پایان نامه ساماندهی اسکان¬های غیر رسمی شهری با توجه به مدل LR در بندرانزلی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ساماندهی اسکان¬های غیر رسمی شهری با توجه به مدل LR در بندرانزلی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ساماندهی اسکان¬های غیر رسمی شهری با توجه به مدل LR در بندرانزلی, پروژه درباره پایان نامه ساماندهی اسکان¬های غیر رسمی شهری با توجه به مدل LR در بندرانزلی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ساماندهی اسکان¬های غیر رسمی شهری با توجه به مدل LR در بندرانزلی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ساماندهی اسکان¬های غیر رسمی شهری با توجه به مدل LR در بندرانزلی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ساماندهی اسکان¬های غیر رسمی شهری با توجه به مدل LR در بندرانزلی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ساماندهی اسکان¬های غیر رسمی شهری با توجه به مدل LR در بندرانزلی, رساله دکترا در مورد پایان نامه ساماندهی اسکان¬های غیر رسمی شهری با توجه به مدل LR در بندرانزلی

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (MA) گرایش: برنامه ریزی شهری چکیده اسکان غیر رسمی ،از پیامدهای نامطلوب شهرنشینی در جهان معاصر است که به ویژه در نتیجه صنعتی شدن شتابان و نابرابری های منطقه ای شکل گرفته و شهرها را با مسائل عدید ه ای مواجه ساخته است. گسترش سکونت گاه های غیر رسمی با گسترش آسیب های اجتماعی نظیر فحشا، اعتیاد، سرقت و... رابطه مستقیم دارد. افزایش این سکونت گاه ها ...

پایانامه کارشناسی ارشد جغرافیا گرایش برنامه ریزی شهری فصل اول طرح تحقیق مقدمه هدف از ارایه این فصل ، طرح مسأله و ضرورت انجام تحقیق، ارائه فرضیه و تعیین اهداف تحقیق است که متعاقب آن ادبیات موضوع و روش انجام تحقیق مورد بحث قرار می گیرد و در نهایت مشکلات پیش روی تحقیق عنوان می‌گردد. این فصل، در حقیقت، هدایت و جهت گیری پایان نامه را تا نتیجه گیری بعهده دارد. 1-1- طرح مسأله و ضرورت ...

پایان‎نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: سیاسی چکیده این تحقیق با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی و با بهره گیری از پرسشنامه، مطالعات و مشاهدات میدانی به تحلیل نقش شهرستان بندرانزلی درسازماندهی فضای سیاسی استان گیلان پرداخته وهدف از این تحقیق تحلیل نقش شهرستان بندر انزلی در سازماندهی فضای سیاسی استان گیلان و شناسایی نقاط ضعف و قوت بندر انزلی در سازماندهی ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی شهری چکیده رساله: با توجه به رشد افسار گسیخته شهرنشینی در کشورهای در حال توسعه، فقر و محرومیت از مسائل محوری و اساسی به شمار می­رود که شهرها با آن دست به گریبان هستند. رشد پدیده فقر شهری و عمیق­تر شدن شکاف طبقاتی در شهرهای بزرگ باعث شده است که گروه­های کم درآمد در غالب اجتماعات محلی در فضاهای جغرافیایی خاص شکل گیرند که از روند کلی توسعه ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده با افزایش جمعیت شهر ها، واژه فضای سبز و کاربری های فضای سبز شهری مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. از این رو هر چه شهرها بزرگتر می شوند احساس نیاز به وجود فضای سبز چه برای بهره برداری مستقیم شهروندان و چه از نظر نقش پالایش محیط روزبروز بیشتر می شود. اهمیت فضاهای سبز در محیط شهری، تا آن حد است ...

پایان‎نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای طبیعی، گرایش: ژئومورفولوژی در برنامه‌ریزی محیطی چکیده تحقیق حاضر با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی و بهره‌گیری از روش‌های اسنادی و کتابخانه‌ای و مشاهدات میدانی به بررسی محدودیت‌های ژئومورفولوژیکی در توسعۀ فیزیکی شهرستان بندر انزلی و شناسایی و معرفی مناطق آسیب‌دیدۀ آن پرداخته است؛ زیرا توسعۀ فیزیکی شهرها عموماً در ارتباط ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته دريانوردي گرايش حمل و نقل دريايي (موردکاوي ترمينال کانتينري بندر شهيد رجايي) بهمن ماه 1390 چکيده در اين تحقيق سناريوهاي آينده نگاري ترافيک کانتينري بندر شهيد

گروه روان­شناسی پایان­نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته روان­شناسی تربیتی چکیده هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و باورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ی متوسطه دبیرستان های ناحیه2 شهر بندرعباس می باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان سوم دبیرستان های ناحیه2 شهر بندرعباس در سال تحصیلی 92-91 که تعدادشان 1106 نفر( 779 دختر ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری ( M.A ) چکیده راه رسیدن به پایداری شهری از توسعه محل ه‏ای می‏گذرد. محله به عنوان کوچک­ترین و مهم­ترین واحد شهری، از نخستین اولویت­ها بوده و محله پایدار می­تواند زیربنای مناسبی را برای توسعه پایدار شهری فراهم نماید. ناپایداری توسعه شهری مهمترین چالش هزاره سوم است. محلات فقیرنشین و اسکان غیررسمی در شهرها با ...

پايان نامه تحصيلي در مقطع کارشناسي ارشد در رشته مهندسي معماري اسلامينيم‌سال دوم سال تحصيلي 93 - 1392 چکيده:           موقوفات در تأسيس و تداوم

ثبت سفارش