پایان نامه بررسی روش های تامین منابع مالی شهرداری ها در توسعه و عمران شهری ( مطالعه موردی شهر شاهرود)

word 2 MB 30398 172
1390 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۷,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشدجغرافیاو برنامه ریزی شهری 

    فصل اول

    کلیات تحقیق

     

    1-1- مقدمه

    هرچند شهر نشینی در جهان از سابقه دیرینه ای برخوردار است اما ایجاد و گسترش شهرهای نوین عمدتاً متاثر از انقلاب صنعتی در قرن نوزدهم صورت پذیرفت. رشد جمعیت، تنوع در شیوه های تولید، شکل گیری نظام تولید کالاهای عمومی و تغییر در مناسبات روابط اجتماعی در سده های قبل، زمینه مساعدی را برای ایجاد و رشد شهرها فراهم ساخت.

    به همراه فرآیند گسترش شهر نشینی و افزایش جمعیت شهروندان، تقاضا برای کالاها و خدمات جدید چه در بخش خصوصی و چه در بخش عمومی اضافه گردید و متولیان شهرها و سازمان های شهری را برآن داشت که در پی یافتن راه ها و شیوه های جدید تامین منابع مالی به منظور تولید کالا و خدمات مورد نیاز باشند . شهرداری ها ، حکومت های محلی، شوراهای شهری و متولیان نهادهای عمومی در کشورهای جهان به روشهای گوناگون سعی نمودند که از امکانات مالی داخلی و خارجی به منظور ایجاد زیرساختارهای شهری در جهت ارائه خدمات مورد نیاز شهروندان استفاده نمایند.

    تامین منابع مالی یکی از مهم ترین وظایف نهادهای عمومی از قبیل شهرداری هاست. هرچند که منابع مالی شهرداری ها به صور مختلف قابل حصول است اما همه آن ها از خصوصیات درآمدهای پایدار برخوردار نیستند. پایداری در درآمدها مستلزم آن است که اولاً این اقلام از یک استمرار نسبی برخوردار باشند. و باید به گونه ای باشند که در طول زمان قابل اتکا بوده ثانیاً حصول این درآمدها شرایط کیفی شهر را در معرض تهدید و تخریب قرار ندهد.

    با توجه به مطالب فوق مطالعه بررسی روشهای تامین منابع مالی شهرداری ها بخصوص روشهای ایجاد منابع مالی پایدار در شهرداری ها جهت توسعه و عمران شهری ضروری بنظر می رسد . این پژوهش به بررسی روشهای تامین منابع مالی شهرداری ها در توسعه و عمران شهری ( مطالعه موردی شهر شاهرود) پرداخته است.

     

    2 -1- بیان مسئله 

    شهرداری بعنوان یک نهاد عمومی عهده دار مدیریت شهری و تامین کننده خدمات و نیازهای اساسی شهروندان می باشد. شهرداری ها جهت دستیابی به این اهداف تشکیل و وظایف مختلفی براساس قانون به عهده آنها گذاشته شده است. بر این مبنا شهرداری سازمانی است محلی که طبق اصل عدم تمرکز اداری به منظور اداره امور محلی از قبیل عمران و آبادی ، بهداشت شهر و رفاه شهروندان و ساکنان آن تأسیس می شود.

    شهرداری ، نوعی سیستم اداره شهر است و از دو واحد به نام شورای شهر و اداره شهرداری تشکیل شده است که اولی قوه ناظر و تصمیم گیرنده در شهر و دومی مجری آن است؛ به عبارت دیگر صفت بارز این سیستم آن است که تعیین خط مشی و سیاست کلی امور شهر در دست هیأتی به نام شورای شهر قرار می گیرد و اجرای نظریات و سیاست کلی مزبور به عهده مأموری به نام شهردار واگذار می شود و شهردار در مقابل شورای شهر مسئول و جوابگوی عملیات اداره شهرداری یعنی دستگاه اجرایی تحت نظر خود است. اگر شهرداری در انجام وظایف خود تخلف و یا قصوری کرد ، به وسیله نمایندگان منتخب اهالی و ساکنان شهر که در شورای شهر هستند ، استیضاح می شود و اگر مورد تأئید نبود با رأی آنها برکنار میگردد.

    شهرداری به عنوان یکی از ارکان بنیادی مدیریت شهری مانند دیگر سازمانها برای حفظ ارتقای کارایی خود باید از اصول تعادل بین منابع درآمدی و هزینه‌ها به عنوان یک رویکرد اساسی در تأمین و مصرف منابع مالی خود استفاده کند. درآمد برای شهرداریها یکی از چالشهای این بنیاد شهری در شهرهای مختلف اعم از بزرگ و کوچک می‌باشد.

    از سوی دیگر شهروندان هر شهری با توجه به رشد روز‌افزون نیازهای خود و نیاز به بالا رفتن سطح خدمات مختلف شهری خواستار ارائه خدمات متنوع و مناسب از سوی شهرداریها هستند که این امر نیز وجود درآمدهای پایدار برای شهرداریها حتی در مقیاس کوچکتر و برنامه‌ریزی اصولی و مدون براساس این درآمدها را به امری لازم و ضروری در مدیریت شهری و جلب رضایت شهروندان تبدیل کرده است.

    مطالعات در زمینه تجارب کشورها در زمینه ی دستیابی به درآمدهای شهری جدید و اصلاح آن ها همگی بر این موضوع اتفاق نظر دارند که کسب درآمد و تامین منابع مالی شهری به منظور ایجاد کالا و خدمات مورد نیاز شهروندان، ضمن اینکه یکی از اهداف اساسی هرجامعه شهری است، چنانچه این گونه درآمدها سبب کاهش شرایط کیفی زندگی گردیده و کیفیت زیستگاههای انسانی ( شهرها ) را به خطر بیندازد، به عنوان درآمدهای پایدار و درآمدهای سالم( مطلوب) تلقی نمی گردند.

    هرگونه تلاش جهت فعال کردن درآمدها و ایجاد منابع مالی جدید باید به دو مقوله ی مطروحه یعنی تداوم داشتن در طول زمان و مطلوب بود آن ها در چهارچوب ضوابط شهرسازی صورت پذیرد.(شرزه ای ،1387،صص 24-25)

    نگرش موردی ومقطعی به نظام درآمدی شهرداری ها وعدم تعیین تکلیف آن در قالب یک نظام کلان اقتصادی، عدم شفافیت نظام بودجه و درآمد شهرداری ها به همراه هدفمند نبودن شکل گیری و تأسیس سازمان های تابعه و توزیع نامناسب بعضی از درآمدها و نبود ساختار تشکیلات مناسب ازدیگر چالش های درآمدی است. با توجه به تمامی مسایل مذکور باید راه های درآمدی درجهت کاهش هزینه ها مورد توجه مدیران شهری باشد تا تمام ابعاد درآمدی چه ازمنظر جایگاه قانونی، چه مکانیزم های دولتی وهم سهمی که از دولت و وزارت کشور به شهرداری پرداخت می شود و درنهایت مشارکت مردمی درقالب عوارض ازبرنامه های آتی، آینده روشنی را برای شهرها رقم بزند. عبور از حوزه فعالیت های خرد به فعالیت های کلان تر همچون مشارکت در پروژه های چند منظوره، فرصت پرداختن مدیریت شهری به دیگر بخش هایی را فراهم می آورد که جز با اعمال مدیریت مستقیم، سامان نمی یابد. تامین درآمدهای غیرنقدی که با مهندسی مجدد فرآیندها به دست می آید، کارآمدی منابع غیرنقدی را در بعضی حیطه ها تضمین کرده است. در حالی که بعضی کارشناسان تنها منبع درآمد شهرداری ها را دریافت عوارض، عنوان کرده و از این رو این نهادها را نیازمند کمک دولت می نامند، این خود شهرداری ها هستند که باید با مطالعات عملی و تقویت پشتوانه های مدیریت اندیشه – عمل، از وابستگی به دولت بکاهند و از استانداردسازی روش های دستیابی به درآمدهای پایدار بهره ببرند. با مقایسه ای بسیار سطحی و گذرا و مقایسه کشورهای آلمان ، اندونزی ، انگلیس ، فرانسه وتایلند که نمونه ای از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته هستند و نیز شهر تهران که کلانشهری رو به توسعه است می توان دریافت که درآمدهای ناپایدار کنونی شهرداری ها که بیش از همه به فروش تراکم وابسته است نمی تواند متضمن رشد منطقی در این کلانشهر باشد و در واقع بدون داشتن درآمدهای پایدار نمی توان انگیزه زیادی برای اجرای پروژه های طولانی و کلیدی ایجاد کرد.

    شهرداری شاهرود بعنوان یکی از شهرداریهای بزرگ استان بعداز شهرداری سمنان دارای بالاترین درآمد وبودجه درطول سال است . شهرداری مذکوربه عنوان متولی و اداره کننده شهر ، می بایست جهت دهنده و سرعت دهنده فعالیت های بخش های دولتی و خصوصی باشند محدودیت های مالی و عدم تامین منایع مالی مورد نیاز برای انجام وظایف و ماموریت های قانونی و یا نیازها و مطالبات شهروندان یکی از مهم ترین چالشها و دغدغه های این شهرداری می باشد.در این پژوهش با توجه به موقعیت جغرافیایی شاهرود و قرارگیری آن درمسیر تراتزیتی تهران – مشهد،  سعی شده است روشهای تامین منابع مالی و درآمدی شهرداری شاهرود مورد بررسی قرار گیرد .بنظر می رسد استفاده بهینه از قانون عوارض نوسازی و عمران شهری به عنوان منبع درآمدی پایداردرکنارمشارکت مردمی شرایط استقلال این شهرداری  را فراهم می‌نماید

     

    3-1- اهمیت و ضرورت تحقیق:

    مدیریت شهری علیرغم وابستگی اندک به دولت ضامن اصلی پایداری سازمانی سیستم های شهری هستند . شهرداری ها مسئول رفاه و خدمات عمومی شهری و و حتی گشایش در کسب و کار مردم و ساکنان شهری بوده و  موظف به تامین زیر ساختها و همچنین خدمات ضروری برای عملکرد مناسب فعالیتهای شهری هستند. در حقیقت مدیریت شهر عامل ایجاد هماهنگی برای بهره برداری بهینه از منابع شهر و جذب منابع جدید است . یا بعبارتی دیگر  مدیریت شهر کارکرد و رویکرد حال و آینده شهر را تعیین میکند .بهبود عملکرد شهر و جامعه آن ، از طریق رضایت از ضوابط بازده اجتماعی ، انرژی ،زیست محیطی ، فنی و اقتصادی است . به طور خاص این روش اجازه میدهد تا با بررسی چگونگی رابطه دولت و مدیریت های شهری منابع شهری و خدماتی را با وضع قوانین مرتبط با چرخه زیست محیطی مواد و اخذ عوارض استفاده از سرمایه های طبیعی شهر و کاهش اثرات مضر مصرف تعریف کرد. به دیگر سخن اینکه  دسترسی به خدمات شهری در همه شرایط ، تضمین کننده رضایتمندی و تحمل پذیری هر دو طرف یعنی شهروند و شهرمی باشد.مدیریت شهری برای رفع نیازهای خدماتی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و رفاهی، شهر را به سمت توسعه هدفمند هدایت می‌کند. لازمه توسعه هدفمند، مشارکت شهروندان است که با همکاری با شهرداری می‌تواند به آبادانی شهر منجر شود.اگر شهرداری‌ها منابع پایدار و صحیحی نداشته باشند، با درآمدهای ناپایدار به‌صورت غیرمستقیم به طرح‌هایی که اجرا می‌کنند خسارت وارد می‌شودو با مشکلات عدیده ای جهت تامین هرینه های جاری و عمرانی مواجه خواهند شد و از طرفی شهروندان هر شهری با توجه به رشد روز‌افزون نیازهای خود و نیاز به بالا رفتن سطح خدمات مختلف شهری خواستار ارائه خدمات متنوع و مناسب از سوی شهرداریها هستند که این امر نیز وجود درآمدهای پایدار برای شهرداریها حتی در مقیاس کوچکتر و برنامه‌ریزی اصولی و مدون براساس این درآمدها را به امری لازم و ضروری در مدیریت شهری و جلب رضایت شهروندان تبدیل کرده است.

    4-1- فرضیات تحقیق:

    بنظر می رسد درآمدناشی از عوارض عمومی (امورساختمانها واراضی ) با توجه به سهم بالای آن  می تواند به عنوان یکی از منابع مالی پایدار برای شهرداری شاهرود مطرح باشد.

    به نظر می رسد جذب سرمایه گذاری ومشارکت بخش خصوصی ،علیرغم  نقش موثرآن درایجاد درآمد پایدار برای شهرداری شاهرود ، موفقیت چشمگیری درسالهای اخیر نداشته است.

     

     

     

    5-1- اهداف  تحقیق:

    برنامه ریزی مالی صحیح و بودجه ریزی مناسب، از اصلی ترین ابزارهای برنامه ریزی در هر سازمانی هستند. بیشک یکی از عواملی که باعث صحت برنامه های مالی سازمانها میشود، اطلاع کامل ازمنابع مالی موجود و برآورد صحیح از منابعی است که در آینده محقق میشوند. بنابراین پایدار بودن منابع درآمدی، چه از لحاظ روش تامین و چه از لحاظ مقدار، یکی از امتیازات مهم برای سازمانها به حساب میآید.

    باید گفت که یکی از چالش‌ها و آسیب‌های اساسی در تعیین منابع درآمدی شهرداری‌ها بی‌عنایتی دولت به نقش خود در این زمینه است که می‌توانست در قالب‌های گوناگونی جلوه‌گر شود،

    در اقتصاد شهری، درآمدهای پایدار باید از دو خصیصه ی تداوم پذیری و حفظ کیفی محیط شهری برخوردار باشد. تداوم پذیری بدین مفهوم است که اقلام درآمدی باید به گونه ای باشند که در طول زمان قابل اتکا بوده و برای دستیابی به آن بتوان برنامه ریزی های لازم را انجام داد و بنابراین کلیه اقلام درآمدی که به هر دلیل تحت تاثیر شوک ها ، بحران، تغییر قوانین و مقررات و نوسانات اقتصادی قرار می گیرند. قابل اتکا نبوده و خصیصه ی اول پایداری را ندارند . از طرف دیگر درآمدهای پایدار باید به گونه ای تعریف شوند که دستیابی به آنها شرایط کیفی شهر را به عنوان یک پدیده زنده در معرض تهدید و تخریب قرار ندهد. به عبارتی دیگر مطلوب بودن و سالم بودن درآمد حائز اهمیت است. چنین نگرشی به در آمدهای شهری در واقع همان نگرشی اساسی است که اقتصاددانان در طی قرن بیستم برآن در اقتصادهای ملی تاکید ورزیده اند.

    هرگونه تلاش جهت فعال کردن درآمدها و ایجاد منابع مالی جدید باید به دو مقوله ی مطروحه یعنی تداوم داشتن در طول زمان و مطلوب بود آن ها در چهارچوب ضوابط شهرسازی صورت پذیرد.(شرزه ای ،1387،ص 24)

    دراین تحقیق سعی گردید با استفاده از تجارب سایر کشور هاوشهرداریهای بزرگی چون تهران وتبریز ، اهداف زیر را دنبال نماید :

    نگرش موردی ومقطعی به نظام درآمدی شهرداری

    شناخت روشهای تامین منابع درآمدی شهرداری

     چگونگی توزیع درآمدهای شهرداری وبررسی سهم اقلام درآمدی در سالهای اخیر بمنظور شناخت درآمدهای پایدارشهرداری

    بررسی میزان  مشارکت مردمی درسرمایه گذاری بخشهای مختلف فعالیت درشهرستان شاهرود وارائه راهکارها جهت بهبود روند آن

    دراین پژوهش ضمن دستیابی به اهداف فوق  در زمینه بررسی روشهای تامین منابع مالی پایدار برای شهرداری شهرشاهرود ، سعی گردید تا بااستفاده از پتانسیل ها و توانمندیهای شهر شاهرود وفعالیتهای عمرانی شهرداری قدم موثری برای تامین منابع مالی پایدار شهرداری برداشته شود.

    6-1- متغیرها:

                            درآمدهای پایدار:  درآمدهای پایدار عبارتست از حداکثر درآمد قابل دسترس در یک دوره ی زمانی با تضمین ایجاد همان سطح درآمد در دوره آینده با فرض محدودیت های منابع، نیروی کار، سرمایه های تولیدی توسط بشر و سرمایه های طبیعی

              توسعه و عمران شهر:  توسعه شهری به عنوان یک مفهوم فضایی، را می‌توان به معنی تغییرات در کاربری زمین و سطوح تراکم، جهت رفع نیازهای ساکنان شهر در زمینه مسکن، حمل و نقل، اوقات فراغت و غذا و غیره، تعریف کرد. چنین توسعه‌ای زمانی پایدار خواهد بود که، در طول زمان، شهری از نظر زیست محیطی قابل سکونت و زندگی (هوای پاک، آب آشامیدنی سالم، اراضی و آبهای سطحی و زیرزمینی بدون آلودگی و غیره)، از نظر اقتصادی بادوام (اقتصادی شهری باید بتوان با تغییرات فنی و صنعتی جهت حفظ مشاغل پایه‌ای‌اش هماهنگ شود و مسکن مناسب و در حد استطاعت ساکنانش را با یک بار مالیاتی سرانه عادلانه تأمین نماید). و از نظر اجتماعی الگوهای کاربری زمین، همبستگی اجتماعی و احساس شهروندی باشد که انسان بتواند در آمدی عادلانه به دست آورد، سرپناه مناسب تهیه کند، احساس را حتی کند و تلاش و وقت خود را وقف حفاظت از تصویر شهر نماید. 

  • فهرست:

    فصل اول : کلیات تحقیق

                1-1- مقدمه ............................................................................................................................................ 2

                2-1- بیان مساله تحقیق ....................................................................................................................  3

                3-1- اهمیت وضرورت تحقیق .........................................................................................................  5

                4-1- فرضیات تحقیق .........................................................................................................................  6

                5-1- اهداف تحقیق ............................................................................................................................  7

                6-1-  متغیرها ......................................................................................................................................  8

                7-1- پیشینه تحقیق ..........................................................................................................................  9

                8-1- روش تحقیق و مراحل آن ....................................................................................................  12

                9-1- مشکلات و موانع تحقیق .......................................................................................................  13

     

    فصل دوم : مبانی نظری تحقیق

                        مقدمه ............................................................................................................................................  16

                1-2- بررسی مفهوم شهرداری ومدیریت شهری...........................................................................  17

    1-1-2- تاریخچه شهرداری ...............................................................................................  17

                2-2-  مفهوم تامین مالی شهر..........................................................................................................  21

                         1-2-2- تاثیر افزایش جمعیت ورشد شهرنشینی.......................................................  21

                       2-2-2- اثرات انتظاری و تظاهری..................................................................................  22

                     3-2-2- افزایش قیمت ها و هزینه ارائه خدمات......................................................  22

                     4-2-2- نقش درآمدها در افزایش هزینه.....................................................................  23

             3 -2- منابع درآمدشهرداری  ...........................................................................................................  23

      1-3-2- قیمت گذاری خدمات شهری یا فروش خدمات.......................................  21

                       2-3-2-قیمت گذاری خدمات عمومی و نقش آن در کارائی................................  22

                       3-3-2- قاعده قیمت گذاری براساس هزینه نهایی بمنظورحفظ کارایی...........  22

                       4-3-2- قیمت گذاری خدمات و کالاهای عمومی در صورت وجود منافع.......  23

    5-3-2-  ابعاد توزیع درآمدی قیمت گذاری خدمات عمومی...................................26

    7-3-2-قانون مالیات برارزش افزوده................................................................................  27

      8-3-2- معیارهای عوارض یا مالیات مطلوب..............................................................  27              4-2-  منابع درآمدی خارجی شهرداری.........................................................................................  28

    1-4-2- روش استقراض.................................................................................................  28

                 2-4-2-  روش استفاده از کمکهای بلاعوض دولت .............................................  29

               5-2-  بررسی ومفهوم درآمدهای پایداروناپایدار.......................................................................  30

                6-2- تجارب کشورهای جهان ......................................................................................................  34

    1-6-2- مدیریت شهری در کشور آلمان....................................................................  34

                               1-1-6-2-  مشارکت مردم با شهرداری.............................................................  35

                               2-1-6-2- شهرداران .............................................................................................  35

                            2-6-2-  مدیریت شهری در کشور تایلند..................................................................  36

    3-6-2- مدیریت شهری در کشورانگلیس..................................................................  39

                4-6-2-  مدیریت شهری در کشور فرانسه................................................................  41

                       5-2-2-  مدیریت شهری در کشور اندونزی..............................................................  44

                7-2- مدیریت شهری در ایران......................................................................................................  46

             8-2- ساختار سازمانی شهرداری های ایران..............................................................................  48

        9-2-  وظایف  شهرداریها................................................................................................................  49

        10-2-  سازمان شهرداریها ...............................................................................................................53    

             11-2-تعریف  بخشهای مختلف اقتصادی (خدمات ، کشاورزی وصنعت )..........................  .55

                  1-11-2-خدمات.......................................................................................................................  55

                  2-11-2-صنعت.......................................................................................................................   58

                  3-11-2-کشاورزی...................................................................................................................  59

            12-2-تعریف ضرایب همبستگی...................................................................................................... 59

     

     

     

     

    فصل سوم: مطالعات جغرافیایی منطقه ای                    

    1-3- ویژگیهای محیط طبیعی  .................................................................................................. 64

                  1-1-3-موقعیت جغرافیایی استان سمنان .............................................................  64

                         2-1-3- موقعیت جغرافیایی شهرستان شاهرود..........................................................68

                2-3- ناهمواریهای  طبیعی منطقه شاهرود.................................................................................72

               1-2-3- دشتها و اراضی نسبتاً هموار حاشیه کویر و شوره زارهای جنوبی .......73

     

      3-3- مشخصات زمین شناسی وژئومورفولوژی  منطقه مورد مطالعه  ............................   74

                     1-3-3 – زمین شناسی ........................................................................................     74                        2-3-3-  ژئومرفولوژی   .........................................................................................     74

    3-3-3- گسل و لرزه خیزی   ...............................................................................     77

    4-3- هیدرولوژی    .................................................................................................................     78

                    1-4-3- منابع آب منطقه مورد مطالعه  ............................................................     79

    5-3-پوشش جنگلی و مراتع    ..............................................................................................     80

    6-3- مناطق حفاظت شده زیست محیطی  .......................................................................     81

    7-3- ویژگی های اقلیمی   ...................................................................................................      83

    8-3- تاریخچه شاهرود    ........................................................................................................     87

    9-3- بررسی تحولات  جمعیت منطقه مورد مطالعه : .....................................................    89

    1-9-3-  تحولات جمعیتی شهرستان شاهرود:  ...............................................   89

    2-9-3- بررسی میزان مهاجرت در شهر شاهرود.............................................    90

    3-9-3- وضع فعالیت : ............................................................................................    94

    4-9-3- وضع شغلی  : ...............................................................................................  95

    5-9-3- نوع خانوار و پراکندگی آن : .....................................................................  96

    10-3- اقتصادشهرشاهرود وتحولات آن.....................................................................................99

    11-3-پتانسیل ها  و توان های محیطی  شهرستان  شاهرود .......................................... 100                         

              1-11-3 جاذبه های طبیعی: ...............................................................................    100

                         2-11-3- جاذبه های تاریخی و مذهبی شاهرود:................................................... 102

    3-11-3- خدمات اقامتی ، رفاهی  و بهداشتی: ...............................................     109

     

    فصل چهارم : تجزیه وتحلیل داده های تحقیق

               مقدمه .........................................................................................................................    112

               1-4- تاریخچه شهرداری شاهرود: ...................................................................................    113

               2-4- بررسی  بودجه شهرداری شاهرود :  .....................................................................    115

    1-2-4 اعتبارات جاری   : ..................................................................................    110

    2-2-4-اعتبارات عمرانی  : ...................................................................................  112

                3-4- بررسی منابع درآمدی شهرداری شاهرود : ........................................................     118

    1-3-4 –درآمدهای ساختمانی شهرداری شاهرود..........................................   122

                4-4- درآمدحاصل ازقانون مالیات بر ارزش افزوده: ...................................................     129

              5-4- اقتصاد شهرشاهرود و تحولات آن........................................................................    132

                      1-5-4 –درآمدهای ساختمانی شهرداری شاهرود.........................................   132

          1-1-5-4 – بررسی بخش خدمات درشهرشاهرود................................   137

          2-1-5-4 – بررسی بخش کشاورزی درشهرشاهرود............................   140

          3-1-5-4 – بررسی بخش صنعت درشهرشاهرود.................................   140

     

    فصل پنجم : نتیجه گیری وپیشنهادات

           مقدمه .......................................................................................................................................... 143

            1-5- جمع بندی و آزمون فرضیات....................................................................................144

                     1-1-5-آزمون فرضیه اول ......................................................................................144

                     2-1-5-آزمون فرضیه دوم..................................................................................... 146

            2-5- نتیجه گیری  ............................................................................................................... 149

              3-5-موانع و مشکلات مرتبط با عدم تحقق اهداف، سیاست ‌ها و اقدامات................151

             4-5-پیشنهادات وارائه راهکارها ......................................................................................... 152

           1-4-5-ارائه راهکار جهت جذب سرمایه گذاری ..............................................154

           2-4-5-مزیت های سرمایه گذاری درشاهرود.....................................................155          

         3-4-5-موارد قانونی مصوب قانون برنامه پنجم توسعه .....................................156              

    منابع وماخذ ............................................................................................ 158

     

    منبع:

    اسدی ،محمد، نگاهی به میامی ،انتشارات گلی ،1379

    استانداری سمنان ، دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان، 1389

     امورمالی شهرداری شاهرود ، تفریق بودجه شهرداری ،1389

     بصیرت، میثم (مترجم)؛  اینمان، رابرت. پی (نویسنده) ؛ " تامین مالی شهرها"، فصلنامه اقتصاد شهر ؛ شماره 61، پاییز 1388

    تحلیل عملکرد شهرداری اصفهان از حیث درآمدهای پایدار و ناپایدار ( سالهای 1388-1375) همراه با ارائه راهکارهای جدید،  مجموعه مقالات برتر سومین همایش  مالیه شهرداری، مشکلات و راه کارها، 1389

    تقوایی، مسعود و مختاری ملک آبادی، رضا؛ مدیریت شهری در شهرهای متوسط؛  مجله شهرداریها شماره 61. خرداد 1383

    حسن زاده ، مهرآبانی " روش های تامین مالی اسلامی پروژه های شهری" مقالات دومین همایش مالیه شهرداری، مشکلات و راهکارها.  1385

    خاکی ، غلامرضا ، روش تحقیق بارویکردی به پایان نامه نویسی ، انتشارات بازتاب ، 1387

    سالنامه آماری استان سمنان  سال1375،1385و 1387،انتشارات سازمان برنامه وبودجه استان سمنان،1376،1386و 1388

    سایت اداره کل امور مالیاتی استان سمنان (http://sm.mefa.gov.ir)

    سایت سازمان صنایع ومعادن استان سمنان (http://semnan.mim.gov.ir) ،ص 1، 1389

    سعیدی رضوانی، نوید . کاظمیان، غلامرضا " امکان سنجی واگذاری وظایف جدید به شهرداریها" جلد اول ،انتشارات سازمان شهرداریهای کشور ، 1381،تهران

    سعیدی مهر آباد، محمد، منصوری منش، سید جعفر "مدیریت شهری و تامین منابع مالی؛ ضرورتی به نام ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداریها "  . روزنامه جامعه امروز 26 شهریور 1389

    شرزه ای، غلامعلی. " شناخت و تحلیل پایداری اقلام درآمدی شهرداری های کشور"،  مجله مدیریت شهری شماره 20 ، سال 1387

    طرح توسعه وعمران (جامع )ناحیه شاهرود- دامغان ، مهندسین مشاور عمران زاوه ،1388

    - فراهانی‌فرد،  سعید. " توسعه پایدار بر محور عدالت"  فصلنامه اقتصادی، بهمن 1384

    کاظمیان، غلامرضاو سعیدی رضوانی،  نوید؛  امکان سنجی واگذاری وظایف جدید به شهرداریها ج. دوم؛  انتشارات سازمان شهرداریهای کشور ، سال 1381

    شناسنامه آبادیهای استان سالهای 1365-1370-1375و1385استان –معاونت برنامه ریزی استانداری (سازمان برنامه وبودجه استان )

    مرکزآمارایران، نتایج سرشماری نفوس ومسکن سالهای 1365- 1375و1385

    مقدم، پروانه  "برنامه های توسعه در تایلند و نقش دپارتمان شهری و کشوری"مجله شهرداریها شماره 61. خرداد 1383

    .نتایج تفصیلی سرشماری عمومی نفوس ومسکن سال های مختلف از 1335 تا 1385،مرکزآمارایران ،استان سمنان

    نتایج تفصیلی سرشماری عمومی نفوس ومسکن شهرستان شاهرود سال های1375و 1385،مرکزآمارایران ،استان سمنان

    23-


موضوع پایان نامه بررسی روش های تامین منابع مالی شهرداری ها در توسعه و عمران شهری ( مطالعه موردی شهر شاهرود), نمونه پایان نامه بررسی روش های تامین منابع مالی شهرداری ها در توسعه و عمران شهری ( مطالعه موردی شهر شاهرود), جستجوی پایان نامه بررسی روش های تامین منابع مالی شهرداری ها در توسعه و عمران شهری ( مطالعه موردی شهر شاهرود), فایل Word پایان نامه بررسی روش های تامین منابع مالی شهرداری ها در توسعه و عمران شهری ( مطالعه موردی شهر شاهرود), دانلود پایان نامه بررسی روش های تامین منابع مالی شهرداری ها در توسعه و عمران شهری ( مطالعه موردی شهر شاهرود), فایل PDF پایان نامه بررسی روش های تامین منابع مالی شهرداری ها در توسعه و عمران شهری ( مطالعه موردی شهر شاهرود), تحقیق در مورد پایان نامه بررسی روش های تامین منابع مالی شهرداری ها در توسعه و عمران شهری ( مطالعه موردی شهر شاهرود), مقاله در مورد پایان نامه بررسی روش های تامین منابع مالی شهرداری ها در توسعه و عمران شهری ( مطالعه موردی شهر شاهرود), پروژه در مورد پایان نامه بررسی روش های تامین منابع مالی شهرداری ها در توسعه و عمران شهری ( مطالعه موردی شهر شاهرود), پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی روش های تامین منابع مالی شهرداری ها در توسعه و عمران شهری ( مطالعه موردی شهر شاهرود), تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی روش های تامین منابع مالی شهرداری ها در توسعه و عمران شهری ( مطالعه موردی شهر شاهرود), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی روش های تامین منابع مالی شهرداری ها در توسعه و عمران شهری ( مطالعه موردی شهر شاهرود), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی روش های تامین منابع مالی شهرداری ها در توسعه و عمران شهری ( مطالعه موردی شهر شاهرود), پروژه درباره پایان نامه بررسی روش های تامین منابع مالی شهرداری ها در توسعه و عمران شهری ( مطالعه موردی شهر شاهرود), گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی روش های تامین منابع مالی شهرداری ها در توسعه و عمران شهری ( مطالعه موردی شهر شاهرود), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی روش های تامین منابع مالی شهرداری ها در توسعه و عمران شهری ( مطالعه موردی شهر شاهرود), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی روش های تامین منابع مالی شهرداری ها در توسعه و عمران شهری ( مطالعه موردی شهر شاهرود), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی روش های تامین منابع مالی شهرداری ها در توسعه و عمران شهری ( مطالعه موردی شهر شاهرود), رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی روش های تامین منابع مالی شهرداری ها در توسعه و عمران شهری ( مطالعه موردی شهر شاهرود)

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد ( M.Sc. ) رشته: جغرافیا و برنامه ­ریزی شهری چکیده قرن بیستم با توجه به افزایش جمعیت شهری، تغییر­ شیوه زندگی، فاصله بین ذینعفان مدیران و برنامه­ریزان شهری ، توسعه پایدار را به عنوان یکی از مهمترین پارادایم های مدیریت شهری در سطوح مختلف مطرح کرده است . از ابعاد اصلی توسعه پایدارشهری مدیریت یکپارچه شهری، حکمروایی خوب شهری و مشارکت است. یکی از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده رساله/پایان نامه: روند سریع گسترش کلان شهرهای ایران بدون پیش بینی و استقرار ترتیبات نهادی و قانونی لازم برای کنترل و هدایت توسعه و ارائه خدمات متناسب در کل منطقه موجب بروز مشکلات و چالش های محتوایی متعددمی شود. پرسشی که مطرح است , این است که چگونه می توان براین چالش ها غلبه کرد ؟ حل این چالش ها ...

فصل اول کلّیات تحقیق مقدمه : در جهانی که به سرعت در حال افزایش شهرنشینی است نقش شهرها به عنوان ابزار رشد اقتصادی از اهمیت بیشتری برخوردار است. این مسئله درکشورهای کمتر توسعه یافته که با افزایش بی سابقه نرخ شهر نشینی روبرو هستند ضرورت به کارگیری تصمیمات آگاهانه و اتخاذ رویکرد های نوین در برنامه ریزی توسعه شهری را اجتناب ناپذیر نموده است. راهبرد توسعه شهری ابزاری است که می تواند ...

رساله جهت اخذ درجه دکتری Ph . D رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده : امروزه به دلیل هزینه های بالا ساخت و ساز و عدم توان اقتصادی مالکین بافت های فرسوده یکی از روش های نوسازی این بافت ،شراکت بخش های عمومی و خصوصی می باشد . در این پژوهش سعی شده است که تاثیر این نوع شراکت را در نوسازی بافت فرسوده منطقه 9 تهران بررسی نماید. جامعه آماری پژوهش (1169 پلاک )، پلاک های هستند که در ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A( گرایش مدیریت دولتی(مدیریت نیروی انسانی) چکیده : در این تحقیق رابطه بین مولفه های یادگیری سازمانی با بهره وری منابع انسانی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق، کلیه مدیران ارشد ، میانی و اجرایی شهرداری شهرستان محلات می‌باشد. تعداد مدیران اصلی برابر 15 نفر، تعداد مدیران میانی برابر 28 نفر و تعداد مدیران اجرایی برابر 19 نفر ...

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته ی برنامه ریزی شهری گروه جغرافیا چکیده مهمترین معیار برای تحلیل وضعیت عدالت فضایی در شهر چگونگی توزیع تسهیلات و خدمات شهری است و میزان و چگونگی توزیع تسهیلات می تواند نقش مؤثری در جابجایی فضایی جمعیت و تغییرات جمعیتی در مناطق شهری داشته باشد. این پژوهش با هدف تحلیل عدالت فضایی در نقاط شهری گرگان با تأکید بر تسهیلات عمومی شهری وبررسی ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش مالی چکیده عوارض نوسازی و عمران شهری یکی از پایدارترین منابع درآمدی سالم شهرداری‌ ها، محسوب شده که به موجب قانون نوسازی و عمران شهری (1347) از شهروندان دریافت می گردد. ولی بخش مهم و قابل توجهی از عوارض نوسازی و عمران شهری توسط شهروندان پرداخت نمی شود و شهروندان به دلایل گوناگون تمایلی برای پرداخت این گونه ...

گروه آموزشی جغرافیای انسانی طرح تحقیق پایان نامه کارشناسی ارشد چکیده: محله به عنوان کوچکترین فضای شهری، سلول حیات شهری و عنصری پویا در حکمروایی شایسته شهری مد نظر است. تقسیمات و مرزبندی محله های شهری از دوره اسلامی تا دوره جدید دستخوش تغییر و تحول شده است. محله بندی در گذشته بر اساس شاخصهای اجتماعی و اقتصادی صورت گرفته است اما در دوره معاصر اصول فرهنگ بومی _ اسلامی و درون گرایی ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت شهری چکیده همه سازمان ها، چه دولتی و چه خصوصی برای توسعه، رشد و پایداری در عرصه ی رقابتی امروز به ارزیابی عملکرد فعالیت ها و فرآیندهای خود نیاز دارند تا در قالب آن بتوانند کارایی و اثربخشی برنامه های سازمان، فرآیندها و نیروی انسانی خود را مورد سنجش قرار دهند. نظارت و ارزیابی عامل قوام و دوام برنامه و تحقق اهداف آن است از این رو نظارت و ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته اقتصاد گرايش اقتصاد اسلامي بهمن ماه 1393 چکيده بافت­هاي فرسوده  و ناکارآمد شهري، مناطقي از شهر است که در طي ساليان گذشته عناصر تشکيل دهنده آن اعم از تأ

ثبت سفارش