پایان نامه بررسی تأثیر کنترلهای داخلی بر اثربخشی برنامه حسابرسی مدارک تجربی از اعضاء جامعه حسابداران رسمی ایران

word 1 MB 29762 101
1393 کارشناسی ارشد حسابداری
قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده

    حسابرسان عموماً کیفیت سیستم کنترل داخلی در شرکتها را برای تعیین و طراحی برنامه حسابرسی ارزیابی می کنند. اصول عمومی پذیرفته شده حسابرسی بیان می دارد که ارزیابی کیفیت سیستم کنترل داخلی در تعیین توانایی سیستم کنترل داخلی واحدها در محیط کنترلی قبل از تدوین برنامه حسابرسی امری لازم و ضروری است، بنابراین کنترلهای داخلی زیادی در شرکتها از قبیل محیط کنترلی،ارزیابی ریسک، فعالیتهای کنترلی و ارتباطات وجود دارد.این پژوهش به بررسی ارتباط بین برخی از اجزای سیستم کنترل داخلی (مانند محیط کنترلی ، ارزیابی ریسک و فعالیتهای کنترلی) بر اثربخشی برنامه حسابرسی در ایران می پردازد.بر اساس پرسشنامه های توزیع شده نتایج حاکی از تجزیه و تحلیل هابه این صورت بود که هر سه متغیر محیط کنترلی، ارزیابی ریسک و فعالیتهای کنترلی بر اثربخشی برنامه حسابرسی تاثیر گذار بوده اند.

     

    واژگان کلیدی: کنترلهای داخلی ، برنامه حسابرسی ، ارزیابی ریسک ، محیط کنترلی ، فعالیتهای کنترلی ، حسابرسان داخلی

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فصل اول

    کلیات

     

     

     

     

     

     

     

    1-1- مقدمه

    حسابرسان بطور کلی کیفیت سیستم کنترل داخلی شرکت تحت رسیدگی را به جهت تعیین وبرنامه ریزی میزان و روند کارحسابرسی بررسی وارزیابی می کنند. براین اساس، استانداردهای پذیرفته شده ی حسابرسی دراستانداردشماره ی 315، به ضرورت ارزیابی کیفیت سیستم کنترل داخلی بوسیله ی حسابرس مستقل وبدست آوردن یک شناخت مناسب از واحد اقتصادی ومحیط کنترل داخلی قبل از شروع فرایند حسابرسی را تأکید می کنند. حسابرس باید از کنترلهای داخلی مرتبط با حسابرسی شناخت کسب کند . حسابرس ازشناخت کنترلهای داخلی، برای شناسایی انواع تحریفهای بالقوه، ارزیابی عوامل مؤثر برخطرهای تحریف با اهمیت و طراحی ماهیت، زمانبندی اجرا و میزان روشهای حسابرسی لازم استفاده می کند.

    نبود کنترلهای داخلی اثربخش و کارآمد،بسیاری از واحدهای تجاری کشورمان را تحت الشعاع خود قرار داده است. شرکتهایی که کنترلهای داخلی خود را با تدبیر طراحی و اجرا می کنند می توانند از معضلاتی که در صورت نبود این کنترلها پدید خواهد آمد، جلوگیری نمایند.نبود کنترلهای داخلی اثربخش نه تنها بر عملیات واحدهای تجاری، بلکه بر   فرایند حسابرسی مستقل نیز تاثیر منفی بر جای می گذارد (مهام،1381، ص63).

    تهیه اطلاعات مالی قابل اتکا،از طریق حسابرسی صورتهای مالی ، اطمینان نسبی به اطلاعات ارائه شده در صورتهای مالی را در پی خواهد داشت.اما درحسابرسی صورتهای مالی، ارزیابی اثر بخشی کنترلهای داخلی به عنوان یکی از مراحل اساسی محسوب می شود(ودیعی و کوچکی، 1387، ص127).

    ارزیابی حسابرسان از کنترلهای داخلی واحدهای تجاری بر چگونگی تنظیم برنامه های حسابرسی موثراست. در دنیای  امروز، عموماً افزایش کمیت و کیفیت حسابرسی مستقل از راه اتکای بیشتر به کنترلهای داخلی میسر و مقدور می شود(مهام،1381 ،ص63).

    در این تحقیق بررسی تاثیر کنترل داخلی بر اثربخشی برنامه حسابرسی (مدارک تجربی از اعضاء  جامعه حسابداران رسمی ایران) مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد.

     

    1-2- بیان مسأله پژوهش

    تحقیق حاضر دربین اعضاء انجمن حسابداران رسمی ایران صورت می گیرد وباتوجه به اینکه این جامعه مأموریت دارد امکاناتی فراهم کند تا اعضا بتوانند خدمات حرفهای خود را در بالاترین کیفیت انجام دهند. در این راستا مسئولیت جامعه ی حسابداران رسمی کوشش در جهت حفظ منافع عمومی، حفظ منافع گروههای ذینفع و اعضای جامعه است. طبق این استراتژی، منافع عمومی بر منافع جمعی و منافع جمعی بر منافع فردی، رجحان دارد.  بدیهی است تحقیقات وسیعی لازم هست صورت پذیرد تا بتواند به این استراتژی جامه ی عمل بپوشاند.

    جامعه ی حسابداران رسمی برای آنکه بتواند با تغییراتی که در نقش و وظیفه ی آن پدید می آید، مقابله کند نیاز دارد نظامهای داخلی خود را پیوسته بازنگری کند تا خود را برای آینده تجهیز نماید  . ساماندهی و گسترش تشکل حسابداران رسمی، کوشش در راستای گسترش بازار و تنوع خدمات حرفهای، بهبود و تقویت کیفیت خدمات حرفهای، بالا بردن سطح نظارت بر عملکرد اعضاء و حمایت از حقوق حرفه ای و منافع مادی و معنوی اعضا، از جمله فعالیتهایی است که برای سالهای پیشرو در نظر گرفته شده است. ودراین تحقیق سعی خواهد شد به بررسی اثر سیستم های کنترل داخلی براثربخشی برنامه ی حسابرسی پرداخته شود تاگامی درجهت تقویت کیفیت خدمات حرفه ای اعضاء انجمن برداشته شود.

    حسابرسان بطور کلی کیفیت سیستم کنترل داخلی شرکت تحت رسیدگی را به جهت تعیین وبرنامه ریزی  میزان وروند کارحسابرسی بررسی وارزیابی می کنند. براین اساس، استانداردهای پذیرفته شده ی حسابرسی (GAAS) دراستانداردشماره ی 315، به ضرورت ارزیابی کیفیت سیستم کنترل داخلی بوسیله ی حسابرس مستقل وبدست آوردن یک شناخت مناسب از واحد اقتصادی ومحیط کنترل داخلی قبل از شروع فرایند حسابرسی را تأکید می کنند. حسابرس باید از کنترلهای داخلی مرتبط با حسابرسی شناخت کسب کند . حسابرس ازشناخت کنترلهای داخلی، برای شناسایی انواع تحریفهای بالقوه، ارزیابی عوامل مؤثر برخطرهای تحریف با اهمیت و طراحی ماهیت، زمانبندی اجرا و میزان روشهای حسابرسی لازم استفاده می کند.

    کنترل داخلی دارای معانی متفاوتی است یعنی دشوار است که یک تعریف مطلوب به کنترل داخلی ارائه داد. این بخاطر آن است که کنترل داخلی ازدیدگاههای مختلف می تواند تشریح شده ونگریسته شود. با این حال کنترل داخلی به عنوان یک فرایند، که تحت تأثیر اقدامات هیئت مدیره وسایرسطوح ساختارهای سازمانی شرکت تعریف می شود که به جهت ارائه اطمینان معقول برای دستیابی به اهداف شرکت، برنامه ها واستراتژی تحت قوانین مربوطه، دستورالعمل ها، سیاستها وخط مشی ها وقوانین ومقررات طراحی شده است. اخیراً شرکتهای بزرگ، اقدام به گنجاندن گزارشات مدیریتی تفصیلی درمورد اثربخشی وبهره وری سیستم های کنترل داخلی درگزارشات سالانه خود به عنوان یک شاخص حاکمیت شرکتی خوب               کرده اند(لنگ وهمکاران،2011)[1]

    با این حال ارزیابی سیستم کنترل داخلی به طور عمده به ارزیابی کیفیت کنترل داخلی شرکت تحت رسیدگی درسه سطح شامل:کنترل داخلی مناسب، کنترل داخلی ناکافی وکنترل داخلی ناکارآمد مبتنی است. اثربخشی سیستم کنترل داخلی شرکت بطور کلی به عنوان پیش نیاز به فرایندهای حسابرسی به رسمیت شناخته شده است. چون آن، عوامل اصلی تعیین کننده ی انتخاب زمانبندی واندازه ای که شیوه ها وروشهای حسابرسی بایدبکاررود یا محدود شود رادرنظرگرفته است. با این حال شرکتها ممکن است روشهای زیادی را به منظورارتقاء وتوسعه ی سیستم های کنترل داخلی خودترکیب نمایند، مثل،تقسیم مسئولیتها، ایجاد حسابرسی داخلی با استفاده از ابزارهای اطلاعاتی الکترونیکی کارآمدوتوجه بیشتر به مهارتهای کارکنان خود بابه اشتراک گذاشتن آنها درآموزشهای دوره ای وسمینارها. بر این اساس سیستم های کنترل داخلی جنبه های زیادی دارد که باید قبل ازشروع به انجام فرایندهای حسابرسی ازجمله ارزیابی قابلیت اطمینان واعتبار شواهد جمع آوری شده، ارزیابی نقاط قوت وضعف جنبه های مختلف سیستم کنترل داخلی مورد بررسی قرارگیرد وسپس برنامه حسابرسی شدید برمبنای نتایج چنین ارزیابیها آماده وتهیه شود. بنابر این، به نظر می رسد ارزیابی کنترل داخلی یک پیش نیاز برای برنامه نویسی  برنامه حسابرسی است که پیش نیازی برای فرایندهای حسابرسی خود است.                                                                    

    دراین زمینه جویس(1976) استدلال کردکه حسابرسان مستقل به جهت فرموله کردن عقیده ونظر درباره ی منصفانه بودن وقابلیت اعتماد بودن صورتهای مالی مختلف با انجام قضاوت حرفه ای درتعیین نوع واندازه ی اطلاعاتی که باید گردآوری شود وبااستفاده از برنامه ی خوب طراحی شده آزمون شود اطلاعات را گردآوری، ارزیابی وترکیب می کنند.  بر این اساس، فرایندهای برنامه ریزی حسابرسی شامل، آماده سازی برنامه های حسابرسی پس از ارزیابی ساختارکنترل داخلی، قابلیت اطمینان وریسک می باشد. این، با این حال معنی میدهد که،حسابرسان مستقل بایدکنترل داخلی رابه عنوان بخشی از بررسی های حسابرسی مورد ارزیابی قراردهند.با این حال، برنامه ی حسابرسی تمام جزئیات کارحسابرسی لازم برای دستیابی به یک کارحرفه ای تحت موقعیتهای مختلف کنترل داخلی رانشان میدهد. مجموعه وسیعی ازقوانین به اهمیت مرحله ی برنامه ریزی حسابرسی تمرکز دارند وجزئیات بیشتری دراین زمینه پیشنهادکرده اند. به عنوان مثال، استانداردحسابرسی شماره300 به مزایای اصلی برنامه ریزی مناسب کاربرای حسابرسی صورتهای مالی اشاره کرده است وحسابرسان راملزم به فعالیتهای برنامه ریزی ازجمله تعیین ماهیت، زمان بندی اجرا و میزان منابع مورد نیاز برای انجام کار حسابرسی کرده است. تا به حسابرسان دررسیدن به تمام کارهای مورد نیاز به روش موثر وکارآمد ومطابق با استانداردهای حرفه حسابرسی ، برای پاسخگویی به استفاده کنندگان صورتهای مالی کمک کند. همچنین دراین استاندارد تأکید به ارزیابی ریسک به عنوان بخشی از کنترلهای حسابرسی شده است چون آن، شاخصهای ویژه ای از ریسک تقلب بالا وراهنمایی به حسابرسان که چطور ریسک تقلب را ارزیابی کنند وبرنامه های حسابرسی خودشان را براساس نتایج این ارزیابی تعریف کنند.نتایج نشان میدهد که مرحله ی برنامه ریزی حسابرسی حساسیت بیشتری به ریسک تقلب نشان میدهد.وحسابرسان به ضرورت تغییر برنامه های حسابرسی آگاهترند. ضرورت دارد که حسابرس همه ی اطلاعات ضروری برای شناسایی کامل ریسک های تحریف با اهمیت ناشی از تقلب را گردآوری وبطورکامل ارزیابی کند. تا پس از کسب یک ارزیابی ازبرنامه ی حسابرسی واحد اقتصادی وکنترل داخلی بتواند پاسخ دهد ونتایج را ارائه دهد. بسیاری از مطالعات انجام گرفته ی پیشین درحسابرسی، به کنترل داخلی بدون توجه به برنامه ریزی حسابرسی تمرکزداشته اند.                                                                                 

    با این حال کنترل داخلی دارای اجزای مرتبط ازجمله کنترل محیط، ارزیابی ریسک، کنترل عملیات، ارتباطات ونظارت هست(تاکاهیرو و جیا(2012)[2]. برای مثال، تحقیقی که توسط راهاهله(2011)[3] انجام گرفت به این نتیجه رسید که سیستم کنترل داخلی درسازمانهای عمومی اردن ازمسائل زیادی رنج می برد این مسائل شامل فقدان کارکنان واجدالشرایط، عدم وجود اجزای اصلی سیستم کنترل داخلی، ناتوانی دراستفاده از ابزارهای تکنیکی ضروری درکنترل داخلی وتخصصی نبودن کارکنان حرفه ای بود.                  تحقیق دیگر، توسط عبدالله وآل اراج(2011)[4] صورت پذیرفت که به دو رویکرد مهم درحسابرسی یعنی رویکرد حسابرسی سنتی ورویکرد حسابرسی ریسک کسب وکار تمرکزداشت. این مطالعه با هدف بررسی نقاط ضعف اصلی واساسی روشهای سنتی وچالشهای پیش روی اتخاذ رویکرد حسابرسی کسب وکاررا بررسی می کند. این نتایج نشان داد که حسابرسان اردنی هنوزاز حسابرسی سنتی استفاده می کنند و رویکرد ریسک کسب وکار را برای دلایل زیادی نادیده می گیرند. این بااین حال نشان میدهدکه حرفه ی حسابرسی دراردن درباب اتخاذ جنبه های جدید حسابرسی با چالش مواجه هستندبنابراین مطالعه ی حاضرآمده است تا اثر اجزای مختلف سیستم کنترل داخلی براثربخشی برنامه ی حسابرسی را بررسی نماید با این حال رابطه ی بین کیفیت کنترل داخلی حسابرسی واثربخشی برنامه ی حسابرسی درتحقیقات قبلی، بویژه درکشورهای درحال توسعه مورد غفلت قرارگرفته است.                                                                        

    تحقیق دیگر توسط (کاراگیورگوس ،2011)[5] صورت گرفت که رابطه ی بین کیفیت کنترل داخلی وکارایی حسابرسی را بررسی کرده اند. وتحقیق دیگر توسط ماوتز و ماینی(1966)[6] صورت گرفت که رابطه ی بین ارزیابی کنترل داخلی واصلاح برنامه ی حسابرسی را بررسی کرده اند. با این حال تحقیق حاضرپلی بین تحقیقات صورت گرفته ی حاضر جهت بسط دانش دراین زمینه خواهد بود. با این حال تشکل نوپای حرفه ی حسابرسی واعضای آن امروز در ایران مشابه مشکلات مطرح درسایر کشورها با مسائل ومشکلات متعددی مواجه هست. که ازاین مسائل ومشکلات، یکی مربوط به کیفیت حسابرسی می باشد. بنابراین مطالعه ی حاضرمطالعات مناسب مرتبط با موضوع حاضر را بررسی خواهد کرد. فلذا مطالعات صورت گرفته پیشین درزمینه های مرتبط با برنامه ریزی برنامه ی حسابرسی دربخش ادبیات تحقیق مرورخواهد شد. با توجه به مطالعات پیشین صورت گرفته دیده میشود که هیچ مطالعه ی خاصی بطور مستقیم ارتباط بین کیفیت کنترل داخلی واثربخشی برنامه ی حسابرسی را مطالعه نکرده است واین مطالعه درپی این است که آیا ارتباط بین اجزای مختلف سیستم کنترل داخلی و برنامه حسابرسی اثربخش می باشد واین بخاطر این است که سیستم کنترل داخلی قوی یک پیش نیاز مهم برای یک برنامه ی حسابرسی اثربخش است.                

    1-3- ضرورت انجام پژوهش

    به رغم تاکید موکد استاندارد های حسابرسی 315و330 بر ارزیابی کنترلهای داخلی به عنوان یکی از مراحل اساسی حسابرسی، اطلاعات موجود گویای ناکافی بودن تلاشهای حسابرسان برای برآوردن اهداف این استانداردها و رعایت الزامات آنها است. این امر می تواند کیفیت حسابرسی صورتهای مالی در ایران را تا حدود زیادی زیر سوال ببرد.از این رو ، انجام تحقیق دانشگاهی البته با رویکرد حرفه ای فتح بابی است که با توجه به مفاد استانداردهای حسابرسی از اهمیت زیادی برخوردار است.                                    

       مطالعات صورت گرفته قبلی رابطه ی بین کیفیت کنترل داخلی وعملکرد حسابرسی، رابطه ی بین ارزیابی کنترل داخلی واصلاح برنامه حسابرسی ورابطه ی بین ساختاربرنامه ی حسابرسی وعملکرد حسابرسی رابررسی کرده اند اما بااین حال رابطه ی بین کیفیت کنترل داخلی واثربخشی برنامه ی حسابرسی درتحقیقات قبلی مورد غفلت قرارگرفته است براین اساس مطالعه ی حاضرآمده است تا تأثیراجزای مهم سیستم کنترل داخلی براثربخشی برنامه ی حسابرسی را بررسی نماید. بااین حال این مطالعه پلی برروی شکاف موجود درمطالعات قبلی ایجاد نموده وبه توسعه ی دانش دراین زمینه، بخصوص درکشورهای درحال توسعه که فاقد چنین مطالعاتی هستندکمک خواهدکرد.براین اساس، مطالعه ی حاضر با این هدف صورت می گیرد که بتواند به سوال تحقیق پاسخ دهد:آیا اجزای مختلف سیستم کنترل داخلی بطور قابل      توجهی به اثربخشی برنامه ی حسابرسی کمک می کند؟

     

     

     

    [1] . Leng & Li

    [2]-Takahiro & Jia

    [3]-Rahahleh

    [4] - Abdullah and Al-Araj

    [5].Karagiorgos

    [6].Mautz & Mini

     

    Survey the effect of Internal Control on Audit Program Effectiveness - Empirical

    Evidence from iranian Member Society of CPAs

     

    Abstract

    Auditors generally assess and evaluate the quality of internal control system of intended company to determineand plan the extent and process of audit work.The Generally Accepted Auditing Standards (GAAS) in its second field work standard emphasises the necessity of evaluating the quality of internal control by the external auditor and obtaining a sufficient understanding of the entity and its internal control environment before the audit process. However, the internal control has many interrelated components including, control environment, risk assessment, control activities and communication.This thesis examines the relationship between some components (i.e. risk assessment, control environment andcontrol activities) of internal control system and the effectiveness of audit program in Iran. Based on  usablequestionnaires, the results of analysis indicate that control environment and controlactivities and risk assessment do contribute significantly toward an effective audit program.

     

    Keywords: internal control, audit program, risk assessment, control environment, control activities, externalauditor

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                         صفحه

    چکیده ....................................................................................................................................... 1

    فصل اول: کلیات

    1-1- مقدمه............................................................................................................................... 3

    1-2- بیان مساله پژوهش............................................................................................................ 4

    1-3- ضرورت انجام پژوهش...................................................................................................... 8

    1-4- اهداف پژوهش................................................................................................................. 9

    1-5- تبیین فرضیه های پژوهش.................................................................................................. 9

    1-6- نوآوری پژوهش................................................................................................................ 9

    1-7- چارچوب نظری پزوهش.................................................................................................... 10

    1-8- قلمرو پژوهش.................................................................................................................. 10

    1-9- متغیرهای مستقل و وابسته.................................................................................................. 11

    1-10- تعاریف مفاهیم و واژ ه ها................................................................................................ 11

    1-11- ساختار کلی پژوهش....................................................................................................... 13

    فصل دوم: مروری بر تحقیقات انجام شده

    1-2- مقدمه............................................................................................................................... 15

    2-2- مبانی نظری پژوهش.......................................................................................................... 16

    2-3- نعریف کنترل داخلی.......................................................................................................... 16

    2-4- اثربخشی کنترلهای داخلی.................................................................................................. 17

    2-5- انواع کنترلهای داخلی......................................................................................................... 18

    2-5-1- کنترلهای داخلی عملیاتی............................................................................................... 18

    2-5-2- کنترلهای داخلی حسابداری .......................................................................................... 18

    2-5-2-1- انواع کنترلهای داخلی حسابداری............................................................................... 18

    2-6- ابزارهای دستیابی به کنترلهای داخلی................................................................................... 19

    2-6-1- محیط کنترلی................................................................................................................ 19

    2-6-2- سیستم حسابداری......................................................................................................... 20

    2-6-3- روش های کنترلی......................................................................................................... 21

    2-7- قابلیت های کنترل های داخلی............................................................................................ 22

    2-8- محدودیتهای ذاتی سیستم کنترل داخلی............................................................................... 22

    2-9- اجزای کنترلهای داخلی...................................................................................................... 23

    2-10- میزان شناخت از کنترلهای داخلی..................................................................................... 24

    2-11- ویژگیهای اجزای دستی و خودکار کنترلهای داخلی مربوط به برآورد خطر توسط حسابرس... 25

    2-12- محدودیتهای کنترل داخلی............................................................................................... 28

    2-13- محیط کنترلی.................................................................................................................. 29

    2-14- فرایند ارزیابی خطر توسط واحد مورد رسیدگی................................................................. 32

    2-15- سیستم اطلاعاتی............................................................................................................. 33

    2-16- فعالیتهای کنترلی............................................................................................................. 36

    2-17- نظارت بر کنترلها............................................................................................................ 38

    2-18- برآورد خطرهای تحریف با اهمیت..... ............................................................................. 39

    2-19- خطرهای عمده مستلزم توجه خاص حسابرس................................................................... 41

    2-19-1- خطرهایی که آزمونهای محتوا ، به تنهایی شواهد حسابرسی مناسب و کافی برای                   آنها فراهم نمی کند ........................................................................................................................................... 43

    2-19-2- تجدید نظر در برآورد خطر......................................................................................... 44

    2-20- برنامه ریزیحسابرسی ...................................................................................................... 44

    2-21- فعالیتهای برنامه ریزی...................................................................................................... 45

    2-22- تاریخچه........................................................................................................................ 47

    2-21-1- مطالعات خارجی ...................................................................................................... 47

    2-21-2- مطالعات داخلی......................................................................................................... 49

    2-23- خلاصه فصل ................................................................................................................. 51

    فصل سوم: مواد و روش ها

    3-1- مقدمه............................................................................................................................... 53

    3-2- روش پژوهش................................................................................................................... 53

    3-3- فرضیه های پژوهش.......................................................................................................... 54

    3-4- قلمرو پژوهش.................................................................................................................. 55

    3-5- مدل تحلیلی پژوهش......................................................................................................... 55

    3-6- تعاریف عملیاتی................................................................................................................ 56

    3-7- متغیرهای پژوهش.............................................................................................................. 58

    3-8- جامعه و نمونه آماری......................................................................................................... 58

    3-9- روش و ابزار گردآوری داده ها .......................................................................................... 60

    3-10- ویژگی های فنی ابزار تحقیق............................................................................................ 61

    3-10-1- روایی ابزار پژوهش ................................................................................................... 61

    3-10-2- پایایی ابزار پژوهش.................................................................................................... 62

    3-11- روش تجزیه وتحلیل و آزمون فرضیه ها........................................................................... 63

    3-12- تجزیه و تحلیل همبستگی................................................................................................ 64

    3-12-1- ضریب همبستگی   ................................................................................................... 64

    3-12-2- ضریب تعیین   ......................................................................................................... 64

    3-13- خلاصه فصل ................................................................................................................. 65

    فصل چهارم: نتایج

    4-1- مقدمه .............................................................................................................................. 67

    4-2- آمار توصیفی..................................................................................................................... 68

    4-3- آزمون نرمال بودن توزیع متغیرها......................................................................................... 84

    4-4- ضرایب همبستگی............................................................................................................. 73

    4-4-1- ضریب همبسنگی فرضیه اول......................................................................................... 73

    4-4-2- ضریب همبستگی فرضیه فرعی اول................................................................................ 74

    4-4-3- ضریب همبستگی فرضیه فرعی دوم............................................................................... 75

    4-4-4- ضریب همبستگی فرضیه فرعی سوم............................................................................... 75

    4-5- رگرسیون.......................................................................................................................... 76

    4-6- خلاصه فصل.................................................................................................................... 78

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    5-1- مقدمه............................................................................................................................... 80

    5-2- تفسیر نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش................................................................. 80

    5-2-1- نتایج آزمون فرضیه یاول ............................................................................................... 81

    5-2-1- نتایج آزمون فرضیه ی فرعی اول.................................................................................... 81

    5-2-2- نتایج آزمون فرضیه ی فرعی دوم.................................................................................... 82

    5-2-3- نتایج آزمون فرضیه ی فرعی سوم................................................................................... 82

    5-3- محدودیتهای پژوهش......................................................................................................... 83

    5-4- پیشنهادهای پژوهش.......................................................................................................... 83

    5-4-1- پیشنهادهای کاربردی پژوهش........................................................................................ 83

    5-4-2- پیشنهاداتی برای پژوهش های آتی................................................................................. 84

    منابع...........................................................................................................................................

    پیوست ها...................................................................................................................................

    چکیده انگلیسی ..........................................................................................................................

     

     

    منبع:

     

    منابع و ماخذ

    ابراهیم و حیدی الیزایی. 1380. اصول حسابرسی، جلد اول ، تهران: انتشارات ترمه.

    آذر ع،  مومنی م. 1387. آمار و کاربرد آن در مدیریت. جلددوم، چاپ یازدهم، تهران: انتشارات سمت.

    اکبری م. 1390. بررسی رابطه محدودیت زمانی و ساختار برنامه حسابرسی بر عملکرد و اجرای حسابرسی"  فصلنامه علمی-پژوهشی دانش حسابرسی207132/3 .

    انصاری ع- م،  شفیعی ح. 1388. بررسی تاثیر متغیرهای حسابرسی داخلی بر برنامه حسابرسی. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.دوره16،شماره 58.

    پارسائیان ع.1382. حسابرسی(رویکردی یکپارچه).  چاپ اول، تهران: انتشارات ترمه.

    حساس یگانه ی. رحیمیان ن-ا. 1386. بررسی توجیه تصمیمات در برنامه ریزی حسابرسی.مرکز   تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ، شماره 47 .

    حساس یگانه ی.1384. فلسفه حسابرسی. چاپ اول، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.

    خاکی  غ-ر.1386. روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی. چاپ سوم، تهران: انتشارات بازتاب.

    سازمان بورس و اوراق بهادار .1391). دستورالعمل کنترلهای داخلی.

    سلیمانی ع، نفری م. 1387. اصول حسابرسی.  جلداول،  نشریه شماره ۸۷ سازمان حسابرسی.

    سلیمانی ع، نفری م. 1387. حسابرسی داخلی،  جلد اول،  نشریه شماره ۱۷۴ سازمان حسابرسی.

    شلیله م. 1388. رویکرد حسابرسی مبتنی بر ریسک.  مجله حسابرس ، شماره 47 .

    عربلو ف. 1381. علل ضعف کنترلهای داخلی در ایران از دیدگاه حسابرسان.  پایان نامه کارشناسی ارشد.

    کمیته تدوین استاندارد های حسابرسی ،استاندارد حسابرسی 315،"شناخت واحد مورد رسیدگی و محیط آن و برآورد خطرهای تحریف با اهمیت"،پیوست2.

    کمیته تدوین استانداردهای حسابرسی، استانداردهای حسابرسی. 1392.  چاپ دهم، تهران: انتشارات  سازمان حسابرسی.

    مهام  م. 1381. حسابرسی مستقل و کنترلهای داخلی. مجله حسابدار، شماره 147.

    مهام ک،  امیر پوریا نسب.   کنترل داخلی چارچوب یکپارچه،  جلد اول، نشریه شماره ۱۱۸ سازمان حسابرسی.

    مهیمنی و عبداله‌پور،  راهنمای جامع حسابرسی عملیاتی، نشریه شماره ۱۴۹ سازمان حسابرسی.

    نیکخواه آزاد ع. 1379.  بیانیه مفاهیم بنیادی حسابرسی. سازمان حسابرسی.  کمیته تدوین رهنمودهای حسابرسی.

    ودیعی م-ح،  کوچکی م. 1387. ارزیابی اثربخشی نظام کنترلهای داخلی از دیدگاه حسابرسان مستقل و تاثیر آن بر فرایند حسابرسی. مجله توسعه و سرمایه، شماره 2 .

    Abdel-khalik, A., Snowball, S., & Wragge, J. 1983 The Effects of Certain Internal Audit Variables on the Planning of External Audit Programs. The Accounting Review, LVIII(2), 215-227.

    Abdullah, A., & Al-Araj, R. 2011. Traditional Audit versus Business Risk Audit: A Comparative Study – Case of Jordan. European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, 40, 74-91.

    Asare, S., & Wright, A. 2004. The Effectiveness of Alternative Risk Assessment and Program Planning Tools in a Fraud Setting. Contemporary Accounting Research, 21(2), 325-352. http://dx.doi.org/10.1506/L20L-7FUM-FPCB-7BE2

    Blokdijk, H., Drieenhuizen, F., Simunic, D., & Stein, M. (2006). An Analysis of Cross-Sectional Differences in Big and Non-Big Public Accounting Firms’ Audit Programs. Auditing: A journal of Practice & Theory, 25(1), 27-48. http:// dx. doi.org/10.2308/aud.2006.25.1.27

    Calotă, G., & Iana, T. 2009. Risk Analysis - Specific Procedure of the Internal Audit. Annals of the University of Petroşani, Economics, 9(1), 93-100.

    Cristina, S., Mariana, M., & Cristina, B. 2010. Monitoring In Credit Institutions-Comparative Approach on Internal Control Systems-The Case of Romania Vs. International Models of Control. Annals of Faculty of Economics, 1(1), 589-594.

    Domnişoru, S., & Vînătoru, S. 2008. Auditor Independence, Audit Committee Quality and Internal Control Weaknesses. Annals of the University of Petroşani, Economics, 8(1), 161-166.

    Fukukawa, H., Mock, T., & Wright, A. 2006. Audit Programs and Audit Risk: A Study of Japanese Practice.

    Gaumnitz, B., Nunamaker, T., Surdick, J., & Thomas, M. 1982. Auditor Consensus in Internal Control Evaluation and Audit Program Planning. Journal of Accounting Research, 20(2), 745-755. http://dx.doi.org/10.2307/2490898

    Glover, S., Prawitt, D., Schultz, J., & Zimbelman, M. 2003 A test of Changes in Auditors’ Fraud-Related Planning Judgments since the Issuance of SAS No. 82. Auditing: A journal of Practice & Theory, 22(2), 237-251. http://dx.doi.org/10. 2308/aud. 2003.22.2.237

    Hair, J., Black, W., Babin, B., Anderson, R., & Tatham, R. (2006). Multivariate data analysis (6th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.

    Hoffman, V. 1997. Discussion of the Effects of SAS No. 82 on Auditors’ Attention to Fraud Risk Factors and Audit Planning Decisions. Journal of Accounting Research, 35(Supplement), 99-104. http://dx.doi.org/10.2307/2491455

    Hotel Business. International Journal of Economic Sciences and Applied Research, 4(1), 19-34.

    International Journal of Auditing, 10, 41-65. http://dx.doi.org/10.1111/j.1099-1123. 2006. 00298.x

    Johnstone, K., Li, C., & Rupley, K. 2011. Changes in Corporate Governance Associated with the Revelation of Internal Control Material Weaknesses and Their Subsequent Remediation. Contemporary Accounting Research, 28(1), 331-383. http://dx.doi .org/10.1111/j.1911- 3846.2010.01037.x

    Joyce, E. 1976. Expert judgment in audit program planning. Journal of Accounting Research, 14, 29-60.

    Karagiorgos, T., Drogalas, G., & Giovanis, N. 2011 Evaluation of the Effectiveness of Internal Audit in Greek

    Khasharmeh, H. 2009. An Empirical Study of Qualification and Criteria Required of Public Auditors in Jordan. Global Journal of Business Research, 3(2), 39-48.

    Kizirian,T., Mayhew, B., & Sneathen, D. 2005. The Impact of Management Integrity on Audit Planning and Evidence. Auditing: A Journal of Practice and Theory, 24(2), 49-67.

    Leng, J., & Li, L. 2011. Analysis of the Relationship between Listed Companies’ Earnings Quality and Internal Control Information Disclosure. Modern Economy, 2, 893-900. http://dx.doi.org/10.4236/me.2011.25100

    Li, J., & Wei, X. 2008. Design and Evaluation to Internal Control of Shaanxi Textile Enterprises. International Business Research, 1(4), 157-161.

     Mautz, R., & Mini, D. 1966. Internal Control Evaluation and Audit Program Modification. The Accounting Review, April, 283-291.

    McDaniel, L. 1990. The Effects of Time Pressure and Audit Program Structure on Audit Performance. Journal of Accounting Research, 28(2), 267-285.

    Mock, T., & Turner, J. 2005. Auditor Identification of Fraud Risk Factors and their Impact on Audit Programs. International Journal of Auditing, 9, 59-77. http://dx.doi.org/ 10.1111/j.1099-1123.2005.00102.x www.ccsenet.org/ibr International Business Research Vol. 5, No. 9; 2012 137

     Mock, T., & Wright, A. 1999. Are Audit Program Plans Risk-Adjusted?. Auditing: A journal of Practice & Theory, 18(1), 55-74. http://dx.doi.org/10.2308/aud.1999.18.1.55

    Murphy, D., & Brown, C. 1992. The Uses of Advanced Information Technology in Audit Planning. Intelligent Systems in Accounting, Finance and Management, 1, 187-193.

    Pallant, J. (2001). SPSS Survival manual: A step by step guide to data analysis using SPSS for windows, Versions 10 and 11. Open University Press.

    Quadackers, L., Mock, T., & Maijoor, S. 1996. Audit risk and audit programmes: archival evidence from four Dutch audit firms. The European Accounting Review, 5(2), 217-237.

    Rahahleh, M. 2011. The Impact of Multiple Authorities that Conduct Internal Control on Public Fund in the Control Process in Jordan. European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, 28,44-60.

    Rahman, Z., & Waly, H. 2004. Report on the Observance of Standards and Codes (ROSC) Hashemite Kingdom of Jordan (Jordan). World Bank. Retrieved February 28, 2012 from: http://www.worldbank.org/ifa/rosc_aa_jor.pdf

     Ramos, M. 2003. SAS No.99 introduces a new era in auditors’ requirements. Auditors’ Responsibility for Fraud Detection. Journal of Accountancy, 195(1), 28-35.

     Read, W., Mitchell, J., & Akresh, A. 1987. Planning Materiality and SAS No.47: A well-thought-out preliminary materiality estimate is essential for properly evaluating errors. Journal of Accountancy, December, 72-79.

    Saha, A., & Arifuzzaman, S. 2011. Management Disclosures on Internal Control in Annual Reports-A Study on Banking Sector: Bangladesh Perspective. International Journal of Economics and Finance, 3(5), 216-222. http://dx.doi.org/10.5539/ijef.v3n5p216

     Tabor, R. 1983. Internal Control Evaluations and Audit Program Revisions: Some Additional Evidence. Journal of Accounting Research, 21(1), 348-354. http://dx.doi.org/10.2307/2490956

    Takahiro, S., & Jia, P. 2012. Comparison of Internal Control Systems in Japan and China. International Journal of Business Administration, 3(1), 66-74. http://dx.doi.org/10.5430/ijba.v3n1p66

     Terrell, J. 1974. A Conceptual Auditing Methodogy-Interrelationships Between the Financial Statements, Internal Controls, and the Audit Program. The Accounting Review, January, 176-180.

    Wang, W. 2010. The Establishment of the Internal Control Frame System of Colleges. International Journal of Business and Management, 5(5), 119-123.

     Weber, R. 1978. Auditor Decision Making on Overall System Reliability: Accuracy, Consensus, and the Usefulness of a Simulation Decision Aid. Journal of Accounting Research, 16(2), 368-388. http://dx.doi.org/10.2307/2490572

    Xiao, Q. 2011. Research on the Status of SMEs of Ya’an in the Internal Control. Journal management and Strategy, 2(3), 86-90. http://dx.doi.org/10.5430

     


موضوع پایان نامه بررسی تأثیر کنترلهای داخلی بر اثربخشی برنامه حسابرسی مدارک تجربی از اعضاء جامعه حسابداران رسمی ایران, نمونه پایان نامه بررسی تأثیر کنترلهای داخلی بر اثربخشی برنامه حسابرسی مدارک تجربی از اعضاء جامعه حسابداران رسمی ایران, جستجوی پایان نامه بررسی تأثیر کنترلهای داخلی بر اثربخشی برنامه حسابرسی مدارک تجربی از اعضاء جامعه حسابداران رسمی ایران, فایل Word پایان نامه بررسی تأثیر کنترلهای داخلی بر اثربخشی برنامه حسابرسی مدارک تجربی از اعضاء جامعه حسابداران رسمی ایران, دانلود پایان نامه بررسی تأثیر کنترلهای داخلی بر اثربخشی برنامه حسابرسی مدارک تجربی از اعضاء جامعه حسابداران رسمی ایران, فایل PDF پایان نامه بررسی تأثیر کنترلهای داخلی بر اثربخشی برنامه حسابرسی مدارک تجربی از اعضاء جامعه حسابداران رسمی ایران, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تأثیر کنترلهای داخلی بر اثربخشی برنامه حسابرسی مدارک تجربی از اعضاء جامعه حسابداران رسمی ایران, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تأثیر کنترلهای داخلی بر اثربخشی برنامه حسابرسی مدارک تجربی از اعضاء جامعه حسابداران رسمی ایران, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تأثیر کنترلهای داخلی بر اثربخشی برنامه حسابرسی مدارک تجربی از اعضاء جامعه حسابداران رسمی ایران, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تأثیر کنترلهای داخلی بر اثربخشی برنامه حسابرسی مدارک تجربی از اعضاء جامعه حسابداران رسمی ایران, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر کنترلهای داخلی بر اثربخشی برنامه حسابرسی مدارک تجربی از اعضاء جامعه حسابداران رسمی ایران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر کنترلهای داخلی بر اثربخشی برنامه حسابرسی مدارک تجربی از اعضاء جامعه حسابداران رسمی ایران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر کنترلهای داخلی بر اثربخشی برنامه حسابرسی مدارک تجربی از اعضاء جامعه حسابداران رسمی ایران, پروژه درباره پایان نامه بررسی تأثیر کنترلهای داخلی بر اثربخشی برنامه حسابرسی مدارک تجربی از اعضاء جامعه حسابداران رسمی ایران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تأثیر کنترلهای داخلی بر اثربخشی برنامه حسابرسی مدارک تجربی از اعضاء جامعه حسابداران رسمی ایران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر کنترلهای داخلی بر اثربخشی برنامه حسابرسی مدارک تجربی از اعضاء جامعه حسابداران رسمی ایران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر کنترلهای داخلی بر اثربخشی برنامه حسابرسی مدارک تجربی از اعضاء جامعه حسابداران رسمی ایران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر کنترلهای داخلی بر اثربخشی برنامه حسابرسی مدارک تجربی از اعضاء جامعه حسابداران رسمی ایران, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر کنترلهای داخلی بر اثربخشی برنامه حسابرسی مدارک تجربی از اعضاء جامعه حسابداران رسمی ایران

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری گرایش حسابداری چکیده اتکای حسابرس مستقل برحسابرسی داخلی باعث صرفه‌جویی در هزینه و ارائه خدمات بیشتر به صاحب‌کار با همان هزینه می‌شود. استفاده بهینه از کار حسابرسان داخلی می‌تواند کارایی و اثربخشی حسابرس مستقل را بهبود بخشد و ارزش حسابرس داخلی را برای صاحب‌کار افزایش دهد. هدف این تحقیق، بررسی عوامل موثر برافزایش سطح اتکای ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc) گرایش: حسابداری چکیده هدف اصلی این تحقیق بررسی ارتباط بین نقدشوندگی سهام و مدیریت سود واقعی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1382 تا 1391 بوده که حجم نمونه با توجه به روش غربالگری و پس از حذف مشاهدات پرت برابر با 96 شرکت می ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد « M.A » گرایش : حسابداری چکیده تغییر یا تعویض حسابرسان در محافل حرفه ای ناشی از دلایل مختلفی می باشد. علاوه بر اجبارهایی که اداره کنندگان بازارهای سرمایه برای تعویض حسابرس در نظر گرفته اند، تغییر حسابرس ممکن است ناشی از مکانیزم های حاکمیت شرکتی موجود در داخل سازمان باشد بگونه ای که حسابرسی را انتخاب نمایند که دارای بیشترین استقلال و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) رشته و گرایش: حسابداری چکیده : موضوع پایان نامه حاضر«تاثیرمدیریت سودبررابطه حاکمیت شرکتی وکیفیت سود» می باشد. دراین پژوهش به بررسی رابطه بین مدیریت سود و کیفیت سود، حاکمیت شرکتی و کیفیت سود، مدیریت سود و حاکمیت شرکتی و کیفیت سود با حضور متغیرهای کنترل پرداخته شده است. قلمرو مکانی تحقیق شامل شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار ...

پایان نامه کارشناسی ارشد گرایش: مدیریت مالی چکیده: در مفهوم ویژه اقتصاد در حال رشد، تاکید بر کاهش هزینه حائز اهمیت می باشد. مدیریت هزینه ها، یکی از راهبردی ترین زمینه های نیل به موفقیت مالی و عملکرد سازمانی در بازار رقابتی می باشد، بواسطه مدیریت هزینه ها، به انتخاب بهترین مسیر و استراتژی درآمد زا برای شرکت می توان دست یافت، در مدیریت هزینه ها، اندازه گیری بهای تمام شده منابعی که ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: MBA چکیده تحقیق حاضر تأثیر تمرکز مالکیت را بر حق‌الزحمه حسابرسی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار می‌دهد. میزان و ماهیت حق‌الزحمه حسابرسی خارجی تقاضا شده توسط حسابرسان، با سه عامل توصیفی؛ حجم عملیات، پیچیدگی عملیات و ریسک حسابرسی مرتبط است. تحقیقات نشان دادند که ترکیب مالکیت شرکت به عنوان یکی از عوامل کلیدی ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت صنعتی (M.A) گرایش: مالی چکیده فعالان بازار سرمایه و ذینفعان شرکت های عرضه کننده سهام به ابزاری نیاز دارند تا بتوانند از طریق آن شرکت های مشابه را مقایسه نمایند و بر این اساس و با در نظر گرفتن هدف از سرمایه گذاری سهام مورد نظر را انتخاب نمایند. بنابراین طراحی مدل ارزیابی عملکرد و رتبه بندی شرکت های بیمه به عنوان یکی از ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی- گرایش مالی چکیده: هدف این پژوهش، بررسی نقش اقلام تعهدی در ارزیابی و پیش‌بینی جریان‌های نقدی شرکت‌ها است. این پژوهش از نوع مطالعه کتابخانه‌ای و تحلیلی- علی بوده و مبتنی بر تحلیل داده‌های تابلویی (پانل دیتا) است. در این پژوهش اطلاعات مالی 103 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1386 تا ...

پايان نامه کارشناسي ارشد مديريت مالي و بودجه شهريور ماه 1390 چکيده باتوجه به وظايفي که قانون گذار براي اعمال نظارت هاي مالي به منظور اجراي صحيح بودجه و تطبيق کليه پرداختها با قوانين و مقررات

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) حسابداری چکیده بررسی تاثیر مدیریت سود بر اظهارنظر حسابرس در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران چکیده: حسابرسی فرآیند اطمینان بخشی در باره قابلیت اتکاء و مربوط بودن اطلاعات صورت های مالی است.وجود تضاد منافع میان سهامداران و مدیران،اهمیت ویژه ای به حسابرسی برای رفع این تضاد می دهد. گزارش حسابرسان در فرآیند تصمیم گیری ...

ثبت سفارش