پایان نامه بررسی میزان تأثیر نظارت ذیحساب بر عملکرد عاملین ذیحساب ناجا

مشخص نشده 1 MB 29335 155
مشخص نشده مشخص نشده مدیریت
قیمت قبل:۶۵,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت مالی و بودجه

    شهریور ماه 1390

    چکیده

    باتوجه به وظایفی که قانون گذار برای اعمال نظارت های مالی به منظور اجرای صحیح بودجه و تطبیق کلیه پرداختها با قوانین و مقررات مالی و محاسباتی بر عهده ذیحسابان قرار داده است، در عمل در سطح یگانهای ناجا اغلب مشاهده می گردد به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات پرداختهایی خارج از ضوابط صورت گرفته و منجر به معرفی عاملین ذیحساب یا حتی ذیحساب و مسئولین یگانها برای پاسخگویی به مراجع ذی ربط گردیده، لذا به منظور بررسی علل وقوع این مسئله در صدد برآمدیم به منظور حصول اطمینان از اجرای صحیح قوانین و مقررات مالی و محاسباتی، و همچنین به منظور جلوگیری از سوء استفاده منابع (عمومی و غیر عمومی ) و بهره برداری مؤثر و مفید از منابع مالی، فیزیکی و نیروی انسانی در یگان های تابعه ناجا، تحقیقی تحت عنوان (بررسی میزان تأثیر نظارت ذیحساب بر عملکرد عاملین ذیحساب ناجا) تعریف، که این تحقیق در 6 ماهه اول سال 1390 انجام یافته است. نوع تحقیق کاربردی و از نظر روش توصیفی، پیمایشی بوده و به روش پرسش نامه ای صورت گرفته است، پرسش نامه تحقیق مشتمل بر 20 سؤال است، که پس از تایید اساتید راهنما، مشاور و تعدادی از خبرگان به منظور دستیابی به هدف تحقیق در بین جامعه آماری به صورت تمام شماری که بالغ بر 120 نفر اعم از کارشناسان اداره کل مالی و ذیحسابی ناجا، عاملین ذیحساب و مدیران مالی، فرماندهی انتظامی استان ها، شهرستان ها و معاونت های مستقر در ستاد ناجا می باشند، توزیع گردید. برای تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که با توجه به ضریب 89% بدست آمده از اعتبار مطلوبی برخوردار بود. همچنین همانگونه که بیان گردید برای تعیین روایی پرسش نامه نیز ضمن استفاده از تعدادی پرسش های استاندارد و از نظر خبرگان نیز استفاده شده است. مهمترین روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسش نامه و مقیاس سنجش داده ها طیف لیکرت بوده است. در این تحقیق 3 فرضیه مطرح شد که پس از جمع آوری داده ها در قالب پرسش نامه و فرضیات تحقیق از طریق آزمون T و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد آزمون قرار گرفتند که یافته های تحقیق نشان دهنده این بود که نظارت ذیحساب بر دقت، سرعت و صحت، در نتیجه عملکرد عاملین ذیحساب ناجا تأثیر دارد.

    واژگان کلیدی

    ذیحساب:  Treasury officer  عامل ذیحساب: Chief  Financial  Oficer (C.O.F)

     

    نظارت:      Supervison           عملکرد:   Performance                  ناجا:   Naja

     

     

    1-1- مقدمه

    نظام جمهوری اسلامی ایران همانند هر نظام حکومتی دیگر در جهان در ابعاد تصویب، اجراء و نظارت قوانین و مقررات اعم از مالی و غیر مالی به حیات خود ادامه می دهد تا همزمان با آن شاهد چرخه حیات مستمر و دائمی جامعه باشد و در روند تکاملی و پویایی زندگی به وظایف خود کمتر همت ببندد و بار مسئولیت را به انجام رساند بدیهی است که رسیدن به اهداف مصروحه در قانون اساسی،  مدنی و مالی، محاسباتی و انجام تکلیف و دین توسط تمام ارگان ها و سازمان ها و نهاد ها مستلزم رعایت سیاست ها و قوانین درج شده در آن منابع بوده و با تعریف پست ذیحساب در ماده 31 قانون محاسبات عمومی کشور مصوب سال 1366 و تعریف ذیحساب  مأموری است که به موجب حکم وزارت امور اقتصادی و دارایی ازبین مستخدمین رسمی واجد صلاحیت به منظور اعمال نظارت و تامین هماهنگی لازم در اجرای مقررات مالی و محاسباتی در وزارتخانه ها و مؤسسات و شرکت های دولتی و دستگاههای اجرایی محلی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی به این سمت منصوب می شود و انجام سایر وظایف مشروحه زیر را بعهده خواهد داشت: 

     

    1-نظارت بر امور مالی و محاسباتی و نگهداری و تنظیم حسابها طبق قانون و ضوابط و مقررات مربوط و صحت و سلامت آنها.

    2-نظارت بر حفظ اسناد و دفاتر مالی.

    3-نگهداری و تحویل و تحول وجوه نقدینه ‌ها و سپرده ‌ها و اوراق بهادار.

    4-نگهداری حساب اموال دولتی و نظارت بر اموال مذکور.

    تبصره 1 - ذیحساب زیر نظر رئیس دستگاه اجرائی وظایف خود را انجام می‌دهد.

    تبصره 2 – ذیحساب مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی موضوع ماده 5 این قانون در مورد وجوهی که از محل درآمد عمومی در یافت می دارند، با حکم وزارت امور اقتصادی و دارایی و با موافقت آن دستگاه منصوب خواهند شد با توجه به تعریف فوق و اهم وظایف ذیحساب در ماده 31 قانون محاسبات عمومی کشورمشخص گردیده است. باتوجه به این ماده قانونی:

    1- وظایف نظارتی ذیحساب شامل:

    الف) نظارت بر امور مالی ومحاسباتی.

    ب) نظارت بر حفظ اسناد و دفاتر مالی و تاکید اساسی و حیاتی قانون به امر نظارت مالی ذیحساب دارد.

    2- وظایف اجرایی ذیحساب شامل:

    الف) نگهداری و تحویل و تحول وجوه نقدینه ها و سپرده ها و اوراق بهادار.

    ب) نگهداری حساب اموال دولتی و نظارت بر اموال مذکور.

    ج) نگهداری و تنظیم حساب ها بر طبق قانون و ضوابط و مقررات مربوط و صحت و سلامت آن ها.

    به عبارت دیگر نقش اجرایی نیز در این ماده قانونی برای ذیحساب شمرده است در درجه دوم اهمیت قرار دارد ولی به هر حال نباید ذیحساب را صرفا" یک عامل نظارتی در دستگاههای اجرایی شمرد و پرستیژ اجرایی او را نادیده نگاشت و دو بعدی وظیفه ذیحساب باعث می شود کنترل داخلی ضعیف شود. 

    به دنبال چندین سال عملکرد ذیحسابان ( به طور روشن در سال 1349(بعد از تصویب قانون محاسبات عمومی ) در دستگاههای اجرایی و آشکار شدن نقاط ضعف و قوت این سیستم اخیرا" دیدگاههای جدیدی مبنی بر استفاده از عملکرد ذیحسابان و سیستم ذیحساب محوری در دستگاههای اجرایی در بین برخی از صاحب نظران مالی پدید آمده است. همانطور که ماده 31 ق م عمومی کشور در مورد و ظایف ذیحساب نگاشته است و قانون برای ذیحساب هم نقش نظارتی و هم نقش اجرایی قائل است، آن قانون ذیحساب را هم یک قاضی امر تطبیق اسناد و مدارک با قوانین و مقررات می بیند و نقش نطارتی به او می دهد و هم به عنوان یک مجری مالی، مسئله مهم درخواست وجه و تأمین اعتبار و پرداخت برای هزینه ها و نگهداری حساب اموال دولتی و غیره رابه او می سپارد. با داشتن وظایف نظارتی و همچنین وظایف اجرایی فوق و روش ذیحسابان توسط قانون  و سنگین بودن مسئولیت ناشی از پاسخگویی مالی مردم و مرجع ذی ربط، صاحب نظران مالی در عرصه کشور را به این فکر وداشته است که  آیا عملکرد این سیستم صحیح است یاخیر؟ آیا نباید روسا و مقامات بالای خود دستگاههای اجرایی، مسئولیت اجرایی و همچنین پاسخگویی حاصل از اعمال دستگاه تحت نظر خود داشته باشند و ذیحساب صرفا"وظایف نظارتی را بر عهده داشته باشند تا هم جریان کار و امور در دستگاهها بهتر و سریعتر بچرخد و هم مقامات دستگاه با مسئولیت و دلگرمی بیشتر به کار خود ادامه دهند. (قانون م. ع. کشور مصوب 1361)

    1-2- بیان مسئله

    تعریف مسئله و  بیان سؤالهای اصلی تحقیق

    بر قراری یک نظام نظارت مالی مناسب کمک مؤثری به استفاده صحیح از منابع مالی در تحقق برنامه‌های مصوب، حفظ و حراست از بیت‌المال، حصول اطمینان از صحت و دقت و قانونی بودن فعالیت‌های مالی مربوط به اجرای بودجه، انطباق هزینه‌ها و سایر پرداختها با قوانین و مقررات موضوعه و عدم تجاوز هزینه‌ها از اعتبارات مصوب می‌نماید. سیستم نظارت قبل از خرج که بخش مهمی از نظام نظارت مالی یک کشور را تشکیل می‌دهد، به دلیل ارتباط نزدیکی که با انجام مخارج مربوط به طرح‌ها و فعالیت‌ها و برنامه‌های مورد نظر در بودجه دارد، همواره مورد توجه بوده و چگونگی اجرای آن کم و بیش مورد انتقاد مسئولان اجرایی کشور می‌باشد. در ایران وظیفه نظارت مالی قبل از خرج، در اجرای ماده 90 قانون محاسبات عمومی کشور به عهده وزارت امور اقتصادی و دارایی محول گردیده و دامنه آن نیز به تطبیق مخارج دستگاههای اجرایی با قوانین و مقررات موضوعه و کنترل بودجه مصوب تخصیص یافته محدود شده است. در حال حاضر وزارت امور اقتصادی و دارایی وظیفه نظارت مالی قبل از خرج را از طریق انتصاب ذیحساب در دستگاههای اجرایی، اعمال می‌نماید.

    علی رغم وظایف نظارتی که بر عهده ذیحساب و عامل مربوط وجود دارد، لکن سالیانی است، شاهد بوده ایم که: در مواردی به علت سوء استفاده های مالی در امور مالی یگانها توسط خود عامل یا کارکنان مرتبط با امور مالی از جمله کارپردازان و حسابداران به وقوع پیوسته و همچنین بعضی از فرماندهان و مدیران ارشد که مسئولیت تشخیص به آنها تفویض گردیده (به علت عدم آشنایی کامل با قوانین مالی ) با اتکا به تایید و نظرعاملین ذیحساب دستورات مالی (خلاف قانون ) را صادرکرده یا اسناد مختلف را امضاء کرده اند که بدلیل مغایرت های قانونی توسط واحدهای نظارتی درون سازمانی یا برون سازمانی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و به میز محاکمه سپرده شده اند. لذا با عنایت به اینکه ذیحسابان در حکم چشم و گوش قوه مجریه در دستگاهها بوده و وظیفه نظارت را برعهده دارند، این سؤال اساسی مطرح می شود: آیا عدم اجرای صحیح امر نظارت ذیحساب بر انجام امور محوله توسط عامل ذیحساب منجر به تخلفات مالی یا سوء استفاده های مالی گردیده است ؟

     

     

    1-3- اهداف تحقیق

    1)ارزیابی وظیفه نظارتی ذیحساب و مدیرکل مالی ناجا.

    2)شناسایی و تجزیه و تحلیل عواملی که موجب بروز مشکل و نابسامانی در امر نظارت مالی گردیده است.

    3)ارائه راه حلها جهت رفع مشکلات و اعمال نظارت مالی.

    بدون تردید تقویت بازرسی و نظارت در هر یگانی تضمین کننده اجرای قانون، عامل حفظ اموال بیت المال و جلب اعتماد مسئولین ناجا نسبت به ذیحساب و تداوم بخش اطمینان مدیران و تثبیت نظارت و بازرسی ضامن سلامتی یگانها و گامی در جهت حفظ مصالح سازمانی.

    بنابراین هدفهای اساسی نظارت مالی را می توان به شرح ذیل بیان کرد:

    ‌الف- تامین مقاصد ذیحساب یعنی انطباق هرگونه پرداخت پس از مراحل خرج.

    ب- حفظ محدودیتهای مالی، یعنی میزان پرداختهای قطعی و تعهدات از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده و پرداختها طبق مقررات به عمل آمده و اجرای عملیات با برنامه ها و هدفهای پیش بینی شده مطابقت داشته باشد.

    ج- ایجاد مکانیزم و روشهای مناسب برای کنترل درآمدها و انجام هزینه ها.

    د- بررسی و کنترل و نظارت بر عملکرد مالی به منظور اعمال صحیح قوانین و مقررات که در نهایت باعث استفاده بهینه از منابع مالی و باعث کاهش انحراف در اهداف سازمان شود.

    1-4- اهمیت و ضرورت تحقیق

    مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا (بودجه باید با انظباط مالی هزینه شود). (نامه شماره2733/86ظ مورخ 30/11/1387ستاد کل نیروهای مسلح – مع . ط . ب )

    نظارت بر عملکرد مالی یگانهای تابعه ناجا یکی از ضرورتهای رسیدن به اهداف سازمان است، هر چه عملکرد ضعیف تر باشد و تغییر و تحولات در یگان سرعت بیشتری بگیرد، تضمین دستیابی به اهداف مشکل تر خواهد شد و در نتیجه به نظارت و بازرسی جدی و دقیق تری نیازمند خواهیم بود. سیاستهای نظارتی در محیطهای پویا و متلاطم همانند ترمز عمل می کنند و به ما گوشزد می کنند که اگر مراقب نباشیم و از این امر مهم غفلت بورزیم ممکن است چنان از هدفهای تعیین شده دور شویم که برگشت غیر ممکن یا در صورت برگشت دیر شده باشد و نیازها و اهداف تغییر کرده باشند،   بنابراین نتیجه این خواهد شد که همواره در تلاشیم ولی هیچوقت به مقصد نمی‌رسیم، از این رو بخصوص در شرایط فعلی به نظر می رسد که توجه بیش از پیش به امر نظار ت بر عملکرد مالی راهگشای بسیاری از مشکلات امروز سازمان ما خواهد بود. سیاست های نظارتی در محیطهای سازمانی خصوصا"سازمانهایی همچون ناجا به دلیل تعدد و تنوع ماموریت هایش همواره نیاز به تغییر و تحولات منطبق با شرایط محیطی دارد، علاوه بر اینکه عملکرد را کنترل و هدایت می نماید همانند ترمز در خودرو عمل نموده و به ما هشدار می دهد که از هرگونه انحراف از اعتبارات واگذاری شده در چهارچوب موافقتنامه های مبادله شده پرهیز نموده و با توجه به توافقات صورت گرفته عمل نماییم.

    1-5- روش تحقیق

    برای پردازش یافته‌ها و تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری هر نوع کار تحقیقی بستگی زیادی به انواع روش تحقیق بکار گرفته شده دارد. انتخاب روش انجام تحقیق بستگی به هدفها و ماهیت موضوع پژوهش و امکانات اجرائی آن دارد. هدف از انتخاب روش تحقیق برای آن است که محقق مشخص نماید چه شیوه و روشی را اتخاذ کند تا تحقیقات وی دقیق‌تر، آسان‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر و دستیابی به پاسخهایی برای پرسشهای تحقیق مورد نظر عملی شود.

    در این پژوهش بنا بر ما هیت، از آمار توصیفی و همچنین از آزمونهای استنبا طی جهت تجزیه و تحلیل یافته‌های پژوهش بهره‌گیری خواهد شد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی است.

    6- جامعه آماری و حجم نمونه (درصورت لزوم)

    جامعه آماری دراین تحقیق عبارت است از: کارشناسان اداره کل مالی و ذیحسابی ناجا و عاملین ذیحساب و مدیران مالی ف. انتظامی استانها، شهرستانها و معاونت های مستقر در ستاد ناجا که در مجموع تعداد 120 نفر می باشند که به صورت تمام شمار پرسش نامه در بین جامعه آماری توزیع گردید.

    1-7- ابزارگردآوری اطلاعات

    ابزار اندازه گیری استفاده از روش پرسش نامه ای است، که در انجام این تحقیق مبانی مرتبط به موضوع جمع آوری گردیده و نیزاستفاده از پرسشنامه پیرامون موضوع تحقیق و فرضیات آن اقدام خواهد شد.

    1-8- سؤالهای تحقیق (اصلی فرعی )

    1-8-1- سؤال اصلی

    آیا نظارت ذیحساب بر عملکرد عامل ذیحساب مؤثر می باشد؟

    1-8-2- سؤالات فرعی

    آیا نظارت ذیحساب باعث دقت (رعایت قوانین ومقررات ) از سوی عامل ذیحساب می گردد؟

    آیا نظارت ذیحساب باعث سرعت در انجام وظایف عاملین ذیحساب می گردد؟

    آیا نظارت ذیحساب باعث صحت انجام وظایف عاملین ذیحساب می گردد؟

    1-9- فرضیه ها

    1-9-1- فرضیه اصلی

    نظارت ذیحساب بر عملکرد عاملین ذیحساب مؤثر می باشد.

     

    Abstract

    According co duties that lwgivir has undertaked to treasury officer for financial controlling for the purpose of being ful filled bvdget and to compare all of the payments with financial laws and accounts But sometimes in the Najas units because of non obseruance laws by chief financial officers treasuey  officers responsible persons of units they have sent to court for instruction. For feasibility survey and prevention of abuse of resources and effective revenue operation from financial resources physical and human power in naja units a survey on grounds (to survey the Control of  treasury officer on chief financial officers functionll) and the survey has done during the early 6 month of 1390 Research is base on applied research and its descriptive approach is based on survey opproach and the research has done base don questionnaire this questionnaire research has 20 questions that ofter approuing by guidance and Councillor professors and some of the edits have distributed for goal a chieve ment of  researck among statistical society who are 120 of Najas experts for determining of reliability I have used Alpha  Kronbakh approach that accoeding to its coefficienty is % 89 and shows that its reliabitlity es desirable Also for determining of questionnaire validity I have used erom edites view and some of the standard questions. The most important approach for in formation gathering in this research are questionnaire and scale of data basedon likert spectrum. In this research I have expresscd thre a hypotheses and affer gathering data in the form of questionnair and research hypotheses through T test they have tested by S.P.S.S software and research data shows that there are some effe ctive factors; treasuryofficer on a ccuracy speed and also chief financial officer funtoin

           Keywords:Chief Financial Oficer(C.O.F).Treasuryofficer  Supervison.Performance.Naja

     

    فهرست منابع و مآخذ

    1- استونر، جیمزآرتورفینچ. و ادوارد فریمن. ( 1375)، مدیریت جلد سوم، ترجمه اعرابی، سید محمد و پارساییان، علی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، تهران، شرکت چاپ نشر بازرگانی.

    2- افجه ای، سید علی اکبر. ( 1364)، مدیریت اسلامی، تهران، جهاد دانشگاهی.

    3- الوانی، سید مهدی. (.137 )، مدیریت عمومی، تهران، انتشارات نشر نی.

    4- انصاری، ولی ا... ( 1386)، حقوق اداری، بی جا.

    5- باباجانی، جعفر. (  1382)، بررسی های حسابداری و حسابرسی، تهران، مجله دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. 

    6- پوراسد، علیرضا. ( 1386)، آیین نامه تضمینات برای معاملات دولتی، تهران، انتشارات پیام رسان.

    7- پیر نیا، حسین. ( 1345)، ایران باستان، تهران، انتشارات سمت کتاب دوم.

    8- تقوی دامغانی، سید رضا. (1371)، نگرش برمدیریت اسلامی، تهران، انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی.

    9- تقی زاده، محمود. ( 1353)، برنامه ریزی اقتصادی، اجتماعی (ویژه جهان سوم)، تهران، انتشارات معاونت برنامه ریزی و نظارت ریاست جمهوری. 

    10- جعفری، محمد تقی، شرح نهج البلاغه، جلد6، بی جا.

    11- حافظ نیا، محمدرضا. (1381)، مقدمه ای برروش تحقیق در علوم انسانی، چاپ هفتم، تهران،  انتشارات سمت.

    12- حسینی عراقی، سید حسین. (1380)، کنکاش در قوانین مالی و محاسباتی کشور، تهران،  انتشارات پژوهشکده امور اقتصادی و دارایی.

    13- دانایی فرد، حسن. الوانی، سید مهدی. و عادل آذر. (1383)، روش شناسی، پژوهشی کمی در مدیریت، رویکردی جامع، جلد اول و دوم، تهران، انتشارات صفاراشراقی.

    14- دلشاد تهرانی، مصطفی. دولت آفتاب، تهران، انتشارات صدرا، جلد اول.

    15- دوانی، غلامحسین. (1383)، مجموعه قوانین و مقررات دیوان محاسبات عمومی کشور باآخرین اصلاحات، انتشارات تهران.

    16- دهخدا، علی اکبر. (1346)، لغت نامه، تهران، بی جا.

    17- رخشنده رو، علیرضا. (1378)، جایگاه و نقش نظارت، تهران، مجموعه مقالات چهارمین اجلاس.

    18- رضاییان، علی. (1369)، اصول مدیریت، تهران، انتشارات سمت.

    19-  ری شهری، محمد مهدی (1370)، میزان الحکمه، تهران، بی نا.

    20- سلطانی، رامین. (1385 )، مطالعه تطبیقی جایگاه و اختیارات دستگاههای نظارت و بازرسی .تهران.

    21- سمیعی، عبدالحمید. (1380)، حسابداری دولتی در ایران، تهران، انتشارات مرکزآموزش مدیریت دولتی.

    22- سید رضی، نهج البلاغه، (بی تا)، انتشارات فیض السلام.

    23- شیخ ودودی، ابوحمزه. (1381)، کلیات دیوان محاسبات عمومی کشور، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

    24- عاصمی پور، محمد جواد. ( 1356)، اصول مدیریت در تئوری و عمل اهواز، شرکت ملی نفت ایران.

    25- علامه طبرسی، (بی تا)، تفسیر مجمع البیان، ترجمه کرمی، علی سازمان، تهران، چاپ و انتشارات وزارت ارشاد.

    26- عمرانی، احمد. (1386)، بررسی تأثیر نظارت سازمان بازرسی کل کشور بر عملکرد یگانهای انتظامی تهران بزرگ، پایان نامه، دانشگاه علوم انتظامی.

    27- فاضل، جواد. ( 1374)، سخنان علی(ع) از نهج البلاغه، تهران، چاپ رنگین.

    28- فرماندهی ا نتظامی  ناجا، (1389)، دستورالعمل نگهداری اسناد هزینه (اجرای مواد39و40قانون دیوان محاسبات کشور).

    29- دیوان محاسبات کشور. ( 1388)، فصلنامه دانش حسابرسی، تهران، سال نهم، شماره37.

    30- بازرسی کل ناجا، (1386)، فصلنامه علمی تخصصی نظارت و بازرسی، جلد،2.

    31- دیوان محاسبات کشور، (1366با آخرین اصلاحات سال 1383)، قانون محاسبات عمومی کشور،تهران، انتشارات دیدار.

    32- معاونت برنامه ریزی و نظارت ریاست جمهوری( بی تا)، قانون برنامه و بودجه کشور، تهران.

    33- قانون استخدامی کشور(1345)، بی جا.

    34- قوچانی، محمودی. ( 1374)، شرح عهدنامه مالک چاب دوم، (بی جا).

    35- کونتر و همکاران. (بی تا) اصول مدیریت، ترجمه طوسی و همکاران، جلد2.

    36- کلانتری، خلیل. (1386)، پردازش و تحلیل داده ها در تحقیقات اجتمایی- اقتصادی، تهران، شریف.

    37- گرانتوسکی، (بی تا)، تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز.

    38- مومنی، منصور. (1386)، تحلیل داده های آماری با استفاده از Spss، تهران، انتشارات کتاب نو.

    39- وزارت امور اقتصادی و دارایی (1388)، هفته نامه تحلیلی اخبار اقتصادی.

    40- وزارت امور اقتصادی و دارایی، (1388)، هفته نامه خبری تحلیلی اقتصادی و دارایی شماره 308.

    Management control model: (newyorkhold rinhart.pp1-2) 41- mEarlp. Strang and Robert D. smith.1968

    42-Richardi. Levin and charles A . Kirkpatreck. 1988. quautitative Approche to manageem ent , Thirde D. Newyork, Mograw Hill, co p.277.

    http:/www.ghadeer.org/social-l- 43

  • فصل اول: کلیات تحقیق

     

    1-1- مقدمه....................................................................................................................................................

    1

    1-2- بیان مسئله...........................................................................................................................................

    3

    1-3- اهداف تحقیق......................................................................................................................................

    5

    1-4- اهمیت و ضرورت تحقیق..................................................................................................................

    5

    1- 5 – روش تحقیق ...................................................................................................................................

    6

    1 - 6 – جامعه آماری .................................................................................................................................

    7

    1-7- ابزار گرد آوری اطلاعات ...................................................................................................................

    7

    1-8- سؤالات..................................................................................................................................................

    7

    1- 9- فرضیه ها.............................................................................................................................................

    7

    1 – 10 – استفاده کنندگان از نتیجه پایان نامه ..................................................................................

    8

    1-11- تعاریف واژه ها..................................................................................................................................

    8

    فصل دوم : ادبیات وپیشینه تحقیق

     

    2-1- بخش اول: پیشینه تحقیق................................................................................................................

    11

         2-1-1- تحقیقات داخلی.....................................................................................................................

    11

         2-1-2- تحقیقات خارجی....................................................................................................................

    14

    2 -2- بخش دوم: مبانی نظری تحقیق.....................................................................................................

    22

         2-2- 1- مقدمه......................................................................................................................................

    22

         2-2- 2- ذیحساب.................................................................................................................................

    25

         2-2-3- شرح وظایف ذیحساب...........................................................................................................

    27

         2-2-4- عامل ذیحساب........................................................................................................................

    41

         2-2- 5- تعریف لغوی نظارت، کنترل، بازرسی...............................................................................

    45

         2-2-6- تعریف اصلاحی نظارت..........................................................................................................

    45

         2 -2-7- تعریف تخصصی....................................................................................................................

    46

         2-2-8- تعریف عملکرد و نظارت.......................................................................................................

    46

         2-2-9- نظارت و کنترل......................................................................................................................

    47

    2-3-1- بخش سوم: وضعیت نظارت و نظارت مالی در ناجا................................................................

    48

         2-3- 1- 1- نظارت...............................................................................................................................

    48

         2-3-1-2- نظارت و کنترل در عصر حاضر......................................................................................

    49

            2-3-1-2-1-  نظارت رهبری.........................................................................................................

    49

            2-3-1- 2-2- نظارت قوه مقننه...................................................................................................

    50

            2-3-1-2- 3-  نظارت رئیس جمهور...........................................................................................

    50

            2-3-1-2- 4- نظارت شورای نگهبان...........................................................................................

    51

            2-3-1- 2- 5- اعمال نظارت از سوی شوراها............................................................................

    51

            2-3-1- 2- 6- چگونگی اعمال نظارت از سوی قوه قضاییه....................................................

    51

            2-3-1-2- 7- نظارت همگانی.......................................................................................................

    52

         2-3-1- 3- شیوه های نظارت و کنترل در نیروهای مسلح و ناجا..............................................

    52

         2-3- 1-4- نظارت و بازرسی در اسلام از دیدگاه قرآن کریم......................................................

    53

         2-3- 1-5- نظارت و بازرسی در اسلام از دیدگاه نهج البلاغه.....................................................

    55

         2-3-1- 6- بازرسی و نظارت از دیدگاه مقام معظم رهبری.........................................................

    58

         2-3- 1- 7- جایگاه نقش نظارت در مدیریت.................................................................................

    58

         2-3- 1-8- اهمیت نظارت..................................................................................................................

    60

         2-3-1-9- نحوه نظارت........................................................................................................................

    60

         2-3- 1- 10- ویژگی های ناظران و بازرسان..................................................................................

    62

            2-3-1 –10-1- ویژگی های اخلاقی...........................................................................................

    62

            2-3-1-10- 2- ویژگی های تخصصی.........................................................................................

    63

         2-3-1-11- ویژگی های نظارت و اثرات آن...................................................................................

    64

        2-3-1- 12- ساز وکار نظارت..............................................................................................................

    65

        2-3- 1- 13- فرایند نظارت.................................................................................................................

    65

        2-3- 1-14- تعیین استانداردها و معیارهایی برای اندازه گیری..................................................

    66

        2-3-1- 15- اندازه گیری عملیات و عملکرد...................................................................................

    67

        2-3-1-  16- مقایسه عملکرد با استانداردها....................................................................................

    68

        2-3- 1- 17- اقدامات اصلاحی...........................................................................................................

    68

        2-3-1-18- اهداف نظارت....................................................................................................................

    69

        2-3-1- 19- ویژگی های نظارت مؤثر...............................................................................................

    71

         2-3-1- 20- موانع و محدودیت های اعمال نظارت کارآمد........................................................

    72

         2-3-1-21- مصونیت از نظارت..........................................................................................................

    73

         2-3-1- 22- مقاومت در برابر نظارت ..............................................................................................

    74

            2-3-1- 22- 1- نظارت الهی.........................................................................................................

    74

            2-3-1-22- 2- خود نظارتی..........................................................................................................

    75

         2-3-1-23- نظارت با واسطه و مستقیم..........................................................................................

    75

         2-3-1- 24- نظارت غیر مستقیم......................................................................................................

    76

         2-3- 1-25-چرخه اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای..................................

    76

            2-3-1-25- 1- تهیه وتنظیم بودجه ..........................................................................................

    77

            2-3-1- 25- 2- تصویب بودجه....................................................................................................

    78

            2-3-1- 25-3- اجرای بودجه........................................................................................................

    79

            2-3-1-25- 4- نظارت یا کنترل بودجه......................................................................................

    80

         2-3-1-26-  نظارت ذیحساب............................................................................................................

    82

         2-3-1-27- نظارت برانجام هزینه کرد عاملین ذیحساب خارج از حوزه ذیحساب...............

    83

            2-3-1-27- 1- اعمال نظارت مالی بر عاملین ذیحساب در مرکز. (تهران).........................

    84

            2-3-1- 27-2- اعمال نظارت مالی بر عاملین ذیحساب خارج محل استقرار ذیحساب....

    85

        2-3-1- 28- به اهم موارد مورد توجه ذیحساب در امر نظارت...................................................

    85

         2-3-1- 29- مدل تحلیلی پژوهش...................................................................................................

    87

    فصل سوم: روش شناسی تحقیق

     

    3-1- مقدمه....................................................................................................................................................

    90

    3-2- تعاریف عملیاتی متغیرهای وابسته و  مستقل تحقیق................................................................

    90

         3-2-1- تعریف عملیاتی عملکرد........................................................................................................

    90

         3-2-2- تعریف عملیاتی نظارت ذیحساب........................................................................................

    91

    3-3- اهداف تحقیق......................................................................................................................................

    92

         3-3-1- اهدف اصلی.............................................................................................................................

    92

         3-3-2- اهداف فرعی............................................................................................................................

    93

    3-4- سؤالات تحقیق....................................................................................................................................

    93

         3-4-1- سؤال اصلی..............................................................................................................................

    93

     

     

     

         3-4-2- سؤالات فرعی..........................................................................................................................

    93

    3-5- فرضیه های تحقیق............................................................................................................................

    93

         3-5-1- فرضیه اصلی ..........................................................................................................................

    93

         3-5-2- فرضیه فرعی............................................................................................................................

    94

    3-6- نوع وروش تحقیق...............................................................................................................................

    94

    3-7- جامعه آماری و نمونه.........................................................................................................................

    95

    3-8- محدوده زمانی و مکانی تحقیق ......................................................................................................

    95

    3-9- روش گرد آوری اطلاعات..................................................................................................................

    95

    3-10- روش های آماری، تجزیه و تحلیل داده ها.................................................................................

    96

    3-11- متغیرمستقل و وابسته تحقیق......................................................................................................

    96

         3-11-1- متغیر مستقل.......................................................................................................................

    97

         3-11-2- متغیر وابسته........................................................................................................................

    97

    3-12- روایی و پایایی پرسش نامه............................................................................................................

    97

         3-12-1-  روایی....................................................................................................................................

    97

         3-12-2- پایایی.....................................................................................................................................

    97

    3-13- مدل عملیاتی تحقیق......................................................................................................................

    98

    فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها

     

    4-1- مقدمه....................................................................................................................................................

    100

    4-2-آمارتوصیفی...........................................................................................................................................

    100

         4-2-1- توصیف متغیرهای جمعیت شناختی.................................................................................

    101

         4-2-2- توصیف متغیرهای اختصاصی تحقیق................................................................................

    104

    4-3- آمار استنباطی.....................................................................................................................................

    124

    فصل پنجم: نتیجه گیری وپیشنهادات

     

    5-1- مقدمه....................................................................................................................................................

    128

    5-2- جمع بندی...........................................................................................................................................

    128

    5-3- نتایج حاصل از تحقیق.......................................................................................................................

    130

         5-3-1- نتیجه گیری مربوط به فرضیه اول تحقیق.......................................................................

    130

         5-3-2- نتیجه گیری مربوط به فرضیه دوم تحقیق......................................................................

    130

         5-3-3- نتیجه گیری مربوط به فرضیه سوم تحقیق....................................................................

    131

    5-4- پیشنهادهای تحقیق...........................................................................................................................

    131

        5-4-1- پیشنهادهایی در جهت بهبود روند صحیح نظارت ذیحساب بر عملکرد عاملین

         ذیحساب ناجا  بر اساس نتایج حاصل از یافته های تحقیق.......................................................

     

    131

        5-4-2- پیشنهادهایی به منظور افزایش عملکرد عاملین ذیحساب ناجا بر اساس تجربیات

          محقق.......................................................................................................................................................

     

    132

        5-4- 3- پیشنهادهای پژوهشی ........................................................................................................

    133

    5-6- محدودیت های تحقیق......................................................................................................................

    134

    فهرست منابع و مأخذ ..................................................................................................................................

    ضمائم ..............................................................................................................................................................

     


موضوع پایان نامه بررسی میزان تأثیر نظارت ذیحساب بر عملکرد عاملین ذیحساب ناجا, نمونه پایان نامه بررسی میزان تأثیر نظارت ذیحساب بر عملکرد عاملین ذیحساب ناجا, جستجوی پایان نامه بررسی میزان تأثیر نظارت ذیحساب بر عملکرد عاملین ذیحساب ناجا, فایل Word پایان نامه بررسی میزان تأثیر نظارت ذیحساب بر عملکرد عاملین ذیحساب ناجا, دانلود پایان نامه بررسی میزان تأثیر نظارت ذیحساب بر عملکرد عاملین ذیحساب ناجا, فایل PDF پایان نامه بررسی میزان تأثیر نظارت ذیحساب بر عملکرد عاملین ذیحساب ناجا, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی میزان تأثیر نظارت ذیحساب بر عملکرد عاملین ذیحساب ناجا, مقاله در مورد پایان نامه بررسی میزان تأثیر نظارت ذیحساب بر عملکرد عاملین ذیحساب ناجا, پروژه در مورد پایان نامه بررسی میزان تأثیر نظارت ذیحساب بر عملکرد عاملین ذیحساب ناجا, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی میزان تأثیر نظارت ذیحساب بر عملکرد عاملین ذیحساب ناجا, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی میزان تأثیر نظارت ذیحساب بر عملکرد عاملین ذیحساب ناجا, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی میزان تأثیر نظارت ذیحساب بر عملکرد عاملین ذیحساب ناجا, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی میزان تأثیر نظارت ذیحساب بر عملکرد عاملین ذیحساب ناجا, پروژه درباره پایان نامه بررسی میزان تأثیر نظارت ذیحساب بر عملکرد عاملین ذیحساب ناجا, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی میزان تأثیر نظارت ذیحساب بر عملکرد عاملین ذیحساب ناجا, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی میزان تأثیر نظارت ذیحساب بر عملکرد عاملین ذیحساب ناجا, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی میزان تأثیر نظارت ذیحساب بر عملکرد عاملین ذیحساب ناجا, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی میزان تأثیر نظارت ذیحساب بر عملکرد عاملین ذیحساب ناجا, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی میزان تأثیر نظارت ذیحساب بر عملکرد عاملین ذیحساب ناجا

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (( M.A مديريت دولتي گرايش مالي زمستان 1390 چکيده تحقيق حاضر با هدف « بررسي تفاوت معني داري در مراحل بودجه کشور قبل و بعد از استقرار س

چکیده نظام بودجه ریزی به عنوان یکی از خرده نظام های مدیریتی و اقتصادی همواره مورد توجه دولتها و سازمانها بوده است. امروزه دولتها به دلایل زیادی، نیاز به جامع نگری و تفکر سیستمی و در نتیجه یکپارچه سازی نظامهای مدیریتی و اقتصادی و ایجاد تحول در بخش دولتی داشته و به منظور افزایش بهره وری و برقراری ارتباط میان اهداف استراتژیک و کلان یا برنامه های عملیاتی، نظامهای بودجه ریزی خود را ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی چکیده: در چند دهه اخیر نظام های سنتی بودجه­ریزی در حال گذر به نظام های نوین بودجه­ریزی از قبیل بودجه ریزی عملیاتی است، وزارت بهداشت و درمان وآموزش پزشکی نیز از سال 1382 در قالب طرح نظام نوین مالی زمینه را برای اجرای این امر فراهم نموده که در این میان برخی از دانشگاه ها از جمله دانشگاه علوم پزشکی قزوین عملکرد ...

پايان نامه رشته دامپزشکي سال 1383 خلاصه اي از دامپزشکي دامپزشکي علم شناخت بيماريهاي دامي اعم از بيماريهاي مشترک بين انسان و حيوان يا بيماريهاي خاص دام، پيشگيري از بيماريها و همچنين علم تغذيه

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (.M.A) مدیریت دولتی گرایش مالی فصل اول: کلیات پژوهش 1-1 مقدمه در زمینه تأمین مالی پویا، بهبود مداوم عملکرد برای اغلب بانک­ها، به­منظور تقویت رقابت یک موضوع حیاتی است. نظارت و بهبود عملکرد پس از تأمین مالی باعث افزایش یک پیچیدگی وظیفه شده است. یک سیستم مدیریت عملکرد پیچیده شامل بسیاری فرآینددهی و بازخورد است. این فرآیندها در اغلب خروجی های ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد "MA " رشته: حسابداری گرایش: حسابداری چکیده: افشاگری و گزارشگری اجتماعی، فرایند انتقال اطلاعات مرتبط با تاثیرات اجتماعی و زیست محیطی عملکرد اقتصادی شرکت به جامعه است. گسترش مسئولیت پذیری سازمان بر این موضوع دلالت دارد که مسئولیتهای سازمان از ﺁنچه در گذشته بوده ،یعنی" فراهم کردن پول برای سهامداران " فراتر رفته است.حرکت در مسیر مسئولیتهای ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته:مدیریت بازرگانی گرایش:مالی چکیده چگونگی ارتقاء سطح اثربخشی آموزشی برای تحقق اقتصاد دانایی محور به عنوان یکی از چالش‎های اساسی پیش روی مدیران و برنامه ریزان قرار داشته و در این خصوص سیاست های مختلفی به کار گرفته شده است که تغییر در سازوکارهای تأمین و تخصیص منابع مالی یکی از مهم ترین آنان به شمار می‌رود. امروزه تأمین مالی آموزشی بر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.A)) در رشته مدیریت بازرگانی- گرایش مالی چکیده مالیات به عنوان معمولیترین و مهمترین منبع تامین درآمدهای عمومی و یکی از کارآمدترین و موثرترین ابزارهای سیاستهای مالی به شمار میروند که دولت می تواند به واسطه آن،بسیاری از خدمات اجتماعی و رفاهی را در خدمت مردم قرار دهد و به بسیاری از فعالیت ها و جریانات اقتصادی و اجتماعی سمت و سوی لازم را ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش : مدیریت منابع انسانی چکیده با گسترش پدیده­ی جهانی­سازی، اهمیت اعتماد در روابط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و سازمانی بطور چشمگیری مورد توجه قرار گرفته است بطوری که اکثر صاحب نظران در علوم مختلف به اهمیت نقش اعتماد در سازمان­ها اشاره کرده­اند. هدف این پژوهش سنجش رابطه بین مدیریت مشارکتی و اعتماد با توجه به رهبری خدمتگزار در ادارات ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M. A.) گرایش: دولتی مقدمه طی چند دهه گذشته مفهوم هوش به صورت روز افزونی در پیشینه و تحقیقات روانشناسی و مدیریت به عنوان سازه ای که با رفتارهای متعدد انسان در محیط‌های مختلف ارتباط دارد معرفی شده است. از طرفی امروزه هوش[1]، پیشوند بسیاری از مفاهیم مدیریتی شده است و این نشان دهنده تغییر نگاه سازمان‌ها و متفکران سازمانی از هوش تستی بر ...

ثبت سفارش