پایان نامه بررسی رابطه بین حساسیت سرمایه ¬گذاری جریان های نقدی و سطوح مخارج سرمایه¬ای در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران

word 782 KB 29776 177
مشخص نشده کارشناسی ارشد حسابداری
قیمت قبل:۶۶,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری ( MA )

    چکیده

    هدف این مقاله، بررسی ارتباط حساسیت سرمایه­گذاری –جریان­هایِنقدیِ باسطح مخارج سرمایه­ای می­باشد. در این تحقیق اطلاعات مالی 73 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1382 الی 1391 بررسی شده است (730 سال- شرکت). برای تجزیه و تحلیل نتایج از نرم افزار 18SPSS استفاده شد. همچنین برای محاسبات داده های مورد نیاز از نرم افزار EXCEL استفاده گردید. شرکت­های بیش سرمایه­گذار و کم سرمایه­گذار با استفاده از معیار میانگین سرمایه­گذاری در هر سال از هم جدا شده و نشان داده شد که حساسیت سرمایه­گذاری- جریانات نقدی با میزان مخارج سرمایه­ای دارای رابطه مستقیم می­باشد. همچین ارتباط مستقیم بین ارزش بازار به ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام با مخارج سرمایه­گذاری بلند مدت دیده شد. با استفاده از معیار متعدد ( نسبت سود تقسیمی، اندازه شرکت و شاخص KZ  ) بعنوان نماینده وجود محدودیت­های مالی، نشان داده شد که حساسیت سرمایه­گذاری –جریان نقدی باشاخص­های اندازه شرکت ونسبت سودتقسیمی دارای ارتباط مستقیم وباشاخصKZ دارای رابطه معکوس می­باشد.

    واژگان کلیدی: حساسیت سرمایه­گذاری- جریان­های نقدی، شاخص KZ، ارزش بازار به ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام، محدودیت­های مالی

    مقدمه

    اطلاعات تاریخی مربوط به جریان وجوه نقد می­تواند در قضاوت نسبت به مبلغ، زمان و میزان اطمینان از تحقق جریان­های وجوه نقد آتی به استفاده­کنندگان صورتهای مالی کمک کند. اطلاعات مزبور، بیانگر چگونگی ارتباط بین سودآوری واحد تجاری و توان آن جهت ایجاد وجه نقد و در نتیجه مشخص کننده کیفیت سود تحصیل شده توسط واحد تجاری است. علاوه بر این، تحلیل­گران و دیگر استفاده­کننده­گان اطلاعات مالی اغلب بطور رسمی یا غیررسمی مدل­هایی را برای ارزیابی و مقایسه ارزش فعلی جریان­های وجه نقد آتی واحدهای تجاری به کار می­برند. اطلاعات تاریخی مربوط به جریان وجوه نقد می­تواند جهت کنترل میزان دقت ارزیابی­های گذشته نیز مفید واقع شود و رابطه بین فعالیت­های واحد تجاری و دریافت­ها و پرداخت­های آن را نشان دهد. در مدل­های ارزیابی واحدهای تجاری، وجه نقد به عنوان یک داده مستقیم کاربرد دارد و لذا جریان­های تاریخی آن می­تواند مورد استفاده قرار گیرد(حسین پور، 1384).

    در تعریف سرمایه گذاری می­توان گفت که سرمایه­گذاری نوعی دارایی است که واحد سرمایه­گذار برای افزایش منافع اقتصادی نگهداری می­کند. سرمایه­گذاری ممکن است به اشکال مختلفی صورت گیرد و به دلایل گوناگونی نگهداری شود. دلیل اصلی مطالعه سرمایه­گذاری آن است که نوسانات سرمایه­گذاری به شناخت چرخه کسب­و­کار کمک می­کند. دلیل دیگر آن است که سطح مخارج سرمایه­گذاری می­تواند بطور چشمگیری تحت تاثیر سیاست های مالی قرار گیرد. در بازار سرمایه همواره تمایل زیادی برای ارزیابی عملکرد سرمایه‌گذاری وجود دارد چرا که ارزیابی عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری به عنوان ارزیابی عملکرد متخصصان سرمایه‌گذاری، یکی از مباحث مطرح در حوزه سرمایه­گذاری می­باشد(کاشانی پور و همکاران، 1389). تحقیق حاضر به منظور بررسی رابطه بین حساسیت سرمایه­گذاری جریان نقدی با سطح و زمان بندی مخارج سرمایه گذاری طراحی و در 5 فصل ارائه خواهد شد.

     

    1-2-بیان مساله

    با مطرح شدن مساله سرمایه گذاری شرکت ها، مساله تامین مالی این پروژه های سرمایه گذاری نیز مطرح می­شود. در بازار های کامل سرمایه، انتظار می­رود که همه شرکت ها به راحتی به منابع خارجی برای تامین مالی دسترسی داشته و تصمیمات سرمایه گذاری منحصرا مبتنی بر سود‎آوری مورد انتظار آینده باشد و دسترسی به سرمایه­­های داخلی هیچ گونه تاثیری بر تصمیمات نداشته باشد. اما در دنیای واقعی با توجه به مکانیسم اطلاعات نامتقارن، هزینه تامین مالی با استفاده از منابع داخلی و خارجی متفاوت بوده و در این محیطها، اطلاعات نامتقارن بین قرض دهنده و قرض گیرنده بر توانایی شرکت برای دستیابی به اعتبار و بنابراین قدرت سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی آن ها تاثیرگذار است(مرادی و احمدی، 1390).

    اطلاعات تاریخی مربوط به جریان وجوه نقد می­تواند در قضاوت نسبت به مبلغ، زمان و میزان اطمینان از تحقق جریان های وجوه نقد آتی به استفاده کنندگان صورتهای مالی کمک کند. اطلاعات مزبور، بیانگر چگونگی ارتباط بین سودآوری واحد تجاری و توان آن جهت ایجاد وجه نقد و در نتیجه مشخص کننده کیفیت سود تحصیل شده توسط واحد تجاری است. علاوه بر این، تحلیل گران و دیگر استفاده کننده گان اطلاعات مالی اغلب بطور رسمی یا غیررسمی مدل هایی را برای ارزیابی و مقایسه ارزش فعلی جریان های وجه نقد آتی واحدهای تجاری به کار می­برند. اطلاعات تاریخی مربوط به جریان وجوه نقد می­تواند جهت کنترل میزان دقت ارزیابی های گذشته نیز مفید واقع شود و رابطه بین فعالیت های واحد تجاری و دریافت ها و پرداخت های آن را نشان دهد. اطلاعات منعکس در جریان وجوه نقد سال جاری به تنهایی جهت ارزیابی جریان های آتی وجه نقد کفایت نمی­کند زیرا برخی از معاملات ممکن است با استفاده از جریان­های نقدی سال­های گذشته صورت پذیرفته باشد و همچنین برخی معاملات ممکن است در دوره های مالی قبل رخ داده باشد و بعضا انتظار رود منجر به جریان­های وجه نقد دیگری در یکی از دوره­های آتی گردد.در مدل­های ارزیابی واحدهای تجاری، وجه نقد به عنوان یک داده مستقیم کاربرد دارد و لذا جریان­های تاریخی آن می­تواند مورد استفاده قرار گیرد(حسین پور، 1384) با توجه به مطالب فوق مسئله اصلی تحقیق حاضر این است که آیا حساسیت سرمایه­گذاری جریانات نقدی با سطوح و زمان بندی مخارج سرمایه­ای رابطه­ای دارند؟

     

    1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق

    آنچه که سبب اهمیت رابطه سرمایه­گذاری و جریان­های نقدی شده است، به عقیده برخی، محدودیتهای مالی است که شرکت ها با آن روبرو هستند. بررسی تاثیر محدودیت مالی و عوامل ایجاد کننده این محدودیت مالی بر حساسیت سرمایه­گذاری جریان نقدی، موضوع بحث در سالهای اخیر بوده است، چون انتظار می­رود، شرکت هایی که محدودیت مالی دارند، با تفاوت هزینه بیشتر بین سرمایه­های داخلی و خارجی روبرو باشند. و در نتیجه باید بیشتر بر جریان نقدی داخلی برای سرمایه­گذاری تکیه کنند.

    با توجه به اینکه مبحث وجه نقد و جریان­های نقدی یکی از مباحث با اهمیت در حسابداری و گزارشگری مالی می­باشد و دسترسی کافی به وجوه نقد ضامن بقای شرکت بوده و تداوم حیات شرکت را تضمین می­نماید،  لذا بررسی مبحث جریان­های نقدی اطلاعات مفیدی را در ارزیابی های مالی فراهم آورده و می­تواند در تصمیم گیری مدیران برای انجام سرمایه­گذاری های سودآور مفید باشد. با توجه به موارد فوق و ضرورت سرمایه­گذاری برای تداوم حیات شرکت، تحقیق در مورد ارتباط بین سرمایه­گذاری و جریان­های نقدی، امری ضروری به نظر می­رسد. در این راستا بررسی عوامل تاثیر گذار بر شدت این ارتباط و حساسیت  سرمایه­گذاری به سطح مخارج سرمایه­گذاری می­تواند در نتیجه­گیری ها مفید واقع گردد. بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع ما بر آن شدیم که در مورد این حساسیت تحقیق نموده و بتوانیم مبناهایی را برای شناسایی رابطه بینتغییرات سرمایه­گذاریبا سطحمخارجسرمایه­گذاری ترسیم نماییم.

     

    1-4-اهداف مشخص تحقیق

    رویکرد تجربی ما، با رویکردهای بکار گرفته شده در مطالعات قبلی متفاوت می­باشد. نتایج بیشتر مطالعات قبلی براساس تفاوت­های حساسیت جریان نقدی که مبتنی بر معیارهای پیش بینی شده محدودیت مالی از قبیل پرداخت سود سهام و اندازه برآورد شده شکل یافته­اند. اما با نگرشی انتقادی چنین نتایجی بستگی به انتخاب و تعریف معیارهای محدودیت­های مالی دارد. برای مثال کاپلان و زینگلاس[1] (1997) و کلیری[2](1999) با استفاده از رویکرد طبقه­بندی جایگزین برای شرکت­هایی که به احتمال بسیار ضعیف از لحاظ مالی با محدودیت مواجه می­شوند، سطوح بالاتری از حساسیت جریان نقدی یافتند.

    ما این موضوع را که آیا حساسیت جریان نقدی با انحرافات به لحاظ اقتصادی با اهمیت در سطح هزینه­های سرمایه­گذاری ارتباط دارد را می­آزماییم و در کنار آن پیرو مطالعات قبلی ارتباط بین حساسیت سرمایه گذاری- جریان­های نقدی را با در نظر گرفتن شاخص کاپلان زینگلاسمورد بررسی قرار خواهیم داد.

     

    1-5- سوالات تحقیق

    سوال اول : آیا بین حساسیت سرمایه­گذاری – جریان­های نقدی در شرکت­های بیش سرمایه­گذار با  شرکت­های کم سرمایه­گذار تفاوت معناداری وجود دارد؟

    سوال دوم: آیا بین نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام با میزان مخارج سرمایه­گذاری بلند مدت (سرمایه ای) ارتیاط معناداری وجود دارد؟

    سوال سوم: آیا حساسیت سرمایه­گذاری – جریان­های نقدی در شرکت­های مواجه با محدودیت­های مالی بیشتر از شرکت­های بدون محدودیت مالی می­باشد؟

    1-6-فرضیات تحقیق

    فرضیه اول: حساسیت سرمایه­گذاری – جریان­های نقدی در شرکت های بیش سرمایه­گذار با  شرکت­های کم سرمایه­گذار تفاوت معناداری دارد.

    فرضیه دوم: بین نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام با میزان مخارج سرمایه­گذاری بلند مدت (سرمایه ای) ارتیاط معناداری وجود دارد.

    فرضیه سوم: حساسیت سرمایه­گذاری – جریان­های نقدی در شرکت­های مواجه با محدودیت­های مالی بیشتر از شرکت­های بدون محدودیت مالی می­باشد.

    1-7-تعریف واژه ها و اصطلاحات

    a)حساسیت سرمایه­گذاری- جریان­های نقدی[3]

     

    (b محدودیت­های مالی[4]:

    شامل مواردی می­گردد که از داخل ویا خارج از شرکت نشاًت گرفته و مانع ورود جریان­های  نقدی بوده و یا باعث خروج جریان­های نقدی از شرکت می­گردند.مانند میزان سود تقسیمی، اندازه شرکت، سن شرکت و درجه بندی سرمایه­گذاری شرکت.

     (cنسبت ارزش بازار به ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام[5] :

     برابر با( جمع دارایی­ها منهای ارزش دفتری سهام عادی منهای مالیات های انتقالی به دوره­های آتی به اضافه ارزش بازار سهام عادی تقسیم برجمع دارایی ها)

     (dجریان­های نقدی[6] : جریان­های نقدی حاصل از فعالیت­های عملیاتی

    شاخص کاپلان زینگلاس[7]: که از فرمول زیر بدست می­آید:

    [8]+0.283*MB+3.139*TdebtTassets-39.368*DLnc-1.315*slackLnc

     = Slackسرمایه بدون استفاده شامل وجه نقد و معادل­های وجه نقد می­باشد.

    Lnc=      خالص سرمایه اول دوره

    MB= ارزش بازار به ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام در ابتدای دوره

    CF =جریان­های نقدی عملیاتی طی دوره

    =  D  سود تقسیمی

    T debts = جمع بدهی­ها

    T assets = جمع دارایی­ها

    e) شرکت­های بیش سرمایه­گذار: شرکت­هایی که نرخ  سرمایه­گذاری آن ها از  میانگین نرخ سرمایه­گذاری کل نمونه بیشتر باشد.

    f) شرکت­های کم سرمایه­گذار: شرکت­هایی که نرخ  سرمایه­گذاری آن­ها از  میانگین نرخ سرمایه­گذاری کل نمونه کمتر باشد.

    g)اندازه شرکت[9]: لگاریتم طبیعی دارایی­های شرکت

    h)نسبت سود تقسیمی[10]: سود تقسیمی تقسیم بر سرمایه اول دوره

     

    1-8-روش گردآوری

    پژوهش کتابخانه­ای:جهت تدوین مبانی نظری و مفاهیم اساسی موضوع تحقیق،کتب،مقالات فارسی و لاتین،رساله و پایان­نامه مورد استفاده قرار گرفته است.

    کار میدانی:برای گردآوری داده­ها از اطلاعات موجود در بورس اوراق بهادار در طی سالهای 1382 تا 1391 استفاده شده است. داده­های مورد نیاز جهت محاسبه متغیر­های پژوهش، از بانک­های اطلاعاتی «تدبیر پرداز» و «ره­آورد نوین» استخراج  می شود. در صورت ناقص بودن داده­های موجود در این بانک اطلاعاتی، به آرشیوهای دستی موجود در کتابخانه­ی سازمان بورس اوراق بهادار و سایت اینترنتی مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس اوراق بهادار (RDIS) مراجعه می گردد.

     

    1-9- جامعه آماری و روش نمونه­گیری

    جامعه آماری این تحقیق شرکت­های پذیرفته­شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد.

    1- 10- ساختار تحقیق

    فصل اول : این فصل شامل کلیات تحقیق شامل مقدمه، اهمیت و ضرورت انجام تحقیق، سئوال­های تحقیق ، فرضیه­های تحقیق، تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق ، روش انجام تحقیق و ساختار تحقیق می باشد.

    فصل دوم : این فصل به مبانی نظری تحقیق و پیشینه تحقیقات انجام شده در رابطه با موضوع تحقیق پرداخته است.

    فصل سوم : در این فصل مقدمه ، بیان مساله و تدوین فرضیه­ی تحقیق ، آزمون­های آماری ، متغییرهای تحقیق و نحوه اندازه­گیری آنها ، نحوه آزمون فرضیه­ی تحقیق ، جامعه آماری ، نمونه آماری ، روش نمونه­گیری و قلمرو زمانی و روش گردآوری اطلاعات ارائه شده است.

    فصل چهارم : این فصل به تشریح نتایج آماری و نیز تجزیه و تحلیل فرضیه­ی تحقیق پرداخته خواهد شد.

    فصل پنجم : در این فصل نیز نتیجه­گیری تحقیق و همچنین پیشنهادات و محدودیت­های تحقیق ارائه خواهد شد.

    1- 1 1 -  خلاصه فصل اول

    در این فصل کلیات تحقیق ارائه شده است.بدین منظور در قسمت اول مساله تحقیق و اهمیت و ضرورت انجام تحقیق ارائه شده است. در قسمت بعدی فرضیه های تحقیق ارائه گردید و در قسمت پایانی خلاصه­ای از متدلوژی تحقیق آورده شده است.

                                                                                                    

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فصل دوم : مبانی نظری و مروری بر پیشینه تحقیق

     

                                            

     

     

     

     

     

     

     

     

    2-1- مقدمه

    دراین فصل در مورد موضوع مورد تحقیق، مطالب و تئوری­های مربوطه بیان شده است. در ابتدا، مدل­های مطرح در زمینه سرمایه­گذاری و شیوه انتخاب پروژه های سرمایه­گذاری بیان و سپس مساله تامین مالی و شیوه­های تامین مالی و مزیت و عدم مزیت هر یک از روش ها مطرح و در ادامه این فصل مبنای نظری ارتباط بین سرمایه­گذاری و جریان نقدی و مخارج سرمایه­گذاری به تفضیل بیان گردیده است. مطالعاتی که در زمینه ارتباط سرمایه­گذاری و مخارج سرمایه­گذاری صورت گرفته و مبنای این پژوهش را تشکیل می­دهد در بخش مطالعات پیشین آورده شده است.

    2-2- سرمایه­گذاری[11]

    شاید دائمی­ترین تصمیمات اقتصادی شرکت، تعیین سطح و ترکیب سرمایه­گذاری­ آن باشد. تصمیمات سرمایه­گذاری مدیریت مالی هر شرکت، ترکیب و نوع دارایی­های آن شرکت را تعیین می­کند. این فعالیت با سمت بستانکار ترازنامه مرتبط است. ترکیب دارایی­ها به مقدار ریالی دارایی­های جاری و غیر جاری برمی­گردد. تنها یک بار ترکیب دارایی ها تعیین می­گردد و مدیریت مالی باید برای حفظ سطوح بهینه تلاش کند. وی تصمیم می­گیرد، کدام دارایی بهتر است خریداری شود و چه زمانی نیاز است که این دارایی­ها اصلاح یا جایگزین شود.

     

    [1]-caplan&zinglas

    [2]-cleary

    [3]-Investment cash flow sensitivity

    [4]-Financial constraint

    [5]-Market to Book Ratio

    [6]- Cash Flow

    [7]- KZ  Index

    [8] -Lagged Net Capital

    [9]-Size

    [10]-Dividend

    [11]-Investent

     

    Abstract

    The goal of this paper is to study of Relationship between cash flow sensitivity of investment with capital expenditure. In this paper we use financial information of 73 companies accepted in Tehran stock exchange from 1382-1391. We used SPSS18 For analyses these result. Also for calculation of required data Excel software have been used.the sample has been divided into tow parts, over investment and under investment companies with using measure of investment mean and shown that the cash flow sensitivity of investment in over investment companies is greater than under investment companies.also Positive relationship have been shown between market to book ratio and capital expenditure. Also by using multiple measure (ratio of dividend, size and KZ index) representive of financial constraints, we understand that positive relationship is exist between cash flow sensitivity of investment with dividend ratio and size and negative relationship is exist between cash flow sensitivity of investment and KZ index.

     

    Key words: cash flow sensitivity of investment - KZ index - market to book ratio - financial constraints - ratio 

  • فهرست:

     

    فهرست

     

    عنوانصفحه

    چکیده ...............................................................................................................................................................1

    1- کلیات تحقیق ..................................................................................................................................................2

    1-1 مقدمه .........................................................................................................................................................3

    1-2 بیان مسأله ...................................................................................................................................................4

    1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق ............................................................................................................................... 5

    1-4 اهداف مشخص تحقیق ................................................................................................................................... 6

    1-5 سوالات تحقیق ............................................................................................................................................. 7

    1-6 فرضیات تحقیق ........................................................................................................................................... 7

    1-7 تعریف واژه ها و اصطلاحات ........................................................................................................................ 8

    1-8 روش گردآوری ......................................................................................................................................... 10

    1-9 جامعه آماری و روش نمونه گیری .................................................................................................................. 10

    1-10 ساختار تحقیق ......................................................................................................................................... 10

    1-11 خلاصه فصل اول .................................................................................................................................... 11

    2- مبانی نظری و مروری بر پیشینه تحقیق ............................................................................................................ 12

    1-2 مقدمه .......................................................................................................................................................13

    2-2 سرمایه گذاری ........................................................................................................................................... 13

    2-2-1 مدل های سرمایه گذاری ........................................................................................................................... 15

    2-2-1-1 مدل شتابنده سرمایه گذاری .................................................................................................................... 16

    2-2-1-2 تئوری شتابنده انعطاف پذیر سرمایه گذاری ................................................................................................ 19

    2-2-1-3 مدل نئو کلاسیک سرمایه گذاری ............................................................................................................. 19

    2-2-1-3-1 مدل جورگنسن ................................................................................................................................ 20

    2-1-1-3-2  مدل کیوتوبین سرمایه گذاری ............................................................................................................. 23

    2-2-1-4 مدل سرمایه گذاری در حضور اطلاعات نامتقارن ..................................................................................... 28

    2-2-2 انواع تصمیمات سرمایه گذاری .................................................................................................................. 30

    2-2-2-1 تصمیمات توسعه ای ............................................................................................................................. 31

    2-2-2-2 تصمیمات جایگزینی یا انتخاب ................................................................................................................ 32

    2-2-2-3 تصمیمات خرید یا اجاره ........................................................................................................................ 33

    2-1-3 فرایند تصمیم گیری سرمایه گذاری .............................................................................................................. 34

    2-1-3-1 جستجوی پروژه ی جدید........................................................................................................................ 34

    2-2-3-2 جمع آوری اطلاعات درمورد پروژه ........................................................................................................ 35

    2-2-3-3 ارزیابی پروژه ................................................................................................................................... 36

    2-2-3-4 انتخاب پروژه ..................................................................................................................................... 37

    2-3 تأمین مالی  ............................................................................................................................................... 37

    2-3-1شیوه های تأمین مالی ................................................................................................................................ 38

    2-3-1-1 بدهی ................................................................................................................................................ 39

    2-3-1-2 انتشارات سهام عادی ............................................................................................................................ 41

    2-3-1-3 انتشارات سهام ممتاز ............................................................................................................................ 44

    2-3-1-4 سود انباشته ........................................................................................................................................ 45

    2-3-2مدل تأمین مالی ....................................................................................................................................... 46

    2-3-3 مدل سلسله مراتب تأمین مالی ..................................................................................................................... 49

    2-4 تأمین مالی و سرمایه گذاری .......................................................................................................................... 55

    2-4-1 منابع داخلی و سرمایه گذاری ..................................................................................................................... 55

    2-4-2 منابع داخلی و مدل های سرمایه گذاری ......................................................................................................... 60

    2-4-3 محدودیت مالی و سرمایه گذاری جریان نقدی ................................................................................................. 65

    2-5 مطالعات پیشین .......................................................................................................................................... 68

    2-5-1 مطالعات داخلی ...................................................................................................................................... 68

    2-5-1-1 مطالعات متمرکز و سرمایه گذاری و جریان های نقدی ................................................................................ 68

    2-5-1-2 مطالعات متمرکز و محدودیت هاای مالی و حساسیت های جریان های نقدی – سرمایه گذاری ................................. 72

    2-5-2 مطالعات خارجی .................................................................................................................................... 75

    2-5-2-1 مطالعات خارجی متمرکز در محدودیت های مالی......................................................................................... 75

    2-5-2-2مطالعات خارجی متمرکز در مبنای ایجاد محدودیت های مالی .......................................................................... 82

    2-5-2-3 مطالعات خارجی با یافته های متضاد مطالعات اولیه ..................................................................................... 83

    2-6 خلاصه فصل ............................................................................................................................................ 86

    3- روش تحقیق ............................................................................................................................................... 87

    3-1 مقدمه ...................................................................................................................................................... 88

    3-2 بیان مسأله و تدوین فرضیه های تحقیق ............................................................................................................89

    3-2-1ارتباط بین حساسیت سرمایه گذاری- جریان های نقدی با سطح و زمان بندی مخارج سرمایه گذاری .............................. 89

    3-2-2 فرضیه اول ........................................................................................................................................... 90

    3-2-3 فرضیه دوم ........................................................................................................................................... 90

    3-2-4 فرضیه سوم .......................................................................................................................................... 90

    3-3 آزمون های آماری ...................................................................................................................................... 90

    3-3-1 آزمون های مرتبط با فرض های اساسی مدل رگرسیون .................................................................................... 91

    3-3-1-1 فرض های اساسی رگرسیون .................................................................................................................. 91

    3-3-1-2 آزمون فرض های اساسی رگرسیون ........................................................................................................ 93

    3-3-2 آزمون های مرتبط با روابط متغیرها ............................................................................................................ 94

    3-3-2-1 آزمون معناداراری بودن ضریب متغیر مستقل ............................................................................................ 94

    3-3-2-2 ضریب تعیین ..................................................................................................................................... 94

    3-4 متغیرهای تحقیق ........................................................................................................................................ 95

    3-4-1 نحوه محاسبه ی متغیرهای تحقیق ................................................................................................................ 95

    3-4-1-1 مدل مورداستفاده برای انداره گیری ارتباط جریان های نقدی و سرمایه گذاری .................................................... 95

    3-5 نحوه آزمون فرضیه ها ............................................... ................................................................................ 98

    3-5-1 نحوه ی آزمون فرضیه اول ....................................................................................................................... 98

    3-5-2 نحوه ی آزمون فرضیه دوم ........................................................................................................................99

    3-5-3 نحوه ی ازمون فرضیه سوم ....................................................................................................................... 99

    3-6 جامعه آماری، نمونه آماری، روش نمونه گیری و قلمرو زمانی ............................................................................ 100

    3-7 روش گردآوری اطلاعات .......................................................................................................................... 101

    3-8 خلاصه فصل .......................................................................................................................................... 102

    4-  تجزیه و تحلیل داده ها ................................................................................................................................ 103

    4-1 مقدمه .................................................................................................................................................... 104

    4-2 بررسی نرمال های توزیع متغیر وابسته ......................................................................................................... 107

    4-3 خطی بودن ارتباط نمودارهای پراکنش ........................................................................................................... 107

    4-4 مدل رگرسیون چندگانه .............................................................................................................................. 108

    4-5 بررسی مدل به صورت کلی ....................................................................................................................... 109

    4-6 آزمون فرضیه اول ................................................................................................................................... 113

    4-6-1 برآورد مدل به تفکیک کم سرمایه گذار و بیش سرمایه گذار.............................................................................. 113

    4-6-2 برآورد مدل به تفکیک کم و بیش یرمایه گذار در دو گروه صفر و یک ............................................................... 114

    4-6-3 بررسی مدل به صورت کلی برای جریان های نقدی سال قبل ........................................................................... 116

    4-7 آزمون فرضیه دوم ................................................................................................................................... 118

    4-8 آزمون فرضیه سوم ..................................................................................................................................119

    4-8-1 بررسی مدل با محدودیت و بدون محدودیت بر اساس  سایز.............................................................................. 119

    4-8-2 بررسی مدل با محدودیت و بدون محدودیت بر اساس  سود سهام........................................................................ 122

    4-8-3 بررسی مدل با محدودیت و بدون محدودیت بر اساس ایندکس ک زد.................................................................... 125

    4-8-4 بررسی ضریب همبستگی بین متغیرها ....................................................................................................... 127

    4-8-5 مقایسه مقدار ضرایب همبستگی ................................................................................................................ 128

    4-9 بررسی اعتبار مدل ...................................................................................................................................130

    4-10 خلاصه نتایج حاصل از فرضیه ها .............................................................................................................. 131

    4-11 خلاصه فصل چهارم ............................................................................................................................... 132

    5-  نتیجه گیری و پیشنهادها ............................................................................................................................. 134

    5-1 مقدمه .................................................................................................................................................... 135

    5-2 نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها ................................................................................................................. 136

    5-3 بحث در خصوص نتایج ............................................................................................................................. 144

    5-4 پیشنهادات مبتنی بر نتایج تحقیق ................................................................................................................... 146

    فهرست منابع و مأخذ ...................................................................................................................................... 147

    منابع فارسی .................................................................................................................................................. 147

    منابع لاتین .................................................................................................................................................... 150

    چکیده لاتین ................................................................................................................................................... 154

     

    منبع:

     

    منابع و ماخذ:

    آقایی، محمد علی و همکاران. (1388). بررسی عوامل موثر بر نگهداری های موجودی های نقدیدر شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه پژوهش های حسابداری مالی، ش 1 و 2، صص 53-70.

    بهنام شهریار، سیّد محمد مهدی احمدی. تعیین میزان بهینه سرمایه‌گذاری در بازار بورس اوراق بهادار با رویکرد ارزش در معرض ریسک. بررسی های حسابداری و حسابرسی.

    حسین پور، زهرا . (1384). بررسی رابطه بین عوامل موثر و حساسیت سرمایه گذاری- جریان نقدی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان.

    حمیدرضا فدائی، علی ثقفی. گزینش مدلی کارآمد برای پیش‌بینی جریان‌های نقدی بر اساس مقایسه مدل‌های مربوط در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران 1384- 1378 - بررسی های حسابداری و حسابرسی.

    دورنبوش، رودریگر و فیشر، استانلی (1371) اقتصاد کلان. ترجمه تیز هوش تابان محمد حسین. انتشارات سروش. تهران

    صادقی، محسن، سروشیار، افسانه. (1389). ارزیابی نقش کیفیت سود بر الگو، شیوه تامین مالی و کارایی سرمایه گذاری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. دانشگاه اصفهان

    طبیبی راد، وحیده.(1382). بررسی محتوای اطلاعاتی وجه نقد عملیاتی هر سهم و مقایسه آن با سود هر سهم؛ پایان نامه(کارشناسی ارشد)- دانشگاه الزهراء(س)- به راهنمایی: مهناز ملانظری؛ استاد مشاور: رضوان حجازی

    فخاری حسین، تقوی سید روح الله. کیفیت اقلام تعهدی و مانده وجه نقد. بررسی های حسابداری و حسابرسی

    کاشانی پور، محمد، راسخی، سعید، نقی نژاد، بیژن، رسائیان، امیر. (1389). محدودیت های مالی و حساسیت سرمایه گذاری به جریان های نقدی در بورس اوراق بهادار تهران- مجله پیشرفت های حسابداری دانشگاه شیراز- دوره دوم- شماره دوم- پاییز و زمستان 1389- پیاپی 3/59- صص 51-74.

    کاشانی پور، محمد، نقی نژاد، بیژن. (1388). بررسی اثر محدودیت های مالی بر حساسیت جریان نقدی وجه نقد، تحقیقات حسابداری، ش 2، صص 72-93.

    کریمی، فرزاد، صادقی، محسن. (1388). محدودیت های مالی داخلی و خارجی و رابطه آن با سرمایه گذاری دارایی های سرمایه ای در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران- فصلنامه پژوهشی حسابداری مالی- سال اول-  شماره 4 –زمستان 88 –صفحات 43-58 .

    محمد جواد شیخ ، محمد حسن صفرپور. بررسی تأثیر دوره سرمایه‌گذاری بر عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (دوره زمانی 85-81.( بررسی های حسابداری و حسابرسی.

    محمدحسین صفرزاده، محمدعرب مازار یزدی. تفکیک سود و پیش‌بینی جریان‌های نقدی عملیاتی آتی . بررسی های حسابداری و حسابرسی.

    مرادی، جواد، احمدی، غلامرضا. (1390). تعیین عوامل موثر بر رفتار سرمایه گذاری شرکت ها در عرصه بازارهای ناقص- مجله پژوهش های حسابداری مالی- سال سوم- شماره دوم- تابستان 90- صص 125- 136.

    میرفخرالدینی سیدحیدر، معین‌الدین محمود، ابراهیم‌پور علیرضا. مقایسه توانایی جریان‌های نقدی و اقلام تعهدی در پیش‌بینی جریان‌های نقدی آتی - بررسی های حسابداری و حسابرسی

    ویلیام برانسون، عباس شاکری سال نشر : 1376 ناشر : نشر نی نوع کتاب : ترجمه. تئوری و سیاست های اقتصاد کلان.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Almeida, H., Campello, M. and Weisbach, M. S., ‘The cash flow sensitivity of cash’, Journal ofFinance, Vol. 59, 2004, pp. 1777–1804.

    Alti, A., ‘How sensitive is investment to cash flow when financing is frictionless?’ Journal of Finance,Vol. 58, 2003, pp. 707–22.

    Armen Hovakimian and Gayan´e Hovakimian, European Financial Management, Vol. 15, No. 1, 2009, 47–65

    Alti, A., ‘How sensitive is investment to cash flow when financing is frictionless?’ Journal of Finance,Vol. 58, 2003, pp. 707–22.

    Baker, M., Stein, J. C. andWurgler, J., ‘When does the market matter? Stock prices and the investmentof equity-dependent firms’, Quarterly Journal of Economics, Vol. 118, 2003, pp. 969–1005.

    Baker, M. and Wurgler, J., ‘Market timing and capital structure’, Journal of Finance, Vol. 57, 2002,pp. 1–32.

    Calomiris, C. W., Himmelberg, C. P. and Wachtel, P., ‘Commercial paper, corporate finance, and thebusiness cycle: A microeconomics perspective’, Carnegie Rochester Conference Series on PublicPolicy, Vol. 42, 1996

    Cleary, S., ‘The relationship between firm investment and financial status’, Journal of Finance,Vol. 54, 1999, pp. 673–92.

    Cummins, J. G., Hassett, K. A. and Oliner, S. D., ‘Investment behavior, observable expectations,and internal funds’, Board of Governors of the Federal Reserve System, Finance and EconomicsDiscussion Series, 1999, pp. 1999–2027.

    Devereux, M. P. and Schiantarelli, F., ‘Investment, financial factors and cash flow: evidence from UKpanel data’, in R. G. Hubbard (ed.), Asymmetric Information, Corporate Finance, and Investment(Chicago: University of Chicago Press, 1990).

    Erickson, T. and Whited, T. M., ‘Measurement error and the relationship between investment and Q’,Journal of Political Economy, Vol. 108, 2000, pp. 1027–57.

    Fazzari, S. M., Hubbard, R. G. and Petersen, B. C., ‘Financing constraints and corporate investment’,Brookings Papers on Economic Activity, Vol. 1, 1988, pp. 141–95.

    Gilchrist, S. and Himmelberg, C. P., ‘Evidence on the role of cash flow for investment’, Journal ofMonetary Economics, Vol. 36, 1995, pp. 541–72.

    Graham, J. R. and Harvey, C. R., ‘The theory and practice of corporate finance: Evidence from thefield’, Journal of Financial Economics, Vol. 60, 2001, pp. 187–243.

    Hovakimian, A., Opler, T. and Titman, S., ‘The debt-equity choice’, Journal of Financial andQuantitative Analysis, Vol. 36, 2001, pp. 1–24.

    Hovakimian, G. and Titman, S., ‘Corporate investment with financial constraints: Sensitivity ofinvestment to funds from voluntary asset sales’, Journal of Money Credit and Banking, Vol. 38,2006, pp. 357–74.

    Hoshi, T., Kashyap, A. and Scharfstein, D., ‘Corporate structure, liquidity and investment: Evidencefrom the Japanese industrial groups’, Quarterly Journal of Economics, Vol. 106, 1991, pp. 33–60.

    Hubbard, R. G., ‘Capital-market imperfections and investment’, Journal of Economic Literature,Vol. 36, 1998, pp. 193–225.

    Jensen, M. C., ‘Agency costs of free cash flow, corporate finance, and takeovers’, American EconomicReview, Vol. 76, 1986, pp. 323–29.

    Kaplan, S. N. and Zingales, L., ‘Do investment-cash flow sensitivities provide useful measures offinancing constraints?’ Quarterly Journal of Economics, Vol. 112, 1997, pp. 169–215.

    Kadapakkam, P., Kumar, P. and Riddick, L., ‘The impact of cash flows and firm size on investment:the international evidence’, Journal of Banking and Finance, Vol. 22, 1998, pp. 293–320.

    Lamont, O., Polk, C. and Saa-Requejo, J., ‘Financial constraints and stock returns’, Review of FinancialStudies, Vol. 14, 2001, pp. 529–54.

    Loughran, T. and Ritter, J. R., ‘The new issues puzzle’, Journal of Finance, Vol. 50, 1995, pp. 23–52.

    Lucas, D.J. and McDonald, R.L., ‘Equity issues and stock price dynamics’, Journal of Finance,Vol. 45, 1990, pp. 1019–43.

    Morgado, A. and Pindado, J., ‘The underinvestment and overinvestment hypotheses: an analysis usingpanel data’, European Financial Management, Vol. 9, 2003, pp. 163–77.

    Moyen, N., ‘Investment-cash flow sensitivities: constrained versus unconstrained firms’, Journal ofFinance, Vol. 59, 2004, pp. 2061–92.

    Oliner, S. and Rudebusch, G., ‘Sources of the financing hierarchy for business investment’, Review ofEconomics and Statistics, Vol. 74, 1992, pp. 643–54.

    Pawlina, G. and Renneboog, L., ‘Is investment-cash flow sensitivity caused by agency costs orasymmetric information? Evidence from the UK’, European Financial Management, Vol. 11, 2005,pp. 483–513.

    Schiantarelli, F., ‘Financial constraints and investment: Methodological issues and internationalevidence’, Oxford Review of Economic Policy, Vol. 12, 1996, pp. 70–89.

    Shin, H. and Kim, Y., ‘Agency costs and efficiency of business capital investment: evidence fromquarterly capital expenditures’, Journal of Corporate Finance, Vol. 8, 2002, pp. 139–58.

    Shin H. and Park, Y., ‘Financing constraints and internal capital markets: evidence from KoreanChaebols’, Journal of Corporate Finance, Vol. 5, 1999, pp. 169–91.

    46-Whited, T., 1992, “Debt, Liquidity Constraints, and Corporate Investment: Evidence from Panel Data,”Journal of Finance 47, 1425-1459.


موضوع پایان نامه بررسی رابطه بین حساسیت سرمایه ¬گذاری جریان های نقدی و سطوح مخارج سرمایه¬ای در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران, نمونه پایان نامه بررسی رابطه بین حساسیت سرمایه ¬گذاری جریان های نقدی و سطوح مخارج سرمایه¬ای در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران, جستجوی پایان نامه بررسی رابطه بین حساسیت سرمایه ¬گذاری جریان های نقدی و سطوح مخارج سرمایه¬ای در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران, فایل Word پایان نامه بررسی رابطه بین حساسیت سرمایه ¬گذاری جریان های نقدی و سطوح مخارج سرمایه¬ای در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران, دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین حساسیت سرمایه ¬گذاری جریان های نقدی و سطوح مخارج سرمایه¬ای در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران, فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه بین حساسیت سرمایه ¬گذاری جریان های نقدی و سطوح مخارج سرمایه¬ای در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین حساسیت سرمایه ¬گذاری جریان های نقدی و سطوح مخارج سرمایه¬ای در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین حساسیت سرمایه ¬گذاری جریان های نقدی و سطوح مخارج سرمایه¬ای در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین حساسیت سرمایه ¬گذاری جریان های نقدی و سطوح مخارج سرمایه¬ای در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین حساسیت سرمایه ¬گذاری جریان های نقدی و سطوح مخارج سرمایه¬ای در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین حساسیت سرمایه ¬گذاری جریان های نقدی و سطوح مخارج سرمایه¬ای در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین حساسیت سرمایه ¬گذاری جریان های نقدی و سطوح مخارج سرمایه¬ای در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین حساسیت سرمایه ¬گذاری جریان های نقدی و سطوح مخارج سرمایه¬ای در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران, پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه بین حساسیت سرمایه ¬گذاری جریان های نقدی و سطوح مخارج سرمایه¬ای در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین حساسیت سرمایه ¬گذاری جریان های نقدی و سطوح مخارج سرمایه¬ای در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین حساسیت سرمایه ¬گذاری جریان های نقدی و سطوح مخارج سرمایه¬ای در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین حساسیت سرمایه ¬گذاری جریان های نقدی و سطوح مخارج سرمایه¬ای در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین حساسیت سرمایه ¬گذاری جریان های نقدی و سطوح مخارج سرمایه¬ای در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین حساسیت سرمایه ¬گذاری جریان های نقدی و سطوح مخارج سرمایه¬ای در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری چکیده : هدف اصلی مطالعه حاضر، بررسی تمایل سرمایه­گذاران بر تکیه به چولگی و تجزیه و تحلیل تفاوت میان نمودار چولگی بازده سهام­های مختلف است که می تواند معیاری برای ترجیحات سرمایه­گذاری آن­ها باشد. نمونه مورد استفاده در این مطالعه، مشتمل بر 54 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1388 تا 1392 است و برای آزمون فرضیه­ها از نرم ...

پایان نامه تحصیلی برای اخذ کارشناسی ارشد M.A مدیریت بازرگانی- مالی چکیده: مساله اصلی پژوهش در این تحقیق این است که آیا بین سود هر سهم، نسبت Q توبین و اهرم مالی با قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ارتباط معنی داری وجود دارد؟به منظور یافتن پاسخ مناسب به سوال اصلی پژوهش چهار فرضیه تدوین گردیده است. جامعه آماری تحقیق کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای رابطه تعادلی بین ریسک و نرخ بازده مورد انتظار اوراق بهادار رابیان می کند . این مدل ادعا می کند که سرمایه گذاران تنها در قبال پذیرش ریسک سیستماتیک انتظار دریافت پاداش یا صرف را دارند. تحقیقات تجربی اخیر این مدل را با چالش های جدی مواجه ساخته است و به نظر می رسد بتا به عنوان شاخص ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای رابطه تعادلی بین ریسک و نرخ بازده مورد انتظار اوراق بهادار رابیان می کند . این مدل ادعا می کند که سرمایه گذاران تنها در قبال پذیرش ریسک سیستماتیک انتظار دریافت پاداش یا صرف را دارند. تحقیقات تجربی اخیر این مدل را با چالش های جدی مواجه ساخته است و به نظر می رسد بتا به عنوان شاخص ...

گروه آموزشی حسابداری پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد چکیده ساختار سرمایه شرکت، تأمین مالی دائمی شرکت می‌باشد که بوسیله بدهی‌های بلندمدت و حقوق صاحبان سهام نشان داده می‌شود. روش‌های تامین مالی برای تداوم فعالیت و اجرای پروژه‌های سودآور در فرایند رشد شرکت بسیار موثرند و موجب ادامه‌ی حیات شرکت‌ها در بازارهای رقابتی می‌شوند. تامین مالی به روش‌های مختلف کوتاه‌مدت و ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد حسابداری چکیده: هدف این تحقیق بررسی تاثیر نوسانات بازار سهام بر عملکرد شرکتها است .معیارهای مورد نظر برای اندازه گیری عملکرد شرکتها بازده سهام(ROE)˓بازده دارایی ها (ROA)˓ سود خالص و ارزش افزوده اقتصادی و معیار موردنظر برای نوسانات˓ سهم بازده ماهانه سهام می باشد . علاوه بر آن˓در این پژوهش به دنبال رابطه بین اندازه شرکت و عملکرد و همچنین رابطه ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: مدیریت دولتی چکیده : هدف این تحقیق یافتن ارتباط بین ضرایب قیمت و بازده سهام در صنعت سیمان بورس اوراق بهادار می باشد ضرایب قیمت جزء روشهای ارزش گذاری نسبی و رایج ترین و معروف ترین روشهای ارزشگذاری سهام در بازار سرمایه هستند. اساس روش ضرایب قیمت بیانگر این است که ارزش سهام به مقدار سود، دارایی و یا ارزش دیگری که از مالکیت سهام ناشی ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته حسابداری چکیده هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیرفرصتهای رشد برحساسیت بازده سهام به اقلام تعهدی اختیاری درشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1387 تا 1392 بوده که حجم نمونه با توجه به روش غربالگری و پس از حذف مشاهدات پرت برابر با 129 شرکت می باشد. ...

پایان‌نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد «M.A.» رشته: مدیریت بازرگانی گرایش مالی چکیده: مدیریت سرمایه در گردش نقش مهمی را در عملکرد بهتر شرکت‌ها بازی می‌کند. لذا تعیین سیاست‌های مناسب در این جهت می‌تواند تأثیر بیشتر و بسزائی داشته باشد. چراکه هرچه عملکرد شرکت‌ها بهتر گردد ارزش آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. از این رو می‌تواند گفت ثروت سهامداران نیز افزایش پیدا خواهد کرد. تحقیق ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی گرایش مالی چکیده بعد از انقلاب اسلامی و 8 سال دفاع مقدس، وضعیت اقتصادی به گونه‌ای بود که دولت به منظور کمک به قشر آسب پذیر و رشد تصمیم به پرداخت یارانه حامل‌های انرژی گرفت. در سال های بعد با توجه به رشد کافی اقتصادی و قدرت گرفتن اقتصاد کشور به منظور کاهش هزینه های دولتی در سال 1388 اولین فاز کاهش یارانه‌های پرداختی توسط ...

ثبت سفارش