پایان نامه بررسی رابطه رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی با میزان افشای اختیاری اطلاعات

word 1 MB 29783 222
1393 کارشناسی ارشد حسابداری
قیمت قبل:۷۳,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری

    چکیده

    هدف اصلی از انجام این تحقیق بررسی رابطه بین رتبه‌بندی شرکت براساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی و میزان افشای اختیاری اطلاعات در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران است. به منظور رتبه‌بندی شرکت‌ها از تجزیه و تحلیل بنیادی[1] استفاده شده است. ترکیب نه علامت بنیادی که چهار بعد مهم شرکت یعنی سودآوری، کارایی عملیاتی، نقدینگی و تصمیمات تامین مالی را مورد اندازه‌گیری قرار می‌دهد، رتبه شرکت را بر اساس شاخص‌های مالی مشخص می‌کند. شاخص غیر‌مالی مورد توجه در این پژوهش، رتبه نقدشوندگی شرکت‌ها می‌باشد که عددی است که میزان نقد شدن یک سهم در بازار را نشان می‌دهد. میزان افشای اختیاری بر اساس مدل پیشنهادی بوتوسان(1997) پس از اعمال تعدیلاتی در شش بخش کلی شامل پیشینه اطلاعاتی، خلاصه‌ای از نتایج تاریخی مهم، اطلاعات بخش‌ها، آماره‌های کلیدی‌غیر‌مالی، اطلاعات پیش‌بینی، بحث و تحلیل مدیریت مورد محاسبه قرار گرفت. نمونه این تحقیق در برگیرنده شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد که با در نظر گرفتن محدودیت‌های مورد نظر، 49 شرکت انتخاب شده و برای یک دوره 5 ساله (1387-1391) مورد بررسی قرار گرفته‌اند. میزان افشای اختیاری اطلاعات به عنوان متغیر وابسته و رتبه شرکت بر اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی به عنوان متغیر مستقل مورد تحلیل قرار گرفت. در ارتباط با تحلیل ضرایب مدل رگرسیونی، نتایج نشان می­دهد که میان رتبه‌بندی و افشاء اختیاری در سطح 95 درصد رابطه­ی معناداری وجود ندارد. هم چنین در ارتباط با بررسی رابطه تغییر رتبه شرکت بر اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی با میزان افشای اختیاری نتایج نشان می­دهد که تغییر رتبه‌بندی موجب  تغییر افشاء اختیاری نمی‌شود و  در سطح 95 درصد رابطه­ی معناداری وجود ندارد.

    کلید واژه: رتبه‌بندی شرکت، شاخص‌های مالی و غیر‌مالی، افشای اختیاری، تجزیه و تحلیل بنیادی

     

    [1] Fundamental Analysis

    مقدمه

         سنجش و مقایسه عملکرد شرکت‌ها از جمله اطلاعات حائز اهمیتی است که سرمایه‌گذاران و سایر استفاده‌کنندگان را در امر تصمیم‌گیری اقتصادی یاری می‌رساند. در واقع رتبه‌بندی شرکت‌ها از نظر معیارهای مالی و غیر‌مالی اطلاعات شفاف و قابل‌فهمی را به استفاده‌کنندگان درون‌سازمانی و برون‌سازمانی ارائه می‌کند. به‌علاوه تحقیقات نشان داده جایگاه و رتبه شرکت بر عملکرد و هم چنین کیفیت و میزان اطلاعاتی که در اختیار قرار می‌دهد، اثر دارد. از سوی دیگر، شفافیت و افشای داوطلبانه در گزارش‌های مالی اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب می‌کند و زمینه را برای ایجاد بازار کارا مهیا می‌سازد.

         مطالعات در زمینه تاثیر شهرت شرکت بر رفتار شرکت بسیار ناچیز است. هم‌چنین، با‌توجه به اینکه تاکنون در ایران موسسه‌ای وجود ندارد که شرکت‌ها را بر‌اساس معیارهای شهرت رتبه‌بندی کند، بنابراین، مطالعات صورت گرفته در این زمینه تنها به رتبه‌بندی شرکت بر‌اساس شاخص‌های مالی و بعضا غیر‌مالی‌کمّی بسنده می‌شود. سابقه تحقیقات در مورد افشای اختیاری در سال‌های اخیر گسترش یافته است، اما پژوهشی که هم‌زمان این دو عامل را بررسی کند، صورت نگرفته است. در این فصل، ابتدا مسأله اصلی پژوهش، اهمیت و ضرورت آن مورد بحث قرار می گیرد و سپس توضیحاتی راجع به اهداف و فرضیات پژوهش و کاربرد نتایج آن ارائه شده و در نهایت، با ارائه شرح مختصری از چگونگی اندازه‌گیری متغیرهای مدل به کار گرفته شده در این پژوهش، فصل به پایان خواهد رسید.

     

    2-1- بیان مسئله

         تصمیمات اقتصادی بر‌اساس اطلاعات مالی و غیر‌مالی قابل‌اتکا اتخاذ می‌شود. هرچند صورت‌های مالی اطلاعات بسیار مهمی در‌رابطه با وضعیت مالی و عملکرد مالی شرکت در اختیار قرار می‌دهد، با این همه، استفاده‌کنندگان افزون بر آن به یک سری اطلاعات مقایسه‌ای نیز نیاز دارند. این اطلاعات نه‌تنها در‌رابطه با معیارهای مشخص (مالی و غیر‌مالی) روند گذشته شرکت‌ها را هم با خود و هم با دیگر شرکت‌ها مقایسه می‌کند، بلکه جایگاه و رتبه آن‌ها را نیز مورد سنجش قرار می‌دهد. در واقع رتبه‌بندی شرکت‌ها از نظر معیارهای مالی و غیر‌مالی اطلاعات شفاف و قابل‌فهمی را به استفاده‌کنندگان درون‌سازمانی و برون‌سازمانی ارائه می‌کند.

    استفاده‌کنندگان برون‌سازمانی از جمله سرمایه‌گذاران و اعتبار‌دهندگان، به منظور تصمیم‌گیری درباره سرمایه‌گذاری و اعتباردهی از این اطلاعات استفاده می‌کنند. هم‌چنین، مدیران هم به عنوان استفاده‌کنندگان درون‌سازمانی با سنجش عملکرد خود در مورد استفاده بهینه از منابع شرکت تصمیم‌گیری می‌نمایند.

        تا به حال رتبه‌بندی شرکت‌هابر‌اساس شاخص‌های مالی وغیر‌مالی مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. در رتبه‌بندی بر‌اساس شاخص‌های مالی، به بررسی آن دسته از نسبت‌های مالی می‌پردازد که بیشتر مورد توجه تحلیل‌گران مالی قرار می‌گیرد . رتبه‌بندی شرکت بر‌اساس شاخص‌های غیر‌مالی نیز با‌توجه به داده‌های مورد استفاده و نحوه انجام آن به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد. در یک روش که با استفاده از داده‌های کمّی، مانند حجم معاملات، تعداد دفعات معامله و تعداد خریداران، بر‌پایه ترکیبی از قدرت نقدشوندگی سهام و میزان اثرگذاری شرکت‌ها بر بازار رتبه‌بندی صورت می‌گیرد. در روش دیگر با استفاده از داده‌های کیفی از جمله کیفیت مدیریت، کیفیت محصولات، خلاقیت و نو‌آوری، مسئولیت پذیری اجتماعی و محیط زیست ، شهرت و اعتبار شرکت را از این منظر مورد سنجش قرار می‌دهد. در واقع، شهرت یک دارایی نامشهود است که در طول زمان کسب می‌شود. انتظار می رود همان‌گونه که این شهرت و اعتبار که در پی یکسری اقدامات و عملیات و مدیریت صحیح  به دست آمده، بر تصمیم‌گیری واقدامات بعدی عملیاتی و مالی شرکت ، گزارشگری و افشاء تاثیر داشته باشد.

        ادبیات نظری در‌رابطه با این موضوع بیان می‌دارند که شهرت از عدم‌تقارن‌اطلاعاتی ناشی می‌شود. در این رابطه میلیگرام و رابرت[1](1982) بر این باورند که اطلاعات نا‌متقارن در‌رابطه با درستی عمل نقش‌آفرین، باوری درباره عمل او به وجود می آوردکه همان شهرت است. هم‌چنین، آنان اظهار می‌کنند که: " زمانیکه اشخاص راجع به اختیارات یا انگیزه‌های دیگران نامطمئن هستند، انتظار می رود مقوله شهرت مطرح شود.

        افشای اختیاری شرکت نقش مهمی در کاهش عدم تقارن‌اطلاعاتی بین مدیران و سرمایه‌گذاران برون‌سازمانی ایفا می‌کند. منافع حاصل از افشای اختیاری اطلاعات هم برای تامین‌شونده و هم برای تامین‌کننده سرمایه، انگیزه افشای داوطلبانه اطلاعات را در مدیران تقویت می‌کند. در واقع باعث کاهش عدم اطمینان سرمایه‌گذار و اعتباردهندگان در‌خصوص بازده شرکت می‌شود و به دنبال آن منابع مالی شرکت تامین می‌گردد.

        دلایل متعددی در‌خصوص اینکه شرکت‌هایی با شهرت بیشتر، افشای اختیاری کیفی بیشتری را منتشر می‌کنند، عنوان می‌شود. اولاُ، شرکت‌های مشهورتر نسبت به دیگر شرکت‌ها به منظور نشان دادن کیفیت برترشان و به دست آوردن ارزیابی‌های مثبت از طرف فعالان بازار و هم‌چنین نگهداشت آن انگیزه‌های بیشتری به افشای اختیاری دارند. ثانیاُ، در مقایسه با شرکت‌های دیگر، شرکت‌های مشهورتر، توجه و بررسی عمومی بیشتری را به سمت خود جلب می‌کنند و این فشار مضاعفی برای انجام رویه‌هایی که ذینفعان را منتفع می سازد از جمله افشای اختیاری با کیفیت و تداوم بیشتر اطلاعات، ایجاد می‌کند. ثالثاُ، شرکت‌هایی با شهرت بیشتر نسبت به شرکت‌های دیگر، بیشتر در معرض از دست دادن این مزیت هستند، چون شهرت بنای پیچیده ای است که در طی زمان کسب می‌شود و زمانیکه فرو بریزد، بنا نهادن دوباره آن در برخی از موارد، غیرممکن است. هزینه بالاتر از دست رفتن شهرت  شرکت‌های مشهورتر نسبت به هزینه اضافی افشای با کیفیت، انگیزه اضافی به افشا را برای این شرکت‌ها ایجاد می سازد(کاو و همکاران[2]،a2013).

         براساس مطالعات اکتشافی و مبانی نظری ذکرشده، در‌حقیقت، تحقیق حاضر به دنبال یافتن پاسخی علمی و درخور به این پرسش است که: " آیا بین رتبه‌بندی شرکت‌ها براساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی‌که نماینده‌ای از شهرت شرکت است با میزان افشای اختیاری آن رابطه معناداری وجود دارد؟"

    3-1- اهمیت و ضرورت موضوع:

        شفاف سازی فضای کسب و کار و جایگاه اقتصادی شرکت‌ها، مدیران، سیاست‌گذاران، سرمایه‌گذاران، اعتباردهندگان و سایرین را در شناخت دقیق تر ساختار مالی و اقتصادی صنایع و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ کشور و هم‌چنین تصمیم‌گیری در زمینه‌های مختلف اقتصادی یاری می‌رساند.

        این تحقیق می‌تواند به گسترش ادبیات حسابداری در‌خصوص رتبه‌بندی شرکت کمک کند. هم‌چنین، یافته‌های این تحقیق می‌تواند در امر تصمیم‌گیری مالی‌ برای فعالان بازار سرمایه مفید واقع شود. به نظر می‌رسد تحقیق حاضر می‌تواند مدیران را در تصمیم‌گیری در ‌رابطه با افشای اختیاری اطلاعات و کسب جایگاه برتر  و حفظ آن و هم‌چنین سرمایه‌گذاران، اعتباردهندگان و سایر استفاده‌کنندگان در تحلیل و مقایسه شرکت‌ها و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی‌شان یاری رساند. به نظر می‌رسد، نتایج این تحقیق پاسخی درخور این پرسش که آیا کسب جایگاه برتر از نظر شاخص‌های مالی و غیر‌مالی، انگیزه‌ای در مدیر برای افشای بیشتر اطلاعات ایجاد می‌‌کند، فراهم نماید.

     

     

    4-1- پرسش‌های تحقیق:

        تحقیق حاضر در پی یافتن پاسخی به این سوالات است که:

    سوال 1- آیا هرچه رتبه شرکت بر‌اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی بالاتر باشد، میزان افشای اختیاری آن، بیشتر است؟

    سوال 2- آیا بین تغییر رتبه شرکت بر‌اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی با تغییر میزان افشای اختیاری، رابطه وجود دارد؟

     

    5-1- فرضیه‌های تحقیق:

    در این تحقیق با توجه به پرسش‌های مطرح شده، فرضیه‌های تحقیق به شرح زیر قابل‌صورت‌بندی است:

    1- هرچه رتبه شرکت بر‌اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی بالاتر باشد، میزان افشای اختیاری آن، بیشتر است.

    2- بین تغییر رتبه شرکت بر‌اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی با تغییر میزان افشای اختیاری رابطه وجود دارد.

     

    6-1- اهداف تحقیق:

    تصمیم‌گیری درست در‌رابطه با سرمایه‌گذاری و اعتباردهی توسط سرمایه‌گذاران و اعتباردهندگان وسایرین از یک سو، هم‌چنین، در‌رابطه با تامین سرمایه لازم و تخصیص بهینه منابع توسط مدیر از سوی دیگر، موضوع  با اهمیتی است که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. با‌توجه به اینکه تصمیمات بر مبنای یک سری اطلاعات با اتکا گرفته می‌شود، رتبه‌بندی و مقایسه شرکت‌ها با استفاده از معیارهای مالی و غیر‌مالی ، اطلاعات مفیدی را برای سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران فراهم می‌کند تا آنها بتوانند عملیات بنگاه اقتصادی را ارزیابی و موقعیت آن را در طول زمان تحلیل نمایند. هم‌چنین، یافتن رابطه‌ای بین رتبه‌بندی و سطح افشای اختیاری، انگیزه مدیران را در امر افشای بیشتر اطلاعات به منظور کسب رتبه بالاتر و حفظ آن بالا می برد که این خود، برای استراتژی‌های سرمایه‌گذاری مفید می‌باشد.

        انتظار می رود نتایج این تحقیق برای مدیران که دنبال تامین سرمایه لازم هستند و هم‌چنین، سرمایه‌گذاران و  دیگر فعالان بازار در امر تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، مفید واقع شود.

     

    7-1- روش کلی تحقیق:

        از آنجا که هدف این تحقیق توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است، آزمودن مفاهیم نظری و ذهنی بر‌پایه اطلاعات واقعی و دستیابی به نتایجی قابل‌لمس است، از دیدگاه تقسیم بندی تحقیقات بر حسب هدف، تحقیق کاربردی است.

        از جهتی دیگر، بر‌اساس چگونگی جمع‌آوری داده‌ها، پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی(غیر آزمایشی) است. اجرای تحقیقات توصیفی می‌تواند صرفا برای شناخت بیشتر شرایط موجود و یا به منظور یاری‌رساندن به فرایند تصمیم‌گیری باشد. از این رو فرضیه‌های تحقیق به گونه‌ای تبیین شده‌اندکه روند تغییرات یک متغیر در دو گروه مختلف با یکدیگر را مورد مقایسه قرار می‌دهد. تحقیق حاضر از نظر دسته‌بندی‌های مختلف تحقیقات توصیفی از نوع توصیفی همبستگی است.

                  

    8-1- قلمرو زمانی، جامعه و نمونه آماری:

     

    قلمرو زمانی: از ابتدای سال 87 تا پایان سال 91 می‌باشد.

    جامعه و نمونه آماری: با‌توجه به اینکه تاکید بر استفاده از اطلاعات مالی مبتنی بر استانداردهای حسابداری یکسان می‌باشد، جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر کلیه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران است به شرطی که همه شرایط زیر را داشته باشند:

    1- از ابتدای سال 87 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته‌شده و تا پایان سال 91 از فهرست شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس حذف نشده باشند.

    2- برای برخورداری از قابلیت مقایسه دوره مالی آنها منتهی به پایان اسفند‌ماه باشد.

    3- طی سال‌های 87 تا 91 تغییر سال مالی نداده باشند.

    4- از گروه شرکت‌های واسطه‌گری مالی نباشند.

    5-  در این پژوهش یکی از شاخص‌های مالی موردنظر برای رتبه‌بندی شرکت‌ها، نسبت‌های سودآوری می‌باشد. به همین دلیل شرکت‌های نمونه می بایست طی دوره مورد پژوهش زیان‌ده نباشند.

    6- به دلیل اینکه یکی از معیارهای غیر‌مالی مورد استفاده در رتبه‌بندی، تعداد دفعات معاملات شرکت می‌باشد، لذا به منظور انتخاب نمونه‌ای همگن، تعداد دفعات معاملات شرکت نباید از 100مرتبه در سال کمتر باشد.

    7- نباید در طی دوره تحقیق، توقف عملیات یا تغییر فعالیت داشته باشند.

    8- اطلاعات مالی و غیر‌مالی آنها در دسترس و قابل‌دریافت باشد.

     

    9-1- روش‌های گردآوری داده‌ها وابزار مورد استفاده برای آن:

    در این پژوهش به منظور گردآوری داده‌های مورد نیاز از نرم‌افزار رهاورد نوین و تدبیر پرداز استفاده می‌شود. پس از جمع‌آوری داده‌ها، با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.

     

     

     

     

     

     

    10-1- روش‌های تحلیل داده‌ها:

    برای تحلیل آماری داده‌های گردآوری شده و آزمون فرضیه‌های تحقیق از تجزیه و تحلیل رگرسیون چند‌‌متغیری حداقل مربعات ساده(OLS)، محاسبه ضرایب همبستگی و آماره‌های F و T استفاده می‌شود و در صورت لزوم آزمون‌های اضافی آماری انجام خواهد شد. هم‌چنین به منظور تعیین اهمیت نسبی معیارهای رتبه‌بندی، از روش تحلیل عاملی استفاده می‌شود.

     

    11-1- مدل تحقیق

    در این تحقیق به منظور آزمون فرضیه اول از مدل رگرسیونی‌ زیر استفاده می‌شود:

     

    Disclosure = +   Rankingi,t +  CEO_HOLDi,t +  RETi,t +                            NEG_RETi,t+   STD_RETi,t+  MTBi,t+  ln_SIZEi,t+ei,t

     

    (1)                                                                                                                            

    که DISCLOSURE  سطح افشای اختیاری شرکت می‌باشد.

    RANKING: رتبه شرکت از نظر شاخص‌های مالی و غیر‌مالی است.

    CEO_HOLD: نسبتی از سهام در اختیار مدیران که میزان مالکیت بیش از پنج درصد کل سهام شرکت باشد.

    RET: میانگین بازدهی سهام شرکت در طول سال مالیt-4 تا t است.

    NEG_RET: متغیر کنترلی است که اگر RET منفی باشد برابر یک و در غیر‌این صورت برابر صفر است.

    STD_RET: میانگین انحراف معیار بازدهی روزانه سهام در طول سال مالی t-4 تا t است.

    MTB: نسبت ارزش بازار به دفتری است.

    Ln SIZE: لگاریتم طبیعی ارزش بازار سهام شرکت[3] است.

    i معرف شرکت و t معرف سال مورد بررسی است.

    به منظور آزمون فرضیه دوم، ابتدا شرکت‌هایی از نمونه که در سال t رتبه شان بر‌اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی تغییر یافته، تعیین می‌شوند. سپس میزان افشای اختیاری این شرکت‌ها برای سال  t با میزان افشای اختیاری این شرکت‌ها برای سال‌t-1 ، مقایسه می‌شود. برای بررسی رابطه تغییر رتبه شرکت با میزان افشای اختیاری، از رگرسیون چند‌متغیری حداقل مربعات ساده برگرفته از مدل اصلی تحقیق(معادله6)، استفاده می‌شود. بدین منظور تغییرات متغیر وابسته و تغییرات متغیرهای کنترلی در معادله(1) لحاظ می‌شوند و معادله(2) به دست می‌آید.

    ∆Disclosure =  +  ∆Rankingi,t + ∆CEO_HOLDi,t +  ∆RETi,t +                   ∆NEG_RETi,t+ ∆STD_RETi,t+ ∆MTBi,t+ ∆ ln_SIZEi,t+ei,t   (2)               

     

    12-1- شرح متغیرهای تحقیق

    متغیر های مورد مطالعه در این تحقیق، شامل متغیر وابسته، متغیر مستقل اصلی و متغیر های مستقل کنترل به شرح زیر می باشند:

    الف: متغیر مستقل

    متغیر مستقل در این تحقیق، رتبه شرکت از نظر شاخص‌های مالی و غیر‌مالی می‌باشد. به منظور رتبه‌بندی از روش امتیازدهی F-SCORE استفاده می‌شود. در این روش، اطلاعات هر دو سال متغیرهای مورد بررسی باهم مقایسه می‌شوند. در صورتی که قدرمطلق متغیر مورد نظر نسبت به سال قبل افزایش یافته باشد امتیاز یک و در صورت کاهش امتیاز صفر در نظر گرفته می‌شود. این عمل در کلیه نمونه‌های مورد بررسی برای تمامی متغیرها انجام می‌گیرد. بدین ترتیب نمونه‌های مورد بررسی از لحاظ متغیرهای مالی دارای امتیازی بین صفر تا نه (تعداد متغیرهای مالی) و از لحاظ متغیرهای غیر‌مالی دارای امتیازی بین صفر تا یک (تعداد متغیر غیر‌مالی) خواهند گردید. روش امتیازبندی یک روش متداول در تحقیقات است(پیتروسکی[4]،2000؛ ناین[5]،2003؛ موهنرام[6]،2004؛ مهرانی و همکاران،1383؛ مهرانی و تحریری،1390).

    شاخص‌های مالی

    ترکیب نه علامت بنیادی مالی که چهار بعد مهم شرکت یعنی سودآوری، کارایی عملیاتی، نقدینگی و تصمیمات تامین مالی را مورد اندازه‌گیری قرار می‌دهد، رتبه شرکت را بر‌اساس شاخص‌های مالی مشخص می‌کند. عدد ترکیبی مالی که F_SCORE مالی نامیده می‌شود، جمع نه علامت بنیادی مالی مورد محاسبه می‌باشد. علامت یا عدد ترکیبی مالی به گونه‌ای طراحی شده است که توانایی و استحکام کلی وضعیت مالی شرکت را اندازه‌گیری می‌کند.

    نمره ترکیبی یا F_SCORE مالی برابر است با مجموع تمامی علائم بنیادی باینری:

    مالیF_SCORE= F_∆ROA +F_∆ROE + F_∆TURN + F_∆INVT+ F_∆SLINV + F_∆LIQUID +F_∆LEVG + F_∆DIVEQ + F_∆MARGIN  

     

    [1] Milgrom, P. and  Roberts, J.

    [2]Cao, Y., Cassel,C.A., Myers, L. A.,and Ome,T.C.

    [3]Capitalization

    [4]Piotroski, J

    [5]Nguyen, P.

    [6]Mohanram, P.

    Abstract

    The main aim of this paper is to assess the relationship between corporate ranking based on financial and non-financial indexs and voluntary disclosure level. Fundamental analysis was used for corporates ranking . Aggregating 9 funamental indexes that measure 4 important dimensions i.e. profitability, operational efficiency, liquidity, and funding decisions specify corporates ranking based on financial indexes. Corporates liquidity rank that shows liquidizing of a share in the market is non-financial index. Voluntary disclosure level was measured in 6 overall parts including information history, summary of important historical outcome, segments information, key nonfinancial indicators, foresight information, discussion and analysis of management based on Botson(1997) model. The present study involved a sample of companies in Tehran Stock Exchange. Considering desired restriction, 49 companies were selected and have been studied over a period of 5 years(1387-1391). Corporates ranking besed on financial andd non-financial indexes as a independent variable and voluntary disclosure level as dependant variable have been analysed. Respect to regression analysis, it was found that there is not any important relationship between corporates ranking and voluntary disclosure level. Also it was found that there is no relationship between corporates rank upgrading  and voluntary disclosure level.

    KEYWORDS: corporates ranking, financial and non-financial indexes, voluntary disclosure, fundamental analysis

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    فصل اول: طرح و کلیات تحقیق................................................................................................................................................1

    1-1- مقدمه..................................................................................................................................................................................2

    2-1- بیان مسئله.........................................................................................................................................................................2

    3-1- اهمیت و ضرورت موضوع................................................................................................................................................4

    4-1- پرسش‌های تحقیق...........................................................................................................................................................5

    5-1- فرضیه‌های تحقیق............................................................................................................................................................5

    6-1- اهداف تحقیق....................................................................................................................................................................5

    7-1- روش کلی تحقیق.............................................................................................................................................................5

    8-1- قلمرو زمانی، جامعه و نمونه آماری...............................................................................................................................6

    9-1- روش‌های گردآوری داده ها و ابزارهای مورد استفاده برای آن...............................................................................6

    10-1- روش‌های تحلیل داده ها..............................................................................................................................................7

    11-1- مدل تحقیق....................................................................................................................................................................7

    12-1- شرح متغیرهای تحقیق................................................................................................................................................8

    13-1- شرح واژه ها و اصطلاحات تحقیق...........................................................................................................................15

    14-1- ساختار کلی تحقیق....................................................................................................................................................16

    15-1- خلاصه فصل.................................................................................................................................................................17

    فصل دوم: مبانی نظری پژوهش و مروری بر تحقیقات پیشین.......................................................................................18

    1-2- مقدمه...............................................................................................................................................................................19

    2-2- رتبه‌بندی.........................................................................................................................................................................19

    1-2-2- تعریف رتبه‌بندی.......................................................................................................................................................................19

    2-2-2- رتبه‌بندی شرکت‌ها.....................................................................................................................................................................20

    3-2- شاخص‌های مهم رتبه‌بندی شرکت‌ها........................................................................................................................21

    4-2- مدل‌های رتبه‌بندی شرکت‌ها......................................................................................................................................22

    1-4-2- تجزیه و تحلیل بنیادی........................................................................................................................................................................22

    2-4-2- تحلیل پوششی داده ها.......................................................................................................................................................................25

    3-4-2- روش تاکسونومی..................................................................................................................................................................................27

    4-4-2- رویکردهای تصمیم‌گیری چندمعیاره...............................................................................................................................................27

    1-4-4-2- تصمیم‌گیری چندشاخصه................................................................................................................................................28

    2-4-4-2- فرآیند تحلیل سلسله مراتبی............................................................................................................................................28

    3-4-4-2- تحلیل سلسله مراتبی فازی..............................................................................................................................................29

    4-4-4-2- روش تاپسیس.....................................................................................................................................................................30

    5-2- رتبه‌بندی شرکت‌ها توسط بورس...............................................................................................................................33

    6-2- رتبه‌بندی شرکت‌ها در ایران.......................................................................................................................................35

    1-6-2- رتبه‌بندی شرکت‌های برتر بورس ایران............................................................................................................................................35

    2-6-2- رتبه‌بندی شرکت‌ها از نظر کیفیت افشا و اطلاع رسانی مناسب.................................................................................................37

    3-6-2- رتبه‌بندی شرکت‌ها توسط سازمان مدیریت صنعتی.....................................................................................................................37

    7-2- افشای اطلاعات..............................................................................................................................................................40

    1-7-2- تعریف افشاء..........................................................................................................................................................................................40

    2-7-2- اهداف افشای اطلاعات........................................................................................................................................................................42

    3-7-2- چه اطلاعاتی لازم است افشا شود؟..................................................................................................................................................43

    4-7-2- چه میزان اطلاعات لازم است افشا شود؟.......................................................................................................................................44

    8-2- اصل افشای کامل...........................................................................................................................................................45

    9- 2- تئوری الزامات افشای شرکت و گزارشگری مالی...................................................................................................46

    10-2-دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس اوراق بهادار.......................47

    1-10-2- فصل اول- تعاریف و اصطلاحات................................................................................................................................................48

    2-10-2- فصل دوم- کلیات..........................................................................................................................................................................48

    3-10-2- فصل سوم- موارد افشاء................................................................................................................................................................48

    1-3-10-2- بخش اول: گزارش‌ها وصورت‌های مالی سالانه و میاندوره ای...................................................................................48

    2-3-10-2- بخش دوم: مجامع عمومی.............................................................................................................................................48

    3-3-10-2- بخش سوم: اطلاعات مهم..............................................................................................................................................49

    11-2- دستورالعمل اجرایی "نحوه گزارش‌دهی دارندگان اطلاعات نهانی"...............................................................49

    12-2- آیین نامه انضباطی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس.......................................................................................50

    13-2- شفافیت اطلاعات........................................................................................................................................................50

    1-13-2- ماهیت شفافیت گزارشگری درمتون مالی...............................................................................................................................50

    2-13-2- نقش شفافیت درگزارشگری مالی.............................................................................................................................................51

    14-2- آیا شفافیت همیشه مطلوب است!؟.........................................................................................................................53

    15-2- اصول گزارشگری شفاف............................................................................................................................................54

    16-2- سطوح شفافیت............................................................................................................................................................55

    17-2- محدودیت‌های افشای اطلاعات وافزایش شفافیت...............................................................................................58

    18-2- افشای الزامی یا داوطلبانه؟.......................................................................................................................................59

    19-2- افشای داوطلبانه..........................................................................................................................................................60

    1-19-2-اهمیت شفافیت و افشای داوطلبانه............................................................................................................................................60

    2-19-2- منافع افشای داوطلبانه اطلاعات..................................................................................................................................................60

    1-2-19-2- افزایش قابلیت نقدشوندگی اوراق بهادار در بازار....................................................................................................62

    2-2-19-2- کاهش هزینه سرمایه....................................................................................................................................................63

    3-2-19-2-افزایش محتوای اطلاعاتی قیمت سهام.....................................................................................................................66

    4-2-19-2- کاهش هزینه‌های ناشی از دعاوی حقوقی..............................................................................................................70

    3-19-2- مسائل اصلی در افشای داوطلبانه..................................................................................................................................................71

    4-19-2-راهبری رقابتی شرکت و افشای داوطلبانه...................................................................................................................................71

    20-2-شاخص‌های افشای داوطلبانه.....................................................................................................................................73

    1-20-2- اقلام شاخص افشا..........................................................................................................................................................................75

    21-2-استفاده‌کنندگان صورت‌های مالی و نیازهای اطلاعاتی آنان...............................................................................76

    22-2- پیشینه تحقیق............................................................................................................................................................78

    1-22-2-  تحقیقات داخلی............................................................................................................................................................................78

    2-22-2- تحقیقات خارجی............................................................................................................................................................................87

    23-2- جمع بندی و نتیجه‌گیری.........................................................................................................................................94

    24-2- خلاصه فصل.................................................................................................................................................................96

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق..............................................................................................................................................97

    1-3- مقدمه...............................................................................................................................................................................98

    2-3- روش شناسی تحقیق....................................................................................................................................................98

    3-3- مسئله پژوهش.............................................................................................................................................................100

    4-3- فرضیه تحقیق..............................................................................................................................................................101

    5-3- جامعه و نمونه آماری تحقیق....................................................................................................................................101

    6-3- روش گردآوری اطلاعات............................................................................................................................................103

    7-3- مدل مورد استفاده برای آزمون فرضیه‌ها...............................................................................................................103

    8-3- اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش.................................................................................................................................104

    9-3- روش‌های آماری تحلیل اطلاعات............................................................................................................................109

    10-3- تحلیل عاملی.............................................................................................................................................................110

    1-10-3- انواع تحلیل عاملی.......................................................................................................................................................................110

    2-10-3- مراحل انجام تحلیل عاملی.........................................................................................................................................................111

    11-3- آزمون‌های آماری.....................................................................................................................................................111

    1-11-3- آزمون معنی­دار بودن اثرات فردی F لیمر ............................................................................................................................111

    2-11-3- آماره هاسمن................................................................................................................................................................................112

    3-11-3- آزمونt..........................................................................................................................................................................................112

    4-11-3- آزمونF..........................................................................................................................................................................................113

    5-11-3- ضریب تعیین..................................................................................................................................................................................113

    6-11-3- فروض مدل رگرسیون خطی کلاسیک..................................................................................................................................113

    7-11-3- ناهمسانی واریانس.....................................................................................................................................................................114

    8-11-3- عدم خود همبستگی جملات خطا.........................................................................................................................................114

    12-3- نرم افزارهای تجزیه و تحلیل.................................................................................................................................115

    13-3- خلاصه فصل..............................................................................................................................................................116

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری...................................................................................................................................117

    1-4- مقدمه............................................................................................................................................................................118

    2-4- تحلیل عاملی................................................................................................................................................................118

    1-2-4- مراحل انجام تحلیل عاملی............................................................................................................................................................118

    2-2-4- تحلیل عاملی شاخصهای مالی....................................................................................................................................................119

    3-4- آمارتوصیفی..................................................................................................................................................................121

    4-4- همبستگی بین متغیرهای پژوهش..........................................................................................................................122

    5-4- آزمون نرمال بودن متغیر وابسته.............................................................................................................................123

    6-4- روش‌های برآورد مدل................................................................................................................................................124

    7-4- آزمون ناهمسانی واریانس..........................................................................................................................................127

    8-4- آزمون نرمال بودن اجزای باقیمانده........................................................................................................................128

    9-4- آزمون ناهمسانی واریانس..........................................................................................................................................130

    10-4- آزمون نرمال بودن اجزای باقیمانده......................................................................................................................131

    11-4- خلاصه فصل و نتیجه‌گیری....................................................................................................................................131

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادها................................................................................................................................132

    1-5- مرور و جمع بندی......................................................................................................................................................133

    2-5- نتایج آزمون فرضیات..................................................................................................................................................134

    3-5- محدودیت‌های ناشی از تعمیم نتایج.......................................................................................................................136

    4-5- پیشنهادهای کاربردی................................................................................................................................................136

    5-5- پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی............................................................................................................................137

    منابع فارسی...................................................................................................................................................................................I

    منابع انگلیسی.............................................................................................................................................................................IV

    پیوست 1: اسامی شرکت‌ها......................................................................................................................................VIII

    پیوست2: متن دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس اوراق بهادار......... X

    پیوست3: متن دستورالعمل اجرایی "نحوه گزارش‌دهی دارندگان اطلاعات نهانی"............................................. .XX

    پیوست4 متن آیین نامه انضباطی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس:..................... ............................................XXIV

    پیوست5: شاخص‌های افشای اطلاعات موسسه اس اند پی........................................................................................XXX

    پیوست 6: شاخص افشای اختیاری در تحقیق در تحقیق هوافنگ و جیانگو (2007).....................................XXXVI

    پیوست 7: شاخص افشای اختیاری در تحقیق سنجری 1387.........................................................................XXXVIII

    پیوست 8: شاخص افشای اختیاری در تحقیق اسمعیل‌زاده مقری و شعربافی 1388...............................................XL

    پیوست 9:شاخص افشای اختیاری در تحقیق حساس یگانه و پژنگ 1388............................................................XLII

    پیوست 10: شاخص افشای اطلاعات در تحقیق سرف 1961...................................................................................XLIV

    پیوست11: جداول آماری...................................................................................................................................................XLVI

    جدول1-4، KMO و آزمون بارتلت...............................................................................................................................XLVII

    جدول2-4، تحلیل واریانس شاخص‌های مالی.............................................................................................................XLVII

    جدول3-4،ماتریس ضرایب شاخص‌های مالی در عامل های به دست آمده........................................................XLVIII

    جدول4-4، آمار توصیفی متغیرهای پژوهش............................................................................................................ XLVIII

    جدول5-4، همبستگی بین متغیرهای پژوهش.............................................................................................................XLIX

    جدول8-4، اطلاعات مربوط به تعیین روش مورد استفاده برای فرضیه اول...........................................................XLIX

    جدول9-4، مدل تصادفی برای آزمون اول..............................................................................................................................L

    جدول10-4، آزمون ناهمسانی واریانس.................................................................................................................................LI

    جدول11-4 نگاره، نرمال بودن اجزای باقیمانده..................................................................................................................LI

    جدول12-4 اطلاعات مربوط به تعیین روش مورد استفاده برای فرضیه دوم..............................................................LII

    جدول13-4 مدل Pooled برای فرضیه دوم....................................................................................................................LII

    جدول14-4 آزمون ناهمسانی واریانس...............................................................................................................................LIII

    جدول15-4 نگاره، نرمال بودن اجزای باقیمانده..............................................................................................................LIII

    پیوست12: نمودارها............................................................................................................................................................. LIV

    نمودار 1-4،نمودار نزولی مقادیر ویژه...................................................................................................................................LV

    نمودار تابع انتقال....................................................................................................................................................................LVI

    منبع:

     

    منابع فارسی:

    - اردبیلی، محمدحسن؛ لقمان سنجری، بررسی رابطه بین ویژگی‌های حسابداری شرکت‌ها و میزان افشای اختیاری اطلاعات مالی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی

    -‌انواری رستمی، علی اصغر. ختن‌لو، محسن. (1385). "بررسی مقایسه ای رتبه‌بندی شرکت‌های برتر بر‌اساس نسبت‌های سودآوری و شاخص‌های بورس اوراق بهادار تهران". بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، شماره43، ص.ص.43-25.

    -انواری رستمی، علی اصغر. حسینیان، شهامت. رضایی اصل، مرتضی. (1391). "رتبه‌بندی مالی شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از روش‌های تصمیم‌گیری چندشاخصه و مدل ترکیبی". تحقیقات مالی، دوره14، شماره 1، ص.ص.54-31.

    -بلکویی، احمد. (1381). تئوری حسابداری (پارسائیان، مترجم). تهران. دفتر پژوهش های فرهنگی.

    -‌بنی مهد،بهمن. محسنی شریف،محسن. (1389). "بررسی عوامل موثر بر رتبه‌بندی شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران از لحاظ کیفیت افشا و به موقع بودن". مجله حسابداری مدیریت،شماره هفتم، ص.ص.63-51.

    -‌ثقفی،علی.ملکیان،اسفندیار. (77-1376). "جامعیت گزارش‌های سالانه و ویژگی‌های مالی شرکت‌های پذیرفته‌شده در سازمان بورس اوراق‌بهادار تهران".بررسی‌های حسابداری، شماره22و23، ص.ص.7-34.

    -حافظ نیا، محمدرضا. 1382. مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، چاپ هشتم، تهران، انتشارات سمت.

    - حساس یگانه، یحیی. و پژنگ، سحر. (1388)، رابطه ویژگی‌های شرکت با میزان افشای اختیاری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی(ره).

    - حساس یگانه، یحیی. و صادقی، حسین. (1391)، رابطه سطح افشای اختیاری اطلاعات و هزینه حقوق صاحبان سهام، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی(ره).

    -‌حسنی، محمد. بشیر حسینی،  سید محمد. (1389). "بررسی رابطه سطح افشای اطلاعات حسابداری و نوسانات قیمت سهام در شرکت‌های بورس تهران". پژوهشنامه اقتصاد کسب و کار، شماره دوم، ص.ص.84-75.

    -خاکی، غلامرضا. 1390. روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی. تهران، نشر بازتاب.

    -دلاور، علی. 1385، مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران، انتشارات رشد، چاپ پنجم.

    -‌سازمان حسابرسی، مصوبات کمیته حسابرسی عملیاتی. (1380). "آشنایی با حسابرسی عملیاتی". حسابرس، شماره10، ص.ص.102-96.

    -‌سجادی،حسین. زراءنژاد، منصور. جعفری،علیرضا. (1388). "ویژگی‌های غیر‌مالی موثر بر کیفیت گزارشگری مالی در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران". بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، شماره57، ص.ص. 68-51.

    -سرمد، ز؛ بازرگان،ع؛ حجازی، ا. (1388). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری.

    -شباهنگ، ر. (1381). تئوری حسابداری (جلد1)، تهران، انتشارات مرکز تحقیقات حسابداری و حسابرسی.

    -صمدی گرگانی، م. (1389). تبیین ارتباط بین شفافیت گزارشگری با گزارشگری مالیاتی. پایان نامه دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران.

    -طاهری، م. (1389). شفافیت، مشکلات و راهکارها، مجموعه مقالات چهارمین همایش سراسری سالانه دانشجویان حسابداری ایران.

    -علوی، محمد. (1390). اصول 7گانه گزارشگری شفاف در اطلاعات مالی/www.accpress.com/news/1390/07بازیابی از www.accpress.com

    -قلی زاده، محمدحسن. طراحی مدل رتبه‌بندی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از تحلیل پوششی داده ها. دانشگاه تهران، رساله دکترا، 1383.

    -قلی زاده، محمدحسن. ابراهیم پور ازبری، مصطفی. 1388. "طراحی مدل رتبه‌بندی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از تحلیل پوششی داده ها. مورد: صنعت موارد غذایی و آشامیدنی". پژوهشنامه اقتصادی، شماره5.

    -کُهلر، ا. (1387). فرهنگ اصطلاحات حسابداری (جلالی، مترجم). انتشارات گسترش علوم پایه.

    -گجراتی دامور. 1386. مبانی اقتصاد سنجی، ترجمه حمید ابریشمی، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ چهارم.

    -‌مهرانی،ساسان. مهرانی،کاوه. کرمی، غلامرضا. (1383). "استفاده از اطلاعات تاریخی مالی و غیر‌مالی جهت تفکیک شرکت‌های موفق از ناموفق".بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، شماره 38، ص.ص.92-77.

    -‌مهرانی،کاوه. تحریری،آرش. (1390). "رتبه‌بندی شرکت‌هابر‌اساس شاخص‌های مالی و بررسی رابطه آن با بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران". دو ماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد، شماره50، ص.ص.70-51.

    -مهرگان،محمدرضا. 1383. ارزیابی عملکرد سازمانها، تهران. انتشارات دانشگاه تهران.

    -‌نوروش،ایرج.ذاکری،حامد.سلامی،حامد.(1389). "رتبه‌بندی شاخص‌های سنجش شرکت‌های موفق(ارائه رویکردی در انتخاب روش تصمیم‌گیری چندشاخصه مناسب)".توسعه کارآفرینی،شماره هفتم، ص.ص. 163-141.

    - نوری فرد، یداله ، (1377)، "اطلاعاتحسابداریوافشادرگزارش‌هایمالیشرکت‌هادرایران"، دانشگاه دهلی.

    -‌‌هندریکسن، الدون اس. ون بردا، مایکل اف. "تئوری‌های حسابداری". ترجمه پارسائیان، علی. انتشارات ترمه. جلد دوم. سال1386. ص.ص. 543-526.

     

    منابع انگلیسی

    -‌Ahmed, K.,  and Courtis, J. K. (1999). “ Association between  Corporate    Characteristics and Disclosure Levels in Annual Reports: A MetaAnalysis”.  British Accounting Review, Volume 31, No. 1, pp:  35-61.

    -‌Anginer, D., Warburton, A. J., and Yildzhan, C.  ( 2011).” Corporate Reputation and Cost of Debt”. Working paper, The World Bank, Syracuse University, and University of Michigan.

    -Botoson, C.A. (1997), “Disclosure level and cost of equity capital”, The Accounting Review. Vol.72, pp. 323-349.

    -Bulow, J., and Rogoff, K.  (1989).” Sovereign Debt: Is to forgive to forget?”. American Economic Review,Volume 79, No.1, pp: 43-50

    -‌Cao, Y., Cassel, C.A.,  Myers , L.A.,  and Omer, T.C.  (2013a).” Does Company reputation Matter for Voluntary Disclosure Quality? Evidence from Management Earnings Forecasts”.  Working paper, The Chinese University of Hong Kong, University of Arkansas, University of Arkansas, University of Nebraska-Lincoln.

    -‌Cao, Y., Myers, J. N.,  Myers, L. A.,  and Omer, T. C.  (2013b).” Company Reputation and the Cost of Capital”. Working paper, The Chinese University of Hong Kong, University of Arkansas, and University of Nebraska-Lincoln.

    -‌Cao, Y., Myers, L. A., and Omer, T. C. (2012). Does Company Reputation Matter for Financial Reporting Quality? Evidence from restatements. Contemporary Accounting Research, Volume 29,No.3, pp: 956-990.

    -‌Cravens, K. S., and Oliver, E. G. (2006). Employees: “The key Link to Corporate Reputation Management”.  Business Horizons, Volume 49, No. 4, pp: 293-302

    -‌Diamond, D.W. (1991).” Monitoring and Reputation: The Choice between Bank Loans and Directly Placed Debt”.Journal of Political Economy, Volume 99, No.4, pp: 689-721.

    -‌Diamond, D.W. (1989).  “Reputation Acquisition in Debt Markets”. Journal of Political Economy, Volume 97, No.4, pp: 828-862.

    -‌Flanagan, D. J., and O’Shaughnessy,  K. C. (2005). “The Effect of Layoffs on Firm Reputation”. Journal of Management, Volumet 31, No.3, pp: 445-463.

    -‌Fomburn, C.J., and Shanley, M. (1990).” What’s in a name? Reputation Building and Corporate Strategy”. The Academy of Management Journal, Volume33, No.2, pp: 233-258.

    -‌Gomes, A. (2000). ” Going public without governance: Managerial Reputation Effects”. Journal of Finance, Volume 55, No.2, pp: 615-646.

    -Graham, J., C. Harvey, and S. Rajgopal, 2005. “The Economic Implications of Corporate Financial Reporting”. Journal of Accounting and Economics,40, pp3-73.

    -Ho, S. , & Wong, K. (2001). A study of the relationship between corporate governance structures and the extent of voluntary disclosure. Journal of International Accounting. 10(2), 139-156.

    -‌John, K., and Nachman,  D.C.  (1985).” Risky Debt, Investment Incentives, and Reputation in a Sequential Equilibrium”. The Journal of Finance, Volume 40, No. 3, pp:  863-878

    -Lanbert, R., C.Leuz and R. Verrechia,2007a, Accounting Information, Disclosure and the cost of capital. Journal of Accounting Research 45(2007), 385-420.

    -Lanbert, R., C.Leuz and R. Verrechia,2007b,“Information Asymmetry, Information Precision and the cost of capital”. Working paper, Whoton School and University of Chicago.

    -‌Mohanram, P. ( 2004). “Separating Winners from Losers among Low Book-to-Market Stock Using Financial Statements Analysis”. Review of accounting studies, Volume 10, pp: 133-170.

    -‌Piotroski, J. ( 2000).” Value investing: The Use of Historical Financial Statement Information to Separate Winners from Losers”, Journal of Accounting Research, Volume 38, pp: 1-41.

    -‌Roberts, P. W., and Dowling, G. R.  (2002).” Company Reputation and Sustained Superior Financial Performance”. Strategic Management Journal, Volume 23, No.12, pp: 1077-1093.

    -‌Siegel, J. (2005).” Can Foreign Firms Bond Themselves Effectively by Renting U.S. Securities Laws?”. Journal of Financial Economics, Volume 75, No.2, pp: 319-359

    -Singhvi, Desai.(1971), “ An emprical analysis of the quality of corporate financial disclosure”.

    - Wallace. R.S.O., Naser,K and Mora, A. (1994), “ The relationship between the comprehensiveness of corporate annual reports and firm characteristics in Spain”.

    -‌Weigelt, K., and Camerer,  C. (1988).” Reputation and Corporate Strartegy: A Review of Recent Theory and Applications”. Strategic Management Journal, Volume9, No.5, pp: 443-454.

    -‌Wilson, R. (1985).” Reputation in Games and Markets. In Game-Theoretic Models of Bargaining”. New York: Cambridge University Press.

    Milgrom, P. and Roberts, J. (1982). “Predation, Reputation, and Entry Deterrence”. Journal of  Economics Theory, Volume 27, pp: 280-312

    -‌Nguyen P. ( 2003).  Fundamental Analysis and Stock Returns : Japan 1993-2003, WBP in Financial Integrator, Published in www.ssrn.com


موضوع پایان نامه بررسی رابطه رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی با میزان افشای اختیاری اطلاعات, نمونه پایان نامه بررسی رابطه رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی با میزان افشای اختیاری اطلاعات, جستجوی پایان نامه بررسی رابطه رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی با میزان افشای اختیاری اطلاعات, فایل Word پایان نامه بررسی رابطه رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی با میزان افشای اختیاری اطلاعات, دانلود پایان نامه بررسی رابطه رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی با میزان افشای اختیاری اطلاعات, فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی با میزان افشای اختیاری اطلاعات, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی با میزان افشای اختیاری اطلاعات, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی با میزان افشای اختیاری اطلاعات, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی با میزان افشای اختیاری اطلاعات, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی با میزان افشای اختیاری اطلاعات, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی با میزان افشای اختیاری اطلاعات, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی با میزان افشای اختیاری اطلاعات, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی با میزان افشای اختیاری اطلاعات, پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی با میزان افشای اختیاری اطلاعات, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی با میزان افشای اختیاری اطلاعات, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی با میزان افشای اختیاری اطلاعات, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی با میزان افشای اختیاری اطلاعات, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی با میزان افشای اختیاری اطلاعات, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی با میزان افشای اختیاری اطلاعات

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد "MA " رشته: حسابداری گرایش: حسابداری چکیده: افشاگری و گزارشگری اجتماعی، فرایند انتقال اطلاعات مرتبط با تاثیرات اجتماعی و زیست محیطی عملکرد اقتصادی شرکت به جامعه است. گسترش مسئولیت پذیری سازمان بر این موضوع دلالت دارد که مسئولیتهای سازمان از ﺁنچه در گذشته بوده ،یعنی" فراهم کردن پول برای سهامداران " فراتر رفته است.حرکت در مسیر مسئولیتهای ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری (M.A) چکیده در این تحقیق رابطه بین هیئت مدیره مشترک، افشاهای اختیاری و کیفیت سود در 57 شرکت ازشرکتهای های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال 1385 لغایت پایان 1390 مورد بررسی قرار می گیرد .در تحقیق حاضر، ناپایداری سهام، هیئت مدیریت مشترک و مدیر مستقل را به عنوان "متغیر مستقل" و رتبه افشا و اقلام تعهدی اختیاری را به عنوان ...

 چکيده هدف اساسي تحقيق بررسي ارتباط بين استراتژي کسب و کار و کيفيت سود در شرکت‌هاي پذيرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران مي‌باشد. نمونه آماري تحقيق، شامل 145 شرکت پذيرفته شده

پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد رشته حسابداری گرایش حسابداری چکیده: موقعیت قوی یک تولید، قدرت ماندن زیادی را به شرکت اعطا می کند به عبارت دیگر، شرکت در هنگام پاسخ به تغییرات غیر منتظره در نیازهای مصرف کننده تولید، انعطاف پذیری بیشتری دارد. قدرت قیمت گذاری به این شرکت ها سود بیشتری می دهد و به آنها اجازه می دهد تا موقعیت عالیشان را حفظ کنند. ایمنی بالای این شرکت ها در مقابل ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) رشته و گرایش: حسابداری چکیده : موضوع پایان نامه حاضر«تاثیرمدیریت سودبررابطه حاکمیت شرکتی وکیفیت سود» می باشد. دراین پژوهش به بررسی رابطه بین مدیریت سود و کیفیت سود، حاکمیت شرکتی و کیفیت سود، مدیریت سود و حاکمیت شرکتی و کیفیت سود با حضور متغیرهای کنترل پرداخته شده است. قلمرو مکانی تحقیق شامل شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار ...

رساله برای دریافت مدرک دکتری تخصصی (Ph.D.) چکیده بیان مساله هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی ژنریک شراکت استراتژیک در صنعت بانک و بیمه مبتنی بر فرایند خلق و تخصیص ارزش بوده است. مساله اصلی در این انجام این تحقیق نیز وجود تشدید روز افزون در فضای رقابتی و اعمال تحریم‌های بین المللی بوده که در نهایت توجه به شراکت‌های استراتژیک بین مؤسسات خدمات مالی بویژه در حوزه صنعت بیمه و ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش :بازاریابی چکیده در سال‌های اخیر موضوع برند و بخصوص ارزش ویژه برند، توجه محققان و دست‌اندرکاران حوزه بازاریابی را به خود جلب کرده است. هدف این تحقیق بررسی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند با توجه به نظرمصرف کننده در بازار خدمات اینترنت پرسرعت شرکت مخابرات استان­گلستان است. در این پژوهش ارائه اینترنت پرسرعت توسط ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی- گرایش مالی چکیده: هدف این پژوهش، بررسی نقش اقلام تعهدی در ارزیابی و پیش‌بینی جریان‌های نقدی شرکت‌ها است. این پژوهش از نوع مطالعه کتابخانه‌ای و تحلیلی- علی بوده و مبتنی بر تحلیل داده‌های تابلویی (پانل دیتا) است. در این پژوهش اطلاعات مالی 103 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1386 تا ...

پایان نامه یا رساله برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات گرایش سیستم های اطلاعاتی پیشرفته چکیده[1] فارسی تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از مهمترین جنبه های نوآوری در انجام فرآیندهای کسب و کار، توسط سازمان ها و شرکت­های زیادی در سطح جهان به کار گرفته شده است. شرکت های کوچک و متوسط نیز به عنوان بخش عمده اقتصادی هر کشوری، نقش اساسی در بهبود و ارتقاء شاخص های ...

پایان نامه تحصیلی جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد ( M.A.) رشته :مدیریت دولتی گرایش: مدیریت نیروی انسانی چکیده تحقیق: هدف از تحقیق حاضر بررسی سبک تصمیم گیری مدیران و تجزیه وتحلیل رویکرد مالی بانکهای تجاری در سال مالی ١٣92 بوده است. به این منظور96 نفر از مدیران میانی 6 بانک تجاری شامل بانکهای ملت، ملی ایران، صادرات ایران، سپه، تجارت و رفاه کارگران بطور تمام شمار مورد بررسی و تجزیه ...

ثبت سفارش