پایان نامه رابطه بین مؤلفه‌های جنسی و مهارت‌های ارتباطی با رضایت زناشویی در زنان متأهل شهر گچساران

word 479 KB 30268 166
مشخص نشده کارشناسی ارشد روانشناسی
قیمت قبل:۶۶,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A.)

      گرایش : عمومی 

    رابطه بین  مؤلفه‌های جنسی و مهارت‌های ارتباطی با رضایت زناشویی

    در زنان متأهل شهر گچساران

     

    چکیده

    این تحقیق به منظور بررسی رابطه بین  مولفه های جنسی و مهارتهای ارتباطی بارضایت زناشویی درزنان متاهل انجام گرفت. تحقیق حاضر از نوع همبستگی جامعه مورد نظر کلیه ی زنان (زنان متاهل) شهرگچساران و تعداد نمونه مورد نظر200 نفراز آنهایی که به مراکز مشاوره مراجعه و تمایل به همکاری داشتند به صورت تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای  به کار رفته در این پژوهش  شامل: پرسشنامه رضایت زناشویی، مقیاس مهارتهای ارتباطی، پرسشنامه چندوجهی مسائل جنسی می باشد که بر روی آزمودنی ها اجرا شد و داده های بدست آمده به کمک نرم افزارspss  نسخه 19 و با روشهای آمار توصیفی(میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (مثل ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون ساده، رگرسیون چندگانه همزمان) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که : بین مهارت های ارتباطی و رضایت زناشویی رابطه مثبت معنادار  وجود دارد. بین مولفه های جنسی و رضایت زناشویی رابطه معنادار وجود ندارد. مسائل جنسی و مهارتهای ارتباطی پیش بینی کننده رضایت زناشویی می باشد.از بین ابعاد مهارتهای ارتباطی، تنها مهارتهای ارتباطی سخن گفتن و مهارتهای ارتباطی تفسیر و شفاف‌سازی صحبت‌های مخاطب، پیش‌بین معنی‌داری برای نمره‌ی کلی رضایت زناشویی، بودند. در نتیجه سلامت جامعه به سلامت و پویایی نظام خانواده وابسته است و سلامت و تعادل و تعالی نظام خانواده نیز به کیفیت روابط بین زن و شوهر، و رضایت زناشویی بستگی دارد.

    کلمات کلیدی: مهارت های ارتباطی، مولفه های جنسی، رضایت زناشویی

    مقدمه

    ازداوج مقدس ترین و پیچیده ترین رابطه میان دو انسان از دو جنس مخالف است که ابعاد وسیع، عمیق و هدف های متعددی دارد. بی شک هیچ نابهنجاری عاطفی و اجتماعی که از تأثیر خانواده فارغ باشد وجود ندارد(دانش ؛1384).اگر جامعه ای از خانواده های سالم و متعادل برخوردار نباشد، نمی تواند ادعای سلامتی کند. خانواده هایی که در آن زن و شوهر با هم تفاهم دارند و از زندگی احساس رضایت می کنند کارکرد مناسب تری داشته و نقش خود را بهتر ایفا می کنند. رضایت زناشویی یکی از عوامی پیشرفت و دست یابی به اهداف زندگی است( بخشی و همکاران؛1386). رضایت زناشویی عبارت است از وجود یک رابطه دوستانه همراه با حس تفاهم و درک یکدیگر، وجود یک تعادل منطقی بین نیازهای مادی و معنوی زوجین . رضایت زناشویی در خانواده  مهمترین رکن سلامت روانی افراد خانواده است. (کجباف ؛ 1383).

    رضایت زناشویی نشانگر استحکام و کارایی نظام خانواده است. خانواده و جامعه سالم از پیوندهای آگاهانه و ارتباط سالم و بالنده زوجین شکل می گیرد. چنانچه پایه خانواده از استحکام لازم برخوردار نباشد تبعات منفی آن نه تنها برای خانواده بلکه برای کل جامعه خواهد بود. (ابراهیمی؛1387).

    رضایت زناشویی کیفیتی است که از عوامل متعددی تاثیر می پذیرد از جمله: عوامل روانی- شخصیتی، اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی. در میان مجموعه ی این عوامل تعامل زناشویی گاه از عواملی نظیر مسائل و روابط جنسی تاثیر می پذیرد و موجب می شود فرد نیازی فزاینده برای تکیه کردن به همسر خویش در انجام مسائل خود احساس کند(دنفورث،2004).

    رابطه جنسی با رضایت مداوم از رابطه پیوند دارد (هالفورد، 1384). همسران رضایتمند، همخوانی بیشتری میان فعالیت جنسی که خواهان آن هستند و فعالیت جنسی که تجربه می کنند گزارش می نمایند. هم چنین برای مردان و هم برای زنان، رضایت از رابطه جنسی به طور معناداری با سطح کارکرد خانواده ارتباط دارد (گریف و مالهرب[1]، 2001) پژوهش رزن- گراندن و همکاران [2](2004) حاکی از آن بود که رضایت جنسی مولّفه بسیار مهمی در روابط وفادارانه است. به هر حال رضایت اوّلیّه از رابطه جنسی یک عامل پیش بینی کننده قوی برای رضایت و تداوم رابطه در زمان های بعدی است. طبق نظر اسپنس4 (1997 به نقل از هالفورد، 1384) رابطه جنسی کم و ناخوشایند، منشا تعارضاتی در زوجین مشکل دار است و از سوی دیگر، بنابر نظر مسترز و جانسون1 (1970) مشکلات جنسی اغلب به خاطر ارتباط ضعیف در زندگانی زناشویی است و لذا قسمتی از درمان آنها برای مشکلات جنسی عبارت است از کمک به زوج ها برای بهبود  رابطه کلی خود با طرف مقابل .کار (2000) معتقد است هماهنگی جنسی و نه فراوانی فعالیت جنسی با رضایت زناشویی مرتبط است ( مسترز وجانسون،1970به نقل ازهالفورد،1384).

    در زمینه رابطه جنسی نیز می­توان گفت که اگر چه زندگی زناشویی سعادتمندانه فقط تا اندازه­ای مربوط به رابطه جنسی است ولی این رابطه ممکن است از مهمترین علل خوشبختی یا عدم خوشبختی در زندگی زناشویی باشد. زیرا اگر این رابطه قانع کننده نباشد منجر به احساس محرومیت، ناکامی و عدم احساس ایمنی (به خطر افتادن سلامت روان) و در نتیجه از هم پاشیدگی خانواده می­شود(شاملو، 1380).

    زندگی مشترک تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می گیرد که پاره­ای از آنها ممکن است زوجین را به طرف اختلاف و درگیری، جدایی روانی و حتی طلاق سوق دهد، تحقیقات مختلف نشان داده است که یکی از مهمترین عوامل مشکل زا، اختلال در ارتباط یا به عبارتی اختلال در فرایند تفهیم و تفاهم ارتباطی است(حیدری، مظاهری، پوراعتماد، 1384).

    ارتباط، سراسر زندگی انسان را در بر گرفته است. انسان به کمک ارتباط، زنده می­ماند،رشد و تکامل می یابد و سعادت و خوشبختی وی تا حد زیادی به چگونگی رابطه ی او با دیگران بستگی دارد.در این بین، ارتباط زناشویی به عنوان طولانی ترین و عمیق ترین نوع ارتباط همواره مورد توجه بوده است زیرا ازدواج رضایت بخش، برای سلامت جسمی و روانی همسران بسیار مفید است(سیاوشی و نوابی نژاد،1384).

    ارتباط زناشویی می توانددست مایه ی شادی یا منبع بزرگ رنج و تالم باشد. ارتباط، به زن و شوهر این امکان را می دهد که با یکدیگر به بحث و تبادل نظر بپردازند و مشکلاتشان را حل کنند. زوج هایی که نتوانند با یکدیگر ارتباط بر قرار کنند در یک وضعیت نامشخص قرار می گیرند (یانگ ولانگ،1998 ).

     

    1-2-بیان مسئله

    رضایت زناشویی ارزیابی ذهنی و احساس فرد در مورد رابطه زناشویی اش می باشد(برازنده،1384). رضایت زناشویی مفهومی گسترده و چند بعدی است که عوامل مختلفی در آن دخیل و تأثیر گذار است. این مفهوم،بخش وسیعی از پژوهش های منتشر شده در زمینه زناشویی را به خود اختصاص داده است(کدیر وهمکاران،[3] 2005).

    در این زمینه توجه به کانون خانواده به عنوان اساسی ترین عنصراجتماعی ضروری به نظرمی رسد خانواده سالم خانواده­ای است که در آن افراد رشد سالم دارند و ارتباطات میان افراد، روال طبیعی دارد یعنی افراد خانواده با یکدیگر روابطی هماهنگ دارند و با آهنگی ملایم و روان با یکدیگر رفتار می نمایند عوامل مختلفی بر دوام این نوع خانواده تأثیر می گذارند که از جمله آنها رضایت بین زوجین است. رضایت زناشویی یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر عملکرد خانواده است رضایت زناشویی، احساسات عینی از خشنودی، رضایت و لذت تجربه شده توسط زن یا شوهر در همه جنبه­های ازدواجشان است بررسی عوامل مؤثر در رضایت زناشویی از این جهت حائز اهمیت است که رضایت فرد از زندگی زناشویی بخش مهمی از سلامت فردی محسوب می گردد. در واقع ارتباط با همسر، جنبه مرکزی زندگی عاطفی و اجتماعی یک شخص است و نارضایتی زناشویی می تواند به توانایی زن و شوهر برای برقراری روابط رضایت­مندانه  با فرزندان و سایر اشخاص خارج از خانواده آسیب برساند(حموله، روزی طلب،1388).

    در دنیای اطلاعات وجهان ارتباطات امروز،که پیشرفت تکنولوژی، هرلحظه، انسانهای جوامع وفرهنگ های مختلف را به یکدیگر نزدیک و نزدیکترمی کند، خواسته های بشر، بیشتر وجدی­تر شده و رفاه، آزادی، آرامش، لذت وتنوع اهمیت بیشتری پیدا نموده اند از این رورابطه جنسی  جایگاهی مهمتر یافته و نه تنها دررده­ی نیازهای فیزیولوژیک انسانها همانند تشنگی،گرسنگی و نیاز به هوا و خواب، بلکه درحیطه نیازهای معنوی چون نیازبه زیبایی وکمال درنظرگرفته می شود اما ابهامات،خرافات وجهالت های پیرامون آن هنوز ازبین نرفته اند( اوحدی،1385).

     غریزه جنسی از نیازهای ذاتی انسان است. به طوری که کرلو[4] (1967) این نیاز را در رده نیازهای جسمانی یا نیازهای حیاتی اولیه قرارداده است. درزمینه رابطه جنسی نیز می توان گفت که اگر چه زندگی زناشویی سعادتمندانه فقط تا اندازه ای مربوط به رابطه جنسی است ولی این رابطه ممکن است که از مهم ترین علل خوشبختی یا عدم خوشبختی در زندگی زناشویی باشد. زیرا اگر این رابطه قانع کننده نباشد منجر به احساس محرومیت، ناکامی وعدم احساس ایمنی (به خطر افتادن سلامت روان ) و در نتیجه از هم پاشیدگی خانواده می شود( صیادپور، 1384 ).

    امروزه روابط جنسی به عنوان یک رفتارجنسی فردی به عنوان یک رفتاراساسی درزندگی انسانها به ویژه زندگی زناشویی محسوب می شود. نقش آگاهی ودانش فرد نسبت به مسائل جنسی بسیار مهم است ومی تواند برهمه ارتباطات وتعاملات زندگی زوجین تاثیرگذارباشد.جایگاه شناخت به عنوان یک متغیر واسطه ای تعامل افراد با یکدیگر نقش بسیار برجسته ای دارد. شناخت و دانش فردمی تواند به ادراک وتوانایی برای حل مشکلات بیانجامدآگاهی ودانش جنسی زوجین نیزلذت وبهبودرابطه زناشویی وعاطفی بین آنها را درپی دارد. اگرزوجین درزندگی خود شناخت بیشتری نسبت به این بعدمهم رابطه داشته باشند، قادرخواهند بودکه شیوه های ارتباطی خود را تغییر دهند و آنها را بهبود بخشند و درهنگام بروز تعارضات و مشکلات زناشویی یک راه حل سازنده را درپیش بگیرند(صیادپور، 1384 ).

    مهارتهای ارتباطی [5]شامل دو دسته مثبت و منفی هستند پیامهای مثبت، مثل همدلی، جملات حمایت کننده ومهارتهای حل مسئله،مهارتهای منفی مثل نداشتن همدلی،مهارتهای حل مسئله ضعیف،پیامهای متناقض وبن بست دوسویه،فرستادن پیامهای ناهماهنگ(السون وهمکاران،1983؛به نقل ازکرو ،ریدلی؛ ترجمه موسوی،1384).چنین به نظرمی رسدکه اغلب زوجها انتظاریک رابطه منصفانه همراه با پاداش وهزینه مساوی را دارند.وجود کمبود تقابل درارتباط به ویژه کمبود تقابل در درک، انتقال،دریافت پیامهای هیجانی،سطح رضایت دررابطه زناشویی را به طورمعناداری کاهش می دهد(کرو،ریدلی؛ترجمه موسوی ،1384).

    بطورکلی می توان گفت از آنجاکه مسائل جنسی ومهارتهای ارتباطی زوجین جزء مهمی ازرابطه زناشویی را تشکیل می دهدمعمولاً نارضایتی دربخشی ازرابطه زوجین به راحتی به بخشهای دیگر سرایت می کندلذاشناخت عوامل ایجادکننده یک نارضایتی میتواندبه کاهش نارضایتی های دیگروحل مشکلات دربخشهای دیگر زندگی بیانجامد با توجه به آنچه مطرح شد می توان پی برد این موضوع امروزه به مسأله ای بسیارمهم تبدیل شده وابعاد مطروحه آن جای بررسی وپژوهش بسیاردارد لذا این پژوهش درصدد پاسخ به این مسئله می باشدکه آیا بین  مولفه های جنسی ومهارتهای ارتباطی بارضایت زناشویی در زنان متاهل رابطه معنادار وجود دارد؟

     

    1-3-اهمیت مسئله

    اهمیت موضوع این پژوهش به تاثیر و اهمیت استحکام خانواده و نقش آن در جامعه است.به دلیل انتزاعی بودن موضوع و متغیرهای تحقیق، در فرهنگ های مختلف رضایت و سازگاری و همچنین تعریف هوش هیجانی ،بنا به بررسی های به عمل آمده ، معمولاً متفاوت دیده شده است.مفاهیم ارزشی دارای چنین خصوصیاتی هستند.با توجه به جدید بودن مفهوم هوش هیجانی ، تحقیقات متفاوتی در این زمینه با سایر متغییرها صورت پذیرفته است و نتایج متفاوتی بدست آمده است که در پیشینه تحقیق بیان شده است. اما آنچه به عنوان یک خلاء تحقیقاتی به نظر می رسد این است که، در زمینه رضایت جنسی و سازگاری زناشویی، بایستی زوج های یک خانواده مورد آزمون قرار گیرند و بیشتر پژوهش ها، در این متغیرها، فقط جنسیت ملاک عمل بوده و دیدگاه زوج های حقیقی مورد آزمون قرار نگرفته است،چرا که در این صورت نتایج و تحلیل ها بیشتر و بهتر به واقعیت، زندگی زوج ها نزدیک تر است.برای داشتن یک خانواده سازگار، پرداختن به این موضوع از اهمیت و ضرورت خاص خود برخوردار است. نتایج این تحقیق می تواند به مبانی نظری و غنای علم روان شناسی و مشاوره کمک قابل توجهی بنماید و در عمل نتایج می تواند در کلینیک های مشاوره ازدواج و خانواده مورد استفاده قرار گیرد تا در شرایطی که زوج ها از هم آشنایی چندانی ندارند با یک مشاوره در خصوص میزان رضایت جنسی و موارد توافق در رضایت زناشویی، به عنوان راهنمایی برای بهتر انتخاب کردن زوج هم کفو خود باشد(سیف، 1384).

    یکی از ابعاد مهم رابطه همسران که اغلب مورد غفلت قرار می گیرد، رابطه جنسی می باشد."میل جنسی در تمامی جوامع و مذاهب یک تابو است که در هاله ای از مسائل خرافی پیچیده شده و صحبت در حدود آن معمولاً با احساس های منفی مثل شرم، خجالت، ترس و گناه همراه است. این در حالی است که رفتار و روابط جنسی، مثل خوردن و آشامیدن جزئی از نیازهای زندگی همه انسانها و به عبارتی لازمه یک زندگی مشترک سالم و بقاء نسل او است. از زمانی که الیس، کینزی و بعد از آن مسترز و جانسون، به مطالعه سیستماتیک رفتارهای جنسی انسان پرداختند، روشن شد که مشکلات و اختلالات جنسی شایع تر از آن است که قبلاً تصور می گردید. وجود مشکلاتی در زمینه مسائل جنسی مثل کمبود تمایلات جنسی، ناتوانی جنسی و غیره چه بسا که به خاطر ترس و اضطراب، شرم و خجالت یا احساس بی کفایتی و گناه مخفی مانده وبیان نشده و زنان به علت حجب و حیا علائم این مشکلات را درست بیان نمی کنند و مشکلات جنسی بصورت نهفته با علائم و عوارض دیگری مثل ناراحتی های جسمانی، افسردگی و نارضایتی از زندگی زناشویی بروز می کند (اوحدی،1384)

    نارضایتی از مناسبات جنسی، علاوه برتأثیرات منفی روحی و روانی بر خود فرد مانند افسردگی، عدم تعادل روحی و روانی و شخصیتی،پیامدهایی چون پرخاشگری و خشونت، روابط جنسی خارج از چارچوب خانواده نیز داشته و بردیگر اعضاء خانواده، اطرافیان و سلامت جامعه نیز تأثیر گذار خواهد بود.نتایج مطالعات نشان می دهند که رضایت جنسی و رضایت زناشویی با یکدیگر ارتباط متقابل دارندرضایت از رابطه زناشویی، باعث احساس شاد بودن وایجاد صمیمیت در زوجین می شود(گئو ، هانگ[6]،2005).

    از آنجا که آمار طلاق در کل جهان در حال افزایش است و این افزایش تا حدی است که برخی از کشورها با بحران روبه رو شده اند، به همین سبب در دهه گذشته پژوهشگران بسیاری عوامل مؤثر بر رضایت زناشویی را بررسی کرده اند(منجزی وهمکاران، 1391).

    آمار نشان می دهد که 50 درصد زوجین در مراحلی از زندگی زناشویی خود اختلال  در روابط جنسی را تجربه کرده اند. پژوهش در زوج های موفق نیز نشان می دهد که 77 درصد خانم ها دچار نارسایی جنسی بوده اند، بنابراین حتی در افراد موفق از نظر جنسی نیز ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد. اختلالات جنسی به هر علتی که ایجاد شوند دارای پیامدهای منفی بسیاری هستند. تحقیقات نشان می دهد که نارسایی های جنسی ارتباط تنگاتنگی با عدم رضایت زناشویی ودر نتیجه طلاق دارد. مطالعات نشان می دهد1/68درصد از زنان مراجعه کننده به دادگاه های طلاق مشکلاتی در روابط جنسی داشته اند(توکلی زاده، وثوق، 1392).

    از دیگر مشکلات بین زوج مشکلات ارتباطی است که بسیار رایج می باشد بیش از 90 درصد از زوجهایی که از زندگی خود رضایت چندانی نداشته و روابط آشفته ای را تجربه می کنند دارای مشکل ارتباطی و عدم مهارت لازم در این زمینه می باشند، واین مشکل را به عنوان مشکل اصلی خود بیان میکنند(رضازاده، 1387).

    با توجه به اهمیت مسائل بیان شده در یک ارتباط زناشویی وتاثیر متقابل این متغیرها محقق را برآن داشت تا اهمیت هر یک از این ابعاد را مشخص کرده و به هدف مورد نظر خود که همان بررسی رابطه بین مولفه های جنسی و مهارتهای ارتباطی بر رضایت  زناشویی بپردازد.

     

    1-4-اهداف تحقیق

    1-4-1-هدف علمی: بررسی مولفه های جنسی ومهارتهای ارتباطی با رضایت زناشویی در زنان متاهل میباشد .

     

    1-4-2-هدف کاربردی: نتایج به دست آمده از پژوهش دردرمان مشکلات جنسی و بالارفتن سطح رضایت زناشویی در مراکز مشاوره خانواده و برای مشاوران و روانشناسان کاربرد دارد.

     

     

     

     

    1-5-تعاریف واصطلاحات

    1-5-1-تعاریف مفهومی

    1-تعریف مفهومی رضایت زناشویی:رضایت مندی زناشویی انطباق بین وضعیت موجود فرد درروابط زناشویی با وضعیت مورد انتظار است (روف ،1989؛به نقل ازفراست،1381).

    2-تعریف مفهومی مهارت های ارتباطی: مجموعه ای از فعالیت ها و تعاملات است که موجب وتامین نیازهای افراد می گردد و به عنوان یک نیاز انسانی بین انسان هایی که با هم زندگی می کنند پدیدار می شود(عطاری،حسین پور،راهنورد،1388).

    3-مولفه های جنسی: عبارت است از ابعادی مثل آگاهی جنسی، حرمت جنسی، اشتغال ذهن جنسی، کنترل جنسی درونی و بیرونی، انگیزش جنسی، اضطراب جنسی، قاطعیت جنسی، افسردگی جنسی، نظارت جنسی، ترس از رابطه جنسی، رضایت جنسی.

    1-حرمت جنسی: توجه مثبت و توانایی اطمینان به تجربه مسائل جنسی از طریقی لذت بخش و راضی کننده.

    2-اشتغال ذهنی جنسی: تمایل به تفکر بیش از حد در مورد مسائل جنسی.

    3-کنترل جنسی درونی: اعتقاد به اینکه ابعاد جنسی زندگی فرد تحت کنترل شخصی خود فرد هستند.

    4-آگاهی جنسی: تمایل فرد به تفکر و اندیشه در مورد طبیعت مسائل جنسی.

    5-انگیزش جنسی: تمایل به درگیر شدن در یک رابطه جنسی.

    6-اضطراب جنسی: احساس تنش، راحت نبودن، و اضطراب فرد در مورد ابعاد جنسی زندگی.

    7-قاطعیت جنسی: تمایل به قاطعیت در روابط جنسی.

    8-افسردگی جنسی: تجربه فرد از احساس غمگینی، ناراحتی، و افسردگی در مورد زندگی جنسی اش.

    9-کنترل جنسی بیرونی: اعتقاد فرد  به اینکه مسائل جنسی اش تحت تاثیر چیزهایی خارج از کنترل وی قرار دارند.

    10-نظارت جنسی: تمایل فردآگاهی از تاثیری که مسائل جنسی زندگی اش بردیگران می گذارد.

    11-ترس از رابطه جنسی: ترس از ایجاد رابطه جنسی با فرد دیگر.

    12-رضایت جنسی: تمایل فرد به اینکه از ابعاد زندگی جنسی اش به حد زیادی رضایت داشته باشد(اسنل وهمکاران، 1993).

     

    1-5-2-تعاریف عملیاتی

    1-تعریف عملیاتی رضایت زناشویی:عبارت از نمره هر آزمودنی در پاسخ به سوالات آزمون رضایت زناشویی اینریچ است که در این تحقیق برای سنجش رضایت زناشویی بکار رفته است . و نمره بالاتر نشانه رضایت بیشتر و بر عکس.

    2-تعریف عملیاتی مهارتهای ارتباطی: عبارت از نمره هر آزمودنی در پاسخ به سوالات آزمون مهارتهای ارتباطی است که در این تحقیق برای سنجش مهارتهای ارتباطی بکار رفته است . و نمره بالاتر نشانه مهارت  ارتباطی بیشتر و بر عکس.

     

    [1] - Greeff, A.P., & Malherbe, H.L

    [2] - Rosen-Grandon, J.R., Myers, J.E., & Hattoe, J.A.

    3. Spence

    4. Masters & johnson

    [3] -Qadir ,Desilva , Prince , Khan

    [4] - Khrlv

    [5] - communication skills training

    [6]- Guo B, Huang J

    Relationship between Sexual Components and Relationship Skills

    with Marital Satisfaction of Married Women

     

    Abstract:

    th

    This   research   has  performed   to  study   the  relationship  between   sexual components and relationship skills with marital satisfaction of married women. This  research  was  a  kind  of   correlation   and  the population includes married women.The sample was 200 married women that selected through those  refered  to  counsulting centers. The  necessary tools for the  research  consists, of,  Sexual polygonal questionnaire,relationship skills scale, the marital  satisfaction  questionnaire.  The  obtained  data  has  been analyized    by   spss  software  19    version  the descriptive statistics methods (average; standard deviation, inferential statistics, Pearson correlation,simple regression ,step by step regression.were used The result, showed that there was no meaningful relationship between sexual components and marital satisfaction. There was meaningful positive relationship between relationship skills and marital satisfaction. Sexual problems and relational skills, predict marital satisfaction. From relationship skills components, only, talk relationship skills and interpretation and clarification of clint talks, can predict meaningfuly marital satisfaction. Society health related to health and family system dynamics. Marital satisfaction related to health and equilibrium of family system and quality of man and woman relation.

    Key words:sexual components , relationship skills ,marital satisfaction

  • فهرست:

    فهرست  مطالب

    عنوان                                                                                                             صفحه                                                                                                                          

    چکیده.......................................................................................................................................................................................1

     

    فصل نخست: مقدمه و کلیات

    1-1- مقدمه............................................................................................................................................................................3

    1-2-بیان مسئله....................................................................................................................................................................5

    1-3-اهمیت وضرورت مسئله..............................................................................................................................................8

    1-4-اهداف تحقیق.............................................................................................................................................................10

    1-4-1-اهداف علمی..........................................................................................................................................................10

    1-4-2-اهداف کاربردی.....................................................................................................................................................10

    1-5-تعاریف واصطلاحات..................................................................................................................................................11

    1-5-1- تعاریف مفهومی...................................................................................................................................................11

    1-5-2- تعاریف عملیاتی...................................................................................................................................................12

    فصل دوم: پیشینه پژوهش

    2-1-مقدمه...........................................................................................................................................................................14

    2-2- مفاهیم نظری رضایت زناشویی.............................................................................................................................15

    2-3- رضایت زناشویی.......................................................................................................................................................17

    2-4-عوامل تاثیرگذاربر رضایتمندی زناشویی...............................................................................................................19

    2-5-عوامل توفیق وحفظ زناشویی.................................................................................................................................24

    2-6-ارتباط جنسی ورضایت زناشویی............................................................................................................................25

    2-7-ارتباط جنسی.............................................................................................................................................................27

    2-8-نقش های جنسیتی..................................................................................................................................................28

    2-9-رابطه جنسی:یک رخداد جسمی............................................................................................................................29

    2-10-رابطه جنسی یک رخداد روان شناختی.............................................................................................................30

    2-11-مولفه های جنسی.....................................................................................................................................................30

    2-11-1-حرمت جنسی.......................................................................................................................................................30

    2-11-2-اشتغال ذهنی جنسی..........................................................................................................................................31

    2-11-3-آگاهی جنسی.......................................................................................................................................................31

    2 -11-4-قاطعیت جنسی...................................................................................................................................................32

    2-11-5-کنترل جنسی بیرونی..........................................................................................................................................33

    2-11-6-رضایت جنسی.......................................................................................................................................................34

    2-11-7-انگیزش جنسی.....................................................................................................................................................35

    2-11-8-اضطراب جنسی....................................................................................................................................................36

    2-11-9-کنترل جنسی درونی...........................................................................................................................................36

    2-11-10-نظارت جنسی.....................................................................................................................................................36

    2-11-11-ترس از رابطه جنسی .......................................................................................................................................36

    2-11-12-افسردگی جنسی................................................................................................................................................37

    2-12-نظریه ها و مفاهیم ...................................................................................................................................................37

    2-12-1-نظریه فمینیستی................................................................................................................................................. 37

    2-12-2-نظریه فروید...........................................................................................................................................................38

    2-12-3-نظریه اریک فروم..................................................................................................................................................39

    2-12-4-نظریه فرانکل..........................................................................................................................................................41

    2-12-5-نظریه مزلو..............................................................................................................................................................41

    2-12-6-نظریه پرلز .............................................................................................................................................................42

    2-12-7-نظریه هورنای ......................................................................................................................................................42

    2-12-8-نظریه رشدشناختی ............................................................................................................................................43

    2-12-9-نظریه یادگیری اجتماعی....................................................................................................................................43

    2-12-10-دیدگاه اسلام .....................................................................................................................................................44

    2-12-11-نظریه وابس........................................................................................................................................................45

    2-12-12-دیدگاه اریکسون................................................................................................................................................46

    2-12-13-دیدگاه آلفرد آدلر..............................................................................................................................................46

      2-12-14-نظریه میشل ......................................................................................................................................................47

    2-12-15-نظریه سربین......................................................................................................................................................47

    2-13-عوامل موثر بر نارضایتی جنسی در زندگی زناشویی.........................................................................................48

    2-14-ارتباط ومهارتهای ارتباطی......................................................................................................................................51

       2-15-انواع ارتباط................................................................................................................................................................53

     2-16-محتوی کلام (موضوع گفتگو)...............................................................................................................................53

      2-17-موانع ارتباط مؤثر....................................................................................................................................................53

      2-18-مفاهیم نظری ارتباط.............................................................................................................................................54

      2-19-مهارتهای ارتباطی...................................................................................................................................................55

       2-20-مهارتهای ارتباطی ورضایت زناشویی.................................................................................................................57

       2-21-پیشینه تحقیقاتی در خصوص ارتباط بین متغیرهای پژوهش....................................................................61

           2-22-فر ضیه ها...............................................................................................................................................................66

    فصل سوم: روش تحقیق

    3-1-طرح پژوهش............................................................................................................................................................70

    3-2-جامعه ونمونه آماری...............................................................................................................................................70

    3-2-1-جامعه...................................................................................................................................................................70

    3-2-2-نمونه آماری........................................................................................................................................................70

    3-3-داده های جمعیت شناختی پژوهش...................................................................................................................71

    3-4-ابزار پژوهش.............................................................................................................................................................73

    3-4-1-پرسشنامه رضایت زناشویی.............................................................................................................................73

    3-4-2-پایایی پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ ...................................................................................................73

    3-4-3-مقیاس مهارتهای ارتباطی................................................................................................................................74

    3-4-4-پایایی مقیاس مهارتهای ارتباطی...................................................................................................................75

    3-4-5-پرسشنامه چندوجهی مسائل جنسی ...........................................................................................................75

    3-4-6-پایایی پرسشنامه چندوجهی جنسی ............................................................................................................76

    3-5-نحوه اجرا:.................................................................................................................................................................77

    3-6-تجزیه وتحلیل داده‌ها.............................................................................................................................................77

     

    فصل چهارم: یافته های تحقیق

    4-1- یافته های توصیفی متغیرهای پژوهش.............................................................................................................79

    4-2 - ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش...........................................................................................................81

    4-3-  بررسی یافته های پژوهش.................................................................................................................................84

    فصل پنجم:   نتیجه گیری و پیشنهادها

    5-1-خلاصه .....................................................................................................................................................................99

    5-2-بحث و نتیجه گیری............................................................................................................................................100

    5-3 جمع بندی و نتیجه گیری نهایی......................................................................................................................113

    5-4-محدودیات.............................................................................................................................................................114

    5-5-پیشنهادات ..........................................................................................................................................................114

    پیوست ها

    پیوست-الف: پرسشنامه مهارتهای ارتباطی..............................................................................................................117

    پیوست-ب: پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ ......................................................................................................121

    پیوست-ج: پرسشنامه چند وجهی مسائل جنسی................................................................................................125

    منابع

    منابع فارسی ...................................................................................................................................................................135

    منابع لاتین .....................................................................................................................................................................145

    چکیده انگلیسی..............................................................................................................................................................149

     

     

    فهرست جداول

    عنوان                                                                                                      صفحه      

    جدول 3-1: فراوانی، درصد و درصد تراکمی پاسخگویان بر اساس میزان تحصیلات .............................71

    جدول 3-2: فراوانی، درصد و درصد تراکمی پاسخگویان بر اساس شغل ..................................................71

    جدول 3-3: فراوانی، درصد و درصد تراکمی پاسخگویان بر اساس تعداد فرزندان ..................................72

    جدول 3-4- توصیف سن و مدت زمان ازدواج پاسخگویان ..........................................................................72

    جدول 4-1: میانگین و انحراف استاندارد مهارتهای ارتباطی .......................................................................79

    جدول 4-2: میانگین و انحراف استاندارد مسائل جنسی ..............................................................................80

    جدول 4-3: میانگین و انحراف استاندارد رضایت زناشویی ..........................................................................81

    جدول 4-4: ماتریس همبستگی متغیرهای مهارت های ارتباطی با رضایت زناشویی ............................82

    جدول 4-5: ماتریس همبستگی متغیرهای مسائل جنسی با رضایت زناشویی .......................................83

    جدول4-6 . رگرسیون خطی ساده رضایت زناشویی روی مهارت های ارتباطی زنان متأهل ..................84

    جدول 4-7: رگرسیون با ورود همزمان برای پیش‌بینی نمره‌ی کلی رضایت زناشویی از روی
    مهارتهای ارتباطی .................................................................................................................................................85

    جدول 4-8: رگرسیون با ورود همزمان برای پیش‌بینی بُعد رضایت زناشویی از روی مهارتهای
    ارتباطی ....................................................................................................................................................................86

    جدول 4-9: رگرسیون با ورود همزمان برای پیش‌بینی بُعد ارتباطات از روی مهارتهای ارتباطی ......87

    جدول 4-10: رگرسیون با ورود همزمان برای پیش‌بینی بُعد حل تعارض از روی مهارتهای
    ارتباطی .................................................................................................................................................................. 88

    جدول 4-11: رگرسیون با ورود همزمان برای پیش‌بینی بُعد تحریف آرمانی از روی مهارتهای
    ارتباطی ....................................................................................................................................................................89

    جدول 4-12: رگرسیون با ورود همزمان برای پیش‌بینی نمره‌ی کلی رضایت زناشویی از روی مسائل جنسی ......................................................................................................................................................................90

    جدول 4-13: رگرسیون با ورود همزمان برای پیش‌بینی بُعد رضایت زناشویی از روی مسائل
     جنسی ....................................................................................................................................................................92

    جدول 4-14: رگرسیون با ورود همزمان برای پیش‌بینی بُعد ارتباطات از روی مسائل جنسی ...........93

    جدول 4-15: رگرسیون با ورود همزمان برای پیش‌بینی بُعد حل تعارض از روی مسائل جنسی ......94

    جدول 4-16: رگرسیون با ورود همزمان برای پیش‌بینی بُعد تحریف آرمانی از روی مسائل جنسی .95

    جدول 4-17: رگرسیون قدم به قدم برای پیش‌بینی رضایت زناشویی از روی مهارتهای ارتباطی و مسائل جنسی .........................................................................................................................................................96

    منبع:

    منابع فارسی

    1-ابراهیمی، ابوالفضل.؛ جان بزرگی، مسعود.؛1386، رابطه مهارتهای ارتباطی و رضایت زناشویی،فصلنامه روانشناسی در تعامل در دین،1، 2، 176-165.

    2-آبوت، پاملا .؛ کلر, والاس.؛ 1380، جامعه شناسی زنان، ترجمه منیژه نجم عراقی، تهران، نشر نی.

    3-احسانی پیله رود، هاجر.؛ 1385، بررسی اثربخشی زوجدرمانی رفتاری بر سازگاری زناشویی در مرکز بازتوانی معتادین، پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه الزهرا،55-34.

    4-احمدی،حبیب.؛ 1383،جنسیت وروانشناسی اجتماعی، شیراز، انتشارات نوید.

    5-اصلانی، خالد.؛ 1383، نقش مهارتهای ارتباطی بر کارایی خانوادگی دانشجویان متاهل پژوهی، فصلنامه رفاه اجتماعی ،1، 2 .135 ،131-137.

    6-ادیب راد، نسترن.؛ مهدوی، اسماعیل.؛ 1384، مقایسه باورهای ارتباطی زنان مراجعه کننده به مرکز قضایی و زنان مایل به ادامه زندگی مشترک شهر تهران، فصلنا مه خانواده پژوهی، 1، 2. 137 – 131.

    7-استون،ابراهام.؛هانا.؛ 1381، پاسخ به مسائل جنسی و زناشویی، تهران، انتشارات ارغوان.

    8-اسرار، صدیقه.؛ 1383،بررسی اعتبار و روایی پرسشنامه رضایتمندی زناشویی انریچ در گروهی از متأهلین دارای مشکل زوجی و بدون مشکل زوجی در شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان،38-12.

    9-اسلامی نسب، علی.؛ 1376،رفتارهای جنسی انسان، تهران،  انتشارات حیان.

    10-اصغرنژاد،فرید.؛ 1385،مقایسه سطوح هوش هیجانی و رضامندی زناشویی و رابطه ساختاری آنها در زوجین ناسازگار و سازگار شهرستان ساری، چکیده مقالات دومین کنگره سراسری آسیب شناسی خانواده در ایران، دانشگاه شهید بهشتی، 101.

    11-اعتمادی، عذرا.؛ نوابی نژاد، شکوه.؛ احمدی، سید احمد.؛ فرزاد، ولی اله.؛ 1385 ،بررسی تاثیر زوج درمانی به شیوه ی ایماگوتراپی بر افزایش صمیمیت زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره در شهر اصفهان، فصلنامه تازه ها و پژوهشهای مشاوره،5، 19،22-9.

    12-افضلی گروه،صولت.؛ ١٣٨٣، مقایسه سازگاری زناشویی معلمان مرددبستان های شهر اهواز بر اساس همسانی هیجان خواهی باهمسران شان باکنترل سن وطول مدت ازدواج ، پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره خانواده ،دانشگاه شهیدچمران اهواز،45-15.

    13-اکبری، مصطفی.؛ حسینی، حسین.؛ سعیدی، چیم.؛ 1391،رابطه آگاهی از سندرم ملال پیش از قاعدگی (PMS) با رضایت زناشویی زوجهای جوان،مقاله پژوهشی، گروه روانشناسی دانشگاه رازی کرمانشاه،18-13.

    14-اکبری، مصطفی.؛ 1384، جمعیت و تنظیم خانواده؛ مهارت های بلوغ و ازدواج برای جوانان ، کرمانشاه، مجله علمی دانشگاه رازی، 3،5، 22-18.

    15-الماسی، نفسیه .؛ خبیری، محمد.؛ فراهانی، ابوالفضل.،؛حمایت طلب، رسول.؛ 1389،رابطه سبک زندگی و رضایت زناشویی در ورزشکاران و مقایسه آن با افراد عادی، نشریه مدیریت ورزشی،5، 87-74.

    16-اوحدی، بهنام.؛ 1384، تمایلات و رفتارهای جنسی طبیعی و غیر طبیعی انسان، تهران، نشر صادق هدایت.

    17-بخشی، حمید.؛ 1386،ارتباط رضایت زناشویی با افسردگی زوجین، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 2، 44-33.

    برازنده، ه.؛ 1384 ،رابطه معیارهای ارتباطی و طرحواره های ناسازگار اولیه با سازگاری زناشویی. پایان

    نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد،55-16.

    18-برنشتاین، فیلیپ اچ.، برنشتاین، مارسی تن.؛ 1377، شناخت و درمان اختلا فهای زناشویی (زناشویی درمانی)،ترجمۀ حمید رضا سهرابی، تهران، موسسه خدمات فرهنگی رسا.

    19-بهرامی، فاطمه.، 1385، تاثیر روشهای جرات ورزی به دانش آموزان کم جرات دختر دبیرستانی با شیوه های مشاوره ی گروهی و فردی،پایان نامه ی کارشناسی ارشد مشاوره،دانشگاه علامه طباطبایی ،59-26.

    20-بهمن، شهناز.؛ مافیی، هلن.؛ 1382، پرورش هوش هیجانی کودکان، مترجم حسن رستگارپور، ،تهران ، انتشارات بین المللی کاج.

    21-بید،مسعود.؛ 1385،بررسی رابطه میان رضایت زناشویی با سلامت روانی زنان شاغل و خانه دار شهر دهدشت، پایان نامه کارشناسی روانشناسی،دانشگاه پیام نور گچساران، 38-16.

    22-بولتون، رابرت.؛ 1996 ، روانشناسی روابط انسانی، ترجمه ی حمید رضا سهرابی،تهران،انتشارات رشد.

    23-تقیپور، آذین.؛ دژبان ،ریحانه.؛خادم دزفولی، زهرا.؛ نعامی، عبدالزهرا.؛ 1390، بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی و سبکهای حل تعارض مدیران با توانمندی کارکنان، پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 1، 2، 42-17.

    24-توکل،زینب.؛ میرمولایی، طاهره.؛ مومنی موحد، زهره.؛ منصوری، آسیه.؛ 1390، بررسی ارتباط عملکرد جنسی با رضایت جنسی در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی جنوب شهر تهران،مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان. 19، 2، 54-50

    24-جعفری هرندی، سمیه.؛ 1381،بررسی رابطه ی تعارض های زناشویی وبی ثباتی ازدواج مستعد طلاق بودن (در زنان جوان) اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی،دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی،51-23.

    25-حاجی ابول زاده، ناهید.؛ 1381،بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری به شیوه گروهی بر افزایش رضایتمندی زناشویی زنان، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی: دانشکده علوم تربیتی وروان شناختی،45-12.

    26-حسین زاده،علی.؛ 1388،همسران سازگار، تهران، انتشارات مؤسسه آموزش و پرورش امام خمینی.

    27-حسینی غفاری، فاطمه.؛ قنبری هاشم آبادی، بهرامعلی. ؛آقامحمدیان شعرباف، حمیدرضا.؛ 1385 ،مقایسه ی اثربخشی روان درمانی گروهی مبتنی بر نظریه ی انتخاب و درمان انگیزشی نظام مند در افزایش رضایت زناشویی دانشگاه فردوسی مشهد، مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی،78-65.

    28-حیدری، محمود .؛ مظاهری، محمدعلی.؛ پور اعتماد، حمیدرضا.؛ 1384، رابطه باورهای ارتباطی با احساسات مثبت نسبت به همسر،فصلنامه خانواده پژوهی، 1،2، 68-34.

    29-خوشکام، سمیرا.؛ سید احمدی، سید احمد.؛ عابدی، محمدرضا .؛ 1386، تاثیر آموزش ارتباط بر، روابط زوجین شهر اصفهان، فصلنامه ی تازه ها و پژوهشهای مشاوره ، 6 ، 24،123 -.136

    30- خویی مرقاتی، ع.؛ 1376، بررسی و مقایسۀ مشخصات فردی و خانوادگی زنان شاغل راضی و ناراضی از روابط جنسی، پایان نامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، 5-2.

    31-دارابی زاده،مرضیه.؛ 1388، رابطه بین هیجان خواهی و رضایت زناشویی دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد گچساران، پایان نامه کارشناسی روانشناسی عمومی، 92-66.

    32-دانش،آذر.؛ 1383،بررسی رابطه رضایت زناشویی با رضایت جنسی زوجین،چکیده مقالات،اولین کنگره آسیب شناسی خانواده،تهران، 88-43.

    33-رضازاده، محمدرضا.؛1386 رابطه مهارتهای ارتباطی وسازگاری در زندگی زناشویی در دانشجویان، روانشناسی معاصر،3، 1، 50-45.

    34-رضویه، اصغر.؛ معین، لادن.؛ بهلولی اصل، فاطمه.؛ 1390، نقش ویژگیهای شخصیتی و رضایت زناشویی بر رضایت شغلی کارکنان متأهل بنیاد شهید وامورایثارگران شهر شیراز، فصلنامه ی علمی پژوهشی زن وجامعه، 1، 4، 20-1.

    35-ساپینگتون، ا.؛ا.؛ 1382، بهداشت روانی، ترجمه حمید رضا حسین شاهی برواتی، تهران،انتشارات روان.

    36-ساروخانی، باقر.؛ 1370،مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده، تهران، انتشارات سروش.

    37-سیاوشی، حسین؛ نوابی نژاد، شکوه.؛ 1384، رابطه ی بین الگوهای ارتباط زناشویی و باورهای غیر. منطقی دبیران و دبیرستانهای شهر ملایر، فصلنامه تازه ها و پژوهشها مشاوره، 4،34-9.

    38-سگالن،م.؛ 1997،جامعه شناسی تاریخی خانواده،ترجمه الیاسی،تهران،نشرمرکز.

    39-سلیمان پناه ، احمد.؛ 1377،شناخت قاعدگی و اختلالات آن،  تهران ، انتشارات شهروند.

    40-سلیمانیان،علی اکبر.؛ ١٣٧٣،بررسی تأثیرتفکرات غیرمنطقی براساس رویکردشناختی برنارضایتی زناشویی،  پایان نامه کارشناسی ارشدمشاوره،دانشگاه تربیت معلم تهران.58-33.

    41-شاکریان،عطا.؛ 1388،مقایسه میزان شباهت و تضاد در ویژگی های شخصیتی با سازگاری زناشویی در مزدوجین شرکت کننده در جشن ازدواج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی کردستان، پایان نامه کارشناسی ارشدمشاوره، 9.

    42-شاملو، سعید.؛ 1387،مکتبها و نظریه ها در روانشناسی شخصیت، تهران،ارسباران.

    43-شاملو، سعید.؛ 1380،بهداشت روانی، تهران،انتشارات رشد.

    44-شاملو، سعید.؛ 1376، بهداشت روان،تهران،انتشارات رشد.

    45-شفیع آبادی، عبدا... ؛ ناصری، غلامرضا.؛ 1385، نظری های مشاوره و روان درمانی،تهران، انتشارات مرکزنشر دانشگاهی.

    46-صادقی، لادن.؛سامانی،سیامک.؛ 1390،مولفه های ارتباطات جنسی از دیدگاه اخلاقی، مجله اجتماعی ورفتاری وعلمی،30، 1119-1616. 

    47-صیادپور، ز.؛ 1384، شیوه های دلبستگی و رضایت از ازدواج، مطالعات روان شناختی. 1، 2و 3، 141-159.

    48-صفدرخانی، فائقه.؛ 1387،تأثیر کارگاههای آموزشی پیش از ازدواج بر باورهای غیرمنطقی نسبت به ازدواج، پایان نامه کارشناسی روان شناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه یزد،31-28.

    49-عطاری، یوسفعلی.؛ حسین پور، محمد.؛ راهنورد، سیما.؛ 1388، اثر بخشی آموزش مهارتهای ارتباطی به شیوه ی برنامه ی ارتباطی زوجین برکاهش دلزدگی زناشویی در زوجین،اندیشه و رفتار،4، 14، 67-12.

    50-عطاری، ی. ع.، افضلی گروه، ص.، مهرابی زاده هنرمند، م.؛ 1385، مقایسه سازگاری زناشویی معلمان مرد دبستان های شهر اهواز بر اساس همسانی هیجان خواهی با همسرانشان، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،3 ، 12، 27-44.

    51-غلامی، یوسف.؛ 1377، بی میلی جنسی در بانوان، تهران، نشر راضیه.

    52-فروید، زیگموند.؛ 1943، سه رساله درباره تئوری میل جنسی. ترجمه هاشم رضی،تهران،نشر آسیا.

    53-فراست، ز.؛ 1381،بررسی و مقایسه منبع کنترل و رضایت زناشویی در بین زنان شاغل و خانه دار شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه تربیت معلم تهران،36-18.

    54-قروچین ریدلی، سایکل.؛ 1388، زوج درمانی کاربردی با رویکردی سیستمی- رفتاری، مترجم: سادات موسوی، دکتر اشرف، تهران، نشرمهر کاویان.

    55-کجباف، محمد باقر.؛ 1383،بررسی رابطه میزان رضایت زناشویی والدین و بروز اختلالات رفتاری دختران،پایان نامه کارشناسی ارشدروانشناسی، دانشگاه اصفهان، 147-125.

    56-کجباف، محمد باقر.؛ 1381 ، روانشناسی رفتار جنسی، تهران، نشر روان.

    57-کرو، م.، وریدلی، ج.؛ 1384، زوج درمانی کاربردی با رویکرد سیستمی-رفتاری، ترجمه اشرف السادات موسوی، تهران، انتشارات مهر کاویان.

    58-کریمی پور، معصومه.؛ 1389، بررسی رابطه رضایت زناشویی و مقایسه آن در شهرنشینان و روستانشینان شهرستان ممسنی، پایان نامه کارشناسی روانشناسی عمومی، 64-13.

    59-کول، کریس.؛ 1379 ، فهمیدن و فهماندن و ارتباط مؤثر،ترجمۀ پروانه کارکیا، تهران، نشرمترجم.

    60-گلمکانی، ناهید.؛درمحمدی، ملیحه.؛ مظلوم، سید رضا.؛1392، بررسی رضایت جنسی و خشنودی زناشویی پس از زایمان در زنان نخست زای مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد، مجله زنان مامایی ونازایی ایران، 16، 55، 13-7.

    61-گنجی،حمزه.؛ 1387، روان شناسی و سنجش هوش، تهران، نشر ساوالان.

    62-گولومبوک،سوزان.؛ 1384،رشد جنسیت،ترجمه مهرناز شهرآرای، تهران،چاپ شمشاد.

    63-محبی، عارف.؛ 1390،خانواده وشاخص های تنظیم روابط جنسی،مجله معرفت،20، 171، 75-73.

    64-محمد زاده ابراهیمی، علی.؛ همکاران.؛ 1387،رابطه بین مشابهت و مکمل بودن در ابعاد اصلی شخصیتی زوجین با رضایتمندی و زناشویی، فصلنامه پژوهش در سلامت روان شناختی ، 1، 6-62.

    65-معین، لادن.؛غیاثی، پروین.؛ مسموعی، راضیه.؛ 1390، رابطه ی سخترویی روانشناختی با سازگاری زناشویی، فصلنامه ی علمی  پژوهشی جامعه شناسی زنان، 2، 4،190-163.

    66-منجزی، فرزانه.؛ شفیع آبادی، عبدالله.؛ سودانی، منصور.؛ 1390، اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی با رویکرد اسلامی بر رضایتمندی زناشویی زوج ها، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی،13، 1(47)، 10-4.

    67-منصورى نیا، آذردخت.؛ اعتمادى، عذرا.؛ فاتحى زاده، مریم.؛ حسن پور، افسانه.؛ 1390، بررسى تأثیر آموزش پیش از ازدواج برمیزان رضایت زناشویى زوجین شهر اصفهان،  یافته هاى نو در روانشناسى،6، 19،78-65.

    68-مهدوی، سیدمحمد صادق.؛ نسیمی، مریم.؛ 1388، بررسی جامعه شناختی رضایت زنان از مناسبات زناشویی، پژوهشنامه علوم اجتماعی، 2،3، 35-8.

    69-میلر، شراد.؛ میلر، فیلیس میلر. ؛. نانالی، الام.؛ واکمن، دانیل ب.؛ 2001،آموزش مهارتهای ارتباطی زناشویی/ حرف زدن و گوش دادن به همدیگر، ترجمه فرشاد بهاری،تهران ،انتشارات رشد.

    70-موحد، مجید؛ عزیزی، طاهره.؛ 1390،مطالعه رابطه رضایت مندی جنسی زنان و تعارضات میان همسران .زن در توسعه و سیاست،پژوهش زنان، 9 ، 2، 217-191

    71-موسوی، ا.؛ 1383، تاثیر تصورات و تعاریف مشابه زوجین در رضایت از زندگی زناشویی از دیدگاه زنان. مطالعات زنان. 2، 4، 6-39.

    72-موسوی، ا.؛ 1382، تأثیر تصورات و تعاریف مشابه زوجین در رضایت از زندگی زناشویی از دیدگاه زنان، مجله مطالعات زنان، 2، 4، 39-6.

    73-نادری،فرح.؛حیدری،علی رضا.،حسین زاده مالکی،زینب.؛ 1389،رابطه بین دانش ونگرش جنسی،مولفه عشق ورضایت زناشویی با همسرآزاری در کارکنان زن متاهل ادارات دولتی شهراهواز،پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز،45-28.

    74-نادری، فرح.؛ حیدری، علیرضا.؛ مالکی زاده، زینب.؛ 1386،رابطه بین دانش و نگرش جنسی مولفه های عشق در رضایت زناشویی باهمسرآزاری در کارکنان متاهل ادارات دولتی شهراهواز.مجله زن و فرهنگ ، 43-29.

    75-نبی پور، افسانه.؛ 1385 ، تأثیر آموزش مهارتهای زناشویی بر افزایش رضایت زناشویی، پایان نامه کارشناسی ارشدروانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن،24-11.

    76-نوابی نژاد، شکوه السادات.؛ 1376، مشاوره ازدواج و خانواده درمانی. تهران، انتشارات انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران.

    77-نورانی پور، رحمت اله.؛بشارت،محمد علی.؛یوسفی،اسکندر.؛ 1389،بررسی رابطه دانش و نگرش جنسی با رضایت زناشویی در زوجین ساکن در مجتمع پزوهشگران جوان دانشگاه شهید بهشتی،تازه ها و پژوهش های مشاوره ،6،24 ، 38-27.

    78-وزیری، شهرام.؛ لطفی کاشانی، فرح.؛ حسینیان، سیمین.؛ بهرام غفاری، سارا.؛ 1389، خودکارآمدی جنسی و رضایت زناشویی،مجله اندیشه و رفتار، 4، 16، 880-75.

    79-هالفورد، د.؛ک.؛ (1384)،زوج درمانی کوتاه مدت، ترجمه مصطفی تبریزی، مژده کاردانی و فروغ جعفری، تهران، انتشارات فرا روان.

    80-همایی، رضا.؛ خیاطان، فلور.؛ و سلیمی، مهدی.؛ 1387، تأثیرپذیری زندگی زناشویی از روابط جنسی،چکیده مقالات سومین کنگره آسیب شناسی خانواده، شهید بهشتی،403-402.

    81-هورنای، کارن.؛ 1369، شخصیت عصبی زمانه ما، ترجمه جعفر مصفا، تهران، نشر گفتار.

    82-یوسفی،اسکندر.؛ 1384،رابطه بین دانش و نگرش جنسی با رضایت زناشویی در زوجین ساکن در مجتمع پژوهشگران جوان دانشگاه شهید بهشتی،پایان نامه کارشناسی ارشدروانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی،37-26.

     

     

    منابع لاتین

    1-Bary. J, H, Family assessment: current issues in evaluating families, Family Relation . 1995. 44. 469-477.

    2-Berg Crosse. L, Couples therapy. Sage publication, Inc.Vangelisti, A.L. & Alexander, A.L, "Coping with disappointment in marriage,when partners standards are unmet".2000. 201-227.

    3-Blumberg. S,L,Premarital intervention programs: A Compare- son

    Study. 1991.  Unpublished doctoral dissertation, University of Denver.

    4-Brezsnyak, M., & Whisman, M,Sexual desire and relationship functioning ;It’s effect of marital satisfaction and power. Journal of Sex and Marital Therapy. 2004.  30(3): 199-217.

    5-Bronstein. P,h,"clinical treatment of marital dysfunction: a multiple-baselineanalyze".1981. Behavioral assessment.

    6-Burleson. B, A. new look at similarly and attraction in marriage Communication Monographs.1992. 59(5):268-287.

    7-Byers. E, S ,Relationship satisfaction and sexual satisfaction. A longitudinalstudy of individuals in long- term relationships, Journal of Sex Research.2005. 42(2): 113-118.

    8-Darden. C,Life skills development scale adolescence form, J of Mental Health1. 1996.18(2):22-24

    9-Donnellan BM, Conger RD, Bryant Ch M. The big five and enduring marriages. J Res Pers 2004;38: 481-504.

    10-Duits. A, Van Oirschot. N, Van Oostenbrugge. R, J, Van Lankveld. J,

    , The Relevance of sexual Responsiveness to sexual function in

    patients. Journal of Sexual Medicine. 2009.6. 12. 3320-3326.

    11-Gelder. M, Mayou. R, Geddes. J, Psychiatry, Oxford University

    Press. 2005

    12-Greeff. A,P, Malherbe.H,L, Intimacy and marital satisfaction in spouses, Journal of Sex & Marital Therapy.2001. 27. 247-257.

    13-Greeff. A,P, Characteristics of families that function well,Journal of Family Issues.2000.21, 8. 948-962.

    14-Guo. B, Huang. J, Marital and sexual satisfaction in Chinese families exploring the moderating effects, J Sex Marital Ther Jan-Feb.2005.31(1):21-9.

    15-Hansson.K, & Lund bland. A, Couple therapy effectiveness of

    treatment and long term follow up, Journal of Family Therapy. 2006.28, 136-152.

    16-Henderson-King. D,H, Veroff. J, SexualSatisfaction and Marital Well Being in the First Years of Marriage, Journal of Social and Personal Relationships.2003. 11(4). 509-534.

    17-Herbert .K, A, study of relationship between incest in childhood and sexual arousal disorder in victimized women,Int J Health Stud. 2010.38:56-64.

    18-Howard. J, Markman. H,J, Halford. W,K, International Perspectives on Couple Relationship Education,Family Process.2005. 44.2.139-146.

    19-Lawrence. E, Pederson. A, Bunde. M, Barry. R,A, Brock.R,L, Fazio. E, Mulryan. L, Hunt. S, Madsen. L, Dzankovic. S, Objective ratings of relationship skills across multiple domains as predictors of marital satisfaction trajectories, Journal of Social and Personal Relationships.2008. 25(3): 445-466.

    20-Lee. TY, Sun. GH, Chao. SC,The Effect of an infertility diagnosis on the distress,marital and sexual satisfaction between husbands and wives in Taiwan, HumanReproduction. 2001.16(8).1762-1767.

    21-Markman.H, Preventing marital distress through communication & conflictmanagement training: A4 year & 5 year follow-up, Jounal of Consulting & Clinical Psychology.1993.1(5): 70-77.

    22-Meyers. S,A, Landsberger. S,A, Direct and indirect pathways between adult attachment style and marital satisfaction,Personal Relationshi .2002. 9.159-172.

    23-Miller. P,J, Caughlin. J,P, Huston.T,L, "Triat expressiveness and marital satisfaction",Manuscript submitted for publication.2000.

    24-Nichols.M,P, Concurrent discriminant validity of the Kansas maritalsatisfaction scale,Journal of Marriage and the Family.2005 48(2): 381-387.

    25-Oliver. J, Miller. SH,Couple communication." Journal of psychology & Christianity.1994. 13, No 2, 151-157.

    26-Qadir, F., Desilva, D., Prince, M., & Khan, M. (2005). Marital satisfaction in Pakistan: a pilot investigation. Sexual and Relation Therapy, 20(2), 195-209.

    27-Pyke. K, Adams. M, What's Age Got to Do With It? A Case Study Analysis of Power and Gender in Husband-Older Marriages, Journal of FamilyIssue.2010. 31 (6):748-777.

    28-Rosen Grandon.J,R, Myers. J,E, Hattoe.J,A, The relationship between marital characteristics, marital interaction processes and marital satisfaction,Journal of Counseling & Development.2004. 82, 1, 58-68.

    29-Schilling . E,A , Baucom. D, H , Burnett. Ch, K , Sandin. A , Rogland. L, Altring The Cours Of Marriage:The Effect Of(PREP) Communication

    Skills Acquisition On Couples Risk Of Becoming Maritally Distressed, Journal Of Family Psychology.2003. 17 . 41-53.

    30-Slosarz. W, J, Relationship between lifestyle and factors affecting sexual life,Journal of Sexual and Relationship Therapy.2000.15(2): 367-380.

    31-Stuart, R. B. (1980). Helping couples change.Guilford Press, New York.


موضوع پایان نامه رابطه بین مؤلفه‌های جنسی و مهارت‌های ارتباطی با رضایت زناشویی در زنان متأهل شهر گچساران , نمونه پایان نامه رابطه بین مؤلفه‌های جنسی و مهارت‌های ارتباطی با رضایت زناشویی در زنان متأهل شهر گچساران , جستجوی پایان نامه رابطه بین مؤلفه‌های جنسی و مهارت‌های ارتباطی با رضایت زناشویی در زنان متأهل شهر گچساران , فایل Word پایان نامه رابطه بین مؤلفه‌های جنسی و مهارت‌های ارتباطی با رضایت زناشویی در زنان متأهل شهر گچساران , دانلود پایان نامه رابطه بین مؤلفه‌های جنسی و مهارت‌های ارتباطی با رضایت زناشویی در زنان متأهل شهر گچساران , فایل PDF پایان نامه رابطه بین مؤلفه‌های جنسی و مهارت‌های ارتباطی با رضایت زناشویی در زنان متأهل شهر گچساران , تحقیق در مورد پایان نامه رابطه بین مؤلفه‌های جنسی و مهارت‌های ارتباطی با رضایت زناشویی در زنان متأهل شهر گچساران , مقاله در مورد پایان نامه رابطه بین مؤلفه‌های جنسی و مهارت‌های ارتباطی با رضایت زناشویی در زنان متأهل شهر گچساران , پروژه در مورد پایان نامه رابطه بین مؤلفه‌های جنسی و مهارت‌های ارتباطی با رضایت زناشویی در زنان متأهل شهر گچساران , پروپوزال در مورد پایان نامه رابطه بین مؤلفه‌های جنسی و مهارت‌های ارتباطی با رضایت زناشویی در زنان متأهل شهر گچساران , تز دکترا در مورد پایان نامه رابطه بین مؤلفه‌های جنسی و مهارت‌های ارتباطی با رضایت زناشویی در زنان متأهل شهر گچساران , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه بین مؤلفه‌های جنسی و مهارت‌های ارتباطی با رضایت زناشویی در زنان متأهل شهر گچساران , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه بین مؤلفه‌های جنسی و مهارت‌های ارتباطی با رضایت زناشویی در زنان متأهل شهر گچساران , پروژه درباره پایان نامه رابطه بین مؤلفه‌های جنسی و مهارت‌های ارتباطی با رضایت زناشویی در زنان متأهل شهر گچساران , گزارش سمینار در مورد پایان نامه رابطه بین مؤلفه‌های جنسی و مهارت‌های ارتباطی با رضایت زناشویی در زنان متأهل شهر گچساران , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه رابطه بین مؤلفه‌های جنسی و مهارت‌های ارتباطی با رضایت زناشویی در زنان متأهل شهر گچساران , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه بین مؤلفه‌های جنسی و مهارت‌های ارتباطی با رضایت زناشویی در زنان متأهل شهر گچساران , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه بین مؤلفه‌های جنسی و مهارت‌های ارتباطی با رضایت زناشویی در زنان متأهل شهر گچساران , رساله دکترا در مورد پایان نامه رابطه بین مؤلفه‌های جنسی و مهارت‌های ارتباطی با رضایت زناشویی در زنان متأهل شهر گچساران

چکیده تحقیق حاضر جهت بررسی رابطه بین مهارت‌های هیجانی و امنیت عاطفی با کیفیت زندگی زناشویی زوجین ساکن شهر رودان انجام گرفت. این پژوهش به روش توصیفی- همبستگی طراحی و انجام شد. ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق عبارت بود از آزمون رضایتمندی زناشویی انریچ، مقیاس آگاهی از هیجانات تورنتو (TAS-20) و آزمون امنیت عاطفی تجدید نظر شده (ISQ-R) که توسط اعضای نمونه تکمیل شدند. نمونه تحقیق ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته: روان شناسی (M.A) گرایش: روان شناسی تربیتی چکیده: این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای خودآگاهی و حل مساله بر رضایت زناشویی بیماران معتاد درطول درمان کلینیک درمانی و بازتوانی پویا، شهرستان بندر لنگه در سال 1392می باشد. جامعه آماری شامل کلیه مراجعه کننده گان با حجم 86 نفر می باشد. حجم نمونه شامل 30 از بیماران معتاد اقدام به ترک می باشد که ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: روان شناسی گرایش: بالینی چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد جهت گیری مذهبی و هوش هیجانی با رضایتمندی زندگی زناشویی انجام شد. در این تحقیق 302 نفر از فرهنگیان متأهل زن و مرد با میانگین سنی 40سال و انحراف استاندارد 73/5و مدت ازدواج با میانگین 66/15 و انحراف استاندارد 29/4 که 9/58 درصد آن را زنان فرهنگی تشکیل می دادند و سطح ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روان شناسی(عمومی) چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطه ی جهت گیری مذهبی با تعارضات زناشویی و الگوهای ارتباطی در بین زوجین در شهر بندرعباس در سال 1392 انجام گردید. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه زوجین شهر بندرعباس است. نمونه تحقیق با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 300 نفر محاسبه ...

پایان نامه کارشناسی ارشد روانپزشکی چکیده پیوند زوج ها آغازگر رسمی اجتماعی است که تداوم آن موجب استحکام بنیاد خانواده است. امروزه همسران در جهت افزایش صمیمیت و بهبود روابط زناشویی از مداخلات و آموزشهای تخصصی بهره می‌گیرند. هدف کلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی زوج‌درمانی شناختی- رفتاری گروهی بر پربارسازی روابط زناشویی زوجین است. پژوهش حاضر از نوع طرح‌ آزمایشی آزمون و پس آزمون است. ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (MS.C) گرایش: مدیریت منابع انسانی چکیده با مراجعه به سازمانهای مختلف و نگاهی عمیق و کارشناسانه به فرایند ارتباطات در این سازمانها این مسئله برای هر مشاهده گری آشکار می گردد، که یکی از مشکلات مهم که همواره در سازمانها حس شده و کارکنان سازمانها از آن گله مند هستند، عدم وجود مهارتهای ارتباطی نزد مدیران آنهاست. سطح پایین مهارتهای ارتباطی موجب ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره خانواده چکیده: پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی معلمان زن با خشونت اعمال شده علیه آنان انجام گرفت.. همچنین در ادامه از خرده مقیاس های هوش هیجانی جهت پیش بینی خشونت اعمال شده در معلمان زن استفاده شد، .به همین منظور 280 نفر از معلمان زن با روش نمونه گیری خوشه ای از بین جامعه فرهنگیان شهر بندرعباس انتخاب شدند. پس از آن به منظور جمع ...

                       گروه مديريت پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد M.A.” شهريور 1391 چکيده بانک ها يکي ازنهادها

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی گرایش بالینی چکیده هدف کلی از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه ناگویی هیجانی و درون/برونگرایی با رضایت زناشویی می باشد. این پژوهش از نوع پژوهش همبستگی است. جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان متاهل مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری، در سال تحصیلی 92-93 دانشگاه های آزاد اسلامی استان گیلان می باشد که حداقل ...

پایان نامه برای در یافت در جه کار شناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی چکیده بر اساس مطالعات صورت گرفته استان خوزستان به دلیل برخورداری از مراکز متعدد ساخت و تولید انواع کالاهای صنعتی در 7 گروه فلزی، کانی غیرفلزی، شیمیایی، سلولزی، غذایی، برق و الکترونیک، نساجی و دسترسی به مواد اولیه و همچنین دیگر منابع، در کشور حائز اهمیت می­باشد لیکن به دلیل وجود مشکلات متعدد از جمله عدم انطباق با ...

ثبت سفارش