پایان نامه بررسی رابطه بین کمالگرایی و سرسختی با رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل

word 1 MB 29992 95
1393 کارشناسی ارشد روانشناسی
قیمت قبل:۶۳,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • )  روانشناسی عمومی       M.Aپایان نامه جهت اخذ درجه  کارشناسی ارشد(

    چکیده

    پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه کمالگرایی با سرسختی و رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه ی دانشجویان متاهل مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد کرمانشاه  بود که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 346 (173 نفر زن و 173 نفر  مرد) انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس رضایت زناشویی انریچ (1988)، پرسش نامه کمال گرایی اهواز (APS) کیامرثی و نجاریان (1376) و پرسشنامه سرسختی روانشناختی اهواز کیامرثی و نجاریان (1376) بود. نتایج نشان داد که بین کمال گرایی و سرسختی با رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل رابطه وجود دارد. همچنین بین کمال گرایی و سرسختی در دانشجویان متاهل رابطه معنادار دارد و همچنین نتایج نشان داد که بین کمال‫گرایی و رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل رابطه  وجود دارد.

    کلید واژه: کمالگرایی، رضایت زناشویی، سرسختی، دانشجویان متاهل

         این فصل با مقدمه آغازمی شود و سپس بیان مسئله و ضرورت انجام پژوهش مورد بررسی قرارمی گیرد و در ادامه فرضیه های پژوهش تشریح می شوند و در پایان تعریف مفهومی و عملیاتی کمالگرایی، سرسختی و رضایت زناشویی ارائه می گردد.

    1-1-مقدمه

    خانواده را مؤسسه یا نهاد اجتماعی معرفی کرده اند که ناشی از پیوند زناشویی زن و مرد است. از جمله مظاهر زندگی اجتماعی انسان، وجود تعامل سالم و سازنده میان انسان ها و برقرار بودن عشق به همنوع و ابراز صمیمیت و همدلی به یکدیگر است. خانواده محل ارضای نیاز های مختلف جسمانی و عقلانی و عاطفی است. رضایت یک  فرد  از زندگی زناشویی به منزله رضایت وی از خانواده محسوب می شود و رضایت از خانواده به مفهوم رضایت از زندگی بوده و در نتیجه تسهیل در امر رشد و تعالی و پیشرفت مادی و معنوی جامعه خواهد(باغبانی سیچانی، احمدی علون آبادی و غلامعلیان، 1386). رضایت زناشویی یک ارزیابی کلی از وضعیت رابطه زناشویی یا رابطه عاشقانه کنونی فرد است. رضایت زناشویی می تواند انعکاسی از میزان شادی افراد از روابط زناشویی و یا ترکیبی از خشنود بودن بواسطه بسیاری از عوامل مختص رابطه زناشویی باشد. می توان رضایت زناشویی را به عنوان یک موقعیت روان شناختی در نظر گرفت که خود به خود به وجود نمی آید بلکه مستلزم تلاش هر دو زوج است. به ویژه در سال های اولیه، رضایت زناشویی بسیار بی ثبات است و روابط در معرض بیشترین خطر قرار دارند(بنائیان، پروین و کاظمیان، 1385).

    1-2- بیان مسأله

    رضایت زناشویی را بر قراری ارتباط مؤثر با طرف مقابل، عدم عصبانیت، حفظ استقلال فردی زن و مرد ضمن مشارکت با هم،  ارزش قائل شدن به خواسته ها و علایق همسر، همراهی و همدلی، داشتن هدف و آرمان مشترک ، قبول سختی ها و آمادگی ها برای مواجه با مشکلات زندگی و کنار هم بودن در روز های خوشی و سختی و تأکید و توجه بر نکات مثبت شخصیت همسر ، ابراز دوستی و اهمیت دادن به یکدیگر را از عوامل در استمرار زندگی مشترک و رضایت زن و مرد تعریف کرده اند (پویا منش، احدی، مظاهری و دلاور، 1387).  ارتباط صحیح کلامی و غیر کلامی اساس یک زندگی زناشویی موفق است  و ویژگی های شخصیتی زوجین در این امر کمک کننده است. زوج هایی که دارای خصلت های شخصیتی سرسختی روانشناختی هستند و در شرایط سخت زندگی قادر به کنترل شرایط هستند، می توانند موفق تر باشند(حفاظتی، فیروز آبادی و حق شناس، 1385) .

    یکی از عواملی که می تواند بر رضایت زناشویی مؤثر باشد کمال گرایی است. کمال گرایی یک سبک شخصیتی چندبعدی است که با شمار زیادی از مشکلات روان شناختی، بین فردی و مسائل  مربوط به رضایت زناشویی ارتباط دارد (گروسارث و آیسنک،[1] 2009).

    کمال گرایی یک اختلال نیست اما عامل آسیب زایی است که مشکلات بسیاری را برای کودکان و بزرگسالان و خصوصا در ارتباط زناشویی ایجاد می کند (کیامرثی، نجاریان و مهرابی زاده، 1377). کمال گرایی از ویژگیهای روانشناختی است که مورد علاقه بسیاری از روانشناسان دنیا می باشد و منزله تمایل پایدار فرد به وضع معیارهای کامل و دست نیافتنی و تلاش برای تحقق آنها است (والان[2]، 2013). کمال گرایی به افکار و رفتار های خود تخریب گرانه ای اشاره می کند که هدف آنها نیل به اهداف به شدت افراطی و غیر واقع گرایانه است. در جامعه امروزی به اشتباه کمال گرایی چیزی مطلوب و حتی لازم برای موفقیت در نظر گرفته می شود( فریدمن و بوث[3]، 2011).

    ملکی (1392) در پژوهشی به بررسی رابطه کمال گرایی با سازه دیگری به نام سرسختی پرداخت و به این مسئله اشاره نمود که افراد کمال گرا، در شرایط مختلف سرسختی بیشتری از خود نشان می دهند و چون آرزوهای بزرگی دارند، در شرایط فشار و استرس سرسختانه مقاومت به خرج می دهند. از طرفی مقوله سرسختی روانشناختی یکی از موضوعات جدیدی است که ذهن بسیاری از پژوهشگران را به خود مشغول کرده بود.  فرد سرسخت، کسی است که قادر باشد حوادث را کنترل کند و یا بر آنها تاثیر داشته باشد و عوامل فشارزا را قابل تغییر بداند و نسبت به فعالیتهایی که انجام می دهد متعهد باشد و انتظار داشته باشد که این تغییر یک مبارزه هیجان انگیزی برای رشد بیشتر است و آن را جنبه ای عادی از زندگی بداند. سرسختی روانشناختی از سه بعد تعهد، کنترل  و مبارزه جویی  تشکیل شده است (گوردون و دیموک[4]، 2013).

    سواری (1391) در پژوهشی تحت عنوان  رابطه ساده و چندگانه سرسختی روانشناختی و کمالگرایی با سلامت روانی به این نتایج دست یافت که  سرسختی روانشناختی و کمالگرایی به ترتیب با سلامت روانی رابطه دارند. همچنین احتشام زاده، مکوندی و باقری (1391) در پژوهشی دیگر به بررسی رابطه بخشودگی ، کمال گرایی و صمیمیت با رضایت زناشویی در جانبازان و همسران آنها پرداختند و  نتایج حاکی از وجود رابطه چندگانه بین بخشودگی، کمال گرایی و صمیمیت با رضایت زناشویی بود و بخشودگی بهترین پیشبینی کننده میزان رضایت زناشویی زوجین گزارش شد. از این رو هدف پژوهش حاضر پاسخ گویی به این سئوال است که آیا بین کمالگرایی  و سرسختی با رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل رابطه وجود دارد؟

     

    1-3-اهمیت و ضرورت مسئله

    در سال ۱۳۶۵ در برابر هر ۳۴۰ هزار و ۳۴۲ ازدواج، ‌۳۵ هزار و ۲۱۱ طلاق در کشور ثبت شده است. این آمار در سال ۱۳۷۵ به ۴۷۹هزار و ۲۶۳ ازدواج در برابر ۳۷ هزار و ۸۱۷ طلاق و در سال ۱۳۸۱ به ۶۵۰هزار و ۹۶۰ ازدواج در برابر ۶۷هزار و ۲۵۶ طلاق می‌رسد (محمد، 1392).

    اگر چه آمارهای مربوط به طلاق به دلایل مختلف از جمله ثبت نشدن در دفاتر، جاری کردن صیغه شرعی طلاق بدون درج محضری آن و...با کم شماری مواجه می‌شوند و چندان قابل استناد نیستند، ولی بررسی همین آمار و محاسبه شاخص‌هایی چون نسبت طلاق به ازدواج و یا نسبت طلاق به کل جمعیت نشان دهنده آن است که این آمار طی سال‌های مختلف با نوساناتی روبه‌رو بوده است. بررسی رقم مطلق طلاق طی سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۸۱ نشان دهنده افزایش آمار طلاق طی سال‌های مورد بررسی است اما محاسبه شاخص‌های آماری نشان می‌دهد در سال ۱۳۶۵ شاخص طلاق با افزایش روبه‌روست ، سپس طی سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۷ به‌تدریج کاهش می‌یابد و از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۱ این آمار مجدداً افزایش می‌یابد. به عبارتی آماره نشان دهنده این امر است که در طی سالهای اخیر میزان طلاق رو به افزایش است ( محمدی، 1392).

     این امر، گویای آن است که اگرچه به گفته جمعیت‌شناسان افزایش طلاق با افزایش ازدواج رابطه‌ای مستقیم دارد، ولی به صورت غیر‌مستقیم نوسانات شاخص‌های طلاق تحت تأثیر عواملی زیادی همچون عوامل  اقتصادی و اجتماعی و همچنین نارضایتی زندگی و نارضایتی زناشویی است ( عارفی، 1390). کیفیت زندگی مطلوب همواره آرزوی بشر بوده و هست و کیفیت زندگی مفهومی پویاتر و وسیع تر از سلامتی است. ایجاد رضایت از زندگی همیشه یکی از اهداف جوامع بوده است(آرگیل و لو[5]، 2010).

     به نظر می رسد که در گذشته با وجود اینکه امکانات زندگی کمتر بوده است، میزان رضایت از زندگی و به خصوص رضایت زناشویی بیشتر بوده است. ولی امروزه رضایت از زندگی زناشویی کمتر شده است(آرگیل، 2009). با توجه به مطالب بیان شده  به نظر می رسد که شناسایی عواملی جز عوامل اقتصادی که باعث می شود رضایت زندگی زوجین افزایش یابد، مهم تلقی می شود. امروزه شاید یکی از دلایل کاهش رضایت زناشویی زوجین نسبت به گذشته کمال گرایی زوج ها باشد (رحیمی و شمس خرم آبادی، 1385).

     کمال گرایی یک اختلال نیست اما عامل آسیبزایی است که  مشکلاتی را برای بزرگسالان، نوجوانان و کودکان به وجود می آورد. اغلب مردم، کمال گرایی را با موفقیت طلبی یا وظیفه شناسی اشتباه می گیرند. کمال گرایی با این نگرشها تفاوت دارد. کمال گرایی یک الگوی نابهنجار از رفتار هاست، که می تواند منجر به اختلالات زیادی شود. کمال گرایی مستلزم سطوح نامناسبی از انتظارات و اهداف ملموس  و فقدان دائمی خشنودی است( رایس و دلو[6]، 2012). بنابراین با توجه به مطالب بیان شده اهمیت پژوهش حاضر احساس می شود.

     

    1-4 اهداف پژوهش

    1-4-1 هدف کلی:

    هدف کلی بررسی رابطه بین کمال گرایی و سرسختی  با رضایت زناشویی  در دانشجویان متاهل کرمانشاه است.

    1-4-2 اهداف اختصاصی:

    تعیین میزان رابطه بین کمال گرایی و سرسختی در دانشجویان متاهل

    تعیین میزان رابطه بین کمال گرایی و رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل

     

    1-5 فرضیه های پژوهش

    1-5-1 فرضیه اصلی

    بین کمال گرایی  و سرسختی با رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل رابطه وجود دارد.

    1-5-2 فرضیه های فرعی

    بین کمال گرایی و سرسختی در دانشجویان متاهل رابطه وجود دارد.

    بین کمال گرایی و رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل رابطه وجود دارد.

    1-6 تعریف مفهومی متغیرها

    کمال گرایی

     عبارت است از گرایش فرد به داشتن مجموعه ای از معیار های بالای افراطی و تمرکز بر شکست ها و نقص ها در عملکرد است(دنیل و دانا[7]، 2006).

    رضایت زناشویی

     احساس خشنودی، رضایت و لذت توسط زن یا شوهر زمانی که همه جنبه های ازدواج خود را در نظر می گیرند. رضایت یک متغیر نگرشی است. بنابراین یک خصوصیت فردی زن و شوهر محسوب می شود. طبق تعریف مذکور رضایت زناشویی در واقع نگرش مثبت و لذتبخشی است که زن و شوهر از جنبه های مختلف روابط زناشویی خود دارند (دینر، آمونس، لارسون و گریفن[8]، 2013).

    سرسختی روانشناختی

    سرسختی عبارت است از ترکیبی از باور ها در مورد خویشتن و جهان که از سه مؤلفه تعهد ، کنتر ل و مبارزه جویی تشکیل می شود (کوباسا[9] ، 1988).

    1-7-تعریف عملیاتی متغیرها

    کمال گرایی: در این پژوهش توسط مقیاس کمال گرایی اهواز نجاریان، عطاری و زرگر (1378) سنجیده شد. این پرسش نامه دارای 27 سئوال است.

    سرسختی روانشناختی: در این پژوهش توسط پرسش نامه سرسختی روانشناختی اهواز کیامرئی و نجاریان (1376) بررسی گردید. این پرسش نامه شامل 27ماده است.

    رضایت زناشویی: این متغیر توسط مقیاس سازگاری زناشویی اسپینر[10](1976) سنجیده شد ودارای 32 سوال است.

     

    [1] Grossarth, R & Eysenck

    [2] Walan

    [3] Friedman & Booth

    [4] Gordon &  Dimmock

    [5] Argyle & Lu

    [6] Rice & Dellwo

    [7] Danielle  & Dana

    [8] Diener, Emmons, Larsen & Griffin

    [9] -Kobasa

    [10] Spiner

     

    Abstract
    This study aimed to investigate the relationship between perfectionism and marital satisfaction in married students were adamant. The study sample included Kermanshah University's graduate students, including 3,500 married persons and 94-93 were enrolled in school. The instrument used in this study consisted of marital satisfaction scale (1988), Ahvaz Perfectionism Scale (APS) Kyamrsy and Najarian (1376) and psychological hardiness Iran Kyamrsy questionnaire and Najarian (1376), respectively. The results showed that perfectionism with tenacity and marital satisfaction in married student relationship there. The results indicate that the relationship between perfectionism and tenacity in married student there. And the results showed that marital satisfaction in couples relationship between perfectionism and there.

    Keywords: perfectionism, marriage, tenacity, married students

     

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    فصل اول: کلیات پژوهش... 2

    1-1-مقدمه. 3

    1-2- بیان مسأله. 4

    1-3-اهمیت و ضرورت مسئله. 6

    1-4 اهداف پژوهش... 8

    1-4-1 هدف کلی: 8

    1-4-2 اهداف اختصاصی:. ...........................................................................................................8

    1-5 فرضیه های پژوهش... 8

    1-5-1 فرضیه اصلی.. 8

    1-5-2 فرضیه های فرعی.. 8

    1-6 تعریف مفهومی متغیرها 9

    1-7-تعریف عملیاتی متغیرها 10

    فصل دوم:مفاهیم، نظریه ها، سابقه پژوهش... 11

    2-1 کمال گرایی.. 12

    2-1-1 تاریخچه کمال گرایی.. 12

    2-1-2 تعاریف کمال گرایی.. 14

    2-1-3 نظریه ها، دیدگاه ها و ابعاد کمال گرایی.. 15

    2-1-3-1 ابعاد کمال گرایی.. 15

    2-1-3-2 نظریه های کمال گرایی.. 17

    2-1-3-2-1 نظریه فروید. 17

    2-1-3-2-2 نظریه کاری هورنای.. 18

    2-1-3-2-3 نظریه آدلر. 20

    2-1-3-2-4 نظریه ی پرلز. 21

    2-1-4 عوامل موثر بر کمال گرایی.. 22

    2-1-5تفاوت های  افراد در کمال گرایی.. 27

    2-2  رضایت زناشویی.. 28

    2-2-1 تاریخچه  رضایت زناشویی.. 28

    2-2-2 تعاریف رضایت زناشویی.. 28

    2-2-3 ابعاد و نظریه های رضایت زناشویی.. 31

    2-2-3-1 ابعاد رضایت زناشویی.. 31

    2-2-3-2 نظریه های رضایت زناشویی.. 32

    2-2-3-2-1 نظریه روان پویایی و ارتباط شئ.. 32

    2-2-3-2-2 تظریه های رفتاری.. 33

    2-2-3-2-3 نظریه های شناختی.. 34

    2-2-3-2-4 نظریه های سیستمی.. 35

    2-2-3-2-5 نظریه های بین نسلی.. 36

    2-2-4 عوامل موثر بر رضایت زناشویی.. 38

    2-2-4-1 پختگی روانی و رشد عاطفی فکری طرفین. 38

    2-2-4-2 طرز تفکر، عقاید و تمایلات.. 38

    2-2-4-5 عقاید مذهبی.. 38

    2-2-4-6 اختلافات طبقاتی.. 39

    2-2-4-7  توافق و طرز فکر درباره امور جنسی.. 39

    2-2-4-8  بیماری روانی در خانواده 39

    2-2-5 تفاوت های افراد در رضایت زناشویی.. 39

    2-3   سرسختی.. 41

    2-2-1 تاریخچه  سرسختی.. 41

    2-2-2 تعاریف  سرسختی.. 42

    2-2-3 ابعاد و نظریه های سرسختی.. 43

    2-2-3-1 ابعاد سرسختی.. 43

    2-2-3-2 نظریه های سرسختی.. 44

    2-2-3-2-1 نظریه کوباسا در مورد سرسختی.. 44

    2-2-3-2-2 نظریه براون در مورد سرسختی.. 47

    2-2-3-2-3 نظریه لماکی در مورد سرسختی.. 50

    2-2-3-2-4 نظریه مدی و پوکتی در رابطه با سرسختی.. 51

    2-2-4 عوامل موثر بر سرسختی.. 52

    2-2-4-1 الگوی شخصیتی رفتار الف... 52

    2-2-4-2 جایگاه مهار. 52

    2-2-4-3   عزت نفس... 53

    2-2-5 تفاوت های افراد در  سرسختی.. 54

    2-18-پیشینه پژوهش... 55

    2-18-1-پژوهش های انجام گرفته در داخل کشور. 55

    2-18-1-1-پژوهش هایی درباره رابطه کمال گرایی و رضایت زناشویی.. 55

    2-18-1-2-پژوهش هایی درباره رابطه کمال گرایی و سرسختی.. 55

    2-18-1-3-پژوهش هایی درباره رابطه سرسختی و رضایت زناشویی.. 56

    2-18-2-پژوهش های انجام گرفته در خارج از کشور. 57

    2-18-2-1-پژوهش هایی درباره رابطه کمال گرایی و رضایت زناشویی.. 57

    2-18-2-2-پژوهش هایی درباره رابطه  کمال گرایی و سرسختی.. 57

    2-18-2-3-پژوهش هایی درباره رابطه رضایت زناشویی و سرسختی.. 58

    فصل سوم: روش پژوهش... 59

    روش پژوهش... 59

    3-1-طرح پژوهش... 60

    3-2-طبقه بندی متغیرها 60

    3-3-جامعه آماری پژوهش... 60

    3-4-نمونه آماری پژوهش و روش نمونه گیری.. 60

    3-5-ابزار سنجش... 61

    3-5-1-پرسش نامه رضایت زناشویی.. 61

    3-5-2-پرسش نامه  کمال گرایی اهواز. 62

    3-5-3-پرسش نامه سرسختی.. 62

    3-6-روش اجرا 63

    3-7-روش های آماری تحلیل داده ها 63

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 64

    الف) یافته های توصیفی.. 65

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری.. 72

    5-2 بحث و تفسیر نتایج.. 74

    5-3 محدودیت ها 77

    5-4-پیشنهادات.. 77

    5-4-1-پیشنهاد های کاربردی.. 77

    5-4-2-پیشنهادهای پژوهشی.. 77

    منابع. 78

    Abstract 86

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فهرست جداول

    جدول 4-1 میانگین و انحراف معیار متغیرهای پژوهش... 65

    جدول 4-2- برآوردها و مشخصات کلی مدل. 67

    جدول 4-3- شاخص های نیکویی برازش مدل ارتباط بین  کمالگرایی مثبت و منفی با فرسودگی شغلی   67

    جدول 4-4- تحلیل واریانس مربوط به رگرسیون سرسختی بر کمالگرایی مثبت و منفی   68

    جدول 4-5- ضرایب معادله پیش‌بینی سرسختی با استفاده از کمالگرایی مثبت و منفی   69

    جدول 4-6- تحلیل واریانس مربوط به رگرسیون رضایت زناشویی  بر کمالگرایی مثبت و منفی   70

    جدول 4-7- ضرایب معادله پیش‌بینی رضایت زناشویی با استفاده از کمالگرایی مثبت و منفی   71

    منبع:

     

    منابع

    ابراهیم زاده، صدیقه (1385). بررسی مقایسه ای باورهای فراشناختی، ابعاد کمال گرایی و  مهارتهای حل مسئله اجتماعی با توجه به سطوح بلاتکلیفی در بیماران مبتلا به وسواس، پانیک و استرس پس از سانحه. پایان نامه کارشناسی ارشد منتشر نشده. دانشگاه محقق اردبیلی.

    باغبان سیچانی، ایران؛ احمدی علون آبادی، سید احمد؛ غلامعلیان، فهیمه . (1386).مروری بر دیدگاه های کیفیت زناشویی و عوامل مؤثر بر آن. مجموعه مقالات هفته ی پژوهش.

    بشارت، محمد علی (1381)، ابعاد کمال گرایی در بیماران افسرده و مضطرب، مجله علوم روانشناختی، دوره اول شماره 3، صفحه 262 و 249.

    بشارت، محمد علی (1383). کمال گرایی و مکانیسم های دفاعی. مجله پژوهشهای روانشناختی، دوره 8، شماره 1 و 2

    بشارت، محمد. (1389). بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس کمالگرایی مثبت و منفی. گزارش پژوهشی، دانشگاه تهران.

    بشارت، محمد. (1392). قابلیت اعتماد ،پایایی و درستی اعتبار مقیاس کمال گرایی مثبت و منفی. مجله علوم روانشناختی،8، 350-270.

    بشارت، محمد، حدادی، پریا، رستمی، رضا و صرامی فروشانی،محمد.(1390). بررسی آسیبهای عصب شناختی در بیماران مبتلا به ناگویی هیجانی. دوفصلنامه روانشناسی معاصر ،11.

    بشارت، محمد، محمدی، کریم، پورنقاش تهرانی، سارا و حاتمی، جواد. (1388). رابطه کمالگرایی و سختکوشی با پاسخهای فیزیولوژیک ناشی از استرس. دوفصلنامه.41-53 ، روانشناسی معاصر.

    بنائیان، شایسته؛ پروین، ندا؛ کاظمیان، افسانه. (1385). بررسی ارتباط سلامت روانی و رضایت زناشویی زنان متأهل بروجنی. مجله ی علمی دانشکده ی پرستاری و مامایی همدان ، دوره ی چهاردهم، شماره ی 2

    پویا منش، جعفر؛ احدی، حسن؛ مظاهری، محمد علی ؛ دلاور، علی . (1387). مقایسه اثر بخشی مداخلات مبتنی بر نظریه ی الیس به دو روش مشاوره ی گروهی رو در رو و اینترنتی در افزایش رضایت زناشویی. مجله ی تحقیقات علوم رفتاری، دوره ی 6، شماره ی 2.

    حفاظی طرقبه، میترا؛ فیروزآبادی، علی؛ حق شناس، حسن. (1385). بررسی ارتباط بین اجزاء عشق و رضایت مندی زوجی، مجله ی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دوره ی شانزدهم، شماره ی 5

    حقیقی، جمال؛ عطاری ، یوسفعلی؛ رحیمی، علی ؛ سلیمانی نیا، لیلا. (1391). رابطه سرسختی و مؤلفه های آن با سلامت روان در دانشجو یان پسر دوره کارشناسی دانشگاه . مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران.1-18 ، اهواز، سال ششم، شماره های 3 و2.

    رحیمی، مینا؛ شمس خرم آبادی، قدرت اله. (1385). بررسی فاکتورهای مهم در بهبود روابط جنسی همسران. خلاصه مقالات سومین کنگره ی سراسری خانواده و سلامت جنسی. تهران: مرکز آفرینش های فرهنگی- هنری. و رضایت زناشویی.

    سرمدی، افسانه.(1385). رابطه ی بین پنج عامل شخصیت نامه ی چاپ نشد هی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک.

    سلیمانیان، علی.(1390). بررسی تاثیر تفکرات غیر منطقی بر نارضایتی زناشویی. پایان نامه ی چاپ نشده ی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم تهران.

    صالحی فدردی، جواد. (1392). رضایت مندی زناشویی. فصلنامه تازه های روان درمانی . سال چهارم، شمار ه های 13 و 14.

    عطاری، یوسفعلی؛ امان اللهی فرد، عباس؛ مهرابی زاده ، مهناز .(1385). بررسی رابطه ی ویژگی های شخصیتی و عوامل فردی و خانوادگی با رضایت زناشویی در کارکنان اداره های دولتی شهر اهواز. مجله ی روان شناسی و علوم تربیتی، شماره 6

    فاتحی زاده، مریم؛ احمدی، سید احمد.(1384).بررسی رابطه الگوهای ارتباطی و میزان رضایت مندی زناشویی زوجین شاغل در دانشگاه اصفهان . فصلنامه خانواده پژوهی . سال اول، شماره 2.

    کیامرثی ، مریم. (1391). ، ساخت اعتباریابی برای سنجش مقیاس سرسختی روانشناختی و بررسی رابطه آن با تیپ شخصیتی الف، - کانون مهار، عزت نفس، شکایات جسمانی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور صحنه، پایان نامه کارشناسی رشته روانشاسی دانشگاه پیام نور واحد صحنه

    کیامرثی، آذر؛ نجاریان، بهمن؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز. (1377). ساخت و اعتباریابی مق یاسی برای سنجش سرسختی روانشناختی . مجله علوم تربیتی روانشناسی شهید چمران اهواز، سال دوم، شماره2.

    نجاریان، بهمن خدا رحیمی، سیامک .(1389). روان شناسی کمال گرایی. مجله علمی و پژوهشی علوم انسانی. دانشگاه الزهراء (س) سال ششم، شماره 20.

    نجاریان، بهمن و اصغری مقدم، محمد علی. (1393). روانشناسی مرضی (تالیف ساراسون)، جلد دوم، تهران، رشد.

    نجاریان، بهمن؛ عطاری، یوسفعلی؛ زرگر، یداله. (1388). ساخت و اعتبار یابی مقیاس کمال گرایی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره 3، سال 5، شماره 3 و 4.

    هرمزی نژاد، معصومه. (1380). رابطه ساده و چند گانه متغیر های عزت نفس، اضطراب اجتماعی و کمال گرایی با ابراز وجود در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد منتشر نشده، دانشگاه شهید چمران اهواز.

    ویسی، مختار؛ عاطف وحید، محمدکاظم؛ رضایی، منصور . (1389). تأثیر استرس شغلی بر خشنودی و سلامت روان: اثر تعدیل کننده سرسختی و حمایت اجتماعی. فصلنامه اندیشه و رفتار، سال ششم، شماره 2 و 3

     

    Henry, H.(2008) Effective communication, Educational qualification and age as determinants of marital satisfaction among newly wedded couples in a Nigerian university, Pakistan journal of social sciences 5(5):433- 437.

    Ahmad Poor ,A. (2009).[The construction and validation of type D personality and it's relation with coronary heart disease]. Journal of Science and Research in Psychology; 32: 37- 60.(Persian)

    Argyle, M. & Lu , L.(2010) The happiness of extroverts personality and individual differences , 77 , 1011-1017

    Argyle, M.(2009)The psychology of happiness: Londan: Routledge

    Beshart MA,.(2010). [Perfectionism and mental health]. J Inovations Res Counsel; 8(29): 7-22. (Persian)

    Brady, B. (2010).Research on the Nature and Determinants of Marital Satisfaction. Journal of Marriage and the Family ,pp 964-980

    Brooks MV.(2011). Health-related hardiness and chronic illness. Nurs For; 38(3): 11-20.

    Danielle, SM, Dana ,LR,.(2006). A mediated of perfectionism, affect, and physical health. J Res Psychol; 40: 482-500.

    Day L, Hanson K, Maltby J, Proctor C, Wood A.(2014). Hope uniquely predicts objective academic achievement above intelligence, personality, and previous academic achievement. J Res Pers; 44(1): 550-3.

    Denollet J DL.(2010). Inadequate response to treatment in coronary heart disease: Adverse effects of type-D personality and younger age on year prognosis and quality of life. Circulation; 102 (6): 630–635.

    Denollet Jl . (2012). Depression and type D personality represent different forms ofdistress in the myocardial infarction and depression– intervention trial(MIND-IT). Psychol Med ;39(5): 749–56.

    Diener, E., Emmons, Larsen, R., Griffin, R.(2013)The satisfaction with life scale.The society for personality assessment.Inc , 71-74

    Enright RD,.(2014).  Exploring forgiveness. Madison, WI: University of Wisconsin Press.

    Friedman ,HS & Booth, S. (2011).The diseaseprone personality: A meta-analytic view of the construct. Am Psychol; 42: 539-555.

    Gordon S, Dimmock A. (2013). Developmental and preliminary validation of a mental toughness inventory for Australian football. Psychol Sport Exerc; 10(1): 201- 9.

    Grossarth, R & Eysenck ,HJ.(2009). Personality, stress and disease: Description and validation of a new inventory. Psychol Rep;66: 355-373.

    Hassel , H.(2009). Assessing the factor structure and composition of positive and negative perfectionism scale in sport. Person Individ Diff; 36: 1725-1740.

    Johnson,M. (2012)Marital happiness , martial duration and the u-shaped curve. social forces. University of North Carolina press , pp 1313-1341

    Kobasa SC, Maddi SR, Zola MA. (2014).Personality and social resources in stress resistance.Type a and hardiness. J Beh Med; 45(2): 41-51.

    Kobasa SC.(2014). Stressful life events, personality, and health: An inquiry into hardiness. J Pers Social Psychol; 37(1): 1-11.

    Kobasa, SC,.(2014). Personality and social resources in stress resistance. J Pers Soc Psychol; 45(4): 839-5

    Maddi SR.(2014). Comments on trends in hardiness research and theorizing. Consul Psychol J Prac Res; 51(3): 67-71.

    Myers, D.(2009) The friends and faith of happy people American psychologist , 55(1), 56-57

    Noorbala AA, Bagheri Yazdi SA, Kazem M.(2013). [The validation of general health questionnaire- 28 as a psychiatric screening tool in Tehran]. Hakim Journal; 11(4): 47-53.(Persian)

    Olson, M.(2010). Research on the Nature and Determinants of Marital Satisfaction. Journal of Marriage and the Family ,pp 964-980

    Rice ,KG & Dellwo, JP.(2012). Perfectionism and selfdevelopment: Implications for college adjustment. J Counsel Dev; 80(2): 188-197.

    Saboonchi F, Lundh LG.(2012). Perfectionism, anger, somatic health and positive affect. Person Individ Diff; 35: 1585–1599.

    Schoen, N.(2013). Woman's Employment , Marital Happiness ,and Divorce. Social Forces , University of North Carolina press ,pp 643-662.

    Shorey HS.(2012). Theories of intelligence, academic, hope, and effort extorted after a failure experience. Unpublished master thesis. University of kanas, Lawrence Press.

    Snyder CR. ( 2012).. Stressful life events, personality, and health: An inquiry into hardiness. J Pers Social Psychol; 37(1): 1-11.

    Terry-short LA, Owens RG.(2012). Positive and negative perfectionism. Person Individ Diff; 18: 663-668.

    Veenhoven, R.(2013).Data book of happiness. New York: Reidel publishing company.

    Walan, C.(2013). Promoting the mental health of older adults: proposed guideline for an awareness campaign.(Dissertation).


موضوع پایان نامه بررسی رابطه بین کمالگرایی و سرسختی با رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل, نمونه پایان نامه بررسی رابطه بین کمالگرایی و سرسختی با رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل, جستجوی پایان نامه بررسی رابطه بین کمالگرایی و سرسختی با رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل, فایل Word پایان نامه بررسی رابطه بین کمالگرایی و سرسختی با رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل, دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین کمالگرایی و سرسختی با رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل, فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه بین کمالگرایی و سرسختی با رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین کمالگرایی و سرسختی با رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین کمالگرایی و سرسختی با رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین کمالگرایی و سرسختی با رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین کمالگرایی و سرسختی با رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین کمالگرایی و سرسختی با رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین کمالگرایی و سرسختی با رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین کمالگرایی و سرسختی با رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل, پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه بین کمالگرایی و سرسختی با رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین کمالگرایی و سرسختی با رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین کمالگرایی و سرسختی با رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین کمالگرایی و سرسختی با رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین کمالگرایی و سرسختی با رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین کمالگرایی و سرسختی با رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره خانواده چکیده: هدف این تحقیق بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی و عزت نفس با رضایت زناشویی دانشجویان متاهل دانشگاه هرمزگان بوده است. برای جمع آوری اطلاعات مربوط به آزمون فرض ها از پرسشنامه های عزت نفس کوپراسمیت، آزمون دلبستگی بزرگسالان کولینز ورید و پرسشنامه رضایتمندی زناشویی انریچ استفاده شد. به این صورت که بعد از انتخاب نمونه مورد نظر از جامعه ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی گرایش بالینی چکیده هدف کلی از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه ناگویی هیجانی و درون/برونگرایی با رضایت زناشویی می باشد. این پژوهش از نوع پژوهش همبستگی است. جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان متاهل مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری، در سال تحصیلی 92-93 دانشگاه های آزاد اسلامی استان گیلان می باشد که حداقل ...

گرایش: بالینی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد روانشناسی ( MA) چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی طرحواره های درمانی بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش سلامت روان دانشجویان متاهل انجام گردیده است.در این پژوهش از روش شبه آزمایشی ( پیش آزمون ، پس آزمون با گروه کنترل) استفاده شده است .جامعه آماری این تحقیق، کلیه دانشجویان متاهل دانشگاه گرمسار می‌باشند، که در سال 93-1392 ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی (M.A) چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه میان رضایت زناشویی با پایبندی مذهبی زوجین انجام شده است. این پژوهش از نوع پژوهش های همبستگی می باشد و به روش کاربردی انجام شده است. بدین منظور 74 زوج از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلام واحد علوم تحقیقات کرمانشاهبه شیوه تصادفی خوشه ای نمونه گیری شدند. داده های گرد آوری شده توسط پرسش ...

پايان نامه مقطع کارشناسي رشته علوم انساني سال  مقدمه : افراد جامعه کنوني بيش از پيش نسبت به استرس و پيامدهاي آن هوشيار شده اند . بزرگسالان ، نوجوانان و حتي کودکان از آلودگي محيط زيست

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: عمومی چکیده هدف از این پژوهش پیش بینی سلامت روان و تاب آوری فرزندان بر اساس رضایت زناشویی و سبک‌های دلبستگی مادران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی همبستگی از نوع پیش بینی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان 10 تا 12 ساله دبستان های شهر شیراز که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تحصیل هستند و مادرانشان، تشکیل داده اند. در ...

دانشکده روان شناسی وعلوم اجتماعی، گروه روان شناسی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: روانشناسی تربیتی چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): این پژوهش با هدف پیش‌بینی انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس هوش معنوی و رضایت زناشویی مادر انجام شد. نمونه آماری 200 نفر است.‌روش نمونه‌گیری در این پژوهش، نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A.) گرایش : عمومی رابطه بین مؤلفه‌های جنسی و مهارت‌های ارتباطی با رضایت زناشویی در زنان متأهل شهر گچساران چکیده این تحقیق به منظور بررسی رابطه بین مولفه های جنسی و مهارتهای ارتباطی بارضایت زناشویی درزنان متاهل انجام گرفت. تحقیق حاضر از نوع همبستگی جامعه مورد نظر کلیه ی زنان (زنان متاهل) شهرگچساران و تعداد نمونه مورد نظر200 نفراز آنهایی ...

چکیده مقدمه : رضایت زناشویی نشانگر استحکام نظام خانواده است؛ باعث افزایش سلامت جسمی- روانی ، پیشرفت اقتصادی، رضایت شغلی و رضایت از کل زندگی می گردد . با توجه به اینکه پرستاران به علت مواجهه با عوامل تنش زای مختلف در محل کار برای رسیدن به هدف تامین سلامت و آسایش بیماران ،انجام مسئولیتهای حرفه ای و نیز در محیط خانه و به دلیل تعدد نقش ها در معرض مستقیم و غیرمستقیم آسیب های جسمانی و ...

پایان­نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد پرستاری (گرایش داخلی جراحی) چکیده زمینه و هدف: جو اخلاقی محیط کاری بیمارستان، علاوه بر تاثیر بر کیفیت مراقبت­های ارائه شده توسط پرسنل، در رضایت شغلی آن­ها نیز موثر است. از طرفی جو حاکم بر محیط­های بالینی، از عوامل موثر بر کیفیت آموزش بالینی و نگرش دانشجویان به رشته تحصیلی خود نیز گزارش شده است. به­ دلیل عدم وجود مطالعه­ای در مورد تاثیر جو ...

ثبت سفارش