پایان نامه بررسی تاثیر میزان سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش بر توسعه مدل تفکر انعکاسی

word 1 MB 30022 313
1391 کارشناسی ارشد علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قبل:۸۸,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد

    رشته علوم ارتباطات اجتماعی ( M.A )

    مقدمه:

    اکنون که انقلاب اطلاعات و ارتباطات، مرزهای جغرافیایی را در نوردیده و تحولات شگرفی را در عرصه جهانی شدن خلق کرده است، حجم بالای اطلاعات و دانش های تازه، به راحتی از طریق شبکه های اطلاعاتی در دسترس همگان قرار می گیرد و به نظر می رسد"دهکده جهانی" در حال شکل گیری است. در این میان یک موضوع مهم، نحوه برخورد با پیشرفت های پرشتاب و خیره کننده فناوری اطلاعات و ارتباطات و استفاده از آن ها در شئون مختلف زندگی است. رسانه ها می توانند همچون ابزاری مفید به انسان معاصر کمک کنند تا با استفاده از آخرین پدیده های علمی، زندگی دلخواه، آرمانی و پرباری داشته باشد؛ ضمن اینکه اگر این ابزار، غلط یا با سوء نیت به کار گرفته شود، می تواند به صورت نیرویی ویران کننده و مصیبت بار عمل کند. برای اینکه بتوان در برابر رسانه های متکثر موجود، مخاطبانی داشت که بتوانند در کنار بهره برداری آگاهانه و فعالانه از این رسانه ها، خود را در برابر چالش ها و پیامدهای مخرب آن ها محافظت کنند، باید "سواد[1]" جدیدی ایجاد کرد. پس ابتدا به تعریف گسترده تری از "سواد" و افزایش فضای مفهومی آن نیازمندیم که دیگر به معنای توانایی خواندن و نوشتن صرف نیست، مفهومی که از آن به عنوان "سواد رسانه ای[2]" یاد می شود. "سواد رسانه ای" یا "آموزش رسانه ای[3]" علاوه بر توانایی ملحوظ در سواد سنتی، که همان توان خواندن  و نوشتن است، توانایی تحلیل و ارزشیابی پیام ها و قدرت انتقال اطلاعات به دیگران را در قالب های مختلف و با ابزارهای گوناگون در انسان پدید می آورد. همچنین، با توانمند کردن انسان برای درک شیوه کار رسانه ها مقاوم می سازد.

    "سواد رسانه ای" مبحث جذابی در ارتباطات است که می کوشد خواندن سطرهای نانوشته رسانه های نوشتاری، تماشای پلان های به نمایش در نیامده یا شنیدن صداهای پخش نشده از رسانه های الکترونیک را به مخاطبان بیاموزد.(شکرخواه،1380: 79)

    "سواد رسانه ای" نهضتی علیه رسانه ها نیست، بلکه عادات رسانه ای افراد را تغییر می دهد و با هوشیار کردن مخاطبان به آن ها می آموزد چطور از رسانه ها استفاده کنند. شهروندانی که سواد رسانه ای دارند، از طریق رسانه میزان آگاهی و توان دریافت اطلاعات خود را بالا می برند و با همین توان به سمت تقویت روحیه انتقادی بیشتر حرکت می کنند و رابطه یکسویه و انفعالی را به جریانی دو سویه و فعال تبدیل می کنند.(راسخ محمدی، 1385 :7) اهمیت سواد رسانه ای و ضرورت آن سال هاست که در کشورهای پیشرفته مورد توجه قرار گرفته است و نهادهای دولتی و مدنی برای آموزش و گسترش آن بین اقشار مختلف جامعه تلاش می کنند. برای مثال مدت هاست موضوع "سواد رسانه ای" در کشور کانادا مطرح است و در نظام آموزش عمومی این کشور جای خاص خود را دارد، در ژاپن نیز اندیشه سواد رسانه ای به سرعت گسترش یافته است و در سطح وسیعی در امر آموزش و تولید رسانه ای اندیشیده اند و به مطالعات انجام شده در کشورهای دیگر و استفاده از تجارب آن ها، اهداف و رویکردهای سواد رسانه ای را متناسب با نیازهای جامعه مشخص کرد و به آموزش آن همت گمارد. برای این منظور نهادهای آموزشی، مدنی، صنفی و رسانه ای باید به این امر کمک کنند و در این میان، رسانه های جمعی به ویژه رادیو و تلویزیون با توجه به طیف وسیع مخاطبان، نقش زیادی در امر آموزش سواد رسانه ای به مخاطبان خود دارند.

    درباره کارکردهای وسایل ارتباط جمعی، نقدر و نظر بسیار است، اما بی تردید یکی از مهم ترین آن ها از دیرباز مورد توجه اندیشمندان این حوزه قرار گرفته است، بخش آموزشی آن است. اهمیت کارکرد آموزشی وسایل ارتباط جمعی در جوامع معاصر تا حدی است که بعضی از جامعه شناسان برای رسانه ها نقش"آموزش موازی" یا "آموزش دایمی" قایل هستند(معتمدنژاد، 1371 :13) آموزشی که از سوی رسانه ها عرضه می شود، غیر تجریدی و چند بعدی است. مطالعات اثبات کرده است که استفاده فعال از حواس پنجگانه در آموزش های رسانه ای، یادگیری را آسان و جذابیت آموزش را دو چندان می کند. سواد رسانه ای نیز مقوله ای است که می توان به طور موثر از طریق رادیو و تلویزیون به مخاطبان آموزش داد.

    نقش معلمان در این عرصه شاید این است که تلاش کند راهی را بیابد تا دریابد چگونه می توان دانش اموزان را در درک نقش های چندگانه فرهنگی و اجتماعی رسانه های جمعی در جامعه و میزان تأثیرگذاری رسانه ها یاری رساند، بدون آن که مستقیماً آنان را در مسیری مشخص انداخت. گرچه زیبایی شناسی رسانه ها ممکن است به خوبی با برنامه های درسی سنتی منطبق باشد، اما همچنین جنبه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی وسیع تر رسانه ها نیز باید مورد کنکاش قرار گیرند. این که آیا این امر به فعال گرایی مصرف کنندگان منتهی می شود یا خیر به یک اندازه به مشارکت کنندگان و آموزگار بستگی دارد و این در صورتی است که ترکیبی مناسب از کشفیات آزاد و ارزشیابی بی طرفانه ایجاد شده باشد.

    در صورتیکه معلمان از سواد رسانه ای مناسبی برخوردار باشند می توانند در نحوه برخورد و تدریس خود مواردی چون تفکر ونگاه نقادانه به رسانه ها، جامعه پذیری مناسب، نحوه مواجهه صحیح با رسانه ها را به دانش آموزان یاد بدهد و این باعث شود که سواد رسانه ای دانش آموزان هم در سطح بالاتری قرار گیرد . این موضوع محقق را برآن داشت تا با انجام این تحقیق تلاش کند تا قسمتی از مسیر پر پیچ و خم گسترش و توسعه مفهوم سواد رسانه ای و آموزش رسانه ای را بپیماید.

    1-1 بیان مسأله:

    محققان و پژوهشگران عرصه ارتباطات سواد رسانه ای را شامل « تحقیق ، تحلیل ، اموزش و اگاهی از تاثیرات رسانه ها نظیر رادیو ،تلویزیون،فیلم،روزنامه ،مجله ، کتاب و اینترنت بر روی افراد و جوامع بشری می دانند»  (کمالی پور ،1385،آن لاین ) بر اساس این تعریف سواد رسانه ای به دنبال آن  است تا در فرد توانایی لازم  برای استفاده از رسانه ها  را  اموزش دهد  به طوری که فرد بتواند ضمن درک و تحلیل و ارزیابی پیام های رسانه های مختلف ، پیام ها و برنامه های  مثبت ، مفید و سازنده را از پیامهای منفی و بی محتوا تشخیص دهد. یعنی فرد اگاهانه در برابر رسانه ها قرار گیرد و توانایی دسترسی به پیام های مورد نظر خود از میان انبوه پیام  ،تجزیه وتحلیل انتفادی ،ارزیابی و ارسال پیام ها در انواع مختلف را پیدا کند .

     تاریخچه پیدایش این تفکر که بر پایه یک نیاز  مبرم آموزشی بنا نهاده شده به  سال 1960 میلادی  و به دنبال عمومی شدن تلویزیون ، رادیو  و فیلمهای هالیوودی بر می گردد . دراین میان تلویزیون گوی سبقت را از رسانه های دیگر ربود به طوری که اکثر مردم ترجیح دادند که تماشا کنند تا اینکه مطالعه کنند.یکی از عواقب این تحول اجتماعی و آموزشی کمتر شدن تمایل دانش آموزان به مطالعه و کتاب بود که  محققان رکود تمرکز فکری دانش اموزان در کلاس درس را به عنوان عارضه این تحول اجتماعی بیان می کنند.

    اهمیت موضوع زمانی دو چندان شد که پژوهش ها در امریکا نشان داد که یک کودک به طور میانگین روزانه شش ساعت از وقت خود را پای تلویزیون می گذراند.بنابراین با توجه به اثرات سوئی که استفاده بی رویه  از رسانه ها به ویژه تلویزیون ،اینترنت و ماهواره می تواند بر روی افراد به ویژه کودکان  برجای بگذارد لزوم کنترل و نحوه استفاده از رسانه ها در وهله اول مورد توجه محققان قرار گرفت.در این اثنا محققان اعلام کردند که افراد به خصوص کودکان در استفاده کردن از رسانه ها باید حساب شده و در مواجهه با پیام های بیشمار خود را واکسینه کنند یعنی نسبت به رژیم مصرف رسانه ای خود اگاهی یابند و قوه تشخیص و درک پیام های رسانه ها را تقویت نمایند. بنابراین موضوع سواد رسانه ای به عنوان یکی از دغدغه های علم ارتباطات مورد توجه دانشمندان این رشته قرار گرفت.

    "دیویی" تفکر انعکاسی را توجه دقیق، فعالانه، و مستمر به اطلاعات و زمینه های حمایت کننده از آن و درنظر گرفتن نتایج و تبعات آن اطلاعات می داند. یادگیرندگان با استفاده از مشارکت فعالانه در این نوع تفکر، می توانند نسبت به یادگیری خود آگاه باشند و آن را کنترل کنند.

     به طور کلی، منظور از تفکر انعکاسی آن است که دانش آموز با دقت واندیشه لازم ، برآوردی از دانسته ها و عدم دانسته های خود ارائه دهد . ازاین طریق می تواند در مواجهه با آموزش رسانه ها، برآورد کند که رسانه هاچه چیزی به او می آموزند، چگونه توسط رسانه ها هدایت می شوند، در این مورد چه نکاتی را می دانند، چه چیز باید بدانند و چگونه فاصله بین این وضعیت ها را تشخیص داده و تنظیم و تکمیل کنند.

    یادگیری سواد رسانه ای، مستلزم درگیری فعالانه دانش آموزان درجریان این نوع آموزش است  و حضور و فعالیت دبیران با میزان سواد رسانه ای بالاتر در این فرآیند نقش به سزایی دارد.بدین ترتیب تقویت تفکر و پرورش اندیشه های دانش آموزان به شیوه تفکر انعکاسی از جمله سازه هایی است که به تعمق و ژرف اندیشی یادگیرندگان دانش آموز در خصوص رسانه ها می انجامد.

    در تعلیم و تربیت نوین، یادگیری به معنی جمع آوری اطلاعات نیست . بلکه منظور از آن، شرکت فعالانه یا دگیرنده در کسب تجارب و معنابخشی به آن تجارب است. در این مفهوم، اندیشه و اندیشیدن جایگاه ویژه ای دارد . از این رو، در مورد آموزش رسانه ها حضور دبیران با سواد رسانه ای بالاتر بر توسعه مدل تفکر انعکاسی در تقویت قوای فکری و ذهنی کودکان و وجوانان که در معرض یادگیری مداوم از رسانه ها قرار دارند کمک شایانی می کند و موقعیتی را بر ای آنها فراهم می سازد تا نسبت به آموزش اکتسابی خود از رسانه ها، اندیشه کنند.

    در این پژوهش پژوهشگر برآن است تا تاثیر میزان سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش بر توسعه مدل آموزش تفکر انعکاسی در دبیرستان های غیر انتفاعی شهر تهران را مورد مطالعه قرار دهد.

    1-2 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق :

    درجه نفوذ رسانه در جوامع و تأثیرات آن به‌حدی است که آموزش رسانه، به ضرورتی اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است. باید تأکید کرد که کودکان و نوجوانان که رسانه در جامعه پذیر کردن آنها نقش بسزایی دارد، از نظر نحوه استفاده از رسانه و تأثیرپذیری از آن با والدین خود تفاوت کامل دارند. آنها بین «جهان» و «جهان رسانه‌ای » فرق نمی‌گذارند و در به کارگیری رسانه بسیار راحت تر از والدین خود عمل می‌کنند.

    آموزش رسانه به گفته کومار : « تحلیل اجتماعی – انتقادی رسانه است برای آگاهی و فهم بیشتر نحوه کار رسانه، شناخت کسانی که آن را کنترل می کنند و شکل می دهند، نقش متخصصان، تبلیغات فروش و روابط عمومی در شکل دادن به محتوای رسانه و شیوه های مختلفی که مخاطبان با آن پیام­های رسانه را تفسیر می‌کنند. بنابراین هدف اصلی آموزش رسانه، هشیار کردن، اختیار بخشی در مواجهه با رسانه و برنامه­ها و محتوای آن است. آموزش رسانه به افراد می‌آموزد پیام را تفسیر و تولید کنند، مناسب‌ترین رسانه را انتخاب کنند و نقش بیشتری در تأثیرپذیری از آنها به عهده گیرند. »

    به طور کلی سه جنبه سواد رسانه‌ای عبارتند از :

    1 ارتقای آگاهی نسبت به الگوی مصرف رسانه‌ای و یا به عبارت بهتر تعیین میزان و نحوه مصرف محصولات رسانه‌ای از منابع رسانه ای گوناگون.

    2- آموزش مهارت­های مطالعه یا تماشای انتقادی .

    3- تجزیه‌و‌تحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانه ها که در نگاه اول قابل مشاهده نیست.

    از این دیدگاه آموزش سواد رسانه‌ای به دانش آموزان، اهداف متعددی را دنبال می‌کند که مهم­ترین آنها عبارتند از:

    1- ایجاد تفکر خلاقانه، انتقادی و موشکافانه در دانش آموزان نسبت به محتوا و عملکرد رسانه­ها.

    2- شناخت اشکال بصری ارتباط با استفاده از آن در کنار سایر مهارت­های خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن. 

    1-3 اهداف تحقیق:

    1-3-1 هدف اصلی:

    شناخت میزان تاثیر سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش بر توسعه مدل آموزش تفکر انعکاسی در دبیرستان های غیر انتفاعی شهرتهران

    1-3-2 اهداف فرعی :

    شناخت میزان تاثیر سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش بر نحوه جامعه پذیری دانش آموزان در دبیرستان های غیر انتفاعی شهرتهران

    شناخت میزان تاثیر سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش بر شکل گیری دیدگاه انتقادی دانش آموزان در دبیرستان های غیر انتفاعی شهر تهران

    شناخت میزان تاثیر سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش بر مواجهه دانش آموزان با رسانه ها و محتوای آنها در دبیرستان های غیر انتفاعی شهر تهران

    1-4 سؤالات تحقیق:

    1-4-1 سوال اصلی:

    سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش تا چه میزان بر توسعه مدل آموزش تفکر انعکاسی در دبیرستان های دخترانه غیر انتفاعی منطقه  2شهر تهران تاثیر دارد؟   

    1-4-2 سوالات فرعی:

    سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش تا چه میزان بر نحوه جامعه پذیری دانش آموزان در دبیرستان های دخترانه غیر انتفاعی منطقه 2شهر تهران تاثیر دارد؟   

    سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش تا چه میزان بر شکل گیری دیدگاه انتقادی دانش آموزان در دبیرستان های دخترانه غیر انتفاعی منطقه 2شهر تهران تاثیر دارد؟   

    سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش تا چه میزان بر مواجهه دانش آموزان با رسانه ها و محتوای آنها در دبیرستان های دخترانه غیر انتفاعی منطقه 2شهر تهران تاثیر دارد؟   

    1-5  فرضیه‏های تحقیق:       

    1-5-1 فرضیه اصلی:

    بین میزان سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش  و توسعه مدل آموزش تفکر انعکاسی دردبیرستان های دخترانه غیر انتفاعی منطقه 2شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد.

    1-5-2 فرضیه های فرعی:

    بین میزان سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش  و نحوه جامعه پذیری دانش آموزان در دبیرستان های دخترانه غیر انتفاعی منطقه 2شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد.

    بین میزان سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش  و شکل گیری دیدگاه انتقادی دانش آموزان بر رسانه ها در دبیرستان های دخترانه غیر انتفاعی منطقه 2شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد.

    بین میزان سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش  و مواجهه دانش آموزان با رسانه ها و محتوای آنها در دبیرستان های دخترانه غیر انتفاعی منطقه 2شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد.

    1-6 تعریف مفاهیم

    تعریف عملیاتی:

    1-6-1 سواد:

    با ورود به قرن بیست و یکم و ظهور جامعه دانایی محور، مفهوم سواد تغییر پیدا کرده است. سواد، دیگر‌‌‌ همان معنی سنتی توانایی خواندن و نوشتن را ندارد، بلکه مفهوم سواد در معنای جدید خود شامل سواد دیجیتالی، سواد اطلاعاتی و سواد رسانه‌ای است.  با توجه به اینکه در عصر حاضر، شکل و سطح سواد تغییر کرده است؛ همه افراد جامعه نیاز به سوادآموزی در معنای جدید آن دارند. در عصر کنونی کسی که خواندن و نوشتن می‌‏داند و حتی تحصیلات دانشگاهی دارد، ولی به عنوان مثال نحوه استفاده از اینترنت و جستجو در آن را نمی‌داند، یا توان درک پیام‌های رسانه‌ای را ندارد، باسواد تلقی نمی‌شود.

    1-6-2 سواد رسانه ای:

     شامل « تحقیق ، تحلیل ، آموزش و اگاهی از تاثیرات رسانه ها نظیر رادیو ،تلویزیون،فیلم،روزنامه ،مجله ، کتاب و اینترنت بر روی افراد و جوامع بشری است»  (کمالی پور ،1385،آن لاین ) کنفرانس بین المللی سواد رسانه ای نیز در دهه 1990 تعریف زیر را از سواد رسانه ای ارائه کرد:« توانایی دسترسی و ارزیابی پیام های رسانه ای در اشکال مختلف».(کرست و پاتر، 1998: 13-5)

    از سوی دیگر سواد رسانه ای از نظر برخی دیگر از کارشناسان به معنای فراگیری چگونگی تولید پیام با استفاده از رسانه های چاپی، سمعی و بصری و ... است. مارین بارون، مدیر بخش بخش چند دسانه ای و عضو هیات مدیره آموزشکده زبان انگلیسی مونترال کانادا، سواد رسانه ای را جزو مؤلف های باسوادی می پندارند و می نویسد، امروزه با سواد باید بتوانند:

    1. توانایی رمز گشایی، درک، ارزیابی و کار با اشکال مختلف رسانه را داشته باشند.

    2. بتوانند متن، صدا و تصویر بیافرینند یا ترکیبی از این عناصر را داشته باشند(قاسمی، 1385: 87)

     

    [1] literacy

    [2] media literacy

    [3] Media Education

     

  • فهرست:

    Contents

    مقدمه: 11

    1-1 بیان مسأله: 13

    1-2 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق : 15

    1-3 اهداف تحقیق: 16

    1-3-1 هدف اصلی: 16

    1-3-2 اهداف فرعی : 16

    1-4 سؤالات تحقیق: 17

    1-4-1 سوال اصلی: 17

    1-4-2سوالات فرعی: 17

    1-5  فرضیه‏های تحقیق: 17

    1-5-1 فرضیه اصلی: 17

    1-5-2 فرضیه های فرعی: 17

    1-6 تعریف مفاهیم  18

    1-6-1 سواد: 18

    1-6-2 سواد رسانه ای: 18

    1-6-3 تفکر انتقادی: 18

    1-6-4 تفکر انعکاسی: 19

    1-6-5 جامعه پذیری: 19

    1-6-6 مواجه با رسانه ها: 20

    1-6-7 مدرسه هوشمند: 22

    1-7 روش تحقیق: 22

    1-8 جامعه آماری: 22

    1-9 روش نمونه گیری: 22

    1-10 روش گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات : 23

    فصل دوم : 24

    مبانی نظری تحقیق  24

    2-1-1سواد: 25

    2-1-2 انواع سواد: 26

    2-1-2-1سواد دیجیتالی : 26

    2-1-2-2سواد اطلاعاتی: 27

    2-1-3 سواد رسانه ای: 28

    2-1-4  تاریخچه سواد رسانه ای در جهان: 34

    2-1-5  تاریخچه سواد رسانه ای  در ایران: 38

    2-1-6 ضرورت سواد رسانه ای: 40

    2-1-7 اصول سواد رسانه ای: 44

    2-1-8 سطوح سواد رسانه ای: 45

    2-1-9 اهداف سواد رسانه ای: 47

    2-1-10 مراحل کسب سواد رسانه ای: 51

    2-1-11 سواد رسانه ای؛ تفکر انتقادی: 52

    2-1-12 ویژگی های پروژه های سواد رسانه ای: 53

    2-1-12-1کاوش و اکتشاف فردی   53

    2-1-12-2تکثرگرایی در موضوعات تحت پوشش    55

    2-1-12 - 3واکنش به رسانه ها: نقش پاسخ فعال   56

    2-1-12-4مسئولیت مشترک رسانه ها و مصرف کنندگان   57

    2-1-12-5ضرورت مشارکت فراگیر در ساختارهای آموزشی: 58

    2-1-12-6محتوای آموزشِ سوادِ رسانه ای: 59

    2-1-12-6نقش پژوهش و ارزشیابی: 60

    2-1-12-7ساختار، قالب ها و وسایل کمک آموزشی: 60

    2-1-12-8منابع برای افراد، والدین، آموزگاران و سازمان ها: 61

    2-1-13 دلایل فراگیری سواد رسانه ای: 61

    1-13-1-2 داشتن آگاهی کامل در خصوص استفاده از رسانه ها: 63

    2-13-1-2برخورد منتقدانه با محتوای رسانه ها: 63

    3-13-1-2تحلیل زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تبلیغی محیط رسانه ها 64

    4-13-1-2رسانه ها، ارزش ها و دیدگاه ها را جایگزین می کنند  64

    5-13-1-2برداشت افراد مختلف از یک پیام رسانه ای واحد، متفاوت است... 65

    6-13-1-2ارتباطات اجتماعی سالم به وسیله اطلاعات و دانش    66

    2-1-14 آموزش رسانه چیست؟  67

    2-1-15 آموزش رسانه، چرا؟  68

    2-1-17 الگوهای موضوعی در آموزش رسانه ای: 74

    2-1-18 چرا آموزش سواد رسانه‌ای اینقدر مهم است؟  76

    2-1-19 مزایای آموزش سواد رسانه ای برای مخاطبان: 77

    2-1-20 دلایل آموزش سواد رسانه ای از نگاه باری دونکان: 78

    2-1-21 18 اصل حاکم بر آموزش رسانه‌ای (سواد رسانه‌ای): 79

    2-1-22 الگوی پنج سطحی سواد رسانه‌ای انتقادی: 81

    2-1-23 کشورهای پیشرو در آموزش سواد رسانه ای: 85

    2-1-23 -1آموزش سواد رسانه ای در ژاپن: 85

    2-1-23  -2آموزش سواد رسانه ای در کانادا: 90

    2-1-23 فرایندهای شناختی آموزش سواد رسانه‌ای: 95

    بخش دوم: تفکر انتقادی: 96

    2-2-1 تاریخچه‌ تفکر انتقادی‌ و تفکر خلاق: 97

    2-2-3 نظریه« رابرت استرانبرگ » و آموزش تفکر خلاق : 104

    2-2-4 تبیین اصول پنجگانه تفکرانتقادی براساس آرای واتسون – گلیزر : 107

    2-2- 5 چند راهکار علمی آموزش خلاقیت: 110

    2-2-6 آموزش تفکر خلاق به‌وسیله شیوه‌ تفکر افقی: 111

    2-2-7 روش ذهن‌انگیزی؛شیوه‌ای خلاق برای آموزش تفکر انتقادی: 112

    2-2-8 تأثیر اندیشه‌بزرگان و متفکران در ترویج تفکر انتقادی و خلاق: 113

    2-2-9 ویژگی متفکران منتقد: 114

    2-2-10 مراحل پیشرفت تفکر انتقادی : 115

    2-2-11 چرا تفکرانتقادی باید قسمتی از تمام دروس باشد؟  116

    2-2-12 تفکر انتقادی ، در برابر روش سنتی آموزش : 119

    2-2- 13 آموزش تفکر انتقادی: 121

    2-2-14 ضرورت ها و اصول تعلیم و تربیت: 122

    2-2-15 اهمیت آموزش رسانه ای به کودکان و نوجوانان: 123

    2-2-16 حضور رسانه ها در زندگی کودکان و نوجوانان: 124

    2-2-17 پردازش اطلاعات رسانه ای نزد کودکان و نوجوانان  126

    2-2-18 سنجش برنامه ها و محتوای رسانه ای نزد کودکان و نوجوانان  129

    2-2-19 کارکردها و نقش های مختلف رسانه ها در مورد کودکان و نوجوانان  130

    2-2-20   10اصل و چند روش مؤثر در کاهش تاثیرات مخرب رسانه‌ها 134

    2-2-21 میزان تأثیر رسانه‌ها برخانواده‌ 134

    بخش سوم: مدرسه هوشمند  142

    3-2-1 منظور از مدارس هوشمند چیست ؟  142

    3-2-2 تعریف مدرسه هوشمند: 145

    3-2-3 پیشینه هوشمند‌سازی مدارس   146

    3-2-3 -1پیشینه هوشمند‌سازی مدارس در جهان: 146

    3-2-3 -2پیشینه هوشمند‌سازی مدارس در ایران   147

    3-2-4 نگاهی به برخی از شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزشی: 148

    3-2-5 مقایسه شاخص‌های فاوای برخی از کشورها در حوزه آموزش وپرورش: 149

    3-2-6 مزایای اجرای طرح مدارس هوشمند : 151

    3-2-7 مهمترین اهداف مدارس هوشمند: 152

    3-2-7 مهمترین دلایل تاسیس مدارس هوشمند: 153

    3-2-9 استمرار فرایند یادگیری دانش آموزان در خارج از مدرسه: 158

    3-9-10 اسناد پشتیبان مدرسه هوشمند: 161

    3-2-11 هدف‌های کلان هوشمند سازی مدارس: 163

    3-2-12راهبردهای کلان هوشمند سازی مدارس در ایران: 164

    3-2-13 ساز و کار اجرایی هوشمند‌سازی مدارس : 167

    3-2-14 ساختار تشکیلاتی مدرسه هوشمند: 169

    3-2-15مولفه‌های اصلی و ارکان هوشمند‌سازی مدارس: 170

    3-2-15ارزیابی و ارزشیابی در مدارس هوشمند: 172

    3-2-16 رتبه‌بندی با توجه به رویکرد فاوا درطرح تحول بنیادین: 174

    3-2-16عملکرد هوشمند‌سازی مدارس در سال تحصیلی 91-90: 176

    بخش چهارم؛ نظریه ها: 179

    4-2-1نظریه اجتماعی سواد رسانه ای: 179

    4-2-2برجسته سازی: 180

    4-2-3نظریه استفاده و خشنودی: 181

    4-2-4نظریه گلوله جادویی: 183

    4-2-5نظریه استحکام یا تأثیر محدود: 183

    4-2-6نظریه کاشت   183

    بررسی پژوهش های انجام شده: 185

    فصل سوم : 191

    روش تحقیق  191

    3-1 روش تحقیق  192

    3-2 جامعۀ آماری   194

    3-3 روش نمونهگیری   195

    3-4 حجم نمونه 196

    3-5 واحد تحلیل  196

    3-6 معیارهای انتخاب افراد مورد مطالعه 196

    3-7 ابزار پژوهش    197

    3-8 محاسن پرسشنامه: 197

    3-9 تعاریف نظری متغیرهای پژوهش    197

    3-9-1 متغیر وابسته: سواد رسانه ای   197

    3-2 متغیرهای مستقل: 198

    3-10-1  جامعه پذیری   198

    3-10-2 تفکر انتقادی   199

    3-10-3 نحوه برقراری با رسانه ها 200

    3-11 روایی ابزار تحقیق  201

    3-12 پایایی ابزار تحقیق  202

    3-13 رویۀ جمعآوری دادهها 203

    3-14 فنون تجزیه و تحلیل دادهها 204

    فصل چهارم : 205

    یافته‌های تحقیق  205

    فصل پنجم : 271

    نتیجه گیری و پیشنهادها 271

    5-1خلاصه ونتیجهگیری از یافتههای توصیفی  276

    5- 2خلاصه و نتیجهگیری از یافتههای تبیینی  288

    5-3 پیشنهادات: 297

    5-3-1پیشنهاد اصلی تحقیق : 297

    5-3-2 پیشنهاد جانبی تحقیق : 297

    5-4 محدودیت های تحقیق : 297

    منابع و ماخذ  298

     

    منبع:

     

     مقالات :

     

    آراسته، حمیدرضا (1381). " دانشگاه مجازی، مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی". مجله‌ی رهیافت، شماره 28، زمستان.

    ابطحی، سیدابراهیم (1376). " طب اینترنتی: متن‌شناسی ساخت یا صحنه، فن‌آوری بزرگراه‌های اطلاعاتی در زبان فارسی" مجموعه مقالات [آبان ماه]، تهران: معاونت برنامه‌ریزی و پشتیبانی وزارت کشاورزی.

    اینگرید و ریکمایر 1382، ضرورت آموزش رسانه، ترجمه محمد رضا حسن زاده، تهران: فصلنامه پژوهش و سنجش، شماره33، سال دهم.

    ایگلیسیاس کونتس ، لوسی ا. آنتونیو گارسیا کوره آ. پیام یونسکو . شماره 356 . سال 1379

    ببران، صدیقه، 1382، سواد رسانه ای در برخورد با خشونت رسانه ای، روزنامه ایران، 23 مهرماه ف شماره 2609.

    بدیعی، مریم،1384، دانش رسانه ای، روزنامه همشهری،19 مردادماه، شماره 3770

    براون، جیمز.ای1368. رویکردهای سواد رسانه ای. ترجمه پیروز ایزدی. سال هفدهم. شماره چهارم، سایت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

    بصیریان، حسین و رضا، 1385، درآمدی به سواد رسانه ای و تفکر انتقادی، فصلنامه رسانه، سال هفدهم، شماره 4

    بلیغ، ناصر،1389، درآمدی بر سواد رسانه ای، ماهنامه علمی تخصصی صدای جمهوری اسلامی ایران، سال دوم،شماره7

    بهشتی، زهرا. (1383). "بررسی نقش آموزش الکترونیکی در حل مشکلات آموزش سنتی". تهران: مجموعه مقالات دومین همایش آموزش الکترونیکی.  

    پاک‌نظر، ثریا (1380). " تأثیر اینترنت در کشورهای در حال توسعه" . نشریه‌ی وب، شماره 17، آبان.

    پاتر، جیمز،1385، تعریف سواد رسانه ای، ترجمه لیدا کاووسی، فصلنامه رسانه، سال هفدهم، شماره 4

    پیش‌نمازی، پروانه (1381). " اینترنت اشتغال و توسعه" . نشریه کار و کارگر

    تومن، الیزابت،1380،مهارت ها و راهبردهای آموزشی رسانه ایف ترجمه حسن نورایی بیدختف فصلنامه رسانه، سال دوازدهم،شماره اول

    تفضلی مفرد آرایی، عفت، به نقل از نشریه نگاه وزارت آموزش و پرورش هفته سوم بهمن سال ١٣٨٧

    جلالی ،علی اکبر ،دیدگاه آرمانی آموزش وپرورش درتوسعه  IT،   نشریه آسیا، ۲۰ / ۶/۸۱.

    چشم‌براه، محسن (1380). " گذری بر نقش فن‌آوری اطلاعات در بهداشت و درمان". نشریه‌ی صنایع، شماره 29، زمستان

    حبیبی نیا، امید، 1382، مردم و سواد رسانه ای، روزنامه همشهری،17آبان،شماره 3219

    حبیبی پور، مجید، مجله تکنولوژی آموزشی،شماره ی2،اهمیت تفکر انتقادی در آموزش وپرورش ،1385

    حبیبی پور، مجید ،مجله تکنولوژی آموزشی،شماره ی8،ویژگی های متفکران منتقد،  1386

    خجسته، حسن،1376،مخاطب شناسی در رادیو، تهران:فصلنامه پژوهش و سنجش، شماره 11، سال چهارم

    ذکایی ، محمد سعید. مقاله امپریالیسم فرهنگی ، فصلنامه رسانه ، شماره 8

    رضایی بایندر، محمد رضا، 1382، بررسی نقش رسانه در آموزش مهارت های شهروندی و رفتارهای مدنی، فصلنامه پژوهش و سنجش، شماره 33

    سپاسگر، ملیحه،1385، رویکرد علمی به سواد رسانه ای، فصلنامه پژوهش و سنجش، سال دوازدهم، شماره 44

    سلطانی فر، محمد،1387 تحلیل وضعیت سواد اینترنتی دانش آموزان سال سوم دبیرستان شهر تهران 1386-1385 در مقایسه با مربیان و والدین آن ها، فصلنامه نوآوری های آموزشی، شماره 27، سال هفتم، دوره پاییز .  

    شیباتا، کونیومی، 1381، مطالعات تطبیقی بین ژاپن و کانادا، ترجمه زهره بیدختی، فصلنامه رسانه، سال سیزدهم، شماره 2)

    شکرخواه، یونس. 1388. سواد رسانه ای. سال هفدهم. شماره چهارم، سایت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی    

    شعبانی، فاطمه و فاطمی‌زاده، سمیه ، سواد اطلاعاتی و آموزش: فناوری اطلاعات، مجموعه مقالات اولین همایش کتابداری و اطلاع رسانی با محوریت: نقش سواد اطلاعاتی در تولید علم و ثروت (فروردین ۱۳۹۰ دانشگاه پیام نور قم)

    شمسی فرد، مهرنوش و دهداری، زهره (1383). " سیستم آموزشی هوشمند مبتنی بر هستان شناسی". تهران، مجموعه مقالات دومین همایش آموزش الکترونیکی.

    شهابی، محمود،جامعه شناسی و علوم اجتماعی » رشد آموزش علوم اجتماعی » تابستان 1384 - شماره 27

       صدیق بنای، هلن (1385). "زندگی ما در گرو رسانه". همشهری آن لاین.

    قاسمی، طهمورث،1385، سواد رسانه ای رویکرد جدید به نظارت، فصلنامه رسانه، سال هفدهم، شماره 4

    قاسمی، محمد. 1388. بررسی نقش رسانه ها در ایجاد همگرایی ملی و امنیت پایدار . فصلنامه نظم و امنیت انتظامی. شماره سوم. سال دوم

    کاردان ،احمد(1385). خدمات بهداشتی اینترنتی برای زنان. مجموعه مقالات ارائه شده در همایش زنان و اینترنت.

    کلانتری، خلیل (1377). " مفهوم و معیارهای توسعه‌ی اجتماعی". مجله‌ی اطلاعات سیاسی و اقتصادی، شماره 11 و 12، مرداد و شهریور.

        مخفی کافی، علی‌اکبر (1380) . " اهمیت اینترنت در توسعه روستایی و کشاورزی". نشریه شهر تابستانه

      منتظر، غلامعلی(1380). "دانشگاه مجازی". فصلنامه‌ی زمستان کتابداری و اطلاع رسانی. شماره 21.

      مهدوی‌نور، حاتم (1382). " فن آوری اطلاعات و آموزشی به روش مجازی". ماهنامه‌ی آموزش پژوهشی و اطلاع ‌رسانی، سال سوم، شماره 20.

    مستر من، لن، 1382، آموزش رسانه ای و 18 اصل حاکم برآن، ترجمه یونس شکر خواه، فصلنامه پژوهش و سنجش، شماره 33، سال دهم

    نصیری، بهاره ،همشهری، 19 مرداد 1384 ، شماره 3770

       ویلکینز، کارین (1386). " ترسیم جنسیت بر اساس فضای فرهنگی: برنامه‌های توسعه بین‌المللی ژاپن ." ترجمه‌ ی منتشر نشده‌ی حسین بصیریان جهرمی، مربوط به درس ارتباطات و توسعه دانشکده صدا و سیما. تهران: [بی نا].

    نراقی، احسان . مجله گفتگو، مصاحبه : نگاهی به تجربه آموز ش مدرن در ایرا ن . شماره 10

     مدرسه هوشمند، رساله کارشناسی ارشد خسرو گودرزی، دانشجوی علوم تربیتی.

     

     

    اسناد :

     

     سند توسعه ی مدارس هوشمند مالزی

    سند چشم انداز20 ساله  نظام جمهوری اسلامی ایران

    سند راهبردی نظام جامع فناوری اطلاعات کشور

    سند نقشه علمی کشور

    سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

    شیوه‌نامه اجرایی هوشمند‌سازی مدارس کشور

    کتاب نقشه راه مدارس هوشمند اداره کل آموزش و پرورش استان تهران

    شیوه‌نامه هوشمند‌سازی مدارس

     

     

     

    منابع انگلیسی:

    Accenture, (2001). Creating a Development Dynamic, Final Report of the Digital Opportunity Initiative. Markle Foundation. United Nations Development Program.

    Angell, Helena Mary (2005). What music videos teach at-risk adolescent girls: making a case for media literacy curriculum. A doctoral dissertation of Philosophy. University of Florida.

    Birden H, page S., "Teaching by videoconference: a commentary on best practice for rural education in health professions", Rural and Remote Health 5 (online), 2005: 236.

    Bray, M. (2002). Education in developing Asia. Asian development Bank. Comparative education research center. The University of Hong Kong.

    Chapman, R. and Slaymaker, T. (2002) ICTs and Rural Development: Review of the literature, current interventions and opportunities for Action. Available online: www.odi.org.UK/publications/workingpapers/wp192.pdf

    Christ, W. & Potter, W.J. (1998). Media literacy, media education and the academy. Journal of Communication, 48 (1), 5-13.

    Colorado Nonprofit Development Center. 2001. First Chance Project. http://www.ruralwomyn.net/firstchance.html

    Cortés, C. (2001). Knowledge construction and popular culture: The media as multicultural educator. In J. Banks & C. McGee Banks (Eds.), Handbook of research on multicultural education (pp. 169-183). San Francisco: Jossey-Bass.

    Dunn, June. Forkner, PhD, 2003, "Internet-based patient self-care: the Internet generation of health care delivery", JMIR, Vol. 5. Retrieved 19 Aug 2007 from: http://www.jmir.org/2003/2/e8

    Gaster B, Knight CL, DeWitt DE, Sheffield JV, Assefi NP, Buchwald D., 2003 May, "Physicians' use of and attitudes toward electronic mail for patient communication", JGen InternMed, 18(5): 385389 . Retrieved 22 Aug 2007 from: http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=12795738

    Goran Umefjord, MD; Goran Peterson, MD, PhD; Katarina Hamberg, MD, PhD,2002, "Reasons for Consulting a Doctor on the Internet: Web Service Users of an Ask the Doctor Service", Retrieved July 29, 2007, from: http://www.jmir.org/2003/4/e26

    Ladburry, S. & Kinear, R. 1995. Social Policy Research for Development. London: DAESCOR.

    Macdonald, H Ian and Emeritus, President. (2001). Catching Up With E-Learning Implications for Education and Social Policy. Manila, the Philippines.

    Mc Quail, Denis & Cuilenburg, Jan V. (2003). "Media policy paradigm shifts". European Journal of Communication, 18 (2): 181-207.

    Odame, Helen Hambly et al. 2002. Gender and Agriculture in the Information Society. A special report of a CTA meeting Wageningen. The Netherlands, 11-13 September 2002. Published by ACP-EU Technical Centre for Agricultural and Rural Cooperation (CTA).

    Piette, J., & Giroux, L. (2001). The theoretical foundations of media education programs. In R. Kubey (Ed.), Media literacy in the information age: Current Perspectives (pp. 89-134). New Brunswick, NJ: Transaction.

    Ruminski, H. & Hanks, W. (1995). Critical thinking lacks definition and uniform Evaluation criteria. Journalism and Mass Communication Educator. 50 (3), 4-10.

    Thin, N., Good, T. & Hodgson, R. 1998. Social Development Policies Result and Learning: Experiences from European Agencies. UK Social Development Division.

    Tyner, K. (1991). The Media Education Elephant. Retrieved January 24, 2007, from: http://www.medialit.org/reading_room/article429.html

    United Nations (2005). The Millennium Development Goals Report 2005. New York: Published by the United Nations Department of Public Information. Wehmeyer, J. (2000). Critical media studies and the North American media literacy movement. Cinema Journal, 39(4), 94-101.

    Glick et Levy,» Living with television» , Adling Publish Company,

    Chicago, 1962. P. 68

    Schraw, G. (1998). Prompting general metacognitive awareness.

    Instructional Science, 26, 113-125.

    Moon, J. A. (1999). Reflection in learning and professional

    development: theory and practice. Kogan Page, London.

    Weissinger, P. A. (2004). Critical thinking, metacognition, and

    problem-based learning. In Tan Oog Seng (ed. ). Enhancing thinking

    through problem-based learning approaches. Thamson, Singapore.

    Barthes R.(1976). Mythtology. In Mythologies. Norwich, Paladin.

    Ferguson, R. (1998). Representing ‘race’: Ideology, identity and the media. New York:  Oxford University Press.

    Fiske, J. (1990). Introduction to communication studies (2nd ed). London: Routledge.

    Giroux, H. (1997). Pedagogy of the politics of hope: Theory, culture, and schooling. Boulder.      CO: Westview Press.

    Hall, S. (1980). Encoding/Decoding. Culture, Media, Language. Hutchinson, London,     pp.128-38.

    Kellner, D and Share, J. (2005) .Toward critical media literacy: Core, Concepts, Debates,     Organizations, and policy, Discourse Studies in the Cultural Politics of Education, 26(3),     369-386.

    Kellner, D and Share, J. (2007). Critical Literacy: crucial policy choices for a twenty- first-     century democracy, Policy Future in Education, 5(1), 1- 11.

    Kellner, D. (1998). Multiple literacies and critical pedagogy in a multicultural society.       Educational Theory, 48(1), 103-122.

    Kellner, D. (2008).Critical perspectives on visual imagery in media and cyberculture.     Retrived from http://pages.gseis.ucla.edu/faculty/kellner/ed270/VISUALLITcritical.htm

    Masterman, L. (1994).  The media education revolution. Canadian Journal of EducationalCommunication, 22, 40-55.

    McKenzie, W. (2004). A hacker manifesto. Cambridge, MA: Harvard University Press.

    Potter, W. J. (2008). Media literacy. Londen: Sage.

    Share, J. (2001). Critical media literacy is elementary: A case study of teachers' ideas and     experiences with media education and young children, Unpublished doctoral thesis,     University of California, Los Angeles.

    Toman, Elizabeth, 1995.The 3 stages of media literacy,uk.

    Korach,B & Rosenstied,T. 2002. The elements of Journalism: What news people should know & the public shoud expect.Newyork.

    Hobba & Frost, 2003.measured multi-modal comprehension & analysis of treatment & control groups of Grade 11 Concord High School. Education media International.

    Cowan, J. (1998). On becoming an innovative university teacher: Reflection in action, the society for research into higher education. Open University Press, UK.

    Dewey, J. (1933). How we think. D. C. Heath & CD, Boston, MA.

    Halpern, D. F.(1996). Thought and Knowledge: An introduction to critical thinking. (3rd ed.). Mahwah, NJ: Erlbaum Associates.

    Moon, J. A. (1999). Reflection in learning and professional development: theory and practice. Kogan Page, London.

    Schraw, G. (1998). Prompting general metacognitive awareness. Instructional Science, 26, 113-125.

    Weissinger, P. A. (2004). Critical thinking, metacognition, and problem-based learning. In Tan Oog Seng (ed.). Enhancing thinking through problem-based learning approaches. Thamson, Singapore

    Black . M (1952) Critical  thinking  Englcwood . N. J : Prentiee . HaH .

     Ennis . R .(1987) A taxanomy of Critical  thinking  dispositions and abilities .

    Karplus . R. ، and others .(1978)  Science Teaching and the Development or
    Reasoning . Berkeley ، Calif : Lawrence  Hall of  Science ، Universiti of Colifornia .

    Woolfolk . A . E. (1987) . Educational  Psycholoogy (3  rd  ed) . Englewood Clifs ، N.J. : Prentice _ Hall .

    Masterman, (1994). The media education revolution. Canadian Journal of Educational  Communication, 22, 40-55

    Share, J. (2001). Critical media literacy is elementary: A case study of teachers' ideas and experiences with media education and young children, Unpublished doctoral thesis,  University of California, Los Angeles.(

    W. James Potter. 1998 media literacy. In London Worth. s.1981.Television: Technology and cultural form. New York: Schocken books

    fiske, j .(1987). television culture. London: Methuen)

    Anderson, J.A. & Meyer, T.P. (1988). Mediated communication: A social interaction perspective. Newbury Park, CA: Sage

    Hobba & Frost, 2003.measured multi-modal comprehension & analysis of treatment & control groups of Grade 11 Concord High School. Education media International.

    Korach,B & Rosenstied,T. 2002. The elements of Journalism: What news people should know & the public shoud expect.Newyork

    Potter, Kyrest (1998), Media Literacy, Sage Ppublication

    Potter, W. James, Media literacy, 2005, Sage Publications, third edition, pp. 25 - 28

    Taman, Elizabeth, 1995.The 3 stages of media literacy,uk

    Anderson, J.A, & Meyer, T.P (1988).mediated communication: A social action perspective.Newbury Park, GAS age.

    Worth, S.(1981). Studing uisual communication (L. Gross, Ed.). philadeelphia: university of pennylvania press.

    Carey, J .W. (Ed). (1988). Media. Mytbs.and narratives: televition and the press. Nnewbury Park. Ca: Sage

    Gross, L.(1973) Art is the communication of competenece. Social science Information 12.114-115

    Glick et Levy,» Living with television» , Adling Publish Company,

    Chicago, 1962. P. 68


موضوع پایان نامه بررسی تاثیر میزان سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش بر توسعه مدل تفکر انعکاسی, نمونه پایان نامه بررسی تاثیر میزان سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش بر توسعه مدل تفکر انعکاسی, جستجوی پایان نامه بررسی تاثیر میزان سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش بر توسعه مدل تفکر انعکاسی, فایل Word پایان نامه بررسی تاثیر میزان سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش بر توسعه مدل تفکر انعکاسی, دانلود پایان نامه بررسی تاثیر میزان سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش بر توسعه مدل تفکر انعکاسی, فایل PDF پایان نامه بررسی تاثیر میزان سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش بر توسعه مدل تفکر انعکاسی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تاثیر میزان سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش بر توسعه مدل تفکر انعکاسی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر میزان سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش بر توسعه مدل تفکر انعکاسی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تاثیر میزان سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش بر توسعه مدل تفکر انعکاسی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تاثیر میزان سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش بر توسعه مدل تفکر انعکاسی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر میزان سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش بر توسعه مدل تفکر انعکاسی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر میزان سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش بر توسعه مدل تفکر انعکاسی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر میزان سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش بر توسعه مدل تفکر انعکاسی, پروژه درباره پایان نامه بررسی تاثیر میزان سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش بر توسعه مدل تفکر انعکاسی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تاثیر میزان سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش بر توسعه مدل تفکر انعکاسی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر میزان سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش بر توسعه مدل تفکر انعکاسی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر میزان سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش بر توسعه مدل تفکر انعکاسی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر میزان سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش بر توسعه مدل تفکر انعکاسی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر میزان سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش بر توسعه مدل تفکر انعکاسی

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A)گرایش: مدیریت آموزشی چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر هوشمند سازی مدارس بر سبک های یادگیری ( مدل کلب ) دانش آموزان پایه پنجم دوره ابتدایی آموزش وپرورش شهر تهران بود. پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی همراه با پیش آزمون و پس آزمون است . جامعه آماربی این پژوهش شامل کلیه دانش ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته:مدیریت بازرگانی گرایش:مالی چکیده چگونگی ارتقاء سطح اثربخشی آموزشی برای تحقق اقتصاد دانایی محور به عنوان یکی از چالش‎های اساسی پیش روی مدیران و برنامه ریزان قرار داشته و در این خصوص سیاست های مختلفی به کار گرفته شده است که تغییر در سازوکارهای تأمین و تخصیص منابع مالی یکی از مهم ترین آنان به شمار می‌رود. امروزه تأمین مالی آموزشی بر ...

پايان­نامه کارشناسي ارشد گرايش اطلاع رساني شهريور 1390 چکيده:   هدف : پژوهش حاضر، بررسي ميزان سواد اطلاعاتي کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران است.سواد اطلاعاتي به مج

چکیده در جغرافیا ، واقعیتهای جغرافیایی و یا اطلاعات جغرافیایی ، با سایر واقعیتها و اطلاعات تفاوت دارد . بدینسان که هر واقعیت و اطلاعات جغرافیایی،با مکان پیوند می خورد .زمانی که این پیوند صورت گیرد وارد مبحث و رشته جغرافیای سیاسی می شویم،جغرافیای سیاسی شاخه‌ای از جغرافیای انسانی است. امروزه طبق آخرین تعریف، نقش ویژه جغرافیای سیاسی تحلیل فضایی پدیده‌های سیاسی و شناسایی فرایندهای ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشددر رشته روانشناسی (M.A) گرایش : بالینی چکیده هدف:هدف این پژوهش رابطه هوش هیجانی و باورهای غیر منطقی با سلامت روان در دبیران دوره راهنمایی می باشد. روش:روش این پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران مرد و زن(تعداد 240 نفر)است که در دوره اول متوسطه مشغول خدمت هستند. نمونه­ی آماری این پژوهش تعداد 148 معلم زن و مرد است که با ...

  پايان نامه براي اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي (M.A) سال تحصيلي :93-1392 چکيده:   هدف ازپژوهش حاضرجهت بررسي رابطه بين سبک رهبري مديران آموزشي بابهداشت رواني دبيران

چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیروجود عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای­ها بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش­آموزان در درس جغرافیا صورت گرفته­است. برای انجام پژوهش از میان جامعه آماری پژوهش که کلیه دانش­آموزان دختر سال سوم راهنمایی منطقه 4 ناحیه 6 شهر تهران بودند با توجه به محدودیت امکانات و عدم­دسترسی برخی از مدارس به تجهیزات رایانه­ای، با بررسی مدارس منطقه4 مدرسه­ی ...

پيشگفتار نوجوانان دلي پاک و روحي پرشور دارند . آنان در حساسترين و بحراني ترين دوران زندگي خود به سر مي برند و نيازمند هدايت ، حمايت و همدلي اند. نوجوان نهال نو  رسيده اي است که براي رشد و بال

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A ) رشته:علوم تربيتي گرايش : آموزش و پرورش ابتدايي تابستان/ 1393 چکيده   هدف از پژوهش حاضر بررسي نقش کلاس هاي آموزش الکترونيکي بر گزار

پايان نامه جهت دريافت درجه کارشناسي ارشد "M.A" بهمن ماه 1393 منابع فارسي   چکيده هدف از پژوهش حاضر مقايسه تاثير آزمايشگاه واقعي و مجازي بر يادگيري درس علوم تجربي بود. جامعه

ثبت سفارش