پایان نامه مطالعه مردم¬شناختی کاربرد داروهای گیاهی در درمان مردم کرد کرمانج

word 6 MB 30056 134
1393 کارشناسی ارشد علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قبل:۶۲,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ( M.A)

    گرایش: مردم­شناسی

    چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده):

    از آغازین زمان تمدن، مردم با گیاهان پیرامونشان ارتباط داشته­اند. اعتقاد به قدرت شفادهی گیاهان شاید خیلی پیش­تر از این­که آن­ها به ثبت برسند در میان مردمان وجود داشته­است. گیاهان علاوه بر این­که در زندگی و حیات مادی انسان­ها نقش داشته­اند، در شکل­گیری ساختار اسطوره­ها، باورها و اعتقادات نیز دخیل بوده­اند.

    وابستگی انسان به طبیعت به منظور تامین نیازهای اساسی مادی خود همچون خوراک، پوشاک و مسکن، بیش از همه با گیاه ارتباط می­یابد، تعریف جامعه انسانی بدون توجه به وابستگی آن به قلمرو گیاهی معنا ندارد.

    بررسی چگونگی این ارتباط تنگاتنگ میان انسان و گیاه در قالب علم قوم­گیاه­شناسی انجام می­گیرد. قوم­گیاه­شناسی Ethnobotany علمی است میان­رشته­ای و از دیدگاه مردم­شناسی، به مطالعه روابط بسیار   پیچیده­ای که بین انسان و گیاه وجود داشته و دارد می­پردازد و رشته­ای است فراگیر، زیرا هیچ گروهی از مردم را نمی­توان یافت که زندگی ایشان به گیاهان وابسته نباشد، از گیاهان بهره­برداری نکنند و بر نام­گذاری و طبقه­بندی گیاهان در بوم­گاهشان نپرداخته باشند.

    ایران به­دلیل سابقه تاریخی طولانی و نیز اقوام، نژاد، زبان و اقلیم­های متفاوت، کشوری سرشار از تجارب و آرا و عقاید طبی شفاهی است. مردم کرد کرمانج که این پژوهش با هدف بررسی مردم­شناختی کاربرد گیاهان دارویی در درمان، میان آنان و با تکیه بر روش پژوهش میدانی تنظیم شده­است نیز، از این تجارب طبی و  روش­های درمانی استفاده می­کنند. به همین سبب و با توجه به این امر که حفظ تجربیات مردم و جمع­آوری و مکتوب نمودن آن موجب احیاء این علم در کنار پیشرفت­های طب مدرن می­گردد، کابردهای مردمی گیاهان و دانش بومی آنان با مطالبی که در کتب قدیمی و مرجع ثبت شده و نیز کاربردهای درمانی نوین مقایسه شده و این نتیجه حاصل آمده که بسیاری از گیاهانی مورد استفاده در میان این مردم در پزشکی نوین نیز از جایگاه درمانی برخوردار هستند. همچنین بسیاری از روش­های درمان مردمی مورد تایید می­باشند.

    واژه­های کلیدی؛ قوم­گیاه­شناسی، درمان، طب سنتی، کرد کرمانج، ایران

    1-1 مقدمه

    مردم­شناسی علم مطالعه پدیده­های اجتماعی در زمینه فرهنگی آن­ها، با وجود عمر نسبتا کوتاه خود در مقایسه با دیگر علوم توانسته زوایای متنوعی از فرهنگ­ها را به­تصویر و قلم بکشد و برای استفاده گسترده در زمان حال و آینده آرشیو سازد. در این­میان از جمله موضوعاتی که جای پرداختن بسیار دارد، طب سنتی است. «به تعبیری عام، طب سنتی طب عادی مردم کوچه و بازار یا طب توده است».(نفیسی،35:1362)

    «به تعبیری عمیق­تر طب سنتی مجموعه­ای از دانستنی­های علمی، تجربی و باورهای عامیانه در باب علت بیماری­ها، شناخت طبایع، شیوه­های معالجه، ابزار و داروهای گیاهی و غیرگیاهی، اوراد و اذکار و ... را شامل می­شود و در نگاهی جهانی از زاویه­ای دیگر طب سنتی شامل اعمال، روش­ها، دانش و اعتقادات مربوط به سلامتی، ترکیب داروهای گیاهی، حیوانی و معدنی، درمان روحی، فنون و کارهای­دستی که به­صورت منفرد و یا ترکیبی جهت معالجه، تشخیص و پیش­گیری از بیماری­ها و یا حفظ سلامتی می­شود».(رجحان،5:1373)

    به این­ترتیب ما با دانشی گسترده سروکار داریم که دامنه آن به چند هزار سال دانش ثبت شده بشری می­رسد. طب سنتی در نتیجه کارکرد فوری و ضروری خود در مرتفع ساختن نیازی اساسی همچون سلامت انسان به­وجود آمده و توسعه یافته­است. در جهان کارکردی بخش عمده­ای از دانش تجربی با هدف ایفای وظایفی حیاتی در ارتباط با زندگی انسان­ها رشد یافته­است.

    انسان در تلاش برای زندگی بهتر سعی نموده ابتدا جسم و روح خویش را بهتر بشناسد و کمبودهای آن را با این تصور عمیق و درست که هر دردی دوایی دارد و همه خلقت در خدمت انسان آفریده شده­اند، جبران نماید. همین تلاش طب سنتی را پایه­ریزی نموده­است. حتی طب جدید نیز اساسا بر پایه و به­کمک طب سنتی پیش می­رود.

    گیاهانی که کاربرد طبی دارند بخش عمده­ای از دانش طب سنتی را تشکیل می­دهند. از گذشته دور علاوه­بر ارزش خوراکی، مصرف دارویی گیاهان مد نظر انسان بوده، «زمانی برخی گیاهان بر پایه تعالیم و روش آیینی خاصی که موبدان انجام می­دادند، تقدیس و تطهیر می­شدند و امروزه داروهای گیاهی سهم زیادی در     فراورده­های دارویی تجاری دارند. منکر این حقیقت نمی­توان شد که در بعضی موارد برای بسیاری از بیماران با روش­ها و داروهای طب جدید نتیجه شایان توجهی عاید نمی­شود، در حالی­که به­عکس با متد گیاه­درمانی و طب سنتی زودتر و بهتر شفای آن­ها حاصل می­گردد.

    بیشترین کاربرد طب سنتی جهت توصیف فنون پزشکی است که به­صورت سنتی در جوامع مختلف استفاده می­شود و پیش از عصر پزشکی نوین توسعه یافته­است. این فنون شامل حوزه­های گسترده­ای همچون  گیاه­پزشکی، طب یونانی، طب سوزنی، طب سنتی چین و هومئوپاتی می­شود. گرچه در حوزه طب جایگزین معالجه سنتی به­طور فزاینده­ای با مطالعه علمی ارتباط دارد، برخی بخش­ها به­عنوان خرافات صرف رد شده­اند، در حالی­که بخش­های دیگر برای تغییر رتبه در دانش پزشکی پذیرفته شده­اند.

    توجه به این امر در سالیان اخیر از اهمیت بیشتری برخوردار شده، علی­رغم این­که پزشکی جدید در سطحی گسترده تبلیغ می­شود، مردم در بسیاری موارد به پزشکی سنتی رو آورده­اند و درمان­های سنتی و به­ویژه استفاده از گیاهان دارویی یا داروهایی با منشا گیاهی گسترش داشته­است، گرچه این امر اتفاق خوبی به­نظر می­رسد اما جای نگرانی این است که نسل حکیمان و پزشکان طب سنتی اصیل رو­به کاهش می­رود و دانش و آگاهی سنتی نسبت به شیوه­های معالجه و پیشگیری در شهرهای بزرگ از کاهش چشمگیر برخوردار بوده­است. انسان­هایی که زمانی از طبایع مختلف و ویژگی­های آن اطلاع داشتند، گیاهان دارویی را می­شناختند و شیوه­های تهیه آن­ها را می­دانستند، با گسترش شهرنشینی و پیچیدگی زندگی صنعتی از آن موقعیت بیرون آمده­اند و هستند افرادی که دانش لازم را در این امور ندارند ولی به کار درمانگری می­پردازند. 

    «کاربرد بی­قاعده یا نامناسب طب و روش­های سنتی می­تواند حاوی اثرات منفی یا خطرناک باشد و باید مورد آزمایش و بررسی علمی قرار گیرد. «در حال حاضر 25% داروهای جدید از گیاهانی ساخته شده­اند که به­طور سنتی نیز مورد استفاده بوده­اند».(همان، 13)

    به این­صورت طب سنتی راه خود را در طب جدید باز نموده و کم­کم با نشان دادن کارآیی­ها و اثرات       بهبود­بخشی که به اثبات می­رسد، جای خود را بیشتر در میان روش­های مطمئن و بی­خطر باز می­کند.

    با این مقدمه کلی در این پژوهش به بررسی طب سنتی و درمان با گیاهان دارویی در منطقه به­عنوان مردمانی اصیل ساکن این مرز و بوم و وارث طب اصیل سنتی کشور می­پردازیم.

     

    1-2  بیان موضوع

    بیماری، جراحت و مرگ، همیشه بخشی از زندگی بوده، اما نه بخشی چندان مطلوب. از زمان­های قدیم بعضی از افراد بدون شک در پی از میان­برداشتن این مصائب یا پیشگیری از آنها بوده­اند.

    بی­تردید انسان از وقتی خداوند بزرگ او را آفرید، در معرض بیماری قرارداشت و به­همین­جهت  در جستجوی اسرار درد و وسایل درمان برخاست به­طوری­که علم پزشکی را از جمله نخستین مسایلی قرارداد که بدان اهتمام ورزید.

    «پزشکی کهن یا طب­سنتی ایران وتاریخ آن گهری  ناسفته و دری  نایافته  است. طب جدید که درحقیقت همانا ارائه تکمیل­شده­ی طب کهن است با پشتوانه شیوه­ها و منطق جدید در این سرزمین و سایر کشورها جای خود را باز کرده و همچون صخره­ای بر پیکر بی­توان­شده طب سنتی سرازیر شد و آن را هم درنوردید درصورتی­که به موازات طب جدید و خوبی و شفابخشی­های آن، طب سنتی نیز به حق می­توانست جایگاه خود را داشته باشد».(تاج بخش،180:1388)

    از گذشته­های دور، طب­سنتی و استفاده از گیاهان دارویی با فرهنگ  مردم درآمیخته و جنبه­های  مختلفی از درمان را به خود اختصاص  داده­ و درحال حاضر میزان استفاده از این شیوه  گسترش بیشتری یافته­است.

    بسیاری از نیازهای انسان درمحیط اطرافش  به طور طبیعی  یافت­می­شود. یکی از شرایط  لازم  برای  موفق  شدن در معالجه  بیماری­ها ومراقبت­های  اولیه  بهداشتی مصرف داروهای مناسب است. گیاهان از منابع عمومی داروها بوده و هستند.

    از آنجایی­که کشور ما دارای تنوع اقلیمی گسترده­ای است، گیاهان دارویی نیز این ویژگی برخوردارند و هر قوم با توجه به منطقه زندگی خود از گیاهان ویژه­ای استفاده می­کنند، پژوهش حاضر درصدد است با شناخت  شیوه­های رایج درمان با استفاده از منابع طبیعی و شناخت طبیبان سنتی و چگونگی عملکرد آنان، به مطالعه و بررسی مردم­شناختی گیاهان دارویی و کاربرد آن در میان مردم کرمانج بپردازد.

     

    1-3 اهداف پژوهش

    هدف کلی: مطالعه مردم­شناختی کاربرد گیاهان دارویی در درمان سنتی قوم کرد کرمانج.

    اهداف جزئی

    شناخت داروهای گیاهی و روش­های متداول استفاده از آن­ها در درمان بیماری­ها.

    جمع­آوری وضبط اطلاعات وتجربیات درمانگران محلی به­عنوان بخشی از مطالعات مردم­شناختی و  فرهنگ مردم و  میراث ملی.

    شناخت میزان اطلاعات وآگاهی مردم منطقه ازگیاهان دارویی وروش­های طب سنتی.

    دست­یابی به میزان صحت علمی دانش بومی در ارتباط با گیاه­درمانی که نزد مردم و درمان­گران محلی است و از طریق تطبیق نتایج به­دست­آمده با طب کهن حاصل خواهد شد.

     

    1-4 پرسش­های پژوهش

    معمولاً برای درمان چه نوع بیماری­هایی به درمانگران محلی مراجعه می­کنند؟

    آیا مردم نسبت به گیاهانی که در منطقه وجود دارد اطلاعاتی دارند؟

    آیا درمان­گران از اطلاعات پزشکی جدید نیز استفاده می­کنند؟

    آیا جوانان تمایلی به یادگیری روش­های درمان سنتی دارند؟

     

    1-5 روش پژوهش

    روش تحقیق در این پژوهش، مطالعات کتابخانه‌ای، مطالعه میدانی و مصاحبه و مشاهده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز با استفاده ‌از روش‌های توصیفی به­صورت گزارش و تشریح مطالب می‌باشد. روش گردآوری اطلاعات، به­صورت زیر انجام گرفته‌است:

    مطالعه‌اسناد و مدارک: یکی از راه‌های جمع­­آوری اطلاعات در یک جامعه به­طور کلی ‌همه ‌اسناد و مدارک مکتوب است. این اسناد و مدارک نه­تنها می‌توانند راهنمای مطالعه در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، خویشاوندی و اعتقادی باشند؛ بلکه در تحقیقات مردم‌نگاری نیز نقش بنیادی‌دارند.

    مصاحبه و مشاهده: اطلاعات مورد نظر مردم‌نگاری با گفتگو «گپ زدن»، درددل و مشاهده به­دست می‌آید و مستلزم حوصله و تبحر پرسش‌گر و جلب اعتماد پاسخ‌گو است. این‌ روش می‌تواند محقق را به ‌ارزش‌ها و عوامل ناآشکاری آشنا سازد.

    تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز با استفاده ‌از روش‌های توصیفی به­صورت گزارش و تشریح مطالب می‌باشد.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    1-6 قلمروپژوهش

    به­عنوان جامعه‌آماری، روستای جابان انتخاب شده‌است. چرا­که یکی از مناطق کرمانج­نشین محسوب می­شود. جابان روستایی در 75 کیلومتری شرق تهران از توابع دماوند است. این روستا از لحاظ موقعیت جغرافیایی دارای طول جغرافیایی´19  °52 و عرض جغرافیایی´39  °35و ارتفاع2240 متر می­باشد و با ارتفاع 2240  متر از سطح دریا واقع شده­است. برطبق سرشماری 1385 این روستا جمعیتی بالغ بر 2075 نفر را شامل    می­شود.

    این روستا در دهستان ابرشیوه‌ قرار دارد. سربندان از سمت شرق، آیینه­ورزان از غرب، هویر از شمال و سرخده و مغانک از جنوب. شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی و دامداری است. در سال­های اخیر باغداری رونق خوبی گرفته­است. عمده‌ترین محصولات باغی سیب، هلو و شلیل است. خیار از صیفی­جات خوبی است که در این منطقه کشت می­شود.

    روستای جابان در یک منطقه کوهستانی و در دامنه­های جنوبی کوه­های البرز قرار دارد. دارای آب و هوایی از نوع سرد و خشک کوهستانی با تابستان­های معتدل و ملایم و زمستان­های بسیار سرد می­باشد. میزان بارش در این روستا به­علت کوهستانی بودن و قرار گرفتن در دامنه جنوبی البرز نسبتاَ بالاست. چگونگی وزش باد با موقعیت جغرافیایی و چهره کلی عوارض و پستی و بلندی­ها در ارتباط تنگاتنگ می­باشد. جریان هوای شمال و شمال­غربی که از مهرماه شروع و تا اواسط بهار ادامه دارد، موجب ریزش باران و حاکمیت هوای سرد در منطقه می­گردد و جریان هوای گرم و خشک که از اواسط بهار شروع و تا اواخر تابستان ادامه پیدا می­کند از ناحیه کویری ایران به منطقه جریان دارد. البته وجود کوه­های گنبدی­شکل و باغ­های بزرگ و سرسبز تاحد زیادی از گرمای آن می­کاهد. وجود دره­های بزرگ و کوچک و جریان نسیم کوه به دره، دره به کوه، در طی روز و شب  احساس می­شود.

    آب آشامیدنی روستای جابان توسط چشمه(بیشتر در بخش شمالی روستا) و چاه(بیشتر در بخش جنوبی روستا) تأمین می­شود. آب چشمه به­وسیله لوله­کشی به منبع آب  روستا منتقل شده و پس­از ذخیره  در منبعی با ظرفیت 100000 مترمکعب، از طریق شبکه­های لوله­کشی به واحدهای مسکونی می­رسد. تأسیسات مربوط­به آب شرب روستا تحت پوشش سازمان آب و فاضلاب روستایی است. این روستا با تنگنای آب شرب به­ویژه در فصل تابستان روبه­رو است. آب اراضی کشاورزی روستا از طریق آب چاه­ها تأمین می­شود. رودخانه جابان که از    زرین­کوه سرچشمه گرفته از کنار آبادی گذشته و به رودخانه گرمسار می­ریزد

    Abstract

    Since the beginning of civilization, People associated with plants around.  The belief on plant medicine power, perhaps there was very before than registered participants among people. Plants in addition to the material life of the people involved, in forming the structure of myths, beliefs also been implicated. Human dependence on nature, in order to meet the basic needs of their material as feed, clothing and housing. Mostly associated with definition of human society, without regard to its dependence on the territory plant kingdom doesn’t  mean.

    Check this interconnected between humans and plants in the form of folk botany performs Ethnobotany: Interdisciplinary science And from the perspective of anthropology to study the complex relationships between Humans and plants. Existed deals comprehensive and multidisciplinary because  any group of people can not be found who their lives doesn’t depend on plants, don’t operation of plants and on the name and classification of plants, they didn’t own land. Iran Because of the long history and ethnic groups, race, language and different climates, is a country rich in experiences views and opinions of medical and oral.  Kurmanji Kurdish people, who this field research method is doing between them to access the cognitive the use of medicinal plants in treatment and relying to the clinical experience and therapeutic procedures  they use, the research is set. Because of that  and due to the fact, protect people's experiences, collecting and publishing it allows the renewal of the science. In addition to the advances in modern medicine popular uses of plants and their indigenous knowledge with that in old books and reference materials on record and new therapeutic applications compared and the results obtained: Many plants are using among people, in modern medical care also are in place with the most popular treatments and are approved.

    Keywords

    EthnoBotany, Therapy,  Medical Traditional,  Kurmanji People, Iran

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                   صفحه

    چکیده

    فصل اول:کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه 3

    1-2  بیان موضوع. 5

    1-3 اهداف پژوهش... 6

    1-4 پرسشهای پژوهش... 7

    1-5 روش پژوهش... 7

    1-6 قلمروپژوهش... 8

    1-7 تعریف مفاهیم. 11

    فصل دوم:ادبیات پژوهش

    بخش اول. 19

    2-1)  پیشینه پژوهش... 19

    2-2) طب و طبابت در ایران باستان. 20

    2-3)  طب در اسلام 28

    2-4)  اصول طب و بهداشت در دین اسلام و روایت معصومین. 30

    2-5) طب درجهان. 31

    بخش دوم:مبانی نظری پژوهش... 35

    2-6) نظریه کارکردگرایی. 35

    2-7) کارکردگرایی ساختاری. 36

    2-8) نظریه تکاملگرایی. 37

    2-9) محیط شناسی فرهنگی. 38

    2-10) کنش متقابل نمادین. 39

    فصل سوم:روش پژوهش

    3-1)  روش پژوهش... 42

    3-2)  ابزار پژوهش... 43

    فصل چهارم:داده ها

    4-1)  گیاه درمانی. 45

    4-2)  تاریخچه گیاهان دارویی. 45

    4-3)  زمان جمعآوری اندامهای گیاهان دارویی. 48

    4-4) گیاهان دارویی مورد استفاده در منطقه؛ 49

    فصل پنجم:استنتاج

    نتیجه گیری. 115

    منابع و مآخذ. 123

    منبع:

     

    منابع و مآخذ:

    - ارزانی، محمداکبر،1380. میزان­الطب، تهران: موسسه احیاءطب سنتی

    - افشارسیستانی، ایرج،1377. پزشکی سنتی مردم ایران، چاپ دوم، تهران: روزنه

    - الگود، سیریل،1352. تاریخ پزشکی ایران و سرزمین­های خلافت شرقی، ترجمه دکتر باهرفرقانی، چاپ دوم، تهران: امیرکبیر

    - امین، غلامرضا،1384. متداول­ترین گیاهان دارویی سنتی ایران، چاپ اول، تهران: دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی

    - انصاری­شیرازی، حسین،1371. اختیارات بدیعی، تهران: شرکت دارویی پخش رازی

    - اولمان، مانفرد،1383. طب اسلامی، ترجمه فریدون بدره­ای، تهران: توس

    - آقارفیعی،احمدعلی،1382. طب اسلامی و علوم پزشکی نوین، تهران: ساجدین

    - آیت­الهی، محمدباقر و تاج­بخش، حسن،1371. تاریخ طب، تهران: کیهان فرهنگی

    - آینه­چی، یعقوب،1370. مفردات پزشکی و گیاهان دارویی ایران، چاپ دوم، تهران: دانشگاه تهران

    - براون، ادوارد،1364. تاریخ طب اسلامی، ترجمه مسعود رجب­نیا، چاپ چهارم، تهران: علمی

    - بیتس،دانیل، پلاک،فرد،1386. انسان­شناسی فرهنگی، مترجم محسن ثلاثی، تهران: نی

    - بیرونی، ابوریحان،1383. الصیدنه فی­الطب، مترجم باقر مظفرزاده، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی

    - پاکدامن، ابوالقاسم،1389. مقایسه طب قدیم ایران با پزشکی نوین، تهران: دانشگاه تهران

    - پانوف، میشل و پرن، میشل،1382. فرهنگ مردم‌شناسی، ترجمه دکتر اصغر عسگری‌خانقاه، تهران: سمت

    - پولاک، یاکوب­ادوارد،1361. سفرنامه پولاک،  ترجمه کیکاووس جهانداری، تهران: خوارزمی

    - توسلی، غلام­عباس،1385. نظریه­های جامعه شناسی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم­انسانی

    - توکلی­صابری، محمدرضا،1363. جایگزین­های طب نوین-راه­ها و روش­ها، تهران: دارو و درمان

    - جرجانی، اسماعیل،1382. ذخیره خوارزمشاهی، تهران: فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران

    - جهان­آرا، فهیمه،1380. اطلاعات و کاربرد داروهای گیاهی رسمی ایران، تهران: داروگستر رازی

    - حاجی­آخوندی، عباس،1381. راهنمای کاربردی گیاهان دارویی، تهران: مرکز دانشگاه آزاد اسلامی

    - حاجی علیمحمدی، هما، 1384. تهران: پژوهشکده مردم­شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی

    - حسینی­دیلمی­تنکابنی­مازندرانی، سیدمحمدزمان،1386. تحفه­المومنین، تهران: نشر شهر

    - حقیقت، عبدالرفیع،1376. فرهنگ تاریخی وجغرافیایی شهرستان­های تهران، تهران: کومش

    - دریایی، محمد،1381. طب ایرانی گیاهان دارویی در معجزات درمانی، تهران: تجسم خلاق

    - دفاع، علی­عبدالله،1382. پزشکان برجسته در عصر تمدن اسلامی، ترجمه دکتر علی­ بهنام، تهران: حکمت

    - دهخدا، علی­اکبر،1372. لغت­نامه، تهران: دانشگاه تهران

    - رازی، ابوبکرمحمدبن­زکریا،1382. برءالساعه(درمان فوری)، تهران: دانشگاه علوم پزشکی

    - رازی، محمدبن­زکریا،1384. الحاوی(جلد20-21)، ترجمه دکتر سلیمان افشاری­پور، تهران: فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران

    - رجحان، محمد صادق،1373. کتاب شفا با گیاهان دارویی، تهران: خیام

    - رجحان، محمد صادق،1380. بهداشت و درمان با گیاهان دارویی، تهران: طنین

    - روستایی، محسن،1382. تاریخ طب و طبابت در ایران، تهران: سازمان اسناد و کتابخانه جمهوری اسلامی

    - ریویر، کلود،1385. درآمدی بر انسان­شناسی، چاپ ششم، تهران: نی

    - زرگری، علی، گیاهان دارویی،1375. چاپ ششم، تهران: دانشگاه تهران

    - زیگرید، هونکه،1361. فرهنگ اسلام در اروپا، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی

    - سارتن، جورج،1346. تاریخ علم، ترجمه احمد آرام، تهران: امیرکبیر

    - سرمدی، محمدتقی،1378. تاریخ پزشکی و درمان جهان از آغاز تا عصر حاضر، تهران: سرمدی

    - سلامی، عبدالنبی،1381. طب سنتی دوان، تهران: کازرونیه

    - سلطانی، ابوالقاسم،1384. دایره­المعارف طب سنتی گیاهان دارویی، تهران: ارجمند

    - سینا، ابوعلی،1368. قانون در طب، ترجمه عبدالرحمن شرفکندی(هه­ژار)، چاپ چهارم، تهران: سروش

    - شفیع زاده، فتح­الله،1381. گیاهان دارویی لرستان، تهران: حیان

    - شمس­اردکانی، محمدرضا،1385. مروری بر تاریخ و مبانی طب سنتی اسلام و ایران، تهران: راه کمال

    - صالحی سورمقی، محمدحسین­،1385. گیاهان دارویی و گیاه­درمانی، تهران: دنیای تغذیه

    - ضیایی، سیدعلی،1384. احتیاط مصرف و تداخلات دارویی گیاهان دارویی، تهران: تیمورزاده

    - عقیلی­علوی­خراسانی­شیرازی، سیدمحمدحسین­بن­محمدهادی،1387. مخزن­الادویه، تهران: موسسه مطالعات تاریخ پزشکی و طب اسلامی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی ایران

    - فاضل، جواد،1340. طب و درمان در اسلام، تهران: مخصوص

    - فروزان، کریمی،1382. روش مرجع­نگاری، تهران: مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور

    - فکوهی، ناصر،1386. تاریخ اندیشه و نظریه­های انسان­شناسی، چاپ چهارم، تهران: نی

    - فلوک، هانس،1366. گیاهان دارویی، ترجمه دکتر محمدرضا توکلی صابری، چاپ پنجم، تهران: روزبهان

    - قاسمی­برومند، محمد،1387. علوی­نیا، سیدعلی، مبانی طب سنتی و عصراسلامی، تهران: تیمورزاده 

    - قربانی، عبدالباسط،1384. گیاهان دارویی ترکمن­صحرا، تهران: مرکز تحقیقات طب سنتی و مفردات پزشکی

    - قهرمان، احمد،1383. تطبیق نام­های کهن گیاهان دارویی با نام­های علمی، تهران: دانشگاه تهران

    - ­کوهن، باربارا،1387. راهنمای مصور واژه­شناسی پزشکی، ترجمه دکترعلی بنی­آدم، تهران: پردیس

    - ماسه، هانری،1387. معتقدات و آداب ایرانی، ترجمه مهدی روشن­ضمیر، تهران: شفیعی

    - ماه­وان، احمد،1381. فرهنگ گیاهان ایران، مشهد: دفتر جغرافیایی و انتشارات ماه­وان(ماه­نشر)

    - معین، محمد،1371. فرهنگ فارسی(5 جلدی)، چاپ هشتم، تهران: امیرکبیر

    - میرحیدر، حسین،1381. کاربرد گیاهان دارویی در درمان بیماری­ها، چاپ پنجم، تهران: فرهنگ اسلامی

    - میرحیدر، حسین،1382. معارف گیاهی(8 جلدی)، چاپ سوم، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی      

    - ناصری، محسن و رضایی­زاده،حسین،1387. مروری برکلیات طب سنتی ایران، تهران: نشر شهر

    - ناظم، اسماعیل،1389. حکایات اهل نظر در شناخت طب و طبیب، تهران: المعی

    - نجم­آبادی، محمود،1356. مقدمه ترجمه قصص و حکایات­المرضی رازی، تهران: دانشگاه تهران

    - نفیسی، ابوتراب،1362. خواص خوردنی­ها و آشامیدنی­های ملی در بین ملل مختلف جهان، اصفهان: ادب

    - نفیسی، ابوتراب،1364. پژوهش در مبانی عقاید سنتی پزشکی مردم ایران، تهران: مشعل

    - هدایتی، سیدجواد،1381. تاریخ پزشکی معاصر ایران از تاسیس دارالفنون تا انقلاب اسلامی، تهران: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران

    - فصل­نامه فرهنگ و مردم،1381. شماره اول، بهار

     

    - Blumenthal et al. 1998, The complete German commission E monographs, The American botanical council

    - Heinrich, M, Banes, J, Gibbones & Williamson 2004, Fundamentals of pharmacognosy and phytotherapy, Churchill Livingstone

    - Mills, S, Bone, Kerry 2005, The essential guide to herbal safety, Elsevier Churchil Livingstone

    - WHO monographs on selected medicinal plants 1999, Geneva, Vol. 1

     


موضوع پایان نامه مطالعه مردم¬شناختی کاربرد داروهای گیاهی در درمان مردم کرد کرمانج, نمونه پایان نامه مطالعه مردم¬شناختی کاربرد داروهای گیاهی در درمان مردم کرد کرمانج, جستجوی پایان نامه مطالعه مردم¬شناختی کاربرد داروهای گیاهی در درمان مردم کرد کرمانج, فایل Word پایان نامه مطالعه مردم¬شناختی کاربرد داروهای گیاهی در درمان مردم کرد کرمانج, دانلود پایان نامه مطالعه مردم¬شناختی کاربرد داروهای گیاهی در درمان مردم کرد کرمانج, فایل PDF پایان نامه مطالعه مردم¬شناختی کاربرد داروهای گیاهی در درمان مردم کرد کرمانج, تحقیق در مورد پایان نامه مطالعه مردم¬شناختی کاربرد داروهای گیاهی در درمان مردم کرد کرمانج, مقاله در مورد پایان نامه مطالعه مردم¬شناختی کاربرد داروهای گیاهی در درمان مردم کرد کرمانج, پروژه در مورد پایان نامه مطالعه مردم¬شناختی کاربرد داروهای گیاهی در درمان مردم کرد کرمانج, پروپوزال در مورد پایان نامه مطالعه مردم¬شناختی کاربرد داروهای گیاهی در درمان مردم کرد کرمانج, تز دکترا در مورد پایان نامه مطالعه مردم¬شناختی کاربرد داروهای گیاهی در درمان مردم کرد کرمانج, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مطالعه مردم¬شناختی کاربرد داروهای گیاهی در درمان مردم کرد کرمانج, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مطالعه مردم¬شناختی کاربرد داروهای گیاهی در درمان مردم کرد کرمانج, پروژه درباره پایان نامه مطالعه مردم¬شناختی کاربرد داروهای گیاهی در درمان مردم کرد کرمانج, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مطالعه مردم¬شناختی کاربرد داروهای گیاهی در درمان مردم کرد کرمانج, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مطالعه مردم¬شناختی کاربرد داروهای گیاهی در درمان مردم کرد کرمانج, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مطالعه مردم¬شناختی کاربرد داروهای گیاهی در درمان مردم کرد کرمانج, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مطالعه مردم¬شناختی کاربرد داروهای گیاهی در درمان مردم کرد کرمانج, رساله دکترا در مورد پایان نامه مطالعه مردم¬شناختی کاربرد داروهای گیاهی در درمان مردم کرد کرمانج

چکیده فارسی مقدمه: در صنعت مواد غذایی تمایل افزاینده ای برای توسعه روش های اقتصادی به منظور تهیه محصولات غذایی با ارزش تغذیه ای و حسی بالا وجود دارد.خشک کردن یکی از گسترده ترین روش های مورد استفاده برای نگه داری میوه ها و سبزی هاست. مرکبات از مهمترین میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان می باشند که دارای فساد پذیری بالایی هستند و با توجه به این نکته که در تمام فصول سال نیز در ...

چکیده: سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه گر در ایران ، تنها عرضه کننده کامل حمایت های اجتماعی می باشد که می تواند در یک سازمان عملیاتی شود. مانند: مستمری بازنشستگی ، ازکارافتادگی بازماندگان ، تامین هزینه های درمان ، مقرری بیمه بیکاری ، کمک عائله مندی ،کمک هزینه ازدواج ، غرامت دستمزد ایام بیماری ودیگر انواع خدمات بیمه ای و درمانی. از سوی دیگر امروزه یکی از ارکان ...

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته حقوق جزا و جرم شناسي    مقدمه: اجراي عدالت کيفري موضوعي است که از ابتداي خلقت ذهن انسان ها را به خود مشغول کرده است و در طول تاريخ حقوق کيفري با

پايان نامه کارشناسي ارشد فلسفه تعليم و تربيت ارديبهشت 94 چکيده:      هدف از اين پژوهش بررسي اهميت و جايگاه  چالش برانگيز و  مغفول  تربيت معنوي  و سپس

پايان­نامه تحصيلي جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته مهندسي معماري اسفند ماه 1392   1-­ فصل اول (طرح تحقيق) بيان مساله رابطه ي انسان با طبيعت موضوعي جذاب و مورد توجه در ام

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد گرايش : معماري تابستان1392 زندگي صنعتي بااشغال هرچه تمام ترزمين توسط فضاهاي صنعتي،مکانهاي کمتري براي استراحت وتفريح افرادجامعه ايجادکرده است. برا

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مهندسي معماري(M.A ) پاييز 1392   چکيده امروزه سالمندان قشر بزرگي از جمعيت هر جامعه اي را تشکيل مي دهند، به دليل کنترل رشد جمعيت و اف

پايان نامه براي دريافت درجه                             

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته معماري گرايش:  معماري زمستان 1393 پيشگفتار: بافت تاريخي شهر بوشهر يکي از با ارزش ترين بافت هاي تاريخي کشور بوده که در نوع خود بي نظي

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته کشاورزی گرایش زراعت (M.Sc) چکیده به منظور بررسی تأثیر کودهای زیستی بر روی خصوصیات کمی و کیفی آویشن باغی در سال زراعی 1391- 1390 آزمایشی در یک گلخانه در منطقه ای از سمنان اجرا شد. این آزمایش با استفاده از فاکتوریل 3×3 بر پایه طرح بلوک کامل تصادفی در 3 تکرار اجرا شد. کودهای زیستی شامل:دو گونه قارچ Glomos fasiculatum ;Glomos mosseaو دو گونه باکتری ...

ثبت سفارش