پایان نامه تحلیل گفتمان تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی پیرامون «کودتای 28 مرداد ۱۳۳۲»

word 791 KB 30088 216
1393 کارشناسی ارشد علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قبل:۷۲,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده

    پژوهش حاضر در پی بررسی و کشف گفتمان یا گفتمان‌های شکل‌گرفته پیرامون کودتای 28 مرداد در تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی در گزارش‌های «ویژه شصتمین سالگرد کودتای 28 مرداد» است. به همین منظور از نظریه‌هایی همچون بازنمایی رسانه‌ای، چارچوب‌سازی، انگاره‌سازی، نظریه گفتمان و دیپلماسی رسانه‌ای استفاده‌شده است. روش بکار گرفته‌شده در پژوهش حاضر تحلیل گفتمان با استفاده از رویکرد گفتمان کاوی ون‌دایک است. متن موردمطالعه این پژوهش، 7 گزارش و مستند «مصدق، نفت و کودتا» است که پس از بررسی، به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب‌شده و مورد گفتمان کاوی قرار گرفت. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد متون تمام گزارش‌ها و مستند از لحاظ سبک واژگانی، افراد و نهادهای مطرح‌شده در متن، قطب‌بندی، استنادها، پیش­فرض­ها، دلالت‌های ضمنی، مؤلبفه­های اجماع و توافق و گزاره­های اساسی شباهت‌های بسیاری دارند. بر اساس یافته‌های تحقیق، اصلی‌ترین چارچوب در دستور کار قرارگرفته در این گزارش‌ها و مستند در خصوص کودتای 28 مرداد «چارچوب دیپلماسی رسانه‌ای غرب» بوده است که گفتمان‌های مشترکی چون گفتمان ناسیونالیسم ایرانی، گفتمان منافع ملی، گفتمان ابرقدرتی آمریکا، پاد گفتمان استکبارستیزی، و گفتمان صلح‌طلبی، گفتمان خیانت رهبران مذهبی به منافع ملی، گفتمان تسلیم و سازش و زیر سؤال بردن گفتمان اسلام سیاسی با توجه به مبانی فلسفی و معرفت‌شناختی چارچوب مورداشاره در هر گزارش برجسته شده‌اند. هر یک از این گزارش‌ها انگاره‌های خود را نیز بر اساس گفتمان‌های ساخته‌شده، ارائه کرده‌اند.

    واژگان کلیدی: کودتای 28 مرداد ۱۳۳۲، گزارش‌های ویژه شصتمین سالگرد کودتای ۲۸ مرداد، تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی، گفتمان، تحلیل گفتمان، تاریخ

    طرح مسئله

    رسانه‌های جمعی را خواه مانند جبرگرایان تکنولوژیک شکل‌دهنده به واقعیت‌های اجتماعی بدانیم (مک‌کوایل، 1385، ص۹۵) یا وابسته به تغییرات اجتماعی، آنچه مسلم است تأثیر رسانه‌های جمعی بر مخاطبان خویش است. از همین روست که این رسانه‌ها عموماً توسط قدرت‌های اقتصادی و سیاسی برای مقاصد خاصی به کار گرفته می‌شوند. هرچند که کارکرد یک رسانه جمعی خاص تا حدودی به مالکیت آن بستگی دارد (مک‌کوایل، 1385، ص۹۷)، اما همواره دولت‌ها با ایجاد قوانین مشخص، محتواهای معینی را برای رسانه‌ها تعیین می‌کنند که بر سیاست‌گذاری‌ها و جهت‌گیری‌های این رسانه‌ها در زمینه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی اثرگذار است.

    از سویی دیگر یکی از کارکردهای رسانه‌ها، توضیح، تفسیر و تشریح واقعیت‌های تاریخی و اجتماعی است (قندی، 1387، ص۴۷) که در سطوح مختلف ملی و بین‌المللی رخ می‌دهد. کودتای 28 مرداد سال 1332 که علیه دولت قانونی دکتر مصدق انجام شد، یکی از این رخدادهای تاریخی مهم ایران است که اسناد تاریخی گواه دخالت دولت‌های ایالات‌متحده آمریکا و انگلیس در این واقعه است (آبراهامیان، 1388؛ بهنود، 1371). این واقعه منجر به برکناری دکتر مصدق و روی کار آمدن زاهدی به‌عنوان نخست‌وزیر شد. تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی نیز که از سال 1387 فعالیت خود را آغاز کرده است، در شصتمین سالگرد این واقعه، برنامه‌های مختلفی را در حوزه‌های گوناگون برای تفسیر این واقعه تاریخی تدارک دیده و پخش نمود. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به گزارش خبری، مصاحبه) به‌عبارت‌دیگر(، برنامه‌ی تعاملی (نوبت شما)، میزگرد (پرگار)، هنری(تماشا)، مستند (مصدق، نفت، کودتا) و فیلم سینمایی (زنان بدون مردان) اشاره کرد که تمامی آن‌ها به‌نوعی به حوادث کودتای 28 مرداد 1332 اختصاص داشتند.

    از یک‌سو، پخش چنین برنامه‌های مفصلی در ژانرهای مختلف درباره این واقعیت تاریخی، نشان‌دهنده اهمیت این واقعه برای این بنگاه سخن‌پراکنی است. از سویی دیگر، نحوه پرداخت و تفسیر و تشریح کودتای 28 مرداد که دولت انگلستان نیز در آن نقش فعالی ایفا نمود حائز اهمیت است. درزمینهٔ جهت‌گیری رسانه‌ها، این امر به یک واقعیت تبدیل‌شده است که هم مالکیت رسانه‌ها و هم ایدئولوژی کارکنان سازمان‌های خبری، نقش مهمی در جهت‌گیری محتواهای یک رسانه خاص ایفا می‌کنند (چامسکی به نقل از سورین و تانکارد، 1388، ص350). بنابراین، پیروی از یک ایدئولوژی خاص، می‌تواند بر نحوه پرداختن به واقعیت‌های اجتماعی، سیاسی و تاریخی اثرگذار باشد.

    ازاین‌رو، این پژوهش به تحلیل گفتمان برنامه‌های مختلف بی‌بی‌سی فارسی در رابطه با کودتای 28 مرداد 1332 می‌پردازد. به‌عبارت‌دیگر، این پژوهش در پی تحلیل ایدئولوژی خاص سازمان رسانه‌ای بی‌بی‌سی فارسی در بازنمایی کودتای 28 مرداد 1332 است. چنانچه پیش‌تر هم ذکر شد، با توجه به نقش دولت انگلستان در جریان این واقعه تاریخی و وابستگی سازمان رسانه‌ای بی‌بی‌سی فارسی به دولت انگلستان، تحلیل گفتمان این برنامه‌ها می‌تواند به تحلیل و بررسی نحوه پرداخت این رسانه و ایدئولوژی خاص آن منجر شود.

    2-1- ضرورت و اهمیت تحقیق

    تاریخ هر کشور به‌منزله هویت و شناسنامه آن در عرصه‌های جهانی مطرح است و جزء میراث ماندگار هر نظامی است که می‌تواند به‌عنوان چراغ راهی در اختیار نسل‌های آینده آن کشور قرار گیرد. لذا حراست و حفظ آن از تحریف و دست‌کاری امری ضروری به نظر می‌رسد. کشور ایران دارای عقبه و گذشته‌ای پرفراز و فرود بود که آشنایی با آن و مراقبت از آن در برابر تحریف‌ها امری ارزشمند تلقی می‌شود. اهمیت این مسئله را در بیانات مقام معظم رهبری نیز می‌توان مشاهده نمود: «من به جوانان عزیز توصیه می‌کنم، با تاریخ گذشته نزدیک کشورتان آشنا شوید. یکی از راه‌های فریب و اغواگری، تحریف تاریخ که امروزه این کار به‌وفور مورد انجام است.» (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم کاشان و آران و بیدگل ‌۱۳۸۰/۰۸/۲۰)

    تابستان سال 1392 که مصادف با شصتمین سال کودتای 28 مرداد 1332 بود، اسناد این واقعه از سوی دولت­ و آمریکا انتشار یافت که نشان‌دهنده دخالت آشکار این دولت در امور داخلی ایران و نقش مهم آن‌ها در سرنگونی دولت مصدق در جریان کودتا بود.

    عموماً در چنین شرایطی که اسناد رسمی درباره یک واقعیت تاریخی منتشر می‌شود، رسانه‌ها آن را به‌مثابه یک خبر تلقی کرده (بدیعی و قندی، 138۸، ص۶۳) و به تفسیر و تشریح آن می‌پردازد. با توجه به وابستگی اقتصادی بی‌بی‌سی فارسی به دولت انگلستان و با در نظر گرفتن نقش آشکار این دولت در جریان کودتا، تعبیری که این رسانه از کودتا برای مخاطبین خود ارائه می‌کند، قابل‌تأمل است و می‌تواند برداشت مخاطبان از اسناد منتشرشده را تحت تأثیر قرار دهد. حتی بسیاری از مخاطبان فارسی‌زبان این رسانه، دسترسی و امکان چندانی برای پیگیری اسناد اصلی منتشرشده (که به زبان انگلیسی است) ندارند. با توجه به اهمیت واقعه کودتای 28 مرداد در تاریخ معاصر ایران و تأثیرگذاری آن بر بسیاری از وقایع تاریخی 60 سال اخیر، این نکته حائز اهمیت است که رسانه‌ای پرمخاطب مانند تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی، چه تحلیلی از این واقعه ارائه می‌دهد.

    همچنین ارائه تحلیلی درست و علمی از پرداختن تلویزیون بی­بی­سی فارسی به واقعه کودتای 28 مرداد، برای سیاست­گذاران رسانه­ای کشور نیز مفید خواهد بود؛ زیرا با نشان دادن ایدئولوژی هدایت‌کننده این برنامه­ها، می­توانند هم این ایدئولوژی را برای مخاطبان داخلی و خارجی خود نشان دهند و هم با توجه به وقایع تاریخی و اسناد موجود، تحلیلی درست از کودتای 28 مرداد و عاملان آن داشته باشند. همچنین با توجه به اهمیت مالکیت و ایدئولوژی در جهت­دهی به محتوای برنامه­های رسانه‌ها درک این ایدئولوژی می­تواند در پیش­بینی برنامه­های این شبکه در موارد مشابه مؤثر واقع شود.

    مطالعه گفتمان این شبکه این امکان را فراهم می‌سازد تا به موضع‌گیری آن‌ها و درواقع به موضع‌گیری مالکان، اداره‌کنندگان و دولت حامی این شبکه در قبال رویدادهای تاریخی کشورمان پی ببریم. چراکه گفتمان رسانه‌ها بازتابی از فضای حاکم سیاسی،‌رقابت سیاسی و ساحت قدرت را به نمایش می‌گذارد.

    نتیجه چنین واکاوی و شناختی بالطبع می‌تواند نوع مواجهه، برخورد و عکس‌العمل در مقابل سیاست‌های رسانه‌ای رقیبان ما به‌روشنی مشخص سازد. همچنین آگاهی و شناخت ایدئولوژی‌های حاکم بر متون رسانه‌ای رقیبان ما را به‌روشنی در سیاست‌گذاری رسانه‌ای درون و برون‌مرزی ما مفید واقع‌شده و منجر به خنثی‌سازی توطئه‌ها، از سوی دولت‌هایی که منافع خود را در حذف نظام‌های مردمی کشورهای درحال‌توسعه می‌بینند، شود.

    3-1- هدف‌های تحقیق

    هدف اصلی:

    شناخت گفتمان یا گفتمان‌های مسلط تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی درباره‌ی کودتای ۲۸ مرداد

    اهداف فرعی:

    شناخت انگاره یا انگاره­های ساخته‌شده در مورد کودتای ۲۸ مرداد در تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی

    شناخت سوگیری‌ها و چارچوب سازی‌های رسانه­ای تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی در مورد کودتای ۲۸ مرداد

    4-1- سؤال‌های تحقیق

    سؤال اصلی:

    گفتمان و یا گفتمان­های تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی در خصوص «کودتای ۲۸ مرداد» چه بوده است؟

    سؤالات فرعی:

    متون «ویژه برنامه‌های شصتمین سالگرد کودتای ۲۸ مرداد» چه نظام واژگانی (مثبت و منفی) را به‌کاربرده‌اند؟

    2.

    استناد یا ذکر شواهد در متون «ویژه برنامه‌های شصتمین سالگرد کودتای ۲۸ مرداد» چگونه بوده است؟

    پیش‌فرض‌های مطرح‌شده در متون «ویژه برنامه‌های شصتمین سالگرد کودتای ۲۸ مرداد» چه بوده است؟

    5.

    6.

    7.

    گزاره‌های اساسی در متون «ویژه برنامه‌های شصتمین سالگرد کودتای ۲۸ مرداد» چه بوده است؟

    5-1- تعریف مفاهیم و مقوله‌ها

    انگاره

    مولانا از صاحب‌نظران حوزه ارتباطات، در تعریف انگاره می­گوید: انگاره مجموعه­ای از تصاویر که خود این تصاویر در ذهن مخاطب جنبه‌های گوناگونی از واقعیت را دارند است. بنابراین مجموعۀ تصاویر در حکم یک سازه قرار می‌گیرند. انگاره­ها میزان وابستگی زیاد مخاطبان را به خود دارند، این میزان وابستگی پیوستاری از نیازهای متعدد مخاطبان را در برمی‌گیرد. انگاره­ها به یکدیگر نیز وابستگی متقابلی دارند به‌نحوی‌که هرگونه دگرگونی و تغییر در ساختار یک انگاره باعث ایجاد عدم توازن و درنهایت تغییر در ساختار انگارۀ دیگر را در پی خواهد داشت. مرکز توجه فرد، شامل مجموعه­ای از عناصر کوچک مشخص در یک انگاره است و محیط بیرونی توجه فرد، عناصری مبهم و ادراک‌شده را در بر دارد که این عناصر به‌مرورزمان ابهام بیشتری به خود پیدا می­کنند. انگاره­ها همچنین باعث یکدل شدن مردم یک فرهنگ یا یک منطقه و یا یک کشور در مورد طرز تلقی­شان نسبت به یک پدیده یا یک موضوع خاص می­شوند. (مولانا، 1375، ص11)

    چارچوب‌سازی

    استریت به نقل از انتمن چارچوب‌سازی را این‌گونه بیان می‌کند: «چارچوب‌سازی انتخاب شماری از وجوه واقعیت برای پرتوافکنی بر آن‌ها، و شماری دیگر برای در سایه قرار دادن آن‌هاست، به‌نحوی‌که در کل، داستانی منسجم و موجه درباره مشکلات، علل پیدایش آن‌ها مضامین اخلاقی آن‌ها و راه‌های برطرف کردنشان به وجود آید» (مهدی‌زاده، 1389، ص 82).

    گفتمان

    مک میلن[1] نیز در مقاله‌ای با عنوان الفبای تحلیل گفتمان می‌گوید: تحلیل گفتمان یک اصطلاح برای مطالعه قسمت اعظم زبان است. به‌ طور کلی شامل تنوع رویکردها و دیدگاه‌های مختلف با روش‌های گوناگون زیادی است. و در جایی دیگر اضافه می‌کند تحلیل گفتمان مجموعه‌ای از روش‌ها و تئوری‌ها برای بررسی زبان و کاربرد زبان در زمینه‌های اجتماعی است.

    «منظور از گفتمان این است که زبان در چارچوب قالب‌هایی ساختاربندی شده است و مردم به هنگام مشارکت در حوزه‌های مختلف حیات اجتماعی در گفتار خود از این قالب‌ها تبعیت می‌کنند» (کوثری،1391 ص۱۰)

    برای گفتمان که امروز کاربردی وسیعی در علوم مختلف پیداکرده، تعاریف گوناگونی آمده است. میشل فوکو معتقد است گفتمان به معنی «گروه‌های وسیع جملات یا گزاره‌ها و قضایای متنوع با معانی و فحواهای مختلف و مضامین و کار ویژه‌های گسترده و درعین‌حال مشخص» است (Foucautl, 1972, p7).

    تحلیل گفتمان

    تحلیل گفتمان روشی است که می‌کوشد تا نظام و آرایش فرا جمله‌ای عناصر زبانی را موردمطالعه قرار داده و بنابراین واحدهای زبانی نظیر تبادلات مکالمه‌ای یا متون نوشتاری را بررسی می‌کند. (فرکلاف، 1379،ص9).

    تحلیل گفتمان به‌این‌ترتیب، تحلیل اجتماعی مقوله‌های زبانی است. یا به عبارتی، استفاده از پس‌زمینه‌ها و یا رفتارهای اجتماعی برای بررسی و ارزیابی مقوله‌های کلامی و زبانی در یک متن می‌باشد. هدف اصلی مطالعه گفتمان، ایجاد توصیفی واحد، از سه بعد اساسی گفتمان است؛ این ابعاد شامل کاربرد زبان، برقراری ارتباط میان باورها و تعادل در موقعیت‌های اجتماعی است. در مطالعه مفهوم گفتمان نحوه تقابل و تأثیر این ابعاد نسبت به هم موردبررسی قرار می‌گیرد (ون‌دایک، 1382، ص 46).

    تحلیل گفتمان، شامل تحلیل ساختار زبان گفتاری– مانند گفتگوها، مصاحبه­ها و سخنرانی­ها و تحلیل متن، شامل تحلیل ساختار زبان نوشتاری مانند مقاله‌ها، داستان‌ها و گزاره­ها است. تحلیل گفتمان به توصیف روابط بین کارکرد و ساختار جمله می‌پردازد، در تحلیل گفتمان، باید گامی فراتر از تشریح زمینه متن برداشت و به بافت یا زمینه موقعیتی فرهنگی و اجتماعی پرداخت. (لطفی‌پور، ١٣٧٢، ص١٠)

     

    [1] Macmillan

  • فهرست:

     

    عنوان                                                                                                                      صفحه

    1- فصل اول: کلیات تحقیق... 1

    1-1-‌ طرح مسئله. 2

    2-1- ضرورت و اهمیت تحقیق.. 3

    3-1- هدف‌های تحقیق.. 4

    4-1- سؤال‌های تحقیق.. 4

    5-1- تعریف مفاهیم و مقوله‌ها 5

    2- فصل دوم: مبانی نظری تحقیق... 7

    1-2- بررسی تحقیقات پیشین.. 8

    2-2- مبانی نظری تحقیق.. 13

    1-2-2-‌ مفهوم ایدئولوژی و نظریه بازتولید. 13

    2-2-2- نظریه بازنمایی رسانه‌ای.. 14

    3-2-2- دیپلماسی رسانه‌ای.. 15

    4-2-2- امپریالیسم رسانه‌ای.. 16

    3-2- چارچوب نظری تحقیق.. 17

    1-3-2- نظریه برجسته‌سازی.. 17

    1-1-3-2- تعاریف نظریه برجسته‌سازی.. 17

    2-1-3-2- عوامل مؤثر در برجسته‌سازی.. 20

    2-3-2- نظریه گفتمان.. 22

    1-2-3-2- تعاریف تحلیل گفتمان.. 22

    2-2-3-2- مهم‌ترین اهداف تحلیل گفتمان.. 27

    3-2-3-2- رویکرد تئون ون‌دایک در تحلیل گفتمان.. 27

    3-3-2- نظریه انگاره‌سازی.. 28

    4-3-2- نظریه چارچوب‌سازی.. 32

    3- فصل سوم: روش تحقیق... 40

    1-3- روش تحقیق.. 41

    ۲-3- عملیاتی کردن یا مقوله‌سازی.. 44

    ۳-۳- متن موردمطالعه. 47

    ۴-3- حجم نمونه. 48

    ۵-3- روش نمونه‌گیری.. 48

    6-3- روش و ابزار گردآوری اطلاعات.. 49

    7-3- روش تجزیه‌ وتحلیل اطلاعات.. 49

    ۸-3- اعتبار و پایایی تحقیق.. 50

    4- فصل چهارم: یافته‌های تحقیق... 52

    1-1-4- تحلیل و بررسی متن گزارش‌های «ویژه شصتمین سالگرد کودتای ۲۸ مرداد»  53

    1-1-1-4- گزارش اول: فراز و فرود زندگی سیاسی محمد مصدق. 54

    2-1-1-4- گزارش دوم: مطالب رسانه‌های آمریکا در دوران مصدق، 60

    3-1-1-4- گزارش سوم: نگاهی به وقایع ۲۵ تا ۲۸ مرداد 1332. 65

    4-1-1-4- گزارش چهارم: مصاحبه اختصاصی با طراح اصلی کودتای ۲۸ مرداد. 70

    5-1-1-4- گزارش پنجم: پیامدهای کودتای ۲۸ مرداد. 75

    6-1-1-4- گزارش ششم: سهم نیروهای داخلی در کودتای ۲۸ مرداد. 82

    7-1-1-4- گزارش هفتم: بررسی دلایل و روند شکل‌گیری کودتای 28 مرداد. 88

    1-2-1-4- تحلیل اطلاعات متن‌ها و فرا متن- دکتر مصدق و جبهه ملی.. 97

    2-2-1-4- تحلیل اطلاعات متن‌ها و فرا متن- آمریکا 103

    3-2-1-4- تحلیل اطلاعات متن‌ها و فرا متن- انگلیس.... 109

    4-2-1-4- تحلیل اطلاعات متن‌ها و فرا متن- شاه و نیروهای طرفدار سلطنت... 111

    5-2-1-4- تحلیل اطلاعات متن‌ها و فرا متن- آیت‌الله کاشانی و نیروهای مذهبی   114

    6-2-1-4- تحلیل اطلاعات متن‌ها و فرا متن- حزب توده و کمونیست‌ها 118

    ۳-1-4- گفتمان و انگاره‌های متن گزارش‌های «ویژه‌ی شصتمین سالگرد کودتای ۲۸ مرداد»  119

    2-4- تحلیل و بررسی متن مستند «مصدق، نفت و کودتا». 121

    1-1-2-4 مضمون اول: جنبش ملی نفت؛ بهم ‌خوردن خواب آرام استعمار 121

    2-1-2-4 مضمون دوم: جنگ سرد؛ نظم جدیدی برای جهان. 128

    3-1-2-4 مضمون سوم: ایالات‌متحده؛ متحدی فرضی علیه بریتانیا 131

    4-1-2-4 مضمون چهارم: بحران ملی.. 135

    5-1-2-4 مضمون پنجم: قیام 30 تیر 1331. 138

    6-1-2-4 مضمون ششم: نزدیکی حزب توده به مصدق. 143

    7-1-2-4 مضمون هفتم: طراحی کودتا 145

    8-1-2-4 مضمون هشتم: مرحله اول عملیات؛ کودتای ناکام. 151

    9-1-2-4 مضمون نهم: مرحله دوم عملیات؛ موفقیت کودتای 28 مرداد. 158

    1-2-2-4- تحلیل اطلاعات متن‌ها و فرا متن- دکتر مصدق و جبهه ملی.. 163

    2-2-2-4- تحلیل اطلاعات متن‌ها و فرا متن- آمریکا 168

    3-2-2-4- تحلیل اطلاعات متن‌ها و فرا متن- انگلیس.... 172

    4-2-2-4- تحلیل اطلاعات متن‌ها و فرا متن- شاه و نیروهای طرفدار سلطنت... 175

    5-2-2-4- تحلیل اطلاعات متن‌ها و فرا متن- آیت‌الله کاشانی و نیروهای مذهبی   178

    6-2-2-4- تحلیل اطلاعات متن‌ها و فرا متن- حزب توده و کمونیست‌ها 182

    ۳-2-4- گفتمان و انگاره‌های متن مستند «مصدق، نفت و کودتا». 184

    3-4- جداول یافته‌های تحقیق.. 188

    5- فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادها. 190

    1-5- خلاصه­ی یافته‌ها 191

    1-1-5- گزارش‌های «ویژه‌ی شصتمین سالگرد کودتای ۲۸ مرداد». 193

    2-1-5- مستند «مصدق، نفت و کودتا». 196

    2-5- جمع‌بندی.. 199

    3-5- محدودیت‌های تحقیق.. 200

    4-5- پیشنهادها 200

    1-4-5- پیشنهادهای آموزشی.. 200

    2-4-5-پیشنهادهای پژوهشی.. 201

    3-4-5-پیشنهادها به رسانه‌ی ملی و سایر رسانه‌ها 201

    فهرست منابع و مآخذ. 203

    منبع:

     

    فهرست منابع و مآخذ

    کتاب‌های فارسی:

    آب‍راه‍ام‍ی‍ان‌، یرواند(۱۳۹۲)، کودتا ۲۸مرداد، سازمان سیا و ریشه‌های روابط ایران و امریکا در عصر مدرن، (ترجمه: محمدابراهیم فتاحی) تهران: نشر نی‏.

    آقاگل‌زاده، فردوس(1385). تحلیل گفتمان انتقادی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی با همکاری دانشگاه تربیت مدرس.

    بشیر، حسن(1389). خبر،تحلیل شبکه‌ای و تحلیل گفتمان. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق.

    پستمن، نیل(1373). زندگی در عیش مردن در خوشی، (ترجمه: دکتر صادق طباطبایی). تهران: سروش.

    تاجیک، محمدرضا(1378). متن، وانموده و تحلیل گفتمان، در گفتمان و تحلیل گفتمانی، تهران: فرهنگ گفتمان.

    دادگران، سید محمد(1382). مبانی ارتباطات جمعی، تهران: فیروز.

    دارابی، علی(1390). درآمدی بر جامعه‌شناسی ارتباطات، فرهنگ و رسانه. تهران: جهاد دانشگاهی.

    دالگرن، پیتر(1380). تلویزیون و گستره عمومی، ترجمه: مهدی شفقتی. تهران: انتشارات سروش.

    دهقان، علیرضا؛ با همکاری حمید عبدالهیان و نورالدین رضوی زاده(1378). بررسی رابطه میان افکار عمومی و رسانه،‌ تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها،

    دیرینگ، جیمز و راجرز، اورت(1385). مبانی برجسته‌سازی رسانه‌ها، (ترجمه: علی‌اصغر کیا و مهدی رشکیانی). تهران: انتشارات شرکت تعاونی سازمان معین ادارات.

    رایف، دانیل؛ لیسی، استفن؛ فیکو، فردریک جی(1388). تحلیل پیام‌های رسانه‌ای؛ کاربرد تحلیل محتوای کمی در تحقیق، (ترجمه: مهدخت بروجردی علوی). تهران: انتشارات سروش.

    سبیلان اردستانی، حسن (1382). جنگ روانی در اشغال عراق. تهران: اداره کل پژوهش معاونت سیاسی. صداوسیما.  

    سبیلان اردستانی، حسن (1387). تبلیغات سیاسی (با تاکید بر فنون تبلیغات)، تهران: موسسه کتاب مهربان نشر‏‫‏.

    سورین، ورنر؛ تانکارد، جیمز (1383). نظریه‌های ارتباطات، (ترجمه: علیرضا دهقان). تهران: دانشگاه تهران.

    شکرخواه، یونس(1381). خبر. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه­ها.

    ش‍ه‍ب‍ازی‌، ع‍ب‍دال‍ل‍ه‌ (۱۳۸۷)، کودتای ۲۸ مرداد، تهران: روایت فتح‏.  

    فرانکفورت، چاوا؛ نچمیاس، دیوید(1381). روش‌های پژوهش در علوم اجتماعی، (ترجمه: فاضل لاریجانی و رضا فاضل). تهران: سروش.

    فرقانی، محمد مهدی(1382). راه دراز گذار- تحول گفتمان توسعه سیاسی در ایران، تهران: فرهنگ و اندیشه.

    فرکلاف، نورمن(1379). تحلیل انتقادی گفتمان، (ترجمه: گروه مترجمان). تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات‌رسانه‌ها.

    کاشانی، محمود (۱۳۸۶)، آیت‌الله کاشانی به روایت اسناد و خاطرات تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.

    ک‍ی‍ن‍زر، اس‍ت‍ی‍ون (۱۳۸۸‌)، ه‍م‍ه‌‌ی م‍ردان‌ ش‍اه‌: ک‍ودت‍ای‌ آمریکایی ۲۸ م‍رداد و ریشه‌های ترور در خاورمیانه، (ت‍رج‍مه: شهریار خواجیان). ت‍ه‍ران‌: کتاب آمه‏‏.

    گیلبوا، ایتان(1388). ارتباطات جهانی و سیاست خارجی، (ترجمه: حسام‌الدین آشنا و محمدصادق اسماعیلی)، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).

    مک‌دانل، دایان (1380). مقدمه‌ای بر نظریه‌های گفتمانی، (ترجمه: حسینعلی نوذری). تهران: نشر فرهنگ گفتمان.

    مک‌کوایل، دنیس (1385). درآمدی بر نظریه‌های ارتباطی. تهران: انتشارات مرکز تحقیقات رسانه.

    ملوین دفلور. اورت ای دنیس(1387). ارتباطات جمعی، (ترجمه: سیروس مرادی). تهران: سروش.

    مهدی‌زاده، سید محمد(1389). نظریه‌های رسانه. تهران: انتشارات همشهری.

    مولانا، حمید(137۵). جریان بین‌المللی اطلاعات، (ترجمه: یونس شکرخواه). تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.

    مولانا، حمید(1371). گذر از نوگرایی، (ترجمه: یونس شکرخواه).تهران: مرکز مطالعات و توسعه رسانه‌ها

    ون دایک، تئون ای (1382). مطالعاتی در تحلیل گفتمان؛ از دستور متن تا گفتمان­کاوی انتقادی (ترجمه گروه‌مترجمان). تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه­ها.

    ووده‍اوس‌، ک‍ری‍س‍ت‍وف‍ر م‍ان‍ت‍اگ‍ی‍و (۱۳۶۸‌)، اس‍رار ک‍ودت‍ای‌ ۲۸ م‍رداد: ش‍رح‌ ع‍م‍ل‍ی‍ات‌ چ‍ک‍م‍ه‌ (آج‍ک‍س‌)؛ (ت‍رج‍م‍ه‌: ن‍ظام‌ درب‍ن‍دی). ت‍ه‍ران‌: راه‍ن‍م‍ا.

    مقاله‌های فارسی:

    خرازی آذر، رها (1387). دیپلماسی رسانه‌ای. مجموعه مقالات دیپلماسی رسانه‌ای، تهران: انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک

    سبیلان اردستانی، حسن (1383). عملیات روانی و دیپلماسی رسانه‌ای. تهران: فصلنامه عملیات روانی، شماره 7.

    سلطانی، سیدعلی اصغر (1384) .تحلیل گفتمان به مثابه نظریه و روش، تهران: فصلنامه علوم سیاسی، شماره28.

    فرقانی، مهدی (1380). میزگرد علمی خبر در رسانه. فصلنامه پژوهش و سنجش، سال هشتم، پاییز، شماره 27.

    کریمی، علی (1388). درآمدی بر کاربرد و نقد نظریه چارچوب‌سازی در تحلیل پویش‌های قومی. تهران: فصلنامه مطالعات ملی، سال دهم،شماره 4،1388.

    مهدی‌زاده، سید محمد(1380). تصویرسازی منفی رسانه‌های غرب از جهان اسلام و ملل شرق تهران: فصلنامه رسانه، ،سال دوازدهم،شماره سوم، شماره 47.

    ون‌دایک، تئون ای.(1378). تحلیل گفتمان خبر (ترجمه: حسن نورائی بیدخت). فصلنامه رسانه،6 (3)، 33-27

    یارمحمدی، لطف‌الله و مجید خسروی نیک(1382). شیوه‌ای در تحلیل گفتمان و بررسی دیدگاه‌های فکری - اجتماعی. تهران: نامه فرهنگ، شماره 42، 181173. 

    تارنماها:

    بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم کاشان و آران و بیدگل‌۱۳۸۰/۰۸/۲۰.( بازیابی 15فروردین‌ماه 1393) از

    http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3093

    سبیلان اردستانی، حسن(1388). شیوه‌های تحلیل پوشش خبری. (بازیابی 29 مهرماه 1393) از 

    http://sabilan.blogfa.com/cat-7.aspx

    پایان‌نامه‌ها:

    بهجتی فرد، هادی (1391). مقایسه گفتمان خبری سایت‌های فارسی زبان شبکه‌های العالم، العربیه و بی.بی.سی در مورد اعتراضات عمومی در بحرین در بازه زمانی 14 بهمن 1389 تا پایان تیر 1391، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صدا و سیما، تهران

    رمضانی، کمیل (1392). رویکرد خبری "برنامه 60 دقیقه" بی‌بی‌سی فارسی نسبت به مسائل اقتصادی جمهوری اسلامی ایران(با تاکید بر برنامه 60 دقیقه)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صدا و سیما، تهران

    عیوض‌علیلو، زهرا(1383). بررسی تطبیقی نحوه انعکاس اخبار مربوط به جنگ نیروهای ائتلاف علیه عراق در روزنامه‌های تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.

    فخام‌زاده، پروانه (1375). نقش نهادهای کلامی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد. پژوهشگاه علوم انسانی، تهران.

    گل‌بخشی، حسن (1387). تحلیل گفتمان اخبار بازداشت ملوانان انگلیسی در اروند‌رود در سایت‌های فارسی‌زبان بی‌بی‌سی و رادیو‌فردا. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه صداوسیما. تهران.

    گودرزی، حسن(1389). مقایسه گفتمان خبری، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) و سایت بی‌بی‌سی فارسی در مورد اخبار هسته‌ای (با تأکید بر مسئله ساخت تاسیسات هسته‌ای قم«فردو»). پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صداوسیما. تهران.

    گودرزی، محسن (1391). بازنمایی ایدئولوژی انقلاب اسلامی در روزنامه واشنگتن‌پست پایان‌نامه. کارشناسی ارشد، دانشگاه صداوسیما. تهران.

    نوری‌زاده، جواد (1390)، تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی و بازنمایی تحولات داخلی ایران در سال 1388، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران.

    نیک ملکی، محمد (1384). تحلیل گفتمان اخبار شبکه‌های العالم و الجزیره با تأکید بر رویدادهای عراق، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صدا و سیما، تهران.

    هوشیار، مهدی(1391)، تحلیل گفتمان پوشش خبری وقایع خاورمیانه و شمال آفریقا توسط سایت بی.بی.سی فارسی و خبرگزاری ایرنا، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صدا و سیما، تهران

    یاوری، بهنام (1393)، «بازنمایی انقلاب اسلامی ایران در مستندهای تلویزیون‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان: مطالعه موردی مستندهای شبکه‌های من‌وتو و بی‌بی‌سی فارسی»، ، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صدا و سیما، تهران

    منابع لاتین:

    Crystal, Garry(2007). What is meant by "Discourse Analysis"

    Entman RM. (1993). Framing: toward clarification of a fractured paradigm. J. Commun. 43:51–58

    Gamson WA, Modigliani.(1987). The changing culture of affirmative action, In Research in Political Sociology, ed. RD Braungart. 3:137–77. Greenwich, CT: JAI

    Ghanem, S. (1997).Filling in the tapestry: The second level of agenda setting. In M. McCombs, D. L. Shaw, & D. Weaver (Eds.), Communication and democracy pp. 3–14. Mahwah, NJ: Erlbaum.

    Gitlin, t. (1980). the world is watching. Mass media in the making and unmaking of the news. Berkeley, California: university of California press.

    Izadi,Foad; Saghaye-Biria,Hakimeh, (2007) A Discourse Analysis of Elite American Newspaper Editorials: The Case ofIran's Nuclear Program, Journal of Communication Inquiry 31, P 140-165, Published by Sage Publications

    Macmillan, Katie. (2006). "Discourse Analysis - A Primer":

    Mc adam.d.(1996). The framing functions of movement tactics. New York: Cambridge university press.

    McCombs, M.  & Shaw, D. L. (1993). the evolution of agenda-setting theory: 25 years in the marketplace of ideas. Journal of Communication, 43(2), 58–66.

    Mughees-uddin. (1995). Image of Iran in the Western media, Iranshenasi

    Saleem, Noshina (2007), U.S. Media Framing of Foreign Countries Image: An Analytical Perspective, Canadian Journal of MediaStudies ,P130-162

    Scheufel, d &Tewksbury, d (2007) Framing, Agenda setting, and Priming, Journal of Communication, vol 57 No1.

    Stubbs, Michael (1983). Discourse Analysis: The Sociolinguistic Analysis of Natural Language. Oxford: Basil Blackwell

     

     


موضوع پایان نامه تحلیل گفتمان تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی پیرامون «کودتای 28 مرداد ۱۳۳۲» , نمونه پایان نامه تحلیل گفتمان تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی پیرامون «کودتای 28 مرداد ۱۳۳۲» , جستجوی پایان نامه تحلیل گفتمان تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی پیرامون «کودتای 28 مرداد ۱۳۳۲» , فایل Word پایان نامه تحلیل گفتمان تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی پیرامون «کودتای 28 مرداد ۱۳۳۲» , دانلود پایان نامه تحلیل گفتمان تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی پیرامون «کودتای 28 مرداد ۱۳۳۲» , فایل PDF پایان نامه تحلیل گفتمان تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی پیرامون «کودتای 28 مرداد ۱۳۳۲» , تحقیق در مورد پایان نامه تحلیل گفتمان تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی پیرامون «کودتای 28 مرداد ۱۳۳۲» , مقاله در مورد پایان نامه تحلیل گفتمان تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی پیرامون «کودتای 28 مرداد ۱۳۳۲» , پروژه در مورد پایان نامه تحلیل گفتمان تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی پیرامون «کودتای 28 مرداد ۱۳۳۲» , پروپوزال در مورد پایان نامه تحلیل گفتمان تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی پیرامون «کودتای 28 مرداد ۱۳۳۲» , تز دکترا در مورد پایان نامه تحلیل گفتمان تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی پیرامون «کودتای 28 مرداد ۱۳۳۲» , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل گفتمان تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی پیرامون «کودتای 28 مرداد ۱۳۳۲» , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل گفتمان تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی پیرامون «کودتای 28 مرداد ۱۳۳۲» , پروژه درباره پایان نامه تحلیل گفتمان تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی پیرامون «کودتای 28 مرداد ۱۳۳۲» , گزارش سمینار در مورد پایان نامه تحلیل گفتمان تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی پیرامون «کودتای 28 مرداد ۱۳۳۲» , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تحلیل گفتمان تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی پیرامون «کودتای 28 مرداد ۱۳۳۲» , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل گفتمان تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی پیرامون «کودتای 28 مرداد ۱۳۳۲» , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل گفتمان تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی پیرامون «کودتای 28 مرداد ۱۳۳۲» , رساله دکترا در مورد پایان نامه تحلیل گفتمان تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی پیرامون «کودتای 28 مرداد ۱۳۳۲»

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.A" گرایش :علوم ارتباطات اجتماعی چکیده: دیپلماسی عمومی به دلیل افزایش نقش بازیگران متعدد در تعاملات بین المللی نسبت به دیپلماسی کلاسیک و سنتی جایگاه ویژه ای در نظام بین الملل یافته است . توسعه فنآوری نوین اطلاعات ابزار دیپلماسی کلاسیک را که بر مبنای قدرت سخت بود تغییر داده و گستره جدیدی بنام سیاست هوشمند که از عناصر فرهنگی ،رسانه ای ، ...

(M.A.)پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده یکی از جنبه­های اجتناب­ناپذیر شعر، وجه اعتراضی آن است. از زمانی که شاعر با استفاده از احساس، اندیشه و تخیّل خود، شعرسرود، عنصر اعتراض، جزء لاینفک شعر او گشت. این اعتراض در تاریخ شعر فارسی، در قرن­ها و سبک­های مختلف، ابعاد و روش­های متفاوتی به خود گرفته است. در برهه­ای از تاریخ این سرزمین، در رهگذر کودتای 28 مرداد سال 1332، ...

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته حقوق بين الملل سال 1384 مقدمه : به دليل اهميت نفت که يک منبع حياتي است قراردادهاي منعقده نفتي نيز از اهميت خاصي بر خوردار است، اينکه اکثر قرارداد هاي نف

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته توسعه روستائي (M.SC) 1386 چکيده : پس از انقلاب اقدامات زيادي در خصوص بهبود شرايط زندگي روستائيان و جلوگيري از مهاجرت آنها به عمل آمده است در اين راستا فعالتيهاي

پايان­نامه کارشناسي ارشد گرايش اطلاع رساني شهريور 1390 چکيده:   هدف : پژوهش حاضر، بررسي ميزان سواد اطلاعاتي کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران است.سواد اطلاعاتي به مج

تحقيق پاياني دوره عالي آزاد تخصصي DBA مديريت استراتژيک تير 1391 چکيده هدف اين پژوهش تعيين مولفه هاي توسعه زير ساخت‌هاي صنعت چرم و تدوين مدل مناسبي براي توسعه زير ساخت‌هاي صنعت چرم

رساله دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته مهندسي معماري زمستان 93 چکيده      فرهنگ‌ هر ملت‌، شناسنامه‌ي‌ آن ملت‌ و تمدن‌ هر عصر هويتنامه‌

  پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده فني و مهندسي گروه صنايع مهر ???? چکيده: در بعضي کشورها و از آن جمله ايران، موتورسيکلتها و راکبان آنها بخش لاينفکي از ترافيک بوده و در نتيجه امني

چکیده ندارد 1مقدمه «سیاست خارجی هر کشوری ادامه سیاست داخلی آن کشور است»، این عبارت یکی از جمله‌های معروف و کلاسیک در عرصه علم سیاست به شمار می‌رود که شاید بتوان مصداق واقعی آن را در عرصه تحولات داخلی و خارجی کشوری مانند ترکیه به خوبی مشاهده نمود. در واقع سیر تحولات تاریخی جامعه ترکیه نشان می‌دهد که در طی چند دهۀ پر فراز و نشیب، از بطن کشمکش میان اسلام‌گرایان و سکولارها، شاگردان ...

چکيده هدف کلي پژوهش تحليل محتواي کتاب تعليمات اجتماعي پايه هاي چهارم و پنجم مقطع ابتدايي بر اساس مهارت هاي فراشناخت مي باشد. روش پژوهش توصيفي و در اصل يک پژوهش " تحليل محتوايي " است. جام

ثبت سفارش