پایان نامه اعتراض در شعر فروغ

word 519 KB 31544 206
1391 کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت قبل:۷۱,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • (M.A.)پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    چکیده

    یکی از جنبه­های اجتناب­ناپذیر شعر، وجه اعتراضی آن است. از زمانی که شاعر با استفاده از احساس، اندیشه و تخیّل خود، شعرسرود، عنصر اعتراض، جزء لاینفک شعر او گشت. این اعتراض در تاریخ شعر فارسی، در قرن­ها و سبک­های مختلف، ابعاد و روش­های متفاوتی به خود گرفته است. در برهه­ای از تاریخ این سرزمین، در رهگذر کودتای 28 مرداد سال 1332، سکوت و خفقان، حکمرانی خود را بر سرزمین ما آغاز می­کند، روشن­فکران و شاعران منزوی شده و تنها پناه­گاه خویش را در سرزمین عشق­های زمینی می­جویند و رژیم می­کوشد تا جوانان را از سیاست دور کند. در این میانه، ناگهان زنی از راه رسید. زنی که بر خلاف پیشینیانِ خود، بی­پروا، به تشریح و بیان احساساتِ زنانه­ی خود می­پرداخت و چون سنّت­شکن بود و بی­پرده حرف می­زد، نامش بر سر زبان­ها افتاد. فروغ فرخ­­زاد با انتشار پنج مجموعه­ی شعری، با نام­های اسیر، دیوار، عصیان، تولدی­دیگر و ایمان­بیاوریم­به­آغاز­فصل­سرد،یکی از چهره­های برجسته­ی شعر معاصر ایران است. از این رو حوادث مختلف شخصی، از زمان تولد تا مرگ، به ویژه شکست در ازدواج و دوری از فرزند، طعنه­ها و سرزنش اطرافیان در واکنش به شعر او و از سویی دیگر فضای ملتهب جامعه، حوادث و اتفاقات سیاسیِ پس از کودتای 28 مرداد و ویژگی­های شخصیّتی فروغ، از او در عرصه­ی شعر، زنی معترض ساخت.  فروغِ معترض، با طی کردن سیر و سلوک فکری و زبانی و با انتشار پنج مجموعه­ی خویش، ابعاد گوناگون اعتراض را به شیوه­های مختلف، بیان می­کند. سه مجموعه­ی نخستین او چون آیینه­ای است که منعکس­کننده­ی دغدغه­های فردی و اعتراضات شخصیِ زنی تنهاست. شکست در ازدواج، دوری از فرزند، وصف لحظات جانگداز دوری از معشوق، درد غربت، طرد شدن از خانواده، نکوهش خداوند به دلیل ناکامی­ها و شکست در زندگی فردی، بخصوص در مجموعه­ی عصیان، از جمله مضامینی هستند که فضای اعتراضی این سه مجموعه را پر کرده­اند. زنی بی­پروا که در کنار بیان این احساسات، با محکوم کردن مرد، به­عنوان مسبّب اصلی اسارت، بر او می­شورد. فروغ در دو مجموعه­ی پایانی، از منِ شخصی می­گذرد و به منِ جهانی می­رسد و ابعاد گوناگون اعتراضات اجتماعی و سیاسی را به تصویر می­کشد. اعتراض به سکوت روشن­فکران و بی­تفاوتی مردم، در قبال جامعه­ی پس از کودتا، انتقاد از بی­عدالتی و فقر، به تصویر کشیدن جامعه­ای با بافت سنتی آمیخته با جهل و خرافات، اعتراض به بی اعتمادی و دروغ، نکوهش زندگی تکراری و مصنوعی در جامعه و در نهایت فریاد بلند تنهایی، یأس و بدبینی، از جمله مضامینی است که فروغ در دو مجموعه­ی پایانی خویش، با به کار بردن واژه­ها و اوزان مدرن شعری و با رهایی از قالب چارپاره، به تصویر می­کشد. بنابراین پرداختن به مقوله­ی اعتراض در پهنای ادبیات فارسیِ این سرزمین و عوامل تأثیرگذار بر اشعار اعتراض­آمیز فروغ و همچنین بررسی مجموعه آثار فروغ از دیدگاه اعتراضی، به جهت مشخص کردن تحوّل فکری او و در آخر، تشریح  ابعاد گوناگون اعتراض در آثار فروغ از جمله موضوعاتی هستند که فصل­های دوم تا پنجم این پایان نامه را به خود اختصاص داده­اند.

         کلید واژه­ها : فروغ فرخ­زاد، اعتراض، عصیان، بی­پروایی، منِ فردی، منِ اجتماعی

     

    مقدمه

    در جامعه، زنانی هستند که چون نمی­خواهند خفّاش صفت در تاریکی­ها پروازکنند و میل ندارند که در این راه، ریا و نفاقی به­کاربرند، به مصونیّت ­ظاهری که در پشت نام شوهر دارند، اهمیّت نمی­دهند و حتّی به حرف مردم و آن­چه به رسوایی تعبیر می­شود، وقعی نمی­گذارند و زندگی و آرامش ظاهری خود را برهم می­زنند. فروغ فرخ­زاد یکی از این زن­ها بود. با این تفاوت که سرنوشت بسیاری از این زنان، سرگشتگی در زناشویی­های متعدد، با عشق­های بی­فرجام و ماجراهای تلخ و شیرینِ هواهای دل است، تا سرانجام شیارهای شکستگی بر رخسارشان و برف پیری بر سرشان بنشیند و تن تب­دارشان را رفته­رفته به برودت مرگ نزدیک کند؛ اما فروغ به عنوان یک شاعر، پس ­از رهایی از رنجیر زناشویی، دیگر تن به اسیری نداد؛ بلکه عصیان کرد و برای همیشه رها شد و رها زیست؛ زیرا اگر او از شوهر گسست، به شعر پیوست.  پیوند او با شعر، در دالان پرپیچ­ و خم ادبیات این سرزمین، نخستین­ها را درپی­داشت. فروغ­فرخ­زاد نخستین زنی بود که نظام مردسالاری در شعر را درهم شکست. او نخستین زن شاعری بود که در شعر خود، زبان زنانه را به­کاربرد. فروغ اولین کسی بود که در حوزه­ی شعر، بی­پروا و با شهامت تمام، با علمِ قرارگرفتن در مقابل تیر طعنه­ها و اتّهامات، از معشوق مرد سخن گفت. او کسی بود که به خود جرأت داد تا در حوزه­ی اخلاق، برای نخستین بار در شعر، به تابوشکنی اخلاقی دست ­بزند. او شاعری بود که برای نخستین بار، آداب، رسوم اجتماعی و قراردادهای زندگی زناشویی را درهم شکست. فروغ فرخ­زاد نخستین زنی بود که با شهامت تمام، بسیاری از مفاهیم و مسائل هستی و آفرینش را به چالش کشاند و با زبانی اعتراضی، به گفتگو با خداوند نشست. همه­ی این نخستین­ها، در جامعه­ای با

     

    بافت سنّتی و مذهبی، از او شاعری معترض ساخت. از این رو، شعر فروغ، شعر اعتراض است.. شعر فروغ در ذات و سرشت و نهادش، شگفتی اعتراض و فریادی است که از ماهیّت جان و زبان زنانه پرده برداشت و از یگانه زبان و ذهنیّت تغزّلی مردانه، آشنایی­زدایی کرد. همان­گونه که هلن­سیکو، طرف­دار مکتب انتقادی اصالت زن و دیگر هم­اندیشان می­گویند: زن باید خود را از سانسور، رهایی بخشد و شایستگی­های خود، تمنّاهای خود و قلمرو پهناور هستی خود را که مهر و موم نگهداری شده است، بازیابد و به این ترتیب همواره، از سخنی که نظام مردسالار، آن را تنظیم می­کند، فراتر خواهدرفت و بدین­سان فروغ فراتر رفت و در دوره­ای که زنان در پس پرده­ها و پستوها و حرم­سراها به سرمی­برند و نمی­توانستند موجودیّت مستقلّی داشته باشند، فروغ با زبان اعتراض خویش، با انتشار مجموعه­های شعری خود، قیامی تازه را جان بخشید. فروغ با انتشار اشعارخود و بیان حرف­ها و تجربه­های شخصی وناکامی­های زندگی خویش، عقده­ی دردناک و متورّم سکوت زن ایرانی را که باعث خفقان او شده بود، گشود.ابتدا ذهن و اندیشه­ی او در سه مجموعه­ی شعری نخستین خود یعنی سایه، دیوار و عصیان، از ناکامی­های شخصی زندگی خویش، با زبان اعتراض پرده برداشت و سپس همان ذهن که در مجموعه­ی پایانیِ تولدی دیگر و ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد، مظهر تجلّی اندیشه و عاطفه­ی انسانی و اجتماعی شده بود، فروغ را وا داشت تا از فضای مضامین شخصی و فردی که از تمنیّات و احساسات او برمی­خاست، فراتر رود و به اجتماع پیوند خورد و دردِ اجتماع و نابسامانی­های رشدیافته در آن را با زبان اعتراضی و دردآلود فریاد زند؛ ولی افسوس که در اوج شکوه و اعتراض بود که ناگاه دست تقدیر و سرنوشت، او را از ادامه­ی فریادهایش بازداشت و وجودش را از پیکره­ی ادبیات اعتراض جدا ساخت؛ اما اعتراضش و نامش هنوز در گوش انسان­های دردکشیده و مظلوم تاریخ، طنین­افکن است.

     

    Abstract

    One of the inescapable aspects of poetry is the protesting mood of it. ‎Since that day that the poet or poetess wrote a poem making benefits of ‎his/her emotions, devisal and imaginations, the element of protest has become ‎an inseparable part of their poetry. Over centuries and different poetic ‎styles, this kind of protest has taken different facets and ways in Persian ‎literature.‎ In a period of history of this land, the emotions and the oil nationalization campaign, and through the coup of 19 August 1953, silence and suffocation started dominating our land; the wall of political opinion collapses slowly, Illuminati are inside oriented and are reclusive poets, and consider their only shelter in the earthly loves and the regime is trying to seek to keep the young people away from politics and to make them step into the nonpolitical arenas.Suddenly a woman came in the middle. A woman who, unlike her predecessors, described and expressed recklessly her feminine feeling rankly, breaking the traditions and protesting the social conventions, she was celebrated. Forough Farrokhzad published five collections of poetry, called the Captive, the Wall, Rebel, Born again and Let’s believes in the cold season, and was one of the leading figures of contemporary Iranian poetry. Her last two collections have been created specifically to acquire a new concept of poetry and made her an international poetess. So many family events including failure in marriage, being away from her child and the community. atmosphere of political events after the coup of 19 August 1953 and linguistic features of her personality in the field of poetry, made her a protesting woman.Forough, the protester, passing the linguistic and intellectual journey and through the release of her fifth collection, leads her protests against the captivity in personal ego to the social ego and expresses various aspects of protesting via different methods and ways. The first three collections are like a mirror that reflects the personal concerns and protests of a lonely woman.. Protesting against the Illuminati silence and indifference of the people towards the face of a sick society after the coup, denouncing injustice, poverty and social distance, depicting the traditional context of a society permeated by ignorance and superstition, protesting against distrust, lies and finally the loud cry of being lonely and defeatism are among those themes that are depicted in the last two collections, using the words and rhythms of modern poetry, leaving the Four Quartets form, and sticking to the protesting cry.Therefore, addressing issues such as protesting in the fields including protests, the extent and manner of expressing them, the history of protests in  Persian literature of this land, and other factors affecting the content of protesting poems of Forough, as well as reviews of her works from the perspective of a protest, in order to characterize the evolution of her thoughts, and finally describing the individual, social, political and religious protests of Forough are among those  subjects that are included in chapters II to V of this thesis.

    Keywords:ForoughFarrokhzad, personal, dauntlessness, Rebel   personal ego, social ego.

     

  • فهرست:

    چکیده...................................................................................................................................................... 1 

    مقدمه........................................................................................................................................................ 3

    فصل اول: کلیّات تحقیق

    1-1- بیان مسأله.................................................................................................................................... 6

    1-2- پیشینه تحقیق--------------------------- ............................................................................................................................... 8

    1-3- هدف و ضرورت تحقیق------------------------- ........................................................................................................... 11

    1-4- پرسش­های تحقیق......................................................................................................................12

    1-5- فرضیه­های تحقیق.......................................................................................................................12

    1-6- روش تحقیق............................................................................................................................. 13

    فصل دوم: اعتراض و رویکرد آن در شعر فارسی

      مقدمه....................................................................................................................................................15

    2-1- اعتراض.........................................................................................................................................16

    2-2- ادبیات اعتراض----------------------------- .............................................................................................................................17

    2-3- شعر اعتراض.................................................................................................................................24

     

    عنوان                                                                                                                 صفحه

    2-4- شیوه­­های بیان اعتراض در شعر فارسی.........................................................................................31

    2-4-1- بیان اعتراض به شیوه­ی مستقیم................................................................................................32

    2-4-1-1- هجو................................................................................................................................... 34

    2-4-2- بیان اعتراض به شیوه­ی غیر مستقیم------------- .........................................................................................34

    2-4-2-1- گفتگو یا پدیده­های فرا زمینی..............................................................................................35

    2-4-2-2- نوستالژی..............................................................................................................................37

    2-4-2-3- داستان­های تمثیلی.............................................................................................................. 38

    2-4-2-4- طنز .................................................................................................................................... 40

    2-4-2-5- نماد و سمبل........................................................................................................................43

    2-4-2-6- شعر انتظار.......................................................................................................................... 46

    2-5- ابعاد اعتراض در شعر فارسی........................................................................................................47

    2-5-1- اعتراضات شخصی.................................................................................................................. 47

    2-5-1-1- اعتراض به خویشتن........................................................................................................... 47

    2-5-1-2- اعتراضات عاشقانه---------------------- .............................................................................................................. 48

    2-5-1-3- اعتراض به مرگ یا دوری از عزیزان---------------- ................................................................................... 52

    2-5-1-4- اعتراض به پیری-------------------------- ................................................................................................................. 53

    2-5-1-5- اعتراض به تنهایی------------------------ ............................................................................................................... 54

    2-5-1-6- اعتراض به فقدان آدمیّت-------------------- .................................................................................................... 55

    2-5-2- اعتراضات سیاسی------------------------ ................................................................................................................... 57

     

    عنوان                                                                                                                 صفحه

    2-5-3- اعتراضات اجتماعی................................................................................................................. 59

    2-5-4- اعتراضات دینی--------------------------- ....................................................................................................................... 63

    2-5-5- اعتراضات فلسفی------------------------ .................................................................................................................... 68

    2-6- سیر تاریخی اعتراض در شعر فارسی--------------- ............................................................................................69

    2-6-1- اعتراض در ادبیات کلاسیک .................................................................................................. 69

    2-6-2- اعتراض در شعر مشروطه.........................................................................................................77

    2-6-3- اعتراض در شعر شاعرانِ پس از کودتای 28 مرداد 1332....................................................... 81

    2-6-3-1- جریان رمانتیک فردگرا---------------------- ....................................................................................................... 81

    2-6-3-2- جریان رمانتیک جامعه­گرا................................................................................................... 85 

    2-6-3-3- جریان سمبولیسم اجتماعی................................................................................................. 88

    2-6-3-4- جریان شعر مقاومت چریکی------------------ .............................................................................................. 92

    2-7- سیر اعتراض در شعر شاعران زن معاصر..................................................................................... 96

    فصل سوم: سال­شمار و عوامل تأثیرگذار در اشعار اعتراض­آمیز فروغ

     مقدمه ..................................................................................................................................................103

     3-1- سال شمار زندگی فروغ­فرخ­زاد................................................................................................ 103

     3-2- عوامل سیاسی، اجتماعی و ادبی----------------- ............................................................................................... 109

     3-2-1- اشغال ایران توسط متفقین------------------ ................................................................................................... 112

     3-2-2- کودتای 28 مرداد 1332----------------------- ...................................................................................................... 116

     3-2-3- قیام 15 خرداد 1342........................................................................................................... 121

    عنوان                                                                                                                 صفحه

     3-3- حوادث تولد تا مرگ-------------------------- ................................................................................................................ 125

     3-4- زنانه بودن زبان شعری------------------------ ...............................................................................................................141

     3-5- تابو شکنی................................................................................................................................ 147

     3-5-1- تابوشکنی فروغ در ادبیات غنایی......................................................................................... 148

    3-5-2- تابوشکنی اخلاقی فروغ........................................................................................................ 151

     3-5-3- تابوشکنی و ممنوعیّت­های دینی و فلسفی........................................................................... 154

    فصل چهارم: بررسی مجموعه آثار فروغ از دیدگاه اعتراضی  مقدمه....................................................................................................................................................158

      4-1- دوره­ی اول شعر فروغ..............................................................................................................159

      4-1-1- مجموعه­ی اسیر.................................................................................................................. 160

      4-1-2- مجموعه دیوار.................................................................................................................... 162

      4-1-3- مجموعه عصیان...................................................................................................................164

      4-2- دوره­ی دوم شعری فروغ..........................................................................................................169

      4-2-1- تولدی دیگر.........................................................................................................................169

      4-2-2- ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد---------------- ......................................................................................... 173

      4-3- بسامد واژه­ها در آثار اعتراضی فروغ---------------- ....................................................................................... 176

      4-3-1- بسامد واژه­ها در سه مجموعه اول-------------- ...................................................................................... 178

      4-3-2- بسامد واژه­ها در دو مجموعه پایانی................................................................................... 179

     

     

    عنوان                                                                                                                 صفحه

    فصل پنجم: اعتراضات در شعر فروغ­فرخ­زاد

      مقدمه---------------------------------- ................................................................................................................................................ 182

      5-1- اعتراضات شخصی------------------------- .................................................................................................................. 183

      5-1-1- اعتراض به ازدواجی زودهنگام------------------ ........................................................................................... 183

      5-1-2- اعتراضات پیرامون فرزندش کامیار..................................................................................... 186                                                                                                    

    5-1-3- اعتراضات ناشی از درد غربت................................................................................................187

    5-1-4- اعتراض به خویشتن............................................................................................................. 188

    5-1-5- اعتراض پیرامون شعر و شاعری خویش............................................................................... 189

    5-1-6- اعتراضات عاشقانه................................................................................................................ 194

    5-1-7- نوستالژی اعتراض در شعر فروغ.......................................................................................... 202

    5-1-7-1- نوستالژی حسرت بر گذشته..............................................................................................203

    5-1-7-2- نوستالژی کودکی.............................................................................................................. 205

    5-1-7-3- نوستالژی معشوق ............................................................................................................ 206

    5-2- اعتراضات سیاسی...................................................................................................................... 208

    5-2-1- اعتراضات سیاسی – اجتماعی----------------- .............................................................................................. 208

    5-2-1-1- اعتراض به روشن­فکران................................................................................................... 210

    5-2-1-2- اعتراض به شاعران------------------------ ..........................................................................................................216

    5-2-2- اعتراضات سیاسی – چریکی------------------ ................................................................................................ 217

    5-2-3- اعتراض به فقر، فاصله طبقاتی و بی­عدالتی............................................................................222

    عنوان                                                                                                             صفحه

    5-3- اعتراضات اجتماعی------------------------- ................................................................................................................... 225

    5-3-1- اعتراضات فمنیسمی.............................................................................................................. 225

    5-3-2 اعتراضات سیاه--------------------------- ........................................................................................................................ 237

    5-3-2-1- نگاه بدبینانه به انسان.........................................................................................................239

    5-3-2-2- یأس و ناامیدی................................................................................................................. 242

    5-3-2-3- تنهایی............................................................................................................................... 246

    5-3-3- اعتراض به دروغ، تزویر و نیرنگ در جامعه...........................................................................252

     5-3-4- اعتراض به زندگی تصنعی امروزی...................................................................................... 254

     5-3-5- اعتراض به فقدان عشق و انسانیّت در جامعه........................................................................256

    5-4- اعتراضات دینی –  فلسفی..........................................................................................................260

    5-4-1- اعتراض به آفرینش و برخی بنیادهای دینی- فلسفی..............................................................262

     5-4-2- اعتراض به فقدان ایمان در جامعه.........................................................................................270

      5-4-3- اعتراض به تزویر و ریاکاری................................................................................................272

      5-4-4- اعتراض به خرافات و برخی باورهای دینی....................................................................... 275

     فصل ششم: نتیجه گیری و پیشنهادها

     نتیجه­گیری...........................................................................................................................................280

    پیشنهادها...............................................................................................................................................283

     فهرست منابع...................................................................................................................................... 284

    چکیده انگلیسی ...................................................................................................................................293

    منبع:

     

    منابع:

    1- اخوان ثالت، مهدی، (1386)، گزیده اشعار ، تهران، انتشارات نگاه، چاپ دوازدهم.

    2- استعلامی، محمد، (1387)، نقد و شرح قصاید خاقانی(جلد اول)، تهران، انتشارات زوّار، چاپ اول.

    3- اسحاق،محمد،(1379)،شعر جدیدفارسی،ترجمه سیروس­شمیسا، تهران، انتشارات­فردوس، چاپ اول.

    4- اسلامی ندوشن، محمدعلی،(1382)، تأمل در حافظ، تهران، انتشارات آثار و یزدان، چاپ اول

    5- اسماعیلی،امیر-صدارت،ابوالقاسم،(1380)،جاودانه­ی­فروغ­فرخ­زاد،تهران،انتشاراتشقایق،چاپ دوازدهم

    6- اسمیت، مانوئل، (1389)، روان­شناسی اعتراض، مترجم: مهدی قراچه داغی، تهران، انتشارات درسا

    7- اعتصامی،  پروین، (1381). دیوان اشعار، تهران، انتشارات الهام، چاپ اول.

    8- پورچافی، علی­حسین، (1384)، جریان­های شعری­معاصر فارسی، تهران، انتشارات امیرکبیر تهران،چاپ اول.

    9- پورنامداریان، تقی، (1381)، خانه­ام ابری است، تهران، انتشارات سروش، چاپ دوم.

    10- ترقی، گلی، (1386)، بزرگ بانوی هستی، تهران، انتشارات نیلوفر، چاپ اول.

    11- جلالی، بهروز، (1377)، جاودانه زیستن در اوج ماندن، تهران، انتشارات مروارید،

    12- جوادی،حسن، (1384)، تاریخ طنز در ادبیات ایران(جلد اول)، تهران، انتشارات کاروان، چاپ اول.

    13- حافظ، شمس­الدین محمد، (1383)، دیوان اشعار، باتصحیح سیدعلی محمدرفیعی، تهران، انتشارات قلیانی، چاپ چهارم.

    14- حسن بیگی، (1381)، پری کوچک غمگین(زندگی­نامه و شعر فروغ­فرخ­زاد)، تهران، انتشارات کوشش، چاپ اول.

    15- حقوقی، محمد، (1380)، مروری بر تاریخ ادبیات امروز ایران، تهران، نشر قطره، چاپ پنجم.

    16- حقوقی، محمد، (1387)، شعر زمان ما4(شعر فروغ­فرخ­زاد)، تهران، انتشارات نگاه، چاپ دهم.

    17- خطیبی، محمد،(1387)،شعرمتعهد ایران(چهره­های­شعر سلاح)،تهران، انتشارات آفرینش،چاپ دوم.

    18- خیام، (1371)، رباعیات خیام، با مقدمه میرجلال­الدین کزازی، تهران، مرکز، چاپ اول.

    19- درستی، احمد، (1381)، شعرسیاسی در دوره­ی پهلوی دوم، تهران، انتشارات مرکز، چاپ اول.

    20- ذاکرحسینی، عبدالکریم،(1377)،ادبیات­سیاسی­ایران در دوران­مشروطیت، تهران،نشر علم.چاپ اول

    21- رحمانی، نصرت،(1386)،مجموعه اشعار نصرت­رحمانی، تهران، انتشارات نگاه، چاپ سوم

    22- رستگارفسایی، منصور، (1380)، انواع شعر فارسی، شیراز، انتشارات نوید شیراز، چاپ دوم.

    23- رودکی،(1382)، گزینه سخن پارسی2 (رودکی)، تهران، انتشارات صفی علیشاه، چاپ بیست ودوم.

    24- روزبه، محمدرضا، (1386)، ادبیات معاصر ایران(شعر)، تهران، انتشارات روزگار، چاپ سوم.

    25- سعد سلمان، مسعود، (1362)، دیوان اشعار، تصحیح: رشید یاسمی، تهران، امیرکبیر، چاپ دوم.

    26- سعدی، (1380)، کلیات سعدی، به تصحیح محمد علی فروغی، تهران، انتشارات پیمان، چاپ سوم

    27- شاپور، کامیار،(1387)، اولین تپش­های­عاشقانه­ی­قلبم، تهران، انتشارات مرکز، چاپ ششم.

    28- شاهیجانی، محمد، (1388)، خلاصه تاریخ ایران، تهران، انتشارات ارژنگ، چاپ اول

    29- شکیبا، پروین، (1373)، شعر فارسی از آغاز تا امروز، تهران، انتشارات هنرمند، چاپ دوم.

     30- شمیسا، سیروس، (1380)، انواع ادبی، تهران، انتشارات فردوس، چاپ دهم.

     31- شمیسا، سیروس، (1381)، شاهد بازی در ادبیات فارسی، تهران، انتشارات فردوس، چاپ اول.

    32- شهریار، (1389)، دیوان شهریار ، تهران، انتشارات نگاه، چاپ سی و نهم .

    33- صفا، ذبیح­الله، (  1383)، تاریخ ادبیات ایران (جلد اول)، تهران، انتشارات فردوس. چاپ ششم

    34- صفا، ذبیح­الله، (1386)، تاریخ ادبیات ایران(جلددوم)، تهران، انتشارات فردوس،چاپ هجدهم.

    35- صفا، ذبیح­الله، (1387)، تاریخ ادبیات ایران(جلدچهارم)، تهران، انتشارات فردوس،چاپ ششم.

    63- عشقی، محمدرضا بن ابوالقاسم،  (1375)، کلیات مصوّرمیرزاده عشقی، به تصحیح علی اکبر مشیر سلیمی،  تهران، انتشارات امیرکبیر، چاپ هفتم.

    73-علی­مردانه،نرگس،(1390)،دل­نوشته­ها(شعر اعتراض احمد شاملو)،تهران،انتشارات وزراء،چاپ اول.

    38- غلام­رضایی، محمد، (1381)، سبک شناسی شعر فارسی، تهران، انتشارات جامی، چاپ اول.

    39- غنی­نژاد، موسی، (1387)، تجددطلبی و توسعه در ایران معاصر، تهران، نشر مرکز، چاپ سوم

    40- فرخ­زاد، پوران، (1387)، کسی که مثل هیچ­کس نیست، تهران، نشر کاروان، چاپ پنجم.

    41- فرخ­زاد، پوران،کارنمای زنان­کارای ایران(از دیروز تا امروز)، تهران، نشر قطره،1381، چاپ اول

    42- فرخ­زاد، فروغ،­ (1368)، مجموعه­­اشعار فروغ، آلمان غربی، انتشارات نوید، چاپ اول.

    43- فرغانی، سیف، (1364) دیوان سیف فرغانی، تصحیح و مقدمه ذبیح­الله صفا، تهران، انتشارات فردوسی، چاپ دوم.

    44- فریزر، جیمز، (1383)، شاخه­ی­زرین، ترجمه کاظم فیروزمند، تهران، نشر آگاه، چاپ اول.

    45- قبادیانی، ناصر خسرو، (1388)، دیوان اشعار، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ هشتم.

    46- گلچین معانی، احمد، (1346)، شهرآشوب در شعر فارسی، تهران، نشر امیرکبیر، چاپ اول.

    47- لنگرودی، شمس، (1387)، تاریخ تحلیل شعر نو(جلد دوم)، تهران، انتشارات مرکز، چاپ پنجم.

    48- لنگرودی، شمس، (1387)، تاریخ تحلیلی شعر نو(جلد سوم)، تهران، انتشارات مرکز، چاپ پنجم.

    49- مرادی کوچی، شهناز، (1384)، شناخت نامه فروغ­فرخ­زاد،تهران، انتشارات قطره، چاپ دوم.

    50- مشیری، فریدون، (1383)، گزیده­ی اشعار، تهران، انتشارات نگاه، چاپ نهم.

    51-  معروف، محمد، (1382)، اقبال و اندیشه­های­دینی معاصر غرب، مترجم محمد بقایی، تهران، انتشارات قصیده سرا، چاپ اول

    52- موحّد، ضیاء، (1372)، شعر و شناخت، تهران، انتشارات مروارید، چاپ اول

    53- موحّد، محمد علی، (1378)، خواب آشفته­ی نفت(جلد2)، تهران، کارنامه، ، چاپ سوم.

    54- مهدوی،هوشنگ،(1373)،سیاست خارجی ایران در دوره­ی پهلوی،تهران،انتشارات البرز،چاپ اول.

    55- مهدی نژاد، امید- سیّار، محمد مهدی، (1388)، دادخواست (صد شعر اعتراض)، به کوشش امید مهدی نژاد و محمد مهدی سیار، تهران، انتشارات سپیده باوران،چاپ اول.

    56-  نظامی، (1384)، هفت پیکر، تصحیح حسن وحید دستگردی، تهران، نشر زوّار، چاپ اول.

    57- نوربخش، جواد، (1383)، در خرابات، تهران، انتشارات یلدا قلم، چاپ چهارم

    58-  نوروزی، جهان­بخش، (1383)، ادبیات معاصر، تهران، انتشارات راهگشا، چاپ سوم.

    59- نیمایوشیج، (1387)، مجموعه­ی اشعار، تهران، انتشارات نیلوفر، چاپ دوم.

    60- هراتی،سلمان،(1368)،ازآسمان سبز،تهران،انتشارات حوزه­ی هنری تبلیغات اسلامی،چاپ اول.

    61- یاحقی، محمدجعفر، (1387)، جویبار لحظه­ها، تهران، انتشارات نماد، چاپ دهم.

    62- یوسفی، شهره، (1386)، بررسی شعر و زندگی فروغ­فرخ­زاد، ­تهران، انتشارات آفرینش، چاپ دوم.

     

     

    مقالات:

    1- ابراهامیان، یرواند، کودتای 28مرداد1332 در ایران، مترجم:لطف­اله میثمی، نشریه چشم­انداز ایران، ش24، اسفند1382،صص:27-20

    2- احمدی، حمید، بحثی در باره­ شعرچریکی، نشریه گوهران، ش8-7، بهار1384، صص: 273-252

    3- احمدیان، محمد، خداباوری، نشریه ندای اسلام، ش37-36، زمستان1387، صص:36-33

    4- ایمان، محمد تقی،شعرچیست وشاعر کیست، نشریه ایران نامه،ش20، تابستان1366،صص:170-165

    5- برزگر خالقی، محمّدرضا، عشق، عاشق و معشوق در غزلیات­عبدالرّزاق­اصفهانی، دانشکده­ ادبیات و علوم انسانی تهران، ش176، 1384، صص:152-132

    6-  بهزادی، علی، فریدون کار شاعری که الهه شعر را در وجودش کشت، نشریه بخارا، ش 39و30، تیر1382، صص: 357-349

    7- بهفر، مهدی، عاشقانه­های فروغ و پنج شاعر زن ایرانی، نشریه گلستانه، ش7، 1387، صص: 74-63

    8- بیات، معصومه، گفت­وگو با پوران فرخ­زاد، نشریه­ی پروین، ش2، اسفند1380، صص:7-6

    9- پشت دار، علی محمّد، چشم اندازی آزادگی وادب اعتراض در شعر فارسی، فصل نامه تخصصی علوم ادبی، ش5، پاییز1389، صص: 180-157

    10-پورشهرام،سوسن،پژوهشی نو در شعر فروغ، فصل نامه بهارادب،ش2،زمستان1387،صص: 112-91

    11- تاج بخش، پروین، حکایت تمثیلی در بوستان، رشد آموزش و زبان و ادبیات فارسی،ش74،1384، صص:93-88

    12- تولّایی­تهرانی، ­مهرزاد، درآمدی بر زندگی­نامه فروغ، کیهان فرهنگی، ش133، خرداد1376، صص:23-19

    13- ثروت،منصور،عشق و شهریار، نشریه تاریخ ادبیات، ش 59، زمستان 1387،صص:45-23

    14- جعفری­ارژیه، فاطمه،صدای قلم اعتراض، نشریه گزارش، ش227، تیرماه1390، صص:56-55

    15- جلالی پندری، یدالله- کهدویی، محمد کاظم- میرحسینی، مژگان، بررسی عنصر حسرت در اندوه­یادهای­شاعران معاصر، پژوهش نامه ادب غنایی، ش14، تابستان 89، صص:26-5

    16- چگینی، محمد، کودتای 28 مرداد، نشریه یاد ایام، ش59، مرداد1389، صص:27

    17- حسن­لی، کاووس- حیدری، مریم، بررسی عناصر زندگی معاصر در شعر سیمین بهبهانی، نشریه­ی علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، ش 3،پاییز 1385، صص: 100-85

    18-  حیدربیگی، احمد، نگاهی به شعر سیاسی و اجتماعی ایران، نشریه بایا، ش 36-35-34، دی1383، صص: 17-13

    19-خوردچشم،اکبر،کودتای 28مرداد و ادبیات آن،روزنامه­ی کیهان،ش 19438، 26مرداد 1388،ص: 10

    20- درگاهی،زین­العابدین، شعر و نقد وشعراجتماعی،کتاب ماه ادبیات،ش38،خرداد1389،صص:42-37

    21- رادفر، ابولقاسم، طنز چیست و طنزنویس کیست، نشریه قند پارسی، ش 17و16، 1379، صص:150-139

    22- رزمجو، توران، نگاهی به مکتب واسوخت در تاریخ ادبیات ایران، کتاب ماه ادبیات، ش48، فروردین 90، صص: 85-80

    23- زرقانی، سیّد مهدی، تحلیل تعامل سه شاعر زن با نمونه ای از سنت فرهنگی رایج ایرانی،پژوهش زبان و ادبیات فارسی،ش20، بهار1390، صص:250-229

    24- زوّاریان،راضیه، شاعران زن معاصر و اندیشه فمینیسمی، نشریه رودکی، ش7، 1385، صص:37-30

    25- سجادی، سیدمحمود، موج اعتراض در شعر عرفان، کیهان فرهنگی، ش181، آبان 1380، صص:67-65

    26- سرکوهی، فرج، فروغی­تازه­درشعرفرخ­زاد، نشریه­کارنامه، ش16،1379، صص:23-20.

    27- سلیمی، عباس، اعتراض و تعهد درادبیات فارسی، نشریه علوم انسانی آگاهانه، ش25،تیر 1388،صص: 11-10

    28- سیدرضایی، طاهره، زن در شعر پروین اعتصامی، سیمین بهبهانی و فروغ فرخ­زاد، نشریه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا، ش 1، بهار 1389، صص: 123-97

    29- شریفیان، مهدی، بررسی فرآیند نوستالژی در اشعار سهراب سپهری،نشریه مجله زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان وبلوچستان، ش5، بهار 1386، صص: 67-52

    30- شریفیان، مهدی، بررسی فرآیند نوستالژی در اشعار فریدون مشیری، فصلنامه علمی-پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا،ش66، 1386 صص:85-64

    31- شکّی، حسین، تعزّل و عاشقانه در آثار نادرنادرپور، نشریه حافظ، ش 33، مرداد 1385، صص:78-73

    32- شمیسا،سیروس،جریان سمبولیسم اجتماعی در شعر،نشریه مدرس،ش3، پاییز 1380،صص: 42-27

    33- شیرودی،مرتضی،شعرسیاسی و انقلاب اسلامی، نشریه مربیان، ش23، بهار1386، صص: 203-187

    34- صالحی، سید علی، شاعران مشام تیزی دارند( بررسی شعر اعتراض)، ابتکار (روزنامه­ی صبح ایران)، ش 1685، 15بهمن 1388. ص10

     35- صدر، رویا، نسوان مشروطه/ چهره­ی زن در طنز مشروطه، خردنامه همشهری، ش24، اسفند1386، صص:59-58

    36- صفایی، علی- احمدی،علی، مقایسه­ شعر سیاه فروغ فرخ­زاد و نصرت رحمانی، پژوهش­های ادبی بهار، ش27، بهار1389، صص: 36-9

    37- عبدالملکی، سعید، بدبینی اندیشمندان و روشن­فکران، فصل نامه بهداشت و روان ش29-28،بهار1381، صص:8-4

    38- علوی مقدم، مهیار- بهرامیان، زهرا، بررسی واژه شناختی زبان شعر«انتظار»، نشریه ادبیات پایداری دانشگاه کرمان،ش2،بهار1389، صص:238-219

    39- علی بابایی­خامنه، فرزانه، انتخابات دوره­ی چهارم مجلس شورای ملی، نشریه تاریخ معاصر، ش22-21، بهار1381، صص:491-405

    40- عیوض زاده، حسن- عقدایی، تورج، رویکرد شاعران عهد مشروطه به دین و عرفان، فصل نامه تخصصی عرفان، ش22، زمستان1388، صص: 334-300

    41- فخراسلام، بتول، بن­مایه های قصاید پروین اعتصامی، نشریه­ی ادبیات فارسی دانشگاه آزاد مشهد، ش11 و 12، 1385، صص:92-80

    42-  قربان­پور­آرانی، حسین، ادبیات پرخاشگر،زمینه های اجتماعی و آثار آن، کیهان­فرهنگی، ش161، اسفند1387، صص: 29-26

    43-کراچی،روح­انگیز،سهم­شاعران­زن درشعر فارسی،نشریه تحقیقات فارسی،ش1، 1380،صص: 37-28

    44- لنگرودی،شمس،شعرشکست،شعر حاشیه بود،روزنامه­ی­شرق، ش: 1328،  3شهریور1390، ص: 26

    45- لنگرودی، شمس، شعر و هنر یک نوع اعتراض است به جهان، نشریه گزارش،ش247،1390، صص: 59-57

    46- محمدزاده، مریم- مشتاق مهر، رحمان، نمونه­هایی از گونه­های شعر سیاسی، فصل نامه تخصصی ادبیات فارسی دانشگاه مشهد، ش22، تابستان1388 ، صص :42-20

    47- مؤیّد، حشمت، جایگاه پروین اعتصامی در شعر، نشریه ایران شناسی، ش2، تابستان 1386،صص:  239-212

    48- میرزایی،محمد، (1388)،ناامیدی­های م.امید(مهدی اخوان ثالث)،ش60، خرداد1388،صص:27-18

    49-  نبیی، سیّده­زهرا، بررسی افکار و اندیشه های فروغ فرخ­زاد، فصل­نامه ادب فارسی، ش15، بهار1389، صص: 186-153

    50- نجف­پور،مجید، شکایت از روزگار، ماهنامه­ی کیهان فرهنگی، ش 217، آبان 1383، صص: 75-71

    51-نوری علاء، اسماعیل،ارزش های اجتماع ی­شعر، نشریه آرش،ش17، اردیبهشت 1347،صص:99-83

    52- واعظ زاده، عباس- قوام، ابولقاسم، جلوه­های مختلف خداباوری در شعر اخوان، فروغ و شاملو، جستارهای ادبی مجله­ی علمی-پژوهشی،ش168، بهار 1389،صص49-24

    53-هاشمیان،لیلا-کمالی،راحله-رشیدی،فریبا، فروغ­فرخ­زادفرزندجهان­امروز، مجله­پژوهش علوم انسانی، ش25، بهار1388، صص: 250-227

    54- یعقوبی، پارسا،آشنایی با تابوشکنی ادبی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، ش183،1386، صص:116-99


موضوع پایان نامه اعتراض در شعر فروغ, نمونه پایان نامه اعتراض در شعر فروغ, جستجوی پایان نامه اعتراض در شعر فروغ, فایل Word پایان نامه اعتراض در شعر فروغ, دانلود پایان نامه اعتراض در شعر فروغ, فایل PDF پایان نامه اعتراض در شعر فروغ, تحقیق در مورد پایان نامه اعتراض در شعر فروغ, مقاله در مورد پایان نامه اعتراض در شعر فروغ, پروژه در مورد پایان نامه اعتراض در شعر فروغ, پروپوزال در مورد پایان نامه اعتراض در شعر فروغ, تز دکترا در مورد پایان نامه اعتراض در شعر فروغ, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اعتراض در شعر فروغ, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اعتراض در شعر فروغ, پروژه درباره پایان نامه اعتراض در شعر فروغ, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اعتراض در شعر فروغ, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اعتراض در شعر فروغ, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اعتراض در شعر فروغ, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اعتراض در شعر فروغ, رساله دکترا در مورد پایان نامه اعتراض در شعر فروغ

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته : زبان و ادبیات فارسی چکیده تجارب و آگاهی ها، علت بارگزاری زبان با جهت گیری های خاصی است. در این پایان نامه خواسته ایم، از طریق زبان مجموعه اشعار فروغ فرخزاد، زمینه‎ی تبیین و درک احساس های ذهنی او را که به عنوان نمودهایی از تجربه های بیرونی درزبان شعرش است، نشان دهیم و این را با نگاه به گفتمان گونه ها و گزینش‎های واژگانی در اشعار او ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی چکیده نوستالژی، اصطلاحی است که از روان شناسی وارد ادبیات شده است و آن را به معنی حسرت و دل تنگی بر گذشته تعریف کرده‌اند. مهدی اخوان ثالث، محمدحسین شهریار و فروغ فرخ‌زاد، شاعرانی هستند که اشعارشان سرشار از مفاهیم نوستالژیک است؛اما در عین حال تفاوت‌هایی هم بین آنان وجود دارد و هریک از این شاعران به یک جنبه از نوستالژی ...

چکیده این پایان نامه با عنوان « تجلّی داستان های پیامبران در قصاید سنایی» به کیفیت تجلّی شاعرانه داستان پیامبران، در قصاید سنایی پرداخته است. مطالب در پنچ فصل تنظیم شده، که فصل اوّل به عنوان کلیات تحقیق به بیان مسئله، اهمیت تحقیق، اهداف، سئوالات و فرضیات اشاره شده است. که به اجمال توضیحی در مورد آنها داده می شود. در فصل دوّم به پیشینه تحقیق و در فصل سوّم به بیان روش تحقیق مورد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ازشد «M.A» گرایش : زبان و ادبیات فارسی چکیده حضرت علی (علیه السلام) پیشوای شیعیان است و نهج البلاغه گزیده­ای از حکمتها، نامه­هاو خطبه­های آن حضرت است که سید شریف رضی در قرن چهارم با ذوق ادبی خود آن را گردآوری کرد که شعرا و نویسندگان به روش­های مختلف از آن بهره می­برند. مولانا جلاالدین محمد بلخی شاعر و عارف قرن هفتم هجری قمری است که در بین ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ازشد «M.A» گرایش : زبان و ادبیات فارسی چکیده حضرت علی (علیه السلام) پیشوای شیعیان است و نهج البلاغه گزیده­ای از حکمتها، نامه­هاو خطبه­های آن حضرت است که سید شریف رضی در قرن چهارم با ذوق ادبی خود آن را گردآوری کرد که شعرا و نویسندگان به روش­های مختلف از آن بهره می­برند. مولانا جلاالدین محمد بلخی شاعر و عارف قرن هفتم هجری قمری است که در بین ...

پايان نامه براي دريافت درجه ي کارشناسي ارشد (M.A)  گرايش: تحقيقات آموزشي پاييز 1392 چکيده ماهواره از دهه هفتاد تا امروز در ايران ، همچنان در حال نفوذ و رسوخ در اجتماع و خانواده بوده

پایان نامه جهت اخذ کارشناسی ارشدM.A. رشته : زبان وادبیات فارسی چکیده در آثار بسیاری از شعرا ، عناصری چون «آب وآتش» و«نور وظلمت» ، نسبت به سایر پدیده ها کاربرد گسترده تری دارند. در فرهنگ عامه و علوم مختلف نیز، « آب و آتش »دو عنصری هستند که هرگز در کنار هم نمی توانند وجود داشته باشند و وجود یکی قطعاً علت نابودی دیگری خواهد بود. بنابراین دو چیز متضاد، دو فراهم نیامدنی و یا دو امری ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد علوم اجتماعی (M.A) چکیده موضوع پژوهش حاضر «تحلیل محتوای دیوان اشعار فارسی استاد شهریار از حیث توجه به ابعاد اجتماعی دین» می‌باشد. چهارچوب نظری تحقیق را نظریه‌های دورکیم، کارل مارکس، ماکس وبر، اسپنسر و یینگر درمورد دین تشکیل می‌دهند. به عقیده دورکیم دین عامل همبستگی و ثبات اجتماعی و پایداری جامعه و مظهر قدرت جامعه است و نقش مثبت دین در حل ...

پایان نامه ی کارشناسی ارشد علوم اجتماعی این پژوهش در نظر دارد ساختار قشربندی اجتماعی بلوچستان ایران و زمینه های اجتماعی تاثیرگذار برآن در دوره پهلوی اول را به بررسی و واکاوی بشیند ، برای این منظور در وهله اول پژوهش قصد آن را دارد تا به مراجعه به زمینه های اجتماعیی دخیل برساختار قشربندی همچون سنت های اجتماعی،دین و سیاست آنها را بررسی نموده و سپس با بیان اوضاع سیاسی اجتماعی ایران ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی چکیده این پژوهش به چگونگی شکل‌گیری میدان تئاتر نوین ایران از دریچه جامعه شناسانه بوردیو می­پردازد. همچنین ملاک‌های مشروعیت و مقبولیتِ این میدان جدید التأسیس را بررسی می­کند. فضای اجتماعی جامعه ایرانی تا پیش از مشروطیت و رخداد تجدد، دارای نهادهای ثابت و سنتی است. تحت استیلای گفتمان­های حاکم عرفی و شریعت مدار، تنوع جهان نگری­ها ...

ثبت سفارش