پایان نامه تاثیر عوامل کرونوپلیتیکی بر همگرایی‌های منطقه‌ای با محوریت جمهوری اسلامی ایران»

word 1 MB 30147 126
مشخص نشده کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۱,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده ندارد 

    1مقدمه

    «سیاست خارجی هر کشوری ادامه سیاست داخلی آن کشور است»، این عبارت یکی از جمله‌های معروف و کلاسیک در عرصه علم سیاست به شمار می‌رود که شاید بتوان مصداق واقعی آن را در عرصه تحولات داخلی و خارجی کشوری مانند ترکیه به خوبی مشاهده نمود. در واقع سیر تحولات تاریخی جامعه ترکیه نشان می‌دهد که در طی چند دهۀ پر فراز و نشیب، از بطن کشمکش میان اسلام‌گرایان و سکولارها، شاگردان نوگرای مکتب سیاسی نجم‌الدین اربکان، مؤسس حزب اسلام‌گرای رفاه، در قالب حزب عدالت و توسعه در جریان انتخابات پارلمانی سال 2002، قدرت را در صحنه سیاسی ترکیه به دست گرفتند و فضای جدیدی را در عرصه سیاسی این کشور به‌ویژه در حوزه سیاست خارجی پدید آوردند. به قدرت رسیدن این جریان میانه‌رو، حاصل شکل‌گیری نوعی هنجار داخلی یا ملی در جامعه ترکیه مبتنی بر ارزش‌های مشترک در مورد تعریف رویکرد مطلوب و مناسب تامین کننده منافع ملی ترکیه است که با تعامل افراد، گروه‌ها و گفتمان‌های داخلی میان جریانات سکولار و ملی‌گرا با اسلام‌گرایان (به‌رغم بحران‌های متعدد سیاسی و وقوع چندین کودتای نظامی)، در یک فرایند جامعه‌پذیری، موجب حرکت جامعه ترکیه به سوی نقطه تعادل گردید. از این‌رو حزب عدالت و توسعه را باید برآیند حرکت جامعه ترکیه از گرایش‌های تند اسلام‌گرایی جریاناتی مانند حزب رفاه نجم‌الدین اربکان از یک‌سو و گرایش‌های تند سکولاریستی و ملی‌گرایانه جریاناتی مانند مام میهن تانسو چیللر از سوی دیگر، در طی چند دهه اخیر دانست.

    در نتیجه تحولات یاد شده، نخبگان جدید صحنه سیاسی ترکیه با حفظ اصول سنتی کمالیسم و رویکرد غرب گرایی، نگرش جدیدی را نسبت به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی در پیش گرفتند که موجب پویایی خاصی در عرصه سیاست خارجی ترکیه گردید. در بطن این تحول، تدوین دکترین عمق استراتژیک از سوی احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه و معمار سیاست خارجی جدید این کشور قرار دارد. در دستور کار قرار دادن سیاست «به صفر رساندن مشکلات با همسایگان»، موجب بروز تحرک و پویایی تازه‌ای در روابط خارجی این کشور طی سال‌های اخیر شد؛ که تا حد زیادی با رویکرد سنتی چند دهه گذشته آنکارا در عرصه سیاست خارجی متفاوت است. ایجاد توازن در جهت گیری کلان سیاست خارجی در قبال جهان غرب از یک سو و کشورهای همسایه و منطقه از سوی دیگر، ایفای نقش پررنگ‌تر در منطقه خاورمیانه و نامیدن سال 2007 به عنوان سال خاورمیانه، گسترش روابط با سوریه (‌ازجمله سفر تاریخی بشار اسد به ترکیه برای نخستین بار در 57 سال گذشته در سال 2004)، بهبود مناسبات با عراق و سفر مقامات بلندپایه دو کشور برای نخستین بار، توسعه روابط با گروه‌های کرد و حکومت خودمختار شمال عراق‌ (‌ازجمله سفر داوود اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه به اربیل در سال ٢٠٠٩)، متوازن نمودن روابط ترکیه با اسرائیل به موازات گسترش روابط با اعراب، عادی‌سازی روابط با ارمنستان، گسترش مناسبات با فدراسیون روسیه و ایفای نقش فعال در پرونده هسته‌ای ایران را می‌توان از مهم‌ترین مشخصات و نتایج سیاست خارجی نوین ترکیه در پرتو دیدگاه‌ها و رویکردهای حزب عدالت و توسعه دانست. به نظر می‌رسد با توجه به پیروزی مجدد حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی ترکیه در جولای 2007 و تایید اصلاحات مد نظر این حزب در قانون اساسی ترکیه از سوی مردم این کشور در سپتامبر ٢٠١٠، روند کنونی در سیاست خارجی ترکیه که برخی از آن به عنوان «نو‌عثمانی‌گرایی» یاد می‌کنند، تا چند سال آینده نیز تداوم داشته و همچنان بر روی معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی اثر بخشی خود را داشته باشد.

    در چهارچوب این تحول است که طی سال‌های اخیر شاهد گسترش مناسبات ایران و ترکیه- به عنوان دو کشور همسایه- در حوزه‌های مختلف هستیم و با توجه به مسائل اقتصادی، به‌ویژه در حوزه انرژی و تحولات سیاسی مهمی چون تشدید وضعیت پرونده هسته‌ای ایران و میانجی‌گری فعالانه ترکیه در این حوزه (از جمله مشارکت در بیانیه تهران با همراهی برزیل)، موجب گسترش روز افزون روابط تهران-آنکارا شده که این امر حساسیت‌هایی را در سطح منطقه و به‌ویژه جهان غرب نسبت به ابعاد و ماهیت این روابط به دنبال داشته است .

    1-1) بیان مسئله

    ایران و ترکیه در آسیا همواره قدرتهای تاثیر گذار بوده و تاریخ گواهی این مدعا ست قبل از رویکرد مردم این دو کشور به اسلام مرزهای این دو سرزمین محل مناقشه دو امپراطوری بزرگ ایران و روم بود گرچه پس از اضافه شدن کشور ایران و ترکیه به کشورهای اسلامی در قسمتی از تاریخ هر دو کشور محل مناقشات حکومتهای محلی اسلامی شد . هرزمان ثبات به هر دو کشور بازگشته به فکر رقابت منطقه ای که اوج آن در دوره صفویه و امپراطوری عثمانی قابل مشاهده است . پس از فرو پاشی امپراطوری عثمانی و ایجاد کشور ترکیه گرچه هر دو کشور در مناسبات منطقه ای به همگرایی با هم ، زیر مجموعه منافع ایالات متحده آمریکا در خاور میانه  بوده اند ولی وقوع انقلاب اسلامی در ایران و ارائه الگوی جدید حکومت اسلامی در ایران دو کشور وارد مرحله جدیدی از رقابتهای منطقه ای گردید که اشاعه پان ترکیسم توسط ترکیه از بالکان تا قفقاز و آسیای مرکزی را جزءآن رقابت بدانیم با این تحلیل مشاهده  می کنیم  فاکتور مهم ژئوپلتیک " زمان " بر روی مناسبات دو کشور تاثیرات فراوان داشته و در حال حاضر نیز تحولات خاور میانه مناسبات دو کشور را وارد مرحله جدیدی نموده است در این پایان نامه مناسبات ایران و ترکیه به عنوان متغیر مستقل و منطقه گرایی نوین به عنوان متغیر وابسته مورد مطالعه قرار می گیرد .

    1-2) اهداف تحقیق

    این تحقیق دارای دو هدف است که یک  هدف آن علمی  و هدف دوم آن کاربردی است.

    1-2-1) اهداف علمی

    1 - بررسی جایگاه منطقه ای ترکیه در خاور میانه

    1-2-2) اهداف کاربردی

    1- بررسی ظرفیت پذیری ایران و ترکیه در خاورمیانه

    1-3) سوال اصلی تحقیق

    دوره گذار خاورمیانه بر روی روابط ایران و ترکیه چه تاثیری دارد ؟

    1-4) فرضیه ها

    1 – دوره گذار خاور میانه باعث ارتقاء جایگاه منطقه ای ترکیه در خاور میانه  شده است .

    2 – ترکیه به عنوان الگوی حاکمیت در یک کشور اسلامی از طرف قدرتهای فرا منطقه ای در دوره گذار خاور میانه در مقابل الگوی جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده است .

    1-5) روش تحقیق

    این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی انجام گردیده که با استفاده از اصول علم جغرافیا و با تاکید بر جغرافیای سیاسی و سایر علوم وابسته مانند: علوم سیاسی، تاریخ و … به استناد به شیوه مطالعات کتابخانه‌ای و اسنادی از طریق مراجعه به کتب و مجلات علمی و سایتهای اینترنتی انجام گردیده است.

    همچنین برای این پژوهش از ابزاری مانند  نقشه، جدول، نمودار و نرم  افزار کامپیوتریExcel  و                       Photo Shopاستفاده شده است.

    در این تحقیق پس از مطالعات کتابخانه‌ای، اطلاعات بدست آمده طبقه‌بندی شد و به همراه تهیه نقشه و جداول مربوطه به تجزیه  تحلیل اطلاعات مبادرت ورزیده شد و سپس تحقیق به نگارش درآمد.

    1-6) قلمرو تحقیق

    قلمرو این تحقیق در سه زمینه زیر می‌باشد:

    1-6-1) موضوع تحقیق

    این تحقیق با عنوان« تاثیر عوامل کرونوپلیتیکی بر همگرایی‌های منطقه‌ای با محوریت جمهوری اسلامی ایران» می‌باشد.

    1-6-2)مکان تحقیق

    مکان جغرافیایی تحقیق در خاورمیانه می‌باشد در حقیقت جنوب غربی آسیا جایی که کشور ایران و همسایگان منطقه‌ای آن وجود دارد.

    1-6-3) زمان تحقیق

    زمان این تحقیق از ابتدای قرن نوزدهم بوده و پس از آن جنگ جهانی اول  وبعد از آن جنگ دوم جهانی می‌باشد زمانی که همگرایی‌های منطقه‌ای در جهان در حال شگل‌گیری است در این دوران که ابتدای جنگ سرد می‌باشد ایران نیز به همگرایی‌های منطقه‌ای می‌پیوندد.

     

    1-7) محدودیتها و تنگناهای تحقیق

    در نگارش این تحقیق محدودیتها و تنگناهایی وجود داشت که به پاره‌ای از آنها اشاره می‌شود:

    الف) کمبود  منابع در رابطه با موضوع

    ب) عدم همکاری  برخی از دانشگاه‌ها و موسسات  جهت استفاده از منابع و پایان‌نامه‌ها

    ج) عدم وجود ارگان یا موسسه‌ای جهت حمایت مالی از تحقیق

     

    1-8) پیشینه تحقیق

    در رابطه با عنوان این تحقیق تحقیقات گسترده ای انجام گرفته است که برخی از آنها به صورت مقاله ، کتاب و پایان نامه موجود می باشد در اینجا به بعضی از آنها اشاره می گردد:

    مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی موضوعات کاملی در باره ترکیه ارئه نموده است و همچنین کتاب ترکیه حال آینده نیز که شامل مهمترین  تحولات ژئوپلتیکی و کرونوپلتیکی در اختیار پژوهشگران قرار می دهد و همچنین کتاب عمق استراتژیک احمد داود اغلو انتشارت امیر کبیر اطلاعات راهبردی کشور ترکیه در اختیار پژو هشگران قرار می دهد .

    1-9) بهره وران تحقیق

    مانند وزارت امور خارجه وزارت علوم و تحقیقات و سایر مراکز آموزشی که به نحوی در ارتباط با رشته جغرافیای سیاسی می باشند .

    1-10) کاربرد تحقیق

    حائل بودن کشور ترکیه میان دو قاره آسیا و اروپا موقعیت استراتژیکی ویژه ای به این دو کشور داده است و این کشور مانند پلی است که اروپا را به منطقه استراتزیک و پر اهمیت جنوب غرب آسیا متصل می کند و جایگاه ویژای در منطقه دارد .

    1-11) سازمان دهی تحقیق

    تحقیق مورد نظر در پنج فصل تهیه شده است :

    فصل اول : چارچوب کلی پژوهش

    فصل دوم : مبانی تئوری تحقیق

    فصل سوم:ویژگیهای جغرافیایی عرصه پژوهش

    فصل چهارم : یافته های تحقیق

    فصل پنجم: نتیجه گیری ، ارزیابی فرضیه ها و پیشنهادها

    1-12) واژه ها و مفاهیم

     1 - جهان سیاسی نیز تحت سلطه فناوری های به روز ِ ارتباطی است که این خود نیز نقش زمان و سرعت در تصمیم گیری های سیاسی را پر رنگ تر می سازد.  بنابر این کرونوپولتیک به این معنا نیز می تواند  نمایانگر برخی از ویژگی های استبدادی و خود محورانه ای باشد که در تضاد با آمان های دموکراتیک جوامع قرار دارند. ( استال، راجر:  لفاظی زمان در دوران پس از جنگ صنعتی . شیکاگو.2013)

    2 - هتن[1]منطقه گرایی نوین را فرایندی چند بعدی از هم گرایی منطقه ای در عرصه های اقتصادی ،سیاسی ،اجتماعی و فرهنگی می داند . هتن ابعاد غیر اقتصادی ، سیاسی و امنیتی را وجه تمایز منطقه گرایی نوین از قدیم می داند

     

    [1] - Hettne

  • فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    فهرست منابع و مآخذ

    1- ابن سینا، الهیات شفا ، با مقدمه دکتر ابراهیم مدکور ، چاپ قاهره ،( 1380هجری )، 1960 میلادی ،ص110، رحلی

    2 - ابن عربی ،فصوص الحکم ، با شرح تاج الدین حسین ابن حسن خوارزمی ، به اهتمام نجیب هروی ، چاپ دوم ، انتشارات مولی ، تهران ، 1368 ، ض 68

    3 -اخباری، محمد،) 1383 (، جغرافیای کشورهای هم جوار «ترکیه »، تهران، انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح.

    4 - اسناد معاهدات دو جانبه ایران با سایر دول ، جلد پنجم ، دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی ، وزارت امور خارجه ، 1369

    5 - ازغندی ، علیرضا(1388) روابط خارجی ایران 1320 تا 1357، چ9، تهران: نشر قومس

    6- اصول روابط بین‌الملل الف و ب (در نظم نوین فردی-بومی – جهانی شده)، با تجدید نظر کامل، تهران : میزان، ۱۳۸۹٫

    7- اطلس  جامع گیتاشناسی، (1382)، تهران: موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی گیتا شناسی

    8 – امیدی علی ،(1388) ، منطقه گرایی در آسیا: نگاهی به سازمان های آ.سه.آن، ساوک و اکو تهران، دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی.

    9 - باربر ، نوئل ، (1383) ، فرمانروایان شاخ زرین ، قطره، تهران

    10 - بیات ، کاوه (1374 ) ، شورش کردها و تأثیر آن بر روابط خارجی ایران ، تهران: نشر تاریخ ایران

    11 - پاکدامن، رضا(1375)، سازمان همکاری اقتصادی اکو ، تهران: موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی.

    12 - پارسا، غلامعلی(1382)؛ سیاست خارجی رضاشاه، مشهد نشر الف، چاپ اول

    13 - پیتر هاگت (1375)جغرافیا، ترکیبی نو، (ج2) ترجمه گودرزی نژاد ، تهران، انتشارات  سمت

    14- جاندار چنگیز(1995)نفوذ ترکیه در خاک عراق ،فصلنامه راهبرد،ش 27

    15 - جعفری، علی،)1390( ،ارزیابی مواضع ترکیه در قبال تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا http:// www. farsnews. net.

    16 - چتین سایا ، گوکهان (1385) ریشه های تاریخی روابط ایران و ترکیه ، فصلنامه مطالعات خاورمیانه ، سال 13 ، ش 2 و 3

    17 - حاجی یوسفی، امیر محمد، همت، ایمانی. 1389.«تحولات روابط ترکیه و اسرائیل دردهه اخیر و پیامدهای آن برای ایران»، فصلنامه روابط خارجی. سال سوم، شماره دوم،

    18 - حافظ نیا، محمدرضا (1383) ، افقهای جدید در جغرافیای سیاسی ، تهران،  انتشارات  سمت

    19 - حافظ‌نیا، محمد رضا (1381)، جغرافیای سیاسی ایران ، تهران: انتشارات سمت.

    20 - خرازی، سعید (1384) ، روابط با آتاتورک و جانشینانش ؛ تاریخچه روابط ایران و ترکیه در دوران پهلوی ، ماهنامه اندیشه و تاریخ سیاسی ایران ، سال 4 ، ش40.

    21 - دهقانی ،رضا (1391)آشنایی با مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی ترکیه

    22 - زیبا کلام ، صادق ،(1382)، سنت و مدرنیته ، ریشه یابی علل ناکامی اصلاحات و نوسازی در ایران عصر قاجار ، تهران ،روزنه

    23 - زیبا کلام ، صادق ،)1377)، ما چگونه ما شدیم ، ریشه یابی علل عقب ماندگی در ایران ، تهران، روزنه

    24 - سنجر فریدون (1370) ، حاصل چهل سال خدمت،تهران ، نشر پروین

    25 - سیف‌زاده، سید حسین (1369)، نظریه‌های مختلف در روابط بین‌الملل ،تهران:  نشر سفید.

    26- شکویی، حسین؛ ( 1375) اندیشه های نو در فلسفه جغرافیا، جلد اوّل، تهران ،انتشارات گیتاشناسی

    27-  شمیم علی‌اصغر ،(1378) ایران در دوره سلطنت قاجار، تهران، مدبر

    28- عاقلی باقر (1375)، روز شمار تاریخ معاصرایران ، تهران ،نامک

    29 -   عاقلی باقر (1371)، نخست وزیران ایران از مشیرالدوله تا بختیار، تهران ، جاویدان

    30 - ف‍ره‍اد م‍ع‍ت‍م‍د ، م‍ح‍م‍ود، (1374) ، ت‍اری‍خ‌ رواب‍ط س‍ی‍اس‍ی‌ ای‍ران‌ و ع‍ث‍م‍ان‍ی،‌تهران، ابن سینا

    31- فرهنگ علوم سیاسی ، ( 1377)، تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران .

    32 - فلاح‌زاده، محمد هادی (1384)؛ آشنایی با کشورهای اسلامی (3)؛ ترکیه، تهران: ابرار معاصر 

    33 - کاظمی سید علی اصغر،( 1370)، نظریه همگرایی در روابط بین الملل " تجربه جهان سوم ، تهران، نشر قومس.

    34 - کولایی، الهه(1373)، جمهوری‌های آسیای مرکزی و سازمان همکاری اقتصادی(اکو)، تهران: مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی.

    35 - کتاب سبز ترکیه تهران  (1390)  تهران ،دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی

    36 - لاسجردی، حسن(1390) (( آنکارا ونگاه به عراق، امید ونگرانی‌ها))، مصاحبه به نقل از مرکز بین‌المللی مطالعات صلح

    37 - مجتهدزاده، پیروز(1377) ، جهان‌ سیاسی در سالی که گذشت، تهران: اطلاعات سیاسی-اقتصادی، سال دوازدهم، شماره‌های 7 و 8 .

    38 - مجتهدزاده، پیروز(1381)، جغرافیای سیاسی و سیاست جغرافیایی،  تهران: انتشارات سمت

    39 - مرادیان، محسن. (1385). برآورد استراتژیک ترکیه، تهران،انتشارات مؤسسه فرهنگی مطالعاتی و تحقیقات بین‌الملل ابرار معاصر تهران

    40- مقیمی،ابراهیمی،(1380)مفهوم زمان و نمادهای آن در جغرافیا،تهران ،مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران

    41 - مکی، حسین؛ (1386)،تاریخ بیست ساله ایران، تهران، انتشارات، علمی، ج6 ،

    42 – مهدوی هوشنگ ، عبدالرضا؛(1375)، سیاست خارجی ایران در. دوران پهلوی، تهران، نشر البرز، چاپ دوم،

    43 – میرفندرسکی احمد (1382)، در همسایگی خرس ،تهران، نشر پیکان

    44 - نقدی نژاد ، حسن (1388 ) روابط ایران و ترکیه،حوزه های همکاری و رقابت ، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی ، معاونت پژوهشی ، دفتر گسترش تولید علم

    45 - نقدی‌نژاد، حسن. (1387). ((سیاست خارجی حزب عدالت و توسعه ترکیه))، تهران ،پژوهش‌نامه شماره 19

    46 - هاگت، پیتر (1375)، جغرافیا ترکیبی نو ، ج 2، ترجمه‌ی دکتر شاپور گودرزی‌نژاد، تهران ، انتشارات  سمت.

     

    47- BergerN Peter and Thomas Luckmann (1991), The Social Construction of Reality, Harmondworht: Penguin

     

    48-Buzan, Barry (1991), People, State andFear: An Agenda for International SecurityStudies in the Post-Cold War Era, London,Harvester Wheatsheaf Publication.

     

    49-Collard – WexlerN Simon(2006), Integration Under Anarchy: Neoreallism and the European Union, European Journal of International Relations, Vol. 12, No. 3

     

    50- Davutoğlu, Ahmet. (2001) Stratejik Derinlik: Türkiye’nin Uluslararası Konumu. 54th ed. Istanbul: Küre.

     

    51 -   Davutoğlu, Ahmet. (2010) ‘Turkey’s Zero-Problems Foreign Policy’. Foreign Policy. May 20.

     

    52-Ethier,W.J(July 2001) “The New Regionalism in the Americas: A Theoretical Framework”, The North American Journal of Economics and Finance, Vol. 12, No. 2,

     

    53-Ethier, Wilferd J “The New Regionalism”, The Economic Journal, Vol. 108, No. 449,

     

    54-Grugel, Jean and Wil Hout (Eds) (July 1998) Regionalism across the North – South Divide, ( London: Routledge)

     

    55-GrugelN Jean and Will HoutN eds (1999), Regionalism Across the North – South Divide, London and New York: Routledge.

     

    56-Hettne, B. and L. Langenhove (2005) Global Politics of Regionalism: Theory and Practice,(Pluto Press)

     

    57-HettneNBjornN Andras Inotia and Osvaldo Sunkel(1999- 2003), The NewRegionalism Series (vol. I-V), London: Macmillan Press

     

    58-Hettne, B (1994), The New Regionalism: Implication For Development and Peace (Helsinki: UNU/WIDER)

     

    59- Hettne, Björn & Fredrik Söderbaum (2009) "The New Regionalism Approach", availableat: www.onisa.ac.za/Default.asp?cmd=viewcontent... (accessed on 1 August 2011)

     

    60-Hooghen Liesbet and Gary Marks (April. 2006), Europs Blues: Theoretical Soul – Searching affer the Rejection of the European Constitution, Politics and Political Science

     

    61-Hurrelln Andrew (1995), "Regionalism in Theoretical Perspective", in Louis Fawcett and Andrew Hurrell, eds., Regionalism in World Politics: Regional Organization and International Order, Oxford and New York: Oxford University Press.

     

    62-Jessop, Bob(2003), The Political Economy of Scale and the Construction of Cross – Border Micro – RegionsN in Fredrik Soderbaum and Timothy Shaw, eds.,Theories of New Regionalims: A Palgrave Reader, London: Palgrave

     

    63- j.sargent.Thomas,A classical macroeconometric. Modelm Journal of political economy , vol 86,

     

    64-Katzenstein, Peter (2004), A World of Regions_ Asia and Europe, Cornell:Cornell University press

     

    65-Katzenstein, Peter J. (1996)"Regionalism in Comparative Perspective", Cooperation and Conflict, Vol. 31, No.2

     

    66-Mansfield, E.D and Milner, H.V (1999), The New Wave of Regionalism, International Organization. 53,3.

     

    67-Moravcsik, Andrew(1999), The Choice for Europe: Social Purpose and State Power from Messina to Maastricht, London: UCL Press.

     

    68 - Mittelman, J. H. (1997) “Rethinking Innovation in International Studies: Global Transformation at the Turn of the Millennium.” In Innovation and Transformation in International Studies, edited by S. Gill and J. H. Mittelman. Cambridge, UK: Cambridge University Press. 248-263.

     

     

     

    69-Nesadurai, Helen, (November 2002)"Globalization and Economic Regionalism: A Survey and Critique of the Literature", CSGR Working paper No.108/02

     

    70-Neumann, Iver B(2003), A Region – Building Approach, in Fredrik Soderbaum and Timothy Shaw, eds., Theories of New Regionalims: A Palgrave Reader,London: Palgrave

     

    71-Palmer, Norman D. (1991), The New Regionalism in Asia and The Pacific, Lexington: Lexington Books.

     

    72-Rosamond, Ben(2000), Theories of European Integration, Basingstoke Macmillan

     

    73-Sabic, Zlatko and Ana Bojinovic (2006), State and Non-State Actors in Regional Instuitional Webs: the Case of the Mediterranean,University Tartu, Estonia, 25-27 june 2006.

     

    74-Schenker , D. (2011), Syria and Turkey :Walking Arm in Arm down the same Road?, available in http://www.brandeis.edu.

     

    75-Soderbaum, Fredrik (2004) The Political Economy of Regionalism, (Macmillan: Palgrave)Spindler, Manuela (March 2002) "New Regionalism and the Construction of Global Order", CSGR Working Paper, No. 93/02,

     

    76-Spindler, Manuela (March 2002) "New Regionalism and the Construction of Global Order", CSGR Working Paper No. 93/02,

     

     

    77-Vayrynen, Raimo (2003) Regionalism old and New, International Studies Review, Volume 5, Issue 1

    1


موضوع پایان نامه تاثیر عوامل کرونوپلیتیکی بر همگرایی‌های منطقه‌ای با محوریت جمهوری اسلامی ایران», نمونه پایان نامه تاثیر عوامل کرونوپلیتیکی بر همگرایی‌های منطقه‌ای با محوریت جمهوری اسلامی ایران», جستجوی پایان نامه تاثیر عوامل کرونوپلیتیکی بر همگرایی‌های منطقه‌ای با محوریت جمهوری اسلامی ایران», فایل Word پایان نامه تاثیر عوامل کرونوپلیتیکی بر همگرایی‌های منطقه‌ای با محوریت جمهوری اسلامی ایران», دانلود پایان نامه تاثیر عوامل کرونوپلیتیکی بر همگرایی‌های منطقه‌ای با محوریت جمهوری اسلامی ایران», فایل PDF پایان نامه تاثیر عوامل کرونوپلیتیکی بر همگرایی‌های منطقه‌ای با محوریت جمهوری اسلامی ایران», تحقیق در مورد پایان نامه تاثیر عوامل کرونوپلیتیکی بر همگرایی‌های منطقه‌ای با محوریت جمهوری اسلامی ایران», مقاله در مورد پایان نامه تاثیر عوامل کرونوپلیتیکی بر همگرایی‌های منطقه‌ای با محوریت جمهوری اسلامی ایران», پروژه در مورد پایان نامه تاثیر عوامل کرونوپلیتیکی بر همگرایی‌های منطقه‌ای با محوریت جمهوری اسلامی ایران», پروپوزال در مورد پایان نامه تاثیر عوامل کرونوپلیتیکی بر همگرایی‌های منطقه‌ای با محوریت جمهوری اسلامی ایران», تز دکترا در مورد پایان نامه تاثیر عوامل کرونوپلیتیکی بر همگرایی‌های منطقه‌ای با محوریت جمهوری اسلامی ایران», تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر عوامل کرونوپلیتیکی بر همگرایی‌های منطقه‌ای با محوریت جمهوری اسلامی ایران», مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر عوامل کرونوپلیتیکی بر همگرایی‌های منطقه‌ای با محوریت جمهوری اسلامی ایران», پروژه درباره پایان نامه تاثیر عوامل کرونوپلیتیکی بر همگرایی‌های منطقه‌ای با محوریت جمهوری اسلامی ایران», گزارش سمینار در مورد پایان نامه تاثیر عوامل کرونوپلیتیکی بر همگرایی‌های منطقه‌ای با محوریت جمهوری اسلامی ایران», پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر عوامل کرونوپلیتیکی بر همگرایی‌های منطقه‌ای با محوریت جمهوری اسلامی ایران», تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر عوامل کرونوپلیتیکی بر همگرایی‌های منطقه‌ای با محوریت جمهوری اسلامی ایران», مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر عوامل کرونوپلیتیکی بر همگرایی‌های منطقه‌ای با محوریت جمهوری اسلامی ایران», رساله دکترا در مورد پایان نامه تاثیر عوامل کرونوپلیتیکی بر همگرایی‌های منطقه‌ای با محوریت جمهوری اسلامی ایران»

چکیده: ارزیابی عملکرد کارکنان یکی از مؤثرترین ابزارهای سنجش کارایی و تصمیم­گیری در خصوص زندگی شغلی آنان می­باشد. جذب و آموزش، نگهداری، جابجایی، تشویق و تنبیه، تعدیل نیرو و سایر مسائل مرتبط با کارکنان، همگی در ارتباط با نظام ارزیابی عملکرد است. هدف این تحقیق، ارائه الگوی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران می­باشد. نوع پژوهش حاضر از نظر ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، رشته تحقیق در ارتباطات چکیده سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از مؤلفه­های رشد و پیشرفت به طور عام و توسعه اجتماعی به طور خاص مورد توجه جدی حوزه­های پژوهش علوم­اجتماعی برای سنجش کیفیت تعاملات اجتماعی بوده است. به طور کلی میزان سرمایه­اجتماعی در هر گروه یا جامعه­ای نشان­دهنده میزان اعتماد افراد به یکدیگر است؛ همچنین وجود میزان قابل قبولی ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی چکیده: از جمله موضوعات مهم در حوزه­ی زنان و خانواده، وضعیت و جایگاه اشتغال زنان و تمهیدات سیاستی، قانونی و برنامه­ای اندیشیده شده برای آن، جهت تحقق وضعیت مطلوب نظام سیاست­گذاری است. بی­شک محتوا و چگونگی پرداختن نظام سیاست­گذاری به این موضوع، یکی از عوامل تأثیرگذار در تعیین وضعیت و جایگاهی مطلوب برای آن به شمار می­رود. ...

پایان‌نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات چکیده: شیوه‌های تبلیغی زیادی از انبیا و پیامبران ذکرشده، آنان بر دعوت مشترک به توحید، معاد، اصول اخلاقی و ... تکیه داشته‌اند. پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام نیز، تبلیغ به‌ویژه در شکل «منبر» یکی از ابزارهای اصلی انتقال معارف اسلامی بود و در طول تاریخ تا امروز، دستخوش تحولات فراوان بوده است؛ امّا اساس و بنای آن، اصالت خود را ...

چکیده خلیج فارس یکی از نقاط استراتژیک و حیاتی از نقطه نظر سیاست بین الملل می باشد. علاوه بر اهمیت کشتی رانی، کشف و استخراج منابع عظیم نفت، گاز و وابستگی شدید کشورها به این مواد به عنوان مواد حیاتی برای صنعت، اهمیت ژئوپلیتیک این منطقه را بیشتر نموده است. به گونه ای که در هیچ برهه ای از مطامع قدرتهای بزرگ خالی نبوده است. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و قطع شدن منافع ایالات متحده ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M-A) رشته: جغرافیای سیاسی چکیده جنگ نرم از لحاظ بررسی های علمی، مفهومی نوین و از جنبه تاریخی، مفهومی بسیار کهن است. این مفهوم در دنیا باواژه قدرت نرم شناخته می شود. جنگ نرم در مفهوم نوین آن با ویژگی هایی از جمله نرم افزار گرایی،ذهنیت سازی، تهی سازی از درون، تغییر هویت فرهنگی، تغییر الگوهای رفتاری، همراه با الگوسازی رفتاری، ایجاد ...

چکیده: پایان نامه حاضربه مطالعه نقش جمهوری ارمنستان درتوسعه ژئوپلیتیکی جمهوری اسلامی ایران در حوزه قفقاز پرداخته و در این مسیر ضمن بررسی رویکردهای مختلف در زمینه روابط بین الملل و قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای به مطالعه ویژگی های ، ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی منطقه وروابط سیاسی، تجاری، امنیتی، فرهنگی و ...فی مابین جمهوری اسلامی ایران وجمهوری ارمنستان و سایر کشورهای حوزه قفقاز می ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد(M.A) رشته جغرافیای سیاسی ایثار و شهادت ، مفاهیمی ارزشمند در همه ی جوامع بشری هستند . همه ی ملّت ها به فداکاران ، جانبازان و سلحشوران خود به دیده احترام می نگرند ؛ لیکن شیوه های این تقدسگرایی و احترام متفاوت است . درآموزه های اسلامی ، جوهره فرهنگ ایثار و شهادت از خودگذشتگی ، اخلاص و آزادمنشی هوشمندانه و هدفمند است.ترویج و اشاعه ی فرهنگ ایثارو شهادت ، ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشدM .Sc رشته جغرافیای سیاسی چکیده : فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی منجر به شکل گیری پنج جمهوری تازه تاسیس در منطقه آسیای مرکزی شد؛ منطقه ای که به دلیل شرایط ویژه ژئوپلیتیک خود شاهد حضور کشورهای متعدد در خود بوده است. از یک سو شرایط خاص جغرافیایی منطقه و از سویی دیگر اهمیّت ژئواکونومی، آسیای مرکزی نه تنها باعث توجه روسیه برآمده از قدرت مضمحل شده شرق ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته: جغرافیا / گرایش سیاسی چکیده : مرز به پدیده ای فضائی اطلاق می شود که منعکس کننده قلمرو حاکمیت سیاسی یک دولت بوده ومطابق قواعدی خاص درمقابل حرکت انسان، انتقال کالا، نشر افکار و ... مانع ایجاد می کند. یکی از مباحث مهم در مورد مرزهای بین المللی، نقش و کارکردهای مختلف مرز و از آن مهمتر شناخت عوامل مختلف موثر بر آنها است. ...

ثبت سفارش