پایان نامه ارزیابی نقش مشارکت های مردمی در توسعه شهری (مطالعه موردی منطقه 4 اردبیل)

word 1 MB 30114 129
1392 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۱,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A)

    رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری

     

    تحقیق حاضر به بررسی نقش مشارکتهای مردمی در توسعه شهراردبیل می پردازد. پس از مرور ادبیات نظری و تحقیقات انجام شده در رابطه با موضوع فرضیات تحقیق به شرح زیر تدوین گردید.

    بین مشارکتهای مردمی و توسعه خدمات شهری رابطه معنی دار وجود دارد

    بین مشارکتهای مردمی و عمران شهری رابطه معنی دار وجود دارد

    بین مشارکتهای مردمی و توسعه فرهنگی و اجتماعی رابطه معنی دار وجود دارد

    بین مشارکتهای مردمی و توسعه زیست محیطی رابطه معنی دار وجود دارد

    جامعه آماری این پژوهش را خانوارهای منطقه چهار شهر اردبیل تشکیل می دهند که تعداد آنها 20259 نفر می­باشد که با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 320 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند.

    شیوه نمونه گیری تصادفی ساده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه می باشد. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار spss و آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است.

    نتایج به دست آمده نشان می دهد مشارکت های مردمی رابطه مستقیم با توسعه شهری دارد. به عبارت دیگر هر چه میزان مشارکت شهروندان بیشتر باشد تحقق توسعه شهری محتمل تر خواهد بود. نتایج به دست آمده نشان می دهد که در سطح 95 درصد اطمینان می توان گفت بین مشارکت های مردمی و توسعه شهری رابطه وجود دارد. علاوه بر این یافته های تحقیق نشان می دهد مشارکت مردمی با ابعاد مختلف توسعه شهری نیز رابطه مثبت دارد. مشارکت شهروندان در اداره امور شهر در  توسعه عمران شهری، توسعه خدمات شهری، توسعه زیست محیطی و توسعه فرهنگی و اجتماعی تاثیرگذار است.

     کلمات کلیدی:

    توسعه شهری- مشارکت مردمی- توسعه عمران شهری- توسعه خدمات شهری- توسعه زیست محیطی- توسعه فرهنگی و اجتماعی.

    - بیان مسأله:

    ﺷﻬﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﭘﺪﻳﺪه ای ﭘﻴﭽﻴﺪه و ﭘﻮﻳﺎﺳﺖ ﻛﻪ در ﮔﺬر زﻣﺎن ﻫﻤﻮاره دﭼﺎر ﺗﺤﻮﻻﺗﻲ ﻛﺎﻟﺒﺪی، اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، اﻗﺘﺼﺎدی و ﺣﺘﻲ ﺳﻴﺎﺳﻲ و ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻣﻲﺷﻮد. ﭼﻨﻴﻦ ﺗﺤﻮﻻت وﺳﻴﻌﻲ ﻣﺘﺄﺛﺮ از رﺷﺪ ﮔﺴﺘﺮده ﺟﻤﻌﻴﺖ ﺷﻬﺮی اﺳﺖ؛ ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺑﻌﺪ از ﺟﻨﮓ ﺟﻬﺎﻧﻲ دوم، ﻳﻜﻲ از  ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﻣﺸﻜﻼت ﺑﻪ وﺟﻮد آﻣﺪه در ﻛﺸﻮرﻫﺎی در ﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ، رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺷﺘﺎﺑﺎن و ﻧﺎﻫﻤﮕﻮن ﺷﻬﺮﻧﺸﻴﻨﻲ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﭘﻴﺎﻣﺪ ﭼﻨﻴﻦ رﺷﺪ اﻧﻔﺠﺎری ﺟﻤﻌﻴﺖ ﺷﻬﺮﻧﺸﻴﻦ، ﺑﻪ ﭘﻴﺪاﻳﺶ اﭘﻴﺪﻣﻲ ﮔﺴﺘﺮده ﻓﻘﺮ ﺷﻬﺮی ﻣﻨﺠﺮﮔﺮدﻳﺪه اﺳﺖ. در ﺑﺴﻴﺎری ﻣﻮارد، ﻇﻬﻮر ﭼﻨﻴﻦ ﭘﺪﻳﺪه­ای در ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻣﻬﺎﺟﺮت ﮔﺴﺘﺮده روﺳﺘﺎﻳﻲ و ﻳﺎ ﺣﺘﻲ ﺷﻬﺮﻫﺎی ﻛﻮﭼﻚ و ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺑﻪ ﻛﻼﻧﺸﻬﺮﻫﺎ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ، در ﻧﺘﻴﺠﻪ ﭼﻨﻴﻦ رﺷﺪ ﻧﺎﺑﻬﻨﮕﺎﻣﻲ، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻬﺮی ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻓﻘﺪان ﻣﻨﺎﺑﻊ و زﻣﺎن ﻻزم ﺑﺮای ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻲ ﺑﻪ ﻧﻴﺎزﻫﺎی ﻓﺰاﻳﻨﺪه ﺷﻬﺮوﻧﺪان، دﭼﺎر ﻣﻌﻀﻠﻲ ﮔﺮدﻳﺪه ﻛﻪ رﻫﺎﻳﻲ از آن را ﺗﻨﻬﺎ در ﭼﺎرﭼﻮب راهﺣﻞﻫﺎی ﻧﻮﻳﻦ ﻣﻲﺗﻮان ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻛﺮد. ﻃﺮح ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﻧﻮﻳﻨﻲ ﭼﻮن ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی، ﻣﺸﺎرﻛﺖ، ﺣﻜﻤﺮاﻧﻲ ﺧﻮب ﺷﻬﺮی، ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﻳﺪار، رﻗﺎﺑﺘﻲ ﻧﻤﻮدن ﺷﻬﺮﻫﺎ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی ﻣﺤﻠﻪﻣﺤﻮر و ﻏﻴﺮه، ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه ﻣﻮﺟﻲ ﻧﻮﻳﻦ در ﺗﻔﻜﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی ﺷﻬﺮی اﺳﺖ. در اﻳﻦ ﻣﻴﺎن، ﻓﺮآﻳﻨﺪ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺷﻬﺮی مشارﻛﺖ در ﮔﺮوهﻫﺎ، اﻧﺠﻤﻦﻫﺎ، ﻧﻬﺎدﻫﺎ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ از ﺷﺎﺧﺺ  ﻫﺎی ﻣﻬﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﺮض ﺷﺪه اﺳﺖ.

    در واقع اصل مشارکت در برنامه ریزی توسعه همزمان با تکامل و اصلاح نگرش به مفهوم توسعه جایگاه بیشتری یافته است. به عبارت دیگر، تأکید بر اصل مشارکت در برنامه ریزی از این جهت است که توسعه بیش از همه بر انگیزش و یادگیری نیازمند است و در بهبود و کفایت مستمر توانایی های درونی تجلی می یابد بر همین اساس برنامه ریزی توسعه به طور جدی به دموکراسی در اهداف و روشها وابسته خواهد بود. برنامه های ملی، مسئولیت مشترک سازمانها و نهادهایی است که بر همدیگر تأثیر می گذارند و از سوی دیگر هر چه مشارکت مردم عادی و گروههای ذینفع از قبیل نهادهای صنفی یا احزاب سیاسی در تهیه و اجرای برنامه ها افزایش یابد برنامه ریزی آنها معنادارتر است. بر این اساس نظام برنامه ریزی توسعه باید به گونه ای طراحی شود که حجم گسترده ای از مشارکت را در کلیه سطوح داشته باشد. مشارکت مورد نظر تنها به دوره طراحی برنامه مربوط نمی شود بلکه همه مراحل مطالعات، هدفگذاری، سیاستگذاری، ارزیابی، تأمین منابع، اجرا، نظارت و ارزشیابی را در بر می گیرد (مرکز تحقیقات ایران،1381: 29).

    موسسه تحقیقاتی ملل متحد برای توسعه اجتماعی مشارکت را «کوششهای سازمان یافته برای افزایش کنترل بر منابع و نهادهای نظم دهنده در شرایط اجتماعی معین از سوی برخی از گروه ها وجنبش هایی که تا کنون ازحیطه اعمال چنین کنترلی محروم ومستثنی بوده اند» تعریف می کند (غفاری، 1380: 37). بر مبنای این تعریف توانمندسازی گروههای محروم و جدا افتاده برای ورود آنها به فرایند مشارکت در تصمیم سازی و نظارت بر امور مربوط به خود، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. مجید رهنما با رویکردی توسعه ای ورود مردم به عرصه تصمیم سازی وکنترل را مستلزم توجه به پیش فرضهای «مشارکت مردمی» شامل :غلبه بر موانع موجود در مسیر مشارکت مردم در توسعه، ترجیح راهبرد مشارکت بر سایر راهبردهای توسعه وامکان سازمان یابی مردم درجهت تامین مقاصد خویش می داند (رهنما، 1381: 121و122).

    باتوجه به تغییر مفهوم توسعه و راهبردهای اساسی آن درنیم قرن گذشته اگر تغییری در محوریت توسعه لازم باشد، روشن است که باید دیدگاه صاحب نظران و اندیشمندان از دریچه محدود اقتصادی وتاکید صرف به سرمایه وکارایی به سمت تعیین این مساله سوق یابد که این تغییرات چگونه می تواند دراندیشه ها موثر افتند. جریان مشارکت که محور آن ­را احساس تعلق وگفتگوی آزاد وگسترده تشکیل می دهد، می تواند دراین راه نقش موثری ایفا کند. البته مفهوم مشارکت دراین حد خلاصه نمی شود و به تصمیم گیریهای دولت درسطوح ملی و بازارهای کار وسرمایه نیز گسترش می یابد. نکته حائز اهمیت دراین نوع برداشت ازمفهوم مشارکت وارتباط آن با توسعه این است که در توسعه همه جانبه، مشارکت تنها به رای دادن خلاصه نمی شود بلکه فراتر از آن، مشارکت باید شرایط گفتگوی آزاد و شرکت فعال در فعالیت­های اجتماعی را برای عموم مردم فراهم سازد، ازطرفی مشارکت نیازمند موقعیتی است که افراد بتوانند در تصمیم هایی که در سرنوشت آن ها موثر است تاثیرگذار باشد.  مشارکت به طورعام موجب افزایش کارایی برنامه های توسعه می شود وکیفیت تصمیم گیریها را بالا می برد و دولتها راتشویق می کند تا با قدرت و توان بیشتری به سازماندهی ساختارهای نامتمرکز بپردازند. دیدگاه مشارکت فعالانه مردم، کوشش می کند تا فرایند برنامه ریزی واجرای موثر تغییرات قابل قبول را بهبود بخشد و از خطرات و تهدیدات احتمالی آنها بکاهد. اگرجریان مشارکت به نحومطلوبی مورد توجه قرار گیرد موجب سازگاری بیشتر برنامه ها وسیاست­های اتخاذ شده با شرایط اجتماعی می شود، بدین ترتیب بسترمناسبی برای ایجاد فضاهای فرهنگی و روانی برای اجرای سیاستهای مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بوجود می آید.

    براساس آنچه گفته شد، این تحقیق به دنبال آن است که نقش مشارکت­های مردمی را در توسعه شهر اردبیل بررسی نموده تا از این طریق راه­های استفاده بهتر از عنصر مشارکت شهروندان در ایجاد و توسعه شهری را مشخص و معرفی نماید. با توجه به مباحث فوق اهتمام اساسی این تحقیق پاسخ به این سوال است، که نقش مشارکت­های مردمی در توسعه منطقه چهار شهر اردیبل چگونه است؟

     

     

     

    1-2- سوالات تحقیق:

    مشارکتهای مردمی چه تاثیری در  توسعه خدمات شهری دارد؟

    بین مشارکتهای مردمی چه تاثیری در  عمران شهری دارد؟

    بین مشارکتهای مردمی چه تاثیری در  توسعه فرهنگی و اجتماعی دارد؟

    بین مشارکتهای مردمی چه تاثیری در  توسعه زیست محیطی دارد؟

     

    1-3- فرضیه های تحقیق:

    بین مشارکتهای مردمی و توسعه خدمات شهری رابطه معنی دار وجود دارد

    بین مشارکتهای مردمی و عمران شهری رابطه معنی دار وجود دارد

    بین مشارکتهای مردمی و توسعه فرهنگی و اجتماعی رابطه معنی دار وجود دارد

    بین مشارکتهای مردمی و توسعه زیست محیطی رابطه معنی دار وجود دارد

     

    1-4- اهداف تحقیق:

    1- بررسی وضعیت مشارکتهای مردمی در منطقه چهار اردبیل

    بررسی چگونگی تاثیر مشارکتهای مردمی در توسعه شهری

    ارائه راهکارهایی جهت بهره مندی شهرداری از مشارکتهای مردمی

     

     

    1-5-  نوع روش تحقیق :

    از اصطلاح روش تحقیق معانی خاص و متمایزی در متون علمی استنباط می شود که یکی از تعاریف جامع بصورت زیر می باشد :

    روش تحقیق مجموعه ای از قواعد ، ابزار و راه های معتبر(قابل اطمینان) و نظام یافته برای بررسی واقعیت ها ، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است.  (خاکی ، 1382: 122)

    با هر تحقیق ، تلاشی سیستماتیک و روشمند به منظور دست یافتن به پاسخ یک پرسش یا راه حلی برای یک مساله است. که بر این اساس تحقیقات صورت گرفته را براساس هدف از انجام تحقیق می توان طبقه بندی نمود. این تحقیق بر مبنای هدف جزء تحقیقات کاربردی می باشد.

    طبقه بندی دیگر برای تحقیقات انجام گرفته ، برحسب روش انجام تحقیق می باشد که تحقیق حاضر به روش تحقیق همبستگی انجام می گیرد. در تحقیق همبستگی هدف اصلی آن است که مشخص شود آیا رابطه ی بین دو یا چند نفر متغیر وجود دارد و اگر این رابطه وجود دارد اندازه و حد آن چقدر است. (خاکی ، 1382: 124) در این روش همبستگی دو متغیر اصلی تحقیق یعنی مشارکتهای مردمی (به عنوان متغیر مستقل) و توسعه شهری(به عنوان متغیر وابسته) مشخص می گردد.

     

    1-6- جامعه آماری:

    جامعه آماری این پژوهش را خانوارهای منطقه چهار شهر اردبیل تشکیل می دهند که تعداد آنها 20259 خانوار می­باشد.

     

    1-7- حجم نمونه و شیوه برآورد آن:

    برای تعیین حجم نمونه باید دو عامل اساسی را مد نظر قرار  داد: درجه دقت مورد نظر برای نمونه و میزان تغییر در جمعیت نمونه بر حسب خصوصیات اصلی مورد مطالعه (دواس، 1383: 78). در تحقیق حاضر، دقت احتمالی را 05/d= در نظر گرفته‌ایم، مقدار z نیز با 95 درصد احتمال صحت برابر با  69/1 می شود. با توجه به بررسی های اولیه و نتایج پیش آزمون مقدار p برابر با 70/0 و مقدار q برابر با 30/0 می­باشد که با گذاشتن مقدار اعداد فوق در فرمول کوکران، حجم نمونه برابر با 320 نفر به دست می آید.

     

     

    n=

    N= 20259

    z= 96/1

    d=05/0

    P=70/0

    q=30/0

     1-8- روش نمونه گیری

    برای این که تمام جمعیت آماری شانس برابر جهت انتخاب شدن در نمونه داشته باشند از شیوه نمونه گیری به شیوه تصادفی ساده استفاده می شود.

    1-9- ابزار گردآوری اطلاعا ت

    اطلاعات مورد نیاز به  شیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه  محقق ساخته گردآوری می شود.

    به دلیل نوع تحقیق و همچنین گستردگی جامعه آماری و به تبع آن پیچیدگی نمونه آماری و برای دسترسی سریع تر به نظرات پرسش شوندگان بهترین روش جمع آوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه در نظر گرفته شد. به منظور دستیابی به نتایج مورد نظر و انجام شایسته روش تحقیق از روش های زیر استفاده گردید:

    1-مطالعات کتابخانه ای: جهت تدوین مبانی، تعاریف و مفاهیم نظری از منابع کتابخانه ای استفاده شد که مهم ترین و مفیدترین مبنع موتورهای جستجو در اینترنت، بانک ها و منابع اطلاعاتی و کتابخانه ای دانشگاه های کشور بوده است.

    2-تحقیقاتی میدانی: به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نظر و سنجش متغیر های تحقیق، از پرسشنامه استفاده شده است.

     

     

    1-10- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات:

    در تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار spss استفاده شده است. با توجه به سطح سنجش متغیرهای از آزمون های مناسب  از جمله آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده می شود.

     

    1-11- پایایی و روایی:

    الف) روایی/ اعتبار : مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه گیری ، بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد .( خاکی ، 1382: 131)

    روایی اصطلاحی است که به هدفی که آزمون برای تحقق بخشیدن به آن درست شده است اشاره می کند (دانایی فرد و همکاران،1387) در آزمون روایی، هدف آن است که به مشکلات و ابهام های احتمالی موجود در عبارت بندی سئوال و ساختار پرسشنامه و مواردی از این قبیل پی برد. نخست جهت روایی صوری پرسشنامه و صحت و سقم سئوالات پرسشنامه، نظر اساتید راهنما و مشاور اخذ و سپس در بین تعدادی از شهروندان توزیع و پس از اطمینان از نتایج بدست آمده ، پرسشنامه در جامعه آماری پژوهش توزیع شد.

    ب) پایایی:

    پایایی، ثبات و هماهنگی پاسخ ها در ابزار اندازه گیری را نشان می دهد و به ارزیابی درستی و خوب بودن ابزار اندازه گیری کمک می کند(دانایی فرد و همکاران، 1387) یعنی آزمون هایی که از آنها برای انجام تحقیق استفاده می شود، باید در هر بار استفاده نتاج یکسان و قابل اعتمادی داشته باشد. برای تعیین و محاسبه ضریب پایایی ، تکنیک های متعددی وجود دارد:

    تکرار آزمون (باز آزمایی) روش معادل سازی (موازی و همتا) روش تنصیف (دو نیم کردن پرسشنامه و محاسبه همبستگی نمرات دو دسته ) کودر ریچاردسون اشاره کرد که معروفترین آن ها روش آلفای کرونباخ می باشد.

    در این تحقیق، پایایی پرسشنامه یا قابلیت اعتماد با استفاده از روش اندازه گیری آلفای کرونباخ محاسبه شد. آلفای کرونباخ یکی از روشهای محاسبه قابلیت اعتماد پرسشنامه است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری از جمله پرسشنامه ها یا آزمون هایی که خصیصه های مختلف را اندازه گیری می کند، به کار می رود. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره  های هر زیر مجموعه سئوال های پرسشنامه (یا آزمون) و واریانس کل را محاسبه کرد. سپس با استفاده از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را  بدست آورد

    Abstract:

    The present study explores the role of public participation in the development of Ardabil city. After reviewing the literature and theoretical investigations on the subject, the following hypotheses were formulated:

    There is a significant relationship between public participation and development utilities.

    There is a significant relationship between public participation and urban development.

    There is a Significant relationship between public participation and social and cultural development.

    There is a relationship between public participation and environmental development.

    Population of this research is household of four area of Ardabil city that people is 20259. Using Cochran formula sample of 320 individuals were selected as the sample size. Sampling method is simple random and for data collection  questionnaire were used. The analysis of the data is used spss software and the Pearson correlation coefficient.

    The results show that public participation is directly associated with urban development. In other words, how to achieve greater citizen participation in urban development, the more likely it will be. The results show that at 95% confidence we can say that there is a relationship between public participation and Urban Development. In addition, the findings show that public participation is positively associated with various aspects of urban development. Citizen participation in city governance in urban development, service development, urban development, environmental impact, social and cultural development.

    Keywords:

    Urban Development- Public Participation- Development Urban civil- Development utilities- Development environment- Social and cultural development.

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                                                                                  صفحه

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1- بیان مسأله: 2

    1-2- سوالات تحقیق: 5

    1-3- فرضیه های تحقیق: 5

    1-4- اهداف تحقیق: 5

    1-5-  نوع روش تحقیق : 6

    1-6- جامعه آماری: 6

    1-7- حجم نمونه و شیوه برآورد آن: 7

    1-8- روش نمونه گیری.. 7

    1-9- ابزار گردآوری اطلاعا ت.. 7

    1-10- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات: 8

    1-11- پایایی و روایی: 8

    1-12- مفاهیم و واژه های تحقیق: 11

    1-13- موانع و مشکلات تحقیق: 13

    فصل دوم: مبانی نظری تحقیق

    2-1- بررسی تحقیقات انجام شده: 15

    2-2- مبانی نظری: 22

    2-2-1- توسعه: 22

    2-2-2- مفهوم توسعه: 23

    2-2-3- سیر تاریخی مفهوم توسعه: 25

    2-2-4- توسعه از منظر صاحب نظران: 27

    2-2-4-1- رستو: 27

    2-2-4-2- دادلی سیرز: 27

    2-2-4-3- مایکل تودارو: 28

    2-2-5- توسعه شهری: 29

    2-3- مشارکت: 30

    2-3-1- مفهوم و معنای مشارکت.. 30

    2-3-2- تاریخچه مشارکت: 33

    2-3-3- طبقه بندی الگو های مشارکت: 37

    2-3-4- سطوح و تکنیک های مشارکت.. 41

    2-3-5- مراحل مشارکت.. 43

    2-3-6- اشکال مشارکت: 44

    2-3-7- گونه های مشارکت شهروندان: 46

    2-3-8- مراحل تحول تاریخی مشارکت.. 49

    2-3-9- الگوهای مشارکتی تجربه شده در دو دهه اخیر. 50

    2-3-10- مزایای مشارکت.. 52

    2-3-11- موانع مشارکت: 53

    2-3-12- ابعاد نظری مشارکت: 55

    2-3-12-1- پارادایم واقعیت اجتماعی: 55

    2-3-12-2- پارادایم تعریف اجتماعی: 56

    2-3-12-3- پارادایم رفتار اجتماعی: 56

    2-3-12-3- پارادایم ترکیبی: 57

    2-3- 13- نظریه های مشارکت پذیری: 58

    2-3-13-1- نظریه هانتیگتون ونلسون: 58

    2-3-13-2- نظریه مشارکتی جان ترنر: 59

    2-3-13-3- نظریه مشارکتی جیمز میجلی: 61

    2-3-13-4- نظریه مشارکتی اسکات دیوید سون: 62

    2-3-13-5- نظریه مشارکتی دیوید دریسکل: 63

    2-3-14- ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻣﺮدﻣﯽ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی و توسعه ﺷﻬﺮی: 64

    2-3-15- جمع بندی: 68

    2-3-16- مدل مفهومی تحقیق: 69

    فصل سوم: ویژگی های جغرافیایی محدوده مورد مطالعه

    3-1- موقعیت جغرافیایی استان اردبیل: 71

    3-2- موقعیت جغرافیایی شهر اردبیل. 72

    3-3- وضع کمی و کیفی کالبدی شهر اردبیل. 75

    3-3-1- آموزشی: 75

    3-3-1-1- کودکستان: 75

    3-3-1-2- دبستان: 76

    3-3-1-3- راهنمایی: 77

    3-3-1-4- دبیرستان: 78

    3-3-1-5- آموزش عالی: 79

    3-3-2- بهداشت و درمانی: 79

    3-3-3- مذهبی: 80

    3-3-4- فرهنگی: 81

    3-3-5- ورزشی: 81

    3-3-6- فضای سبز: 82

    3-3-7- اداری: 83

    3-3-8- تاسیسات و تجهیزات شهری: 84

    3-3-9- تجاری: 84

    3-3-10- حمل و نقل: 85

    3-4- وضع کمی و کیفی کالبدی شهر اردبیل. 85

     

     

    فصل چهارم: نتایج و یافته های تحقیق

    4-1- یافته های توصیفی: 88

    4-1-1- خصوصیات فردی جمعیت نمونه: 88

    4-1-2- توصیف وضعیت مشارکت شهروندان. 89

    4-1-2- توصیف وضعیت توسعه شهری.. 96

    فصل پنجم: آزمون فرضیه ها، نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1- آزمون فرضیات: 103

    5-1-1- آزمون فرضیه اصلی تحقیق: 103

    5-1-2- آزمون فرضیه اول: 104

    5-1-3- آزمون فرضیه دوم: 105

    5-1-4- آزمون فرضیه سوم: 105

    5-1-5- آزمون فرضیه چهارم: 106

    5-2- نتیجه گیری: 108

    5-3- پیشنهادات: 111

    5-3-1- پیشنهادهای کاربردی: 111

    5-3-2- پیشنهاد برای تحقیقات آتی: 112

    منابع: 113

    ضمائم: 114

     

    منبع:

    منابع:

    اسدی، علی (1370)، مدیریت استراتژیک از دیدگاه اجتماعی،  نشریه مدیریت دولتی، شماره14.

    پهلوان، چنگیز ( 1385)، درباره توسعه فرهنگی، در مجموعه مقالات توسعه فرهنگی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات.

    تقوایی، مسعود، تحلیل بر سنجش عوامل موثر بر مشارکت شهروندان در مدیریت شهری (مطالعه مورد منطقه 4 تبریز)، مطالعات و پژوهش های شهری و منطقه ای، 1388، سال اول، شماره دوم، صص 36-19.

    حناچی، سیمین، مرادی مسیحی، واراز (1380)، شهرسازی مشارکتی، مرکز مطالعات شهرسازی و معماری ایران.

    حسینی، سیدهادی، قدرتی، حسین، جوادیان، سیدحمید، تحلیلی بر جایگاه مشارکت شهروندان در توسعه پایدار شهری (مطالعه موردی شهر سبزوار)، چهارمین کنفرانس برنامه ریزی و مدیریت شهریف مشهد، اردیبهشت 1391.

    خانی، فضیله،جایگاه و نقش زنان درفرایند توسعه روستایی، مطالعه موردی استان گیلان، رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس، 1375.

    خاکی غ (1382)، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی.اول . تهران: انتشارات بازتاب.    

    رجبی، آزیتا، شیوه های مشارکت شهروندی در فرآیندهای توسعه شهری، فصلنامه جغرافیایی آمایش محیط، 1390، شماره 12، صص 116-101.

    رستمی، کاظم ،بررسی نقش مشارکت مردمی در توسعه روستایی با تاکید بر مشارکت سنتی و جدید، مطالعه موردی: شهرستان لردگان،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس،  1383.

    رضایی قادری، خدیجه، بررسی راههای جلب مشارکت اقتصادی اجتمایی زنان روستایی با تأکید بر نهادهای سنتی،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، 1383.

    رضایی، عبدالعلی ( 1375)، مشارکت اجتماعی، هدف یا ابزار توسعه، ماهنامه اطلاعات سیاسی و اقتصادی، شماره 109،تهران: مؤسسه اطلاعات.

    رهنما، محمدرحیم، پارادایم بھبود مدیریت شھری (با تکیه بر شھر مشھد)، تحقیقات جغرافیایی تابستان،1380،  شماره 61 صص 71-62.

    رهنما، مجید(1377)، مشارکت در نگاهی نو به مفاهیم توسعه، نشر مرکز.

    دانایی فر ح ، الوانی م ، آذر ع(1387)،  روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت و رویکرد جامع،  تهران، انتشارات صفار اشراقی.

    دانشمند، فتانه، نظریان، اصغر، تقویت روحیه شهروندی در مدیریت کلان شهرها، فصلنامه جغرافیایی آمایش،1389، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر، سال سوم، شماره 8.

    دواس ، دی.ای (1383)، پیمایش در علوم اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: نشر نی، چاپ پنجم.

    سپهری،حسین  (1374)، پیشنیاز و موانع مشارکت (عوامل زمینه ساز )فصلنامه فرهنگ مشارکت، معاونت مشارکت مردمی مدارس غیر انتفاعی وزارت آموزش و پرورش ، شماره 5.

    سرمد ز ، بازرگان ع ، حجازی ا ( 1383)، روش های تحقیق در علوم رفتاری . چاپ نهم . تهران: انتشارات آگاه.

    سیف زاده، حسن، (1377)، نظریه های مختلف درباره راههای گوناگون نوسازی و دگرگونیهای سیاسی ، انتشارات قومس، تهران

    شادی طلب، ژاله، مشارکت زنان روستایی در تامین و تجهیز منابع، نامه علوم اجتماعی، 1381، شماره 14.

    شاکری، هادی، نقش مشارکت مردمی در توسعه روستایی با تأکید بر جایگاه جوانان از نظر دولت و مردم در شهرستان بابلسر، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران،1381.

    فرھادی، محمدعلی( ١٣٨٥)، بررسی عوامل بر مشارکت اجتماعی: مورد دانشجویان دانشگاه تھران، پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی، علامه طباطبایی.

    قلی پور، سیاوش، کامبیز، مصطفی پورفلاحی گیلان، روح الله، احمدزاده، مریم(1391)، بررسی مشارکت شهروندان در امور شهری،  مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران.

    علی بیگی، جواد،  بررسی نقش مشارکت مردمی در فرآیند توسعه روستایی مطالعه موردی: شهرستان شیروان چرداول ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، 1386.

    غفاری ،غلامرضا (1390)، مشارکت های مردمی و امور شهری (بررسی موانع، مشکلات و راهکارهای توسعه مشارکت های مردمی)، انتشارات جامعه و فرهنگ.

    غفاری، غلامرضا و محسن نیازی ( 1386 )، جامعه شناسی مشارکت، تهران: نشر نی.

    غلامعلی پور، بصیری، بررسی نقش مشارکت شهروندان در مدیریت شهری با تاکید برطرح مدیریت محله ای(مطالعه موردی محله  قلهک ناحیه 5 منطقه ٣ شهرداری تهران)، پایان نامه کارشناسی ارشد شهرسازی.تهران.اولین همایش شهروندی و مدیریت محله ای حقوق و تکالیف.

    محسنی تبریزی، علیرضا، آقامحسنی، مریم، بررسی نقش سرمایه اجتماعی در توسعه شهری، مجله مدیریت شهری، 1389، شماره 26: 162-147.

    مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری،  الگوی مشارکت شهروندان در اداره امور شهرها ، فصلنامه مدیریت شهری، 1380، شماره۵٠ ، صص 103-1.

    هاروی، دوید(1386)، عدالت اجتماعی و شهر، ترجمه حائریف منادی زاده، انتشارات شرکت پردازش برنامه ریزی شهری.

     یزدان پناه، لیلا ( 1382 )، بررسی عوامل موثر بر مشارکت اجتماعی شهروندان 18 سال به بالای مناطق 22 گانه شهر تهران، پایاننامه دکتری، دانشگاه علامه طباطبائی دانشکده علوم اجتماعی.

     

    Turner.B.S. (1990) .outline of a theory of citizenship. in B. S Turner and P. Hamilton, ed.,citizenship critical concepts, London: rout ledge.

    Kong, L. (2007). “Cultural Icons and Urban Development in Asia: Economic Imperative, National Identity, and Global City Status,” Political Geography, Vol. 26, pp 383-404. www.sciencedirect.com.

    Parker Robert nash. (1983) measuring social participation" American sociological review. Vol . 84 701-719.

    Hall Anthony and james midgley (1988) community participation and development policy: a sociological perspective. In: davalopmant policies sociological perspectives. Manchester university.


موضوع پایان نامه ارزیابی نقش مشارکت های مردمی در توسعه شهری (مطالعه موردی منطقه 4 اردبیل), نمونه پایان نامه ارزیابی نقش مشارکت های مردمی در توسعه شهری (مطالعه موردی منطقه 4 اردبیل), جستجوی پایان نامه ارزیابی نقش مشارکت های مردمی در توسعه شهری (مطالعه موردی منطقه 4 اردبیل), فایل Word پایان نامه ارزیابی نقش مشارکت های مردمی در توسعه شهری (مطالعه موردی منطقه 4 اردبیل), دانلود پایان نامه ارزیابی نقش مشارکت های مردمی در توسعه شهری (مطالعه موردی منطقه 4 اردبیل), فایل PDF پایان نامه ارزیابی نقش مشارکت های مردمی در توسعه شهری (مطالعه موردی منطقه 4 اردبیل), تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی نقش مشارکت های مردمی در توسعه شهری (مطالعه موردی منطقه 4 اردبیل), مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی نقش مشارکت های مردمی در توسعه شهری (مطالعه موردی منطقه 4 اردبیل), پروژه در مورد پایان نامه ارزیابی نقش مشارکت های مردمی در توسعه شهری (مطالعه موردی منطقه 4 اردبیل), پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی نقش مشارکت های مردمی در توسعه شهری (مطالعه موردی منطقه 4 اردبیل), تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی نقش مشارکت های مردمی در توسعه شهری (مطالعه موردی منطقه 4 اردبیل), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی نقش مشارکت های مردمی در توسعه شهری (مطالعه موردی منطقه 4 اردبیل), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی نقش مشارکت های مردمی در توسعه شهری (مطالعه موردی منطقه 4 اردبیل), پروژه درباره پایان نامه ارزیابی نقش مشارکت های مردمی در توسعه شهری (مطالعه موردی منطقه 4 اردبیل), گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی نقش مشارکت های مردمی در توسعه شهری (مطالعه موردی منطقه 4 اردبیل), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی نقش مشارکت های مردمی در توسعه شهری (مطالعه موردی منطقه 4 اردبیل), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی نقش مشارکت های مردمی در توسعه شهری (مطالعه موردی منطقه 4 اردبیل), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی نقش مشارکت های مردمی در توسعه شهری (مطالعه موردی منطقه 4 اردبیل), رساله دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی نقش مشارکت های مردمی در توسعه شهری (مطالعه موردی منطقه 4 اردبیل)

پایان نامه کارشناسی ارشدجغرافیاو برنامه ریزی شهری فصل اول کلیات تحقیق 1-1- مقدمه هرچند شهر نشینی در جهان از سابقه دیرینه ای برخوردار است اما ایجاد و گسترش شهرهای نوین عمدتاً متاثر از انقلاب صنعتی در قرن نوزدهم صورت پذیرفت. رشد جمعیت، تنوع در شیوه های تولید، شکل گیری نظام تولید کالاهای عمومی و تغییر در مناسبات روابط اجتماعی در سده های قبل، زمینه مساعدی را برای ایجاد و رشد شهرها ...

سرمایه اجتماعی از حوزه های نو ظهور و جنجال آفرین در مطالعات میان رشته ای جامعه شناسی و اقتصاد تلقی می شود. وضعیت بسامان اقتصادی، بهره مندی از سلامت و تندرستی و داشتن روابط دوستانه با دیگران بخشی از عناصر اساسی مورد نیازی هستند که در بهبود کیفیت زندگی موثرند. بعد از جنگ جهانی دوم بیشتر تئوریهای توسعه و نظریه هایی که در ارائه مسیری جهت نیل به توسعه اقتصادی و حرکت به سمت "جامعه ...

فصل اول کلّیات تحقیق مقدمه : در جهانی که به سرعت در حال افزایش شهرنشینی است نقش شهرها به عنوان ابزار رشد اقتصادی از اهمیت بیشتری برخوردار است. این مسئله درکشورهای کمتر توسعه یافته که با افزایش بی سابقه نرخ شهر نشینی روبرو هستند ضرورت به کارگیری تصمیمات آگاهانه و اتخاذ رویکرد های نوین در برنامه ریزی توسعه شهری را اجتناب ناپذیر نموده است. راهبرد توسعه شهری ابزاری است که می تواند ...

فصل اول: کلیات -1-مقدمه: سرمایه اجتماعی از حوزه های نو ظهور و جنجال آفرین در مطالعات میان رشته ای جامعه شناسی و اقتصاد تلقی می شود. وضعیت بسامان اقتصادی، بهره مندی از سلامت و تندرستی و داشتن روابط دوستانه با دیگران بخشی از عناصر اساسی مورد نیازی هستند که در بهبود کیفیت زندگی موثرند. بعد از جنگ جهانی دوم بیشتر تئوریهای توسعه و نظریه هایی که در ارائه مسیری جهت نیل به توسعه اقتصادی ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری ( M.A ) چکیده راه رسیدن به پایداری شهری از توسعه محل ه‏ای می‏گذرد. محله به عنوان کوچک­ترین و مهم­ترین واحد شهری، از نخستین اولویت­ها بوده و محله پایدار می­تواند زیربنای مناسبی را برای توسعه پایدار شهری فراهم نماید. ناپایداری توسعه شهری مهمترین چالش هزاره سوم است. محلات فقیرنشین و اسکان غیررسمی در شهرها با ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد ( M.SC) رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده : به طور کلی، آنچه در ادبیات علمی داخل و خارج کشور مغفول مانده ، نقش سازمان های ایمان محور ( سام ) در مدیریت و توسعه پایدار محله های شهری است . این سازمان ها که به دو دسته قدسی و غیر قدسی تقسیم می شوند به دلیل ظرفیت ایمانی اش دارای اثر بخشی مضاعف نسبت به دیگر سازمان ها هستند . سازمان های ایمان ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی توریسم چکیده محدوده مورد مطالعه در این تحقیق بخش های خاصی از مناطق کوهستانی دو شهرستان لاهیجان و ماسال در استان گیلان می باشد که به بام سبز معروف هستند. بام سبز لاهیجان که در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته در وسط شهر لاهیجان در 40کیلومتری شهر رشت واقع شده است. این بام سبز در قله ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد M .Sc رشته سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی – منابع آب و خاک چکیده افزایش جمعیت و توسعه ی بی رویه شهرها به ویژه در حاشیه آنها، بدون توجه به ویژگی های محیطی و انسانی باعث صدمات جبران ناپذیری به محیط و ساکنان آن شده است. به همین علت مباحث توسعه پایدار در شهرها، به ویژه کلان شهرها همواره از موضوعاتی بوده است که مورد توجه برنامه ریزان شهری ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A» رشته: جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده: امروزه با گسترش شهرها و رشد آهنگ شهر نشینی ، همچنین افزایش مشکلات و معضلات ناشی از این فرایند و اهمیت یافتن مدیریت یکپارچه و توسعه متوازن، همه جانبه و پایدار شهر، بحث بهسازی زیر ساخت های موجود شهری بیش از پیش قوت یافته است.در این راستا بهسازی شبکه معابر شهری و همچنین شبکه فاضلاب شهری به عنوان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده رساله/پایان نامه: روند سریع گسترش کلان شهرهای ایران بدون پیش بینی و استقرار ترتیبات نهادی و قانونی لازم برای کنترل و هدایت توسعه و ارائه خدمات متناسب در کل منطقه موجب بروز مشکلات و چالش های محتوایی متعددمی شود. پرسشی که مطرح است , این است که چگونه می توان براین چالش ها غلبه کرد ؟ حل این چالش ها ...

ثبت سفارش