پایان نامه ارزیابی شاخص های کیفیت زندگی شهری در کرمانشاه (مطالعه موردی منطقه2شهرداری کرمانشاه)

word 4 MB 30416 158
1393 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۵,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری (M.A)

    چکیده

    کیفیت زندگی به عنوان مفهومی برای نشان دادن میزان رضایتمندی فرد از زندگی و به عبارتی معیاری برای تعیین رضایت و عدم رضایت افراد و گروه ها، از ابعاد مختلف زندگی است. کیفیت زندگی شهری یکی از مهمترین حوزه های مطالعات شهری در کشورهای مختلف است. این مهم به دلیل اهمیت روزافزون مطالعات کیفیت زندگی در پایش سیاست های برنامه ریزی شهری و نقش آن به عنوان ابزاری کارآمد در مدیریت و برنامه ریزی شهری است. بنابراین شهر به عنوان بستر زیست انسان شهرنشین، نیازمند تامین استانداردهایی است که در یک نگاه می توان آن را استانداردهای کیفیت زندگی نامید. واژه کیفیت زندگی بیشتر با محیط طبیعی و شرایط خارجی زندگی افراد از قبیل آلودگی، کیفیت مسکن، جنبه های زیبایی شناسانه، تراکم، شیوع جرم و مانند این ها مرتبط است. هدف این پژوهش بررسی و ارزیابی کیفیت زندگی شهری در منطقه2 شهرداری کرمانشاه می باشد. روش تحلیل از نوع توصیفی– تحلیلی است. برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و پیمایشی با استفاده از پرسشنامه و برای سنجش کیفیت زندگی در منطقه استفاده گردیده است. به منظور تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیات از روش‌ های آماری آزمون T-test تک نمونه ای و تحلیل عاملی و نرم‌افزار SPSS بهره گرفته شد. کیفیت زندگی شهری معمولاً از طریق شاخص های ذهنی حاصل از پیمایش و ارزیابی ادراکات و رضایت شهروندان از زندگی شهری و یا با استفاده از شاخص های عینی اندازه گیری می شود. نتایج این پژوهش نشان می دهد که میزان رضایت شهروندان از کیفیت محیط زندگی خود در ابعاد فیزیکی درحد مطلوبی قرار ندارد. در پایان نیز پیشنهاداتی جهت بهبود وضعیت این منطقه ارائه گردیده است.

    واژگان کلیدی: کیفیت زندگی، محیط شهری، آزمون T-test، تحلیل عاملی، منطقه 2 شهرکرمانشاه

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    مقدمه

    امروزه اهمیت محیط های مسکونی شهری به عنوان سکونتگاه های اصلی مردم، روز به روز در حال افزایش است. به طوری که این محیط ها در وهله اول ابزار مهمی برای توسعه انواع شاخص های زندگی نظیر سلامت، خانواده، کار یا فراغت و... را فراهم می آورند. دوم اینکه، جمعیت زیادی در نواحی به شدت شهرنشین شده زندگی می کنند و یا در آینده ای نزدیک زندگی خواهند کرد که می بایست به کیفیت محیط سکونت آنها توجه ویژه شود (رفیعیان،10:1391). کیفیت محیط نه تنها به حوزه برآورده سازی نیازهای مادی انسانی توجه دارد، بلکه تامین و ارتقای ظرفیت های اجتماعی و توسعه ای اجتماعات براساس الگوهای رفتار اجتماعی را در نظر دارد. بنابراین بهبود و ارتقای کیفیت محیط مسکونی، به مثابه یکی از اهداف اصلی سیاست گذاران و برنامه ریزان شهری در پایش سیاست های عمومی تبدیل شده است (خادم الحسینی و دیگران، 1389: 1) کیفیت محیط سکونت شهری معمولاً از طریق شاخص های ذهنی حاصل از پیمایش و ارزیابی ادراکات و رضایت شهروندان از زندگی شهری و محیط سکونتی آنان؛ یا با استفاده از شاخص های عینی حاصل از داده های ثانویه، اندازه گیری می شود؛ تا بدین وسیله سنجشی سیستماتیک در خصوص میزان رضایتمندی و بهره مندی شهروندان از ویژگی های محیطی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و کالبدی محیط سکونت به دست آید. برهمین اساس، در این پژوهش برآنیم تا برنامه ریزی شهری را با مفهومی میان رشته ای پیوند دهیم و از طریق افزایش ارتباط با شهروندان، تصویرذهنی آنان را در خصوص کیفیت محیط سکونت شان جویا شویم. لذا ابتدا معیارها و مولفه های کیفیت محیط سکونت شهری با تاکید بر تصویر ذهنی شهروندان منطقه2 شهرداری کرمانشاه مورد بازشناسی قرار گرفته است.

     

    1- 1- بیان مسئله

     

    کیفیت محیط شهری سنجشی است برای ارزیابی شرایطی از محیط مسکونی که برای زندگی شهری حداقل مطلوبیت را به همراه دارد و از عوامل مؤثر بر آن می توان از میزان و نحوه خدمات رسانی اجتماعی، چگونگی سلسله مراتب در کاربری های عمده و خدماتی شهر، امنیت اجتماعی در فضاهای شهری، نحوه دسترسی به فضاهای شهری، مکان قرار گیری کاربری ها و فضاهای اصلی شهر در بستر شهر، محیط زیست شهری، عملکرد بخش های مختلف در شهر، فعالیت های در جریان در محیط شهری، توجه به هویت و فرهنگ بومی ساکنان و غیره را نام برد. دلیل مهم برای چنین توجه ای به (مفهوم) کیفیت با توجه به برنامه ریزی و طراحی شهری به طور هم زمان و تعاملی از جمله راهکارهایی است که می تواند ارتقای کیفیت عملکردی در فضاهای شهری را محقق کند . پارامترهای کیفیت محیط شهری برای بررسی نتایج مو رد انتظارطراحی از فرایند برنامه ریزی، پس از مقایسه نظریات مختلف و تحلیل آن ها و لحاظ کردن وجوه اشتراک و افتراق میان عناصر تشکیل دهنده کیفیت محیط شهری مانند نظریات جین جیکوبز، لینچ، بنتلی، دی ای تی آر، کرمونا و جان پانتر، در نهایت شش شاخص در نظر گرفته شد. این شاخص ها عبارتند از نفوذپذیری[1] ، تنوع[2] ، ایمنی و امنیت[3]، انعطاف پذیری[4]، همه شمول بودن[5] و سرزندگی[6]. کیفیت های محیط شهری مطابق با مدل کانتر از کیفیت های مربوط به کالبد، فعالیت و تصورات تشکیل می شود. از امتزاج کیفیت های کالبدی و فعالیتی، کیفیت عملکردی پدید می آید (گلکار،1380: 56).  به هرحال میان برنامه ریزان شهری و سیاست گذاران درباره ی تدقیق معنای کیفیت زندگی، اجزای منفردی که کیفیت زندگی را در بردارند (کیفیت زندگی از مجموع و تعامل آ نها بدست می آید) و روشی که از طریق آن برنامه های ویژه، کیفیت زندگی را بهبود می بخشند، توافق اندکی وجود دارد. در عین حال درگزارشات و پروژه های برنامه ریزی شهری بسیاری به مفهوم کیفیت زندگی شهری اشاره می شود، چه به عنوان نتیجه و حاصل پروژه و چه به عنوان بررسی وضعیت موجود (لطفی، 68:1388 ).

    استراتژی شهری بانک جهانی (1999) برای شهرهای جهان سوم، بر روی چهار مشخصه اساسی قابلیت سکونت، رقابت پذیری، حکمرانی خوب و ورشکستگی ها متمرکز شده است؛ این چهار عامل را نیز در افزایش رفاه ساکنین این شهرها دخیل می داند(باسخا و همکاران، 98:1389).  در جدید ترین رتبه بندی با توجه به شاخص کیفیت زندگی بین کشور های جهان درسال2014 متاسفانه کشور ایران در رتبه 51 جهان قرار گرفت که در جایگاه بسیار نامناسبی هم در قاره اسیا نیز قرار دارد. (رجوع شود به جدول رتبه بندی کشور های جهان از لحاظ شاخص های کیفیت زندگی سال2014 در سایت www.economic.com) و استان کرمانشاه درمیان استانهای ایران در سال 91با رتبه کیفیت زندگی 48/1- در رتبه کیفیت زندگی پایین قرار گرفته است و در میان 25 استان مورد بررسی رتبه22 را به خود اختصاص داده است (موذن139:1391). به طور کلی، باتوجه به تحقیات میدانی و اطلاعات گرفته شده از شهرداری و مراجع زیربط و مقایسه آن با استاندارهای معرفی شده از سوی منابع معتبر کیفیت زندگی در محله های منطقه 2شهرداری کرمانشاه، بنا به دلایل مختلف در سطح پایینی قرار دارد ولازم است تحقیقات جامعی در همه تخصص ها صورت گیرد تا جهت برنامه ریزی های توسعه شهری در خدمت مدیران و برنامه ریزان شهری قرار گیرد.

    1-2- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق

    مطالعات کیفیت زندگی می تواند به شناسایی نواحی مساله دار، عدم نارضایی مردم، اولویت های شهروندان در زندگی، تاثیرفاکتورهای اجتماعی–  جمعیتی بر کیفیت زندگی و پایش وارزیابی کارایی سیاست ها و اترتژی ها در زمینه کیفیت زندگی کمک کند(صدیقه لطفی،  66:1388) کیفیت زندگی از موضوعاتی است که امروزه در مطالعات شهری، از منظر علوم اجتماعی، روانشناسی، اقتصاد، مدیریت، علوم سیاسی و.... مورد توجه قرار گرفته است، کیفیت زندگی برای تعیین رضایت و عدم رضایت افراد و گروه ها از ابعاد مختلف زندگی است. امروزه کیفیت زندگی هدف اصلی تمام برنامه ریزی هاست که توسط اندیشمندان و برنامه ریزان تهیه می شود(قالیباف و همکاران، 31:1390).

    میزان کیفیت زندگی ساکنین شهرها با توسعه ی پایدار شهرها ارتباط تنگاتنگی دارد. توسعه ی پایدار، همه جوانب توسعه(محیط زیست، اقتصاد و اجتماع) در جامعه ی انسانی را مورد تاکید قرار می دهند. باتوجه به پیچیدگی ذاتی شهرها و ابعاد مختلف تاثیرگذاری آن ها، شناخت عوامل اصلی و کلیدی در جهت دستیابی به پایداری شهری ضروری به نظر میرسد. در این راستا، رضایتمندی شهرنشینان از وضعیت موجود شهرها، توجه به خواسته ها و نیازهای آنان می تواند مدیران شهری را در دستیابی  به پایداری بیشتر شهرها به ویژه پایداری اجتماعی یاری رساند(حسین زاده دلیر  و همکاران2:1388). شهر سالم با انسانهای سالم معنا می یابد و هر دو موجب به وجود جامعه ای سالم و پویا خواهند شد. شهرنشینی به عنوان یکی از عوامل مهم تاثیر گذاربر سلامت فردی و اجتماعی شهروندان، محسوب می شود به گونه ای که، سلامت انسان ها، تاحد زیادی تحت تاثیر وضعیت اجتماعی– اقتصادی و محیطی آنها و در گرو برنامه ها و اهدافی است که شهر برای آن ها در نظر گرفته است و ارتقای سطح کیفیت زندگی شهری نیز، درگرو سلامت است. ارتقای سطح سلامت، به مثابه محور توسعه جوامع پذیرفته شده و باتوجه به اهداف منشور اوتاوا، هدف نهایی همه دولت هاست. یافته های کیفیت زندگی می تواند برای بازشناسایی استراتژی های سیاسی قبلی و طراحی سیاست های برنامه ریزی آینده استفاده شود. بهبود کیفیت زندگی در هر جامعه ای، یکی از مهمترین اهداف سیاست های عمومی آن جامعه است(قدمی و معتمد1392 :50-33). مرور بر ادبیات تحقیق نشان می دهد که توافق عمومی در میان محققان، سیاستگذاران و برنامه ریزان در خصوص نیاز به مطالعه کیفیت زندگی در نواحی شهری وجود دارد. این مطالعات غالبا وظایف کلیدی از قبیل آگاه کردن شهروندان، گروه های اجتماعی و سیاستگذاران از روند های کیفیت زندگی را بر عهده دارند. از این رو، تحقیق انجام شده می تواند اطلاعات مفیدی را در زمینه بهبود روش شناسی مطالعه کیفیت زندگی در نواحی منطقه 2 شهرداری کرمانشاه و برنامه ریزی توسعه به منظور ارتقای کیفیت زندگی شهروندان شهر کرمانشاه را فراهم نماید.

     

    1-3- مرور ادبیات و سوابق مربوطه

    تئوری ها و مطالعات تجربی کیفیت زندگی عمدتاً از جوامع غربی نشات گرفته اند. مطالعات کیفیت زندگی درکشورهای در حال توسعه و به تبع آن در ایران به طورقابل توجهی کمیاب هستند. در سال های اخیر مقالاتی دراین زمینه در مجلات علمی داخل و خارج کشور منتشرشده است. دکتر اسفندیار زبردست به بررسی قلمرومسکن کیفیت زندگی و رضایت از زندگی درسکونتگاه های حاشیه کلانشهر تهران پرداخته است . دراین مقاله با استفاده از تحلیل عاملی هفت قلمرو فرعی مسکن برای کیفیت زندگی همچون امکانات، کیفیت و استحکام مسکن شناسایی شده است. نتایج نشان می دهد که رابطه مستقیمی بین دلایل مهاجرت به سکونتگاه های حاشیه ای تهران و قلمروهای فرعی مسکن کیفیت زندگی وجود دارد. در سال 1386 آقای افشین کوکبی مقاله ای تحت عنوان معیارهای ارزیابی کیفیت زندگی شهری در مراکز شهری (مطالعه موردی مرکز شهر خرم آباد) ارئه داد. به منظور اولویت بندی معیارها و زیرمعیارهای موردنظر و همچنین مشخص کردن جایگاه مرکز شهر خرم آباد در سلسله مراتب مراکز شهری به لحاظ سطح زندگی، از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی مقایسه دودویی معیارها جهت اتخاذ تصمیم نهایی استفاده شده است. نتایج مطالعات و ارزیابی بیانگر قرار داشتن مرکز شهر خرم آباد در رده مراکز شهری با کیفیت زندگی شهری پایین بوده است.

    در سال 1388 سرکار خانم صدیقه لطفی مقاله ای تحت عنوان مفهوم کیفیت زندگی شهری: تعاریف، ابعاد و سنجش آن در برنامه ریزی شهری ارائه داده است و پژوهش ایشان به دنبال آن است تا ضمن بررسی ادبیات مطروحه دراین زمینه در سطح جهانی، تلاشی در زمینه شناخت تعاریف و پژوهش به دنبال آن است تا ضمن بررسی ادبیات مطروحه در این زمینه در سطح جهانی، تلاشی در زمینه شناخت تعاریف و ابعاد این مفهوم با تاکید بر برنامه ریزی شهری داشته باشد. درادامه نیز با ذکرچند نمونه انجام شده در دنیا، به تحلیل شیوه های سنجش این مفهوم در برنامه ریزی شهری از یک طرف و لزوم این سنجش از طرف دیگر می پردازد.

    در سال 1388آقای اسماعیل علی اکبری و مهدی امینی مقاله ای تحت عنوان کیفیت زندکی شهری در ایران(1385-1365)  ارائه  داد که رشد شهر و شهرنشینی را به عنوان بازرترین ویژگی تحولات اجتماعی– اقتصادی را مورد بررسی قرار داده اند. تحقیق آنها بر مبنای شاخص های عینی میباشد که تغییرات سهم و سرانه با ضریب برخورداری جامعه شهری از شاخص های شش گانه مسکن، بهداشت، اموزش، ارتباطات، انرژی، و گردشگری ارزیابی شده و روش تحقیق کتابخانه ای باتوجه به یافته های تحقیق ضریب برخورداری جامعه شهری در بسیاری از شاخص ها در دهه1365 تا 1385 کاهش یافته است.اما سرانه برخوداری ارتباطات و انرژی افزایش یافته است.

    Title: Evaluathing the indicase of urban Quality of life in Kermanshah a case study of second –diuision municipality of Kermanshah

    Abstract

    Quality of life is a concept used to show the pitch of individuals' satisfaction of life, i.e. a criterion for determining individuals and groups' satisfaction and dissatisfaction of different dimensions of their lives. The urban quality of Life is the most prominent fields of study in different countries due to the increasing significance of quality of life studies in urban planning policies and its role as an efficient medium in management and Urban Planning. Therefore, cities as the habitats of urban population are in need of standards of quality of life. The term "quality of life" is more related with natural environments and the external conditions of lives such as pollution, quality of housing, aesthetic aspects, density and the incidence of crimes and such like. The present study aimed to evaluate and delve into the urban quality of life in the 2nd division municipality of Kermanshah. As for data analysis, the descriptive-analytical methods were applied. To collect data, such methods as library and field studies (i.e. questionnaires) were utilized. As for hypothesis testing, such statistical methods as One-Sample T-test and Factor Analysis as well as SPSS were applied. The urban quality of life is usually measured either by subjective indexes from investigations and assessments concerning the citizens' perceptions and satisfaction of urban life or by objective indexes. The results of the present study demonstrated that the pitch of citizens' satisfaction of the quality of the physical dimensions concerning their living environment was not ideal. In addition, some suggestions have been proposed at the end of the manuscript to improve this region.

    Keywords: quality of life, urban environment, test, T-test, factor analysis, region 2 in Kermanshah

  • فهرست:

    فصل اول: کلیات طرح تحقیق

    مقدمه. 3

    1- 1- بیان مسئله. 3

    1-2- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. 5

    1-3- مرور ادبیات و سوابق مربوطه. 6

    1-4- اهداف (شامل اهداف کلی و کاربردی) 9

    1-4-1- هدف کلی.. 9

    1-5- کاربرد نتایج تحقیق.. 10

    1-6- سؤالات تحقیق.. 10

    1-7- فرضیه‏های تحقیق.. 10

    1-8- مشکلات و محدودیتهای تحقیق.. 10

    1-9- تعاریف واژگان و مفاهیم. 11

    1-9-1- محله. 11

    1-9-2- شاخص ها 11

    1-9-3- کیفیت... 11

    1-9-4- کیفیت زندگی.. 11

    1-9-5- شهر کرمانشاه 12

    فصل دوم: مبانی نظری

    مقدمه. 14

    2-1- پیدایش شهر و شهرنشینی.. 15

    2-1- 1- مرحله اول دگرگونی و رشد شهرها سال1300 تا 1320.. 15

    2-1- 2- مرحله دوم دگرگونی و رشد شهرها سال 1320 تا 1341.. 16

    2-1- 3- مرحله سوم رشد شتابان شهر نشینی تا انقلاب اسلامی.. 17

    2-1- 4- مرحله چهارم ادامه شدت شتابان شهرنشینی بعد از انقلاب اسلامی.. 17

    2-2- فضای شهری و ابعاد آن. 18

    2-2-1- تأثیر فضاهای شهری بر وجوه مختلف یک شهر. 19

    2-2-2- تاثیر فضاهای شهری بر سیما و کالبد یک شهر. 19

    2-2-3- تاثیر فضاهای شهری بر وجوه فرهنگی و اجتماعی یک شهر. 20

    2-3- فرایند بازساخت و شکل گیری مناطق کلانشهری.. 20

    2-3-1- سنت زیبایی شناسی بصری در طراحی شهری.. 22

    2-3-2- سنت ایجاد مکان شهری.. 22

    2-4- تعریف کلان شهر. 23

    2-4-1- تاریخچه پیدایش کلان شهر. 24

    2-4-2- خصلت‌های کلان شهرها 24

    2-4-2-1- سلطه عقلانیت و حسابگری در شهرها 24

    2-4-2-2- پیچیدگی کلان شهرها 25

    2-4-2-3- دلزدگی و یکنواختی.. 25

    2-4-2-4- احتیاط، محافظه کاری در کلان شهری.. 25

    2-4-2-5- کلان شهر، مرکز تحول فرهنگ مدرن. 25

    2-4-2-6- عدم تجانس و ناهمگونی شهرها 26

    2-4-2-7- تراکم و آلودگی محیط.. 26

    2-4-2-8- تأخر فرهنگی و عدم هماهنگی انسان و ماشین.. 26

    2-5- تاریخچه پیدایش مفهوم کیفیت زندگی.. 26

    2-5-1-کیفیت زندگی شهری.. 28

    2-5-2- مفهوم کیفیت زندگی.. 30

    2-6- نظریه های کیفیت زندگی.. 33

    2-6-1- کیفیت زندگی ناشی از برخورداری.. 33

    2-6-2- کیفیت زندگی ناشی از ارتباطات... 34

    2-6-3- کیفیت زندگی ناشی از کیفیتِ بودن. 34

    2-6-4- کیفیت زندگی شهری و برنامه ریزی.. 34

    2-7- دیدگاه های کیفیت زندگی.. 36

    2-7-1- مکتب ساختارگرایی.. 36

    2-7-2- مکتب اصلاح گرایی.. 37

    2-7-3- نظریات طراحان شهری معاصر در باب کیفیات محیطی.. 37

    2-7-4- مدلهای طبقه بندی کیفیت محیط شهری.. 38

    2-7-4- 1- مدل لنگ: نیازهای انسانی.. 38

    2-7-4-2- مدل اپلیارد:  حالت های ادراک انسانی.. 39

    2-7-4- 3- مدل «کانتر» : مولفه های « مکان » 39

    2-8- ابعاد اساسی در مدلهای سنجش کیفیت زندگی شهری.. 39

    2-8-1- کیفیت زندگی و ابعاد سه گانه آن. 41

    2-8-2- شاخص های سنجش کیفیت زندگی شهری.. 43

    2-9- برنامه ریزی.. 46

    2-10- دیدگاههای توسعه پایدار شهری با توجه به محیط زیست... 46

    2-10-1- تعریف سازمان خواربار جهانی (فائو) 47

    2-10-2- تئوریهای توسعه منطقه‌ای.. 47

    2-10-3- روش منطقه‌ای‌کردن. 48

    2-10-4- مناطق همگن.. 48

    2-10-5- مناطق عملکردی.. 49

    2-10-6- مناطق برنامه‌ریزی.. 49

    2-10-7- نظریه سیستمها 51

    2-11- تعریف و مفهوم ارزیابی عملکرد محیط.. 51

    2-11-1- مفهوم ارزیابی محیط.. 53

    2-11-2- اهداف، عملکرد و معیارهای ارزیابی.. 53

    2-11-3- ارزشیابی محیط.. 54

    2-11-4- مفهوم ارزشیابی.. 55

    2-12- مدیریت شهری و مشارکت مردمی.. 57

    2-12-1- مشارکت و توسعه شهری.. 58

    2-12-1-1- مفهوم مشارکت... 58

    2-12-1-2- سطوح مشارکت... 59

    2-12-1-3- ضرورت و اهمیت مشارکت در توسعه. 60

    2-13- نظریه برنامه‌ریزی ارتباطی.. 62

    2-13-1- برنامه ریزی فضایی.. 63

    2-13-2- ساختار فضایی.. 64

    2-13-3- ساماندهی فضایی.. 64

    فصل سوم: مواد و روش ها

    مقدمه. 66

    3-1- ویژگی‌های جغرافیایی کرمانشاه 66

    3-1-1- ویژگی‌های کلی زمین شناسی و تکتونیکی زاگرس.... 68

    3-1-2- ویژگیهای توپوگرافی و ژئومورفولوژیکی شهر کرمانشاه 70

    3-2- وضعیت منابع آبی استان کرمانشاه 71

    3-2-1- وضعیت هیدرولوژی شهر کرمانشاه 72

    3-2-1-1- رودخانه قره سو. 72

    3-2-2- ویژگیهای اقلیمی وجوی.. 73

    3-2-3- درجه حرارت و تغییرات آن. 74

    3-2-4- بارندگی و میزان آن. 75

    3-2-5- باد. 77

    3-2-6- تبخیر. 78

    3-2-7- تعداد روزهای یخبندان. 79

    3-3- مسائل زمین شناسی.. 79

    3-3-1- خاک شناسی شهر کرمانشاه و اطراف آن. 79

    3-3-2- آلودگی هوا 81

    3-3-3- بررسی خصوصیات تکتونیکی زمین (وضعیت لرزه خیزی منطقه) 81

    3-3-4- تأثیر آب و هوا بر سیمای طبیعی و انسانی استان. 82

    3-5- ویژگیهای انسانی و تاریخی منطقه. 83

    3-5-1- شهر کرمانشاه 84

    3-5-2- جمعیت استان. 85

    3-6- توسعه کالبدی کرمانشاه در دوران جدید شهرنشینی در ایران. 87

    3-6-1- زندگی شهری.. 88

    3-6-2- نژاد. 89

    3-6-3- زبان گویش.... 89

    3-6-3-1- گویش کردی کلهری.. 90

    3-6-3-2- گویش کردی اورامی.. 90

    3-6-3-3- گویش کردی سورانی.. 90

    3-6-3-4- گویش لکی.. 90

    3-7- هنرهای سنتی کرمانشاه 90

    3-7-1- گلیم بافی.. 91

    3-7-2- موج بافی.. 91

    3-7-3- جاجیم بافی.. 92

    3-7-4- قالی بافی.. 92

    3-7-5- نمد مالی.. 92

    3-8- وضعیت اقتصادی استان کرمانشاه‏ 93

    3-8-1- صنعت و تولید. 93

    3-8-1- مذهبی و فرهنگی.. 93

    3-8-1- بهداشت و درمان ‏ 94 

    3-9- روش شناسی تحقیق.. 94

    3-9-1- شرح کامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجرا 94

    3-9-2- بیان متغیرهای مورد بررسی در قالب یک مدل مفهومی.. 94

    3-9-3- روشهای گردآوری داده ها 95

    3-9-4- روش و طرح نمونه برداری.. 95

    3-10- بررسی اعتبار و روایی ابزار اندازه گیری.. 96

    3-10-1- روایی پرسشنامه. 96

    3-10-2- پایایی پرسشنامه. 97

    3-11- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات... 97

    فصل چهارم: تجریه و تحلیل داده ها

    مقدمه. 100

    4-1- اطلاعات و آمار توصیفی جامعه آماری.. 100

    4-1-2- توزیع پاسخ‌دهندگان بر حسب سن.. 100

    4-1-3- توزیع پاسخ‌دهندگان برحسب جنس.... 101

    4-1-4- توزیع پاسخ دهندگان بر حسب شغل.. 101

    4-1-5- توزیع پاسخ دهندگان برحسب میزان تحصیلات... 102

    4-1-6- توزیع پاسخ دهندگان برحسب مالکیت خانه (نوع سکونت ساختمان) 102

    4-1-7- توزیع پاسخ دهندگان برحسب وضعیت تأهل.. 103

    4-2- شاخص های سنجش.... 104

    4-2-1- شاخص ها 104

    4-3- یافته های استنباطی.. 105

    4-3-1- شاخص های عینی کیفیت زندگی شهری.. 105

    4-3-2- شاخص های ذهنی کیفیت زندگی شهری.. 108

    4-3-2- 1- شاخص های ذهنی در بعد فیزیکی.. 109

    4-3-2-2- شاخص های ذهنی در بعد اقتصادی.. 109

    4-3-2-3- شاخص های ذهنی در بعد اجتماعی.. 110

    4-3-3- مقایسه شاخص های ذهنی کیفیت محیط شهری در ابعاد مختلف.... 111

    4-4- بررسی عوامل مؤثر با استفاده از تحلیل عاملی.. 111

    4-4-1- روش تحلیل عاملی.. 111

    4-4-2- تحلیل کاوشی عامل ها 113

    4-4-3- اعتبار تحلیل عاملی.. 115

    4-4-4- تهیه ماتریس داده ها 116

    4-4-5- محاسبه ماتریس همبستگی.. 116

    4-4-6- استخراج عامل ها 116

    4-4-7- چرخش عامل‌ها 118

    4-4-8- نام گذاری عامل ها 119

    4-4-8-1- عامل اول. 120

    4-4-8-2- عامل دوّم. 120

    4-4-8-3- عامل سوم. 121

    4-4-8-4- عامل چهارّم. 122

     فصل پنجم: آزمون فرضیات و نتیجه گیری

    مقدمه. 125

    5-1- یافته های بدست آمده از فرضیه های پژوهش.... 125

    5-1-1- فرضیه اول پژوهش.... 125

    5-1-2- فرضیه دوم پژوهش.... 127

    5-2- نتیجه گیری و پیشنهادها 128

     

    منبع:

    اداره هواشناسی استان کرمانشاه، (1390)، گزارش داده های سالانه هواشناسی و اقلیم استان.

    اکبری، اسماعیل، امینی،مهدی،(1389)،کیفیت زندگی شهری ایران، فصلنامه رفاه اجتماعی،سال دهم، شماره36. آلتمن، آیرون، (1382)، محیط و رفتار اجتماعی (خلوت فضای شخصی، قلمرو و ازدحام)، ترجمه علی نمازیان، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، تهران.

    ایزدی، محمدسعید،(1380)، بررسی تجارب مرمت شهری در ایران با تاکید بر تحولات دو دهه اخیر، فصلنامه عمران و بهسازی شهری،سال دوم، شماره سوم.

    باسخا، مهدی، لطفعلی عاقلی کهنه شهری و ارشک مسایلی، ( 1389 )، رتبه بندی شاخص های کیفیت زندگی در استان های کشور، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال نهم، شماره 37 ، تهران.

    بحرینی،حسین، طبیبیان، منوچهر، (1377)، مدل ارزیابی کیفیت محیط زیست شهری، مجله محیط شناسی دانشگاه تهران، شماره 21-22، صص 1-24.

    بحرینی، سید حسین، (1389)، فرایند طراحی شهری،انتشارات دانشگاه تهران، چاپ پنجم.

    بزی، خدا رحم،(1386)، اصول و چهارچوب تهیه و تنظیم مقاله، پایان نامه و طرح تحقیق علمی،انتشارات سخن گستر، مشهد.

    پژوهشی جغرافیای انسانی، سال اول، شماره چهارم.

    پیران، پرویز، ( 1387 ) مشارکت (در امور شهری)،دانشنامه  مدیریت شهری و روستایی، سازمان شهردار ی ها و دهیاری های کشور، تهران.

    جهاد کشاورزی استان کرمانشاه،(1391)، سیمای کشاورزی استان کرمانشاه، انتشارات جهاد کشاورزی استان کرمانشاه.

    چاپمن، دیوید، (1383)، آفرینش محلات و مکان ها در محیط انسان ساخت، ترجمه شهرزاد فریادی و منوچهر طبیبیان، چاپ اول، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.

    حاجی نژاد، علی، رفیعیان،مجتبی،زمانی،حسین، (1389)،بررسی متغییرهای فردی مؤثر بر رضایت مندی شهروندان از کیفیت محیط زندگی،مطالعه مورد بررسی شهر شیراز،جغرافیا و توسعه،شماره17.

    حافظ نیا، محمد رضا (1382)، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، انتشارات سمت.

    حریرچی، امیرمحمود، میرزایی،خلیل جهرمی ومکانی، اعظم،(1388)،چگونگی وضعیت کیفیت زندگی شهروندان شهرجدید پردیس، فصلنامه ی پژوهش اجتماعی، سال دوم، شماره چهارم.

    حسین زاده دلیر، کریم، رسول قربانی و پری شکری فیروزجاه، ( 1388 )، تحلیل و ارزیابی کیفی سنجه های پایداری شهری در شهر تبریز، مجله مطالعات و پژوهش های شهری و منطقه ای، سال اول، شماره 2، پاییز .1388

    حسین زاده دلیر، کریم، (1380)، اصول و روشهای برنامه رطزی ناحیه ای، چاپ اول، انتشارات سمت، تهران .

    حسینی، سیدجواد،حیدری،محمدرضا،(1387)، شیوه های مؤثر در بازسازی و نوسازی بافتهای فرسوده، اولین همایش بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری، مشهد مقدس.

    حکمت نیا، حسن و موسوی، میر نجف،(1385)، کاربرد مدل در جغرافیا با تأکید بر برنامه ریزی شهری و ناحیه ای، انتشارات علم نوین یزد.

    خادم الحسینی، احمد، حسین منصوریان و محمد حسین ستاری، (1389)، سنجش کیفیت ذهنی زندگی در نواحی شهری (مطالعه موردی : شهر نورآباد، استان لرستان ) ، فصلنامه جغرافیا و مطالعات محیطی، سال اول، شماره 3 . بهار 1389

    خادمی،امیرحسین،(1390)، ارزیابی ومکان یابی فضای سبز شهری با استفاده (ازGISنمونه موردی: شهرآمل)، پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور.

    خوب آیند، سعید،(1384)، تحلیل فضایی شکل گیری حاشیه نشینی در شهر اصفهان، به راهنمایی دکتر علی زنگی آبادی و دکتر اصغر ضرابی، دانشگاه اصفهان .

    رضوانی،محمدرضا، متکان، علی اکبر، منصوریان،حسین، ستاری، محمدحسین،(1388)،توسعه و سنجش شاخص های کیفیت زندگی شهری )شهر نورآباد، لرستان(، فصلنامه مطالعات و پژوهشهای شهری، سال اول، شماره دوم

    رهنما، محمدرحیم،(1388)، برنامه ریزی مناطق مرکزی شهرها،انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

    رهنمایی، محمدتقی،(1382)، مجموعه مباحث و روشهای شهرسازی- جغرافیا، انتشارت مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران، چاپ سوم، تهران.

    رهنمایی، محمدتقی، حسینی، شاه پروانه،(1383)، فرایند برنامه ریزی شهری ایران، چاپ اول، انتشارات سمت، تهران.

    زمانی،حسین، (1388)، بررسی رضایتمندی شهروندان از کیفیت محیط زندگی،پایانامه کارشناسی ارشد،دانشگاه شیراز.

    زیاری، کرامت الله،(1383)، مکتب ها، نظریه ها و مدل های برنامه ریزی منطقه ای، انتشارات دانشگاه یزد.

    سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه،(1378)، مطالعات قابلیت سنجی توسعه استان کرمانشاه (بخش جغرافیای طبیعی).

    سالنامه آماری استان، (1388)، مرکز آمار استان، پورتال سازمانی و اطلاع رسانی استانداری کرمانشاه.

    سلطان زاده،واله، (1388)، بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت مردمی در فرایند احیاء بافت فرسوده شهرتبریز، پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز

    سمیعی،مرسده، رفیعی،حسن،امینی،مصطفی،اکبریان،مهدی، (1389)،سلامت اجتماعی ایران: تعریف اجماع مدارتا شاخص شواهد مدار،مسائل اجتماعی ایران،سال اول،شماره.

    سیف الدینی، فرانک، (1381)، فرهنگ واژگان برنامه ریزی شهری و منطقه ای، چاپ دوم، دانشگاه شیراز

    شکویی، حسین،(1384)، فلسفه های محیطی و مکتب های جغرافیایی، چاپ دوم، انتشارات گیتاشناسی، تهران.

    طالبی، هوشنگ و زنگی­آبادی، علی،(1380)، تحلیل شاخص­ها و تعیین عوامل مؤثر در توسعه انسانی شهرهای بزرگ کشور، فصلنامه تحقییقات جغرافیایی، شماره 60، مشهد.

    غراب، ناصرالدین، (1380)، تأثیرات محیط شهری در از ، خود بیگانگی انسان، فصلنامه مدیریت شهری، شماره 8 . سال 138

    قالیباف، محمدباقر، روستایی،مجتبی،رمضان ژاد،مهدی،طاهری،محمدرضا،(1390)، ارزیابی کیفیت زندگی شهری (مطالعه موردی: محله یافت آباد)،انجمن جغرافیایی ایران،سال نهم،شماره31.

    قدمی، مصطفی،حسینی،سمانه،(1390)، بررسی مؤلفه های کالبدی درکیفیت محیط شهری درنواحی مرکزی شهرساری اولین همایش آرمان شهر ایرانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور.

    گروسی، سعیده، نقوی، علی، (1387)، سرمایه ی اجتماعی و کیفیت زندگی در شهر کرمان، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال هشتم، شماره 30 و 31 .

    گلکار ک ،(1380)،مؤلفه های سازنده کیفیت محیط شهری، مجله صفه ، دانشگاه شهید بهشتی، . ش32، ص54 .

    گلکار،کوروش، (1378)،طراحی شهری:تحلیل تئوری ها، دانشکده معماری ،دانشگاه شهید بهشتی ،شماره29.

    لطفی، صدیقه، (1388)،مفهوم کیفیت زندگی شهری: تعاریف، ابعاد و سنجش آن در برنامه ریزی شهری، فصلنامه علمی پژوهشی جغرافیای انسانی - سال اول، شماره چهارم.

    لنگ، جان، (1383)، آفرینش نظریه معماری: نقش علوم رفتاری در طراحی محیط، ترجمه علیرضا عینی فر، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.

    لینچ، کوئین ،(1381)، تئوری شکل شهر، ترجمه سید حسین بحرینی، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه تهران.

    لینچ،کوین، (1376)، سیمای شهر، مترجم:منوچهر مزینی، نشر دانشگاه تهران.

    ماجدی ، سید مسعود و عبدالهی لهسایی زاده ،(1385)، بررسی رابطه بدین متغیر های زمینه ای، سرمایه اجتماعی و رضایت از کیفیت زندگی " فصلنامه روستا و توسعه ، سال 9،  شماره 4، صص 135

    مطلبی، قاسم، (1380)، روانشناسی محیط دانشی نو در خدمت معماری و طراحی شهری، مجله هنرهای زیبا، شماره 10، صص 52-67.

    مهدیزاده، جواد، (1385)، برنامه ریزی راهبردی توسعه شهری، معاونت معماری و شهرسازی، وزارت مسکن و شهرسازی، تهران.

    مهندسین مشاور پژوهش و عمران، (1382)، طرح تفصیلی ویژه بافت قدیم،شهرآمل، وزارت مسکن و شهرسازی

    مهندسین مشاور پژوهش و عمران،(1383)، طرح تفصیلی شهرآمل، وزارت مسکن و شهرسازی.

    مهندسین مشاور تخت پولاد، (1389)، طرح ساماندهی، بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهرآمل، شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری، وزارت مسکن و شهرسازی، گزارشات سطح یک،دو و سه.

    مهندسین مشاور طرح و منظر. طرح توسعه و عمران (جامع) شهر اصلاندوز،(1388)، سازمان مسکن و شهرسازی استان اردبیل، اردبیل.

    نجات، سحرناز،(1387)، کیفیت زندگی و اندازه گیری آن، مجله تخصصی اپیدمیولوژی ایران، دوره 4، شماره 2.

    نوغانی، محسن، اصغرپور، احمدرضا، صفا، شیما،کرمانی، مهدی،(1388)،کیفیت زندگی شهروندان و رابطه آن با سرمایه اجتماعی در شهر مشهد، مجله علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد،سال پنجم.

     

    Appleyard, D. 1981. Livable Street, Berekly :University of California Press.

    Bonomi A, Patric D, Bushnell D. Validation of the united states’ version of the World Health Organization Quality of Life (WHOQOL) instrument. Journal of Clinical Epidemiology 2000; 53: 1-12

    Calman، KC.( 1984) Quality of life in Cancer Patients- An Hypothesis Med Ethics

    Canter, D. 1977. The Psychology of place, London : Architectural Press,. Longman, Harlow.

    Carmona, M. et al. 2003. Public places – Urban spaces, The dimensions of urban design, New York : Architectural Press.

    Craglia, M., Leontidou, L., Nuvolati, G. and Schweikart, J.,(2004). Towards the development.

    Fahy, F.,( 2007), Galway 21, Implementing the Principles and Practices sustainable Development in Galway city council. 1st End. Environmental Protection Agancy.USA., ISBN-10:1840951214

    Fayers P M, Machin D. Quality of Life Assessment, Analysis and Interpretation, Jhon Willy, New york: 2000

    Ferrance، C: Powers، M.(1985) Quality of Life Index: Development and Propertied.Adv Nursci

    Foo Tuan Seik(2000): Subjective assessment of urban quality of life in Singapore, Habitat Internatonal, 24, pp 25-55           

    Foo, T.S.,(2005), Subjective assessment of urban quality of life in Singapore(1997-1998). Habitat

    Habitat International 33 (2009) 319–326, 0197-3975/$ – see front matter _ 2008 Elsevier Ltd. Allrights reserved.

    Harpham.Trudy& et al,(2001), Healthy city project in developing countries:The first evaluation, south bank university,London,SW8,2JZ,UK

    International, 24(1):31-49.

    Jacobs , jane (1961) . the Death and life of Great American cities . New yourk. Rondom House.

    Jacobs, J. 1961. The Death and Life of Great American Cities. New.

    Lambiri,Dionysia,(2006),Quality of life in the Economic and urban Economic Literature, JEL classification: R00,131,R12

    Lang J. 1987. Creating architectural theory: The role of the behavioral sciences  in environmental designWokingham:Van , London : Nostrand Reinhold.

    Larson J. S.(1996), The World Health Organization Definition of Health: Social Versus Spiritual Health, Social Indicators Research, 38:180_192

    Mitchell, G., Namdeo, A., Kay, D., (2001), A new disease-burden method for estimating the impact

    Moro, M., Brereton, F., Ferreira, S., Clinch, J.P., (2008), Ranking quality of life using subjective

    Naude´,W., Rossouw, S., Krugell, W.,(2009), The non-monetary quality of city life in South Africa,

    Nel، E; Uys، HH.(1993) The Effect Of Preparative Teaching on the Emothional Attitude ofPatients Undergoing Coronary Bypass Surgery Curations.

    of outdoor air quality on human health. Sci. Total Environ. 246, 153–164.

    Pal, A.K, Kumar,U.C,(2005),Quality of life concept for the evaluation of societal development of rural community in west bangal, india, Rural Devolopment, vol. xv,no2

    Punter, J. , Carmona, M. 1997. The Design Dimension of Planning: Theory, content and best practice for design policies, London : E & Fn Spon. quality of life indicators in the digital city. Environment and Planning B-Planning & Design, 31(1):51- 64.

    Sabbahi 1 I, Nabil Drouby, Sanaa Sabbah, Nathali Retel Rudel and Mariette Marcier,(2003), Quality of life in rural and urban population in Lebano, usingSF 36 Health survey.

    Shafer, C.S., Koo Lee, B., Turner, S., (2000), A tale of three greenway trails: user perceptions relatedto quality of life. Landscape and Urban Planning. 49, 163–178.

    Smith, C., Levermore,G.,(2008), Designing urban spaces and building to improve sustainability and quality of life in a warmer word, Social Indicators Research 40

    Ulengin,Burc, Fusun Ulengin & Umit Guvenc(2001), A multidimensional approach to urban quality of life: The case of Istanbul, European Journal of Operation Reasrch, 130, pp 361-274

    Van poll ,Ric (1997).The pevceived Quality of urban Environment A multi- attvibute evaluation , university of Groningen

    Ware, John E., Jr. (1996): The SF-36 Health Survey. Spilker, B. Quality of Life and Pharmaco-Economics in Clinical Trials. Philadelphia: Leppincott

    well-being data, ECOLOGICAL ECONOMICS 65 (2008) 448–460, 0921-8009/$ – see front matter © 2008 Elsevier B.V. All rights reserved.

    York : Random House. Bently, I. et al. 1985. Responsive environment: AA Manual for Designers, London : Architectural Press


موضوع پایان نامه ارزیابی شاخص های کیفیت زندگی شهری در کرمانشاه (مطالعه موردی منطقه2شهرداری کرمانشاه), نمونه پایان نامه ارزیابی شاخص های کیفیت زندگی شهری در کرمانشاه (مطالعه موردی منطقه2شهرداری کرمانشاه), جستجوی پایان نامه ارزیابی شاخص های کیفیت زندگی شهری در کرمانشاه (مطالعه موردی منطقه2شهرداری کرمانشاه), فایل Word پایان نامه ارزیابی شاخص های کیفیت زندگی شهری در کرمانشاه (مطالعه موردی منطقه2شهرداری کرمانشاه), دانلود پایان نامه ارزیابی شاخص های کیفیت زندگی شهری در کرمانشاه (مطالعه موردی منطقه2شهرداری کرمانشاه), فایل PDF پایان نامه ارزیابی شاخص های کیفیت زندگی شهری در کرمانشاه (مطالعه موردی منطقه2شهرداری کرمانشاه), تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی شاخص های کیفیت زندگی شهری در کرمانشاه (مطالعه موردی منطقه2شهرداری کرمانشاه), مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی شاخص های کیفیت زندگی شهری در کرمانشاه (مطالعه موردی منطقه2شهرداری کرمانشاه), پروژه در مورد پایان نامه ارزیابی شاخص های کیفیت زندگی شهری در کرمانشاه (مطالعه موردی منطقه2شهرداری کرمانشاه), پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی شاخص های کیفیت زندگی شهری در کرمانشاه (مطالعه موردی منطقه2شهرداری کرمانشاه), تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی شاخص های کیفیت زندگی شهری در کرمانشاه (مطالعه موردی منطقه2شهرداری کرمانشاه), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی شاخص های کیفیت زندگی شهری در کرمانشاه (مطالعه موردی منطقه2شهرداری کرمانشاه), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی شاخص های کیفیت زندگی شهری در کرمانشاه (مطالعه موردی منطقه2شهرداری کرمانشاه), پروژه درباره پایان نامه ارزیابی شاخص های کیفیت زندگی شهری در کرمانشاه (مطالعه موردی منطقه2شهرداری کرمانشاه), گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی شاخص های کیفیت زندگی شهری در کرمانشاه (مطالعه موردی منطقه2شهرداری کرمانشاه), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی شاخص های کیفیت زندگی شهری در کرمانشاه (مطالعه موردی منطقه2شهرداری کرمانشاه), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی شاخص های کیفیت زندگی شهری در کرمانشاه (مطالعه موردی منطقه2شهرداری کرمانشاه), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی شاخص های کیفیت زندگی شهری در کرمانشاه (مطالعه موردی منطقه2شهرداری کرمانشاه), رساله دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی شاخص های کیفیت زندگی شهری در کرمانشاه (مطالعه موردی منطقه2شهرداری کرمانشاه)

پایان نامه جهت اخذ کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده: کیفیت زندگی شهری یکی از مهمترین حوزه های مطالعات شهری در کشورهای مختلف است . این مهم به دلیل اهمیت روزافزون مطالعات کیفیت زندگی در پایش سیاست های عمومی و نقش آن به عنوان ابزاری کارآمد در مدیریت و برنامه ریزی شهری است.نواحی شهری مراکز اصلی رشد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در هر کشوری هستند و خود را به عنوان جذاب ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته :جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده طرح باززنده سازی یا طرح مرمتی شهر در واقع ایفا کننده ی این وظیفه است که به اتکاء شناخت روند زندگی شهر، راه توسعه ی پدیده های موجود را برای تداوم زندگی مردمان شهر پیش بینی کند. به عبارت دیگر، طرح باززنده سازی شهری - در شرایط موجود و تجارب معمول تر- به کمک روند تکاملی تاریخ شهر می آید. اگر شناخت ...

پایان‌نامه­ی کارشناسی ارشد رشته­ ی جغرافیا گرایش برنامه‌ریزی شهری چکیده بحران‌های شهری جزء لاینفک بحث مدیریت شهری است و این موضوع در کلان‌ شهر ها شکل بسیار پیچیده‌تری به خود می‌گیرد، با توجه به جمعیت زیاد و روبه رشد کلان‌شهر اصفهان و استقرار آن در زون سنندج- سیرجان، وقوع یک زلزله بزرگ یا سایر بلایای طبیعی و انسانی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. بنابراین لازم است که به طور جدی به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) چکیده به دلیل توجه زیاد به ابعاد پایداری محیطی و کیفیت زندگی و اجتماعات سالم در سال­های اخیر محفل بحث و بررسی ابعاد کیفی محیط­های سکونتی شهری به شدت داغ شده و کیفیت محیط شهری، به یکی از دغدغه­های نوین نهادهای مدیریت و برنامه­ریزی شهری تبدیل شده است. با این تعابیر، این پژوهش با عنوان ارزیابی کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته جغرافیا وبرنامه ریزی شهری چکیده بطورکلی زلزله یکی از سوانح طبیعی است که تأثیرات مخربی بر سکونتگاه­های انسانی برجای گذاشته و تلفات جانی و مالی سنگینی بر ساکنان آنها وارد می سازد. در عین حال آسیب­پذیری شهر تأثیر مستقیمی در تلفات انسانی ناشی از بحران دارد و آسیب پذیری ناشی از زلزله اصولاً در نتیجه ساخت و ساز­های بی­رویه در حریم گسل­ها، عدم رعایت ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (MA) گرایش: برنامه ریزی شهری چکیده اسکان غیر رسمی ،از پیامدهای نامطلوب شهرنشینی در جهان معاصر است که به ویژه در نتیجه صنعتی شدن شتابان و نابرابری های منطقه ای شکل گرفته و شهرها را با مسائل عدید ه ای مواجه ساخته است. گسترش سکونت گاه های غیر رسمی با گسترش آسیب های اجتماعی نظیر فحشا، اعتیاد، سرقت و... رابطه مستقیم دارد. افزایش این سکونت گاه ها ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (MA) گرایش: برنامه ریزی شهری چکیده اسکان غیر رسمی ،از پیامدهای نامطلوب شهرنشینی در جهان معاصر است که به ویژه در نتیجه صنعتی شدن شتابان و نابرابری های منطقه ای شکل گرفته و شهرها را با مسائل عدید ه ای مواجه ساخته است. گسترش سکونت گاه های غیر رسمی با گسترش آسیب های اجتماعی نظیر فحشا، اعتیاد، سرقت و... رابطه مستقیم دارد. افزایش این سکونت گاه ها ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش مالی چکیده عوارض نوسازی و عمران شهری یکی از پایدارترین منابع درآمدی سالم شهرداری‌ ها، محسوب شده که به موجب قانون نوسازی و عمران شهری (1347) از شهروندان دریافت می گردد. ولی بخش مهم و قابل توجهی از عوارض نوسازی و عمران شهری توسط شهروندان پرداخت نمی شود و شهروندان به دلایل گوناگون تمایلی برای پرداخت این گونه ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای انسانی گرایش: برنامه ریزی شهری چکیده در گذشته های نه چندان دور فضای ورودی شهر به مثابه اولین فضای شهری، نخستین تصویری از شهر بود که در ذهن مسافران شکل می گرفت. لذا این فضاها نه تنها از کیفیات فضایی بالایی بر خوردار بودند بلکه جزء ویژگی های شاخص شهرها بودند. امروزه با گسترش شهرها و ظهور وسایل نقلیه، ورودی شهرها به فضایی بی ...

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته ی برنامه ریزی شهری گروه جغرافیا چکیده مهمترین معیار برای تحلیل وضعیت عدالت فضایی در شهر چگونگی توزیع تسهیلات و خدمات شهری است و میزان و چگونگی توزیع تسهیلات می تواند نقش مؤثری در جابجایی فضایی جمعیت و تغییرات جمعیتی در مناطق شهری داشته باشد. این پژوهش با هدف تحلیل عدالت فضایی در نقاط شهری گرگان با تأکید بر تسهیلات عمومی شهری وبررسی ...

ثبت سفارش