پایان نامه بررسی ارتباط بین نابی، چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی

word 985 KB 30470 218
1389 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۲,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه

    جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد

    مدیریت صنعتی

     

     

    فرایند جهانی شدن، به وجود آمدن سازمان‌تجارت جهانی و یکپارچگی بازارهای جهانی، پیشرفتهای سریع و بنیادین تکنولوژیک، پیشرفت های جدید در زمینه‌فناوری اطلاعات، افزایش تغییرات سریع در الگوهای مصرف و تقاضا، تبیین کنترل های آلودگی محیط زیست و حفظ منابع انرژی، کمبود منابع و هزینه‌های بالای آنها، چالشهایی هستند که بنگاه‌ها و صنایع مختلف در عرصه تجارت و فعالیتهای اقتصادی با ان روبرو هستند و ادامه حیات آنها، منوط به تصمیم گیری درست و به موقع در برابر این تغییرات است. در این میان، فرایند جهانی شدن و گسترش بازارهای مصرف و نیز افزایش تعداد رقبا و شدت رقابت، باعث اهمیت بخشیدن به مفاهیمی مانند رقابت‌پذیری و از سوی دیگر، پررنگ شدن مفهوم چابکی شده است.این امر موجب گردیده تا بنگاه‌ها، صنایع و کشورهای مختلف در جهت ارتقای رقابت‌پذیری خود به شناسایی عوامل مؤثر بر رقابت‌پذیری و چابکی به منظور هماهنگی با تغییرات محیطی و با هدف تقویت آنها تلاش کنند.

    از سوی دیگر، از انجایی که طی تولید ناب زواید و اتلاف های تولید انبوه حذف می گردد، در دهه 80، بسیاری از شرکتهای مشهور در سرتاسر دنیا شروع به بکارگیری برنامه هایی کردند که به وسیله ان ها بتوانند بهره وری و کیفیت خود را بهبود بخشند.

    امروزه نیز عواملی همچون افزایش رقابت در بین شرکت ها، بهبود سرعت تغییرات و متلاطم بودن وضعیت تقاضای مشتریان باعث شده است سطوح و نوع تقاضاها به سرعت در حال تغییر باشند و همگام با جهانی شدن شرکت ها، رقابت جهانی نیز در حال تقویت شود. این مسئله به خوبی نشان می دهد بازارهای محصولات به بلوغ کافی رسیده و مشتریان کالاهایی را تقاضا می کنند که نیازهای مشخص آنها را ارضا نماید. دانشمندان بسیار زیادی بر این باور هستند که برای پوشش چنین بازارهایی ناب شدن [1]یکی از الزامات اجتناب ناپذیر و ضروری شرکت ها می باشد.

     همچنین، یکی از صنایع برجسته و رو به رشد کشور ایران، صنعت کاشی است و ایران در صنعت کاشی رو به رشد می باشد به طوری که تاکنون در رده بزرگترین تولیدکنندگان کاشی و سرامیک جهان جای داشته و روز بروز، این صنعت در میزان تولید و افزایش ظرفیت تولید رشد بسزایی دارد. از این رو، در این مطالعه این صنعت در زمینه های مذکور مورد بررسی قرار گرفته است.

    در این تحقیق به بررسی ارتباط این متغیرهای موثر بر رقابت پذیری سازمانی پرداخته شده است و ارتباط نابی و چابکی بر رقابت پذیری در صنعت کاشی و سرامیک مورد بررسی قرار می گیرد و شدت تأثیر این مؤلفه ها بر رقابت پذیری بدست خواهد آمد و به منظور دستیابی به این اهداف از تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم افزار SPSS  و تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار LISREL بهره گرفته می شود

     

    1.Leanness

    مقدمه

     

    فرایند جهانی شدن، به وجود آمدن سازمان‌تجارت جهانی و یکپارچگی بازارهای جهانی، پیشرفتهای سریع و بنیادین تکنولوژیک، پیشرفت های جدید در زمینه‌فناوری اطلاعات، افزایش تغییرات سریع در الگوهای مصرف و تقاضا، تبیین کنترل های آلودگی محیط زیست و حفظ منابع انرژی، کمبود منابع و هزینه‌های بالای آنها، چالشهایی هستند که بنگاه‌ها و صنایع مختلف در عرصه تجارت و فعالیتهای اقتصادی با آن روبرو هستند و ادامه حیات آنها، منوط به تصمیم گیری درست و به موقع در برابر این تغییرات است. در این میان، فرایند جهانی شدن و گسترش بازارهای مصرف و نیز افزایش تعداد رقبا و شدت رقابت، باعث اهمیت بخشیدن به مفاهیمی مانند رقابت‌پذیری و از سوی دیگر، پررنگ شدن مفهوم چابکی شده است.این امر موجب گردیده تا بنگاه‌ها، صنایع و کشورهای مختلف در جهت ارتقای رقابت‌پذیری خود به شناسایی عوامل مؤثر بر رقابت‌پذیری و چابکی به منظور هماهنگی با تغییرات محیطی و با هدف تقویت آنها تلاش کنند.

    از سوی دیگر، از انجایی که طی تولید ناب زواید و اتلاف های تولید انبوه حذف می گردد، در دهه 80، بسیاری از شرکتهای مشهور در سرتاسر دنیا شروع به بکارگیری برنامه هایی کردند که به وسیله آن ها بتوانند بهره وری و کیفیت خود را بهبود بخشند((Cua & Colleagues, 2001)(White & Prybutok, 2001) (Mieir & Forrester, 2002). در سال 1990 ووماک[1] و همکارانش از دانشگاه MIT با چاپ کتابی با عنوان« تولید ناب؛ ماشینی که جهان را تغییر داد» تولید ناب را به عنوان ترکیبی از مدل تولید سنتی فورد و مدل کنترل اجتماعی در محیط تولید ژاپنی، به جامعه جهانی معرفی کردند(فرخ،1383) (Mieir & Forrester, 2002).

    امروزه نیز عواملی همچون افزایش رقابت در بین شرکت ها، بهبود سرعت تغییرات و متلاطم بودن وضعیت تقاضای مشتریان باعث شده است سطوح و نوع تقاضاها به سرعت در حال تغییر باشند و همگام با جهانی شدن شرکت ها، رقابت جهانی نیز در حال تقویت شود. این مسئله به خوبی نشان می دهد بازارهای محصولات به بلوغ کافی رسیده و مشتریان کالاهایی را تقاضا می کنند که نیازهای مشخص آنها را ارضا نماید(Suzaki,  2000)(Marin & Delgado, 2000)(Porter, 1990) (Bonavia & Marin, 2006). دانشمندان بسیار زیادی بر این باور هستند که برای پوشش چنین بازارهایی ناب شدن [2]یکی از الزامات اجتناب ناپذیر و ضروری شرکت ها می باشد (Mieir & Forrester, 2002)(Womack & Colleagues,1990)،(Womack & Jones,1996)، (Krafcik, 1988)(Lee, 1996)(Macduffie, 1995)(Sohal & Egglestone, 1994)(Bonavia & Marin, 2006).

    همچنین، از انجایی که یکی از صنایع برجسته و رو به رشد کشور ایران، صنعت کاشی است و ایران در صنعت کاشی رو به رشد می باشد به طوری که تاکنون در رده بزرگترین تولیدکنندگان کاشی و سرامیک جهان جای داشته و با توجه به رشد روز بروز این صنعت در میزان تولید و افزایش ظرفیت تولید، در این مطالعه این صنعت در زمینه های مذکور مورد بررسی قرار گرفته است.

     

     

    2.1. ضرورت و اهمیت تحقیق

     

         هر شرکتی که در یک صنعت رقابت می‌کند دارای استراتژی رقابتی خواه آشکار یا ضمنی است. اهمیت خاصی که امروزه شرکت‌های مختلف برای تدوین استراتژی قائل هستند، مبین این عقیده است که در فرآیند آگاهانه تدوین استراتژی فواید ارزشمندی نهفته است. از جمله فواید این است که انتخاب استراتژی (اگر نتواند فعالیتهای بخشهای اجرایی را تضمین کند) حداقل به مدیران شرکت این اطمینان را می‌دهد که سیاستهای این بخشها دارای هماهنگی بوده و در راستای اهداف معینی باشند. توجه زیاد به امر برنامه‌ریزی استراتژیک سؤالاتی را که مدتها ذهن مدیران را به خود مشغول داشته بیش از پیش برجسته نموده است: چه عاملی رقابت را در صنعت مورد فعالیت ما و یا صنایعی که قصد ورود به آنها را داریم، پیش می‌برد؟ فعالیت احتمالی رقبا به چه صورت خواهد بود و بهترین راه برای واکنش در برابر اقدامات احتمالی آنها چیست؟ سیر پیشرفت صنعت مورد فعالیت ما به چه صورت خواهد بود؟ چگونه می‌توان شرکت را در بهترین موقعیت برای رقابت دراز مدت قرار داد؟

    با این حال در فرایندهای برنامه‌ریزی استراتژیک رسمی بیشتر تأکید بر این است که سؤالات به‌صورت منظم و سازماندهی شده ارائه شوند، نه اینکه صرفاً به آنها جوابی داده شود. تکنیکهایی که اغلب توسط شرکتهای مشاور برای جوابگویی به این سؤالات ارائه شده است، به جای چشم‌انداز صنعت، یا بیشتر بر روی یک شرکت با تولیدات متنوع تمرکز دارند و یا صرفاً یک جنبه از ساختار آن صنعت نظیر رفتار هزینه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند. در اینصورت نمی‌توان انتظار داشت از طریق آن به تمام جنبه‌ها و پیچیدگی‌های رقابت در آن صنعت دست یافت. یکی از صنایع برجسته و رو به رشد کشور ایران، صنعت کاشی است که با توجه به مسائل مطرح شده در بالا، نیاز به بررسی و کارشناسی بیشتری در زمینه رقابت پذیری در محیط پویای خود و رشد بیشتر و حفظ بازارهای فعلی و بدست گیری بازارهای جدید را دارد.

     

    3.1.  بیان مسئله

     

    با توجه به موارد مذکور در زمینه اهمیت تحقیق و به دلیل توسعه تولید صنعت کاشی و افزایش رقابت در بازارهای داخلی، و پویایی محیط، سازمآنهایی توانایی بدست گیری بازارهای جدید و افزایش تولید و در نهایت حفظ بقای طولانی مدت سازمان را دارند که در زمینه رقابت پذیری و استفاده درست و به موقع استراتژی های رقابت پذیری موفق تر باشند و همچنین همگام با تعییرات محیطی(چابکی) و در جهت حذف زواید و اتلاف های تولید انبوه (تولید ناب)، گامی موثر بردارند. در این تحقیق میزان رقابت پذیری صنعت مورد نظر با توجه به ابعاد استخراج شده در تحقیقات مشابه مورد سنجش قرار خواهد گرفت و ارتباط آن با چابکی و نابی مورد بررسی قرار می گیرد.

    4.1. هدف تحقیق

     

    با توجه به انچه در راستای اهمیت رقابت پذیری سازمانی به عنوان ابزاری برای غلبه بر فرایند جهانی شدن، به وجود آمدن سازمان‌تجارت جهانی و یکپارچگی بازارهای جهانی، پیشرفتهای سریع و بنیادین تکنولوژیک، پیشرفت های جدید در زمینه‌فناوری اطلاعات، افزایش تغییرات سریع در الگوهای مصرف و تقاضا، تبیین کنترل های آلودگی محیط زیست و حفظ منابع انرژی، کمبود منابع و هزینه‌های بالای آنها، بیان شده است بررسی و کنکاش در زمینه رقابت پذیری همواره می تواند نتایج جدیدی به همراه داشته باشد.  همچنین، چابکی سازمانی به عنوان ابزاری برای غلبه برچالشهایی ناشی ازعدم انعطاف پذیری، زمان تدارک طولانی و تنوع کم محصولات و خدمات و همچنین لزوم یکپارچگی و همگام شدن سازمآنها با تغییرات سریع در عرصه جهانی شدن، بیان شده است(Sharif & Zhang, 1999; Arteta & Giachetti, 2004; Ramesh & Devadasan, 2007; Vazquez-Bustelo, Avella, & Fernandez, 2007; Prince & Kay, 2003; Ren, ،Yusuf, & Burns, 2003)

    و همچنین، با توجه به اهمیت حذف زواید و اتلاف های تولید انبوه و به کارگیری تولید ناب با توجه به کمبود منابع و هزینه‌های بالای آنها و مسایل مربوط به حفظ منابع انرژی، اهداف انجام این پژوهش را می توان در قالب موراد زیر بیان نمود:

    معرفی شاخص های مورد نیاز از حوزه ناب بودن در صنعت کاشی

    معرفی شاخص های مورد نیاز از حوزه چابک بودن در صنعت کاشی

    معرفی شاخص های سنجش رقابت پذیری در صنعت کاشی

    تعیین نوع ارتباط بین نابی- چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی در صنعت کاشی

    تعیین شدت رابطه تأثیر مؤلفه های نابی و چابکی سازمانی بر رقابت پذیری

     

     

    5.1.  سئوالات و فرضیات پژوهش

     

    1- شاخص های مورد نیاز از هر حوزه( ناب بودن و چابک بودن ) برای صنعت کاشی کدامند؟

    2- شاخص های سنجش رقابت پذیری کدامند؟

    3- نوع ارتباط بین نابی- چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی در صنعت کاشی چگونه است؟

    4- شدت رابطه تأثیر مؤلفه های نابی و چابکی سازمانی بر رقابت پذیری چگونه است؟

     

    6.1.  قلمرو پژوهش

     

    از نظر موضوعی، این پژوهش در حوزه پژوهشهای کاربردی حوزه کاشی و سرامیک استان یزد قرار می گیرد. از نظر زمانی، نمونه مورد مطالعه شامل کلیه شرکتهای خوشه کاشی استان یزد می باشد که در فاصله زمانی بهمن ماه 1388 الی مهر 1389 به صورت فعال مشغول به کار می باشند. از نظر مکانی، این پژوهش در محدوده استان یزد و بر روی کلیه شرکتهای فعال خوشه کاشی و سرامیک استان یزد (اعم از شرکتهای حاضر در شهرک صنعتی یزد و شرکتهای مستقر در سطح استان یزد) انجام شده است.

     

     

    7.1. روش انجام پژوهش

     

    روش تحقیق، تحلیل توصیفی و  از لحاظ استراتژی اجرا پیمایشی می باشد. روش جمع آوری اطلاعات و روش به کار گرفته شده در این پژوهش، آمیزه ای از روش های کتابخانه ای، میدانی و پیمایشی می باشد.  عمدتاً به منظور مطالعه ادبیات موضوع و بررسی سابقه تحقیق و آشنایی با تجربیات صورت گرفته و شناخت نابی و چابکی سازمانی و ابعاد سنجش رقابت پذیری از از روش کتابخانه ای استفاده شده است.

    روش میدانی، به منظور شناخت عملکرد فعلی صنعت از لحاظ نابی و چابکی و تأثیر بکارگیری آن در رقابت پذیری به کار گرفته خواهد شد. بدین منظور متخصصین و مشاورین خبره با استفاده از مصاحبه­های نیمه‌هدایت شده به کمک طلبیده خواهند شد. در نهایت به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، پیمایشی بر روی تحقیق انجام خواهد شد.

    روش میدانی با واقع‌گرایی بالا، دقت را برای نتایج تحقیق به ارمغان خواهد آورد و در نهایت روش پیمایشی، جمع بندی و نتیجه گیری آیتم ها به منظور پاسخ گویی به سؤالات مطرح شده را امکان‌پذیر خواهد نمود.

    برای این منظور از تمامی شرکت‌های فعال کاشی در استان یزد در تحقیق استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق مدیران و کارشناسان فعال در تمامی شرکت ها که دارای مدرک حد اقل لیسانس و سابقه کاری بالای 3 سال هستند، می‌باشد.

    1- آیتم های چابکی، نابی و رقابت پذیری با استفاده مطالعه کتابخانه ای تعیین شد. 

    2-  پرسشنامه ای در سه بخش نابی سازمانی، چابکی سازمانی و ابعاد رقابت پذیری طراحی و

    3- بعد از تأیید روایی و پایایی پرسشنامه، در میان مدیران و کارشناسان فعال در صنعت کاشی وسرامیک استان یزد توزیع شد.

    4- با استفاده از داده های گرد آوری شده ارتباط بین نابی و چابکی سازمانی و میزان رقابت پذیری این صنعت بدست آمده و در مرحله آخر،

    5- عوامل رقابت پذیری را با استفاده از دیدگاه نابی و چابکی استخراج می گردد.

     

     

     

    تعریف عملیاتی متغیرها

     

    چابکی سازمانی: توانایی هر سازمانی برای حسگری، ادراک و پیشبینی تغییرات موجود در محیط کاری میباشد(Zhang, & Sharif .1999) همچنین چابکی را، توانایی رونق و شکوفایی . در محیط دارای تغییر مداوم و غیرقابل پیشبینی تعریف میکنند)01.(Maskell 20

    ناب بودن: واژه ناب یا Lean در لغت به معنی لخم و بی چربی می باشد. این اصطلاح بیانگر بدون زائده و بدون حشو بودن است. در ادبیات کشورهای مختلف برای هر شی یا چیزی که بدون بیهودگی و اضافات باشد، این واژه به کار گرفته می شود. در فرهنگ تخصصی ناب بودن عبارتست از تولید بیشترین محصولات یا خدمات قابل فروش تحت کمترین هزینه های عملیاتی در حالی که سطح موجودی در حد بهینه باشد.

    رقابت پذیری سازمانی: "رقابت‌پذیری درجه‌ای است که بر اساس آن توانمندی یک کشور در تولید کالاها و خدمات در شرایط اقتصاد آزاد، سنجیده می‌شود به گونه‌ای که این تولیدات بتواند در بازارهای بین‌المللی حضور پیدا کنند و به صورت پیوسته به تثبیت و ارتقای درآمد واقعی مردم آن کشور در درازمدت منجر گردد".

     

     

    جمع بندی

    در این فصل به کلیات تحقیق به این شرح پرداخته شد، در ابتدا دلیل انتخاب متغیرها ( نابی، چابکی و رقابت پذیری) و پیاده سازی و بررسی ارتباط آنها در صنعت کاشی و سرامیک مطرح شد و ضرورت بررسی آنها در قالب موضوع انتخابی بیان گردید. سپس ضرورت و اهمیت این متغیر ها در صنعت و سازمان های تولیدی بیان شد. در بخش «بیان مسئله» موضوع و چالش موجود جهت بررسی و تحلیل آن د رتحقیق حاضر مورد بحث قرار گرفت و در بخش«اهداف تحقیق» ، اهداف اصلی که در طی تحقیق به آنها پرداخته شده است بیان و  سپس اهداف، در قالب سؤالاتی که تحقیق جهت پاسخ گویی به آنها صورت گرفته بیان گردید. سپس قلمرو پژوهش ذکر گردید و در ادامه مراحل انجام پژوهش در قالب پنج مرحله بخش بندی شد و در بخش نهایی متغیر های تحقیق در قالب تعریف عملیاتی معرفی گردید.

     

    1.Womack

    1. Leanness

    Abstract

     

    Globalization process, the emergence of global trade organization, global market integration, long pace and fundamental progress in technology, new invention in IT, sudden changes in demand and consume patterns, explaining environmental pollution control, preserving energy resources, resources shortages related costs are challenges to which the organizations and various industries are encountered. And their existences depend on right and on time decision making on these challenges. However, globalization process and the expansion of consume markets, increasing competitors and intense competitions have given more importance to some concepts like competitiveness and agility. This has made organizations, industries, and various countries to try to identify the factors influencing competitive and agility to improve their competitiveness and to be compatible to environmental changes.

                On the other hand, since wastes and redundant are removed from mass production through lean production, many large organization worldwide have commenced to implement the programs by which they can improve their products quality and productivity since 1980s.

    Nowadays, along with globalization of companies, some factors including: increasing competition among companies, change pace improvement, customer’s status instability, have made the kind and levels of demand changing and made global competition improved.

    This clearly shows that products markets have grown well and customers demand those products by which their specific needs are satisfied. Many researchers are convinced that leanness is required and inevitable to cover such markets.

    Also, one of the raising industries in Iran is tile industry, and the country is growing in this field as so it has gained a high rank among the producers.

    Accordingly, this research is to analyze the above mentioned problems. In this research, the relationship among the variables affecting organization compatibility and relationship between leanness, agility and competitiveness in tile industries are investigated, also the intense of these relationships are analyzed. The analysis was done through exploratory factor analysis by SPSS and verifying factor analysis by LISREL software. 

  • فهرست:

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1.1. مقدمه............................................................................................................................................ 2

    2.1. ضرورت و اهمیت تحقیق......................................................................................................... 3

    3.1. بیان مسئله.................................................................................................................................. 4

    4.1. هدف تحقیق............................................................................................................................... 5

    5.1. سئوالات و فرضیات پژوهش.................................................................................................... 6

    6..1 .قلمرو پژوهش............................................................................................................................. 6

    7.1. روش انجام پژوهش................................................................................................................... 6

    8.1. تعریف عملیاتی متغیرها........................................................................................................... 8

    9.1. جمع بندی.................................................................................................................................. 8

     

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1.2. مقدمه........................................................................................................................................ 11

    2.2.کلیاتی پیرامون تولید ناب......................................................................................................... 14

        1.2.2. ناب بودن................................................................................................................................. 15

        2.2.2.تعاریف تولید ناب..................................................................................................................... 15

        3.2.2. تاریخچه تولید ناب................................................................................................................. 18

        4.2.2. نتایج بکارگیری تولید ناب...................................................................................................... 23

        5.2.2. تولید ناب و صنایع ایران......................................................................................................... 26

        6.2.2. تولید ناب و صنایع کاشی و سرامیک .................................................................................... 27

        7.2.2. مؤلفه های تولید ناب.............................................................................................................. 29

    3.2. چابکی سازمانی.......................................................................................................................... 38

        1.3.2. مفهوم چابکی و تولید چابک................................................................................................... 40

        2.3.2.خصوصیات و ویژگی‌های سازمان چابک.................................................................................. 43

        3.3.2. -قابلیت‌های کلیدی چابکی در سازمان.................................................................................. 46

        4.3.2. مؤلفه‌های شکل گیری تولید چابک........................................................................................ 47

    4.2. رقابت پذیری............................................................................................................................... 51

       1.4.2. مفهوم رقابت‌پذیری................................................................................................................. 52

       2.4.2. مدل الماس‌ پورتر..................................................................................................................... 53

       3.4.2.  استراتژی رقابتی ..................................................................................................................... 57

                 1.3.4.2.  تمرکز بر هزینه....................................................................................................... 59

                        1.1.3.4.2. استفاده حد اکثر از ظرفیت تولید ..................................................................... 59

                       2.1.3.4.2. صرفه جویی در مقیاس................................................................................. 60

                       3.1.3.4.2.  پیشرفت های تکنولوژیکی............................................................................ 60

                       4.1.3.4.2.  تأثیرات یادگیری/ تجربه.............................................................................. 61

              2.3.4.2. استراتژی تمایز محصول.............................................................................................. 62

       4.4.2. استراتژی بهترین شیوه هزینه کردن........................................................................................ 63

        5.4.2.  استراتژی تمرکز...................................................................................................................... 64

        6.4.2. جمع بندی مؤلفه های تعیین کننده رقابت پذیری سازمانی................................................. 65

    5.2.  نتیجه گیری.............................................................................................................................. 67

     

    فصل سوم: روش شناسی تحقیق

    1.3.  مقدمه.......................................................................................................................................... 69

    2.3. معرفی متغیر های تعیین چابکی سازمانی......................................................................... 70

    3.3. معرفی مؤلفه های های تعیین نابی...................................................................................... 72

    4.3. معرفی مؤلفه های تعیین رقابت پذیری.............................................................................. 74

    5.3. سئوالات و فرضیات پژوهش.................................................................................................... 76

    6.3. روش تحقیق............................................................................................................................... 76

    7.3. جامعه آماری............................................................................................................................... 77

    8.3. حجم منطقی گروه نمونه........................................................................................................ 77

    9.3. ابزار گردآوری داده ها............................................................................................................... 79

    10.3. روش تجزیه و تحلیل............................................................................................................. 79

        1.10.3. تحلیل عاملی ...................................................................................................................... 79

        2.10.3. آزمون KMO و کرویت بارتلت ((Bartlett....................................................................... 82

        3.10.3. جدول اشتراکات (Communalities).............................................................................. 83

         4.10.3. جدول واریانس کل استخراج شده ((Total Variance Explained........................... 83

         5.10.3. ماتریس اجزاء (ابعاد) اولیه ................................................................................................. 83

         6.10.3.. چرخش دورانی و تفسیر..................................................................................................... 84

         7.10.3. جدول ماتریس چرخش یافته(Rotated Component Matrix).............................. 84

    11.3. مدل یابی معادلات ساختاری.............................................................................................. 85

    12.3.  نوع پژوهش............................................................................................................................ 86

    13.3. روایی و پایایی ابزار پژوهش................................................................................................. 87

    14.3. نتیجه گیری............................................................................................................................ 93

     

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

    1.4. مقدمه........................................................................................................................................... 95

    2.4. دسته بندی مؤلفه های مربوط به حوزه چابکی................................................................ 95

        1.2.4. آزمون KMO و کرویت بارتلت (Bartlett) ........................................................................ 99

        2.2.4. جدول اشتراکات(Communalities) ................................................................................ 100

        3.2.4. جدول واریانس کل استخراج شده (Total Variance Explained) .............................. 100

        4.2.4. ماتریس اجزاء (ابعاد) اولیه ..................................................................................................... 101

        5.2.4. جدول ماتریس چرخش یافته (Rotated Component Matrix) ............................... 103

        6.2.4. تحلیل عاملی تأییدی مؤلفه های مربوط به متغیر چابکی..................................................... 107

        7.2.4. برونداد نتایج تحلیل عاملی تأییدی متغیرهای چابکی........................................................... 109

        8.2.4. تفسیر خروجی(برونداد) تحلیل عاملی تأییدی متغیرهای چابکی.......................................... 109

    3.4. دسته بندی مؤلفه های مربوط به حوزه نابی..................................................................... 112

        1.3.4. آزمون KMO و کرویت بارتلت (Bartlett) ........................................................................ 115

        2.3.4. جدول اشتراکات (Communalities) ............................................................................... 116

        3.3.4. جدول واریانس کل استخراج شده (Total Variance Explained) .............................. 116

        4.3.4. ماتریس اجزاء (ابعاد) اولیه...................................................................................................... 117

        5.3.4. جدول ماتریس چرخش یافته (Rotated Component Matrix)................................... 119

        6.3.4. تحلیل عاملی تأییدی مربوط به دسته بندی متغیر های نابی............................................... 123

        7.3.4. برونداد نتایج تحلیل عاملی تأییدی متغیر های نابی............................................................. 125

        8.3.4. تفسیر خروجی(برونداد) تحلیل عاملی تأییدی متغیر های نابی............................................. 125

    4.4.  دسته بندی مؤلفه های مربوط به حوزه رقابت پذیری.................................................. 129

        1.4.4.  آزمون KMO و کرویت بارتلت (Bartlett) ...................................................................... 132

        2.4.4. جدول اشتراکات (Communalities) ............................................................................... 133

        3.4.4. جدول واریانس کل استخراج شده (Total Variance Explained)............................... 133

        4.4.4. ماتریس اجزاء (ابعاد) اولیه...................................................................................................... 134

        5.4.4. جدول ماتریس چرخش یافته (Rotated Component Matrix)................................. 136

        6.4.4.  تحلیل عاملی تأییدی متغیرهای رقابت پذیری..................................................................... 140

        7.4.4.  برونداد نتایج تحلیل عاملی تأییدی متغیر های رقابت پذیری............................................. 142

        8.4.4.  تفسیر خروجی(برونداد) تحلیل عاملی تأییدی متغیر های رقابت پذیری............................. 142

    5.4. دسته بندی متغیر های تحقیق............................................................................................. 146

        1.5.4. آزمون KMO و کرویت بارتلت (Bartlett)......................................................................... 149

        2.5.4. جدول اشتراکات (Communalities) ............................................................................... 149

        3.5.4. جدول واریانس کل استخراج شده (Total Variance Explained)............................... 150

        4.5.4. جدول ماتریس چرخش یافته (Rotated Component Matrix)................................. 150

        5.5.4. تحلیل عاملی تأییدی متغیرهای اصلی و فرعی تحقیق  ....................................................... 154

        6.5.4. برونداد نتایج تحلیل عاملی تأییدی متغیر های تحقیق......................................................... 156

        7.5.4. تفسیر خروجی(برونداد) تحلیل عاملی تأییدی متغیر های تحقیق......................................... 156

    6.4. تعیین نوع ارتباط بین نابی-چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی در صنعت کاشی.158

       1.6.4.  برونداد نتایج تحلیل عاملی تأییدی تمامی متغیر های تحقیق............................................. 162

        2.6.4. تفسیر نتایج تحلیل عاملی تأییدی تمامی متغیر های تحقیق ............................................... 162

        3.6.4. تشریح و بررسی ارتباط نابی و چابکی بر رقابت پذیری سازمانی........................................... 165

    6.4. جمع بندی.................................................................................................................................. 169

     

    فصل پنجم: نتیجه گیری

    1.5. مقدمه........................................................................................................................................... 174

    2.5. محدودیتهای پژوهش................................................................................................................ 174

    3.5. نتایج تحقیق............................................................................................................................... 175

        1.3.5.  معرفی شاخص های مورد نیاز از حوزه ناب بودن در صنعت کاشی ..................................... 176

        2.3.5. معرفی شاخص های مورد نیاز از حوزه چابک بودن در صنعت کاشی .................................. 177

        3.3.5.  معرفی شاخص های سنجش رقابت پذیری در صنعت کاشی .............................................. 177

        4.3.5. تعیین نوع ارتباط بین نابی- چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی در صنعت کاشی..... 178

        5.3.5. تعیین شدت رابطه تأثیر مؤلفه های نابی و چابکی سازمانی بر رقابت پذیری ...................... 179

    4.5.  پیشنهادات................................................................................................................................. 180

    5.5. تحقیقات آینده........................................................................................................................... 182

    6.5.  جمع بندی................................................................................................................................ 183

    فهرست منابع و مآخذ    208

    منبع:

    فهرست منابع و مآخذ

    فارسی

    برفروشان سهراب و عطالله نصرتی. تفکر ناب؛ دروازه ورود به سرزمین سیگماها، (فروردین 1384) ،مجله الکترونیکی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران(نما)، دوره 4، شماره 2.

    بندریان رضا، چابکی؛ چرا و چگونه، (1385) www.betsa.ir   

    جعفرنژاد، احمد.، شهایی، بهنام، مقدمه ای بر چابکی سازمانی و تولید چابک 1386 ,مؤسسه کتاب مهربان نشر.

    جعفر نژاد احمد و محمد فاریابی باسمنج، مفاهیم اساسی تولید،(1381)، انتشارات صفار، چاپ دوم.

    سید حسینی، سید محمد و امیر  بیات ترک. ارزیابی عوامل تولید ناب در سازمان­های تولیدی غیر پیوسته(سفارشی) (مطالعه موردی، گروه صنعتی سدید). (تابستان 1384) مدرس علوم انسانی، دوره 9، شماره 2.

    عباس زاده شهانقی، لیلا، بررسی عوامل مؤثر در وضعیت رقابتی و نحوه ی ارزیابی آن در صنعت تولید الیاف مصنوعی در ایران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، پاییز ۱۳۸۲

    فتحیان، محمد و همکاران، "نقش فناوری اطلاعات در چابکی بنگاههای کوچک و متوسط ایران.، 1384  ،سومین کنفرانی بین المللی مدیریت، تهران

    کویین، جیمز براین. میتنزبرگ، هندی و جیمز، رابرت ام. برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک، و مدیریت استراتژی (فرایند استراتژی ) ترجمه دکتر صائبی، 1376، مرکز آمورش مدیریت.

    ووماک، جیمز و جونز، دانیل و روس، دانیل و رادنژاد، آزاده،  تولید ناب انقلاب کیفیت و بهره وری،1379 ،(چاپ پنجم) نشر آموزه، اصفهان.

    ویلن، جی دیوید هنگر توماس. مبانی استراتژیک، ترجمه محمد اعرابی و داوود ایزدی، دفتر پژوهش های فرهنگی، 1381

     

     

    فهرست منابع لاتین

     

    Ahlstrom, p. & Karlsson, C. ” Change processes towards lean production The role of the management accounting system”  International Journal of Operations & Production Management” . (1996), 42-56

    Alan Waing and Alan Glendo, Management Risk, International Thomas Bussiness Press, 1998. 45-47

    Arbós , Lluís Cuatrecasas .”Design of a rapid response and high efficiency service by lean production principles: Methodology and evaluation of variability of performance”  International Journal of Production Economics, 2002, Pages 169-183

    Baskerville , Richard . Pries-Heje , Jan  & Madsen, Sabine. “ Post-agility: What follows a decade of agility? “ Information and Software Technology, 2010. Pages 321-340

    Bent Dreyer, Kjell Granhaung, Uncertainly, Felexibility and sustained competitive advantage, Journal of Business Reaserch, 2004, pages 543-564

    Bonavia, T. & Marin, J.A. (2006). An empirical study of lean production in the ceramic tile industry in Spain.  International Journal of Operations & Production Management, 26(5), 505-531

    Bottani , Eleonora.  “The impact of lean practices on inventory turnover “ International Journal of Production Economics, 2010. Pages 342-348

    Bottani , Eleonora . “A fuzzy QFD approach to achieve agility”  International Journal of Production Economics, 2009, Pages 380-391

    Bruun, P. & Mefford, R.N, Lean production and the Internet, Production Economics, 2004,  247–260.

    Callen, J., Fader, C. and Kirnksky, I “Just-in-time: a cross-sectional plant analysis”, International Journal of Production Economics, 2000, pages 277-301.

    Cox, Andrew. Chicksand, Dan .”The Limits of Lean Management Thinking:: Multiple Retailers and Food and Farming Supply Chains “ European Management Journal, 2005, Pages 648-662,

    Doolen , Toni L. Hacker, Marla E. “A review of lean assessment in organizations: An exploratory study of lean practices by electronics manufacturers”  Journal of Manufacturing Systems, 2005, Pages 55-67

    Feld, W.M., lean manufacturing, tools, techniques, and how to use them, the st. lucie press & apices services Resource management. (2001). Pages 674-687 

    Fullerton, R.R. & McWatters, C.S. The production performance benefits from JIT implementation. Journal of Operations Management, (2001).  Pages 81-96.

    Gilad, O “ Competition and Competition Models” Encyclopedia of Ecology, 2008, Pages 707-712.

    Holweg, Matthias .” The genealogy of lean production” Journal of Operations Management, 2007, Pages 420-437

    Kim, C. "A model development for measuring global competitiveness of the tourism industry in ۲۰۰۲the Asia-pacific region", Korea Institute For International Economic Policy, pages 123-145

    Kochan, T., Lansbury, R. and Macduffie, J.P ”After Lean Production, Cornell University Press” , Ithaca, NY.  (1997), pages 234-245

    Krafcik, J.F., “Triumph of the lean production system”, Sloan Management Review, 30(1). (1988),  41-52.

    Lee, C.Y, “The applicability of just-in-time manufacturing to small manufacturing firms. . (1996). Pages 765-787

    Lin , Ching-Torng . Chiu , Hero . Chu , Po-Young . “Agility index in the supply chain “ International Journal of Production Economics, 2006, Pages 285-299

    Lin, Yuan. Desouza , Kevin & Roy , Sumit . “Measuring agility of networked organizational structures via network entropy and mutual information” Applied Mathematics and Computation, 2010, Pages 2824-2836

    Man, Thomas W.Y. and Lau, T. and Chan, K.F., "The competitiveness of small and medium enterprises A conceptualization with focus on entrepreneurial competencies", Journal of Business Venturing ۱۷, ۲۰۰۲,  pages ۱۲۳–۱۴۲

    McLachlin, R. Management Initiatives and Just-In-Time Manufacturing. Operations Management 15 (4), 1997, 271– 292.

    Meier, H.S. & Forrester, P.L.”A Model for Evaluating the Degree of Leanness of Manufacturing Firms. Integrated Manufacturing Systems, 13(2), (2002).  104-109

    Melton , T. “The Benefits of Lean Manufacturing: What Lean Thinking has to Offer the Process Industries “ Chemical Engineering Research and Design, 2005, Pages 662-673

    Michal song, Roger J.Calantone and C.Anthony- “Competitive forces and strategic choice decisions: An experimrntal investigation in the united State and Japan”, Sterategic Management Journal, 2002. Pages 102-114

    Moon, H.C., Rugman, A. M. and Verbeke, A., "A generalized double diamond approach to the global competitiveness of Korea and Singapore", International Business Review ۷, ۱۹۹۸, pp. ۱۳۵–۱۵۰

    Mukherjee , Arijit “ Price and quantity competition under free entry”   Research in Economics,2005, Pages 335-344

    Panizzolo, R “Applying The Lessons Learned From 27 Lean Manu Factores The Relevance Of Relation Ships Management” Production Economics, .(1998).  55, 223-240

    Pool, Arnout . Wijngaard , Jacob  & Zee, Durk-Jouke van der.  “Lean planning in the semi-process industry, a case study “ International Journal of Production Economics, 2010. Pages 345-356

    Porter, Michael E., "Competitive Advantage: creating and sustaining superior performance", New York: The Free Press. ۱۹۸۵, pages 456-466

    Porter, Michael E., "The Competitive Advantage of Nations" , New York: The Free Press, ۱۹۹۰, pages 432-456

    Qin , Ruwen . Nembhard , David A .”Workforce agility for stochastically diffused conditions—A real options perspective”  International Journal of Production Economics, 2010, Pages 324-334,.

    Raschke , Robyn L. “Process-based view of agility: The value contribution of IT and the effects on process outcomes” International Journal of Accounting Information Systems, 2010, Pages 297-313

    Sakakibara, S., & Flynn, B.B., & Schroeder, R.G., & Morris, W.T “The impact of just-in-time manufacturing and its infrastructure on manufacturing performance. Management Science,” ., (1997, 1246–1257

    Saurin , Tarcisio Abreu  & Ferreira, Cléber Fabricio.  “The impacts of lean production on working conditions: A case study of a harvester assembly line in Brazil “ International Journal of Industrial Ergonomics, 2009, Pages 403-412

    Scherrer-Rathje , Maike. Boyle, Todd A. Deflorin, Patricia. “Lean, take two! Reflections from the second attempt at lean implementation”  Business Horizons, 2009, Pages 79-88

    Shah, R. & Ward. P.T “Lean manufacturing: context, practice bundles, and performance. Journal of Operations Management.” (2003), 21, 129–149

    Sohal, A.S. and Egglestone, A. “Lean production: experience among Australian organizations”, International Journal of Operations & Production Management, (1994), 14(11), 35-51.

    Sullivan , William G. Aken, Van. “Equipment replacement decisions and lean manufacturing” Robotics and Computer-Integrated Manufacturing, 2002, Pages 255-265.

    Thompson, J.L, " Strategic Management ", Thomson Learning, fourth edition, ۲۰۰۱. Pages 97- 109

    Tomas L.Powers, WiliamHahn, Critical Competitive Methods, Generic  Sterategies and Firm Performance, The International Journal of Bank, 2004. Pages 324-344

    Treville Suzanne de. Antonakis, John.”,Could lean production job design be intrinsically motivating? Contextual, configurational, and levels-of-analysis issues”  Journal of Operations Management, 2006, Pages 99-123,

    Vanni , M.J . Horgan. M.J.. Duncan, J.M & González, M.J “ Competition Among Aquatic Organisms” Encyclopedia of Inland Waters, 2009, Pages 395-404

    Warnecke, H. & Hiiser, M. Lean production. Production Economics. (1995). 41. 37-43

    Wan , Hung-da. Chen, , F. Frank.” Decision support for lean practitioners: A web-based adaptive assessment approach” Computers in Industry, 2009, Pages 277-283

    White , Peter R. “ The conflict between competition policy and the wider role of the local bus industry in Britain”  Research in Transportation Economics, 2010, Pages 152-158.

    White, R.E. &  Prybutok, V “The relationship between JIT practices and type of production system.” (2001). Omega, 29(2), 113-24.

    Womack, J.P. and Jones, D.T “Lean Thinking. Banish Waste and Create Wealth in Your Corporation,” . (1996), Simon & Schuster, New York, NY.

    Ybarra, J.A. & Giner, J.M. & Santa Maria, M.JUna polı´tica industrial para la PYME. La experiencia de la cera´mica espan˜ ola. Economı´a Industrial,  (1996).  308, 175-85.

     

     

    منابع الکترونیکی

    www.enbv.narod.ru

    www.industryforum.co.uk

    http://www.1000ventures.com.

    http://scrc.ncsu.edu/public/DEFINITIONS/J%20-%20L.html

    www.bpic.co.uk/jargon.htm

    www.leanmean-manufacturing.com/glossary2.html

    http://en.wikipedia.org/wiki/Lean_manufacturing

    www.vmec.org

    http://ieir-leanproduction.persianblog.com

    http://fa.wikipedia.org


موضوع پایان نامه بررسی ارتباط بین نابی، چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی, نمونه پایان نامه بررسی ارتباط بین نابی، چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی, جستجوی پایان نامه بررسی ارتباط بین نابی، چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی, فایل Word پایان نامه بررسی ارتباط بین نابی، چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی, دانلود پایان نامه بررسی ارتباط بین نابی، چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی, فایل PDF پایان نامه بررسی ارتباط بین نابی، چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین نابی، چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین نابی، چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین نابی، چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین نابی، چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین نابی، چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی ارتباط بین نابی، چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی ارتباط بین نابی، چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی, پروژه درباره پایان نامه بررسی ارتباط بین نابی، چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین نابی، چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین نابی، چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین نابی، چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین نابی، چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین نابی، چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی فرایند جهانی شدن، به وجود آمدن سازمان‌تجارت جهانی و یکپارچگی بازارهای جهانی، پیشرفتهای سریع و بنیادین تکنولوژیک، پیشرفت های جدید در زمینه‌فناوری اطلاعات، افزایش تغییرات سریع در الگوهای مصرف و تقاضا، تبیین کنترل های آلودگی محیط زیست و حفظ منابع انرژی، کمبود منابع و هزینه‌های بالای آنها، چالشهایی هستند که بنگاه‌ها و صنایع مختلف ...

چکیده فرایند جهانی شدن، به وجود آمدن سازمان‌ تجارت جهانی و یکپارچگی بازارهای جهانی، پیشرفتهای سریع و بنیادین تکنولوژیک، پیشرفت های جدید در زمینه‌فناوری اطلاعات، افزایش تغییرات سریع در الگوهای مصرف و تقاضا، تبیین کنترل های آلودگی محیط زیست و حفظ منابع انرژی، کمبود منابع و هزینه‌های بالای آنها، چالشهایی هستند که بنگاه‌ها و صنایع مختلف در عرصه تجارت و فعالیتهای اقتصادی با ان روبرو ...

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته تحصيلي کارشناسي ارشد :  MBA زمستان 90 چکيده: چابکي به معناي توانايي هر سازماني براي پيش بيني تغييرات موجود در محيط کاري مي باشد. چنين سازماني با

پایان‌ نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (M.A) گرایش: استراتژیک چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر توسعه منابع انسانی در دستیابی به چابکی سازمانی در شرکت آب و فاضلاب شهری استان ایلام انجام گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از جهت روش و ماهیت توصیفی از نوع پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری در این پژوهش مدیران، کارکنان و سرپرستان واحدهای مختلف درسطوح مختلف ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد «M.A» گرايش: تحول پاييز 1391 چکيده        مطالعه حاضر تحت عنوان «بررسي و آسيب شناسي نظام تصميم گ

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: صنعتی و سازمانی ارزیابی اثر کیفیت زندگی کاری و رفتار شهروندی سازمانی بر اثربخشی سازمانی کارکنان مرکز مدیریت حوادث فوریت های پزشکی فارس چکیده هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی اثر کیفیت زندگی کاری و رفتار شهروندی سازمانی بر اثربخشی سازمانی کارکنان مرکز مدیریت حوادث فوریت های پزشکی فارس بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی گرایش: عمومی این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین عدالت سازمانی و شیوه های حل تعارض (بین فردی) با رضایت شغلی کارکنان شرکت سیمان هرمزگان انجام شد. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه کارکنانی است که در شرکت سیمان هرمزگان مشغول به فعالیت می باشند، که این تعداد برابر 700 نفر می باشد. نمونه پژوهش با استفاده ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی چکیده فارسی هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین عواطف منفی با رفتار شهروندی سازمانی در میان کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه می باشد. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش کلیه اعضای هکارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه بوده که در سال تحصیلی 1392-1391 در خدمت دانشگاه بودند که از بین آنان 225 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش و با روش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش:"سیستم‌های اطلاعاتی \ چکیده امروزه عدالت سازمانی به یکی از مهمترین ورودی­های سازمان که تاثیر زیادی بر عملکرد، رضایت و بهره­وری کارکنان دارد، در نظر گرفته می­شود. از آنجا که منابع انسانی مهمترین منابع سازمان­ها به شمار می­روند، رشد و توسعه آنان می­تواند به موفقیت سازمان­ها منجر شود. در پژوهش حاضر به بررسی رابطه میان عدالت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: صنعتی و سازمانی چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در کارکنان شبکه بهداشت شهر پاسارگاد به مرحله اجرا درآمده است. به منظور دسترسی به هدف فوق از ببن کارکنان 132 نفر به صورت تصادفی ساده برای پاسخگویی به پرسشنامه های تحقیق انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسشنامه استفاده شد که عبارت ...

ثبت سفارش