پایان نامه بررسی رابطه میان عدالت سازمانی با توسعه منابع انسانی

word 392 KB 30842 99
1394 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۴,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A)

    گرایش:"سیستم‌های اطلاعاتی

    \

    چکیده

    امروزه عدالت سازمانی به یکی از مهمترین ورودی­های سازمان که تاثیر زیادی بر عملکرد، رضایت و بهره­وری کارکنان دارد، در نظر گرفته می­شود. از آنجا که منابع انسانی مهمترین منابع سازمان­ها به شمار می­روند، رشد و توسعه آنان می­تواند به موفقیت سازمان­ها منجر شود. در پژوهش حاضر به بررسی رابطه میان عدالت سازمانی با توسعه منابع انسانی پرداخته شد. در این تحقیق که از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده­ها توصیفی- پیمایشی محسوب می­شود، برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه­ای متشکل از 47 سؤال استفاده شد. برای سنجش عدالت سازمانی از ابعاد عدالت توزیعی، عدالت رویه­ای و عدالت مراوده­ای استفاده شد. جامعه آماری نیز 401 نفر از کارکنان دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی سازمان تامین اجتماعی بود که با بهره­گیری از فرمول حجم نمونه به 197 نفر تقلیل یافت. روش گردآوری داده­ها نیز کتابخانه­ای و میدانی می­باشد. نتایج حاصل از بکارگیری آزمون رتبه­ای اسپیرمن بیانگر وجود رابطه مثبت و معنادار میان عدالت سازمانی و ابعاد آن با توسعه منابع انسانی بود. ضمن اینکه عدالت توزیعی و مراوده­ای به عنوان مهمترین ابعاد عدالت سازمانی انتخاب شدند. در پایان با بهره­گیری از آزمون دوجمله­ای سطوح موجود متغیرها بررسی شدند که تمامی متغیرها بجز توسعه منابع انسانی در سطح مطلوبی قرار گرفتند.

    واژگان کلیدی: عدالت توزیعی، عدالت رویه­ای، عدالت مراوده­ای

     

    یکی از موضوعاتی که در سال­های اخیر در ابعاد مختلف سیاسی، اخلاقی و اجتماعی مورد توجه صاحبنظران علم مدیریت قرار گرفته، مبحث عدالت سازمانی است که از مهمترین مفاهیم، در موضوعات سیاسی و اجتماعی نیز به شمار می­آید. عدالت، موجب هماهنگی و همکاری بیشتر بین افراد شده و عدالت سازمانی باعث می­گردد که افراد وظایف خود را در سازمان به نحو اثربخش­تری انجام دهند (قلی­پور و پورعزت، 2008).

    علاقه وافر پژوهشگران در مورد چگونگی کارکرد عدالت در سازمان­ها، موجب شده است که در سالیان گذشته، عدالت، در کانون توجه بسیاری از تحقیقات در زمینه علوم انسانی قرار گیرد. درک و ایجاد عدالت در سازمان، از مهمترین وظایف مدیران و کارکنان، بدون توجه به پست و مقامشان در سازمان، می­باشد. وجود عدالت در سازمان، باعث می­شود کارها بدرستی صورت گرفته و بی­عدالتی موجب می­گردد که کارکنان مجبور گردند حق و حقوق خود را از روش­های غیرقانونی بدست آورند.

    عدالت اجتماعی نیز بدون عدالت سازمانی، غیر ممکن و نامفهوم خواهد بود. در واقع، می­توان عدالت سازمانی را، انجام درست امور و فعالیت­های مختلف سازمان، رفتارها و گرایشات کارکنان دانست. عدالت سازمانی، پایه و اساس تفکر استراتژیک و ارزش­های سازمان به حساب می­آید و بی­عدالتی، مراحل رشد و ثبات سازمان را که از مهمترین مراحل چرخه حیات سازمان هستند، مورد تهدید قرار می­دهد (گودرزوند چگینی، 2009).

    1-2- بیان مساله

    گرینبرگ[1](1990) معتقد است عدالت سازمانی به انصاف درک شده از سوی کارکنان در مورد وظایف و شغلشان در محیط کار مربوط است. در واقع، وی از واژه عدالت برای تشریح و تجزیه و تحلیل نقش آن در محیط کار استفاده می­کند. بدون شک، بی­عدالتی یا تبعیض، زیان­های جبران ناپذیری بر پیکر سازمان وارد خواهد کرد. اگر در بخش­های مختلف سازمان و روابط میان کارکنان تبعیض وجود داشته باشد، سازمان­ها سریع­تر به مرحله افول خود نزدیک خواهند شد(گرینبرگ، 1990).

    اجرای عدالت در سازمان­ها، موجب تقویت سرمایه اجتماعی (امیرخانی و پورعزت، 1387)، افزایش تعهد (جمال­الدین، 2008)، رضایت شغلی (فات[2] و همکاران، 2010) و رفتار شهروندی کارکنان می­شود (لمبرت[3]، 2003).

    از سویی دیگر، توسعه منابع انسانی در متغیرهایی همچون سرمایه اجتماعی (رحیمی کیا، 1389)، رضایت شغلی، تعهد سازمانی و کیفیت زندگی کاری (یاریقلی، 1380) نهفته است. همچنین می­توان گفت رعایت ابعاد عدالت در سازمان­ها به بهبود توسعه منابع انسانی منجر می­گردد (تایلر و بلدر[4]، 2003).

    در دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی سازمان تامین اجتماعی استان تهران، ادراک کارکنان از عدالت سازمانی بالا نبوده و افراد معتقدند مدیران سازمان، در توزیع پرداخت­ها، بکارگیری رویه­های سازمانی و حتی رفتار با کارکنان، انصاف را رعایت نمی­کنند که این مساله به بروز مسائل و تعارضاتی در سازمان منجر گردیده است. عدم دلسوزی افراد نسبت به شغل خود، تعهد اندک افراد به سازمان و رضایت شغلی نسبتاً پایین، نمونه­ای از این تعارضات می­باشد که توسعه منابع انسانی این سازمان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. درک کارکنان از عدالت و انصاف در امور مختلف سازمان، بسیار پایین بوده و سازمان، محیطی برای رشد و شکوفایی افراد به شمار نمی­آید.

    از آنجا که بی­عدالتی موجب خدشه­دارشدن کرامات انسانی و از بین رفتن انگیزه­ افراد برای یادگیری و دستیابی به آموزه­های بیشتر شده و از سویی درک عدالت در سازمان نیز به بهبود توسعه منابع انسانی منجر خواهد شد، می­توان سوال اصلی پژوهش حاضر را می­توان بدین صورت مطرح نمود:

    آیا میان عدالت سازمانی در تمامی ابعاد، با توسعه منابع انسانی رابطه معنادار وجود دارد؟

     

    1-3- اهمیت موضوع

    عدالت، مبنای پایداری هر سیستم اجتماعی است و موجبات تعادل را در سیستم­های اجتماعی فراهم می­آورد. رعایت عدالت با فراهم آوردن قابلیت پیش­بینی رفتار سازمانی، آن را تا حدودی کنترل­پذیر می­نماید (پورعزت، 1381).

    اکثر مقالات نوین در رابطه با سازمان­ها بر اهمیت ارزش­های حیاتی سازمان تاکید دارند و عدالت به مثابه یک ارزش اساسی سازمان شناخته می­شود. ترپسترا و دان هانری (2003) معتقدند رعایت عدالت در فرآیند تصمیم­گیری مهمتر از مقدار واقعی پاداشی است که به افراد داده می­شود. اگر افراد از رویه­های تصمیم­گیری مدیران به روشنی آگاه باشند، احساس امنیت بیشتری در سازمان خود خواهند داشت. رعایت انصاف در مسائلی همچون ارتقاء، توزیع مزایا و . . . موجب می­شود که کارکنان خود را برای به کارگیری تمام تلاش و توان خود برای انجام وظایفشان در سازمان آماده کنند. بنابراین جهت دستیابی به پاداش­هایی که مدیران برایشان مقدر کرده­اند، در سازمان باقی خواهند ماند (ترپسترا و دن هنری[5]، 2003). همچنین یک عمل منصفانه از سوی مدیران منجر به شناخت احساسی و فکری شده و بنابراین در عوض رضایت و تعهدی در سازمان به وجود خواهد آمد که موجب ایجاد همکاری داوطلبانه کارکنان در پیاده­سازی استراتژی­ها خواهد شد (کروپانزانو[6] و همکاران، 2007).

    ادراکات کیفیت خدمت کارکنان (حمایت مدیریت و رویه­ها و خط مشی­های مناسب) می­تواند بر رضایت شغلی کارکنان تاثیرگذار بوده (بلانسرو و جانسون[7]، 2001) و می­تواند به پرورش بیشتر کارکنان منجر گردد (تایلر و بلدر[8]، 2003).

    از دیدگاه محقق، ادراک عدالت در سازمان یکی از مهمترین متغیرهای وضعیتی است که بر بصیرت و رفتار کارکنان تاثیر می­گذارد.

     

     

    1-4- اهداف تحقیق

    هدف کلی

    تعیین رابطه میان عدالت سازمانی با توسعه منابع انسانی   

    اهداف فرعی

    تعیین رابطه میان عدالت توزیعی با توسعه منابع انسانی  

    تعیین رابطه میان عدالت رویه­ای با توسعه منابع انسانی  

    تعیین رابطه میان عدالت مراوده­ای با توسعه منابع انسانی  

    1-5- چهارچوب نظری

    1-5-1- عدالت سازمانی

    عدالت و اجرای آن یکی از نیاز های اساسی و فطری انسان است که همواره در طول تاریخ وجود آن بستری مناسب جهت توسعه جوامع انسانی فراهم کرده است. نظریات مربوط به عدالت به موازات گسترش و پیشرفت جامعه بشری تکامل یافته و دامنه آن از نظریات ادیان و فلاسفه به تحقیقات تجربی کشیده شده است . پس از انقلاب صنعتی و مکانیزه شدن جوامع بشری، سازمان­ها چنان بر زندگی بشر سیطره افکنده‌اند که هر انسان از لحظه تولد تا مرگ مستقیماً وابسته به آنهاست و امروزه زندگی، بدون وجود سازمان­ها قابل تصور نیست. بنابراین اجرای عدالت در جامعه منوط به وجود عدالت در سازمان­هاست  که به طور جدی در ادبیات و تحقیقات مدیریت در دنیا مطرح شده اند. در واقع، عدالت سازمانی بازگوکننده میزان درک فرد از این موضوع است که آیا با وی در محل کار عادلانه برخورد می­شود یا خیر؟ این امر به نوبه خود منجر به شناسایی و تعیین سه جزء تشکیل دهنده عدالت سازمانی خواهد شد که عبارتند از عدالت توزیعی[9]، رویه­ای[10] و مراوده­ای[11] (کریتنر و کریکی[12]، 2001).

     

     

    عدالت رویه­ای

    عدالت رویه­ای بیانگر انصاف مدیران و رهبران در فرآیند تصمیم­گیری می­باشد. عدالت رویه­ای به ایجاد فرصت­های کاری یکسان و برابر برای همه کارکنان اشاره دارد. به بیان دیگر، عدالت رویه­ای، عدالت درک شده از فرایندی است که برای توزیع و تخصیص پرداخت­ها استفاده می‌شود (رابینز[13]، 2005).

    لیند و تیلور[14] (1988) عدالت رویه‌ای را به منزله رعایت عدالت در فراگردهایی که توسط آنها پیامدها تخصیص می‌یابند، تعریف می‌کنند (کوهن و اسپکتور[15]، 2001).

    شواهد نشان می‌دهد که در سازمان­هایی که کارکنان اعتقاد دارند که فراگردهای تصمیم‌گیری، ناعادلانه است، آنها نسبت به مافوق‌شان تعهد کمتری نشان داده، ‌کم کاری بیشتری نموده، قصد و نیت آنها برای ترک خدمت افزایش، ‌عملکردشان یافته و رفتارهای تبعی سازمانی به میزان کمتری مشاهده می‌شود (فولگر و کروپانزانو[16]، 1998).

    این ادراک غیرمنصفانه بودن رویه‌ها، حتی می‌تواند بیشتر از پیامدهای غیر عادلانه منجر به رنجش و خشم کارکنان گردد. در حالی که رویه‌های منصفانه باعث می‌شود که افراد هنگام مواجهه با پیامدهای نامطلوب، احساس رضایت بیشتری نمایند (الماسی و همکاران، 1389).

    عدالت توزیعی

    یکی از ابعاد عدالت سازمانی، عدالت توزیعی است که در برگیرنده انصاف ادراک شده در مورد پرداخت­ها در سازمان می­باشد. در واقع، این نوع عدالت، بیان می­کند که افراد مایلند در قبال انجام کار، حقوق و پاداش­های منصفانه­ای دریافت کنند. مفهوم عدالت در سازمان­ها ریشه در مباحث مربوط به روانشناسی اجتماعی در مورد عدالت توزیعی دارد. عدالت توزیعی با انصاف ادراک شده از پیامدها سر و کار دارد و به منزله یک عامل بالقوه با کاربردهای مهم در زمینه‌های سازمانی، در نظر گرفته می‌شود (کوهن و اسپکتور، 2000).

    بسیاری از تحقیقات انجام یافته حاکی از آن است که عدالت توزیعی در پرداخت­ها و یا پاداش­های مربوط به کار از تئوری برابری منتج می‌شود (لی[17]، 2000).

    زمانی که کارکنان یک سازمان در مورد میزانی که پیامدها مناسب، درست و اخلاقی هستند، قضاوت می‌کنند در واقع میزان رعایت توزیعی در سازمان را مورد داوری قرار می‌دهند (فولگر و کروپانزانو، 1998).

    عدالت مراوده‌ای

    اما پژوهشگران اخیراً، انواع دیگری از عدالت در سازمان­ها را با نام عدالت درون فردی (عزت و احترام) و عدالت اطلاعاتی (بیان واضح و صادقانه) مورد بررسی قرار داده­اند که اغلب با یکدیگر ترکیب و با نام عدالت مراوده­ای شناخته می­شود. عدالت مراوده­ای، به کیفیت و انصاف ادراک­شده در رفتارهای بین فردی که یک فرد، قبل و بعد از اتخاذ تصمیم در معرض آنها قرار می­گیرند، اشاره دارد (پول وندی[18]، 2007). این نوع عدالت، شامل چگونگی ارتباط میان مدیران و کارمندان می­باشد. رفتار منصفانه از سوی مدیران، باعث می­شود در کارکنان حس اعتماد به نفس بیشتری بوجود آمده و افراد، شان و مقام واقعی خود در سازمان را درک کنند. عدالت، بعنوان عاملی برای افزایش اعتماد در سازمان عمل کرده و موجب می­شود که کارکنان در شرایط عدم اطمینان، انگیزه بیشتری برای همکاری با یکدیگر داشته باشند. همچنین بی­عدالتی و بی انصافی نیز موجب افزایش استرس و فشار کاری در کارکنان شده و درنهایت به ناتوانی افراد در بکارگیری قابلیت­های خود جهت برآوردن اهداف سازمان، منجر می­گردد (جاج و کولکوئیت[19]، 2004).

    1-5-2- توسعه منابع انسانی

    توسعه منابع انسانی عبارت است ایجاد محیطی که در آن منابع انسانی رفتارها، دانش، مهارت­ها و توانایی­های مربوط به شغل را فرا می­گیرند. به عبارت دیگر، آموزش یک اصطلاح سیستماتیک در رفتار است که با یادگیری ناشی از تعلیم و تربیت و تجربیات دامنه­دار و برنامه­ریزی شده صورت می­گیرد(حاجی­کریمی و رنگریز، 1379).

    توسعه منابع انسانی دارای فرایندی مشتمل بر معاینه و تشخیص و پیشگیری و درمان است، برای اینکه این فرایند به طور کامل منجر به پرورش منابع انسانی شود، ارزیابی عملکرد بایستی رابطه تنگاتنگی با آموزش نیروی انسانی داشته باشد. در فرایند پرورش منابع انسانی کار معاینه و تشخیص و درمان را آموزش از طریق برقراری آموزش­های مورد نیاز و جهت­دار انجام می­دهد (سلطانی، 1382).

    در اقتصاد امروزه، توسعه منابع انسانی در سطح کلان و همچنین در سطح خرد، بیش از پیش مورد توجه واقع شده است. برای مثال در چهارمین برنامه پنج ساله توسعه کشور اندونزی (1989-1974) اهداف وسیع وگسترده­ای برای پرورش منابع انسانی در نظرگرفته شد. مانند افزایش فرصت­ها، بهبود نیروی کار از طریق تحصیلات و آموزش، ترویج بهره­وری کار و حمایت از روابط کار، ارتقاء بازار کار و کاهش رشد جمعیت (دسلر، 1379). اهمیت فوق باعث شده که مدیریت امور کارکنان از وضع سنتی خود بنام کارگزینی خارج و به مفاهیم جدیدی چون پرورش منابع انسانی و مدیریت منابع انسانی تبدیل شود.

    نیروی کار از لحاظ ترکیب و تغییر در مهارت­های شغلی با چالش­های جدیدی روبرو شده و مدیران سخت در تکاپوی مهارکردن این چالش­هایند. قوانین و خط مشی­های سازمان­ها را در جهتی سوق می­دهند که بتوانند به نحو احسن از فرصت­های ناشی از تحولات مزبور استفاده کرده، و با تهدیدات موجود مقابله کنند (نادلر و لاولر[20]، 1983).

    ابعاد رشد و توسعه منابع انسانی همچون "ایجاد فضای مشارکتی کار توام با فرهنگ مشارکتی در کلیه سطوح سازمانی"، "کوشش در جهت آموزش نیروی کار"، استفاده از یک سیستم صحیح دستمزد و اجرای طرح­های تشویقی مناسب" و "بهبود کیفیت مدیریت و ثبات شغل مدیران"، می­توانند بر بهره­وری منابع انسانی تاثیرگذار بوده و از این طریق، به بهره­وری سازمان نیز منجر گردد (حاجی کریمی، 1372).

    مدل مفهومی تحقیق

    مدل مفهومی زیر، تلفیقی از مدل­های مختلف می­باشد (حیدری و همکاران، 2012؛ فتحی و همکاران، 2012) که در آن عدالت سازمانی شامل متغیرهای عدالت توزیعی، عدالت رویه­ای و عدالت مراوده­ای به عنوان متغیر مستقل و توسعه منابع انسانی- شامل متغیرهای تولید فکر و دانش جدید و تزریق آن به سازمان، استفاده دقیق از تجهیزات و تکنولوژی و ایجاد روابط کاری مؤثر -  به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته خواهند شد.

    فرضیه اصلی : میان عدالت سازمانی با توسعه منابع انسانی رابطه معنادار وجود دارد.

    فرضیه های فرعی :

    میان عدالت توزیعی با توسعه منابع انسانی رابطه معنادار وجود دارد.

    میان عدالت رویه­ای با توسعه منابع انسانی رابطه معنادار وجود دارد.

    میان عدالت مراوده­ای با توسعه منابع انسانی رابطه معنادار وجود دارد.

    سؤال اصلی: آیا میان عدالت سازمانی با توسعه منابع انسانی رابطه معنادار وجود دارد؟

    سؤال­های فرعی :

    آیا میان عدالت توزیعی با توسعه منابع انسانی رابطه معنادار وجود دارد؟

    آیا میان عدالت رویه­ای با توسعه منابع انسانی رابطه معنادار وجود دارد؟

    آیا میان عدالت مراوده­ای با توسعه منابع انسانی رابطه معنادار وجود دارد؟

    1-8- قلمرو تحقیق

    قلمرو مکانی: دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی سازمان تامین اجتماعی استان نهران

    قلمرو زمانی:  قلمرو زمانی توزیع تا جمع آوری پرسشنامه،  اوایل بهمن تا اوایل اسفند 93

    قلمرو موضوعی: عدالت سازمانی و توسعه منابع انسانی (در حوزه تحقیقات رفتار سازمانی)

    1-9- روش تحقیق

    این تحقیق از نظر هدف «کاربردی» و از نظر روش گردآوری داده­ها «توصیفی- پیمایشی» است.

    1-10- جامعه آماری و حجم نمونه

    جامعه آماری مورد مطالعه، 401 نفر از کارکنان دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی سازمان تامین اجتماعی می­باشند که به علت حجم بالای جامعه از فرمول نمونه­گیری استفاده شد.

    از آنجا که حجم جامعه آماری پژوهش حاضر، بالا می­باشد، از روش نمونه­گیری استفاده شد. ( آذر و مومنی، 1380)

    بنابراین حجم نمونه 197 نفر و روش نمونه­گیری نیز تصادفی ساده می­باشد.

    1-11- روش و ابزار جمع­آوری اطلاعات

    به منظور جمع­آوری اطلاعات مورد نیاز از ابزارهای مختلفی استفاده شد که در زیر ارائه گردیده است:

    اطلاعات کتابخانه­ای:

    کتاب­ها و مقالات فارسی و لاتین

    سایت­های اطلاعاتی شبکه اینترنت

    مطالعات میدانی:

    استفاده از پرسشنامه جهت جمع­آوری اطلاعات از متخصصین.

    1-12- روش تجزیه و تحلیل داده­ها

    در این تحقیق، برای تحلیل داده­ها (در صورت نرمال نبودن توزیع داده­ها در جامعه آماری) از آزمون‌های رتبه­ای اسپیرمن (برای بررسی رابطه میان عدالت سازمانی و ابعاد آن با توسعه منابع انسانی)، آزمون دوجمله­ای (برای بررسی سطوح هر یک از متغیرها) و تکنیک آنتروپی (برای رتبه بندی ابعاد عدالت سازمانی) استفاده خواهد شد.

    در این تحقیق، برای تحلیل داده­ها (در صورت نرمال بودن توزیع داده­ها در جامعه آماری) از آزمون‌های همبستگی پیرسون (برای بررسی رابطه میان عدالت سازمانی و ابعاد آن با توسعه منابع انسانی)، رگرسیون (برای رتبه­بندی ابعاد عدالت سازمانی) و آزمون تی استیودنت (برای بررسی سطوح هر یک از متغیرها) استفاده خواهد شد.

    برای بررسی نرمال بودن توزیع داده­ها در جامعه آماری نیز، از آزمون کولموگروف- اسمیرنف بهره گرفته می­شود.

    1-13- تعریف واژگان کلیدی

    عدالت سازمانی: عدالت سازمانی بیانگر ادراک کارکنان از برخوردهای منصفانه در کار است که خود به شناسایی سه جزء متفاوت عدالت سازمانی یعنی عدالت توزیعی، رویه­ای و مراوده­ای منجر گردیده است (کریتنر و کریکی، 2001).

    عدالت توزیعی: عدالت توزیعی در سطح سازمان منعکس کننده انصاف ادراک شده از تصمیمات مربوط به نحوه تخصیص و توزیع منابع و پاداش­هاست (کریتنر و کریکی، 2001).

    عدالت رویه­ای: عدالت رویه ای در سطح سازمان بر انصاف درک شده از فراگردها و رویه های مورد استفاده در تصمیمات تخصیص دهنده منابع و پاداش ها دلالت دارد (کریتنر و کریکی، 2001).

    عدالت مراوده­ای: کریتنر و بارون عدالت مراوده ای را در سطح سازمان، انصاف ادراک شده از رفتار و ملاک بینابین اشخاص در تعیین پیامدها و نتایج فعالیت های سازمانی در نظر می گیرند و (گرینبرگ و بارون[21]، 2000) و بایس و ماگ؛ سازه عدالت مراوده ای را برای مطرح کردن کیفیت رفتار بین شخصی دریافتی از تصمیم گیرنده سازمانی، معرفی کردند.

    توسعه منابع انسانی: توسعه منابع انسانی به مفهوم تولید فکر و ایده توسط کارکنان سازمان می­باشد و این مفهوم ایجاب می­کند که کارکنان به کیفیت­ها و مهارت­هایی مجهز شوند که با تعهد کامل، توانمندی­ها و دلسوزی، انرژی، تخصص و فکر خود را در راستای تحقق ماموریت­های سازمان قرار دهند. هدف از توسعه منابع انسانی ایجاد مهارت­هایی است که فرد بتواند خود را برای مشاغل بالاتر و یا مسئولیت سنگین­تر آماده کند (سلطانی، 1382).

     

    [1] . Greenberg

    [2] . Fatt

    [3] . Lambert

    [4] . Tyler & Blader

    [5] . Terpstra and Dan Honoree

    [6] . Cropanzano

    [7] . Blancero and Johnson

    [8] . Tyler & Blader

    1.Distributive Justice

    2.Procedural Justice

    3.Interactional Justice

    [12] . Krietner and Kinicki

    [13] . Robbins

    [14] . Lin and Taylor

    [15] . Cohen and Spector

    [16] . Folger and Cropanzano

    [17] . Lee

    [18] . Poole Wendy

    [19] . Judge and Colqiutt

    [20] . Nadler & Lawler

    [21] . Greenberg and Baron

    Abstract

    Today, organizational justice is considered as one of the most important organizational inputs which affect highly on performance, job satisfaction and employees' productivity. As human resources are the most important ones for the organizations, employees' growth and development may lead to organizations' success. The purpose of writing the current paper is to survey the influence of organizational justice on Human resource development. The research is applicable from goal view and descriptive from data collection. Also data gathering method is library and fieldwork. To measure organizational justice three main dimensions include distributive justice, procedural justice and interactional justice were considered. For this mean, a questionnaire in two separated parts was designed and after proving its validity and reliability distributed among statistical society (investigation office of medical documents of social support in Tehran province/ Iran). The results of applying Spearman test shows there is positive and significant correlation between organizational justice and its dimensions with human resource development. Meanwhile distributive justice was the most important and procedural justice is the last one. Finally the levels of variables were surveyed in which just human resource development was placed in low level.

    Keywords: organizational justice, distributive justice, procedural justice and interactional justice, human resource development

     

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    فصل اول

    کلیات پژوهش.. 2

    1-1- مقدمه. 3

    1-2- بیان مساله. 3

    1-3- اهمیت موضوع. 4

    1-4- اهداف تحقیق. 6

    1-5- چهارچوب نظری.. 6

    1-5-1- عدالت سازمانی. 6

    1-5-2- توسعه منابع انسانی. 8

    1-6- مدل مفهومی تحقیق. 10

    1-7- فرضیه ها و سؤالهای تحقیق. 10

    1-8- قلمرو تحقیق. 10

    1-9- روش تحقیق. 10

    1-10- جامعه آماری و حجم نمونه. 10

    1-11- روش و ابزار جمع آوری اطلاعات.. 11

    1-12- روش تجزیه و تحلیل داده ها 11

    1-13- تعریف واژگان کلیدی.. 11

    فصل دوم

    ادبیات پژوهش.. 13

    بخش اول عدالت سازمانی. 13

    2-1-1- مقدمه. 13

    2-1-2- مفهوم عدل. 14

    2-1-3- عدالت حقمدار و عدالت حقگرا 15

    2-1-4- نقش عدالت اجتماعی در توسعه پایدار جوامع انسانی. 16

    2-1-5- تعریف عدالت.. 16

    2-1-6- مفهوم لغوی عدالت.. 16

    2-1-6-1- شکل گیری نگرش به مسأله عدالت در تاریخ. 17

    2-1-6-2- عدالت در آیین زرتشت و ایران باستان: 18

    2-1-7- اهمیت عدالت از منظر اسلام 19

    2-1-7-1- عدالت در قرآن. 19

    2-1-7-2- عدالت در اندیشه ائمه اطهار(ع) 20

    2-1-8- عدالت سازمانی. 20

    2-1-9- ابعاد عدالت سازمانی. 22

    2-1-9-1- عدالت رویه‌ای.. 22

    2-1-9-2- عدالت توزیعی. 23

    2-1-9-3- عدالت مراوده‌ای.. 23

    2-1-10- کانونهای عدالت سازمانی. 23

    2-1-11- عوامل موثر بر درک عدالت.. 24

    2-1-12- نتایج درک عدالت.. 24

    2-1-12-1- عملکرد کاری.. 24

    2-1-13- ضرورت درک عدالت در سازمانها 25

    2-1-14- پیامدهای عدالت سازمانی. 25

    2-1-14-1- رابطه عدالت با بهره وری منابع انسانی. 25

    2-1-14-2- رابطه عدالت و تعهد سازمانی. 27

    2-1-14-3- عدالت سازمانی و سرمایه اجتماعی. 28

    بخش دوم توسعه منابع انسانی. 29

    2-2-1- مقدمه. 29

    2-2-2- توسعه منابع انسانی. 29

    2-2-3- منابع انسانی ارزش افزوده 31

    2-2-4- تاریخچه توسعه منابع انسانی. 32

    2-2-5- نقش استراتژیک منابع انسانی. 32

    2-2-6- تعریف و مفهوم توسعه منابع انسانی. 32

    2-2-7- اهداف توسعه منابع انسانی. 35

    2-2-9- نقش و اهمیت توسعه منابع انسانی. 36

    2-2-10- استراتژیها و روشهای آموزش و افزایش مهارت کارکنان. 37

    2-2-11- قابلیتهای منابع انسانی توسعه یافته. 38

    2-2-12- بهرهوری منابع انسانی. 40

    2-2-13- بهرهوری و راهبرد منابع انسانی. 41

    2-2-14- عوامل موثر بر بهرهوری نیروی انسانی از دیدگاه سازمان بین المللی کار. 41

    2-2-14-1- سایر عوامل موثر بر بهره وری منابع انسانی. 41

    2-2-16- بهره وری نیروی انسانی چیست؟ 43

    بخش سوم پیشینه تحقیق. 43

    2-3-1- مقدمه. 43

    فصل سوم

    روش شناسی پژوهش.. 47

    3-1- مقدمه. 47

    3-2- جامعه آماری.. 48

    3-3- حجم نمونه. 48

    3-4- متغیرهای مستقل و وابسته. 50

    3-5- روش تحقیق. 50

    3-6- روش گردآوری اطلاعات.. 50

    3-6-1- روش کتابخانه ای.. 50

    3-6-2- روش میدانی. 51

    3-6-2-1- بررسی مدارک و اسناد 51

    3-6-2-2- مشاهده 51

    3-6-2-3- مصاحبه. 51

    3-6-2-4- پرسشنامه. 51

    3-7- شاخصهای مربوط به متغیرهای تحقیق و سؤالات مرتبط در پرسشنامه. 51

    3-8- فرضیه های تحقیق. 52

    3-9- تعیین روایی (اعتبار) پرسشنامه. 53

    3-10- پایایی (اعتمادپذیری) پرسشنامه. 53

    3-11- روش تجزیه و تحلیل داده ها 54

    3-11-1- آمار توصیفی. 55

    3-11-2- تحلیل استنباطی. 55

    فصل چهارم

    تجزیه و تحلیل داده ها 57

    4-1- مقدمه. 57

    4-2- تجزیه و تحلیل داده ها 58

    4-2-1- آمار توصیفی. 58

    4-2-1-1- جنسیت.. 58

    4-2-1-2- سن. 58

    4-2-1-3- تحصیلات.. 58

    4-2-1-4- سابقه خدمت.. 60

    4-2-2- تحلیل استنباطی. 60

    4-2-2-1- آزمون کولموگروف-اسمیرنف.. 60

    4-2-2-2- آزمون رتبهای اسپیرمن. 61

    4-2-2-2-1- فرضیه اصلی. 61

    4-2-2-2-2- فرضیه فرعی اول. 61

    4-2-2-2-3- فرضیه فرعی دوم 62

    4-2-2-2-4- فرضیه فرعی سوم 63

    4-2-2-3- تکنیک آنتروپی. 63

    4-2-2-4- آزمون دوجملهای.. 64

    4-2-2-4-1- بررسی سطح عدالت سازمانی. 64

    4-2-2-4-2- بررسی سطح عدالت توزیعی. 65

    4-2-2-4-3- بررسی سطح عدالت رویهای.. 65

    4-2-2-4-4- بررسی سطح عدالت مراودهای.. 67

    4-2-2-4-5- بررسی سطح توسعه منابع انسانی. 68

    فصل پنجم

    نتیجه گیری و پیشنهادات.. 70

    5-1- مقدمه. 70

    5-2- نتایج حاصل از آزمون فرضیات.. 71

    5-2-1- آزمون رتبهای اسپیرمن. 71

    5-2-2- تکنیک آنتروپی. 72

    5-2-3- آزمون دوجمله ای.. 72

    5-3- پیشنهادات بر اساس یافته های پژوهش.. 73

    5-3-1- با توجه به رابطه مثبت و معنادار میان عدالت سازمانی و ابعاد آن. 73

    5-3-1-1- عدالت توزیعی: 73

    5-3-1-2- عدالت رویه ای: 73

    5-3-1-3- عدالت مراودهای: 74

    5-4- محدودیتهای تحقیق. 74

    5-5- پیشنهادات برای تحقیقات آتی. 74

    منابع فارسی. 82

    منابع لاتین. 85

    ضمائم و پیوستها 75

    Abstract.. 88

     

     

     

    فهرست جداول

    جدول 3-1- شاخصهای مربوط به پرسشنامه عدالت سازمانی. 52

    جدول 3-2- شاخصهای مربوط به پرسشنامه توسعه منابع انسانی. 52

    جدول 3-3- مقدار آلفای کرونباخ برای متغیرهای پژوهش.. 54

    جد‍ول 4-1- فراوانی مطلق و نسبی توزیع جنسیت در نمونه آماری.. 58

    جدول 4-2- فراوانی مطلق و نسبی توزیع سنی نمونه آماری.. 58

    جدول 4-3- فراوانی مطلق و نسبی توزیع تحصیلات در نمونه آماری.. 58

    جدول ‍‍4-4- فراوانی مطلق و نسبی توزیع سابقه خدمت نمونه آماری ‍ ‍ 60

    جدول 4-5- نتایج حاصل از بکارگیری آزمون کولموگروف-اسمیرنف.. 60

    جدول 4-6- نتایج حاصل از بکارگیری آزمون اسپیرمن (رابطه میان عدالت سازمانی و توسعه منابع انسانی) 61

    جدول 4-7- نتایج حاصل از بکارگیری آزمون اسپیرمن (رابطه میان عدالت توزیعی و توسعه منابع انسانی) 61

    جدول 4-8- نتایج حاصل از بکارگیری آزمون اسپیرمن (رابطه میان عدالت رویه ای و توسعه منابع انسانی) 63

    جدول 4-9- نتایج حاصل از بکارگیری آزمون اسپیرمن (رابطه میان عدالت مراودهای و توسعه منابع انسانی) 63

    جدول4-11- نتایج حاصل از بکارگیری آزمون دوجمله ای برای متغیر عدالت سازمانی. 64

    جدول4-12- نتایج حاصل از بکارگیری آزمون دوجمله ای برای متغیر عدالت توزیعی. 65

    جدول4-13- نتایج حاصل از بکارگیری آزمون دوجمله ای برای متغیر عدالت رویهای.. 67

    جدول4-14- نتایج حاصل از بکارگیری آزمون دوجمله ای برای متغیر عدالت مراودهای.. 68

    جدول4-15- نتایج حاصل از بکارگیری آزمون دوجمله ای برای متغیر توسعه منابع انسانی. 69

    جدول 5-1- نتایج حاصل از بکارگیری آزمون رتبه ای اسپیرمن. 71

    جدول 5-3- نتایج حاصل از بکارگیری تکنیک آنتروپی. 72

    جدول 5-4- نتایج حاصل از بکارگیری آزمون دوجمله ای.. 72

    منبع:

    منابع فارسی

    آذر، عادل و مومنی، منصور، 1380، آمار و کاربرد آن در مدیریت، تهران، چاپ دهم، انتشارات سمت.

    اخوان کاظمی، بهرام (۱۳۸۲)، ”عدالت در اندیشه‌های سیاسی اسلام“، قم انتشارات موسسه بوستان کتاب

    اسکات، سنیتیا و ژافه دنیس، 1375 ، " توانا سازی کارکنان " ترجمه ایران نژاد پاریزی،  مهدی ،تهران : انتشارات سروش.

    الماسی، حسن، سعیدی، نیما، حسن­پور، محمود، میرزاحسین کاشانی، یوسف، بهرامی، بهنام، 1389، تاملی بر نقش عدالت سازمانی بر توسعه منابع انسانی (موردپژوهشی شرکت بهنوش)، مجموعه مقالات ششمین کنفرانس بین­المللی توسعه منابع انسانی، تهران.

    امیرخانی، طیبه و پورعزت، علی اصغر، 1387، "تاملی بر امکان توسعه سرمایه اجتماعی در پرتو عدالت سازمانی در سازمان­های دولتی"، دو فصلنامه مدیریت دولتی، دوره 1، شماره 1، 32-19

    امیری، عبدالله، 1393، بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر عملکرد کارکنان، پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه

    بخشایش، نازلی، 1381، «عدالت و آزادی در ادیان و مکاتب مختلف»، گل نرگس، ویژه­نامه دومین جشنواره دانشجویی منتظران موعود، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، 43-40.

    پورعزت، علی اصغر، 1380، طراحی سیستم خط مشی­گذاری دولتی برای تحقق عدالت اجتماعی بر مبنای حکومت حق­مدار علوی در نهج­البلاغه، رساله دکتری مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تربیت مدرس.

    پورعزت، علی اصغر، 1382، طراحی سیستم خط مشی گذاری دولتی برای تحقق عدالت اجتماعی؛ بر مبنای مدل حکومت حق­مدار علوی (در نهج­البلاغه)، رساله دکتری مدیریت سیاست­گذاری عمومی، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تربیت مدرس.

    تک فلاح، مطهره، 1384، بررسی رابطه بین عوامل سازمانی کارآفرینی و اعتماد سازمانی در کارخانجات لوله و پروفیل ساده، پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی ،دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تربیت مدرس.

    جلیلی، سودابه، 1387، بررسی تاثیر هوش عاطفی، سرمایه اجتماعی و توسعه منابع انسانی بر بهره­وری شرکت همشهری، پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.

    جمشیدی، محمد حسین، 1385، " نظریه عدالت از دیدگاه فارابی امام خمینی و شهید صدر" ، چاپ اول ، تهران: انتشارات پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.

    حاجی کریمی، عباسعلی و رنگریز، حسن ، (1379) ، مدیریت منابع انسانی، انتشارات چاپ و نشر بازرگانی، چاپ اول

    حاجی کریمی، عباسعلی، 1372، طراحی الگوی بهره­وری نیروی کار در صنایع نساجی پذیرفته­شده در بورس اوراق بهادار ایران، رساله دکتری، دانشگاه شهید بهشتی

    حافظ نیا، محمد، 1377، "مقدمه­ای بر روش تحقیق در علوم انسانی"، تهران، انتشارات سمت.

    حسین زاده، علی و ناصری، محسن، عدالت سازمانی، ماهنامه تدبیر، سال هجدهم، شماره 190.

    حقیقی، محمدعلی، احمدی، ایمان، رامین مهر، حمید، 1388، بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد کارکنان، فصلنامه مدیریت فرهنگ سازمانی، سال 7، شماره 20، صص: 79-101.

    خاتمی، سید محمد، 1379 ، " از دنیای شهر تا شهر دنیا " ، چاپ نهم،  تهران : نشر نی.

    خاکی، غلامرضا، 1378، روش تحقیق در مدیریت، تهران، مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.

    خانعلیزاده، رقیه، 1387، بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی کارکنان در دانشگاه تربیت مدرس، پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی ،دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تربیت مدرس.

    دسلر، گری، 1379، مدیریت منابع انسانی، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، نشر پژوهش­های فرهنگی

    دولان، شیمون ال. شولر، رندال اس.، (1378)، مدیریت امور کارکنان و منابع انسانی، مترجمان: محمدعلی طوسی، ؛ محمد صائبی، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی

    راسخ، علی احمد، 1380، موضوع شناسی فقر و توسعه، مجموعه مقالات پدیده­شناسی فقر و توسعه، دفتر تبلیغات اسلامی (شعبه خراسان) و بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی).

    رجبی، زینب، 1388، بررسی اثر عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی و ارتباط آن با تعهد سازمانی در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، پایان نامه کارشناسی مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.

    رنگریز، حسن و عظیمی، نازگل، 1385، "منابع انسانی در هزاره سوم"، شرکت چاپ و نشر بازرگانی، وابسته به موسسه مطالعات و پژوهش­های بازرگانی

    زکیانی، شعله، 1387، "بررسی تقویت رفتار شهروندی سازمانی: بررسی نقش عدالت سازمانی و شخصیت سالم سازمانی"، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تربیت مدرس.

    زینالی صومعه، پروانه، 1383، بررسی تاثیر رعایت عدالت در اثربخشی سازمان­های خدماتی برای جلب رضایت مشتریان، پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تربیت مدرس.

    سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی، الهه، 1385، "روش­های تحقیق در علوم رفتاری"، تهران،  انتشارات آگاه، چاپ هفتم

    سکاران، اما، 1381، روش های تحقیق در مدیریت، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، تهران: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.

    سلطانی، ایرج، 1382،  "توسعه منابع انسانی در کارایی و اثربخشی فرآیندهای سازمانی"، فصلنامه مدیریت فردا، شماره 3و4

    سلطانی، ایرج، 1382، نقش توسعه منابع انسانی در کارایی و اثربخشی فرآیندهای سازمانی، فصلنامه مدیریت فردا، شماره 3و4، پاییز و زمستان 82

    سلطانی، محمدرضا، 1385، نقش توسعه منابع انسانی در تعمیق و پیشبرد اخلاقیات، ارزش­ها و فرهنگ سازمانی، سومین کنفرانس توسعه منابع انسانی، تهران، 13 و 14 آذرماه 1385

    شاه بیگی، محمد مهدی، 1375، بررسی راه های ارتقاء بهره­وری در شرکت زمزم گرگان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی

    شیروانی، علیرضا و صمدی، بهمن، 1377، " مفهوم بهره­وری و راه­های ارتقا بهره­وری نیروی انسانی"، مجله تحول اداری، شماره 19

    صادق نائینی، حسین، 1385، تدوین رسالت دولت در توسعه منابع انسانی بر اساس نهج­البلاغه، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز

    صفاری، مهدی، حق شناس، فریده و هادی نژاد، منیژه، 1384، آمار و احتمالات در مدیریت و اقتصاد، تهران، انتشارات آوای نور، جلد اول.

    طاهری، شهنام، 1386، "بهره­وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان­ها"، نشر هستان

    طرزی، مرضیه، 1392،بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر بهره­وری کارکنان اداره مرکزی بانک ملت، پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات

    عباس زادگان، سید محمد و ترک زاده، جعفر، 1381، نیازسنجی آموزشی در سازمان­ها، انتشارات انتشار، چاپ دوم

    عمیدزاده، مژگان، 1391، بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر رضایت مشتریان (مطالعه موردی شرکت بیمه ایران)، پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز

    غفاری، عباس، 1384، توسعه منابع انسانی؛ کلید موفقیت سازمان­ها در قرن بیست و یکم، تحول اداری، ویژه­نامه دومین کنفرانس توسعه منابع انسانی، شماره 48

    قاسمی زادتمر، حجت، 1389، بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر توسعه منابع انسانی صدا و سیمای آذربایجان غربی، پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.

    قرآن کریم، 1365، تهران، انتشارات اسوه، وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه.

    کاظمی، سید عباس، 1381، بهره­وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان­ها، چاپ اول، تهران، انتشارات سمت

     مدهنی، ابوالقاسم، سنجش رابطه میان عدالت سازمانی با توسعه سرمایه­های انسانی در دانشگاه شاهد، پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران 

    مرامی علیرضا (۱۳۷۸) .”بررسی مقایسه ای مفهوم عدالت (از دیدگاه مطهری ، شریعتی ، سید قطب) “، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی.

    مهدوی ترانه، 1393، بررسی رابطه میان عدالت سازمانی با عملکرد نیروی انسانی، پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه

    مهرمنش، حسن، سعیدی، نیما، 1390، بررسی عوامل مؤثر بر بهره­وری نیروی کار؛ با تاکید بر نقش عدالت سازمانی، فصلنامه ارتباطات و آموزش، دوره 2، شماره 5.

    میرسپاسی، ناصر، 1379، مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار، تهران، انتشارات میر

    نادری، عزیزالله و سیف نراقی، مریم، 1374، "روش­های تحقیق و چگونگی ارزیای آن در علوم انسانی"، تهران، دفتر تحقیقات و انتشارات بدر.

    نهج­البلاغه حضرت امیرالمومنین علی «علیه السلام»، 1379، گردآوری سید شریف الرضی، ترجمه محمد دشتی، چاپ هفتم، نشر مشرقین.

    هنری، حبیب، 1382، طراحی و تبیین مدل نظام اطلاعاتی و سیستم بهره­وری منابع انسانی در سازمان تربیت بدنی، فدراسیون­های ورزشی منتخب و کمیته ملی المپیک، رساله دکتری، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس

     

     

    منابع لاتین

    Ambrose, Maureen L(2002); Contemporary Justice Research: A new look at a familiar questions; organizational Behavior & human decision processes ; Vol  89;issuel.

    Appelbaum, S., Bartolomucci, N., Beaumier, E., Boulanger, J., Corrigan, R., Dore, I., Girard, C., & Serroni, C. (2004). Organizational citizenship behavior: A case study of culture, leadership and trust. Management Decision, 42(1), 13-40.

    Bos, K. V., 2001, “Fundamental Research by Means of Laboratory Experiments Is Essential For a Better Understanding of Organizational Justice”, Journal of Vocational Behavior, Vol. 58, PP: 254-259.

    Brooks, K., Nafukho, M., 2006, Human resource development, social capital, emotional intelligence: Any link to productivity?, Journal of European Industrial Training, Vol. 30 Iss: 2, pp.117 - 128

    Chakravarti, I, M., Laha, R. G., Roy, J., (1967). Handbook of Methods of Applied Statistics, Volume I, John Wiley and Sons, pp. 392-394.

    Chen, Gilad & Klimoski, Richard J., 2007, Training and development of human resources at work: Is the state of our science strong?, Journal of Human Resource Management Review, (17), 180–190

    Chirasha, V., 2013, HUMAN RESOURCE DEVELOPMENT, EMOTIONAL INTELLIGENCE AND SOCIAL CAPITAL FOR SENIOR MANAGERS IN THE HOSPITALITY INDUSTRY IN ZIMBABWE, African Education Indices Vol. 5 No. 1

    Cohen-Charash, Y., & Spector, P. E., 2001, The role of justice in organizations: A meta-analysis. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 86, 278–324.

    Cropanzano, R., Bowen, D.E. and Gilliland. S.W. 2007. The management of Organizational Justice. Academy of Management Perspectives. November:34- 48.

    Dailey, R.C. dan Kirk, D.J. 1992, Distributive and procedural justice as antecedents of job dissatisfaction and intent to turnover. Human Relations. 45(3): 305-317.

    Eraut, M.R., 2000, Non-formal learning and tacit knowledge in professional work, British Journal of Educational Psychology, 70: 113–136.

    Fathi, R., Askari, S., Saeedi, N., Mousavian, I., 2012, Human Resource Development: Any Link to Organizational Commitment?, journal of basic and applied scientific research, Vol. 2, No. 12, PP: 12456-12462.

    Fatt, C. Kwai, Knin, E. Wong and Heng, T. Ngee. (2010). The Impact of Organizational Justice on Employees’ Job Satisfaction: The Malaysian Companies Perspectives. American Journal of Economics and Business Administration, 2, (1), 56-63.

    Fischer Ronald,.2005. Rewarding employee loyalty: An organizational justice approach; International Journal of Organizational Behavior , 8 (3), 486-503.

    Fitz-Enz, J, 1985;­ "HR Measurement, Formulas for Success", Personnel Journal

    Folger, Robert & Kussel Cropanzano (1998) ; “Organizational Justice and human resource management”; sage publications.

    Garavan, T. N., Morley, M., Gunnigle, P., & McGuire, D., 2002, Human resource development and workplace learning: Emerging theoretical perspectives and organisational practices. Journal of European Industrial Training, 26(2–4): 60–71.

    Goudarzvand Chegini, Mehrdad, 2009, The Relationship between Organizational Justice and Organizational Citizenship Behavior, American Journal of Economics and Business Administration 1 (2): 171-174

    Greenberg, J. dan Baron, R. A. 2003. Behavior in Organization: Understanding and managing the human side of work. edisi 8. New Jersey: Prentice Hall.

    Greenberg, J., 1986, Determinants of perceived fairness of performance evaluations. Journal of Applied Psychology. 71(2): 340-342.

    Greenberg, J., 1990. Employee theft as a reaction to underpayment inequity: The hidden cost of pay cuts. J. Applied Psychol., 75: 561-568. Available online at: http://www.michaelwmorris.com/R671/documents/Session_07/Greenberg90.pdf

    Heidari, S. A., Saeedi., N., 2012, Studying the Role of Organizational Justice on Job Satisfaction (Case Study: An Iranian Company), Journal of Basic and Applied scientific Research, Vol. 2, No. 7., PP: 6459-6465.

    Holton, E.F., 2000, Clarifying and defining the performance paradigm of HRD, In Proceedings of the Academy of Human Resource Development.

    Jamaludin, Zaini, 2008, Perceived Organizational Justice And Its Impact To The Development Of Commitments: A Regression Analysis, 1-13, Available online at: http://www.michaelwmorris.com/R671/documents/Session_07/Greenberg90.pdf

    Lambert, Eric, 2003, “The impact of organizational justice on correctional staff”, journal of criminal justice 31 (2): 155-168

    Lee, H., 2000. An empirical study of organizational justice as a mediator of the relationship among leader-member exchange and job satisfaction, organizational commitment and turnover intentions in the lodging industries. http://scholar.lib.vt.edu/theses/available/etd- 05012000-14210002/ unrestricted/ dissertation. pdf

    Lind, E. A., 2001, Thinking critically about justice judgments. Journal of Vocational Behavior, 58, 220–226.

    Loi, R., Hang-yue, N, dan Foley, S. 2006, linking employee’ justice perceptions to organizational commitment and intention to leave: the mediating role of perceived organizational support. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 79: 101-120.

    Nadisic Thierry,.2004.The motives of organizational justice, school of management,paris,france.

    Nadler, D. A. & Lawler, E. F., 1983, "Quality of Work of Work Life: Prespective & Direction", Organizational Dynamics

    Pace, R.W., Smith, P.C., & Mills, C.E, (1991)., Human Resource Development, New York: John Wiley & Sons

    Parker, P. J & Kohlmeyer, J. M, 2005, “Organizational Justice and Turnover in Public Accounting Firms: a Research Note”,Accounting, Organizations and Socity, Vol.30, PP: 357-369.

    Poole Wendy, L., 2007: Organizational Justice as a Framework for Understanding Union-Management Relations in Education”, Canadian Journal of Education, 30(3): 725- 748

    Sekaran, Uma, 1992, “Research methods for business: a skill building approach”, John Willy and sons, 2nd ed

    Soltanpanah, Herish, Farughi, Hiva and Golabi, Mahmood, 2010, Utilization and Comparison of Multi Attribute Decision Techniques to Rank Countries upon Human Development Rate, International Research Journal of Finance and Economics, Issue 60, PP: 175- 188.

    Sterba, James, P., 1999, Justice: Alternative political perspectives, 3rd edition, Wadsworth Publishing Company.

    Taylor,A.G.W(2003).“Justice as a Basic Human Need”,New Ideas in Psychology Vol .21, pp: 209-219.

    Tekleab, A.G., Takeuchi, R. and Taylor, M.S. 2005. Extending the Chain of Relationships Among organizational Justice, Social Exchange, and Employee Reaction: The Role of Contract Violations. Academy of Management Journal. 48(1): 146-157.

    Terpstra, D. E. dan Honoree, A. L. (2003). The relative importance of external, internal, individual and procedural equity to Pay Satisfaction, Compensation and Benefits Review 35(6): 67-74.

    Tyler, T. R., & Blader, S. L., 2003, The group-engagement model: Procedural justice, social identity, and cooperative behavior, Personality and Social Psychology Review, 7, 349–361.

    Tyler, T.R. and Bies, J.R. 1990. Beyond formal procedures: the interpersonal context of procedural justice. In Carroll, J.S. (Ed.). Applied Social Psychology in Business Setting. Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale, NJ.

    Tyler, T.R., Degoey, P. & Smith, H.J. (1996). Understanding why the justice of group procedures matters: A test of the psychological dynamics of the group-value model. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 913-930.

    Warner, J.C., Hegtvedt, K.A. dan Roman, P. 2005. Procedural Justice, Distributive Justice: How experiences with downsizing condition their impact on Organizational Commitment. Social Psychology Quarterly. 68(1):89-102.

    Xinyan Wang, Jianqiao Liao, Degen Xia, Tao Chang, (2010) "The impact of organizational justice on work performance: Mediating effects of organizational commitment and leader-member exchange", International Journal of Manpower, Vol. 31 Iss: 6, pp.660 - 677

    Zhu, Ying, 2004, responding to the challenges of globalization: human resource development in Japan, Journal of World Business 39, 337–348

     

     


موضوع پایان نامه بررسی رابطه میان عدالت سازمانی با توسعه منابع انسانی, نمونه پایان نامه بررسی رابطه میان عدالت سازمانی با توسعه منابع انسانی, جستجوی پایان نامه بررسی رابطه میان عدالت سازمانی با توسعه منابع انسانی, فایل Word پایان نامه بررسی رابطه میان عدالت سازمانی با توسعه منابع انسانی, دانلود پایان نامه بررسی رابطه میان عدالت سازمانی با توسعه منابع انسانی, فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه میان عدالت سازمانی با توسعه منابع انسانی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان عدالت سازمانی با توسعه منابع انسانی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان عدالت سازمانی با توسعه منابع انسانی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان عدالت سازمانی با توسعه منابع انسانی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان عدالت سازمانی با توسعه منابع انسانی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان عدالت سازمانی با توسعه منابع انسانی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه میان عدالت سازمانی با توسعه منابع انسانی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه میان عدالت سازمانی با توسعه منابع انسانی, پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه میان عدالت سازمانی با توسعه منابع انسانی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان عدالت سازمانی با توسعه منابع انسانی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان عدالت سازمانی با توسعه منابع انسانی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان عدالت سازمانی با توسعه منابع انسانی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان عدالت سازمانی با توسعه منابع انسانی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان عدالت سازمانی با توسعه منابع انسانی

رشته: مديريت اجرايي پائيز 91 چکيده: هدف تحقيق حاضر بررسي رابطه بين عدالت سازماني و عملکرد شغلي کارکنان شرکت گاز استان اردبيل است. عدالت سازماني نقش انصاف و مخصوصاً ادراک از انصاف در محيط

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش: " استراتژیک " چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده) : در طول تاریخ یکی از آرزوهای اساسی انسان اجرای عدالت و تحقق آن در جامعه بوده است. اجرای عدالت در جامعه و به خصوص سازمان ها موجب می شود که افراد با آرامش خاطر بیشتری به وظایف خود عمل کنند و بروز رفتار شهروندی سازمانی تحقق یابد. پژوهش حاضر ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت دولتی گرایش : منابع انسانی چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک رفاه استان خوزستان است. متغیر مستقل این پژوهش عدالت سازمانی است. در این پژوهش از مدل سه بعدی علوی و عباسی 2012 (عدالت توزیعی، عدالت رویه ای و عدالت مراوده ای) استفاده شده است. متغیر وابسته این پژوهش تعهد سازمانی است. جامعه آماری پژوهش، ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد چکیده در دنیای پر رقابت کنونی، سازمان ها پیوسته در جستجوی شیوه های جدیدی برای حداکثر کردن عملکرد و تلاش کارکنانشان هستند. رفتار شهروندی سازمانی رفتارهای فرانقشی و خودجوشی است که، کارکنان را در وضعیتی قرار می دهد که به صورت داوطلبانه فراتر از انتظارات وظیفه و شرح شغل خود عمل نمایند. در این میان ادراک کارکنان از منصفانه بودن پرداخت ها و ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A.) گرایش مدیریت منابع انسانی چکیده بدون شک یکی از مهمترین شرائط سازمان های موفق و پویا، داشتن نیروهایی است که تمایل دارند در تغییرات سازمان و حرکت آن به سوی پیشرفت و موفقیت ، بدون وجود الزام و اجبار، مشارکت کنند. مشارکتی که از وظائف رسمی فراتر رفته و برای بقا و اعتلای سازمان بسیار حائز اهمیت هستند و تحت عنوان رفتار های شهروندی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت (M.A) گرایش: مدیریت آموزشی چکیده امروزه با توجه به نقش فراگیر و همه جانبه سازمان­ها در زندگی اجتماعی انسان­ها نقش عدالت در سازمان­ها بیش از پیش آشکارتر شده است. سازمان­ های امروزی در واقع مینیاتوری از جامعه بوده و تحقق عدالت در آنها به منزله تحقق عدالت در سطح جامعه است. هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین عدالت سازمانی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.A" گرایش: بازرگانی داخلی چکیده هدف این پژوهش بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار مدنی سازمانی در کارکنان شرکت های تعاونی تولیدی شهر خرم آباد بود. این دو بعد، مقوله مهم رفتاری هستند که امروزه در حوزه تئوری های مدیریت رفتارسازمانی از جایگاه ویژه ای برخوردارند. این دو مبحث دارای نقاط مشترک فراوانی هستند که به نظر می رسد بر هم تأثیرگذار ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)گرایش: صنعتی و سازمانی نقش واسطه‌ای عزت نفس سازمانی در رابطه بین عدالت سازمانی با سازگاری شغلی در کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان فارس به‌وسیله:‌ مسلم دمیری چکیده هدف از این پ‍ژوهش بررسی نقش واسطه ای عزت نفس سازمانی در رابطه بین عدالت سازمانی با سازگاری شغلی کارکنان بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی گرایش: عمومی این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین عدالت سازمانی و شیوه های حل تعارض (بین فردی) با رضایت شغلی کارکنان شرکت سیمان هرمزگان انجام شد. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه کارکنانی است که در شرکت سیمان هرمزگان مشغول به فعالیت می باشند، که این تعداد برابر 700 نفر می باشد. نمونه پژوهش با استفاده ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش نیروی انسانی چکیده هدف کلی این تحقیق بررسی رابطه هوش هیجانی با تمایل به ترک شغل است.روش تحقیق از نوع توصیفی و هدف آن کاربردی است و روش گردآوری داده­ها میدانی و ابزار آن پرسشنامه است. در تحقیق حاضر جامعه آماری مورد بررسی، کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان با تعداد 234 نفر است. با در نظر گرفتن تعداد کل جامعه ...

ثبت سفارش