پایان نامه تاثیر رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی و نقش میانجی اعتماد به مدیران اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان

word 624 KB 30741 132
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۲,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت دولتی

    گرایش : منابع انسانی

    چکیده :

    توجه به موضوع رهبری خدمتگزار درسالهای اخیر، افزایش پیدا کرده است و انواع سازمان های تجاری، غیر انتفاعی، آموزشی و نیز سازمانهای دولتی برای اداره سازمان خود اصول رهبری خدمتگزار را مورد استفاده قرار داده اند.هدف اصلی در این تحقیق، میزان  سنجش رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی با نقش میانجی اعتماد در مدیران اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان می باشد.تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری اطلاعات تحقیقی توصیفی از نوع همبستگی می باشد.جامعه آماری این تحقیق کارکنان و مدیران اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان به تعداد 750نفر بوده که به روش خوشه ای و با استفاده از فرمول جامعه محدود به تعداد 211 نفر انتخاب گردید. ابزار پژوهش سه پرسشنامه رهبری خدمتگزار که از مقاله ونگ و ژن،2014 ، تعهد سازمانی آلن و مایر و پرسشنامه اعتماد کارکنان به مدیر مک آلیستر می باشد،که ضمن تأیید روایی و سپس پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب، برای رهبری خدمتگزار (924/0)،تعهد سازمانی(914/0)و اعتماد کارکنان به مدیر(818/0)محاسبه گردید.برای تحلیل یافته ها از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی(معادلات ساختاری) استفاده شد. نتایج تحقیق تمامی فرضیه های تحقیق را تأیید کرده و نشان داد که رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی کارکنان مراکز فنی و حرفه ای استان گیلان با نقش میانجی اعتماد کارکنان به مدیر تأثیرگذار است.

    واژگان کلیدی: رهبری خدمتگزار، تعهد سازمانی، اعتماد کارکنان به مدیران

    - مقدمه

    سازمان ها و مدیران کاملاً آگاهند که با تغییری سریع و پیچیده روبرو هستند و این حرکت نامعلوم به سوی آینده، با تقاضای افراد برای مشارکت بیشتر در همه سطوح سازمانی همراه است و به طور شگفت انگیز باعث تغییر ادراکات رهبری، به ویژه در نقش های ارتباطی بین پیرو و رهبر شده است. اغلب تئوری ها با توجه به اهمیت نقش رهبر در قبال پیروان برای انجام مأموریت سازمان پایه ریزی شده اند و این جای سؤال است که رهبر چه اثری می تواند بر نگرش های شغلی کارکنان داشته باشد. هرچند عوامل متعددی بر نگرش ها و رفتار کارکنان تأثیرگذارند، پژوهش ها بیانگر این است که این نگرش ها در بیشتر زمینه ها از طرف سبک رهبری تحت تأثیر قرار می گیرند(Rieke  & Chase 2008) .سبک رهبری خدمتگزار به عنوان رویکردی نو ممکن است از نظر ارتقای عملکرد اعضای سازمان از طریق پرورش نگرش ها و رفتارهای کاری آنان مانند رضایت شغلی و تعهد سازمانی برای رهبران سازمان ها سودمند باشد. این سبک رهبری نه  تنها سبکی بشردوستانه و بر پایه مبانی اخلاقی است، بلکه حتی پیش بینی می شود برای افزایش نیروی روانی و رضایت از شغل و بهره وری در سازمان مفید باشد(خوشبختی و همکاران،1391،ص114).در این فصل به کلیات تحقیق که شامل مشکل اصلی محقق و اهمیت موضوع و هدف هایی که محقق به دنبال آن می باشد،پرداخته می شود.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    1-2- بیان مسأله

    در علوم رفتاری درباره  تعهد سازمانی به منزله یکی از انواع تعهد (تعهد به حرفه ، تعهد به اتحادیه ، تعهد به کار و ....) پژوهش های فراوان صورت پذیرفته است . تعهد سازمانی مانند مفاهیم دیگر رفتار سازمانی به شیوه های متفاوت تعریف شده است.وجه اشتراک این تعاریف آن است که همگی آن را نوعی پیوستگی و ارتباط با سازمان دانسته اند (عوض پور ، عوض ،1386).تعهد سازمانی به عنوان وابستگی عاطفی و روانی به سازمان در نظر گرفته می شود که بر اساس آن فردی که شدیداَ متعهد است، هویت خود را با سازمان معین می کند ، در سازمان مشارکت می کند و در آن درگیر می شود و از عضویت در سازمان لذت می برد (Alvi  & Abbasi,2012,p644). در مورد اینکه تعهد سازمانی یک نگرش است یا یک رفتار و یا هر دو ، باید گفت که در گذشته تعهد سازمانی به وظیفه شناسی و صداقت در سازمان اطلاق می شد که با پذیرش اهداف و ارزشهای سازمان، خشنودی شغلی کارکنان از سازمان یا تمایل برای همکاری با سازمان ارتباط داشت . تعهد سازمانی همانند خشنودی شغلی مستلزم بروز احساسات در موفقیت شغلی است . با وجود این از آن جا که تعهد سازمانی اساساً به نگرش کارکنان در خصوص سازمان می پردازد : ممکن است با متغیر هایی توجه به کارکنان مانند غیبت ، ترک کار و همچنین خشنودی شغلی مربوط گردد ( Wasti, 2005)..هنگامی که کارکنان به سازمان خود تعهد نشان دهند دلبستگی کارکنان به سازمان افزایش یافته و برای اهداف سازمان تلاش اضافی فراتر از شرح وظائف خود و ادامه کار برای سازمان از خود نشان می دهند Kwong & Zhen,2014,p17)). وبا تعهد و مسئولیت بیشتر هزینه های غیر ضروری سازمان را کاهش می دهند Bateman & Strasser,1984)).

    نظریه رهبری خدمتگزار به عنوان یک سبک اخلاقی اثر بخش در رهبری و مدیریت در بین نظریه های رهبری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد که می توان آنرا یکی از سبک های ایده ال در توجه به عوامل انسانی به شمار آورد (نادی، قهرمانی،1390،ص3). نظریه های سنتی رهبری مبتنی بر مدل سلسله مراتبی بودند که قدرت در رأس هرم سازمان وجود داشت و دستورات را از بالا به پایین دیکته می کرد و پیروان در سطوح پایین تر به عنوان یک عضو سازمانی، ملزم به پیروی از این دستورات بوده اند. گذشته از این، محیط کار در حال تغییر محققان زیادی را بر آن داشته که تئوری های سنتی در زمینه رهبری را مورد بازبینی قرار داده و نظریه های متناسب با این دوره و ترکیب نیروی کار را عرضه کنند Humphreys,2005) ).رهبر خدمتگزار با حل مشکل بحران، اعتماد پیروان را زیاد کرده و علاوه برآن، قدم به قدم با همدردی با پیروان و درک شرایط آنها و کسب اعتماد،از رفتار رهبری خدمتگزار می باشد( Joseph & Winston,2005) سازمان ها به رهبرانی نیاز دارند که در پائین هرم سازمانی و در سطوح پائین سازمان حضور داشته و به پیروان خود خدمت کنند، در نتیجه می توان مدل هرم وارونه را ذات و جوهره رهبری خدمتگزار به شمار آورد. رهبری خدمتگزار را می توان به عنوان دیدگاهی با قدمت طولانی به شمار آورد که به تدریج احیاء و در نهایت نیز به صورت یک رویکرد ایده آل و تحول گرا در راستای پاسخ به نیازهای روز افزون توسعه منابع انسانی در محیط کسب و کار متغیر مطرح گردیده است(نادی، قهرمانی،1390،ص3). رهبری موفق است که در درجه اول پاسخگوی نیازهای دیگران باشد . بنابراین تمرکز بر خدمت بر دیگران از الویت های رهبر خدمتگزار است ، رهبر خدمتگزار تأکید بر اهمیت به توسعه  پیرو و نیازهای همه جانبه آن دارد Kwong & Zhen,2014,p19) ).

    اعتماد به عنوان سطحی از اعتماد به نفس می باشد که یک فرد برای صلاحیت به دیگری ، عمل و شیوه ای اخلاقی ، عادلانه و قابل پیش بینی مشاهده می کند و انتظاراتی مثبت در فرد ایجاد می شود .اعتماد به رهبر شامل دو پایگاه اساسی است که به عنوان اعتماد شناختی و اعتماد عاطفی می باشد .اعتماد شناختی برای اعتماد به طرف دیگر از قبیل :توانایی به مسئولیت ، قابلیت اطمینان ، اعتماد  و قابلیت پیش بینی می باشد و اعتماد عاطفی که در رابطه با سرمایه گذاری عاطفی ، تعامل و تأکید بر همدلی ، تفاهم و وابستگی بر اساس  زمینه های مشترک برای طرف دیگر است (همان منبع).

    هنگامی که پیروان در رهبر خود اعتماد ببینند، این عمل منجر به تعهد بالاتر شده و این افزایش تعهد سطح بالاتری از رضایت شغلی و بهبود عملکرد را موجب می شود. بنابراین برای پیروان اعتماد به رهبری نقش بسیار مهمی را بازی می کند و در واقع ایده اصلی اعتماد به رهبر ، شخصیت رهبر است که پیروان به درک ویژگی های رهبر خود مانند  توانایی ، صداقت ، اعتماد و اطمینان ، خیرخواهی در محل کار ، خدمت رسانی و .... پی میبرند(مایر و همکاران ،1995).حال مسأله اصلی این است آیا رهبری خدمتگزار  بر تعهد سازمانی از طریق نقش میانجی اعتماد به مدیران اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان اثر معنی دار دارد؟

     

     

     

     

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق

    رهبری همواره با انسان عجین بوده است. از زمانی که انسان بصورت بدوی و با شکار حیوانات روزگار می گذرانید، زمانی که دوام و بقای او به توان وی در هدایت نیرو در شکارگاه و شکار بستگی داشت و یا زمانی که گروههایی از خانواده های صحرانشین برای منبع تامین غذا، نقل و مکان می کردند، همواره رهبری وجود داشته است.(کیپن برگر، ۲۰۰۲،ص۳).

    اهمیت موضوع رهبری در سازمانها، باعث شد که اندیشمندان و محققان مدیریت در پی کشف ویژگی ها و خصوصیات رهبران موفق در سازمانها بر آیند و همواره در تلاش باشند تا مشخصات رهبر موفق را در سازمان ذکر کنند. در پی این تلاشها در دهه های اخیر مکاتب رهبری و نظریات متعددی در زمینه رهبری شکل گرفته و به جامعه علمی معرفی شده است Kwong & Zhen,2014,p18) ).

    در رهبری خدمتگزار محرک و انگیزه اولیه باید مطلوبیت برای خدمت کردن باشد.( گرین لیف۱۹۹۷، سنگه۱۹۹۵، بلاک ۱۹۹۳، باتن ۱۹۹۷ و دیگران) سبک رهبری خدمتگزار، وقتی که رهبر خود را در موقعیت خدمت کردن به پیروان و کارکنان زیر دست قرار می دهد، قابل تصویر است. خود خدمتی نباید محرک و انگیزه برای رهبر باشد بلکه او باید بر قله برنامه انگیز شی بالاتر یعنی توجه و تمرکز به نیاز دیگران صعود کند.(راسل و استون، ۲۰۰۲، ص۱۴۵). در این میان رهبران نقش مهمی در ایجاد، حفظ و توسعه اعتماد دارند. یک وظیفه اساسی رهبران ایجاد زمینه ای است که در آن رهبر و پیرو بتوانند در فضای اعتماد متقابل، هدف هایی که بر سر ارزش آن توافق دارند را تحقق ببخشند( قلی پور و همکاران ،1388،ص116).

    بدون وجود رهبری یا جریان هدایت، ممکن است حلقه اتصال میان اهداف فردی و سازمانی ضعیف و گسسته شود. گسست این حلقه، به معنی تردید نسبت به اهمیت اهداف و منافع فردی در مقابل اهداف و منافع سازمان است. وجود چنین تردیدی، یک آفت جدی در شکل گیری اعتماد سازمانی است( Kwong & Zhen,2014).

    سازمان ها و مدیران کاملاً آگاهند که با تغییری سریع و پیچیده روبرو هستند و این حرکت نا معلوم به سوی آینده، با تقاضای افراد برای مشارکت بیشتر در همه سطوح سازمانی همراه است و به طور شگفت انگیز باعث تغییر ادراکات رهبری، به ویژه در نقش های ارتباطی بین پیرو و رهبر شده است. اغلب تئوری ها با توجه به اهمیت نقش رهبر در قبال پیروان برای انجام مأموریت سازمان پایه ریزی شده اند و این جای سؤال است که رهبر چه اثری می تواند بر نگرش های شغلی کارکنان داشته باشد. هرچند عوامل متعددی بر نگرش ها و رفتار کارکنان تأثیرگذارند، سبک رهبری خدمتگزار به عنوان رویکردی نو ممکن است از نظر ارتقای عملکرد اعضای سازمان از طریق پرورش نگرش ها و رفتارهای کاری آنان مانند رضایت شغلی و تعهد سازمانی برای رهبران سازمان ها سودمند باشد( خوشبختی ،1391،ص114). در چنین زمینه ای، تحقیق درباره رابطه بین رهبری خدمتگزار و اعتماد، مورد توجه صاحبنظران و محققان و ضمنا مدیران و کارورانی  قرار دارد که در دنیای واقعی کار به ضرورت وجود یک سبک متفاوت برای هدایت و جهت دهی به کوشش های افراد و عملیات سازمان پی برده اند(نصر اصفهانی و همکاران، 1390).

     

    1-4- اهداف تحقیق

    بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی کارکنان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان

    2- بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار  بر اعتماد عاطفی مدیران اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان

    3- بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار  بر اعتماد شناختی مدیران اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان

    4- بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی با نقش میانجی اعتماد عاطفی کارکنان به مدیران اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان

    5- بررسی تأثیر رهبری خدمتگزاربر  تعهد سازمانی با نقش میانجی اعتماد شناختی کارکنان به مدیران اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان

     

    1-5- پرسش های تحقیق

    1- آیا رهبری خدمتگزار در تعهد سازمانی کارکنان نقش دارد؟

    2- آیا رهبری خدمتگزاردر اعتماد کارکنان به مدیران  نقش دارد؟

    3-آیا اعتماد کارکنان به مدیران در تعهد سازمانی کارکنان نقش دارد؟

    4-آیا اعتماد کارکنان به مدیران و تاثیر رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی نقش میانجی دارد؟

     

    1-6- فرضیه های تحقیق:

     1- رهبری خدمتگزار در تعهد سازمانی کارکنان نقش معنی دار دارد.

    2- رهبری خدمتگزاردر اعتماد کارکنان به مدیران  نقش معنی دار دارد.

    3- اعتماد کارکنان به مدیران در تعهد سازمانی کارکنان نقش معنی دار دارد.

    4- اعتماد کارکنان به مدیران در تاثیر رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی نقش میانجی دارد.

     

    1-7- قلمرو تحقیق

    1-7-1- قلمرو موضوعی :

    قلمرو موضوعی تحقیق در حوزه منابع انسانی و با موضوع تاثیر رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی و نقش میانجی اعتماد به مدیران اداره کل آموزش فنی   و حرفه ای استان گیلان  باشد.

    1-7-2- قلمرو زمانی :

    محدوده ی زمانی تحقیق سه ماهه آخر سال 1392 و شش ماهه اول سال  1393 می باشد.

    1-7-3 - قلمرو مکانی :

    قلمرو مکانی تحقیق اداره کل آموزش فنی   و حرفه ای استان گیلان  می باشد.

     

    1-8- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیر ها و کلید واژه ها:

    1-8-1- تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای مستقل رهبری خدمتگزار :

    1- خدمت رسانی

    تعریف نظری : برانگیخته شدن مدیران در موقعیت هایی که به طور کامل برای منافع صاحبان اصلی سازمان گام برداشته و خود را وقف سازمان و اهداف آن سازند( زاهدی ،1391، ص13).

    تعریف عملیاتی :عبارت است از مؤلفه مهر ورزی  که اشاره به ،خدمت به دیگران ، توقع جبران نداشتن و مهربانی و مؤلفه احترام به دیگران که به رفتار مؤدب ، احترام به عقاید و افکار و احترام به حقوق انسانی اشاره دارد(ونگ و ژن،2014).

    2- توانمند ساز :

    تعریف نظری : یک حالت انگیز شی درونی در ارتباط با شغل و یک مفهوم چند بعدی از قبیل ،معنادار بودن ،شایستگی ، خودبینی ، اثرگذاری و احساس اعتماد داشتن تعریف می شود( قلی پور و همکاران ،1388،ص109).

    تعریف عملیاتی : عبارت است از ، گوش دادن مؤثر که به قطع نکردن صحبت ، توجه به پیشنهادات و عدم قضاوت دیگران اشاره دارد و متغیر ایجاد احساس معناداری به تأثیر همکاران بر اتفاقات سازمانی ، احساس استقلال ، همسویی بین هدف های فردی و سازمانی اشاره دارد(ونگ و ژن،2014).

    3- اعتماد :

    تعریف نظری : پدیده ای پویا که به کنش متقابل و عامل های مختلف مانند پیامدهای شناختی بالقوه ، وابستگی و احساس امنیت در ساخت اعتماد مؤثر است(پناهی ، 1387، ص89).

    تعریف عملیاتی :عبارت است از متغیر همدلی ، که به سنک صبور بودن ، تلاش برای ایجاد روابط کاری مثبت و بهتر انجام شدن کار اشاره دارد .متغیر صداقت که به پذیرش دیگران به همان صورت ، حق مداری و انصاف در رفتار و گفتار اشاره دارد و متغیر قابلیت انعطاف ، که به مسئولیت پذیری ، پایبندی به اصول اخلاقی و پذیرش تفاوت ها اشاره می کند(ونگ و ژن،2014).

    4- گروه ساز :

    تعریف نظری : مدیریت اثر بخش و موفقیت در انجام اهداف فردی و اداره کردن تعارض درون گروه ها می باشد(پناهی ،1387،ص94).

    تعریف عملیاتی : عبارت است از متغیر تفویض اختیار که اشاره به شریک کردن دیگران در اختیار و قدرت ، مسئول و پاسخگو دانستن ، افزایش حیطه نظارت و نفوذ ، متغیر تصمیم مشارکتی که اشاره به ،همکاری جایگزین رقابت کردن ، تشویق به مشارکت ، اجرای تصمیم های جمعی ، متغیر شناسایی قابلیت ها که اشاره به کمک به رشد دیگران ،محیطی مشوق یادگیری ، تلاش همکاران برای توسعه مهارت شان دارد(ونگ و ژن،2014).

    5- بصیر :       

    تعریف نظری : درک کلی از موقعیت و درک از محدودیت ها و واقعیت های موجود و نتایج احتمالی از تصمیمات آینده را مورد بررسی قرار دادن (باقر سلیمی و همکاران ،1389،ص25).

    تعریف عملیاتی : عبارت است از : متغیر دوراندیشی که اشاره به ترسیم چشم انداز روشن از آینده ،تأثیر همکاران در مقصد آینده و پایش به سوی مقصد و متغیر آگاهی بخش اشاره به کمک به توزیع اطلاعات ،راهنمایی از پیشکسوت ها، آسان بودن دسترسی به اطلاعات و آمار و متغیر مفهوم ساز ، اشاره به یکی بودن گفتار و اعمال ، روحیه توانستن ، آفرینش ارزش های ماندگار دارد(ونگ و ژن،2014).

    6- متواضع :

    تعریف نظری : ترجیح دادن منافع خود فدای منافع دیگران و انجام دادن عملی از روی فروتنی بدون چشم داشت(قلی پور،1388).

    تعریف عملیاتی :عبارت است از متغیر رفتار برابر که اشاره به پذیرش انتقاد با گشاده رویی ،احترام ویژه نداشتن در قبال رهبری ، مغرور نبودن و به دیگران که اشاره به کمک به دیگران در تحقق اهداف ،کار کردن در کنار دیگران ، توجه به ضعیف تر ها و متغیر الویت دادن به نیاز دیگران که اشاره به مقدم دانستن نیاز دیگران ، استفاده از قدرت و اختیار برای حل مشکل کارکنان ، ارجح دانن کارکنان به سازمان اشاره دارد(ونگ و ژن،2014).

    1-8-2- تعاریف نظری و عملیاتی متغیر وابسته تعهد سازمانی :

    1- تعهد عاطفی

    تعریف نظری : تعهد سازمانی عبارت است از وابستگی عاطفی کارکنان به تعیین هویت با سازمان و درگیر شدن در فعالیت های سازمانی. (Meyer et al., 1993).

    تعریف عملیاتی : گذراندن مسیر شغلی ، بحث کردن با افراد درون سازمان ، مشکلات سازمان مشکل کارکنان، وابستگی به سازمان،متصل بودن به سازمان بصورت عاطفی ، معنادار بودن سازمان از نظر شخصی ،احساس تعلق قوی به سازمان و سازمان به عنوان بخشی از خانواده می باشد (Meyer et al., 1993).

     

     2- تعهد مستمر

    تعریف نظری : تمایل به انجام فعالیت های مستمر بر اساس تشخیص فرد از هزینه های مرتبط با ترک سازمان(همان منبع).

    تعریف عملیاتی : ضرورت ماندن در سازمان ،  دشوار بودن ترک سازمان ، مختل شدن زندگی بر اثر ترک، جایگزین کردن بر اثر ترک سازمان ، ترک سازمان بر اثر فداکاری ،دلهره و نگرانی در صورت ترک سازمان ، پرهزینه بودن ترک سازمان و..... . (Meyer et al., 1993).

     

    3- تعهد تکلیفی (هنجاری) :                                                     

    تعریف نظری : افراد در سازمان می‎مانند، چون احساس می کنند باید بمانند و نباید آن را ترک کنند (همان منبع).

    تعریف عملیاتی : عبارت است از وفادار بودن به یک سازمان ، صحیح نبودن ترک سازمان در صورت پیشنهاد شغل ، تغییر شغل ، وفادار بودن به سازمان ، غیر اخلاقی بودن ترک سازمان ، تعهد اخلاقی ، بهتر شدن امور سازمانی در اثر پیشرفت شغلی ، نمونه بودن در سازمان می باشد. (Meyer et al., 1993).

     

     

     

     

     

     

     

     

    1-8-3- تعریف نظری و عملیاتی متغیر میانجی اعتماد کارکنان به مدیر :

    اعتماد به سرپرست، سطح اطمینانی که کارکنان در قبال مدیران سازمان احساس می کنند و میزان اعتقاد کارکنان به آنچه مدیران به آنها می گویند.(Chughtai & Buckley, 2009)

     

    1- اعتماد عاطفی:

    تعریف نظری: اعتماد مبتنی بر عواطف به وسیله قراردادهای هیجانی اجتماعی ساخته می شود که فراتر از مرزهای یک رابطه تجاری یا حرفه ای می باشد(عریضی،براتی،1392،ص7).

    تعریف عملیاتی : میزان سنجش ؛ارتباط دوستانه با مدیر،درمیان گذاشتن نقطه نظرات،احساسات و آرزوها،گوش دادن مدیر به مشکلات کارکنان،احساس دلتنگی از انتقال سرپرستم،عکس العمل سازنده از طرف مدیر بخاط مشکلاتم،سرمایه گذاری عاطفی در محیط کار بین مدیر و کارمند(مک آلیستر،2002).

    اعتماد شناختی:

    تعریف نظری: :ادراک مبتنی بر شناخت به وسیله ادراک و علاقه خود، از نشانه های عملکرد و واقعیت فعالیت های دیگری ساخته می شود(عریضی،براتی،1392،ص6).

    تعریف عملیاتی: انجام کار مدیر بصورت تخصصی و وقت گذاشتن برای کارش،شک نداشتن از این که مدیر فردی شایسته و صلاحیت برای انجام کارش را دارد،افرادی که از دوستان مدیرم هم نیستند به وی اعتماد دارند،دیگران مدیر را فردی قابل اعتماد می دانند(مک آلیستر،2002).

     

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    عنوان...................................................................................................................................................................... صفحه

    چکیده....................................................................................................................................................................... .1

    فصل اول :  کلیات تحقیق

    1-1-  مقدمه............................................................................................................................................................ .3

    1-2- بیان مسأله....................................................................................................................................................... .4

    1-3- ضرورت و اهمیت موضوع............................................................................................................................ .6

    1-4- اهداف تحقیق................................................................................................................................................. 7

    1-5- سؤالات تحقیق............................................................................................................................................... 7

    1-6- فرضیه های تحقیق......................................................................................................................................... 7

    1-7- قلمرو تحقیق.................................................................................................................................................. 8

    1-8- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیر ها و کلید واژه ها:.................................................................................... 8

    فصل دوم : ادبیات تحقیق

    2-1- بخش اول : رهبری خدمتگزار................................................................................................................................. 13

    2-1- 1- مقدمه....................................................................................................................................................... 13

    2-1-2- تعاریف رهبری......................................................................................................................................... 14

    2-1-3- سبک رهبری............................................................................................................................................. 14

    2-1-4- وظایف رهبری.......................................................................................................................................... 15

    2-1-5- نظریه های سنتی رهبری.......................................................................................................................... 16

    2-1-5-1- نظریه خصوصیات فردی رهبر............................................................................................................ 17

    2-1-6- مروری بر شکل گیری رهبری خدمتگزار................................................................................................ 18

    2-1-7- تعاریف رهبری خدمتگزار........................................................................................................................ 19

    2-1-8- خدمت عمومی.......................................................................................................................................... 19

    2-1-9- مقایسه تئوری عاملیت و خادمیت با تئوری های کلاسیک و نئوکلاسیک................................................ 21

    2-1-10- ابعاد رهبری خدمتگزار از نظر صاحب نظران.................................................................................... 22

    2-1-11- مدل های رهبری خدمتگزار............................................................................................................. 24

    2-1-12- رهبری خدمتگزار از نظر نظریه پردازان............................................................................................... 30

    2-1-13- رهبری خدمتگزار در سازمان های دولتی.............................................................................................. 31

    2-1-14- معنویت محیط کاری و رهبری خدمتگزار............................................................................................. 32

    2-1-15- رهبری خدمتگزار و اعتماد سازمانی..................................................................................................... 32

    2-2- بخش دوم : تعهد سازمانی..............................................................................................................................34

     

     

    عنوان...................................................................................................................................................................... صفحه

    2-2-1- مقدمه......................................................................................................................................................... 34

    2-2-2- مفهوم تعهد سازمانی................................................................................................................................. 34

    2-2-3- الگوهای چند بعدی تعهد سازمانی.......................................................................................................... 35

    2-2-4- متغیرهایی که با تعهد سازمانی رابطه دارند ............................................................................................ 41

    2-2-5- مدل های نظری عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی......................................................................................... 47

    2-2-6- مدیریت گوناگونی از منظر تعهد سازمانی................................................................................................ 50

    2-2-7- مفاهیم مدیریتی از منظر تعهد سازمانی.................................................................................................... 51

    2-3- بخش سوم : اعتماد........................................................................................................................................ 52

    2-3-1- مقدمه......................................................................................................................................................... 52

    2-3-2- مفاهیم اعتماد............................................................................................................................................ 52

    2-3-3- عوامل مؤثر در اعتماد............................................................................................................................... 53

    2-3-4- فرآیند اعتماد............................................................................................................................................ 59

    2-3-5- انواع اعتماد............................................................................................................................................... 60

    2-3-6-  سطوح اعتماد.......................................................................................................................................... 61

    2-3-7- ارکان کلیدی اعتماد.................................................................................................................................. 62

    2-3-8- اعتماد به مدیران ارشد............................................................................................................................. 62

    2-3-9- اعتماد درون سازمانی و تسهیم دانش...................................................................................................... 63

    2-3-10- اعتماد و عملکرد.................................................................................................................................... 64

    2-3-11- اعتماد در سازمانها................................................................................................................................. 64

    2-3-12- رهنمود های توسعه اعتماد.................................................................................................................... 65

    2-5- بخش چهارم :ارتباط بین رهبری خدمتگزار، تعهد سازمانی و اعتماد به مدیران............................................66

    2- 4- بخش پنجم : پیشینه تحقیق.......................................................................................................................... 71

    چارچوب نظری تحقیق............................................................................................................................................ 75

     

    فصل سوم : روش تحقیق

    3-1- مقدمه.............................................................................................................................................................. 73

    3-2- روش تحقیق................................................................................................................................................... 73

    3-3- جامعه  و نمونه آماری.................................................................................................................................... 75

    3-4- روش ها و ابزار جمع آوری اطلاعات.............................................................................................................. 76

    3-5- روایی  و پایایی  ابزار گردآوری اطلاعات..................................................................................................... 77

    3-6- روش تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات...................................................................................................... 79

     

     

    فصل چهارم :تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات تحقیق

    4-1- مقدمه.............................................................................................................................................................. 85

    4-2- توصیف متغیر های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان................................................................................... 85

    4-3-  توصیف متغیرهای تحقیق............................................................................................................................. 88

    4-4- بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق............................................................................................................ 92

    4-5- بررسی مدل تحقیق........................................................................................................................................ 93

    4-6- آزمون فرضیه ها............................................................................................................................................. 95

     

    فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات تحقیق

    5-1- مقدمه.............................................................................................................................................................. 98

    5-2- نتایج بررسی توصیفی جمعیت شناختی پاسخ دهندگان.............................................................................. 98

    5-3- توصیف متغیرهای تحقیق.............................................................................................................................. 98

    5-4- نتایج آمار استنباطی....................................................................................................................................... 100

    5-5- پیشنهادات بر اساس فرضیه های تحقیق....................................................................................................... 101

    5-6- پیشنهادات برای تحقیقات آینده.................................................................................................................... 103

    5-7- محدودیت های پژوهش................................................................................................................................. 103

    منابع و مآخذ............................................................................................................................................................. 104

    ضمائم....................................................................................................................................................................... 111

    منبع:

    فهرست منابع داخلی

    آغاز ،عسل ، نگین تاجی، 1392،اعتماد درون سازمانی عاملی کلیدی در جهت تسهیم واقعی دانش، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال هفتم، شماره 82 ،صص86-67

     اسکندری، نازیلا، 1386، «بررسی رابطه بین ادراک با تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی در بین دبیران آموزش و پرورش شهرستان ارسنجان»،پایانامه کارشناسی ارشد،دانشگاهسنندج،دانشکده مدیریت و حسابداری   

     اسماعیلی، کوروش،1380، «تعهد سازمانی»، نشریه تدبیر، شماره 112

     بهارلو، علی عسکر؛ 1387، «رابطه سرمایه اجتماعی با بهبود تعهد سازمانی کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری

    پور عزت، علی اصغر، 1387 ، مبانی دانش اداره دولت و حکومت ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها، انتشارات سمت

    سلیمی، باقر،رضایی کلیدبری، حمیدرضا، حسن پور، اکبر ، 1389، نقش رهبری خدمتگزار در ارتقای اعتماد سازمانی مبتنی بر نظرات کارکنان سازمان امور مالیاتی استان گیلان، مجله مدیریت توسعه و تحول ،صص23-30 

    حسینیان، شهامت؛ مجیدی، عبدالله؛ حبیبی، صفر،1386، «عوامل درون سازمانی مؤثر بر ارتقای تعهد سازمانی کارکنان کلانتری های تهران بزرگ»، فصلنامه دانش انتظامی، شماره 2

    حقیقی فر،علی، یوسفی ،سجاد ، میرزاده ،اکبر ،1389،« سبک رهبری و پیامدهای آن در چارچوب الگوی رهبری تمام عیار »،ماهنامه توسعه انسانی پلیس ، سال هفتم ،شماره28

    خنیفر ،حسین ، مقیمی، سیدمحمد، جندقی، غلامرضا، زروندی ،نفیسه،1388، بررسی رابطه بین مؤلفه های اعتماد و تعهد سازمانی کارکنان(در سازمان های جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش استان قم)، نشریه مدیریت دولتی، دوره 1، شماره 2،صص 3 تا 18

    خائف الهی، احمد علی ، نوروزی ،محمد تقی ، دانایی فرد ،حسن ،1388، تبیین الگوی اثربخشیِ سازمان های دولتی ایران براساس نقش رهبری خدمتگزار،تهران، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 13 ، شماره 2،صص65-91

    خاکی،غلامرضا،1387،روش تحقیق با رویکردی بر پایانامه نویسی،نشربازتاب

    دلخوش کسمایى، ابوالقاسم؛ شریف زاده، فتاح؛ سیدنقوى، میرعلى؛ قربانى زاده، وجه الله ، 1390 ، الگوى رهبرى خدمتگزار، ابعاد  و شاخص هاى آن در دانشگاه علوم انتظامى. فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامى،6(3)،صص375-388

    رشیدپور،علی،1385، ارزیابی نظریه ی عاملیت و خادمیت و انطباق آن با دیدگاه اسلامی ،فصلنامه راهبرد، شماره 40، صص115-128

    شهبازی، محمد؛ علی اکبری، آرش؛ اسعدی، علی؛ جواهری کامل، مهدی،1387، «تأثیر رضایت شغلی و تعهد سازمانی بر ترک خدمت کارکنان»، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال پنجم، شماره 19

    سکاران،اوما، 1390 ،"روش تحقیق در مدیریت"،تهران ،چاپ هفتم ،انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی

    عوض پور، عوض،1385، «تعهد سازمانی»، نشریه مدیریت، شماره 128 – 127

    عریضی،حمیدرضا،براتی،هاجر،1392،اعتماد به سرپرست میانجی بین تعهد سازمانی و تعهد به تغییر،فصلنامه علمی  پژوهشی مطالعات مدیریت )بهبود و تحول(  سال بیست و سوم شماره 72،صص1-22

    قربانی، محمود؛ چترسیماب، مریم،1386، «عدالت سازمانی و تعهد سازمانی»، مجله صنعت و کارآفرینی، شماره بیست و دوم

    قاسمی ، بهروز،1390،مدیریت رفتار سازمانی ، چاپ دوم ، تهران، انتشارات سپاهان

    ظهوری،قاسم،1387،کاربرد روش های تحقیق علوم اجتماعی در مدیران، تهران، انتشارات میر

    گریفین ،مورهد ،1387،رفتار سازمانی،ترجمه الوانی و معمار زاده،چاپ سیزدهم،تهران ، انتشارات مروارید

    محمّدی ،فرشته،حضرتی،محمود ،جعفری، احمد، 1392، بررسی رابطه معنویت محیط کاری و ادراک کارکنان از رهبری خدمتگزار ،تهران ، پژوهشهای مدیریت عمومی، سال ششم ، شماره بیستم،صص145-164

    نادی، محمدعلی و مشفقی، نزهت الزمان.،1388،مدل یابی معادلات ساختاری روابط ادراک معلمان از ابعاد عدالت با تعهد مستمرو عاطفی به منظور ارائه یک مدل مفهومی.  فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی. 6: 38-21.

    نصراصفهانی ،مهدی ، نصراصفهانی،علی ،1389،طراحی مدل رهبری خدمتگزار بر اساس دیدگاه امام علی (ع) و مقایسه آن با اندیشمندان غربی،دانشگاه ازاد واحد خوراسگان، سال ششم ، شماره11،صص143-163

    یعقوبی، مریم؛ سقاییان نژاد اصفهانی،سکینه؛ گرجی،حسن؛نوروزی؛محسن؛رضایی، فاطمه،1388، «رابطه عدالت سازمانی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی در بین کارکنان بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان»،فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت سلامت، دوره 12،شماره 3

    فهرست منابع خارجی

    Al-Alawi, A. I., Al-Marzooqi, N. Y. and Y. Fraidoon Mohammed, (2007),”Organizational culture and knowledge sharing: critical success factors”, Journal of Knowledge Management, 11(2): 22 – 42.

    Addae , H.M ; Parboteeah , K.P , (2008) , "Role stressors and organizational                   commitment : public sector employment in st Lucia" , International Journal of manpower , Vol.29 , No.6 , pp. 5

    Andersen, J.A. (2009), When a servant leadership comes knocking,Leadership & Organizational Development Journal, Vol. 30 (1), 4-15.

    Briscoe , J.P ; Finkelstein , L.M , (2009) , "The New Career and Organizational Commitment" , Journal of Career Development  international ,Vol.14 , No .3 , pp. 242 – 260

    Boon, S.D.& Holmes, J.G, (1991), The dynamics of interpersonal trust: resolving uncertainty in the face of risk, in Hinde, R.A., Groebel, J. (Eds),Co-operation and Pro-social Behaviour, Cambridge University Press, Cambridge, MA.

    Bloemer J, Pluymaekers M, Odekerken A., 2013, Trust and affective commitment as energizing forces for export performance. International Business Review; 22(2):363-80.

    Birkenmeier.B.,Carson.P.P.,and carson.K.D,2003, " An analysis of supranational servant leadership on Jean monnet", International journal of organization theory and behavior. 6/3:374-400.

    Creed, W.E., Miles, R.E. (1996), "Trust in organisations: a conceptual the opportunity costs of control", in Kramer, R.M., Tyler, T.R. (Eds),Trust in Organizations: Frontiers of Theory and Research, Sage, Thousand Oaks, CA, pp.16-38.

    Cook, J& Wall, T.D, (1980), New work attitude measures of trust, organizational commitment and personal need non-fulfilment, Journal of Occupational Psychology, Vol. 53.

    Colquitt.J.A , Lepine. J. A and Wesson.M.J, 2010 , "Organization Behavior:    Essential for Improving performance and commitment " , Mc Graw-hill International ,pp : 32-43.

    Gholipour, A. ; Pourezzat, A. A., & Hazrati, M. (2010). The investigation of servant leadership on organizational trust and empowerment in public organizations,Iranian Public Administration 1, (2). 103-118.

    Chen , T. Y., Chen , Y. M., Lin, Ch. J. and P. Y. Chen (2010), “A fuzzy trust evaluation method for knowledge sharing in virtual enterprises”, Computers & Industrial Engineering, 59: 853–864.

    Chughtai, A., & Buckley, F. (2009). Linking trust in the principal to school outcomes the mediating role of organizational identification and work engagement.

    International journal of educational management, 23(7), 574-589

    Dietz, Graham & Hartog, Deanne N. Den, (2006), Measuring trust inside organizations, Personnel Review, Volume. 35, Number 5.

    Fama, E. F., & Jensen, M. C. ,1983, “Separation of ownership and control”. Journal of Law and Economics, Vol. 26, pp. 288–297.

    16.  3-Freeman,G.,2011,”Spirtuality and servant leadership: A Conceptual Model and Research Proposal". Emerging Leadership Journeys.Vol.4, No.1.pp.120-140.

    Francoeur, keith alan,2008, “The relationship between the five-factor model of personality and leadership preferences for initiating structure and consideration”; dissertation, Indian university of pensilvania

    Feizi,  M, Fatollahzade, Mehdi and  Eisapour, K  , 2012،.Relatioship Between Trust and Organizational Commitment (In Rural Sewage Office of Ardebil), Advances in Environmental Biology, 6(7): 2039-2045

    Huang, I., Huang, P., & Chen, Y., 2004, . “A study of Taiwan’s travel agent salary system: an agency theory perspective”. Tourism Management, Vol. 25, pp. 483-490

    Han et al. (2010). Servant leadership in the People’s Republic of China: a case study of the public sector, Journal of Management  Development, Vol. 29 (3), 265-281

     

    Hill J. ,2008,Servant Leadership Characteristics of High School Principals, Organizational Culture, and Student Performance: A Correlational Study. PhD Dissertation, North Dakota University

     

    Hong, D., Suh, E. and Ch. Koo (2011), “Developing strategies for overcoming barriers to knowledge sharing based on conversational knowledge management: A case study of a financial company”, Expert Systems with Applications, 38: 14417–14427.

    Jain , A.K ; Giga , S.I ; Cooper , C.L , (2009) , "Employee Well being ,control and organizational commitment" , Leadership & organizational Journal , Vol. 30, No. 3 , pp. 256-273

    Joolideh , F ; Yeshodhara , K , (2009) , "Organizational commitment Among high school teachers of India and iran" , Journal of Educational  Administration , Vol. 47 , No. 1 , pp. 127-136

    Joseph,E.E.,and Winston.B.E , 2005, " A correlation of servant leadership, leader trust, organizational trust ".Leadership &Organization Journal,26/1:6-22.

    - Kuruuzum , A ; Cetin , E.I ; Irmak , S , (2009) , "Path analysis of        organizational commitment , Job Involvement and Job satisfaction in Turkish hospitality industry" , Journal of Tourism Review , Vol. 64 , No. 1 , pp. 4-16

    Kwong Goh & Brian Zhen-Jie, Low,(2014), The Influence of Servant Leadership towards Organizational Commitment: The Mediating Role of Trust in Leaders International Journal of Business and Management; Vol. 9, No. 1; pp.17-25

    Lin, T. Ch., Wub, Sh. and Ch. T. Lu ،2012, “Exploring the affect factors of knowledge sharing behavior: The relations model theory perspective”, Expert Systems with Applications, 39: 751–764.

    Lewicki, R., McAllister, D.J., Bies, R.J. (1998), "Trust and distrust: new relationships and realities", Academy of Management Review, Vol. 23 No.3, pp.438-58.

    Mooradian, T., Renzl, B and K. Matzler (2006), “Who Trusts? Personality, Trust and Knowledge Sharing”, Management Learning, 37(4): 523–540.

    Mayer, R.C., Davis, J.H., Schoorman, F.D. (1995), "An integrative model of organizational trust", Academy of Management Review, Vol. 20 No.3, pp.709-34.

    McAllister, D.J. (1995), "Affect- and cognition-based trust as foundations for interpersonal co-operation in organisations", Academy of Management Journal, Vol. 38 No.1, pp.24-59

    Mills, D., 2010, Can stewardship theory produce better stewardship of privatised water infrastructure? Paper to be presented to doctoral panel, IRSPM XIV Conference, University of Berne, Centre of Competence for Public Management, Berne, Switzerland.7 – 9 April.

    Monji L, Ortlepp K, 2011,. The Relationship between Organizational Trust, Job Satisfaction and Intention to Leave: An Exploratory Study. Alternation 18(1): 192 – 214.

    Michael , O ; Court , D ; Petal , P ,(2009) , "Job Stress and  organizational Commitment among mentoring coordinators" , International Journal of Educational management , Vol. 23 , No. 3 , pp. 266-288

    Nadiri, Halil and Cem ,Tanova,2011 , “ An investigation of the role of justice in turnover intentions, job satisfaction,and organizational citizenship behavior in hospitality industry” ,International Journal of Hospitality Management, 29,  33–

    Ozag , D , (2006) , "The relationship between the trust , hope , and normative and continuance commitment of merger survivors" , Journal of management  Development , Vol. 25 , No. 9 , pp. 870-883

    Omoh,oshioke.,2007,."Analysis of servant leadership characteristics: A case study of community college president ", PhD. Dissertation, capella university.

    Page , D. and Wong, T.P. (2000) , “A conceptual framework for measuring servant leadership”. In adjibolosoo, S. (ED.) , The Human Factor in SHAPING THE Course of History and Development , University Press of American , Lanham, MD.

    Press, Cambridge, MACook, J& Wall, T.D, (1980), New work attitude measures of trust, organizational commitment and personal need non-fulfilment, Journal of Occupational Psychology, Vol. 53.

    Rousseau, D., Sitkin, S.B., Burt, R.S., Camerer, C. (1998), "Not so different after all: a cross-discipline view of trust", Academy of Management Review, Vol. 23 No.3, pp.393-404

     

    Renzl, B. (2008), “Trust in management and knowledge sharing: The mediating effects of fear and knowledge documentation”, Omega, 36: 206 – 220.

     

    Robbins. S. P, 2005, Essentials of organizational Behavior, Prentice Hall, 7/e.

     Rego , A ; Cunha , M.P.E , (2008) , "Workplace Spirituality and organizational commitment : an empirical study" , Journal of organizational change management , Vol. 21 , No. 1 , pp. 53-75 

     Rylander, D. H. (2011). Change in Organizational Commitment for Sales Force    Newcomers: An Exploratory Look at early Employment Influences. Retrieved Form: Http://WWW.a-cme.org

    Spears, L.C. ,1996, ``Reflections on Robert k Greenleaf and servant-leadership'', Leadership & Organization Development journal , Vol.17 No. 7, pp 33-35.

    Straiter K ,2005,. The effects of supervisors’ trust of subordinates and their organization on job satisfaction and organizational commitment. International Journal of Leadership Studies 1(1): 86-101.

    Spears , L.C., 2010, Character and Servant Leadership: Ten characteristics of effective, Caring leaders, The Journal of Virtues & Leadership, 1, 25-30

    Sendjaya,S.,& Pekerti,A.,G.,2010,.”Servant Leadership as antecedent of trust in organizations”. Leadership and organization development journal.Vol.31 No.7,643-663.

    Shaw RB ،1997،. Trust in the balance, Jossey-Bass, San Francisco, CA.

    Spears, L.C. (1998), ``Reflections on Robert k Greenleaf and servant-leadership'', Leadership & Organization Development journal , Vol.17 No. 7, pp 33-35.

    Tohidinia, Z. and M. Mosakhani (2010), “Knowledge sharing behavior and its predictors”, Industrial Management & Data Systems, 110 (4): 611-631.

    Velez L, Sanchez M, alvarez-Dardet A, (2008), Management control systems as inter-organizational trust builders in evolving relationships: Evidence from a longitudinal case study, Accounting, Organizations & Society 33 (2008) 968–994

    Van Dierendonck, D., & Nuijten, I. (2011). The servant leadership survey: Development and validation of a multidimensional measure. Journal of Business and Psychology, 26, 249-267.

    Vidotto, G. et al (2008). Assessment of Organizational Trust: Italian Adaptation and Factorial Validity of the Organizational Trust Inventory, Social Indicators Research, vol. 88 (3), 563-575

    Wasti, S. (2011), "Affective and Continuance Commitment to the Organizational: Test of an Integrated Model in the Turkish Context", Journal of Intercultural Relations, 26, 525-550.

    Winston, B. (2003), “Extending Patterson s servent leadership model:explaining how leaders and flowers interact in a circular model” , paper presented at the Servant Leadership Research Roundtable, Regent University, Virginia Beach, VA,

    Winston, B. (2004), “Servent leadership at Heritage Bible College: a single –case stude” , The Leadership & Organization Developemen Journal , Vol.25 No.7, pp600-617.

    Whitener, E.M., Brodt, S.E., Korsgaard, M.A., Werner, J.M. (1998), "Managers as initiators of trust: an exchange relationship framework for understanding managerial trustworthy behaviour", Academy of Management Review, Vol. 23 No.3, pp.513-30.

     

    William Farmer .S. 2009 . Servant Leadership Attributes In Senior Military Officers : A Quantitative Study Examining Demographic Factors, For The Degree of Doctor Of Philosophy, Arizona.

    Wang, Sh. and R. A. Noe (2010), “Knowledge sharing: A review and directions for future research”, Human Resource Management Review, 20: 115–131.

     

    Washington,R.,and field,H.S, 2006,  "Individual difference in servant leadership: The roles of values and personality", Leadership and Organization Development Journal, 27/8,700-71.

    Zehiri, C., Akyuz, B., Eren, M. S., & Turhan, G. (2013). The indirect effects of servant leadership behavior on organizational citizenship behavior and job performance: Organizational justice as a mediator. International Journal of Research in Business and Social Science, 2(3), 2147-4478.


موضوع پایان نامه تاثیر رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی و نقش میانجی اعتماد به مدیران اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان, نمونه پایان نامه تاثیر رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی و نقش میانجی اعتماد به مدیران اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان, جستجوی پایان نامه تاثیر رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی و نقش میانجی اعتماد به مدیران اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان, فایل Word پایان نامه تاثیر رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی و نقش میانجی اعتماد به مدیران اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان, دانلود پایان نامه تاثیر رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی و نقش میانجی اعتماد به مدیران اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان, فایل PDF پایان نامه تاثیر رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی و نقش میانجی اعتماد به مدیران اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان, تحقیق در مورد پایان نامه تاثیر رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی و نقش میانجی اعتماد به مدیران اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان, مقاله در مورد پایان نامه تاثیر رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی و نقش میانجی اعتماد به مدیران اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان, پروژه در مورد پایان نامه تاثیر رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی و نقش میانجی اعتماد به مدیران اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان, پروپوزال در مورد پایان نامه تاثیر رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی و نقش میانجی اعتماد به مدیران اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان, تز دکترا در مورد پایان نامه تاثیر رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی و نقش میانجی اعتماد به مدیران اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی و نقش میانجی اعتماد به مدیران اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی و نقش میانجی اعتماد به مدیران اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان, پروژه درباره پایان نامه تاثیر رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی و نقش میانجی اعتماد به مدیران اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تاثیر رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی و نقش میانجی اعتماد به مدیران اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی و نقش میانجی اعتماد به مدیران اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی و نقش میانجی اعتماد به مدیران اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی و نقش میانجی اعتماد به مدیران اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان, رساله دکترا در مورد پایان نامه تاثیر رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی و نقش میانجی اعتماد به مدیران اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی چکیده این تحقیق با هدف بررسی رابطه رهبری خدمتگزار با اعتماد سازمانی و توانمندسازی کارکنان در شرکت گاز استان مازندران انجام شده است. جامعه آماری در این تحقیق، کارکنان شرکت گاز استان مازندران به تعداد 459 نفر و نمونه آماری شامل 329 نفر از کارکنان این شرکت می باشد. ابزار گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته بوده ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد گرایش منابع انسانی چکیده هدف کلی این تحقیق بررسی رابطه رهبری خدمتگزار و اعتماد به رهبر است.روش تحقیق از نوع توصیفی و هدف آن کاربردی است و روش گردآوری داده­ها میدانی و ابزار آن پرسشنامه است. در تحقیق حاضر جامعه آماری مورد بررسی، کارکنان اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گیلان با تعداد 293 نفر است. با در نظر گرفتن تعداد کل جامعه آماری و با ...

  پايان نامه براي اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي (M.A) سال تحصيلي :93-1392 چکيده:   هدف ازپژوهش حاضرجهت بررسي رابطه بين سبک رهبري مديران آموزشي بابهداشت رواني دبيران

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته: تحقیقات آموزشی چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر مولفه های رهبری امنیت مدار بر رفتار کارکنان شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهشهر تهیه و تدوین گردیده است. گردآوری داده­ها در این پژوهش به روش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهشهر به تعداد 310 نفر تشکیل داده­اند که ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش : مدیریت منابع انسانی چکیده با گسترش پدیده­ی جهانی­سازی، اهمیت اعتماد در روابط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و سازمانی بطور چشمگیری مورد توجه قرار گرفته است بطوری که اکثر صاحب نظران در علوم مختلف به اهمیت نقش اعتماد در سازمان­ها اشاره کرده­اند. هدف این پژوهش سنجش رابطه بین مدیریت مشارکتی و اعتماد با توجه به رهبری خدمتگزار در ادارات ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M. A» رشته : مدیریت گرایش: منابع انسانی چکیده یک مفهوم کلی از انواع رهبری خدمتگزار در مجموعه مدیریت است که این نوع از رهبری می تواند پایه و اساس برای طبقه بندی و ارزشیابی ویژگیهای رهبری خدمتگزار در سازمان باشد که به مدیران کمک می کند.درحال حاضر بررسی ومطالعه درمورد رهبری بین رهبری خدمتگزار و ادراک کارکنان شرکت گاز استان گیلان است که ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت دولتی گرایش: منابع انسانی چکیده مدیریت ، رهبری و چگونگی کارایی و عملکرد مدیران از جمله عوامل موفقیت سازمانها محسوب می شود . سبک مورد قبول مدیران در کارایی ، عملکرد و اثر بخشی سازمانها تاثیر مستقیم دارد . درجامعه مدیران فراوانی وجود دارند ، لیکن آنچه مهم است وجود افرادی است که آماده پذیرش نقشهای علمی در جامعه باشند و کار ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی گرایش مدیریت منابع انسانی چکیده رفتار شهروندی سازمانی، رفتاری فردی و داوطلبانه است که مستقیماً به وسیله سیستم رسمی پاداش در سازمان طراحی نشده است، اما باعث ارتقای اثربخشی و کارآیی عملکرد سازمان می شود. تحقیق حاضر، به منظور بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان شعب بانک ملی شهر رشت می باشد. ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش: منابع انسانی چکیده: این پژوهش با هدف بررسی و تحلیل ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران انجام شده است. جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق، کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران بوده اند. این تحقیق از لحاظ نوع، توصیفی بوده و از لحاظ هدف نیز کاربردی است. علاوه بر آن، برای گرداوری داده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ( رشته مدیریت دولتی گرایش مدیریت تحول) چکیده در شرایط پیچیده، ناپایدار، متغیر، غیرقابل پیش بینی و رقابتی محیط امروزی، رهبر سازمانی نیازمند ایجاد اعتماد افزون تر با کارکنان است. سبک رهبری موثق ( اصیل) روش مناسبی برای افزایش اعتماد محسوب می شود. بنابراین در این پژوهش برآنیم تا میزان اعتماد و موثق بودن رهبری در نزد پیروان بحث کنیم و رابطه ...

ثبت سفارش