پایان نامه تاثیر هوش هیجانی و اعتماد بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه

word 883 KB 30505 169
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۷,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A»

    گرایش: مدیریت بیمه

    چکیده

    مهم‌ترین عامل در نیل به اهداف هر سازمان، منابع انسانی است و بی‌شک موفقیت و پیشرفت هر سازمان نیز به منابع انسانی آن بستگی دارد. عوامل متعددی کارآیی افراد را در سازمان تحت تاثیر قرار می‌دهد. مطابق با مبانی نظری، از جمله عواملی که می‌توانند رفتار سازمانی هر فرد را به شدت تحت تاثیر قرار دهند هوش هیجانی و اعتماد سازمانی کارکنان است. از این روی هدف این پژوهش آن است تا تاثیر هوش هیجانی و اعتماد سازمانی را بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه استان گیلان مورد مطالعه قرار‌ گیرد. لذا تحقیق از نظر هدف «کاربردی» و از نظر تکنیک اجرا «توصیفی» است.  برای جمع آوری اطلاعات جهت آزمون فرضیه‌ها، از پرسش‌نامه استاندارد استفاده گردیده است. جامعه‌ی آماری این پژوهش، تمامی کارکنان صنعت بیمه در استان گیلان بوده و حجم نمونه به کمک روش آماری جامعه محدود تعیین گردیده است. بر اساس فرمول نمونه گیری در این پژوهش برای بررسی آزمون ها از جامعه ی آماری که حجم آن N=521 نفر یک نمونه تصادفی به اندازه ی n=179 نفر را انتخاب و داده ها را بر اساس نرم افزار  spssتحلیل نموده ایم؛ در نهایت فرضیه‌های پژوهش با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده مورد آزمون قرار گرفتند که مشخص گردید هوش هیجانی و اعتماد سازمانی بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه استان گیلان تاثیرگذار است. بدین معنا که بین تمامی مؤلفه‌های هوش هیجانی (مؤلفه درون فردی، مؤلفه بین فردی، مؤلفه سازگاری، مؤلفه مدیریت استرس، مؤلفه خلق و خوی عمومی) و اعتماد سازمانی (مؤلفه توانایی، مؤلفه اعتبار، مؤلفه خیرخواهی) با عملکرد کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. هم‌چنین، بین هوش هیجانی و اعتماد سازمانی نیز رابطه مشاهده گردید.

    واژگان کلیدی: هوش هیجانی، اعتماد سازمانی، عملکرد، صنعت بیمه.

    برای بهبود عملکرد، از روزهای اول شکل گیری رشته مدیریت به عنوان اصلی خدشه ناپذیر مطرح بوده که هر روز وارد مباحث جدیدتری می‌شود و حوزه‌های بیش‌تری را در بر می‌گیرد. یکی از عوامل اثرگذار بر بهبود عملکرد سازمانی، وجود اعتماد در محیط کار است. تحقیقات نشان می‌دهد که سازمان‌های با سطوح بالای اعتماد نسبت به سازمان‌های با سطوح پائین اعتماد، نورآوری و عملکرد بهتری داشته، بهتر خود را وفق می‌دهند و موفق‌تر هستند. همچنین پژوهش‌های متعددی نقش عظیم هوش هیجانی را در بهبود عملکرد سازمان‌ها و به طور کلی در موفقیت فردی و گروهی مورد تأیید و تأکید قرار داده‌اند. از سویی، بخش بیمه و بانکداری در سراسر جهان روندی رقابتی به خود گرفته است و هسته‌ی اصلی این جریانات نیز مشتریان این شرکت‌ها هستند که به عنوان مصرف کنندگان واقعی محصولات و خدمات ارائه شده به حساب می‌آیند. بر این اساس، لزوم توجه به این مقوله‌ها مبنای شکل گیری این مطالعه گردید. با این مقدمه کوتاه در این فصل پس از بیان مساله، ضرورت و اهمیت پژوهش مورد مطالعه قرار می‌گیرد و سپس به اهداف، چارچوب پژوهش و سایر عناوین پرداخته می‌شود.

     

     

    1-2) بیان مساله

    مهم‌ترین عامل در نیل به اهداف هر سازمان، منابع انسانی است و بی‌شک موفقیت و پیشرفت هر سازمان نیز به منابع انسانی آن بستگی دارد. عوامل متعددی کارآیی افراد را در سازمان تحت تاثیر قرار می‌دهد. از جمله عواملی که رفتار سازمانی هر فرد را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد هوش هیجانی[1] (کرامتی و همکاران، 1391؛ نصراله‌پور، 1386؛ Mayer and Salovey, 1997) و اعتماد[2] (Heffernan et al., 2012) است. هوش هیجانی تنها یک ویژگی مثبت نیست بلکه مجموعه ای از توانایی های استدلالی و هیجانی متمایز است و نسبت به هوش اجتماعی توجهی بیشتر به مسائل اساسی هیجانی و فرونشاندن مشکلات شخصی و اجتماعی افراد دارد. افراد دارای هوش هیجانی بالا در داشتن رضایت بیشتر از زندگی، بهره مندی از محیط خانوادگی و شریک شدن در احساسات اطرافیان نسبت به دیگران متفاوتند و معمولاً افرادی منظم، خونگرم، موفق، با انگیزه و خوش بین هستند (Salaski and Gartwright, 2003). هوش هیجانی عاملی است که ظرفیت انسان را در شناخت احساسات خود و دیگران تعیین نموده و کمک می کند تا در خود ایجاد انگیزش کرده و هیجانات خود را کنترل و روابط خود را با دیگران را بر این اساس پی ریزی کنند. هوش هیجانی شامل ظرفیت درک عواطف، لفیق احساسات مربوط به عواطف، درک اطلاعات این عواطف و مدیریت آن ها است (Ciarrochi, J.; Forgas, 2001). هم‌چنین هوش هیجانی، آگاهی از احساس و استفاده از آن برای اتخاذ تصمیم‌های مناسب در زندگی و نیز توانایی تحمل کردن ضربه‌های روحی و مهار آشفتگی‌های روانی است (صمدی و کیوان، 1392).

    از سوی دیگر، اعتماد برای زندگی بشر و روابط او امری اساسی است. اعتماد پایه‌ای است که افراد می‌توانند زندگی‌ها و همکاری‌های معنی‌دار و رضایت بخش و رشد روز افزون‌شان را روی آن بنا نهند. هر چه وابستگی متقابل در این روابط بیش‌تر باشد، اهمیت اعتماد برای آن‌ها حیاتی‌تر است (Korinrk, 2001). از این رو می‌توان گفت که اعتماد در شکل‌گیری و حفظ روابط اجتماعی نقش مهمی بازی می‌کند (لگزیان و همکاران، 1387) چرا که وقتی اعتماد افزایش می‌باید، سرعت بیش‌تر می‌شود و هزینه‌ها کاهش می‌یابند و وقتی اعتماد کاهش می‌یابد، سرعت کم می‌شود و هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کنند (Rawlins, 2007). در تعریفی که از اعتماد ارائه گردیده عموماً آن را انتظارات یا باورهایی می‌دانند که افراد دوست دارند به دیگران به طریقی قابل پیش‌بینی و نه صرفاً در راستای منفعت شخصی خود نشان دهند. اعتماد مهم‌ترین انگیزه‌ای است که افراد را به داشتن روابط دو سویه یا چند سویه تشویق می‌کند. حتی بسیاری از اندیشمندان اجتماعی، اعتماد را حسی می‌دانند که منجر به تعاون و همکاری می‌شود و فقط در این حالت است که انسان‌ها در عین تفاوت‌ها  قادر به حل مشکلات خواهند بود (رضایی کلیدبری و همکاران، 1390). این عقیده که اعتماد در محیط‌های کاری به عنوان عامل اصلی بالقوه‌ای است که منجر به بهبود عملکرد می‌شود و می‌تواند یکی از منابع مزیت رقابتی در بلندمدت باشد نیز به سرعت مورد توجه قرار گرفته است. ایجاد محیطی که دارای اعتماد سازمانی است، تاثیرات مثبت زیادی بر سازمان‌ها دارد؛ برعکس، هزینه‌های بی‌اعتمادی به علت عدم تمایل کارکنان به همکاری و مشارکت، خطر پذیری به خاطر رفتارهای نامناسب، کیفیت پایین کار و نیاز به کنترل، می‌تواند سنگین باشد (Pucetaite and Lamsa, 2008).

    بنابرآن چه گفته شد، هوش هیجانی و اعتماد می‌تواند در برقراری عملکرد مطلوب برای تمامی افراد حائز اهمیت باشد اما این امر برای افرادی که مسئولیت ارائه‌ی خدمات را بر عهده دارند از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا این افراد در تمامی ساعات کاری‌شان مرتباً با مراجعان و سایرین در ارتباط‌اند. حال اگر به صورتی موشکافانه به مساله نگریسته شود آن چه که در ذهن نقش می‌بندد، آن است که از میان سازمان‌های خدماتی، صنعت بیمه در موفقیت یا عدم موفقیت اقتصادی یک کشور و هم‌چنین تعاملات اقتصادی با سایر جوامع دارای نقشی انکار نشدنی است زیرا دنیا به سوی دهکده‌ی جهانی در حرکت است که در آن افزون بر فرهنگ‌ها، اقتصاد نیز بسیار مهم تلقی می‌شود و بیمه‌ها نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین شریان‌های اقتصادی جوامع باید به گونه‌ای ویژه عملکرد خود را مطلوب ساخته و به صورت ویژه مدنظر قرار گیرند. برای این منظور یکی از راه‌های پیش رو برای این صنعت توسعه روابط بلند مدت با مشتریان کلیدی است.

    در صنعت بیمه توسعه روابط با مشتریان کلیدی و نگهداری این روابط فعالیتی کلیدی محسوب می‌شود (Madillet et al., 2002) چرا که مزایای متعددی از جمله افزایش سود از طریق کاهش خطر، بهبود عملکرد، و بهبود ارتباطات (Hawke and Heffernan, 2006)، افزایش رضایت مشتری و تبدیل مشتریان به مشتریان وفادار را با خود به همراه دارد (Ennew and Binks, 1999; Tyler and Stanley, 1999). مطالعاتی متعددی نیز که در این زمینه صورت گرفته بیانگر آن است که هوش هیجانی کارکنان و توسعه‌ی روابط موثر با مشتریان به افزایش رضایت مشتری (Armstrong and Seng, 2000; Jamal and Naser, 2002)، تعهد (Abratt and Russell, 1999) و عملکرد مطلوب (Heffernan et al., 2012) منجر شده است.  صنعت بیمه به دلیل مشارکت در طرح‌های بزرگ ملی و حجم عمده خدماتی که در کشور ارائه می‌کند به عنوان نمونه مطالعاتی این پژوهش انتخاب شد. بنابراین اگر چنان چه هوش هیجانی و اعتماد کارکنان در زندگی کاری آنان نمود داشته باشد صنعت بیمه می‌تواند نقدینگی بیش‌تری جمع‌آوری نموده و هر چه این میزان نقدینگی جمع‌آوری شده بیش‌تر باشد صنعت بیمه خواهد توانست در امر مشارکت در طرح‌های بزرگ ملی سهم بیش‌تری را به خود اختصاص داده و خدمات بهتری ارائه دهد. با توجه به این امر، هدف از این مطالعه، بررسی هوش هیجانی و اعتماد در صنعت بیمه استان گیلان و تاثیر احتمالی آن بر عملکرد کارکنان صنعت بیمه است. در نتیجه این سوال مطرح است که آیا هوش هیجانی و اعتماد بر عملکرد کارکنان صنعت بیمه استان گیلان تاثیر دارد؟

     

    ضرورت و اهمیت پژوهش

    نقش صنعت بیمه در توسعه اقتصاد ملی و سرنوشت جامعه انکارناپذیر است. وجود صنایع پویایی همچون بیمه در جوامع می‌تواند مسیر رشد و بالندگی را در سازمان‌ها فزونی بخشد. برای ایفای چنین نقشی، کارکنان صنعت بیمه که در خط مقدم ارائه خدمات هستند باید بتواند به نحو احسن به ایفای وظایف خود پرداخته و عملکردی فراتر از انتظار از خود بروز دهند. لیکن برای تحقق چنین امری و بهبود عملکرد، شرایطی متصور است. یکی از پیش مولفه‌های بهبود عملکرد کارکنان، وجود جو سازمانی مملو از اعتماد متقابل است (Erdem et al., 2003). اعتماد امری است که در طول زمان و در نتیجه‌ی روابط تک به تک میان افراد به وجود می‌آید. سایر کارکنان، مراجعان و به طور کلی واسطه‌ها نقش عمده‌ای در ایجاد یا تخریب این اعتماد برعهده دارند (Xiao et al., 2010). این مهم، مدیران ارشد و طراحان راهبردی سازمان‌های رقابتی کنونی را متوجه‌ی این واقعیت نموده است که اگر سازمان بر میزان اعتماد درونی، عواطف عاطفی و دیگر توانمندی‌های خود نیفزایند، چالش‌های محیطی اصل بقا و ادامه‌ی حیات آن‌ها را زیر سوال برده و عملکردی در خور توجه نخواهند داشت. بر این اساس یکی از مهم‌ترین مسائل در سازمان‌های سودآور و رقابتی چگونگی مواجه شدن با مساله بهبود عملکرد، فراهم آوردن یک محیط مناسب برای افزایش عملکرد، تشخیص نیازهای کارکنان و برآورده ساختن آن‌ها است.

     

    چارچوب نظری پژوهش

    چارچوب نظری یک الگوی مفهومی است مبنی بر روابط تئوریک میان شماری از عواملی که در مورد مساله پژوهش با اهمیت تشخیص داده شده‌اند و بنیانی است که تمامی پژوهش بر اساس آن شکل می‌گیرد و شبکه‌ای است منطقی و توصیفی که بر روابط میان متغیرها استوار است. به طوری که یک چارچوب نظری می‌تواند متغیرهای مهم مرتبط با مساله پژوهش را شناسایی و مشخص نماید و پیوند این متغیرها را به گونه‌ای منطقی ارائه دهد (سکاران، 1390). چارچوب مورد استفاده در تحقیق حاضر مطابق شکل 1-1 است که در آن روابط متغیرها نشان داده می‌شوند.

    در خصوص ارتباط بین متغیرهای این پژوهش تاکنون مطالعات زیادی صورت  گرفته است که نشان دهنده رابطه میان هوش هیجانی، اعتماد و عملکرد است که در بخش پیشینه تحقیق بدان اشاره می‌شود. در این قسمت و با توجه به مطالب نظری موجود چارچوب نظری پژوهش نشان داده می‌شود. مطابق شکل 1-1 و با توجه به اهداف پژوهش سعی بر آن است تا رابطه هوش هیجانی و اعتماد با عملکرد مورد ارزیابی و مطالعه قرار گیرد.

     

     

     

    عملکرد

     

    هوش هیجانی

    مولفه درون فردی

    مولفه بین فردی

    مولفه سازگاری

    مولفه مدیریت استرس

    مولفه خلق و خوی عمومی

    اعتماد سازمانی

    مولفه اعتبار

    مولفه خیرخواهی

    مولفه توانایی

     

     

     

     

     

     

     

     

    شکل شماره 1-1) مدل پژوهش (Heffernan et al., 2012)

     

    < >اهداف پژوهشاهداف تحقیق این پژوهش براساس مساله‌های تبیین شده عبارتند از:

    ¿ اندازه‌گیری هوش هیجانی کارکنان صنعت بیمه استان گیلان؛

    ¿ اندازه‌گیری اعتماد سازمانی کارکنان صنعت بیمه استان گیلان؛

    ¿ بررسی تأثیر هوش هیجانی بر اعتماد سازمانی کارکنان صنعت بیمه استان گیلان؛

    ¿ بررسی تأثیر هوش هیجانی و اعتماد سازمانی بر عملکرد کارکنان صنعت بیمه استان گیلان.

     

    < >فرضیه‌های پژوهشفرضیه اصلی

    هوش هیجانی و اعتماد بر عملکرد کارکنان صنعت بیمه در استان گیلان تأثیرگذار است.

    فرضیه‌های فرعی

    مؤلفه درون فردی بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه استان گیلان تأثیرگذار است.

    مؤلفه بین فردی بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه استان گیلان تأثیرگذار است.

    مؤلفه سازگاری بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه استان گیلان تأثیرگذار است.

    مؤلفه مدیریت استرس بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه استان گیلان تأثیرگذار است.

    مؤلفه خلق و خوی عمومی بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه استان گیلان تأثیرگذار است.

    مؤلفه توانایی بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه استان گیلان تأثیرگذار است.

    مؤلفه اعتبار بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه استان گیلان تأثیرگذار است.

    مؤلفه خیرخواهی بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه استان گیلان تأثیرگذار است.

    هوش هیجانی بر اعتماد سازمانی کارکنان در صنعت بیمه استان گیلان تأثیرگذار است.

     

    < >تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها¿ تعریف مفهومی و عملیاتی هوش هیجانی

    هوش هیجانی شامل شناخت و کنترل هیجان‌های خود است (ساعتچی و همکاران، 1391). برای سنجش هوش هیجانی از شاخص بار-آن[3] و پرسش نامه استاندارد شده از سوی وی استفاده می‌شود. بار-آن، 5 شاخص را برای هوش هیجانی، شناسایی کرده است که عبارتند از: مولفه درون فردی[4]، مولفه بین فردی[5]، مولفه سازگاری[6]، مولفه مدیریت استرس[7]، و مولفه خلق و خوی عمومی[8] (Bar-On, 2006). در ادامه به طور خلاصه در رابطه با هر یک از این ابعاد توضیحاتی ارائه خواهد شد (صمدی و کیوان، 1392):

    < >بعد درون فردی: توانایی اشخاص در آگاهی از هیجان‌ها و کنترل آن‌ها را مشخص می‌کند. این مولفه شامل: خودآگاهی عاطفی، خودابزاری، عزت نفس، خودشکوفایی و استقلال است؛بعد بین فردی: توانایی اشخاص در آگاهی از احساسات دیگران و معرفی خود به عنوان عضوی مفید در گروه اجتماعی خویش و هم‌چنین ایجاد و حفظ روابط رضایت بخش را مشخص می‌کند. این مولفه شامل: همدلی، مسئولیت اجتماعی و روابط بین فردی است؛مولفه سازگاری: توانایی اشخاص در ارزیابی تجربه‌های عاطفی و عینیت‌های موجود، منطبق ساختن عواطف و افکار با موقعیت‌های دائماً در حال تغییر و تشخیص مشکلات و به کارگیری راه‌حل‌های موثر را مشخص می‌کند. این مولفه شامل دو عامل: واقع گرایی، انعطاف‌پذیری و حل مساله است؛مدیریت استرس: توانایی‌های اشخاص در پشت سر گذاشتن موقعیت‌های مشکل و مقاومت در برابر تنش‌ها را مشخص می‌کند. این مولفه شامل: توانایی تحمل استرس؛ کنترل تکانه و... است؛خلق و خوی عمومی: توانایی اشخاص در توجه به جنبه‌های روشن زندگی و احساس رضایت از خود و دیگران را مشخص می‌کند. این مولفه شامل: خوش‌بینی و شادکامی است.بر این اساس، منظور از «هوش هیجانی» نمره‌ای است که هر یک از آزمودنی‌ها در پرسش‌نامه استاندارد آن کسب می‌کنند. آیتم‌ها بر مقیاس 5 گزینه‌ای لیکرت است و مولفه‌های آن عبارت است از: مولفه درون فردی، مولفه بین فردی، مولفه سازگاری، مولفه مدیریت استرس، و مولفه خلق و خوی عمومی.

     

    ¿   تعریف مفهومی و عملیاتی اعتماد سازمانی

    مقصود از اعتماد، عموماً آن انتظارات یا باورهایی است که افراد دوست دارند به دیگران به طریقی قابل پیش‌بینی و نه صرفاً در راستای منفعت شخصی خود نشان دهند. اعتماد مهم‌ترین انگیزه‌ای است که افراد را به داشتن روابط دو سویه یا چند سویه تشویق می‌کند (رضایی‌کلیدبری و همکاران، 1390). در مورد اعتماد نیز ابعاد متعددی ذکر شده است. مایر[9] و همکاران (1995) سه مولفه توانایی، خیرخواهی و اعتبار را به عنوان ابعاد اصلی اعتماد مطرح می‌کنند که در تحقیق حاضر مورد استفاده قرار خواهد گرفت:

    < >توانایی[10]: توانایی به قابلیت‌های افراد بر می‌گردد که بر اساس آن می‌توانند وظایف خود را انجام دهند (بر اساس مهارت‌ها و دانش)؛خیرخواهی[11]: خیرخواهی به معنای انگیزه‌های مهربانانه و میزان محبت یک شخص نسبت به گروه مقابل و توجه صادقانه به رفاه دیگران است؛اعتبار[12]: به معنی اعتقاد به این است که یک فرد یا سازمان آن چه را که قول انجام آن را داده است، انجام خواهد داد و بی‌تناقض عمل خواهد کرد (Dietz and Hartog, 2006). 

    ¿   تعریف مفهومی و عملیاتی عملکرد کارکنان

    عملکرد به معنی رفتارها و نتایج است، رفتارها از عامل نشات می‌گیرند و عملکرد را از فکر به عمل تبدیل می‌کنند. (آرمسترانگ[13]، 1385). برای سنجش عملکرد کارکنان از پرسش‌نامه 6 سوالی موتوویلدو[14] و وان‌سکتور[15] (1994) که سه حوزه‌ی عملکرد عمومی، فنی و بین فردی را مورد سنجش قرار می‌دهد استفاده خواهد شد.

     

    < >قلمرو پژوهش P قلمرو موضوعی:  پژوهش حاضر از نظر موضوعی در حوزه مدیریت رفتار سازمانی پیرامون ارزیابی تأثیر هوش هیجانی و اعتماد بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه است. 

    P قلمرو مکانی: صنعت بیمه و سازمان‌های بیمه‌گر استان گیلان.

    P قلمرو زمانی: زمان مطالعه نیمه اول سال 1393 است

    [1] . ٍEmotional Intelligence

    [2] . Trust

    [3] . Bar-On

    [4]. Intrapersonal Component

    [5] . Interpersonal Component

    [6] . Adaptability Component

    [7] . Stress Management Component

    [8] . General Mood Component

    [9] . Mayer

    [10] . Ability

    [11] . benevolence

    9. Integrity

    [13] . Armstrong

    [14]. Motowildo

    [15] . Van Scotter

    Abstract

     

    Human resource is the most important factor in achieving the goals of the organization, and certainly the success of any organization depends on its human resources. Many factors affect the performance of individuals in the organization. According to the theoretical foundations, employees' emotional intelligence and organizational trust of organizational can greatly affect an individual's behavior. The purpose of this research is study the impact of emotional intelligence and organizational trust on employees' performance in the Guilan insurance industry. For collecting data to test the hypotheses, a standardized questionnaire was used. The population of this study is all employees of the insurance industry in the Guilan Province and sample size was determined by the limited statistical method. Finally, the research hypotheses were tested by using data that was indicated emotional intelligence and organizational trust influence on employees' performance in Guilan insurance industry. This means that there is among all the components of emotional intelligence (Intrapersonal Component, Interpersonal Component, Adaptability Component, Stress Management Component, and General Mood Component) and organizational trust (Ability components, Benevolence component, and Integrity component) a positive and significant relationship with employee performance. Also, there is a relationship between emotional intelligence and organizational trust.

    Keywords: Emotional Intelligence, Organizational Trust, Performance, Insurance.

     

  • فهرست:

     

     

    فهرست مطالب

     

    چکیده 1

     

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1) مقدمه. 3

    1-2) بیان مساله. 3

    1-3) ضرورت و اهمیت پژوهش... 5

    1-4) چارچوب نظری پژوهش... 6

    1-5) اهداف پژوهش... 7

    1-6) فرضیه‌های پژوهش... 7

    1-7) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 8

    1-8) قلمرو تحقیق.. 9

     

    فصل دوم: مبانی نظری تحقیق

    بخش اول : هوش هیجانی

    2-1-1) مقدمه ...........................................................................................................................................12

    2-1-2) مفهوم هوش و تعاریف آن ...........................................................................................................13

    2-1-3) انواع هوش....................................................................................................................................15

    2-1-3-1) هوش اجتماعی.................................. ..................................................................................17

    2-1-3-2) هوش عملی................................... ............................................................18

    2-1-3-3) هوش فرهنگی................................... .................................................................................18

    2-1-3-4) هوش سازمانی................................... ..................................................................................19

    2-1-3-5) هوش معنوی................................... ....................................................................................19

    2-1-4) هوش هیجانی و هوش شناختی.....................................................................................................20

    2-1-5) هیجان............................................................................................................................................21

     2-1-6) هوش هیجانی.....................................................................................................................23

     2-1-7) اهمیت هوش هیجانی..........................................................................................................25

     2-1-8) مدل‌ها و دیدگاه‌های مختلف در زمینه هوش هیجانی............................................................27

    2-1-8-1) مدل شبکه شایستگی‌های عاطفی..........................................................................................27

    2-1-8-2) مدل هوش هیجانی بار-آن (مدل چندعاملی).......................................................................31

    2-1-8-3) مدل توانایی هوش هیجانی...................................................................................................32

     2-1-9) مؤلفه‌های هوش هیجانی.......................................................................................................33

     2-1-10) فرآیند رشد و توسعه هوش هیجانی....................................................................................35

     2-1-11) ویژگی کارکنان و افراد با هوش هیجانی بالا........................................................................37

     2-1-12) هوش هیجانی در مدیریت و کاربردهای آن.........................................................................37

     

    بخش دوم: اعتماد سازمانی

    2-2-1) مقدمه. .....................41

    2-2-2) اعتماد. .....................42

    2-2-3) اهمیت و ضرورت اعتماد. .....................43

    2-2-4) ابعاد اعتماد. .....................44

    2-2-4-1) ابعاد اعتماد از دیدگاه توماس و اسچیندلر............................................................................45

    2-2-4-2) ابعاد اعتماد از دیدگاه مایر و همکاران..................................................................................45

    2-2-5) انواع اعتماد....................................................................................................................................47

    2-2-5-1) اعتماد اعتباری......................................................................................................................47

    2-2-5-2) اعتماد متقابل........................................................................................................................47

    2-2-5-3) اعتماد اجتماعی....................................................................................................................48

    2-2-6) مزایای فردی و گروهی اعتماد. .....................49

     

     

    بخش سوم: عملکرد کارکنان

    2-3-1) مقدمه. .....................52

    2-3-2) عملکرد. .....................52

    2-3-3) عملکرد شغلی.. .....................54

    2-3-4) بهبود عملکرد. .....................55

    2-3-5) عوامل موثر بر عملکرد کارکنان. .....................56

    2-3-6) مدیریت عملکرد. .....................58

    2-3-7) اهمیت مدیریت عملکرد .....................60

    2-3-8) اهداف مدیریت عملکرد. .....................63

    2-3-9) مؤلفه‌های مدیریت عملکرد .....................64

    2-3-10) فرآیند و مراحل مدیریت عملکرد در سازمان‌ها .....................66

    2-3-11) چالش‌های مدیریت عملکرد. .....................69

    2-3-12) مزایا و معایب مدیریت عملکرد. .....................72

    2-3-13) ارزیابی عملکرد. .....................73

    2-3-14) اهداف ارزیابی عملکرد. .....................75

    2-3-15) ابعاد ارزیابی عملکرد. .....................77

    2-3-16) منابع ارزیابی عملکرد. .....................78

    2-3-17) موانع و خطاهای ارزیابی عملکرد کارکنان. .....................79

     

    بخش چهارم: پیشینه پژوهش

    هوش هیجانی، اعتماد و عملکرد کارکنان. .....................82

     

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    3-1) مقدمه. .....................86

    3-2) روش تحقیق.. .....................86

    3-3) جامعه آماری.. .....................87

    3-4) نمونه آماری.. .....................87

    3-5) روش و ابزار جمع‌آوری داده‌ها .....................87

    3-5-1) پرسش‌نامه. .....................88

    3-6) روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات... .....................90

    3-6-1) روایی.. .....................90

    3-6-2) پایایی.. .....................91

    3-7) روش تجزیه و تحلیل داده‌ها .....................92

     

    ث

     

    فصل چهارم: تحلیل‌یافته‌های تحقیق

    4-1) مقدمه. .....................94

    4-2) توصیف متغیرهای جمعیت شناختی.. .....................95

    4-2-1) جنسیت پاسخ‌دهندگان. .....................95

    4-2-2) سن پاسخ‌دهندگان. .....................96

    4-2-3) تحصیلات پاسخ‌دهندگان. .....................97

    4-2-4) وضعیت تاهل پاسخ‌دهندگان. .....................98

    4-2-5) میزان درآمد پاسخ‌دهندگان. .....................99

    4-3) توصیف متغیرهای تحقیق.. .....................100

    4-3-1) توصیف متغیر هوش هیجانی.. .....................100

    4-3-2) توصیف ابعاد هوش هیجانی.. .....................101

    4-3-3) توصیف متغیر اعتماد. .....................102

    4-3-4) توصیف ابعاد اعتماد. .....................103

    4-3-5) توصیف متغیر عملکرد. .....................104

    4-4) بررسی مدل تحقیق.. .....................105

    4-4-1) بررسی مدل تحقیق در حالت استاندارد. .....................105

    4-4-2) بررسی مدل تحقیق در حالت اعداد معناداری.. .....................106

    4-4-3) بررسی شاخص‌های معناداری و برازش مدل کلی تحقیق.. .....................107

    4-5) آزمون فرضیه‌ها .....................107

    4-5-1) آزمون فرضیه اصلی.. .....................108

    4-5-2) آزمون فرضیه فرعی اول. .....................108

    4-5-3) آزمون فرضیه فرعی دوم. .....................109

    4-5-4) آزمون فرضیه فرعی سوم. .....................110

    4-5-5) آزمون فرضیه فرعی چهارم. .....................110

    4-5-6) آزمون فرضیه فرعی پنجم. .....................111

    4-5-7) آزمون فرضیه فرعی ششم. .....................112

    4-5-8) آزمون فرضیه فرعی هفتم. .....................113

    4-5-9) آزمون فرضیه فرعی هشتم. .....................114

    4-5-10) آزمون فرضیه فرعی نهم. .....................115

     

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1) مقدمه. .....................117

    5-2) نتایج آمار توصیفی.. .....................117

    5-2-1) توصیف متغیر هوش هیجانی.. .....................117

    5-2-2) توصیف متغیر مؤلفه درون فردی.. .....................117

    5-2-3) توصیف متغیر مؤلفه بیرون فردی.. .....................118

    5-2-4) توصیف متغیر سازگاری.. .....................118

    5-2-5) توصیف متغیر مدیریت استرس... .....................118

    5-2-6) توصیف متغیر خلق‌و‌خوی عمومی.. .....................119

    5-2-7) توصیف متغیر اعتماد. .....................119

    5-2-8) توصیف متغیر عملکرد. .....................119

    5-3) نتایج آمار استنباطی.. .....................120

    5-3-1) نتایج آزمون فرضیه اصلی.. .....................120

    5-3-2) نتایج آزمون فرضیه فرعی اول. .....................120

    5-3-3) نتایج آزمون فرضیه فرعی دوم. .....................120

    5-3-4) نتایج آزمون فرضیه فرعی سوم. .....................120

    5-3-4) نتایج آزمون فرضیه فرعی چهارم. .....................121

    5-3-4) نتایج آزمون فرضیه فرعی پنجم. .....................121

    5-3-4) نتایج آزمون فرضیه فرعی ششم. .....................121

    5-3-4) نتایج آزمون فرضیه فرعی هفتم. .....................121

    5-3-4) نتایج آزمون فرضیه فرعی هشتم. .....................122

    5-3-4) نتایج آزمون فرضیه فرعی نهم. .....................122

    5-4) نتیجه‌گیری در زمینه مطابقت بین یافته‌های تحقیق حاضر و تحقیقات قبلی.. .....................122

    5-5) پیشنهادات بر اساس سوال‌های تحقیق.. .....................124

    5-6) محدودیت‌ها و پیشنهاداتی برای ادامه تحقیقات در این زمینه. .....................126

     

     

    منابع و ماخذ. .....................128

    پیوست... .....................137

     

     

     

     

     

     

    فهرست جداول

    جدول 2-1) ظهور و مفهوم هوش هیجانی.. .....................23

    جدول 2-2) اهداف ارزیابی عملکرد. .....................76

    جدول 2-3) ابعاد ارزیابی عملکرد و نمونه‌ی شاخص‌های قابل احصای آن‌ها .....................77

    جدول 3-1) متغیرها، ابعاد و تعداد سوال‌های پرسش‌نامه. .....................89

    جدول 3-2) محاسبه‌ی آلفای کرونباخ.. .....................91

    جدول 4-1) توصیف جنسیت پاسخ دهندگان. .....................95

    جدول 4-2) توصیف سن پاسخ دهندگان. .....................96

    جدول 4-3) توصیف تحصیلات پاسخ دهندگان. .....................97

    جدول 4-4) توصیف وضعیت تاهل پاسخ دهندگان. .....................98

    جدول 4-5) توصیف میزان درآمد پاسخ دهندگان. .....................99

    جدول 4-6) نمره متغیر هوش هیجانی.. .....................100

    جدول 4-7) نمره ابعاد هوش هیجانی.. .....................101

    جدول 4-8) نمره متغیر اعتماد. .....................102

    جدول 4-9) نمره ابعاد اعتماد. .....................103

    جدول 4-10) نمره متغیر عملکرد. .....................104

    جدول 4-11) شاخص‌های معنی‌داری و برازش مدل. .....................107

    جدول 4-12) تبیین تاثیر مؤلفه درون فردی بر عملکرد. .....................108

    جدول 4-13) تبیین تاثیر مؤلفه بیرون فردی بر عملکرد. .....................109

    جدول 4-14) تبیین تاثیر مؤلفه سازگاری بر عملکرد. .....................110

    جدول 4-15) تبیین تاثیر مؤلفه مدیریت استرس بر عملکرد. .....................111

    جدول 4-16) تبیین تاثیر مؤلفه خلق‌و‌خوی عمومی بر عملکرد. .....................112

    جدول 4-17) تبیین تاثیر مؤلفه توانایی بر عملکرد. .....................113

    جدول 4-18) تبیین تاثیر مؤلفه اعتبار بر عملکرد. .....................113

    جدول 4-19) تبیین تاثیر مؤلفه خیرخواهی بر عملکرد. .....................114

    جدول 5-1) خلاصه نتایج آماری.. .....................122

     

     

    فهرست اَشکال

    شکل 1-1) مدل پژوهش... .....................6

    شکل 2-1) مدل شبکه‌ی شایستگی‌های عاطفی گلمن و بویاتزیس... .....................31

    شکل 2-2) مدل هوش هیجانی بار-آن. .....................32

    شکل 2-3) فرآیند شکل‌گیری و حفظ اعتماد. .....................44

    شکل 2-4) مفاهیم اعتماد سازمانی.. .....................47

    شکل 2-5) چرخه‌ی عملکرد. .....................56

    شکل 2-6) مدیریت عملکرد از طریق ارزیابی فردی، واحدی و سازمانی.. .....................60

    شکل 2-7) اهمیت مدیریت عملکرد. .....................61

    شکل 2-8) ابعاد چهارگانه مدیریت عملکرد. .....................64

    شکل 2-9) چالش‌های مدیریت عملکرد. .....................69

    منبع:

    آذر، عادل - دانشور، مریم (1386) مروری بر روش‌های ارزیابی عملکرد شعب بیمه، فصلنامه صنعت بیمه، سال بیست و دوم، شماره 2، صص 59-43.

    آذر، عادل - مومنی، منصور (1392) آمار و کاربرد آن در مدیریت (جلد دوم: تحلیل آماری)، سمت، چاپ دوازدهم، تهران.

    آرمسترانگ، تامس (1390) هفت نوع هوش: شناخت و پرورش قابلیت‌های هوشی، ترجمه‌ی ناهید سپهرپور، انتشارات پیک آوین، چاپ دوم، تهران.

    آرمسترانگ، مایکل (1389) مدیریت استراتژیک منابع انسانی، ترجمه‌ی سید محمد اعرابی و امید مهدیه، دفتر پژوهش‌های فرهنگی، چاپ اول، تهران.

    آرمسترانگ، مایکل (1385) مدیریت عملکرد، ترجمه‌ی بهروز قلیچ‌لی و داریوش غلام‌زاده، مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران، تهران.

    آقا حسینعلی شیرازی، محمود (1387) تاریخچه هوش عاطفی، مدیر امروز، شماره 5.

    ابن‌الرسول، اصغر – میلانی نژاد، حمیدرضا (1383) انتخاب مدلی جهت اندازه‌گیری عملکرد واحدهای ستادی، دومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد، جهاد دانشگاهی تهران.

    ابوالعلایی، بهزاد (1389) مدیریت عملکرد راهنمای مدیران برای ارزیابی و بهبود عملکرد کارکنان، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، تهران.

    ابیلی، خدایار – علیخانی، فرح (1381) بررسی عملکرد سیستم توسعه منابع انسانی در دانشکده‌های علوم رفتاری و اجتماعی دانشگاه تهران، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، شماره 2.

    اجاقلو، سجاد - زاهدی، محمدجواد (1384) بررسی اعتماد اجتماعی و عوامل مؤثر برآن در بین ساکنان شهر زنجان، جامعه شناسی ایران، شماره 4.

    استرنبرگ، رابرت - فورساید، جورج - هدلند، جنیفر - هاروس، جوزف - واگنر، ریچارد - ویلیامز، وندی - اسنوک، اسکات - گریگورنکو، النا (1386) هوش عملی در زندگی روزمره، ترجمه‌ی یاسمین عابدینی و الهه حجازی، انتشارات آگاه، تهران.

    اسماعیلی‌لهمالی، اباصلت (1392) بررسی رابطه‌ی کیفیت زندگی کاری و عملکرد کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان مازندران، پژوهشنامه مالیات، شماره نوزدهم (مسلسل 67)، صص 195-171.

    اصغرپور، سوسن (1385) مدیریت عملکرد با تاکید بر ارزیابی منابع انسانی، قابل دسترسی در www.amalkard belogfa.ir.

     

    اکبری، مینا – کارنما، اسداله – ملاحسینی، علی (1392) بررسی رابطه بین رهبری تحول‌آفرین و عملکرد سازمانی (نمونه‌پژوهی: سازمان‌های دولتی استان کرمان)، فصلنامه توسعه سازمانی پلیس، سال دهم، شماره 45، صص 86-63.

    الوانی، سید مهدی (1386) مدیریت عملکرد، سومین همایش ملی مدیریت عملکرد، مرکز همایش های علمی سازمان جهاد دانشگاهی.

    الوانی، سیدمهدی – دانایی فرد، حسن (1380) مدیریت دولتی و اعتماد عمومی، دانش مدیریت، شماره 55.

    امیرآبادی، فاطمه (1390) هوش هیجانی، انتشارات تمدن پارس، تهران، چاپ اول.

    امیری، فرزاد (1385) اندازه‌گیری عملکرد سازمان‌ها با استفاده از مدل تعالی کانجی، تدبیر، شماره 168.

    امیری، میثم - رحمانی، تیمور (1385) بررسی تاثیر اعتماد بر رشد اقتصادی در استان‌های ایران با روش اقتصادسنجی فضائی، تحقیقات اقتصادی، شماره 78.

    بابایی، محمدعلی- مومنی، نونا (1384) تاثیر هوش عاطفی بر اثربخشی مدیران، تدبیر، شماره 166.

    بازان، تونی (1392) قدرت هوش اجتماعی، ترجمه‌ی سعید مینوئی، انتشارات بخشایش، تهران.

    بردبری، تراویس - گریوز، جین (1392) هوش هیجانی، ترجمه‌ی جاوید ثمودی، انتشارات یغمایی، تهران، چاپ اول.

    بزار جزایری، احمد (1385) رویکرد تی. ئی. ای. ام در ارزیابی عملکرد منابع انسانی، تدبیر، شماره 167.

    بیاضی، طه – رابند، علی – عقیلی، حسن – معین‌نجف‌آبادی، فقیهه (1388) مدل جامع مدیریت عملکرد سازمان‌ها، تدبیر، شماره 27.

    پاشاشریفی، حسن (1391) نظریه و کاربرد آزمون‌های هوش و شخصیت، نشر سخن، تهران، چاپ سوم.

    پورکیانی، مسعود – اشجعی، احمد (1391) هوش معنوی و کارکردهای آن، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان.

    پیرخائفی، علیرضا (1382) خلاقیت و هوش (مبانی نظری و پرورشی)، انتشارات مهر برنا، تهران، چاپ اول.

    جمالیان، مهدی (1383) ارزیابی عملکرد کارکنان، نشریه حمایت، شماره 56.

    چپمن، مارگارت (1390) مهارت‌های زندگی: مهارت‌های کنترل احساسات و هوش عاطفی، ترجمه‌ی علی دنیادیده، انتشارات اندیشه آریا (وابسته به موسسه پژواک اندیشه آریا)، تهران.

    حاجی کریمی، عباس – پرهیزگار، محمد مهدی (1387) ساز و کارهای موثر در طراحی و پیاده‌سازی نظام‌های نوین ارزیابی عملکرد سازمانی در بانک‌های تجاری کشور (مطالعه‌ی مورد، بانک ملت)، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی «ویژه‌ی مدیریت»، سال هفتم، شماره بیست و هفتم.

     

    حاجیلو، مهناز (1387) هوش هیجانی: معرفی شیوه‌های سنجش و پرورش آن، انتشارات قصیده، تهران، چاپ اول.

    حافظ‌نیا، محمدرضا (1388) مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، تهران.

    حسن‌زاده، رمضان – ساداتی‌کیادی، سید مرتضی (1392) هوش هیجانی (مدیریت احساس، عاطفه و هیجان)، نشر روان، تهران.

    حمیدی‌زاده، محمد رضا (1386) تصمیم‌گیری هوشمند و خلاق هوش هیجانی، نشر ترمه، تهران، چاپ اول.

    خاکی، غلامرضا (1390) روش تحقیق در مدیریت، انتشارات بازتاب، چاپ چهارم، تهران.

    خائف‌الهی، احمدعلی – دوستار، محمد (1382) ابعاد هوش هیجانی، مدیریت و توسعه، شماره 18، صص 68-62.

    خنیفر، حسین - مقیمی، سید محمد - جندقی، غلامرضا - زروندی، نفیسه (1388) بررسی رابطه بین مولفه‌های اعتماد و تعهد سازمانی کارکنان (در سازمان‌های جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش قم)، نشریه مدیریت دولتی، دوره 1، شماره 2.

    خوشوقتی، آرمین (1385) ارزیابی عملکرد کارکنان، قابل دسترسی در www.Harkat.com.

    دانایی‌فرد، حسن (1381) تئوری عامه در مدیریت دولتی: پیش طرح‌های تدوین تئوری، مطالعات مدیریت، شماره‌های 35 و 36.

    رابینز، اسیفن پی (1389) مبانی رفتار سازمانی، ترجمه‌ی علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، دفتر پژوهش‌های فرهنگی، چاپ بیست و ششم، تهران.

    رزقی رستمی، علی‌رضا – آقایار، سیروس (1389) تعارض و حل آن با رویکرد هوش هیجانی، انتشارات سپاهان، تهران.

    رضایی، ولی‌اله (1391) عملکرد کارکنان و عوامل مؤثر بر آن، قابل دستیابی در http://valirezaee.blogfa.com/post -63.aspx

    رضائیان، علی - رحیمی، فرج اله (1387) بررسی تاثیرگذاری عدالت رویه‌ای بر رفتار شهروندی سازمانی با لحاظ کردن نقش اعتماد سازمانی، چشم انداز مدیریت، شماره 29.

    رضایی‌کلیدبری، حمیدرضا – باقرسلیمی، سعید – صالحی‌کردآبادی، سجاد (1390) بررسی مسائل مدیریت دولتی، انتشارات کیاپاشا، تهران.

    رهنورد، فرج‌اله - جویبار، منوچهر (1387) مقایسه هوش هیجانی در میان سطوح سه گانه مدیریت مطالعه موردی، پیام مدیریت، شماره 26.

    ریاحی، بهروز (1384)  نظریه نوین مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی ایران (طراحی دولت کیفیت مدار)، انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران، چاپ اول، تهران.

    زارعی‌متین، حسن (1392) مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته، نشر آگه، تهران، چاپ دوم.

    ساعتچی، محمود – کارمکاری، کامبیز – عسگریان، مهناز (1391) آزمون‌های روانشناختی، نشر ویرایش، تهران.

    سرمد، زهره - بازرگان، عباس - حجازی، الهه (1383) روش‌های تحقیق در علوم رفتاری، چاپ دهم، انتشارات آگه، تهران.

    سعادت، اسفندیار (1385) مدیریت منابع انسانی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، تهران.

    سکاران، اوما (1390) روش‌های تحقیق در مدیریت، ترجمه‌ی محمد صائبی و محمود شیرازی، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری، تهران.

    سلطانی، ایرج (1383) مدیریت عملکرد و ساز و کارهای اجرایی آن در تولید کیفیت، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره 42-41.

    سلطانی، ایرج (1378) مدیریت عملکرد زمینه ساز پرورش منابع انسانی، تدبیر، شماره 92.

    سیادت، سیدعلی- مقدم، اعظم- نیک‌بخت، اکرم- نیک‌نشان، شقایق (1387) بررسی رابطه هوش هیجانی با خلاقیت دانشجویان، مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، دوره پنجم، شماره 10.

    شایگان، فریبا (1387) بررسی میزان اعتماد مردم به پلیس (مطالعه‌ی موردی شهر تهران)، فصل‌نامه دانش انتظامی، سال دهم، شماره دوم.

    شریفی‌درآمدی، پرویز – آقایار، سیروس (1389) هوش هیجانی و ورزش، انتشارات طراحان ایماژ (وابسته به موسسه فرهنگی هنری طراحان ایماژ)، تهران.

    شعری، صابر – جبل عاملی، محمد (1384) اندازه‌گیری عملکرد با استفاده از تولید سریع طبق درخواست، دومین کفرانس ملی مدیریت عملکرد، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

    شوشتریان، زکیه – عاملی، فاطمه – امین‌لاری، محمود (1388) بررسی تأثیر هوش هیجانی بر نگرش و عملکرد شغلی نیروی کار، فصلنامه کار سالم، سال دوم، شماره 7، صص 52-47.

    شیخ‌زاده، رجبعلی (1388) الگوی مفهومی مدیریت عملکرد در سازمان‌های ماموریت محور، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، سال اول، شماره 2.

    صالحی‌صدقیانی، جمشید – حسن‌مرادی، نرگس – مرادی‌پور، علیرضا (1390) بررسی رابطه هوش هیجانی با تعهد سازمانی، فصلنامه علمی ترویجی مطالعات منابع انسانی، سال اول، شماره دوم، صص 74-61.

    صالحی‌کردآبادی، سجّاد (1389) هوش سازمانی و توسعه‌ی پایدار، اولین همایش ملی هوش سازمانی/ کسب و کار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، 30-29 آذر.

    صالحی‌کردآبادی، سجّاد (1389) نوآوری و عملکرد؛ مولفه‌هایی به هم پیوسته، سومین کنفرانس ملی خلاقیت‌شناسی و مدیریت نوآوری، خانه معلم تهران، 6-5 آبان ماه.

    صمدی، عباس – کیوان، نادیا (1392) بررسی نقش هوش هیجانی مدیران در برقراری ارتباطات اثربخش (مورد مطالعه مدیران شعب بانک ملت در شهر تهران)، مدیریت دولتی، دوره 5، شماره 1، صص 148-129.

    ضرابی، احمد (1383) هوش عاطفی چیست؟، نشریه زنان، شماره 43.

    طهرانی، مریم (1386) تعیین رابطه بین هوش هیجانی و سبک تصمیم‌گیری مدیران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.

    عبدالباقی، عبدالمجید – دلوی، محمدرضا (1386) اعتماد کلید ثروت‌های نامرئی، تدبیر، شماره 190.

    عواطفی‌منفرد، احسان – مهداد، علی – میرجعفری، سیداحمد (1391) رابطه رهبری اخلاقی و سلامت روان‌شناختی محیط کار با اعتماد سازمانی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال هفتم، شماره 3، صص 51-44.

    غباری‌بناب، باقر- سلیمی، محمد- سلیمانی، لیلا – نوری‌مقدم، ثنا (1386) هوش معنوی، فصلنامه علمی– پژوهشی اندیشه نوین دینی، سال سوم، شماره دهم.

    غلامی، حسین – نورعلیزاده، حمیدرضا (1382) مقایسه‌ی روش‌های ارزیابی عملکرد، اولین کنفرانس مدیریت عملکرد، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

    فاضل، امیر – کمالیان، امین‌رضا – خجسته، غلامرضا – فاضل، علی (1390) نقش اعتماد در نوآوری سازمانی: پژوهشی در یک سازمان ایرانی بخش خدمات، فرآیند مدیریت و توسعه، شماره 77، صص 89-71.

    فاطمی، سیدمحسن – شریعتی‌راد، سمیه (1388) هوش هیجانی، انتشارات سارگل، تهران.

    فقیهی، فرهمند، ناصر (1388) مدیریت عملکرد کارکنان با تاکید بر عوامل اجتماعی سازمانی (مطالعه‌ی موردی: سازمان‌های اداری و صنعتی تبریز)، چشم‌انداز مدیریت، شماره 32.

    قربانزاده، منصور (1392) مدیریت عملکرد کارکنان، ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، شماره 160، صص 53-39.

    قلی‌پور، آرین - پیران‌نژاد، علی (1387) ارتقای اعتماد عمومی و دموکراسی الکترونیکی: تبیین نقش دولت الکترونیک، فصل‌نامه مدرس علوم انسانی، دوره 12، شماره 1.

    کاندولا، سرینی واس‌آر (1389) بررسی ضرورت مدیریت عملکرد و مبانی نظری آن، ترجمه غلام جاپلقیان، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال هفتم، شماره 29.

    کریمی، تورج (1385) مدل‌های نوین ارزیابی عملکرد سازمانی، تدبیر، شماره 171.

    کریمی، داود (1388) بررسی رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و عملکرد شغلی نیروهای پلیس، دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال ششم، شماره 24، صص 39-25.

    کریمی‌شهری، مینا (1385) بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سبک رهبری مدیران مدارس راهنمایی و متوسط ناحیه 5 آموزش و پرورش شهر مشهد، فصلنامه تخصصی پژوهش‌های تربیتی، سال دوم، شماره هشتم.

    گلمن، دانیل (1391) کاربرد هوش هیجانی در محیط کار، ترجمه‌ی نسرین پارسا، انتشارات رشد، تهران.

    گنجی، حمزه (1392) روان شناسی عمومی، انتشارات ساوالان، تهران.

    لگزیان، محمد - مرتضوی، سعید - کاظمی، سید حسین (1387) مدل مفهومی روابط سازمانی مبتنی بر اعتماد و شفافیت و ساز و کارهای کنترلی متناسب، پیام مدیریت، شماره 28.

    لیورمور، دیوید (1390) رهبری با هوش فرهنگی: رمز جدید موفقیت، ترجمه‌ی سوسن علائی، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان.

    محمدامینی، زرار- نریمانی، محمد - برهمند، تراوش – صبحی‌قراملکی، ناصر (1387) رابطه هوش هیجانی با خودکارآمدی و سلامت روان و مقایسه آن‌ها در دانش آموزان ممتاز و عادی، فصلنامه علمی – پژوهشی روانشناسی، سال دهم، شماره 35 و 36.

    محمدی، اسفندیار - قادری، اسماعیل (1386) هوش عاطفی راهبردی برای تصاحب آینده، مدیریت، سال هجدهم، شماره 129-130.

    مقیمی، سید محمد – حفیظی، روح اله (1388) مدیریت عملکرد و رابطه‌ی آن با کیفیت خدمات در شعب بانک ملی ایران، نشریه مدیریت بازرگانی، دوره 1، شماره 3.

    میرسپاسی، ناصر (1388) مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار با نگرشی به روند جهانی‌شدن، انتشارات ترمه، تهران.

    نای، جوزف (1387) رهبری و قدرت هوشمند، ترجمه‌ی محمودرضا گلشن‌پژوه و الهام شوشتری‌زاده، موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابراز معاصر تهران، چاپ اول.

    یداللهی فارسی، جهانگیر (1384) مدیریت و ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی، فرهنگ مدیریت، سال سوم، شماره دهم.

    یزدچی، مهدی (1383) مدیریت عملکرد و سنجش آن، نهمین کنفرانس شبکه‌های توزیع نیروی برق، دانشگاه زنجان، قابل دسترسی در www.tavanir.org.ir.

     

     

     

    90)Andrew, D. (1998),"Management and performance", U.S.A.

    91)Atkinson, S.; Butcher, D. (2003),"Trust in managerial relationships", Journal of Managerial Psychology, Vol. 18, No. 4, pp. 282-304.

     

    92)Babu, A.R.; Singh, Y.P.; Sachdeva, R.K. (1997),"Managing human resources within extension", In: Burton E. Swanson, Robert P. Bentz, Andrew.

    93)Bar-On, R. (2006),"The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI)", Psicothema, No. 18, pp. 13-25.

    94)Bryant, S. E. (2003),"The  Role  of  Transformational  and  Transactional  Leadership  in Creating  Sharing  and  Exploiting  Organizational  Knowledge", Journal  of Leadership & Organizational, No. 9, pp. 31-44.

    95)Chan, D. C. (2005),"Core Competencies & P.M.", Library Management, Vol. 27, No.3, pp. 128-136.

    96)Cheng, M.; Dainty, A.; Moore, D. (2007),"Implementing a New Performance Management System Within a Project-based Organization", International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. 56, No. 1, pp. 60-75.

    97)Chin, K.; Lau, H.; Pun, K. (2003),"Development  of  Aknowledge-based  Selfassessment  System  for  Measuring  Organizational  Performance",  Expert Systems with Applications, No. 3, pp. 443-455.

    98)Christensen, T. (2003),"Trust in government – the significance of attitudes towards democracy", Available at: http://www.ub.uib.no/elpub/rokkan/N/N07-03.pdf.

    99)Cofta, P. (2007),"Confidence, trust and identity", BT Technology Journal, Vol. 25, No. 2, pp. 173-178.

    100)Costigan, R. D.; Ilter, S. E.; Berman, J. J. (1998),"A multi dimensional study of trust in organizations", Journal of Managerial Issues, No. 3, pp. 303-317.

    101)Dietz, G.; Hartog, D. N. (2006),"Measuring trust inside organizations", Personnel Review, Vol. 35, No. 5, pp. 557-588.

    102)Ellonen, R.; Blomqvist, K.; Puumalainen, K. (2008),"The role of trust in organizational innovativeness", European Journal of Innovation Management, Vol. 11, No. 2, pp. 160-181.

    103)Erdem, F.; Ozen, J.; Atsan, N. (2003),"The relationship between trust and team performance", Work Study, Vol. 52, No. 7, pp. 337-340.

    104)Glaister, K. W.; Husan, R. (2003),"Learning to manage international joint ventures", Business Review, Vol. 35, No. 3, pp. 223-240.

    105)Goleman, D.; Boyatzis, R. (2008),"Social Intelligence and the Biology of Leadership", Harvard Business Review, Vol. 86, No. 9, pp. 74-81.

    106)Hess, J.D.; Bacigalupo, A.C. (2011),"Enhancing decisions and decision-making processes through the application of emotional intelligence skills", Management Decision, Vol. 49, No. 5, pp. 710-721.

    107)Ho, L. (2008),"What Affects Organizational Performance?", Industrial Management & Data System, 108-118.

    108)Hoffman, J. (2005),"Social Capital", Journal of Knowledge Management, Vol. 9, No. 3, pp. 286-297.

    109)Kerr, R.; Garvin, J.; Heaton, N.; Boyle, E. (2006),"Emotional intelligence and leadership effectiveness", Leadership & Organization Development Journal, Vol. 27, Iss: 4, pp.265-279.

    110)Kloot, L.; Martin, J. (2000),"Strategic Performance Management: A balanced Approach to Performance Management Issues in Local Government", Management Accounting Research, Vol. 11, pp. 231–251.

    111)Kwong, J.; Cheung, M. (2003),"Prediction of Performance Facets Using Specific Personality Trait in the Chinese Context", Journal of Vocational Behavior, Vol 6, No. 4, pp. 45-61.

    112)Lee, C. W.; Lee, K. M.; Penning, j. M. (2004),"Internal capabilities, external linkage, and performance: a study on technology-based Korean ventures", available ar:http://management.wharton.upenn.edu/pennings/ documents/Internal_Capabilities.pdf.

    113)Lee, O.F.; Tan, J.A.; Javalgi, R. (2010),"Goal orientation and organizational commitment: Individual difference predictors of job performance", International Journal of Organizational Analysis, Vol. 18, Iss: 1, pp.129-150.

    114)Martinez, V. T., Peiro, J. M., (2009),"The trust episode in organizations: implications for private and public social capital", Social Science Information (SSI), Vol. 48, No. 2, pp.143-174.

    115)McKnight, D. H.; Choudbury, V.; Kacmar, C. (2002),"Developing and validating trust measures for e-commerce: an integrative typology", Information Systems Research, Vol. 13, No. 3, pp. 334-361.

    116)Mwita, J. I. (2000), "Performance Management Model: A systems-based Approach to Public Service Quality, The International Journal of Public Sector Management,Vol. 13, No. 1, pp. 19-37.

    117)Pitt, M.; Tucker, M. (2008),"Performance measurement in facilities management: tiring innovation", Journal of Poverty Management, Vol. 26, No. 4, pp. 241-254.

    118)Pearce, J.; Branyiczki, I.; Bigley, G. (2000),"Insufficient bureaucracy: trust and commitment in particularistic organizations", Organization Science, Vol. 11, No. 2, pp. 148-162.

    119)Poropat, A. (1999),"Examianation of relationship between contextual and technical performance in academic setting", Griffith University.

    120)Rashidpoor, M. (2000),"Correlation analysis of organizational commitment and job performance of calculating organization personnel", Unpublished M.Sc. Thesis, Governmental Management Education Center. p.180

    121)Rawlins, B. L. (2007),"Trust and PR practice", Institute for Public Relation- Essential Knowledge Project, Available at:www.Instituteforpr.org/essential_knowledge/detail/trust_and_pr_practice.

    122)Robertson, R.; Gockel, Ch.; Brauner, E. (2013),"Trust your teammates or bosses? Differential effects of trust on transactive memory, job satisfaction, and performance", Employee Relations, Vol. 35, No. 2, pp. 222-242.

    123)Schumacher, L.; Wheeler, J.V.; Carr, A.S. (2009),"The relationship between emotional intelligence and buyer's performance", Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 24, Iss: 3/4, pp. 269–277.

    124)Shams, A. (2003),"Factors influencing job performance of Agricultural extension personnel in East Azarbaijan", Unpublished M.Sc. Thesis, Faculty of Agriculture, University of Tehran, p. 138.

    125)Sharkie, R. (2009) "Trust in leadership is vital for employee performance", Management Research News, Vol. 32, No. 5, pp.491-498.

    126)Shockley-Zalabak, P.; Ellis, K.; Winograd, G. (2000),"Organizational trust: What it means, why it matters", Organizational Development Journal, No. 18, pp. 35-49.

    127)Sila, I.  (2007)," Examining  the  Effects  of  Contextual  Factors  on  TQM  and Performance  through  the  Lens  of  Organizational  Theories:  An  Empirical Study", Journal of Operations Management, No. 25, pp. 83-109.

    128)Turk, K. (2008),"Performance appraisal and the compensation academic stuff in the University of Tartu", Baltic Journal of Management, Vol. 3, No. 1, pp. 40-54.

    129)Xiao, Y.; Zheng, X.; Pan, W.; Xie, X. (2010),"Trust, relationship commitment and cooperative performance: supply chain management", Chinese Management Studies, Vol. 4, Iss: 3, pp. 231-243.

    130)Zhang, L.; Fan, W. (2013),"Improving performance of construction projects: A project manager's emotional intelligence approach", Engineering, Construction and Architectural Management, Vol. 20, No. 2, pp.195-207.

     

     


موضوع پایان نامه تاثیر هوش هیجانی و اعتماد بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه, نمونه پایان نامه تاثیر هوش هیجانی و اعتماد بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه, جستجوی پایان نامه تاثیر هوش هیجانی و اعتماد بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه, فایل Word پایان نامه تاثیر هوش هیجانی و اعتماد بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه, دانلود پایان نامه تاثیر هوش هیجانی و اعتماد بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه, فایل PDF پایان نامه تاثیر هوش هیجانی و اعتماد بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه, تحقیق در مورد پایان نامه تاثیر هوش هیجانی و اعتماد بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه, مقاله در مورد پایان نامه تاثیر هوش هیجانی و اعتماد بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه, پروژه در مورد پایان نامه تاثیر هوش هیجانی و اعتماد بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه, پروپوزال در مورد پایان نامه تاثیر هوش هیجانی و اعتماد بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه, تز دکترا در مورد پایان نامه تاثیر هوش هیجانی و اعتماد بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر هوش هیجانی و اعتماد بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر هوش هیجانی و اعتماد بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه, پروژه درباره پایان نامه تاثیر هوش هیجانی و اعتماد بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تاثیر هوش هیجانی و اعتماد بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر هوش هیجانی و اعتماد بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر هوش هیجانی و اعتماد بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر هوش هیجانی و اعتماد بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه, رساله دکترا در مورد پایان نامه تاثیر هوش هیجانی و اعتماد بر عملکرد کارکنان در صنعت بیمه

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش:مدیریت نیروی انسانی چکیده هوش عاطفی به مفهوم توانایی کنترل احساسات و هیجانات خود و دیگران ، پذیرش دیدگاههای سایر افراد و کنترل روابط اجتماعی است و دربرگیرنده مجموعه گسترده ای از مهارتها و استعدادهایی است که در سرنوشت و سبک زندگی افراد موثر است.هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر هوش عاطفی بر عملکرد شغلی کارکنان اداره کل بیمه سلامت ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد ( A..M) گرايش:  منابع انساني زمستان 1390 چکيده با پيشرفت تکنولوژي و پيچيده شدن فعاليتهاي سازماني،به جرات مي توان ادعا کرد که دوران کار فر

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته «M.A» گرایش: مدیریت بیمه چکیده شرکت ها برای بقاء خود در دنیای متلاطم و متغیر امروز به اندیشه های نو و نظرات جدید نیاز دارند. افزایش تهدیدها از یک سو و استفاده از فرصتها از سوی دیگر در محیط متشنج و غیرقابل پیش بینی، شرکت ها را با جزر و مدهای شدید روبرو می سازند و آنها را به سوی تغییر و نوآوری به چالش می‏کشاند. نوآوری با واژه هایی ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش: تحول چکیده : هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر رابطه بین هوش هیجانی مدیران و عملکرد مالی شعب بانک ها است. جامعه آماری تحقیق ، مدیران شعب بانک های (سامان ، سپه ، تجارت) استان گیلان است که به روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین آنها نمونه گیری انجام شد. جمع آوری اطلاعات در خصوص متغیر هوش هیجانی با استفاده از ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: بیمه چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطه رضایت مشتری و عملکرد تجاری شرکتهای صنعت بیمه استان گیلان می باشد. جامعه آماری شامل 28 شعبه در صنعت بیمه است. حجم نمونه 20 شعبه (شامل مدیران 20 شعبه و 20 نفر مشتری از هر شعبه در مجموع 400 مشتری) می باشد. روش تحقیق توصیفی و با روش میدانی و داده ها از طریق پرسشنامه های ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (.M.A ) گرایش: صنعتی و سازمانی چکیده : هدف اصلی این پ‍‍ژوهش پیش بینی توانمند سازی بر اساس ساختار سازمانی و مدیریت دانش در بین کارکنان اداره کل بیمه سلامت استان فارس بود.روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. بدین منظور از بین کارکنان اداره کل بیمه سلامت استان فارس در سال 1393 ، تعداد 117نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. نمونه ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: صنعتی و سازمانی چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در کارکنان شبکه بهداشت شهر پاسارگاد به مرحله اجرا درآمده است. به منظور دسترسی به هدف فوق از ببن کارکنان 132 نفر به صورت تصادفی ساده برای پاسخگویی به پرسشنامه های تحقیق انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسشنامه استفاده شد که عبارت ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد(.M.A) گرایش: صنعتی و سازمانی رابطه بین هوش معنوی و شادکامی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان کارخانه قند اقلید چکیده هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش معنوی و شادکامی با رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان کارخانه قند شهرستان اقلید بود. نمونه این پژوهش شامل170 نفر از کارکنان بودند که به صورت تصادفی ساده از بین کلیه کارکنان انتخاب و ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشددر رشته مديريت اجرائي گرايش مديريت استراتژيک خرداد 1391 چکيده هدف از تحقيق حاضر بررسي رابطه رهبري تحول­آفرين با رفتار شهروندي سازماني کارکنان

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی چکیده تحقیق حاضر به بررسی «تأثیر ویژگی‌های شخصیتی مدیران بر ویژگی‌­های کارآفرینی آنها در شرکت‌های بیمه» پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق مدیران شرکت بیمه البرز است. حجم نمونه که بوسیله فرمول کوکران برآورد شد، خطای 5% برابر با 168 نفر است. این تحقیق از نظر نحوه گردآوری داده‌ها از نوع تحقیقات غیر آزمایشی و مشخصاً «پیمایشی» ...

ثبت سفارش