پایان نامه بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی بیمه آسیا)

word 1002 KB 30629 171
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۷,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته «M.A»

    گرایش: مدیریت بیمه

    چکیده

    شرکت ها برای بقاء خود در دنیای متلاطم و متغیر امروز به اندیشه های نو و نظرات جدید نیاز دارند. افزایش تهدیدها از یک سو و استفاده از فرصتها از سوی دیگر در محیط متشنج و غیرقابل پیش بینی، شرکت ها را با جزر و مدهای شدید روبرو می سازند و آنها را به سوی تغییر و نوآوری به چالش می‏کشاند. نوآوری با واژه هایی مانند خلاقیت، اختراع و تغییر ارتباط مستقیم دارد اما با آنها هم معنی و مترادف نیست. نوآوری سازمانی عبارت از پذیرفتن یک عقیده یا رفتاری که برای صنعت بازار یا محیط عمومی سازمان تازگی دارد. نوآوری سازمانی می تواند در بخش نیروی انسانی، مطالعات رفتاری و روانشناختی کارکنان و شناخت ارزشها و تواناییهای آنان یا در بخش فنی و تکنولوژی، تجهیزات، مدرنیزه و فنون جدید و یا در بخش ساختار که شامل مجموعه قواعد، روشها، هنجارها و ضوابط می باشد، روی دهد که این مهم با عوامل متعددی در ارتباط می باشد که باید بر روی این عوامل به مطالعه پرداخت.

    هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی شرکت بیمه آسیا بوده است که بدین منظور 286 نفر از کارکنان شرکت بیمه آسیا در شهر تهران به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به پرسشنامه تحقیق پاسخ گفتند. روایی محتوایی این پرسشنامه به تأیید متخصصین این حوزه رسیده و پایایی آن نیز به کمک آزمون آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. در پایان به منظور تحلیل داده های به دست آمده از این پرسشنامه ها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی دو متغیره استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی در شرکت بیمه آسیا ارتباط مثبت و معنی داری (p<0/01) وجود دارد.

    کلیدواژه ها: اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش، نوآوری سازمانی، شرکت بیمه آسیا.

    مقدمه

    مفهوم اعتماد و مسائل مربوط به آن در چند سال گذشته به طور فزاینده‌ای محور مطالعه سازمانها گردیده است. امروزه اهمیت اعتماد در سازمانها به خوبی آشکار گردیده است چرا که برقراری ارتباطات و تحقق همکاری میان افراد نیازمند وجود اعتماد است. در عصری که روابط بین افراد و گروه ها سست‌تر شده و به سرعت در حال تغییر است، اعتماد که عمدتاً مبتنی بر استنتاج‌ها و تفاسیر در مورد انگیزه‌ها، شخصیت و باطن دیگران است، موضوع محوری سازمانها است که رشد وحیات آنها را تضمین می نماید. اهمیت آن به این دلیل است که مدیران به دنبال درک و شناخت چگونگی ایجاد همکاری موثر در سازمانها می‌باشند. اعتماد عامل کلیدی است زیرا همکاری را به وجود می‌آورد. وجود اعتماد  منجر به شکل گیری ارتباطات سازنده در میان اعضای سازمان می شود ، باعث خلق دانش شده و انتقال دانش را در سازمان تسهیل می نماید. همچنین وجود اعتماد در بین افراد از یکسو و از سوی دیگر  فراهم بودن شرایط و بستر برای انتقال دانش و خلق دانش در سازمان منتج به نوآوری کارکنان خواهد شد. با توجه به موارد مطرح شده می توان ادعا نمود که تحقیق حاضر به دنبال بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی  در بیمه آسیا شهر تهران می باشد.

    در این فصل به بررسی کلیات تحقیق پرداخته می شود. ابتدا مساله اصلی تحقیق بیان می گردد، سپس اهمیت و ضرورت تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد و در ادامه به اهداف اساسی تحقیق، سوالات و فرضیه های تحقیق، مدل تحقیق، جنبه جدید بودن و نوآوری تحقیق و تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی تحقیق پرداخته شده و در انتها نیز ساختار تحقیق ذکر شده است.

     

     

     

     

    1-1-   بیان مسأله

    اعتماد[1] یکی از موضوعات مهم در روابط انسانی و زندگی سازمانی است (یلماز[2]،2008) . به طور کلی اگرچه رعایت مقررات اداری و ساختاری سازمان وروابط اداری بسیار مهم است، اعتماد  هم میان افراد سازمان امری مهم و قابل توجه است. اعتماداساس موفقیت در زندگی شخصی و روابط کاری می باشد و در واقع تمام روابط سازمانی بر مبنای اعتماد ایجاد می شود و نکته مهم این است که مدیریت و کارکنان باید به اهمیت اعتماد و چگونگی  ایجاد ،ترویج و ارتقاء آن در سازمان توجه نمایند (فیتذ روی[3]،2007).

    همچنین دنیای متغیر امروز ایجاب می کند که سازمان ها برای بقاء و رشد به دنبال ابزارهای نوین باشند. یکی از ابزارهایی که می تواند سازمان ها را در تأمین این اهداف یاری دهد، مدیریت دانش است. مدیریت دانش فرآیندی است که به سازمان ها کمک می کند اطلاعات و دانش مهم را بیابند، گزینش، سازماندهی و منتشر کنند و تخصصی است که برای فعالیت هایی مانند حل مشکلات، آموختن پویا و تصمیم گیری ضروری است (تسانگ هو[4]، 2010). مدیریت دانش می تواند گستره ای از ویژگیهای عملکرد سازمانی را با قادر ساختن سازمان به «عملکرد هوشمندانه تر» بهبود بخشد(ویگ، 1999). 

    از دیگر سو در عصر حاضر سازمان ها به صورت فزایند های با محیط های پویا و در حال تغییر مواجه اند. بنابراین، به منظور بقا و پویایی خود مجبورند که خود را با تغییرات محیطی سازگار سازند. به  بیان دیگر، با توجه به سرعت شتابنده تغییرات و تحولات علمی، تکنولوژیک، اجتماعی، فرهنگی و ... در عصر حاضر، سازمان هایی موفق و کارآمد محسوب می شوند که علاوه بر هماهنگی با تحولات جامعه امروزی، بتوانند مسیر تغییرات ودگرگونی ها را نیز در آینده پیش بینی کرده و قادر باشند که این تغییرات را در جهت ایجاد تحولات مطلوب برای ساختن آینده ای بهتر هدایت کنند. با وجود این، مشاهدات و مطالعات نشان می دهد که بسیاری از سازمان ها نه تنها نوآور و خلاق نیستند بلکه حتی در هماهنگی با تحولات و پیشرفت ها و تغییرات عصر حاضر نیز ناتوان مانده و اغلب با شیوه‌های ناکارآمد سنتی اداره می شوند(آقاداود و همکاران، 1389: 10).

    از سویی در متون مدیریت راهبردی، نوآوری را به عنوان عامل مهم و حیاتی برای سازمان ها به منظور ایجاد ارزش و مزیت رقابتی پایدار در محیط پیچیده و متغیر امروزی می بینند. سازمان ها با نوآوری بیشتر، در پاسخ به محیط های متغیر و ایجاد و توسعه قابلیت های جدیدی که به آن ها اجازه دهد به عملکرد بهتری برسند موفق تر خواهند بود(مانتس و همکاران[5] ، 2004: 209). نوآوری عمری به درازای عمر بشر دارد، زیرا بشر همواره به دنبال یافتن راه‌های جدید برای انجام کارهای خود بوده است. بدون نوآوری ، دنیایی که در آن زندگی می کنیم چهره ای کاملاً متفاوت خواهد داشت. امروزه با توجه به شرایط رقابتی، سازمان ها در معرض تحول و دگرگونی بوده و موفقیت نهایی و حتی گاهی بقای سازمان ها به میزان توانایی برنامه ریزان در ایجاد نوآوری و زمینه های اجرای آن و به کارگیری افکار و ایده های نو بستگی دارد. برای سازمانی که در محیط متغیر و بدون قطعیت به رقابت می پردازد، نوآوری (ایجاد، انتقال، واکنش و تغییر ایده ها) برای رشد، موفقیت و بقای سازمان عامل حیاتی به شمار می رود (ملاحسینی و برخوردار، 1386: 80). کنتر در تعریف خود از نوآوری برفرآیند آن تأکید کرده و نوآوری را فرآیند گردآوری هر نوع ایده جدید و مفید برای حل مسأله می خواند و معتقد است که نوآوری شامل شکل گرفتن ایده، پذیرش و اجرای ایده های جدید در فرآیند، محصولات و خدمات است (کنتر[6]، 2007: 22).

    اساسی ترین مشخصه سازمان های هوشمند قرن بیست و یکم، تاکید بر دانش و اطلاعات است. دانش ابزار قدرتمندی است که می تواند تغییرات را در جهان به وجود آورد و نوآوری را ممکن سازد از طرفی امروزه در جوامع مختلف و به تبع آن در سازمان افراد از عدم اعتماد به همکاران و مسئولان دولتی رنج می برند و همین عدم اعتماد، موجب کاهش تشریک مساعی کارکنان و مسئولان و همچنین انصراف آن ها از مشارکت با زیر دستان و نتیجه آن بی تفاوتی و بی انگیزشی افراد و کارکنان برای انتقال دانش می شود(قهرمانی، 1393).  همچنین اعتماد برای تسهیم دانش مهم است. اعتماد می تواند هم به سمت مدیران و هم به سمت همکاران هدایت شود و پیش نیاز تبادل در تسهیم دانش است. دریافت کننده دانش می بایستی بتواند به دقیق بودن اطلاعات اعتماد داشته باشد و فرستنده دانش نیز می بایستی مطمئن باشد که اطلاعات او به طور مناسب مورداستفاده قرار گیرد. هم اعتماد و هم تلافی برای شبکه های اجتماعی مشخص که در تسهیم دانش بسیار مهم هستند، ضروری است. یک محیط با اعتماد می بایستی هدایتگر انتقال دانش باشد، چون بدون آن یک سازمان مجبور است مجموعه قوانینی را برای حکومت بر هر تعامل ایجاد نماید. این بوروکراسی در حال رشد، زمان را کند می سازد و احتمال مشارکت کارکنان در تعاملات را کاهش می دهد. حتی شبکه های تسهیم دانش بین فردی نیز به اقتضای اعتماد فردی متکی هستند(رهنورد و صدر، 1388).

    بنابراین با در نظر گرفتن موارد ذکر شده و نیز اهمیت این عوامل (اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی) در سازمان ها، جهت بهبود وضعیت نوآوری و کشف فرصت ها، بهبود وضعیت مدیریت دانش(انتقال و خلق دانش) و اعتمادسازمانی و در نهایت ارتقاء همه جانبه عملکرد، بهره وری و ارائه خدمات بهتر در بیمه آسیا،  به نوعی می توان ادعا نمود که دغدغه محقق در تحقیق حاضر نیز بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی  در بیمه آسیا شهر تهران می باشد، بنابراین مساله اصلی تحقیق این است که:  

    وضعیت بیمه آسیا از نظر اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی چگونه بوده و  فواید، مزایا و نتایجی که با تمرکز بر رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی  برای بیمه آسیا حاصل می شود چیست؟

    1-2-   اهمیت و ضرورت انجام تحقیق

    تأثیر اعتماد سازمانی در بهبود و رشد کارایی و اثربخشی سازمانی، در سازمان های با شبکه های دیوان سالارانه و مبتنی بر دانش، و نیز ایجاد همکاری میان فردی درون سازمانی بسیار اهمیت دارد (تیلر[7]، 2003: 558). اعتماد، اثربخشی ارتباطات سازمانی، همکاری و تعاون سازمانی را افزایش می دهد. علاوه بر این، اعتماد از عوامل مهم و مؤثر بر اثربخشی رهبری، رضایت کارکنان، تعهد و عملکرد سازمانی است. در سازمان ها و شرکت هایی که ممکن است تعارض ها و ناسازگاری های کارگری و کوچک سازی، موجب کاهش اعتماد در بین روابط کارکنان و مدیران گردند، اعتماد درون سازمانی، بسیار اهمیت دارد(دیرکس و فرین[8]، 2011). پیش بینی می شود که با افزایش اعتماد در سازمان و تأثیر آن بر تولید دانش، بتوان مفاهیم و ملزومات نظری و عملی شکلگیری دانش سازمانی مؤثر را ایجاد کرد. درک جامع و کامل از تأثیر انواع گوناگون اعتماد بر نوآوری، بسیار با ارزش و مفید است و مدیران سازمان ها باید با دقت بیشتری تأثیر انواع مختلف اعتماد سازمانی (لیاقت و شایستگی[9]، خیر خواهی[10] و اعتماد پذیری[11]) را بر جنبه های مختلف نوآوری سازمانی مورد توجه قرار دهند. برای مثال، اگر شرکتی به توسعه نوآوری های رفتاری تمایل داشته باشد، خیرخواهی و اعتماد عمودی[12] بین اشخاص، مهم است. در ضمن، انواع غیرشخصی اعتماد سازمانی می تواند با توسعه منابع انسانی و ساختارهای سازمانی تقویت گردد. بنابراین، ترکیبی از توسعه منابع انسانی و راهبرد ها، می تواند برای توسعه اعتماد غیرشخصی به منظور رشد نوآوری سازمانی استفاده گردد(الونن و همکاران، 2008: 161).

    با ورود به هزاره سوم بسیاری از سازمان‏ها و تامین کنندگان آنها با شرایط رقابتی سخت و تنگاتنگ هم در سطح بازارهای جهانی که به سرعت در حال تغییر است و هم در سطح داخل مرزهای سازمان، روبرو هستند. مشتریان امروزی تقاضاهای بیشتر و جزئی تر داشته و به دنبال محصولات و خدمات ارزان تر، با کیفیت بالاتر و زمان تحویل سریع تر می باشند (فریتچ و وولنبرر[13]، 2006).  در این شرایط مدیریت دانش به عنوان یک منبع مهم در زمینه ایجاد مزیت رقابتی شمرده می شود. در شرایط رقابتی کنونی، عوامل مؤثر بر موفقیت سازمان‏ها صرفاً مربوط به سرمایه، نیروی کار و مواد خام نمی باشند؛ بلکه وابسته به توانایی سازمان در تولید دانش میان همه اعضای سازمان می باشد (تسانگ هو[14]، 2010). چرا که سازمان‏ها باید محیطی برای تسهیم، انتقال و تبادل دانش در میان اعضاء به وجود آورند و افراد را، در جهت با مفهوم کردن تعاملاتشان، آموزش دهند (نوناکا[15]، 1995). بنابراین سازمان موفق سازمانی است که دائماَ دانش نوینی را خلق کرده ، آن را به طور گسترده در سراسر سازمان منتشر نموده و به سرعت چنین دانشی را در تولید محصولات جدید به کار بندد (شر پیتر و لی ویوید[16]، 2004).

    پیشرفت ها و تغییرات سریع در فناوری اطلاعات و ارتباطات، بالا رفتن سطح انتظارات جامعه، تقاضاهای جدید مشتریان، افزایش رقابت بین ارائه دهندگان خدمات و ... همه و همه منجر به کاهش تقاضا برای خدمات سنتی وافزایش تقاضا برای خدمات جدید گردیده است؛ بنابراین نوآوری دارای اهمیت بسیاری است، اهمیت آن از جنبه فردی اینگونه است که عامل رشد و شکوفایی استعدادها و سوق دهنده به سوی خود شکوفایی است (جانسن و ون یپرن[17]، 2004)، و از جنبه سازمانی عامل پیدایش سازمان؛ عامل تولیدات و خدمات ؛ عامل افزایش کمیت، تنوع تولیدات و خدمات؛ عامل افزایش کیفیت تولیدات و خدمات و موفقیت در رقابت؛ عامل کاهش هزینه ها، ضایعات و اتلاف منابع؛ عامل افزایش انگیزش کاری کارکنان سازمان؛ عامل ارتقای سطح بهداشت روانی و رضایت شغلی کارکنان سازمان؛ عامل ارتقای بهره وری سازمان؛ عامل موفقیت مجموعه مدیریت و کارکنان سازمان؛ عامل رشد و بالندگی سازمان؛ عامل تحریک و تشویق حس رقابت ؛ عامل کاهش بوروکراسی اداری؛کاهش پشت میزنشینی و مشوق عمل گرایی؛ عامل تحریک و مهیا کردن عوامل تولید است (آقاداود و همکاران، 1389).

    همچنین در راستای اهمیت و ضرورت تحقیق حاضر می توان اینگونه بیان نمود که اعتماد به سرپرستان نیز در ایجاد رفتارهای نوآورانه زیردستان بسیار مؤثر است. علاوه بر این، چادهری کشف کرد که احساسات و شناخت مبتنی بر اعتماد، تأثیر مثبتی بر اشتراک دانش دارند. در پژوهشی مشابه، لوین و کراس کشف کردند که خیرخواهی و شایستگی مبتنی بر اعتماد، میان علاقه وافر به دانش، و درک و دریافت آن دانش رابطه ایجاد می کند (لوین و کروس[18]، 2004). همچنین زولانسکی و همکارانش بیان کرده اند که ارزش اعتماد درک شده به منبع، موجب کارایی در انتقال دانش درون سازمان می گردد. در نهایت، موراداین، رنزل و ماتزلر[19] ، کشف کردند که اعتماد با اشتراک دانش درون و بین گروه ها، ارتباط مثبت و معناداری دارد (موراداین و همکاران، 2005).

    در جهت اهمیت موضوع حاضر می توان اینگونه بیان نمود که امروزه با بررسی تاریخی روند بوجود آمدن شرکت ها و سازمان ها در دهه‌های گذشته در می‌یابیم این شرکت ها و سازمان‌ها به علت عدم تطابق خود با روند تحولات اجتماعی و جهانی، همانند دایناسورهایی که تطبیق‌پذیری با محیط را از دست داده و محکوم به فنا شدند، دیگر کارایی لازم را در عرصه رقابت های اقتصادی ندارند. زیرا سازمان ها با ساختارهای سنتی توان و انعطاف لازم برای همسویی با تغییرات پیرامونی ناشی از جهانی شدن اقتصاد و پیچیدگی های ناشی از آن را ندارند و برای بقاء خود ناچارند تغییر ساختار دهند یا خود را به ابزارهایی مجهز کنند تا توان مقابله با تحولات جهانی را به دست آورند. یکی از مهمترین این ابزارها، توجه و تمرکز بر اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی است.

    انگیزه انتخاب موضوع حاضر را می توان اینگونه بیان نمود که محقق با جامعه آماری آشنایی داشته و از مسائل و مشکلات آن همچون مدیریت دانش و یادگیری ناکارآمد، عملکرد پایین سازمانی و عدم توجه به اعتماد و نوآوری سازمانی آگاهی دارد. همچنین با توجه به فضای رقابتی موجود حاکم در بین شرکت های بیمه ای  محقق بر آن شد تا با انجام تحقیقی با محوریت اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی  گامی کوچک در راستای ارتقاء همه جانبه بهره وری برداشته باشد. هر چند اهمیت و ضرورت اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی  بر همگان آشکار است، اما در فوق به برخی از آنها اشاره گردید، با توجه به موارد مطرح شده می توان اینگونه بیان نمود که انجام تحقیقی با عنوان بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی  در بیمه آسیا شهر تهران دارای اهمیت بوده و ضرورت دارد.

    1-3-   اهداف تحقیق

    اهداف تحقیق به شرح زیر می باشند:

    هدف اصلی:

    هدف اصلی پژوهش حاضر تجزیه و تحلیل رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی در راستای بهبود وضعیت نوآوری و کشف فرصت ها، بهبود وضعیت مدیریت دانش و اعتمادسازمانی  و در نهایت ارتقاء همه جانبه بهره وری در بیمه آسیا، می باشد.

    اهداف فرعی:

    1.

    2.

    3.

    4.

    5.

    6.

     

     

     

    1-4-   چارچوب نظری تحقیق

    طی دهه اخیر، مشاهده شده است که سازمان­ها با چالشی جدید مواجه بوده‌اند از جمله ویژگی‌های چالشی افزایش رقابت، افزایش نرخ تولید، نوآوری فرآیند و خدمات و افزایش تاکید بر مدیریت زمان قابل ذکر هستند (وانگ[20]، 2011). علاوه بر این، به نظر می‌رسد که تداوم رقابت بیشتر وابسته به چگونگی ارتقاء و مدیریت قابلیت‌های نوآوری سازمان باشد. افزایش نوآوری برآورده ساختن نیازهای مشتری، ربودن بازارهای جدید، کاهش هزینه‌ها افزایش نرمش پذیری تولید و غیره را میسر می‌سازد. نوآوری که در محیط سازمانی رخ می‌دهد تحت عنوان نوآوری سازمانی اطلاق می‌شود که می‌تواند به تفسیر گیرندگان در بهینه‌سازی عملکرد سیستم از طریق، صرف منابع و تلاش بیشتر بر روی عوامل شناسایی شده مهم یاری رساند (وانگ، 2011). چرا که در جهان امروز به ویژه جهان سازمان ها، دستخوش تغییر و تحولات شگرف و مداوم است و تمامی ابعاد سازمان ها از محیط داخلی تا محیط خارجی، از عوامل انسانی تا غیر انسانی و ... همگی با شتابی خیره کننده در حال تبدیل از حالتی به حالت دیگرند (جیانگ و لی[21]، 2008). در چنین شرایطی و با توجه به افزایش روز افزون شدّت رقابت میان سازمان ها در قرن کنونی، آن ها همواره به دنبال راه هایی برای کسب مزیت رقابتی و پیروزی در میدان رقابت می باشند. نوآوری یکی از ابزار های کسب مزیت رقابتی برای مدیران سازمان های کنونی به شمار می‏آید که در این راستا باید به تقویت توان نوآوری سازمان ها و شرکت ها پرداخت که اولین قدم در این مسیر، شناخت عوامل مؤثر بر روی نوآوری سازمانی شرکت‏ها می باشد که در این راستا در تحقیق حاضر قصد داریم که به بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی در شرکت بیمه آسیا بپردازیم که در ادامه به مدل مفهومی مورد نظر تحقیق اشاره می شود.

     

     

     

     

     

     

    1-5-   مدل تحقیق

    هر مدل مفهومی به عنوان نقطه شروع و مبنایی جهت انجام مطالعات و تحقیقات است، به گونه ای که متغیرهای مورد نظر تحقیق و روابط میان آنها را مشخص می کند. به عبارت دیگر می توان گفت که به صورت ایده آل مدل مفهومی یا همان نقشه ذهنی و ایزار تحلیلی یک استراتژی جهت شروع و انجام تحقیق است به گونه ای که انتظار می رود در حین اجرای تحقیق متغیرها روابط و تعاملات بین آنها مورد بررسی و آزمون قرار گرفته و حسب ضرورت تعدیلاتی در آنها انجام شده است و عواملی نیز از آنها کم و یا به آنها اضافه شود (سکاران، 1390). هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی  در بیمه آسیا شهر تهران می باشد، لذا متغیر‌های تحقیق را می توان به شرح زیر نام برد:

    عامل بیمه؛ عامل سیاست داخلی؛ عامل درون سازمانی؛ عامل  ساختاری

     

    [1] . Trust

    [2]. Yilmaz

    [3] .Fitzroy

    [4] .Tseng Ho

    [5]  Montes Et Al.

    [6] Kanter

    [7] Tyler

    [8] Dirks & Ferrin

    [9] Competence

    [10] Benevolence

    [11] Reliability

    [12] Vertical Trust

    [13] Fritsch & Wüllenweber

    [14] Tsang Ho

    [15] Nonaka

    [16]  Sher Peter &  Lee Vivid

    [17]   Janssen & Van Yperen

    [18] Levin & Cross

    [19] Mooradian, Renzl & Matzler

    [20] - Wang

    [21] - Jiang & Li

    Abstract

    Companies require new ideas for surviving in today's turbulent and changing world. Increased threats on one hand and the use of opportunities on the other hand, in a tense and unpredictable environment make companies face extreme tides and make them face challenge on their way toward change and innovation. Innovation is directly related to terms such as creativity, innovation and change, however, is not Synonymous with them. Organizational innovation refers to acceptance of a view or a behavior which is new for industry or general environment of an organization. Organizational innovation can occur in the fields of manpower, behavioral and psychological studies of employees and recognition of values and their capabilities or in technical and technological, equipments, modernization and new techniques fields or in structure which includes the set of rules, methods, norms and regulations. Hence, organizational innovation can be related to multiple factors and these factors should be studied closely.

    The aim of the present study is to explore the relationship between organizational trust, knowledge transfer, knowledge creation and organizational innovation in Asia Insurance Company that for this purpose 286 of the employees of Asia Insurance Company in Tehran have been selected with the use of simple random sampling method and have completed the research questionnaire. Content validity of this questionnaire has been confirmed by experts in this field and its reliability also has been confirmed with the help of Cronbach's alpha test. In the end, for analyzing the collected data from research questionnaires, Pearson's correlation coefficient and two variable linear regressions have been used. Results of these tests indicate that there is a positive and significant relationship (P<0.01) between organizational trust, knowledge transfer, knowledge creation and organizational innovation in Asia Insurance company.

    Key words: Organizational trust, knowledge transfer, knowledge creation, organizational innovation, Asia Insurance Company. 

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                              صفحه

    فصل اول: کلیات تحقیق

    مقدمه    2

    1-1-  بیان مسأله. 3

    1-2-  اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. 5

    1-3-  اهداف تحقیق.. 8

    1-4-  سؤال های تحقیق.. 10

    1-5-  فرضیه های تحقیق.. 11

    1-6-  مدل تحقیق.. 10

    1-7-  جنبه جدید بودن و نوآوری تحقیق.. 11

    1-8-  تعاریف متغیرها و اصطلاحات تحقیق.. 11

    1-9-  ساختار تحقیق.. 13

    فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

    مقدمه    15

    بخش اول- مبانی نظری تحقیق.. 16

    2-1-  مفهوم اعتماد سازمانی.. 16

    2-2-  تعریف اعتماد سازمانی.. 18

    2-3-  اهمیت اعتماد سازمانی.. 22

    2-4-  انواع اعتماد سازمانی.. 24

    2-5-  رابطه بین اعتماد و کنترل. 27

    2-6-  پیامدهای کمبود اعتماد. 28

    2-7-  اعتماد سازی   32

    2-8-  پیامدهای اعتماد با سطوح بالا. 36

    2-9-  تعریف دانش... 37

    2-10-         انواع دانش‏ 38

    2-11-             اهمیت دانش... 39

    2-14-             مدیریت دانش... 40

    2-15-                                 دسته بندی های دانش سازمانی.. 43

    2-16-                     اهداف مدیریت دانش... 46

    2-17-                     مزایای مدیریت دانش... 47

    2-18-.......................................................................................... چرخه حیات مدیریت دانش... 48

    2-18-1- خلق دانش (تسخیر یا تولید دانش) 48

    2-18-2- سازماندهی دانش (اعتبار بخشی دانش) 51

    2-18-3- ذخیره دانش (کدگذاری یا رسمی سازی دانش) 51

    2-18-4- توزیع دانش (تسهیم یا انتقال دانش) 52

    2-18-5- کاربرد دانش (استفاده از دانش) 53

    2-19-                                       تعریف و مفهوم خلاقیت و نوآوری.. 54

    2-20-                        انواع نوآوری و منابع آن. 56

    2-21-             فرآیند نوآوری.. 57

    2-22-                                                         تفاوت های نوآوری در بخش خصوصی و دولتی.. 60

    2-23-                                             روشهای اعمال نوآوری در بخش دولتی.. 61

    2-24-                                              طبقه بندی انواع نوآوری در بخش دولتی.. 64

    2-25-                                       انگیزه های نوآوری در بخش دولتی.. 67

    بخش دوم- پیشینه تحقیق.. 69

    2-26-                       پیشینه تحقیقات داخلی.. 69

    2-27-                         پیشینه تحقیقات خارجی.. 71

    بخش سوم- تاریخچه قلمرو مکانی (بیمه آسیا) 74

    فصل سوم: روش شناسی تحقیق

    مقدمه    80

    3-1-  روش شناسی تحقیق.. 80

    3-2-  فرآیند تحقیق.. 81

    3-3-  روش و ابزار گرد آوری اطلاعات.. 82

    3-4-  جامعه آماری تحقیق.. 82

    3-5-  روش نمونه گیری.. 83

    3-6-  قلمرو تحقیق.. 83

    3-7-  ابزار سنجش... 84

    3-7-1-   بخش سنجش اعتماد سازمانی.. 85

    3-7-2-   بخش سنجش انتقال دانش... 85

    3-7-3-   بخش سنجش خلق دانش... 85

    3-7-4-   بخش سنجش نوآوری سازمانی.. 86

    3-8-  اعتبار و روایی  ابزار تحقیق.. 86

    3-8-1-   روایی پرسشنامه. 87

    3-8-2-   پایایی پرسشنامه. 87

    3-9-  روش‌های تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 88

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

    مقدمه    91

    4-1-  بخش تحلیل توصیفی تحقیق.. 92

    4-1-1-   جنسیت... 92

    4-1-2-   سن.. 93

    4-1-3-   تأهل.. 94

    4-1-4-   تحصیلات.. 95

    4-1-5-   نوع استخدام. 96

    4-1-6-   سابقه خدمت... 97

    4-2-  بخش تحلیل استنباطی تحقیق.. 98

    4-2-1- بین اعتماد سازمانی و انتقال دانش در بیمه آسیا رابطه وجود دارد. 98

    4-2-2- بین اعتماد سازمانی و خلق دانش در بیمه آسیا رابطه وجود دارد. 100

    4-2-3- بین اعتماد سازمانی و نوآوری سازمانی در بیمه آسیا رابطه وجود دارد. 102

    4-2-4- بین انتقال دانش و خلق دانش در بیمه آسیا رابطه وجود دارد. 103

    4-2-5- بین انتقال دانش و نوآوری سازمانی در بیمه آسیا رابطه وجود دارد. 105

    4-2-6- بین خلق دانش و نوآوری سازمانی در بیمه آسیا رابطه وجود دارد. 107

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    مقدمه    110

    5-1-  نتایج فرضیه های تحقیق.. 110

    5-1-1- بین اعتماد سازمانی و انتقال دانش در بیمه آسیا رابطه وجود دارد. 110

    5-1-2- بین اعتماد سازمانی و خلق دانش در بیمه آسیا رابطه وجود دارد. 111

    5-1-3- بین اعتماد سازمانی و نوآوری سازمانی در بیمه آسیا رابطه وجود دارد. 111

    5-1-4-  بین انتقال دانش و خلق دانش در بیمه آسیا رابطه وجود دارد. 112

    5-1-5- بین انتقال دانش و نوآوری سازمانی در بیمه آسیا رابطه وجود دارد. 112

    5-1-6- بین خلق دانش و نوآوری سازمانی در بیمه آسیا رابطه وجود دارد. 112

    5-2-  پیشنهادهای تحقیق.. 113

    5-2-1-   پیشنهادهای اجرایی.. 113

    5-2-2-   پیشنهادهای پژوهشی تحقیق.. 115

    5-3-  محدودیت‏های تحقیق.. 116

    منابع و مآخذ. 117

    فهرست منابع فارسی.. 118

    فهرست منابع انگلیسی.. 121

    پیوست ها و ضمائم. 124

    چکیده انگلیسی.. 159

    منبع:

    فهرست منابع فارسی

    آذر، عادل و مومنی، منصور، (1387)، آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد دوم، تهران، انتشارات سمت.

    آقاداود، سید رسول؛ حاتمی، محمود  و حکیمی نیا، بهزاد .(1389). بررسی عوامل مؤثر بر نوآوری سازمانی در میان مدیران (مطالعه موردی مدیران ارشد مخابرات استان اصفهان). فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد شوشتر؛ سال چهارم، شماره یازدهم.

    آمابیل، ترازا. (1999). شکوفایی خلاقیت. ترجمه قاسم زاده و عظیمی .(1381). تهران: نشر دنیای نو.

    افرازه ، رضوان. (1386). بررسی جایگاه مدیریت دانش در دانشگاه فردوسی بر اساس نظریه نوناکا و رابطه آن با فرهنگ سازمانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.

    بازرگان، عباس؛ زهره سرمد، الهه حجازی، (1392)،  روش های تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات آگاه.

    تاشمن، مایکل؛ اریلی، سوم .(1378). نوآوری بستر پیروزی. ترجمه عبدالرضا رضایی نژاد، تهران: مؤسسه فرهنگی فردا.

    جوانمرد، حبیب اله؛ سخایی، فاطمه .(1388). بررسی رابطه بین مهارت های فردی، یادگیری سازمانی، نوآوری و عملکرد سازمانی در صنایع کوچک و متوسط استان مرکزی. بصیرت (مدیریت); 16(44):81-96. 

    خداداد حسینی، سید حمید، ریاحی، پریسا، و نوری، مینا. (1380). پیشبرد نوآوری در کشور های در حال توسعه: بررسی برنامه های توسعه اقتصادی ایران. مجله سیاست علم و فناوری، شماره 3، 101-119.

    داونپورت، تامس.( 1379 ). مدیریت دانش. ترجمه رحمان سرشت. شرکت طراحی و مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو(ساپکو)، شماره 4.

    دهقان نجم، منصور. (1388). مدیریت دانش و نقش آن در نوآوری سازمانی. ماهنامه مهندسی خودرو و صنایع وابسته؛ شماره 10 ، سال اول.

    رحیمی دوست، غلامحسین؛ رضوی، سیدعباس .(1385). اشاعه نوآوری و پدیده یادگیری الکترونیکی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی; 13(4(ویژه نامه علوم تربیتی)):127-142.

    رفیع پور، فرامرز .(1378). تکنیک های خاص تحقیق در علوم اجتماعی. چاپ چهارم، تهران: سهامی انتشار.

    سکاران، اوما، (1390)، روش های تحقیق در مدیریت، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    سلطانی تیرانی، فلورا .(1378). نهادی کردن نوآوری در سازمان. تهران: انتشارات مؤسسه‏ی خدمات فرهنگی رسا.

    شاهقلیان، کیوان. (1384). طراحى الگوى ارزیابى سطح مدیریت دانش در سازمان‏هاى صنعتى ایران (مورد صنعت خودرو). رساله دکترى دانشگاه آزاد اسلامى، واحد علوم تحقیقات، تهران.

    صفرزاده، حسین؛ تدین، اعظم؛ حرمحمدی، مریم .(1391). بررسی تأثیر استراتژی های مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد سازمانی (مطالعه موردی مراکز بهداشتی و درمانی شمال فارس). طلوع بهداشت; 11(1 (مسلسل 34)):76-86. 

    عباس‌پور، میثم. (1390). ارتباط مولفه‌های یادگیری سازمانی با سطح نوآوری در صنعت بیمه. پایان نامه کارشناسی‌ارشد، مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت بیمه، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی.

    عدلی، فریبا.(1384). مدیریت دانش، حرکت به سمت فراسوی دانش. تهران: انتشارات فراشناختی اندیشه.

    فانی علی، اصغر؛  بحرانی، عطیه .(1386). تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری در سازمان. چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات.

    قربان یزاده، وجه اله و خالقی زاده، شیرین، (1388)، نقش انتقال دانش ضمنی در توانمندسازی کارکنان، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال اول، شماره 2 (بهار)، ص 85-105.

    کیوی وکامپنهود،(1388)، روش تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمه عبدالحسین نیک گهر،انتشارات توتیا.

    محمدزاده، عباس. (1380). طراحی سازمان‏های نوآور. فصلنامه علمی تخصصی مدیریت.

    محمدی، مصطفی .(1389). ارائه برنامه راهبردی مدیریت دانش برای پیشبرد چهار منظر کارت امتیازی متوازن: مورد مطالعه شرکت سایپا. تهران: گنجینه کتاب.

    ملاحسینی، علی و مصطفوی، شهرزاد( 1386 )، ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی، ماهنامه تدبیر، سال هجدهم، شماره 186 ، ص 3-5.

    منوریان، عباس؛ عسگری، ناصر، (1386). ابعاد ساختاری و محتوایی سازمان‏های دانش محور. تهران.

    نوروزیان، میثم. (1384). کاربرد مدیریت دانش در بخش دولتی؛ نشریه: مدیریت تدبیر.

    الوانی، سید مهدی؛ دانایی فرد، حسن. (1380). مدیریت دولتی و اعتماد عمومی، دانش مدیریت. سال چهاردهم، شماره 55 : 5-29.

    یوسفی، احسان؛ فیضی، جعفر صادق و  سلیمانی، محمد. (1390). بررسی میزان تأثیر مدیریتدانشبر نوآوری در میان مدیران و کارکنان شرکتهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه ارومیه. مجله ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، سال اول.

     

     

     

     

     

     

    فهرست منابع انگلیسی

    Baird, Aileen & St-Amand, Real (1995). Trust within the Organization .Monograf. Issue.1

    Boeyen T. & Moses, W., ,(2003). "Servant leadership and public managers", A Dissertation presented for the degree Doctor of Philosophy in organizational leadership. Regent university.

    Cazier J. A, Shao B. M & Louis. R. D. St, (2007), Sharing information & building trust through value congruence, published online: 2 October 2007 # Springer Science + Business Media, LLC 2007.

    Costigan. B, Insinga U., Berman M, & Ilter, , E. E. & Winston, E. (2007). A correlation of servant leadership, leader trust, and organizational trust, Leadership & Organization Development Journal, 26(1), 6-22.

    Danaee Fard, Hassan, Rajabzadeh Ghatari, Ali, Hasiri, Asad, (2010), Employees Morale in Public Sector: Is OrganIzational Trust an Important Factor?, uropean Journal of Scientific Research, Vol.46, No.3, p.381.

    Denholm, P. J. (2002). A study of organizational citizenship behavior and trust in a public high school. A dissertation in innovation and leadership, Wilmington College, New Castle University.

    Dirks, K. T. & Ferrin, D. L. (2001). The role of trust in organizational settings.Organization Science, 12(4), 450-467.

    Dirks, K., & Ferrin, D. (2001). The role of trust in Organizational setting Organizational science. Vol.1. Fitzory, T., (2007). The importance of organizational trust .best advice frame

    Ellonen, R., Blomqvist, K. & Puumalainen, K. (2008). The role of trust in organizational innovativeness. European Journal of Innovation Management,11(2), 160-181.

    Ergeneli T. , Lam An A. , & Metin, J. A. (2007). Assessing the servant organization: Development of the servant organizational leadership assessment (SOLA) instrument. Doctoral dissertation. Florida Atlantic University

    Erturk, R.N. (2008). "The empowerment process: Integrating theory and practice", Academy of management review, 19/3:471-482.

    Fitzroy H. (2007), Empowerment, interactional justice, trust and respect: a nursingrecruitment and retention strategy. Academy of management proceedings;

    Fritsch ،M., Wüllenweber, Kim.( 2006) .A Long Term Study in the German Banking Industry. The Impact of Business Process Outsourcing on Firm Performance and the Influence of Governance.

    Gambetta, D., (1998), Can we trust trust? In Trust: Making and breaking cooperative relations, Gambetta D. (Ed.), 213-237. New York: Blackwell. P 11

    Haffman, J.D., Sabo, D., Bliss, I. and Hoy, W.K. (1994).”Building a Culture of trust", Journal of scholl Leadership,Vol.3, pp 484-502

    Hall, R., Andriani, P. (٢٠٠٢). Managing Knowledge for Innovation. Long Range Planning ٣۵,٢٩-۴٨.

    Huff, L.F., & Kelley, L. (2003). Levels of Organizational trust in individual versus. Collectivist societies: A seven. Nation study Organization science. Vol 14. No 1.

    Janssen, O., Van Yperen, N. W. (2004). Employees’ goal orientations, the quality of leader-member exchange, and the outcomes of job performance and job satisfaction. Academy of Management Journal, 47, 368–384.

    Joseph, E.E., and Winston.B.E. (2005). “A correlation of servant leadership, leader trust, organizational trust ".Leadership &Organization Journal, 26/1: pp 6-22.

    Kanter, R. (2007). The Change Masters: Innovations for Productivity in the American Corporatio.  Historical Research Reference in Entrepreneurship، University of Illinois.

    Kramer,H.S.(1996). "Understanding organizational trust: Foundation, constellation and issue of operationalisation", managerial psychology, 19/6:556-570.

    Levin, D. Z. & Cross, R. (2004). The strength of weak ties you can trust: the mediating role of trust in effective knowledge transfer. Management Science, 50(11), 1477-1490.

    Lewis, D. E. (2007). An investigation into the relationship between product innovation, trust, and diversity. A PhD dissertation, Capella university.p 76.

    Mayer T, Davis, A. & Schoorman,G.(1995). "Understanding organizational trust: Foundation, constellation and issue of operationalisation", managerial psychology, 19/6:556-570.

    Montes, F.J.L., Moreno, A.R., Fernandez, L.M.M. (2004). Assessing the Organizational Climate and Contractual Relationship for Perceptions of Support for Innovation. Internatinal Journal of Manpower, Vol. 25, 167–80.

    Mooradian, T., Renzl, B. & Matzler, K. (2005). Propensity to trust, interpersonal trust & knowledge sharing. paper presented at the 3rd EIASM workshop on trust within and between organizations. Trust in Knowledge Management- track. Amsterdam, The Netherl&s.

    Nandhakumar, J. (1999); Virtual Teams and Lost Proximity: Consequence on Trust in Relationships, in p. Jackson(Ed); Virtual Working: Social and Organizational Dynamics; London: Routledge. p 76

    Nonaka, T. (1995). The Knowledge-Creating Company. Oxford University Press.

    Pucetaite, R., & Lamsa, A. M. (2008). Developing organizational trust through advancement of employees' work ethic in a post-socialist context. Journal of Business Ethics, 82, pp 325-337.

    Randeree, E. (2006); Knowledge Management: Securing the Future; Journal of Knowledge Management, Vol. 10, and Iss. 4. P 45

    Ribiere, V. (2005); the Critical Role of Trust in Knowledge Management; University Pula Cezanne, France.  pp 12-78

    Sanford, K. (2007). The Change Masters: Innovations for Productivity in the American Corporation.  Historical Research Reference in Entrepreneurship، University of Illinois.

    Sher, Peter J., Lee, Vivid C. (2004). Information technology as a facilitator for enhancing dynamic capabilities through knowledge management. Information & Management, 41 (8) Nov, 933-945.

    Shockley-Zalabak, P., Ellis, K. & Winograd, G. .(2000). Organizational trust: what it means, why it matters. Organization Development Journal, 18 (4): 35-48.

    Tseng Ho et. all, (2010) :Is higher education ready for knowledge management" , International journal of educational management , sVol. 14 , No. p63.

    Tyler, J.H.(2003)."Contextual implications for transformational and servant leadership ", Management Decision, 43 /10, 1410-1431.

    Tyler, T. R. (2003). Trust within organizations. Personnel Review, 32(5), 556-568.

    Velez  Y. , Haff S, Kelly D (2008). Trust in Managerial Relationship. Journal of Managerial Psychology 18: 283-304.

    Vivian Chen, C.; Chang, W., & Hu, C. (2007). The relationship between leadermember exchange, trust, supervisor support, and organizational citizenship behaviora case study of nurses. Proceedings of the 13th Asia pacific management conference, Melbourne, Australia. pp 692-697.

    Wig, karl. (1999). "successful knowledge management ", European management journal.

    Williams LL. Impact of nurses' job satisfaction on organizational trust. Health Care Manage Rev. 2005 Jul- Sep; 30(3): pp 203-11.

    Yilmaz, A., & Atalay, C. (2009). A theoretical analyze on the concept of trust in organizational life. European Journal of Social Sciences, 8(2), pp 341-352.

    Ylmaz A., (2008),“Gaining and/or maintaining employee trust within  service organizations”, University of Wisconsin-Stout.


موضوع پایان نامه بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی بیمه آسیا), نمونه پایان نامه بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی بیمه آسیا), جستجوی پایان نامه بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی بیمه آسیا), فایل Word پایان نامه بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی بیمه آسیا), دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی بیمه آسیا), فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی بیمه آسیا), تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی بیمه آسیا), مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی بیمه آسیا), پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی بیمه آسیا), پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی بیمه آسیا), تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی بیمه آسیا), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی بیمه آسیا), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی بیمه آسیا), پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی بیمه آسیا), گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی بیمه آسیا), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی بیمه آسیا), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی بیمه آسیا), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی بیمه آسیا), رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی بیمه آسیا)

پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: "مدیریت بیمه" مقدمه: در حال حاضر مشخصه جامعه دانش یا اقتصاد دانش‌مدار، عواملی مثل افزایش قابلیت رقابت، نوآوری تکنولوژیکی و ماهیت جهانی بازارها می‌باشد. در این راستا شرکت‌ها باید در هنگام انجام کسب و کارشان به دانش توجه زیادی نمایند چون دانش یک عامل کلیدی برای ایجاد مزیت رقابتی محسوب می‌شود (گاریدو مورنو و همکارانش[1]، 2011: 437). ...

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد چکیده: همواره یکی از مسائل مهم و پراهمیت در شرکت های بیمه ایران ، بهبود و ارتقاء عملکرد و افزایش بهره وری در کارکنان و سازمان بوده است. یکی از راه هایی که می توان و بهره وری و اثربخشی شرکت های بیمه ایران را در این شرایط افزایش داد، تولید، تسهیم و انتقال دانش در بین کارکنان می باشد. توسعه و گسترش دانش در سازمان ایجاب می کند که به سرمایه ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: بیمه چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطه رضایت مشتری و عملکرد تجاری شرکتهای صنعت بیمه استان گیلان می باشد. جامعه آماری شامل 28 شعبه در صنعت بیمه است. حجم نمونه 20 شعبه (شامل مدیران 20 شعبه و 20 نفر مشتری از هر شعبه در مجموع 400 مشتری) می باشد. روش تحقیق توصیفی و با روش میدانی و داده ها از طریق پرسشنامه های ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : " بیمه" چکیده: بیمه عمر یکی از مهمترین و استراتژیک‌ترین محصولات شرکتهای بیمه دنیا محسوب می‌شود. در دنیا درصد فروش بیمه‌های عمر نسبت به سایر محصولات بیمه‌ای بسیار بالاتر است، اما با وجود اهمیت بسیار زیاد، فروش این محصول دارای پیچیدگی‌های خاص خود است. شرکتهای بیمه و نمایندگانی که درصدد فروش بیمه عمر هستند، باید ارتباط موثر و ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی چکیده تحقیق حاضر به بررسی «تأثیر ویژگی‌های شخصیتی مدیران بر ویژگی‌­های کارآفرینی آنها در شرکت‌های بیمه» پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق مدیران شرکت بیمه البرز است. حجم نمونه که بوسیله فرمول کوکران برآورد شد، خطای 5% برابر با 168 نفر است. این تحقیق از نظر نحوه گردآوری داده‌ها از نوع تحقیقات غیر آزمایشی و مشخصاً «پیمایشی» ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد"M.A" رشته مدیریت بازرگانی- گرایش بازاریابی چکیده تجارت الکترونیک زمینه بالقوه ای را برای کمک به ایجاد روابط ساده، روان، مولد، شفاف و موثر بین بخش های تجاری و مصرف کنندگان، مصرف کنندگان با بخشهای تجاری، مصرف کنندگان با یکدیگر و بخش های تجاری با یکدیگر فراهم می کند لذا این پژوهش در صدد بررسی موانع توسعه بیمه های الکترونیک می باشد که برای ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(M.A) گرايش"تحول" پاييز93 چکيده پايان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌هاي اجرا و نتايج به دست آمده) : هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين م

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (.M.A ) گرایش: صنعتی و سازمانی چکیده : هدف اصلی این پ‍‍ژوهش پیش بینی توانمند سازی بر اساس ساختار سازمانی و مدیریت دانش در بین کارکنان اداره کل بیمه سلامت استان فارس بود.روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. بدین منظور از بین کارکنان اداره کل بیمه سلامت استان فارس در سال 1393 ، تعداد 117نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. نمونه ...

رساله برای دریافت مدرک دکتری تخصصی (Ph.D.) چکیده بیان مساله هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی ژنریک شراکت استراتژیک در صنعت بانک و بیمه مبتنی بر فرایند خلق و تخصیص ارزش بوده است. مساله اصلی در این انجام این تحقیق نیز وجود تشدید روز افزون در فضای رقابتی و اعمال تحریم‌های بین المللی بوده که در نهایت توجه به شراکت‌های استراتژیک بین مؤسسات خدمات مالی بویژه در حوزه صنعت بیمه و ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش بیمه چکیده وفاداری مشتری موضوعی عمده در تحقیقات بازاریابی و به عنوان یک نگرانی عمده مدیران و یک تفکر دائمی استراتژیک برای بسیاری از سازمان­ها به شمار می­آید. دلیل اهمیت مضاعف این مبحث، به علت رقابت شدید مخصوصا در فعالیت­های خدماتی می­باشد و در حال حاضر بر روابط مشتریان و سازمان­ها متمرکز شده و رویکرد ...

ثبت سفارش