پایان نامه ارزیابی نقش فاکتور های اقتصاد کلان و ساختار مالی بر عملکرد بانک ‎های خصوصی ایران

word 1 MB 30509 118
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۴,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی - مالی (M.A)

    رشته مدیریت بازرگانی-مدیریت مالی

    چکیده

    هدف تحقیق حاضر ارزیابی نقش فاکتورهای اقتصاد کلان و ساختار مالی بر عملکرد بانک‎های خصوصی ایران می‎باشد. معیار تبیین متغیر مستقل ساختار مالی، نسبت بدهی به کل دارایی‎های و متغیر مستقل فاکتورهای اقتصادی کلان شامل نرخ تورم(Inf) ، نرخ ارز(EX) و تولید ناخالص داخلی (GDP) بوده و معیار تبیین عملکرد بانک‎ها معیارهای سودآوری می‎باشند که شامل نرخ بازده دارایی‎ها (ROA)، نرخ بازده حقوق صاحبان سهام(ROE) و حاشیه بهره خالص (NIM) می‎باشد. لذا سوال اصلی تحقیق در راستای هدف اصلی تحقیق این است که آیا بین فاکتورهای اقتصاد کلان و ساختار مالی با عملکرد بانک‎های ایرانی رابطه معناداری وجود دارد؟ برای دستیابی به پاسخ سوال فوق از بین بانک‎هایی که در دوره‎های 1386 تا 1390 عضو بورس اوراق بهادار تهران بوده‎اند، 7 بانک بعنوان نمونه آماری انتخاب گردید. جهت بررسی آزمون معنادار بودن فرضیات، از توزیع فیشر (F) استفاده گردیده که نتایج بیانگر آن است که بین ساختار مالی و فاکتور اقتصادی GDP با عملکرد بانک‎های خصوصی رابطه معناداری وجود دارد در حالی که بین نرخ تورم و عملکرد بانک‎ها رابطه وجود نداشته است. همچنین نتایج نشان داده که بین نرخ ارز با حاشیه بهره خالص رابطه معناداری وجود دارد.

    واژه‎های کلیدی: ساختار مالی، فاکتورهای اقتصادی کلان، عملکرد بانک

    اهمیت و حساسیت نظام بانکی در کل نظام اقتصادی و در تنظیم روابط و مناسبتهای پولی هر کشور از یک طرف و تأثیر بسزای آن در صحنه اقتصاد جهانی از طرف دیگر، باعث گردید تا صاحب‎نظران اقتصادی، بانکها را بعنوان یکی از عوامل مؤثر در توسعه اقتصادی و شکل‎گیری ظرفیت و توان تولید کشورها به حساب آوردند. بانکها به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای اجرای سیاستهای پولی در سیستم اقتصادی محسوب می‎گردند و از آنجاییکه سودآوری از اهداف اساسی هر بنگاه تجاری می‎باشد، واحدهای تجاری  بانکی نیز تلاش می‎کنند خود را در جهت رسیدن به اهداف برنامه‎ریزی شده به منظور نیل به بازدهی مورد انتظار و با توجه به اثرات چگونگی تعیین ساختار مالی خود و اثرات خارجی و غیر قابل کنترل اقتصادی گام بر دارند.

    در این فصل به تشریح و بیان موضوع پژوهش، اهمیت، اهداف و مبانی اصلی پژوهش شامل سوالات، فرضیات، روش پژوهش و در انتهای فصل نیز برخی واژه‌های کلیدی و اختصاصی پژوهش بیان می‌شود.

     

    بیان مسأله تحقیق

    تغییرات اقتصادی در هر جامعه‎ای بخشهای مختلف فعال در آن را بطور مستقیم و غیرمستقیم تحت تأثیر قرار خواهد داد. عوامل گوناگونی درون این اقتصاد نقش اصلی را ایفا می‎کنند که می‎توانند بر کل سیستم تأثیرگذار باشند. از جمله این عوامل را می‎توان، بیکاری، نرخ تورم[1]، تولید ناخالص داخلی[2] (GDP)، نرخ ارز[3] و قیمت نفت اشاره نمود که برآیند تغییرات در این عوامل در بخشهای مختلف اقتصاد قابل لمس می‎باشد. از سوی دیگر بانکها یکی از اصلی‎ترین فعالان بازار پولی و اقتصاد جامعه می‎باشند که به عنوان یک واسطه، منابع مالی مازاد را در قالب انواع سپرده جذب نموده و آنها را بصورت تسهیلات به متقاضیان دریافت منابع مالی، پرداخت می‎کنند و با توجه به اینکه تمامی این فعالیتها درون اقتصاد انجام می‎شوند از اینرو هرگونه تغییر در وضعیت اقتصاد می‎تواند بر آنها نیز تأثیرگذار باشد(کلانتری، 1390). از آنجائیکه سود نیروی حیاتی کسب و کار می‎باشد و بدون آن کسب وکارها قادر به ادامه حیات در بازار رقابتی نخواهند بود، از اینرو منجر به بقای کسب و کارها می‎گردد و رشد و توسعه اقتصاد ملی را دربر خواهد داشت. همچنین توانائی خلق سود بوسیله مدیریت کسب و کارها وابسته به مهارت و تجربه آنان و همچنین به درک فضای اقتصادی کشور در فعالیتها‎یشان می‎باشد.

    منطبق بر تحقیقات گذشته در داخل و خارج از کشور در بخش بانکداری، ساختار مالی و متغیرهای اقتصاد کلان ثأثیر معناداری بر سودآوری بانکها داشته است. ساختار مالی به بکارگیری ترکیبات تأمین مالی از طریق بدهی و حقوق صاحبان سهام در عملیات شرکت اشاره دارد. نسبت‎های سودآوری شامل نرخ بازده دارایی‎ها[4] (ROA)، حاشیه بهره خالص[5] (NIM) و نرخ بازده صاحبان سهام[6] (ROE) می‎باشند که همگی بوسیله بدهی که بعنوان اجزا کلیدی ساختار سرمایه می‎باشد، تأثیر می‎پذیرند. اینکه چه مقدار بدهی در عملیات بانکها نیاز می‎باشد زمانی مهم تلقی می‎گردد که بانکها اهرم مالی بالایی بواسطه جذب سپرده داشته باشند. بدهی منجر به تأمین مالی دارییهای بلندمدتی می‎گردد که منجر به درآمد شرکتها می‎گردد. بر اساس مطالعه بِراندِر و لویس[7] (1986) و ماکسیموویچ[8] (1986) بدهی بالای شرکت به منزله جسورانه بودن شرکت و منجر به افزایش بازدهی می‎گردد. این حاکی از آن است که شرکتهای بانکی با اهرم بالا با توجه به رقابت نامناسب و آسیب پذیری بواسطه هزینه قرض‎گیری بالا، در نرخ تورم بالا آسیب‎پذیرند. شارپ (1995) معتقد است که ماهیت چرخشی نیروی کار با اهرم مالی مرتبط می‎باشد و سودآوری مستمر یک شرکت بانکی تا حد زیادی به کیفیت مدیریت وابسته است و معتقد است که جهت فراهم آوردن فرصتهای بهتر آتی بهترین مدیران را انتخاب نمایید. این بدین معنی این است که بدهی های بالا ممکن است منجر به نقض مهارتهای تیم مدیریت امور بانک گردد و در نتیجه منجر به ناکارآمدی و سودآوری پایین گردد. نرخ بهره بالا اقتصاد منجر به دستیابی هزینه وام‎گیری می‎گردد که بر ساختار تأمین مالی بواسطه خالص درآمد بهره بانک افزایش می‎یابد.

    منطبق بر مطالعات بیکِر و هو[9] (2002)، یک رابطه مثبت بین سودآوری بانک و چرخه تجاری وجود دارد. سودآوری بانکها منجر به توسعه اقتصاد و کاهش بحران مالی می‎گردد. توسعه اقتصادی (GDP بالا)، منجر به ایجاد شغل و کاهش بیکاری می‎گردد. و این منجر به پس انداز بیشتر در بانکها می‎گردد. کسب کارهای از بانکهایی که سود خود را بیشتر از حاشیه درآمد خالص افزایش داده‎اند، وام می‎گیرند. در کشورهای با GDP پایین بیکاری افزایش یافته و نتیجه آن قرض‎گیری پایین و نرخ معوق بالا منجر به عملکرد پایین بانکها می‎گردد.

    مقداری که تورم بر سودآوری بانکها تأثیر می‎گذارد به قابل پیش بینی بودن نوسانات آتی نرخ تورم بستگی دارد. چنانچه نرخ تورم قابل پیش بینی باشد، سود بانکهایی که بدرستی از طریق تعدیل نرخ بهره می‎گردد و درنتیجه درآمد افزایش می‎یابد. منطبق بر مطالعات بورک[10] (1989)، مولینیوکس و دورنتون[11] (1992) رابطه مثبت بین تورم و نرخهای بهره بلندمدت و عملکرد بانکها وجود دارد. گِرلاچ و همکاران[12] (2003) به این نتیجه دست یافت که، تغییر در سودآوری بطور مستقیم با حاشیه بهره خالص مرتبط می‎باشد. با توجه به مفاهیم فوق در این تحقیق بدنبال آنیم که در بانکهای ایرانی، ساختار مالی و فاکتورهای اقتصادی کلان چه تأثیری بر عملکرد منطبق بر سودآوری بانکها دارد.

     

    اهمیت و ضرورت انجام پژوهش

    بانک‎ها به دو دلیل نقش مهمی در اقتصاد بازی می‎کنند؛ آنها به عنوان واسطه‎گران مالی، منابع مالی را فراهم می‎آورند و همچنین بر روی سپرده‎های بدهکاران کنترل دارند که این خود نشان‎دهنده بخش مهمی از حجم پول ملی می‎باشد. بررسی عملکرد مالی و نظارت بر وضعیت مالی بانک‎ها، برای سپرده‎گذاران، مالکان، سرمایه‎گذاران بالقوه، مدیران و البته تنظیم‎کنندگان بازار با اهمیت قلمداد می‎شود. امروزه هر گونه تحول در سیستم بانکی کشور می‎تواند تا حد زیادی بر فعالیت‎های تجاری کشور تأثیرگذار باشد. بطوری‎که بعد از ورود بانک‎های خصوصی شاهد تغییرات محسوسی در سیستم بانکی ایران بودیم. (کاویانی و همکاران، 1391). از اینرو امروزه بانک ها به عنوان مهم ترین عنصر بازار پولی نقش بسیار مهمی را در اقتصاد کشور ما ایفا می کنند. با گسترش بازارهای مالی، فعالیت بانکها و مؤسسات مالی ابعاد گسترده تری به خود گرفته و بدون شک توسعه اقتصادی بدون توجه به نقش بانکداری و بازارهای پولی امکان پذیر نیست. بانک‎ها اصلی ترین تأمین‎کننده منابع مالی بخش های واقعی اقتصاد (صنعت، کشاورزی و خدمات) محسوب شده و درکنار کارکرد اصلی خود، انگیزه اصلی بانکها در تجهیز و تخصیص بهینه منابع و ارائه خدمات متنوع به مشتریان، درآمدزایی وکسب سود همانند سایر مؤسسات اقتصادی می باشد. با عنایت به نقش ویژه و حساس بانک‎ها در نظام اقتصادی کشور، بروز هرگونه شوک، اختلال و یا ناکارآمدی در سیستم اقتصادی مستقیماً بر فعالیت بانکها و مؤسسات مالی تأثیر داشته و وقوع پدیده هایی نظیر تورم بالا و یا شوک و نوسانات قیمتی شدید در سایر بازارها مانند طلا و یا ارز به طور مستقیم و غیرمستقیم بر هزینه‎های عملیاتی و قیمت تمام شده پول و در نهایت سودآوری بانکها اثرگذار خواهد بود، ضمن آنکه به سبب وابستگی مالی بخش های تولیدی به این نهاد مهم اقتصادی، هرگونه ناکارآمدی و یا بروز بحران در سیستم بانکی می تواند بخش‎های مختلف اقتصاد را با معضلات زیادی مواجه نماید(کریم‎خانی و فراتی، 1391).

    اهداف پژوهش

     هدف از این تحقیق بررسی ساختار تأمین مالی بانکهای خصوصی ایران و فاکتورهای کلان اقتصادی و چگونگی ثاثیر گذاری آنان بر عملکرد مبتنی بر سودآوری می‎باشد که به شرح ذیل متمرکز است:

    الف) شناسایی نوع رابطه بین ساختار مالی و سودآوری بانک های ایرانی

    ب) شناسایی میزان اثرگذاری فاکتورهای اقتصادی کلان بر نرخ بازده دارییها، حاشیه بهره خالص و نرخ بازده حقوق صاحبان سهام

     

    سؤالات پژوهش

    الف) آیا بین ساختار مالی و سودآوری (ROA, ROE, NIM) بانک‎ها رابطه وجود دارد؟

    ب) آیا بین نرخ تورم و سودآوری(ROA, ROE, NIM) بانک‎ها وجود رابطه دارد؟

    ج) آیا بین نرخ ارز و سودآوری(ROA, ROE, NIM) بانک‎ها وجود رابطه دارد؟

    د) آیا بین تولید ناخالص داخلی و سودآوری (ROA, ROE, NIM) بانک‎ها رابطه وجود دارد؟

     

    فرضیه‏های پژوهش

    فرضیه اول) بین ساختار مالی و نرخ بازده داراییها (ROA) بانک رابطه وجود دارد.

    فرضیه دوم) بین ساختار مالی و نرخ بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) بانک رابطه وجود دارد.

    فرضیه سوم) بین ساختار مالی و حاشیه بهره خالص (NIM) بانک رابطه وجود دارد.

    فرضیه چهارم) بین نرخ تورم  و نرخ بازده داراییها (ROA) بانک رابطه وجود دارد.

    فرضیه پنجم) بین نرخ تورم و نرخ بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) بانک رابطه وجود دارد.

    فرضیه ششم) بین نرخ تورم و حاشیه بهره خالص (NIM) بانک رابطه وجود دارد.

    فرضیه هفتم) بین نرخ ارز و نرخ بازده داراییها (ROA) بانک رابطه وجود دارد.

    فرضیه هشتم) بین نرخ ارز و نرخ بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) بانک رابطه وجود دارد.

    فرضیه نهم) بین نرخ ارز و حاشیه بهره خالص (NIM) بانک رابطه وجود دارد.

    فرضیه دهم) بین تولید ناخالص داخلی و نرخ بازده داراییها (ROA) بانک رابطه وجود دارد.

    فرضیه یازدهم) بین تولید ناخالص داخلی و نرخ بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) بانک رابطه وجود دارد.

    فرضیه دوازدهم) بین تولید ناخالص داخلی و حاشیه بهره خالص (NIM)  بانک رابطه وجود دارد.

     

    توجه به مطالب یاد شده در مورد متغیرهای توضیحی، الگوهای تحقیق شامل الگوی مربوط به آزمون فرضیه اول تا دوازدهم، دوازده الگوی رگرسیون چند متغیره است که به طور کلی به صورت زیر نشان داده می‎شود:

     

    ROA i,t = β0 + β1TDTA i,t + β2SIZE i,t+ β3SG i,t + ē i,t

    ROE i,t = β0 + β1TDTA i,t + β2SIZE i,t+β3SG i,t + ē i,t

    NIM i,t = β0 + β1TDTA i,t + β2SIZE i,t+β3SG i,t +  ē i,t

    ROA i,t = β0 + β1 Inf i,t + β2SIZE i,t+β3SG i,t + ē i,t

    ROE i,t = β0 + β1 Inf i,t + β2SIZE i,t+β3SG i,t + ē i,t

    NIM i,t = β0 + β1Inf i,t + β2SIZE i,t+β3SG i,t + ē i,t

    ROA i,t = β0 + β1ER i,t + β2SIZE i,t+β3SG i,t + ē i,t

    ROE i,t = β0 + β1ER i,t + β2SIZE i,t+β3SG i,t + ē i,t

    NIM i,t = β0 + β1ER i,t + β2SIZE i,t+β3SG i,t + ē i,t

    ROA i,t = β0 + β1GDP i,t + β2SIZE i,t+β3SG i,t + ē i,t

    ROE i,t = β0 + β1GDP i,t + β2SIZE i,t+β3SG i,t + ē i,t

    NIM i,t = β0 + β1 GDP i,t + β2SIZE i,t+β3SG i,t + ē i,t

     

    که:

     Yi,t شامل متغیرهای وابسته اعم از نرخ بازده دارایی‎ها (ROA)، نرخ بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) و حاشیه بهره خالص (NIM) شرکت i در زمان t می‎باشد. که ROA از حاصل تقسیم سود خالص به داراییهای شرکت، ROE از تقسیم سود خالص به کل حقوق صاحبان سهام شرکت و NIM نیز از حاصل تقسیم  سودخالص به فروش محاسبه می‎گردد.

    TDTA نشان‎دهنده کل بدهی‎ها به کل داراییهای [13] شرکت i در زمان t می‎باشد.

    SIZE نشان‎دهنده اندازه شرکت i در زمان t می‎باشد.

    SG i,t رشد فروش می‎باشد که نشان‎دهنده درصد تغییرات در خالص درآمد بهره[14] می‎باشد.

     

     

    حدود پژوهش

    قلمرو مکانی پژوهش

    بانکهای خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

     

    قلمرو زمانی پژوهش

    قلمرو زمانی تحقیق بین سالهای 1386 تا 1390 می‎باشد.

     

    قلمرو موضوعی پژوهش

    موضوع این پژوهش، بررسی رابطه و همبستگی بین ساختار مالی و فکتورهای کلان اقتصادی با عملکرد بانکهای خصوصی پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد.

     

     

    تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

    1) متغیرهای مستقل:

    الف) نسبت بدهی: از تقسیم کل بدهی‎ها به کل دراییهای بانک محاسبه می‎گردد و بیانگر آنست که چه بخشی از داراییهای بانکی از بدهی تأمین مالی شده است:

    ب) فاکتورهای کلان اقتصادی که شامل:

    نرخ تورم؛ تورم به معنی کشش (میل) مداوم افزایش سطح عمومی قیمت‌ها می‎باشد و نرخ تورم برابر است با تغییر در یک شاخص قیمت که معمولاً شاخص قیمت مصرف کننده است.

    تولید ناخالص داخلی (GDP)؛ عبارت است از کل ارزش تولیدات کالاها و خدمات در یک کشور به قیمت بازار طی دوره یک زمان به خصوص (معمولاً یک سال) است.

    نرخ ارز؛ ارزش هر یکای پول یک کشور (برای نمونه ریال ایران) به ازای پول خارجی را گویند، یا به بیان دیگر ارزش پول خارجی بر اساس واحد پول ملی را نشان می‌دهد.

     

    1-7-2)متغیرهای وابسته

    متغیرهای وابسته شامل نسبت‎های سودآوری ارزیابی عملکرد بانکی می‎باشند، که شامل:

    ROA ؛از تقسیم سود خالص به دارایی‎ها شرکت محاسبه می‎گردد.

     

    ROE ؛ از تقسیم سود خالص به کل حقوق صاحبان سهام شرکت محاسبه می‎گردد.

     

     NIM ؛از حاصل تقسیم تفاوت بین درآمد بهره ای و هزینه بهره ای به کل دارایی‎ها محاسبه می‎گردد.

     

     

    ساختار فصل‌های تحقیق

    این تحقیق از پنج فصل تشکیل شده‎اند که عبارتند از:

    فصل اول: در این فصل جهت ارائه دید کلی به بیان اهمیت و ضرورت تحقیق، تعریف مساله، حدود و فرضیات پژوهش، اهداف می‌باشد.

    فصل دوم: شامل ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق می‎باشد.

    فصل سوم: اهداف، فرضیات، جامعه و نمونه آماری، متغیرهای تحقیق و نحوه محاسبه آن‌ها، روش‌های جمع‌آوری اطلاعات و آزمون فرضیات تشریح شده است.

    فصل چهارم: مربوط به آزمون فرضیه در سطوح مختلف و تجزیه و تحلیل نتایج می‌باشد.

    فصل پنجم: در ارتباط با نتایج تحقیق و پیشنهادات برای استفاده‌کنندگان و محققین آینده می­باشد.

     

    [1] Inflationary Rate

    [2] Gross Domestic Products

    [3] Exchange Rate

    [4] Return on asset

    [5] Net interest margin

    [6] Return on equity

    [7] Brander and Lewis

    [8] Maksimovic

    [9] Bikker and Hu

    [10] Bourke

    [11] Molyneux and Thornton

    [12] Gerlach et al

    [13] Total Debt to Total assets

    [14] Change in net interest income

    Abstract

     

    Evaluation of role of macroeconomic factors and financial structure in the performance of private banks in Iran

     

    The aim of the present study was to evaluate the role of macroeconomic factors and financial structure on the performance of private banks in Iran. Explained by the independent variables measure financial structure, debt to total assets ratio and independent variables, macro economic factors including inflation (Inf), exchange rate (EX) and gross domestic product (GDP) measures of bank performance and profitability criteria are explained which includes the rate of return on assets (ROA), return on equity (ROE) and net interest margin (NIM) is. The main purpose of this study was to investigate the main question is whether the factor macroeconomic and financial structure there is a significant relationship with the Iranian banks? To achieve the above question in the period 1386 to 1390 the banks that are members of Tehran stock exchange, seven banks were selected as samples. To assess the significance of the hypothesis test, the Fisher distribution (F) were used, the results indicate that the financial structure and economic factors, there is a significant correlation between GDP and the private banks whereas the relationship between inflation and bank performance there. The results show that there is a significant relationship between exchange rates and net interest margin.

    Keywords: Financial structure, macroeconomic factors, bank performance

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان....................................................................................................................................... صفحه

    چکیده................................................................................................................................... 1

    فصل اول - کلیات پژوهش ................................................................................................ 2

    مقدمه..................................................................................................................................... 3

    1-1) بیان مسأله پژوهش........................................................................................................ 3

    1-2) اهمیت و ضرورت انجام پژوهش................................................................................... 5

    1-3) اهداف پژوهش............................................................................................................. 6

    1-4) سوالات پژوهش............................................................................................................ 6

    1-5) فرضیه‏های پژوهش....................................................................................................... 6

    1-6) حدود تحقیق................................................................................................................ 8

    1-6-1) قلمرو مکانی........................................................................................................... 8

    1-6-2) قلمرو زمانی........................................................................................................... 8

    1-6-3) قلمرو موضوعی...................................................................................................... 8

    1-7) تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها................................................................................. 8

    1-7-1) متغیر مستقل........................................................................................................... 8

    1-7-2) متغیرهای وابسته...................................................................................................... 8

     

    فصل دوم – ادبیات و پیشینه تحقیق.................................................................................... 10

    مقدمه..................................................................................................................................... 11

    بخش اول- ساختار مالی........................................................................................................ 11

    2-1) تئوریهای ساختار سرمایه................................................................................................. 11

    2-1-1) نظریه سنتی..................................................................................................... 13

    2-1-2) نظریه درآمد خالص......................................................................................... 14

    2-1-3) نظریه درآمد خالص عملیاتی............................................................................. 14

    2-1-4) نظریه میلر و مودیلیانی..................................................................................... 15

    2-1-4-1) بدون وجود مالیات...................................................................................... 16

    2-1-4-2) با درنظر گرفتن مالیات................................................................................. 16

     

     

    فهرست مطالب

    عنوان....................................................................................................................................... صفحه

     

    2-1-5) تئوری سلسله مراتبی........................................................................................ 17

    2-1-6) تئوری موازنه................................................................................................... 18

    2-1-6-1) تئوری موازنه ایستا....................................................................................... 19

    بخش دوم- فاکتورهای کلان اقتصادی.................................................................................... 20

    2-2) تورم............................................................................................................................. 21

    2-2-1) پیامدهای تورم................................................................................................. 22

    2-2-2) آثار سیاسی و اجتماعی تورم............................................................................. 22

    2-2-3) اثر تورم بر سودآوری بانک‎ها............................................................................ 22

    2-3) نرخ ارز......................................................................................................................... 23

    2-3-1) تغییرات نرخ ارز.............................................................................................. 24

    2-3-2) اثر نرخ ارز بر سودآوری بانک‎ها....................................................................... 24

    2-4) تولید ناخالص داخلی (GDP).............................................................................. 25

    2-4-1) تولید ناخالص داخلی واقعی در مقابل تولید ناخالص داخلی اسمی....................... 26

    2-4-2) اثر GDP  بر سودآوری بانک‎ها................................................................................... 26

    بخش سوم- معیارهای عملکرد بانک....................................................................................... 27

    2-5) معیارهای سودآوری....................................................................................................... 27

    بخش چهارم- پیشینه پژوهش................................................................................................. 28

    2-6) پژوهش‎های داخلی........................................................................................................ 28

    2-7) پژوهش‎های خارجی...................................................................................................... 30

    فصل سوم – روش شناسی پژوهش...................................................................................... 34

    مقدمه..................................................................................................................................... 35

    3-1) روش پژوهش.............................................................................................................. 35

    3-2) حدود زمانی و مکانی پژوهش ...................................................................................... 35

     

     

     

    فهرست مطالب

    عنوان....................................................................................................................................... صفحه

     

    3-3) جامعه آماری................................................................................................................. 36

    3-4) روش نمونه‏گیری و حجم نمونه...................................................................................... 36

    3-5) متغیرهای پژوهش......................................................................................................... 36

    3-6) روش جمع آوری اطلاعات............................................................................................ 39

    3-7) آزمونها و روشهای آماری............................................................................................... 39

    3-8) روش آزمون فرضیات....................................................................................................................42

    3-8-1) آزمون پیش فرض استفاده از مدل رگرسیون.............................................................................43

    3-8-1-1) آزمون مناسب بودن الگوی خطی و نداشتن نقاط نامربوط....................................................43

    3-8-1-2) آزمون عدم خود همبستگی داده‌ها........................................................................................43

    3-8-1-3) آزمون همسانی واریانس‌ها....................................................................................................43

    فصل چهارم – تجزیه و تحلیل داده ها............................................................................... 44

    مقدمه................................................................................................................................. 45

    4-1) آمار توصیفی داده‌ها................................................................................................... 45

    4-2) آزمون نرمال بودن...................................................................................................... 46

    4-3) آزمون همبستگی متغیرها............................................................................................ 47

    4-4) رگرسیون(بررسی مدل و آزمون فرضیات).................................................................... 48

    4-4-1) آزمون دوربین واتسون مدلهای اول، دوم و سوم............................................... 48

    4-4-2) آزمون خطی بودن رابطه بین متغیرها............................................................... 49

    4-4-3) آزمون ضرایب رگرسیون................................................................................ 50

    4-4-4) آزمون دوربین واتسون مدلهای چهارم، پنجم و ششم........................................ 52

    4-4-5) آزمون خطی بودن رابطه بین متغیرها (مدلهای چهارم، پنجم و ششم).................. 52

    4-4-6) آزمون ضرایب رگرسیون................................................................................ 53

    4-4-7) آزمون دوربین واتسون مدلهای هفتم، هشتم و نهم............................................ 55

    4-4-8) آزمون خطی بودن رابطه بین متغیرها (مدلهای هفتم، هشتم و نهم)...................... 55

    4-4-9) آزمون ضرایب رگرسیون................................................................................ 56

    4-4-10) آزمون دوربین واتسون مدلهای دهم، یازدهم و دوازدهم................................. 58

    فهرست مطالب

    عنوان....................................................................................................................................... صفحه

     

    4-4-11) آزمون خطی بودن رابطه بین متغیرها (مدلهای دهم، یازدهم و دوازدهم)........... 59

    4-4-12) آزمون ضرایب رگرسیون............................................................................. 60

    فصل پنجم - نتیجه گیری و پیشنهادات............................................................................... 62

    مقدمه..................................................................................................................................... 63

    5-1) خلاصه تحقیق.............................................................................................................. 63

    5-1-1) فرضیه­ی اول............................................................................................................ 64

    5-1-2) فرضیه­ی دوم............................................................................................................ 65

    5-1-3) فرضیه­ی سوم........................................................................................................... 66

    5-1-4) فرضیه­ی چهارم........................................................................................................ 67

    5-1-5) فرضیه­ی پنجم.......................................................................................................... 67

    5-1-6) فرضیه­ی ششم.......................................................................................................... 68

    5-1-7) فرضیه­ی هفتم........................................................................................................... 68

    5-1-8) فرضیه­ی هشتم......................................................................................................... 69

    5-1-9) فرضیه­ی نهم............................................................................................................ 69

    5-1-10) فرضیه­ی دهم......................................................................................................... 70

    5-1-11) فرضیه­ی یازدهم..................................................................................................... 71

    5-1-12) فرضیه­ی دوازدهم................................................................................................... 71

    5-3) نتیجه گیری و پیشنهادات............................................................................................... 72

    5-3-1) پیشنهادات مبتنی بر فرضیات اول، دوم و سوم............................................................. 73

    5-3-1) پیشنهادات مبتنی بر فرضیات چهارم، پنجم و ششم...................................................... 74

    5-3-1) پیشنهادات مبتنی بر فرضیات هفتم، هشتم و نهم.......................................................... 74

    5-3-1) پیشنهادات مبتنی بر فرضیات دهم، یازدهم و دوازدهم.................................................. 74

    5-4) محدودیتهای پژوهش.................................................................................................... 75

    5-5) پیشنهاد برای پژوهشهای آتی......................................................................................... 75

    منابع...................................................................................................................................... 77

    چکیده انگلیسی...................................................................................................................... 106

    فهرست جداول

    عنوان....................................................................................................................................... صفحه

    جدول 4-1- آمار توصیفی متغیر ها......................................................................................... 45

    جدول 4-2- نتایج آزمون نرمال بودن....................................................................................... 46

    جدول 4-3- ماتریس همبستگی متغیرهای مستقل و وابسته........................................................ 47

    جدول 4-4- آزمون دوربین- واتسون مدلهای اول، دوم و سوم.................................................. 48

    جدول 4-5- آنالیز واریانس مدل اول....................................................................................... 49

    جدول 4-6- آنالیز واریانس مدل دوم...................................................................................... 49

    جدول 4-7- آنالیز واریانس مدل سوم...................................................................................... 49

    جدول 4-8- ضرایب رگرسیون مدل اول.................................................................................. 50

    جدول 4-9- ضرایب رگرسیون مدل دوم................................................................................. 50

    جدول 4-10- ضرایب رگرسیون مدل سوم.............................................................................. 51

    جدول 4-11- آزمون دوربین- واتسون مدلهای چهارم، پنجم و ششم......................................... 52

    جدول 4-12- آنالیز واریانس مدل چهارم................................................................................ 52

    جدول 4-13- آنالیز واریانس مدل پنجم.................................................................................. 52

    جدول 4-14- آنالیز واریانس مدل ششم.................................................................................. 53

    جدول 4-15- ضرایب رگرسیون مدل چهارم........................................................................... 53

    جدول 4-16- ضرایب رگرسیون مدل پنجم............................................................................. 54

    جدول 4-17- ضرایب رگرسیون مدل ششم............................................................................. 54

    جدول 4-18- آزمون دوربین- واتسون مدلهای هفتم، هشتم و نهم............................................. 55

    جدول 4-19- آنالیز واریانس مدل هفتم................................................................................... 55

    جدول 4-20- آنالیز واریانس مدل هشتم................................................................................. 56

    جدول 4-21- آنالیز واریانس مدل نهم.................................................................................... 56

    جدول 4-22- ضرایب رگرسیون مدل هفتم.............................................................................. 56

    جدول 4-23- ضرایب رگرسیون مدل هشتم............................................................................. 57

    جدول 4-24- ضرایب رگرسیون مدل نهم................................................................................ 58

    جدول 4-25- آزمون دوربین- واتسون مدلهای دهم، یازدهم و دوازدهم..................................... 58

    جدول 4-26- آنالیز واریانس مدل دهم................................................................................... 59

    جدول 4-27- آنالیز واریانس مدل یازدهم............................................................................... 59

    فهرست جداول

    عنوان....................................................................................................................................... صفحه

    جدول 4-28- آنالیز واریانس مدل دوازدهم............................................................................. 59

    جدول 4-29- ضرایب رگرسیون مدل دهم............................................................................... 60

    جدول 4-30- ضرایب رگرسیون مدل یازدهم........................................................................... 60

    جدول 4-31- ضرایب رگرسیون مدل دوازدهم........................................................................ 61

    جدول 5-1- خلاصه یافته‎های تحقیق...................................................................................... 64

    پیوست- خروجی آمار............................................................................................................ 81

    منبع:

    پرهیزکار ،حمیدرضا  (1388)، بررسی نحوه اثرپذیری صنعت لاستیک کشوراز سیاستهای ارزی

    جمالی، فاطمه،(1383)، بررسی رابطه بین ساختار سرمایه(اهرم مالی) با صورت جریان وجوه نقد گروه صنایع غذائی بورس اوراق بهادار تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری دانشگاه الزهرا.

    دارابی؛ رویا و مولایی (1390)، اثر نقدینگی، تورم، حفظ سرمایه، تولید ناخالص داخلی بر سودآوری بانک ملت، مجله دانش مالی تحلیل اوراق بهادار شماره دهم.

    ستایش، محمد حسین و غیوری مقدم، علی،(1388)، تعیین ساختار بهینه سرمایه در سطح صنایع با استفاده از تکنیک تحلیل (DEA) پوششی داده ها(مورد مطالعه: شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)، مجله پژوهش های حسابداری مالی سال اول، شماره اول و دوم، پاییز و زمستان، صص 52-33

    صبائی، امیرمهدی، (1390)،  بررسی رابطه بین متغیرهای کلان اقتصادی و سودآوری بانک پارسیان، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت (MBA).

    صمدی لرگانی، محمود، کاویانی، میثم،(1391)، یکپارچگی RAROC  و EVA بعنوان معیارهای نوین ارزیابی عملکرد در صنعت بانکداری، دهمین کنفرانس بین المللی، آذرماه، تهران، دانشگاه صنعتی شریف.

    کاویانی، میثم (1390)، بررسی و تبیین رابطه بین اهرم مالی و روش‎های ارزیابی عملکرد نوین (EVA, MVA, REVA, SVA, CVA) در صنعت خودرو بورس اوراق بهادار تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.

    کاویانی، میثم؛ فائزی نیا، وحید؛  ثقفی، وحید ؛ صمدی لرگانی، نوید (1391)، مروری بر کاربرد روش‎ها و مدل‎های کمی ارزیابی عملکرد و ریسک بانک‎های تجاری ، کنفرانس مهندسی مالی .

    کریم‎خانی، عباسعلی  و-فراتی، مهتاب (1391)، بررسی اثر متغیرهای کلان اقتصادی بر منابع و مصارف بانک ها، اداره تحقیقات و کنترل ریسک بانک سپه

    کلانتری، امیر، (1390)، بررسی رابطه بین ریسک اعتباری بانکها و متغیرهای اصلی اقتصاد کلان، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه تهران.

    کنعانی امیری، منصور،(1384)،تعیین رابطه بین مخارج سرمایه ای با ضریب Q و بازده آتی سهام در شرکت های پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار با استفاده از اطلاعات حسابداری، رساله ی دوره دکتری حسابداری دانشگاه تربیت مدرس.

    مختاری، بهرام،(1380)، نقش تئوری ترجیحی بر نحوه تامین مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت(گرایش مدیریت مالی) دانشگاه امام صادق(ع).

    نوری بروجردی، پیمان، جلیلی، محمد؛ مردانی، فاطمه، (1390)، بررسی تأثیر تمرکز و سایر عوامل در صنعت بانکداری بر سودآوری بانک‌های دولتی، مجله پول و اقتصاد شماره6 مقاله7

    نیکبخت ؛ محمد رضا و  پیکانی، محسن (1388)، بررسی رابطه بین ساختار سرمایه و معیار حسابداری ارزیابی عملکرد در شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران، دوفصلنامه تحقیقات مالی، سال یازدهم، شماره 28.

     

    Abiti. A, and Adzraku. W (2012),The Impact of Financing Structure and Macroeconomic Variables on Profitability of listed Ghanaian banks”, MASTER THESIS COURSE CODE: FE2413 FALL 2011

    Abor, J. (2005), “The effect of capital structure on profitability: an empirical analysis of listed firms in Ghana”, Journal of Risk Finance, Vol. 6, pp. 438-47.

    Amihud, Y. (1993), Evidence on Exchange Rates and Valuation of Equity Shares, One Irwin:Homewood, IL.

    Bailey, W. and Y. P. Cheung (1995), Exchange Rate Fluctuations, Political Risk, and Stock Returns: procyclicality of the new Basel capital requirements”, BNL Quarterly Review. 221, 143 -175.

    Bartov, E. and G. M. Bodnar (1994), Firm Valuation, Earnings Expectations and the Exchange Rate Exposure Effect, Journal of Finance, 49, 1755-86.

    Bellinetti. J,(2008), Capital Structure Pattern and Macroeconomics Conditions A Study on the Nordic Banking Sector 2003-2008,p.24

    Bikker, J.A., Hu, H. (2002), “Cyclical patterns in profits, provisioning and lending of banks and

    Bilal., M, Saeed. A.,  Ali Gull. A.,  Akram., T (2013), Influence of Bank Specific and Macroeconomic Factors on Profitability of Commercial Banks: A Case Study of Pakistan, Research Journal of Finance and Accounting , Vol.4, No.2.

    Bourke, P. (1989), “Concentration and other determinants of bank profitability in Europe, North America and Australia”, Journal of Banking and Finance 13, 65-79.

    Bourke, P. (1989), “Concentration and other determinants of bank profitability in Europe, North America and Australia”, Journal of Banking and Finance 13, 65-79.

    Brander, J. A., and Lewis, T. R. (1986), “Oligopoly and Financial Structure: the Limited Liability Effect.”American Economic Review 76 (1986), pp.956-70.

    Demirgüç-Kunt, A. and A. Huizinga (1998), “Determinants of Commercial Bank Interest Margins and Profitability: Some International Evidence”, World Bank Economic Review 13, 379-408.

    Demirgüç-Kunt, A. and A. Huizinga (1998), “Determinants of Commercial Bank Interest Margins and Profitability: Some International Evidence”, World Bank Economic Review 13, 379-408.

    Drink Brounen & Piet M.A.Eichahltz," capital structure theory: Evidence Property Company's capital Offering," Forthcoming in Estate Economics, 2001, Vol 4.

    Dumas, B. (1978), The Theory of the Trading Firm Revisited, Journal of Finance, 33, 1019-1029.

    Duran, david, cost of debt and equity funds for business, Trend and problems of measurement in: The management of corporate capital, E. Solomon(ed), new York, 1959, pp. 91-116.

    Feng, Z., Ghosh, C. and Sirmans, C. (2005) “On the Capital Structure of Real Estate Investment Trusts (REITs)” forthcoming.

    Frank, M. and Goyal, V. (2007) "Trade-off and Pecking Order Theories of Debt." Working Paper, Forthcoming in B. Espen Eckbo (ed.), Handbook of Corporate Finance: Empirical Corporate Finance, Volume 2 (Handbooks in Finance Series, Elsevier/North-Holland), Ch. 12, 2008.

    Gerlach, S. & Peng, W. (2003), Bank Lending and Property Prices in Hong Kong. HKIMR WorkingPaper, 2003.

    Ghosh. S and Ghosh. A(2009). “ Do Leverage, Dividend Policy and Profitability influence the Future Value of Firm”. www. ssrn. Com.

    Graham, J. (2000) "How Big Are the Tax Benefits of Debt?" Journal of Finance, vol.55, no.5, p.1901-1940.

    Ibrahim El-Sayed Ebaid(2009), The impact of capital-structurechoice on firm performance empirical evidence from Egypt, “The Journal of Risk Finance” Vol. 10 No. 5, pp. 477-487.

    Jorion, P. (1990), The Exchange Rate Exposure of US Multinational Firms, Journal of Business, 63, 331- 45.

    Kuben rayan(2008),financial leverage and firm value, A research project submitted to the Gordon institute of business science, university of Pretoria, in partial fulfillment of the requirements for the degree of master of business administration.

    Kyereboah-Coleman, A. (2007), “The impact of capital structure on the performance of microfinance institutions”, Journal of Risk Finance, Vol. 8, pp. 56-71.

    Maksimovic, V. (1986), “Optimal Capital Structure in Oligopolies.” PhD Dissertation, Harvard University.

    Moulyneux, P. and J. Thornton (1992), “Determinants of European Bank Profitability: A Note,” Journal of Banking and Finance 16, 1173-1178.

    Moulyneux, P. and J. Thornton (1992), “Determinants of European Bank Profitability: A Note,” Journal of Banking and Finance 16, 1173-1178.

    Onaolapo, Adekunle A, Sunday O,(2010), Capital Structure and Firm Performance:Evidence from Nigeria, European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, http://www.eurojournals.com

    Some Evidence from an Emerging Market, Journal of Financial and Quantitative Analysis, 30, 541-561.


موضوع پایان نامه ارزیابی نقش فاکتور های اقتصاد کلان و ساختار مالی بر عملکرد بانک ‎های خصوصی ایران, نمونه پایان نامه ارزیابی نقش فاکتور های اقتصاد کلان و ساختار مالی بر عملکرد بانک ‎های خصوصی ایران, جستجوی پایان نامه ارزیابی نقش فاکتور های اقتصاد کلان و ساختار مالی بر عملکرد بانک ‎های خصوصی ایران, فایل Word پایان نامه ارزیابی نقش فاکتور های اقتصاد کلان و ساختار مالی بر عملکرد بانک ‎های خصوصی ایران, دانلود پایان نامه ارزیابی نقش فاکتور های اقتصاد کلان و ساختار مالی بر عملکرد بانک ‎های خصوصی ایران, فایل PDF پایان نامه ارزیابی نقش فاکتور های اقتصاد کلان و ساختار مالی بر عملکرد بانک ‎های خصوصی ایران, تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی نقش فاکتور های اقتصاد کلان و ساختار مالی بر عملکرد بانک ‎های خصوصی ایران, مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی نقش فاکتور های اقتصاد کلان و ساختار مالی بر عملکرد بانک ‎های خصوصی ایران, پروژه در مورد پایان نامه ارزیابی نقش فاکتور های اقتصاد کلان و ساختار مالی بر عملکرد بانک ‎های خصوصی ایران, پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی نقش فاکتور های اقتصاد کلان و ساختار مالی بر عملکرد بانک ‎های خصوصی ایران, تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی نقش فاکتور های اقتصاد کلان و ساختار مالی بر عملکرد بانک ‎های خصوصی ایران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی نقش فاکتور های اقتصاد کلان و ساختار مالی بر عملکرد بانک ‎های خصوصی ایران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی نقش فاکتور های اقتصاد کلان و ساختار مالی بر عملکرد بانک ‎های خصوصی ایران, پروژه درباره پایان نامه ارزیابی نقش فاکتور های اقتصاد کلان و ساختار مالی بر عملکرد بانک ‎های خصوصی ایران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی نقش فاکتور های اقتصاد کلان و ساختار مالی بر عملکرد بانک ‎های خصوصی ایران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی نقش فاکتور های اقتصاد کلان و ساختار مالی بر عملکرد بانک ‎های خصوصی ایران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی نقش فاکتور های اقتصاد کلان و ساختار مالی بر عملکرد بانک ‎های خصوصی ایران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی نقش فاکتور های اقتصاد کلان و ساختار مالی بر عملکرد بانک ‎های خصوصی ایران, رساله دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی نقش فاکتور های اقتصاد کلان و ساختار مالی بر عملکرد بانک ‎های خصوصی ایران

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد ( A..M) گرايش:  منابع انساني زمستان 1390 چکيده با پيشرفت تکنولوژي و پيچيده شدن فعاليتهاي سازماني،به جرات مي توان ادعا کرد که دوران کار فر

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی چکیده سرمایه های فکری یکی از مهمترین دارایی های سازمانی است که امروزه در سازمان ها شناخته شده است. در نگرش های نوین مدیریت بهره گیری از دارایی های چون سرمایه انسانی ، سرمایه ساختاری و سرمایه های ارتباطی در توسعه کسب کار ها نقش بسزایی دارد در این میان بانک ها به عنوان یکی از سازمان های خدماتی بهره گیری از چنین سرمایه ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی گرایش مالی چکیده سند چشم انداز و سیاست های کلی حاکم برآن، سندی است که مقام معظم رهبری آن را ابلاغ و لازم التباع بودن آن را گوشزد فرموده اند به همین دلیل سندی لازم الاجراست. با توجه به آنکه کلیدی ترین هدف سند چشم انداز 1404 دستیابی به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی با تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم، ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته­ مهندسی مالی این مطالعه از تابع هزینه ترانسلوگ برای برآورد سطوح بهره‌وری هزینه‌ی بانک‌های خصوصی در حال کار در ایران استفاده می‌کند. هم‌چنین این سطوح بهره‌وری، به منظور فراهم‌نمودن درک جزئی از وضعیت مالی‌شان برای توجیه موقعیت حاضر آن‌ها، تحت شاخص‌های کملز[1] تحلیل می‌شوند. نتایج حاصل از یافته های تحقیق این مطالعه با به کار بردن آن روی مدل ترانسلوگ[2] ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری گرایش: حسابداری چکیده: هموارسازی سود، تلاش اعمال شده توسط مدیریت جهت کاهش تغییرات غیرعادی در سود در قالب اصول حسابداری تعریف می شود. در این پژوهش رابطه بین هموارسازی سود و عدم تقارن اطلاعاتی درچرخه زندگی واحدهای تجاری موردبررسی وسنجش قرارگرفته است. در راستای انجام تحقیق درخصوص موضوع مورد نظر و همچنین آزمون فرضیه‌های ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : " استراتژیک " چکیده: مزیت رقابتی مجموعه‌ای از توانایی‌های منحصر به فرد یک واحد اقتصادی است که اجازه‌ی نفوذ به بازارهای دلخواه و برتری بر رقبا را برای آن واحد فراهم می‌آورد. برای تعریف مزیت رقابتی یک واحد اقتصادی، مدیریت بایستی یک ارزیابی کامل از محیط داخلی و خارجی واحدش به عمل آورد. زمانی که مدیر بتواند یک نقطه‌ی قوت در ...

چکیده: وجود سهامداران کنترلی و عمده در شرکت، باعث تمرکز مالکیت در دست عده ای محدود می شود این تمرکز مالکیت هر چه بیشتر شود احتمال افزایش تبانی سهامداران عمده و کنترلی را با مدیریت را افزایش می‌دهد از سوی دیگر وجود اعضای هیئت مدیره نماینده سهامداران کنترلی و عمده احتمال این تبانی و سوءاستفاده را دو چندان می کند، همچنین برقراری مکانیسم‌های حاکمیت شرکتی می تواند باعث کاهش اثرات ...

پایان‎نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: مدیریت تحول چکیده تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانکهای استان گیلان انجام پذیرفته است. روش انجام پژوهش توصیفی از نوع توصیفی همبستگی بوده که در این راستا فرضیه‌هایی به صورت زیر تدوین گردید؛ فرضیه اصلی: بین سرمایه فکری و عملکرد شعب بانکهای استان گیلان رابطه معنی‌داری وجود دارد. ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده : اطلاعات اقتصادی در کشور ها از جمله اطلاعات مهم و تاثیر گذار به شمار می رود ، که یکی از موارد پر کاربرد این اطلاعات در بازار های سرمایه کشور ها می باشد . مدیران مالی شرکت ها در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی در زمینه بهینه کردن ساختار سرمایه تمامی جوانب را در نظر می گیرند و یکی از این جوانب شرایط اقتصادی محیط پیرامون ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر عوامل شناسایی شده بر صادرات برنج استان گیلان در سال 1392-1391 می باشد. بدین منظور با توجه به اینکه ساختار نظری این پژوهش بر اساس مدل الماس پورتر طراحی گردیده است ، لذا سعی شده تا نتایج و تحلیل ها به گونه ای اجرا گردد که بتوان مفاهیم کاربردی را از نتایج تحلیل عوامل استخراج ...

ثبت سفارش